ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 23/05/2006

פרק ט"ז: שונות - סעיפים 61, 67 (2), (3), (4) בהצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

23.5.06

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 6

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"ה באייר התשס"ו (23 במאי 2006), שעה 14:00
סדר היום
פרק ט"ז – שונות – סעיפים 61, 67(2), (3), (4) בהצעת חוק ההסדרים במשק המדינה, תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006, התשס"ו-‏2006

פרק ט"ז שונות, סעיפים 67(2), (3) ו(4): גמלאות למשפחות חיילים
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני – היו"ר


דוד אזולאי


דוד טל


אביגדור יצחקי


רן כהן


סופה לנדבר


יורם מרציאנו


מרינה סולודקין


אפרים סנה
מוזמנים
דליה ורמוט
- ראש תחום תביעות וקביעת זכאות, משרד הביטחון
נחמה פרלמן
- סגן בכיר ליועמ"ש, משרד הביטחון


אסף רגב
- רכז ביטחון באגף תקציבים, משרד האוצר


פזית אליהו
- הלשכה המשפטית, אגף השיקום, משרד הביטחון


פנינה כהן
- יו"ר ארגון אלמנות צה"ל


אלי בן שם
- יו"ר ארגון יד לבנים



מוטי שלו
- מנכ"ל ארגון יד לבנים


אסתר שיבק
- חברת הנהלה, ארגון יד לבנים


סמי וירסלבאום
- חבר ועד ארגון יד לבנים


מתי אבני
- ארגון יד לבנים


נאוה שוהם
- העמותה למניעת פגיעה בזכויות אלמנות צה"ל


שולי מועלם
- העמותה למניעת פגיעה בזכויות אלמנות צה"ל


רחל ציפר
- העמותה למניעת פגיעה בזכויות אלמנות צה"ל
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
רויטל יפרח
פרק ט"ז
שונות – סעיפים 61, 67(2), (3), (4) בהצעת חוק הסדרים במשק המדינה, תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006, התשס"ו-‏2006

פרק ט"ז שונות, סעיפים 67(2), (3) ו(4): גמלאות למשפחות חיילים
היו"ר משה שרוני
שלום לכולם. לחבר הכנסת אפרים סנה יש הצעה לסדר, בבקשה.
אפרים סנה
אם אני מבין נכון, הסעיף שנוגע לאלמנות ירד ונוצר בסעיף 70(67) סעיף המעביר את חובת ההוכחה למשפחת החלל. האם כן, גברתי?


אני רוצה להתחיל בהצעה לסדר אבל אני ממש לא יכול להתאפק וברשותך, אדוני, אני רוצה לספר סיפור אישי, שהוא אילוסטרציה לחוק הזה. הסיפור הוא סיפור של סגן משנה איתן פיכטנבאום, מ"מ בגדוד 890 שבחופשתו הראשונה במלחמת יום הכיפורים, אחרי קרב החווה הסינית לקח את האוטו של אבא ועבר את כל משפחות החללים של המחלקה שלו, שנהרגו בחווה הסינית. חזר הביתה מאוחר מאוד בלילה, הוריד את אחד הסמלים בקיבוץ משמר העמק ובאזור נשר נרדם על ההגה ונכנס בעץ ונהרג.


לפי החוק המוצע, האבא הזקן שלו היה צריך ללכת ולשכנע את המערכת שהוא נפל במילוי תפקידו. אני שואל: אנשים השתגעו במדינה הזאת? אנשים נפלו על השכל? איבדו את הבושה? לא רק על הסבל עוד צריכים לטרטר את האבא או האמא או האלמנה? למה הגענו פה?


לכן, אני קורא אדוני היושב ראש, החוק הוא הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006. אני לא רואה מה זה שייך למדיניות הכלכלית. אם יש למישהו את עזות המצח לבוא ולהציע הצעה כזאת, שיואיל לעשות את זה לא בחוק ההסדרים. שיבוא הנה, לוועדה, ויציע את זה כחוק רגיל ויעמוד לגורלו. אבל את החוק הזה, לנסות להעביר בפרוצדורה של חוק ההסדרים, ששמור או לרפורמות דחופות או לדברים שהם מאוד חיוניים לכלכלת ישראל, אני חושב שזה דבר לא ראוי ואני מאוד מבקש מאדוני שהוועדה לא תדון בחוק ההסדרים בדבר הזה.
היו"ר משה שרוני
נציג משרד הביטחון, בבקשה.
נחמה פרלמן
למען הגילוי הנאות, אני אומר שהצעת החוק עברה גם ועדת שרים וגם קריאה ראשונה, למרות שאנחנו, משרד הביטחון, התנגדנו מהטעמים שזה לא צריך להיות בחוק ההסדרים.
היו"ר משה שרוני
איך התנגדתם ובכל זאת זה כאן?
דוד אזולאי
האוצר הגיש את זה ללא ידיעתכם?
היו"ר משה שרוני
היה דיון.
דוד אזולאי
בעצם משרד האוצר הגיש את זה ללא ידיעתו של משרד הביטחון?
קריאות
לא, לא.
נחמה פרלמן
למען הגילוי הנאות אנחנו את עמדתנו אמרנו. למרות זאת, זה עבר. התיקון הזה לא נובע בנושא של חוק התגמולים, חבלה שלא עקב מילוי תפקיד ולכן, גם מקרים להבא, שבהם תהיינה תאונות דרכים בחופשה – ימשיך לחול ההסדר הקיים. התיקון הזה הוא לגבי משהו אחר של היפוך נטל ההוכחה. זה לא ישנה כהוא זה בנושא של תאונות דרכים שקורות בחופשה. אין פגיעה בנושא הזה.
סופה לנדבר
אני ממש מצטרפת למה שנאמר כאן. אני פשוט בהלם ממה שקורה פה. אני חושבת שבמקרה הזה חוק ההסדרים הופך להיות קבר למצפון של כמה אנשים שרוצים להכניס את זה מתחת - -
רן כהן
אולי נציע לבטל את חוק ההסדרים?
סופה לנדבר
אני בעד. יש לי הצעה דומה לזאת. מה? אנשים צריכים להוכיח שקרה להם אסון? כמה אנשים כאלה יש במדינת ישראל? הפכנו להיות לא עם ולא בני אדם? מה קרה לנו, רבותיי? איך מביאים דבר כזה לדיון? איך אפשר להעלות את הדבר הזה? לא מספיק שהמשפחות נמצאות במצב קשה מאוד ושנים מלווה אותם האסון. אני חושבת שצריך לשים נקודה לשערוריה הזאת ולהפסיק. די, מספיק.
מרינה סולודקין
יש לי שאלה לנציג האוצר: מה החיסכון שאתם חושבים להכניס את הסעיף הזה? יש לנו ניסיון איך הכנסתם בחוק ההסדרים חיסכון של 20 מיליון שקל על גב הפנסיונרים שלנו שהולכים לחוץ לארץ לדאוג לבתי הקברות. המחיר היה 20 מיליון שאתם עשיתם. איזה חיסכון אתם רואים כאן? מה מדובר פה בכסף.
דוד טל
אדוני, פעם ,בזמנו של בן גוריון, אני חושב שהוא אמר: תדע כל אם עבריה היא מפקידה את הבן שלה בידי מפקדים וכולי. אני בטוח שגם עכשיו אנחנו צריכים לומר לכל אם עבירה שתדע, שברגע שהבן שלה בצבא, אי אפשר להתייחס לאחר מה שקרה ולא להתייחס? למה זה היה טוב עד היום ופתאום מישהו נזכר? אני אגיד לך למה: יכול להיות שחסר בתקציב כך וכך ואז רוצים לגרד את זה מאיזה שהוא מקום. ממי מגרדים את זה? מאנשים כאלה. זה לא מוסרי לעשות את זה.
היו"ר משה שרוני
חבר הכנסת דוד טל, משרד האוצר גירד מהגימלאים במשך 15 שנה 43 מיליארד שקל.
דוד טל
אדוני היושב ראש, לשמאלך יושבת היועצת המשפטית של הוועדה והיה לי הכבוד לשבת על הכיסא הזה. היא תאמר לך שביני לבין אנשי האוצר אף פעם לא היתה בעיה מהסיבות הללו, אבל לא תמיד צדקתי. מעבר לכך, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה זה יעשה? מה זה ישדר להורים ולחיילים בפוטנציה? האם אנחנו כמדינה לא נעשה לעיל ידינו כדי לשחרר אותו? אנחנו עושים את זה קודם כל מבחינה מוסרית ואם לא נעשה את זה, אנחנו נשדר לחיילים שלנו שאין להם על מי לסמוך. אם הם נתפסים בשבי, אנחנו לא נעזור להם. גם בנושא הזה ההתייחסות צריכה להיות בהתאם. אני חושב שאפילו אנחנו, חברי הכנסת, יכולים למצוא את המקורות המתאימים כדי לחסוך לאוצר בקטע הזה, שלא מדובר בהרבה כסף.
היו"ר משה שרוני
אתה רוצה לחסוך לאוצר?
דוד טל
לא, אני אחסוך במקום אחר לטובת זה. במלים אחרות, אגרום לסדר עדיפות אחר.
היו"ר משה שרוני
רציתי לשמוע מנציג משרד הביטחון מה פשר התיקונים האלה?
קריאה
אולי נציג משרד האוצר יסביר, כי זה תיקון של האוצר.
אביגדור יצחקי
אני מצטער שאיחרתי ולא שמעתי.
נחמה פרלמן
אמרנו שלמען הגילוי הנאות הבענו את ההסתייגות שלנו וזה צריך להיות במסגרת הצעות חוק ראשי ולא בחוק ההסדרים, אבל זה עבר ועדת שרים ואנחנו כפופים להחלטות.
אסף רגב
אני רוצה להגיד לגברתי ממשרד הביטחון, שזה סיכום מפורש אתכם, יש לי אותו פה.
סופה לנדבר
מי יזם את זה?
אסף רגב
משרד האוצר ומשרד הביטחון. ההצעה שמובאת לאישורכם יש סיכום חתום עם משרד הביטחון ולכן, לא מובנת לי התגובה שזה לא בסיכום. באשר למטרת החוק, יורשה לי - -
דוד טל
לא, אני מוכרח לתמוך בגברת. היא אמרה שלמען הגילוי הנאות, היא כפופה לכל החלטות ועדת השרים לענייני חקיקה.
אסף רגב
המטרה שלנו בהצעה שמובאת לאישורכם היא להשוות את חובת נטל ההוכחה במקרים של חבלה או מחלה בחוק משפחות חיילים שנספו במערכה לחוק הנכים. המטרה הראשונית של המחוקק, שהקים את אגף שיקום, היתה לתת שיקום כלכלי לנפגעים שנפגעו בפעילות צבאית, ביטחונית במהותה. במהלך השני התווספו כל מיני אוכלוסיות לא כל כך משמעותיות כגון שוטרים, שירות בתי הסוהר - -
אפרים סנה
הן לא משמעותיות? הן לא תרמו לביטחון ישראל? שאני אבין: הצעד הזה שאתם מבצעים פה זה חלק מזה שאתם רוצים את הנושא להוריד מאגף השיקום אוכלוסיות?
יורם מרציאנו
רוצים כסף.
אפרים סנה
מה התכלית האסטרטגית של הדבר הזה?
היו"ר משה שרוני
חבר הכנסת סנה, איש האוצר יסביר את זה בצורה מפורטת כדי שנתפוס מה הנקודה כאן.
אסף רגב
במהלך השנים, כתוצאה מתיקוני חקיקה שתוקנו שני החוקים בנושא הזה וכתוצאה - -
מרינה סולודקין
מר שרוני, מפריע לי שאדוני לא מדבר. הוא לא זמר, הוא לא סולו. הוא צריך לדווח לנו ולענות לשאלות שלנו.
היו"ר משה שרוני
ראשית, הוא צריך להסביר למה ומדוע ואחר כך, לחברי הכנסת ולכל הנציגים כאן שיתבטאו, נשאל שאלות.
אסף רגב
המצב הנוכחי כיום באגף שיקום, שתקציבו עומד על למעלה מ-3.5 מיליארד שקל, רוב האוכלוסייה החדשה שמצטרפת אליו זה אנשים שלא נפגעו בפעילות צבאית ביטחונית במהותה. למה כוונתי? ההרכב הנוכחי שמדבר על אוכלוסיית הזכאים החדשה, שמגיעה לאגף שיקום, מדובר על שוטרים שתבעו את אגף שיקום בגלל שהגב שלהם נתפס כשהם שהו במזגן. עד כדי כך זה מגיע וזה הולך ותופס חלק ניכר יותר ויותר מאוכלוסיות הזכאים החדשות שמסתרכות לאגף שיקום. המטרה שלנו, ושוב, אני אפרט כי יש לי אוכלוסייה שלא כל כך יודעים באילו אוכלוסיות זה יפגע ובאוכלוסיות אחרות זה לא יפגע כלל. המטרה שלנו היא שכל האוכלוסיות החדשות של שהצטרפו לאגף שיקום יהיו כאלה שבאמת נפגעו במשהו שקשור לפעילות צבאית ביטחונית.


במי אמור להקשות תיקון החקיקה הזה ובמי לא? אוכלוסיית חיילי הסדיר, כמו שאמרה חברתי ממשרד הביטחון, לא תיפגע. יש כאן חוק נפרד. אוכלוסיית אנשי קבע, משרד הביטחון הגיע אתנו לסיכום שהאוכלוסייה הזאת לא תפגע.
ג'ודי וסרמן
יש גם מחוץ לשירות ולא במהלך הפעילות הצבאית אלא מחוץ לבסיס? החוק הזה לא חל על כאלה?
אסף רגב
החוק יחול על אנשי צבא קבע אבל משרד הביטחון ידאג לתת להם את התגמולים הנהוגים.
גו'די וסרמן
מכוח מה?
היו"ר משה שרוני
מכוח האינרציה.
אביגדור יצחקי
אני לא כל כך הבנתי מה הוא אמר.
יורם מרציאנו
אף אחד לא הבין...
אביגדור יצחקי
אני מבין שאנחנו מדברים על סעיפים 672), (3) ו(4). פה כותבת מחלקת המחקר שאתם רוצים להטיל את חובת ההוכחה על התובעים תגמולים לפי חוק הכרה אוטומטית, כמי שעמדו בתנאים הקבועים בחוק. לפיכך, קרוביהם של מי שחלה בשירות, מי שמת במהלך שירותו ומי שנפגע בעת שהיה בדרך למחנה ידרשו להוכיח את זכאותם הרגילה ולא להפך, שנטל ההוכחה על צבא ההגנה לישראל. זה מה שאתה מציע, נכון?


אני מבקש להפסיק את הדיון על מנת לבוא במשא ומתן עם הגורמים הנדרשים.
היו"ר משה שרוני
מי צריך לבוא במשא ומתן?
אביגדור יצחקי
אני. אני מבקש לתת לי פסק זמן ואם לא, נדון בזה בתחילת השבוע.
רן כהן
אני רוצה להצטרף לזה מעוד טיעון: הרמטכ"ל נשאל על העניין הזה היום והוא אמר שהוא לא מודע לתיקון הזה, הוא לא דן בו ולא התייעץ לגביו. לא יכול להיות שוועדת העבודה והרווחה תדון בתיקון כל כך משמעותי על הנורמות של צה"ל מבלי שלרמטכ"ל היה זמן לדון בזה. אנחנו צריכים לבקש מאביגדור יצחקי לדון בעניין אבל גם שתהיה עמדה של הרמטכ"ל לגבי הסוגיה הזאת לאחר שהוא דן בה.
סופה לנדבר
אנחנו רוצים שמות של אנשים ממשרד האוצר. מי זה אנחנו, משרד האוצר? יש שם בני אדם? מי הביא את זה להחלטות האלה?
היו"ר משה שרוני
ראשית, לא נאשים את פקידי האוצר. הם מבצעים את ההוראות של הממונים שלהם. נבוא בטענות לממונים ולא לפקידים. אני מכבד את פקידי האוצר כי יש להם אמונים.


אנחנו מקבלים את הצעתו של חבר הכנסת יצחקי. אנחנו מפסיקים את הדיון. אני מקווה שכל התיקונים שמוצעים כאן יבוטלו.

(הישיבה הופסקה בשעה 12:45)

קוד המקור של הנתונים