ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 23/05/2006

פרק ג': בריאות, למעט סעיף 10 בהצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

23.5.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 4

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"ה באייר התשס"ו (23 במאי 2006), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006 (תיקוני חקיקה), התשס"ו-2006. פרק ג': בריאות סעיף 12: עדכון מספר המבוטחים בכל קופת חולים מדי חודש
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני - היו"ר

מרינה סולודקין

לנדבר סופה

רן כהן
מוזמנים
גבי בן-נון, משרד הבריאות, תקציבן

עו"ד מאיר ברודר, משרד הבריאות, לשכה משפטית

משה בן-שימול, משרד הבריאות, מתמחה

ראובן קוגן, משרד האוצר, רפרנט בריאות באג"ת

עו"ד יואל בריס, משרד האוצר, סגן היועמ"ש

עו"ד גליה מאיר, משרד האוצר, לשכה משפטית

דני אלקיים, הביטוח הלאומי, מנהל אגף הביטוח והבריאות

ז'ק בנדלק, הביטוח הלאומי, מנהל תחום המחקר

עו"ד ורד שהרבני, הביטוח הלאומי, לשכה משפטית

דני פייגה, מכבי שירותי בריאות, מנהל מחלקת גבייה

יהודה עליאש, קופת חולים מאוחדת, ממונה על התקציבים

ד"ר יוסף פרוסט, שירותי בריאות כללית, מנהל מחוז ירושלים
ייעוץ משפטי
עו"ד ג'ודי וסרמן



עו"ד גיל שבתאי
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
אסתר מימון

הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006 (תיקוני חקיקה), התשס"ו-2006. פרק ג': בריאות סעיף 12: עדכון מספר המבוטחים בכל קופת חולים מדי חודש
היו"ר משה שרוני
בוקר טוב לכולנו. אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. נתחיל עם הנציגים שישמיעו את טענתם. נתחיל לשמוע את משרד הבריאות.
גבי בן-נון
לפני כשנתיים, בהסכמתם של שר האוצר ושר הבריאות, הקימה הממשלה צוות בין-משרדי של משרד האוצר ומשרד הבריאות לבחינת נושא הקפיטציה. קפיטציה, למי שלא יודע, זו הדרך לחלק את הכסף מחוק ביטוח בריאות ממלכתי בין קופות החולים השונות, ואנחנו מחלקים את זה על בסיס מספר המבוטחים בכל קופה והגיל שלהם.


הוועדה הוקמה בעקבות הרבה מאוד טענות שהתשתית של הנתונים של הקפיטציה היתה ישנה ולא עודכנה, והוועדה ישבה ועבדה במשך שנה וחצי.


בעקבות עבודת הוועדה שינינו את המשקל של המרכיבים בקפיטציה, זאת אומרת, הגדלנו את (המשקל) המשקלות של הקשישים והקטנו את המשקל של האוכלוסייה הצעירה, ועל-ידי כך ביטאנו את העובדה שכולם יודעים, שקשישים צורכים יותר שירותי בריאות, הרבה יותר ממה שהיה בקפיטציה הישנה.
היו"ר משה שרוני
כשהם היו צעירים הם לא השתמשו בזה.
גבי בן-נון
נכון, אבל אנחנו לא צוברים את הכסף.
היו"ר משה שרוני
מבזבזים את הכסף.
גבי בן-נון
הרבה יותר ממה שיש.


בכל מקרה, מה שתיארתי היה לפני ארבעה או חמישה חודשים, ובזה הסתיים עדכון נוסחת הקפיטציה. במקביל, היו עוד כמה המלצות נוספות. אחת ההמלצות היתה, שהעדכון של המבוטחים בכל קופה וקופה ייעשה, במקום כל רבעון, בכל חודש מחדש. היום אנחנו בכל רבעון סופרים את מספר המבוטחים והגיל שלהם בכל קופה, ומחלקים את הכסף לפי הנתונים בכל רבעון, אבל רבעון זה שלושה חודשים, ובקופות שגדלות יש תזוזות כל הזמן, של פטירות מצד אחד, אבל גם של לידות, של תינוקות חדשים, וגם של מצטרפים חדשים, יש עולים חדשים, יש משתחררים מצה"ל וכן הלאה, והיום אנחנו לא סופרים אותם, אלא רק אחרי רבעון. הבקשה שיש כאן היא, לספור כל חודש מחדש. מה שיש בתיקון הזה זה עדכון יותר אמיתי של המצב בשטח, עדכון שוטף של מספר המבוטחים בכל קופה וקופה. אין פה יותר כסף או פחות כסף, אין פה יצירה של כסף, יש פה עדכון יותר תכוף של מספר המבוטחים בכל קופה וקופה.
היו"ר משה שרוני
משרד האוצר.
משה בן-שימול
קיבלנו את ההחלטה הזאת ביחד.
היו"ר משה שרוני
האם אתה באותה דעה של משרד הבריאות? האם אין ניגוד? משרד האוצר יכול להגיד גם משהו אחר.
משה בן-שימול
זה יכול להיות, אבל זה לא המקרה. אנחנו עושים את העדכון רק בנושא של פטירות ולידות, כי הנושאים האחרים יותר בעייתיים מבחינת היקף הנתונים. אולי המוסד לביטוח הלאומי ירחיב על זה עכשיו. זה נושא שטכנית ניתן לפתור, וזה מביא להתאמה יותר טובה בין מספר המבוטחים באותה קופה לבין הכסף שהיא מקבלת מהביטוח הלאומי. לנו אין בעיה עם התיקון הזה.
ג'ודי וסרמן
יש לי שאלה לעניין הנוסח. יש כאן הצעה גם לתקן את סעיף 18(ג), ובמקום שלושה חודשים - חודש. הסעיף ייקרא כך: "השיעור שייחשב המוסד לפי סעיף קטן (ב) לכל קופת חולים יהיה בתוקף מיום הקביעה ואילך למשך חודש". זה לא ממש מדויק, כי חלק מהקביעה היא לשלושה חודשים.
גליה מאיר
חלק מהנתונים מתעדכנים לאחר שלושה חודשים, אבל הקביעה לגבי מספר המבוטחים

תהיה בכל חודש.
יהודה עליאש
זה כמו מדד, כל חודש יש מדד במדינת ישראל. אם יש היום כלים כל כך מעודכנים ומשוכללים כדי לחשב כל חודש, שיהיה כל חודש.
היו"ר משה שרוני
מה אומרים מכבי?
דני פייגה
אנחנו תומכים בהצעה הזאת, זה משהו שביקשנו גם במסגרת הוועדה, פנינו פעמים מספר וביקשנו שיחילו את התיקון.
היו"ר משה שרוני
אני רואה שיש הסכמה מלאה בין כולם.
דני פייגה
אם כבר אנחנו מדברים, נדבר על מה שלא עלה כאן. יש דברים נוספים במסגרת ההמלצות של אותה הוועדה שעדיין לא באו על פתרונם. למשל, בעיית המגדר. אם כבר עובדים על נושא הקפיטציה, ברור שיש הבדלים בין העלויות לבריאות בין גברים לנשים, בייחוד בתקופות חיים שונות, הנושא הזה עדיין לא קיבל את ביטויו, וזה אחד הדברים שאנחנו מבקשים לטפל בו.
היו"ר משה שרוני
תעשו אצלכם דיון מעמיק, ואחר כך אפשר יהיה לדון על זה.
דני פייגה
אני לא מבקש לדון כרגע, אבל אני מבקש להעלות את הנקודה.
היו"ר משה שרוני
האם נציגי קופת חולים מאוחדת כאן?
יהודה עליאש
ראשית, אני מאחל הצלחה ליושב-ראש הוועדה בניהול הוועדה. אנחנו כמובן נשתף פעולה ככל שרק נתבקש.


לעצם הצעת החוק, אנחנו תומכים בהצעת החוק הזאת, כחלק מהמלצות הוועדה הממשלתית כפי שנקבעה. אין, לדעתנו, שום מניעה מהמוסד לביטוח הלאומי לפרסם את הנתונים, הם כולם מצויים בידיו באופן שוטף, וכל מה שיש לעשות זה רק לפרסם סטנסיל אחד לחודש.
היו"ר משה שרוני
האם נציגי בריאות כללית כאן?
יוסף פרוסט
אנחנו מברכים את ההחלטה של הוועדה לשנות את המשקלים בקפיטציה, במיוחד בקופה ששיעור הזקנים שלה באופן טבעי הרבה יותר גדול. באשר לעדכון, במידה והעדכון אמיתי, זה בסדר גמור, השאלה היחידה היא מה ההשלכות לגבי ההצטרפות.
היו"ר משה שרוני
תלוי בכם אם העדכון אמיתי, אתם צריכים לעשות זאת.
יוסף פרוסט
הבעיה האמיתית היא מה יהיה קצב ההצטרפות. האם בסופו של יום זה גם ישפיע על ההחלטה לגבי קצב ההצטרפות. האם אפשר יהיה להצטרף באופן יותר רצוף, בכל חודש.
היו"ר משה שרוני
הביטוח הלאומי.
דני אלקיים
דבר ראשון, אני אענה על השאלה של ד"ר יוסף פרוסט. ההצעה פה לא קשורה למעברים, היא קשורה רק לחדשים, פטירות, לידות, או חדשים לגמרי.


אין לנו התנגדות לחוק. אנחנו מבקשים שהתחולה תהיה ב-1 באוגוסט 2006, אנחנו עושים את הקפיטציה המלאה, העיבודים של כל הקפיטציה הרבעונית עד ה-1 ביולי, העבודה על זה מאוד קשה ומרובה. לצורך היערכות של הקליטה של יולי, אנחנו מבקשים שזה יחול ב-1 באוגוסט, ולקופות אין בעיה עם זה. ב-1 ביולי הם כבר מקבלים את הנתונים האלה בלאו הכי, כך שאנחנו לא מפסידים שום דבר.
היו"ר משה שרוני
הסכמה כזאת עוד לא היתה בוועדה.
ג'ודי וסרמן
יש לי בקשה טכנית מהיושב-ראש ומהוועדה. אני שמחה שיש הסכמה מקיר לקיר, עם זאת, אני אצטרך לבקש מהוועדה לא להצביע פורמלית על אישור הסעיף היום, כי אנחנו נמצאים בדיון על חוק ההסדרים, ויש הסדר מיוחד לעניין הגשת הסתייגויות, ויש לחברי כנסת אפשרות, עד יום שני הבא, להגיש הסתייגויות, והוועדה צריכה להצביע גם על ההסתייגויות יחד עם הסעיף. לכן הייתי מבקשת מאדוני היושב-ראש שההצבעה תיערך ביום שלישי הבא. נקיים דיון רק לצורך הצבעות ביום שלישי הבא.
היו"ר משה שרוני
זה סך הכול משהו טכני. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:15

קוד המקור של הנתונים