פרוטוקול

 
הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 2

מישיבת ועדת הכנסת

יום רביעי, י"ט באייר התשס"ו (17.5.2006), שעה 10:00
סדר היום
1. מינוי סגן ליושבת ראש הכנסת.

2. מינוי ממלאי מקום קבועים בוועדות הכנסת.
3. קביעת ועדות לדיון בהצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006), התשס"ו-2006 – הכנה לקריאה שניה ושלישית.
נכחו
חברי הוועדה: רוחמה אברהם - היו"ר

קולט אביטל

דוד אזולאי

גלעד ארדן

אורי אריאל

מנחם בן-ששון

מוחמד ברכה

אליהו גבאי

יצחק גלנטי

יצחק וקנין

נאדיה חילו

יואל חסון

שי חרמש

אחמד טיבי

אסתרינה טרטמן

אביגדור יצחקי

יעקב מרגי

יורם מרציאנו

אפרים סנה

גדעון סער

ראובן ריבלין

ליה שמטוב

משה שרוני

חיים אורון

חיים אמסלם

זהבה גלאון

משה גפני

אבשלום וילן

עבאס זכור

ג'מאל זחאלקה

דוד טל

שלי יחימוביץ

משה כחלון

יעקב ליצמן

גאלב מג'אדלה

אורית נוקד
מוזמנים
מזכיר הכנסת אריה האן

סגנית מזכיר הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ

יצחק שד"ר - קצין הכנסת

סמדר אלחנני - יועצת כלכלית של ועדת הכספים
ייעוץ משפטי
נורית אלשטיין


ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
אתי בן-יוסף
רשמת פרלמנטרית
סיגל גורדון

מינוי סגן ליושבת ראש הכנסת
היו"ר רוחמה אברהם
בוקר טוב לכולם, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הכנסת, הנושא הראשון על סדר היום: מינוי סגן ליושבת ראש הכנסת, כאשר על הפרק היה מינוי סגן ערבי, חבר הכנסת ברכה ביקש הארכה של 24 שעות כדי להגיע להסכמה. האם הגעתם להסכמה?
מוחמד ברכה
גברתי היושבת ראש, ראשית, אני מברך אותך על התפקיד, בהצלחה. שלשום היתה לי שיחה עם יושב ראש רשימת רע"מ, נאמר לי, שאמורה להתקיים ישיבת סיעה שלהם אתמול, כנראה
שהישיבה לא התקיימה. אני לא רוצה שנתעכב, זה עניין פנימי, לא היתה התקדמות בעניין ולכן אני מבקש שייקבע מנגנון של רוטציה בין שלוש הסיעות, אופן הוצאת העניין לפועל יהיה בהתכנסות של עשרה חברי הכנסת שמייצגים את שלוש הסיעות, הם יקבעו איך יתבצעו הדברים, כמובן בהסכמת הוועדה.

עם כל הכבוד לוועדה, אני לא רואה מצב שהוועדה תקבע מי כן ומי לא ואיך זה יהיה, אלא תקבע את המנגנון העקרוני של הרוטציה אבל לא מעבר לזה.

קיימתי שיחה אתמול גם עם חבר הכנסת אביגדור יצחקי, שהוא יציג את המנגנון שהוא חושב לנכון, אבל כיצד נבצע אותו, אני מציע שהעשרה יתכנסו בנוכחות יושבת ראש ועדת הכנסת ויקבעו מנגנון.
ג'מאל זחאלקה
הוועדה המכובדת נתנה ארכה וביקשה שתהיה הסכמה בקונסנזוס של שלוש הסיעות הערביות. אנחנו לא הגענו להסכמה ולכן אני מציע, שהוועדה המכובדת תיתן את האפשרות - כשאין הסכמה בוחרים ברוב ועשרת חברי הכנסת מחליטים. אני מציע שהוועדה תיתן לנו את הגיבוי לבחור על פי רוב.
מוחמד ברכה
היות שהסגנות היא לשלוש הסיעות, ראוי ששלוש הסיעות ישתתפו ללא שום גורם אחר. מטבע הדברים יש אינטרסים שיכולים להתנגש, הרי מדובר בסיעות שונות של הכנסת, לא צריך לעשות מזה עניין, לסיעות יש אינטרסים, היות והסגנות הזאת היא של שלוש הסיעות, אני מציע לתת אפשרות לשלוש הסיעות להחליט ולא שמישהו יקבע. עם כל הכבוד, בסופו של דבר, החלטה היא של ועדת הכנסת, על זה אין עוררין, אבל לפנים משורת הדין, אני חושב שאנחנו צריכים לקבל את האפשרות שאנחנו נבחר בינינו.
אחמד טיבי
סגן ערבי ליו"ר הכנסת הוא תקדים שהחלה בו הכנסת ב- 1999 כאשר אברהם בורג היה יושב ראש הכנסת, אז סיעת רע"ם מנתה חמישה מנדטים, חד"ש שלושה מנדטים ובל"ד בשני מנדטים, בשל העובדה שדובר בסיעה הגדולה, חבר הכנסת דהאמשה ייצג את רע"ם לקדנציה מלאה כסגן יושב ראש. זה התקדים הראשון. ב-2003 היה תקדים שני, שבו כיהנו שני סגנים - אחד במחצית הראשונה והשני במחצית השנייה של הקדנציה. במחצית הראשונה כיהן חבר הכנסת ברכה כנציג סיעת חד"ש-תע"ל בשל העובדה שחד"ש-תע"ל היתה הסיעה הגדולה ביותר. אני רוצה לקרוא בפניכם חלק מהפרוטוקול של הוועדה המסדרת שקבעה ב-2003 איך יתמנה ולמה:

חבר הכנסת ברכה, יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל אמר: "לא טוב ולא מכובד לחלק לחלקים, יש סיעה שקיבלה יותר קולות, זה הוכח חד משמעית, יש תוצאות הבחירות. לא מכובד לעשות רוטציות, לא צריך להתייחס לזה כאל בעייתם של הערבים, זה לא בעיה של ערבים, זה בעיה של סגן ערבי, שהם ילכו ויסתדרו יחד. חבר הכנסת ברכה, מי אומר שצריכה להיות רוטציה? לדעתי, לא צריכה להיות רוטציה בעניין הזה, יש דבר שצריך להיראות, שאחד מהסגנים יהיה חבר כנסת ערבי. אני חושב שאין כאן הרבה מקום לווריאציות ופרשנויות, אם קובעים שיהיה סגן יושב ראש כנסת ערבי, נציג הסיעה הגדולה ביותר הוא שיתמנה. אם זה נציג ערבי, הוא חייב להיות איש חד"ש-תע"ל. אם הגוש יחד עם מרצ, אז אולי נתייעץ והגוש יבחר. אם זה ערבי – רק חד"ש-תע"ל".
ראובן ריבלין
גם אצל הערבים, מה שרואים מכאן לא רואים משם.
מוחמד ברכה
תקדים הרוטציה בוצע.
אחמד טיבי
חבר הכנסת דהאמשה אמר: "רע"ם ובל"ד לא מסכימות, אנחנו ביחד חמישה, יותר מהשלושה של חד"ש-תע"ל". אומר חבר הכנסת דהאמשה, הוא גם שיגר מכתב בשם חד"ש-בל"ד. עונה לו חבר הכנסת ברכה: בתשובה לטענה שהשמיע חבר הכנסת דהאמשה כי רע"ם ובל"ד הם חמישה, יותר משלושה, אומר חבר הכנסת ברכה: אז כל שתי סיעות קטנות יכולות להתחבר כדי לשלול מסיעה אחרת את מה שמגיע לה. אנחנו הסיעה הגדולה ביותר.

חברת הכנסת זהבה גלאון תומכת בעמדתו של חבר הכנסת ברכה ואומרת, חבר הכנסת ברכה, בשל העובדה שהוא נציג הסיעה הגדולה ביותר שזכתה במירב הקולות בבחירות, חברת הכנסת זהבה גלאון כנציגת מרצ תמכה בחבר הכנסת ברכה לכל הקדנציה, לא ברוטציה - אגב, בניגוד לעמדתה היום. תמכה בחד"ש-תע"ל, בחבר הכנסת ברכה, לכל הקדנציה.

לכן אני מקבל את דבריו של חבר הכנסת ברכה מ-2003, לא מהיום, היה תקדים של 2005. אנחנו היום לא סיעה שווה של 3 ו-3, אנחנו ארבעה מנדטים, אני יכול לומר שאני רוצה את התקדים של 1999, שבו סגן ערבי יהיה נציג של סיעת רע"ם-תע"ל. יש בפניכם שני תקדימים, ועדת הכנסת תחליט.
משה שרוני
אני חושב שהיתה החלטה בנושא זה, היינו צריכים לקבל תשובה, לא בכל ישיבה יתקיים דיון על כך, או שנקיים דיון מיוחד בעניין, אנחנו ציפינו שתהיה תשובה ושנוכל להחליט סופית. אי אפשר לדון בנושא זה בכל ישיבה, צריך לסיים עם זה. אני רוצה להגיד - לא מקובלים עליי תקדימים, היו תקדימים. יכול להיות שהפורום הזה לא מוכן לתקדימים, אז צריך להחליט פעם אחת ולתמיד. חבל על הזמן.
קולט אביטל
תקדימים זה כלי משפטי.
אביגדור יצחקי
אחרי הרבה שיחות שקיימתי עם כל המעורבים בעניין, אני מוכרח לומר, שהתמונה שקיבלתי - והיא צריכה להיות שקופה - אין מצב שבו ההצבעה, גם אם יחליטו שרוב חברי הכנסת הערביים יצביעו, שהשישה של חד"ש ותע"ל לא יגברו על רע"ם-תע"ל לאור יחסי הכוחות. יש פה גם בעיה אישית שאני לא רוצה להיכנס אליה, כי הזכות לסגן יו"ר כנסת מוענק לסיעה והיא זאת שצריכה להחליט מי ישמש סגן יושבת ראש הכנסת. אי אפשר להגיד: אם זה יכהן, אנחנו לא מסכימים ואם זה יכהן, אנחנו כן מסכימים. זו פסילה שלא מן העניין ואסור לתת לה יד.

לעצם העניין, אני חושב שאנחנו צריכים לקבל עכשיו החלטה שאומרת כך: שחבר הכנסת הערבי שיהיה סגן יושבת ראש הכנסת יהיה ברוטציה, שניים יכהנו ברוטציה. אני מציע, כמו בנוהג שהיה ב-1999 ו-2003, שיתחיל חבר הכנסת של הסיעה הגדולה ולאחר מכן יכהן חבר כנסת מטעם שתי הסיעות האחרות ובזה נגמור העניין. יתנו לנו שם היום ונצא לדרך.

אני מזכיר, שהנושא של כהונה בקדנציה שלמה בהסכמה עם יושבת ראש הכנסת יבוא כהוראת שעה, שבחצי השני של הקדנציה יכהנו שמונה סגנים ולא שבעה סגנים.
היו"ר רוחמה אברהם
מקובל.
אורי אריאל
שני דברים, האחד, אני מבקש מחבר הכנסת יצחקי להבהיר, שלא תהיה פגיעה בסיכום עם האיחוד הלאומי-מפד"ל - - -
גדעון סער
זה החלטת הוועדה המסדרת.
אורי אריאל
שזה יירשם עוד פעם, למען הסר ספק. שנית, אני מציע לכולנו, לא להתערב בתוך הסיעות שצריכות להגיע להסכמה. יישמר להן המקום, יישמר התקן, יישבו ביניהן, תגמרו ביניכם, תביאו הצעה מסודרת, הלחץ הזה לא טוב, יביאו הצעה מסודרת.
אביגדור יצחקי
אין אפשרות.
מוחמד ברכה
למה אין אפשרות?
אורי אריאל
תיתן עוד שבוע, למה הלחץ?
משה גפני
גברתי היושבת ראש, אני מבקש להעיר לגבי העניין. אני כמובן מסכים להחלטה שסגן ערבי יכהן, ההחלטה נכונה. אני לא רוצה להיכנס לוויכוח שמתקיים בין הסיעות הערביות, אני רק רוצה להעיר לגבי מה שאמר חבר הכנסת אביגדור יצחקי. אני חוזר על עמדתי כפי שהבעתי בישיבות הראשונות. לא יכול להיות שסיעה של שישה חברים לא תקבל סגן יו"ר. אני לא מסכים לעניין הזה שתהיה הוראת שעה של חצי קדנציה. המציאות הזאת שבה עוצרים את התהליך של הסגנים רק בסיעת יהדות התורה – לא מקובלת עליי, אני לא אסכים לה. אני חושב שזה דבר לא הגון, אסור לעשות זאת. כאשר תובא הוראת שעה בעניין לגבי הסגנים, אעמוד על כך שסיעת יהדות התורה תקבל סגן.
ראובן ריבלין
אפשר למנות כל חברי הכנסת לסגנים.
משה גפני
כמו שמינו את רוב חברי הכנסת לשרים.
היו"ר רוחמה אברהם
תודה רבה, מייד נעבור להצבעה. לפני כן אני רוצה לומר, בסעיף 3 בתקנון הכנסת כתוב: יושב ראש הכנסת והסגנים ייבחרו לכל תקופת כהונתה של הכנסת. גם אם סיכמנו על רוטציה כזאת או אחרת, חבר כנסת שמכהן כסגן יו"ר יהיה חייב להניח מכתב התפטרות - - -
גדעון סער
זה נעשה תמיד.
היו"ר רוחמה אברהם
אני חייבת לומר את זה למען ההגינות ולמען הפרוטוקול.
ראובן ריבלין
רק 60 חברי כנסת יכולים להדיח אותו. זה הסכם ג'נטלמני, בדרך כלל כל הרוטציות קוימו.
היו"ר רוחמה אברהם
צריך להתבסס על תקדימים שהיו בעבר. אני מציעה שנלך לפי תקדים הכנסת השש-עשרה, שבה יושב ראש מתחיל לכהן, מישהו מגיע מהסיעה הגדולה ביותר, לכן אני מציעה שנצביע עבור הצעתו של חבר הכנסת - - -
ראובן ריבלין
לא, אני מוכרח להעיר הערה שגם חבר הכנסת אורון שם לב אליה. חבר הכנסת יצחקי, לכנסת יש תקנון, אי אפשר בגלל קשיים פוליטיים לעשות מסחרה מהתקנון. לא טוב לעשות כך. ליושב ראש הכנסת יש שבעה סגנים, אתם רוצים שמונה סגנים, אם תחליט הוועדה - שיהיו. קבענו שבעה סגנים כי בכנסת החמש-עשרה היינו עם 14 סגנים. יש יותר סגנים מחברי כנסת. לפעמים יש התפצלות כמו המפה הפוליטית החדשה, אז קובעים שמונה. אבל אי אפשר להכניס רוטציה בהחלטה כי זה בניגוד לתקנון.
היו"ר רוחמה אברהם
בכנסת הקודמת גם היתה רוטציה.
ראובן ריבלין
אני אומר לך מה היה בכנסת הקודמת. קודם כל צדק חבר הכנסת ברכה בדבריו לפני ועדת הכנסת אז, שהחשיבות היא, שיהיה חבר כנסת ערבי. אנחנו לא נכנסים כרגע לבעיות בתוך המפלגות הערביות, יש צער גדול שזה קורה. החשיבות מבחינת כנסת ישראל, שחבר כנסת ערבי יהיה סגן יושב ראש כנסת ולא חשוב מאיזו מפלגה. לשמחתי בפעם הקודמת, לא רצינו לומר ערבי, אמרנו כל מפלגות השמאל, יחד עם מרצ, הגיעו למצב שהם החליטו על רוטציה.
אחמד טיבי
זה לא נכון, הוועדה החליטה, יש פרוטוקול.
ראובן ריבלין
אם חבר הכנסת ברכה לא היה מתפטר מהסגנות - - -
גדעון סער
גם בין האיחוד הלאומי למפד"ל היתה רוטציה.
ראובן ריבלין
אמרתי, כל אחד מקיים את הרוטציה, זה עניין פנימי, הציבור ישפוט. חבר הכנסת ברכה לא העלה על דעתו שלא לפנות את המקום לחבר הכנסת דהאמשה.
מוחמד ברכה
התפטרתי שישה חודשים לפני המועד שנקבע.
ראובן ריבלין
עמדת במילתך. עכשיו ההכרעה היא בידינו, בידי הכנסת ככנסת.
קבענו עיקרון מסוים, אני לא רוצה להתערב ביניהן - המפלגה הגדולה ממנה יוצא סגן יו"ר הכנסת, הוא מתחייב כלפי חבריו לרוטציה, הוא מקיים אותה או לא מקיים אותה, בדרך כלל מקיימים זאת כי העניין עומד לשיפוט הציבור. כך צריך להיות, כך הכנסת צריכה להחליט ולא להשאיר. את ההצהרות הוא הצהיר לפרוטוקול, הוא יצטרך להתפטר כדי שיבוא אחר במקומו.
היו"ר רוחמה אברהם
חבר הכנסת טיבי רוצה לחזור שנית על הדברים או שנסתפק בהודעתו הקודמת, ברגע שייבחר נציג מסיעתך, כשיגיע הזמן יתפטר.
אחמד טיבי
סיעת רע"ם-תע"ל תכבד כל החלטה של ועדת הכנסת, לרבות החלטה זו.
היו"ר רוחמה אברהם
בוא נשמע את היועצת המשפטית.
ראובן ריבלין
אתה מצהיר שאתה מסכים לרוטציה מרצונך.
אחמד טיבי
אני מסכים לרוטציה מרצוני.
נורית אלשטיין
זה בסדר.
מוחמד ברכה
בפעם הקודמת התקיים דיון מביש ומביך בעניינים האלה, כפי שקורה גם עכשיו. בסוף ההחלטה נתקבלה אחרי שהסיעות הנוגעות לעניין הסכימו סביב השולחן הזה, ואני בעצמי, למרות שדעתי היתה אחרת, בסופו של דבר נוצר התקדים של הרוטציה והוא עכשיו התקדים שפועלים על פיו.

ביקשנו לתת לסיעות הנוגעות בעניין לשבת ולהחליט, אתם רוצים להצביע על פי סיעת יו"ר הקואליציה, בצורה הזאת אני רואה בזה כפייה על הרוב בסיעות הערביות ואני רואה בזה מינוי של הקואליציה ומפלגת קדימה ולא שלי ולא של בל"ד.
היו"ר רוחמה אברהם
אם מפלגתך היתה הגדולה ביותר, לא היית רוצה - -
דוד טל
בוודאי שהיה רוצה. הוא מאשים את "קדימה" על לא עוול בכפינו. בקדנציה הקודמת אתה קבעת את הכלל.
היו"ר רוחמה אברהם
לא ביקשתי לעזור לי. אני מודיעה בזאת - -
גדעון סער
בעקבות דבריו של חבר הכנסת אריאל, אני מבקש להבהיר, כי זה סיכום שהושג בלשכת יושבת ראש הכנסת, בהשתתפותי - - -
אביגדור יצחקי
זאת החלטה של הוועדה המסדרת.
גדעון סער
כן, זאת החלטה של הוועדה המסדרת, אבל אחר כך היתה החלטה אצל יושבת ראש הכנסת, שאמרה, לטובת העניין של סגן ערבי תהיה אותה הוראת שעה, אבל ברור שהוראת שעה מוסיפה את הסגן וזה לא פוגע במחצית ששמורה לנציג סיעת האיחוד הלאומי מפד"ל.
אביגדור יצחקי
זה ברור.
אחמד טיבי
בישיבה הקודמת ב-2003, כאשר חבר הכנסת ברכה התמנה לסגן יו"ר הכנסת, גם לאחר מכן, לאחר שהתמנה לחבר ועדת הכספים, לפנים משורת הדין – נאמר על ידי בל"ד ורע"ם, שזה מינוי של הליכוד כמפלגת קואליציה. מה שרואים מכאן לא רואים משם.
היו"ר רוחמה אברהם
אני רוצה להקריא את נוסח ההצבעה: ועדת הכנסת ממליצה לכנסת לבחור את חבר הכנסת אחמד טיבי כסגן יו"ר הכנסת. הוועדה החליטה בהסכמה כי תהיה רוטציה בתפקיד כעבור שנתיים מתחילת כהונת הכנסת וזאת לאחר שחבר הכנסת טיבי יתפטר מתפקידו. במקומו יתמנה חבר כנסת מסיעת חד"ש.
גדעון סער
לא, במקומו ייבחר חבר כנסת מסיעת האיחוד הלאומי מפד"ל. זאת החלטת הוועדה המסדרת, היא לא עומדת למקח חוזר.
היו"ר רוחמה אברהם
צודק חבר הכנסת סער, כאשר עומדת בפני יושבת ראש ועדת הכנסת הנושא של הוראת שעה - - -
גדעון סער
כולם כאן מתחייבים לתמוך באותה הוראת שעה שתאפשר את הרציפות.
היו"ר רוחמה אברהם
נעבור להצבעה. מי בעד? הרוטציה תהיה עם האיחוד הלאומי, כאשר קיימת אפשרות ליושב ראש הכנסת לקיים הוראת שעה.
גדעון סער
הוועדה מתחייבת להניח על שולחן הכנסת - - -
משה גפני
אני לא מתחייב על הוראת השעה אם לא יהיה שם מיהדות התורה.
אחמד טיבי
ההמשכיות – לפי מה שנאמר כאן – היא ארבע שנים, קדנציה מלאה של סגן יושב ראש ערבי. לגבי דברים פרוצדוראליים שאתם רוצים להעביר פה, זה נושא משני. אבל בעיקרון ההתפטרות לסגן ערבי, כאשר לא יפגעו בייצוג סיעות אחרות לרבות האיחוד הלאומי.
היו"ר רוחמה אברהם
לא, ההחלטה - תהיה רוטציה ביניכם לבין האיחוד הלאומי, כאשר ועדת הכנסת תביא המלצה להגדלת מספר הסגנים ליושב ראש משבעה לשמונה.


מי בעד ההחלטה, נא להצביע.

הצבעה

בעד – 19

נגד – אין

נמנעים – 1

ההצעה התקבלה.
היו"ר רוחמה אברהם
19 בעד, אין מתנגדים, חבר הכנסת אחמד טיבי נמנע.
ראובן ריבלין
אני מבקש לציין שחבר הכנסת גפני הצביע בעד.

מינוי ממלאי מקום קבועים בוועדות הכנסת
היו"ר רוחמה אברהם
הנושא הבא: מינוי ממלאי מקום קבועים בוועדות הכנסת. החל מאתמול יצאו לדרך מספר רב של ועדות כנסת, זאת ההזדמנות לאחל בהצלחה. ישבנו עם נציגי האופוזיציה והחלטנו על מינוי ממלאי מקום כפי שהיה נהוג בכנסות קודמות.
משה גפני
ההסכמות האלה עולות לי על העצבים. אני יכול לדעת מי ישב עם מי?
היו"ר רוחמה אברהם
לא שאלתי אותך.
משה גפני
איזה התנהגות היתה פה. למה אתם לא מדברים אתי? חבר הכנסת ליצמן, דיברו אתך על ממלאי מקום?
היו"ר רוחמה אברהם
הצעה לממלאי מקום קבועים לוועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון. בוועדת הכספים: קדימה 1, גיל 1, יהדות התורה 1, ש"ס 1, איחוד לאומי מפד"ל 1, עבודה-מימד 1. ועדת החוץ והביטחון: ליכוד 2, ישראל ביתנו 1, איחוד לאומי מפד"ל 1, מרצ 1, קדימה 1, ש"ס 1, עבודה-מימד 1. מי בעד ההצעה?
יעקב ליצמן
מה עם יהדות התורה?
היו"ר רוחמה אברהם
יהדות התורה קיבלה בוועדת הכספים.
משה גפני
אני מבקש להעיר על העניין. אני מבקש ממלא מקום - - -
אביגדור יצחקי
איחוד לאומי מפד"ל - יורד מוועדת הכספים. תיקון.
היו"ר רוחמה אברהם
תיקון, יורד נציג אחד של האיחוד הלאומי מפד"ל. 8 בחו"ב, 5 בכספים.
גדעון סער
גברתי היושבת ראש, יש לי הצעה, על פי הניסיון שלי בקדנציה הקודמת, צריך להחריג את יושב ראש הקואליציה שהוא מתגורר בוועדת הכספים יותר מחברי ועדת הכספים ולתת לו אקס אופיציו בשתי הוועדות.
משה גפני
אני מבקש להחליף ביהדות התורה, במקום מ"מ בוועדת הכספים - ממלא מקום בוועדת החוץ והביטחון.
היו"ר רוחמה אברהם
אנחנו נדון על כך.
משה גפני
מה זאת אומרת נדון, אני מציע כעת לוועדה, אני מבקש להחליף.
אביגדור יצחקי
האם אתה מבקש שנוריד ההצעה עכשיו - או אחרי זה?
היו"ר רוחמה אברהם
נצביע בעד ההצעה כאשר קיימת אפשרות לדון עם סיעת יהדות התורה על החלפה.
מי בעד ההצעה?
כולל ההצעה של חבר הכנסת גדעון סער.

הצבעה

בעד – 20

נגד – 1

נמנעים – אין

ההצעה התקבלה
היו"ר רוחמה אברהם
20 בעד. 1 נגד. אין נמנעים.
יעקב ליצמן
גברתי, הערה אחת, אני מוחה על זה שלא באו בתיאום איתנו בכל הנושאים האלה, בטוח שקדימה - - -
היו"ר רוחמה אברהם
השאירו לך מספר לא קטן של הודעות.
יעקב ליצמן
דיברו אתי על כך שיש לנו ממלא מקום בוועדת הכספים, לא דובר על זה שאין לנו מ"מ בוועדת החוץ והביטחון. הובטח במפורש על ידי יושב ראש הקואליציה וסגן היושב ראש - בשיחה בנוכחות חבר הכנסת גפני – אני בטוח שאותו שיתוף פעולה שיש לכם עם יהדות התורה בכל הדברים יהיה גם בוועדת הכספים.

הצעת חוק הכנסת – מספר חברי ועדת הכספים בתקופת כהונתה של הכנסת השבע-עשרה, התשס"ו-2006
היו"ר רוחמה אברהם
הנושא הבא: הצעת חוק הכנסת – מספר חברי ועדת הכספים בתקופה כהונתה של הכנסת השבע-עשרה. אנחנו מדברים על
פטור מחובת הנחה לכל הדיונים. למי מחברי הכנסת יש משהו להגיד?
גדעון סער
חשוב לתת פטור מחובת הנחה כדי שנוכל להעביר את זה היום בקריאה ראשונה, כי יש שתי סיעות שצריכות לקבל המקומות האלה, סיעת העבודה וסיעת ישראל ביתנו.
משה גפני
ההצעה הזאת היא הצעה נכונה לאור הדיונים שהתקיימו בישיבות האחרונות, גם בוועדה המסדרת, עכשיו בוועדת הכנסת. אני מוחה על כך שהדברים נעשים באופן שבו הם נעשים, מביאים הצעות שיש משמעות לסיעה אבל אין משמעות לגבי החלוקה הפנימית. מביאים החלטות, למשל מה שנוגע אלינו בנושא של ממלאי מקום ובכל הנושאים הללו - - -
היו"ר רוחמה אברהם
אתה גולש לנושא אחר, אני שואלת על הנושא הזה.
משה גפני
בנושא הזה צריך לקיים הידברות בין הסיעות בכנסת. כל אחד מבין שסיעת קדימה רוצה ללחוץ עלינו דרך זה להיכנס לקואליציה. כל החלטה כזאת מרחיקה אותנו יותר.
זהבה גלאון
אל תתחייב שזה מרחיק אתכם.
היו"ר רוחמה אברהם
אני מעמידה את ההצעה להצבעה, מי בעד פטור מחובת הנחה בכל הקריאות ירים את ידו.

הצבעה

בעד – 22

נגד – אין

נמנעים – אין

ההצעה התקבלה.
היו"ר רוחמה אברהם
ההצעה התקבלה ברוב של 22 קולות.

קביעת ועדות לדיון בהצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006), התשס"ו-2006,

לשם הכנתה לקריאה שניה ושלישית
היו"ר רוחמה אברהם
מונחת בפניי פנייה של מזכיר הכנסת, אריה האן, אני מקריאה: הכנסת החליטה בישיבתה ביום רביעי, י"ב אייר תשס"ו (10 במאי 2006), להטיל על ועדת הכנסת לקבוע את הוועדה אשר תדון בהצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2006, התשס"ו-2006, לצורך הכנתה לקריאה שנייה וקריאה שלישית בכנסת.

הצעת חוק ההסדרים לשנת 2006 עברה בשבוע שעבר בקריאה ראשונה, כמקובל עברה לוועדת הכנסת. עלינו לקבוע אילו ועדות ידונו בהצעה ומה יהיו סדרי הדיון המיוחדים. בשנים האחרונות נשמעה ביקורת רבה על דרך חקיקתו של חוק ההסדרים. גם בית המשפט העליון השמיע הערות במספר פסקי דין. השנה קיים קושי מיוחד, שכן בשל הבחירות חובה להעביר את חוק התקציב עד ליום 18 ביוני 2006, וסיעות הקואליציה מבקשות להעביר את חוק ההסדרים יחד עם חוק התקציב.

מטרתי בדיון זה היא, מחד גיסא, להבטיח כי חוק ההסדרים יחוקק בהליך ראוי שיאפשר לחברי הכנסת לקיים דיון של ממש. מאידך גיסא, כי הכנסת תחוקק את החוק בסד הזמנים הנדרש.

כידוע, בשנים האחרונות, ועדת הכנסת חילקה את חוק ההסדרים בין הוועדות השונות על מנת שיוכלו לקיים דיון של ממש בנושאים שבתחום סמכויותיהם. לאותה מטרה הוקמו גם ועדות משותפות. בנוסף, ועדת הכנסת צריכה לקבוע סדרי דיון מיוחדים מכוח סעיף 131 לתקנון.

מייד נפתח בדיון שבו יוכל כל חבר ועדה להביע את עמדתו, לאחר מכן נעבור להצבעה. לענייני סדרי הדיון המיוחדים, אנו יכולים להיעזר בסדרי הדיון שנקבעו בשנים קודמות. אלה הם סדרי הדיון המוצעים שנקבעו בשנת 2005, עדיין לא סדרי דיון בקריאה שנייה ושלישית במליאה, בכל הנוגע לזמן הדיבור ומשך הדיון במליאה.
גדעון סער
אין זה קשור עכשיו? זה לא על סדר היום. פיצול חוק ההסדרים על סדר היום.
היו"ר רוחמה אברהם
הצעת החוק תובא לידי ועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית כהצעת חוק אחת ותכלול את כל הפרקים והסעיפים שהוכנו על ידי הוועדות השונות. עד למועד הבאת הצעת החוק למליאת הכנסת, יסיימו כל הוועדות את הכנת החלקים שהועברו אליהן. הוועדות יעבירו לוועדת הכספים את הנוסח שהוחלט על ידן ולא ייערך לגביו שם דיון או הצבעה.

החליטה הוועדה שדנה בהצעת החוק כי היא רוצה שנושא מסוים יוסר בשלמותו מסדר היום או יישאר בוועדה לצורך המשך דיון אחרי שהצעת החוק כולה תונח לקריאה שנייה ושלישית, תביא את החלטתה לאישור הכנסת בהתאם להוראות התקנון. הוועדה רשאית שלא לכלול בנוסח המוצע על ידה לקריאה שנייה ושלישית סעיפים מסוימים מתוך פרק או נושא מסוים שהועבר אליה. הממשלה רשאית לחזור בה מפרקים או נושאים שלמים מתוך הצעת החוק.

ההסתייגות להצעת החוק יכולה לשלול פרק או נושא שלם מתוך הצעת החוק.
גדעון סער
עכשיו הדיון בהסתייגויות?
ראובן ריבלין
מה זה?
היו"ר רוחמה אברהם
חבר הכנסת ריבלין, אתה כיושב ראש, הטפת לנו, חברי הכנסת, להקשיב במלוא הקשב.
חיים אורון
השאלה, על מה דנים היום? היום דנים - - -
ראובן ריבלין
את לא מבינה מה אני אומר, עם כל הכבוד, יש גבול - - -
היו"ר רוחמה אברהם
אני לא עוברת להעלבות אישיות.
ראובן ריבלין
זה מגנה כרטה ומיוריזציה.
היו"ר רוחמה אברהם
אשמח לאפשר לך רשות הדיבור, אבל לא יכול להיות שתפריע כל פעם לכל אחד בדבריו.


מוצע לקבוע כי אם חלק מהצעת החוק יוחזר לוועדה בזמן הדיון למליאה, לפי סעיף 127 לתקנון, הוא יוחזר לוועדה שהכינה את אותו חלק. אם הצעת החוק כולה תחזור לוועדה, לפי סעיף 127, היא תחזור לוועדת הכספים.

כאמור, הצעת החוק חייבת לעבור בקריאה שנייה ושלישית עד אמצע יוני כדי לאפשר דיון הולם במליאה, שיאפשר לכל חברי הכנסת להתבטא, כדי לאפשר ללשכה המשפטית ולגורמים המקצועיים לנסח ולהכין את ההצעה. מוצע כי כל הוועדות יסיימו את דיוניהן בהצעת החוק עד יום חמישי ה-1 ביוני 2006.

הולכים להיות ימים לא קלים, שעות רבות מוטלות על חברי הכנסת בעבודת הוועדות. מן הראוי שכבר בישיבה הראשונה של ועדת הכנסת נבהיר לכולם את סדרי הדיון. גם אם בכנסת הקודמת, הכנסת השש-עשרה התעוררו דברים ברגע האחרון ולא היו הבהרות מראש, היינו צריכים למצוא תשובות כאלה ואחרות, לכן חשבתי לומר את מה שאמרתי ואני לא מתחרטת על מה שאמרתי.


אני פותחת את הנושא לדיון.
גדעון סער
מה ההצעות של הקואליציה?
היו"ר רוחמה אברהם
אני מאפשרת כרגע לכל חברי הכנסת להתבטא בעניין ולאחר מכן, אציע את הצעתי ונעבור חוק חוק.
גדעון סער
לא קיבלתי את ההצעה. אני מבקש לדבר אחרי שתונח הצעת הקואליציה ולאחר שאשמע את היועצת המשפטית על הצעת הקואליציה.
היו"ר רוחמה אברהם
אני פותחת את זה לדיון.
חיים אורון
אני מבקש הצעה אחת לסדר שהיא מאוד מהותית, אני אומר את זה ליושב ראש הקואליציה. אני לא יודע אם כל חברי הכנסת יודעים מה זה סעיף 131. סעיף 131 הוא פצצת אטום, לפי דעתי עוד לא השתמשו בו אף פעם.
דוד טל
מאיימים איתו אבל לא משתמשים בו.
חיים אורון
לא משתמשים בו אף פעם. אני לא יודע מי הכניס אותו לדיון עוד לפני שהתחילו דיוני התקציב. סעיף 131 נותן אפשרות, ברוב, לשנות כל התקנון ולעשות מה שרוצים.
ראובן ריבלין
זה מיוריזציה.
חים אורון
יש סעיף כזה בתקנון, כולם יודעים שהסעיף קיים, אבל אני לא זוכר שהשתמשו בו פעם אחת. רק איימו. בדרך כלל יש ועדת הסכמות ומגיעים להסכמות. אני לא יודע מי הכניס את הסעיף הזה לכאן, בואו נעזוב את 131, כי אם מתחילים עם זה אין שוב בעיה. על פי התקנון של הכנסת, אפשר שלא יהיה תקציב המדינה עד ראש השנה. צריכים לדעת את זה. אני כתבתי כבר אלף הסתייגויות כפול חמישה חברי כנסת, 5,000 הסתייגויות, נדבר חמש דקות על פי התקנון ונגיע לראש השנה. אם אתם רוצים ככה, נלך ככה. אז תפעילו את 131. תרדו מהסיפור הזה, אין כל כך הרבה כוח וצריך להגיע להסכמות. כולם לא רוצים לפזר את הכנסת ומבינים שיש 45 יום.
אורי אריאל
אני מבקש שלא תדבר בשמנו לגבי פיזור הכנסת.
היו"ר רוחמה אברהם
בנושא של סעיף 131 אני רוצה להזכיר, ב-2005 נקבעו סדרי דיון לפי סעיף 131 בשלב הפיצול בוועדת הכנסת. כמו עכשיו. אני לא קבעתי מראש, אמרתי שקיימת אפשרות כזאת, העליתי את האפשרות הזאת בפני חברי הכנסת, אומנם חבר הכנסת אורון הוא חבר כנסת ותיק ומכיר את כל הסעיפים בעל פה, אבל אני סבורה שחברי הכנסת החדשים צריכים לדעת כל מה שמונח לפניהם.
אביגדור יצחקי
הונחו פה מסמכים שלדעתי זה לא הצעת הקואליציה. הצעת היועצת המשפטית.
היו"ר רוחמה אברהם
אנחנו לא מסתירים כאן שום דבר. הכול בשקיפות מלאה. הטבלה שמחולקת לכם הכינה אותה היועצת המשפטית של הכנסת, זו לא הטבלה שמציעה הקואליציה. על הטבלה שמציעה הקואליציה אנחנו נעבור סעיף-סעיף.
חיים אורון
אחרי שיש שתי הצעות על השולחן, האחת שנמשוך הדיון עד ראש השנה. השנייה, שיש 131 ו-142 ו-149 ואפשר לעשות מה שרוצים - אז אני מציע שנחזור למסלול וננסה להגיע להסכמות, כאשר אנחנו מבינים שיש בכנסת רוב ומיעוט.

לגופו של עניין, חוק ההסדרים הזה מונח על שולחן הכנסת מזה שמונה חודשים. כאשר הונח בפעם הראשונה התקיים דיון בלשכת היושב ראש, לפי הבנתי ישנה המשכיות לא רק בממשלה אלא גם בכנסת, שבו השתתף שר האוצר שהיום הוא יושב ראש האופוזיציה והשתתפו שני חברי כנסת, אולי יותר, חבר הכנסת גדעון סער, בייגה שוחט ואני, השתתפו יועצים משפטיים של הכנסת, כמו כן היועץ המשפטי לממשלה. התקיים דיון פתוח שבו נאמר על דעת כולם, שחוק ההסדרים שמונח לפנינו פעם נוספת עם שינוי התאריך בלבד, הוא הרבה מעבר למה שצריך בכדי להעביר התקציב.

מהמסמך שהונח כאן על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת, ספרתי שמתוך 121 פריטים בחוק, רק 10 פריטים נוגעים לחוק התקציב. ועליהם אני אומר מראש: אני, סיעת מרצ, בעיניים עצומות מסכים שידונו. הלשכה המשפטית תחליט מה בסיפור, מה לא. כל השאר יוצא. לא אתן דוגמאות למה שיש בפנים, שאין לזה שום קשר לתקציב המדינה, לבטח לא לתקציב המדינה שמופיע באמצע השנה שאין זמן לדון עליו.

חברי הכנסת, 120 פריטים, אם ועדת הכספים תדון שעה בכל פריט, הגדלנו הוועדה ל-19, זאת אורמת, שכל חבר כנסת יוכל לדבר שתי דקות על כל פריט, אנחנו עוברים את התאריך של ה-1 ביולי. יש 17 ימים, כולל שישי-שבת שנעבוד. אז נעבוד גם במוצאי שבת בבוקר, לי אין בעיה. חברים, נתתם 17 ימי דיון. עכשיו יתחיל משא ומתן, איזה פריט להוריד, איזה פריט לא להוריד. אני מציע עיקרון מאוד פשוט, כאשר עובר תקציב בחודש יוני באמצע השנה - אני אצביע נגדו – הוא עובר כתקציב בלי חוק ההסדרים. אציע את אותה הצעה גם בנובמבר 2006 לגבי 2007, אבל אז יהיה ויכוח אחר. כהסכמה בכנסת, השנה אין חוק הסדרים, להוציא אותם פריטים בחוק שהם הכרחיים בתקציב והם קיימים כאן. הלשכה המשפטית מנתה עשרה, יכול שתגידו עוד אחד. היום צריך להכריע תפקיד החשב ברשות מקומית? זה בעיה ענקית - איזה תרופות יוכל למכור הרוקח.

אתם גם תוותרו על ביטול של כמה חוקים שמופיעים בחוק ההסדרים, שהכנסת חוקקה ואתם רוצים למחוק אותם. תמחקו אותם בחודש נובמבר אם יהיה לכם רוב. אז לפחות, הכנסת תמלא חובתה על פי חוק. התקלה הגדולה בחוק ההסדרים שדיבר עליה בג"ץ - וכל דיון מקיימים פה - בוא נחליט שמהקדנציה הבאה אין חוק הסדרים. תמיד אומרים: כאשר היית בקואליציה היית בעד חוק ההסדרים. אני מציע לבטל את החוק לקדנציה הבאה. אנחנו לא יודעים אם נהיה קואליציה או אופוזיציה בקדנציה הבאה, אין חוק הסדרים. אבל את זה אני לא מציע לעשות עכשיו, אלא בחודש נובמבר. עכשיו אני מציע הצעה לגמרי פרקטית, על פי הצעת הלשכה המשפטית, להשאיר עשרה פריטים, לא להעביר אותם לשום מקום אחר, זה ועדת הכספים תוכל להעביר.

היום הודיע היושב ראש הזמני של ועדת הכספים, שהוא מתכוון להביא לדיון בוועדת הכספים שישה משרדים בלבד מתוך כל משרדי הממשלה, כולל משרדים מאוד מרכזיים, לא ידונו בכלל.


לכן אני מציע הצעה מאוד פשוטה. אם לא תתקבל ההצעה כהצעה כוללת, אני אבקש הצבעה על כל אחד מ-122 הפריטים כאן ודיון עליה, האם היא צריכה להישאר בחוק ההסדרים, האם צריך להעביר אותה לוועדת הכלכלה, החינוך או למעמדה האישה.
אביגדור יצחקי
יש לוועדת הכנסת סמכות להחליט אם יורדים דברים בחוק ההסדרים.
היו"ר רוחמה אברהם
כן.
אביגדור יצחקי
אז בוא נצביע עכשיו ונגמור את חוק ההסדרים.
חיים אורון
לפי סעיף 149, אפשר החלטה של ועדת הכנסת עד 1:00 לסיים התקציב ולעלות למעלה.
ראובן ריבלין
אגב, הרוב יכול להחליט שלא צריך ישיבות כנסת. רק היועץ המשפטי צריך לתמוך בך בעניין זה.
חיים אורון
אני מציע לא לקבל את ההצעה בטקסט שפה נרשם. הרעיון ששלוש ועדות דנות ומניחים בסוף את הצעת החוק על שולחן ועדת הכספים והיא מעלה את זה כהצעת חוק אחת למליאת הכנסת, זה המכשלה של חוק התקציב. נגיד שיש פרק על הרוקחים שאני רוצה להצביע בעדו, אתם מכריחים אותי להצביע נגדו בגלל הפרק על מניעת חינוך מיוחד. זה המנגנון.


אם הכנסת השבע-עשרה תתחיל במהלך שהתחיל בה יושב ראש הכנסת השש-עשרה, של צמצום מרחיק לכת בחוק ההסדרים ותממש עכשיו, בגלל מגבלות הזמן, שהיא מצמצמת אותו כך שהיא משאירה רק 10 סעיפים מתוך 121, עשינו מהלך גדול.
היו"ר רוחמה אברהם
מכיוון שהמליאה התחילה, נעשה הפסקה בדיון. ועדת הכנסת תחדש את דיוניה בשעה 4:00 אחר הצהריים. אם המליאה תסתיים לפני כן, אז קודם. כרגע זה בשעה 4:00, אם נקדים החברים יקבלו הודעה בהמשך. אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 11:00)

קוד המקור של הנתונים