ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 23/05/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הפנים ואיכות הסביבה

23.5.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 2

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה

שהתקיימה ביום שלישי כ"ה באייר התשס"ו (23 במאי 2006) בשעה 10:30
סדר היום
קביעת נהלי עבודה ותוכניות בוועדה – חברי הוועדה מוזמנים להציע הצעות

ורעיונות.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר

יצחק אהרונוביץ'

דוד אזולאי

דב חנין

יורם מרציאנו

מרינה סולודקין
מוזמנים
יחזקאל לביא – יועץ הוועדה

עו"ד ורד קירו – נציבות הדורות הבאים
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

קביעת נהלי עבודה ותוכניות בוועדה – חברי הוועדה מוזמנים להציע הצעות

ורעיונות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בוקר טוב. אנחנו מברכים כל אחד מכם שנבחר בסיעתו להיות חבר בוועדת הפנים ואיכות הסביבה. אנחנו מעריכים מאוד את ההחלטה שלכם לבוא לוועדה הזאת כדי למצות את מה שאתם מאמינים שאפשר לעשות. נעשה הכול כדי שחברי הוועדה יזכו לשיתוף פעולה ולעשייה ככל שאפשר יותר. כינסתי את הישיבה הזאת כדי להתייעץ לפני שאנחנו מתחילים לבנות את סדר היום, ואני רוצה לדעת אם יש לכם הערות, הצעות או דברים שאתם מעונינים לומר, אף על פי שעם חלק מהחברים נפגשתי אישית, אבל ראיתי לנכון לקיים ישיבה ראשונה קצרה כדי לשתף אתכם ולשמוע מכם.

אני אציג את הצוות שלנו: יפה, מנהלת הוועדה; מירי פרנקל-שור, היועצת המשפטית של הוועדה; עידו עובד איתה, וחן התחילה כעת את הסטז'. ניעזר בכוחות שלהם. בימים הקרובים ייכנסו גם מספר יועצים בתחומים מסוימים אם תצטרכו להיעזר בהם. יש לנו גם שתי מזכירות בוועדה, שושי וענת. אני מקווה שאנחנו נקבל בימים הקרובים שני תקנים שהיו לנו וכרגע הם נלקחו מכל הוועדות, כנראה, בעקבות חשיבה מסוימת שעושים בלשכת יושב ראש הכנסת. הייתה לנו דוברת והייתה לנו עוד מזכירה. אנחנו דרשנו את זה חזרה, אבל אני מבין שגם ראשי הוועדות האחרים דרשו את זה חזרה. אני מאמין שזה יסתדר, אבל אני לא יודע מתי וכמה זמן זה ייקח. יחזקאל עבד איתנו בקדנציה הקודמת בתור יועץ מקצועי לנושא משרד הפנים. הוא עבד שנים רבות במשרד הפנים בשורה של תפקידים. אנחנו עזרנו בו בכל הדברים המורכבים שדורשים טיפול במשרד הפנים, ואנחנו חושבים שחשוב שהוא יעבוד איתנו כי הוא יכול להאיר את עינינו ולסייע לנו. נשמע כעת כל אחד מכם. בבקשה.
מרינה סולודקין
נעים לי לשבת כאן. זאת ועדה קשה מאוד: גם רשויות, גם משרד הפנים וגם זכויות האזרח. אנחנו רוצים לקדם את המדינה גם לקִדמה, גם לדמוקרטיה, גם לשוויון ולהרבה דברים אחרים. איך לעשות את זה אפקטיבי? צריכים לחשוב, מפני שיש הרבה דיונים ריקים מתוכן. אנחנו צריכים לחשוב על מה הדיונים שלנו כאן, על אילו בעיות נחוץ לקדם. לפעמים אנחנו כל כך עמוק בשגרה שזה לא כנסת, זה משהו אחר. נמצא יחד את הנושאים האלה ונקדם אותם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. בבקשה, חבר הכנסת אהרונוביץ'.
יצחק אהרונוביץ
גם אני בין הצעירים פה – לא בגיל. רציתי להיות חבר בוועדה. תחום היותר קרוב לי הוא המשטרה: שירות בתי-הסוהר והמשטרה בגלל התפקידים הקודמים שלי. מאחר שאני די חדש פה נראה לי שאפשר לקדם מספר רב של נושאים. כשאני עובר על החומר אני רואה שהתחום המוניציפלי פה הוא מרכיב מאוד חשוב, אבל גם החלק השני של איכות הסביבה.

בתחום המשטרתי יש לי יתרון יחסי על אחרים להוביל מהלכים. הצעה שהייתי רוצה להעלות הוא פיקוח ועבודה מול המשטרה כי אני בא מן הצד השני ואני יודע בדיוק איך הם ראו את הוועדה, ומצד שני איך הוועדה צריכה לפקח על עבודת המשטרה ושל השב"ס כיאה לוועדה שצריכה לפקח על העבודות האלה. יש לי הרעיון, דיברנו על זה גם בנפרד, וכשתגיד לי שזה הזמן אני אעלה את זה.
גאלב מג'אדלה
אני באמת רוצה שתפתח את זה.
מרינה סולודקין
אתה חושב שאנחנו צריכים לשמוע מה קורה בוועדת זיילר? מתי הוא מסיים את העבודה?
יצחק אהרונוביץ
מאחר שאני חלק מוועדת זיילר, אני מציע להמתין כי אני מעריך שיהיו התפתחויות ומכתבים. זה עדיין שלב מוקדם מדי, אף על פי שמאוד מסקרן מה קורה. התקשורת נוכחת בפגישות, ואפשר לקבל את הפרוטוקולים של הדיונים, אבל לקיים דיון כשהוועדה בעיצומה, זה נראה לי לא נכון.
מרינה סולודקין
כמה זמן זה ייקח לכם?
יצחק אהרונוביץ
בערך חודשיים-שלושה, אולי פחות. הבוקר דיברתי איתם, הם מוציאים מכתבים. אחרי זה כל אחד שמקבל מכתב צריך ללכת לעורך-דין ולייצג את עצמו, וזה יהיה כבר בפן הפלילי.
מירי פרנקל-שור
אתה חבר בוועדת זיילר?
יצחק אהרונוביץ
לא, אני העדתי, הייתי מפקד המחוז הדרומי.
גאלב מג'אדלה
יצחק היה מפקד המחוז הדרומי בזמן ההתרחשויות האלה, והוא העיד.
מירי פרנקל-שור
מה רואים משם שלא רואים מכאן?
יצחק אהרונוביץ
זאת הפיקנטריה. בגדול, יש הערכה. בתקופה של יורי ולפניו ראו בוועדה קצת מטרד- -
יפה שפירא
זה מצוין.
יצחק אהרונוביץ
- - זה מחמיא גם.

אז הצלחתם.
יצחק אהרונוביץ
לא תמיד נתנו את הכבוד שמגיע לוועדה. לא תמיד נתנו תשובה חכמה, ולא תמיד שלחו את האנשים המתאימים. אמרו, יש מי שעובד מול הכנסת; נגיד שסגן המפכ"ל עובד מול הכנסת, ויש לו גם קצינת תלונות הציבור ומישהו שמכין את החומרים – עושים את העבודה ושולחים את זה. מצד שני אי אפשר היה להתעלם, ותמיד לקחו את הוועדה ברצינות. הם גם ראו שבוועדה לא יורדים לפרטי פרטים, וזה מוביל אותי לנושא שאני מציע.

לטעמי, אנחנו צריכים לזמן לוועדה החדשה את המפכ"ל ואת מי שהוא יבחר: ראש אגף החקירות, ראש אגף המבצעים או המודיעין כדי לתת סקירה על תפקוד המשטרה. זה אל"ף-בי"ת. בין היתר נושא ועדת זיילר מאוד מעיק על המשטרה, וזה מאוד מפריע למשטרה. אנשים לא רגועים במשטרה מכל מה שקורה שם. מאחר שזה מה שקורה היום צריך לזמן אותם ולקבל סקירה של שעה-שעתיים. אפשר גם לערוך ביקור להכרת המטה הארצי ולהכרת נציבות שירות בתי הסוהר. חשוב מאוד להכיר אותם, יש הרבה מה להראות לוועדה. מלבד זאת יש גם ביקורות ברמות יותר נמוכות: המחלקה לזיהוי פלילי או באגף החקירות או באחד המחוזות. אבל קודם כל לקבל מושג על מבנה המשטרה, מי עושה, מה עושה. הוועדה תגיע למטה הארצי או הם יגיעו לפה. אני ממליץ לבוא לשם, והם יִפרשו הכול בפני הוועדה.


דבר נוסף שאני רוצה לעשות זה להקים ועדת משנה לנושא של עבודת המשטרה ושל שירות בתי-הסוהר. הוועדה הזאת צריכה לפקח על העבודה של אותם גופים: פיקוח, הכוונה, לראות האם מיישמים הנחיות וחוקים. אחר-כך יביאו את התוצרים ליושב ראש או לוועדה המורחבת. אבל חשוב שיהיה כלי שזה עיסוקו המרכזי, שיפקח על עבודת המשטרה. המשטרה לא תאהב את זה, אבל אנחנו צריכים לכפות עצמנו על המשטרה ועל שירות בתי-הסוהר.
גאלב מג'אדלה
המשטרה לא תאהב שאנחנו מקימים ועדת משנה או לא תאהב שאנחנו מקימים ועדת משנה ברשות חבר הכנסת יצחק אהרונוביץ'?
יצחק אהרונוביץ
דווקא ברשות יצחק הם ישמחו, כי אין לי אויבים.
דוד אזולאי
המשטרה לא אוהבת בכלל שדנים בענייניה.
יצחק אהרונוביץ
מטבע הדברים אף אחד לא אוהב שמתעסקים איתו.
דוד אזולאי
אף אחד לא אוהב להיות על שולחן הניתוחים.
יצחק אהרונוביץ
אני מסכים.
גאלב מג'אדלה
יש גופים שעושים עבודה טובה ורוצים שתמיד ידונו בהם כדי שיראו מה הם עושים.
יצחק אהרונוביץ
לעבודה טובה יש מטבע הדברים פומביות. לנו יש משטרה טובה, צריך לפקח על פעולותיה, צריך לראות איך העבודה מתבצעת ביום-יום. יש הרבה מאוד דברים גם בתחום הכוננויות, גם מבחינת היערכות וכוח אדם שאפשר יהיה לקדם בתחום ועדת המשנה, ואלה נושאים שמטבע הדברים הוועדה הגדולה לא תתעסק בהם כי היא לא יכולה בגלל גודש הנושאים, גם בתחום איכות הסביבה ופנים. אני אמרתי את הדברים; אני חושב שזה היה בעבר, אבל לא הופעלה. זה הזמן.
גאלב מג'אדלה
בתקופה שלי לא היה. לפני זה הייתה ועדת משנה?
יפה שפירא
כן, בראשותו של חבר הכנסת יורי שטרן.
דוד אזולאי
הייתה גם ועדה סגורה לדיונים כאן, ובה היו נושאים חשובים שנדונו.
יצחק אהרונוביץ
יש דברים שצריכים לסגור בפני הציבור, אבל רוב הדברים גלויים ופתוחים, ולא צריך להיכנס לחקירה של פלוני-אלמוני. אבל יש דברים שיש להם היבט ציבורי וצריך להקים ועדה כזאת ולהוביל אותה.
גאלב מג'אדלה
תודה רבה. חברת הכנסת שרה מרום שלו התנצלה, היא נמצאת באירוע ציבורי.
יפה שפירא
יש לה אזכרה של אח שלה.
דב חנין
בוקר טוב לכם. אני מצטרף לקודמיי בהערכת חשיבות הוועדה הזאת. זאת ועדה שעוסקת במגוון רחב מאוד של נושאים חשובים לאזרח. עשיתי קצת שיעורי בית, ועברתי על החומר שעשיתם בקדנציה הקודמת, ואני חייב להגיד לכם שאני מלא הערכה. בוועדה הזאת בתקופה שלך וגם בתקופה של יורי שטרן נעשתה עבודה מאוד יפה ומעניינת. היו הרבה מאוד דיונים חשובים וראיתי שהיו הרבה מאוד נושאים. יש עוד הרבה מאוד נושאים נוספים שצריך להביא על שולחנה של הוועדה; אני קצת מוטרד מהעומס שעומד בפנינו, הוא יהיה גדול מאוד.

כדי שלא נכרע תחת הנטל נצטרך לפתח מנגנונים שיבטיחו עבודה מקצועית, מהירה אבל מעמיקה, וגם אפקטיבית. כלומר דיונים חשובים כמו שמרינה אמרה, והם יותר חשובים כשיש לצדם תוצאות מעשיות. יש לי ציפיות רבות מהמערכת המקצועית שמלווה את הוועדה, ואני יודע שאלה אנשי מקצוע מעולים; אנחנו בוודאי נעסיק אתכם רבות בדרישות, הצעות, יוזמות, רעיונות, מחשבות ושאלות. אני מראש מבקש את סבלנותכם וסובלנותכם לציפיות ולדרישות שלנו. הרבה מאוד תלוי במערכת המקצועית, אבל קודם כל אחריות שלנו, חברי הכנסת, לארגן את עבודתנו נכון ונכתיב את הקצב הנכון. במידה רבה ועדה של הכנסת יכולה להכתיב קצב בטיפול בנושאים במערכת הממשלתית. זה גם יחייב אותנו לחשוב על חלוקת העבודה בתוכנו בנושאים השונים שאנחנו עוסקים בהם.

אני רוצה להזכיר מספר חשובים דחופים וחשובים: נושא הכניסה לישראל. אתמול היה דיון במליאת הכנסת בעקבות פסק-דינו של בית המשפט העליון בעניין חוק האזרחות, ואף על פי שלא היו הרבה חברי כנסת באולם היה דיון מאוד טעון והראה איך הוא יכול להביא לעימותים מאוד חריפים בין חברי הכנסת, ובכלל בציבור. בוועדה הזאת יש לנו אחריות מאוד גדולה בנושא הזה. בית המשפט העליון גלגל את הכדור לפתחה של הכנסת. אומר השופט אדמונד לוין שהוא נותן 9 חודשים, והמחוקק צריך לחזור אליו עם הצעה אחרת. שמעתי אתמול את תשובתו של השר, ולא השתכנעתי שהקצב הזה הופנם לגמרי במשרד המשפטים. 9 חודשים זה אומר עבודה מאוד מאומצת. אני מציע לא להמתין למשרד המשפטים, נזמן דיון בוועדה בעקבות פסק-דינו של בית המשפט העליון; נשמע על המגמות הראשוניות שיש במשרד המשפטים, נזמין אולי גם את משרד הפנים, ונשמע מהם רעיונותיהם. אתם יודעים שהיו גם ועדות ציבוריות שעסקו בנושא הזה- -
גאלב מג'אדלה
יש עוד דבר לוחץ מלבד פסק הדין עצמו: ב- 30 ביוני הוראת השעה מסתיימת.
דב חנין
אכן, אתה צודק.
דוד אזולאי
אפשר להאריך את זה.
דב חנין
יש בעיה מאוד גדולה בהארכה ללא שינוי של חוק שבית המשפט העליון מביע עליו ביקורת כל-כך קשה – ולא רק 5 שופטי המיעוט, גם שופטי הרוב לא מרוצים. הכנסת יכולה להחליט שהיא מתעלמת מבית המשפט העליון, ואנחנו בינתיים מאריכים את מה שיש; או שהכנסת יכולה להחליט שהיא עובדת כמו שצריך, יש זמן עד סוף החודש, כמה תיקונים אנחנו כבר עושים בהוראת השעה, ונתקן עוד כמה דברים. כשנגיע לצומת של 9 החודשים, לפי פסק דינו של השופט לוין. בקיצור, יש פה כדור שיכול במהירות להפוך לתפוח אדמה לוהט. הכנסת צריכה להרים את הכפפה הזאת, היא מונחת אצלנו. זה נושא שנצטרך לשבת בו יותר מפעם בשבוע בתקופה הקרובה כדי להכתיב את הקצב ולהראות שהכנסת אכן לוקחת את העניין במלוא האחריות והרצינות.

אדוני היושב ראש, אני בטוח שאתה מודע אפילו יותר מחברים אחרים בוועדה למצוקות הקשות בתחום מוניציפלי. אני שמעתי שהייתה אצלך אתמול ישיבה של מועצות מהמגזר הערבי, והייתה להם הרגשה טובה בעקבות הישיבה, אבל הבעיות הן קשות, הן לא נפתרו. אבל הן לפחות הועלו, זה כבר נותן הרגשה טובה. יש בעיות מוניציפליות לא רק במגזר הערבי. בכל רשות מקומית כמעט, חוץ מהעיר תל-אביב שמצבה בסדר באופן יחסי, יש קשיים איומים. יושב פה חבר הכנסת מרציאנו, אני בטוח שהוא מיד יעלה את ענינה של לוד- -
יורם מרציאנו
העליתי בנשיאות הכנסת. אני שמח שחבר הנשיאות, סגן יושב ראש הכנסת תמך בעניין להעביר את זה מיד לדיון בוועדת הפנים. זאת עיר שמתנהלת בלי ראש עיר כבר 10 ימים. זאת קטסטרופה.
דב חנין
עוד לפני כן המצב היה קטסטרופה.
יורם מרציאנו
לדוד אזולאי שהיה יושב ראש ועדת הפנים יש "שעות לוד" שהוא יכול לכתוב ספר. גם מרינה ישבה פה שעות. הגענו למצב שהעניין שם הוא כבר מתחת לגבול הטעם הטוב.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני אשתדל לייצג אותך נאמנה בנושא לוד.
יורם מרציאנו
הגשתי לנשיאות בקשה לדיון על מצבם של עובדי הרשויות המקומיות והמועצות הדתיות שכבר 7-8 חודשים לא מקבלות שכר, ויש מועצה דתית שבה אנשים לא קיבלו שכר כבר 10 חודשים, שזאת קטסטרופה שלא תיאמן.
גאלב מג'אדלה
זה נושא לא נקודתי, אלא מאוד חשוב. במקום להתאמץ ולהזיע בנשיאות הכנסת כדי שיעשו לנו דיון מהיר. אתה תביא את זה, אנחנו נדון בזה. זה נושא כללי, רציני, רגיש, חשוב. אתה חבר הוועדה, אתה לא צריך את נשיאות הכנסת, עם כל הכבוד. לוד זה רגיש, אבל נקודתית תלך לשם כדי שלא יגידו שגאלב ויורם, חברי ועדת הפנים- - - אבל בנושא שכר לא היית צריך ללכת לשם. זה מאמץ שלא היית צריך להשקיע. תגיש את זה לכאן, ודנים בזה.
מרינה סולודקין
גאלב, זה נוח מאוד שחברי הוועדה יכולים להגיש נושאים לדיון מהיר בלי נשיאות הכנסת. זה טוב מאוד.
גאלב מג'אדלה
אני צריך את נשיאות הכנסת כדי שיגידו לי שנקיים דיון מהיר על בקשה של חבר כנסת? כדי שחבר כנסת יוכל להגיש נושא חשוב, אמיתי, כללי, לא נקודתי – הוא לא צריך את נשיאות הכנסת.
דוד אזולאי
אם תוכל לאפשר לי להעלות כמה נושאים בצורה טלגרפית כי אני חייב להגיע להצבעה בוועדת הכנסת.
גאלב מג'אדלה
אתה יודע מה אני הודעתי אתמול בסיעת העבודה? אני לא מתכוון להיענות לשום בקשה להחליף מישהו בשום ועדה בכנסת. נלחמים להיות בוועדה, ואחר-כך הם אינם. אני שיושב כאן 94.7% מהזמן צריך להחליף הרבה אנשים.
דוד אזולאי
בסיעה שלי ביקשתי קודם כל להיות חבר בוועדת הפנים, אחר-כך בשאר הוועדות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מאוד מעריך את זה ומוקיר את זה.
דוד אזולאי
אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לברך אותך בתור יושב ראש הוועדה. בשל אירוע משפחתי לא יצא לי להשתתף, ולכן אני מברך אותך שוב על מינויך ליושב ראש.

יש נושאים בוערים שיש לקיים עליהם דיון: האחד הוא שירותי הדת בישראל, היהודיים והערביים, שלצערנו נמצאים בקריסה מוחלטת. הממשלה הקודמת גרמה לנזקים בלתי הפיכים; דבר שני, נושא השב"ס. זהו נושא בעייתי מאוד, יש טענות קשות מאוד, אני מוצף בפניות של אסירים. גם לזה צריך לתת דגש מיוחד, כדי לראות איך אנחנו נותנים פתרונות לאסירים. נכון שהם אסירים, נכון שהוא נמצא בענישה, אבל צריך לזכור שהוא גם בן-אדם; נושא שלישי חשוב מאוד הוא השלטון המקומי שנמצא בקריסה. אחד הנסים של מדינת ישראל הוא שהרשויות המקומיות לא קרסו ולא הזמינו להן כונס נכסים. כמה מהן נמצאות כבר בכונס נכסים. הנושא הזה צריך לקבל אצלנו עדיפות. צריך לזמן את שר הפנים ולשמוע ממנו איך פותרים את הבעיות של השלטון המקומי ולא לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח; הנושא האחרון הוא איכות הסביבה. אנחנו קיימנו כאן כמה דיונים על מפעל "פרוטרום" בצפון שהמשרד לאיכות הסביבה דרש לסגור. סגרו אותו, ורבותיי, אנשים רעבים ללחם. פתרנו את בעיית הסביבה, אבל את בעיות האנשים לא פתרנו. צריך לדאוג לאיכות הסביבה ולאיכות החיים שלנו, אבל צריך לדאוג גם לאנשים שנשארו חסרי פרנסה. אלה הדברים שאני מצפה ומבקש שיעלו לדיון. המזל שלנו שאתה יושב ראש ותיק שמכיר, ולא צריך לתת קרדיט ליושב ראש חדש. אנחנו לא נותנים לך קרדיט, פשוט להמשיך את הדיון מהקדנציה הקודמת. תודה רבה. אני מתנצל שאני נאלץ ללכת.
גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת אזולאי ותיק ממני בנושא השלטון המקומי. אני מאמין שכל הנושא של השלטון המקומי לא יבוא על מקומו אם לא נחוקק חוק שיסדיר את נושא השלטון המקומי מול השלטון המרכזי. שרי הפנים לא ששים לעשות את זה, ואנחנו יודעים למה. מה דעתכם, שנקדם את הנושא הזה ונקדם אותו? אל תיתנו לי תשובות, זה נושא שצריך לחשוב עליו.
דוד אזולאי
זה נושא חשוב מאוד, צריך לקיים עליו דיון פתוח עם הצוות המשפטי של הוועדה. אני חייב לומר שזה אחד הצוותות המקצועיים ביותר שיש בבניין הזה, והם באמת עומדים לרשותנו. הרעיון שלך הוא מצוין. צריך לשבת ולגבש הצעה בעניין הזה יחד עם הצוות המקצועי של הוועדה.
מרינה סולודקין
יש לנו מחלקת מחקר, אז צריך להזמין מחקר על היחסים בין השלטון המרכזי לבין המקומי כדי לראות איזה חוקים יש במדינות השונות בנושא זה. אנחנו קודם כל מתחילים מחדש כל דבר, וזה לא בסדר. צריך להיות חוק; יחסים שיכולים להסדיר – מסדירים, ומתעסקים בדברים מקריים. אנחנו כל הזמן מתעסקים בדברים שמזמן היו צריכים להיות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה. בבקשה, דב.
דב חנין
בנושא המוניציפלי אין מחלוקת על כך שצריך רפורמה מאוד בסיסית בכל החקיקה של השלטון המקומי בישראל. אני יודע שבהליכי חקיקה נמצא חוק עיריות חדש, ואני מאוד בעד הרעיון שלך שהוועדה תעשה חקר מאוד רציני על סוגיית היחס בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי. השלטון המקומי בישראל חלש מדי; זה לא נכון מהותית שהשלטון המקומי יהיה כל הזמן במצב של מבקש טובות משולחנו של השלטון המרכזי. זה מחייב רפורמה הרבה יותר ממה שיש בחוק על עיריות. אני מאוד מקבל את ההצעה שלך. אם אנחנו נצליח לעשות אותו בשלוש השנים האלה שיש לכנסת הזאת עד הבחירות המוקדמות הבאות, אנחנו נסמן לעצמנו "וי" גדול מאוד.


נושא נוסף הוא אלימות בחברה הישראלית. הנושא עלה פעמיים בוועדה: אלימות במשפחה, ואחר-כך הייתה הצעה דחופה שאושרה בנשיאות; אלימות בכלל ואלימות בני נוער. בקיצור, הרבה מאוד נושאים שמטרידים את הציבור ואת הכנסת מגיעים לשולחן הזה.

הנושא הסביבתי הוא נושא ענק. יש לו הרבה מאוד היבטים טכניים ומקצועיים; בדקות שלפני תחילת הישיבה התחלנו לדבר על חוק הצמיגים. יש הרבה מאוד היבטים טכניים ומקצועיים, אבל לפעמים גם היבטים עקרוניים, כלכליים ואחרים. אני מבין שעל חוק הצמיגים הממשלה רוצה להחיל דין רציפות; יש חוק אוויר נקי, שלצערי, הממשלה מתנגדת להחיל עליו דין רציפות.
גאלב מג'אדלה
מי אמר?
דב חנין
כך אני שומע, אני לא יודע אם זאת עמדה רשמית או לא. השר אומר משהו אחר, שהוא בעד החוק. אבל יש כל מיני קולות מכיוון הממשלה, ונצטרך לברר את זה. בכל מקרה צריך יהיה לעשות מאמץ שזאת לא תהיה עמדתם, והם יאשרו את דין הרציפות בוועדת שרים לחקיקה, ושאנחנו נמשיך להדיין ולהתווכח. הרי לא נעשה את זה חד צדדי, זה לא חוק שיעבור בכוח; הוא יעבור בשכנוע ובהידברות מאוד מאומצת מכל הצדדים הרלוונטיים. גם פה הייתי רוצה מאוד שהוועדה תכתיב קצב. אם הממשלה תאשר דין רציפות, זה מצב אחד; אם היא לא תאשר – יוגש מחדש חוק אויר נקי שיעבור בקריאה טרומית בכנסת, ואנחנו נצטרך להכתיב קצב מאוד מזורז של עבודה על החוק הזה, כמו שהיה בסוף הקדנציה הקודמת.
גאלב מג'אדלה
אנחנו הורדנו את זה מסדר היום.
יפה שפירא
אנחנו הורדנו את זה כי הסתבר שאנחנו לא צריכים להביא את זה בפני הוועדה, אלא לפנות למזכירות הממשלה, וזאת עשינו. פנינו כבר למזכירות הממשלה וביקשנו להחיל דין רציפות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סדר היום המקורי שמנו את שני החוקים האלה.
דב חנין
יש עוד כמה חוקים סביבתיים חשובים שצריך לטפל בהם: עבר בכנסת הקודמת חוק לתיקון חוק חופש המידע הסביבתי שצריך כמה שיפורים ותיקונים; חוק החופים שנדון בכנסת, וגם הוא חוק מאוד חשוב, וגם בו יש צורך בכמה תיקונים.
גאלב מג'אדלה
זה עבר כמעט בדקה ה- 91, ביום האחרון שלנו. האמת היא שאני כמעט לא נתתי לו לעבור כי ראיתי שזה לא טעון שיפור, אבל בשביל העניין היה חשוב שזה יעבור.
דב חנין
נכון עשית. תמיד נכון להכניס קודם רגל, ואחר-כך לשפר קצת את מה שצריך, ולא להיתקע, אלא להתקדם.

גם חוק הקרינה הבלתי מייננת הוא חוק חשוב. גם פה צריך לעשות עבודה טכנית בכמה נקודות. אלה דברים מאוד דחופים כי הציבור ער להם וקשוב להם; יש חוק "המזהם – משלם" שיוגש לכנסת הזאת. זהו חוק רחב, אולי צריך עבודה משותפת עם ועדת הכלכלה. יש לו הרבה היבטים טכניים והרבה היבטים של משפט השוואתי.

אני לא אעבור על כל החוקים הסביבתיים כי אני לא רוצה לקחת את כל הזמן, אבל יש רשימה ארוכה בתחום הזה. דבר חשוב נוסף שהוועדה עשתה בקדנציה הקודמת הוא שהיא לקחה על עצמה ללוות את החלטת הממשלה על פיתוח בר-קיימא.מבקר המדינה התייחס בדוח האחרון שלו להחלטה בצורה ביקורתית. אמנם נעשים דברים במשרדי הממשלה, אבל זה שהוועדה הזאת אחת לחודש- -
יפה שפירא
זאת הייתה החלטה.
דב חנין
הייתה החלטה, והיא בוצעה.

כמי שליווה את עבודת משרדי הממשלה, לוועדה הזאת הייתה תרומה מאוד גדולה. אני לא יודע עד כמה אתם הרגשתם את זה בזה שאתם הזמנתם אותם, ועד כמה הייתה לכם תחושה שאתם עושים דיונים שלא ברור מה הפרות שלהם, אבל הייתה לזה תרומה לחלחול הנושא הזה בתוך הדרג הממשלתי, ולתובנה שאנחנו מדברים על דבר ממשי ומעשי. גם בנושא הזה אני מציע שאחת לחודש הוועדה תקבע ישיבה מיוחדת לדיון בנושא הזה. כל פעם אפשר לבחור משרד ממשלתי אחד או שניים, לא להרפות מזה ולהמשיך לטפל בזה.
מירי פרנקל-שור
כשאתה מונה את רשימת החוקים, ואתה רואה שהוועדה צריכה לדון, למה אתה מכוון? תקנון הכנסת קובע שהוועדה יכולה להגיש הצעת חוק רק בנושא כנסת. אם הוועדה דנה בהצעת חוק יש לה שתי אפשרויות: או שזאת תהיה הצעת חוק פרטית או שזאת תהיה הצעת חוק ממשלתית. מישהו צריך להיות הקטליזטור של נושא הדיון. אתה אומר שאתה מתכוון להגיש הצעת חוק בנושא?
דב חנין
כן. כל הדברים שאמרתי ולא נמצאים על שולחן הוועדה- -
מירי פרנקל-שור
באופן עקרוני, הם עדיין לא נמצאים על השולחן- -
דב חנין
עד שהממשלה תחליט.
מירי פרנקל-שור
- - זאת אומרת, הוועדה לא תוכל להתחיל לדון בהצעת חוק בקריאה שנייה ושלישית, אלא אם יוחל דין רציפות. כרגע הוועדה לא יכולה לקדם שום הצעת חוק.
דב חנין
ברור לי, במשך 21 יום. פניתי למזכירות הממשלה אתמול, ובעוד שבועיים-שלושה עוברים את זה. אם הממשלה מתנגדת לדין רציפות יהיה עימות במליאה- -
מירי פרנקל-שור
אם הממשלה לא תומכת הוועדה צריכה להחליט האם היא עדיין מקיימת דיון, מכיוון שזה עניין של טקטיקה, כי אם פעם אחת זה נופל לא ניתן לקיים דיון על החלת הרציפות פעם נוספת. לכן צריך להתחיל את המהלך מהתחלה. זה עניין שצריך לחשוב עליו ולכלכל את צעדינו נכון: האם צריך להביא את הדיון בוועדה או להמשיך בצעדים שהם מכירים כדי לשנות את עמדת הממשלה. זאת אומרת, אנחנו צריכים לחשוב האם מיד בתום 21 ימים הוועדה מיד תזמן דיון. לא בהכרח זאת צריכה להיות הגישה. זאת לא הייתה הגישה בעבר משום שהקואליציה יכולה להפיל את זה גם בוועדה, ולא תהיה לנו אפשרות להביא את זה למליאה.
דב חנין
אני איתך. הדברים האלה כבר קורים. כבר נעשית עבודה מול משרדי הממשלה מטעם הגורמים שעומדים הצעת החוק במטרה לייצר החלטה חיובית של הממשלה ולהגיע לסיכומים כלשהם. העבודה הזאת מתבצעת. אני עוד לא יודע להגיד לאן היא תביא אותנו בסופו של דבר, אבל כשאני מסתכל אסטרטגית על עבודת הממשלה לשנה הקרובה, כך או אחרת החוק הזה יהיה על שולחננו: אם הממשלה תרצה ולא יהיה דין רציפות או לא יהיה דין רציפות ויגישו את החוק מהתחלה והוא יעבור בקריאה טרומית – כך או אחרת הוא יהיה על שולחננו. אני מציע להתייחס אליו ברצינות כי הוא חוק חשוב, וכך או אחרת הוא גם יעבור. זאת הערכת המצב שלי.
מירי פרנקל-שור
כל חוק הוא חשוב.
דב חנין
אני גם לזה מסכים, אבל יש חוקים חשובים יותר, כמו שאמר אורוול.


חוץ מזה יש נושא של מפגעים סביבתיים: פה יש רשימה אינסופית. כל שבוע אני מקבל פנייה לכמה דברים דחופים שצריך לבוא, לבקר או להזמין דיון. אנחנו לא נעמוד בכל הדברים האלה אבל ראוי שניקח לתשומת לבנו את הנושאים האלה.


שמעתי קודם את ההערה של מרינה סולודקין על ההבדל בין עבודת הכנסת לבין עבודת ביקורת; השאלה שלה היא האם המדינה בכלל מתפקדת, או שרק הכנסת מפעילה את המדינה. זאת שאלה טובה, אבל אין לנו ברירה. יכול להיות שהנושאים האלה אינם למליאת הוועדה, אולי הם מחייבים עבודה בקבוצה או בוועדת משנה שלא תחייב כל פעם את כינוס המליאה, ובכל זאת תאפשר את המעקב השוטף אחר הבעיות השוטפות והיומיומיות.

אני מאוד בעד סיורי שטח. ראוי שהוועדה תרבה בסיורי שטח, אפילו בנושאים של בעיות מוניציפליות: להיפגש עם רשויות מקומיות, לנסוע אל העיר לוד כדי לראות את הבעיות בשטח; לנסוע לרשויות מקומיות אחרות שהבעיות בהן חריפות במיוחד; בתחום הסביבתי סיורי שטח זה כמעט עניין שבועי.

אחד התנאים שלנו להצלחה בעבודה הוא איזושהי חלוקת עבודה. חלוקת עבודה לא אומרת לקחת דברים ממליאת הוועדה. הדברים העקרוניים צריכים להישאר במליאה. יש עבודה שאפשר להעביר לוועדות משנה. לא צריך להרבות בוועדות משנה; צריך לחשוב אלו ועדות משנה אנחנו צריכים. ואז כאשר ועדת המשנה מקיימת דיון ואפילו מכינה עבודת רקע על חוק מסוים, בסופו של דבר הוועדה הזאת צריכה להגיע לשולחן הזה, ופה צריך להיעשות הסיכום של עמדת הוועדה, אם זאת שאלה בעלת היבטים רחבים או עקרוניים.
גאלב מג'אדלה
ועדות משנה לא עוסקות בחקיקה.
דב חנין
פורמלית ודאי שלא. מבחינה פורמלית ועדת משנה יכולה לעשות כל דבר שהוועדה מסמיכה אותה אליו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אפשר להקים צוות שיכין את עבודת הוועדה בחקיקה מסוימת ספציפית נקודתית. נגיד שזה חוק מסורבל, ואנחנו לא רוצים להעסיק את כל הוועדה, אז צוות של מספר אנשים עם היועצת המשפטית מכינים אותו. זה צוות, ולא ועדת משנה. התקנון בדברים האלה הוא ברור: ועדת משנה לא עוסקת בחקיקה.
דב חנין
אלא אם כן הוועדה מסמיכה אותה.
מירי פרנקל-שור
אם הוועדה פה מסמיכה את ועדת המשנה לדון בחקיקה היא יכולה לדון ולאחד את ההצעה; האישור הסופי חייב להיות בוועדה הקבועה. ועדת משנה לא יכולה לאשר חקיקה, היא יכולה להכין את הצעת החוק.
דב חנין
זאת מתכונת נכונה, כשיש צורך בזה. מדי פעם זה יכול לעזור, ואז הוועדה יכולה להחליט פר-עניין אם היא רוצה להסמיך את ועדת המשנה להכין את החומר לדיון בוועדה, וההחלטות כמובן צריכות להתקבל בוועדה. יש מסר של הבעת חשיבות ואמירה לציבור מהוועדה לענייני הסביבה. יש לזה גם אמירה מעשית לגבי צורת העבודה שלנו, אני אשמח לקחת חלק פעיל בוועדה הזאת; לעמוד בראשה אם זה מתאפשר בוועדה שלנו. אני מתייחס לעבודה כאן בהתרגשות, ומאוד שמח להיות כאן. אני מתכוון לקחת את הוועדה ברצינות. אני בטוח שאנחנו נעבוד יחד באווירה טובה ועניינית, עם הרבה התייעצות ומחשבה משותפת, ואני מאחל לכולנו הצלחה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. יחזקאל, בבקשה.
יחזקאל לביא
האזנתי ברוב קשב לדיון, ונאמרו כאן הרבה מאוד דברי טעם. אני רוצה להפנות את תשומת הלב לכמה נושאים, שהיו בצמרת בזמנו גם במשרד הפנים, ומשום –מה אף על פי שפה נאמר כאילו הם עומדים להיות מוגשים, אני לא יודע שהם עומדים להיות מוגשים. למשל, חוק העיריות החדש תקוע. הוועדה שארגנה אותו בזמנו במשרד הפנים וישבה על המדוכה לא יושבת עליו כבר שנה וחצי. ישנן גם בעיות נוספות בתוך המערכת של השלטון המקומי- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
אולי תתייחס בכמה מילים לחוק עצמו.
יחזקאל לביא
הייתה ועדה בראשותו של מי שהיה יועץ משפטי של משרד הפנים, עורך הדין אברהם שפט. הוועדה הזאת ישבה על המדוכה גם בשיתוף החוג לשלטון מקומי באוניברסיטת בר-אילן, והיא הכינה חומר ומסמכים, אבל עד כמה שאני יודע עבודתה שקעה בתהום של פוליטיקה; לא של הוועדה עצמה, אלא של שרים, של הגשת חומר, של עמדת אגף התקציבים וכן הלאה. צריך לחשוב איך מגיעים לנושא הזה ואיך מקדמים אותו. אנחנו חיים היום במצב של חוסר בהירות מוחלט במערכת יחסי נבחרים. אני אומר משפט כי אין פה אף אחד מהשלטון המקומי שיאמר אותו, ואני מנסה להיות לפה להם אף על פי שהוא חמור: נבחר ראש מועצה שנבחר בבחירות ישירות; הוא מסתכל על נבחרי הציבור שיושבים בבית הזה וחושב לעצמו, הם באים להכתיב לי? אני נבחר ישיר על-ידי הציבור. פה צריכה להיות נקודה משיקה בין מרכז השלטון המקומי לבין הוועדה כדי ליצור מערכת יחסים שמרכז השלטון המקומי יבין שהוא חי גם בעזרת הוועדה הזאת. מצד שני צריך גם להבין את נבחרי הציבור של הרשויות המקומיות עצמן, שאומרים על הביקורת של הכנסת, 'מה אתם אומרים לי, אני חכם'. מבחינתו הוא חש את השטח, לא חברי הכנסת. חברי הכנסת נבחרים לכנסת, לא הוא. הוא יושב עם העיר שלו.


חבר הכנסת חנין, אני רוצה לתקן משפט שאמרת: עיריית תל-אביב לא במצב טוב, אחרת היא לא הייתה מקבלת 45 מיליון שקלים לסיוע מהיר, והיא קיבלה עוד סכומים במסגרת המענק הכללי.
דב חנין
אז המצב יותר גרוע ממה שחשבתי.
יחזקאל לביא
אתה אמרת שהמצב של עיריית תל-אביב הוא טוב- -
דב חנין
רציתי לתת נקודת אור.
יחזקאל לביא
נקודת אור היא אשדוד. שם אני מוכן לחתום על אשדוד שהמצב הכספי של העירייה הוא טוב, עד כדי כך שהיא יכולה לתת לאחרים. אני לא סתם אומר שהיא יכולה לתת לאחרים, כי אחת הבעיות בשלטון המקומי היא שלמרות שזה קיים בחוק ההסדרים, רשות א' תעביר לרשות ב' סכומים לאזורי תעשייה. ההערכה שלי היא שהסעיף הזה ייפול. אבל זה סעיף צודק.
דב חנין
יש נקודת אור אחת בחוק ההסדרים, זה הסעיף הזה.
יחזקאל לביא
אבל הוא ייפול כי אני שומע איך חברי כנסת מנסים באמצעות מערכות אחרות להפיל אותו, כולל באמצעות מערכות השלטון המקומי.
מירי פרנקל-שור
זה נמצא בוועדת הכספים, זה לא עבר לוועדת הפנים.
יחזקאל לביא
הוא לא עבר, אני מציין את זה כדוגמה.
נושא נוסף
כל נושא מנהל האוכלוסין מחייב בדיקה לעומק. אני לא רוצה לומר שצריך ללחוץ על הצוואר שלהם, אבל חובה על הוועדה לפקח על מה שנעשה במנהל האוכלוסין;

הנושא האחרון הוא נושא התכנון שהוא נושא ענק. הועברו כספים לבניית תוכניות מתאר, חלקם בסיועו של חבר הכנסת מג'אדלה. הנושא הזה עדיין לא הגיע לפתרון מלא; יש בנייה בלתי חוקית בכל המגזרים. זה יעלה כאן מכל מיני זוויות. אני אומר משהו חמור: משטרת ישראל מסיבותיה לא סייעה לתהליכי פיקוח על הבנייה בהתאם למה שהיה צריך. הנושא עלה גם-כן בישיבת הממשלה וגם בוועדת שרים לענייני פנים. זה ייצור בעיה שצריך לתת עליה את הדעת כיצד מתגברים עליה, כיצד פותרים את האפור ואת הלבן, כפי שהיה מוגדר בזמנו בדוח ועדת מרקוביץ'; אולי לחיות כמה מהדברים שם- -
יצחק אהרונוביץ
להלבין.
יחזקאל לביא
לחיות. על פניו, זה משפט שהיום אסור להשתמש בו מבחינת החוק.

אלה הדברים שאני רואה באופן כללי, שהוועדה צריכה, לעניות דעתי, לתת את הדעת עליהם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה. נציבות הדורות הבאים, בבקשה.
ורד קירו
אני ראש תחום איכות הסביבה בנציבות הדורות הבאים. אנחנו מלווים זה שנים את ועדת הפנים. מאז התמנותו של כבוד היושב ראש, אנחנו מלווים באהדה גדולה את עבודת הוועדה. אני חייבת לציין את הטיפול בתכנון ובנייה במגזר הערבי. הוקדש לזה זמן נכבד ודיונים שמאוד ממצים את הנושא.

נציבות הדורות הבאים מוסמכת על-פי חוק לייעץ לחברי כנסת. אני מזמינה את חברי הוועדה ואת חברי הכנסת להשתמש בייעוץ שלנו, אנחנו כאן לשירותכם. אני ראש תחום איכות הסביבה, שהוא נושא שקרוב ללבנו. אני רוצה לציין גם את נושא הבריאות והסביבה, שמאגד בתוכו הרבה מאוד נושאים, והיינו מאוד שמחים בדברים שהוועדה כבר התחילה לדון בהם, ואפשר להכניס אותם לסדר יומה.
גאלב מג'אדלה
תודה רבה.

אני שמח על ההערות, על ההצעות ועל הרעיונות. נתייחס אליהם ונלמד אותם בשבוע הקרוב בצורה מעמיקה. ייקח לנו עוד שבוע כדי לגבש את התוכנית החצי שנתית שלנו. אנחנו מתכוונים להקדיש לא מעט זמן לנושאים שעסקנו בהם בשנה החולפת ולהמשיך את הטיפול בהם, ואת החלק היישומי. ברגע שישלימו לנו את מצבת כוח האדם בצוות הוועדה יהיה מישהו בוועדה שחלק גדול בתפקידו יהיה מעקב על החלטות הוועדה ועל עבודת הוועדה כי אנחנו רוצים שלדברים יהיה המשך. בקדנציה הקודמת היו מספר נושאים שעשינו בהם כברת דרך בשלב מאוד מתקדם. דוגמה אקטואלית מאוד זה נושא הכינרת. מי שעשה לו דין לעצמו וגידר ולקח – אנחנו התקדמנו בזה התקדמות רצינית. היו לנו שני סיורים סביב הכינרת, שיתפנו את כל הגורמים: המועצות האזוריות, העיריות- -
יחזקאל לביא
אני רוצה לעדכן: למרות מה שהוועדה עשתה ולמרות הצהרות הממשלה, בפועל השטחים סביב הכינרת נשארו מגודרים, ולא רק שם אלא גם בשמורות טבע פרטיות שאנשים עשו לעצמם בכל מיני מקומות סביב הכינרת ומעליה, ברמת הגולן ובגליל. הדברים האלה מחייבים פעילות של הוועדה.
גאלב מג'אדלה
תודה רבה. קלענו לדעת חכמים.

אנחנו נוציא את כל הנושאים האלה מהמחשב כדי שכל חברי הוועדה יוכלו לרענן את זיכרונם ולאפשר חשיבה משלהם ולבדוק את הדברים.

אני מקווה שבשבוע הבא לאחר שנקיים התייעצות כמו שקיימתי אתמול עם מספר חברים, ביניהם גם חבר הכנסת אהרונוביץ' וחבר הכנסת דב חנין, אני אשלים את סבב השיחות וההתייעצות. בשבוע הבא יהיה לנו בסדר היום נושא חוק ההסדרים, נושא המטמנות ונושא התכנון והבנייה – אלה שני נושאים שהצלחנו להוציא אותם מחוק ההסדרים ולהחזיר אותם לוועדה. התחייבנו התחייבות ג'נטלמנית שאנחנו מסיימים אותם בשבוע הבא. נקדיש את שבוע הבא לשני הנושאים האלה כדי שנעמוד בהתחייבות שלנו. כי כשביקשתי מראש סיעת העבודה לדון בזה בדיון בין ראשי הסיעות בקואליציה נוציא את שני הנושאים האלה. אני גם התחייבתי בפניו שוועדת הפנים תהיה מוכנה לעמוד בלוח הזמנים שאנחנו נקדיש לעניין. אמרתי לו שאפשר להתחייב מראש כי יש זכות ויש חובה; אם אנחנו מבקשים לקחת נושאים שלנו אנחנו צריכים גם לתת התחייבות.
יצחק אהרונוביץ
תכנון ובנייה ומה עוד?
גאלב מג'אדלה
תכנון ובנייה ומטמנות בכלל. תבענו לראות בנושא הזה נושא של איכות סביבה נטו, ולכן עליו לחזור לוועדת הפנים ואיכות הסביבה.
דב חנין
ההסדר לגבי שותפות של רשויות מקומיות בהכנסות מאזורי תעשייה שדיבר עליו יחזקאל קודם הוא הסדר מאוד חשוב ומאוד מעניין בחוק ההסדרים. אני לא נותן מחמאות לחוק ההסדרים בדרך-כלל; זה נושא טבעי לוועדה הזאת, לפי דעתי. אני לא יודע למה הוא נשאר בוועדת הכספים שממילא מוצפת בנושאים רבים.
יחזקאל לביא
הוא נדון היום בוועדת הכספים.
דב חנין
מה החליטו לעשות איתו?
יחזקאל לביא
עוד לא החליטו.
דב חנין
הם מוצפים, הם לא משתלטים על כלום. לפחות פה יש סיכוי שהנושא יידון בצורה רצינית.
גאלב מג'אדלה
ההיבט שם הוא יותר כספי. תפסת מרובה – לא תפסת. אם היינו באים ומבקשים 6 נושאים היו מתחילים להתווכח איתנו כדי להתפשר על 2-3. אנחנו באנו ביושר ואמרנו שאלה הנושאים שאנחנו רוצים שיוצאו מחוק ההסדרים לוועדה.
מירי פרנקל-שור
לא נושאים שאנחנו רוצים, נושאים שיש להם סיכוי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
על זה אנחנו לא מוותרים. אם אנחנו באים ביושר, אנחנו יודעים שהם יתייחסו לבקשה גם ביושר. המשחקים פה ידועים: מבקשים 8 בשביל לקבל 3. אני אמרתי שאני לא רוצה לשחק את המשחק הזה, אלה נושאים שלנו פרופר: תכנון ובנייה ומטמנות - עליהם לא מוותרים. היה גם נושא שירותי הדת, ומסתבר שזה אצל היהודים בלבד, אז אמרתי שלא אכפת לי שתהיה ועדה משותפת. אז קבענו גם את הרכב הישיבה ונתנו עדיפות לחברים דתיים מדגל התורה ומש"ס וחברים נוספים.


לגבי הסיורים. בשיחה המקדימה עם מנהלת הוועדה יפה שפירא דיברנו על כך שאחת לשבועיים יהיה סיור מקצועי: בתי סוהר, משטרה, איכות סביבה, השלטון המקומי. לא יהיה קל לעמוד בעומס הזה אחת לשבועיים כי צריך לתאם את הסיור. הוא גם יהיה מגוון- -
דב חנין
יהיה יום קבוע?
גאלב מג'אדלה
כן. או ראשון או יום חמישי. בשבוע הבא נקבע סופית: כל יום ראשון אחת לשבועיים יהיה סיור.
דב חנין
מכיוון שארצה להשתתף בקביעות בסיורים אני מעדיף את יום חמישי. יום ראשון הוא יום מאוד קשה, כי הממשלה יושבת, לפעמים צריך אותו לדברים אחרים.
גאלב מג'אדלה
אני לא יכול להתחייב כרגע, כי אני מחכה לתשובה של תיאום נוסף. זה לא בידי במאה אחוז. אם זה היה תלוי בי הייתי מסכם עכשיו. אני מקווה שזה יהיה מה שנוח לכם, אבל זה לא תלוי בי. לחצתי עוד הבוקר כדי שנדע ונוכל לסגור את זה.
דב חנין
אם רק ניתן להשפיע על הגורמים הנוספים שזה יהיה ביום חמישי. לפחות מבחינתי, זאת העדפה מאוד גדולה.
גאלב מג'אדלה
מבחינתי זה אותו דבר. אם תינתן לי רשות לגבי יום חמישי – אין בעיה. אני אשתדל להביא לביטוי את מה שרצונך אומר.

הסיורים יכולים להיות באחת משתי האופציות: סיור מגוון. זאת אומרת, באותו יום להיות בבית סוהר, בתחנת מכבה-אש, במשרד פנים מסוים בעפולה או בחדרה או בקריית שמונה, ובמקום מתחום איכות הסביבה. האפשרות השנייה היא לסייר רק במקום אחר, למשל, בבית סוהר. מהניסיון שלנו, ככל שזה מגוון זה עדיף. כי קשה להגיע לכל התחומים ולכל הדברים שאנחנו רוצים במשך התקופה אם מתמקדים בכל אחד מהם. נכון שתהיה עבודה יותר מעמיקה, כי כשבאים לבית-סוהר לסיור בן 5 שעות, זה לא כמו שבאים לסיור בן שעה וחצי-שעתיים. אבל כשבאים לזמן קצר אפשר אחר-כך לסייר גם בתחנת משטרה וגם במשרד הפנים בעיר מסוימת שיש עליו תלונות או דברי שבח, ולתחנת מכבה-אש שכמעט קרסה. מניסיוננו אנחנו מעדיפים סיור מגוון כדי שיהיה שווה לצאת לסיור הזה. לא יוצאים לסיור בן שעתיים-שלוש, אלא לסיור ארוך בן מספר שעות ונרגיש שעשינו עבודתנו נאמנה.

את השבוע הבא נקדיש לחוק ההסדרים, ובשבוע שאחריו נגבש את כל הדברים, נקיים את כל ההתייעצויות, נסיים את המאבק על התקנים שלנו, ונצא לדרך בכוחות משותפים. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה ב- 11:50

קוד המקור של הנתונים