פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

22.5.06

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, כ"ד באייר תשס"ו, 22.5.2006, שעה 11:30
סדר היום
מינוי יושב-ראש לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל נודלמן

קולט אביטל

זאב אלקין

משה גפני

יצחק זיו

סופה לנדבר

אברהם מיכאלי

מרינה סולודקין
מוזמנים
רוחמה אברהם
- יו"ר ועדת הכנסת
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
טלי רם

מינוי יושב-ראש לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
רוחמה אברהם (יו"ר ועדת הכנסת)
בוקר טוב, חברי וחברותי חברי הכנסת, אני שמחה לכנס את הוועדה על מנת לבחור יושב-ראש חדש לוועדה.


בהתאם להוראות סעיף 10(א) לתקנון הכנסת, ממליצה ועדת הכנסת בפני ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, לבחור בחבר הכנסת מיכאל נודלמן לכהן כיושב-ראש הוועדה.

מי בעד? מי נגד?

ה צ ב ע ה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

המלצת ועדת הכנסת לבחור את חבר הכנסת מיכאל נודלמן לכהן כיושב-ראש ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, נתקבלה.
רוחמה אברהם (יו"ר ועדת הכנסת)
אושר. אני מוכרחה לומר לך, אדוני היושב-ראש הנבחר, שגם בוועדת הכנסת נבחרת פה אחד, וכמובן גם פה.


ועדת העלייה והקליטה היא אחת מן הוועדות הרגישות בכנסת. אין ספק שיש בה נושאים מאוד מאוד מורכבים ומאוד מאוד חשובים. כל עולה שאנחנו קולטים מהווה גם השגריר שלנו כלפי חוץ.


מהיכרותי אתך, אני בטוחה שתעלה פה נושאים שהם מאוד מאוד חשובים וקריטיים לאוכלוסיית העולים, ואני בטוחה שתקדם כמה שיותר את הוועדה. אני יודעת שיש לך כאן צוות מקצועי נהדר.


אני לא אסיים לפני שאומר מילה על יושבת-ראש הוועדה הקודמת, חברת הכנסת קולט אביטל, שהצליחה לחולל פלאים בוועדה – בנושא ניצולי השואה ובנושאים רבים אחרים – להעלות אותם על סדר-היום, לפתור את הבעיות, ובאמת לעשות עבודה נפלאה, מתוך עבודה קפדנית ומסיבית, ולך אני אומרת יישר כוח.
קולט אביטל
תודה.
רוחמה אברהם (יו"ר ועדת הכנסת)
אני בטוחה שההרכב שעומד בפניך, אדוני היושב-ראש, הוא הרכב מנוסה, כולם ותיקים, וכל אחד מניסיונו יתרום לך.


אני מאחלת לכם בהצלחה, שיתוף פעולה פורה, ותעלו את הוועדה הזאת מעלה-מעלה. תודה רבה.


אם מישהו מחברי הכנסת ירצה לברך – אני אשמח.
קולט אביטל
כוותיקה בוועדה הזאת אני רוצה לברך. ברור לגמרי שזאת ועדה שכל מי שיושב בה – גם נושא העלייה, אבל בעיקר נושא הקליטה מאוד חשוב לו.


אני באמת שמחה מאוד על בחירתו של פרופ' נודלמן. אנחנו עבדנו כאן יחד. אני מכירה את גישתו, אני מכירה את רגישותו. הנושא כרגע, לפי מיטב הבנתי, מתרכז הרבה יותר בקשיי הקליטה - ולא רק של יהודי חבר העמים לשעבר, אלא לצערנו, יש לנו תזכורת יומיומית שיש עוד עולים, בעיקר עולים אתיופים, שזקוקים להתגייסותנו המאוד מאוד דחופה לנושאים האלה.


הוועדה הזאת תפקדה בצורה מאוד טובה, ואני רוצה להעביר לך, אדוני היושב-ראש החדש, את הדוחות של כל אותן ישיבות שבחלקן הגדול גם אתה השתתפת, עם ההחלטות. למרות שאנחנו יושבים בכנסת – וזה בדרך כלל לא התרבות של הכנסת – אני מאמינה בהמשכיות. חלק מהבעיות נפתרו, אבל חלק מהבעיות לוקחות הרבה מאוד זמן לפתרון ודורשות טיפול הולך וחוזר, ונדנוד – סליחה על הביטוי – מאוד גדול למשרדי הממשלה השונים.


משרד הקליטה הוא בסך הכל משרד מתאם ולא תמיד בידיו הביצוע – ואנחנו אמונים על קשרים עם הרבה מאוד משרדי ממשלה: משרד הבריאות, משרד השיכון, משרד החינוך, ועיריות- חשבתי לנכון להמליץ שתעבור על כל ההחלטות שהתקבלו ועל כל התזכורות שאנחנו שלחנו, כי אנחנו לא רוצים להתחיל מאפס, אנחנו רוצים להתקדם בכל אותם תחומים שבהם יש הישגים כלשהם, ובכל זאת אנחנו צריכים לדחוף הלאה.


אני רואה חשיבות מאוד גדולה בהתגייסותנו המאוד מאוד מהירה בנושא האתיופים, שלפי דעתי בוער עכשיו ולא צריך להמתין – גם בגלל שהמחנות נסגרו באתיופיה ואנשים מסתובבים שם בלי כתובת, וגם בגלל שבארץ לצערנו הגענו למשבר.


כיוון שהנושא נראה לי כל כך חשוב, ולמרות שאני לא זכיתי הפעם להיות היושבת-ראש, אני שמחה להצטרף לוועדה הזאת ואני אשמח מאוד לעזור ככל שתרצה. כמו כולם, אני אהיה כאן לרשותך כדי לקדם את הנושאים האלה, ואני רוצה לאחל לך בהצלחה.
מיכאל נודלמן
תודה רבה.
אברהם מיכאלי
ברכותי לפרופ' נודלמן. חברת הכנסת קולט אביטל אמרה דבר חשוב. הוועדה הזאת – אני רואה בה ועדה חשובה מאוד – במיוחד עבור מי שעלה לארץ בתקופה האחרונה וחווה את חוויות הקליטה.

אני הגעתי לארץ בשנת 71', הייתי ילד. ברוך השם, אני זכיתי לקליטה טובה בישראל ועברתי את כל המסלולים של מדינת ישראל בצורה חיובית. כל פעם תוקפים את הקליטה, אבל לפעמים צריך גם לראות את הפן היפה של הקליטה.

אני חושב שלאו דווקא אנחנו – כיוצאי ברית המועצות – צריכים כל הזמן לבלוט בתקשורת כי יש לנו בעיות קליטה. יש גם קבוצות אחרות, והגדולה שלנו תהיה להתמקד באותן עליות בעייתיות יותר בתקופה הזאת.

כתושב אור יהודה, לצערי, לאחרונה חוויתי טרגדיה גדולה מאוד של משפחת יופיצ'ן. חברת הכנסת סולודקין באה לבקר שם, וחשבנו לעשות משהו ביחד כדי לעזור לקבוצות האלה. מסתבר שיש שם בעיות שאנחנו אפילו לא יודעים עליהן. המושגים שלנו של קליטה אצלם כל כך רחוקים, שצריכים לפעמים העדפה מתקנת בקבוצות כאלה.

אנחנו, ברוך השם, העולים מברית המועצות – חזקים, יודעים איך להתמודד עם מצבים בכוחות עצמנו; אצלם יש בעיות, ולכן יחד עם חבר הכנסת נודלמן בוועדה הזאת אנחנו נפעל.

ראיתי חשיבות גדולה להצטרף לוועדה הזאת. יכולתי להצטרף לכל מיני ועדות אחרות – בכישורי כאלה ואחרים – ואמרתי: ועדת הקליטה חשובה מאוד.

אני מאחל לך בהצלחה, ונהיה אתך.
מיכאל נודלמן
תודה.
זאב אלקין
קודם כול, אני רוצה לפתוח בברכות לחבר הכנסת נודלמן, היושב-ראש הנבחר. זה לא סוד שאני הייתי המתמודד הנגדי על התפקיד הזה, ודווקא ככזה אני רואה את חובתי להיות בין ראשון המברכים. אמרתי למיכאל בראשית הדרך של ההתמודדות הזאת, שהוא מועמד מאוד ראוי, וכך אמרתי גם לראש הממשלה, שאני אקבל כל החלטה שתיפול בעניין.

בהחלט, מאוד חשוב שוועדת העלייה והקליטה זכתה ליושב-ראש שגם מייצג את ציבור העולים וחווה את זה על בשרו, וגם בין ראשון נציגי העולים במוסדות הממשל במדינת ישראל. מיכאל הוא כידוע בין הראשונים שהתחילו את דרכם בתחילת שנות ה-90 בעשייה הציבורית.

אני מאחל לו ולכולנו שהוועדה הזאת תהיה ועדה עם כמה שיותר שיניים, כי באתי לפה מוועדת החינוך שמופיעה שם שרת החינוך, ואני חייב לציין לזכותנו – יש פה לא פחות חברי כנסת מאשר ישנם שם היום, אבל לחובתנו שיש פה הרבה פחות תקשורת ונציגי ארגונים, והתעניינות, מאשר ישנה שם.

מבחינת חברי הכנסת אני רואה שיש חשיבות גדולה ויחס מאוד מאוד רציני לוועדה ואני מאחל ליושב-ראש הנבחר שישכיל להוביל אותנו כך שבסיום הדרך גם הציבור הישראלי כולו והתקשורת יתנו את המקום הראוי לנושא עלייה וקליטה. בהצלחה.
מרינה סולודקין
קודם כול אני מברכת את חברי, חבר הכנסת פרופ' מיכאל נודלמן – יש לו קבלות רבות במאבק למען העולים מכל המדינות. אני רוצה להזכיר את החוקים שהוא היה מעורב בהם: חוק הווטרנים, חוק למען נטרול אסון צ'רנוביל, ועוד כמה חוקים מאוד חשובים – הוא היה בכל המאבקים שהיו בעשור האחרון למען העלייה.

אני מבקשת לומר תודה לחברת הכנסת קולט אביטל, שהיתה בין הגדולים כיושבת-ראש הוועדה, ואני חושבת שזה מאוד חשוב שעבדנו בכל המסלולים ובכל הכיוונים: קליטה ובעיות הקליטה של עולי ברית המועצות. הקדשנו הרבה זמן – ובצדק , קולט – אבל לא מספיק משום שאין שינוי במדיניות כלפי קליטת האתיופים. אני חושבת שאנחנו מתקרבים לאסון חברתי בתחום של קליטת האתיופים.
קולט אביטל
נכון. הקדשנו גם הרבה זמן לנושא הדיור, וגם שם לא הצלחנו.
מרינה סולודקין
צריך לשנות את המדיניות, ואנחנו כאן כוועדה, ומיכאל כיושב-ראש, צריכים ללחוץ ולהשפיע על קליטת האתיופים – עם כל הידע שיש לנו מההיסטוריה של קליטת כל גלי העלייה: משנות ה-50 של המזרחים, משנות ה-70 וה-90 של יוצאי ברית המועצות, ארגנטינאים, וכו'.

אני מאחלת הצלחה רבה, מיכאל, ואני חושבת שהמינוי שלך – בהמלצה שלי לראש הממשלה – הוא אחד מהצעדים בוני האמון בין ראש הממשלה ליוצאי ברית המועצות לשעבר. תודה.
יצחק זיו
קודם כול ברכותי ליושב-ראש הוועדה, פרופ' נודלמן. אני עכשיו נמצא בוועדת העלייה והקליטה, שבשבילי היא ועדת קליטה.

נפגשתי וגם הייתי בערוץ 9 של עולי חבר העמים, ואני בקשר עם העיתונאי שלכם, אלכס טנצר, והנקודה המאוד חשובה היא איך אנחנו תוקפים את נושא הפנסיה של עולי ברית המועצות, ובכלל פנסיה של אנשים שהגיעו מחבר העמים או ממדינות אחרות - כשם שמישהו מאתנו יוצא למדינה, הוא ממשיך לקבל את הפנסיה, וזה קיים בהרבה מדינות, פרט לחבר העמים ששם יש בעיה. אני חושב שזה אחד הנושאים הראשונים.

לגבי עולי אתיופיה, זה נושא כאוב מאוד שאני חושב שצריך לשבת ולדון בו.

בהצלחה לכולנו.
סופה לנדבר
קודם כול אני מבקשת להגיד לחברת הכנסת קולט אביטל תודה על שיתוף הפעולה אתנו, עם נציגי העולים – עם הפדרציה ועם כל ארגוני העולים. אני חושבת שצריך להגיד לך תודה על השקעה רבה מאוד של הוועדה למען קליטת עלייה במדינת ישראל, ויישר כוח.

למישה – חבר הכנסת נודלמן – קודם כל ברכות, אני חושבת שמגיע לך. אני וחברי נעשה הכל כדי להעלות את רמת הוועדה, ולמה אני אומרת את זה? הרמה של חברי הכנסת היתה גבוהה וכן נוכחות חברי הכנסת, אבל ההתייחסות של הכנסת בכלל ושל מדינת ישראל לקליטת עלייה במדינת ישראל היא נמוכה מאוד. אני חושבת שצריך בקדנציה הזאת להילחם ולעשות למען המטרה הקדושה הזאת.

אנחנו מדינה שקולטת עולים ואנחנו צריכים לעשות הכל כדי שעיתונאים לא יעזבו את הוועדה הזאת. אנחנו במשך שנים נלחמים עבור חוק קליטת עלייה, ואני חושבת שהגיע הזמן להעביר אותו. יש כמה חוקים שצריכים לבטל אותם – כמו חוק ויסקונסין – ואנחנו נילחם יחד עם חבר הכנסת נודלמן. לפני כמה ימים נפטרה אישה – הייתי מגדירה את זה שהרגו אותה בחוק ויסקונסין; היא השאירה אחריה משפחה שלמה. המדינה חסכה 1,240 שקלים, ואני לא חושבת שבמדינת ישראל יש מקום לכך.

אנחנו נמשיך עם החקיקה שהיתה. דובר כאן על כך שצריך להילחם עבור הפנסיה, זה נושא חשוב. אני חושבת שכוועדה אנחנו צריכים ליצור קשר עם אותן מדינות שחייבות לשלם, וקודם כל מדינת ישראל חייבת לאותם אנשים לשמור על רמת החיים.

יש לנו דרך משותפת ארוכה מאוד, ואני רוצה להזכיר עניין אחד. ארגוני העולים זקוקים לעזרה שלנו. משרד הקליטה – ניתן להגיד שמזלזל בהם, והם היום לא מקבלים תקציבים, ורוצים לסגור את ארגוני העולים. אני חושבת שהמאבק הראשון שלנו צריך להיות בעד אותם ארגוני עולים שבעצם דואגים לקליטה הראשונה.
מיכאל נודלמן
עם הסוכנות.
סופה לנדבר
עם הסוכנות ועם משרד הקליטה. מישה, אנחנו מאחלים לך הצלחה רבה.
משה גפני
אני רוצה לברך את ידידי, חבר הכנסת מיכאל נודלמן – הוא ראוי לתפקיד הזה. הוא עסק ועוסק רבות בעניין של קליטת עלייה.

חברה שאיננה יודעת לקלוט עלייה, או שהיא מזלזלת בנושא הזה – היא איננה ראויה גם לטפל בוותיקים שנמצאים כאן. אני מברך אותו על התפקיד הזה. אינני יודע אם אהיה חבר בוועדה, אבל כמו תמיד אני אשתדל לבוא משום שהנושאים מעניינים אותי.

אני רוצה לברך את חברת הכנסת קולט אביטל, שהיתה יושבת-ראש ועדה מצוינת בישיבות שהשתתפתי בהן. ממש נהניתי, ואני חושב שהיא עשתה את עבודתה נאמנה.

כמובן, אי-אפשר בלי עקיצה, אז אני בכל אופן מברך את מפלגת קדימה שסוף סוף היא נתנה איזה תפקיד לעולה מברית המועצות לשעבר.
מיכאל נודלמן
אני רוצה להודות לכולם – לחברי ועדת הכנסת, ליושבת-ראש ועדת הכנסת, לחברי ועדת העלייה והקליטה – על התמיכה שהם נתנו בי.

במשך כל הזמן שאני בכנסת – עשר שנים – אני הייתי חבר ועדה. הייתי חבר בוועדה בראשות נעמי בלומנטל, בראשות צבי הנדל ובראשות קולט אביטל. קשה ואולי לא טוב להגיד שזה היה יותר טוב, זה פחות טוב, אבל קולט אביטל בלב שלי ובמוח שלי נשארה יושבת הראש הטובה ביותר.
קולט אביטל
תודה.
מיכאל נודלמן
אני חושב שהוועדה הזאת מאוד חשובה. יש אנשים שחושבים – אין עלייה, פחות עלייה – שזאת ועדה לא חשובה. הוועדה חשובה משום שעולים שהגיעו אפילו לפני 15 שנה, בשנת 90, חלק מהם לא מסודרים ויש הרבה בעיות.

אני מבקש לומר שאני אפעל במלוא הכוח, אני חושב שיש פה אנשים שיש להם ניסיון רב, ואנחנו צריכים לפתור בעיות - לא רק לדבר, אלא גם לפתור. מדובר על נושא ויסקונסין, על בעיית האתיופים, נוער עולה בסיכון, בעיית הדיור לאלה שהגיעו בשנת 90', כאשר 50,000 משפחות מצויות ללא דיור, משלמות שכר דירה, ובגיל 60-70-80 אנשים צריכים כל שנה-שנתיים להחליף דירה.

קיימת בעיה של פנסיה למי שהגיע לכאן אחרי גיל 45 ומקבל לקראת פנסיה 800-900 שקל. אלה שלא עבדו והגיעו בגיל פרישה לפנסיה מקבלים 3,200 שקל ממדינות ברית המועצות לשעבר. אנחנו התחלנו לעבוד שם, יש התקדמות במדינות בלטיה ואוקראינה, אבל צריכים להגיע לתוצאות סופיות.

אני אומר שוב תודה לכולם. אני חושב ואני בטוח שאנחנו צריכים לעבוד במלוא הכוח כדי להגיע לתוצאות שאנשים שהגיעו אלינו מחכים להן. תודה רבה.
רוחמה אברהם (יו"ר ועדת הכנסת)
תודה רבה. לחיים ובהצלחה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים