פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החינוך, התרבות והספורט

22.5.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 2

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, כ"ד אייר התשס"ו, (22 במאי 2006), שעה: 10:00
סדר היום
מדיניות שרת החינוך.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור - היו"ר

טלב אלסאנע

חיים אמסלם


זאב אלקין

מוחמד ברכה

יצחק גלנטי

משה גפני

ג'מאל זחאלקה

עבאס זכור

דב חנין

יואל חסון

אורית נוקד



אלכס מילר


מרינה סולודקין

רונית תירוש
מוזמנים
יולי תמיר – שרת החינוך, התרבות והספורט

שמואל אבואב – מנכ"ל משרד החינוך, התרבות והספורט

ד"ר איציק תומר – סמנכ"ל ומנהל מינהל הכשרה והשתלמויות, משרד החינוך

עמירה חיים – סמנכ"לית יוצאת בפועל, משרד החינוך

לאה רוזנברג – סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

מנחם כהן – סמנכ"ל ומנהל מינהל כ"א תאום ובקרה, משרד החינוך

ד"ר חנה ויניק – מנהלת מינהל חברה ונוער, משרד החינוך

נח שלו – סגן מנהל מינהל הפיתוח, משרד החינוך

חנן עמיאור – דובר משרד החינוך

שמואל הר נוי – משרד החינוך

מיכל צוק – רפרנטית חינוך, אגף תקציבים, משרד האוצר

נורית ולנסי – חברת הנהלה ויו"ר מחלקת פנסיה, ארגון המורים העל יסודיים

יוסי וסרמן – מזכ"ל הסתדרות המורים

גד דיעי – מ"מ מזכ"ל הסתדרות המורים

אילן שדה – יו"ר ועדת חינוך, מרכז המועצות האזוריות

דניאל וקנין, נציג הרשויות המקומיות

ניר קטררו – מועצת התלמידים והנוער הארצית

אתי בנימין – יו"ר ארגון המורים בירושלים

יצחק קדמן – יו"ר המועצה לשלום הילד

שלמה שוהם – נציבות הדורות הבאים

גדעון בן דרור – יועץ לוועדת החינוך
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
רותי וייס


מדיניות שרת החינוך
היו"ר מיכאל מלכיאור
בוקר טוב, אני ממש רוצה להתנצל, במשך שנתיים ומעלה הייתי יושב ראש ועדה ולא התחלנו באיחור, מקסימום 5 דקות וזה בעזרת השם לא יקרה יותר גם יותר פה. אני מתנצל, הסיבה הייתה שביקשו מאיתנו לבוא לשדרות הבוקר בעקבות נפילת הקאסם בבית הספר בשדרות, גם שר הביטחון ושרת החינוך היו שם. הייתי בבית הספר, דיברתי עם התלמידים, עם המנהל ועם המורים שם. אני חושב שזה היה חשוב, אבל לא נעשה את זה על חשבון הוועדה, פשוט, אתם יודעים כמעט אי אפשר להגיע בגלל התנועה אז גם כשעזבנו בזמן את שדרות הגענו באיחור והשרה עוד בדרך אני מקווה שהיא תגיע כל רגע.


יש לנו, רק כהקדמה, עומס של נושאים בשבועות הללו. נעשה את כל הישיבות הדרושות, כבר קבענו חמש ישיבות השבוע. יש ישיבת המשך ב-12 על החשש של סגירת בי"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. מעבר לנושאים הרגילים שלנו קיבלנו גם מוועדת הכנסת מספר נושאים חשובים מחוק ההסדרים שיהיו בטיפולנו, שלושה מהסעיפים המרכזיים, אחד יחד עם ועדת הכספים בנושא של ילדים חולים, אני חושב שזה נושא חשוב ביותר, זה יהיה בראשותנו אבל זה יהיה משותף, זה יהיה רק חלק מהוועדה יחד עם חלק מהוועדה שלהם ועוד כמה נושאים חשובים שאני מקווה שנוכל לטפל בהם נכון וכמובן שנעשה מה שטוב לילדים.
ג'מאל זחאלקה
זה עז, אתה יודע שזה עז.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם זה עז אז בסדר, אז נוציא אותה.
ג'מאל זחאלקה
מאחר ואין נציג של האוצר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר, תראה, התפקיד שלנו חבר הכנסת זחאלקה יהיה לפחות להוציא את העיזים. אני לא התרשמתי ככה מרוב הלחצים שכבר קיבלתי בנושא הזה, אני עוד לא בטוח שזה מצד האוצר מכוון רק כעז.
שלמה שוהם
זו כבר הפעם השלישית שמביאים את זה ומורידים את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל חבר הכנסת זחאלקה אומר שלא מתכוונים באמת לדחות את זה אלא שזה עז. אז בינתיים נוציא את העז, לפחות אחר כך לא נרגיש מרווחים גם אם העיזים יצאו, עדיין יש עוד הרבה מה לעשות בנושא חינוך. אני רק אומר שככה יהיו שתי ישיבות היום ושתי ישיבות מחר, ישיבה אחת ביום רביעי ואת הנושאים של חוק ההסדרים נטפל בשבוע הבא. יש לנו עומס גדול מאד. אני גם מבקש מחברי הוועדה, כשיש לכם נושאים בואו ישירות, נטפל בכל הנושאים שאתם רוצים להעלות, זאת הכוונה של הוועדה, ונעבוד קשה ככל שיידרש וזה יותר טוב מאשר ללכת בכיוון של דיון מהיר בכנסת כי זה יותר אפקטיבי, כך אנחנו יכולים, לפחות מי שחבר בוועדה לטפל בנושאים ביתר יעילות. כמובן כל אחד יכול להגיש הצעות דחופות לסדר וכל הפרוצדורה הרגילה של הכנסת, זה דבר נכון. אבל במקום לעשות דיון מהיר תבואו קודם אלי או למנהלת הוועדה ותגידו, אתם רוצים שהדבר הזה יעלה
ואנחנו נעלה את זה, כי זו הכוונה של הוועדה הזאת.

התכוונתי שנתחיל כל ישיבה, לפחות כל שבוע, במשהו, איזה רעיון או מפרשת השבוע, זה יכול להיות מפרשת השבוע של התורה, זה יכול להיות מפרשת השבוע של הקוראן, זה יכול להיות מפרשת השבוע של דברי חוכמה שכל אחד יכול להוסיף. אז אני רק אגיד, קראנו השבוע בפרשת "בהר – בחוקותי" דין מאוד חשוב שאני חושב שמאוד רלוונטי לעבודה שלנו. קראנו שאם אדם מתחיל להיחלש וחברו רואה את זה, ולא חשוב אם האדם הזה הוא אחיך או גר שמבחינה זאת גר הוא כל מי שלא שייך לעם ישראל או אפילו תושב, כל מי שנמצא, אפילו לא אזרח במקום שלך, כבר שהוא מתחיל להיחלש אתה חייב להושיט את ידך כדי לעזור לו. והמדרש שם מספר שהדבר לא רק מדבר על עניין שאדם נחלש מבחינה חומרית ונהיה עני או הולך לו לא טוב בעסקים אלא גם מבחינה רוחנית. אם יש באפשרותך לחלק את הרוחניות, אם יש לאדם אפשרות להתחלק ברוחניות, אז הקדוש ברוך הוא ככה חילק את הדברים שיש אנשים שיש להם קצת יותר, גם בחוכמה, ויש אנשים שיש להם קצת יותר בחומריות והם יכולים להתחלק עם אחרים. ואם לא מתחלקים עם אחרים אז הקב"ה כמו שהוא נתן לאחד ככה הוא יכול לקחת ממנו ובעצם, כמו שמסבירים בחסידות, כל העולם זה כמו פאזל אחד גדול. כל אדם הוא פאזל שמורכב מכל מיני חלקים רק שהוא לא קיבל את כל החלקים של הפאזל וחלק מהחלקים נמצאים אצל אחרים.
מרינה סולודקין
יש לי שאלה, איך אומרים פאזל ביידיש?
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני לא יודע, אבל הרעיון הוא איזה חכם? הלומד מכל אדם. אנחנו עוסקים בחינוך, זו ישיבה ראשונה שלנו ואנחנו צריכים לדאוג לכך שכל ילדי ישראל יקבלו את מה שמגיע להם בשוויוניות ובצדק עם אכפתיות לכל תלמיד ותלמיד ובזה בדיוק אנחנו מברכים את שרת החינוך שהגיעה לישיבה.
טלב אלסאנע
זה היה נאום מרתק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יופי. זה מקובל עליך?
טלב אלסאנע
מקובל מאוד. כל ישיבה תיפתח בדברי תורה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יופי. בשבוע הבא חבר הכנסת אלסאנע אתה יכול להשכיל אותנו בדברים מהמסורת שלך.
טלב אלסאנע
אז אני אתחיל להכין שיעורי בית כבר מהיום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו רוצים לברך את שרת החינוך. היא הייתה חברה מאד פעילה ויעילה פה במשך כמה שנים, ואני מקווה שאותה שותפות שהייתה לה כחברה בוועדה ואותן ציפיות שהיו לה מהשרה כשהיא הייתה חברה בוועדת החינוך, אני בטוח שתהיינה לה גם עכשיו כשרה. אני רוצה להגיד, זה די נדיר שיושב ראש של הוועדה הזאת הוא מאותה סיעה כמו השר. זה דבר שאני לא זוכר אם זה היה אי פעם בעבר. בדקנו את זה, לפחות לפי מה שבדקתי זה לא היה. זה רק אומר שחלק מרכזי של התפקיד שלנו, ואמרתי את זה גם בישיבת הפתיחה ביום רביעי, יהיה לסייע למשרד החינוך ולשרה להצליח בתפקידם, זה לפני הכל. אחר כך כמובן שתפקידנו יהיה גם לבקר ולבדוק ולשפר ולהציע ולדחוף ולהגיע להישגים, הכל מתוך אותה מטרה שאני בטוח שזו גם המטרה של השרה, שיהיה לילדי ישראל, לתלמידי ישראל, את ההזדמנות לקבל חינוך ראוי שזה הכלי המרכזי, גם לסגירת פערים, גם להשכלה, גם לכלכלה, לכל דבר במדינה שלנו ויש הרבה מה לשפר ואנחנו מודעים לזה שיש יותר מדי תחומים, אבל זה לא פותר אותנו מלעשות חובתנו ואנחנו מאוד בדבקות מצפים לשמוע את המשנה הסדורה של השרה, יולי תמיר, בבקשה.
שרת החינוך יולי תמיר
בזמן שהמצגת עולה אפתח בהקדמה קצרה. קודם כל אני שמחה להיות כאן, אני מתנצלת על האיחור אבל מצאנו לנכון לאור האירוע שהיה אמש בבית הספר עמית בשדרות, לפתוח את יום הלימודים בבית הספר שם, להיפגש עם ראש העיר, עם המנהל ועם התלמידים. אני מוכרחה לציין שאנחנו מודעים מזה זמן רב בצורך במיגון במוסדות החינוך. עד עכשיו כידוע לכם אומנם לא הוועדה הזאת דנה בנושא הזה אבל ראוי שהיא תהיה לפחות מיודעת, עד עכשיו תוקצב בעצם רק המיגון של גני הילדים וגם הוא מתנהל באיטיות. אני מקווה שלאט לאט התהליך של מיגון גני הילדים יסתיים. אבל, בתי הספר, נכון להיום, לא הוקמה עבורם תוכנית מיגון ולמעשה היום התחיל תהליך. הייתי בשדרות, שמחתי מאוד שיושב ראש הוועדה הצטרף אלינו לשם, היינו שם גם עם שר הביטחון, והתחיל תהליך של הכנת המיגון בבתי הספר. אני מניחה שבשבועות הקרובים נידרש לזה לא פעם ולא פעמיים. מדובר נדמה לי בעלות של 132 מיליון שקל. צריך למצוא את הפתרון הכלכלי לזה. מאוד שמחתי שוועדת הכספים אמש הודיעה שזה בעדיפות ראשונה ואני חושבת שזה נכון.

ראינו היום את בית הספר, הרב מלכיאור היה איתי, קשה לבקש מילד לשבת בשקט בכיתה כזאת ובוודאי לעשות בחינות בימים האלה כך שאין ספק שזאת המחויבות הראשונית שלנו ואנחנו נעשה כל מאמץ שנושא המיגון נלווה אותו ונסייע לו, למרות ששוב, הוא לא בתחום סמכותנו ולא מתקציבנו אבל ללא ספק על סדר יומנו. במקביל נעשה מאמץ באותו מרווח שהוא שלנו, להביא כיתות של יבילים ממוגנים לבתי הספר ונסייע בכמה נושאים אחרים כדי לאפשר לתהליך החינוכי להימשך. לכן כיוון שהגענו משדרות, מפתיחת היום שם, איחרנו לוועדה, ואני באמת מתנצלת על כך.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מוכרח גם להגיד שהתרשמתי שהמצב הפיזי של בי"ס, גם לפני הקאסם של אתמול הוא ממש בושה וחרפה, נורא ואיום. יש הרבה מאוד מה לעשות בתחום הזה כפי שאני בטוח שראית. אני גם רוצה לציין, יש עבודה נפלאה, הייתה לי הזדמנות כשחיכיתי שם, לדבר עם המנהל, המורים, התלמידים והם באמת עומדים יפה מאד במשימות שיש בפניהם.
שרת החינוך יולי תמיר
אין ספק ואני חושבת שבאמת אולי שנינו ביחד בדברי הסיכום נברך את הנהלת בית הספר כי היה מאד יפה לראות את המורים והמנהל היום מתייצבים לצד התלמידים. הם עשו עבודה מאוד יפה של הרגעה, באו לביה"ס, פתחו את היום, ריכזו את התלמידים, זה באמת לא פשוט ואנחנו נצטרך להתמודד עם חיים בצל הקסאמים כנראה זמן לא מועט וצריך לדעת להיערך וגם להרגיע את השטח.

אני מנסה, במצגת הזאת, אדוני היושב ראש, להציג קודם כל באופן מיידי את הצרכים של מערכת החינוך. להערכתי ולצערי, למרות שמדובר במערכת החינוך שבסך הכל ניתן לזקוף לזכותה הרבה מאוד הישגים בעבר, היא נמצאת היום במצב של מצוקה מאוד גדולה. מבחינתי, מרגע שנכנסתי לתפקידי, גם בגלל המועד בו נכנסתי לתפקידי, רוב זמני מוקדם להכנת שנת הלימודים הבאה. חלומות, חזונות ורעיונות, עוד תגיע שעתם. אבל קודם כל אנחנו אמורים לעשות את כל מה שאנחנו יכולים כדי לפתוח את השנה הקרובה בצורה הסדורה וללא קשיים יוצאי דופן. אני מאוד מודה לעמירה חיים המנכ"לית היוצאת של המשרד ולשמוליק אבואב המנכ"ל הנכנס, שניהם ביחד בשיתוף פעולה מסייעים לי ביחד עם כל אנשי המשרד שיושבים כאן, לפתוח את השנה, להכין את כל הנדרש כדי שניכנס לתהליך בצורה מסודרת.

כמו שאמרתי, מערכת החינוך שהיא מערכת בעלת הישגים, נמצאת בשנים האחרונות בקשיים מרובים שכוללים דברים שנדמה לי הוועדה הזאת מכירה היטב, החל מבעיית הירידה בהישגים, שאלת האלימות בבתי הספר, שאלות של פערים חברתיים, אנחנו עוד ניגע בדברים האלה בעתיד. אני רוצה לשתף את הוועדה הפעם הזאת בדבר אחד מאוד חשוב וזו תמונת המצב שאליה אנחנו נכנסים. ממנה גם נגזרים הצרכים המיידיים שלנו והצרכים ארוכי הטווח שלנו. כמובן שלא נוכל לפרוס כאן את כל התוכניות ארוכות הטווח, אני מקווה, ואנחנו נחזור לכאן בשמחה בכל פעם שתזמינו אותנו. היום נציג את הצרכים כפי שהם נובעים מהמצב הנוכחי.


אמירה חשובה ביותר בעיני היא שתנאי הלימוד של התלמיד הישראלי הם מן הגרועים בעולם במערבי. הכיתות שלנו צפופות, כמעט הכי צפופות בעולם, בטח ביחס לOECD. כמו שאתם רואים במצגת, השטח שמוקצב לתלמיד בביה"ס היסודי הוא 2 וחצי מטר רבוע. השטח שמוקצב לתלמיד בבית הספר העל יסודי הוא 4 פסיק 3 מטר רבוע. אני חושבת שיש לזה משמעות גדולה גם לגבי אלימות. זה לא רק שאלות של למידה. אני יכולה להגיד, הילדות שלי שתיהן למדו תקופה מסוימת בארצות הברית. כשחזרתי לא ידעתי מה קרה. האם הילדים בארץ נהיו יותר גדולים או הכיתות יותר קטנות אבל הצפיפות, זה בכיתה, זה במסדרון. השטח הזה הוא לא רק של כיתות, הוא שטח של המרחב הבית ספרי. זה אומר שבכיתה הישראלית הממוצעת להגיד ל-3 ילדים, קחו מטלה ותשבו בפינה או תצאו לפינת קריאה או למרחב שאתם יכולים לעבוד בו, זה דבר שלא קיים.
מוחמד ברכה
ואם מבדילים בין ישראל הראשונה לישראל השניה, המצב עוד יותר גרוע.
שרת החינוך יולי תמיר
נכון. דרך אגב, אני מתכוונת לבדוק גם את התקן שעל פיו בונים כיתות כי אלה התקנים עד היום שעל פיהם הכיתות נבנות. זאת אומרת גם אם נצא היום ועוד נדבר על חוסר בכיתות, בונים מרחבים לימודיים שהם לא מתאימים לשום קנה מידה. שוב, אתם רואים את ההשוואה לעולם.
משה גפני
הגרף הנמוך זה ישראל?
שרת החינוך יולי תמיר
הכי נמוך זה ישראל. כל פעם שתראה הכי נמוך זה ישראל. יש כאן תמונה בהשוואה איך נראית כיתה בהולנד וכיתה בארץ. אני אומרת שוב, זו לא שאלה של אסתטיקה כמו שהאוצר מנסה לטעון, זו לא שאלה של מותרות, זו שאלה של יכולת. הכיתה כשהיא צפופה וגם אין בה מרחב בהחלט לא הופכת למקום שהוא נוח מבחינה לימודית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לכן לקחת מנכ"ל שיש לו ניסיון במשרד השיכון.
ג'מאל זחאלקה
הלוואי שכך הייתה נראית הכיתה בארץ.
שרת החינוך יולי תמיר
הכיתה הממוצעת נראית ככה. לגבי שעות הלימוד של התלמיד הישראלי וגם כוח העבודה. המורים בישראל הם מורים שעושים מאמצים אדירים לעבוד בתנאים המאוד קשים שלפניהם אבל התנאים שלהם הם גם, כמו של התלמידים, באופן ניכר פחות טובים מאלו של מורים בעולם המערבי. אתם יכולים לראות את הנתונים. אם תראו את ההשוואה בין השכר לחינוך בישראל לשכר בחינוך של מדינות ה-OECD תראו שאנחנו נמצאים בפיגור ניכר בשכר המורים. אם תסתכלו, ההשוואה ממשיכה בעמוד הבא, תזכרו כמה אמרנו שישראל, אז אנחנו נמצאים בפיגור ממש משמעותי על פני הגרף העולמי. יש לזה כמובן חשיבות מאד גדולה בכוח המערכת לגייס ולהשאיר מורים איכותיים במערכת. אנחנו רוצים מורים איכותיים, אנחנו רוצים מורים שהם בעלי תארים אקדמאיים, אנחנו רוצים שמיטב הכוחות ילכו להוראה. קשה מאד לעשות את זה כאשר בהשוואה לאקדמאיים בשירות המדינה, המורים נמצאים בעצם מאחור. נדמה לי שאחד היעדים, ואני אשמח אם הוועדה הזאת תעמוד לצידי בעניין הזה, אחת המטרות שלנו במסגרת כל רפורמה עתידית היא להביא לשינוי משמעותי בשכר המורים כאשר השינוי הזה מעלה אותם במדרג של השכר הישראלי. אני יודעת שעל זה תהיה מחלוקת רבה. אני מניחה שהאוצר את הבשורה הזאת לא ממש יאמץ בחום. על זה כבר נפלו וקמו כמה ניסיונות לרפורמה במערכת החינוך הישראלית. אבל מהשיחות שיש לי, והיו לי רבות עם כל ארגוני המורים ואני רואה שהם נמצאים כאן ואני מברכת על כך שהם כאן, ברור לי דבר אחד, יש נכונות מצד ארגוני המורים ללכת לשינויים ולשיפורים ולעיצוב מחדש של עבודת המורה אבל לא יכול להיות שהתהליך הזה ייעשה במנותק משיפור בתנאי העבודה ובשכר המורה. דרך אגב, חלק מהצפיפות שדיברתי עליה קודם ולא הראינו אותה כאן היא גם בחדרי המורים. אם רוצים שמורה יישב, ואני מאוד בעד זה, במשך שעות רבות בבית הספר ויבדוק עבודות וייפגש עם תלמידים, הוא לא יכול לעשות את זה במסדרון. הוא חייב שיהיה לו מקום לשבת, הוא חייב שתהיה לו פינת עבודה. יש שינוי כוללני שנדרש כדי שנהפוך את המערכת למערכת מועילה ואיכותית.
משה גפני
את הכנת את המצגת או שזה היה במשרד?
שרת החינוך יולי תמיר
אני הכנתי את זה בשיתוף פעולה - - -
משה גפני
זה לא היה במשרד?
שרת החינוך יולי תמיר
חס וחלילה, כל הנתונים נלקחו והתקבלו מהמשרד. פשוט בנינו מצגת לצרכים שמתאימים למה שרצינו להציג היום אבל אני אומרת שוב, אני מאוד מודה לצמרת משרד החינוך. יש שם אנשים מאוד מקצועיים. גררת אותי להקדים מה שרציתי להגיד מאוחר יותר. כל שינוי משמעותי שנעשה ייעשה עם המשרד. הם הכוח המקצועי שמצוי היום ועומד לרשותי ולרשות המנכ"ל ואני חושבת שזו טעות לעקוף את המשרד ובעיני נכון שצמרת המשרד תהיה שותפה וגם תוביל את מערכת החינוך כי היא הצמרת המקצועית שיודעת ומכירה את הנתונים יותר טוב מכל אחד מאיתנו.
משה גפני
כי בוועדה המצגת הזאת מוצגת בפעם הראשונה.
שרת החינוך יולי תמיר
נכון, כי כך במתכונת הזאת אנחנו בנינו את זה.
משה גפני
מה האוצר עונה על זה?
שרת החינוך יולי תמיר
רגע, האוצר יגיע.
משה גפני
יש פה נציגה של האוצר, היא בוודאי תגיד שהיא לא מוסמכת לענות.
שרת החינוך יולי תמיר
אני באווירה החיובית של התחלת הדרך גם אגיד מה אנחנו מבקשים עכשיו ומה אחר כך. ברור לי לגמרי וגם לכם שהיקף הצרכים כאן הוא כזה שלא נפתור אותו בשנה אחת. ניסינו ביחד עם המנכ"ל להגדיר, ונגיע לזה בסוף המצגת, את הדברים החיוניים בשלב הנוכחי. נבוא גם עם פריסה יותר ארוכה שגם מסודרת על פני כמה שנים, אבל בואו נחזור רגע למצגת.

אמרנו חסרות לנו 250 אלף שעות, דנו בזה בוועדה בשנים האחרונות כמה וכמה פעמים. צפיפות גדולה, אלימות, אפליה מתמשכת של אוכלוסיית המיעוטים, נאמר פה בצדק, אם נשווה מה שקורה במגזר היהודי למגזר הערבי, למרות ששוב, בשנים האחרונות יש לציין נעשה מהלך של שיפור ותיקון אבל, אנחנו רחוקים מאד מנקודה של שוויון ואנחנו חייבים לעשות מהלך רב שנתי לשפר את המצב. הפערים לצערי בין המרכז לפריפריה לא הצטמצמו בשנים האחרונות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ראינו שגם עם כל מה שנעשה לשיפור וזה בעיקר ועדת שושני, התוצאות הן הפוכות, זאת אומרת שהפער רק הולך וגדל.
שרת החינוך יולי תמיר
אני עוד לא הייתי חותמת את הגולל על ועדת שושני.
ג'מאל זחאלקה
אם השמש יוצאת במזרח ושוקעת במערב, זה לא אומר שהיא זזה. שושני מדבר על בתי ספר יסודיים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מאוד בעד, שלא תהיינה אי הבנות, מאוד בעד מסקנות ועדת שושני.
שרת החינוך יולי תמיר
בואו נודה, אני חושבת שכדאי שנגיד את זה לעצמנו לאורך כל הדרך, אני אומרת את זה כבר עכשיו ובראשית הדרך דווקא, תהליכים חינוכיים לא מגיעים למימוש בשנה או בשנתיים. ואני כבר אומרת לכם שגם אם אני והמשרד נעשה כל וכל, נפעל בצורה יוצאת מהכלל, אולי הבא אחרי יזכה לראות תוצאות משמעותיות. אני לא מאמינה בקוסמטיקה. כל פעם שאומרים לי שקרה במערכת החינוך איזה נס ופתאום הכל צמח ב-5 אחוז ו-4 אחוז, אני יודעת שמשהו בעניין הזה הוא לא אמיתי. זה תהליך איטי, זה תהליך הדרגתי, עד שנראה את הפירות שלו ייקח הרבה מאוד זמן אז צריך לדעת שגם אם אתה עושה מהלך ותוך שנה אין לך תוצאות, זה לא אומר שטעית. אבל אנחנו עוד נדבר. אני אשמח אם תזמן פה ישיבה על שאלות מדידה והערכה. זאת שאלה שהמשרד מתחבט בה. איך מעריכים רפורמה? איך מחליטים מהי רפורמה נכונה? זאת לא שאלה פשוטה. יותר מדי פעמים הפכו פה את הזירה על פיה בלי שהיו נתונים. אגב מדידה והערכה, מצוין שתרשום את פרופסור מיכל בלר, אני אשמח אם יהיה פה דיון בעניין, כהערת ביניים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו מודעים לזה ששם מוזכר הרבה מאוד גם כספים בזמן האחרון. זה באמת נושא לדיון בפני עצמו ומכל ההיבטים גם ההיבטים האנושיים, הפדגוגיים של העניין.
שרת החינוך יולי תמיר
אני אשמח לבוא בעניין הזה, אני חושבת שאנחנו מתלבטים שם בכמה סוגיות מאד עקרוניות מאוד כמו שאמרת, גם מוסריות, גם ציבוריות, נעשה את זה אולי בדיון נפרד כי זו שאלה גדולה מדי.

את נושא הירידה בהישגים הלימודיים כולכם ראיתם. לצערי יש ירידה בזכאות לבגרות. היא באמת קשה, במיוחד בשני מגזרים, במגזר הערבי, ירידה של כמעט 6.6 אחוז. לזכותה של עמירה יש לומר, הבדואים בנגב שקיבלו טיפול ממש מאוד מיוחד וצמוד, יש שם שיפור, זאת אומרת שאסור להרים ידיים ואפשר לעשות שינויים. מדאיגה לא פחות, בטח אותך הרב מלכיאור הירידה המאד דרמטית במגזר הדתי. ביקשתי ואני אקבל עכשיו את הפילוחים הפנימיים בתוך המגזר הזה. ההשערה שלנו, שעדיין לא מבוססת בשום מדד מחקרי, היא שלהתנתקות הייתה השפעה חזקה מאד על המגזר הזה. לא צריך להיות מדען גדול כדי לדעת שכך היה. אני מקווה שזאת ירידה זמנית ושאנחנו נראה את התיקון שלה כבר בשנה הבאה.
משה גפני
מה היה בחינוך העצמאי? למה דילגו על זה?
שרת החינוך יולי תמיר
בחינוך העצמאי הייתה ירידה כמו בכללי.
זאב אלקין
מה עם מגזר העולים?
שרת החינוך יולי תמיר
בעולים הייתה ירידה של 4.4 אחוז.
זאב אלקין
כמעט פי שניים מהממוצע.
שרת החינוך יולי תמיר
נכון. גם את זה אנחנו בודקים עכשיו. וכמו שאתה בוודאי יודע, אוכלוסיית העולים הנבדקת משתנה משנה לשנה. זה לא בדיוק אותה אוכלוסיה שהייתה בשנים האחרונות. בודקים עכשיו שוב בתוך אוכלוסיית העולים איזה אוכלוסיות עלו ואיזה אוכלוסיות ירדו. כשנדע את זה אני אדע קצת יותר איך לנתח את הכישלון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו כמובן נדון על זה כשנגיע לשאלת המדדים, שגם מבחינתנו המדד הזה הוא מאד מפוקפק. אני בעצמי הייתי בוועדה לזכויות הילד שם ישבנו עם תלמידים מהרבה מאוד בתי ספר, עם יושב ראש המזכירות הפדגוגית הקודם במשרד החינוך, וכל התלמידים סיפרו לו בגלוי בפני המקרופון, שהוא היה יודע שהכל זה בלוף אחד גדול, שבבתי ספר, ככה הם סיפרו לו אחד, אחד, שבבתי ספר כולם מרמים בבגרות ומקבלים עזרה, ככה שהמדד גם מבחינה זאת, בדידי הווי עובדא. אני לא מספר על מה שעשיתי ברחבי הארץ שעשיתי ביקורים בבתי ספר ושמעתי אותם דברים, לכן אני אומר, מבחינתי, גם המדד הזה של הבגרות, חוץ מזה שאפשר להתווכח כמובן על מהות הבגרות וגם נגיע לזה, אבל עצם המדד הזה הוא מדד מפוקפק.
שרת החינוך יולי תמיר
אני בהחלט חושבת שצריך לשקול את כל שיטות המדידה וההערכה. לכולן יש יתרונות וחסרונות, צריך לחשוב עליהם. אבל המשרד לקח על עצמו, יש חברה חיצונית שסייעה לשמור על הגינות הבחינות. אני חושבת שבשום מסגרת מדידה שנעשה לא נקבל מצב של חוסר יושר. גם ברמה החינוכית ואני שמחה שהמשרד השנה ביצע ושמר על טוהר המידות ועל טוהר הבחינות וכך זה צריך להימשך וצריך לקבל סיוע מרבי. אף אחד לא מעוניין בתוצאות שקריות. שוב, אני מביאה לכם דברים שהוועדה מכירה. הקיצוצים של חמש השנים האחרונות מסתכמים בלמעלה משלושה מיליארד שקל. זאת אומרת, המשרד צעד אחורה בשנים האחרונות ולא קדימה. הוא איבד מיכולתו לתת את השירות הבסיסי שהוא אמור לתת לתלמידים. אכן דיברנו על זה כאן לא פעם ולא פעמיים. אני אמרתי לראש הממשלה באופן ברור, ההחלטה על הכיוון שמשרד החינוך ילך בו היא החלטה שלראש הממשלה יש בה תפקיד משמעותי. אני יכולה לחשוב ויחד עם המשרד להציע כיוונים פדגוגיים. אבל אם לא יהיה תקצוב לא יהיה שינוי משמעותי.

הגרף הזה אומר יותר מכל דבר אחר שני דברים מאד משמעותיים. קודם כל אם תסתכלו, הנקודות הכחולות הם התקציב, המשולשים האדומים אלה התלמידים. בשנים האחרונות לא רק שהתקציב ירד, אלא גם מספר התלמידים עלה. והפער, לכן, בין מה שהתלמיד מקבל לבין מה שהוא קיבל בעבר, הלך וגדל. תסתכלו גם על המשולש המלבב של זמנו של רבין. הייתה החלטה עקרונית של ראש ממשלה, העלאה ב-25 אחוז, זה באחוזים, של תקציב החינוך. בעצם קצת יותר, 30 אחוז. התקציב אז גדל ומאז הוא צונח. פה אני מקווה שממשלת ישראל הנוכחית תעמוד לצידי, אני בטוחה שהוועדה תעמוד לצדי, כי לא נוכל אחרת לעשות שינוי. מה שחשוב הוא הפער בין התקציב לבין מספר התלמידים והירידה של התקציב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שמענו תזות שאין שום קשר בין ההשקעה לבין התוצאות. יש כאלו תזות שלא הכל זה רק כסף.
שרת החינוך יולי תמיר
נכון, זה לא רק כסף אבל בלי כסף אי אפשר ואני חושבת שנגרם נזק אדיר למערכת מכמה וכמה אנשים שטענו שיש מספיק כסף במערכת החינוך. אני לא אומרת לכם שאי אפשר לפעמים לעשות הסטות פנימיות. וכשנדרשנו עכשיו לפתור את בעיה מסוימת, עשינו הסטה פנימית. שוב, המשרד עזר וסייע ומצאנו אבל הצרכים המיידיים, לא הצרכים ארוכי הטווח, שום התייעלות במשרד לא תביא אותם וזו דמגוגיה שצריך להוריד אותה מסדר היום. משרד החינוך צריך להתייעל, הוא יתייעל. צריך לעשות עבודה טובה, הוא יעשה עבודה טובה. אבל להגיד, פשוט יש כמה עיתונאים שמחבבים לומר שאפשר למצוא בתקציב משרד החינוך 3 וחצי מיליארד שקל, אנחנו מוכנים לספור אותם תמורת אחוזים מכל מיליארד שקל. זו איזושהי דמגוגיה שצריך להימנע ממנה.

אני רוצה להציג כאן את הצרכים המיידיים לפתיחת השנה. אני רוצה להגיד לכם גם מה סדר העדיפויות שלי ושל המנכ"ל. בעיני בשנה הבאה צריך לעשות שני דברים. צריך לפתוח את השנה בצורה מסודרת ולעבוד על פי חוק. יש חוקים ויש מספר החלטות בג"ץ שיתוו את אופן הפעילות שלנו. אנחנו חייבים לפעול על פיהם. מאוד לא הייתי רוצה להיות במצב שאני נאלצת להפר בג"ץ או חוק ברור וחד משמעי. לא נכלל פה דבר אחד, תהיה פנייה שלנו לאוצר. יש לי ניסיון בחוק ההסדרים, לדחות את מימוש חוק ילדים חולים בשנתיים. אנחנו מבקשים שיתקצבו לנו את זה ולא ידחו את זה בשנים נוספות.
משה גפני
מפצלים את זה כנראה.
שרת החינוך יולי תמיר
זה לא נמצא כאן ברשימה.
אורית נוקד
יש וועדה משותפת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לפני שהגעת הכרזנו שזאת כוונתנו.
שרת החינוך יולי תמיר
אז אני אשמח על כך כמובן. אין טעם לחוקק חוקים, וכולנו פה גם בית מחוקקים, ואחר כך לא מאפשרים לבצע אותם.

שאלת היוח"א, אני רוצה להסביר את הנושא. שאלת יום לימודים ארוך בגנים שהשר הקודם החליט בעצם לבטל את יוח"א בגלל פסיקה שאמרה שאנחנו לא יכולים לחלק את יוח"א לפי המתכונת שהייתה עד עכשיו, זאת אומרת אנחנו צריכים היום לחלק את יום החינוך הארוך באופן אחר. השאלה היא איך לעשות את זה. אנחנו מנסים, ואני חושבת שזה דבר שיש לו חשיבות אדירה, לשמר את יוח"א במקומות הקיימים ולהתחיל לתת יוח"א על פי האשכולות הסוציו אקונומיים במקומות שאין. הצו הזה הוא צו שנגרר המון שנים, לא מממשים אותו, שלא בצדק, מדובר במאה מיליון שקלים. נדמה לי שזאת תוספת מאד חשובה. היא חשובה לילדים, היא חשובה לראשי הערים, היא חשובה כמובן לנו. ועדת דוברת אמנם דיברה הרבה על היפוך הפירמידה החינוכית, אבל לא נעשה שום דבר להשקיע בזה. נראה לי שהמהלך הזה הוא מהלך חשוב.

המהלך השני, בטיחות בבתי ספר. אמר בצדק הרב מלכיאור, מי שראה היום את בית הספר הבין, וזה דרך אגב סכום שהוא המינימום של המינימום הנדרש, כי הסכום האמיתי היה צריך להיות פה 450 מיליון שקל ואנחנו החלטנו להיות מאוד צנועים. אבל מדובר פה במפגעים בטיחותיים מיידיים בבתי הספר. בורות, מקלות, גדרות, סורגים, מינימום שבמינימום. מזה לא בונים הילטונים לתלמידים ולא למורים. מזה מקסימום עושים מהלך שאף ילד חס וחלילה לא יפגע במהלך שהותו בבית הספר.
משה גפני
סליחה, מה זאת אומרת שאת רוצה לפעול על פי החוק?
שרת החינוך יולי תמיר
יש תקן, יש בניינים שלא מאושרים, לא עומדים בתקן.
משה גפני
אז מי עובר על החוק? התלמידים או משרד החינוך?
שרת החינוך יולי תמיר
כרגע המדינה.
דב חנין
האם במסגרת הזאת כלולים גם תקציבים לטיפול במבנים בהם יש למשל אזבסט מתפורר?
שרת החינוך יולי תמיר
לא. לכן אמרתי לך. המספר המקורי היה 450. זה מספר מינימום. אני מסכימה איתך. אבל שוב, מתוך הכרת המצב הצבתי יעדים שנראה לי חיוניים. אנחנו גם נאמר משהו על התוכנית ארוכת הטווח אבל כרגע זה בטווח המיידי.
זאב אלקין
הטווח המיידי זה תקציב 2007 או 2006?
שרת החינוך יולי תמיר
2006, כדי שנפתח את השנה הבאה. הלא מה שאני לא אקבל ב-2006, לא יהיה בשנת 2006 – 2007 בבתי הספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה מאוד צנוע.
שרת החינוך יולי תמיר
נכון, מאוד צנוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כי גם אני שמעתי מספרים הרבה יותר גבוהים.
שרת החינוך יולי תמיר
אני אומרת שוב, אנחנו גזרנו על עצמנו צניעות, אני מקווה שהאוצר יעריך את זה ולא מייד יגיד, אם זה מה שאתם רוצים תקבלו רבע כמו שהם נוהגים. לגבי חוק השילוב, יש לנו, וזה שוב הרב גפני שאל, חוק השילוב צריך להתקדם. לא נגיע למלוא היישום שלו אבל גם לא יכול להיות שלא יתנו לנו כסף מספיק להמשיך וליישם אותו מפני שאני חושבת שהוא חוק חשוב ונכון. התוספת של 75 מיליון שקלים מתחלקת לשניים. ושוב, זה באמת הקומץ שלא משביע את הארי. אבל זה הדבר שנראה לנו נדרש, הרחבת השילוב וטיפול בחינוך המיוחד שגדל לנו באופן מאוד דרמטי, מספר הזכאים לחינוך המיוחד. אם לא יהיה לנו את הסכום הזה, לא נוכל בשום אופן לתת את השירות שהוא באמת לילדים שהכי זקוקים לנו ואני חושבת שחייבים לאשר את זה כדי שנתקדם בשני המישורים הללו.
שלמה שוהם
גם פה דרך אגב, החוק אמר מה שאמר ובג"ץ קבע מה שקבע והוועדה קבעה מה שקבעה, והכסף עדיין לא מועבר.
שרת החינוך יולי תמיר
נכון, לכן אני מעלה את הדרישה ואני רוצה לפחות לקבל, על פי החוק הייתי צריכה לקבל יותר אבל אני אומרת, נקבל את ה-75 מיליון, נגדיל את השילוב, נגדיל את הסיועים לחינוך המיוחד, נפרוס את זה על פני כמה שנים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני רק רוצה להבהיר, הייתה פה הערה של ידידנו יצחק קדמן, שהביא סלוגן שאומרים בארצות הברית, אמרה שאולי היא טובה בשביל האוצר, if you think education is expensive try ignorance.
ג'מאל זחאלקה
מה עם דוברת? אנחנו לא שמענו, האם הצרכים המיידים זה לבטל את דוח דוברת?
שרת החינוך יולי תמיר
רגע, אני אדבר על זה ואשמח לענות על השאלה. חסר לנו כסף לשנות השירות של תנועות הנוער ולתנועות הנוער וגם לבנות השירות הלאומי. שני הדברים לא מתוקצבים, הם היו הפעם חלק מהצהרת הכוונות.
יואל חסון
זו תוספת?
שרת החינוך יולי תמיר
בתנועות הנוער ל"שין שינים" אין בכלל כסף, התקנה ריקה. לבנות השירות הלאומי קיים תקצוב אבל לא מספיק.
קריאה
את לא גמרת את ה-40 מיליון.
שרת החינוך יולי תמיר
ה-40 מיליון האלה מתחלקים לשניים, חלק להמשך פעילות כדי לחזור בעצם למספר של שנה שעברה, וחלק, בערך 20 מיליון לשין שינים. אני אסביר את זה. כל השנים הקודמות גם השירות הלאומי וגם תנועות הנוער, אלה היו כספים קואליציוניים. גם של המפד"ל וגם שלנו בעבר בתנועות הנוער. הפעם, בהסכם הקואליציוני לא נקבע סכום מסוים לתנועות הנוער והמפד"ל לא בקואליציה, וגם העניין של המכסות של השירות הלאומי לא טופל אישית. הייתה כוונה והצהיר עליה ראש הממשלה בנאומו בכנסת, לטפח את זה. אני דרך אגב חושבת שזה אחד המפעלים הברוכים היפים שיש לנו ואנחנו רוצים לשמור אותו ולתת לו את הביטוי הראוי בתקציב. אני דרך אגב חושבת שזה היה צריך להיות דבר שסוף סוף היה מוסדר בבסיס התקציב. אין לי אשליות ל-2006, ל-2007 אני מקווה שהחיזור המדהים אחרי האוצר בנושא הזה לא יהיה בינתיים לריק.
משה גפני
את לא מבקשת תוספת, את מבקשת שיחזירו את מה שהיה, הם פשוט מחקו את זה.
שרת החינוך יולי תמיר
בדיוק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נכון. רק שאלה, לגבי המאה מיליון בסעיף הראשון שם, כמה יישובים?
שרת החינוך יולי תמיר
כל המאה יישובים שבצו. יש היום במשרד, נדמה לי אם אני לא טועה, 34 מיליון שקל שמאפשרים את הפעלת הצו כמו שהוא היום. אתם יודעים את עמדתי לגבי תשלומי הורים. בשנה הזאת לא אוכל לפתור את זה. אנחנו עובדים על פיתרון ארוך טווח, נציג אותו לוועדה ברגע שהוא יהיה מוכן, שייתן איזשהו מענה לעניין של תשלומי הורים. אני מאד רוצה שהשנה תהיה במשרד קרן גדולה שתאפשר תמיכה לאותם בתי ספר שיש להם הקבץ גדול של הורים שלא יכולים לעמוד בתשלומי הורים. אנחנו מבקשים את הסכום הזה, אנחנו נחיל גם סכום בתוך המשרד לצורך הזה כדי שנוכל השנה לעשות פיתרון ביניים. ברגע שיהיה לנו, ואנחנו עובדים על תוכנית מקפת לעניין הזה, נציג אותה בפני הוועדה ואני מקווה שזה יהיה בחודש, חודשיים הקרובים. נציג פיתרון שהוא שונה ורק באמת, כמו שאמרתי קודם, איזושהי תרופה מינימלית לבעיה שאנחנו מודעים לה.

הבג"ץ מחייב אותנו לא לגבות אגרת בגרות. כתוצאה מזה נוצר חסר של חמישים מיליון שקל במשרד. אנחנו חייבים לתת את זה לפעילות שוטפת, אין פה שום דבר חדש, פשוט לשמר את הקיים. ודבר נוסף שלא נתנו לו פה תג מחיר הוא מכסות פרישה למורים. אם רוצים לאפשר להגיע לסיום הולם של המשא ומתן עם המורים לקראת פתיחת השנה, מכסות פרישה הן חשובות, הן מאפשרות לאנשים שבאמת רוצים לפרוש לפרוש, הן מאפשרות למערכת לשמור דווקא על המורים הצעירים, וזה חשוב לנו. נראה לי שהנושא הזה הוא באמת חיוני כדי שאפשר יהיה, זה לא בא מתקציב המשרד, אבל חשוב שזה יהיה קיים כדי שנוכל להגיע להסכמה ולפתוח את השנה הבאה בצורה מסודרת. אני אומרת שוב, זה המינימום שבמינימום. קיצצנו פה כל דבר. עמירה הגישה מסמך, ישבנו עם שמוליק, הלכנו בכל דבר, בארבע עיניים, בשש עיניים, בשמונה עיניים הורדנו והורדנו והורדנו, תאמינו לי, זה התחיל כמעט כפול.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה כל הדרישות של התקציב הנוכחי?
אורית נוקד
על איזה סכום מדובר?
שרת החינוך יולי תמיר
יחד עם דרישות המכסה הגענו לחצי מיליארד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ברור שכל אחד יגיד את דברו בעניין הזה ואני בטוח שזה לא הלכתחילה שלך, אבל אחד הדברים שראיתי שהכי חסרים במערכת היום, זה לא רק כל השעות שקוצצו, אלא כל האפשרות של בתי ספר לתת שיעורי עזר. זו העזרה האמיתית לתלמיד. לפעמים זה לא עוזר לו שעושים עוד שעות אם אין חינוך בבית הספר, אין אווירת חינוך או כל מיני דברים אחרים שנדבר עליהם כשנגיע לרפורמות. אבל בתי הספר כמעט הולכים ונחנקים באפשרות לעזור לתלמיד שצריך עזרה. בנושא הזה קיצצו בשנים האחרונות בצורה הכי דרסטית. כמובן שלא מרצון משרד החינוך אבל הייתי אומר שמשהו צריך להחזיר מכל הסכומים שנלקחו בבתי ספר לעזור לתלמידים. וכל הדברים פה זה רק דברים שמחויבים על פי חוק, זה לא משהו נוסף, זה שום דבר.
שרת החינוך יולי תמיר
על כך פתחתי ואמרתי, כל שקל שיחזירו לי הוא ישר לתלמידים. היעדים לטווח הקצר, אמרתי לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, לממש את המחויבויות של המשרד על פי חוק ולבקשת ראש הממשלה הכנה של, תיכף אקדיש לזה מילה, של חזון חינוכי למדינת ישראל לקראת 2007. אנחנו נמצאים גם במהלך של תוכנית חומש למגזר הלא יהודי. התוכנית הזו היא תוכנית שכבר אושרה. אנחנו נעשה את חלקנו בה, אני גם חברה בוועדת השרים ליישום התוכנית, אנחנו כמובן משרד החינוך נעשה את המרב שנוכל להשתלב ולשתף פעולה - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה התקציב לשנה הזאת?
שרת החינוך יולי תמיר
התקציב לשנה הזאת הוא 58 מיליון שקל מטעמנו. אנחנו נעשה את הכל, תוכלו לראות כאן את פריסת הדברים, נעשה את הכל כדי שהתוכנית תיושם ונהיה שותפים לכל ועדה שעוסקת בכך כדי שהעניינים ייושמו בצורה הטובה ביותר. אני לא אגיד לכם שזה מספיק אבל כרגע לפחות זו התחלה מסוימת לצורכי המגזר הלא יהודי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה. קודם כל אנחנו רוצים לברך את המנכ"ל, לא עשינו את זה בצורה חגיגית הראויה, אנחנו מצפים, כפי שמצפים לשיתוף מאוד קרוב עם השרה, אנחנו יודעים שגם אתה איש שבא מהחינוך ואוהב את החינוך ואנחנו מצפים לבואך פה ולשיתוף פעולה מאוד הדוק ובהצלחה בתפקידך. אתה רוצה להוסיף משהו כרגע או שתיתן קודם לחברי הכנסת את זכות הדיבור?
שמואל אבואב
אם אנחנו מתרגמים את המדיניות של השרה, בסופו של דבר המשרד צריך לתת בארבעה תחומים. התחום האחד הוא התחום של הלמידה בשלושה פרמטרים, זכאות, מבחנים בין לאומיים ומיצב. התחום השני הוא איכות ההוראה. איך אנחנו ב-2006, 2007 ו-2008 מצליחים להגיע למערך רציני, עמוק יסודי של השתלמויות. העצמה, יכולת להעניק למורים ולמנהלים מיומנויות. אנחנו נדבר על התוכנית המפורטת. התחום השלישי הוא תחום של סביבת הלמידה. איך בתוכנית של שלוש שנים אנחנו מתחילים מהמבנה, נכנסים למסדרונות, לשירותים, לחדרי המורים, לכיתות, לחצרות, לסדנאות, לסביבת הלימודים, גם ברמה של שיפוץ, הסבה והתאמת המבנים שנבנו לפני עשרות שנים לתכנים הלימודיים המתבקשים, וגם ברמת ההצטיידות. והדבר האחרון הוא הנושא של החינוך. ההישגים חשובים, הרחבת הידע, הדעת, כל אלו ערכים בסיסיים שמהווים את המסד של קיומה של המערכת אבל החינוך עצמו הוא לא פחות חשוב מהמדיניות של השרה. ולכן האקלים הבית ספרי, האלימות וההתייחסות של התלמידים לנושא של אלכוהול וסמים ותחושת המוגנות בבית הספר, ההתנדבות והמשימות החברתיות של כל כיתה ושל כל תלמיד, יעמדו בבסיס התוכניות. אם אני מסכם, אנחנו לוקחים את המדיניות של השרה, מתרגמים את זה לארבעה תחומים, מפרטים את זה לתוכניות מפורטות שראשיתן בראשון לספטמבר והן יתפרסו על פני שלוש שנים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
רק שאלה אחת. אחד מהנושאים שלא ראיתי פה בתקצוב זה כיתות חדשות.
דניאל וקנין
אני ראש עיריית בית שמש ואני ממלא את מקומו של יושב ראש השלטון המקומי שנמצא בחו"ל. אני רק יכול לומר משפט אחד, שגברתי השרה הייתה צנועה בבקשות.
שרת החינוך יולי תמיר
תרשמי את זה בבקשה, דיווח ישיר לשר האוצר.
דניאל וקנין
ברשותכם קודם בסימנא טבא ובסימנא דעלייה, גם לשרה החדשה, גם חברי הטוב שמואל אבואב המנכ"ל החדש, יושב ראש הוועדה, חברי כנסת חדשים וותיקים. אני חושב שזו ועדה שיש לה משקל רב מאד במיוחד שרוב הרשויות, כל כולן מפתחות את הערים דרך אשנב החינוך. הוזכרו כאן מספר סעיפים שהשרה דיברה עליהם ואני אומר בכוונה בצניעות. שאלו כאן כמה חברים האם זו תוספת? האם זה לא תוספת? אני רוצה לומר לכם, השרה ביקשה חלק ממה שקיצצו. היא גם לא ביקשה את כל מה שקיצצו. אני מקווה שבעזרת יושב ראש הוועדה הנכבד נגיע לשלב שהוועדה תדון מבחינת הצרכים מה צריך ולא דרך האשנב שמישהו מקצץ והולכים להילחם על פחות קיצוץ וכו'.
היו"ר מיכאל מלכיאור
סליחה, פשוט חברי הכנסת מאוד לחוצים. רק תשובה בנושא. לפי מה שדווח לנו, לא רישמית כי זו הישיבה הרישמית הראשונה, דווח לנו שחסרות היום כ-6000 כיתות לימוד, מתוכן כשליש במגזר הערבי.
דניאל וקנין
515 כיתות דרך הפייס פלוס 700 כיתות דרך משרד החינוך ובסך הכל אנחנו עומדים על כ-1215 כיתות שגם זה לא נכון. כשאתה בודק את ועדת העלויות של האוצר הרי בעצם, כל נושא המדד כמעט לא מתורגם כאן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה, אנחנו מטפלים בזה, הנושא יעלה בישיבה מחר. בבקשה חבר הכנסת הרב גפני.
דניאל וקנין
אבל רק דבר חשוב שתדע, וכל חברי הוועדה יידעו, הכיתות ששאלת עליהן זה מרכיב חשוב, גם חיבור חשמל לכיתות לא מתוקצב בכלל, אין לו אבא ומדובר פה במיליונים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה, זה יהיה מחר בטיפול בישיבת הוועדה.
מוחמד ברכה
קודם כל, אני רוצה לברך את השרה ואת המנכ"ל, היינו עמיתים בוועדת החינוך בקדנציה הקודמת. הדעות של השרה מוכרות לי, גם הכוונות וגם מה שמשתקף מהסקירה שלה ואני חושב שאפשר רק לברך על המגמה ועל הכיוון. אבל אני רוצה להעלות את השאלה של הבינוי, זה כבר הועלה, זה מיידי, זה לא ניתן לדיחוי. אפשר לדבר על צפיפות של שלושים או ארבעים לכתה אבל אי אפשר לדבר על מחסור בכיתה. קודם כל צריך שתהיה כיתה. לכן אני מציע לכבוד השרה שתיתן תשומת לב מיוחדת לנושא של הבינוי כבר בשנה הנוכחית, גם בהתאם לדבריו של נציג השלטון המקומי.

דבר שני, אני רוצה לבדוק את האמירות שהתפרסמו בעיתונות בנוגע לשרה בעניין ועדת דוברת. הדבר השלישי, אני רוצה להפנות שאלה לשרה ואני מאוד מקווה לקבל תשובה. אנחנו שומעים על משא ומתן בין יהדות התורה לבין הקואליציה על הצטרפות לקואליציה בנושא של קצבאות הילדים. כמובן הדעה שלי היא שצריך להעלות את קצבאות הילדים ולהחזיר אותן לרמה הכוללת לגבי כל ילדי מדינת ישראל. אבל אחד הרעיונות שמועלים הוא להשתמש במשרד החינוך כעלה תאנה או כצינור להעברה נקודתית של קצבאות הילדים לאברכים כדי לעקוף את האפשרות - - -
משה גפני
ברכה, תוריד את זה, אין דבר כזה, אנחנו לא מסכימים אחרת היינו כבר בקואליציה מזמן. היו מבטיחים לאברכים, לא נותנים, ואנחנו היינו בפנים.
מוחמד ברכה
משה, אני מאוד מעריך את העמדה שלך, הייתי מעוניין מאוד לדאוג לכך שהשרה לא תיתן יד לדבר כזה.
משה גפני
היא לא תיתן יד כי זה לא עמיד בבג"ץ.
שרת החינוך יולי תמיר
זה לא יעמוד בבג"ץ.
משה גפני
בדיוק.
מוחמד ברכה
הדבר האחרון הוא מפעל ההזנה ואני מתייחס למה שקורה עכשיו ברהט ובכלל. אני חושב שזה דבר שמחייב תשומת לב, תודה.
שרת החינוך יולי תמיר
לגבי דוברת. אנחנו ביחד עם ארגוני המורים ועם צמרת המשרד, אמרתי, ביקש מאתנו ראש הממשלה להציג תוכנית חדשה. אנחנו עובדים על זה, התחלנו לעבוד, ולהזכירכם, אני שבועיים בתפקיד אז אנחנו בהתחלה. ישנם 34 יישובים שנמצאים היום בניסוי של דוברת אני עוד לא יודעת בדיוק איך ואם נגיע להמשך הניסוי. בינינו לבין המשך הניסוי עומדים 3 דברים שעדיין לא נפתרו. קודם כל ההסכמים עם המורים מסתיימים בסוף הקיץ, צריך להחליט ולראות אם הם מוכנים לחדש את ההסכמים. שנית יש שאלה של תקצוב. בשנה שעברה היה על זה תקצוב, נדמה לי של 105 מיליון שקלים, השאלה היא אנחנו נתוקצב לזה גם בשנה הבאה. ושלישית, מידת שביעות הרצון של הרשויות. אנחנו נמצאים בשיחה על זה גם עם האוצר, גם עם הרשויות, גם עם המורים ולפי זה נחליט. זה לא עיקרון לא לכאן ולא ולכאן. אני אומרת את זה בכנות, המטרה שלי לא להפסיק את הניסוי או להמשיך את הניסוי. אמרתי ברגע שנכנסתי, שמטרתי להתחיל את השנה הזאת בצורה כמה שיותר רגועה עם כמה שפחות סערות כי כרגע אין לנו יכולת לעשות מהלכים ארוכי טווח. העניין הזה ייבדק לגופו ונחליט עליו.

לגבי ההזנה, הנושא הזה כמובן קרוב מאד ללבי. אנחנו נפעל ביחד עם משרד ראש הממשלה, מר רענן דינור עומד מתוקף תפקידו בראש מפעל ההזנה מטעם משרד ראש הממשלה, נקבעה פגישה, נשב איתו, נראה מה המצב, אני חושבת כידוע שצריך להרחיב את מפעל ההזנה. צריך גם לבנות את הקריטריונים אחרת, השנה הייתה לי הרבה תרעומת על כך - - -
מוחמד ברכה
אחרת מאיזה כיוון? מבחינה סוציו אקונומית?
שרת החינוך יולי תמיר
כן, לא רק סוציו אקונומית אלא להחליט, מי משתתף, מתי משתתפים, מהם הקריטריונים, נוצר מצב שבגלל דרישה להשתתפות הרשויות, למעשה הרשויות החלשות ביותר לא קיבלו. אני חושבת שצריך לעשות תיקון לחוק, בכל זה אני אטפל, כמובן זה לא יקרה מהיום להיום, אבל בהחלט זה על סדר יומי. רענן דינור אמר לי באופן חד משמעי שזה מאוד חשוב לו, אנחנו ביחד נעשה מהלך ונביא אותו בפני הוועדה ברגע שהוא יושלם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב שחבר הכנסת ברכה התייחס למשהו די מזעזע שראיתי בעיתון לגבי מה שקורה ברהט. יש לך התייחסות לזה?
שרת החינוך יולי תמיר
זה באמת חשוב כי אם לא ישתנה אופן התקצוב של הפרוייקט התופעות שישנן כמו ברהט ובמקומות אחרים יחזרו על עצמן, אנחנו צריכים להיות במצב שהמהלכים של התקצוב ייעשו באופן שווה, שהרשויות החלשות ביותר לא תידרשנה לעשות מהלכים של שיתוף הורים כי הסיכוי לגבות ברהט מההורים כסף הוא מאוד קטן. מה גם ששם אני מבינה, גבו הרבה יותר ממה שאמורים היו לגבות שזה לא יותר מ-50 אחוז. הוועדה אישרה נדמה לי בפעם שעברה לא יותר מארבעה וחצי שקלים כך שזה הפרה מוחלטת של מה שהוועדה קבעה.
משה גפני
על פי ההצעה שקדימה הציעו לנו שיתנו קצבאות ילדים למשפחה רק מ-5 ילדים ומעלה, אני לא הסכמתי, רציתי 4 ילדים כיוון שרציתי שזה יהיה לכלל האוכלוסייה על פי נתוני הביטוח הלאומי אפילו שזה יותר כסף ועל זה הויכוח. אבל אני דרשתי שזה יהיה 4 ילדים ולכולם ולא דרך דרכים עוקפות. את הדרכים העוקפות אנחנו מכירים, אני לא מסכים להן והכל צריך להיעשות בדרך המלך, מסודר, כמו שאתה מוחמד ברכה ואני ורבים מאיתנו רוצים.
מוחמד ברכה
אתם רואים כמה אנחנו ביחד?
משה גפני
אני מבקש אדוני היושב ראש, לברך את השרה על כניסתה לתפקיד, תפקיד חשוב מאד ורציני מאד, אחד התפקידים החשובים ביותר בחיי חברה בכלל ובחברה הישראלית בפרט. אני רוצה לברך את המנכ"ל שמוליק אבואב שאנחנו גם מכירים אותו משנים עברו, ואני מקווה באמת שתצליחו בעניין. אני רוצה דרך אגב להגיד, יולי תמיר הייתה לא מזמן כאן בספסלים אתנו ביחד ועכשיו היא הלכה להיות השרה, ומשולם נהרי היה חבר בכיר בוועדה והפך להיות שר, ורונית תירוש הייתה מנכ"לית ועלתה בדרגה והיום היא חברת כנסת, רק אני נשארתי אותו דבר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש תקווה.
שלמה שוהם
זה החלק האופטימי של הדברים?
שמואל אבואב
החלק העובדתי.
דניאל וקנין
מהגפן עוד יצא יין.
משה גפני
יש רבים לפניך שאמרו את זה, לא קרה כלום. מה שאני מבקש לומר, המצגת שהצגת כאן משקפת את מה שקורה בכלל במדינת ישראל, מה שקורה בעיקר בשנים האחרונות עם הנושא של המדיניות הכלכלית ועם כל מה שנלווה לעניין. אמרו לנו שצריך לעשות תוכנית כלכלית, לקצץ באופן דרמטי בכל מיני כאלה שלא עובדים, לתת כסף למערכות שיתנו והשכלה ושאנשים יצאו לדברים פרודוקטיביים, ומתברר שהקיצוץ המרכזי נעשה במערכת החינוך. שמענו את זה גם בתקופה שלך רונית תירוש כמנכ"לית משרד החינוך ואנחנו רואים את זה עכשיו באופן דרמטי. זאת אומרת אין שינוי בעניין הזה. שכחתי עוד שינוי שהיה, שבמקום היושב ראש הקודם של ועדת החינוך, הרב מלכיאור הוא היושב ראש, סתם לציון עובדה.

הירידה הדרמטית במערכת החינוך לעומת מה שקורה במדינות העולם והאמירה הלא חכמה הזאת שהחינוך הוא לא כסף, וזה נכון שהחינוך הוא לא רק כסף, אבל חז"ל כבר הקדימו אותנו ואמרו שאם אין קמח אין תורה. אי אפשר לנהל מערכת חינוך ואדם רציני לא ילך ללמד אם המצב הוא כזה באופן יחסי למה שקורה במדינות העולם. כל המערכות אצלנו, כל המערכות של מערכת החינוך, הכל הוא הרבה פחות באופן חמור לעומת מה שקורה במדינות המערביות בעולם. אני לא רוצה להיכנס למערכות השונות בתוך החינוך הישראלי, הרי אם היו לוקחים מגזרים במערכת החינוך, היינו מתביישים להביא אותם במצגת. אני לא מדבר על מערכת החינוך הלא יהודית, אבל יש מערכת חינוך עוד יותר גרועה, מערכת החינוך החרדית שאם היו מביאים רק אותה, המצב היה בכלל קשה ביותר. אגב, אני משבח אותך שרת החינוך, נדמה לי שההצהרה הראשונה שלך כשרת חינוך זה שמערכת ההזנה תהיה בכל המגזרים כולל המגזר החרדי, דבר שהוא מובן מאליו במדינה מתורבתת, אבל הוא לא מובן מאליו במדינה שאנחנו נמצאים. במיוחד כאשר יכול שופט בית המשפט העליון להגיד דברים אחרים. הוא פרש, אני לא רוצה להגיד את שמו אבל הוא פרש כבר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חבר הכנסת גפני, אמרת דברים כל כך יפים בישיבה הראשונה עלי אז לא נעים לי לזרז אותך.
משה גפני
אני מסיים. אני מקבל את הגישה שלך, השרה יולי תמיר. לא ללכת באופן דרמטי אבל זה מרגיז ומקומם עד לשמיים. טוב שאת באה עם דברים מאד מינוריים. אני גם כאן אשתמש במאמר חז"ל, לא טוב אלה שאומרים הרבה ועושים מעט. יותר טוב אלה שאומרים מעט ועושים הרבה. אני מבטיח לך, מבחינתי, אני מייצג את המגזר החרדי אבל אני מייצג את כל הכנסת כי אני חבר כנסת כמו כולם, אנחנו ניתן לך את כל הגב ללא הבדלים, קואליציה, אופוזיציה, בגלל שאיפה שאני נמצא אני לא יודע, קואליציה, אופוזיציה, אבל היכן שאהיה בעזרת השם אתן לך גב יחד עם כל החברים כאן בוועדה הזאת.
שרת החינוך יולי תמיר
תודה רבה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. חבר הכנסת חסון, בבקשה.
יואל חסון
קודם כל אני רוצה לברך אותך גברתי השרה עם כניסתך לתפקיד וגם את שמואל אבואב המנכ"ל ולאחל הצלחה בעבודה ובמשימה הלא קלה כמו שראינו בנתונים האלה. את יודעת, במסגרת מערכת הבחירות, במסגרת הכר את היריב, קראתי את התוכנית שלך בהקפדה, את התוכנית החינוכית שלך ודיברת כאן על העניין של לא לעקוף את עובדי המשרד. אבל חשוב גם, מכל הסיבות שיש לי ויש לעובדי המשרד אבל חשוב גם לא להיגרר וחשוב לבוא עם תוכנית שאת מאמינה בה ועם מדיניות שאת מאמינה בה ופשוט לרתום את כל המשרד אליה ולא להיגרר לדברים קיימים ולדברים שלפעמים אנחנו מקובעים במערכת החינוך. כל שר שמגיע לפעמים נבלע בתוך המערכת הקיימת ולא מצליח לבטא את עצמו. כמו שאני מכיר אותך ואני מכיר את התוכנית ומכיר את כוונות הממשלה, וגם את כוונות החברים פה, אני חושב שיש לך פה שותפים מצוינים בוועדה הזאת, יהיה לך את הכוח ותהיה לך את היכולת להביא ולעשות את השינויים שצריך לעשות ואת העזרה שתבוא מצידך ומצד הוועדה.

אחד הנושאים שעלה כאן ואני חושב שצריך לתת לו דחיפה זה גם מעמד המורה הקיים וגם דחיפה של אנשים צעירים, סטודנטים וסטודנטים להוראה, אנשים צעירים בכלל, להשתלב במכללות ההוראה ולהפוך את זה למקצוע עדיף יותר. זה יכול לעזור לנו. אני מברך אותך על הכיוון החיובי שלך בנושא תנועות הנוער. אני חושב שתנועות הנוער זה כלי אדיר, צריך למצוא דרך לשלב אותו במערכת הפורמלית כגוף בלתי פורמלי ולתת לו דחיפה של שין שין, ויש צורך לדעתי לערוך דיון ספציפי בנושא של תנועות הנוער. לא דיברת כאן על נושא הסטודנטים וההשכלה הגבוהה, נעלה את זה בהזדמנות אחרת אבל אין ספק שזה נדרש.

הערה אחרונה שאם תוכלי להתייחס אליה בקצרה, שמעתי התבטאות שלך בנושא מכללת אריאל. אני כמי שהיה יועץ של ראש הממשלה בקדנציה הקודמת והיה מעורב בקבלת ההחלטה הזאת, צריך לזכור שזו החלטה שהוחלטה על ידי ממשלת ישראל, של כיוון אומנם דקלרטיבי אבל כיוון שמכללת אריאל תקום כאוניברסיטה. אני מציע שבגלל סיבות פוליטיות לא להביא למצב שמכללה כל כך טובה שלומדים בה יהודים וערבים, מכללה שבאמת בכל סטנדרטים, אני חושב שהיא אחת הטובות בארץ, תופלה בגלל איזה שהן סיבות פוליטיות. הייתי רוצה לשמוע את ההתייחסות שלך לעניין הזה ולקוות שזה לא יהיה בגישה הזאת אלא לתת למכללה הזאת את ההזדמנות השווה כמו כל מכללה אחרת כמו שאגב הוחלט על הגליל, גם על יש"ע שתהיה אוניברסיטה, תודה.
שרת החינוך יולי תמיר
לגבי מכללת אריאל, קמה ועדת בדיקה שעדיין לא הוכרע הנושא בות"ת. התחושה שלי, והשאלה היא לא פה שטחים או לא שטחים, השאלה היא האם נדרשת עוד אוניברסיטה במרכז הארץ. מכללת אריאל היא מכללה מצוינת, בכלל באריאל נעשית עבודה חינוכית טובה, אני בקשר הדוק עם ראש העיר שלה למרות חילוקי הדעות הפוליטיים. השאלה שתכריע בסופו של דבר היא אם מדינת ישראל מקימה עוד אוניברסיטה, האם היא צריכה להיות במרכז או בפריפריה ומבחינתי אריאל היא במרכז. לכן ההחלטה תתקבל לגופה אבל לפי הצרכים של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. אני רק נותן עכשיו למי שביקש מראש את זכות הדיבור. אני לא יודע אם נספיק את כולם כי יש הרבה מעבר לזמן ויש לנו את הישיבה הבאה בשעה 12 והיא ישיבה חשובה ביותר. חברת הכנסת אורית נוקד, זאב אלקין, רונית תירוש, דב חנין, חבר הכנסת זחאלקה וחבר הכנסת אלכס מילר. יש עוד מישהו שביקש ולא הזכרתי?
טלב אלסאנע
גם אני ביקשתי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה צודק, מי עוד? תודה.
זאב אלקין
אני מתנצל, אני חייב לצאת לוועדת הכספים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חברת הכנסת אורית נוקד, בבקשה.
אורית נוקד
אני רוצה לברך את השרה וגם את מנכ"ל המשרד. אני מכירה את שניהם ואני יודעת שלוועדת החינוך נכונו דיונים פוריים וגם הישגים. אני מסכימה עם כל היעדים שהוצגו על ידך גברתי השרה, שמעתי גם את ההצהרה של ראש הממשלה לגבי חשיבות החינוך ואני מאוד מקווה שהוא באמת יעמוד בדיבורו ויאפשר לבצע את הדברים לפחות בשלב הראשון, את אותם דברים שנדרשים לתקציב 2006. אני רוצה לברך על ההישג שהיה לך ולאנשי המשרד, אני מאמינה בשיתוף פעולה, כשעובדים בשיתוף פעולה יחד עם ארגוני המורים ואנשי המשרד באמת מוצאים את הדרך והצלחתם למנוע את פיטורי המורים. אני רוצה לשאול, ראשית לגבי הנושא של הסיור שהיה היום ביישובי סובב עזה, מתי יתחילו בבניית המיגון בבתי הספר? כי אני חושבת ששמעתי משר הביטחון שהוא פסימי לגבי האפשרות שיתחילו לבנות עד ספטמבר - - -
שרת החינוך יולי תמיר
יסיימו עד הראשון לספטמבר.
אורית נוקד
אז הייתי רוצה לקבל יותר פירוט. לגבי הנושא של תנועות הנוער, את בוודאי יודעת כמה הנושא חשוב, אני לא בטוחה שהסכום שנקבת הוא באמת מספיק, אני חושבת שלתנועות הנוער יש חשיבות מכרעת בשינוי פני החברה. הדברים מתחילים באלימות, עוברים לסמים, לקשר ולגישור בין נוער יהודי וערבי וסיוע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, אני חושבת שהיה מקום להגדיל את התקציב. לגבי הנושא של בטיחות בבתי הספר, אני חושבת שהסכום הוא באמת, אומנם אמרת שהדרישות הן צנועות, אבל בתי ספר זה לא רק בתי ספר זה גם הגיל הרך, גם הגנים ובכלל כי אני חושבת שצריך לתת לזה תשומת לב מיוחדת. מה עמדתך לגבי הנושא של האוניברסיטה בגליל מבחינת המיקום, אם עדיין גיבשת עמדה או לא. ושאלה אחרונה לגבי הנושא של תרבות תורנית. האם ישאירו את התקציבים, אולי יגדילו, כי אני גם רואה בתחום הזה דבר שיכול לסייע לקרבה בין חילוניים ללא חילוניים. ובאמת שוב, הרבה, הרבה הצלחה, אנחנו כאן כדי לסייע, אני חושבת שהנושאים הם באמת חוצי מפלגות ואני מקווה שתהיה כאן עבודה פורייה לכולנו.
שרת החינוך יולי תמיר
אני אענה בקיצור. המיגון הוא לא באחריותנו. אנחנו העברנו למשרד הביטחון את כל בתי הספר ואת כל הצרכים. ישבנו איתם היום, אני מקווה שיתחילו בתהליך של תקצוב ובהכנה של המיגון. מה שאמר שר הביטחון זה שלא יסיימו את התהליך עד הראשון בספטמבר. היו כמה בקשות קונקרטיות של משרד החינוך, נדון בהן כבר היום. יש לנו את כל הרצון לסייע למגן ולהכין. יש מבנים יבילים מוגנים שאפשר להציב בבתי הספר, אנחנו נסייע להעביר. זה לא פתרון כולל, בחצי דקה של התראה של שחר אדום לא מספיקים לרוץ כיתה שלמה מחדר למבנה יביל בחוץ, זה לא ממש פתרון, אני מודעת לזה אבל מה שבכוחנו אנחנו נסייע.

לגבי תנועות הנוער, נכון, גם אני הייתי רוצה להגדיל את התקציב ובטח ב-2007 נבקש גם הכנסה לבסיס וגם הגדלה, כרגע זה יחזיר אותנו למצב של השנה הקודמת וזה נראה לי ראוי. לגבי האוניברסיטה בגליל, אנחנו עדיין בודקים את זה. הות"ת הציע בכלל לא לעשות את האוניברסיטה אלא לעשות מרכז מחקר. יש כמה וכמה רעיונות וכמה הצעות. הייתה לי פגישה מאוד ראשונית בעניין, אנחנו נבדוק את זה לעומק. יש לנו עניין רב מאד בחיזוק הגליל והנגב ולכן אמרתי, קריטריון המרכז או הפריפריה הוא קריטריון מאוד חשוב לי, אבל השאלה מה צריך בדיוק להקים ואיך מתקצבים את זה, לדעתי צריך ללמוד את זה לעומק ואז לקבל החלטה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
על כל הנושאים האלו ברור שתהיינה ישיבות נפרדות לעומק, זה ברור לגמרי. חברת הכנסת המנכ"לית לשעבר, יש לנו פה שני מנכ"לים לשעבר, אומנם הוא לא פה היום, זבולון אורלב, אבל זה חלק מהחיזוק של הוועדה, של הידע של הוועדה ושל עבודת הוועדה. בבקשה חברת הכנסת רונית תירוש.
רונית תירוש
אני מצטרפת לברכות לשרה, למנכ"ל וגם לך אדוני היושב ראש כמי שקיבל לאחרונה את עבודת הוועדה ואני באמת מתרשמת שאין אופוזיציה וקואליציה בנושאי חינוך. מערכת החינוך כל כך זקוקה לסיוע שאין לי ספק שהוועדה הזאת תעשה הכל על מנת לתרום מהידע שלה ומהכוח שלה על מנת לעבוד בשיתוף פעולה עם המשרד ולסייע. לאחרונה גם הקימותי את השדולה לקידום החינוך בישראל ודיברתי גם עם יושב ראש הוועדה וגם איתך גברתי השרה, כדי שנוכל באמצעותה, וכבר גייסנו חברים מכל סיעות הבית, לא רק אלה שמצויים בוועדה הזאת, כך שזה ירחיב אולי, לא אולי, בוודאות, את מעגל האנשים שעוסקים בנושא ואני בטוחה שגם יתרמו את האצבע שלהם ואת היכולת והכוח שלהם, כל אחד בסיעתו, על מנת לסייע. כאשר להערכתי האתגר הגדול ביותר שיעמוד בפני כולנו הוא הנושא התקציבי, ולכן עשיתי זאת.

מאד התרשמתי מהמצגת עם החזון ואני רק רוצה להעלות חשש, כדי שנמקד את עצמנו כך שהיעדים לא יהפכו להיות יעדים של האוצר. זאת אומרת, כמעט כל דבר שם היה או כל דבר היה תלוי תוספת או החזר תקציב מהאוצר, ואם לא אנחנו נשארים בלי יכולת לממש יעדים. אז אני מציעה, לצד אני לא רוצה להגיד מאבק, אבל לצד ההתעקשות לסייע בעניין הזה ונעשה את זה, באיזשהו מקום לקבל גם מהמשרד יעדים שאתם רוצים להתחייב עליהם על פי לוח זמנים. אני לא אומרת שנה ולא חמש ולא שלוש, תחליטו אתם בשיקול דעת אבל כן להציב את זה כדי שגם אנחנו נוכל להתכוונן לעניין.

שלוש הערות אחרונות לגבי דברים שנאמרו. ראשית, הנושא של הבינוי אני חושבת שצריך ואין ברירה לחזור לשיטת ה- PFI שהוצעה בזמנו וירדה מסיבות לא ברורות מטעם האוצר. היום יש שר אחר ויכול מאוד להיות שהרעיון הזה כן יקסום להם, והוא הוכיח את עצמו בבתי הסוהר ובמקומות נוספים שהוקמו בשיטה הזאת ואני חושבת שראוי לחזור לעניין הזה. אני לא רואה איך האוצר מממן את זה ובשיטת PFI יש סיכוי טוב להגיע לזה. צריך להתעקש, אני אשמח לסייע. הנושא של 34 יישובים שנכנסו לניסוי, יש לי חשש שהארגונים ייצאו חוצץ כנגד ההמשך הזה, לא בגלל שזה לא מוצלח, כי הראיה שראשי היישובים מאושרים, לפחות מרביתם, הורים מאושרים, ילדים מאושרים ואפילו מורים שמתנסים בשיטה מאושרים.
קריאה
רובם לא.
רונית תירוש
לא נתווכח, אני רק רוצה לבקש שהנושא הזה לא יעמוד כסדין אדום בגלל שהוא קשור לדוברת. תתנתקו מהעניין הזה, תשכחו מהעניין הזה, אני חושבת שזה כר ניסויי פנטסטי לבחינה של הצד הקובע, של עוז לתמורה ושל מה שהיה בעקרונות דוח דוברת. זאת אומרת, מאוד חשוב, אם רוצים ללכת לרפורמה, לנצל את היישובים הללו שכבר קורים שם דברים, יום חינוך ארוך קורה שם, הזנה כבר יש שם, לימודי העשרה, דיברת על תיגבור לתלמידים, סיוע בעזרה ושיעורי בית, זה קורה שם, זאת הזדמנות פנטסטית ללכת איתם יד ביד ולראות איך הדברים עובדים ולשנות בהתאם לכאן או לכאן לקראת הרפורמה הגדולה לכשתהיה הרפורמה המוסכמת. דבר אחרון שאני רוצה לשאול ואני לא אשאר לקבל כנראה את התשובה כי אני הולכת לוועדת כלכלה, זה הנושא של חינוך חינם שאת הרבית לדבר עליו במהלך הבחירות, מגיל אפס עד האוניברסיטה. הייתי מאוד רוצה שפעם יהיה דיון על העניין הזה, זה נושא מאוד חשוב ואני תומכת בו.
שרת החינוך יולי תמיר
אני אענה עליו רק במילה אחת. בהסכם הקואליציוני מדובר על הקצאת כספים החל מ- 2007 לנושא הזה וללא ספק לפחות מגילאי שלוש ומעלה, יש בתוך ההסכם הקואליציוני תקצוב לעניין הזה.
שלמה שוהם
מה עם אפס עד שלוש?
שרת החינוך יולי תמיר
פרה פרה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חבר הכנסת אלסאנע, בבקשה.
טלב אלסאנע
אני מצטרף לברכות וגם למנכ"לית היוצאת שמילאה את התפקיד, אני חושב שגם הנתונים של הבגרות מראים שהיא עשתה עבודה מצוינת במחוז דרום ולכן אני מברך אותך. אני רוצה לציין, מהסקירה שראינו כאן, למרות שיש עליה במספר התלמידים, הייתה ירידה בתקציב שמגיע ל-3 וחצי מיליארד שקל. אפילו עם התקציב הנוסף שכבוד השרה התייחסה אליו, זה 450, 500 מיליון שקלים, אנחנו רחוקים מלהחזיר את המצב לקדמותו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אפילו עם הגידול הטבעי זה ממש המינימום שבמינימום.
טלב אלסאנע
ולכן זה מגדיל את הפער בין הצרכים לבין התקציבים, והשאלה היא מי ינהל את משרד החינוך, האם משרד האוצר עקב השליטה שלו על התקציב או משרד החינוך שיש לו את הרצון לקדם. ואני אסתפק מבחינת הרצון של משרד החינוך מה שאמרה השרה כשהייתה חברת הוועדה הזו באופוזיציה, ולכן מה שאמרה היום מקובל עלי בתנאי שזה ימומש בפועל.

אני אתייחס לשני נושאים, כבוד השרה. אל"ף, עניין של ביטול הפסיכומטרי. כזכור לך שנה אחת הוא בוטל והייתה עלייה בשיעור התלמידים שנתקבלו לאוניברסיטאות. אנחנו ביקשנו לבטל את זה והיה דיון להחזיר בגלל כל מיני סיבות כאלה ואחרות. אני אבקש לשקול את זה בחיוב כדי שתהיה נקודת זינוק אחידה לכלל הסטודנטים. יש בעיה עם הפסיכומטרי וזה אך ורק במגזר הערבי.

הדבר השני, ראינו כאן את התקנים או אחוז שטח הבניה פר תלמיד. הייתי רוצה לראות איך זה מתחלק בין המגזר הערבי למגזר היהודי כי אני בטוח, מה שראינו זה ממוצע, שהפער הוא אדיר מבחינת אחוזי שטח הבניה לתלמיד ערבי לעומת התלמיד היהודי. גם ראינו מדי פעם תוכניות חומש עם הרבה מטרות ומעט תקציבים. אין צורך בתוכניות חומש אם המדיניות התקציבית הייתה שוויונית. לכן אני שואל, מה התקציב לתלמיד? מה ההבדל בין עלות של תלמיד ערבי ליהודי במדינת ישראל? אם תהיה מדיניות שוויוניות לא יהיה צורך בתוכניות חומש כי נדע מה מסך כל התקציב מגיע לתלמיד ומה עובר לגורמים המתערבים באמצע.
שרת החינוך יולי תמיר
הנתון הראשון לגבי גודל הכיתות אין לי. הנתון השני, התקצוב הוא עכשיו פר תלמיד והוא שווה לכולם. הבעיה היא לא התקצוב הנוכחי, הבעיה היא הפער שנפער בשנים שקדמו. לרוע המזל

גם אם אנחנו עכשיו נתנהל בשוויוניות מוחלטת, לא נכסה על מה שהיה. לכן תוכניות החומש לא נועדו לרפא איזו מחלה שקיימת עכשיו אלא איזו צלקת שנוצרה בעבר ואת זה לאט לאט נצטרך לעשות.
ג'מאל זחאלקה
ולגבי הפסיכומטרי גברתי?
שרת החינוך יולי תמיר
אנחנו עוד נבדוק את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נעביר את זה לוועדה.
ג'מאל זחאלקה
הנושא הזה הועבר לוועדה על פי ההצעה שלי.
שרת החינוך יולי תמיר
אמרנו ואמרתי גם שנבדוק, דיברתי עם ראשי האוניברסיטאות, צריך לבדוק מספר מסלולי קבלה, אנחנו עוד נעסוק בעניין הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
אני מצטרף לברכות לך גברתי השרה ולמנכ"ל לא רק על כניסתכם לתפקיד אלא אני חייב להדגיש את זה, על תוכן הדברים והמסר שהעברתם היום בוועדה, אני מברך עליו, אני חושב שהוא חשוב ואני רוצה להתייחס ל-3 נקודות בקיצור. נקודה ראשונה, אנחנו מדברים על מערכת החינוך וטעות רווחת היא להתמקד במילה מערכת. צריך לשים לב שאנחנו עוסקים בחינוך. החינוך הוא אחד הדברים שמעצבים את דמותה של החברה. יש ספר יפה של אלבר קאמי, אדם הראשון, על תפקידו של החינוך הרפובליקאי בצרפת ועיצוב דמותו של קאמי עצמו שגדל במשפחה מאוד ענייה באלג'יר. מערכת החינוך אצלנו צריכה להתמקד בנושאים ערכיים והיא יכולה להשפיע על החברה בשאלות קריטיות. שאלות כמו האלימות בחברה הישראלית, שאלות כמו הגזענות בחברה הישראלית, אלה הן שאלות שצריך לתת עליהן דגש מיוחד במערכת החינוך.

נקודה שנייה, אני רוצה לאזן את ביקורתו או את ברכתו של חבר הכנסת גפני ולומר בדיוק את ההיפך ממה שהוא אמר. הוא הציע לכם לדבר מעט ולהשתדל לעשות יותר, ואני מציע לכם להיזהר מעודף ריאליזם. אני חושב שמערכת החינוך צריכה שינוי, היא צריכה שינוי יסודי, אלה הן הציפיות של הציבור הישראלי. מערכת החינוך צריכה כלכלה אמיתית, אני מאוד מברך על הרצון לעשות את זה בשיתוף פעולה, קודם כל עם ארגוני המורים שהם בני ברית בשינוי הזה והם הבסיס של השינוי הזה, בוודאי גם עם אנשי המשרד עצמו. אבל צריך להיזהר שלא מעודף ריאליזם ילך לאיבוד השינוי שצריך להיעשות. מערכת החינוך היום צריכה הרבה מאוד חזון, ואני יודע שלך יש אותו. מערכת החינוך צריכה גם דמיון ויצירתיות. יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות אחרת במערכת החינוך, החל מגן הילדים וכלה באוניברסיטאות.

נקודה שלישית, אני רוצה לברך על הדברים של המנכ"ל בעניין סביבת הלימודים. בתי ספר רבים ממוקמים לא בקרבת מפגעים סביבתיים אלא בתוך מפגעים סביבתיים. הדברים האלה בולטים במיוחד בפריפריה ששם יושבים לפעמים במבני אזבסט מסוכנים לבריאות. לדעתי אלה נושאים בוערים ודחופים מבחינה בטיחותית לא פחות מאותם דברים שהוזכרו בדיון הקודם. אני חושב שראוי היה שמשרד החינוך יקבע שבתוך השנה הקרובה מפסיקים תלמידי ישראל ללמוד במבני אסבסט ובמבנים מסוכנים. ראוי היה שיקבע שייעשה סקר מיידי לאיתור כל המפגעים הסביבתיים שבקרבת בתי ספר כולל שנאים ואנטנות ודברים אחרים שקיימים. יש על זה הרבה מאוד אינפורמציה אבל האינפורמציה הזאת עדיין לא הובילה לפעולה מספיק נחושה של משרד החינוך. אפשר לעשות את זה כמובן בשיתוף פעולה עם משרדים אחרים. אני מאחל לכם הצלחה וכמו חברי, להבטיח שבכל דבר שתנסו לקדם את המערכת, אנחנו נשתדל להיות לעזר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה. חבר הכנסת זחאלקה, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
כמו כולם אני מצטרף לברכות, אבל מיד אני אגיד שצר לי שאני לא יכול להשתתף ברוח האופטימיות ששררה בוועדה. אני חושב שדרכה של השרה לא תהיה סוגה בשושנים. אם יהיה לך קל סימן שרע. כי אם לנו יהיה קל במאבק למען שיפור החינוך סימן שאנחנו לא משיגים שום דבר כי בקלות לא משיגים שום דבר. אם לא יהיה בוועדה מצב רוח לוחמני ולשרה עצמה לא יהיה מצב רוח לוחמני בעניין הגנה על החינוך כי נכווינו בעניין שרים ופקידים שלא היה אכפת להם מהחינוך, לפחות, בלי להיכנס לוויכוחים ועמדות, יש לי ביטחון שהשרה יולי תמיר, עניין החינוך מעניין אותה ושהוא בנפשה, עד כדי כך שבדברים שלה היא עשתה דבר שפוליטיקאים נזהרים ממנו והוא לקשור את עתידם הפוליטי בעניין שבו הם מטפלים. ראינו שרים שעצם זה שאני שר חינוך וזה שאני פוליטיקאי, זה שני דברים נפרדים. זה שני עולמות. נכשלתי, הצלחתי, עשיתי, הכרזתי, זה לא משנה. ואני חושב שאנחנו צריכים מעכשיו לדעת, כל הדברים שאמרנו, השרה דיברה על העניינים של הכנה לשנת הלימודים הבאה. אנחנו עוד ניכנס לעניינים האלה באופן פרטני ואני לא רוצה להיכנס לפרטים בעניין הזה אבל יש כותרות חשובות מאד שאנחנו חייבים מעכשיו לראות אותם. יום אחד השרה עוד תכין לנו תוכנית ארוכת טווח, לאחר שנקבור את דוח דוברת, ונוציא את המתוק מהעז. הדברים הם לא המצאה של דוברת, אם אני רוצה יום חינוך ארוך כאילו אני מסכים עם דוברת. אם אני רוצה פינה למורה כאילו שזה דוברת. זה לא ככה. הוא לא המציא את הגלגל. אבל האבנים שהוא השתמש בהם יש בהן אבנים טובות דווקא וראויות שישמשו לבניין שאנחנו רוצים לבנות במערכת החינוך.

אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר קריאת כיוון. המוקד צריך להיות ציבור המורים. תשקיעו בתוכניות, תשקיעו בכיתות, בשעות ובמבנים, ציבור המורים הוא המוקד ואני רוצה לראות תוכנית אמיתית לשיפור מעמדו של המורה, זה הדבר הראשון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא לשכוח את ציבור התלמידים.
ג'מאל זחאלקה
כמובן שהמטרה היא התלמידים אבל הצלחת מערכת החינוך תלויה במורים. לא מקימים מערכת חינוך בשביל המורים, מקימים בשביל התלמידים, זה ברור לנו. דבר שני, אני לא מסכים לקביעתה של השרה שהתהליך הוא איטי. יש לנו דוגמאות בעולם בהן תהליך איטי זה מפחיד אותי. אני רוצה לדעת עד כמה התהליך איטי כי היו מקרים בעולם שהיו משברים של מערכת חינוך וצריך להגיד שמערכת החינוך היא במשבר. ומערכת החינוך בסקטור הערבי היא במשבר חמור ביותר, ממש זועק לשמים וצריך לטפל בעניינים באופן משברי. אם לא תהיה זעקה של משבר סימן שאנחנו, איך אומרים, עוסקים בטחינת מים. יש מטחנת מים סמויה בכנסת, אני מכיר אותה, אף אחד לא רואה אותה. לכן, אני אומר גברתי, אפשר לשנות מהר. תראו את מקרה אירלנד, תראו את מקרה ארצות הברית בבתי הספר הציבוריים. יש מקרים שתוך מספר שנים נעשה שינוי דרסטי. בצפון אירלנד השיגו שוויון בין הקתולים לפרוטסטנטים תוך 5 שנים. שוויון מלא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה. אגב אנחנו שותפים לתחושת המשבר והדחיפות שלך. חבר הכנסת אלכס מילר, בבקשה.
אלכס מילר
קודם כל אני רוצה להצטרף לברכות של חברי לוועדה לך גברתי השרה ולמנכ"ל. הצטרפתם לתפקיד לא קל וזה שיש לך רצון לבצע ואנחנו נסייע לך לעבור את המשבר שאנחנו רואים אותו היום בנושא של החינוך. רציתי להתייחס לכמה דברים שלא ראיתי אותם במצגת. הנושא של המוסדות להכשרת מורים, מה המדיניות של המשרד כלפי המוסדות, כי אני יודע שבוועדת דוברת דובר על שינוי התארים של המורים, של הסטודנטים מ-BED ל- BA, רציתי לשמוע את תגובתך על הנושא הזה. דובר פה על המשכורות של המורים, גם נושא התדמית של המורה בתוך בית הספר הוא חשוב מאוד. אנחנו רואים בזמן האחרון שההתייחסות של התלמידים כלפי המורים היא לקויה ואין כלים להתמודד עם התלמידים בדברים האלו. נושא פסיכומטרי, דובר פה על ביטול פסיכומטרי, הנושא של תשלום עבור הקורסים בבתי הספר מאד חשוב. לפי דעתי קרוב ל-30 אחוז מילדי ישראל לא מסוגלים לשלם את ה-1500 שקל בבתי ספר, שאני כבר לא מדבר על הקורסים של קידום וכו' ששם בכלל המחירים בשמים. דיברת על הרפורמה החדשה במערכת החינוך, רציתי לשאול, האם זה בסוג של ועדה כמו שהייתה דוברת שהייתה מורכבת מנציגות. ואם היא מורכבת מנציגות הייתי רוצה לדעת מי הנציגות, ובהצלחה.
שרת החינוך יולי תמיר
ממש בקיצור. אמרתי, לגבי הפסיכומטרי אנחנו נבדוק. אני מאוד מקווה שניצור מצב שאם הפסיכומטרי יימשך הוא יהיה קיים בנגישות גדולה ללמידה לפסיכומטרי ואנחנו מטפלים בנושא הזה, שבהחלט שאלות כלכליות לא יפריעו לאנשים להתכונן ולהיכנס לאוניברסיטאות. לא נגעתי בעניין ההשכלה הגבוהה. אשמח לבוא לדיון נפרד בנושא רחב היריעה הזה. לא תקום ועדה נוספת, אמרתי, אני רואה את צמרת המשרד כיועצים שלי. אנחנו יושבים עם צמרת המשרד, יושבים עם הארגונים של המורים. נדמה לי שכל מה שכבר רצו להגיד, אמרו. אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל, אנחנו לא צריכים לעשות מהלכים לא מבוססים על הידע שנאגר ונצבר עד עכשיו, אנחנו נציג פה, קודם לראש הממשלה ואחר כך לוועדה את התפיסה שלנו. זה יקרה במהלך החודשים הקרובים ואני אשמח להציג בפניכם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חבר הכנסת עבאס זכור.
עבאס זכור
אני מברך את כבוד השרה והמנכ"ל ואת יושב ראש הוועדה. קיבלנו לצערי הרב הרבה הבטחות כל הזמן לקידום מערכת החינוך במגזר הערבי. לא ראינו שמקיימים את כל ההבטחות האלה. אני מקווה שכבוד השרה תעקוב אחרי זה ונראה שיקיימו את כל ההבטחות האלה. יש לי בקשה, אחרי הכישלון המשמעותי שהיה במגזר הערבי והירידה המשמעותית במקבלי הזכאות לבגרות, למנות ועדה מיוחדת לבדוק לעומק מה הסיבה לירידה הזאת., לבדוק את המנהלים, את בתי הספר ובמיוחד את בתי הספר שיש בהם מנהלים שכל הזמן יש שם ירידה במקבלי הזכאות לבגרות. לבדוק את היכולת של המורים, המצב שלהם. ושמעתי על פרישה שיש אפשרות, אנשים שלא מצליחים, אם הם רוצים לפרוש אז שיקבלו את הפרישה שלהם. כמו כן אני מבקש לבדוק גם את המבנים המסוכנים במיוחד בכפרים במגזר הערבי, תודה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו רושמים את הדברים וכשניכנס יותר לעומק נעסוק בכל הנושאים, אבל חשוב מאוד למשרד החינוך לשמוע את הבקשה. אני רוצה לתת התייחסות מאוד קצרה לכמה אנשים שביקשו לדבר שהם אנשים חשובים מאוד. קודם כל יוסי וסרמן שהוא בוודאי שמח לשינוי האווירה היום עם צמרת משרד החינוך ואנחנו בוודאי ובוודאי שמחים לשותפות הזאת. אם אתה יכול אבל ממש בקצרה כי אנחנו צריכים לעשות סיכום מסודר ויש לנו ישיבה מייד אחרי זה.
יוסי וסרמן
ברכות לשרה, ליושב ראש, למנכ"ל וגם לחברי הכנסת החדשים והוותיקים. אני רוצה לומר שמדינת ישראל צריכה לקבל החלטה שההון האמיתי הוא ההון האנושי שלה והחינוך צריך להיות בראש סולם העדיפויות הלאומי. שני הארגונים במערכת החינוך מושיטים יד של שותפות לשרת החינוך, למנכ"ל משרד החינוך לעבודה משותפת. אנחנו מוכנים לבצע שינויים רבים במערכת החינוך בתוכנית של רפורמה מוסכמת במערכת החינוך. אנחנו מוכנים להרים את הרף שרק טובי הטובים יוכלו להיות מחנכי ישראל. הנתונים שהוצגו כאן בפנינו על ידי שרת החינוך ידועים לנו. המורים במדינת ישראל מדוכאים ואלה המורים שצריכים להביא את החינוך לילדים שלנו ולנכדים שלנו. אז אני מברך את שרת החינוך, אני בטוח שהיא מתכננת וגם תבצע, ואנחנו איתה שותפים לכל שינוי שהיא תתכנן, תודה. אני מוכן לתת את זה גם בכתב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה, דניאל וקנין, אבל ממש במשפט אחד אם אפשר.
דני וקנין
גברתי השרה, קיצוץ בסכל"מ כתוצאה מהעלאת תקן כיתות י"ב מ-33 תלמידים בכיתה ל-36 תלמידים, הפער הזה בלבד, אי תיקון של זה משמעותו הפסד של כ-400 שעות שבועיות קרי, כ-20 מיליון שקלים בשנה כשמספר תלמידי י"ב במדינת ישראל הוא כמאה אלף. במילים אחרות, אנחנו ראשי הרשויות מבקשים שגם כפי שנעשה התיקון בסכל"מ - יישר כוח, אכן יושלם התיקון גם לגבי ה-20 מיליון האלה בנושא שעות לכיתות י"ב. ודבר אחרון, אנא צריך להיכנס לנוהל קרב חפוז בנושא הבניה. אנחנו באיחור רב, גם מה שיש אי אפשר ליישם ומהר. אז אם יש היום כיתות עומדות במפעל הפיס, חייבים מייד לפעול כדי שנוכל לבנות. גם ככה אנחנו לא נספיק עד הראשון לספטמבר, אז אנא, פה צריך מיידי, כדי שאתרוגים לא יגיעו אחרי סוכות, תודה רבה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הדובר האחרון, אומנם אני רוצה להגיד, יהיה לנו נוהל חדש פה בוועדה שבכל ישיבה יהיו תלמידים נוכחים ממערכת החינוך. זה יהיה תנאי בל יעבור שתלמידים יהיו שותפים לשיחות ולדיונים בעיקר בגורלם. זה יהיה קבוע פה ואנחנו כמובן גם נשמע אותם שותפים לכל הדברים. אני מבקש שלא כל אחד יחשוב שמי שלא בא על סיפוקו בישיבה הזאת, זאת הייתה ישיבה ממש ראשונית ראשונית ולא ניתן להקיף את כל הנושאים, כל אחד יש לו נושאים שהם הכי חשובים בעולם והם אכן הכי חשובים בעולם אבל הטווח הקצר, יש עולם הזה, יש עולם הבא ועל הכל אנחנו נדון בזמן הקרוב. נשמח כמובן לשמוע התייחסות של האוצר לחלק מהדברים.
יצחק קדמן
זאת ישיבה חגיגית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ד"ר קדמן, אני לא יודע מאיפה הספקנות שלך שלא נשמע מהאוצר דברים חגיגיים, אני לא שותף בכלל, אני בטוח שהאוצר בא פה ברוח חדשה ובודאי שמענו כבר שהחינוך יהיה מעכשיו במוקד של כל העבודה של הממשלה.
חיים אמסלם
יעלו אותו על המוקד, את החינוך?
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז אני אבקש, ברשותך נציגת משרד האוצר, רק משפט קצר מהרב אמסלם שהצטרף לכנסת מאוחר לכן הוא לא יודע שצריכים להילחם כל כך על זכות הדיבור, הוא בא מחוץ לארץ והוא רגיל לתרבות אירופאית בנושא. אבל חבר הכנסת אמסלם, אם אתה יכול בקיצור בבקשה ואז נעשה סיכום של הישיבה.
חיים אמסלם
כמו שאומרים, השעה כבר מאוחרת וצריך ללכת. אני רוצה לברך את השרה תמיר ואת המנכ"ל המיועד. באמת יש לי הרבה מה לשאול ולהעיר ולהאיר אבל הייתי רוצה שאלה לשרה, נדמה לי ש-25 מיליון שקל הוקצבו לנושא הבטיחות בבתי הספר.
שרת החינוך יולי תמיר
75.
היו"ר מיכאל מלכיאור
50.
שרת החינוך יולי תמיר
כן, אבל יש 25 במערכת.
חיים אמסלם
מה שבאמת הייתי רוצה לשאול, אנחנו קוראים ושומעים יותר ויותר על בעיית הביטחון במדינת ישראל, על האלימות הגואה בבתי הספר ובהחלט שזה בכללותו של החינוך. החינוך נותן בוודאי גם התייחסות לנושא הזה אבל אני חושב שבאמת יש מקום בעקבות מה שאנחנו קוראים ושומעים, לתקצב את הנושא הזה. לעשות משהו בנידון. הייתי רוצה לשמוע גברתי השרה, האם יש לך רעיונות או כיוונים בנושא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חבר הכנסת הרב אמסלם, אני מבקש מהשרה לא לענות כעת. זה נושא יותר מדי חשוב מכדי שנוכל במשפט אחד לכסות אותו. בוודאי שהוא בסיס לכל חינוך, לכל דבר אחר, אם יש אווירה של אלימות, זה לא רק עניין של תקצוב, צריך לגבש תוכנית פעולה ולשנות את האווירה בבתי הספר אבל זו תוכנית מאוד רחבה.
חיים אמסלם
אז אני רק אאחל בהצלחה ואנחנו לצידכם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. נציגת האוצר בבקשה.
מיכל צוק
את המשרד אני מכירה אבל אני שמחה לשמוע את העקרונות והדיונים. אני חושבת שמן הסתם אף אחד לא מצפה שנציג פה תשובות לכל נושא. מבחינת הכיוונים של מערכת החינוך התקיימו דיונים במהלך השנתיים האחרונות בצורה מאוד אינטנסיבית בזמן ועדת דוברת ואחרי פרסום ההמלצות שלה, בינינו לבין משרד החינוך, ארגוני המורים, השלטון המקומי וכל הגורמים שלמעשה שותפים במערכת.אני חושבת שהדיונים שהתקיימו וכמובן ימשיכו להתקיים הם דיונים חשובים ואני חושבת שאין מחלוקת גם סביב השולחן הזה שהמערכת היא חשובה. היא חשובה למשרד החינוך, היא חשובה לחברי הכנסת, היא חשובה גם לנו כמשרד האוצר וחשובה למדינה. אני חושבת שהיו מחלוקות בין הגורמים השונים והרבה פעמים ישנם חילוקי דעות על מה נדרש לעשות ומה צריך לעשות על מנת להביא להישגים שכולם מעוניינים בהם. גם בימים אלה אנחנו ממשיכים לקיים דיונים בין המשרדים בסוגיות ספציפיות ואני מניחה שאתם תביאו את התוכנית שלכם ואת העקרונות ותציגו אותה לפני הממשלה, נוכל באמת גם לשמוע, גם להשמיע במקומות שיש לנו בהם עמדה ואנחנו כמובן נשמח לשמוע מה התוכנית ומה היעדים של המערכת בצורה יותר מפורטת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה. אני מקווה שתעבירי חזרה לשותפים שלך במשרד האוצר, שאנחנו באמת רוצים להיות בשיח אתכם, גם בוועדה הזאת. יש פה הרבה מאוד חברי כנסת, ואנחנו מייצגים את כל הכנסת, שנושא החינוך מרכזי בשבילם. אני גם מקווה שתעבירי מה שהרגשתי פה כאווירה כללית, תחושה של כל חברי הכנסת מקיר לקיר, שהבקשות של המשרד בנושא קיום החוקים זה ממש מינימום שבמינימום. זה לא פתח לאיזה משהו שאחר כך אפשר ללכת לקצץ, ושיש דברים בסיסיים ביותר במערכת החינוך שאנחנו כוועדה, בוודאי נעמוד עליהם שהם מעבר לרק מינימום של קיום החוקים, אלא כדי שממש להחזיר חינוך לילדי ישראל. אני מקווה שתחזרי למשרד האוצר עם התחושה הזאת המאד ברורה מדברי כלל הדוברים פה בוועדה.

אני רק רוצה לעשות סיכום ברשותכם וכל מי שרוצה להוסיף מחברי הכנסת יכול להוסיף, ואני מתנצל בפני כל אלו שלא קיבלו זכות דיבור הפעם. קודם כל אנחנו רוצים לחזק ולברך את בית הספר, הישיבה התיכונית בשדרות שנפגעה, לחזק את ידי כל העוסקים שם במלאכת החינוך, מהמנהל, המורים, התלמידים שם, שירגישו שאנחנו נעמוד מאחוריהם לא רק יום אחרי הפיגוע אלא נעמוד על זכויותיהם ונעזור להם בתקופה מאוד קשה גם מבחינה תכנית, כספית, פדגוגית ומוסרית, שזה דבר משותף על פי הצעת השרה ואנחנו בהחלט מקבלים את זה.

כוועדה אנחנו מברכים באופן רשמית וחגיגית את השרה ואת המנכ"ל החדש ששניהם יצליחו במלאכת הקודש ואנחנו כוועדה נעמוד מאחוריהם בכל קידום של כל הצדדים של מערכת החינוך. אנחנו רושמים בפנינו את ההצגה של המשרד היום על ידי השרה והמנכ"ל ועיקר המדיניות בכותרות כפי שקיבלנו אותם היום. כוועדה כמובן ניכנס לעומק של כל אחד מהנושאים הללו ונסייע ונקדם את הנושאים הללו. אני חושב שאם ניכנס כרגע ליותר פרטים זה יהיה כבר בלי טעם, כי אז למה זה ולא משהו אחר. אם יש תוספת כלשהי למי מחברי הכנסת, עכשיו זו ההזדמנות. אם לא, אז אני יכול להגיד שהסיכום הזה התקבל פה אחד. אני מודה לכל אנשי משרד החינוך שבאו, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10

קוד המקור של הנתונים