פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החינוך, התרבות והספורט

17.05.06

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, י"ט אייר תשס"ו , (17 במאי 2006) שעה 09:00
סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור בלוך – היו"ר

זאב אלקין

רונית תירוש

יואל חסון

מרינה סולודקין

אורית נוקד

חיים אמסלם

יצחק גלנטי

משה גפני

אלכס מילר

זבולון אורלב

עבאס זכור
מוזמנים
אתי בנימין – יו"ר ארגון הורים בירושלים

שי ביאליק – מועצת תלמידים ונוער ארצית
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמה
אתי בן שמחון

בחירת יושב ראש הוועדה
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
חבריי חברי הכנסת, וחברותיי חברות הכנסת, התכנסנו כאן כדי לבחור יושב ראש קבוע לוועדת החינוך. אעבור לעניין הפורמלי. בהתאם להוראות סעיף 10א' לתקנון הכנסת, ממליצה ועדת הכנסת בפני ועדת החינוך, התרבות והספורט, לבחור בחבר הכנסת מיכאל מלכיאור לכהן כיושב ראש הוועדה. מי בעד, מי נגד, מי נמנע?

ה צ ב ע ה

בעד בחירת חבר הכנסת מיכאל מלכיאור ליו"ר הוועדה – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

ההצבעה בעד בחירת חבר הכנסת מיכאל מלכיאור - התקבלה


אדוני היושב ראש, נבחרת פה אחד.

אני מוכרחה לומר שועדת החינוך גדושה ועמוסה. תלמידים, סטודנטים, אני רואה בוועדה הזו את עתידה של מדינת ישראל משום שהילדים שלנו, הנוער שלנו, אשר אנחנו מחנכים אותם ומעניקים להם את ערכי היסוד, את הדמוקרטיה הישראלית של מדינת ישראל, של תקומת ישראל. ופה, בוועדה הזאת, נחתכים הרבה מאוד דברים חשובים שיש להם השלכות עתידיות רחבות מאוד. מהתקופה שבה הכרתי אותך, אני מוכרחה לומר שאתה בהחלט יושב ראש ועדה ראוי, אתה מכיר את הנושא הזה, הוא קרוב לליבך. אין לי צל של ספק שתצליח להנהיג את הוועדה הזאת בדרך הנכונה וכראוי.


ביקרתי בקדנציה הקודמת מספר פעמים בוועדת החינוך, ואין ספק שהצוות שמלווה אותה ולו אתה זוכה הוא מקצועי, ולרובם של חברי הכנסת יש ידע כזה או אחר בתחום החינוך. אני מאמינה שתצליחו להעלות את הוועדה הזאת מעלה מעלה.


כהרגלנו נפתח בברכות.
משה גפני
האם הצביעו כבר?
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
חבר הכנסת גפני, האם אדוני מצרף את קולו לבחירתו של היושב ראש?
משה גפני
כן, בוודאי.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
הנושא יירשם בפרוטוקול, וגם חברת הכנסת רונית תירוש מצרפת את קולה.
זבולון אורלב
הואיל ואני מבין היחידים פה שנושא בתואר הקבוע של יושב ראש לשעבר של הועדה הנכבדה הזאת, אני שמח שנתתם לי את זכות הראשונים לברך את ידידי הרב מיכאל מלכיאור, שכבר בתארו הוא משמש תקדים. למיטב ידיעתי, זה פעם ראשונה שרב מכהן כיושב ראש ועדת החינוך והתרבות, למרות שתמיד הוא אומר לי שתפקידו כחבר כנסת הוא לא תפקיד של רב, אבל זה אף פעם לא מזיק.


אני בהחלט חושב שהרב מלכיאור מקבל את התפקיד המרכזי, לדעתי אחד התפקידים החשובים ביותר של הכנסת, כיושב ראש ועדת החינוך והתרבות, כשהוא בא באמת עם מטען מאוד רציני זה תקדים חשוב, שאדם שהיה שר בממשלות ישראל, אדם שהיה סגן שר בממשלות ישראל, גם סגן שר החינוך. הוא מקבל את אחד התפקידים עם המטען הגדול הזה, ואני חושב שהוא גילה לאורך כל פעילותו הציבורית כאן בכנסת רגישות מאוד גבוהה לעולם החינוך, לעולם הרוח, וכל מה שקשור לנשמתה של המדינה.


אני מאחל לכולנו, ותחת מנהיגותך כיושב ראש, שבוועדה הזאת נפעל כולנו כקואליציה. החינוך הוא בהסכמה לאומית מאוד מאוד רחבה. אולי זאת הבעיה שלו שכולם בעדו, אבל לא כולם מוכנים לעשות למענו. זה תפקיד מאוד חשוב שאף שהוא בהסכמה לאומית לא נעשה די עבורו. אבל בוודאי תמצא גיבוי מלא, וכמי שיכהן כאן אולי כראש חברי האופוזיציה, אני מבטיח לך גיבוי, תמיכה, עזרה, סיוע למען החינוך, למען התרבות, למען הספורט וההשכלה הגבוהה במדינת ישראל.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה חבר הכנסת אורלב.


חברת הכנסת רונית תירוש, בבקשה.
רונית תירוש
תודה רבה. בוקר טוב, אני כמובן רוצה לאחל בהצלחה רבה לחבר הכנסת הרב מלכיאור. ההיכרות שלנו היא רבת שנים, גם כשהיה סגן שר החינוך, או סגן שרת החינוך. אני בטוחה שאתה תנצל את הידע שצברת אז לעשייה כאן. אני אתן את תרומתי ואעזור ככל שניתן. אני באמת לא חושבת שהחינוך הוא מסוג הנושאים שדורשים חלוקה לאופוזיציה וקואליציה. זה נושא שהוא בנשמתנו, בנפשנו. יש לנו אתגר בלתי רגיל לנו כוועדה לסייע למשרד החינוך במצוקות שלו, גם בעניין הלאקונות הרבות שיש בחקיקה בחינוך, שבעצם היא חקיקה חסרה מאוד. וכמובן בנושא התקציב שהוא נושא מאוד כאוב, וראינו את אותותיו ואת תוצאותיו של הקיצוץ בתוצאות של הבגרות האחרונה. אנחנו צריכים לסייע בנושא הזה.


ספציפית, אני חושבת שאני מסוגלת לזהות את הנקודה היותר רגישה אצל הרב מלכיאור, יושב ראש הוועדה. כמי שמאוד רגיש לנושא הילד, התלמיד, זכויותיו, הפרלמנט, יכולתו ונחיצותו בהתדיינויות, ובתהליכי קבלת החלטות. אני חושבת שזו גישה מבורכת.


בוועדה הזאת אנחנו נמצא את הדרך איך לתת את המקום הראוי לתלמיד, לצד כבודו של המורה מבלי לפגוע בו כמובן. אנחנו כאן כולנו כדי לסייע. בהצלחה רבה.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה חברת הכנסת תירוש.


חבר הכנסת גפני, בבקשה.
משה גפני
תודה רבה.


אני רוצה לברך את ידידי, חבר הכנסת הרב מלכיאור, על הבחירה של התפקיד שהוא אחד התפקידים החשובים בכנסת, יושב ראש ועדת החינוך.


מערכת החינוך נמצאת בליבה של כל החברה בישראל, עם המציאות שבה החינוך נמצא גם לאור הקיצוצים הקשים שנעשו בשנים האחרונות, גם לאור המערכת שנמצאת בביקורת קשה גם בין-לאומית וגם פנימית בישראל.


כמו כולנו, אני יודע את הרגישות שלך לנושא, כפי שאמרה חברת הכנסת רונית תירוש, לגבי הנושא של זכויות הילד, הטיפול בילד, הנושאים החברתיים, הסביבתיים. ועם כל הרגישות הזאת והמטען התורני שאתה מביא, אני משוכנע ומתפלל שאתה תשכיל לנווט את הוועדה הזאת למקומות שבהם אנחנו כולנו רוצים שהיא תהיה - החינוך על כל גווניו, על כל סוגיו ועל כל ההתפלגויות שלו. שהוועדה הזאת תהיה ועדה שתנווט את העניין כפי שצריך.


הרב מלכיאור משפט אחד לסיום. מהנסיון שלי בוועדות הכנסת, את מרכזיותה של הוועדה בנושאים שהיא עוסקת בהם, מביא בסופו של דבר היושב ראש עם החברים. הוועדה יכולה להיות ועדה שפחות מתחשבים בה, והיא במקרים רבים יכולה להיות ועדה שקובעת סדרים במערכת החינוך, אפילו שזאת ועדה שהיא לא ועדה שמבצעת, אלא ועדה שמפקחת. והמשרדים הרלבנטיים, בעיקר משרד החינוך בעניין הזה מתחשבים בוועדה לפי התיפקוד שלה.


אני כמי שמכיר אותך, אני חושב שאתה תשכיל להביא את הוועדה למרכז העניין של מערכת החינוך במדינת ישראל, שכולם יצטרכו לשמוע את מה שהוועדה אומרת, לקבל את ההחלטות שלה. ואני מתפלל לקדוש ברוך הוא שתשכיל לנווט את הוועדה כפי שצריך, ושיהיה לך בהצלחה.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה חבר הכנסת גפני.


חברת הכנסת מרינה סולודקין, בבקשה.
מרינה סולודקין
אדוני יושב ראש הוועדה, חברי הטוב הרב מלכיאור. אני מאחלת הצלחה רבה. אני יודעת שיהיו הצלחות. נאבקנו ביחד למען הזכויות של ניצולי שואה, העולים, גם בנושא החינוך עשית הרבה. אני רוצה לומר לך, שאני רואה כמה דברים על הפרק, עד כמה אפשר לפטר מורים בבתי ספר, בזמן שיש לנו מודל של מדינה דמוגרפית מתפתחת ולא מצטמצמת. בוועדה הזאת אנחנו צריכים לומר לא סופית לדברים האלה.


דבר שני, התחלתי בוועדה הזו בקדנציה הקודמת לדבר ולדון בנושא מקצוענות וסטנדרטים השכלתיים של מורים במדינת ישראל. אנחנו צריכים להפסיק את העבודה של המורים בלי השכלה אקדמית, אנחנו במאה העשרים ואחד, וכאן אנחנו צריכים לקבוע סטנדרטים. תודה.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה חברת הכנסת סולודקין.


נציג הדורות הבאים, בבקשה.
שלמה שוהם
באתי במיוחד לברך את חבר הכנסת מלכיאור על התפקיד. שני דברים שחשוב לומר. אחד – הרב מלכיאור בהתנהלות שלו מאפיין את היכולת לגשר בין פערים, ולחבר קצוות בעם הזה בכלל. אני חושב שזו אחת התכונות החשובות ביותר שמגיעה לכאן. גם במיוחד שכאשר אנחנו הולכים קדימה, ואנחנו לא מסתכלים על חטאי העבר, אנחנו מסוגלים הרבה יותר להגיע להסכמות. אני מניח שזה חלק בד בבד עם עמידה על זכותה וחובתה של הכנסת כרשות עצמאית ומפקחת. זה יהיה גם חלק חשוב במשא ומתן בהתנהלות מול משרד החינוך, והדבר הזה חשוב וחיוני.


דבר נוסף אני רוצה לומר, שיצא לי בתפקידי האחרון ללוות את הרב מלכיאור בנושא של זכויות הילד. דיברו איתי על זכויות המורים, אמרתי שלמורים יש ודאי זכויות רבות מאוד. אחת הזכויות של המורים, זו הזכות ללמד את הילדים, ויש זכויות אחרות שצריך לשמור עליהם כמובן.


אני מניח שהרגישות האנושית שזה החלק שמאפיין את הרב מלכיאור כל הזמן, זה דבר שיתן לו את היכולת לעבור את המסלול הלא פשוט הזה בוועדת החינוך ולהצליח בה. נציבות הדורות הבאים תתן ככול שניתן את ידה לסייע לדברים, לעסוק בנושא של חזון החינוך, לעסוק בנושא של חקיקה. הוזכר פה על ידי חברת הכנסת רונית תירוש, הנושא הזה הוא בהחלט חשוב וחיוני, החקיקה בנושא החינוך לוקה בחסר, היא מפוזרת ומפורדת בין העמים, כמעט כמו העם היהודי בזמן מגילת אסתר. הדבר הזה בהחלט דבר שחשוב מאוד לטפל בו וליצור איזושהי האחדה וקוהורלנטיות לטפל בחוזי המנכ"ל. יש רשימה ארוכה מאוד של דברים.


חוק החינוך הציבורי הוא חוק חשוב מאוד, יכול להיות שאולי בזמן היושב ראש הזה נשכיל להעלות אותו ולהגיע איתו להסכמה מסויימת. הדבר הזה בהחלט נושא חשוב. השאלה הגדולה כמובן מה ייכלל בו, מה לא ייכלל בו.
זבולון אורלב
בעניין הזה יש קואליציה ואופוזיציה.
שלמה שוהם
אני לא מדבר על חוק קיים. אני מדבר על חוק החינוך הציבורי. הגיע הזמן שבישראל יהיה חוק חינוך ציבורי.


אני מאחל לחבר הכנסת הצלחה.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה.


חברת הכנסת אורית נוקד, בבקשה.
אורית נוקד
החינוך מקפל בתוכו שלושה מושגים בהיבט של זמן, עבר, הווה ועתיד. אני חושבת, חברי, חבר הכנסת הרב מלכיאור, אין אדם שיותר מתאים לך באמת לעמוד בראש הוועדה הזאת. יש לך גם את התכונות, גם את הידע, וגם את הנפש שרוצה לתת, להקשיב ולסייע. אני בטוחה שכאן בוועדה נצליח לשמר גם את המורשת. יש לנו שימור אתרים, יש לנו הרבה היסטוריה, וצריך גם לחנך את הדור הצעיר.


לגבי ההווה יש רפורמות, אבל חשוב מאוד שהדברים ייעשו בהסכמה תוך הידברות עם כל הגורמים. ואני משוכנעת, וכאן אני מאוד מתחברת למה שאתה אמרת. אתה מתנועת מימ"ד, עם האישיות שלך אתה תמיד בא מהמקום של גישור, וגישור בין חילונים לדתיים, ובין סוגים שונים של אוכלוסיות. אני בטוחה שיינתן ביטוי הולם לכולם. לגבי העתיד, אני חושבת שחשוב מאוד גם לחזק את תנועות הנוער. אנחנו עוסקים הרבה בנושאים שקשורים לשכבות החלשות, אבל צריך גם להרים על נס את הנושא של המחוננים. לא לשכוח בכל אלו גם את התרבות, את התרבות לנשמה. אני מאמינה שאנחנו ביחד כוועדה נצליח לקדם את הנושאים האלה.


אני נמצאת כאן, ונמצא איתי גם חבר הכנסת אלקין, ושנינו חברים בוועדת הכספים. ויכול מאוד להיות שהשילוב הזה – רוחמה מכירה את הועדה, יצליח גם לקדם נושאים רבים. המון המון הצלחה לך ולכולנו.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה, חברת הכנסת נוקד.


חבר הכנסת יואל חסון, בבקשה.
יואל חסון
אני מברך אותך, חבר הכנסת מלכיאור על כניסתך לתפקיד. אני חושב שיש לך פה הרכב מקצועי ביותר מחברי הוועדה. אני חושב שאלו אנשים שרובם עסקו והיו מעורבים בחינוך בכל צדדיו ובכל סוגיו. אני חושב שזה משהו שיכול להפוך את הדיונים כאן, ובטוח את ההחלטות לאמיתיות יותר ונוגעות גם יותר בשטח, ומבינות עניין.


אני בטוח שיעלה כאן על השולחן הנושא של החינוך הפורמלי. צריך גם לשים לב להשכלה הגבוהה ולסטודנטים, ולכל הנושא הזה שאני מאמין שיגיע ויעלה פה על השולחן. כמובן גם לחינוך הבלתי פורמלי, כמו שאמרה אורית, תנועות הנוער וארגונים אחרים. לדעתי, צריך לשים את זה על השולחן ולתת לזה ביטוי.


כמו שאמרתי, יש כאן אנשים שעברו במערכות החינוך בצורות כאלה ואחרות, שנדע גם להתמודד נכון עם כל הגורמים המקצועיים שהופיעו בפנינו, ולדעת להתמודד גם מקצועית, ולדעת להצליח לגרום להם לשנות חלק ממה שאנחנו מאמינים שצריך לשנות.


אני מאמין שזאת תהיה ועדה טובה, ומאחל לך בהצלחה.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה חבר הכנסת חסון.


אחרון הדוברים חבר הכנסת אלקין.
זאב אלקין
קודם כל אני מצטרף לאיחולי הברכות, למרות שאני חייב לציין שאני לא מקנא ברב מלכיאור. הוא נכנס לתפקיד בתקופה לא פשוטה, ונכנס לתפקיד שמערכת החינוך אליבא כולא עלמא, ולפי כל הדעות דורשת רפורמות רציניות. יש 11 ועדות נוספות בכנסת על ועדת החינוך. אבל אם מערכת החינוך לא תשנה את כיוון ההתפתחות שלה בשנים הקרובות, חוששני שבעוד עשר שנים יהיה הרבה מאוד עבודה לכל 11 הוועדות האחרות מכמות הבעיות שיצאו פה, גם בתחום של הביטחון הלאומי וגם בתחום הכלכלי. לכן אני מקווה שנצליח כאן לקדם עד כמה שאפשר את מערכת החינוך.


אני חייב גם לציין שהזכירו פה את תפקידך הקודמים. אם אני זוכר היטב, התפקיד הראשון הגדול היה שר לא רק לענייני תפוצות, אלא גם לענייני חברה. אני חושב שיש בכך סמליות גדולה מאוד, כי כל מי שהסתכל אתמוך על הנתונים של תוצאות בחינות הבגרות, בוודאי שם לב שמעבר לירידה הכללית, איפה המכה הכי קשה. במגזר העולים, במגזר הערבי, במגזר הדתי. כאן אני חושב תפקידנו, כל חברי הוועדה יחד איתך, יהיה למקד גם תשומת לב למגזרים האלה. עשית את זה בהרבה מאוד במות, ובהרבה מאוד מסגרות. אני זוכר את שמך בפעילות למען העלייה. אני חושב שהרבה בעיות חברתיות, והרבה בעיות מגזריות יזכו לתשומת לב מיוחדת גם בדיונים כאן בוועדה. ושוב, איחולי הצלחה לך. ההצלחה שלך זה גם הצלחה של הרבה מאוד אנשים מעבר לחברי הוועדה שיושבים פה.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה חבר הכנסת אלקין.


חבר הכנסת זכור עבאס, בבקשה.
זכור עבאס
אני מברך את היושב ראש, הרב מלכיאור על התפקיד ומקווה לו הצלחה כאן בתוך חברי הוועדה. אני מאמין ביכולת של הרב לקידום המערכת הכי חשובה למדינה מערכת החינוך. עלינו כולנו לשתף פעולה מלאה כדי לקדם מערכת הכי חשובה גם לכל המגזרים, לכל התושבים, לכל התלמידים בחינוך. המכה שכולנו דיברנו עליה היא מכת הבגרות, היה ברור שאחוז מאוד גבוהה במגזר הערבי 6.6% ירידה בזכאי הבגרות, זה אומר שהקיצוץ מפריע לתוצאות. ידענו שהפער גדול מאוד בין המגזר היהודי לערבי במערכת החינוך.


אני מקווה שנעבוד ביחד כמה שנוכל לתת עזרה ולעזור להקטין את הפער בין שני הצדדים, ולתת עזרה לתלמידים במגזר הערבי לחינוך.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה.


חבר הכנסת אלכס מילר, בבקשה.
אלכס מילר
בוקר טוב. אני רוצה לברך אותך, חבר הכנסת הרב מלכיאור, על המינוי. אני מצטרף לדברם של חבריי לשולחן בוועדה. אני רוצה לאחל לכולנו שאולי בעשייה משותפת נוכל להתגבר על אותם בעיות שאנחנו היום מתמודדים איתם במערכת החינוך ובהשכלה הגבוהה. שיהיה הצלחה לכולנו.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
תודה רבה.


חבר הכנסת אמסלם, בבקשה.
חיים אמסלם
ידידי הרב מלכיאור, חבר הכנסת, יושב ראש הוועדה. אני רוצה להצטרף לברכות. האמת היא שכולם כבר דיברו והדגישו את חשיבות החינוך, והחינוך הוא באמת סלע קיומנו. החינוך במדינת ישראל בכל המגזרים. לא סתם נאמר, חנוך לנער על פי דרכו, פן ישכיל ויסור ממנה. על פי דרכו, פירושו של דבר, כל אחד ודרכו. זה החינוך במגזר היהודי לסוגיו, החרדי והלא חרדי. במגזר הערבי, ובמגזרים האחרים. תפקידנו כאן בוועדה היא לעזור לך, לעמוד לימינך, לסייע לך, אני וחבריי מצטרף לברכות שנאמרו כאן. מאחל לך הצלחה, כי הצלחתך היא הצלחתנו.
רוחמה אברהם - יו”ר ועדת הכנסת
כבוד אדוני יושב ראש הוועדה, בבקשה.
מיכאל מלכיאור – היו"ר
תודה רבה.


אני רוצה מאוד להודות ליושב ראש ועדת הכנסת. וגם לאחל לה הצלחה רבה בעבודה הלא פשוטה שם, שודאי יש שם קואליציות ואופוזיות.
רוחמה אברהם – יו"ר ועדת הכנסת
אנחנו נשתדל שזה יהיה כאופוזיציה כאחד.
מיכאל מלכיאור – היו"ר
אני מאחל לך שתצליחי שם להשכין שלום.


היום אנחנו נאספים יום אחרי ל"ג בעומר. חלק מאיתנו יכול להסתפר. כל העיקרון הזה של ל"ג בעומר, שמזכיר לנו כל תקופת העומר את מה שהיה, אפילו בין תלמידי רבי עקיבא שהם היו ודאי וודאי הדור שנתן לנו את כל מה שיש לנו במסורת היהודית. אני כולל בזה גם את ידידינו במסורת המוסלמית. רבי עקיבא שהטיף לסיסמה אחת של "ואהבת לרעך כמוך" זה כלל גדול בתורה. אפילו שם לא נהגו תמיד מספיק כבוד איש ברעהו.


פה זה שורש הרע בחברה הישראלית, אנחנו יכולים להיות חברה אחת עם הרבה מאוד מגזרים, והרבה מאוד תרבויות שבאות ביחד ומייצרות ביחד מתוך כבוד הדדי. אנחנו חייבים לקרוא אחד את השני, אני חושב שזה לא מקרה שכתוב בפרשת השבוע על האוייבים שלנו, ..."ונתתי שלום בארץ, ושכבתם ואין מחריד". שיהיה לנו שלום עם האוייבים שלנו. אבל חלק מהמפרשים אומרים שזה לא רק שלום עם האוייבים. האבן עזרא ואחרים אומרים במלה אחת, אומרים נתתי שלום בארץ, שלום ביניכם. אם יש שלום ביניכם, אם אתם יודעים לבנות חברה הגונה ביניכם, אז "ושכבתם ואין מחריד". אין ספק שאמהות יכולות ללכת לישון בלי לחשוש מה יביא היום למחרת.


שמחתי מאוד והתרגשתי מהדברים שחלק מהחברים מכירים אותי וחלק לא. אני רוצה לומר שאני מקווה, מאחל לעצמי, לכולנו, שתוכלו גם להגיד את זה בסוף הקדנציה את אותם הדברים, אם באמת עשינו משהו.


פה זה עבודת צוות, יהיו ציפיות גבוהות גם לגבי ההשתתפות, והשתתפות פיזית. אני יודע שיש תחרות, אבל פה יהיה המבחן אם אנחנו באמת מאמינים שהחינוך בראש מעיינינו, וגם בהשתתפות הפעילה. אני באמת חושב, כמו שאמר ידידי, יושב ראש לשעבר, זבולון אורלב, שאין פה קואליציה ואופוזיציה. יכול להיות שיש נושאים שאנחנו נהיה חלוקים בזה, זה דבר טבעי ונכון. אבל לאו דווקא נהיה חלוקים בנושא של קואליציה ואופוזיציה.


פה נדאג קודם כל לחינוך, לתלמידי ישראל. אני רוצה להודות לצוות שהסכים להמשיך איתי, זה דבר לא קטן. שמעתי דברים טובים ומופלאים על המקצוענות של הצוות. אנחנו ננצל אתכן עד תום, עד הטיפה האחרונה.


כל החברים בוועדה הזאת, היו כמה שהיו – כמו שאומרים באנגלית – ONE MANE SHOW זה מין הצגה. פה זה לא הצגה, אנחנו נעבוד בצורה עניינית מקצועית על כל הנושאים. נשפר את החינוך בישראל בשביל כולם. נעזור לחינוך במגזר הערבי, שבאמת בהרבה מאוד בחינות הוא נמצא באפלייה ועל הקרשים. בחינוך הדתי, בחינוך הכללי. ונעזור בכל הנושאים שחשוב לנו. נדגיש גם את הערכים היהודיים של המגזר היהודי בצורה מודגשת מאוד. זה לא מקרה, בפרשת בחוקותי כתוב, אם בחוקותי תלכו, תהיו עמלים בתורה. לעבוד, להיות עמלים, לעבוד קשה בתורה במובן הרחב של התורה, לא במובן המצומצם, ושנהיה עמלים בתורה. נדגיש גם את הנושאים ההומוניסטיים, הדמוקרטיים מכל הבחינות פה.


הבוקר זה לא יצא מסיבות טכניות. אבל רציתי להעלות נושא שיש פה תלמידים במדינת ישראל שבאו פה כפליטים מסודאן. לדעתי זה דבר ערכי ממדרגה ראשונה. בעבר היו יהודים שבאו מגרמניה למשל, לאנגליה, וגירשו אותם בגלל שהם באו מארץ אוייב. יהודים שבאו מגרמניה לאנגליה, יש כאן כן כזה סעיף, וזה קשור גם למסר ההומוניסטי של הערכים הדמוקרטיים, ההומוניסטיים הכלליים של החברה שלנו. אנחנו נעבוד על הדברים האלו גם בוועדה בעזרת השם.


אנחנו נדגיש מאוד את עניין התלמידים והסטודנטים. יש לנו פה אורחים סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון שטרחו להגיע.


אנחנו נעבוד למען הסטודנטים גם בבן גוריון וגם בחיפה. ביקשתי ממנהלת הוועדה לדאוג שלא תהיה ישיבה, לא חשוב איזה נושא אנחנו מטפלים, שאין פה נוכחות של תלמידים וסטודנטים. וזה דבר שיהיה פה קבוע. בכל ישיבה אני רוצה שאתם תרגישו גם שזה הכתובת שלכם. זה למענכם, אנחנו לא יכולים לעשות את הדברים בלי דיאלוג איתכם. זה לא רק נוכחות, אלא שותפות מלאה בדיאלוג למען הדברים שאנחנו רוצים לקדם.


מאחר ואני יודע שיש מעט זמן והרבה עבודה. בשמחה אנחנו נשתף פעולה גם בנושא המדע. אני בטוח שאתה תשכיל לקשר בין הדברים.


דבר אחרון אני רוצה לומר, יש עירבוב בוועדה בין חברים מאוד ותיקים בכנסת, עם הרבה מאוד נסיון בעבודת הכנסת, בקידום הנושאים שחשוב להם, וגם חברים חדשים. זה גם טוב, פה אנחנו נעבוד ביחד כדי שיהיה לכם גם קידום אישי, וקידום למען הנושאים שלשמם נבחרתם לכנסת. אני מקווה שנשכיל לעבוד טוב ביחד עם כל הנסיון, גם בתחום החינוך שיש פה במגזרים שמיוצגים פה, ובערכים שמיוצגים פה. שנשכיל לעבוד ביחד עם החברים החדשים. כך יהיה פה צוות נפלא שנוכל לקדם את החינוך.


תהיה פה השרה, חברת הכנסת יולי תמיר, בישיבה מן המניין הראשון ביום שני. אחר כך יהיה פה חבר הכנסת השר אופיר פינס, שעוסק גם בחלק מהנושאים פה.


אנחנו נעבוד איתם, ננסה לעזור למשרד החינוך, ננסה לעזור למשרד התרבות והמדע. נהיה להם לסיוע, וזה לא אומר שאיפה שצריך בקרה תהיה בקרה, הכל לפי העניין, כדי שנוכל לקדם את הנושאים ולהשכיל את החברה הישראלית לכל המטרות שלשמן נבחרנו. אני מאוד מודה לכולכם.
רוחמה אברהם – יו"ר ועדת הכנסת
תודה רבה לך אדוני היושב ראש.


תודה רבה. לכל הסטודנטים בהצלחה. אני מקווה לראות אותכם פה.

(הישיבה נעולה)

קוד המקור של הנתונים