פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת הכלכלה

16.05.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, י"ח באייר תשס"ו, 16 במאי 2006, שעה 12:00
סדר היום
בחירת יושב ראש לוועדה
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון - יו"ר הוועדה הנכנס


אמנון כהן - יו"ר הוועדה היוצא


רוברט אילטוב


גלעד ארדן


אבישי ברוורמן


אליהו גבאי


יצחק גלנטי


יואל חסון


אבשלום וילן


אסתרינה טרטמן


יורם מרציאנו


חנא סוויד


רונית תירוש
מוזמנים
רוחמה אברהם - יו"ר ועדת הכנסת


חה"כ גדעון סער
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
הילה לוי


בחירת יושב ראש לוועדה
רוחמה אברהם
צהריים טובים לכולם, התכנסנו כאן היום על מנת לבחור יושב ראש לוועדה, כדי שהוועדה הזאת תתחיל לעבוד כפי שהיא עבדה בעבר, בזמנו של חבר הכנסת אמנון כהן. למען הפרוטוקול אני אקרא את הנוסח: בהתאם להוראות סעיף 10א לתקנון הכנסת ממליצה ועדת הכנסת בפני ועדת הכלכלה לבחור בחבר הכנסת משה כחלון לכהן כיושב ראש הוועדה. נא להצביע.

הצבעה

בעד ההצעה - פה אחד

נגד - אין

נמנעים - אין

ההצעה לבחור בחבר הכנסת משה כחלון ליו"ר ועדת הכלכלה נתקבלה.
רוחמה אברהם
הוועדה הצביעה פה אחד בעד בחירתו של חבר הכנסת כחלון. הרשה לי ללחוץ את ידך, אדוני יושב ראש הוועדה, ולאחל לך הצלחה.


ההיכרות שלי איתך היא רבת שנים ועוד לפני שנבחרת כחבר כנסת. הפעילות שלך, הראייה שלך והמוטיבציה שלך לקדם דברים ישליכו ללא ספק עליך ועל הוועדה כולה. הוועדה מונה גם חברי כנסת ותיקים, שמכירים את הבית הזה ויודעים איך לעבוד איתו. אני מאחלת הצלחה לחברי הכנסת החדשים ואני בטוחה שהשילוב הזה ישליך על הוועדה כולה.


אני מוכרחה לציין לשבח את יושב ראש הוועדה הקודם, שכחברת כנסת עוד לפני שמוניתי כסגנית שר היה לי העונג להשתתף בהרבה מאד ישיבות בהן הוא ניהל את הוועדה ביד רמה. אני בטוחה שהיום, כחבר בוועדה, תתרום גם מהידע וגם מהנסיון שלך לוועדה.


זאת אחת הוועדות החשובות בכנסת, העוסקת בכל הדברים המהותיים, היום-יומיים, ואין לי ספק שהוועדה הזאת תקדם הרבה מאד חוקים. מנסיוני, יש לך היכולת לעשות את זה ואני בטוחה שאתה תעשה את זה על הצד הטוב ביותר. צוות הוועדה הוא צוות מקצועי ומיומן ואני מאחלת לך בהצלחה וקדימה לדרך. אני אתן את זכות הדיבור הראשונה ליושב ראש הוועדה היוצא.
אמנון כהן
ברכות לידידי-חברי, חבר הכנסת משה כחלון. אני מכיר אותך הרבה שנים והיינו גם בצבא יחד. גם אז גילית מנהיגות ויכולת לעזור לאנשים שזקוקים לעזרה. זאת ועדת הכלכלה, אבל השתדלתי להפוך את הוועדה לוועדת כלכלה וחברה, דבר שהולך יפה מאד יחד. בוועדה הזאת אתה נתקל בכל הגופים במשק, עם הרבה מאד אינטרסים, והאינטרס שצריך להיות בראש מעיינך הוא עם ישראל והציבור. כך נהגתי ואני בטוח שבאישיות שלך אתה מייצג את החוליה החלשה או את האזרחים שזקוקים ללוביסטים, ואתה הלוביסט שלהם פה.

הייתי יושב ראש של כמה ועדות ואני אומר בסיפוק רב שבכל התפקידים שלי כנבחר ציבור לא נהניתי כפי שנהניתי בוועדת הכלכלה של הכנסת בזכות הצוות המיומן והמקצועי, שמכין לך את כל הדברים. הצוות הזה לא ייתן לך להיכשל, אני מבטיח לך, וזה הצוות המוביל של כל הבית הזה. מנהלת הוועדה, לאה ורון, נמצאת כאן הרבה שנים ויש לה נסיון רב. היועצת המשפטית של הוועדה, אתי בנדלר, תאיר את עיניך בכל פסיק קטן, שלא תיכשל חס וחלילה, כי לפעמים מילה אחת משנה את החוק במיליונים. מאד חשוב להיעזר ביועצת המשפטית והיא עושה עבודתה במסירות ובנאמנות למען הצלחתך ולמען הצלחת עם ישראל. הצוות המשרדי - עידית ודקלה - עושה את העבודה בצורה מכובדת ביותר וברמה הגבוהה ביותר עם רגישות רבה. לכל הצעת חוק של הממשלה או של חברי כנסת שעולה כאן, יש השלכה על הציבור והצוות יודע מי עלול להיפגע מהצעת החוק. תפקידך לאזן בין האינטרס של הממשלה לבין הציבור, שעלול להיפגע כתוצאה מהחלטה של הממשלה.

בצער רב אני עוזב את התפקיד הזה אבל אנחנו מסתכלים קדימה ואני אהיה כאן לעזור לך. אני מאחל לך הצלחה ואני בטוח שתצליח. עד כמה שאני מכיר אותך אתה תצליח, בעזרת השם, וכל החברים הנמצאים כאן יעזרו לך. חבר הכנסת ברוורמן, שיושב פה, יכול לתרום את חלקו בצורה טובה. תודה רבה והמשך עשייה ברוכה לך.
אבשלום וילן
אני מבקש לברך את חבר הכנסת משה כחלון. כפי שאמר אמנון, זאת אחת הוועדות המעניינות בכנסת ובעיקר בשנים האחרונות הוועדה עוסקת בתחומים שהם חדשים יחסית, בעיקר בתחום הטכנולוגיות. הנושאים הישנים יותר נדונים בוועדת הכספים והנושאים החדשים יותר נדונים בוועדת הכלכלה ולכן מבחינת תחומי העיסוק זאת אולי אחת הוועדות הכי מרתקות שיש בכנסת. היתרון השני שלה הוא המסורת שלה, על פיה היושב ראש הוא מהאופוזיציה. הוועדה התאפיינה בכך שלא היו בה קואליציות ואופוזיציות והדיונים בה תמיד ענייניים. זאת ועדה שרואה את עצמה כנציגת ציבור ואני לא זוכר שהיו בה הצבעות של קואליציה-אופוזיציה, אולי במקרים נדירים. במרבית המקרים ההצבעות ענייניות. אני מאחל לך הצלחה ואני מקווה שבעזרת הצוות המעולה שיש פה תצליח לעשות עבודה טובה.
גדעון סער
ברכות לחבר הכנסת משה כחלון על בחירתו. למשה יש גם הכישורים והיכולות להרים את הוועדה הזאת בצורה הטובה ביותר, אבל דבר נוסף, שהוא בהחלט לא מובן מאליו בחיים הפרלמנטריים, והוא ההגינות והרוח הטובה כדי להוביל את הוועדה בצורה הטובה ביותר. אני בטוח שהוועדה בראשות משה כחלון תהיה מעוז האזרח הקטן, שבה הנושאים, המצוקות וזוויות הראייה של הנושאים הכלכליים יקחו בחשבון גם את האזרח הקטן ואת מצוקות הצרכנים ולא רק את האינטרסים המאקרו כלכליים.

יש קו משותף בין היושב ראש הנוכחי ליושב ראש הקודם, חברי אמנון כהן, שניהל את הוועדה בצורה הכי מקצועית וחברית שיכולה להיות. אני מברך גם אותך על העבודה הטובה שעשית כאן, שכל חברי הבית מכל הסיעות מעריכים אותה מאד.

אני גם רוצה לברך את כל חברי הוועדה, שנכנסים לתפקיד, ואני לא נמנה עמם. אין הרבה מקומות בהם אני יכול לחגוג כניסה לתפקיד של יושב ראש מטעם סיעת הליכוד, בניגוד לקדנציה הקודמת, אבל אני עוד לא הצלחתי להגיע לחברות בוועדת הכלכלה וזאת תהיה שאיפה שלי בהמשך הקריירה. אני מאחל לכולכם עבודה מוצלחת וטובה ואני בטוח שגם תיהנו מהעבודה.
יצחק גלנטי
צהריים טובים לכולם, אני מחליף היום את חבר הכנסת זיו יצחק שלא יכול היה לבוא מטעמים אישיים. אני שמח להצטרף לפורום הזה ואפשר לומר שאני תלמיד, אבל אני מקווה שהזמן יהיה קצר, לא ארוך. להבדיל ממה שראיתי בכנסת השש-עשרה, אני ניהנה מחילופי דברים כל כך חמים ללא שום התפרצויות. הספקתי להכיר במספר פגישות את חבר הכנסת משה כחלון וגם אם הוא באופוזיציה ואני בקואליציה אני משוכנע שהוא ימלא את תפקידו בצורה נאמנה ועל בסיס ממלכתי.

אין לי צל של ספק שיש הרבה מישורים משותפים בינינו, שאנחנו יכולים לתרום בהם, בוודאי על בסיס תשתיות לאומיות, איכות סביבה וכן הלאה. אני מאחל לך הצלחה ועמידה במשימות הכבדות.
יורם מרציאנו
בתור נציג סיעת העבודה בוועדה אני מבקש לברך אותך בשם סיעתי. עונג וכבוד הוא לי לברך אותך לאחר היכרות רבת שנים. בהחלט מדובר באחד מחברי הכנסת היותר טובים שהיו בכנסת היוצאת ואני מקווה שהנסיון שצברת בכנסת הקודמת ובעבודתך במשרדי הממשלה תעמוד לזכותך. אני שמח מאד שבוועדה הזאת אין קואליציה ואופוזיציה וכולנו נהיה תמימי דיעים כדי שנוכל לייצג את הצרכן שמחכה בבית ומחכה למעשינו.

אני מבקש לברך באהבה גדולה את היושב ראש, שכני מרמלה, אמנון כהן. שמעתי שאמנון עשה עבודה יוצאת מן הכלל ואני מאחל לך, משה, שתמשיך בדרכו של אמנון. אני מבין עד כמה הוועדה הזאת חשובה מכיוון שכל יום אני מקבל עשרות טלפונים מלוביסטים.
אבשלום וילן
וזוהי רק ההתחלה.
יורם מרציאנו
מה שמנחה אותי וצריך להנחות את כולנו זה הצרכן. שתהיה לנו עבודה פוריה ובהצלחה. שוב, בהצלחה גם לחברת הכנסת רוחמה אברהם כיושבת ראש ועדת הכנסת.
אליהו גבאי
אין לי ספק בזכות כישוריך תוכל למלא את התפקיד בנאמנות. היכרתי אותך עוד לפני שנבחרת לכנסת ושמתי לב לצניעות ולענווה שמלווים אותך, דבר שחשוב בעבודתנו המקצועית. התכונות האלה משדרות משהו ורק מי שיש לו יכולת, משדר ענווה וצניעות. צריך למצוא את האיזון על מנת להיות הכתובת והגיבוי לאוכלוסיות החלשות. בעברי הייתי בוועדת הכלכלה ואני זוכר את הלחצים הרבים שהפעילו הלוביסטים כדי לא לתת אפשרות להעביר את חוק סימון המחירים. כולנו יודעים מה החשיבות של סימון המחירים כדי שהצרכן יוכל להשוות מחירים. אני יודע שהלחצים האלה קיימים ואני מאחל לך שתדע לשמור על האיזון כדי להיות כתובת לאוכלוסיות החלשות גם בתחומים הכלכליים.

בשם סיעתי אנחנו נותנים לך כתף ונעמוד לרשותך על מנת לעזור לך. חבר הכנסת גלנטי אמר שהוא תלמיד וחז"ל בתורה אמרו שכל חכם, שמציינים את שמו כחכם, חייבים להצמיד לו את המילים "תלמיד חכם". זה מראה שאנחנו חייבים להיות תלמידים כל ימינו כי מרגע שהחכם לא תלמיד, הוא חדל מלהיות חכם. הלוואי ותמיד נהיה תלמידים כל ימינו. תודה.
גלעד ארדן
אני רוצה לברך אותך, גברתי יושבת ראש ועדת הכנסת, על מינוייך. אני מאחל לך הצלחה ואני בטוח שתצליחי בתפקידך. לפני כשלוש שנים, כשהייתי חבר כנסת חדש, נכנסתי לדכאון בגלל שלא הצלחתי לקבל מקום בוועדות שנחשבות יוקרתיות יותר - כספים, חוץ וביטחון. הגעתי לוועדת הכלכלה ואחרי שהייתי ברוב ועדות הכנסת אני חושב שזאת היתה הוועדה הכי מעניינת והכי משפיעה. בסופו של דבר בוועדת הכספים אתה כמו חנווני של הכנסת, כאשר מעבירים כספים מכאן לשם ואין כמעט לימוד לעומק. בוועדת הכלכלה יש הזדמנות אמיתית להשפיע על חיי היום-יום של אזרחי המדינה במגוון עשיר מאד של תחומים - תקשורת, תחבורה, תיירות, תאונות דרכים, צרכנות ועוד. שימו לב לנושאים שעולים לסדר היום בימים האחרונים ומרגיזים את האזרחים - המונדיאל, עמלות הבנקים ועוד. אלה נושאים שנדונים בוועדה הזאת ואפשר להשפיע בהם.

כפי שציינו חבריי, היתרון הגדול ביותר הוא שהוועדה הזאת כמעט ולא פוליטית כי יש יושב ראש מהאופוזיציה וכולנו צריכים להיות לוביסטים של הצרכן הישראלי. אני חושב שהיושב ראש, חברי וידידי משה כחלון, שבחרנו בו היום פה אחד לראשות הוועדה, הוא האדם המתאים ביותר לכהן בתפקיד הזה. המקום בו הוא גדל והרגישות חברתית שיש בו לחיי היום-יום של האזרח הישראלי יביאו את הוועדה לתוצאות ולהישגים שכולנו נוכל להתגאות בהם. אני רוצה להזכיר, כמובן, את הצוות המצוין של הוועדה - עידית, היועצות המשפטיות ומנהלת הוועדה. אני רוצה להודות גם לשני יושבי ראש הוועדה הקודמים, אמנון כהן ושלום שמחון, שניהלו את הוועדה גם ברגישות חברתית ויוצאת דופן וגם בצורה הוגנת ללא שיקולים פוליטיים. תודה ובהצלחה.
רונית תירוש
ברכות לחברת הכנסת אברהם ובהצלחה רבה. חבר הכנסת ארדן נתן פתיח ארוך וממצה על אופי הוועדה. היה לי מאד חשוב להיות חברה בוועדה לא רק בגלל היחצנות שבה - אנחנו יודעים שיש ועדות יותר פופולריות - ושמעתי רבות וטובות על ועדת הכלכלה, שדנה במהויות של דברים, יורדת לעומקם של הדברים והכי קרובה לאזרח ולצרכן בצרכיהם היום-יומיים.
אנחנו, כנבחרי ציבור, לזה נועדנו, ולכן מכלל הנושאים המעסיקים אותי באופן טבעי, כגון: חינוך ונושאים חברתיים אחרים, בחרתי לגוון, להרחיב אופקים וועדה זו ממש ענתה על הצורך הזה. לפי מה שאני שומעת אין לי ספק שאני מאד אהנה מהעשייה כאן. אתה, חבר הכנסת כחלון, כוכב עולה בשמי הפוליטיקה הישראלית. אני מאחלת לך ובטוחה שתביא את המעמד של הוועדה הזאת למקום הכי גבוה עד שיעמדו בתור כדי להיכנס אליה. אני בטוחה שכך יהיה ובהצלחה רבה.
אסתרינה טרטמן
אני רוצה לברך אותך, גברתי יושבת ראש ועדת הכנסת, ואת היושב ראש החדש הנכנס. אני מביאה את ברכת ישראל ביתנו. מבט חטוף בחוברת שהונחה על השולחן נתן לי את מה שכבר הבנתי קודם, את הידע והתחושה שהוועדה הזאת היא ועדה של עשייה. באותה נשימה אני רואה שיש כאן צוות מצוין, הכולל את מנהלת הוועדה ואת כל הצוות שעושה עבודה נהדרת. הפרסום הזה נותן לי המון כלים ותחושה לעניין מהות הוועדה. אני באה מרקע של כספים וכלכלה ואותך, חבר הכנסת כחלון, אני מכירה באופן אישי לכן אין לי ספק שהשיבוץ שלך יהיה מבורך ותצליח בעשייה. בחרתי בוועדת הכלכלה וויתרתי על ועדת הכספים מבחירה חופשית שלי בדיוק בגלל אותן סיבות שהועלו כאן קודם. אני חושבת שיש לנו הרבה מה לעשות יחד ואני מתחייבת לעשות את המיטב והמירב מבחינת הנסיון שאני מביאה איתי בתחום המקצועי. אין לי ספק שיחד תעמוד לנגד עינינו טובת העם ולפחות אצלך אני יודעת שזה אמיתי, מתוך היכרות אישית. אני בטוחה שיחד נעשה ונצליח.
היו"ר משה כחלון
תודה רבה לכולם על האמון ועל הבחירה. אני אעשה כמיטב יכולתי להצדיק את זה. גברתי, יושבת ראש ועדת הכנסת, בהצלחה ותודה על המילים החמות. אני אשתדל לא להפוך את זה למועדון הערצה הדדי.


אני מודה לכולכם על המילים החמות, על הגיבוי ועל האמון ואני רוצה לגעת בכמה דברים שאני מאמין בהם. היום ייצא סדר יום של עבודת הוועדה בשבוע הבא.


אתמול התבשרנו כי המשק צמח ברבעון האחרון של 2006 ב-6.6% ויחד אתכם אני מתכוון לכוון את הצמיחה הזאת למקומות הנכונים ואתם תראו שיש משמעות גדולה מאד לניווט של הוועדה. אני מתכוון בעיקר לאזרח הקטן. גדעון, יושב ראש הסיעה, דיבר על כך שזה הולך להיות מעוז של האזרח הקטן. את רובכם אני מכיר ואת אם אני לא מכיר מישהו באופן אישי, אני יודע שזאת האוריינטציה שלו. אנחנו נהיה קשובים לצרכים החברתיים של כל הרבדים בחברה הישראלית. אני מאמין שהיום, כאשר הקופה מלאה, והקופה מלאה, צריך להפנות משאבים לצרכים חברתיים. אנחנו יודעים שחברה טובה נמדדת בהתייחסות שלה לשכבות החלשות, לאזרחים שחסר להם, לחולים ולנכים. גם כאן יש לנו אפשרות לסייע לציבור הזה ואנחנו נסייע לו.


אנחנו נסייע גם לציבור שממתין לנושא ההלוואות לדיור ולשיכון. הוועדה הזאת פועלת גם מול משרד הבינוי והשיכון ומול הבנקים למשכנתאות וגם כאן יהיה לנו מה לומר. ידידי גלעד טיפל בנושא הקטל בדרכים והוא עשה עבודה מצוינת לדעת כולם. גם בזה נטפל. עמלות הבנקים הוא דבר שנוגע לכל בית ולכל משפחה וגם זה יבוא לסדר היום של הוועדה. אנחנו יודעים שתקופת צמיחה מעודדת צריכה וגם כאן נעמוד לצידו של האזרח במסגרת חקיקה בנושאים צרכניים תוך שקיפות מלאה. נעשה הכל על מנת לפתח מסחר הגון לטובת כל הצדדים.


מנסיוני כחבר בוועדת הכלכלה אני יודע שנעסוק כאן בדברים מאד כבדים וטעונים. אני אדם מאד נוח ומאד סבלני ואני חושב שזה נשק מאד מאד חשוב. אני מבקש מכם גם להצטייד בנשק הזה כי נגיע לוויכוחים קשים, שאני בטוח שיהיו ענייניים. זאת ועדה שמורכבת מאנשים פוליטיים, אבל היא בכלל לא פוליטית. אי אפשר להגיד על ועדה בכנסת שהיא לא פוליטית, לכן אני אומר שהיא מורכבת מאנשים פוליטיים אבל היא לא פוליטית. מי שרואה את האזרח הקטן מול העיניים ומי שרואה את טובת המשק מול העיניים, מגיע מייד לקונצנזוס ולשיתוף פעולה לטובת הנושאים.
אני מתכוון לנהל את הוועדה בצורה הכי עניינית, היכן שצריך לסייע לממשלה נסייע לה והיכן שצריך לעמוד מול הממשלה נעמוד מולה, בצורה הוגנת ומקצועית.

נושא שכבד מגיע לפתחנו הוא חוק ההסדרים וחלק מהחוקים יגיעו לוועדה הזאת. אין ספק שיהיו לחצים מצד השרים שלכם ומהרבה כיוונים. אני כבר מודיע שכל סעיף בחוק ייבדק לגופו על ידי אנשי מקצוע ולפי חוות הדעת שלהם אנחנו נחליט. אנחנו נסייע למשק בהסרת חסמים ובקידום רפורמות שטובות לאזרח ולמשק. כמובן שנעשה כל מה שביכולתנו לטובת המשך השגשוג והצמיחה של המשק.

אני מודה לידידי, חבר הכנסת אמנון כהן, שהייתי חבר אצלו בוועדה בשנים האחרונות. הוא גם זכה בתואר אביר איכות השלטון בקטגוריה של הרשות המחוקקת. אמנון, ניהניתי לעבוד איתך.
אמנון כהן
אתה צריך לזכות בזה בשנה הבאה. תשאף לזה.
היו"ר משה כחלון
אני אעשה כל שביכולתי להגיע להישג הזה, שהוא הישג מכובד מאד בתקופתנו, כאשר השחיתות הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהמציאות הקשה שלנו. אמנון, ניהלת את הוועדה בצורה מקצועית, קידמת נושאים מאד מאד כבדים ולא פעם בתחילת ישיבה חשבתי לעצמי איך תצא מנושא מסוים, אבל יצאת ממנו יפה, כמובן בזכות הצוות המעולה של הוועדה.
אמנון כהן
תשמור עליהם.
היו"ר משה כחלון
למעשה הן צריכות לשמור עליי ולשמחתי אני מוקף בנשים איכותיות. אני בטוח שהצוות המקצועי של הוועדה יסייע לי כפי שהוא סייע ליושבי הראש הקודמים. שוב, אני מודה לכולם על האמון ונאחל הצלחה לכולם. תודה רבה לכולם, הישיבה ננעלה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:40.

קוד המקור של הנתונים