פרוטוקול

 
הכנסת השבע-עשרה

PAGE
1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

16.05.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ח באייר התשס"ו (16 במאי 2006), שעה 11:30
סדר היום
בחירת יושב-ראש לוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני - היו"ר

אריה אלדד

חיים אמסלם

נאדיה חילו

רן כהן

סופה לנדבר

מרינה סולודקין

אפרים סנה

ליה שמטוב

אלחנן גלזר
מוזמנים
רוחמה אברהם – יו"ר ועדת הכנסת

אריה האן – מזכיר הכנסת

אתי בן-יוסף – מנהלת ועדת הכנסת
יועצת משפטית
עו"ד ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
שלומית כהן

בחירת יושב-ראש לוועדה
היו"ר רוחמה אברהם
בוקר טוב, חברות וחברי הכנסת. הגעתי לכאן על-מנת למנות יושב-ראש לוועדה. בהתאם להוראות סעיף 10(א) לתקנון הכנסת, ממליצה ועדת הכנסת בפני ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לבחור בחבר הכנסת משה שרוני לכהן כיושב-ראש הוועדה.


מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

ה צ ב ע ה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין


נבחרת פה אחד.

אני מברכת אותך, אדוני היושב-ראש. בהצלחה רבה. מהכרותי הקצרה אותך, את הרוח של העשייה, הרוח של ה"פושריות" – ממה ששמעתי, ועשיתי קצת שיעורי-בית – אין ספק שבתפקידיך הקודמים הצלחת להוביל הרבה מאוד מהלכים. ועדת העבודה, הרווחה והבריאות היא אחת מן הוועדות הרגישות מאוד בכנסת. אין ספק שעל סדר-יומה של הוועדה ושל הממשלה הוא כל מה שקשור בנושאים החברתיים, תשלומים כאלה ואחרים, סל הבריאות וכל מה שקשור לאנשים הזקוקים לנו כחברי הכנסת. אני בטוחה שתצליח. אנחנו נשתף פעולה גם כוועדת הכנסת.

יש לך פה צוות שהוא צוות טוב, צוות שחלקו מכיר הרבה מאוד זמן גם את הכנסת וגם את עבודת הוועדה. אני בטוחה שביחד תובילו את העבודה הזו בתוך הוועדה, בשיתוף פעולה מלא. בהצלחה רבה.

חבר הכנסת סנה, בבקשה.
אפרים סנה
אני רוצה לברך אותך. כיושב-ראש סיעת העבודה יש לי סיבה מיוחדת לשמוח שמי שהגיע לכנסת על רקע של מצע חברתי, יושב בראשה של הוועדה הכי חברתית של הכנסת. על הרקע הזה אני בטוח שנעבוד ביחד ונעשה פה כמה דברים טובים מאוד למען אלה ששלחו אותנו לבית הזה. שיהיה לך בהצלחה.
היו"ר משה שרוני
תודה רבה.
נאדיה חילו
אני רוצה לומר כמה מלים כעובדת סוציאלית. הגעתי לכאן כעובדת סוציאלית ומנגיעה בתחומים האלה. ברור שגם אם הוועדה הזאת היא לא הכי אטרקטיבית בכנסת, היא הכי רלוונטית. במיוחד היום, בדורנו ובתקופה הזאת, מבחינת הסוגיות ומבחינת המצב החברתי. הרבה מאוד אזרחים היום נושאים את עיניהם לכנסת בשל הנושאים החברתיים האלה, ומשקלה של הוועדה הזאת הוא מאוד גדול.


אני מאחלת לך כיושב-ראש, ולכל החברים, שהדיונים שלנו יהיו גם פוריים וגם יתרמו לחתכים מאוד גדולים של החברה האזרחית.
היו"ר משה שרוני
תודה רבה.
רן כהן
אני מוצא את עצמי יותר ויותר מתפאר בזה שאני ותיק בכנסת. בחדר הזה אני הכי ותיק.
היו"ר משה שרוני
אני רציתי שתהיה שר הרווחה.
רן כהן
אבל ראש הממשלה שלך לא רוצה. שמונה שנים ישבתי פה, עוד כאשר אורה נמיר היתה יושבת-ראש הוועדה. הוועדה הזאת מתאפיינת בכך שכמעט תמיד היושב-ראש שלה הוא חבר הקואליציה. אבל תמיד היושב-ראש שלה הוא גם זה שמנסה לעמוד גם בראש הנאבקים אל מול הממשלה לטובת הציבור החלש. במקום שבו הממשלה, בגלל אילוצים וטיעונים שונים, אומרת "לא, לא, לא" – הוא הדובר הכי חזק של "כן, כן, כן", עד שמגיעים לפתרונות. בחדר הזה חוקקו חוקים בראשות יושב-ראש הוועדה, שהממשלה התנגדה להם כמעט מכל וכל.


אני מאחל לך שבאותה דרך תצליח להוביל את הוועדה להצלחות האלה, כי זה לטובת העם בישראל.
היו"ר משה שרוני
תודה רבה.
אריה אלדד
אני מבקש לברך אותך לרגל כניסתך לתפקיד, למינוי הזה. אתה נכנס לנעליים גדולות, כפי שנוהגים לומר. ישב פה חבר הכנסת שאול יהלום במשך כמה שנים, ועשה עבודה פרלמנטרית מצוינת. כך גם חיים כץ אחריו.


אני מבטיח לעזור לך ככל שאוכל, לפחות בתחום שאני מבין בו קצת יותר מאשר בדברים אחרים, וזה בתחום הרפואה. בתחום הזה יש לך כאן שני רופאים.
היו"ר משה שרוני
תודה רבה.
מרינה סולודקין
אני מאחלת לך הצלחה. ההצלחה שלכם בבחירות היא גם הצלחה להגיע למקום המכובד הזה. זאת ועדה יוקרתית, ואני מאוד שמחה שאני חברת הוועדה הזאת. אם יש כלים לשפר את המצב של החלשים ושל הנזקקים, זה כאן. אנחנו מבטיחים לך את כל העזרה כדי לעבוד ביחד.
היו"ר משה שרוני
תודה רבה.
ליה שמטוב
גם אני רוצה לברך אותך, חבר הכנסת שרוני. שנינו מהצפון, אתה מחיפה ואני מנצרת עילית, וזה קרוב ללבי. כסגנית ראש העיר השתתפתי בוועדת הרווחה וביליתי פה בכנסת, בעיקר בנושא תוכנית ויסקונסין "מהלב", ואני בטוחה שהוועדה תעשה הכול כדי לשפר ולשנות, אולי גם לבטל, והנושא הראשון יהיה הנושא הזה.
היו"ר משה שרוני
תודה.
חיים אמסלם
חבר הכנסת שרוני, אני רוצה לברך אותך על המינוי לתפקיד יושב-ראש הוועדה. אני מכיר קצת את עבודת הוועדה. הייתי בעבר הרחוק, במשך שלוש שנים, סמנכ"ל בחברת "המשקם" שקשורה לאנשים שקשורים לוועדה הזאת. הוועדה היא מאוד חשובה. כמייצג את המפלגה שלי, שהיא מפלגה חברתית, כמובן שהנושא קרוב ללבנו. אשמח לתת כתף עם חברי וחברותי ולסייע ככל שנוכל להצלחת הוועדה ולהצלחתך.
היו"ר משה שרוני
תודה רבה.
אלחנן גלזר
אני יכול להעיד שהבחירה שעשיתם היא הבחירה של האיש הנכון במקום הנכון. אין יותר ראוי ממשה שרוני לנושא הרווחה והעבודה. היום הוא יום בשורה לכל גמלאי מדינת ישראל ונזקקיה, שמשה שרוני ידאג להוציא אותם מחושך לאור. תודה.
היו"ר משה שרוני
גברתי יושבת-ראש ועדת הכנסת, חברי הכנסת, חברי הוועדה ואורחים מכובדים, הנושא של רווחה ובריאות הוא לא כל כך רחוק ממני. הייתי קרוב במשך 13 שנה, כיושב-ראש ארגון עובדי עירייה, כדי לעזור לא רק לעובדים אלא לכלל תושבי חיפה. מנהל אגף הרווחה היה יושב אצלי כל בוקר. בנוסף לזה ישבתי עם שרי האוצר במשא-ומתן למען החלשים. למרות שהם היו גדולים – אנחנו הצלחנו אצל ארידור לבטל שלוש דרגות ולקדם את העובדים ואת הפועלים בשלוש דרגות, ואז לא עשו חישובים עם מיליארדים. וכך גם עם כהן-אורגד.


מה שאני מבקש מכולנו – כולנו באותו סיר, כולנו צריכים להוציא את התבשיל הטוב ביותר למען המטרה שאנחנו נבחרנו בעבורה. צריך סבלנות וסובלנות. בלי תרבות הקשבה אי-אפשר להבין ואי-אפשר לשמוע. אם כולנו נהיה יד אחת, אם מה שנחליט כאן לא ימצא חן בעיני הממשלה אני אהיה הדובר כדי לשכנע אותם שאנחנו הצודקים והם לא צודקים. נעשה הכול ונעבוד, גם אם נצטרך לעבוד הרבה שעות כדי לגמור ולא להשאיר שום דבר.


אני מצפה מכולנו שהשולחן תמיד יהיה ריק, ואנחנו נעשה הכול כדי לעשות את המאמצים לעזור לשכבה כל כך חלשה. אף פעם במדינת ישראל לא היתה שכבה כל כך חלשה כפי שיש היום. אני לא רוצה להאשים רק אחד, אני מאשים את כל הממשלות. ב-1954 נקבע בחוק שכל גמלאי צריך לקבל 19.4% והורידו ל-14%, וכל הממשלות אשמות, לא רק אחת. זה לא ייתכן. לקחו מהגמלאים מעל 43 מיליארד שקלים, ועכשיו מתמקחים על מיליארד ועל חצי מיליארד. עד שלא נחזיר את כל הכסף הזה, לא נהיה שקטים. זה נקרא שלא עשינו את העבודה.
מרינה סולודקין
גם לאלה שמקבלים קצבאות זקנה.
היו"ר משה שרוני
בנושא התקציב, אנחנו כבר בחודש מאי ובעוד חודשיים מתחילים תקציב חדש. מה שיכולנו להשיג לשכבות החלשות השגנו, ואני חושב שההישג שהגמלאים השיגו הוא פעם ראשונה בתולדות ישראל במשך 58 שנים. אחרים יגידו שזה מעט, אבל כשלא השיגו כל הזמן שום דבר ואנחנו השגנו 658 מיליון, אז לא יכולים להגיד שזה שום דבר.
רן כהן
מי שאומר שזה מעט, שישיג עוד.
היו"ר משה שרוני
נכון. הדגש שלי ושל התנועה שלי, ואני חושב של כולנו, הוא שאנחנו רוצים להיות שותפים מלאים בחלוקת העוגה ב-2007. אנחנו נחליט איך מחלקים את התקציב, ולא פקידי האוצר. לא פקידי האוצר יכתיבו את המדיניות של הכנסת או של הממשלה. אנחנו נצטרך לעשות את כל המאמצים, כולנו ביחד, ולא חשוב אם אופוזיציה או קואליציה. אנחנו נבחרנו למטרה אחת, לעזור ולהרים את כל השכבות שהשפילו אותן ורמסו אותן עד היסוד. צריכים להרים להם את הכבוד בחזרה. אנחנו נעשה את זה, כולנו ביחד. העבודה חייבת להיות משותפת, כנה וישרה. כולנו ביחד נעבור את זה.


אני רוצה להודות לכולכם, ואני מבטיח שיתוף פעולה ממני 24 שעות ביממה. הטלפונים שלי פתוחים תמיד. אני עונה אישית, ואם אני בישיבה עונה מישהו אחר.


אני רוצה לאחל לצוות שיעבוד אתי סבלנות וסובלנות.
רן כהן
דרך אגב, זה צוות שראוי לכל ברכה.
היו"ר משה שרוני
אני איש נוח מאוד, אבל לא נוח כשלא מבצעים את העבודה. אני בטוח שכולנו נשתף פעולה ונוכיח לוועדה שיש כאן צוות מעולה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים