פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת הכספים

26.4.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, כ"ח בניסן תשס"ו (26 באפריל 2006), שעה 9:30
סדר היום
זכויותיו של בן/בת זוג ראש ממשלה מכהן.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר

חיים אורון

זאב אלקין

מנחם בן-ששון

יצחק הרצוג

ג'מאל זחאלקה

אביגדור יצחקי

אחמד טיבי

ישראל כץ

סטס מיסז'ניקוב

יעקב מרגי

מיכאל נודלמן

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין

משה שרוני
מוזמנים
צביה שמעון
- סמנכ"לית משרד ראש הממשלה
יועצת משפטית
הלית מגידו
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה
תמר פוליבוי

א. זכויותיו של בן/בת זוג ראש ממשלה מכהן
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את הישיבה. היתה פניה של אילן כהן בנושא זכויותיהם של בן או בת זוג ראש ממשלה מכהן. הנושא הזה לא היה אקטואלי בקדנציה הקודמת. מרגע שמדובר על המועמד לראשות הממשלה, על ממלא המקום, הדבר כן נוגע לו. יש כל מיני סעיפים ותתי סעיפים שהם לא ברורים לגבי הזכויות.

נמצאת כאן נציגת משרד ראש הממשלה, שאני רוצה שתסביר לנו את מהות הפנייה. התייעצתי עם נורית אלשטיין, היועצת המשפטית של הכנסת, והיא המליצה לי להקים ועדה נוספת. גם אני רוצה להמליץ על כך לוועדה. הוועדה לא תאשר שום דבר רק עם ועדת הכספים. אין כאן מחטפים ודברים מתחת לשולחן. אני רוצה שהכל יהיה ברור ומונח על השולחן. אני רוצה שהכל יהיה מרוכז ושההחלטות יהיו כתובות. סמדר, הכול ידוע לי. היועצת המשפטית של הכנסת למדה את הנושא הזה אתמול ואמרה לי מה צריך לעשות. נמצאת אתנו גם היועצת המשפטית של הוועדה, הלית מגידו. אני מבקש שתציגי את הנושא בקיצור, כי לא יהיה היום דיון.
צביה שמעון
אנחנו לא נקבע.
חיים אורון
אני בעד לקבוע, אבל השאלה באיזה אמצעים ומי הכלי שיקבע.
יעקב ליצמן
ועדת כספים תקבע.
חיים אורון
הנוהל הוא שהוועדה שעוסקת בשכר חברי כנסת, ועדת גרונאו, עוסקת בכל הנושאים הללו.
יעקב ליצמן
דיברתי למשל על הוועדה של אברהם בייגה שוחט.
חיים אורון
הוועדה של שוחט עסקה רק בראשי ממשלה ונשיאים בסיום תפקידם, לא בשוטף, ולא במקרה. בכל הנושאים שקשורים בחברי כנסת מכהנים ובזכויות הנלוות שלהם, ואפילו בזכות של ראש הממשלה לשעבר, אנחנו קיבלנו חוות דעת מוועדת גרונאו. היא תבחן את הנושא, תגיד שזה נראה לה, והיא ממליצה על פי אותו מסלול רגיל. לכן הוועדה מספיק נבונה, חיצונית, עוסקת בשכר שלך ושלי, היא תמליץ לוועדה. כמו שוועדת גרונאו תמליץ לוועדת הכספים, ובא לציון גואל. שלא חמישה חברי כנסת יקבלו טלפונים מלשכת ראש הממשלה. מי שרוצה שיתעסק עם זה, אני לא.
ראובן ריבלין
ועדת שוחט נזקקה לנושא שהובא בפניה רק משום שלא היה פתרון אחר. הממשלה לא יכולה לטפל בראשי ממשלה לשעבר. נוצרה לקונה, ואז הוחלט להקים, לפי הצעת אורון, ועדה מיוחדת לטיפול בנושאים מיוחדים אד הוק. היא גם הקפידה הקפדה יתרה. אנחנו הוצאנו את נושא הזכויות והחובות לוועדה חיצונית, מתוך הגיון, ולכן תמוהה בעיניי חוות הדעת.


דרך אגב, צפה שהיועצים הבאים ממשרד המשפטים יתנו לך חוות דעת, ובלבד שהם ינהלו את העניינים. בזהירות רבה מאיזה שהן חוות דעת של יועצים משפטיים שמבלבלים את המוח. הנושא הזה חייב להיות מוסדר, משום שבהחלט יש תפקיד גם לאשת ראש ממשלה, ואני חושב שההצעה צריכה להיות מובאת על ידי ועדה חיצונית. אני מציע להעביר לוועדת גרונאו, שאנחנו אחרי זה או נאמץ אותם או נדחה אותם. אני תומך בעמדתו של אורון.


אשת ראש ממשלה זה בהחלט תפקיד ראוי, כי היא תעשה את עבודתה, ויותר טוב שתנאיה יהיו מוגדרים.
מיכאל נודלמן
אני תומך.
מנחם בן ששון
אם נצפה לקבל מהם תשובות שנוגעות לא רק לשאלות שכר, זה ברור בדיוק. זה לא אוטומטית מה שהוא עושה לנו...
מיכאל נודלמן
מה שהוא מציע, אנחנו צריכים לדבר על זה.
סמדר אלחנני
אני מכירה את הנושאים האלה כבר שנים. הסמכות לגבי ראש הממשלה, ומכך גם אשת ראש הממשלה, היא על פי החוק רק בידי ועדת הכספים. ועדת גרונאו היא ועדת הכנסת, ולכן היא נהייתה ועדה ציבורית, שצריכה לאש או לדחות המלצות של ועדה ציבורית. לצורך ראש הממשלה והשרים, רק ועדת הכספים. פעם זה היה בידי ועדה ציבורית לכמה שנים, זה חזר על פי ועדת הכנסת לוועדת הכספים.
הלית מגידו
לגבי שרים, ובראשם ראש הממשלה כראשון מבין השרים, אין שום חובה להתייעץ עם ועדה ציבורית.


יחד עם זאת, צודק חבר הכנסת אורון, כדי למנות אותם כוועדה מייעצת. מצד שני, אין שום מניעה לבחור בדרך של הקמת ועדת משנה של X חברי כנסת, כפי שהם ימצאו לנכון. אני רוצה להפנות את תשומת לבכם לבעיה עקרונית. ועדת הכספים מוסמכת לקבוע אך ורק את שכרו ואת התנאים הנלווים של שכר ולגבי שאריו, רק כאשר הוא עובר מן העולם. אין לה סמכות לקבוע את תנאיה של אשת ראש הממשלה, מכיוון שהיא לא שר.


אני עומדת מאחורי המלצתה של היועצת המשפטית של הכנסת, שצריך לבחון את הנושא. ראש ממשלה מקבל אש"ל בשיעור של 25 דולר ליום, אבל כאשר אשתו מצטרפת אליו הוא מקבל 35 דולר, אבל התנאים האלה יינתנו לראש הממשלה.


היו דברים שאינם קשורים רק לאשת ראש הממשלה, אלא לגבי אחסון של פריטים. זה מצוי לחלוטין בסמכותה של ועדת הכספים.
יעקב ליצמן
לקראת הישיבה הבאה אשתדל לגבש הסמכה רחבה ככל שניתן, גם בנושא של ועדה ציבורית.
ראובן ריבלין
מתוך ידיעה אישית, אני רוצה להעיר שנכון שאי התייחסות לנושא שמובא בפנינו, זה בגלל שהמחוקק לא חשב על כך. אין ספק בכלל שהיה קובע מידה שווה. לכן אני אומר שאנחנו צריכים להקיש מידה שווה ולומר שאנחנו חושבים בהחלט שמקומה של אשת ראש ממשלה הוא חשוב ביותר בממלכתיות ובתפקוד ראש הממשלה.


גם כאשר ועדת הכנסת מעבירה בקשה שתדון בזכויות חברי הכנסת, החלטת הוועדה אינה סופית, אלא רק בגדר המלצה.
חיים אורון
ראו הפעם האחרונה.
ראובן ריבלין
כל הייעוץ המשפטי מסתמך על כל שפה נאמר ושם נאמר.
צביה שמעון
לא שמנו על הנייר משהו שלא היה נהוג.
חיים אורון
הוויכוח הוא לא אתך.
יעקב ליצמן
אני אשתדל להגיע להסכמה לגבי ועדה ציבורית. אני חושב שצריך לעשות ועדת משנה כדי לדון בנושא.

הישיבה ננעלה.

קוד המקור של הנתונים