פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

24.4.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שני כ"ו בניסן התשס"ו (24 באפריל 2006) בשעה 9:10
סדר היום
תקנות התעבורה (עדכון מס'), התשס"ו-2006 (עדכון קבוצות המחיר) (מכתב מ-27.3.06).
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

זאב אלקין

מנחם בן ששון

ג'מאל זחאלקה

אביגדור יצחקי

יצחק כהן

סופה לנדבר

סטס מיסז'ניקוב

יעקב מרגי

מיכאל נודלמן

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין

משה שרוני

שלום שמחון
מוזמנים
בועז סופר – סמנכ"ל רשות המסים

עו"ד איריס ויינברגר – יועצת משפטית, רשות המסים

דפנה עין-דור – מנהלת אגף כלכלה, רשות המסים

יוסי שטיינמץ – מנהל תחום יבוא אישי ורכב, רשות המסים

דני שביט – מנכ"ל יונדאי חברת כלמוביל
יועצת משפטית
הלית מגידו
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

תקנות התעבורה (עדכון מס'), התשס"ו-2006 (עדכון קבוצות המחיר) (מכתב מ-27.3.06)
היו"ר יעקב ליצמן
הנושא הבא: תקנות התעבורה התשס"ו-2006 (עדכון קבוצות המחיר). בועז סופר בבקשה.
בועז סופר
בוקר טוב. אני סמנכ"ל רשות המסים. בהצלחה לחברי הכנסת החדשים והוותיקים.

זה נושא שעולה שגרתית פעם בשנה בסוף אפריל. מאי זה יום ההולדת של המכוניות. החל מה- 1 במאי מאפשר משרד התחבורה לרשום דגמי רכב מהשנה העוקבת אחרי הקלנדרית. בכל שנה אנחנו מגיעים לוועדת הכספים כדי לאשר את התיקונים או את העדכונים בקבוצות המחיר, לפי מודל שכבר פיתחנו והוא רץ זה מספר שנים. הוא מחשב את השקלול הממוצע של שערי החליפין בהתאם להתפלגות היבוא. בדרך זו אנחנו מצליחים למצע את הפערים בין שערי החליפין השונים כי הם כמובן לא זזים באותה עוצמה ולא תמיד באותו כיוון.
היו"ר יעקב ליצמן
כן, קורה שאתם גם מורידים את המחיר.
בועז סופר
לראשונה אנחנו מורידים מחירים. אני שמח וגאה להיות פה. אני הבטחתי בפני ועדת הכספים בדצמבר השנה שעם הורדת מס הקנייה והמע"מ אנחנו נעקוב אחר התפתחויות בענף הרכב, ונוודא את ההתאמה של רמת המיסוי לתוך קבוצות המחיר. אנחנו לא מפקחים על המחירים – צריך להדגיש את זה- אבל אנחנו קובעים מסגרת, שמשמשת לצורכי שווי שימוש למי שיש לו רכב מהעבודה, והן לצורכי קביעת אגרת הרישוי; יש 7 קבוצות, ואנחנו מעדכנים אותן פעם בשנה, כפי שציינתי.

במקרה שלפניכם לראשונה יש הפחתה בקבוצות המחיר. זה אומר שאם בקבוצה השכיחה, קבוצה מספר שתיים - רכב אוטומטי 1.6 ליטר משפחתי שעלה עד לפני כשנה עד גבול של 122 אלף שקל – לאור הורדת המע"מ ומס הקנייה ההשפעה היא כ- 1500 שקלים. תכף אני אציין השפעה חשובה יותר, לטעמי, אבל המחיר ירד ב- 1500 שקלים. יכול מאן דהו לחשוב שאם יבואן מכר לפני שנה ב- 122 אלף שקל, אם הוא לא ישנה את המחיר לכאורה הוא עבר לקבוצה גבוהה יותר – קבוצה 3. זה לא קורה; יבואני רכב נוהגים להתאים את עצמם לקבוצות המחיר גם למעלה וגם למטה. במקרה הזה ומאחר שקבוצה 2 מרכזת כ- 60% מהמכירות היבואן לא יכול להיות בקבוצה 2, 3, או 4, הוא תמיד שומר נציג שם. לכן ההתאמה לקבוצות המחיר היא כמעט אוטומטית. לכן המחירים ירדו. אני רק מזכיר שהמחירים של קבוצות המחיר גוררים מחירים אחרים גם של כלי רכב שלא נמצאים על גבול הקבוצה. לדוגמה, רכב של 130 אלף שקלים ירד לכ- 127 אלף שקלים, ורכב של 118 אלף שקלים ירד ל- 115.

לבקשת ועדת הכספים בדצמבר בדיון על הפחתת מס הקנייה על כלי רכב – מהלך רב שנתי שהתחיל ב- 1 בדצמבר 2005 ויסתיים ב- 2010 – ביקשו חברי הכנסת למקד עוד יותר את תמריצי המס ואביזרי בטיחות. התחייבנו, וכך עשינו, גם דיווחתי על זה לוועדה. נתנו תמריצי מס גבוהים יותר ל- 6 כריות אוויר ולבקרת בטיחות – כל זה היה מתואם עם שר התחבורה. אני מאוד שמח לבשר לכם שהמהלך הצליח למעלה מהמשוער. אפשר לומר שבדגמי 2007 לא רק יש הפחתה של 1500 שקלים, אלא תמריצי המס גם עשו את שלהם, והרוב המוחלט של דגמי הרכב המובילים לציי הרכב, אלה שמקבלים רכב צמוד, ואין להם האפשרות לבחור. אדם פרטי יכול לבחור אם לקנות רכב שיש בו 2 כריות אוויר או עם 6 כריות אוויר. לציי הרכב האפשרות הזאת לא קיימת, ואנחנו תמרצנו, ולכן בקבוצה 2 הסטנדרט המקביל זה 6 כריות אוויר. זה נתון חיובי, ולכן עיתונאים נמנעים מלעסוק בו, אבל זאת הייתה התחייבות. הוועדה ביקשה בזמנו, וזה בהחלט סייע. לכן אפשר לומר שיש ירידה במחירים וגם גידול בכלי הרכב שמאובזרים ביותר כריות אוויר. לא הורדנו מחירים וויתרנו על אביזרי בטיחות, או להפך – השגנו את שניהם.

ועדת הכספים מאוד סייעה בנושא הזה. לקח לה זמן להפנים, וכעת מונחים בפניכם חישוב קבוצות המחיר. השינוי שונה מקבוצה לקבוצה מכיוון שההשפעה של מס הקנייה שונה בין רכב שעולה 100 אלף שקלים לבין רכב שעולה 150 אלף שקלים, וכמובן שיש גם השפעה מבחינת האיכות הבטיחותית. לכן זה נע בין כ- 1.1% ל- 2.8%.


הדבר החשוב ביותר פה זה המסר: אנחנו נתאים את רמת המיסוי ונמשיך לעקוב, כך שהציבור יוכל ליהנות מהפחתה במס על כלי רכב חדשים, וזה לא ילך לכל מיני מקומות אחרים שלא היינו רוצים לראות. תודה רבה.
חיים אורון
למה לא נתת לנו את ההשוואה משנה שעברה?
היו"ר יעקב ליצמן
יש לי השוואה כזאת.
בועז סופר
אני מתנצל, אבל אני מוכן לומר מהם המחירים.


בתקנות התעבורה שמונחות לפניכם יש קבוצה. בקבוצת המחיר 1 קודם זה היה עד 92 אלף שקלים ולא עד 91; בקבוצה 2 – במקום עד 120,500 זה היה 122 אלף שקלים, כלומר הפחתה של 1500 שקלים; בקבוצה 3 – קבוצה 3 זה משפחתיות 2 ליטר – זה היה עד 144אלף שקלים, והיום זה 141 אלף שקלים – הפחתה של 3000 שקלים. קבוצה 4 – משפחתיות, 2 ליטר גדולות: פורד מונדאו, אלנטרה 6 סיטרואן C5. המחיר היה 165 אלף שקלים, והוא ירד ל- 160 אלף שקלים; בקבוצה 5 המחיר היה 215 אלף שקלים, והוא ירד ל- 209 אלף שקלים; בקבוצה 7 יש כלי רכב שקודם לכן היו מעל 307 אלף שקלים, והיום – 299 אלף שקלים.
חיים אורון
היה סקר על ליסינג – עבודה עיתונאית שנראתה טובה לפחות למי שמכיר את הנושא, אבל מתברר שלא. שם עלה באופן ברור שההטבה עובדת כרגיל הפוך: מי שיש לו רכב יקר – שיעור ההטבה הוא גבוה. הייתה אמירה של הנציב החדש שאתם עומדים לטפל בעניין. השאלה היא האם זה Present continue "נטפל בעניין" או שזה "לטפל בעניין". אין הצדקה שהסיפור הזה יימשך אפילו יום אחד.
בועז סופר
אנחנו הכנו עבודה כלכלית. הבחירות עיכבו אותנו, ואנחנו כמובן מנועים מלהביא תוכניות חדשות בין הזמנים.


שווי השימוש אכן נמוך מאוד באופן ניכר. אנחנו עשינו עבודות כלכליות, והמספרים מדברים על שווי שימוש לא ריאלי – בין פי שניים לבין פי שלושה. רכב מקבוצה 2 משלם היום זקיפה – לא מס – למשכורת העובד, ובהתאם לשיעור המס השולי. אם הוא נמצא בשכר מינימום הוא משלם אפס, אם הוא נמצא בשיעור מס של 50% הוא משלם מחצית מהסכום. במקרה הזה אנחנו מעריכים ששווי השימוש הריאלי של רכב מקבוצה 2 הוא למעלה מפי שלושה; בקבוצה 1 אותו דבר. פרדוכסלית או לא, דווקא בקבוצות 6 ו- 7 זה רק פי 2 או פי 2.5 ולא רק פי 3. אנחנו כבר הכנו את התוכנית- -
היו”ר יעקב ליצמן
בקיצור, אתם תטפלו בזה מיד כשתקום ממשלה חדשה.
בועז סופר
לגבי הסכום, אני מצהיר ברחל ביתך הקטנה שמדובר בעלות היותר מינימלית שאנחנו חושבים שקיימת – בין מיליארד למיליארד וחצי שקלים.
חיים אורון
אז איך זה הגיע לזה? איפה הייתם בכל השנים האחרונות?
בועז סופר
אני יכול רק להכות על החטא שכשרשות המסים אוחדה קיבלנו את הפרספקטיבה היותר רחבה גם של מס הכנסה וגם של מסי הקנייה- -
היו”ר יעקב ליצמן
ליסינג.
בועז סופר
ליסינג זה רק חלק מהתמונה, אנחנו לא נגד ליסינג חלילה.
חיים אורון
הבעיה היא לא ליסינג, הבעיה היא- - -
בועז סופר
אין לי הסבר מתקבל על הדעת איך במשך שנים כה רבות ההטבה הזאת נמשכה. לפני שנה ועדת הכספים סייעה בתקציב 2005 להעלות את שווי השימוש – זה היה סכום יחסית נמוך של כ- 300 שקלים בצורה פרוגרסיבית. אנחנו אמרנו שאנחנו מתחייבים לתוכנית כוללת, לא כזאת שתבוא היום בלילה ומחר בבוקר, אלא תוכנית ארוכת טווח.
חיים אורון
היות שאתם הולכים להביא חוק הסדרים בעוד 45 יום, כפי שקראתי בעיתונים- -
בועז סופר
זה לא יהיה שם.
חיים אורון
אני אכניס את זה לשם, ותפילו אותי.
בועז סופר
אם אתה תכניס את זה לשם אני מבטיח שאני לא אפיל אותך.
היו”ר יעקב ליצמן
אל תרחיק לכת, בועז. על הכול תגיד "בלי נדר". חיים, ברור לך שיפילו את זה.
חיים אורון
הולכת להיות ממשלה חברתית, והיא לא תפיל דברים כאלה.
בועז סופר
אנחנו בעד.
מנחם בן ששון
למה להפיל?
חיים אורון
הנה, אתה שומע- -
היו"ר יעקב ליצמן
כלל ברזל בוועדה הוא שכשמביאים תקציב כל חברי הכנסת – גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה – אומרים שהם לא ייתנו, יצביעו נגד, יפילו. אני אומר לכולם רק להוסיף את המילה "בלי נדר", כי בסוף כל הקואליציה מצביעה בעד על אף שלא מבינים למה.


מי בעד תקנות התעבורה (עדכון).
בועז סופר
אני רוצה לציין שחברי ההסתדרות מבקשים ממני להעלות מסים, זה חריג.
ראובן ריבלין
זה לא שהמדינה היום מעודדת במקום לשלם השתתפות בהוצאות רכב של עובדי מדינה היא מעודדת השכרת רכב? יש בת קול שיצאה בכל מיני מקומות שאומרת שלמדינה ולמעסיק עולה פחות לשכור רכב- - -
בועז סופר
אני אומר משהו שהוא על דעת החשב הכללי ועל הממונה על השכר, אין כוונה להמיר את תקני ה- ד' לרכב צמוד בשירות במשרדי הממשלה, אני לא יודע להגיד על דברים אחרים. מדברים על ליסינג רק למי שיש רכב צמוד, ומי שבתקן יש לו רכב צמוד.

אני רוצה לתקן טעות טכנית: מדובר ב- 1 במאי בסעיף 1(1).
ראובן ריבלין
רק למי שהוא בתקן יש רכב צמוד. אני מציע לכם להוציא חוזר לכל משרדי הממשלה ולכל מי שכפוף בעניין זה.
היו”ר יעקב ליצמן
מי בעד תקנות התעבורה (עדכון קבוצות המחיר) התשס"ו-2006 מ- 27 במרס 2006 עם התיקון של בועז.

מי בעד? מי נגד? כולם בעד. אושר.

הישיבה ננעלה ב- 9:30

קוד המקור של הנתונים