ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/03/2006

פרוטוקול

 
PAGE
ועדת הכלכלה
3
21/3/2006

הכנסת השש-עשרה
נוסח לא מתו
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 600

מישיבת ועדת הכלכלה
‏יום שלישי, כ"א באדר התשס"ו (‏21 במרץ, 2006), שעה 12:00
סדר היום
1.
תקנות התעבורה (תיקון מס' ...), התשס"ו-2006, בדבר הסדרת השימוש ברכי-נוע
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר

דוד טל

אליעזר כהן
מוזמנים
עוזי יצחקי
-
סמנכ"ל בכיר מינהל תנועה, משרד התחבורה

עו"ד שרית זוכוביצקי-אורי
-
לשכה משפטית, משרד התחבורה

ישי דון-יחיא
-
יועץ השר, משרד התחבורה

אבנר עובדיה
-
דובר משרד התחבורה

עו"ד ברוך לוברט
-
מחלקה משפטית, משרד האוצר

לי דגן
-
אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון, משרד האוצר

עו"ד רוית דאדו
-
לשכה משפטית, המשרד לביטחון פנים

פקד רוני לוינגר
-
קצין תביעות, אגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

פקד ליטל פרידמן
-
קצינת תביעות, המשרד לביטחון פנים

אברהם אמינוב
-
מנכ"ל חברת אשכול טכנולוגיות, איגוד לשכות המסחר

אביהו בן-נון
-
יו"ר דירקטוריון חברת יוניברסל מוביליטי טכנולוגי (UMT)

אלדד שפירא
-
סמנכ"ל חברת יוניברסל מוביליטי טכנולוגי

אסף אגמון
-
דירקטור, חברת יוניברסל מוביליטי טכנולוגי

גד רגב
-
דירקטור, חברת יוניברסל מוביליטי טכנולוגי

חזקיה ישראל
-
התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר


שמרית שקד


ניר ימין (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה
אירית שלהבת
תקנות התעבורה (תיקון מס' ...), התשס"ו-2006, בדבר הסדרת השימוש ברכי-נוע
היו"ר אמנון כהן
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום תקנות התעבורה (תיקון), התשס"ו-2006, בדבר הסדרת השימוש ברכי-נוע.
עוזי יצחקי
בלועזית: Segway.
היו"ר אמנון כהן
אני מקדם בברכה את הדיון בנושא זה. קיבלתי הרבה פניות בטלפון על הצורך להתאים את התקנות לשוק, למשק ולאנשים, בטענה כי הנושא הזה חיוני מאוד ושימושי. הבנתי שזה עבר ניסוי, פיילוט בכל מיני מקומות. המכשיר הזה כמובן שימושי וטוב, וגם תורם לאיכות הסביבה כי הוא לא מזהם. אם נצליח להוריד חלק מן הרכבים מהכבישים כתוצאה מהשימוש ברכי-נוע זה רק לברכה.
אליעזר כהן
אני מבקש שיירשם בפרוטוקול שנהגתי במכשיר הזה אל משרדו של שר התחבורה לשעבר מר אביגדור ליברמן, נתתי לו לתמרן אתו והוא נהג בו, התרשם ממנו ואמר: "וואללה, הייתי קונה אחד כזה". זה כל מה שהיה לי להגיד. לא אפריע לך יותר בדיון, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אמנון כהן
אמרו לי שמישהי במשרדו נפגעה אז.
אליעזר כהן
לא נפגע אף אחד. מי שתהיה כעת חברת כנסת, אסתרינה, נפלה, וזה המקרה הכי גרוע שנתקלתי בו אי פעם ממי שנהג בכלי הזה. לעומתה חברת הכנסת קולט אביטל עלתה על הרכי-נוע, נסעה בו ועשתה תמרונים. לא אפריע לך יותר בדיון. אני מבין שהמגמה חיובית.
היו"ר אמנון כהן
אני לומד את הנושא. עלינו ללמוד את הצדדים הבטיחותיים ולבדוק.
אליעזר כהן
למדתי את הנושא שעתיים ואצביע בעד. מרגע זה אשב כאן בשקט ולא אפתח את הפה עד ההצבעה.
היו"ר אמנון כהן
משרד התחבורה, בבקשה.
עוזי יצחקי
המכשיר נקרא בלעז Segway, ולפני כמה שבועות נאותה האקדמיה ללשון העברית להחליט על מילה עברית: "רכי-נוע", מילה שנבחרה מבין כמה אפשרויות. השם נבחר מכיוון שאדם רוכן ואז שומר על שיווי המשקל ומתקדם עם המכשיר. זה מכשיר שהוא כלי עזר להליכה, מכשיר נפוץ בעולם, גם בארצות-הברית וגם באירופה. אפילו במרכז פריז יש סיורים על רכי-נוע.
היו"ר אמנון כהן
אבל יש שם מדרכות מיוחדות עליהן אנשים יכולים לנסוע. כאן יצטרכו לנסוע על אותה מדרכה בה אנשים הולכים ברגל.
עוזי יצחקי
לא רק על מדרכות מיוחדות, גם במדרכות רגילות אנשים נוסעים ברכי-נוע. בסך הכול מדובר במכשיר קל לתפעול, לא מסורבל. כפי שתראה בתקנה, נוסעים על מדרכה, פרט למקום בו יש מכשול כלשהו – כפי שקבענו לגבי הקלנועית – ואז יורדים לכביש. כעיקרון, נוסעים ברכי-נוע במקומות המיועדים להולכי רגל: מדרכות ושבילים.
היו"ר אמנון כהן
ואיך זה פועל כשעולים או יורדים מהמדרכה?
עוזי יצחקי
אין בעיה, אדם יכול לרדת ולעלות: או על-ידי ירידה מהמכשיר או כשעדיין נמצא עליו, תלוי במיומנותו. בסך הכול מדובר במכשיר טוב ובטיחותי, ידידותי לסביבה. הוא עוזר ותומך באנשים עם מוגבלות.


בישראל, כפי שאמר חבר הכנסת כהן, קיבלנו את המכשיר עוד בזמן שחבר הכנסת אביגדור ליברמן היה שר התחבורה, כדי לבדוק אותו ולראות את מידת הבטיחות שלו ואת הקליטה שלו בארץ. במשך תקופה מסוימת עשינו פיילוט. בהתחלה אישרנו את זה במקומות סגורים בלבד, במה שנקרא "שטח תפעולי", לדוגמה ברשות שדות התעופה ובשטחים של בתי-חולים. העניין הזה עבד יפה מאוד. בדקנו את זה לאחר שנה ומצאנו שלא היתה שום תאונה. היו חוות-דעת מצוינות, הן מבחינה בטיחותית והן מבחינת תועלת השימוש במכשיר. לאחר מכן, בפברואר שנה שעברה, אישרנו את המכשיר גם בקבוצות עם מדריך מוסדר וזה עבד יפה מאוד. אנחנו מקבלים דיווחים גם מקציני בטיחות וגם מאנשים שתפעלו את זה, שלא היתה שום תאונה וזה עובד מצוין. לכן אנחנו מבקשים להסדיר את זה.
היו"ר אמנון כהן
נער בן 16 מקבל מאביו רכי-נוע ונוהג בו לבית-הספר, אך לא רוצה לנהוג על המדרכה אלא על הכביש.
עוזי יצחקי
כמו בקלנועית, יחד עם המשטרה נגדיר מספר עבירות הנוגדות את התקנה ונקבע את העבירה. נאכוף את זה ביחד עם המשטרה.
היו"ר אמנון כהן
אם נאשר את התקנות, מתי ייכנסו לתוקף?
עוזי יצחקי
תוך 60 ימים ממועד פרסום התקנות.
היו"ר אמנון כהן
איך הציבור יידע איך להשתמש, היכן מותר והיכן אסור להשתמש? האם ציבור הקונים מקבל הדרכה כלשהי?
עוזי יצחקי
כן, בהחלט.
היו"ר אמנון כהן
אני מבקש לדעת גם איך המשטרה נערכת אם אכן יהיה ביקוש רב לרכי-נוע והילדים ירצו להשתמש בכלי וההורים ירצו לקנות להם את הכלי כדי לחסוך להם את הטרחה היומית לסחוב את התיק. האם אפשר להרכיב שם תא אחסון ולשים שם ציוד או שהתיק חייב להיות עליהם?


חשוב לי מאוד הנושא הבטיחותי. אני חושש שילד שלא ירצה כל הזמן לעלות למדרכות ולרדת לכביש וכן הלאה יעדיף לנסוע בצד הכביש, כמו באופניים. מה הדין? איפה זה עומד?
דוד טל
האם כאשר אדם כזה נוסע בכביש הוא מהווה סכנה? האם הוא מטרד לתנועה השוטפת? מעבר לכך, האם יש הכשרה מינימלית? אם הוא נוסע על הכביש אני רוצה מאוד שהוא יידע ששלט "עצור" זה יד ו"אין כניסה" זה שלט כזה ו"כביש חד-סטרי" זה שלט אחר. אם אין לו הכשרה כזו אז אני בעצם נותן לו רשיון לסכן עצמו.
עוזי יצחקי
אבקש ממר אביהו בן-נון להסביר לנו אילו הדרכות האנשים המוכרים את המכשיר הזה נותנים, כי זה חלק מהתנאי שלנו לרישוי הרכי-נוע, שחייבים לתת הדרכה, לתת את כל המידע לאדם שירכוש את המכשיר, ולאחר מכן נציגי המשטרה יסבירו עלהאכיפה.
אביהו בן-נון
אנחנו עושים הדרכה מלאה והסמכה עם תעודות לכל מי שרוכש את הכלי הזה, ואם יש לו בני משפחה שרוצים לנסוע עליו אנחנו נותנים גם להם הדרכה. זה מעין רשיון נהיגה שאנחנו מנפקים. אנחנו מתחייבים שכל מי שרוכש את הכלי ועולה עליו יעבור הדרכה.
היו"ר אמנון כהן
המשפחה רכשה כלי אחד ונוסעים בו 4-5 אנשים. איך תדע שכל מי שנוסע בו עבר הכשרה? ברכב אני יודע: אם אני קונה רכב ויש לי 4 ילדים, לכולם יש רשיון נהיגה, כולם מקבלים הכשרה מסוימת. אבל אם אני רוכש את הרכי-נוע עבור בני בן ה-17, גם ילדים אחרים שלי ירצו לנהוג בו וגם אני ארצה מדי פעם להשתמש בו. איך נוודא שכל המשתמשים בכלי עברו הכשרה?
אביהו בן-נון
כפי שאתה דואג לבן שלך כאשר הוא רוכב על אופניים, אתה רץ אתו ומחזיק אותו וחולף זמן עד שאתה מתיר לו לרכוב לבד על אופניים, תצטרך לדאוג להכשרתו גם בכלי הזה. אבל מישהו מהמשפחה, זה שרוכש את כלי הרכב, יצטרך לעבור את כל ההסמכות ולקבל את כל ההכשרה.
היו"ר אמנון כהן
איפה זה כתוב?
אביהו בן-נון
זה כתוב בנהלים שלנו.
דוד טל
אבל זה לא פותר לנו את הבעיה לגבי הירידה לכביש. כפי שאמר היושב-ראש, אנחנו צריכים להבטיח במקום כלשהו, שכל מי שירכב על הרכי-נוע יידע את כל הכללים. מצדך זה בסדר, אתה מוכן לתת את כל ההדרכה, אבל כלי הרכב יכול לעבור לחבר ולחברה ולידיד ולאחות ואז זה יוצא משליטתך. לדעתי צריך לפתח מנגנון כלשהו שיימנע מאדם שלא עבר הדרכה מינימלית לרכוב על הרכי-נוע. אם תאמרו לנו שנער בן 16 לומד תיאוריה בבית-הספר ועובר מבחן תיאוריה אז מבחינתי זה בסדר והוא יכול לעלות על הכביש.
אביהו בן-נון
עלייה לכביש מותרת רק במקום שאין בו מדרכה.
דוד טל
די שהאופציה הזאת קיימת. אני חושש שאדם כזה ייכנס ב"אין כניסה" ויבוא רכב מהצד השני ויפגע בו. הנהג הפוגע יגיד: לא העליתי על דעתי בכלל שאדם ייכנס ב"אין כניסה".
אביהו בן-נון
הרכי-נוע הוא לא כלי רכב אלא כלי עזר להליכה. הוא הרבה פחות מסוכן מאופניים רגילים שאתה נותן לילד בן 10 או לילד בן 7 לרכוב עליהם. הוא כלי שפועל אינסטינקטיבית: כאשר אדם רואה מכשול כלשהו ונרתע זה נעצר. הנהיגה בו פשוטה מאוד ואינסטינקטיבית מאוד. בעולם נותנים את זה לילדים בני 12 שנים ומעלה אך אצלנו הגבילו את זה לגיל 16 שנים, בין היתר בגלל שיקולים של מעורבות וידע בתחום התעבורתי והבנה שלא נוסעים ברכי-נוע על הכביש אלא רק במקומות המיועדים להולכי רגל. זה גם לא תופס מקום רב יותר מהולך רגל.
דוד טל
טוב שזאת ההבנה, אבל יש אופציה לנסוע בכביש ואנחנו צריכים לתת לה מענה.
עוזי יצחקי
אותו דבר נכון גם לאופניים. אז תגיד שבכל חנות למכירת אופניים ילמדו את התמרורים. גם בקלנועית קבענו כך.
דוד טל
זה לא בדיוק אותו דבר, אבל אני לא רוצה להתווכח אתך.
היו"ר אמנון כהן
משטרת ישראל, איך אתם נערכים?
רוני לוינגר
אנחנו נערכים לאכוף את התקנה, כפי שאמר סמנכ"ל משרד התחבורה. יש לנו כאן כלי הדומה מבחינת ההסדר בתקנות לקלנועית, אותן תקנות כמעט, אחת לאחת. בימים אלה סיימנו את הנוהל הפנימי שלנו, שכבר מופץ, לאכיפה לגבי הקלנועית, ונוהל דומה, בשינויים המחויבים, יהיה לגבי הכלי הזה.


בעצם הדבר החשוב הוא אכיפת האיסור לנסיעה על הכביש. בתחומי קיבוץ או מושב, כפי שמופיע בתקנות, אגף משטרת התנועה לא נכנס כל שנייה ושם קשה לאכוף, אבל מבחינת הצירים הבטיחותיים והזרמת התנועה והיעדר הפרעה לתנועה הזורמת אנחנו בהחלט נאכוף את זה.
דוד טל
איך תנהג בי אם ארכב על דבר כזה ואכנס ב"אין כניסה"?
רוני לוינגר
אם תיסע בכביש, גם בכיוון התנועה, אאכוף נגדך.
דוד טל
האם תרשום לי דוח אם אסע ב"אין כניסה" על הכלי הזה?
רוני לוינגר
כן.
דוד טל
אני חוזר לשאלה הקודמת שלי, אם אני לא מכיר את השלט "אין כניסה" כיצד אמנע מלעבור עבירה?
רוני לוינגר
הדוח יינתן לא על הנסיעה ב"אין כניסה", אלא על הנסיעה על כביש. אסור לנסוע בכביש. מותר לרדת לכביש רק כאשר יש מכשול במדרכה.
דוד טל
אני גר ברחוב בו יש עמודי תאורה על מדרכה ברוחב 80 סנטימטר. אני בוודאי לא יכול לרכוב שם, אז אסע על הכביש. כאשר אני נוסע על הכביש, אם הרחוב שלי במקרה חד סטרי, אוכל להיכנס ב"אין כניסה". האם תרשמו לי דוח?
רוני לוינגר
כפי שאמרתי, אנחנו נאכוף. בקטע הזה זה כמו לגבי אופניים.
דוד טל
אני לא יודע אם אתה אוכף לגבי אופניים. לא ראיתי ולו פעם אחת שהמשטרה רשמה דוח למישהו שרכב על אופניים ב"אין כניסה".
רוני לוינגר
יש לנו תקנות בעניין זה, פרק שלם בתקנות התעבורה.
דוד טל
האם אדוני אומר לי שרשמתם אי פעם דוח על נסיעה ב"אין כניסה" באופניים? האם כאן אתם לא תרשמו דוח? זה מה שאני רוצה להבין. אם תגיד לי "לא" אני מבין שזה בסדר וזה יעבור כך. אין לנו התנגדות שזה יעבור, אבל אז אתה אומר שמותר לקלנועית ולרכי-נוע לנסוע ב"אין כניסה".
רוני לוינגר
זה צריך להיקבע בתקנות.
דוד טל
אתה מסכים אתי שזאת שאלה שצריכה להישאל.
שרית זוכוביצקי-אורי
"תקנות התעבורה (תיקון מס' ...), התשס"ו-2006


בתוקף סמכותי לפי סעיפים 6, 10 ו-70 לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), באישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 21א(א) לחוק-יסוד: הכנסת, וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מתקין תקנות אלה:


תקנה 1 – תיקון תקנה 1 לתקנות התעבורה
בתקנה 1 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן – התקנות העיקריות), אחרי ההגדרה "רכב צדי" יבוא:"
היו"ר אמנון כהן
מה זה "רכב צדי"?
שרית זוכוביצקי-אורי
ההגדרה מופיעה בתקנות התעבורה: "מיתקן להובלת אדם או מטען, המורכב על גלגל והמחובר לאופנוע מצדו".

""רכי-נוע" – רכב מנועי בעל זוג גלגלים המחוברים בציר אחד המונע באמצעות מנוע חשמלי שנתקיימו בו כל אלה:

(1)
רוחבו הכולל אינו עולה על 65 ס"מ;

(2)
ההיגוי, העצירה והייצוב שלו נעשים באמצעות הטיית הגוף ומערכת ייצוב גירוסקופית חשמלית;"
דוד טל
"גירוסקופית" זה giro?
אביהו בן-נון
זה 5 giro שבודקים את היציבות 100 פעמים בשנייה.
שרית זוכוביצקי-אורי
"(3)
הוא מיועד לנוסע אחד בלבד;

(4)
מהירותו המרבית המתוכננת בידי היצרן אינה עולה על 13 קילומטר לשעה;

(5)
משקלו העצמי אינו עולה על 45 ק"ג;

(6)
משקלו הכולל המותר אינו עולה על 160 ק"ג;

(7)
קיבל אישור ממעבדה מוסמכת לכך שהוא עומד בדרישות טכניות המפורטות בנוהל העומד לעיון הציבור באגף הרכב במשרד התחבורה בשעות העבודה הרגילות של המשרד בעניינים כמפורט להלן:

(א)
יציבות;

(ב)
נראות;

(ג)
מניעת החלקה."
היו"ר אמנון כהן
יש למישהו הערות לתקנה 1? אם אין, התקנה מאושרת.
שרית זוכוביצקי-אורי
תקנה 2 – הוספת סימן ב2' בפרק שני של חלק ב'

"אחרי תקנה 39יא' לתקנות העיקריות יבוא:

"סימן ב2': רכי-נוע

39יב – פטור מחובת רשיון רכב
בעל רכי-נוע והנוהג בו פטור מחובת רישום ורישוי לפי סעיף 2 לפקודה.

39יג – פטור מחובת רשיון נהיגה
(א)
הנוהג ברכי-נוע פטור מחובת רשיון נהיגה לפי סעיף 10 לפקודה.

39יד – נהיגת הרכי-נוע
(א)
לא ינהג אדם ברכי-נוע אלא לאחר שמלאו לו שש עשרה שנים;"
דוד טל
למה לא "12 שנים"?
שרית זוכוביצקי-אורי
16 שנים – זה גיל שמאפשר הבנה.
דוד טל
שמענו שברוב העולם מקובל גיל 12. אני מבקש להבין מדוע קבעתם גיל 16. זה לא שרירות המחשבה של השר או שלך, אז אני רוצה להבין מדוע.
עוזי יצחקי
זה נבדק על-יד ועדה. בגיל 16 מגיעים לבגרות מסוימת ואז יכולים להפעיל את הכלי הזה.
היו"ר אמנון כהן
עוד 3-4 שנים נבחן את הנושא המחדש, אם אפשר להוריד את הגיל.
אביהו בן-נון
אני סבור שזה רעיון טוב.
שרית זוכוביצקי-אורי
"(ב)
לא ינהג אדם ברכי-נוע אלא אם מצבו הגופני והנפשי מאפשר לו להפעילה בבטחה;

(ג)
לא ינהג אדם ברכי-נוע אלא אם הוא בקיא בהפעלתה."
דוד טל
יש לי שאלה על תקנת משנה 39יד(ב). בדיון הקודם אמרנו שאדם שרוצה רשיון צריך לעשות בדיקה רפואית, גופנית או נפשית. אני לא יודע אם ילד בן 16 מודע לדברים הללו.
היו"ר אמנון כהן
זה לא רשיון נהיגה.
דוד טל
אין כאן צורך ברשיון נהיגה, זאת הבעיה.
היו"ר אמנון כהן
היית שואל אותו דבר על אופניים? זה אותו דבר.
דוד טל
אני לא רוצה שום דבר. אני רוצה שמה שכתוב כאן לא ייצור פרצה. נוצרת פרצה משום שכתוב כאן "מצבו הגופני והנפשי". אם כך כתוב אז מישהו צריך להגיד שהוא כשיר מבחינה נפשית או כשיר מבחינה גופנית. מבחינתי ניתן למחוק את המשפט הזה, לא אתנגד, אבל אם זה כתוב צריכה סמכות מסוימת לקבוע שכל מי שנוהג בכלי הזה כשיר מבחינה גופנית ונפשית.
היו"ר אמנון כהן
תהיה לכך השלכה גם על רכיבה על אופניים.
דוד טל
אני לא יודע אם תהיה השלכה, אבל על אופניים לא דנתי אף פעם. אני דן בנושא הזה.
שרית זוכוביצקי-אורי
אם נדרוש את זה למעשה נחייב לעשות רשיון.
דוד טל
מי יקבע את זה? זה יכול להיקבע רק בבדיקה. אני מציע למחוק את זה.
שרית זוכוביצקי-אורי
בסדר, נמחק את תקנת משנה (ב).
אליעזר כהן
אני רוצה להגיד משפט אחד חשוב ביותר. כל המשתתפים בדיון, מי שלא בדק את המכשיר, צריכים להבין שהמכשיר הזה מבחינת הפעלתו והרכיבה עליו הוא מאופניים ומטה, לא מאופניים ומעלה. לרכיבה באופניים נדרש יותר שיווי משקל ובאופניים נדרשת תנופה. כאן ההפעלה פשוטה מאוד, נדרש רק לעלות ולרדת.
שרית זוכוביצקי-אורי
39טו – תנועת הרכי-נוע ובטיחותה
"(א)
לא ינהג אדם ברכי-נוע בכביש אלא לשם חצייתו או אם הכביש בתחום מושב או קיבוץ."
היו"ר אמנון כהן
למה?
שרית זוכוביצקי-אורי
הכלל הוא נסיעה על המדרכה, למעט בתחום מושב או קיבוץ.
דוד טל
מושב, קיבוץ, מושבה, קבוצה – כולם באותה קטגוריה.
שרית זוכוביצקי-אורי
"(ב)
על אף האמור בתקנת משנה (א), מותר לנהוג ברכי-נוע בכביש שהוא בתחומי מושב או קיבוץ, או אם התקיים אחד מאלה:

(1)
אין לצד הכביש מדרכה;

(2)
לא ניתן לנסוע על המדרכה מפאת מידותיה, מצבה או מכשולים המצוים עליה;

(3)
לא ניתן בנסיעה ברכי-נוע לעלות על המדרכה או לרדת ממנה;"
רוני לוינגר
יש כאן טעות. צריך לומר: "בכביש שאינו בתחומי מושב או קיבוץ".
דוד טל
לגבי מושב או קיבוץ יש כבר הוראה בתקנת משנה (א).
שרית זוכוביצקי-אורי
"(ב)
על אף האמור בתקנת משנה (א), מותר לנהוג ברכי-נוע בכביש שאינו בתחומי מושב או קיבוץ אם התקיים אחד מאלה:

(1)
אין לצד הכביש מדרכה;

(2)
לא ניתן לנסוע על המדרכה מפאת מידותיה, מצבה או מכשולים המצוים עליה;

(3)
לא ניתן בנסיעה ברכי-נוע לעלות על המדרכה או לרדת ממנה;

(ג)
לא ינהג אדם ברכי-נוע במהירות העולה על 13 קילומטר לשעה."
דוד טל
האם הרכי-נוע יכול לנוע במהירות העולה על 13 קילומטר לשעה? מה המהירות המרבית שלו?
שרית זוכוביצקי-אורי
זאת המהירות המרבית של הרכי-נוע. זה מותאם למהירות המרבית על-פי התכנון.
דוד טל
אז למה צריך להגיד את זה?
היו"ר אמנון כהן
כי אולי יכניסו שיפורים בכלי.
עוזי יצחקי
אנחנו מאשרים כאן מהירות של 13 קילומטר לשעה בלבד.
היו"ר אמנון כהן
האם יש הערות לתקנה 2? אם לא, אנחנו מאשרים את התקנה, עם התיקונים שהוכנסו.
שרית זוכוביצקי-אורי
תקנה 3 – תחילה


"תחילתן של תקנות אלה 60 ימים מיום פרסומן."
היו"ר אמנון כהן
האם מספיקים לכם 60 ימים להיערכות?
שרית זוכוביצקי-אורי
כן. גם עם 30 ימים אין לנו בעיה.
היו"ר אמנון כהן
אל תמהרו, צריכה להיות תוכנית הכשרה.
אביהו בן-נון
אני מכשיר אותם תוך 20 דקות בזמן המכירה.
אליעזר כהן
אדוני היושב-ראש, אתה מוכרח לנסות את זה פעם.
דוד טל
לגבי מועד התחילה אין לי בעיה, אבל לא קיבלתי תשובה מהמשטרה כיצד היא אוכפת את הדברים הללו.
היו"ר אמנון כהן
קודם כול, אנחנו מאשרים את תקנה 3: "תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן".


אישרנו את התקנות, אבל חבר הכנסת טל טרם קיבל תשובה על אופן אכיפת המשטרה.
אתי בנדלר
בנוסף לכך, אדוני, רצית להגביל את תוקף התקנות לתקופה של 3 שנים.
היו"ר אמנון כהן
דיברתי על הגבלת הגיל, כי נאמר לי שבעולם משתמשים בכלי הזה גם ילדים מתחת לגיל 16 שנים.
אתי בנדלר
כלומר, אתה רוצה להגביל את תוקף תקנה 39יד(א) ל-3 שנים.
היו"ר אמנון כהן
אני מבקש שהגיל ייבחן פעם נוספת בעוד 3 שנים.
שרית זוכוביצקי-אורי
למה צריך לקבוע את זה בתקנות? עוד 3 שנים נשוב לכאן ונציג את השינויים.
אתי בנדלר
ואם לא תבואו, אם במקרה מישהו ישכח?
היו"ר אמנון כהן
התקנות מאושרות ל-3 שנים ואז הדברים ייבחנו מחדש.
לאה ורון
אם זה יוגבל ל-3 שנים ייצא שבתום 3 שנים לא תהיה כל הגבלה על גיל.
אתי בנדלר
אלא אם כן הם יבואו ויבקשו.
לאה ורון
ואם הם לא יבואו? בתום 3 שנים לא תהיה מגבלה על גיל האדם שייסע ברכי-נוע, ולא זו הכוונה.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה שתוקף כל התקנות יוגבל. תוך 3 שנים נבחן את הדברים שוב. תעשו עבודה לפני שתביאו תיקון לתקנות.
דוד טל
מר בן-נון, אין לך התנגדות, נכון?
אביהו בן-נון
אין לי התנגדות, להיפך, לדעתי יש טעם לבחון מחדש. יבחנו למשל האם מבחינה מכנית הרכב לא יכול לנוע במהירות הגבוהה מ-13 קילומטר לשעה.
דוד טל
כפי שאמר היושב-ראש, נבחן את זה בעוד 3 שנים ואז אולי נגיע למסקנה שבאמת אפשר להגדיל את המהירות מ-13 קמ"ש ל-20 קמ"ש, וזה יהיה בסדר, כי לא קרתה שום תאונה, לא קרה שום דבר שיכול להפחיד אותנו ואז אפשר יהיה להעלות את המהירות.
שרית זוכוביצקי-אורי
אבל למה לבטל את כל ההסדר?
דוד טל
לכן אני מציע שכל התקנות יעמדו כאן על השולחן. זה בסדר גמור.
היו"ר אמנון כהן
אני מבקש לסיים את הדיון. נשמע רק את תשובת המשטרה לחבר הכנסת טל.
רוני לוינגר
אנחנו נאכוף, כפי שאמרנו קודם, את מה שנקבע בתקנות לגבי נסיעה בכביש, כפי שנאכף לגבי קלנועית. לגבי עבירות אחרות נגבש אצלנו מדיניות. אם יש הפרעה לבטיחות וחוסר זהירות אנחנו נאכוף, כפי שאני יכול לאכוף נגד הולך רגל ונגד רוכב אופניים, על-ידי דוחות וקנסות.
אתי בנדלר
אני מציעה שגם תודיע לוועדה, תתייחס לכך שבכוונתכם להפוך את זה לעבירת קנס. כרגע אישור התקנות מחייב, אם רוצים לאכוף את זה, הגשת הזמנה לבית-משפט.
דוד טל
אי אפשר להוסיף כאן עוד קנס?
רוני לוינגר
לא, זה מופיע בתקנות אחרות.
עוזי יצחקי
במילא אנו נותנים – כפי שעשינו עם האפוד הזוהר – חודש להתארגן ולהתרגל.
היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת טל, האם זה סיפק אותך פחות או יותר? אין מאה אחוז אף פעם.
דוד טל
זה לא סיפק אותי, אבל ...
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מאשרים את תקנות התעבורה (תיקון מס' ...), התשס"ו-2006, עם התיקונים שהוכנסו.
אביהו בן-נון
לגבי הגבלת התוקף ל-3 שנים, האם נובע מכך שאחרי 3 שנים לא יהיו תקנות והכול ייעצר?
היו"ר אמנון כהן
לא ייעצר שום דבר. הם יבואו לכאן שוב לאשר את התקנות.
אביהו בן-נון
אני מציע שהתקנות יבואו לדיון נוסף רק אם יהיה שינוי, אחרת תוקפן יוארך אוטומטית.
דוד טל
הם יבואו לכאן וימסרו לנו דוח ואנחנו נחליט.
היו"ר אמנון כהן
אין בכוונתנו לעצור את זה, אלא לבחון מחדש – את הגיל, המהירות, כלים חדשים שאולי יוכנסו.
לאה ורון
אבל בתום 3 שנים יפוג תוקף התקנות.
אביהו בן-נון
בהזדמנות זו, אני מבקש להודות לחברי הכנסת שדנו על התקנות בפגרה.
אתי בנדלר
חזקה על גופים אינטרסנטיים שייפנו לפני תום המועד למשרד התחבורה ויבקשו את חידוש התקנות.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מאשרים את התקנות. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:25

קוד המקור של הנתונים