ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 07/03/2006

פרוטוקול

 
PAGE
ועדת החינוך, התרבות והספורט
6
7.3.2006


הכנסת השש-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 532

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
‏יום שלישי, ז' באדר התשס"ו (‏7 במרץ, 2006), שעה 10:45
סדר היום
1.
מפגש עם משלחת שחקני כדורגל ובכירי התאחדות הכדורגל מאנגליה ומישראל
נכחו
חברי הוועדה: אבשלום וילן – מ"מ היו"ר
מוזמנים
חה"כ דני קורן

גאזי נוג'ידאת
-
מפקח, מינהל הספורט, משרד החינוך, התרבות והספורט

שאולי פאר
-
דוברות, משרד החינוך, התרבות והספורט

רפ"ק אביבה ברוכי
-
קמ"ד כדורגל, המשרד לביטחון פנים
עו"ד אורי שילה
-
סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל

עופר רונן
-
אחראי על אתר האינטרנט, ההתאחדות לכדורגל + מתרגם בישיבה

איציק שנן
-
הקרן החדשה לישראל

אוהד איל
-
הקרן החדשה לישראל

דורית שמואלי
-
יחסי ציבור, הקרן החדשה לישראל

אבי כהן
-
יו"ר ארגון השחקנים בישראל

אריה אלטר
-
מנכ"ל איגוד שחקני הכדורגל בישראל

יעקב הלל
-
ארגון שחקני הכדורגל בישראל

סיימון ג'ונסון
-
מנכ"ל התאחדות הכדורגל האנגלית

ג'ק ג'ייקובס
-
תקשורת ויחסי ציבור, התאחדות הכדורגל האנגלית

ג'ין בייטמן
-
יועץ נגד הגזענות, התאחדות הכדורגל האנגלית

ג'ון ברנס
-
שחקן כדורגל לשעבר באנגליה

ברנדון בטסון
-
שחקן כדורגל לשעבר באנגליה

מייק גדס

לוסי פלקנר

אליסון ווגהאן

אלן בולקובר

אנה קסל

ברי פרנקפורטר

דויד אלטשולר

אורן דוד
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמה
אירית שלהבת
מפגש עם משלחת שחקני כדורגל ובכירי התאחדות הכדורגל מאנגליה ומישראל
היו"ר אבשלום וילן
(באנגלית) אני מברך את כולכם בבואכם לכנסת, הפרלמנט הישראלי. תענוג עבורנו לארח אתכם כאן. אני מבקש להתנצל, על-פי המסורת ותקנון הכנסת כל הדיונים בוועדות הכנסת צריכים להיערך בעברית כי הדברים צריכים להירשם ולהתפרסם, אלה הכללים. לפיכך אדבר בעברית ודברי יתורגמו מיד על-ידי מר עופר רונן מההתאחדות לכדורגל. נעשה כמיטב יכולתנו לעשות זאת במהירות.


ברוכים הבאים לכנסת ישראל. שמי אבשלום וילן ואני חבר הכנסת מאז שנת 1999 ממפלגת מרצ, שממוקמת שמאלה ממפלגת העבודה. הייתי יושב-ראש ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט שפעלה ב-5 השנים האחרונות בניסיון למצוא דרכים להקטנת האלימות בספורט בכלל, ובכדורגל בפרט. במהלך השנים האחרונות עשינו מלאכה חשובה מאוד בכך ששמנו על השולחן את הנושא הזה ושינינו כמה מן התפיסות הרווחות בישראל בנוגע לנושאים כמו גזענות, אלימות בכדורגל וכן הלאה.


והערה אישית – הייתי ספורטאי במשך שנים רבות. על אף שהתחום העיקרי שלי היה כדורעף במשך מספר שנים הייתי שוער כדורגל בליגות הנמוכות.


(בעברית) אין כמו ענף הכדורגל, שלדעתי הוא הבידור הפופולרי ביותר בכל העולם, וכך גם בישראל.


הבעיה הגדולה שלנו בישראל, שאל תוך הספורט התערבבו גם האלימות, אבל לא פחות מכך גם מה שאתם מכירים מאנגליה – שנאת זרים והתייחסות שונה לשחקנים זרים בכלל ולשחקנים שחורים וערבים בפרט.


לפני 5 שנים כאשר הקמנו את ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט בכנסת לקחנו מכם את המודל הבריטי וניסינו לתרגם את המודל שהפעלתם באנגליה להתמודדות עם תופעת האלימות והגזענות בכדורגל ולהעתיק אותו אל תוך ההוויה הישראלית.


הבנתי שביקרתם אתמול בסח'נין וראיתם את קבוצת בני סכנין, שהיא הנציגה הבכירה של המגזר הערבי בכדורגל הישראלי. למרות שמזג האוויר ביומיים הקרובים הולך להיות בריטי ולא ישראלי, אם תישארו עד יום שני, יתקיים שם משחק מעניין מאוד בין בני סכנין וביתר ירושלים. אלה שני הקצוות הפוליטיים והסוציולוגיים בחברה הישראלית ושם יהיה מתח גבוה מאוד בכל המובנים.


המטרה שלנו ככנסת, כפרלמנט הישראלי וכחברה מתקדמת בפירוש להילחם בכל תופעות הגזענות והאלימות הקיימות בכדורגל ולהוכיח בדיוק את ההיפך, שאין כמו כדורגל, בפרט, וספורט, בכלל, כדי לקרב בין עמים, בין אנשים באמצעות בידור שבו בעצם הטוב מנצח, כתחום שיוצר הבנה וגשר בין אנשים.


בעקבותיכם שינינו כאן כמה חוקים. קבענו למשל שאפשר לתפוס אוהד כדורגל מתפרע, להעביר אותו לנוהל שיפוט מהיר ולהרחיק אותו עד 3 שנים מהמגרשים בהם משחקת הקבוצה שהוא אוהד. זה הצעד הראשון, החוק הראשון שהעתקנו מכם.


הורדנו את הגדרות במגרשים ואסרנו על כניסה של קהל אל תוך המגרשים. הלכנו לשורת שינויים, כמו באנגליה, כמו באירופה, כדי ליצור אווירה נוחה הרבה יותר בתוך המגרשים.


בשנה האחרונה הפכנו לעבירה פלילית התנהגויות כמו נהמות או שאגות כנגד שחקנים שחומי עור, או קריאות גזעניות כנגד שחקנים ערבים. כל אלה הפכו לעבירה פלילית שדינה עד 5 שנות מאסר.


אני לא משלה עצמי, חקיקה או אכיפת חוקים זה סוף התהליך. ברור לכולנו שהכול מתחיל מהבית, מהחינוך, מהרחוב, מהחברה וזה עבודה מאוד-מאוד ארוכה. אבל אנחנו מנסים לשדר לציבור הישראלי ולחברה הישראלית, שלמרות כל המתחים הפוליטיים וכל הבעיות שיש במדינה הזאת אנחנו רוצים לנקות את הספורט מכל התופעות המכוערות של אלימות וגזענות ולהראות שבספורט ובכדורגל אפשר אחרת. זה יכול להיות מכשיר שמקרב בין האנשים ולא להיפך, לא כלי שמביא את כל המתחים החיצוניים שקיימים בישראל אל תוך המגרש.
זאת עבודה סיזיפית
מעלים את האבן במדרון ואז היא נופלת וצריך להתחיל שוב מהתחלה, אבל בתור איש אופוזיציה ותיק אני מכיר את זה – בסוף הטובים מנצחים. ייקח זמן, אבל הטובים מנצחים. העתיד שייך לנו – האנשים בעלי הרצון הטוב שמאמינים בספורט טהור בכל המובנים ינצחו. אני מאמין שננצח כי אין חלופה אמיתית טובה יותר.


אני שמח מאוד שהגעתם לכאן כדי לחלוק עמנו מהניסיון שלכם, עם הכוכבים הגדולים שלכם, כדי להעביר את המסר שכדורגל יכול להיות כדורגל יפה, נקי מאלימות, נקי מגזענות ושניתן לעשות את העבודה. כמי שעוסק בפוליטיקה אני אומר, בשורה התחתונה, אין כמו כדורגל, ובעיקר כדורגל טוב ונקי מגזענות ואלימות. תודה שהגעתם ונשמח לשמוע על ניסיונכם, מה עשיתם באנגליה, כיצד התרשמתם מישראל ומה אתם מציעים.


רשות הדיבור לחבר הכנסת דני קורן ממפלגת העבודה, שהיה בעברו יושב-ראש הפועל תל-אביב.
דני קורן
(באנגלית) אדבר בקצרה רבה, אני לא רוצה לגזול מזמנכם. אנחנו רוצים לשמוע אתכם כי כשמדובר בכדורגל אתם מבינים טוב הרבה יותר מאתנו.


כידוע לכם, בישראל הכול היה פוליטי, כך נוסדה המדינה, ובין היתר מפלגות פוליטיות נתנו חסות לספורט ולפעילויות ספורט. זאת הסיבה שקבוצה כמו הפועל תל-אביב, למשל, היתה ועדיין קשורה למפלגת העבודה ואילו קבוצה כמו ביתר ירושלים היתה קשורה למפלגות הימין וכן הלאה. בחלוף הזמן רצינו לנתק את הפוליטיקה מהספורט, ואף הצלחנו, אך אז הספורט החל לייצג שסעים שונים בחברה הישראלית. למשל, קבוצת בני סכנין מייצגת את המיעוט הערבי בישראל וכך במידה מסוימת זה שוב לא רק כדורגל. כך שהיום זה לא בהכרח מעורבות של מפלגות פוליטיות, אבל הכדורגל עדיין מייצג שסעים שונים הקיימים בחברה.


כפי שאמרתי, הודות ליושב-ראש שלנו, וללא ספק בלי קשר לרמת האלימות שקיימת בחברה הישראלית, אנחנו עדיין מצליחים לקיים את רוב המשחקים בלי עימותים אמיתיים. לדעתי המשטרה וכוחות אכיפת החוק השונים יודעים איך להתמודד עם זה. לפיכך, בבסיס אנחנו אופטימיים. אנחנו לא כל-כך אופטימיים לגבי הרמה המקצועית של הכדורגל הישראלי בהשוואה לזו שלכם. עליכם לדעת שאנחנו מתבוננים על מה שמתרחש בכדורגל הבריטי ורוחשים לכם כבוד, אפילו לקבוצת ארסנל, שאני אוהד באופן אישי. עשיתי את הדוקטורט שלי ב-London school of economics ובכל סוף שבוע נהגתי לצפות במשחקי קבוצת ארסנל כאשר שיחקו בלונדון.


אנחנו שמחים מאוד שאתם נמצאים אתנו כאן. אנחנו רוצים להודות שוב ליושב-הראש שלנו, שמילא תפקיד חשוב בהורדת רמת האלימות בכדורגל הישראלי. יש לנו עדיין הרבה מה לעשות, לכן הוא צריך להיבחר שוב לכנסת כדי להמשיך במלאכתו. תודה שהגעתם לכאן.
היו"ר אבשלום וילן
(בעברית) למען גילוי נאות, אבא של אשתי הוא יהודי שעלה ממנצ'סטר וכל חייו אהד את קבוצת מנצ'סטר סיטי. אני במשך כל חיי הייתי אוהד של ליברפול והיו בינינו קרבות קשים, אבל אנחנו חיים בשלום.


(מכאן ואילך הדברים נאמרו באנגלית)
סיימון ג'ונסון
מר וילן, מר קורן, תודה רבה על שהזמנתם אותנו ללב הדמוקרטיה הישראלית, הכנסת, ועל אדיבותכם (kindness). אנחנו נמצאים כאן היום כדי להציג בפניכם את ההתקדמות שהצלחנו להשיג באנגליה. זה הביקור השלישי שלנו בישראל, היינו כאן גם בעבר ופגשת חלק מהצוות שלנו. אנחנו נמצאים כאן שתוכלו ללמוד מניסיוננו.


מהימים שאנחנו נמצאים בישראל והדברים שהראו לנו נדמה כי צפוי לכם עדיין מסע ארוך. יחד אתנו נמצאים מר ג'ון ברנס ומר ברנדון בטסון שמעידים על ההתקדמות שאפשר להשיג כאשר ננקטים הצעדים הנכונים וכאשר יש תמיכה לכל הרוחב ממשפחת הכדורגל. אנחנו מקווים שתוכלו ללמוד מהניסיון שלנו, הדברים שהצלחנו לעשות נכון והדברים שאולי הצליחו קצת פחות, ושתוכלו להגיע כאן בישראל להתקדמות.


אדוני היושב-ראש, התמיכה שלך בקידום חקיקה בכנסת היא נדבך חשוב מאוד במה שנדרש כדי להשיג את ההתקדמות הטובה ביותר, כי לא יוכלו לסלק גזענות ואלימות מהמשחק אם לא כולם יטלו את חלקם. במדינה שלנו היתה לנו תמיכה רבה מהממשלה, מהפרלמנט, מהמחוקקים, מהשחקנים, מבעלי הקבוצות, מהליגות, מקבוצות אוהדים ומילדים. זה בדיוק מה שאתם תצטרכו להשיג בישראל. המפתח לכך, כפי שאמרת, הוא לא רק חינוך והגדלת המודעות כדי שאנשים באצטדיונים יידעו שאין מקום לגזענות, אלא חשוב גם שהמשטרה והנלווים אליה והרגולטורים יתמכו בשינוי דרך חקיקה, חוקים ותקנות, ואכיפה כדי להתמודד עם האנשים שלמרות המסר המועבר בכל מקום עדיין יתעקשו לנקוט בהתנהגות גזענית או אלימה.


הצעדים שנקטתם הם חלק חשוב מאוד ממה שצריך להתרחש בישראל. התמיכה שיש מהשחקנים אף היא חיונית, כי השחקנים הם גיבורים ואנשים יסתכלו אליהם, יחקו אותם ויראו את הדוגמה שהם מציגים. בשם התאחדות הכדורגל האנגלית אני מודה לכם על ההזדמנות לראות היכן בדיוק היתה אצלכם התקדמות בחקיקת החוקים.


נמצאים על-יד השולחן חברים נוספים מההתאחדות שישמחו לשתף אתכם בניסיונם. אדוני היושב-ראש, תודה על התרומה שאתה נותן בעזרה לסילוק הגזענות והאלימות מהכדורגל.
היו"ר אבשלום וילן
אני מבקש לשמוע על התהליך, שהתחיל כמדומני באנגליה בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים. מאז החל התהליך חלפו כבר כ-16-17 שנים. אולי נוכל לשמוע על ניסיונכם לאורך השנים.
ג'ון ברנס
ראשית, אני מודה לכם על שהזמנתם אותנו.


חבר הכנסת קורן, אמרת שאתה רוחש כבוד רב לכדורגל באנגליה. הייתי רוצה להציע לך לא לרחוש לו כל-כך הרבה כבוד, כי אנחנו אמורים לשחק בינינו בקרוב ויותר מדי כבוד בכדורגל יכול להיות בעייתי … בסדר גמור לכבד אותם, אבל אל תשכח גם שעליך לנצח אותם.


אדוני היושב-ראש, כפי שאמרת בצדק, התהליך הזה החל בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים, כאשר עדיין שיחקתי. פנו אלינו מ"הוועדה לשוויון בין הגזעים" – ושימו לב שזה עוד לפני המצב אליו הגענו היום – וביקשו מאתנו כשחקנים להיות מעורבים. אתמול בהיותנו במלון, עוד לפני שנסענו לבקר בסח'נין, הונח שם עלון בו נכתב: "שום דבר לא ישתנה, אז למה בכלל לטרוח?". אני מניח שכך חשנו באותה עת.


מר ברנדון בטסון שיחק בווסט ברומיץ' קצת לפני זמני, בשנות השבעים וגם קצת בשנות השמונים. באותם ימים זאת היתה הנורמה: קריאות ותנועות של קופים, קללות גזעניות, ובחברה כולם קיבלו את זה. על אף שחשנו שזה מוטעה היינו זקוקים לעזרה רבה יותר כדי לדבר בקול רם נגד התופעה. אנחנו דיברנו נגד התופעה ובמובנים רבים אמרו לנו שזאת ברכה לבטלה, שעלינו להתרגל שכך נוהג העולם.


פנו אלינו וביקשו את מעורבותנו בדבר קטן, כמו לבישת חולצות שמודפס עליהן "הגידו לא לגזענות". סברתי אז שהמעורבות שלנו השחקנים היתה מועטה ביותר ותמימה (harmless). אתמול עלתה שאלה מה צריכה להיות מידת המעורבות של השחקנים הישראלים, כי כדורגלנים אוהבים לשחק כדורגל וללכת הביתה, לא אוהבים להיות פוליטיים מאוד. אני לא רואה את זה כמעורבות פוליטית, אלא כמעורבות אנושית. לגזענות אין שום קשר לפוליטיקה, אלא להומניות. לפיכך, כאשר עלתה השאלה על מעורבות השחקנים ניסיתי להסביר שזה חשוב מאוד, ובתנאי שזה לא יגזול זמן רב מדי.


סיפרתם על המשחק ביום שני בין ביתר ירושלים ובני סכנין. אולי אפשר לארגן שלפני אותו משחק ילבשו שחקני שתי הקבוצות חולצות עליהן כתוב: "לא לגזענות" וששחקני שתי הקבוצות יעלו למגרש ביחד. נדרשת פעולה זעירה עד כדי כך, אבל כפי הנראה תהיה לכך השפעה רבה על מה שיתרחש בהמשך. כפי שאמר מר סיימון ג'ונסון, השחקנים הם הגיבורים של האוהדים והם יקשיבו לשחקנים.


ברור שכאשר החקיקה תשונה שירים גזעניים וקריאות גזעניות ביציעים יהיו בלתי חוקיים, אבל מלכתחילה לשחקנים יש אחריות ועליהם להבין עד כמה מעורבותם בנושא זה יכולה להיות חשובה ורבת השפעה. כפי שאמרתי קודם, ברור שהשחקנים לא רוצים שהמעורבות שלהם תיטול מהם זמן רב מדי, כי כולם עסוקים, אבל חשוב מאוד שהם ייכנסו למשחק (get on board) ויובילו ראשונים את התהליך.

על אף שבאנגליה לא הכול מושלם ועדיין יש לנו בעיות, שאולי לא על כולן שמעתם, התקדמנו דרך ארוכה בזמן קצר יחסית, תוך כ-18 שנים. כאשר מסתכלים על המודל שלנו ועל מה שעשינו – והרי יש גם לכם כאן בעיות כלכליות, חברתיות ודתיות – לא אומר שעליכם להעתיק במדויק את המודל שהופעל באנגליה, כי יש להתאים את המודל לצרכים שלכם, אבל עם האנשים המסורים שפגשנו כאן ועם האנרגיה שראינו מכל עבר אני בטוח שזה יקרה כאן מהר בהרבה מאשר קרה באנגליה.
היו"ר אבשלום וילן
אמנם בישראל יש המון אנרגיה בכל מקרה, אבל הבעיה העיקרית לדעתי היא בדיוק מה שאמרת, כיצד לנתק את הכדורגל מכל המתחים האחרים בחברה ולבודד את הגזענות כנושא העיקרי שיש להכחידו לחלוטין מהכדורגל, בכל האמצעים. אני משוכנע, כפי שציינת, שהשחקנים הם גיבורי התרבות ולכן חשוב מאוד שייתנו דוגמה אישית, כפי שאתה עצמך נותן, כדי שהאוהדים יראו שהנושא הזה חשוב מאוד עבורם.


בישראל יש לנו שיתוף פעולה טוב מאוד עם התאחדות הכדורגל הישראלית ועם השחקנים. אימצנו רבים מהעקרונות המבוססים על התוכנית שלכם, אבל לפנינו עדיין דרך ארוכה. לדעתי עשינו רק את הצעדים הראשונים ועלינו לקדם את התהליך ולדחוף אותו מדי שבוע, מדי שנה. התחלתי לפעול בוועדה כבר לפני 5-6 שנים וכבר אז אמרתי שזה תהליך ארוך. בישראל בכל תחום דורשים להביא תוצאות מידיות אבל במקרה זה מדובר על מסע ארוך.
איציק שנן
אנחנו בקרן החדשה לישראל השקנו ביומיים האחרונים קמפיין חדש, המבוסס על מודל אנגלי: kick it out, קמפיין שהושק ביחד עם ארגון השחקנים ואיגוד שחקני הכדורגל (IFA ו-PFA) שמיוצגים כאן על-ידי מר אבי כהן ומר אריה אלטר. בשלב זה מטרת הקמפיין ליצור מנהיגות אצל אנשים בתפקידים מרכזיים, בדיוק כמו מר ג'ון ברנס, מר ברנדון בטסון ואחרים. השחקנים מגלים כעת מחויבות רבה יותר והם מתעתדים ליטול את המנהיגות בשלב הבא של הקמפיין. ביומיים האחרונים השגנו די הרבה.


כל אחד מן האנשים המעורבים בקמפיין חתם על הכדור הזה, שיסייע לנו בקמפיינים עתידיים לגייס תרומות באירועים פומביים נוספים. הייתי רוצה לבקש ממך, חבר הכנסת וילן, להוסיף את חתימתך לכדור זה.


(חבר הכנסת וילן חותם על הכדור)
היו"ר אבשלום וילן
(בעברית) אני מקווה באמת שהכדור הזה יהיה סמל לכדורגל יפה, נקי מאלימות ובעיקר מגזענות.


(באנגלית) בישראל הכדורסל מאוד פופולרי, על אף שאולי לא כמו הכדורגל. בקבוצות הכדורסל בישראל משחקים הרבה אפרו-אמריקנים והם גיבורים על-פי כל הדעות. אבל בה בעת שהתופעה הזאת רווחת בכדורסל לא ראיתי שם גילויי גזענות ואילו במגרשי הכדורגל הגזענות שכיחה ורואים אותה כל העת. אני מודה, מעולם לא הצלחתי להבין את הפער הזה. כידוע, כדורגלן הוא כדורגלן, והוא טוב או רע, ואי אפשר לשקר זמן רב – יודעים מי שחקן טוב ומי שחקן טוב פחות. לדעתי זה חשוב במיוחד בישראל, שבה יש מתח רב וממושך, לא רק מהזווית הפוליטית אלא, כפי שאמרת, מהזווית ההומנית.


הדרך היחידה היא חינוך הציבור. אני מכיר רק מעט מאוד אנשים שלא אוהבים כדורגל, לפחות 80%-90% מהאנשים אוהבים את זה מאוד, ולכן כה חשוב מה שאתם עושים ומה שאנחנו מנסים לעשות עכשיו – לחנך את הציבור שלא יתכן שכדורגל וגזענות יילכו ביחד, בשום פנים ואופן. לדעתי זה תהליך חשוב מאוד שעלינו לפעול בו ולקדמו כמיטב יכולתנו.


אני מבקש להודות לקרן החדשה לישראל שעושים עבודה חשובה מאוד בישראל בניסיון לחנך את הציבור הישראלי. בכל סוף שבוע הם מפרסמים טבלת ליגה מיוחדת של התנהגות אוהדי הקבוצות, וזה חשוב מאוד. בישראל, בניגוד לאנגליה, "להתנהג יפה ובנימוס" לא נחשב כערך אלא דווקא כחולשה. הילדים סבורים שאוהד לא יכול להתנהג באופן מלומד ומנומס, כאילו זה לא בדיוק גילוי אהדה. אבל בדיוק בעניין זה אנחנו עובדים בתחום החינוך. אני מאמין שנוכל ללמוד רבות ממה שעשיתם ב-15-16 השנים האחרונות.


אני מקווה שתמשיכו לבקר כאן ושהאנשים שלנו יבקרו אצלכם. תודה רבה על שבאתם לכאן.
אריה אלטר
(באנגלית) חשוב מאוד שנקדיש רבות לנושא זה. אני רוצה להדגיש שלדעתי עלינו להיצמד לתוכנית שיש לנו כבר וללכת על פיה צעד אחר צעד. עלינו להמשיך כל הזמן, ללא מרווחים, לפעול ללא לאות כי ידוע לנו שייקח זמן רב עד שנשיג את מטרתנו. עלינו לקבל סיוע מהממשלה, מהמחוקק ומגופים כמו הטוטו כדי שנוכל לפעול במלוא הכוח ומהר ככל האפשר.
סיימון ג'ונסון
(באנגלית) לפני שאנחנו עוזבים, כפי ששמת לב אנו באנגליה אוהבים ללבוש חליפות ועניבות. כדי שתוכל בפעם הבאה שניפגש ליהנות ממשהו מהתאחדות הכדורגל האנגלית אנו מבקשים לתת לך מתנה קטנה כתודה על האירוח שלנו כאן ועל שאפשרת לנו להיות חלק מהעבודה המרגשת שעשית וההתקדמות שהשגת. תודה רבה.
היו"ר אבשלום וילן
(באנגלית) תודה רבה. אתה יודע שעל-פי החוק הישראלי אסור לנו לקבל מתנות. היה ראש ממשלה אחד שכמעט איבד משרתו כי קיבל מתנות. אבל אם זאת עניבה – כידוע לך אני מייצג את לובי החקלאות ואת הספורט ובדרך כלל בישראל אני לא לובש עניבות אלא רק כשאני נוסע לחוץ-לארץ, אבל הגעתי כבר לגיל שאני צריך לעשות את זה אז תודה רבה.


תודה רבה לכולכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים