ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 01/03/2006

הצעה לסדר-היום בנושא: הצורך במתן אפשרות לרכישת דירה בדיור ציבורי גם לזכאים שגרים פחות מ-6 שנים

פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת כספים

1/3/2006

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת כספים

יום רביעי א' באדר התשס"ו (1 במארס 2006), שעה 12:00
סדר היום
הצורך במתן אפשרות לרכישת דירה בדיור הציבורי גם לזכאים שגרים פחות משש שנים – של חבר הכנסת יעקב ליצמן.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

דניאל בנלולו

יצחק כהן

אליעזר כהן

איוב קרא
מוזמנים
ישראל שורץ

- משרד השיכון

דוד קשני

- פורום הדיור הציבורי

ענת שם טוב

- נציגת הדיור הציבורי

אהרון שם טוב

- נציג הדיור הציבורי

יורם שילה

- אגודת העיוורים

יפרח סלומון

- אגודת העיוורים

חביב סולימני

שושנה אלמז

ברכה ארג'ואני
- יו"ר הארגון לזכויות הדיור
מ"מ מנהל הוועדה
רחל סמואל
קצרנית
איה לינצ'בסקי

הצורך במתן אפשרות לרכישה דירה בדיור הציבורי גם לזכאים שגרים פחות מ-6 שנים
היו"ר יעקב ליצמן
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה בהצעה לסדר היום בנושא הצורך במתן אפשרות לרכישת דירה בדיור הציבורי גם לזכאים שגרים פחות משש שנים. הממשלה עשתה מבצע ואפשרה לרכוש דירות לזכאים משש שנים והלאה. ישראל שורץ ממשרד השיכון, ידיד ישר, יסביר למה רק עד שש שנים. אם זה בגלל שרוצים להתפטר מהדירות אז תעשו מבצע לכול, תנו את כל הדירות המאוכלסות לדיירים, למה רק שש שנים?
אליעזר כהן
מי בעל ההצעה?
היו"ר יעקב ליצמן
אני. אני חושב שהנושא חשוב, קיבלתי רק לאחרונה את ההצעה מהוועדה.
אליעזר כהן
ומה המשמעות של להוריד את זה לשנתיים מה זה אומר?
היו"ר יעקב ליצמן
להקל. עד היום הייתה מגבלה של שש שנים ואני שואל, מה עם מי שגר שם רק ארבע שנים? תן לו גם.
ענת שם טוב
שמי ענת שם טוב מרחובות, יש לנו שתי דירות של עמידר 45 מטר כל אחת, האחת משנת 62 והשנייה משנת 75. מאז החוק החדש של רן כהן אנחנו מנסים לקנות ואמרו לנו שבגלל שאלה שתי דירות ולא דירה אחת צמודה ומחוברת, תחזירי לנו דירה ואז תקני דירה אחת.
היו"ר יעקב ליצמן
הייתה לי את הבעיה הזו אני חושב שאת צודקת ואני מקווה שבמשך הישיבה יביאו לנו פתרון ממשרד השיכון.
שושנה אלמז
שמי אלמז שושנה, אני גרה ברמות בירושלים, קיבלתי את הדירה לפני 25 שנים, דירה קטנה כשהילדים שלי היו תינוקות ואף פעם לא זכיתי לרכוש את הדירה עד המבצע של רן כהן של קנה ביתך. ידעתי שהמבצע הוא לחמש שנים לכן לא מיהרתי. אחרי שלוש שנים כשהלכתי לרכוש את הדירה היו עיצומים בבנק טפחות, תעודת הזכאות שלי התעכבה כל העניין היה 12 ימים של פספוס משהוצאתי את תעודת הזכאות לסיום המבצע.

ערערתי בעניין, קבלתי תשובה שלילית, אבל נתנו לי תשובה שאולי ב"כאן ביתי" תיהני לקנות את הבית במבצע משמעותי. כשהלכתי להוציא לזה תעודה זכאות שוב, אמרו לי שאני זכאית רק ל- 15% כשב"קנה ביתך" הייתי זכאית ל- 75%.
אליעזר כהן
אז ההצעה שלך לא פותרת לה את הבעיה
דוד קשני
שמי קשני דוד מפורום הדיור הציבורי. אני פעיל בעניין מאז שמונה שנים אני מברך את ישראל שיושב אתנו ואני מברך אותך שהעלית את הנושא. יש לי שתי בעיות להעלות, כפורום לדיור הציבורי אנחנו עוסקים בכל בעיות בדיור הציבורי. כתבתי לשר האוצר שני מכתבים והנחתי מולך את התשובות בקשר ל- 350 עיוורים שלא נחשבים נכים, כשנכה נחשב רק מי שעל כיסא כגלגלים.

פנינו למשרד השיכון, המשרד מסכים לתת להם 85% הוא טוען שזו לא בעיה שלהם אלא בעיה של משרד האוצר. כתבתי מכתב לשר האוצר, אתמול הגיעה התשובה אלי, הוא אומר שניתן להגדיל את שיעורי ההנחה במידה מסוימת. הוא עובד עלינו בעיניים? מה זה "במידה מסוימת"? הם צריכים לקבל 85%. דרך אגב, ב"קנה ביתך" זה היה 95%.
היו"ר יעקב ליצמן
הוא כותב במפורש שלא, רק "במידה מסוימת".
דוד קשני
הבעיה השנייה היא הבעיה של ותק, כאשר אתה הופך את זה לשנתיים, לא מחשיבים להם את הוותק לצורך קבלת הנחה. ביקשתי שיוסיפו להם את הסעיף הזה על מנת שאנשים שיש להם ותק יוכלו לרכוש את הדירה.
ברכה ארג'ואני
אני רוצה לשאול שאלה את ישראל, שבוע שעבר נכתב בעיתון מעריב שמשרד השיכון מעביר מהכספים של הקרן להגדלת מלאי הדיור הציבורי לטובת ההתנתקות ולטובת שיקום שכונות. הייתי רוצה לדעת כמה כספים הועברו מהקרן שאמרוה להגדיל את מלאי הדיור הציבורי?
היו"ר יעקב ליצמן
שאילתות שואלים רק חברי כנסת, את יכולה להגיד שהכסף של הדיור הציבורי יהיה עבורו בלבד.
ברכה ארג'ואני
אבל העבירו מיליוני שקלים לטובת ההתנתקות מהכספים שצריכים להגדיל את מלאי הדיור הציבורי ולתת פתרונות לחסרי דירות שממתינים בתור. כל המבצע של קניית הדירות היה בתנאי שיהיה כסף להגדיל את מלאי הדיור הציבורי ולא להשתמש בו לדברים אחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל הממשלה עשתה את המבצע כדי להוריד את המלאי.
ברכה ארג'ואני
מטרת החוק הייתה להגדיל גם את הדיור הציבורי על ידי זה שיהיה כסף בקרן לרכוש דירות נוספות עבור אלה שממתינים בתור למימוש בדיור הציבורי לא רק כדי להתפטר מהדירות. זה שהמדינה רוצה להתפטר מאתנו ולהשאיר אותנו ברחובות זה סיפור אחר, זה שהיא לא עושה כלום כדי להגדיל את הדיור הציבורי זה פשע בפני עצמו.
יורם שילה
אני רוצה לחדד את הנושא שהעלה דוד לגבי העיוורים. מה שקורה הוא שאנחנו יושבים ומנהלים דיונים בחדרים מרווחים עם חימום אבל האנשים שאנחנו מדברים על הדירות שלהם, הדירות שלהם הם לא כאלה גדולות של 300 ו- 400 מ"ר, מדובר בדירות קטנות, של משפחות שלפעמים לא רק אחד מבני הזוג לפעמים שני בני הזוג וילדיהם עיוורים.

כאשר יושב שר האוצר או מי מטעמו וכותב מכתב שהוא מוכן לתת הנחה מסוימת, אני רוצה לומר לאדוני מירושלים שטיפלתי עד שבוע שעבר במשפחה מירושלים, אמא אבא ושלושה ילדים שכולם מוגבלים בראיה, מה זועק יותר מזה לשמיים? אם אומרים שעיוורים הם לא נכים, אז מה הם? בריאים? יואיל אדוני לענות לי. אם היה מדובר במאות ואלפים היית יכול לומר לי שיש פה בעיה כספית או בעיה פרוצדוראלית, מדובר במאות בודדות.
היו"ר יעקב ליצמן
מה אתה מבקש? למשפחה הזו עם שלושת הילדים מוגבלי הראייה, מה אתה מבקש עבורם?
יורם שילה
הנחה של 85% על מחיר הדירה כמו לנכה גפיים, להם ולכל העיוורים.
היו"ר יעקב ליצמן
ישראל שוורץ אומר שקבלת.
דוד קשני
הלוואי שהיינו מקבלים, זה לא נכון.
היו"ר יעקב ליצמן
אל תגיד שזה לא נכון, אדוני יקשיב קודם לישראל שוורץ ואחר כך יגיד לי שזה לא נכון.
יורם שילה
כאדם שמייצג את הציבור העיוורים בארץ, אני אומר שצריך לקבל החלטה שהעיוורים נחשבים לנכים בכל דבר ועניין והם צריכים לקבל את ההנחה הראויה לפי מצבם.
יפרח סלומון
אני מקרית גת ומייצג דיירים מקריית גת עם בעיות מיוחדות, שחוק הדיור הציבורי לא נאכף לגביהם. הבעיה בעיקר עם אוכלוסיית הותיקים שהקימו את העיר וגרים בבתים שהוחלט על ידי משרד השיכון ומנהל מקרקעי ישראל שיהיה אזור רה- תכנון, זאת אומרת שרוצים להרוס את האזור ולבנות מחדש.
איוב קרא
תתייחס בבקשה למה אומר החוק מבחינת הרה-ארגון.
יפרח סלומון
בחוק הדיור הציבורי המקורי, שהקפיאו אותו מסיבות כאלה ואחרות יש התייחסות מדויקת למקרים האלה של אנשים שגרים בבתים 40 ו-50 שנה, הבתים לא ניתנים למכירה מסיבה פשוטה שהם רוצים להעביר את הקרקע ליזמים.
היו"ר יעקב ליצמן
הם לא רוצים כי המנהל מתעקש להעביר לכם את הקרקע כדי שלא יצטרכו לשלם פיצויים אחר כך.
יפרח סלומון
אז שימצאו דיור חלופי לאנשים.
היו"ר יעקב ליצמן
בכמה אנשים מדובר?
יפרח סלומון
בערך בכעשרים דיירים בדירות קרקע.
היו"ר יעקב ליצמן
נבדקה האפשרות לתת להם דיור חלופי בדיור הציבורי?
ישראל שוורץ
הם רוצים דירות באיכות שאין לנו.
יפרח סלומון
אנחנו לא מדברים על דירות באיכות גבוהה.
ישראל שוורץ
כל דירה תיקח?
יפרח סלומון
דירה במצב טוב, כן.
פנחס שאול
אני נציג העיוורים, אני מבקש להוסיף מספר דברים שמשרד השיכון כנראה לא אכפת לו ולא מעניינים אותו. הבעיה של משרד השיכון היא בסך הכול בתקנון של משרד השיכון, ישנה תקנה של משרד השיכון שאומרת שעיוור לא נחשב נכה. זו הבעיה של ציבור העיוורים, מדובר על המבצע של משרד השיכון וגם על תכניות נר של משרד השיכון.

יש עיוורים שמחכים למעלה מתשע שנים לקבלת דירה אבל אין במלאי דירות ולא נותנים להם את האפשרות של תכנית נר, אי אפשר שזה יימשך כך. הגיע הזמן שבמשרד השיכון יכירו בנו כנכים לכל דבר כמו נכה על כיסא גלגלים, בגלל שהנכים על כסאות הגלגלים חזקים ומפגינים ברחובות, אנחנו לא עושים את זה, אנחנו יושבים בשקט ומחכים לפתרונות אבל אם זה לא ישתנה לא תהיה לנו ברירה אם הדבר הזה לא ישתנה.
מיכאל גורלובסקי
מי שהחליט שעיוורים לא נכים, ממש לא משנה לו אם הם יצאו לרחובות, בעיני זו בושה.
אליעזר כהן
הגדרה של נכה הוא אדם שפגוע באיבר מסוים, הוא פגוע באיבר מסוים לכן הוא נכה.
קריאה
ההתייחסות לנכים במשרד השיכון היא באמת רק לנכים על כסאות גלגלים. אבל אם ביטוח לאומי קובע שאדם מסוים הוא נכה וקובע לו אחוזי נכות מסוימים, חייבים להכיר בהם, והם לא מכירים.
שושנה אלמז
אם הם יכולים לתת לפי ותק, גם אם הילדים עברו את גיל 18 וגרים מעל 20 שנה, שיוכלו גם לקבל הנחה משמעותית, מה שיכול להקל עלינו לקנות את הבתים.
איוב קרא
אני חושב שעל הרבה מהתשובות ישראל לא יוכל לענות כי מדובר בנושא חקיקה, אבל אין לי ספק שכשאנחנו מדברים על עיוורים, אם הם לא מוכרים כנכים, מי שקבע את העמדה הזו הוא עיוור רגשית ואנושית. להגיד שמי שלא רואה, הוא לא נכה זה אבסורד ואם הייתי יודע על זה אז מזמן, יחד אתך היינו מתקנים את החוק. צריך למצוא תשובה בהקשר לזה, זה אבסורד כל עוד זה קיים, לא ידענו על זה , היינו בהחלט הולכים לחקיקה נושא.

דבר נוסף, בעניין הרה-תכנון, לפעמים הולכים לשכונות לעשות בניה חדשה במקום הישנה אבל צריך למצוא הסדר לדיירים. לנהל משא ומתן עם הדיירים להגיע להסדר, אני מבין שהחוק אומר שאם תוך שנה לא מתחילים את ההתחדשות אז הדיירים זכאים למשהו אבל צריך לפתור את הבעיה של קרית גת.
דניאל בנלולו
אדוני היושב ראש אני רוצה לציין שמה ששמענו מהעיוורים זה דבר עגום. אני מקווה שישראל שוורץ ייתן לנו תשובות לזה, זה משהו שבלתי אפשרי להבין כשבעיות כאלה מגיעות לוועדה הזו.
קריאה
אין לו תשובות.
היו"ר יעקב ליצמן
אחרי הדיון תוכלו לומר שאין לו תשובות אבל אם הוא עוד לא פתח את הפה איך אם יכולים להגיד שאין לו תשובות.
ישראל שוורץ
כל הנושא של ההטבות למי שגר בדיור הציבורי הוא נושא עם פרוז'קטור לקבוצת אוכלוסיה שמצבה יחסית יותר טוב ממשפחות בהיקפים גדולים ומצבים הרבה יותר קשים שגרות מחוץ לדיור הציבורי, חיות מהכנסות נמוכות מאד, תמיכות קיום, מקבלות סיוע זעום בשכר דירה ובגלל שאין מספיק דירות בשיכון הציבורי הן נאלצות להתקיים כאלפיון החלש ביותר בחברה.

נכון להיום, משפחה נתמכת שתמיכת הקיום אמורה בצורה מינימאלית לתת תשובה לצרכי היומיום שלה מקבלת היום ממשרד השיכון 530 ₪ לחודש סיוע בשכר דירה, כאשר בכל מקום הכי נידח בארץ אין דירות בסכום כזה ובאזור המרכז בעיקר.

כל הניסיון שלנו לגרום שההכנסות ממבצע מכר ילכו כדי לתגבר את הסיוע בשכר דירה למשפחות האלה בהנחה שהשמיכה היא לא אין סופית ואי אפשר לחלק לכולם את הכול, הניסיון שלנו במסגרת אותו מבצע מכר ליצור מדיניות מאוזנת שתנסה לאזן בין הצורך והמדיניות שרוצים בסופו של דבר שמשפחות תהיינה בעלות דירה לבין עשרות אלפי נזקקים לסיוע בשכר דירה.

נכון להיום משרד השיכון מסייע בשכר דירה זעום שדברתי עליו ל- 150,000 משקי בית והניסיון הוא להשתמש בהכנסות, כי אין לנו מקור אחר נכון להיום, כדי להגדיל את הסיוע בשכר דירה. כשיש שמיכה קצרה תמיד או הרגל או הראש חשופים לקור.

לכן, כשעשינו את מבצע המכר, החלטנו שכמדיניות יותר נכון לתת את ההנחות היותר גדולות למשפחות עם ילדים ואת ההנחות הקטנות יותר למשפחות בלי ילדים, כי התרומה והחשיבות החברתית במשפחה עם ילדים שתהיה בעלת דירה, גדולה מאשר משפחה בלי ילדים. אפשר כמובן לתת לכולם אתה כול בחינם אבל אז נישאר בלי תשובה למשפחות עם ה- 536 ₪ שלא מצליחות לשרוד בשוק החופשי, וזו הדילמה שלנו.

בקשר לשש שנים, מה שהעלה היושב ראש, גם בתחום הזה אנחנו צריכים לשמור על איזון. נכון להיום, המשפחות שאנחנו שמאשרים לשיכון הציבורי הם בעיקר משפחות עם ילדים, זה אומר שברגע שאישרנו להם את זה, אמרנו להם עוד מעט תהיו זכאיות להנחה של 85% שזה המון כסף. דירה בשיכון הציבורי במרכז הארץ היא בין 400,000 ל- 500,000, 85% הוא סכום שלגבי כולנו כאן, שאנחנו לא במצב גרוע, זה סכום עתק.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כבר עושים מבצע, אצלנו אומרים שכשאב מחתן את בנו, טיפש האב שלא קונה לעצמו בגדים חדשים באותה הזדמנות. ברגע שהוא נכנס לדיון הציבורי הוא כבר סוציאלי, אז יש לו פחות שנים.
ישראל שוורץ
נכון להיום אזורי עדיפות לאומית זו המתנה של ארבע שנים אבל ככל שאנחנו מסמיכים יותר את תאריך הרכישה לתאריך קבלת הדירה כך אנחנו יוצרים עלינו לחץ של יותר אנשים שרוצים לקבל את ההנחה.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל אין לכם דירות.
ישראל שוורץ
הכי פשוט שתתן לו את המענק לפני שהוא נכנס לדירה, למה שיעבור דרך הדירה בכלל? בכל תאריך שש שנים, ארבע שנים, שבע שנים, זה לא תאריך שניתן להגיד שהוא הקדוש וימינה או שמאלה זה לא סביר. חשבנו שארבע שנים באזורי עדיפות לאומית ושש שנים במרכז הארץ, יש בזה היגיון ואני מאמין, הרב ליצמן שנמשיך במבצע הזה ויוני הוא לא תאריך שאחריו יסגרו השערים.
היו"ר יעקב ליצמן
קודם צריך לראות מי יהיה שר האוצר ומי יהיה ראש הממשלה ושר השיכון.
דניאל בנלולו
לגבי שר האוצר ושר השיכון נוכל לדעת, לגבי ראש ממשלה עדין לא יודעים.
היו"ר יעקב ליצמן
חשבתי שגם לגבי יושב ראש ועדת כספים זה בטוח...
ישראל שוורץ
בקשר לעיוורים, בחוק הדיור הציבורי שהוקפא ובוטל, המחוקק בזמנו נתן העדפה לנכים מרותקים לכיסאות גלגלים.
דניאל בנלולו
סליחה על ההפרעה, יהיה דיון והצבעה על תקנות ביטוח רכב מנועי. שלא יהיה מחטף.
אליעזר כהן
היושב ראש הבטיח לי אישית שלא יהיה מחטף.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה יכול ללכת בשקט לא תהיה על זה הצבעה היום על תקנות ביטוח רכב מנועי.
יצחק כהן
זה שכולם הלכו זה מראה כמה הנושאים החברתיים מעניינים את כולם, יותר מעניין אותם האופנועים.
ישראל שוורץ
כמו שאמרתי, המחוקק בחוק הדיור הציבורי נתן העדפה דווקא לנכים הרתוקים לכיסא גלגלים. אני אישית חושב שיש בזה היגיון כי הקושי בדיור של נכה הרתוק בכיסא גלגלים גדול מכל אדם אחר.
פנחס שאול
יש לך טעות חמורה מאד, אתה לא יודע איך עיוור גר בדירה שלו.
ישראל שוורץ
זו דעתי, תרשה לי לטעות. לנכה על כיסא גלגלים אם יש שתי מדרגות הוא לא יכול להיכנס לדירה, זה עושה את ההבדל.
פנחס שאול
אלה דברים לא נכונים.
היו"ר יעקב ליצמן
הוא אומר את דעתו וזו זכותו.
ישראל שוורץ
לכן במבצע הזה נתנו את ה- 85% לנכים רתוקים על כסאות וזה לא קשור כלל למי הוא נכה כי משרד השיכון לא קובע נכות ומי שקובע את מידת הנכות הוא ביטוח לאומי ולא משרד השיכון. מאוחר יותר עלתה פנייה מצד ציבור העיוורים - - -
אליעזר כהן
צריכה להיות רביזיה בעניין הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
בסיכום, נבטא את הדברים, תן לו לסיים.
ישראל שוורץ
כיוון שעלה הנושא של העיוורים להשוואת התנאים, כמו שנאמר בדקנו, ומספר העיוורים בשיכון הציבורי הוא לא דרמטי כ- 350, ישבנו על המדוכה ואז הגיעו פניות מכל מיני ארגונים של כל מיני נכים באחוזים שונים ונוצר סחף, אף שהוא לגיטימי, אבל נוצרה בעיה שלא ידענו איפה מסתיים העניין הזה.

לכן, כמו שכתב שר האוצר במכתב שהוצע כאן, אנחנו יושבים על המדוכה וההחלטה תהיה לפני סיום המבצע, בוודאי רחוק מיוני. אם נוכל ונראה שאפשר לסייג את זה, יהיה לנו יותר קל, ואם לא נוכל לסייג את זה, אני רוצה להזכיר שהתמורה ממכירת הדירות הולכת לטובת המשפחות שחיות מתמיכת קיום.
היו"ר יעקב ליצמן
כמה אנשים עיוורים יש בדיור הציבורי?

יורם שילה


350 אנשים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע שנלך לפי הסדר, על אף שהנושא העיקרי התחיל עם הצעה שלי אני אשאיר את זה כנושא שני ואגע קודם בעיוורים. אני חושב שאנחנו בוועדת כספים מאוחדים בדעה שדינם של עיוורים כדינם של נכים רתוקים לכיסא גלגלים.
איוב קרא
מאחר ובאגודת ישראל לא היו פריימריס ולא חיסולי חשבונות, אתה תהיה בכנסת הבאה אני מציע שתשנה את החוק.
היו"ר יעקב ליצמן
פריימריס אולי לא היו אבל לגבי חיסולי חשבונות... בטח עוד יהיו. זו החלטה ראשונה, דבר שני, אני פונה אליך להאריך את המבצע, לפחות בחצי שנה עם אותן הנחות שהיו, שיהיה בטוח שכל אלה שלא הספיקו, שיספיקו לקנות. דבר שלישי, אני פונה ומבקש שבמקום שש שנים יהיה שלוש שנים, באמצע.
ישראל שוורץ
צריך לבדוק את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חושב שזה סביר, כל הנותן בעין יפה נותן. בעניין אחוזי ההנחה - - -
שושנה אלמז
לא חסר לי כלום, הילדים שלי עברו את גיל 18 ואני גרה 25 שנה. הבאתי תעודת זכאות ואחרי שבועיים הפסיקו את המבצע כשזה התעכב בגלל עיצומים בבנק טפחות.
היו"ר יעקב ליצמן
זה כבר מעבר למדיניות הממשלה, זה מקרה בודד שחייבים לפתור, זה לא יכול שבגלל עיצומים היא תסבול. לגבי הבעיה של שתי הדירות.
ענת שם טוב
דירה אחת 44 שנים ודירה שנייה 31 שנים, הן לא מחוברות, ואם הייתה דירה אחת מחוברת לא הייתה בעיה. קיבלתי שתי דירות בגלל שאמא שלי הייתה גם זכאית המשפחה הייתה מרובת ילדים ולא הייתה דירה גדולה אז אמרו לה לקחת את הדירה מעל, היא אמרה שהיא רוצה דירה מחוברת אבל הם אמרו לה לקחת את הדירה מעל וכשתהיה דירה יותר גדולה ניתן לך, ולא הייתה. אז זה נשאר ככה.
ישראל שורץ
השאלה אם אנחנו צריכים להשתמש בדירות שלנו בצורה הכי נכונה כדי לפתור בעיות דיור לא למי שגר בדירה ורוצה עוד דירה וזה לגיטימי, אלא למשפחות חסרות דירה שמחכות ברחוב ומצבן קשה יותר.
ענת שם טוב
אני גם אהיה חסרת דירה אם תוציא אותי מהדירה מעל.
ישראל שורץ
את חתומה על החוזה?
ענת שם טוב
לא.
ישראל שורץ
אז יש לך זכות על הדירה?
ענת שם טוב
המצב שלי יותר קשה, יש לי את כל האישורים הגעתי לכל הוועדות והייתי אצל שר השיכון שרנסקי, לאפי איתם הרצוג, הגעתי לכולם.
היו"ר יעקב ליצמן
מבחינה משפטית הם יכולים להוציא אותך מהדירה השנייה?
ענת שם טוב
לא, אבל עד עכשיו שילמנו 200 ש"ח לשתי הדירות ביחד ועכשיו הם התחילו להגיד לי שהם לא חייבים לי שום דבר, אנחנו חייבים לאמא שלך, אני אם חד הורית יש לי תינוקת בת חצי שנה, אני מקבלת 2150 ₪ והם לוקחים לי 550 ₪ בגלל שזה על חוזה של אמא שלי, לא מגיעה לי שום עזרה, הכול הרוס בדירה שלי, זה 1100 לשתי דירות כשאנחנו חיים מהבטחת הכנסה ואני לא מקבלת שום סיוע בשכר דירה.
היו"ר יעקב ליצמן
על דירה אחת מגיע לך.
ענת שם טוב
על שתי דירות אנחנו מקבלים הבטחת הכנסה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה להבין. יש לך שתי דירות, על דירה אחת מגיע לך הנחה כזכאית סוציאלית.
ענת שם טוב
אני נמצאת כל יום בעמידר, הם מכירים אותי וטוענים שלא מגיע לי.
ישראל שורץ
כמה שכר דירה את משלמת סך הכול לשתי הדירות?
ענת שם טוב
1102 ₪. אני גרה בדירה השנייה עם התינוקת שלי, הכול הרוס ושבור שם אבל הם לא יתקנו לי כי זה חוזה של אמא שלי. שתי הדירות האלה יחד הם 90 מ"ר ברוטו, אם הייתה לי דירת 200 מ"ר ברוטו הייתי מקבלת, כל החברים והמשפחה שלי קנו כך, אבל בגלל שזה לא 100 מ"ר ברוטו אלא רק 90 מ"ר וזה לא דירה אחת, אני לא מקבלת. אני מבקשת בסך הכול לרכוש את הדירה.
היו"ר יעקב ליצמן
תכתבי את הכול במכתב לישראל.
יורם שילה
אני מבקש להוסיף למה שהצעת שהמבצע יימשך עד סוף השנה ולהוסיף סעיף שאנשים שהם בעלי ותק, כמו אנשים שגרים 45 שנה בדירה, לפי מבצע "כאן ביתי" אין בכלל ותק, הוא הולך לרכוש את הדירה ונותנים לו 15% בו בזמן שהוא זכאי ליותר. אני מציע שתוסיף את הסעיף של הותק.
שושנה אלמז
יש לי בקשה קטנה, אם הייתי רוכשת את הדירה ב"קנה ביתך" הייתי מקבלת אותה ב- 75% הנחה וב"כאן ביתי" נתנו לי 15%.
היו"ר יעקב ליצמן
אמרנו שהוא יבדוק את זה, אמרנו שאת לא צריכה לסבול בגלל העיצומים.
ענת שם טוב
כשיצא החוק החדש של חבר הכנסת רן כהן קבלתי אישור של זכאות, הבאתי את אישור הזכאות ואז אמרו לי להביא אישור מודד כי זה מעל 100 מטר.
יפרח סולומון
בקשר למקרה שלי - - -
היו"ר יעקב ליצמן
הבעיה שלך מורכבת, אני לא זורק אותה זה לא עניין שיכולים לסדר בישיבה אחת תכתוב לי על זה ואני אשתדל לדבר גם עם ישראל וגם עם המנהל להגיע לפתרון.
פנחס שאול
יש לנו משפחה שמחכה כבר עשר שנים להחלפת דירה, קבלו זכאות לדירה של ארבע חדרים אבל אין דירות במלאי, אני מבקש ממר ישראל שורץ שיכניסו אותם לרשימה.
היו"ר יעקב ליצמן
אין כרגע דירות נ"ר. זה דיון לא פשוט לממשלה הבאה. פשוט אין כסף לדירות נ"ר. תודה רבה לכולם הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50

קוד המקור של הנתונים