ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/02/2006

פרוטוקול

 
PAGE
39
ועדת הכלכלה

5/2/2006

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב רביעי
פרוטוקול מס' 585

מישיבת ועדת הכלכלה

יום ראשון, ז' שבט התשס"ו (5 בפברואר, 2006), שעה: 13:30
סדר היום
1. תקנות התעבורה (איסור שימוש ברכב – מגרשי אחסנה), התשס"ו-2006.


2. תקנות התעבורה (איסור שימוש ברכב) (תיקון), התשס"ו-2006.
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר

גלעד ארדן
מוזמנים
עו"ד חוה ראובני – ס' יועמ"ש, משרד התחבורה

אבנר עובדיה – דובר משרד התחבורה

ולדימיר רובין – מנהל הרשות לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה

ישי דון-יחיא – יועץ שר התחבורה, משרד התחבורה

יואל הדר – יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

סנ"צ בלהה חרחס – ראש מדור מסחר, את"ל, משטרת ישראל

פקד רוני לוינגר – קצין תביעות, אגף התנועה, משטרת ישראל

ג'יל ביקרה – ע' רמ"ד מסחר, משטרת ישראל

רפ"ק אבנר הרשקופ – ע' יועמ"ש, משטרת ישראל

עו"ד רוית דדו – המשרד לבטחון פנים

רזיאל גאוני – מנכ"ל הארגון להשכרת רכב, לשכת המסחר

נמרוד הגלילי – מנהל תחום, איגוד לשכות המסחר

אילן גרודסקי – נציג עמותת אור ירוק

עמיחי בן-דרור – מנהל היחידה המוניציפלית, מרכז השלטון המקומי
מנהלת הוועדה
לאה ורון
ייעוץ משפטי
עו"ד אתי בנדלר
רשמה
שושנה מקובר

תקנות התעבורה (איסור שימוש ברכב – מגרשי אחסנה), התשס"ו-2006

תקנות התעבורה (אישור שימוש ברכב) (תיקון), התשס"ו-2006
היו"ר אמנון כהן
צהריים טובים, אני פותח את הדיון בישיבת הכלכלה. יש לנו שני נושאים לדיון: הנושא הראשון הוא תקנות התעבורה (איסור שימוש ברכב – מגרשי אחסנה), התשס"ו-2006. הנושא השני הוא תקנות התעבורה (אישור שימוש ברכב) (תיקון), התשס"ו-2006.

לפני שנתחיל, חבר הכנסת גלעד ארדן ביקש הצעה לסדר.
גלעד ארדן
לא, יש לי מחאה כלפי משרד התחבורה – אני פשוט רוצה שזה יירשם בפרוטוקול: ביום חמישי או ביום ששי האחרון, פנו אליי מכלי התקשורת, והציגו טענה לפיה ועדת הכלכלה העבירה חוק שמחייב את אזרחי מדינת ישראל ללבוש אפוד זוהר כאשר הם יורדים לשוליים – כזכור לך, זהו חוק שאני הצעתי ואתם בוועדה קידמתם והבאתם אותו לכלל חקיקה. הטענה היתה שלמשטרת ישראל יש היום בעיה לאכוף את ביצוע החוק כיוון שהמחוקק "יצא לפגרה", ולא קבע את מה שהוא היה צריך לקבוע, קרי: קנס על אותה עבירה על מי שלא לובש אפוד זוהר. זוהי הודעת דובר משרד התחבורה לאחר שהוא בדק את הענין עם הגורמים העניניים.

אני רוצה לומר חד וחלק: דובר משרד התחבורה שיקר לעם ישראל ולתקשורת. אני זכרתי שרצינו להכניס סעיף עונשין--
היו"ר אמנון כהן
רצינו להכניס, והם אמרו שהם יביאו - - -
גלעד ארדן
הסתכלתי בפרוטוקול של הישיבה, וכך נאמר. אני אכן ביקשתי להכניס קנס על אי לבישת אפוד זוהר, דבר שבאמת מסכן את חייו של אדם. היועצת המשפטית של משרד התחבורה – אני לא זוכר אם זאת היית את, עו"ד ראובני או יועצת משפטית אחרת, אבל זה מופיע בפרוטוקול – ביקשה שלא להכניס את זה בחקיקה ראשית, כיוון שעומד להתפרסם צו עדכון לקנסות, ואתם רוצים להכניס את זה גם בענין הזה. זה היה לפני יותר מארבעה חודשים. צר לי מאוד על כך שלא בצעתם את שהתחייבתם לו – לא את באופן אישי, עו"ד ראובני – ואתם גם מנסים להפיל את האשמה על חברי הכנסת. תודה רבה.
היו"ר אמנון כהן
הדברים שאמרת הם חמורים. אנחנו עובדים קשה--
גלעד ארדן
אבל הכי קל להתגולל תמיד על חברי הכנסת. חושבים שלא יבדקו את זה לעומק.
היו"ר אמנון כהן
איפה הדובר? הוא היה כאן בדיון הקודם.
לאה ורון
אבל אני מניחה שהדובר קיבל את הנתונים ממישהו אחר במשרד. זה לא שהדובר מיוזמתו הבין כך. הוא בדק את זה עם אדם כלשהו במשרד.
אתי בנדלר
השאלה היא אם אתם מתכננים להביא לוועדת הכלכלה צו לעדכון הקנסות.
חוה ראובני
כן, בוודאי.
היו"ר אמנון כהן
צריך כבר לאכוף את זה.
אתי בנדלר
אפשר לאכפוף את זה, אבל לא באמצעות דוחות אלא באמצעות הזמנה למשפט. זה לא שהחוק בלתי ניתן לאכיפה. גם זה ראוי שייאמר.
גלעד ארדן
כן, אבל כוונתנו לא היתה להביא לכך שכל מי שישכח בהתחלה יוזמן לבית המשפט, וכך נציף את בתי המשפט בעבירה הזאת.
לאה ורון
ובוודאי לא לומר שהכנסת שכחה.
היו"ר אמנון כהן
מר עובדיה, האם אתה זוכר במה מדובר?
גלעד ארדן
השאלה היא למה נתת לערוץ 10 תגובה, לפיה המחוקק יצא לפגרה ולפיכך לא הכניס עונש--
אבנר עובדיה
- - -
גלעד ארדן
תגובה שלך? על מה היא מבוססת?
אבנר עובדיה
שאלו אותי מה העונש על אי החזקת אפוד. אמרתי שהעונש הוא העמדה לדין - - - אני לא - - - שום - - -
גלעד ארדן
אז ערוץ 10 משקר.
אבנר עובדיה
אתה מכיר את ערוץ 10 ואתה מכיר - - -
גלעד ארדן
ראשית, אני מכיר את הכתבת היטב, והיא אמרה לי מה בדיוק אתה אמרת לה. יש תגובה שלך, שגם שודרה בכתבה.
אבנר עובדיה
באיזו כתבת מדובר?
גלעד ארדן
לא נכנס לזה.
חוה ראובני
אני יכולה לומר שאנחנו מכינים תיקון גדול לצו התעבורה (עבירות קנס). זה הועבר לממונה על חקיקת המשנה במשרד המשפטים. זהו תהליך אישור ארוך, ואני לא יודעת אם נצליח להשלים אותו בקדנציה הנוכחית כיוון שזה מחייב הסכמה של שר המשפטים, אישור ועדת חוקה חוק ומשפט, ואישור ועדת הכלכלה – שלושתם באותה קדנציה. אני לא יודעת אם אנחנו נצליח לעשות את זה.
היו"ר אמנון כהן
בכל מה שקשור לוועדה שלנו, אנחנו עושים את זה מהר.
חוה ראובני
הנוסח של התיקון כולל גם את נושא האפודים הזוהרים. זה הועבר לממונה על חקיקת המשנה ברגע שקבלנו מהמשטרה את עמדתם לגבי גובה הקנס הראוי.
היו"ר אמנון כהן
היום זאת העמדה לדין?
אתי בנדלר
כן - - -
היו"ר אמנון כהן
אם כך, זה חמור. אם למישהו אין היום את האפוד, זאת העמדה לדין מיידית.
חוה ראובני
למרות שאני לא יודעת אם זה רווח מאוד. מתקבל הרושם שאנשים אוהבים את הפוזה של האפוד הזה; הם לא רק מחזיקים אותו, אלא דואגים להלביש אותו כדי שיראו.
גלעד ארדן
ראשית, החוק תפס טוב, וטוב שכך. אבל זה לא אומר שמי ששכח באותם שלבים ראשונים צריך כבר לקבל העמדה לדין. זאת לא היתה הכוונה שלנו בענין, והיתה הסכמה ביננו לביניכם בענין הזה.
חוה ראובני
נכון.
גלעד ארדן
גם ביחס לנושא של השבתת הרכבים שעומד על סדר היום, אני רוצה לומר שאמנם לשר המשטרה יש סמכות לדחות את היישום בהתאם לזמן, אבל כאשר מדובר בנושא של הצלת חיים – להשבית את הרכב של עברייני תנועה כבדים – חבל לי מאוד ששר התחבורה והשר לבטחון פנים ממצים שנה שלמה כדי להחיל נושא כל כך חשוב.
חוה ראובני
עשרה חודשים.
גלעד ארדן
קודם כל, החוק עדיין לא הוחל. הרי גם לנו יש שיקול דעת. אתם מביאים תקנות, ואנחנו לא חותמת גומי. יכול להיות שגם לנו יהיה מה לומר עכשיו. אני לא בטוח שאתם תעמדו אפילו בשנה שהתכוונו אליה, ואז תצטרכו לדחות פעם נוספת. חבל שבנושא כזה של הצלת חיי אדם מפני עברייני התנועה החמורים ביותר, ממצים את כל הזמן שהחוק מאפשר.
חוה ראובני
אני מבקשת להזכיר שאמרנו מראש שבחצי שנה אנחנו לא מסוגלים, כיוון שזה מחייב מכרז. הכנסת עמדה על כך שזה יהיה ששה חודשים ולא שנה, כפי שבקשנו מלכתחילה. נכון להיום, תאריך התחילה שנקבע בצו הוא ה-12 בפברואר, עשרה חודשים. זה יותר מהמועד שהכנסת קבעה, אבל לא מיצינו - - -
גלעד ארדן
זה שאתם אומרים שאתם לא מסוגלים לעשות את זה בששה חודשים לא אומר שזה מוצדק. בששה חודשים הממשלה לא מסוגלת לבחור 6 מגרשי חניה שבהם יאוכסנו הרכבים, ובסופו של דבר היא גם באה אלינו עם המגרשים היקרים ביותר בארץ, כפי הנראה. זה לא אומר הרבה דברים טובים על הממשלה.
חוה ראובני
אני לא יודעת מה הניסיון של חבר הכנסת ארדן בניהול מכרזים, וכמה זמן זה לוקח.
גלעד ארדן
אני גם לא יודע מה הניסיון שלך בלחוקק חוקים. מה הענין האישי? למה את עוברת לאישי? את רואה את עצמך שרה בממשלה?
חוה ראובני
חס וחלילה.
גלעד ארדן
אז למה את מתעמתת אתי על בסיס אישי? אני מדבר על השרים, שלטעמי היו צריכים לזרז את זה יותר מכך. את לא צריכה להכנס כאן להאשמות אישיות.
חוה ראובני
אני יושבת כאן כנציגת שר, כאשר אתה מטיח האשמות שלדעתי אין להן יסוד, ואני חייבת להשיב עליהן.
גלעד ארדן
תספרי את זה לאזרחים שייפגעו כתוצאה מאנשים שינהגו בשלילה.
חוה ראובני
אנחנו אמרנו שמדובר בעניינים של מכרזים, וזה לוקח זמן. הכנסת לחצה אותנו, אז ניסינו והתכווצנו. זה עדיין חודשיים מוקדם יותר מהבקשה המקורית שלנו, לאור הדרישה של הכנסת. אבל להכנס ללוחות הזמנים שהוטלו עלינו – בכך לא הצלחנו לעמוד.
היו"ר אמנון כהן
אז מה אתם מבקשים עכשיו?
יואל הדר
חבר הכנסת ארדן היה שותף מלא של החוק הזה, וגם היוזם שלו. לפיכך, אני בטוח שכוונתו רצויה. המטרה היום היא להעביר את החוק הזה. אנחנו נצטרך לעשות הכל כאן על מנת שהחוק ייצא לתוקף כבר מהיום, לאחר הדיון. אני בטוח שחבר הכנסת ארדן יסייע לנו, כך שאם יש איזשהם מכשולים שהוא רואה - - - להתגבר על המהמורות. זה לטובת אזרחי מדינת ישראל, ולכן אני מקווה שהשולחן הזה יצליח להוציא משהו היום – גם לקדם את החוק וגם את התקנות.
היו"ר אמנון כהן
אתם דוחים את הזמנים כל הזמן.
גלעד ארדן
בואו נתחיל מכך שאני מאמץ את דבריה של היועצת המשפטית. כיוון שהיא לא חושבת שאני מסוגל לקבוע את לוחות הזמנים של הממשלה, בואו נאמר שאני לא בטוח שהממשלה יכולה לקבוע את לוחות הזמנים שלה. הבאתם היום תקנות, שעוסקות בדבר משמעותי מאוד – הטלת הקנס על גרירה של רכבים, השבתתם והאחסון. בואו נראה אם הושג כאן הדבר הנכון והטוב ביותר. אם כן, הרצון הוא בוודאי לאשר.
יואל הדר
אני אחזור לחוק עצמו, שתחילתו היתה ב-12 באפריל, 2005. מטרת החוק היא לגרום לכך שאפשר להורות לבעלי רכב באלו מגרשים הם צריכים לאכסן את הרכבים שלהם. מטרת החוק הזה היתה לגבי רכבים שיש שליטה – למי שיש שליטה על הרכב – ולא לגבי מי שאין לו שליטה, שיכול לומר: מה אני יכול לעשות, זה מה שכפו עליי. לגבי עברות מסוימות – הסעת מספר נוסעים מעל המותר – יש שליטה על כך; זה לא מצב שבו נסעת מעל 90 קמ"ש ואיבדת את השליטה לכמה רגעים, אלא דברים מוכחים וברורים מראש – הנהג או בעל הרכב שלטו במה שהם עשו. כך למשל: הסעת נוסעים מעל המותר; הסעת נוסעים בשכר בניגוד להיתר; מספר נוסעים בנסיעת שירות; שעות נהיגה מעבר למותר; נסיעה ברכב שנמסרה לגביו הודעת אי-שימוש; נהיגה ללא רישיון נהיגה; המאפשר לנהוג ברכב ללא רישיון; נהיגה בזמן פסילה ובניגוד לתנאים; חובת ליווי והגבלת מספר נוסעים של נהג חדש; נהיגה בשכרות; הפקרה אחרי פגיעה או נהיגה תחת השפעת סמים. מעבר לכך, גם מי שיש לו מטען עודף. בכל הדברים האמורים, יש לנהג או לבעל הרכב שליטה, ולכן החוק הזה בא להחמיר עליו, ואומר לו: אם עשית את הדברים בניגוד לדבר הזה, אתה מחויב לשים את הרכב באחד המגרשים, לגביהם יש לך בחירה.

החוק קבע שיש צורך בששה מגרשים בפריסה ארצית. אנחנו נדרשנו להביא ששה מגרשים, וזאת אחת הבעיות שגרמה לכך שהענין התמהמה מעט מעבר לזמן עליו דובר כאן. יש תנאים מסוימים, אבל אנחנו נמצאים כאן היום על מנת לקדם את הענין הזה, שהוא בוודאי למען טובת אזרחי המדינה, למען מי שנוסעים כחוק ולטובת כלל האזרחים הנמצאים בכביש – בין אם מדובר בנוסעים ובים אם מדובר בהולכי הרגל.

עד כאן ההקדמה לענין. היתה התלבטות, ובסופו של דבר בצענו מכרז במטרה לקבל את המחירים הטובים ביותר. זאת היתה המטרה. המחשבה הראשונה היתה להשתמש במגרשים הקיימים של המשטרה, ולנסות לקבוע מחירים. אבל אז לא היה לנו מחיר שוק. כלומר, ייתכן שהמחירים של מגרשי המשטרה היו גבוהים יותר מדיי. לכן המטרה היתה לצאת במכרז עם כל הנתונים הקיימים, ולבוא לוועדה ולהציג את מחיר השוק.
לאה ורון
מהם המגרשים שיש למשטרה?
יואל הדר
יש למשטרה מגרשים, לצורך גרירה למשל. זה לא קשור לחוק הזה, אלא לנושאים אחרים. אלו הם מגרשים שבשימוש המשטרה. ייתכן שהמחיר של המגרשים הללו הוא גבוה מדיי, והמטרה היא להביא למחיר הנכון והאמיתי של המגרשים. זאת היתה המטרה של המכרז.

בחודש ינואר סיימנו את המכרז. יש לנו ששה מגרשים, ואנחנו עומדים בתנאי החוק. לכן אנחנו מביאים גם את התקנות, עם המחירים שמשקפים את מחיר השוק. אנחנו נראה בהמשך איך זה משקף.
היו"ר אמנון כהן
יש כבר את המיקום של המגרשים?
יואל הדר
כן – אנחנו באים לאדוני כשהכל מוכן ומבושל. היינו צריכים לבשל את זה כדי שאדוני לא ישאל – אולי אין מגרשים כאלה. לכן המטרה היתה להביא את זה – גם לשר התחבורה, הכל מתואם –כמוצר מוגמר, כדי שנוכל לצאת לדרך מכאן ואילך. כמובן, אם לאדוני או לחבר הכנסת ארדן יהיו הערות, אנחנו נשתדל--
היו"ר אמנון כהן
בוודאי יהיו הערות.
יואל הדר
זאת זכותכם. לכן אנחנו כאן.
היו"ר אמנון כהן
בבקשה – תתחיל להתקדם.
יואל הדר
תקנות התעבורה (איסור שימוש ברכב – מגרשי אחסנה), התשס"ו-2006

"בתוקף סמכותי לפי סעיף 57א' (ב)(2) לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), בהסכמת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

סעיף 1 – אחסנת רכב

"(א) רכב שניתנה לגביו הודעת איסור שימוש (להלן – ההודעה), רשאי שוטר להורות לבעל הרכב, או למי שהרכב ברשותו אותה שעה, להעבירו או לגררו למגרש אחסנה שאושר לכך בהתאם לתקנות אלה (להלן – מגרש אחסנה)."
היו"ר אמנון כהן
תחזור על כל העבירות, בבקשה.
יואל הדר
הסעת נוסעים מעל למותר; הסעת נוסעים בשכר בניגוד להיתר; מספר נוסעים בנסיעת שירות, כלומר חריגה ממספר הנוסעים; שעות נהיגה מעבר למותר.
היו"ר אמנון כהן
איך יודעים?
קריאה
טכנוגרף.
יואל הדר
נסיעה ברכב שנמסרה לגביו הודעת אי-שימוש – אם הודעת אי-שימוש נמסרה לבעל הרכב, ולמרות זאת אתה משתמש בו; נהיגה ללא רישיון נהיגה; המאפשר לנהוג ברכב לחסר רישיון – אדם שהתיר לקטין לנהוג ברכב, אפשר להורות לגביו להניח את הרכב במגרש אחסנה; נהיגה בזמן פסילה או בניגוד לתנאים; חובת ליווי והגבלת מספר נוסעים של נהג חדש; נהיגה בשכרות; הפקרה אחרי פגיעה; נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול.

גם לגבי הובלת מטען ברכב מסחרי מעבר למותר – בסעיף 57א.
היו"ר אמנון כהן
אם אדם נתן לאדם אחר לנהוג ברכבו – אב שנתן לבנו, למשל, והבן נתפס – האם בכל מקרה מחרימים את הרכב אם הוא עבר על אחד הדברים שציינת?
יואל הדר
יש בהחלט אפשרות לקצין המשטרה להורות לאחסן את הרכב באחד המגרשים. יש שימוע.
גלעד ארדן
בזמנו, דובר על כך שייקבע בתקנות הליך של שימוע בפני קצין משטרה, כך שבעל הרכב יוכל להוכיח שהוא עשה את כל המאמצים כדי שהנהג לא יבצע את העבירה שבגינה עצרו אותו כרגע. הליך השימוע הזה לא מופיע כאן.
רוני לוינגר
השימוע מוסדר בחוק עצמו, בסעיף 57.
היו"ר אמנון כהן
איך זה מוסדר? למי עושים שימוע?
רוני לוינגר
עושים שימוע לנהג הרכב. בנוהל המשטרתי, אנחנו מאפשרים גם לבעל הרכב או לעו"ד מטעמו להשמיע את טענותיו לפני ההחלטה - - -
גלעד ארדן
היכן זה כתוב?
רוני לוינגר
בסעיף 57א(2) יש הפניה ל-47--
יואל הדר
סעיף 57א(2), מפנה ל-47(ג)(ד) - - -
רוני לוינגר
"היה לשוטר יסוד להניח כי נהג עבר עבירה, רשאי הוא לדרוש מהנהג להילוות אליו לקצין המשטרה, וליטול ממנו- - -" הוראות סעיף 47 (ג) (ד) ו-(ו) הן ההוראות שמחייבות שימוע לפני ההחלטה המינהלית.
גלעד ארדן
זה לגבי הנהג. אתה צריך את בעל הרכב, שיוכל לבוא בנפרד.
רוני לוינגר
לא בנפרד – באותו שימוע. אנחנו מזמינים לשימוע. בנוהל המשטרתי הפנימי שלנו אנחנו מאפשרים לבעל הרכב – אם הוא רוצה – או לעו"ד מטעמו להשמיע את הטענות.
היו"ר אמנון כהן
אחרי שהחרמתם את הרכב?
רוני לוינגר
לא, לפני. השימוע הוא תמיד לפני ביצוע ההחלטה המינהלית. יש לנו גם כללים של הצדק הטבעי – לפני כל החלטה מינהלית אנחנו שומעים את הטענות של מי שעלול להפגע מההחלטה.
נמרוד הגלילי
שמי נמרוד הגלילי מאיגוד לשכות המסחר. נמצא אתי גם רזי גאוני, מנכ"ל הארגון הישראלי להשכרת רכב.

יש כאן ענין של מעבר לכל אדם או לחברה. תייר שלקח רכב, ועבר עבירה שמצדיקה את החרמת הרכב – הוא נהג תחת השפעת סמים או אלכוהול, למשל – זה לא בשליטת החברות. יש כאן מצב שיכול לגרום עוול לחברה. נכון שיש את הפרוצדורה שבה אפשר לשחרר, אבל השאלה היא למה להגיע למצב כזה. אני לא מדבר על רכב שצמוד לאדם כל הזמן; זהו רכב מזדמן, שפעם מושכר לאיש מהיישוב ופעם לתייר.
היו"ר אמנון כהן
אם נחריג אתכם, כל אחד ישכור רכב, יעבור את העבירה - - - זה יותר זול.
חוה ראובני
זאת הערה לעצם החוק, ולא לתקנות.
היו"ר אמנון כהן
דנו בכך כשדנו בחוק.
נמרוד הגלילי
אני יודע שדנו בכך, אבל אני חושב שנכון שיוחרם הרכב עד שיגיע נציג חברת ההשכרה.
היו"ר אמנון כהן
הרכב לא מוחרם. קודם כל יש שימוע, ובשימוע אתה תוכל לבוא ולומר שהזהרת את הנהג והחתמת אותו על טופס שאוסר עליו לשתות וכולי, והוא עבר על כך. לכן אתה מבקש להטיל את האחריות עליו, ולא לקחת את הרכב. תשכנע.
נמרוד הגלילי
ואם אני לא אשכנע?
חוה ראובני
יש גם בית משפט.
נמרוד הגלילי
השאלה היא אם זה מצדיק ללכת לבית משפט.
רוני לוינגר
אני רוצה להקדים ולומר: אנחנו מבינים שמדובר בסנקציה חריפה, שפוגעת בזכויות יסוד, זכויות קנין. ניגשנו לכאן במשורה ובכובד ראש. בנוהל הפנימי המשטרתי, כתבנו במפורש את מערכת השיקולים שהקצין ייקח לפני שיחליט את ההחלטה שלו. כך למשל: העבר התעבורתי של הנהג. אם זו עבירה ראשונה, וכאשר מדובר בנהג נורמטיבי, אנחנו נצפה שהקצין יפעיל שיקול דעת לפני ההחלטה. כתבנו בנוסף באחד הפרמטרים: תיבחן הזיקה בין בעל הרכב לבין נהג הרכב.
אתי בנדלר
- - -
רוני לוינגר
על פי הפקודה. במקרה שבו הזיקה חלשה מאוד – כאשר מדובר בחברת השכרה, בנהג עבריין – זהו שיקול דעת מאוד מרכזי בהחלטה של הקצין להשבית. אין לנו שום ענין להעניש את מי שלא זקוק לעונש.
היו"ר אמנון כהן
אלו כלים יש לך כדי להעניש את הנהג במקום להחרים לו את הרכב?
רוני לוינגר
אני יכול לשלול את רישיון הנהיגה שלו, אני יכול להכניס אותו לבית הסוהר, אני יכול להטיל עליו קנס כבד – יש לי אמצעים לפעול.
היו"ר אמנון כהן
מר רובין, ראיתי את הפרסומות שלכם – התחלתם להשתפר.
ולדימיר רובין
נגיע גם למגזר החרדי. לא לדאוג.
היו"ר אמנון כהן
שם לא ראיתי, אבל התחלתם להשתפר ברדיו גם בנושא האפודים הזוהרים.
ולדימיר רובין
אנחנו משתדלים לעשות הרבה במעט תקציב.
יש לי שאלה עקרונית
כמעט כל החכמה הטמונה בחוק הזה היא הזמינות, ההרתעה והמיידיות של ביצוע העבירה. בעיניי, תהליך השימוע הוא תהליך בעייתי, כי הוא יוצר כאן איזושהי מדרגת ביניים.

השאלה הנוספת היא האם יש הגדרה חד-ערכית לגבי זמינות השימוע. לא היינו רוצים להגיע למצב שבו מי שיוזמן לשימוע חולה, אבא שלו בחו"ל, הדוד נסע לארצות-הברית, ואז כל הענין הזה הולך ומתמוסס. אני חושב שגם בענין הזה צריך לחשוב מה לעשות.
יואל הדר
שלושה ימים. ההנחה היא שיכולה להיות שבת באמצע.
רוני לוינגר
אנחנו נעדיף, במידת האפשר, לקיים את השימוע ולהפעיל את ההשבתה, אם היא נדרשת, באופן מיידי. אם מדובר בשעות היום – קצין יוכל להגיע מיד בקריאה לקשר, או לבקש מהנהג להתלוות לתחנה.
ולדימיר רובין
מה יקרה אם בעל הרכב לא נמצא בארץ? מה אתה עושה אז?
רוני לוינגר
הוא ישלח עו"ד מטעמו. לא נכנסים למשא-ומתן לגבי מועד השימוע, אלא קובעים שהשימוע ייערך ביום מסוים ובשעה מסוימת.
יואל הדר
"(ב) לא הועבר הרכב למגרש אחסנה תוך הזמן הנקוב בהודעה, רשאי קצין משטרה לגררו או להורות לגררו למגרש אחסנה אמצעות גורר שאושר לכך בהתאם לתקנות אלה (להלן – גורר), ובלבד שהבטיח כי הגורר נקט את אמצעי הזהירות הסבירים הדרושים כדי להבטיח את בטיחות הגרירה ולמנוע נזק לרכב בעת גרירתו." כאן אנחנו דרשנו קצין משטרה, כדי שהוא יצטרך להפעיל שיקול דעת.
היו"ר אמנון כהן
על מי מוטלת המחויבות לגרירה?
יואל הדר
ראשית, זאת לא גרירה; הוא מחויב להביא את הרכב לנקודה מסוימת. הוא יכול לבחור את המגרש – אם המגרש נמצא באשדוד והוא גר בצפון, זאת זכותו. הוא יבדוק את התעריפים ברשימה, ויאפשרו לו לבחור את המגרש אותו הוא רוצה. זאת זכותו של הנהג.
גלעד ארדן
אם תפסו אותו באזור שרחוק ממקום מגוריו, והוא רוצה לבוא ולבדוק מדי פעם שהרכב בסדר.
יואל הדר
זה שיקול של הנהג. ייתכן שהוא יעדיף חניון מקורה, למשל. אם לא, במכרז של מגרש החניה-אחסנה, יש לנו גם את הנושא של גרר. האחסנה והגרירה חלות עליו. יש אפשרות נוספת, לפיה המשטרה, שעובדת עם חברות גרירה בתחומים אחרים, היא זו שתפעיל את הגרר. בכל מקרה, הנהג מחויב בתשלום על כך.
גלעד ארדן
זה רעיון טוב להגדלת הכנסות המשטרה.
היו"ר אמנון כהן
אבל זה לא הולך למשטרה, אלא לאוצר המדינה.
חוה ראובני
לא, זה הולך למגרש.
בלהה חרחס
המבצע מקבל את השכר.
גלעד ארדן
ואם המשטרה מבצעת את הגרירה?
יואל הדר
המשטרה לא מבצעת – היא לוקחת קבלנים.
אתי בנדלר
ההערה שלי לתקנת משנה (א) מתייחסת בדיוק לנקודה שהוזכרה כעת, לגבי בחירת המגרש שבו יאוחסן כלי הרכב. בתקנת משנה (א) נאמר: "רכב שניתנה לגביו הודעת איסור שימוש... רשאי שוטר להורות לבעל הרכב... להעבירו או לגררו למגרש אחסנה שאושר לכך בהתאם לתקנות אלה (להלן – מגרש אחסנה)". אני חושבת שצריך להוסיף כאן: "ושנבחר בהתאם להוראות סעיף 57(א)(ב)(2) לפקודה", כי זו בדיוק ההוראה הקובעת. אומנם השוטר הוא שמחליט על המגרש, אבל הוא בהחלט צריך להביא בחשבון את הבחירה של הנהג לצורך הענין הזה. משום מה, כאן לא מתייחסים לענין הזה.
יואל הדר
את תכעסי אם לא נחלוק עלייך? בסדר.
היו"ר אמנון כהן
אם תופסים היום נהג לפי ההגדרות שציינתם, וזה מצריך אחסנה של הרכב שלו, מה עושים?
רוני לוינגר
כתוב בחוק: "בהתחשב בהצעתו של הנהג - - -"
גלעד ארדן
אבל בסתירה בין זכויות היסוד שלו, וכולי, הם העדיפו להישמע לו עד היום.
אתי בנדלר
נכון, אלא אם כן יש מניעה כלשהו.
רוני לוינגר
הוא לא יכול לומר לנהג באמצע הצומת. אבל אם הוא אומר מקום שלא מפריע, אין לי סיבה לסרב לו.
גלעד ארדן
הסיבה היא שאתם לא יכולים לאכוף כשהוא לא משתמש בו.
רוני לוינגר
נכון, זה הענין.
היו"ר אמנון כהן
שאלתי שאלה: עד היום התקנות טרם אושרו. אם לפני שבוע עצרתם אדם, ואמרתם לו שהוא עבר עבירה מסוימת, מה עושים אתו – איפה שמים את הרכב?
רוני לוינגר
אנחנו שואלים אותו היכן הוא רוצה להעמיד את הרכב. הפרוצדורה היא אותה פרוצדורה: מקיימים שימוע, הוא מקבל הודעת איסור שימוש, אלא שהמקום שבו הרכב עומד--
היו"ר אמנון כהן
זה יכול להיות גם החניה של הבית שלו?
רוני לוינגר
ברוב המקרים זה מה שהיה.
גלעד ארדן
אבל התוצאה לא היתה טובה.
היו"ר אמנון כהן
הבנתי – כי הם לא ידעו לאמוד מי משתמש ומי לא משתמש. אי אפשר להעמיד שוטר על כל אחד.
רזיאל גאוני
יש לי הרגשה שהנושא של רכב שכור לא הובהר דיו. מה שקורה הוא שמענישים את חברת ההשכרה, שאין ביכולתה לשלוט על כל המצב הזה, ולא את המשתמש. לוקחים לחברה את הרכב, משביתים אותו, יש שימוע.
גלעד ארדן
ראשית, אני מוחה: אתה יכול להחתים את השוכר בחוזה, לפיו אם הוא יביא בהתנהגותו כנהג לכך שהרכב יושבת, תגהץ לו את הויזה כעירבון, כמו שעושים בכל בית מלון, ותחייב אותו באותם 2,000 ש"ח או 3,000 ש"ח. אז בבקשה אל תאמר שמענישים את חברת ההשכרה. אין לנו שום כוונה להעניש את חברת ההשכרה.
רזיאל גאוני
לחברת ההשכרה אין say בכלל.
גלעד ארדן
יש say במסגרת הליך השימוע, כפי שהציג כאן פקד לוינגר.
רזיאל גאוני
מה עושים עם תייר, שעוזב למחרת את הארץ?
גלעד ארדן
הוא לא מגהץ ויזה בכניסה על נזקים? מה קורה אם הוא עשה תאונה חמורה באשמתו, ונדרש מכם שיפוי אחר כך? לא תקחו ממנו את זה? לא גיהצתם את הויזה שלו?
נמרוד הגלילי
אתה לא יכול לקחת ויזה - - -
חוה ראובני
אני מבקשת להזכיר שאפשר לפקח על העברות, רובן ככולן: האם יש לו רישיון נהיגה--
נמרוד הגלילי
ביחס לזה אין בעיה; הבעיה היא עבירות שאי אפשר לפקח עליהן. מה שחברת ההשכרה עושה טרום השכרה – ברור שזאת אחריותה. אבל אם אני לקחתי רכב, נתתי לאדם אחר לנהוג, והוא בצע את העבירה – איך יש לחברה שליטה על כך?
גלעד ארדן
הבעיה שלך חלה על כל אב שנותן לבנו לנהוג ברכבו. זה חל על כל עם ישראל, ולא רק עליכם – כל מקום עבודה שנותן רכב לעובד שלו.
נמרוד הגלילי
זה לא נכון. אם אב נתן לבן, והבן עבר עבירה – אני חושב שצריך להחרים לו את הרכב. זה לא אותו הדבר. אם האב לא אחראי דיו לשלוט על הילד שלו ועל מעשיו, זה שונה מחברת השכרה, שנתנה את הרכב שלה לשוכר. יש הבדל משמעותי.
גלעד ארדן
נכון – אצלכם זה הרבה פחות חמור. שנית, אפשר לגהץ את הויזה של השוכר כעירבון על כך שהוא לא יעשה--
נמרוד הגלילי
על איזה סכום?
גלעד ארדן
פתוח. מי אמר לכם שאי אפשר פתוח?
רזיאל גאוני
לא עושים את זה - - -
אתי בנדלר
הערה נוספת לתקנת משנה (ב): תקנת משנה (ב) כלשונה חלה רק במקרה שבו ניתנה הודעת איסור שימוש על ידי שוטר או קצין משטרה, שהרי בתקנת משנה (א) מוגדרת ההודעה.
היו"ר אמנון כהן
לא שוטר, רק קצין משטרה.
אתי בנדלר
יש גם נסיבות של שוטר – במקרה של משקל עודף, שוטר יכול - - - אבל לפי הפקודה, יש גם נסיבות שבהן ניתן צו איסור שימוש שיפוטי על ידי בית משפט. במקרה כזה, אם לשון תקנת משנה (ב) תשאר כפי שהיא – "לא הועבר הרכב למגרש אחסנה תוך הזמן הנקוב בהודעה" – ההוראה הזאת לא תחול במקרה שאיסור השימוש נקבע בצו שיפוטי. השאלה היא אם לא ראוי להרחיב את התחולה של זה, אחרת אין לכם סמכות לגרור רכב שבעל הרכב או הנהג קיבל צו איסור שימוש שיפוטי, והוא איננו ממלא אחר הצו.
יואל הדר
אז את מציעה להוסיף "או הודעה לפי צו שיפוטי"?
אתי בנדלר
אני חושבת שכדאי להרחיב--
יואל הדר
"או לפי צו איסור שיפוטי"?
אתי בנדלר
- - - כמובן, במקרה כזה צריך להרחיב את סעיף ההסמכה, כדי שזה יהיה גם לפי סעיף 57(ג) ו-(ו). כלומר: "לא הועבר רכב למגרש אחסנה תוך הזמן הנקוב בהודעה או בצו איסור שימוש".
היו"ר אמנון כהן
מתי מוציאים צו איסור שימוש?
אתי בנדלר
בית משפט רשאי לתת בעקבות הרשעה.
לאה ורון
מה תוקן בעקבות הערתך הראשונה?
אתי בנדלר
בסיפה של תקנת משנה (א) הוסף: "ושנקבע בהתאם להוראות סעיף 57(א)(ב)(2)". אם כן, אני מציעה שתבדקו את זה.
הערה שניה
כתוב "לא הועבר הרכב למגרש אחסנה תוך הזמן הנקוב בהודעה" – וכאן אני לא מתעקשת על כך שזה יהיה דווקא בתקנות; אני יכולה להסתפק גם בהנחיות של המשטרה, אבל האם אתם קובעים פרק זמן מינימלי לצורך הענין הזה?
רוני לוינגר
בוודאי – בהודעת איסור השימוש, בטופס עצמו שנראה בתקנות, יופיע--
אתי בנדלר
--המועד שבו זה מתחיל. זה יכול להיות גם בעוד חצי שעה. זה יכול להיות מיידי.
רוני לוינגר
לא – לאחר בחירת המגרש. הרי הודעת איסור השימוש מהווה למעשה אישור לרכב להגיע למגרש.
אתי בנדלר
הלכתי לשימוע אצל קצין משטרה, והוא קבע שאכן אסור יהיה לי להשתמש ברכב. קיבלתי הודעת שימוע. השימוע הסתיים בשעה 14:00, ונאמר שמ-14:30 אסור לי להשתמש ברכב.
רוני לוינגר
אבל הרכב צריך להגיע למגרש.
אתי בנדלר
איך אנחנו מוודאים שאכן יינתן פרק זמן מינימלי סביר כדי לשנע את הרכב?
לאה ורון
במיוחד אם אתם מאפשרים לו לבחור את המגרש.
אתי בנדלר
לכן אמרתי שאני לא מתעקשת על כך שזה יהיה בתקנות, אבל אני צריכה לוודא שלכל הפחות בהנחיות המשטרה ייקבע פרק זמן מינימלי סביר, לאפשר לבעל הרכב או לנוהג ברכב לשנע את הרכב למגרש אחסנה כדי למנוע את הצורך בגרירה, שתייקר מאוד את העלויות.
רוני לוינגר
בוודאי.
היו"ר אמנון כהן
מתי תשמע את מי שהשכיר את הרכב או את האב של אותו ילד?
רוני לוינגר
תמיד לפני ההחלטה. אם אנחנו נמצאים בירושלים, למשל, והוא בחר מגרש בחיפה, אני אתן לו פער של ארבע-חמש שעות כדי להגיע למגרש.
לאה ורון
אולי אפשר לקבוע את פרק הזמן בתקנות? היום כולכם יושבים כאן, אבל מי יודע מה יקרה בעוד שלוש שנים? זה צריך להיות ברור, ידוע וגלוי.
רוני לוינגר
זה משתנה – יכול להיות שהמגרש יהיה במרחק של 10 דקות ממקום השימוע, ויכול להיות שהמגרש יהיה במרחק של שתי שעות נסיעה.
בלהה חרחס
הוא נתפס בצפון, הכל התברר במרכז, והוא אילתי – הוא רוצה את האחסנה באילת.
לאה ורון
בדיוק לכן אני מבקשת שזה יהיה כתוב בתקנות, למשל: תוך 24 שעות.
רוני לוינגר
אבל אנחנו לא רוצים – ואם המגרש נמצא מעבר לכביש? אנחנו רוצים שהוא יגיע למגרש תוך שעה.
חוה ראובני
הרי האפשרויות הן בלתי מוגבלות כמעט.
רוני לוינגר
מדובר בקצין משטרה; אנחנו נותנים קרדיט לקצין משטרה.
אתי בנדלר
אולי "תוך פרק זמן סביר הנקוב בהודעה", ואז יהיה מבחן אובייקטיבי לכך שבאמת נקבע פרק זמן סביר?
יואל הדר
לא נתעקש על כך.
אתי בנדלר
"תוך פרק זמן סביר הנקוב בהודעה".
היו"ר אמנון כהן
האם יש הערות נוספות לסעיף 1?
נמרוד הגלילי
אם כך, יודיעו לחברת ההשכרה?
חוה ראובני
בוודאי – כבעלת הרכב.
רוני לוינגר
התקנות מחייבות אותנו להודיע לבעל הרכב.
אתי בנדלר
אבל הן מחייבות רק אחרי שניתנה הודעה. לאחר שניתנה הודעה צריך למסור העתק גם לבעל הרכב.
חוה ראובני
אבל לגבי השימוע - - - העתק ההודעה הוא אחרי השימוע.
היו"ר אמנון כהן
השכירו רכב לנהג בסוף השבוע, תפסו את הנהג כאשר הוא עבר את אחת העבירות האלה, וקיימו את השימוע – מתי מקבלת חברת ההשכרה את ההודעה על כך שהנהג נתפס, עוכב, וכן הלאה?
רוני לוינגר
ברגע ביצוע העבירה השוטר נוטל את רישיון הרכב. ברישיון הרכב הוא יכול לראות מי הבעלים של הרכב. אם השוטר רואה שלבעלים אין זיקה מיידית לנהג, הוא יודיע לו על השימוע שייערך. הוא יקבע אותו באופן סביר – הוא לא יצלצל להודיע לו שהשימוע יתבצע תוך 10 דקות.
היו"ר אמנון כהן
- - - שלושה ימים.
רוני לוינגר
עד שלושה ימים. בדרך כלל זה יהיה למחרת. יבוא בעל הרכב, וישמיע את טענותיו.
היו"ר אמנון כהן
מתי יודיעו לבעל הרכב?
רוני לוינגר
ברגע שבו הקצין או השוטר לקח את רישיון הרכב, הוא רואה מי הבעלים של הרכב. כשהוא רואה שהבעלים הם חברת ההשכרה לצורך הענין, הוא יודיע במקום לחברת ההשכרה--
היו"ר אמנון כהן
איך? בטלפון, בפקס?
רוני לוינגר
בטלפון, בפקס או באחד האמצעים. הוא יוודא שהוא קבל את ההודעה, ויזמן אותו לשימוע?
היו"ר אמנון כהן
תוך כמה זמן?
רוני לוינגר
השימוע ייקבע למחרת.
היו"ר אמנון כהן
לבעל החברה?
רוני לוינגר
בוודאי. אקרא מהנוהל: אמות המידה שיילקחו בחשבון בעת דיון על איסור שימוש, בשימוע עצמו. אמרנו: הרשעות קודמות, מידת הסיכון, חומרת העבירה, ענין ציבורי, סיבות מיוחדות. כתוב במפורש: "אם בעל הרכב אינו הנהג ברכב, יישקל האם בעל הרכב הביא ראיה כי הנהג ברכב פעל בניגוד להוראותיו, ובעל הרכב עשה כל שביכולתו כדי למנוע את העבירה". אני ממליץ לחברים באיגוד לשכות המסחר או למי שאחראי על נושא ההשכרה: ייתכן שכדאי להכין טופס עליו אתם מחתימים את הנהג ומזהירים אותו על העבירות האלה. זאת ראיה לכך שהנהג פעל בניגוד להוראותיהם.
היו"ר אמנון כהן
שאלתי מתי אתה מיידע אותו.
רוני לוינגר
מהרגע שבו אדע--
היו"ר אמנון כהן
היכן זה כתוב?
רוני לוינגר
זה לא כתוב; זה ברור.
היו"ר אמנון כהן
לי לא ברור שום דבר.
רוני לוינגר
אז נוסיף את זה כדי שזה יהיה ברור.
היו"ר אמנון כהן
היכן לדעתך זה יכול להכנס?
גלעד ארדן
אדוני היושב ראש, זה לא צריך להיות בתקנות.
היו"ר אמנון כהן
לא אמרתי בתקנות; אני אומר שזה צריך להיות מוגדר באיזשהו מקום שבעל רכב – חברה או כל גוף אחר – צריך לדעת. מתי תודיעו לו – זה לא כתוב בשום מקום.
אתי בנדלר
כלומר, שצריך לזמן לשימוע.
היו"ר אמנון כהן
לא צריך לזמן – לכל הפחות להודיע לו שהנהג ברכב המסוים הזה נתפס בשעה מסוימת. לידיעתך – שתדע, מלבד מועד השימוע.
גלעד ארדן
אני מקווה שלא יהיה נוהל תחמנות קבוע מצדם של נהגי ישראל. כל אב יתחיל להחתים את בנו, כל רב את תלמידו וכל מורה את חניכיו, ובכך עקפנו את כל החוק.
רוני לוינגר
הפטנט של חברות ההשכרה – היו לנו מקרים בהם תפסנו רכב, וגילינו שהנהג הוא "משה כהן" ובעל הרכב הוא "כהן". שואלים אותו מי זה, והוא עונה: אני לא יודע; שכרתי ממנו את הרכב. הוא לא מכיר. אם כן, יש תחמונים ויש כל מני נסיונות לנתק את הזיקה לבעל הרכב, והקצין אמור להתמודד עם - - -
היו"ר אמנון כהן
האם יש הערות נוספות לסעיף קטן (א) ו-(ב) בסעיף 1?

הצבעה

בעד אישור סעיף 1 – פה אחד

סעיף 1 אושר
היו"ר אמנון כהן
סעיף 1 אושר עם התיקונים שהועלו כאן בוועדה על ידי היועצת המשפטית ועל ידי החברים.

נמשיך לסעיף 2.
יואל הדר
סעיף 2 – מגרש אחסנה

"(א) כמגרש אחסנה ישמש רק מגרש חניה שראש מחלקת התנועה של משטרת ישראל (להלן – ראש מת"ן) אישר כי הוא מתאים לאחסנה ושמירה של כלי רכב, וכי מפעיל מגרש האחסנה זכה במכרז להפעלת מגרש אחסנה שפרסמה המשטרה, והוא עומד בתנאים שנקבעו בתקנות אלה ובתנאי המכרז; העתק ממפרט המכרז יועמד לעיון הציבור באגף הנועה של משטרת ישראל ובאתר האינטרנט של המשטרה".

ברור שיש תנאים מסוימים – לא כל אחד יכול לשמש מגרש אחסנה. לכן ערכנו מכרז והגדרנו את התנאים. בתקנות האלה נמצאות דרישות המינימום שנקבעו.
רוני לוינגר
נמצאת אתנו ראש מדור מסחר. זהו הגוף המקצועי שהכין את המכרז, ואולי כדאי שהיא תסביר קצת רקע כללי על המכרז ועל תוצאותיו.
בלהה חרחס
משטרת ישראל פרסמה מכרז לאחסנת כלי רכב בכל אזורי הארץ. למכרז הזה הוגשו 13 הצעות, שמתייחסות ל-15 מגרשים ברחבי הארץ. בחנו את ההצעות, ואיפשרנו להגיש על פי האזורים המשטרתיים בחלוקה לירושלים, תל אביב, צפון, מרכז ודרום. קבלנו וקבענו 8 זוכים באזורים שונים:

באזור ירושלים יש לנו 2 זכיינים. באזור תל אביב והמרכז – 2 זכיינים. באזור הצפון – זכיין אחד. באזור הדרום – יש לנו זכיין באזור אשדוד וזכיין באזור באר שבע. באזור אילת יש לנו זכיין אחד.
מבחינת המחירים שהוגשו לנו
זו קשת רחבה מאוד של מחירים. חבר הכנסת ארדן אמר שהמחירים יקרים מכפי שהוא מכיר במסגרת עסקאות אחרות שקיימות בשוק, ובמענה לכך אני רוצה לומר שהדרישה המקדמית שלנו – על פי ייעוץ קבלנו בתחום הביטוח – מייקרת מאוד את התשומות של מפעילי המגרשים. זאת משום שבמסגרת מגרשי אחסנה בארץ, המצב השכיח הוא שאין ביטוחים כנגד גניבה, ואילו היועץ הביטוחי שלנו, שהוא היועץ הביטוחי של משרדי הממשלה, חייב אותנו לדרוש דרישה מקדמית שהיא גם כנגד גניבה. דבר זה מייקר את פוליסת הביטוח ברמה דרמטית מאוד.
היו"ר אמנון כהן
אבל לנהג יש את הפוליסה שלו.
בלהה חרחס
לא כשאני מאחסנת את הרכב.
יואל הדר
הוא יכול להקפיא את הפוליסה שלו. לשם מה לשלם פעמיים? הוא אומר: הם מחייבים אותי להעמיד את הרכב כאן, אז אני אקפיא את הפוליסה. לא מחייבים אותו לשמור על הביטוח.
היו"ר אמנון כהן
כשאני מאחסן את הרכב בשדה התעופה כאשר אני טס לחו"ל, האם זה מבוטח?
בלהה חרחס
לא כנגד גניבה.
גלעד ארדן
הוא לא מתכוון למגרש.
בלהה חרחס
אתה כבעל הרכב, או המגרש כמי שנותן את השירות?
אתי בנדלר
אין חובה לבטח כנגד גניבה.
היו"ר אמנון כהן
בעל המגרש, לו אני משלם כסף.
בלהה חרחס
לא מבטח כנגד גניבה – חד משמעית.
גלעד ארדן
בכל חניון בכניסה יש שלט, שמודיע שכל מה שקורה לרכב בחניון הוא על אחריותך בלבד. זה בכל חניון בארץ.
היו"ר אמנון כהן
- - - מכסה את זה.
אתי בנדלר
אם יש לך ביטוח לזה - - -
יואל הדר
כיוון שכאן מדובר על כפיה על בעל הרכב - - -
אתי בנדלר
יש גם אנשים שמלכתחילה לא מבטחים נגד גניבות.
גלעד ארדן
לא לכל אדם יש ביטוח מקיף.
היו"ר אמנון כהן
הרי יש חניונים גדולים, ואפשר להיעזר בשירותים שלהם.
בלהה חרחס
משטרת ישראל פועלת על פי חוק חובת מכרזים בכל התקשרויותיה. לענין זה, אני לא יכולה להתקשר עם מי שאני מבקשת אלא עם מי שהחוק דורש ממני, ובאופן שהחוק דורש ממני – זה היה באופן של פרסום מכרז. אם כן, משטרת ישראל פעלה בהתאם לחוק לצורך הענין הזה. מתוך אותה קבוצה שמצאה לנכון להגיש הצעה, אני יכולה לברור את מי שעומד בתנאים, ולקבוע אותו כזכיין.
אתי בנדלר
השאלה היא אם לא היה מקום לראות כזוכה במכרז כל מי שעמד בתנאים? היה צורך לבחור מבין מי שעומדים בתנאים?
גלעד ארדן
אבל לא מדובר רק בתנאים; הענין הוא גם המחיר. הם רצו להשיג את המחיר הזול ביותר.
אתי בנדלר
אבל אם לצורך הענין יש בירושלים 5 מגרשים שענו לדרישות המינימום שהם דרשו, ויש הפרש גדול מאוד במחירים – שיתנו לי לבחור. אולי אחד כל כך קרוב לבית. במילא אני אלך מדי יום לבקר את המכונית שלי. אני מוכנה לשלם יותר.
חוה ראובני
מן הסתם, המשטרה תתקשה לפקח - - -
בלהה חרחס
אני רוצה לציין שאנחנו פועלים בחוסר ודאות. כיוון שזהו מכרז ראשון, אנחנו לא יכולים לומר על כמה אחסנות אני יכולה להתחייב כמשטרה. אין לי מידע ביחס למספר כלי הרכב שיאוחסנו במגרשי האחסנה. במקרה הספציפי, אנחנו מוציאים לשוק זו הפעם הראשונה דבר כזה. הפעלת מגרש היא לא ענין של מה בכך. מדובר בתשומות. אנשים רוצים גם לקבל את התמורה בגין התשומות.
גלעד ארדן
על איזו הערכה התבססתם? יש לך בוודאי מספר מינימלי שיוחרם, להערכתך.
בלהה חרחס
קשה מאוד להעריך כאן, כיוון שקיים כאן גם אפקט הלמידה. עד היום, הציבור לא נדרש להעמיד את כלי הרכב; זה היה נתון לרצונו. אמרו לו: אפסן את הרכב בכל מקום שאתה מוצא לנכון, או שמור עליו מבלי להפעילו. בפעם הראשונה אנחנו עומדים להפעיל את זה על פי תקנה. כלומר, כלי הרכב אכן ייתפסו; הם יהיו שמורים על ידי גוף שאיננו בעל ענין. ברגע שבו אתה יוצא פעם אחת בפומבי על הסנקציה שמקבל בעל הרכב כתוצאה מהעבירות שהוא בצע, יש גם אפקט של למידה. לפיכך, יכול מאוד להיות שלא אקבל את כל מה שאני מצפה לו כרגע, משום שאם הציבור יידע שזו עבירה שסנקציה לצדה, לכאורה אתה מצפה לתיקון. ייתכן שהתיקון ייקח שלושה חודשים, חצי שנה או שנה, אבל תיקון בוודאי יהיה. הציבור ילמד. זאת לכל הפחות הציפיה שלנו.
היו"ר אמנון כהן
ואז המגרשים יהיו ריקים.
חוה ראובני
זה מייקר את המחיר.
בלהה חרחס
את זה אני לא יכולה לדעת. עם זאת, ייתכן שלאחר שנה ניתן יהיה לראות מהם השימושים בפועל של אותם מגרשי אחסנה שנקבעו.
גלעד ארדן
אם כך, למה לא הגבלתם את התעריפים לשנה, וכעבור שנה תחזרו לוועדת הכלכלה ונראה מה קרה עם מספר העבירות, האם היתה ירידה בנהיגה בשכרות, וכן הלאה. ייתכן שכעת "תקעו" לכם מחירים. רוב הניגשים למכרז היו מגרשים קיימים, נכון?
בלהה חרחס
בחלקם לא. בחלקם כאלה שצריך להכשיר אותם לצרכים שלנו.
גלעד ארדן
אבל המגרש עצמו כבר קיים כמגרש.
בלהה חרחס
כן.
גלעד ארדן
זה לא שמישהו הולך - - - העלויות שאתם מטילים הן גידור, תאורה, שמירה וביטוח. ביטוח הוא משהו שאפשר לבטל.
בלהה חרחס
ועובדים ושכירות - - -
אתי בנדלר
לא בטוח שהמגרש צריך לשמש רק לצורך אחסנה.
בלהה חרחס
הוא ייוחד לצרכים.
אתי בנדלר
היכן זה כתוב?
בלהה חרחס
- - -
לאה ורון
"המגרש שבו יועמד הרכב במהלך תקופת איסור השימוש, אשר ייבחר בהתחשב בהצעתו של הנהג מבין המגרשים שיועדו לכך." אני לא רואה למה לא יכול להיות שהמגרש ישמש לדבר נוסף.
בלהה חרחס
אבל לא ניתן לפקח על כלי רכב.
יואל הדר
תנאי המכרז - - -
אתי בנדלר
מה הרעיון מאחורי הענין?
רוני לוינגר
כי לא רצינו שלאותו מגרש, המשמש לאחסנת כלי רכב יקרים מאוד, יבוא גרר שיפרוק כלי רכב אחרי תאונת דרכים, יסתובבו שם מלגזות--
גלעד ארדן
בעל המגרש יפתח במקביל חברה להשכרת רכב, וישכיר מהמאגר.
רוני לוינגר
חבר הכנסת ארדן, קבלנו מחירים זולים למדיי. קבלנו מחירים נמוכים.
גלעד ארדן
יו"ר הוועדה יציג לכם השוואות זולות יותר לאחסון יומי. לכן שאלתי מה היה מספר הרכבים שהערכתם, כדי להבין את מרכיב הביטוח. אם מדובר באלף רכבים לחודש, והפער הוא 30 ש"ח או יותר, אני לא חושב שביטוח גניבה מגיע ל-30 אלף ש"ח בחודש. אם יש גידור, שמירה 24 שעות ותאורה--
בלהה חרחס
ועדיין לוקחים כלי רכב באמצעים מתוחכמים מאוד. הנה למשל: אנחנו מאכסנים משאיות. גם אם יש לך שומר, וגם אם השגחת וזה גדור, משאית היא עדיין כלי כבד. אתה יכול להכנס פנימה ולקחת את הגדר עם המשאית.
גלעד ארדן
איפה השומר? איפה האזעקה?
בלהה חרחס
מה השומר יעשה? מה השומר יכול לעשות כנגד גידור וגניבה?
גלעד ארדן
אני מסכים אתך, אבל האקטוארים שמעריכים את הסיכון –הפרמריה שאתם מדברים עליה, שמקפיצה את המחיר--
בלהה חרחס
מאוד.
רוני לוינגר
כשנדבר על המחירים, נראה שיש לנו מחירים נמוכים יותר.
בלהה חרחס
זה למעשה מבחן התוצאה.
גלעד ארדן
יו"ר הוועדה מצא שבחניון הלאום זה עולה 10 ש"ח ליום.
בלהה חרחס
חניון הלאום הגיש הצעה, והוא זכיין שלנו.
היו"ר אמנון כהן
הוא כבר תיאם עם החבר'ה האחרים - - -
גלעד ארדן
המחיר כאן הוא מחיר מקסימלי?
בלהה חרחס
כן.
חוה ראובני
וזכיין לא יוכל לקחת יותר מהמחיר שהוא הציע במכרז.
גלעד ארדן
כמה נתן חניון הלאום?
בלהה חרחס
לכל אחד מ-29 הימים הראשונים – 46 ש"ח. ל-30 יום ומעלה זה אכן 10.71 ש"ח. כלומר, לפרקי זמן קצרים – עד 29 יום – הוא רוצה 45 ש"ח ליום אחסנה.
היו"ר אמנון כהן
למה, מה קרה?
בלהה חרחס
זה מה שהוא רוצה. זה המכרז.
היו"ר אמנון כהן
מי בנה את המכרז?
בלהה חרחס
חניון הלאום הגיש את ההצעה. אלה דרישותיו.
היו"ר אמנון כהן
אתם צריכים להכתיב את המכרז, לא הוא.
חוה ראובני
אלה המחירים שהוא הציע.
יואל הדר
אנחנו לא יכולים להכתיב לו את המחירים.
היו"ר אמנון כהן
אם אני מוציא מכרז לבניה, אני קובע את האומדן שלי, ומי שמתיישר עם האומדן שלי זוכה במכרז. אני קובע.
גלעד ארדן
ואם אף אחד לא ירצה לבצע במחיר שאתה רוצה.
חוה ראובני
אבל את האומדן אתה שומר בכיס, בסוד. אתה מכין אומדן, מציג את העבודה ומבקש הצעות מחיר.
היו"ר אמנון כהן
האומדן שלכם הוא 47 ש"ח? זה מה שכתבתם.
רוני לוינגר
מתוך 8 המגרשים, 2 מגרשים בלבד יהיו בתעריף המקסימלי. כל 6 המגרשים יהיו בתעריפים של 25 ש"ח, 40 ש"ח.
היו"ר אמנון כהן
כולל ביטוח וכולל הכל?
רוני לוינגר
כולל הכל.
בלהה חרחס
אני רוצה להבהיר נקודה שאולי לא הדגשתי היטב קודם: כאשר אמרתי לגבי חניון הלאום, למשל, שעל כל אחד מ-29 הימים הראשונים הוא רוצה תעריף גבוה, הוא אומר לנו שאם אנחנו רוצים לאחסן תקופות ארוכות של 30 יום ומעלה, התעריף לכל יום אחסון – החל ביום הראשון – יעמוד על 10.71 ש"ח.
לאה ורון
חבר הכנסת ארדן, אולי כדאי לתקן את החוק כך שהאחסנה תהיה לשלוש שנים. אז זה יהיה ממש זול.
גלעד ארדן
יש כאן משהו קצת מוזר: הרי עלות הסיכון של הביטוח לא פוחתת כאשר מדובר ב-30 יום או ב-60 יום. הסיכון של גניבה הוא אותו סיכון. לכן זה לא צריך להשפיע. אם אמרתם כאן שהביטוח הוא זה שמייקר, זה לא מתקבל על הדעת שמעבר ל-30 יום יש פתאום צניחה של עלויות מ-46.2 ש"ח ל-10.1 ש"ח. הביטוח לא אמור להיות זול יותר, כי הגנב לא יודע אם הרכב עומד כאן ב-30 הימים הראשונים או מעבר לכך.
חוה ראובני
הוא כנראה כיסה את מלוא העלות של הביטוח של חודשיים כבר בחודש הראשון, ועכשיו הוא לוקח תעריף של אחסנה חודשית.
גלעד ארדן
אז זה לא בסדר.
חוה ראובני
לא, כך מתמחרים אנשי עסקים.
גלעד ארדן
הדוברת של היו"ר הציגה מספר חניונים באזור תל אביב, שמדברים על סכומים של 20 ש"ח ליום, כולל הביטוח.
בלהה חרחס
לא כולל ביטוח. אין להם ביטוח. הם מעולם לא קיבלו את תנאי הפוליסה של משטרת ישראל. יש לי כאן מסמך ביטוחי, והם מעולם לא ראו אותו.
גלעד ארדן
אנחנו מדברים על ביטוח גניבה.
בלהה חרחס
אנחנו מדברים על ביטוח גניבה. יש לי אפילו הצעות של מבטחים – יש לי כאן נספח ביטוחי מסודר.
גלעד ארדן
כמה עולה ביטוח?
בלהה חרחס
באזור הדרום, למשל: 112 אלף ש"ח לשנה. זה יותר מ-10,000 ש"ח לחודש.
גלעד ארדן
לא, זה פחות.
יואל הדר
אבל לא היתה להם מניעה לגשת למכרז. הם כנראה חשבו שהעלויות גבוהות מדיי מבחינתם.
היו"ר אמנון כהן
לאחר השימוע, קצין המשטרה החליט שהרכב מושבת. בעל הרכב הלך לבית המשפט, וזכה. בינתיים הרכב אוחסן במגרש בתעריף הגבוה ביותר, והוא יצא זכאי.
רוני לוינגר
השאלה היא מה בית המשפט החליט.
היו"ר אמנון כהן
בית המשפט החליט ששיקול הדעת של הקצין היה מוטעה. בינתיים הרכב אוחסן 28 יום, והוא צריך לשלם את התעריף הגבוה.
רוני לוינגר
הוא לא יצטרך לשלם.
היו"ר אמנון כהן
איפה זה כתוב?
יואל הדר
ראשית, בית משפט יורה בהחלטה שלו.
אתי בנדלר
אז מי ישלם?
יואל הדר
המשטרה.
גלעד ארדן
ואם מכניסים אדם לכלא על לא עוול בכפו? אפשר לומר את זה על כל דבר.
יואל הדר
לפי סעיף 57ד, "בית משפט המוסמך לדון בעבירות תעבורה, רשאי לפי בקשה שתוגש לו, להורות כל הוראה שתיראה לו בענינים האמורים בסעיף זה, ובלבד שנתן הזדמנות למי שעלול להפגע מהחלטתו להשמיע את טענותיו."

כלומר, אם בית המשפט עומד להטיל על המשטרה לשאת בהוצאות, הוא יצטרך להזמין את המשטרה ולחייבה לשאת בכל ההוצאות.
רוני לוינגר
המשטרה לקחה בחשבון, שכאשר שיקול הדעת הופעל שלא כדין היא תצטרך לשאת בהוצאות.
גלעד ארדן
אולי החניונים הללו לא נגשו כי הם חניונים קיימים.
בלהה חרחס
לא, גם אין להם שטחים פנויים כדי לתת לי שירותים.
גלעד ארדן
אבל את רואה שכשיש חניון קיים, הוא מדבר אתך על ביטוח מקיף בעלות של 20 ש"ח ליום.
בלהה חרחס
אני לא יודעת מהיכן - - - הוא לא ראה את הפוליסה שלי. אתה לא יודע אם הוא לקח בחשבון שהערכים שבפוליסה שלי כנגד צד ג' וגניבות הם בסדר גודל של 5 מיליוני דולר, לפי הערכה של היועץ הביטוחי שלי. כשהוא אומר שזה גם כנגד גניבות, אתה לא יודע מה מהות הפוליסה.
גלעד ארדן
שריפה - - - לא יגנבו את כל החניון - - -
בלהה חרחס
אבל די בכך שיגנבו רכבים יקרים מאוד, בסדרי גודל של 300 אלף ש"ח עד 600 אלף ש"ח – זו כל משאית רצינית שעובדת. הערכים הם שונים. אנחנו לא מדברים על דבר שאיננו סביר. הדברים נעשו לאחר התייעצות ארוכה מאוד עם יועץ ביטוחי של המדינה, וכך הוא ביקש להגן גם על האינטרסים של מדינת ישראל.
היו"ר אמנון כהן
אם אנחנו מדברים על מחירים, רשום לפניי שבחניון "טסים" בכפר טרומן, ליד שדה התעופה--
בלהה חרחס
ממש נבדק איתו.
היו"ר אמנון כהן
הוא אומר: אני גם אקח את הנוסע לשדה התעופה ואחזיר אותו, בכל הסכום הזה, כולל ביטוח וכולל ההסעה הלוך וחזור--
בלהה חרחס
לא כולל ביטוח.
היו"ר אמנון כהן
כתוב: "וביטוח מלא". זה גם כולל התנעת הרכב מדי יום, כדי שהמצבר לא יישב.
בלהה חרחס
המידע שנמצא כאן הוא מידע שהורד מהאינטרנט. גם אני ידעתי להוריד מידע מהאינטרנט. אני בדקתי את השוק – צלצלתי ובדקתי. הוא התחייב על כך שאצלו אין גניבות. חניון "טסים" רשום לפניי. זה נבדק עם בעל המגרש, והוא אמר לי: אצלנו אין גניבות.
היו"ר אמנון כהן
אין ביטוח?
בלהה חרחס
אין ביטוח ואין גניבות.
רוני לוינגר
אנחנו נוכל להסביר איך הגענו למחירים האלה.
בלהה חרחס
אנחנו לא סתם כאן.
היו"ר אמנון כהן
האדם משלם את הקנס, מקבל נקודות, מאחסנים לו את הרכב – הוא שם משכורת שלמה.
גלעד ארדן
זו השקעה לטווח ארוך לנסוע בשכרות? צריך להפסיד מזה, זה בסדר גמור. גם אם הוא הסיע יותר מדיי ילדים, וסיכן את חייהם.
היו"ר אמנון כהן
מה עם חובת ליווי?
גלעד ארדן
נכון, הוא איפשר לבן שלו לנהוג ברכב למרות שהוא חסר ניסיון, בלי ליווי.
רוני לוינגר
מבין 8 המגרשים, 2 מגרשים בלבד יגבו את התעריף המקסימלי של 55 ש"ח.
אתי בנדלר
באלו אזורים?
רוני לוינגר
בבאר שבע ובצפון.
אתי בנדלר
היכן בצפון?
רוני לוינגר
בחצור. אלה 2 מגרשים, שהמחיר שלהם היה גבוה יותר. אנחנו אמרנו להם שאם הם רוצים להשתתף בפרוייקט הם חייבים להוריד את המחיר למחיר הנמוך. אגב, יש מגרשים שהגישו 100 ש"ח ו-120 ש"ח ליום. אם כן, 2 מגרשים מתוך 8 המגרשים – 55 ש"ח.
אתי בנדלר
אבל רק אחד בצפון. הצפון הוא אזור ענק, ויש בו רק מגרש אחד בתעריף גבוה.
בלהה חרחס
לא היו מגרשים שעומדים בדרישות החוק.
גלעד ארדן
אני מבקש להעיר שתי הערות: ראשית, אני מזכיר שאנחנו מדברים על שני סוגי עבירות: (1) עבירות כלכליות. כלומר, מי שעשו את העבירה בשמו – הוא עצמו או הנהג שעובד בחברה שלו – עשו זאת כדי להרוויח כסף. כדי להרוויח כסף הוא היה מוכן לסכן חיי אדם – להסיע יותר מדיי ילדים ברכב או להעמיס משקל חריג; (2) מספר מצומצם של עבירות, שהגדרנו אותן עבירות חמורות מאוד, כמו נהיגה בשכרות, תחת השפעת סמים, בשלילת רישיון, מי שפגע באדם וברח. לכן אני לא חושב שאנחנו צריכים להבהל. הרי בכל העברות הללו יש גם הזמנה לדין. כשאדם יגיע לבית המשפט, בית המשפט יהיה מודע לכך שהוא כבר נשא בקנס של 30 ימי אחסנה, שמסתכמים בכ-1,500 ש"ח. הרי זה לא סכום בדיוני שבית המשפט לא מטיל. קנסות כאלה ניתנים על עבירות חמורות. אם המצב של אותו אדם יהיה קשה, בית המשפט יכול לקחת בחשבון גם את העול הכלכלי הזה שהעבריין נשא בו.

שנית, כאשר מדינה מכריזה על משהו כעל מכת מדינה – בואו נזכר: לפני זמן מה רצו להרחיק מכאן עובדים זרים. אתה יודע אלו קנסות נתנו על העסקת עובד זר במסעדה? אנשים עם עסקים קטנים קבלו דוחות של עשרות אלפי שקלים. באו אליי חבר'ה צעירים בבכי על כך שהם צריכים למכור את כל הרכוש שלהם כי הם העסיקו תאילנדים בלי רישיון. לדעתי, אנחנו עוסקים היום בנושא לא חמור מכך. לכן אני לא חושב שצריך לעכב את המדינה – עם כל זה שסכום של 1,500 ש"ח עבור אחסנה הוא סכום לא מבוטל. אבל מדובר כאן בנהג שסיכן את חיי האזרחים.
יואל הדר
גם אם הוא חושב שהמחיר גבוה מדיי עבורו, הוא יכול לגשת לבית המשפט ולבקש את החזרת הרכב או את הקטנת ההוצאות בנוסף. עדיין יש לו את האפשרות לפנות לבית המשפט.
גלעד ארדן
אדוני היושב ראש, הם ביקשו את אישור התקנה לעולמי עד. אני מציע לקחת פרק זמן עליו תחליט, ולאשר אותו בינתיים. כך נוכל לעקוב אחר היקף האכיפה והשלכותיה, וכעבור מספר מסוים של חודשים נדון שוב בתעריפים.
חוה ראובני
אבל יש למדינה חוזים עם אנשים.
בלהה חרחס
- - - לשנה - - -
גלעד ארדן
החוזים שלהם הם לשנה. אני מציע לצמצם את התקנה לשנה בלבד.
היו"ר אמנון כהן
אני מבקש לשמוע את פריסת האיזורים מבחינה גיאוגרפית, ולקבל פירוט עלויות.
גלעד ארדן
אבל אם נראה שהורדנו משמעותית את מספר הנוהגים בשכרות בשנה זו – אז זה בסדר. זה המחיר.
בלהה חרחס
בירושלים יש לנו 2 מגרשים.
היו"ר אמנון כהן
ניגשו 2?
בלהה חרחס
ניגשו 4.
היו"ר אמנון כהן
אז למה אי אפשר לאשר את כל הארבעה?
בלהה חרחס
כי התעריפים שלהם גבוהים מאוד.
גלעד ארדן
בצעתם התמחרות עם השניים שלא זכו, אם הם מוכנים להתיישר לפי המחיר הנמוך?
בלהה חרחס
זה לא בהתאם למה שהגדרנו במסגרת המכרז. במסגרת המכרז, אמרנו מראש שנקבע 2 זכיינים באזור ירושלים.
גלעד ארדן
כתבתם בתקנות בין 6 ל-20.
בלהה חרחס
קבענו שבכל אזור יהיו עד 2 זכיינים.
היו"ר אמנון כהן
מהו אזור?
בלהה חרחס
אזור טריטוריאלי משטרתי. כך למשל: תחום העיר ירושלים הוא כל מה שמוגדר תחת "מחוז ירושלים"
לאה ורון
היכן ממוקמים המגרשים?
בלהה חרחס
"חניון הלאום" נמצא מעבר לכביש. "מחסני ערובה" בדרך בית לחם 11.
יואל הדר
אם היינו אומרים שאנחנו מקבלים כל מגרש, לא היתה תחרות.
גלעד ארדן
אם יוסיפו יותר מ-2 מגרשים, הם פתאום ירצו להעלות מחירים כי הם יטענו שזה מתפזר. השאלה היא אם שמרתם לעצמכם את הזכות להוסיף אם יש הרבה.
יואל הדר
אבל אז מה שקובע הוא התקנות שלכם, שקובעות את הרף הגבוה בכל מקרה המכרז יוצר מחויבות של הזכיין. אם אנחנו נופלים, התקנות שלכם הן בכל מקרה הרף הגבוה.
בלהה חרחס
אני מדברת על מחירים לאחר מע"מ. "הלאום" דרש 46.60 ש"ח עד היום ה-29. כולם מתייחסים ליום אחד מתוך 29 הימים הראשונים. לאחר מכן, כאשר האחסנה היא ארוכת-טווח, מעל 30 יום, עבור כל יום החל ביום הראשון – 10.71 ש"ח.
חוה ראובני
מוטב לאדם שיעמידו לו את הרכב 30 יום, ולא 20 יום.
בלהה חרחס
אבל מכיוון שאף אחד לא אוהב את הרכב שלו במקום אחר זולת החניה שלו, אני רוצה לראות אנשים שרק בשל כך יימנעו.
אתי בנדלר
מה לגבי רכב כבד?
לאה ורון
46.6 ש"ח מול 10.71 ש"ח?
בלהה חרחס
לרגע חשבנו שהם שוגים, אבל הם התעקשו שהם לא שוגים.
רוני לוינגר
לקצין אין שיקול דעת לתת את זה פחות מ-30 יום; 30 יום הם בלוק. רק בית משפט יכול. לכן הלכנו על תעריף אחר. רוב ההשבתות הן 30 יום – במחיר הנמוך.
היו"ר אמנון כהן
במכרז זה 29?
בלהה חרחס
כן.
היו"ר אמנון כהן
מי קבע שזה לאחר 29 יום? אני רוצה שכבר אחרי 25 יום זה יהיה תעריף נמוך יותר, למשל.
בלהה חרחס
אלה כללי המכרז: המכרז אמר "לכל יום אחסנה, עד 29 ימים מחיר מסוים." מכיוון שאנחנו יודעים שבדרך כלל זה יהיה 30 יום ומעלה, הפערים שיהיו בדרך כלל – זולת מקרים בהם בית משפט קובע שזה יהיה פחות--
גלעד ארדן
הוא בסוף גם ירוויח, כי כשהוא מקפיא את הביטוחים שלו לחודש הוא חוסך כ-500 ש"ח ונוסע בתחבורה הציבורית. לדעתי, האזרח יוצא מורווח. ההקפאה של ביטוח מקיף היא חיסכון של כ-500 ש"ח לחודש.
אתי בנדלר
בעיקר כשמדובר בכלי רכב מסחריים.
גלעד ארדן
במסחרי זה יותר.
בלהה חרחס
המחיר לרכב כבד הוא 58.25 ש"ח, לאחר 30 יום זה 19.57 ש"ח, כולל מע"מ.

אנחנו יכולים להעביר לכם את הנתונים מודפסים בטבלה.
לאה ורון
אם כן, אבקש שתעבירו העתק ליושב ראש.
אתי בנדלר
התעריפים בצפון - - -
היו"ר אמנון כהן
אנחנו רוצים שיהיו יותר מגרשים.
בלהה חרחס
אם נדע שחסרים מגרשים, אנחנו יכולים לפרסם.
היו"ר אמנון כהן
לא משום שחסרים מקומות, אלא כדי שתהיה נגישות לאזרחים.
גלעד ארדן
אדוני היושב ראש, אם יוסיפו מגרשים המחיר יעלה בהכרח. כל בעל מגרש יעשה חשבון שאם יהיו הרבה מגרשים יהיו אצלו פחות רכבים, ולכן ידרוש מחיר גבוה יותר לכיסוי ההוצאות.
חוה ראובני
התקורה היחסית עולה – ההוצאות הקבועות של השמירה והגידור לא יפחתו באופן יחסי להקטנת מספר הרכבים.
גלעד ארדן
בואו נתחיל ליישם את זה, ונראה. הם הרי יכולים להוסיף. הם שמרו לעצמם את הזכות להוסיף מגרשים.
יואל הדר
צריך לראות מהן התוצאות של התקנות האלה ושל החוק.
היו"ר אמנון כהן
נתקדם לסעיף קטן (ב).
יואל הדר
"(ב) תוקפו של אישור ראש מת"ן כאמור בתקנת משנה (א), יהיה לתקופה שלא תעלה על 12 חדשים, וניתן להאריכו לתקופה נוספת של עד 24 חודשים". זה בהתאם לתנאי המכרז.
אתי בנדלר
מתי התחילו 12 החודשים?
יואל הדר
הם עדיין לא התחילו.
אתי בנדלר
כלומר, זה מיום תחילת התקנות?
יואל הדר
לא, אחרי התקנות. ברגע שבו יודיעו לנו - - - יש כאן פרוצדורה - - - ברגע שבו נודיע על התחולה - - -

"(ג) לא יאפשר ראש מת"ן מגרש כמגרש אחסנה אלא אם כן נתקיימו בו תנאים אלה:

(1) הוא מגודר והכניסה אליו תהיה רק דרך כניסה מבוקרת;

(2) הותקנה בו תאורה שתאפשר זיהוי של תנועת אנשים וכלי רכב במשך כל שעות היממה;

(3) על מגרש האחסנה תופקד שמירה כל שעות היממה בהיקף הנדרש לצורך פיקוח על תנועת אנשים וכלי רכב;

(4) משטרת ישראל אישרה כי אין מניעה שמפעיל מגרש האחסנה ישמש בתפקיד זה".
אתי בנדלר
למה אתם לא מכניסים לכאן את דרישות הביטוח? זו דרישה מהותית מאוד.
חוה ראובני
כי אלה הדרישות בפקודה.
אתי בנדלר
זה שהוא מגודר קבוע בפקודה?
חוה ראובני
כן.
אתי בנדלר
גם התאורה? כל זה קבוע בפקודה?
חוה ראובני
בסעיף 57א(ב)(2): "השר לבטחון הפנים, בהסכמת שר התחבורה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע הוראות לענין זה, לרבות לענין אופן קביעתם של מגרשים שייועדו להעמדת רכב במהלך תקופת איסור שימוש והרשות הומסמכת לקבעם, מספרם, מיקומם וגודלם של מגרשים כאמור ואופן השמירה והפיקוח על כלי רכב שיועמדו בהם, וכן לענין שיעור ההוצאות".
אתי בנדלר
"לרבות".
חוה ראובני
מה שלא צריך להכניס לתקנות לא הכנסנו.
יואל הדר
עשינו את זה דרך המכרז. יש הרבה הוראות במכרז שהם צריכים לעמוד בהן.
חוה ראובני
גם שמירה ותאורה לא הגדרנו כאן.
יואל הדר
את גובה הגדר, למשל.
היו"ר אמנון כהן
יש הערות נוספות?
אתי בנדלר
לא לתקנה זו. יש לי הערות לתקנה הבאה.
היו"ר אמנון כהן
את התקנה הבאה לא נקרא היום.

ה צ ב ע ה

בעד אישור סעיף 2 – פה אחד

סעיף 2 אושר.
היו"ר אמנון כהן
סעיף 2, על תתי הסעיפים (א), (ב) ו-(ג), מאושר, עד סעיף 3.

בכך אנחנו נועלים את הישיבה. תודה לכולכם.
יואל הדר
יש לנו מועד תחילה.
היו"ר אמנון כהן
ידוע לי. אנחנו נקיים דיונים בהמשך.

הישיבה ננעלה בשעה 15:22.

קוד המקור של הנתונים