פרוטוקול

 
הריגתו של האזרח נדים מלחם מערערה

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
26.1.2006
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 563
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום חמישי, כ"ו בטבת תשס"ו (26 בינואר 2006), שעה 12:30
סדר היום
הריגתו של האזרח נדים ג'מאל מלחם מכפר ערערה במשולש בידי המשטרה.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
טלב אלסאנע
דוד אזולאי
מוחמד ברכה
עבד אלמאלכ דהאמשה
ג'מאל זחאלקה
ואסל טאהא
אחמד טיבי
עסאם מח'ול
איוב קרא
מוזמנים
השר לביטחון פנים גדעון עזרא
עו"ד עודד ברוק – לשכה משפטית, המשרד לביטחון פנים
ניצב דן רונן – ממ"ז צפון, המשרד לביטחון פנים
קובי שבתאי – מפקד תחנת עירון, המשרד לביטחון פנים
שלמה למברגר – המחלקה לחקירות שוטרים, ממונה בכיר, פרקליטות המדינה
עו"ד גיל שפירא – עוזר ראשי למנהל המחלקה לחקירות שוטרים, פרקליטות המדינה
גע'פר פרח – מנהל מרכז מסאווה
ג'מיל מרזוק – ראש מועצת ערערה
עביר בקר – ארגון עדאללה
ראשיד מלחם – נציג המשפחה
עו"ד סמי מלחם – נציג המשפחה
אחמד מלחם – נציג המשפחה
ראאד מחמד (חאפז) מלחם – נציג המשפחה
נביל מלחם – נציג המשפחה
עלי זידאן – מועצה מקומית כפר מנדא
מוחמד ג'בארין – ראש מועצה מקומית מעלה עירון
דני גרא – יועץ הוועדה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמה
תמר פוליבוי


הריגתו של האזרח נדים ג'מאל מלחם מכפר ערערה במשולש בידי המשטרה
היו"ר גאלב מג'אדלה
צהרים טובים לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת ולקיים דיון על האירוע האחרון שאירע בוואדי ערה, על-פי יוזמה של יושב-ראש הוועדה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
יש עוד מבקשים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
יכולים לבקש את זה הרבה חברי כנסת, וזאת זכותם המלאה. ברגע שמעלה את זה יושב-ראש הוועדה, הדיון מתקיים על-פי יוזמת יושב-ראש הוועדה, כי אם יותר מאחד יוזם את הדיון, לא צריך לפגוע באף אחד. ביום שישי בבוקר הודעתי למנהלת הוועדה, יפה שפירא, שאני מתכוון לקיים דיון בתחילת שבוע הבא על האירוע הטרגי שקרה בוואדי ערה, כאשר הלך לעולמו אזרח ערבי ישראלי מלחם.
מוחמד ברכה
הוא לא הלך לעולמו, הוא נרצח או נהרג.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מבקש לבטא את מה שאני חושב.
מוחמד ברכה
הביטוי "הלך לעולמו" לא מוצלח.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת ברכה, אני מבקש לשמור על החברות ועל ההגינות.
מוחמד ברכה
זה נשמר.
ג'מאל זחאלקה
צריך גם לשמור על כבוד המת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מאוד מכבד את מה שאתה אומר. אני מוכן לקבל כל תיקון, אבל בואו נעשה את זה בצורה נכונה. ביום חמישי נהרג אזרח ערבי ישראלי בשם נדים מלחם מערערה. זה האזרח ה-14 שנהרג אחרי אוקטובר 2000, אחרי שעוד ארבעה נהרגו בידי המשטרה, עוד ארבעה נהרגו בידי צה"ל, עוד שניים נהרגו בנסיבות לא ידועות ועוד שניים נפצעו.

אני כיושב ראש הוועדה התחייבתי שמכיוון שהחקירה בעיצומה, לא ניגע ישירות במקרה האחרון, אבל המקרה האחרון מביא אותנו לדיון הזה, כי אנחנו חשים שכוחות הביטחון, כאשר מדובר באזרחים ערביים, קלה ידם על ההדק.
בשם כולם, אני רוצה להביע צער ולהשתתף באבלן של כל המשפחות. אני מצפה מנציגי הממשלה שמשתתפים היום אתנו בדיון, השר גדעון עזרא, ממלא מקום ראש המחלקה לחקירות שוטרים, מר שלמה למברגר, מפקד המחוז הצפוני וקצינים ונציגי ממשלה נוספים לעשות את הצעד הראשון ולהחזיר את אמון הציבור הערבי במערכות השלטון, כאשר המסר החד והברור הוא חקירת אמת. אנחנו רוצים לדעת את האמת. אנחנו רוצים שכוחות הביטחון יתייחסו לאזרח הערבי כאזרח שדמו וחייו אינם הפקר. ליהודים ולערבים בחברה הישראלית יש עניין עז לחיות יחד ולראות את כוחות הביטחון, המשטרה והכוחות השונים מתייחסים לכל אירוע בחברה הישראלית בדין אחד.

משבר האמון - שאני מציע שלא נטשטש אותו - בין אזרחי ישראל הערבים וראשי הציבור הערבי לבין המערכות, ובראשן המחלקה לחקירות שוטרים, נוצר אחרי אוקטובר 2000, והדברים מדברים בעד עצמם. זה הזמן לשבח את ראשי הציבור הערבי במקרה האחרון של המנוח מלחם, שלקחו יוזמה וגילו אחריות והרגיעו את הרוחות, כדי שלא תהיה אלימות המונית בכביש ואדי ערה. אני וחברי ועדת הפנים ואיכות הסביבה מצפים שבחקרה ישולב גורם משפטי אובייקטיבי, ולא מן הנמנע ערבי, כדי שנוכל לראות בהישג הזה, בתקדים הזה ובחריג הזה סימן לאותו אמון שאנחנו רוצים להחזיר, לאותה תחושה שאנחנו רוצים להגיע אליה, שדין כולם דין אחד.

בימים האחרונים, טרם התקיים הדיון הזה, שוחחתי עם מספר גורמים. אני לא מסתיר שהיו לבטים שונים של אנשים שונים לגבי מהות הדיון. אני חזרתי ואמרתי בעקשנות, שהדיון הזה יכול להיות דיון מרגיע לציבור הערבי, שמסריו יהיו שאכן מערכות השלטון רוצות חקירת אמת והבאת האמת לציבור הערבי, בלי טיוח. זאת יכולה להיות דווקא פתיחת דף חדשה. גם ביקשתי זאת מהגורמים הנוספים שנמצאים אתנו כאן. נמצאים כאן ראשי הציבור הערבי בחלקם, מפני שחשובים להם שני דברים: קודם כל שנדע את האמת ושתהיה חקירת אמת, ושנית שאנחנו נצביע היום על תחילה חדשה של התייחסות אחרת מכפי שהיתה עד כה.

ברשותכם, אני רוצה לאפשר לשר לביטחון פנים גדעון עזרא לפתוח את הדיון, ואחר כך לממלא מקום ראש המחלקה לחקירות שוטרים, מר שלמה למברגר. לפני כן אני רוצה לציין נתון אחד או שניים. הדוח שלפניי מדבר על התנהלות המחלקה המשפטית לחקירת שוטרים לגבי אירועי אוקטובר 2000, והוא הוגש לוועדת הפנים ואיכות הסביבה. אני רוצה להדגיש תלונות על שימוש בכוח שהתקבלו במחלקה לחקירות שוטרים בשנת 2002: בנושא דין משמעתי - 3%, בנושא דין פלילי - 2%, לא נחקרו - 65%, נחקרו ונסגרו -30%. למעשה, 65% ועוד 30% זה 95%. אני בוודאי מודע לזה שיש טענה שאין כוח אדם, אין תקנים ואין תקציב. עם כל הכבוד לטענות האלה, זה לא עונה לנו. תלונות על שימוש בכוח שהתקבלו במחלקה לחקירות שוטרים בשנת 2003, לפי אופן הטיפול: דין משמעתי - 3%, דין פלילי - 1%, לא נחקרו – 64%, נחקרו ונסגרו – 32%. אני מציע שנתייחס לנתון הזה בשיא הרצינות, ואולי גם נפיק את הלקחים ואולי גם נתייחס לחיי אדם כפי שצריך להתייחס. אני רוצה לאפשר לשר לביטחון פנים לומר את דבריו.
מוחמד ברכה
אדוני היושב ראש, יש לי הצעה לסדר. אני תוהה לגבי מעמדו של נציג המחלקה לחקירות שוטרים בישיבה הזאת. הניסיון שלנו מלמד שהמחלקה לחקירת שוטרים הפכה למחלקה לחיפוי על שוטרים, ולכן אני חושב שאין מקום למחלקה לחקירות שוטרים בישיבה הזאת. דרוש שהשר ייתן את סקירתו ושהגורמים המעורבים שגרמו להריגתו של נדים מלחם יאמרו את גרסתם, ואנחנו נאמר את גרסתנו ואת גרסת התושבים. אני חושב שמכאן לא צריך ללכת למחלקה לחקירות שוטרים, אלא לוועדת חקירה בלתי תלויה. המחלקה לחקירות שוטרים נכשלה כישלון חרוץ, ולכן אין לה מעמד כאן ואין לנו אמון בחקירה שלה, על פי הניסיון של השנים האחרונות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת ברכה. אני מכבד את ההצעה שלך, אבל אני לא מקבל אותה. אנחנו הזמנו את המחלקה לחקירות שוטרים כדי לאפשר לנציגיה לומר את דעתם. אני התחייבתי למחלקה לחקירות שוטרים לא לדבר על החקירה של המקרה האחרון שנמצאת בעיצומה כדי לא לפגוע בחקירה, אבל בכל זאת נציגיה רוצים לדבר בוועדה אל ראשי הציבור הערבי.
טלב אלסאנע
אבל האירוע האחרון הוא בעצם נושא הדיון.
היו"ר גאלב מג'אדלה
המקרה האחרון הוא זה שגרם לנו לקיים את הדיון על שרשרת האירועים מאוקטובר 2000 ועד היום. אנחנו לא מבטלים את מה שקרה ל-14 ההרוגים ועוד ארבעה ועוד שניים ועוד שניים ועוד מקרה אחד, חלילה וחס. הקש ששבר את גב הגמל זה המקרה האחרון של המנוח נדים מלחם. אתה יודע, חבר הכנסת אלסאנע, שהיד הקלה על ההדק לא יכולה להימשך.
השר גדעון עזרא
אני מוכרח לפתוח בשבח על כך שכינסת את הוועדה. אני מוכרח להגיד שאני מבין גם את הצורך להרחיב מעבר למקרה האחרון. אני רק מבקש לזכור שיש לנו משטרה אחת. אני מוכרח להגיד שבשנים האחרונות הקשרים בין ראשי היישובים הערבים לבין משטרת ישראל הלכו והתהדקו בצורה רצינית מאוד. לא הייתי מציע שאף אחד מאתנו ישים איקס על היחסים הללו, אלא שנדע איך לשמר אותם. אני הייתי מבקש ממפקד המחוז הצפוני לפתוח.
ואסל טאהא
יחסים חתומים בדם.
ג'מאל זחאלקה
הוא דיבר על רצח וחיבוקים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כבוד השר גדעון עזרא, מי שנותן זכות דיבור כאן זה יושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה. למפקד המחוז הצפוני ניתן חלק מהכבוד הראוי לו.
השר גדעון עזרא
אני רוצה לתת עובדות מדויקות. אני הייתי באזור, אבל ישנם גורמים משטרתיים שאחראים למה שקורה באזור. אני מבטיח לך שזו הזרוע הארוכה של השר לביטחון הפנים. נמצא פה מפקד תחנת עירון שהיה בזמן האירוע במקום וגם מפקד המחוז הצפוני שהגיע לשם עוד לפניי. אני, לצערי, הייתי באותו זמן בפיגוע בתל אביב בתחנה המרכזית. על מנת להביא את העובדות, אני מציע לתת לו לדבר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מכבדים כל מי שהגיע לכאן מטעם המשטרה ונאפשר לכל מי שרוצה לדבר. למען הסדר הטוב, כבוד השר יפתח, ואחר כך מפקד המחוז הצפוני ידבר.
השר גדעון עזרא
אין לי בעיה לדבר על יחסי המשטרה עם המגזר הערבי בכלל ועל האירועים בפרט, אבל לגבי האירוע האחרון ידבר מפקד המחוז הצפוני. כולנו זוכרים את אירועי 2000. אני לא הייתי אז השר לביטחון פנים, אבל מייד לאחר האירוע החלה המשטרה בגיבוש נהלים ותחקירים, על מנת לבדוק כיצד משטרת ישראל צריכה לנהוג בעקבות האירועים האלה. היו המלצות רבות. קיבלנו גם את המלצות ועדת אור שקבעו את אשר קבעו. אחרי ועדת אור ועדת לפיד קיבלה שורה של החלטות. אני מוכרח להגיד שמשנת 2000 ובתקופה שבה אני מכהן כשר לביטחון פנים ראיתי עלייה דרסטית בכמה תחומים, החל בפריסת מש"קים ושוטרים ביישובים השונים. יש עליי לחץ בלתי פוסק להגדיל את המספר הזה של שוטרים בכל היישובים.
מוחמד ברכה
מה זה מש"ק?
השר גדעון עזרא
מפקדה של שיטור קהילתי. בשפרעם יש תחנה.
מוחמד ברכה
אני גם יודע מה זה מש"ק, אבל אני חושב שהשפה פה צריכה להיות שפת כנסת ולא שפת זרועות ביטחון.
השר גדעון עזרא
שוטר קהילתי זה לא מושג של זרועות ביטחון, זה מושג אזרחי לגמרי. כאשר הקמנו את השיטור הקהילתי הזה, אמרנו שאנחנו רוצים לא רוצים שהאזרח הערבי יראה את המשטרה רק בעת אירוע חריג פלילי, אלא שיהיה שוטר שילווה את חיי הקהילה ויסייע לראש המועצה. בהזדמנות זו, כראש הוועדה למלחמה באלימות, אני רוצה להגיד שיש לנו גם סיכום שכל ראש מועצה, יהודי או ערבי, חובתו ויכולתו לעמוד בראש המלחמה לאלימות ביישוב שלו. הוא יכול לזמן למשרדו, וחובתם של נציגי הממשלה לבוא לכל ישיבה אצלו, על מנת לדון בדברים שמציקים לראש הרשות במלחמה באלימות ביישוב שלו, וכל המלצה שלו תישקל בכובד ראש.

אחד הדברים שהטרידו לא רק אותנו, אלא גם את ראשי המועצות הערביות - ואני בטוח שישנם גם כאלה שיושבים כאן שפנו אלינו - בתקופה האחרונה היה הסיפור של הירי בחתונות. אם אתם זוכרים, האירוע בכפר יאסיף היה הגורם המאיץ בנושא הזה. לא אחת ולא שתיים, עשרות פעמים, פנו אליי ואמרו לי "חייבים להפסיק את התופעה הזאת", כולל חברי כנסת שפנו אליי, נדמה לי שגם חבר הכנסת מוחמד ברכה.
מוחמד ברכה
יש הצעת חוק בעניין הזה של חבר הכנסת טיבי.
השר גדעון עזרא
אנחנו בהחלט מסכימים שהתופעה הזאת היא תופעה שצריך להילחם בה. לצערי, אני ציפיתי ועדיין מצפה, שהאינפורמציה שנקבל אודות האנשים שעושים את הדברים תזרום אלינו בצורה יותר רצינית. במקרה הזה שהיה בערערה, אני מוכרח להגיד לכם שמדובר על אדם שלפי הידיעות של המשטרה היו ברשותו אמצעי לחימה. המשטרה עשתה את מה שהיא נדרשת לעשות גם על ידכם, לספוג את הנשק הבלתי חוקי.
קריאה
אבל לא נדרש להרוג אותו.
השר גדעון עזרא
חס וחלילה.
מוחמד ברכה
אתה מדבר על תפיסת הנשק כדי שלא ייפגעו אנשים, אבל לא על כך שתוך כדי הטיפול, כביכול, ייפגעו אנשים.
השר גדעון עזרא
אני אומר לך שזה הקטע שאני אתן למפקד המחוז הצפוני לדבר. אני הגעתי לאזור אחרי שהכביש נפתח והיה סגור זמן מה. ראיתי את הנכבדים שהיו שם, כולל בני משפחת ההרוג. מלחם מלחם, אותך ראיתי שם. לא ראיתי בני משפחה יותר קרובים. הרגשתי נכונות רבה מצד ראש מועצת ערערה לאפשר לחיים לזרום ולא לחזור לאותם ימים שבהם אמרו "בכבישים האלה כן ניסע ובכבישים האלה לא ניסע, לשם כדאי לנסוע ולשם מסוכן לנסוע". לפי דעתי, בגלל הפעולה המשותפת של המשטרה, של הנכבדים ושל הרשויות, האירוע הזה הסתיים כפי שהסתיים.

צר לנו מאוד על כל אירוע ואירוע. אני יכול להגיד לכם בצורה חד משמעית, שתפקידה של המשטרה מצד אחד לאכוף את החוק, אבל התפקיד השני של המשטרה בא לידי ביטוי כאשר יש אנשים בסכנת חיים. כל אחד נותן פירוש לסכנת חיים לפי מה שלמד בבית הספר. לפעמים שיקול הדעת של היורה צודק יותר או פחות, כי לא מדובר רק בסכנת חיים לגבי היורה עצמו, אלא גם לגבי הסביבה הקרובה שלו.
עבד אלמאלכ דהאמשה
תמיד זה היה תלוי במי יורים.
השר גדעון עזרא
למזלנו, זה היה ממש מול תחנת עירון, דבר שהקל על ההשתלטות המהירה יחסית על האירוע הזה. ללא כל קשר למחלקה לחקירות שוטרים, אנחנו בודקים את עצמנו לא על פי האירוע המסוים הזה, אלא בכלל על פי כל המערכת שלנו שקשורה בעניין הזה.

אנחנו לא נפגשים רק פה, אלא בשטח ובכל אתר ואתר. בהזדמנות הזאת שאנחנו נמצאים פה, אני מבקש מכם שדו-הקיום הזה, שהיה על בלימה לפני מספר שנים, והלך והתחזק בשנים האחרונות, לא נגדע אותו באיבו. אדוני יושב-ראש הוועדה, אני מבקש שגם מהדיון הזה נצא מחוזקים למרות הכאב.
עסאם מח'ול
האם אתה אומר בכך שגם בפעם הבאה תירו למוות?
השר גדעון עזרא
כולנו רוצים משטרה חזקה. אני מציע שאף אחד מאתנו לא יחבוט במשטרה הזאת. המשטרה הזאת שומרת על חייך ועל חיי.
עסאם מח'ול
היא לא שומרת על חיי, היא נוטלת את חיי, ובדיוק על זה הוויכוח. היא אמורה לשמור על חיי.
השר גדעון עזרא
בסיכום הישיבה שלך אני מצפה שתקרא להמשך שיתוף פעולה בין המשטרה לבין ראשי היישובים באשר הם, כמובן תוך בדיקת המקרה המצער הזה, ולחיזוק הקשר בין האוכלוסיות, כדי שהימים ההם לא יחזרו. אני לא רוצה שנחזור מהדיון לנקודה שאנחנו לא צריכים לחזור אליה.
אחמד מלחם
אדוני היושב ראש, הוא בכלל לא התייחס לאירוע ולרצח. מפקד התחנה לא היה בזירה.
השר גדעון עזרא
אמרתי שעל האירוע עצמו ידבר מפקד המחוז.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מר מלחם, כשיגיע תורך לדבר, תגיד מה שאתה רוצה.
שלמה למברגר
אני יכול לומר מספר מילים, אבל אני חושב שאולי כדאי שאני אגיב על הדברים שיעלו כאן, כי בינתיים נאמרו רק דברים כלליים בלבד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם אתה רוצה להתייחס לדברים של החברים, בבקשה.
שלומית לביא
אחרי שאנשים יעלו טענות.
ג'מאל זחאלקה
אין לנו טענות. יש לנו כתב אישום נגד המחלקה לחקירות שוטרים. יבוא יום שתועמדו לדין, כי אתם עוסקים בחיפוי. 31 מקרים ואף אחד לא עמד לדין. בזה המחלקה לחקירות שוטרים אשמה. אין לנו אמון במחלקה לחקירות שוטרים, יש לנו אפס אמון במחלקה לחקירות שוטרים. מח"ש זה מחלקה לחיפוי על שוטרים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תגיד את זה בזמן שיוקצה לך, למה לך להתלהם?
ג'מאל זחאלקה
אני לא מתלהם, אני צועק מכאב. אתה מתלהם, אני מדבר מתוך כאב. יש לי חדשות בשבילך, מותר לכאוב, וכואב לנו שהורגים לנו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו כמנהיגים צריכים לכבוש את הכעס שלנו, את הכאב שלנו ואת העצב שלנו.
ג'מאל זחאלקה
לא נכון, צריך להביע את הכעס שלנו על המחלקה לחקירות שוטרים. זה לא נכון, לא צריכים לכבוש את הכעס. אתה תכבוש את הכעס ואת הצער, אני לא רוצה לכבוש אותו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בשביל זה אתן לך זכות דיבור. זאת פעם אחרונה שאתה מפריע.
דן רונן
כבוד היושב ראש, השר לביטחון הפנים, חברי הכנסת, כל הנכבדים שנמצאים כאן, קודם כל צריך להגיד שגם אני וגם המפקדים והשוטרים בצפון משתתפים בצער המשפחה, משפחת מלחם, על האובדן. אמר השר, ואני מחזק את דבריו, שכל קורבן מיותר לגמרי, וזה לא משנה מה הנסיבות, שייבדקו, אני מניח, כפי שיפורט בהמשך.

אנחנו יושבים כרגע בדיון הזה, וכרגע יש לוויה בג'יסר א-זרקא. אני רוצה להזכיר לכם שממש ברגע זה אימא לתשעה ילדים בת 38 מובלת במסע לוויה בג'יסר א-זרקא. היא נורתה ונהרגה מנשק בלתי חוקי שהשתמש בו תושב כפר ג'יסר א-זרקא, והיום כל הכפר משתתף בלוויה, תוך כדי עימותים, כשהמשטרה נמצאת שם. אני רוצה רק להזכיר שאם אני הולך על הדוגמה של ג'יסר א-זרקא - ומייד אני אגיע לאירוע הספציפי שלנו - בשנת 2002 נהרג אדם בג'יסר א-זרקא, בשנת 2003 נהרגו שניים, בשנת 2004 ילד בן 10 שישב עם המשפחה בבית קפה נהרג כתוצאה מעימותים בין חמולות, בשנת 2005 נהרגו שניים ובשנת 2006 מובלת עכשיו אימא בלוויה. הלילה המשטרה עשתה מבצע גדול שכלל 150 שוטרים שסגרו את הכפר, ומה הם חיפשו? הם חיפשו נשק. אני רוצה לומר שהבעיה היא לא רק של המשטרה, אלא גם של המגזר.

אני רוצה לחזור טיפה אחורה. אני הייתי ראש אג"ם מייד אחרי האירועים. כראש אג"ם, עסקתי בחלק גדול מהפקת הלקחים של משטרת ישראל. הייתי ראש המטה המבצעי של השר לביטחון הפנים. הזכיר פה השר את ועדת לפיד. תבדקו בכתובים, ותראו שוועדת לפיד אמרה שהארגון היחיד שהפיק לקחים מאירועי אוקטובר ויישם זה משטרת ישראל. היום כמפקד המחוז הצפוני אני מצפה מראשי רשויות שעובדים אתי במחוז הצפוני שיקומו וידברו על מה שהמשטרה עושה כל הזמן כל יום כדי לתת את הביטחון ואת השירות הכי טוב שאפשר למגזר. כמפקד המחוז הצפוני, אני מצהיר שאני עושה הפליה מתקנת לטובת המגזר, ותבדקו את הנתונים.
ואסל טאהא
ראינו את זה במע'אר. מה עשיתם במע'אר? כלום לא עשיתם.
דן רונן
ראינו את זה במע'אר, ראינו את זה בשפרעם, ראינו את זה בסח'נין. אלה הטענות שמופנות אליי.
ואסל טאהא
אתה הזכרת שנשרפו שני רכבים כאן, ואני ספרתי 56 רכבים. אתה שיקרת את הוועדה.
דן רונן
כל אירוע שאתה מזכיר כרגע, אפשר היה לסיים אותו עם עשרות הרוגים. מעבר להשקעה שהשר דיבר עליה כרגע, פתחנו 43 מרכזי שיטור קהילתי לשירות הציבור. זאת לא משטרה של אכיפה, זאת משטרה של שירות. פתיחת התחנה באום אל-פחם.
ואסל טאהא
דבר על הנושא.
דן רונן
אני אגיע לזה, אני לא מתחמק משום דבר. אני מדבר על כל הנושא של גיוס המגזר לשורות המשטרה. השר אמר שאין משטרה אחרת, וזאת עובדה. בחברה הערבית בכללותה יש בעיות שמאפיינות כל חברה: אלימות, תאונות דרכים, סמים ואלכוהול. אם לא נבין שאין לשפוך את התינוק עם המים, אלא ביחד יש לעשות עבודה, אתם תפגעו במגזר שאתם מייצגים אותו.

אני רוצה לתת לכם נתונים בדוקים של שנת 2005, כי אני לא רוצה לחזור להיסטוריה היותר רחוקה. מתוך 269 תיקים פליליים שנפתחו על ירי ועל זריקת רימונים, 219 במגזר הערבי. מדובר ב-81%, האם זה יעלה על הדעת? מתוך 29 תיקים עם נפגעים כתוצאה מירי, 27 - מהמגזר הערבי.
מוחמד ברכה
כמה באבו סנאן?
דן רונן
עוד מעט נדבר על אבו סנאן.
ג'מאל זחאלקה
האם אלה נתונים ארציים?
דן רונן
אני מדבר על נתונים של המחוז הצפוני. אם אשים את העובדות על השולחן, אומר ששליש מהאוכלוסייה של מדינת ישראל נמצא בצפון. שני שליש מהמגזר הערבי נמצא בצפון. צריך להגיד שרוב המגזר נמצא בצפון. מטבע הדברים, תשומת הלב של המשטרה ושלי כמפקד המחוז, היא לא בכדי לטובת המגזר, כי המגזר הוא מגזר גדול שצריך לקבל שירותים. מתוך 59 מקרי רצח בצפון, 29, כמעט 50%, היו במגזר הערבי.

היה דיון של ועדת המעקב לפני שנה באום אל-פחם. ראשי הרשויות, בצדק, פנו למשטרה בבקשה לעשות אכיפה במגזר נגד תופעות אמצעי הלחימה הבלתי חוקיים והאלימות. מי הנפגעים העיקריים מאמצעי הלחימה הבלתי חוקיים האלה, למשל במקרה של ג'יסר א-זרקא? תושבי הכפר ותושבי הרשות. אמרתי כמה פעמים שאנחנו ביחד, ראשי הרשויות והמשטרה, צריכים להבין שהמטרה הראשונה שלנו היא להגן על הציבור הערבי בכפרים שלו. אפשר לבדוק את הנתונים שהבאתי. אני רוצה לתת עוד דוגמה אחת – דאגה בגלל אלימות. במגזר היהודי מדובר על 25%, ואילו במגזר הערבי על 42%. הנתון הבא מדבר על היפגעות בפועל של נפגעים במגזר היהודי, כי גם המגזר היהודי נפגע מאלימות.
עבד אלמאלכ דהאמשה
חבל על הזמן, אנחנו דנים ביד קלה על ההדק.
דן רונן
ברשותכם, אני רוצה להסביר את התפיסה הכוללת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אדוני מפקד המחוז הצפוני, אנחנו מוכנים להזמין אותך ליום עיון ולשמוע את הסקירה המאלפת שלך ברצון רב. יש לנו הגבלת זמן כאן עד לשעה 14:00. כל אחד מאתנו יכול להגיע לנתונים האלה. אנחנו רוצים לשמוע ממך מסר לציבור שנמצא כאן ולאלה שצופים בנו בבית. אנחנו רוצים לשמוע ממך, מה אתה מתכוון לעשות עם סגל השוטרים שלך בעקבות האירוע הזה ומה אתה מקווה להחדיר לסגל השוטרים שלך, כדי למנוע הישנות של עוד מקרה כזה.
דן רונן
נחזור רגע למקרה. צריך להגיד שכמו שעשינו מבצע גדול בג'יסר א-זרקא ובמקומות אחרים, האירוע הספציפי של ערערה הוא פעילות שגרתית שמשטרת ישראל עושה גם בחיפה, בנתניה ובכל מקום. כשיש ידיעה שיש אמצעי לחימה שנמצאים בידי עבריינים, אין אפשרות שהמשטרה לא תתייחס לזה. במקרה הספציפי גם הלכנו לשופט והוצאנו צו, כדי לחפש אמצעי לחימה.
אחמד מלחם
מה אתם מסבירים לשוטרים שהולכים לחפש אקדח? מה ההנחיה שאתם נותנים להם?
דן רונן
אתה לא מצפה כרגע שנעשה תחקיר, כי גם לי אסור להתייחס לזה. אני מדבר כרגע על מהות הפעילות השגרתית של חיפוש נשק. העובדה היחידה שאני מוכן להתייחס אליה היא שנתפס אקדח על גופו של הבחור שנפגע וצריך להצטער על כך. הזווית הפלילית נחקרת, לא במשטרה לשמחתי, כך שאתה לא יכול להגיד לי שהמשטרה תעשה כך או אחרת. אנחנו מדברים על תחנה שמכירה ברגישות המגזר. אמרתי באחת ההזדמנויות, שחבל שאנחנו עמלים כל השנה ועושים פעילות, ופתאום יש איזושהי תקלה כזאת.
ג'מאל זחאלקה
זאת לא תקלה.
דן רונן
בסוף אותו נשק, כמו בג'אסר א-זרקא וכמו במקומות אחרים, פוגע באנשי המגזר. זאת המחויבות שלנו כמשטרה וגם שלכם כראשי הרשויות.
ג'עפר פרח
למה זה מסתיים אחרת בתל אביב? למה אפשר לסיים את זה אחרת?
דן רונן
מי אמר את זה?
ג'עפר פרח
תגיד כמה מקרים של הרג עבריינים היו במחוז תל אביב.
דן רונן
לא באתי לדיון על כל המקרים שקרו במדינה. גם עבריינים יהודים, בתהליך של מרדף כזה ואחר, נפגעים. אם אתם רוצים דוגמאות, נוציא לכם אותם. יש גם נפגעים יהודים. לא מדובר בתופעה רק במגזר אחד.
עסאם מח'ול
אולי תסביר לנו סוף סוף למה היה צריך להרוג אותו ולא לשתק אותו או למנוע ממנו את התגובה? למה היה צריך להרוג אותו, למרות כל הטיעונים שלך, מוצדקים ככל שיהיו? אף אחד לא נפגע, אף אחד לא אוים.
ואסל טאהא
כמפקד וכאיש משטרה, האם השוטרים בשטח לא יכולים היו למנוע את ההרג? האם אי אפשר היה לתפוס אותו בצורה אחרת, לדוגמה: לכתר את הבית או לדבר עם ההורים? לאן הוא יברח? 100 מטר או 200 מטר? במרדף קל אפשר היה לתפוס אותו. האם לא ניתן היה למנוע את ההרג ואת הרצח? כאיש משטרה, אני רוצה שתענה על כך.
עסאם מח'ול
תסביר לנו את הקשר בין סמים, כפי שנטען בהתחלה, לבין נשק כפי שנטען אחר כך.
דן רונן
חבר הכנסת מח'ול, בצו כתוב אמצעי לחימה, לא סמים, מי דיבר על סמים? ואם כבר דיברנו על זה, ברקע של הבחור שנפגע מדובר על אמצעי לחימה, זה לא חדש.
ג'עפר פרח
אין לו רישום פלילי כזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מבקש לא להפריע.
ג'עפר פרח
אי אפשר להוציא דיבתו של הבחור שנהרג, כי אין לו רישום פלילי כזה. אנחנו כבר שבוע מבקשים שיביאו את זה. אי אפשר להוציא הודעות לעיתונות בצורה כזאת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה, אתה רוצה לצאת החוצה?
ג'עפר פרח
אין בעיה, אני אצא, אתם תישארו לבד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בבקשה, תלך למשטרה ותבדוק מה שאתה רוצה. עכשיו אנחנו מקיימים דיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, לא במרכז מסאווה. אנחנו לא בבדיקה עכשיו, אלא בדיון של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. מר דן רונן, תענה לחברי הכנסת מח'ול וטאהא בבקשה.
דן רונן
כבוד היושב ראש, שאלת מה אנחנו עושים עם השוטרים. אנחנו מדברים על הכנות מנטליות שעושים בסדנאות. אנחנו עושים הדרכות. קרן אברהם מתעסקת בכל מיני פרויקטים בתחום המגזר. אנחנו משקיעים כל מה שניתן בתחום התובנות של השוטרים ובהבנת המגזר. אנחנו משקיעים כל מה שניתן כדי לצמצם את המקרים האלה. יש להניח שאם לא היינו עושים את זה, אולי לא היינו דנים פה במקרה אחד, אלא ביותר ממקרה אחד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו רוצים לשבת כאן בלי מקרים.
ואסל טאהא
לא ענית על השאלה שלי.
דן רונן
זה לא לשולחן שלי.
ואסל טאהא
מתוך 20 מקרים, לא הצלחתם למנוע מקרה אחד?
דן רונן
רק תזכור שכאשר אתה מדבר על 20 מקרים, אתה מדבר על כל מה שקרה בכל השטחים ובכל הארץ.
עסאם מח'ול
הבעיה היא ששאלות יש, אבל אין תשובות. הוא לא נתן שום תשובה. הוא סיפר לנו על קרן אברהם.
ג'מיל מרזוק
קודם כל, אני מברך על היוזמה לקיום הישיבה ועל ההזמנה לקיום הדיון. לפי מה שאני שומע עכשיו, אני חושב שאנחנו מתחילים לטייח מההתחלה. לא התייחסנו לאירוע. כמו שאמרת, אומנם הוזמנו לא כדי לדבר על האירוע עצמו, אבל אנחנו הוזמנו בגלל האירוע עצמו. אנחנו שומעים כל מיני דברים שהם רחוקים מהאמת. פעם אמרו סמים, פעם אמרו שהוא ירה, פעם אמרו שהוא שלף אקדח, פעם אמרו שהוא ברח. האם לא היה שם איזה מנגנון, שיכול היה לנטרל אותו בלי להרוג אותו?

התושבים באזור, אין להם אמונה במחלקה לחקירות שוטרים. לכן אני מדגיש עוד פעם את הצורך למנות ועדה לא תלויה. פעם אחת ניקח יוזמה. כמו שאמרתם, אנחנו כל הזמן מדברים עם המשטרה, אבל זה צד אחד, מה עם הצד השני? כל פעם אין אשם. ריבונו של עולם, אני לא רוצה להרחיב.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אדוני היושב ראש, אני חושב שקשה לשר לביטחון פנים, בוודאי קשה גם למפקד המחוז, להתייחס לעובדות האמיתיות. לכן השר אומר שהוא לא ידבר ומפקד המחוז מביא לנו סקירות של כל מיני נתונים.

אני שואל שאלה אחת, שכל אזרח שואל - איך תמיד המקרים האלה, כאשר מדובר באזרח ערבי, מסתיימים במוות, בהריגה וברצח? אם רוצים לעצור אדם בצומת שוקת, הורגים אותו, אדם בשטחים בחברון, הורגים אותו. בערערה הולכים לחפש נשק, בהתחלה אמרו סמים, והורגים את האזרח כשהוא ישן. אני הייתי במקום ואני שמעתי את האנשים שנכחו באירוע. הם אמרו שהוא ישן. גיסתו ניסתה להעיר אותו והוא לא התעורר. השוטר עם האקדח דפק לו בראש, וכשהוא רק קם, הוא "נתן" לו את זה בלב. איזו סכנה היתה פה לשוטרים? האם זה היה קורה בתל-אביב או במקום אחר? אם זה היה קורה, היינו שומעים על זה והיינו קוראים על זה. למה תמיד כאשר מדובר באזרח ערבי, היד קלה על ההדק?

יש פה 21 מקרים רק בשלוש, ארבע השנים האחרונות. איך אפשר שלא להתרשם שלמשטרה לא אכפת מהאזרחים הערבים, ואולי היא כן רוצה להרוג אותם? לא שמענו על יהודים שנהרגו במקרה של חיפוש, באף מקרה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו לא רוצים שייהרגו גם יהודים.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אנחנו לא רוצים, אבל אני רק מדגיש את ההבדל. כאשר מחפשים מקרים כאלה במגזר היהודי, רואים שאין. כאשר מחפשים מקרים כאלה במגזר הערבי, מגלים שלמרות שאנחנו מהווים רק 20%, מבוצעות 100% מההריגות ב-20% מהתושבים, וזה מה שמחייב הסבר.

הזמינו את הבחור הזה לתחנה בעירון פעם ופעמיים והזמינו את אביו ואת אחיו. לחצו עליהם להיות משתפי פעולה והם סירבו. אמרו לו "אתה תלמד לקח על כך שאתה מסרב". לאחר ימים ספורים, אחרי שהיתה חקירה מסוימת, עשו את המעשה הזה. אתה יודע מי יצא לחיפוש? האם חקרת את זה? האם אתה יודע מה היה התדריך? הם ידעו לאן הם יוצאים ומה הם רוצים, ואכן כך היה. זאת האמת, ואותה אנחנו רוצים להוציא לאור.

אדוני, אני בטוח שהמחלקה לחקירות שוטרים לא תוכל לעשות כאן חקירת אמת. אנחנו רוצים חקירה בוועדה נייטרלית ואובייקטיבית.
טלב אלסאנע
ההתרשמות שלי מהדיון היא שמטרתו "להוציא קיטור" ולומר שקיימנו דיון. אם היה מקרה אחד, אפשר היה להגיד שזאת תאונה. אם אלה היו שני מקרים, אפשר היה להגיד שאולי מישהו טעה או מעד. אבל כשמגיעים לשלושה, ארבעה, חמישה, 14 מקרים, צריך להגיד שיש במדינת ישראל משטרה גזענית, משטרה שמתייחסת לערבים בגלל סיבה אחת, לא בגלל מה שהם עשו, אלא בגלל צבע עורם ובגלל השייכות הלאומית שלהם, וזה הדבר החמור. אילו היה מדובר ביהודים, המשטרה היתה מתנהגת אחרת. הפשע כאן הוא כפול, כי גם רוצחים ואחר כך חוקרים ומטייחים ונותנים צל"ש לשוטר שירה וקוברים את הקורבן , ואחר כך הולכים לדבר על דו-קיום. כבוד השר, דו-קיום בין מי למי? עם אותו אדם שחוסל? הדבר הזה זועק לשמים. הדבר הזה הוא חמור. אדם שלא תקף אף אחד ולא עשו אחריו מרדף, אלא הגיעו אליו לבית.

כאשר הולכים להרוס איזשהו פחון בנגב, מגיעים מאות שוטרים עם מסוק כדי לבצע הריסת בית. כאשר יש לכם ידע לגבי אדם עבריין שנושא נשק, אפשר להביא כוח שינטרל אותו בלי להרוג אותו. לדעתי, כבוד מפקד המחוז, אסור להעמיד את המשוואה בין איסוף הנשק לבין המחיר לאיסוף הנשק. אתה מעמיד אותנו בפני שתי אפשרויות, או לא לאסוף את הנשק, או לאסוף את הנשק עם הרוגים, כאילו שאי אפשר לעשות את זה אחרת. אנחנו רוצים שתאסוף את הנשק בלי שיהיו הרוגים. אם אתה לא יכול לעשות את זה, תתפטר. כנראה שיש אחרים שיעשו את העבודה. אי אפשר להעמיד את הדברים אך ורק ברמה הפלילית, ולומר "אנחנו את שלנו עשינו, ירינו בו, הרגנו אותו", והמחלקה לחקירות שוטרים תיתן לכם את התשובות לגבי הנסיבות. המחלקה לחקירות שוטרים תיתן לכם את הפתרון שאין אחראים. אתם תבצעו את המעשה והמחלקה לחקירות שוטרים תטייח את הפשע שנעשה.

כבוד השר, אם המדיניות הזאת תמשיך, זאת התרת דם וסימון אור ירוק לשוטרים להמשיך לירות מבלי להעמיד לדין את היורים. בכל המקרים האלה אין אדם אחד שהועמד לדין. זה אותו מקרה של אבו אלג'יעאן שהועמד לדין בבאר שבע. בית המשפט זיכה אותו ומתח ביקורת על המשטרה ועל המחלקה לחקירות שוטרים שביצעה את החקירה בצורה לקויה והביאה את התיק ללא ראיות. אם המשטרה לא חוקרת כמו שצריך, בית המשפט לא יכול להרשיע.

את הרוצחים צריך להעמיד לדין על הפשע שלהם. לפי דעתי צריך להדיח את המפקדים, כדי שהמסר יגיע לכולם. אי אפשר לטייח את זה ולהפיל את זה על אותו שוטר קטן. לשוטר יש מפקדים שצריכים להדריך אותו ולפקח עליו. כך הוא ינקוט משנה זהירות. לא שמענו שמפקד הודח, לא שמענו ששוטר הושעה, לא שמענו שהוגש כתב אישום נגד מישהו. יש לנו רק דבר אחד, יש לנו הרוג ויש לנו בדיון הזה נציג מסאווה שהביא את הנתונים והוצא מהדיון.
אחמד מלחם
אני רוצה להמשיך את דבריו של חבר הכנסת טלב אלסאנע. מעניין לשמוע על ממצאים של המחלקה לחקירות שוטרים במקרים דומים ביישוב הערבי ולראות את ההתייחסות והפסיקה שלהם.

אדוני המפקד, האלימות במגזר הערבי חוגגת לא בגלל שיש נשק בידיים. כולנו יודעים שהאלימות חוגגת בגלל אי הקצבת תקציבים ומשאבים המתאימים לצורכי הקהילה. האלימות חוגגת בגלל הליקוי במערכת החינוך. צריך לחנך, לא צריך להביא משטרה ומשטרה קהילתית שתדכא את האנשים. זה חשוב מאוד. במקום להשקיע בחינוך, משקיעים בכוח אדם של המשטרה.

אנחנו רואים את ההתנהגות של המשטרה. המשטרה היא משטרה אטומה מאוד. אנחנו רואים את זה במשטרה הקהילתית, מאיפה אתם מגייסים את האנשים, מה ההשכלה שלהם, מה הקשר שלהם לקהילה. לפני כן הקהילה דחתה אותם, ואז החזירו אותם כשוטרים שבאים לבקר אותנו. מאז פרויקט המשטרה הקהילתית, האלימות חוגגת ועולה. את זה אפשר לראות בכפר קרע. פעם אמרו שכפר קרע היה שקט, כי הוא לא השתתף בהפגנות ולא היו שם יריות ורציחות. תבדוק ותראה מה קרה במקביל וקצת אחרי הכנסת המשטרה הקהילתית לכפר קרע. זאת דוגמה שכדאי לבדוק אותה. כבוד השר, הדברים שאני אומר הם בדוקים.
ואסל טאהא
זה נכון.
אחמד מלחם
כבן משפחה, הגעתי לכביש. באנו חברים מהכפר ומהשכונה. אמרו שהמשטרה לקחה את המנוח לאבו כביר ובגלל עודף יעילות וכדי לא לאבד ראיות, היא לקחה את האח לחקירה. לצערי, רק אתמול המחלקה לחקירות שוטרים הגיעה לזירת הרצח.
אחמד טיבי
זה חמור, האם זה נכון?
אחמד מלחם
בהחלט, רק אתמול המחלקה לחקירות שוטרים הגיעה. גם מפקד המשטרה לא הגיע. מפקד המשטרה היה בתחנה והזמין את ראשי הרשויות כדי לעשות סדר ולפתוח את הכביש ואת הציר הביטחוני. אני לא יודע מה היה קורה לכביש ערה, אם הוא היה נסגר לשעה. כשמתרחשות תאונות דרכים, אנחנו יודעים שכבישים נסגרים לשעה, שעתיים, שלוש שעות. אבל רק אתמול הגיעו לגבות ראיות וזיהוי פלילי.
ג'מאל זחאלקה
רק לאחר שהדם נשטף בגשם.
אחמד מלחם
חברים, אני רוצה לראות את הדו-קיום מהצד השני. אני רציתי לראות חברי כנסת יהודים באים לפה למחות ולהשתתף בישיבה הזאת ולהגיד שאכן היה שם רצח, ושהרצח הזה בעינינו לא פחות חמור מפעולה טרוריסטית.
דוד אזולאי
אני לא ערבי.
אחמד מלחם
אתה קרוב אלינו.

הזדמן לי להיות במשטרה, כבוד היושב ראש. היא ביקשה לשלוח את האנשים מהכביש, לשמור על איפוק בעת ההלוויה ולעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי לקיים את ההלוויה בשעות הלילה, כדי שהאנשים לא יבואו להלוויה וכדי שלא יהיו עוד מהומות. לשם כך באת, אדוני השר, לכפר ערערה. לא באתם לשאול למה רצחתם. אתם טוענים שאתם משטרה מסודרת שפועלת במדינה מתוקנת ומדינת חוק. היית צריך לשאול למה רצחתם. לא היית צריך להיכנס למשרד ולהגיד את זה, אלא להגיד את זה בצומת. היית צריך לבקש מהמפקד שיסביר לך למה שוטר מלומד רצח, ולשאול איך תיראו בעיני העולם. את זה אתם לא עושים. אתם רוצים שהמנהיגים רק יעשו סדר ולא יפגינו כתגובה. אדוני השר, אנחנו מגיבים ספונטנית. אף אחד לא הביא לשם אנשים באוטובוסים כדי להפגין, אנשים באו למחות את מחאתם. לעולם אף אחד לא ייקח את זכות המחאה מאתנו.
ראשיד מלחם
אני רוצה להוסיף שני משפטים חשובים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נציג המשפחה כבר דיבר. אם יתאפשר, ניתן גם לך זכות דיבור.
ראשיד מלחם
אני אומר שני משפטים. אנחנו באים לדיון כאילו אנחנו המשפחה האשמה. זה מה שאני שומע גם מהמשטרה וגם מהכוונה לחפות על כל האירוע עצמו.

המשטרה הזאת חייבת לעשות סדר. אם אין לאדם תיק פלילי לא בתחנה ולא בשום מקום - ואני אדם שמבין גם במשפט וגם מכהן כנציג ציבור בבית הדין, ואני יודע מה זה תיק פלילי - ואם הוא היה כל כך מסוכן, היו יכולים להביא את הכוח המתאים כדי לעצור אותו. הם לא עשו את זה, אלא רק באו להשפיל את המגזר הזה בצורה הכי גרועה, כדי שאנחנו נהיה משתפי פעולה בכל מיני תוכניות.

אני מבקש שיגידו פעם אחת "טעינו, נכשלנו כאן". אנחנו לא באים לעשות כאן משפט שדה, אבל פעם אחת אנחנו רוצים שיגידו "אנחנו טעינו". אולי היחסים הטובים שמדברים עליהם לא יבואו כל הזמן רק מכיוון המגזר הערבי, אלא גם מהמגזר האחר, שאנחנו רוצים לבנות אתו יחד את המדינה. אם אנחנו רק רוצים לבנות והם רוצים רק להרוג, אי אפשר לא לבנות וגם לא לחיות. תודה.
אחמד טיבי
לפעמים מספרים מספרים הכל. 31 מקרים של ירי קטלני של שוטרים על אזרחים ערבים - אגב, רובם מתבצעים על-ידי המשטרה ומג"ב וחלקם הקטן על ידי צה"ל. יש נרצחים, יש הרוגים, יש כלי ירייה, אין אשמים. עד לרגע זה, אני מחכה, אנחנו מחכים לראות פושעים או אשמים שמשלמים מחיר, כפי שנקבע בכל מדינת חוק, ויושבים מאחורי סורג ובריח. מה החשיבות של עונש במדינה מתוקנת? מסר, חינוך. מסר יכול להיות שמי שיורה והורג אנשים, יושב מאחורי סורג ובריח. זה מה שקורה במדינות מתוקנות. האמת היא שגם במדינות לא מתוקנות, מי שרוצח, בדרך כלל נכנס לכלא. אגב, גם חיות שפוגעות בבני אדם שמים בהסגר.

פה יש מצב אחר. יש יורים, שהם יהודים על פי רוב, ויש נרצחים, נורים, שהם ערבים תמיד. אדוני השר, רבותיי חברי הכנסת, האורחים ופיקוד המשטרה הגבוה, האם מישהו כאן יכול לתאר לעצמו מצב שבו 31 אזרחים נורים בטעות על ידי המשטרה, וזה עובר כך כלאחר יד, בלי שאף אחד ישלם את המחיר ותהיה הסקת מסקנות? האם מישהו יכול לתאר לעצמו שיהודי - אתם יודעים מה, סוחר סמים יהודי, נורה ונרצח, וכל התקשורת הישראלית וגם דובר המשטרה מדברים על הכביש?
אנחנו מדברים על הרצח והיהודים מדברים על הכביש. אתם יודעים מה זה? אתם יודעים איזו השפלה זו לערך האדם הערבי? מה שמעניין אתכם זה לחזור מהטיול מהצפון. זה גם מה שהיה באוקטובר. מה שמעניין אתכם זה שהרכבים שלכם יעברו באופן חלק דרך ואדי ערה. זה המסר, "תרגיעו כי הכביש חייב להיות פתוח". האמת היא שבדמוקרטיות מותר להפגין ולסגור כבישים. אחד הכלים להביע מחאה זה לסגור כביש. אגב, אפשר לעשות את זה בתיאום עם המשטרה, להודיע למשטרה שבשעה הקרובה הכביש הזה יהיה סגור. אגב, אני נגד זריקת אבנים. אפשר לסגור, לשבת או לעמוד, ולא קורה שום דבר. אז כמחאה, יהודים לא יוכלו לחזור בזמן מהצפון, כי בזמן זה ירו בערבי.

המסר ששולחת משטרת ישראל באמצעות הטיוח של המחלקה לחקירות שוטרים הוא שאפשר לירות בערבי ולעתים להתקדם בדירוג הפיקודי של המשטרה. לפעמים מקבלים צל"ש. לא רק שיורים בערבי, אלא גם רוצחים אותו וגם רוצחים לו את האופי. גם יורים בו, וטוענים שלפני 10 שנים למורסי ג'באלי היתה עבירת רכוש. לא חשוב שהוא כל הזמן שימש כמאבטח בתחנת דלק ובמשך 10 שנים היה אזרח רגיל בטייבה. סדקי ישב בבית קפה ונדים ישן בבית. מה עשה נדים? הוא ישן בבית. באה יחידה משטרתית כדי לתפוס אותו. אפשר היה לתפוס אותו ולהשתלט עליו בקלי קלות, אבל גם רצחו אותו, גם הכפישו אותו ואת המשפחה שלו וגם התעלמו מכללים אנושיים של יחסי אנוש. עזוב, מי מדבר על יחסי אנוש, כאשר אתם יורים בנו כל הזמן?

אדוני היושב ראש, נכון שהנשק הבלתי חוקי וגם החוקי בעייתי במגזר הערבי. אנחנו רוצים שאתם תטפלו בבעיה הזאת, גם בנשק הבלתי חוקי וגם בנשק שאתם לפעמים נותנים ומחלקים לזה ולזה. אבל אתם לא חייבים לירות באנשים, זה לא או זה או זה, זה לא משחק סכום אפס. אפשר גם לטפל בנשק הבלתי חוקי וגם אם מישהו אשם, אפשר לעצור אותו. במדינת חוק, אם מישהו אשם, עוצרים וחוקרים אותו, לא חייבים לירות בו.

מתברר שאפשר להכפיש גם בלי שיוכח אפילו במשטרה שיש אישום פלילי כזה, אבל יש הודעה בתקשורת. אני לא רוצה להפנות אצבע מאשימה לגדעון עזרא עכשיו. יש לו אחריות מיניסטריאלית על 32 מקרים, אם הם אירעו בתקופה שלו. התקשורת הישראלית, איך היא מתייחסת לערבי ולערבים? כאל חבורה של עבריינים לכאורה, שנורו תוך כדי מבצע לאיתור אמצעי לחימה ושליפת נשק. אוטומטית גרסת המשטרה תופסת, אחר כך הכביש.

אני הייתי באותו יום ובאותה דקה שם. הבחור שיושב כאן הוא אח של נדים. ריסקו אותו במכות, והוא נזרק בכניסה למשטרה. למה אתם חייבים לרסק את האח של מי שיריתם בו? למה?
אחמד מלחם
הפסיקו את הטיפול - -
אחמד טיבי
למה כאשר אתם יורים בערבי, אתם מונעים את פינויו בזמן? למה? זה קורה בשטחים, אבל זה קורה גם פה, עד שהוא מת. איש משמר הגבול או קצין יס"מ מאיים על בן דודו, שהוא מתנדב במגן דוד אדום, ושם לו אקדח בראש. מה הוא תכנן לעשות? הוא תכנן להגיש לו עזרה. אדוני השר, מה היה קורה, אם החובש במגן דוד אדום היה מגיש סיוע רפואי לאדם פצוע? הרי ב-CNN אתם מתהדרים שאתם מטפלים אפילו במחבלים. איזה שקר, אתם יורים באזרחים ולא מגישים להם עזרה. לכן, גם לירות באנשים וגם לא להגיש להם עזרה זה וידוא הריגה וזה חיסול.

אני רוצה להעיר הערה לגבי המילה נכבדים. תפסיקו להשתמש במילה נכבדים, כי זה מעליב אותנו. אנחנו לא קבלני הרגעות. תגיד אישי ציבור, תגיד פעילים, תגיד אנשים. למה אתם לא אומרים נכבדים יהודים? כי זה לא נתפס טוב. מה, רק ערבים הם נכבדים?

יש למנות שופט חוקר. המחלקה לחקירות שוטרים היא לא הפתרון, היא הבעיה. אני מדבר על שופט חוקר לכל המקרים, שיתחיל מהמקרה האחרון. אגב, גם בנושא של סמיר דארי, כמה זמן לקח לכם לחקור את העד שראה ואמר לשוטר לא לירות? אני לא יודע אם לקחתם ממנו עדות, אבל אני דיברתי אתו חודש אחרי המקרה, והוא אמר לי "עד עכשיו אף אחד לא תשאל אותי". תגיד, אתם מחפים?
ואסל טאהא
בהמשך למה שאמרו חבריי, אנחנו זוכרים את ההוראות של ברק, ראש הממשלה, שאמר לפתוח את הצירים בכל מחיר באוקטובר, ואז נורו 13 צעירים באותה שיטה ובאותה מגמה. זה מגמתי שהערבי הוא אויב ונאשם בעיני המשטרה ובעיני המש"קים שהשתתפו בפתיחת האש נגד הצעירים הערבים באוקטובר.

רציתי להגיד לשר, מאז שפרסתם את המש"קים, נהרגו יותר מ-31 ערבים. כשפרסתם את המש"קים, גייסתם עברייני חוק שהפכו להיות עבריינים במדים בכפרים הערבים, שמטרתם לאסוף אינפורמציה על מנת לכתר בית, כמו הבית של נדים ולפתוח באש נגדו. המשטרה יכולה היתה לעצור אותו, לרדוף אותו, לבקש מההורים שלו להתייצב בתחנה, והם היו מביאים אותו והוא היה מתייצב שם, ואז הכל היה מסתיים אחרת. אבל כנראה שזאת מגמה ומדיניות כנגד האוכלוסייה הערבית, ואת זה צריך לשנות. יש צורך לשנות את הקונספציה הזאת של איבה מצד זרועות הביטחון וממשלת ישראל כלפי האוכלוסייה הערבית.

רציתי להגיב לדבריו של מפקד המחוז. היו מהומות בפאריס, נשרפו מכוניות, נסגרו כבישים, ופה מדובר על פריס, לא על כפר קרע ולא על ערערה, ואף אחד לא נהרג שם. זאת משטרה מתוקנת שמשרתת את האזרחים. אם כבר קרן אברהם מממנת אתכם בימי עיון, אני מציע לכבוד השר לקחת את המשטרה שלך לפאריס, כדי שתלמד שם קצת כיצד מתייחסים לאזרחים.
עסאם מח'ול
תשאיר אותה שם.
ואסל טאהא
אני מציע למנות ועדת חקירה נייטרלית, שיהיו שותפות בה המשפחות, כי אין לנו אמון במחלקה לחקירות שוטרים. זה מוסד שמחפה על שוטרים ולא חוקר שוטרים, ולכן אין לנו אמון בו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת ואסל טאהא, למה להביא דוגמאות מצרפת? היתה התנתקות, היתה אלימות ודברים חמורים בזמן ההתנתקות. נסגר ציר איילון, שהוא עורק ראשי יותר גדול מכל ציר אחר, ולא היה אפילו פצוע אחד. אנחנו שמחים שלא היה פצוע אחד במהלך ההתנתקות, שנטלו בה חלק עשרות אלפי אנשים וגויסו אלפי שוטרים.
ואסל טאהא
אז המשטרה התייחסה לאזרחים ממוצא צפון אפריקאי שחור כאל בני אדם ואזרחים.
ג'מאל זחאלקה
אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו. התמונה מתבהרת בישיבה הזאת עקב עמדת המשפחה, חברי הכנסת ועדי הראייה וגם ההתחמקות של המשטרה ברורה לעין.

אני חושב שהעניין במהותו פוליטי, אדוני היושב ראש. אין עניין יותר פוליטי מזה. מעבר למח"ש, מעבר לכחש, מעבר לחוק, מעבר לכל דבר אחר, המסר שהאזרחים הערבים מקבלים הוא שמדינת ישראל לא בשלה לכך ששוטר יישב בכלא חמש ו-10 שנים בגלל שהוא הרג ערבי. זו לא סיבה מספקת, אין בשלות. יהיו כל הראיות וכל העדים בפני המחלקה לחקירות שוטרים, ובסופו של דבר, זו התוצאה.


המקרה של נאסר אבו אלג'יעאן הוא מקרה קלאסי, רצח לאור יום, ומה קיבלנו? אפילו השופט אומר שהמשטרה לא דאגה לראיות. זאת לא חקירה לקויה, זה ליקוי מתוכנן. תכננו את הליקוי, תכננו את החיפוי, להגיש חצי מהראיות כדי שהוא ייצא זכאי. העמדה היא עמדה פוליטית, ואפילו לא צריך קונספירציה בשביל זה. לא צריך תיאום בין השר עזרא למח"ש, לכחש ולמשטרה. לא צריך טלפונים, יש טלפתיה, מבינים אחד את השני. יש כאן גזענות מושרשת, וזה מבטא את היחס האמיתי לאזרח הערבי. לא שהוא אזרח, הוא אפילו לא נתין. במקרים מסוימים הוא לא בן אדם ששווה שבגללו שוטר משטרת ישראל יישב בכלא. זה העניין, וכל הדיבורים האחרים הם סתם כחש ומח"ש, שזה אותו דבר.

אני מציע לשר לביטחון פנים, למשטרה ולמחלקה לחקירות שוטרים לא לזלזל באוכלוסייה הערבית. אנחנו לא חלשים, אנחנו אוכלוסייה חזקה. אנחנו יודעים להגיע לכל מקום ולהעלות את העניין שלנו בכל מקום. לא יסובבו אותנו בכחש ובמח"ש. אם לא נקבל כאן צדק, אנחנו נפנה לכל העולם. אנחנו נבקש סעד ועזרה מהעולם, שיעזור לנו ויגן עלינו מפני המחלקה לחקירות שוטרים והמשטרה הישראלית שהורגת בנו.

האם יכול לעמוד כאן איש המחלקה לחקירות שוטרים, השר עזרא או מפקד המשטרה, להסתכל לנו בעיניים, ולהגיד לנו שהיה מקרה אחד – אחד, לא יותר, מכל המקרים שהוזכרו כאן – שאפשר היה למנוע. אם לא יגידו לנו את זה, אם לא תצא בישיבה הזאת הצהרה שהיה מקרה אחד – אם ירצו לומר שני מקרים או שלושה, אנחנו לא נכעס - שאפשר היה למנוע, אנחנו יוצאים מכאן עם אור ירוק עוד יותר חזק לרצח הבא, שכדאי להסתובב עם שכפ"צים שעוברים ליד המשטרה.
סמי מלחם
למנוע או שהיה ניתן לפעול אחרת.
ג'מאל זחאלקה
הדיבורים על כך שמשטרת ישראל הסיקה מסקנות ולמדה את הלקח מאירועי אוקטובר 2000 הם נכונים. אני מאמין שהם למדו לקח. הלקח שהם למדו זה שאפשר להרוג אזרחים ערבים ולא להיענש. זה הלקח שלמדו, והם ממשיכים במלאכה הזאת ויש מחלקה שלמה שמחפה עליהם ועוסקת בחיפוי מתמיד. הם מקבלים סעד מפוליטיקאים ומכל מיני גורמים אחרים. הסיבה העיקרית לכך היא שאין בשלות. יש גבולות לדמוקרטיה הזאת, יש גבולות לזכויות האדם. כשזה מגיע לערבי ולכך ששוטר ישראלי צריך לשלם על כך, יש גבול וקו אדום שהציבה המערכת, וזאת הסיבה האמיתית. חוץ מזה, הכל דיבורים.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, אדוני השר, אדוני מפקד המחוז הצפוני, אני יושב פה בדיון הזה ואני חייב להגיד שההרגשה של החברים כאן היא שהיד קלה על ההדק, כאשר מדובר באוכלוסייה הערבית. אני מבקר את המשטרה לא פעם, אבל אנחנו גם חייבים לשמור על המשטרה, כי מדינה שאין לה משטרה, מצבה לא טוב. אני מפנה קריאה לאדוני השר לביטחון פנים גדעון עזרא. אתה הוכח אומץ לב, פעם אחת לפחות, כאשר קיבלת החלטה להקים ועדה בלתי תלויה שתחקור את פרשת פריניאן, ואנחנו שומעים ורואים היום לאן הדברים מגיעים.

כדי להסיר לזות שפתיים מהמשטרה וכדי להחזיר את האמון של האוכלוסייה הערבית במשטרת ישראל ובמדינת ישראל, אני חושב שחובה עליך לנקוט באותה יוזמה, אדוני השר, לקום ולהגיד שאתה מקים ועדה בלתי תלויה שתבדוק את המקרה הזה, אחרת אנחנו כולנו, יהודים וערבים כאחד, בבעיה. אני אגיד לך גם למה. גם לי אין אמון במחלקה לחקירות שוטרים. אני לא קורא לה מחלקה לחקירות שוטרים, תמיד קראתי לה מחלקה לחיפוי על שוטרים. אני אביא לכאן דוגמה, מכתב שהוגש לי מתאריך 30 באוגוסט 2004, שמופנה למר מג'ד מכפר קאסם. שם כותב מר הרצל שבירו, "החלטתי שלא להמשיך בחקירה", ובפסקה האחרונה הוא כותב "את הערר יש להגיש באמצעותנו תוך 30 יום ממועד קבלת מכתבי זה".
דני גרא
רצח הוא חוסר עניין לציבור...
דוד אזולאי
אבל תסתכלו על האבסורד הגדול. כדי להגיש ערעור, צריך לעבור דרך המחלקה לחיפוי על שוטרים. זה נראה לי אבסורד לא הגיוני. זה לא נשמע טוב וזה נראה רע. לכן, אני חושב, אדוני היושב ראש, שאנחנו צריכים לצאת מכאן עם החלטה ופנייה לשר לביטחון פנים לפעול להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה, ולא לבצע את החקירה במחלקה לחקירות שוטרים. יש פה חברים שביקשו שהשר יקום ויודה. חברים, זה לא משפט שדה כאן. אל תצפו לא מהשר ולא ממפקד המחוז ולא מאף אחד שיקום ויגיד שטעינו. אי אפשר להגיד "טעינו", עד שהנושא לא ייבדק בצורה ראויה.

לכן אני חושב, שאם אנחנו רוצים להחזיר את האמון של האזרחים הערבים ואזרחי מדינת ישראל בכלל, מן הראוי שנקבל החלטה בוועדה להקים ועדת חקירה בלתי תלויה, שתחקור את המקרה הזה. אני חושב שכך נוכל להשיג שקט, ואני חושב שבדרך זאת גם נחזק את המשטרה, דבר ראוי לכולנו.

חבר הכנסת אחמד טיבי, אני חושב שמותר לנו להגיד מילה טובה לאותה הנהגה ערבית. למרות כל מה שאנחנו שומעים כאן ולמרות כל מה שאנחנו יודעים, הם עשו הכל על מנת שההלוויה תעבור בשקט ללא אלימות וללא הפגנות, ואני חושב שזה טוב וצריך לברך על כך.
אחמד מלחם
אף אחד לא עשה דבר כזה, כי לא ביקשו מאתנו לעשות את זה. אנחנו כיבדנו את האירוע, ערכנו את הלוויה והכל הסתיים בסדר. מי אמר לך שאנחנו חובבי הפגנות?
דוד אזולאי
לא אמרתי את זה, לא הבנת אותי.
אחמד מלחם
אמרת מנעו, שמרו על הסדר.
ואסל טאהא
לא, הוא אמר שאתם שמרתם.
דוד אזולאי
להפך, אני אומר מילה טובה להנהגה שמנעה.
אחמד מלחם
זה מובן מאליו.
עסאם מח'ול
אני רוצה להתחיל דווקא בנקודה האחרונה. אני חושב שגם התושבים בערערה ובוואדי ערה וגם ההנהגה של האוכלוסייה הערבית אחראים. אבל שאף אחד לא יטעה ושאף אחד לא יבנה על כך, שהנהגת האוכלוסייה הערבית תיקח על עצמה את התפקיד לחפות ולהשתיק את הכעס המוצדק ביותר נגד התנהגות המדינה ויחסה של המדינה לציבור הערבי. שאף אחד לא יבנה על זה לעתיד. הסבלנות הזאת יכולה לפקוע. אנחנו לא מאיימים, אבל לא רוצים שאף אחד ינסה להשתמש בנו במובן הזה.

אני האזנתי לדברים שנאמרו על ידי השר ועל ידי מפקד המשטרה. אני אומר לכם שאני מודאג יותר אחרי ששמעתי את מה שהם אמרו. אני מודאג, מכיוון שאני הרגשתי עד כמה השר שלם עם עצמו, עד כמה מפקד המחוז שלם עם עצמו, עד כמה יש לו כל המרווח לספר על סקרים ועל דברים באוויר, כאשר אנחנו עומדים מול אירוע, שהיה נכון לקרוא לו לא רק רצח בדם קר, אלא שחיטה במיטה. אני חושב שההשלמה הזאת ותחושת הרוגע שהכל בסדר מביאה אותי לדבר לא על ההרוג שהיה, אלא על ההרוג הבא. אני כבר רואה את ההרוג הבא ואת הישיבה הבאה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, כאשר המשטרה מסרבת בעקשנות להסיק ולו מסקנה אחת מהאירועים האלה ומהמחיר הזה, שיכולים להבעיר את הקרקע מתחת לרגלי שני העמים בארץ.

מי שרוצה לשמור על המשטרה, שיקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט, שתחקור את האמת. היתה ועדת חקירה, ועדת אור, שהסיקה מסקנות. נקטו מס שפתיים ואמרו שמקבלים את המסקנות שלה, אבל גם השר שיושב כאן וגם המשטרה נלחמו נגד הוועדה הזאת וניסו לפגוע בלגיטימיות שלה, והם לא הפנימו את המסקנות האמיתיות של ועדת אור. לכן הקימו את כביש עוקף אור. אנחנו רוצים שתחזרו לאור ושתפסיקו להתייחס לשני העמים בארץ הזאת כאילו הם חיים בחושך.

היתה פה יד קלה על ההדק. זאת מנטליות שאומרת ששוטר שנתקל בערבי, הדבר הבטוח ביותר עבורו זה קודם לחסל אותו ואחר כך לבדוק. גם אם אני רוצה לקבל את כל התיאור שלכם של הנסיבות, אני עדיין לא שמעתי אפילו ניסיון, לא מהשר ולא ממפקד המשטרה, להסביר לנו למה היו צריכים לרצוח אותו בתנאים שתיארו אותם. למה אי אפשר היה להשתלט עליו אחרת? תסביר את זה. תנסה להתמודד עם השאלה הקשה והבלתי אנושית הזאת שאני שואל אותך. אתה מספר לי על סטטיסטיקות? זה מאה אחוז ברוטליות, מאה אחוז רצח, מאה אחוז נרצח. מה יש לך להגיד על המקרה הזה? למה אתה לא מסביר איזה אופציות אחרות עמדו בפניך ולא השתמשת בהן? תסביר. בהיעדר אשמים, האשם לא יתאדה. האשם ייפול עליכם, על השר ועל המפקד. אם השוטר שירה ורצח לא יהיה אשם, אתם אשמים.
מוחמד ברכה
אדוני היושב ראש, רבותיי חברי הכנסת, אורחים נכבדים, אני הגעתי לזירת האירוע פחות משעה אחרי שאירע. על פניו, היה נראה בצורה בלתי ניתנת לפרשנות, שהיה פה מעשה חמור שעשתה המשטרה, שכתוצאה מכך נפל נדים מלחם קורבן להתנהגות המשטרה שהיתה ברוטלית, חסרת אחריות ועם יד קלה על ההדק. אני לא רוצה להשתמש במילים גבוהות, אבל האירוע מדבר בעד עצמו.

אחר כך מדברים על הנהגת הציבור הערבי כווסת של מהומות. אני חושב שהאחריות שלנו היא לא כלפי המשטרה, אלא כלפי הציבור שלנו. כשהיינו שם, גם השיח' האשם עבד אל-רחמאן, ראש עיריית אום אל-פחם, גם ראש המועצה מר ג'מיל מרזוק וגם יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת מג'אדלה, ואנוכי וגם אחרים שהגיעו מאוחר יותר, כולנו רצינו למלא את חובתנו כלפי האזרחים שלנו, ולא רצינו שהעניינים ידרדרו מעבר לאירוע הטרגי שהיה. אנחנו לא רואים בתפקידנו מטרה להשלים את תפקיד המשטרה, אלא לייצג את זכויותיו הציבור שאנחנו מייצגים.

ובכל זאת, שיתוף הפעולה בין המשטרה לבין הנהגת הציבור הוא דבר חשוב, אבל צמצום כל השיח לנקודה הזאת והתעלמות מהעובדה שנשפך דם, זה דבר שהוא לעג לחיי בני אדם. זה דבר שהדעת אינה סובלת ואינה יכולה לסבול.

אני גם רוצה שיירשם כאן ובכל במה אפשרית, שאנחנו בעלי האינטרס המובהק ביותר, שלא יהיה נשק בחברה שלנו, לא נשק מורשה ולא נשק בלתי מורשה. הימצאות נשק בידי אזרחים היא דבר מועד לפורענות. בעניין הזה אין לנו ויכוח. להפך, יש ויכוח עם המשטרה, שהיא לא ממלאת את תפקידה בעניין הזה. לדעתי, המקרה הזה לא נוגע לעניין הזה בכלל. בסופו של דבר, מדובר בנדים מלחם שישן על מזרון בבית שלו. אני לא רוצה לחזור על הדברים, שהיו כלים אחרים למנוע סכנה כביכול, שיכולה לבוא מהמנוח.

אני לא רוצה שיתפתח ויכוח על כך שההתנגדות שלנו לרצח היא השלמה עם קיומו של נשק מורשה או בלתי מורשה. לא, אנחנו בעלי האינטרס המובהק ביותר שלא יהיה נשק. אני רוצה להביא כדוגמה את המקרה של אבו סנאן. באבו סנאן יש ארסנל של נשק. ארבע, חמש שנים יש יריות ופגזים ומה לא. יש כ-190 מקרים של יריות ושל מטענים. אפילו מקרה אחד לא פוענח שם. מקרה אחד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת ברכה, פוענחו מקרים, לא היה אחד שעמד לדין.
מוחמד ברכה
אני מקבל את התיקון. לעומת זאת, לפני יומיים, שלושה ימים, משטרת ישראל חיפשה אמצעי לחימה בג'לג'וליה. איזה אמצעי לחימה נמצא בג'לג'וליה? נשים מהגדה שנישאו בישראל ומתייחסים אליהן כאל פצצות מתקתקות. תולשים אותן ממיטתן, תולשים את בניהן ואת התינוקות שלהן מזרועותיהן, תינוק אחד בן שבוע, תינוק אחר בן חודש, וזורקים אותן מאחורי המחסום בקלקיליה. בזה המשטרה יעילה מאוד.
טלב אלסאנע
ואנושית.
מוחמד ברכה
כשנאמר לאחד השוטרים שיש לה תינוק שצריך לינוק, הוא אמר שהוא יחזיק מעמד עוד שעתיים, הוא לא ימות תוך שעתיים. כשנשאל לגבי ילד אחר, הוא אמר לזרוק אותו לשכנים. איזו גסות רוח, איזה חינוך אתם נותנים שם? איך שוטר שמשרת את הציבור יכול להתבטא בצורה כזאת? איך אפשר לזלזל בילדים, בתינוקות ובנשים? כל האירוע שם היה בניגוד לחוק. החוק התקבל לפני שנתיים, ואלה נשים שנישאו לפני חמש, שש ושבע שנים. זה בניגוד גמור לחוק.
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה שייך לפיקוד המרכז.
מוחמד ברכה
אני מדבר על המשטרה.
טלב אלסאנע
לעובדים הזרים המציאו משטרת הגירה, שתטפל בהם בצורה מיוחדת.
מוחמד ברכה
גם שם יש ברוטליות לא מעטה.


לסיום דבריי, אדוני היושב ראש וכבוד הנוכחים, לפני כחמש שנים חבר הכנסת דהאמשה ואני נכחנו בהפגנה של עובדי מחצבות ליד צומת המוביל. באה המשטרה לשם ופיזרה בברוטליות את ההפגנה, שכללה יהודים וערבים. ברגע מסוים אחד המפגינים היהודיים אמר: מה קורה לכם, זו הפגנה של עובדים. שמעתי ששוטר אמר לו שאמרו לו שזו הפגנה של ערבים, ההנחיות הן אחרות. ריבונו של עולם, אני לא יודע האם אתה יכול לתת את התשובה, מר רונן, אבל האם באמת יש הנחיות שונות לטיפול באותו אירוע כשמדובר במגזר היהודי או כשמדובר במגזר הערבי? על פי מה ששמעתי, כן ועוד איך כן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. אדוני מנהל מקום ראש המחלקה לחקירות שוטרים, בבקשה.
דוד אזולאי
איפה מנהל המחלקה לחקירות שוטרים, אדוני היושב ראש?
היו"ר גאלב מג'אדלה
הוא נמצא בחוץ לארץ.
ג'מאל זחאלקה
הוא נסע ללמוד...
דוד אזולאי
חשוב מאוד.
שלמה למברגר
שלום לכולם. המשימה שעומדת בפניי, לאור הדברים שנשמעו כאן, היא כמעט בלתי אפשרית. שוחחתי עם יושב-ראש הוועדה הנכבד לפני יום או יומיים בטלפון, והוא אמר לי: החשיבות של הנוכחות שלכם בישיבה כזאת היא אחת, לנסות להתחיל להחזיר את האמון של הציבור הערבי במחלקה לחקירות שוטרים. בשביל זה אני כאן, וזה מה שאני אנסה בדקות הקרובות לעשות, לנסות לשכנע אתכם שיש לתת אמון במחלקה לחקירות שוטרים. להבדיל מכם, אני לא פוליטיקאי. אני לא מופיע בתוכניות פופוליטיקה. אני משפטן. אני מדבר על עובדות, ואני גם עכשיו אתן דוגמאות מתוך עובדות, לא מדיבורים באוויר, לא מהשמצות כלליות, אלא תיק אחרי תיק.
ג'מאל זחאלקה
אדוני היושב ראש, שידבר רק על המקרה הזה ועל 31 המקרים של רצח אזרחים ערבים, שלא יספר לנו סיפורים אחרים. אני בטוח שהוא יספר לנו סיפורים אחרים, אלף לילה ולילה. זה נושא הדיון, כך הבנתי ממך, אדוני היושב ראש.
שלמה למברגר
זה קצת מצער לשמוע, שעוד אפילו לפני שניתנה לי הזדמנות לדבר ועוד לפני שאתה יודע מה אני עומד לומר, אתה כבר תוקף אותי.
ג'מאל זחאלקה
אני לא תוקף אותך, אני רק מדבר על נושא הדיון.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מכיוון שאתם רוצים שנהיה חברה דמוקרטית ומודרנית ומכיוון שאתם רוצים שנשמש דוגמה לציבור שלנו, בוא נאפשר גם לנציג, שדבריו לא מקובלים עליך, להגיד את דעתו. לשם כך הזמנו אותו. אדוני, קח בחשבון שגם מפקד המחוז הצפוני, ניצב דן רונן, רוצה לדבר.
שלמה למברגר
אני הקשבתי עכשיו במשך שעה וחצי לטענות, אז תנו לי לענות להן. כשאני מדבר על עובדות, אני אנסה לתת דוגמה אחת ממש קטנה, רק כדי להמחיש לכם כמה קל לדבר בלי להבין מה אומרים. אומר חבר הכנסת אזולאי, שבמחלקה לחקירות שוטרים מגישים ערר דרך המחלקה. מה לעשות, חבר הכנסת הנכבד, זה ההליך שבו מגישים עררים. כל ערר במדינת ישראל מוגש דרך הגוף שסגר את אותו תיק. אותו גוף מגיש המלצה, כותב חוות דעת ומעביר את זה הלאה לפרקליטות המדינה.
דוד אזולאי
האם זה נראה לך תקין? אם אתה מפנה אליי את השאלה, תענה לי.
שלמה למברגר
אתם המחוקקים כאן. אתם תחליטו האם לשנות את החוק. נושא הישיבה הזאת זה אפליה בין יהודים לבין ערבים, אז להעלות את הנושא הזה בהקשר של אפליה בין יהודים לבין ערבים זה חוסר הבנה בסיסי של העובדות.

ביקש ממני אחד מחברי הכנסת להסתכל בעיניים. אני אסתכל לכל אחד מכם בעיניים, ואני מבקש לומר את הדבר הבא: אני מסתכל אליכם בעיניים ואומר לכם בשכנוע עצמי עמוק, שחוקרי המחלקה לחקירות שוטרים, פרקליטי המחלקה לחקירות שוטרים, לא עושים שום אפליה בין דם לדם. אין אצלנו חקירה של יהודים.
מוחמד ברכה
תוך כדי, תענה לי על השאלה, מה אחוז השוטרים לשעבר ומה אחוז השוטרים בהשאלה שנמצאים בצוות של מחלקה לחקירות שוטרים.
דני גרא
מבקר המדינה אמר.
שלמה למברגר
קל מאוד לקחת את הדיון הזה לשורה של נושאים שאינם קשורים ללב הדיון.
ג'מאל זחאלקה
אני רוצה לשמוע אותך אומר כאן שהכל היה תקין ושכל 30 הנרצחים נרצחו כדין. זה מה שמחלקת חקירות שוטרים אמרה לנו עד עכשיו.
טלב אלסאנע
אם הכל הלך כשורה, איך אתה מסביר את התוצאות האיומות האלה?
שלמה למברגר
רבותיי, אני אשמח לענות לשאלות שתישאלנה, אבל קשה קצת להשיב על השאלות לפני שנתתי את הנתונים. אתם שאלתם שאלות, ואני הודעתי בתחילת דבריי שאני הולך לדבר על עובדות ועל תיקים, אז תנו לי את ההזדמנות לעשות זאת.

אני עכשיו אפרוס שורה של דוגמאות של תיקים, מתוך אותם מקרים של תושבים ערבים שנהרגו על ידי משטרה. דרך אגב, לגבי המספרים שנזרקו כאן לחלל האוויר, שהם לא מדויקים, חלק אלה מקרים שהם לא ירי של שוטרים, ולכן הדבר כמובן לא בטיפול המחלקה לחקירות שוטרים, חלק זה מקרים של אירועי בשטחים, שגם הם לא בטיפול המחלקה לחקירות שוטרים. אני כן אתייחס כרגע למקרים שבהם טיפלנו, אותם מקרים שהם בסמכותנו.

אני כמובן לא אתייחס למקרה המצער האחרון. לצערי, אני אומר שאני לא יכול להתייחס, כי אני חושב שבזמן הקרוב, כשהעובדות תתבררנה, אפשר יהיה לבדוק עוד פעם את עבודת המחלקה לחקירות שוטרים - ואני אומר עוד פעם - ברמה מקצועית.
עסאם מח'ול
אולי תסביר האם זה נכון, שרק אתמול הלכתם לאסוף נתונים?
שלמה למברגר
אני מבקש לתת לי לדבר.
אחמד מלחם
אם לא הגעתם לזירה, איך תאספו עובדות?
שלמה למברגר
כל התייחסות שלי לגופו של עניין, וכך גם הובטח לי על-ידי יושב-ראש הוועדה, היא בלתי תקינה, ולכן אני לא אעשה את זה. אני כן יכול לומר לכם, שהחקירה מתנהלת כראוי. אני כן יכול לומר לכם, שכל פעולות החקירה שניתן היה לעשות ביום האירוע בסמוך לאירוע בוצעו. דבר אחד שאני כן יכול לומר לכם - כי זה כבר פורסם, ומשום מה דובר כאן על תקשורת, כאשר התקשורת מיהרה לפרסם שמחלקת חקירות שוטרים לא בדקה ולא התחילה בחקירה ביום ראשון – זה שהודעה ראשונה מהחשוד, וכל מי שמבין במשפט פלילי, מבין שקיבוע של חשוד בהודאה ראשונית הוא הדבר החשוב ביותר, נגבתה זמן קצר ביותר אחרי האירוע. הודעה שנייה נגבתה עוד באותו יום, כך שאל תבואו בטענות אל החקירה לפני שהיא תסתיים, ואני עוד פעם מבקש לאפשר לי לדבר לא על המקרה הזה, כי כך סוכם בינינו. כל התנהגות אחרת תהיה מבחינתי שיבוש מהלכי חקירה, ואני לא רוצה לעשות את זה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נכון. כך סוכם, כדי לא לפגוע בחקירה.
שלמה למברגר
דובר כאן על מקרים אחרים. אני אתחיל לתת דוגמאות. דובר כאן על המקרה של עיסאוויה שאירע לפני זמן קצר ביותר. תושב ערבי שנורה, לאחר שהרכב שבו הוא הגיע, הגיע במהירות לעבר שוטרים.
עבד אלמאלכ דהאמשה
לא נכון, לגמרי במקרה הייתי שם.
שלמה למברגר
במקרה של עיסאוויה, למרות הראיות שהיו, הוגש כתב אישום לא בגלל גרימת מוות ברשלנות, אלא הוגש כתב אישום בעבירה של הריגה.
סמי מלחם
ומה הלאה?
שלמה למברגר
כתב האישום הוגש לפני זמן קצר, האירוע היה לפני חודש. התיק נמצא במערכת המשפט של מדינת ישראל.
סמי מלחם
מה מספר התיק הפלילי?
שלמה למברגר
אין לי כאן מספר של התיק הפלילי.
סמי מלחם
אפשר לקבל אותו?
שלמה למברגר
בוודאי, תפנה אלינו למחלקה לחקירות שוטרים ותוכל לקבל אותו בלי שום בעיה. זה מקרה אחד, שחוקרי המחלקה לחקירות שוטרים הגיעו למקום בסמוך לאירוע, ביצעו חקירה מקצועית ויעילה. שוב אני מסתכל אליכם בעיניים ואומר, אין אצלנו אפליה בין דם לדם כשאנחנו חוקרים.

דיברתם כאן על מקרה צומת שוקת. היו כאן כמה אנשים שאמרו שהזיכוי הוא כתוצאה מחקירה לקויה. הם כנראה לא קראו את פסק הדין. הזיכוי לא היה כתוצאה מחקירה לקויה. הזיכוי היה, כי למרות טענות נוקבות וקשות של המחלקה לחקירות שוטרים, כשאני באופן אישי הובלתי את הטענות הללו בבתי משפט - לא טענתי, אבל הנחיתי את הפרקליטה שטענה - מאחר שאנחנו האמנו שבאותו מקרה ראוי היה להרשיע בהריגה את היורה, בית המשפט המחוזי בבאר שבע החליט לזכות אותו. האם גם כאן מבקש הציבור הערבי להקים בתי משפט בלתי תלויים, שבכל בית משפט יישב שופט ערבי?

רבותיי, לי חשובה החברה הישראלית כמו לכל אחד מכם. אני אומר לכם שלהתחיל להכניס למקרים מהסוג הזה ועדות בלתי תלויות, שיישב בהן ערבי או יישב בהן דרוזי - -
סמי מלחם
האם יש לכם חוקרים שהם לא שוטרים לשעבר?
שלמה למברגר
במקרים אחרים, האם אתם מצפים שבתיקים שמוגשים נגד ציבור מהמגזר הימני של המפה הפוליטית יישבו אנשים בלתי תלויים שהם אולי חובשי כיפה סרוגה?
עסאם מח'ול
אבל בהם לא יורים ואותם לא הורגים.
סמי מלחם
אני רוצה לשאול שאלה פשוטה, האם במחלקה לחקירות שוטרים יש חוקרים שהם לא שוטרים לשעבר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אבל שאל את זה חבר הכנסת ברכה, תן לו לסיים. אתה יכול תמיד לכתוב לו ולקבל תשובות.
שלמה למברגר
התשובה היא כן. כשאני מדבר על עובדות, אני לא מדבר סתם על עובדות, אלא כמו שאמרתי קודם, אני משפטן. אני אוסף ראיות, קורא ראיות, ובמקרה הצורך, מגיש אותן לבית המשפט, שהוא השורה התחתונה בהחלטה מה ייעשה באותו תיק. אני מוכן בכל אחד מהתיקים שנסגרו – דרך אגב, חלקם הגדול נסגר מחוסר אשמה, כתוצאה ממסקנה שאליה הגיעו החוקרים ואליה הגענו אנחנו, שהשוטרים היו מצויים בסכנת חיים ולא היתה ברירה.
דני גרא
לא כך טען השופט אור, ופסלתם אותו, למרות שהוא משפטן לא פחות גדול מכם.
שלמה למברגר
חד-משמעית אני מקבל.
דני גרא
בשני מקרים הוא אמר שמתחתם את החבל מעבר למידה.
שלמה למברגר
על כל המקרים שאנחנו מדברים עליהם יש דרכים בחוק, כיצד לתקוף את ההחלטה שלנו. כמו שאמרתי לכם קודם, אני מסתכל לכם בעיניים ואומר: אין לנו בעיה לקבל ביקורת, אין לנו בעיה להודות בטעויות, אין לנו בעיה להגיד "טעינו, אפשר להגיש כתב אישום", אבל אני אומר לכם שעד עכשיו עוד לא היה שום תיק שהוחלט לסגור אותו, ובעקבותיו התקבל ערר או התקבל פסק דין של בג"ץ ששינה את ההחלטה שלנו, גם כשהיו עררים וגם כשהיו פניות לבית המשפט העליון. ראו למשל את המקרה בלוד, שלדעתי אחד מכם הזכיר אותו, מקרה שבו אדם סיכן שוטרים תוך כדי שהוא מנסה לברוח, איים באקדח.
עבד אלמאלכ דהאמשה
הם רדפו אותו עד הרמזור וירו בו. האם לך יש עובדות אחרות?
שלמה למברגר
חבר הכנסת דהאמשה, ההבדל ביני לבינך זה שאני לא רק שמכיר את תיק החקירה, אלא אני יודע שתיק החקירה הזה עבר כבר את פרקליטות המדינה בהליך של ערר ועבר גם את בית המשפט העליון, את בג"צ, כשבסופו של ההליך המשפחה החליטה לסגת בה מהבג"צ שהיא הגישה.
עביר בקר
לא נכון, אתה יודע בדיוק למה בית המשפט לא מתערב בהחלטות שלכם. המשפחה לא נסוגה, זה לא נכון. אם אדוני היה נוכח בדיון, הוא היה יודע בדיוק למה בג"ץ לא מתערב בהחלטות של פרקליט המדינה. היה גם ויכוח לגבי מחמוד אלסעדי.

שמי עביר בקר, ואני עורכת דין מארגון עדאללה, שליווה יחד עם עמיתים במשרד ואתי את מקרה אלסעדי ותיקים אחרים של הריגה. היה ויכוח גם במשרד המשפטים. אל תציגו את עניין אלסעדי כאילו היתה החלטה מטעמם. היה ויכוח. עורך הדין שי ניצן יוכל גם לשתף אותך. אדוני יודע היטב, שהיה סיכוי שיוגש כתב אישום. לגבי העתירה לבג"צ, בסופו של דבר, כמשפטן אדוני יודע מה הבעייתיות של התערבות בג"ץ בהחלטות של יועץ משפטי בפרקליטות המדינה.
שלמה למברגר
גם בג"צ צריך עכשיו למנות ועדה בלתי תלויה?
עביר בקר
הבעיה שלי היא עם הפרקליטות ועם מי שלמטה, מחלקת חקירות שוטרים. הרשות החוקרת זה אתם, אתם אלה שאוספים את הראיות. הבעיה הראשונית שלי היא אתכם. הראיות שאתם אוספים הן חסרות ולא משלימות את התמונה. במקרה שבית המשפט זיכה את השוטר בגלל שהוא קיבל את הטענה של הגנה עצמית, אל תשכח שיש פרק שלם, שהשופטת הקדישה לצורה הרשלנית שמחלקת חקירות שוטרים מנהלת חקירה.
שלמה למברגר
זה לא רלוונטי לזיכוי. התנהלות של חוקר לא רלוונטית לזיכוי. תקראו את פסק הדין.
עבד אלמאלכ דהאמשה
רשלנות בחקירה לא רלוונטית לסיפור?
שלמה למברגר
אני מבקש להתייחס לעוד מספר דוגמאות. אנחנו מדברים כאן, מבחינתי, על ניסיון לשכנע אתכם, שאנחנו הופכים כל אבן בניסיון להגיע לראיות. אני אתן עכשיו שורה של דוגמאות, לאו דווקא מתיקים חמורים.
ואסל טאהא
אתם נמצאים מתחת לכל אבן, אתם נחש ולא מח"ש.
שלמה למברגר
חלקם מקרים חמורים מאוד וחלקם מקרים פחות חמורים. קחו לדוגמא תיק מפורסם של מקרה מזעזע שאירע בחברון לפני מספר שנים, שבמסגרתו הועלה בחור צעיר על ג'יפ משמר הגבול ונזרק תוך כדי נסיעה מהג'יפ ונהרג. החקירה הזאת היתה מורכבת ומסועפת, מאחר שבמהלך הנסיעה ובעקבותיה ביצעו הנאשמים שיבוש מהלכי חקירה, ולמעשה לא ניתן היה לזהות את הג'יפ שבו נסעו אותם אנשים. הם זייפו קילומטראז', הם עשו פעולות שיבוש שונות, שהקשו מאוד להגיע לזהות הג'יפ. הם גם נסעו במסלול שאף סיור לא מסתובב בו. היינו כמעט במבוא סתום. מחלקת חקירות שוטרים לא חסכה כל מאמץ, כולל סוכנים סמויים, כולל כל מה שאתם רוצים, והגיעה בסופו של דבר לכתב אישום חמור ביותר, שהוגש נגד ארבעה שוטרי משמר הגבול, אותם ארבעה שוטרים שהיו בג'יפ.

נשאלתי שאלה לגבי שנות מאסר של שוטרים שיושבים מאחורי סורג ובריח. לא מזמן נגזר דינו של הנהג של הג'יפ, שלגביו נקבע שהוא לא חלק ממשי מאלה שזרקו את הבחור, אלא הוא היה מסייע. אנחנו טענו כמובן לחומרה, אבל ברור לחלוטין שחלקו היה נמוך בהרבה יותר. הוא נידון לארבע וחצי שנות מאסר בפסק דין חמור, בפסק דין שמקבל את טענות המחלקה לחקירות שוטרים ביחס לחומרת האירוע. דינם של שלושת השוטרים האחרים עדיין לא נגזר, שכן משפטם מתנהל עדיין בבית המשפט המחוזי בירושלים.

באותו זמן הגישה המחלקה לחקירות שוטרים כתב אישום נגד שורה ארוכה של שוטרים מאותה פלוגה ששירתה במשמר הגבול, ולמעשה המחלקה לחקירות שוטרים פירקה את הפלוגה הזאת על שורה של מקרים של שוד, של אלימות ושל התנכלות לאזרחים תושבי חברון. ככל הידוע לי, תושבי חברון הם ערבים. ככל הידוע לי, תושבי חברון הם לא אנשים יהודים שהמחלקה לחקירות שוטרים חפצה ביקרם. בוצעה חקירה יסודית, הוגשו כתבי אישום חמורים. חלקם של האנשים גם נגזר לעונשי מאסר חמורים ביותר וארוכים ביותר. הכל בזכות עבודה מאומצת של חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים ושל פרקליטי המחלקה לחקירות שוטרים.

אני אתן לכם דוגמה. מדברים הרבה על מה שקורה בגדר בבילעין. לא מזמן הגיע לידינו מידע, ששוטר משמר הגבול ביצע ירי לא מוצדק. אותו שוטר טען בהודעה משטרתית, שהוא היה נתון בסכנה, שכן אותם אנשים שהגיעו להפגין נגד הגדר זרקו אבנים, דברים שהצדיקו את אותו ירי. אותם מפגינים נכנסו למעצר והוגש נגדם כתב אישום. כתב האישום הזה היה אמור להוביל אותם לשבת מאחורי סורג ובריח במשך תקופה ממושכת. אלה פסקי הדין שניתנים נגד מפגינים כאלה. המחלקה לחקירות שוטרים קיבלה מידע ופתחה בחקירה עצמאית נגד אותו שוטר, בלי שהיתה נכונות מצד המתלוננים הערבים באותו מקום לשתף אתנו פעולה. למרות זאת, בהסתמך על מצלמות טלוויזיה ובהסתמך על עדים אחרים, פתחנו בחקירה, השלמנו חקירה יעילה וזריזה, הוגש כתב אישום נגד אותו שוטר משמר הגבול, על מה? שימו לב, על דבר קטן לכאורה, מבחינתנו חמור ביותר, אותו שוטר משמר הגבול שניסה להכניס מפגין בבילעין מאחורי סורג ובריח, תוך כדי שהוא מטייח את הירי הבלתי מוצדק שלו.
סמי מלחם
אני מניח שכבר יש כתב אישום - -
שלמה למברגר
כל תלונה שתוגש, אני מתחייב דבר אחד. אנחנו נתייחס אליה במלוא תשומת הלב, כפי שהקבלות שלנו מעידות. אני יכול לתת עוד שורה של דוגמאות.
סמי מלחם
אתה יודע מי חקר אותו? על מה? על הפרעה לסדר?
שלמה למברגר
אני יכול לתת עכשיו דוגמאות נוספות של התעללות של שוטרים. קחו את המקרה באבו דיס, שבו לקחה חבורה של שוטרים אדם, שוהה בלתי חוקי, הרביצו לו מכות, נתנו לו לשתות שתן.
ראאד מחמד (חאפז) מלחם
כמו שעשו לי.
שלמה למברגר
יכול להיות, אני לא יודע. זרקו אותו אחר כך מחלון בגובה שלושה מטר. הוגש כתב אישום, הוטל עונש מאסר.

קחו את המקרה בנטף. מי שיושב לידי, מר גיל שפירא ממחלקת חקירות שוטרים, טיפל בתיק הזה באופן אישי.
ואסל טאהא
למה החלטתם להגיע לזירת האירוע אחרי שכל הראיות נשטפו בגשם?
שלמה למברגר
כפי שהבהרתי, אני לא אתייחס למקרה. אני רוצה לומר מספר מילים לסיכום. הדרך להחזיר את האמון בין המגזר הערבי לבין המחלקה לחקירות שוטרים איננה דרך הגשת כתבי אישום באופן אוטומטי, בגלל שמדובר במגזר מסוים. גם אתם לא רוצים את זה, אין לי ספק בכך. אתם לא רוצים שחקירות ייערכו וכתבי אישום יוגשו כתוצאה מצבע הדם של המתלונן. אני אומר כאן בצורה הברורה ביותר והנחרצת ביותר, ואני עומד מאחורי כל מילה, האמינו לי שמחלקת חקירות שוטרים עושה את כל מה שהיא יכולה בכלים שיש לנו, בצורה הטובה ביותר, המקצועית ביותר.
קריאה
למה איחרתם?
שלמה למברגר
אם אתם רוצים, תזמנו אותי כשהחקירה תסתיים.
סמי מלחם
יש לי שלוש שאלות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מי שאין לו סבלנות לשבת כאן, יכול ללכת לאן שהוא רוצה. אנחנו מתקרבים לסיום וסיכום הדיון.
דן רונן
קודם כל, הייתי רוצה להגיד שמצער היה לשמוע שזולת חבר הכנסת אזולאי שאמר שחייבים לשמור על המשטרה כי אין משטרה אחרת, לא שמעתי פה אף אחד קורא לשמור על הביטחון של האוכלוסייה הערבית בכלל ובצפון בכלל.
ואסל טאהא
מפני שהביטחון של כל אחד מאתנו התערער.
דן רונן
אני חייב לציין את העובדה, שאיך שאנחנו לא מסתכלים על הדברים, האלימות היא בעוכרינו, קרי ביחד אולי נוכל לצמצם את התופעות הקשות האלה, והביטוי הכי גדול הוא בשימוש בנשק. אגב, רק לפני כחודש וחצי מינינו מפקד תחנה רביעי מהמגזר הערבי. יש לנו היום מפקד תחנת מוסלמי מצוין בנהרייה, יש לנו מפקד תחנה נוצרי באום אל-פחם, יש לנו מפקד תחנה בדואי בנצרת עלית ויש לנו גם מפקד תחנה באזור קריית שמונה שעושה עבודה מצוינת.
עבד אלמאלכ דהאמשה
מה זה אומר?
דן רונן
זה אומר שיש שיתוף פעולה עם המגזר ושיש אמונה משותפת. לא מדובר רק בנכבדים או בראשי רשויות שהם חשובים, אלא ביחד אנחנו עושים עבודה לטובת המגזר.

מחקר שנעשה בין השנים 2001 ל-2005 הראה שבשנת 2001 17.2% הביעו אמון במשטרה. בשנת 2005 28% הביעו אמון במשטרה, זאת אומרת שהתושבים שאתם מייצגים אותם נותנים יותר אמון במשטרה, על פי עובדות.

אין לי ספק, שאם בשנת 2005 תפסנו 219 אקדחים ורובים, אלה כלי נשק שיכולים היו לפגוע בתושבי המגזר, החברים שנמצאים בצפון, ואני שמח שנעשה יותר גם בשנת 2006.

כאשר מחלקת חקירות שוטרים תגמור את החקירה הפלילית, אנחנו נבצע את התחקיר המבצעי, ואני מקווה שנוכל לתת תשובות לחלק מהשאלות שעלו פה ושנוכל להפיק לקחים כדי למזער את הבעיות מן הסוג הזה.

שוב אני אומר שכל אובדן הוא אובדן וצריך להצטער עליו. בלי שום ספק אני כמפקד המשטרה בצפון רואה במגזר שווה זכויות ושווה לכל דבר ועניין בכל הקשור למתן שירותי משטרה, וכך אנחנו נמשיך, למרות הביקורת שיש כלפיי וכלפי המשטרה בכל הסוגיות שהוזכרו פה. אם לא היתה מדיניות האיפוק בצפון, היינו יכולים להיות בדיונים אחרים של עשרות הרוגים בכל אירוע. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לניצב דן רונן. ברשותכם, אני רוצה להגיע לסיכום. אני מסכים אתך שהאמון יכול לעלות מ-17% ל-28% משנת 2001 לשנת 2005, אבל אני רוצה שתסכים אתנו שהמשטרה צריכה להפיק את הלקחים מהתייחסותה לכל מקרה ומקרה ולכל אירוע ואירוע. אני רוצה להאמין שהמשטרה זאת המשטרה של כולנו. אני רוצה להאמין שהיא רואה בחברה הישראלית חברה אחת ולא שתיים בהתייחסות שלה, אבל אני רוצה להגיע לתחושה הזאת לא מתוך מספרים ונאומים, אלא מתוך תחושה אמיתית.

שמעת כאן שאפשר היה וניתן היה לעשות את מה שביקשתם לעשות. אנחנו לא נגד פעולת העשייה, כי הנשק הזה הוא נגדנו, אבל למה זה היה צריך להסתיים כך? למה זה צריך להסתיים ב-18 מקרים? למה בהתנתקות במשך חודש וחצי היו פעולות מאוד אלימות של המתנחלים ושל המתיישבים, של חסימת כבישים, תוך סיכון השוטרים, ואפילו זריקת חומר על המשטרה, ולא נשרט אף אחד? אם אני אספר לך מה אמר לי מפקד כלא מעשיהו, רמי עובדיה, על בני נוער יהודים בני 14, 15 ואיך שהתבטאו נגד ראש הממשלה, תאמין לי שהן יותר פוגעות מאשר סטירות או מכות לאנשים. לפעמים מילה פוגעת הרבה יותר מאבן או אלה. הוא אמר לי שהוא עומד חסר אונים, כשאומרים על ראש הממשלה שהוא היטלר ופשיסט.

כמו שאתם מצפים מאתנו להמשך שיתוף פעולה לטובת כלל האוכלוסייה שלנו ולמען הסדר התקין, אנחנו מצפים שגם אתם תגלו רגישות ושאתם תחדירו לשוטרים שלכם את המסר שאזרח מערערה הוא כמו אזרח מנתניה, שחייו יקרים ושכל האזרחים שווים. מקרה אחד, שניים, שלושה, ארבעה מקרים, אני לא יכול לשקר לעצמי. גם אם אני רוצה להאמין במה שאתה אומר, זה בלתי אפשרי בגלל הנתונים שראינו מאוקטובר 2000 עד היום. תן לי לחוש שמדובר במשטרה אחת ובחברה אחת.

ראית את הציבור, שחלקו נמצא כאן, איך התגייס מייד, לא כדי לעזור לך, אלא כדי להגן על החברה שלנו וכדי להבטיח את הסדר התקין, כדי שנוכל לחיות בחברה תרבותית ומודרנית. גם ברגעים קשים מאוד של אובדן חיי אדם, אנחנו יודעים לכבוש את היצר שלנו ואת הכעס ולחשוב על טובת האוכלוסייה כולה. אתם רוצים אותנו שותפים? אז תאפשרו לנו גם להיות שותפים בתחושה. האם אתה חושב שיש מישהו שרוצה שיסתובב שם נשק? בסופו של דבר, זה פוגע בנו, אבל אי אפשר להגיד שכדי לאסוף נשק, אנשים צריכים להיהרג.


אני מציע לכם באמת ובכנות להיות אמיצים, להגיד "פה נכשלנו, כאן פישלנו, פה אנחנו נלמד מהטעויות, כאן אנחנו יכולים להסתכל לכם בעיניים, להרים ידיים וללמוד מהטעות שלנו, אנחנו בני אדם". אתה טועה, הטעות שלך עולה לפעמים בחיים, אבל כולנו בני אדם שיכולים לטעות. זה אומץ לב ציבורי להגיד "טעינו, אנחנו צריכים לחנך את השוטרים שלנו טוב יותר". יש עלייה בהתייחסות הלא נכונה של המשטרה לציבור ולאזרח הערבי. אני שמעתי שוטרים שאומרים לי "אני נלחם להסביר לשוטר שסמי, סעיד, יעקב ושמואל הם אותם אזרחים". שוטר אמיץ אומר דבר כזה. אז תטפל בזה, כדי שתמנע מקרים כמו נדים מלחם.

אני לא אומר שאנחנו מבטלים את המחלקה לחקירות שוטרים, אתם תמשיכו לחקור. הניסיון שלנו אתכם הוא ניסיון לא מוצלח אחרי אוקטובר 2000, אחרי 13 הרוגים. 13 הרוגים במחוז אחד ולא מעמידים לדין? נוצר בינינו שבר עמוק וחוסר אמון מוחלט. אבל אני אומר עדיין שיש אור בקצה המנהרה, בואו נחכה ונראה. שמענו היום דברים מעודדים, אבל אנחנו גם רוצים להבטיח שהמקרה הזה ייחקר עד תום, אנחנו רוצים שהוא ייחקר על ידי גוף נוסף. אנחנו רוצים גם לקבל את התוצאה של התחקיר שיעשה המחוז הצפוני, לאחר שהמחלקה לחקירות שוטרים תסיים החקירה.
עביר בקר
אגב, הנחיות המטה הכללי מחייבות אותו עכשיו - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מבקש לא להפריע לי בזמן סיכום הישיבה. אם יש לך משהו שאת רוצה להוסיף, תעבירי לי את הדברים.

אנחנו רוצים לקבל העתק מהתחקיר שניצב דן רונן מתכוון לעשות. אנחנו גם רוצים לקבל דוח לגבי כל אותם 18 מקרים שמנינו. אנחנו ניתן את זה לייעוץ המקצועי שלנו.
שלמה למברגר
לא מדובר ב-18 מקרים, יש פה 12 מקרים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
קודם כל אנחנו רוצים לקבל את זה.
ואסל טאהא
יש מקרים שחקרו ויש מקרים שבכלל לא התייחסו אליהם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו רוצים ללמוד את זה. אני מתייחס בכבוד למקצועיות שלך, מר למברגר, אבל זה לא מונע מאתנו גם לבקש למנות ועדת חקירה בלתי תלויה או שופט חוקר בדימוס במקביל. אני מקווה ששניהם יגיעו לאותה מסקנה. אולי זה יחזק אותך. אני אומר לך, בשיא הכנות, שעל אף התחושה הקשה, אני מכאן הולך לביתי ורוצה להסתכל לבן שלי בעיניים ולחנך אותו שהשוטר הזה בא להבטיח סדר, לשמור על הביטחון שלי ולהגן עליי מפני פורצים, מגנבים, מאנשים, מפושעים אלימים בחברה הישראלית.
שלמה למברגר
דרך אגב, המשפחה יכולה לפנות לשופט חוקר, זה הליך על-פי חוק. לא צריך לחכות שמישהו יעשה את זה, אם רוצים את זה ואם זה מי שאתם סומכים עליו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מר למברגר, נמצאים כאן מיטב הכוחות והמוחות של המשפחה, שאני מכיר אישית. אני מדבר עכשיו כיושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, הוועדה המכובדת שהזמינה אותך לדיון. אנחנו נמליץ ונפעל כדי שתהיה חקירה במקביל. אנחנו מאוד מקווים שהתוצאות יהיו זהות, אבל אנחנו עוד לא יודעים מה התוצאות, כי אנחנו לא יודעים מה התוצאות מראש.

לגבי ג'לג'וליה ומה שאמר חבר הכנסת ברכה, כבוד הניצב, הייתי בג'לג'וליה אתמול בבוקר, אני התפללתי שזה יסתיים כפי שהסתיים, בלי רצח ובלי הרג. אני אומר לך בוודאות שאם אני הייתי נקלע לשם, הייתי הורג. אם היו לוקחים את אשתי ב-2:00 בלילה עם תינוק בן חודש, הייתי הורג שם. זאת ברוטליות וגסות רוח. אני רוצה לשמור על איפוק, אבל לקחת אנשים על שהייה בלתי חוקית ב-2:00 בלילה, ולזרוק אותם בקור ובגשם במחסום עם ילד בן חודש? לא ידעתי מה להגיד למשפחות. מה זה? וכולן זכאיות על פי חוק לקבל אישור שהייה, כי הן הגישו אותו לפני שבע, שמונה, תשע ו-14 שנים. יש שם מישהי שהבן שלה כבר התחתן עם בחורה מהשטחים, וגם היא צריכה לקבל. אני מכיר את החוק יותר טוב מהשוטר שהגיע לשם. לקחת שש נשים - שמונה נשים, שתיים היו חולות אז החזירו אותן, כי לא יכולים היו לזרוק אותן במחסום כשהן חולות קשה - עם תינוק בן חודש ולזרוק אותן במחסום כי אין להן אישור שהייה חוקי? מה תעשו? יש 3,417 מקרים כאלה, מה נעשה איתם? זאת אינתיפאדה 2006 מסוג חדש. מי קיבל החלטה כזאת? אני התפללתי לאלוהים כשזה נגמר כפי שזה נגמר ולא נגמר ברצח, כי יכול היה לקחת אזרח כלי ולתת מכות לשוטר, וזה היה מסתיים בעוד הרוגים.

דן רונן, אני מאוד מעריך אותך, כי יצא לי לראות אותך במקרה נוסף, שם מנענו רצח ודאי. יצא לי לראות אותך בעוד מקרה, ושם היתה התנהגות טובה מעל לכל ספק. אני מציע לכם לקחת את העניינים לידיים. תחנכו את השוטרים שלכם, תכניסו להם שפיות, תכניסו להם ביטחון שהאזרח הזה לא פושע, לא מסוכן ולא אלים, גם אם הוא מואשם במשהו, כדי שלא נגיע למצב שהגענו כאן.
מוחמד ברכה
גם אחרי האירוע, ההתנהגות של המשטרה היתה בלתי סבירה לחלוטין. יושב אתנו בשקט - אני מתפלא שהוא לא קיבל רשות דיבור - אחיו של המנוח, נביל.
היו"ר גאלב מג'אדלה
על מה אתה מתפלא, חבר הכנסת ברכה?
מוחמד ברכה
שהוא לא ביקש לדבר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אבל אמרו את הדברים. אני גם ראיתי אותו בחקירה.
מוחמד ברכה
הטענות לא מופנות אליך. לפני שאתה סוגר את הישיבה, תן לו דקה או שתיים כדי שיגיד מה עשו לו אישית כאח של המנוח אחרי זה.
נביל מלחם
כשראיתי את אח שלי שהרגו אותו, התנפלו עליי ארבעה אנשים והתחילו להרביץ לי בידיים ובכל הגוף. מישהו תפס אותי בצורה כזאת וזרק אותי על יד אשתי ועל יד הילדים שלי.
אחמד מילחם
פשוט לקחו משם אסיר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני אומר לך בסיכום דבריי שאני הופתעתי לשמוע, שהאנשים האלה שנהרגו לא זכאים לקצבת שארים, העניין שלהם לא מוסדר, הילדים רעבים ללחם ומופקרים. הרגו להם את האבא שלהם וגם אין להם אפשרות לחיות, כי אין קצבת שארים. שמעתי את זה היום במקרה של טייבה. אנחנו נטפל בזה בדרך הנכונה ובמסגרת הנכונה, כי זה נושא שונה שאנחנו לא רוצים עכשיו להעלות, וזה גם לא הפורום המתאים.

אני אעביר לשר מכתב מסודר בעניין, אבל אני פונה אליכם ואומר בואו נתפלל כולנו שזה יהיה המקרה האחרון, ושכולנו נפעל, כל אחד בדרכו לפי סמכותו ומעמדו, כדי שלא נתאסף עוד פעם לדיון, חלילה וחס, מסוג זה. אני רוצה להודות לך מר רונן, לממלא מקום ראש המחלקה לחקירות שוטרים, לראשי הציבור הערבי, לחברי הכנסת שנטלו חלק בדיון, לשר לביטחון פנים, לצוות הוועדה שלי ולחברים היקרים שבאו מרחוק.

תודה רבה, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:50

קוד המקור של הנתונים