ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/02/2006

פרוטוקול

 
PAGE
30
ועדת החוקה, חוק ומשפט

5.2.2006

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 659

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

שהתקיימה ביום ראשון, ז' בשבט התשס"ו - 5 בפברואר 2006 - בשעה 10:00
סדר היום
תקנות בתי המשפט (אגרות), התשס"ה-2005.
נכחו
חברי הוועדה: רשף חן - היו"ר

נסים זאב
מוזמנים
השופט בועז אוקון, מנהל בתי המשפט

עו"ד לאה רקובר, היועצת המשפטית, הנהלת בתי המשפט

עו"ד אורן האן, הנהלת בתי המשפט

עו"ד ערן בן-עוזר, לשכת עורכי הדין

עו"ד יעל גוייסקי, לשכת עורכי הדין

מיכל כהן, משרד המשפטים

מאיר בינג, משרד האוצר

עו"ד ברוך לוברט, משרד האוצר

עו"ד תומר בראון

דליה אזוב
יועצת משפטית
קרן וינשל
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש

תקנות בתי המשפט (אגרות), התשס"ה-2005
היו”ר רשף חן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. למרות צורת ההרכב, מדובר במליאת הוועדה ולא בוועדת משנה. אני משמש כיושב-ראש הוועדה, לפי בקשתו של חבר הכנסת מיכאל איתן. על סדר היום תיקון מקיף לתקנות בתי המשפט (אגרות).


אני מבקש מגברת לאה רקובר שתציג בתמצית את התיקונים המהותיים שנוגעים לאגרות. אני יודע שיש פה גם הרבה תיקונים טכניים, יותר פרוצדורליים, אותם נעשה בהתאם לסדר הדברים. אני רוצה לדעת מהם התיקונים המהותיים שאתם מציעים, ואז נתמודד אתם אחד-אחד.
לאה רקובר
עברנו על הנוסח המלא של תקנות האגרות. אנו מציעים תיקון של התקנות בנוגע לנושא הספציפי. מזה שנים רבות לא תיקנו את תקנות האגרות. אנו קבענו עמדה והצענו אותה כאן בדברי ההסבר.


התיקונים המשמעותיים בתיקוני האגרות הם הבאים; העיקרון הוא שהאגרה נקבעת עם הבאת התהליך, ובהתקיים תנאים מסוימים של סיום מוקדם של ההליך, מוחזרת האגרה. הרעיון האמור בבסיס הרעיון של החזרת האגרה הוא שנחסך זמנו של בית המשפט, והיות שכך, האגרה מוחזרת. המטרה היא לעודד בעלי דין לסיים את ההליכים בשלבים מוקדמים בדרכים שונות.


מצאנו שבכל סוג של סיום הליך, נקבעה הוראה אחרת, ולא היתה אחידות. אנו האחדנו את כל סוגי הסיומים המוקדמים של ההליכים, וקבענו הוראות קבועות. אנו עבדנו יחד עם הוועדה המשרדית בראשות השופט זמיר, שדנה בנושא האגרות. עד היום, אם ההליך הסתיים עד ישיבת קדם משפט ראשונה, הוחזרה האגרה בניכוי אגרת פתיחת הליך, שזה סכום קבוע. זה לא קשור לאגרת פרוטוקול. התיקון הראשון המשמעותי שבתקנות הוא שאנו מאפשרים השבת האגרה, גם אם ההליכים הסתיימו בפשרה, בגישור, בבוררות או בדרך אחרת עד שלב ההוכחות, במקום המצב עד היום, שהאגרה מוחזרת כמעט במלואה, רק אם ההליך הסתיים עד ישיבת קדם משפט ראשונה.


אנו מבקשים להשית אגרה על בקשות, זה עוד תיקון משמעותי, כאשר אנו רואים את הדברים תלויים זה בזה. זה תיקון אחד משמעותי.


בנוגע לאגרת פרוטוקול, אנו בתחילה לא ערכנו שום שינוי באגרת הפרוטוקול, אלא איחדנו את אגרת הפרוטוקול לסכום אחד. ישבנו בישיבה מקדימה עם היועצת המשפטית של הוועדה, קרן וינשל, ולפי המלצתה, אנו הטמענו את אגרת הפרוטוקול באגרה הכללית הנגבית - לא ב-100%, אך ברוב התיקים. זה יהיה אחוז ורבע. ההליכים בבית משפט, אם אנו מחלקים אותם בהתאם לתשלום האגרה, מתחלקים לתביעות כספיות ולהליכים של אגרה בסכום קבוע. בכל ההליכים שהאגרה בסכום קבוע, הוספנו את הסכום הקבוע לסכום האגרה. בתביעות הכספיות הגדלנו את הסכום לניכוי, כאשר ההליך מסתיים בשלבים מוקדמים. היום במועד הבאת ההליך משלמים 1.25% פלוס אגרת פרוטוקול. הפלוס הזה נעלם.
היו”ר רשף חן
בתביעות כספיות היום לא משלמים אגרת פתיחת הליך, אלא אגרת פתיחת הליך מוטמע. זה ימשיך להיות כך.
קרן וינשל
המשמעות הנוספת היא משהו שהיה שונה בעבר, וגם בנוסח הראשוני של התקנות הוא נמצא, כך שבמקרה של הליכים מסוג מסוים, כאשר בעבר אגרת הפרוטוקול היתה מוחזרת, אם התיק היה נגמר בפשרה, כרגע היא לא תהיה מוחזרת. זאת אגרה שנשארת בבית המשפט.
היו”ר רשף חן
במקרה של החזר בתביעה כספית או בתביעה אחרת, אגרת הפרוטוקול לא תוחזר, לעומת המצב הנוכחי.
לאה רקובר
בחלק מהמקרים. הסכום שנשאר בבית המשפט הוא סכום קבוע. אם הסכום להחזר היה מגיע לאותו סכום קבוע, היו מחזירים את אגרת הפרוטוקול.


אלה השינויים המהותיים. יש עוד שינויים שהם מהותיים מבחינתנו כמו הטעמה של תקנות בית משפט לעניינים מנהליים בתוך תקנות האגרות, אלה הדברים הטכניים יותר.
היו”ר רשף חן
בסדר. אני מבקש לדעת, מה המשמעויות הכספיות. נתחיל עם הנושא של החזר האגרה. כמה תיקים יש היום, שבהם האגרה מוחזרת לפני קדם המשפט הראשון?
לאה רקובר
66% מהתיקים.
היו”ר רשף חן
האם ב-66% מהתיקים האלה התקיימה באמת ישיבת קדם אחת?
לאה רקובר
אני לא יכולה לדעת.
היו”ר רשף חן
השאלה היא האם ב-66% מהתיקים מתנהלת ישיבת קדם משפט אחת? קשה לי להאמין.
אורן האן
פחות מהמספר הזה. לעתים התיק מסתיים בפשרה לפני קיום הישיבה. מוגש הסכם פשרה, התיק נגמר והאגרה מוחזרת.
היו”ר רשף חן
ניתן לדעת בכמה מה-66% האלה מתקיימת ישיבת קדם משפט?
אורן האן
ניתן לפלח את זה.
היו”ר רשף חן
האם אפשר לדעת בכמה מהם התקיימה יותר מישיבה כלשהי אחת, כלומר בין אם קראו לה קדם משפט ובין אם קראו לה משהו אחר? לעתים קוראים לזה ישיבות תזכורת. לפי תקנות האגרות, זה אמור להיכלל.
אורן האן
זה נכלל.
לאה רקובר
מזכירויות בתי המשפט פועלות על-פי הנחיות המנהליות שלנו. כלומר אם מתקיימת ישיבת תזכורת - אין מושג כזה. מבחינת הנהלת בתי המשפט, אין דבר כזה, ישיבת תזכורת. כל ישיבה היא ישיבת קדם משפט, שאחריה לא אמורים להחזיר את האגרה.
היו”ר רשף חן
אתם באמת חושבים שב-66% מתקיימת רק ישיבה אחת? איך קורה ש-66% מהתיקים נגמרים בלי ישיבת קדם משפט אחת?
לאה רקובר
לא, ב-66% מתקיימת ישיבה אחת.
אורן האן
יש תביעות שנגמרות בהסכמי פשרה או תביעות מוסדיות. זה הליך טבעי מאוד.
היו”ר רשף חן
אני מבקש לדעת לישיבה הבאה, בכמה תיקים מה-66% האלה לא התקיימה כל ישיבה בבית המשפט, בכמה תיקים התקיימה רק ישיבה אחת בבית המשפט ובכמה תיקים התקיימו יותר מישיבה אחת. לא אכפת לי איך קראו לישיבות.
אורן האן
בסדר.
היו”ר רשף חן
יתרת ה-34%, כמה תיקים מגיעים לדיון? האם מתוכם יש כאלה שלא מגיעים לדיון הוכחות ראשון?
אורן האן
ודאי, כי התיקים יכולים להסתיים לפני שלב ההוכחות. בערך 4%-5% מהתיקים מגיעים לשלב ההוכחות.
היו”ר רשף חן
כלומר 30% נגמרים לפני הוכחות.
לאה רקובר
לפי הפרשנות, במקרה של 79א, צריכה להיות משולמת אגרה מלאה, אך בתיקון הזה של התקנות, תיקנו את המצב, ו-79א ייכנס להגדרת פשרה. כלומר אם זה לפני ישיבת הוכחות ראשונה - כל האגרה. אם אחרי - חצי מהאגרה.
היו”ר רשף חן
בכמה כסף מדובר? בהנחה שה-66% נשארים ללא שינוי כך או כך- -
אורן האן
ה-66% כולל את הממוכנות.
לאה רקובר
לפי תקנות האגרות, תביעות בסדר דין מקוצר, שלא הוגשה בקשת רשות להתגונן, לא מוחזרת האגרה בכלל, זאת הוראת התקנות. הרעיון הוא שאם הובא הליך לבית המשפט שצריך לידון לפני בית המשפט, ובעלי הדין התפשרו או הגיעו להסדר ובית המשפט לא דן, אז ניתנת ההקלה. לעומת זאת, בסדר דין מקוצר מראש האגרה נגבית בכללותה ואין הצדקה להשבת האגרה.
היו”ר רשף חן
האם הסד"מים הם ב-66%?
אורן האן
אני אפיק את הנתונים.
היו”ר רשף חן
אני גם מבקש לדעת, מה המשמעות הכספית של הדברים. כלומר מה שהיום מוגדר כ-66%, כמה כסף מוחזר כתוצאה מזה? מה שהיום מוגדר כ-30%, כמה כסף יוחזר מזה? ו-4%-5%, כמה כסף לא יוחזר מזה, אך זה לא משנה.


אנו עוברים לנושא של הטלת אגרה על בקשות. ברמת העיקרון, מה הרציו?
לאה רקובר
ראשית, יש לחזור לשאלה היסודית, מה מטרת אגרות בית המשפט. הן אמורות לממן את השירות המשפטי, ובמידה מסוימת לווסת את כמות ההליכים שמוגשים לבית המשפט. זאת מטרה נוספת.
היו”ר רשף חן
אני מתנצל, אני צריך להפסיק את הישיבה לשלוש דקות.

(הישיבה הופסקה)
היו”ר רשף חן
אני מחדש את הישיבה.


היינו בהטלת אגרה על בקשות. המדינה מוסיפה?
לאה רקובר
המדינה מוסיפה, אך לא לשוטף, אלא לנכסים. הנתון הזה שאמרתי לך כולל קנסות, האגרות לא מממנות.
מאיר בינג
אני מכיר את ההוצאות. יש הכנסה שמיועדת לפעילות מסוימת, והיא נשארת במערכת- -
היו”ר רשף חן
כמה גובים נכון להיום אגרות סך הכל?
לאה רקובר
280 מיליון ₪ נגבו ב-2003.
היו”ר רשף חן
כמה עלתה לנו מערכת המשפט ב-2003?
מאיר בינג
סביב 800-900 מיליון ₪.
לאה רקובר
הרציונל הוא שכוונת האגרות הוא לווסת את ההליך המשפטי, ואם ניתן, לייעל אותו. הניסיון של השופטים מלמד שבקשות רבות מוגשות כדי להתיש, הן מתישות גם את בית המשפט וגם את הצדדים שכנגד, אך אין בהן כדי להביא לפתרון הסכסוך. המטרה של בית המשפט היא להביא לפתרון הסכסוך שהובא לפניו. למשל, בהוצאה לפועל, היו מוגשות בערך בשנה 3 מיליון בקשות להטלת עיקולים בבנקים. כשהשירות הפך להיות בחינם הוגשו 40 מיליון בקשות בשנה, כאשר נקבע תשלום של 7 ש"ח חזרו לממדים של 3 מיליון בקשות בשנה.
היו”ר רשף חן
כמה בקשות מוגשות?
לאה רקובר
לפני שייאמרו הנתונים, הבקשות המוגשות לבית המשפט, אנו מחלקים אותן לבקשות שהן לכאורה מנהליות, ומיפינו אותן - 650,000. לא מבקשים עליהן אגרה. אלה כל הבקשות שלא נפתחים תיקי משנה. הם לא בש"א.
בועז אוקון
המזכירות רושמת אירוע, שמתוך האירוע הזה מסיקים שמדובר בבקשה. זה אומר שמספר הבקשות יכול להיות הרבה יותר גדול. כל בקשה שלא נפתחת בגלל הבש"א, זה יכול להיות בקשה לדחיית דיון. במזכירות לא מסוגלים לעמוד בלחץ הבקשות, לכן כל דבר שאינו מזוהה מבחינת הבקשות, המזכירות יכולות לא לפתוח. למשל, בקשות לחילופי ייצוג, בקשות לשינוי כתובות – זה מובן מאליו. הבקשות שנתפסות כטכניות, והמילה "טכני" הולכת ומתרחבת. בקשות שנוגעות לסיכומים, למשל.
היו”ר רשף חן
אני מבין שהכוונה בתקנות כאן זה לא להטיל אגרות על הבקשות המנהליות מסוג זה.
בועז אוקון
הבקשות הטכניות האמיתיות - לא. אלה שמתחזות לטכניות - כן. לא יהיו יותר בקשות פותחות במובן הרגיל. היום עורכי הדין מרבים להגיש הודעות לבתי המשפט, למשל, שהן בקשות. הואיל והמערכת מוקמת אך ורק במסגרת שקבועה בתקנות, וכל פעולה שאינה הוגדרה בתקנות חייבת להיתמך בבקשה - רשימת הבקשות היא סגורה. אך הטיפול כרוך בפעולות הבאות;


בשלב הראשון עורך הדין צריך להסביר במלל מהי הכותרת. הגשת בקשות לתחנות לא נחוצות, למשל בקשה לביזיון בית משפט, אין טעם שתעבור במזכירות. אז היא מזוהה, ומועברת ישר לתחנה של שופט. המזכירות תקרא את הבקשה, תראה אם באמת אין לה שם- -
היו”ר רשף חן
בוא נישאר בבקשות הרגילות. יש רשימת בקשות עם מספרים לכל בקשה.
בועז אוקון
יהיה מספור.
היו”ר רשף חן
האם יש בקשות שהטלת האגרה המבוקשת כאן לא תחול עליהן?
לאה רקובר
יש כאן תקנה שכותרתה היא "עניינים הפטורים מאגרה". אני מפנה אותך ל-21. יש בקשות מנהליות, יש בקשות שמקבלות מספר ומוכרות כסדר בית הדין האזרחי ויש בקשות לסעד זמני. המספר שאורן נתן קודם הוא של בקשות שלא קיבלו מספר.
אורן האן
250,000 רגילות, ומתוכן 35,000 לסעדים זמניים.
לאה רקובר
ב-215,000 בקשות יהיו הרבה בקשות מנהליות נוספות שכיום מקבלות מספרים במערכת.
היו”ר רשף חן
הערת, השופט אוקון, שחלק גדול מאותם 650,000 בקשות מנהליות, אם המערכת היתה מתפקדת בצורה נכונה, היו מוגדות כבש"א, כי למעשה אין הליכים כאלה. בהנחה שהמערכת תתחיל להיות ממוחשבת באופן מוחלט, וניתן יהיה לזהות אותן, לכמה בש"א אנו מצפים?
בועז אוקון
אין לי מושג. אם הם כתבו רק "הוגשה בקשה", הרי לא תדע מה טיבה.
היו”ר רשף חן
כרגע אין אינטרס מיוחד למערכת לזהות אותן כך או כך לבד מהאינטרס הטכני. מחר בבוקר יהיה אינטרס כספי מובהק, ואז, למעט אותן בקשות שהוגדרו כאן כבקשות פטורות מאגרה, לא יהיו הליכים כאלה, שלא ברור מיהם ומהם- -
בועז אוקון
יש גם היום למערכת אינטרס לזהות, כי חלק גדול מהשירות שניתן בבית המשפט כרוך בזיהוי. בין אם האדם רוצה לדעת מה קרה עם הבקשה, אם ניתנה החלטה או לא, ובין אם השופט רוצה לדעת מה קורה בתיק שלו, הוא לא יכול לדעת. אם כתוב "בקשה", הרי רואים עשר רשומות של בקשות בתיק, לא יודעים באיזו בקשה מדובר. הסיבה שהיום זה לא נכנס, היא משום שאין למזכירות יכולת להתמודד עם המספרים האלה. אם הבקשה מוגשת, למשל, בצורה שאינה נראית כמו בש"א, המזכירות מניחה שזה מין פנייה. זה לא יימשך.
היו”ר רשף חן
אני מבקש לישיבה הבאה שתעשו הערכה, כמה בקשות עומדות להיות "תקינות".
בועז אוקון
לנסות לזהות כמה בקשות רגילות נקובות במערכת בשמן - זה מה שניתן לעשות.
היו”ר רשף חן
אם אני מכפיל את המספרים, יוצא שעל הבקשות הרגילות זה תוספת של 21 מיליון ₪- -
לאה רקובר
קצת פחות, כי חלק מהבקשות פטורות מתשלום אגרה.
היו”ר רשף חן
הבקשות המנהליות, אם כולן בש"א, זה עוד 65 מיליון ₪. אם רק חצי מהן זה בש"א, אנו מדברים על עוד 30-40 מיליון ₪, והבקשות לסעד זמני זה עוד 700,000 ₪.
בועז אוקון
תעבור לתקנה 23(2), שמורידה, להערכתי, חלק ניכר מהבקשות שיש, כי זה הבקשות המוסכמות.
היו”ר רשף חן
היום, כשמגישים בקשה מוסכמת לדחיית מועד, פותחים לזה בש"א?
בועז אוקון
לא. זה בתוך ה-650,000, ושם חלק ניכר זה בקשות מהסוג הזה. מספר הבקשות לדחיית מועד דיון בהסכמה זה כ-130,000, ואנו יודעים בוודאות לזהות את זה.


בקשות להשבת אגרה, פטור מאגרה וכו'. לדעתי, מתוך הבקשות האלה יורדות לך עוד 100,000 בקשות, אם לא יותר. אין פה הגדלה תקציבית לעומת הנתונים האלה. אני אומר את זה בלי בדיקה, אז זה חסר-אחריות, אך אם יש 250,000 בש"א, לפחות 40,000 בש"א זה בקשות לביטול.
היו”ר רשף חן
אני מתנצל, אני עושה הפסקה כי אני צריך ללכת לוועדת הכנסת. בכל מקרה, כדי לקבל החלטה מושכלת, הנתונים הכספיים חשובים מאוד. חשוב לראות כמה כסף נוסף גובים מהציבור, כמה מחזירים לציבור.
בועז אוקון
אנו מחזירים הרבה יותר ממה שאנו גובים. אנו מפסידים הרבה מאוד כסף.

(הישיבה הופסקה)
היו”ר רשף חן
אני מחדש את הישיבה ומתנצל על ההפסקה.
בועז אוקון
מוסכם עלינו שתביעות עד 50,000 ₪ שהוגשו בסדר דין מהיר יהיו פטורות. כדי שלא תהיה תחושה שמטרת התקנות האלה לפגוע בחלשים, וזאת לא המטרה, ההנחה שלנו היא שזה מקל מאוד עם השכבות החלשות, אנו מציעים לפטור את כל ההליכים של עד 50,000 ₪ שהוגשו בסדר דין מהיר מהתשלום. יוצא שהמכלול הכללי של ההסדר החדש פועל בצורה חד-משמעית לטובת המידיינים בבית המשפט, ובעיקר המידיינים החדשים.
היו”ר רשף חן
אני רואה בעין בלתי-מחשבנת שמדובר בחלק גדול. הייתי רוצה לחבר את הנתונים פה.
דליה אזוב
אפשר לבקש לצלם את זה ולחלק את זה?
היו”ר רשף חן
יש בקשות שניתן להעלותן בקדם המשפט בעל-פה. האם יש אינטרס למערכת שבקשות אלה יועלו בעל-פה בקדם המשפט, כדי שהשופט יהיה מוכן לבקשה, כדי שהצדדים יהיו מוכנים לבקשה?
בועז אוקון
קדם משפט הוא לא שלב חקירות. נוצר מצב שהשופט הופך להיות פקיד קבלה. לא שזה לא לכבודו, פשוט מיותר להושיב אנשים עם משכורת כזאת להיות פקידי קבלה. כשכתוב כאן: "כל דבר שזה קדם משפט" וכו', אי-אפשר לקרוא מזה שכל דבר שהוגש בעל-פה יהיה פטור, ושאנשים יפסיקו להעביר בקשות בכתב, ויבואו ויעשו הכל בעל פה בבית המשפט, כי בית המשפט יגיד להם: או יבחרו את המועדים, או יגישו את הבקשות בכתב.
היו”ר רשף חן
אומר לך מה מפריע לי; יש בקשות סרק, ובהן אנו רוצים להילחם.
בועז אוקון
ההסדר המרכזי שהתקנות האלה עושות הוא שאנו מחזירים את האגרה עד שלב ההוכחות, אם מגיעים להסדר. לכן אנו מנסים להבחין בין בעלי הדין שעד שלב ההוכחות לא ניתן להם שירות ממשי על-ידי בית המשפט, לבין אחרים, שניתן להם שירות ממשי. ניתן לעשות זאת באמצעות הבקשות.
היו”ר רשף חן
אם כך, יש לי הצעה; אולי על כל בקשה יגבו אגרת בקשה, ואם התיק הולך להוכחות, יגבו 2.5%? כך אתה מחזק את האינטרס לגמור את התיק לפני המשפט. בעצם, מבחינה כספית, זה אותו הדבר.
בועז אוקון
אנו רואים אחרת תהליכים פסיכולוגיים. התוצאה תהיה שיוגשו הרבה מאוד הליכים לבית המשפט כדי ללחוץ על הנתבעים בכל מיני דרכים. יתחיל תהליך, שתיקים לא יתקדמו להוכחות בכלל.
היו”ר רשף חן
מטריד אותי, מה קורה עם הבקשות הנכונות?
לאה רקובר
בעל דין שפטור מתשלום בעד ההליך, יהיה פטור מתשלום אגרה בעד הבקשות. מי שפטור מטעמי חוסר-יכולת, הפטור ילך גם על הבקשות, כך שהוא לא יינזק מהעניין הזה.
בועז אוקון
לפי החישוב שעשינו, ללא אגרה - 163,000, עם אגרה - 105,000.
היו”ר רשף חן
אני ארצה לראות, איך זה חוזר לכלל ציבור המידיינים. אם סך הכל הוא אותו דבר או לטובת המידיינים, אני חי עם זה בסדר.
בועז אוקון
אין פה גביית מס נוספת בכלל. יש פה הפחתה, יחד עם ה-50,000. אני מקבל את העניין שאפשר לפטור חיילים, אני מקבל את זה שאפשר לפטור את מי שממילא חיים על קצבת הכנסה. חבל להטריד את הרשמים בבדיקה של מי שממילא אנו יודעים שאין לו כסף לשלם.
היו”ר רשף חן
לשכת עורכי הדין, בבקשה.
ערן בן-עוזר
ישבתי בכל הישיבות של צוות אגרות. הדבר היחיד שהדריך אותנו היה טובת המידיינים החלשים.


לגבי 50,000 ₪, השאלה החשובה היא איזה תיק הולך להוכחות. הסטטיסטיקה היא שתיק שהולך להוכחות, ברגע שהולך להוכחות, מוגשות בו 8-9 בקשות בממוצע. מניסיוני, מספר הבקשות הראויות הוא הרבה יותר מזה, אך זאת הסטטיסטיקה. אם יוגשו על רוב בקשות אלה אגרות, זה מתקרב ל-800-900 ₪ אגרה נוספת.
בועז אוקון
מי עשה את ההבחנה בין תיקים שהולכים להוכחות ובין אלה שלא?
ערן בן-עוזר
שלחנו לכם. מספר הבקשות הוא כזה שהאגרה תהיה מאוד משמעותית.
היו”ר רשף חן
זכות הגישה לערכאות היא קנויה, והדרך שבה כרגע התקנות שומרות על חוק זה היא באמצעות פטורים למי שמוכיח שאינו יכול.
בועז אוקון
אתם ביקשתם מעל 50,000, להבדיל משאר התיקים. לא עשיתם הבחנה בין תיקים שהתקיימו בהם הוכחות וכאלה שלא התקיימו בהם הוכחות. אני אגיש את הנתונים הנכונים. הנתונים האלה לא נכונים.
היו”ר רשף חן
אני מקבל את הרעיון שתיק שהולך להוכחות, יש בו יותר בקשות. ובכל זאת, גם לשיטתך מדובר בעשר בקשות, 1,000 ₪, שעה וחצי עבודה של עורך דין מתל-אביב.
ערן בן-עוזר
אם זה 1,000 ₪, אני, כמי שיודע כמה קשה לאנשים לשלם אגרה, זה שיקול מכריע. עכשיו, השיטפון בדרום תל-אביב, אני אמור לייצג את האנשים בשכונת הארגזים. הם לא מגישים את התביעה על הכסף שמגיע להם בדיוק בגלל זה.
היו”ר רשף חן
האנשים האלה שאתה מייצג לא זכאים לפטור מאגרה?
ערן בן-עוזר
לא. פטור מאגרה מגיע לאחוזים מאוד נמוכים של האוכלוסייה, קשה מאוד לקבל אותו.
היו”ר רשף חן
זה שיקול דעת בית משפט?
ערן בן-עוזר
במידה רבה - כן. בפרקטיקה קשה ביותר לקבל פטור מאגרה. לכן מה שיוצא הוא שהרוב המכריע של האוכלוסייה החלשה, הם עושים חשבון גדול בכסף. לזכאות יש קריטריונים מאוד מסוימים. הרי יש להם בית, יש להם גם אוטו מקרטע- -
היו”ר רשף חן
כלומר מי שיש לו בית בשכונת הארגזים ואוטו מקרטע לא יקבל פטור מאגרה, גם אם הוא מראה שהוא מרוויח 3,000 ₪ בחודש ויש לו ארבעה ילדים?
ערן בן-עוזר
רובם המכריע לא יקבלו פטור.
לאה רקובר
לא בודקים בעלות על רכב.
היו”ר רשף חן
אמרת שהנושא העיקרי שמטריד אתכם הוא הנזק שנגרם למיעוטי היכולת. מה בעניין הזה?
בועז אוקון
הוויכוח פה הוא לא על הכלל אלא על היישום. הכלל אומר שמי שאין לו יכולת כלכלית לשלם, זכאי לפטור מאגרה. אם יש לו רכוש, השאלה היא איזה סוג של רכוש. אני לא רוצה להיכנס לשמות של שכונות. אני מניח שאם יש אנשים שיש להם בתים, יתקשו לשכנע את הרשמים שאין להם יכולת כלכלית. בדרך-כלל הבדיקה היא די שטחית. מתוך החומר שנמצא בפני בית המשפט, בית המשפט מעריך, אם אפשר לשלם אגרה או לא. חלק מהבקשות נדחות לא בגלל חוסר-היכולת הכלכלית, אלא כי בית המשפט סבור שאין עילת תביעה שמצדיקה את סכום התביעה.
היו”ר רשף חן
יש פרוצדורה שמאפשרת דחיית התשלומים?
בועז אוקון
אתה יכול לדחות את התשלומים ליותר מחצי שנה.
היו”ר רשף חן
יש לכם התנגדות להסמיך את בתי המשפט לדחות את תשלומי האגרה?
לאה רקובר
אנו מסתכלים על האגרה כתשלום שנכנס לבתי המשפט, ובזה מסתיים הטיפול של בית המשפט בנושא האגרה, הרי האגרות הן לא עיקר ההליך המשפטי. הרעיון של שיתוף בין בית המשפט לבין בעל הדין, כאשר הוא מחכה לתוצאה שנוחה לו, ואז הוא ישלם את האגרה, לבין מצב שהתוצאה לא טובה לו ואז הוא זונח את ההליך, נראה לנו לא נכון.
היו”ר רשף חן
אגיד לך איפה הבעיה; נניח שיש אדם שתביעתו מוצדקת, והוא לא יכול לשלם את האגרה. ברור שכאשר ייפסק לטובתו, הוא יוכל מתוך סכום זה לשלם את האגרה. הנוסח שכתבתם פה מונע מכם את ההכנסה הזאת, כאשר על פניו ההחלטה המתבקשת במצב הזה הוא לא פטור מוחלט, אלא לומר: אני נותן לך פטור, עד שיהיה לך הכסף, מתוך זה שלם 10,000.
לאה רקובר
במקרים של בחינה סוציאלית, יש פה רשימת בעלי דין פטורים מאגרה. כל יתרת תשלום האגרה נדחה. אנו סבורים שלא יהיה נכון להפוך את בית המשפט לשותף להליך – לפי התוצאה, תשולם אגרה. זה נראה לנו לא נכון. האגרה היא מס, היא צריכה להיות משולמת עם הבאת ההליך, והטיפול של בית המשפט באגרה צריך להסתיים בשלב הזה.
בועז אוקון
הסיפור של הדחיות הוא שונה. צריך לזכור כל הזמן, יש גם אנשים שבאופן כזה או אחר מגישים תביעות שהם לא צריכים להגיש.


הנקודה היא זאת; יש מקרים שבהם אנשים לא לוקחים בחשבון - אומרים: בטוח תנצחו את התיק, ומגישים הליכים משפטיים. בסוף היום, כשלא יהיה להם, הם יצטרכו לשלם את האגרה הזאת. הם לא חושבים על זה בכלל, שזה קיים.
היו”ר רשף חן
הנקודה ברורה. יש עכשיו לבית המשפט אפשרות לדחות.
ערן בן-עוזר
האמירה שבקשות רבות אינן נחוצות היא אמירה שאיננו מסכימים לה. אנו אלה שישבו בצוות, אני מהפרקטיקה האישית שלי, יודע שרוב הבקשות המכריע הן סבירות ומעלה לטובת ניסיון מיצוי זכויות האדם. אם יש בקשה שאינה ראויה, אלה - ראוי שתחויבנה בהוצאות. אם הן מידתיות, סבירות, ראוי שהן תוטלנה, ולדעתנו, זה מוכר ומקובל, ולא ירתיע בהגשת הבקשות הראויות. לכן איננו סבורים שרוב הבקשות לא ראויות ויש לצמצמן באופן זה. האופן הנכון הוא הוצאות ראויות ומידתיות על בקשת סרק.


ברגע שהתיק הולך להוכחות, הוא כבר חי כמה שנים. ההתרחשויות בתיק קשורות לעניין עצמו. איני זוכר למה התבקש הנתון לגבי 50,000, אך אני משוכנע שהמבחן אינו גובה התביעה כמו ההוכחות, כי באופן טבעי, כשיש הוכחות לתיק, ממילא מוגשות בו בקשות רבות יותר למיצוי הזכויות.
היו”ר רשף חן
איך אתה מתמודד עם זה שאומרים לך: אנו משנים את המבנה, ואנו עושים את זה לטובת משלמי האגרות, כי אנו, במקום לא להיות מסוגלים להחזיר את המחצית הראשונה, שהיא המשמעותית, לעומת הסכומים שאתם מדברים עליהם, אנו נחזיר אותה עד לרגע שמתחיל שלב ההוכחות? כלומר אתה תהיה במצב שבו ב-95% מהתיקים יהיו אגרת פתיחת הליך ו-100 ₪ לבקשה, על-פי מספר הבקשות?
כלומר אומרים לך
אנו עוברים לשיטה אחרת, שאומרת שמעכשיו עד שלב ההוכחות אתה משלם לפי עבודה. אם אתה גומר את התיק עד שלב ההוכחות, מה ששילמת על החשבון של שלב ב' יוחזר לך כולו. זה יהיה המצב ב-95% מהתיקים. עדיין כפוף לראיה, אך נאמנה עליי הצהרת הנהלת בתי המשפט, שהסכום שהולך לחזור לציבור המידיינים הוא גדול משמעותית מהסכום שיגבו מהם עבור בקשות אלה. על פניו זה נראה שיטה הגיונית. השאלה, אם גובים 1.25% מראש או לא – אפשר היה אולי להתווכח עליה, אך בהנחה שמחזירים את כל הסכום, זה נשמע טוב.
בועז אוקון
סליחה, אך אני חייב ללכת, כי לא ידעתי שתהיה הפסקה. יכול להיות שנציע לאוצר, הואיל וממילא האוצר מפסיד מהסדר זה, ולא היה קל להעביר את זה שם, אנו חושבים שזה מייעל, אך יכול להיות שהשלב לא בשל. אולי נמשוך את כל התקנות האלה, אגיד את זה עד הישיבה הבאה, אולי נשאיר את המצב כפי שהוא היום, ויכול להיות שעם הזמן יבשילו, יהיו יותר נתונים.
היו”ר רשף חן
אני הייתי תחת הרושם שאנו מתקדמים יפה.
בועז אוקון
אני לא רוצה להיכנס לוויכוח הזה, כאילו בין החברתיים לבין מי שרוצה חלילה לפגוע בעניים. הסדר זה מיטיב עם העניים, הוא נותן כספים לאנשים. האגרה אינה עונש. יכול להיות שמישהו צריך 20 בקשות בתיק, וכולן מחויבות אגרה, למרות שרוב הבקשות אינן מחויבות אגרה, אך ה-20 האלה, אך אין סיבה שיסבסד בעל דין אחר, שהתיק שלו לא חייב את כל המאמץ, את הפעילות הזאת. היום אלה מסבסדים את הפעילות של אלה.

הצענו להצמיד את האגרה אל הפעילות בתיק, להחזיר לאנשים עד שלב ההוכחות, שזה לא דבר מתחייב. קיבלנו על עצמנו כגזרה, שהרבה פעמים אנשים בארץ, עד שהם מגיעים לבית משפט, מתקשים לדבר.
היו”ר רשף חן
הואיל וגם אני תכננתי להמשיך את הישיבה, אני שואל אותך, האם אתה רוצה שאמשיך בישיבה, או אתה מושך את העניין?
בועז אוקון
תמשיך בישיבה.
היו”ר רשף חן
הבנתי שיש הסכמה לגבי הנושא של התובעים שזקוקים לפטור מאגרה, ואני חושב שזה נכון וטוב. על פניו זאת הצעה, שמיטיבה עם ציבור המידיינים כמכלול. לשכת עורכי הדין מדברת גם בשם אלה שלא הולכים להוכחות. למה ההטבה אתם לא שקולה כנגד התוספת לאלה שהולכים להוכחות?
ערן בן-עוזר
אנו אמנם מייצגים את כולם, אך אנו פה בשם אלה שנדרשים להגיע להוכחות, רק שם הקושי. אלה שהולכים להוכחות וצריכים להוציא כסף מהכיס, ויש להם קושי בתזרים, אפילו אם יקבלו אותו בעוד שנים, יהיה להם קשה, לפי ניסיוננו, להוציא כסף מהכיס.
היו”ר רשף חן
ההערה שלכם בעניין מיעוטי היכולת נשמעת נכונה והתקבלה, וכך גם הערתך בעניין הדחייה. אך אתה בעצמך אומר שמדובר פה ב-1,000 ₪ תוספת.
בועז אוקון
אך הנתונים לא מבוססים. בנוסף, ההשוואה של זה, לפי הממוצע, היא גם השוואה לא לקבוצה הרלוונטית.
היו”ר רשף חן
במקרה הגרוע ביותר, תוספת של 1,000 ₪, וכנראה הרבה פחות מזה, זה סכום שהוא בטל בששים לעומת ההוצאות שקיימות בהליך הזה בכל מקרה, למשל שכר טרחת עורך דין. קשה לחשוב על מצב שמישהו שמגיש תביעה על 200,000 ₪ אומר: על 1,000 ₪ לא אגיש את התביעה.
דליה אזוב
למשל, תביעת נזיקין, רשלנות במשהו, זה יכול להגיע למיליוני שקלים, וזה קורה למשפחה ענייה, ומגיע להוכחות. עומד אדם עני מול חברת הביטוח, מי יגיש את הבקשות ומי יתקשה לעשות זאת?
היו”ר רשף חן
אותו אדם יבקש בקשה לפטור מאגרה, יקבל אותה.
דליה אזוב
הוא לא יקבל אותה. הוא מרוויח שכר מינימום, ובשכר מינימום לא נותנים פטור מאגרה. יש לו דירה, יש לו מכונית מקרטעת, הוא לא יקבל פטור מאגרה. מולו עומדת חברת ביטוח שאין לה בעיה להוציא כסף, ובשבילו כל בקשה זה לחם או תרופות.
היו”ר רשף חן
מי שאין לו 100 ₪ לבקשה אמור לקבל פטור מאגרה. אם הוא לא מקבל פטור, יש בעיה נוראית במערכת.
דליה אזוב
ניקח את פרופ' זמיר, שהיה שופט בית המשפט העליון, מומחה במשפט, והוא כתב שבבג"ץ, זכות הגישה לבית המשפט העליון היא כמו זכות הגישה למלון ריץ.
היו”ר רשף חן
זה בגלל שכר טרחת עורכי הדין. האגרה בטלה בששים בעניין הזה.
בועז אוקון
האגרה שמוטלת בבית המשפט העליון והפטור שניתן בבית המשפט העליון- -
דליה אזוב
זה לא כך.
ערן בן-עוזר
יש כמות גדולה מאוד באוכלוסייה שאינם מקבלים פטור, כי קשה לקבלו. אני מסכים עם דליה. אני חלוק על האמירה שזה יהיה מעט. הרבה בקשות יחויבו בפועל.
בועז אוקון
תבדוק את הדברים לפני שאתה אומר אותם.
ערן בן-עוזר
הרבה מהבקשות, יש להן סיווג בלתי-מוגדר, וצפוי שכשלמערכת יהיה אינטרס במובן החיובי של המילה, זה יסווג לאלה שמשלמים אגרה. לכן אם לא תהיה רשימה סגורה- -
היו”ר רשף חן
כשנגיע לשלב הרשימה, נוודא שהיא ברורה.
ערן בן-עוזר
למשל, עורך דין שעובד על אחוזים, אצלו זה עניין מהותי מדרגה ראשונה.
בועז אוקון
אתה מדבר על אחוזים לעניין שכר טרחה, לא לעניין ההוצאות.
ערן בן-עוזר
זה ישפיע השפעה דרמטית על יכולת האנשים למצות את זכויותיהם. זה יפגע בחלשים וייתן יתרון נוסף לחזקים. למשל, אנשי שכונת הארגזים לא מגישים את זה, כי אין להם מאות שקלים.
בועז אוקון
יש ניסיון עם בית המשפט לענייני משפחה, שהוא בית משפט יותר בעייתי מבחינות אלה, וזה אינו מתיישב עם טענה זאת.
יעל גוייסקי
לגבי בית המשפט לענייני משפחה, יגיעו לדיון הבא נציגים שמומחים לנושא זה.
ערן בן-עוזר
אין צורך בעמדה של הכל או לא כלום. יש פה הצעות מצוינות. צריך להידבר ואפשר לשפר.
בועז אוקון
כל ההסדר וכל ההצעה והנכונות ללכת לקראת המידיינים, אם אין בקשות, ההצעה כולה נמשכת.
היו”ר רשף חן
בואו נדבר על נושא אגרת הפרוטוקול.
דליה אזוב
לפני כן אני מבקשת לשאול; כמה עולה למערכת לגבות אגרות? הרי יש לזה עלות.
היו”ר רשף חן
אני בטוח שזה משתלם לגבות אגרות.
דליה אזוב
יש אגרה של 10 ₪. מה מחיר המינימום של אגרה שמצדיק גבייה?
היו”ר רשף חן
תודה. מה לגבי אגרת הפרוטוקול?
לאה רקובר
כפי שאמרתי, היו שלושה סוגים של אגרות: בבית המשפט לתביעות קטנות - אותן ביטלנו בתקנות האלה. היו 37 ₪, וזה מבוטל לחלוטין. היו עוד שני סוגים: 129 ₪ ו-175 ₪. זה היה בכל בתי המשפט. אין פה הצעה לבטל את אגרת הפרוטוקול חוץ מבית המשפט לתביעות קטנות, אך ביצענו הטמעה, שמשמעותה גם ויתור.

בהליכים שאינם כספיים, לאגרה הקיימת הקבועה מוסיפים 130 ₪, שזה היה אגרת הפרוטוקול. לתביעות הכספיות לא הוספנו סכום לשיעור האגרה הנגבה בפתיחת ההליך. מבחינה זאת זה ויתור. כשהתיק נגמר לפני הוכחות, לפי ההצעה שמונחת, האגרה תוחזר בניכוי אגרת פתיחת הליך. לזה הוספנו 175 ₪.
קרן וינשל
במצב היום, בהליכים שאי-אפשר לכמתם שילמו אגרת פתיחת הליך ועוד אגרת פרוטוקול, ואם נגמר ההליך לפני כן, החזירו את אגרת הפרוטוקול.
לאה רקובר
יש שני סוגים של תביעות לסכום קצוב, כשהאגרה היא נומינלית; יש הליכים לפי תקנה 3, אותו סכום ממש כמו אגרת פתיחת הליך, ואז לא היה מה להחזיר, אלא את אגרת הפרוטוקול. המרצות פתיחה שאינן כספיות ואינן בתקנה 3, שם הסכומים הם גבוהים יותר, ואז אגרת פתיחת הליך נשארת בבית המשפט, וכל השאר מוחזר.
היו”ר רשף חן
ועכשיו בהליכים שאינם כספיים אתם מוסיפים 130 ₪ ולא מחזירים כלום. עד עכשיו היו מחזירים ועכשיו לא מחזירים.
לאה רקובר
זה לא נכון, כי בהליכים אלה לא היתה השבה של האגרה, כי השבה של האגרה היתה רק אם התקיים קדם-משפט, ובדרך-כלל בסוגי הליכים אלה אין קדם-משפט. האגרה מושבת בעיקר בתביעות כספיות. בהליכים שהם לא כספיים ולא תקנה 3, יישאר סכום להשבה, והוא עכשיו יהיה קטן יותר ב-130 ₪ ממה שהיה קודם. אך קודם לא החזירו בכלל, לא היתה השבה באמת.
היו”ר רשף חן
בפתיחת ההליך לא תהיה תוספת, במובן הזה מיטיבים, אך כשיחזירו, יחזירו פחות הדבר הזה. בעצם יש פה דחיית האגרה הזאת.
לאה רקובר
ב-10% של תיקי ההוכחות יהיה הפסד קטן מאוד של המערכת. ביתר המקרים לא יהיה הפסד, תהיה דחייה.
דליה אזוב
האגרה בבית משפט השלום היא 412 ₪, נדמה לי. בסעיפים הכלליים יש ניכוי של 400, וצריך להחזיר 12 ₪. אם גומרים לפני ההוכחות או אחרי קדם משפט, מחזירים בסך הכל בבית משפט שלום 12 ₪. זה כל הביג דיל. החזר זה הוא חסר כל משמעות.
מאיר בינג
לגבי מה שאמרת, נכון להיום, מחזירים את ה-130 ל-65%.
היו”ר רשף חן
בכמה תיקים נכון להיום מחזירים את ה-135 ₪? כמה תיקים הם 30% מהתיקים? כמה תיקים יש היום?
אורן האן
אני אבדוק את זה מייד.
ערן בן-עוזר
אני רוצה להעיר; בעניין מה שדיברנו, יש הקלה מסוימת בכך שלא צריך לשלם את זה, אך הערך הכספי שלה בכל מקרה קטן יותר מהקושי המצטבר של האגרות על בקשות בתיקי הוכחות. באיזונים שבין מה מקשה ומה מקל, צריך לראות את זה כמידתו.
היו”ר רשף חן
כמה אחוז מהתיקים הם תביעות כספיות?
אורן האן
אבדוק את זה.
דליה אזוב
יש לי שאלה; בבית המשפט העליון אין פרוטוקול, למרבה הצער. למה גובים אגרת פרוטוקול בבית המשפט העליון? כדאי לשאול את זה את השופט אוקון.
מיכל כהן
משרד המשפטים מתנגד לביטול אגרת הפרוטוקול.
היו”ר רשף חן
או תוותרו על זה או תדאגו שיהיה פרוטוקול.
לאה רקובר
נדבר על זה בינינו.
מיכל כהן
החובה לקיים פרוטוקול קבועה בחוק, זה לא המקום לתקן את זה.
לאה רקובר
אנו נדבר על זה. מתבצע שם רישום כללי, יש קלדניות.
היו”ר רשף חן
האפשרות של קיום הפרוטוקול היא הנכונה מבין השתיים שהעליתי.
מיכל כהן
זה לא נתון לבחירה מבחינת הדיון הזה. יש חובה לנהל פרוטוקול בבית המשפט העליון.
לאה רקובר
זה לא שאין לגמרי פרוטוקול, יש רישום.
ערן בן-עוזר
מעולם לא קיבלתי פרוטוקול.
היו”ר רשף חן
אנו יכולים להתחיל לדון בתקנות.
לאה רקובר
ההפניה של תקנה 15 היא לכל הליך. נוצר מצב, כתוב בתקנה, שאם ההליך מסתיים לפני ישיבת קדם משפט ראשונה, האגרה תוחזר בסכומים, ויש שם הפניה לפרטים, בניכוי סכומים של בית משפט השלום ומחוזי, ואין הפניה לעליון. הכוונה היתה להשבת אגרה רק בתביעות כספיות. מבחינת לשון התקנה, היא מוחלת גם בבית המשפט העליון. יש ישיבה מקדמית, והיתה החלה. הרציונל של התקנה מתקיים גם בבית משפט העליון.


הגישה של בתי המשפט היתה שאמנם התקנה חלה בבית משפט עליון, אך היות שאנו לא יודעים – לבית משפט שלום או לבית משפט מחוזי, אנו משיבים בבית משפט העליון את מלוא האגרה, בהתאם לתנאים של תקנה 15.


התקבלה החלטה, שההשבה לא תהיה של מלוא האגרה, אלא תהיה השבה בניכוי פרט למקביל בית משפט העליון ומחוזי.


הוגש ערעור על החלטה זאת, והוא תלוי ועומד. הכוונה שלנו היתה להביא תקנות אלה הרבה יותר מוקדם לפני הוועדה. נשאיר את ההחלטה במובן הזה, כפי שהיא מנוסחת בתקנות האלה, שיש סכום להשבה, אך לא כמו במחוזי, אלא יותר קרוב לשלום. הגענו להסכמה הזאת, ונמסרה הודעה לבית המשפט שכך יהיה בתקנות, וניתן לעשות החלה רטרואקטיבית של הסעיף הזה בתקנות אך ורק ביחס לסוגי ההליכים האלה.
היו”ר רשף חן
הבנתי את העיקרון. נשמע לי הגיוני שיתקנו את זה. אני מניח שבית המשפט יהיה אז מסוגל לתת פסק דין שמתייחס לתקנות אלה ומפרש לאורן את ההבאה. בית המשפט יכול לקבוע את הדיון למועד שהוא רוצה. אני רואה פה בעיה גדולה עם הנושא הרטרואקטיבי. יש לנו 3-4 ישיבות. תגישו את התגובה שלכם, תגידו מה הודעתם. בית המשפט יחליט. אני מציע לא לעשות החלה רטרואקטיבית. יש כאלה שיחזירו להם את כל האגרה?
מיכל כהן
בניכוי 800 ₪.
היו”ר רשף חן
ואז המשמעות של הרטרואקטיביות היא הטבה עם המידיינים, אלא אם בית המשפט יקבל את הערעור. בית המשפט יפתור את הבעיה.
דליה אזוב
שאלה עקרונית; קראתי את כל התקנות. אולי כדאי שיסבירו, לפי מה נקבע גובה האגרות?
היו”ר רשף חן
מסתבר שהאגרות מכסות כרבע מהעלות.
דליה אזוב
לא, כל אגרה ספציפית.
לאה רקובר
אמנם מונח פה נוסח חדש, אך הוא מונח פה כי לאחר שהתייעצנו עם הנסחית במשרד המשפטים, היא אמרה שיש המון תיקונים, ולכן יהיה נכון יותר להכין נוסח חדש. אך יש פה אותן תקנות, לא שינו את הסכומים חוץ מאשר בשני מקומות, ונצביע עליהם כשנגיע אליהם.
דליה אזוב
אולי כדאי לראות מה ההגיון בכל סכום מלכתחילה, כי זה נראה לי שרירותי, ודאי אם אומרים שהעתיקו אותם.
היו”ר רשף חן
נתחיל.
לאה רקובר
אני לא מציעה להתחיל בהגדרות.
קרן וינשל
אני חושבת שזה עוזר להבנה.
היו”ר רשף חן
נתחיל בהגדרות. לגבי אילו בתי משפט זה לא חל?
לאה רקובר
ענייני משפחה, בית הדין לעבודה.
היו”ר רשף חן
למה אין איחוד?
לאה רקובר
ננסה לשלב.
מיכל כהן
אלה הליכים שונים, חוק שונה.
היו”ר רשף חן
גישור – הגדרה חדשה שנכנסה.
לאה רקובר
אנו רוצים: למעט גישור על-ידי שופט או רשם.
קרן וינשל
אנו רוצים להוסיף גם: למעט שופט בקצבה שאינו ממלא תפקיד שיפוטי.
היו”ר רשף חן
שופט עמית הוא חלק ממערכת בתי המשפט.
קרן וינשל
נמצא לזה ניסוח.
היו”ר רשף חן
הגשת תצהירי עדות ראשית; בפועל הם לא מוגשים עד שמתייצבים בבית המשפט ומצהירים. זה המצב המשפטי, למיטב ידיעתי. בעצם, אתם צריכים להוסיף מצב שבו הצדדים מסכימים לפסק דין על בסיס התצהירים, שמוותרים על שמיעת ראיות. יש 79א, יש מצב שבו עורכי הדין אומרים: אנו רוצים פסק דין, לא פשרה, אך לא רוצים לחקור. זה קורה לא מעט. צריך להתייחס לעניין הזה.
לאה רקובר
נגיע לזה בהמשך.
היו”ר רשף חן
בסדר. תרשמו בפניכם. שמיעת הראיות בעל-פה היא הדבר הנכון.


תביעה לפיצויים בגין נזקי גוף- -
לאה רקובר
זאת הקלה משמעותית ביותר.
דליה אזוב
היום יש פטור בתביעה ייצוגית מאגרה. למה זה לא נכנס פה?
לאה רקובר
ברגע שיעבור החוק, נביא את התיקון.
היו”ר רשף חן
הפטור שאת מדברת עליו מוסדר בחוקים הספציפיים. אני מקווה שעד שנגמור לעבוד על התקנות האלה, יהיה חוק ראשי.
דליה אזוב
ואם לא יהיה חוק ראשי?
היו”ר רשף חן
גברת אזוב, ההערה שלך לא נכונה.


אנו ממשיכים.
לאה רקובר
היום היו משלמים אגרה בעד תביעה כספית ובעד כל סעד נוסף. זאת הקלה, היום אנו מוותרים על הסעד הנוסף.
דליה אזוב
יש סעיף 21, שמדבר על כך שבערעור על פסק דין תשולם אגרה פעם אחת בלבד, אם יש מספר מערערים. נראה לי שזה צריך להיות גם פה.
היו”ר רשף חן
אין אפשרות כזאת.


2(ו): תוסיפו: אם לא ניתנה החלטה המסיימת את ההליך. צריך להיות ברור ש"סופית", כלומר בערכאה הזאת.
דליה אזוב
למה לא יוחזר כל סכום אגרה ששולם בהליך?
לאה רקובר
כי ניתן שירות.
דליה אזוב
אך זה יכול להגיע לסכומים משמעותיים.
היו”ר רשף חן
מדובר במצב שבו שמעו את האדם, ונתנו לו לשלם עד 21 יום לאחר מכן. הערתך לא מקובלת עליי.


2(ז).
דליה אזוב
איך סעיף (ז) מתיישב עם סעיף (ו)?
היו”ר רשף חן
הערתך נרשמה.
קרן וינשל
בסעיף 3 מוסיפים: "5 או 9".
לאה רקובר
כל תביעה שקשורה בהפקעה או בנטילה תיכנס לתקנה הזאת.
קרן וינשל
ההחמרה היא שמצבים שהיה להם פטור עכשיו צריכים לשלם מעט אגרה, וההקלה היא שמצבים שלא היה ברור מהם- -
היו”ר רשף חן
אילו מצבים – היה להם פטור ועכשיו צריכים לשלם אגרה?
לאה רקובר
הקניה. אנו מבטלים את זה, כי זה הליך כמו כל ההליכים.
היו”ר רשף חן
כלומר, כאשר התביעה היא על-פי דין שמתוכו נעשתה ההפקעה, יש התשלום המופחת, וכמעט בכל המקרים אנשים גם ישיגו לגבי גובה ההפקעה וגם יבקשו. בכל מקרה האגרה הזאת תשולם.


בקשה לסעד וכו' - זה חידוש.
לאה רקובר
זה היה פטור, ונראה לנו לא מוצדק, כי זה כמו כל תביעה.
היו”ר רשף חן
סעיף 4(1), מה כוונתו? כלומר הוגשה, שולמה אגרה בהוצאה לפועל, על-פי תקנות ההוצאה לפועל, ועכשיו הוא אומר: במקרים האלה תשלם גם אגרה, לפי תקנות בית המשפט. תשלים. מן הסתם, אלה מקרים שבהם חוזרים לבית המשפט.


בואו נסתכל על פרטים 3, 5 ו-9.
לאה רקובר
ל-450 ₪ הוספנו 130 ₪.
היו"ר רשף חן
כלומר זה מה שזה היום, פלוס 130 ש"ח.
דליה אזוב
אפשר לדעת למה זה 412 ש"ח? איך מגיעים לסכום כזה?
היו"ר רשף חן
האזכור של "הליך" בפעם השנייה יוצר בלבול, כאילו אלה שתי אגרות על שני הליכים.
לאה רקובר
כן, הרעיון הובן.
היו"ר רשף חן
הליך של גישור – זה לרבות או למעט גישור באמצעות שופט?
לאה רקובר
למעט. אתה סיימת את ההליך לפני המועד, תוחזר לך האגרה עד שלב הדיון – אם זה בפשרה, בפשרה, ואם בגישור, בגישור.
היו"ר רשף חן
גישור יכול להסתיים רק בפשרה. יוצא מצב שיגידו: יש פה הוראה ספציפית שאומרת שאם התקיים גישור אצל השופט, צריך לשלם את כל האגרה, ואז אף אחד לא יסכים לגישור כזה. זה לא הגיוני, זה גם לא מה שאתם רוצים. ואם אין דבר כזה, גישור על-ידי שופט, אל תרשמו "למעט".


פרט 5 - בבית דין לשכירות, 200 ₪, זה המצב הנוכחי? היה 203 ש"ח, עשיתם 200 ש"ח. פרט 9 - אותו עיקרון.


פרט 2 בתוספת - הסכום הוא אותו סכום?
מיכל כהן
אין פה שינוי.
היו”ר רשף חן
פרט 8 בתוספת - אין פה שינוי.


5(ב)(1). 42 זה אגרת פתיחת הליך בבית משפט שלום, זה 625 ש"ח. נעשה את זה 412 ₪ פלוס פרוטוקול.
לאה רקובר
סעיף 5(ב)(1) - אנו מבקשים זמן לבדוק, נראה לנו שעשינו טעות.
היו”ר רשף חן
5(ב)(1); בהגדרת "גישור" מוחקים את "גישור על-ידי שופט או על-ידי בית משפט".


5(ב)(3); מה דעתכם לפטור או לדחות?
לאה רקובר
פה זה לא רלוונטי.
היו”ר רשף חן
צודקות - הסתיים ההליך.


5(ב)(4); כיום בית המשפט לא יכול לפטור משני השלישים?
לאה רקובר
לא.
היו”ר רשף חן
זה מתייחס למצב שזה לא נעשה בתיאום עם בית המשפט, אחרת יקראו לזה "פשרה". זה בא למצב שבו המידיין רוצה לחזור בו בשלב מאוחר מדי.


למה ריבית? איך מחזירים כסף?
לאה רקובר
הפרשי הצמדה.
היו”ר רשף חן
אפשר לוותר על הריבית?
קרן וינשל
כלומר מדובר על כל הסעיף, לשני הכיוונים, הצמדה בלבד ללא ריבית.
מאיר בינג
נדבר על זה.
דליה אזוב
אני מבינה שבית המשפט רוצה שלא יגיעו להוכחות, אך צריך להיות גבול. פה לוחצים לזה יותר מדי, ואני חושבת שזה לא ראוי, כי זה תמיד ילחץ על החלשים, שיושפעו מזה, ויאמרו: נחסוך את האגרה ונוותר כעת, כי מי יודע מה יהיה אחר-כך?
היו”ר רשף חן
אנו צריכים לפעול על בסיס ההנחה שהמצב הוא שמשלמים, ואז הגיוני שהתשלום יהיה קשור בשאלה, אם אתה מפעיל את המערכת או לא. זה מה שעושים פה.
דליה אזוב
יש בכל מקרה התייחסות להפרשי כוחות.
היו”ר רשף חן
לא ניכנס לוויכוח פילוסופי.
דליה אזוב
החלשים יושפעו מזה, לא החזקים.


עניין נוסף; חבות הנתבע היא ממועד פסק הדין.
היו”ר רשף חן
בעצם זה במקום מצב שהתובע משלם והנתבע מחזיר לו הוצאות משפט על-פי הערך שבו הן שולמו.


5(ג).
קרן וינשל
ההפניה ל-(5) צריכה להימחק, כי סעיף זה מדבר רק על מצב של פסיקה לפיצויים.
היו”ר רשף חן
נכון. (3) ו-(6) רלוונטיים, ו-(4) לא רלוונטי. (3), בית המשפט רשאי להפחית את האגרה לשליש. למה הוא צריך להשלים? שליש אגרה בבית משפט מחוזי יותר או פחות מאגרה בבית משפט שלום? לדעתי, פחות.
לאה רקובר
האגרה בשלמותה היא של המחוזי.
היו”ר רשף חן
אנו מדברים על תקנה משנה (3). נניח שהוא פוטר את הנתבע. כלומר בכל מקרה יש פה אלמנט של השלמה, ואז זה בסדר.
דליה אזוב
אתם לוחצים לא להתפשר.
היו”ר רשף חן
זה בא להתמודד עם מצב שבו אנשים מגישים תביעות בבית משפט מחוזי, למרות שנראה שהיה צריך להיות בבית משפט שלום.


5(ד).
לאה רקובר
זה חל על כל הסעיף.
היו”ר רשף חן
נוסיף פה: "ויחולו הוראות תקנת משנה (ב)".
לאה רקובר
תקנת משנה (ד) - היא תהיה הסיפא של (א).
היו”ר רשף חן
נכון.


סעיף 6. יש צורך בהגדרה הארוכה של מדד פה?
קרן וינשל
תמיד יש הגדרה זאת פה.
לאה רקובר
קבענו הוראה כללית ב-14, יכול להיות שנוכל להשמיט מיתר המקומות. נתייעץ עם הנסחית.
היו”ר רשף חן
6(ב) - הכל פה בסדר.
דליה אזוב
בעניין ההצמדה כל הזמן מדברים על תוספת עליית המדד. לדעתי, יש להתייחס לירידת המדד, שקורית, תודה לאל. כלומר יש להתייחס ל"שינוי המדד" ולא ל"עליית המדד".
לאה רקובר
אם בין המועדים יש עלייה, מעדכנים. אם לא, לא מעדכנים. זה יכניס את המערכת לסחרור.
היו”ר רשף חן
ההבדל הוא בין תשלום שרואים אותו כמועדים שונים או תשלום שנדחה למועד אחר. אם עקב הדחייה נגרם נזק למקבל, הוא זכאי לפיצוי, אך המשלם לא זכאי לפיצוי על כך. זה ההגיון, וזה נראה לי.


6(ג) - הכל בסדר.


6(ד). יש התאמה מלאה בין זה להליך הנזיקי?
לאה רקובר
כן.
מיכל כהן
זאת, אגב, גם הקלה.
היו”ר רשף חן
כאשר תביעה נמחקת על הסף, למה אין החזר של אגרה?
לאה רקובר
כי החזר האגרה נועד לעודד את הצדדים להגיע לסיום מוקדם. במצב כזה לא נעשתה כל פעולה כזאת.
היו”ר רשף חן
כרגע, לפי הניסוח של (ג), במצב של מחיקה מחוסר-עילה, הוא לא פטור מהחצי השני.
לאה רקובר
הוא פטור.
היו”ר רשף חן
המצב שבו הוא נמחק בידי בית המשפט לא נופלת פה.
לאה רקובר
זאת טעות שלנו. נוסיף את זה.
היו”ר רשף חן
אם כך ננסח את 6(ג): "הסתיים ההליך... יהיה פטור מהמחצית השנייה". כלומר אם התיק הסתיים מבלי שהוחל בדיון, פטורים ממחצית שנייה.


6(ד). המחצית הראשונה נשארת, שיקול הדעת הוא לגבי המחצית השנייה.


סעיף 7 - יהיה לפי פרט בש"א.


סעיף 8(א). מה היה עד עכשיו בתביעות נגזרות?
מיכל כהן
לא היה הסדר ספציפי בתקנות האגרות. היתה אמירה בחוק החברות שבית המשפט יקבע כיצד תשולם האגרה בתביעה נגזרת אחרי שהיא מאושרת.
היו”ר רשף חן
זה חוב ישן שלכם.


כדי שיהיה ברור שהתשלום לפי סכום התביעה שהוא לא קם בכלל, לא נוצרת עילה לחייב בכסף הזה עד שלב האישור. אני מבקש לכתוב: "בהתאם למהות התביעה". אם זה פסק דין הצהרתי, אני חושב שהאגרה היא פחות מ-2,000 ₪.


נעשה כך; בתביעה נגזרת, אם היא בסעד כספי, בשלב הגשת הבקשה אחוז ורבע פלוס אגרת פרוטוקול, את הולכת לפי פרטים 1 ו-7, ואם זה רק מחוזי - 7, אך לא יותר מפרט 7.
לאה רקובר
אם התביעה הזאת מוגשת רק למחוזי, נגיד שאת פרט (ב)(1) נשאיר. לגבי פרט 7 גם אין בעיה. נעשה פה תיקון, ש-(א) יבוא אחרי (ב), כדי ליצור את השינוי המהותי כפי שאמרת. אם אפשר לבקש סעד שאינו כספי, נבקש התאמה זאת. אם אפשר להגיש את התביעה בשלום, נעשה זאת גם.
היו”ר רשף חן
כלומר האישור ישולם לפי מהות התביעה, ומי שישלם הוא החברה. אם החברה לא משלמת, ההליך ממשיך.


סעיף 9. אני מבין שבזה אין שינוי מהמצב הקיים.
לאה רקובר
הסכום לא שונה.
דליה אזוב
לא מכובד לגבות את זה מהאסירים, תשקלו את זה.
היו”ר רשף חן
משרד המשפטים החליט להשאיר את המצב כפי שהוא.


סעיף 10. למעשה, למה זה טוב? תורידו את זה בבקשה. אומר מנהל בתי המשפט שכל ההליך הזה הוא לא טוב. נוריד את זה.


סעיף 11(א), (ב) - בסדר.


11(ג).
דליה אזוב
זה לא הוגן.
לאה רקובר
אחרי שהגענו להסדרים מפליגים, ההוראה כאן נועדה לשמור על מידה מסוימת של הגינות כלפי אנשים שמאריכים את התביעה שלהם ביושר, אומרים מה סכום התביעה, ועל-פי זה בית המשפט מקבל.
היו”ר רשף חן
לא הייתם רוצים לבית המשפט שיקול דעת?
לאה רקובר
לבית המשפט יש שיקול דעת בהסדרים הקודמים. זה עושה סדר, לא יעמידו אנשים אחרים או את בית המשפט במצב של אי-ודאות.
דליה אזוב
אם במהלך הדיון יתברר לתובע שהוא טעה- -
לאה רקובר
אז ישלם אגרה.
היו”ר רשף חן
הרציו של ההקטנה הוא כדי שמלכתחילה לא יעשה מניפולציות.
מאיר בינג
זה פותח פתח למניפולציות.
לאה רקובר
זה הגיע לבית המשפט העליון.
ערן בן-עוזר
לי יש כרגע מקרה כזה. הורדנו תביעה בגלל האגרה, כלומר לא נוכל ליהנות מזה, ואני אומר לך שזה נעשה בתום לב.
לאה רקובר
בתקנת הפטור קבענו שאם אדם הגיש תביעה על סכום כלשהו, ובית המשפט אומר לו שרק לגבי חלק מהסכום נראה לו שיש עילה, הוא רשאי לתקן את סכום התביעה, ולא יהיה חייב ביתרת האגרה.
היו”ר רשף חן
לכל הפחות לתת לבית המשפט את השיקול, כשהדיון עוד לא התחיל.
מיכל כהן
תקנה 15(ז) לא מספיקה?
היו”ר רשף חן
זה לא מצב של פטור. אם השופט יראה שינוי שלא בתום לב, הוא לא יאשר את זה.


אני מציע שלפני שהחל הדיון, בית המשפט רשאי להתיר הקטנת האגרה לאור תיקון סכום התביעה, ובלבד שסכום האגרה לא יקטן מהסכום שהוחלט עד שהחלו הדיונים.
נסכים על המהות
מדברים על שלב שבו ההוכחות לא החלו. עד שלב זה אני מציע שלבית המשפט יהיה שיקול דעת להעמיד את סכום האגרה בהתאם לסכום התביעה. אני חושב שצריך לתת לבית המשפט את שיקול הדעת.


11(ד). בסכומים האלה אין משמעות לשינוי, אז לא נשנה.


אנו עוצרים כאן, תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:15.

קוד המקור של הנתונים