פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

28.12.05


הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

מיום רביעי, כ"ז בכסלו, התשס"ו (28 בדצמבר, 2005) בשעה 10:55
סדר היום
תפעול מגן דוד אדום - הצעה לסדר היום של חבר הכנסת דניאל בנלולו
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

בני אלון

גלעד ארדן

דניאל בנלולו

אבשלום וילן

יחיאל חזן

יצחק כהן

חיים כץ

משולם נהרי

ניסן סלומינסקי

מוזמנים

מירי כהן - משרד הבריאות

רות רלב"ג - משרד הבריאות

אלכס גרינשפן - משרד הבריאות

יובל פרידמן - אגף התקציבים משרד האוצר

אלי בין - מנכ"ל מד"א
שאול אברמוביץ - מד"א
דן עופר - מד"א
ייעוץ משפטי
אפרת קוצ'ינסקי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
לאה קיקיון

תפעול מגן דוד אדום - הצעה לסדר היום של חבר הכנסת דניאל בנלולו
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו עוברים להצעה לסדר של חבר הכנסת בנלולו.
דניאל בנלולו
בתקציב 2005 היה סיכום עם האוצר להעביר 4 מיליון שקל עבור 5 נקודות הזנקה בצפון. אנחנו, לאורך כל השנה, דיברנו עם קובי הבר ועם האוצר שהעבירו אך ורק 2 מיליון שקל למשרד הבריאות, בהתכתבות עם קובי הבר, על ההפרש שנותר, שזה 2 מיליון שקל - לשנת 2005, כאשר אמרנו , על מנת להחזיק את זה גם ב- 2006, נדבר על זה בתקציב 2006 שזה יהיה קבוע בבסיס התקציב. אני כבר מספר חודשים בבדיקות, גם עם המנכ"ל וגם עם העובדים ואני שומע שהאוצר לא העביר את ה- 2 מיליון הנותרים. ראינו מה קרה אתמול בקרית שמונה, ולצערי, אם ההפרש של ה- 2 מיליון שקל לשנת 2005 לא יעברו, זה אומר שחמשת הנקודות תיסגרנה מיידית. לכן אני מבקש, אדוני היושב ראש. אנחנו נשמע את האוצר. אם לא, אחרי מה שקרה אתמול בקרית שמונה ובסביבה - אין לטפל באף פניה של האוצר שמגיעה לפה, כשהאוצר לא עומד במילה שלו שהוא הבטיח לשלם את הכסף הזה מלפני מספר חודשים.
יחיאל חזן
אני רואה שהעסק הזה של מד"א כל פעם מגיע לשולחן הוועדה מחדש. בשנה שעברה, לפני התקציב, נאלצנו שום לחזק את נקודת ההזנקה, גם ברמת הגולן, גם בקרית שמונה, גם ביש"ע. הדבר הזה לא יכול לעלות על הדעת. כאשר אנשים נמצאים במקום שיש בו סיכון חיים, ולא נותנים להם שירותי בריאות. מדינת ישראל, שיש לה היום בקופה מעל 10 מיליארד שקל - הגיע הזמן שזה ייכנס לבסיס התקציב, ושזה לא יגיע בכל פעם לשולחן הזה.
אלי בין
מעבר למה שאמר חבר הכנסת חזן אני רוצה להוסיף שהיתה התחייבות ממשלה לסכום של 1.8 מיליון שקל עבור ניידות טיפול נמרץ בעיר שדרות. מד"א הוסיף שם שתי ניידות והכסף שהועבר - -
היו"ר יעקב ליצמן
מה החוב אליך?
אלי בין
כרגע חייבים עבור ניידת טיפול נמרץ בשדרות – מיליון שקל, ועבור גבול הצפון - 2 מיליון שקל. אלה החובות ל- 2005.
היו"ר יעקב ליצמן
אז כמה זה יחד, 3 מיליון שקל?
אלי בין
עבור 2005, אבל הבעיה היא לא רק ‏2005. אנחנו מסיימים את 2005 - - -
היו"ר יעקב ליצמן
תקציב 2006 לא עלה בכלל. ל-2006 נגיע.
אלי בין
אז נצטרך לקבל הנחיות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני קודם כל רוצה לשמוע את משרד הבריאות.
רות רלב"ג
אנחנו פנינו וניסינו ולהשיג את הכסף הזה שיש לגביו סיכומים, ולצערי – לא הצלחנו. אין מחלוקת שעל ה- 2 מיליון שקל יש הסכמה, והכסף הזה לא הגיע עד היום למרות דרישות תקציביות מאד ברורות שלנו, בכתב ובעל פה. גם לגבי שדרות – זהו החלטת ממשלה. היה לפני חודש מכתב אחרון של המנכ"ל שלנו למשרד רוה"מ, שאמר שהיתה התחייבות, ואם מישהו בממשלה רוצה להחליט שההיערכות הזו מיותרת, אז שיתכבד בבקשה להעביר החלטת ממשלה. אי אפשר להחזיק את השירותים האלה בלי לממן אותם.


לגבי 2006 - אני רוצה להוסיף שנקודת המוצא לגבי נקודות ההזנקה יכולה להיות כזו שיידרש משרד הבריאות או יידרש מד"א מדי שנה לאשרר את הנושא של קיומן, אבל אם מלכתחילה התקציב, בכל פעם, הוא חד פעמי, אז בשנה מעין זו, שבה 6 חודשים לא צפוי לנו תקציב, הלכה למעשה – מד"א לא תוכל להסתכן, והיא תיאלץ לסגור את הנקודות האלה, עד שיעבור התקציב, אלא אם כן יוחלט אחרת.
יובל פרידמן
דבר ראשון – לגבי 2005 - לא אמורות להיות למד"א דרישות, בגלל שיש הסכם שהוסכם, והאוצר מילא אחר חלקו בהסכם. אני רוצה לסייג את זה - -
דניאל בנלולו
מה עם ה- 2 מיליון שקל?
יובל פרידמן
בתוך ההסכם הזה הובטחו 2 מיליון שקל לבסיס, -- 2005 - -. על זה אין ויכוח.
דניאל בנלולו
תסביר, אדוני - איפה ה- 2 מיליון ל-2005 שעדיין לא שולמו. קודם כל, תן לי תשובה לדבר הזה.
יובל פרידמן
אני רואה הסכם עם מד"א שכתוב בו: "סיכום זה ממצה את כל דרישות מד"א בנוגע לתקציב 2005" וכל הדברים שכתובים במסמך הזה - -
דניאל בנלולו
יושבת לידך רות רלב"ג, החשבת, שאומרת שהיה פה סיכום בוועדת הכספים, גם עם קובי הבר, ועם כל הנוגעים בדבר, שהם צריכים להעביר 4 מיליון. העברתם 2 מיליון. איפה עוד 2 מיליון?
יובל פרידמן
כל הכסף – 3 מיליון לפעילות בצפון בשנת 2004, ועוד 2 מיליון שקל לפעילות בצפון, ועוד 4 מיליון שקל נוספים - -
דניאל בנלולו
זה מעבר ל-7 מיליון.
יובל פרידמן
כל הכסף הזה הועבר.
רות רלב"ג
בהסכם – כן. הכסף הזה הוא מעבר.
בנימין אלון
לי אין הערה בתחום התקציבי, למרות שאני אף פעם לא מערב – פשוט קיבלתי כמה מכתבים. אני אתמוך בכל - -. הגיעו אלי כמה פניות. כל ילדיי היו מתנדבים במד"א. הגיעו מכתבים לגבי שבת במד"א שאין שום היערכות - יש רישומים מיותרים בהרבה דברים, כך שכל המתנדבים שהם שומרי מצוות בשבת לא יכולים להתנדב. אני מבקש שתיכנס לסוגיה הזו, תפתור אותה.
חיים אורון
ברגע שיש מחלוקת בין משרדי ממשלה, בין המשרד המקצועי לבין האוצר - אני תומך במשרד המקצועי. אל תהפכו אותנו לשופטים. אם רות רלב"ג אומרת כך, שעל פי דעת מנכ"ל משרדה, אתם חייבים – מיליון שקל, אז אתם חייבים להסביר למה הם טועים. להגיד שההסכם בוצע – לנו אין שום דרך לבדוק את זה. להם יש דרך לבדוק את זה. אתם באים לפה, שני משרדי ממשלה. משרד אחד, המשרד המקצועי אומר לנו שהתביעה של מד"א צודקת, ואתם אומרים: לא, ביצענו את הכל. עכשיו יהפכו אותנו פה - וזה קורה באין סוף מקרים - רות רלב"ג נתנה לי את המכתב של אבי ישראלי . אני מכיר אותו לא מהיום. הוא לא היה כותב מכתב כזה סתם. אז אי אפשר להגיד בוועדה שמבחינתנו אין בעיה, ונגמר העניין. מה אתה רוצה, שאני אחפש את ה-2 מיליון האלה?
יובל פרידמן
לא. אני אסביר.
חיים אורון
רק דקה. זו היתה הערה ראשונה.


הערה שניה - גם מהנייר של מד"א, אדוני היושב ראש - הבור הגדול הוא לא פה. הוא אצל הרשויות המקומיות. מי שלא מבין שהמדיניות המוצלחת של השנתיים האחרונות – כך היא נראית, אז היה לנו לפני שבוע את הכבאים, ולפני שבועיים את המועצות הדתיות, עכשיו זה מד"א ומחרתיים זה יהיה כולם.
היו"ר יעקב ליצמן
למה חיים אורון לא אומר מי גרם לזה? מי היה שר הפנים? מאיזו מפלגה הוא היה?
חיים אורון
אני רוצה להגיד ליושב ראש- שר האוצר היה ביבי נתניהו, ראש הממשלה היה שרון, יושב ראש ועדת הכספים היה - -
קריאות
- - -
חיים אורון
אתם הצבעתם בעד.
היו"ר יעקב ליצמן
לא. נגד. יש לי כלל ברזל - כל מה ש "שינוי" מצביע בעד - אני נגד.
חיים אורון
אלה בעצם תעודות הציון של המדיניות. כי איפה היא נפרמת? במד"א, בכבאים, במועצות דתיות. בכל המקומות האלה - שם, פתאום, העסק נפרם. והוא נופל. החוב גדל במשך שנתיים מ-6.2 מיליון ל-14 מיליון. אם זה היה הממוצע, ברובו, הבור לא היה קיים היום.
ניסן סלומינסקי
זה לא רק המדיניות הזו. כל השנים יש חובות - אתה נתפס על משהו שהוא לא רלבנטי.
חיים כץ
איפה נציגי מפלגת העבודה?
היו"ר יעקב ליצמן
ואיפה "שינוי"?
חיים כץ
איפה נציגי מפלגת "העבודה"? לא מעניין אותם מד"א? איפה מגן העמלים, עמיר פרץ?
היו"ר יעקב ליצמן
ואיפה "שינוי"?
יצחק כהן
אני מראש מודיע- אני תומך במד"א. רק תני לי הסבר, רות רלב"ג איך זה שהוא אומר שההסכם מבחינתם מוצה. אני מכיר את ההסכם, אבל לפרוטוקול זה חשוב מאד.
רות רלב"ג
אני אסביר: נערך הסכם לגבי תקציב 2005. בהסכם הזה סוכם שנקבל 2 מיליון שקל בבסיס, בגבול הצפון. חודשיים לאחר מכן היתה פגישה של שר האוצר, דאז, מר ביבי נתניהו, עם ראש עיריית קרית שמונה, שבה סוכם על מתן 2 מיליון שקל נוספים. הכסף הזה לא הגיע עד היום.
יצחק כהן
קיבלת תשובה?
יובל פרידמן
כן.
ניסן סלומינסקי
תנו לו להסביר, לא נותנים לו להסביר.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא רוצה להיכנס לוויכוח בין האוצר לבריאות - מי אשם, מי נתן את ההוראה. דבר אחד אני מבקש - הפער שמדובר בו הוא לא כסף גדול. מעבר לפוליטיקות - על זה אנחנו מתאחדים, כולנו. אני חושב שמן היושר הוא לבוא ולהגיד - יש כאן ויכוח, ספק אם אתה צודק, וספק אם לא -ואני לא רוצה להיכנס לשאלה מי צודק. בואו נתאחד כולנו שצריכים להציל את 2005. על 2006 נעשה דיון נוסף. לגבי מד"א בעניין 2006 נעשה דיון נפרד. אני מבקש לדעת האם מישהו מחברי ועדת הכספים לא מצטרף להצעתי. כולם מסכימים? אני מבקש, על דעת כל חברי ועדת הכספים - להעביר להם את הכסף בכדי לא לסגור את התחנות האלה. על 2006 נעשה דיון מסודר. נראה בדיוק מי יהיה שר הבריאות, מי יהיה שר האוצר, מי יהיה ראש ממשלה, מי יהיה חברתי. נפתח את כל הדברים מחדש, אבל כרגע, אין לנו אפשרות אחרת. לכן, אני מציע – כשתבוא פניה נוספת, אני, בעזרת השם מבטיח – אם אשב כאן, שנאשר.
יובל פרידמן
הבעיה שלנו היא שכל מה שמגיע למד"א - הועבר - -
חיים כץ
אתה מבין עברית, מה שהוא אמר?
היו"ר יעקב ליצמן
אתה צריך לדאוג - וגם אנחנו צריכים לדאוג לעניין, לאו דווקא בבחירות. זה לא עניין פופוליסטי. אף אחד לא ייתן לך יד כרגע לא להעביר כסף ולסגור את מד"א. אני מציע לך ללכת אל קובי הבר, ואני אחכה כאן, תחזרו אלי. זה לא הרבה כסף. או שתשב אתם, ותגיע אתם להסדר.
רות רלב"ג
רציתי לבקש שוב – אני משוכנעת שהבנת אותי בפעם הראשונה. אני מבקשת מחברי הוועדה לשקול שוב את 2006. צריך להבין שכיוון ש-12 מיליון ושש מאות מהתקציב שלהם הוא חד פעמי - זה לא יוכל להמתין חצי שנה. המשמעות של זה, והם פנו אלינו בכתב - הם הודיעו לנו שהחל מהשבוע הבא הם יסגרו חלק מנקודות ההזנקה.
דניאל בנלולו
לסגור את הכל באוצר. לא להעביר שום דבר של האוצר, נקודה.
קריאות
- - -
דניאל בנלולו
יש לי שאלה - הבעיה ב-2006 - למה זה מעניין עכשיו?
קריאה
כיוון שזה לא בבסיס התקציב.
קריאה
אם זה היה בבסיס התקציב- היינו יכולים לעבוד.
חיים אורון
אני חושב שקובי הבר היה צריך לבוא לפה ולהסביר לנו, קודם כל. הרי זו לא רק הבעיה של הבריאות. יש לך מאות בעיות כאלה, בתקציב. אתה יודע איך הוא יפתור את זה? – לא. אז שיבוא לפה, אלוהים אדירים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע לך - תחזור לאוצר. בשמי ובשם חברי ועדת הכספים: אנחנו מבקשים לסגור את שנת 2005. יש ויכוח, ואין לי זמן לבדוק את זה. תחזור עם פניה היום - נשתדל להעביר את זה. לגבי 2006 - נראה אחר כך מה לעשות.
אלי בין
אני רוצה שתסביר לי איך אתה רוצה שנעבוד.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אומר דבר כזה - אם עכשיו תנדנדו לאוצר על 2006 – גם על 2005 לא תקבלו.
אלי בין
על 2005 לא העבירו לי 3 מיליון שקל.
חיים כץ
הוא אומר שמבחינתו שהבעיה תתפוצץ עכשיו ולא עוד שבועיים. הוא אומר שמבחינתו שלא יתנו לו - - הוא לא יודע לחיות עם מה שנותנים לו.

הישיבה ננעלה.

קוד המקור של הנתונים