ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 20/12/2005

פרוייקט שנת שרות

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

20.12.2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

מיום שלישי, י"ט בכסלו התשס"ו (20 בדצמבר 2005), שעה 9:30
סדר היום
פרויקט שנת שירות
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

אבשלום וילן

אתי לבני

אברהם (בייגה) שוחט
מוזמנים
מיכל צוק – רפרנטית אגף תקציבים, משרד האוצר

חיים הלפרין – מנהל אגף בכיר לשירות לאומי ומורות חיילות, משרד החינוך, התרבות והספורט

טל מנצ'ל – רמ"ד תכנון מקורות ולחימה, משרד הביטחון

יוני בן דור – גזבר הנוער העובד והלומד

שני אורון – תנועת הנוער העובד והלומד

אריאלה סבג – מנהלת המחלקה לאחריות לאומית, תנועת הצופים

ליאור כרמל – מזכ"ל תנועת הצופים

נפתלי דרעי – מזכ"ל מועצת תנועות הנוער בישראל
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
יפה קרינצה

פרויקט שנת שירות
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה בנושא פרויקט שנת שירות. זה דיון קצר, שחברת הכנסת אתי לבני בקשה לקיים. הדיון קצר משום שהייתה בקשה אחרי שסדר היום של הוועדה כבר נקבע. בבקשה, חברת הכנסת לבני.
אתי לבני
אנחנו למודי הבטחות, וגם ההבטחה של 1.9 מיליון שקלים, שאמרו שהשיק בדואר – גם זה לא הגיע. לכן חשבתי שכדאי לקיים את הישיבה הזאת ולחזור ולדרוש את הכספים האלה, ולהעלות גם את נושא תקציב 2006, ואולי גם לגעת בנושא של שינוי הקריטריונים לתקצוב של הש"ש. שינוי הקריטריונים מוריד מתנועת הצופים 40% מהאנשים שהם ש"ש.
היו"ר יעקב ליצמן
חברת הכנסת לבני, קריטריונים זה לא אצלי, וזה גם לא הזמן לדיון בזה. על עצם ההעברה נשמע עוד מעט ממיכל. פורסם בכלי התקשורת שזה סודר, אולי הדואר אשר שהצ'ק לא הגיע, ואולי זה הגיע – גם זה יכול להיות.
אתי לבני
גם ה-1.9 מיליון שהובטחו הם רק חלק מה-6 מיליון שקלים.
אבשלום וילן
הטיפול של משרד החינוך ומשרד האוצר בסוגיה הזאת הוא בושה וחרפה. היום אנחנו ב-20 בדצמבר, מוציאים את הנשמה. אני חושב שבמובן מסוים, אותם גופים שהאוצר לא חפץ ביקרם עוברים ויה דלורוזה. לצערי, יש כאן פרדוקס. לא יכול להיות שכל האנשים המתנדבים כדי לקיים את הפעילות המבורכת של תנועות הנוער, שנה אחרי שנה יעמדו כעניים בפתח ויתחננו. שנה שלמה גופים ציבוריים נותנים מימון ביניים עד אשר הכסף מגיע.

אדוני היושב ראש, הוועדה ממשיכה לעבוד גם בינואר וגם בפברואר, אני מבקש שתקיים דיון על כל הנושא הזה לגבי שנת 2006 כדי שהכסף יעבור לאורך כל השנה, ולא יהיה מצב ששנה אחרי שנה בסוף דצמבר יתחיל מחול השדים וכמה אנשים עושים טובות. דיברתי גם עם השרה וגם עם המנכ"לית החדשה איך פותרים את הסוגיה הזאת במהלך השנה ולא חוזרים בעוד שנה על הריטואל המבזה הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה. מר דרעי, תספר לנו על הפעילות.
נפתלי דרעי
הרעיון הוא שבוגרי תנועות הנוער שמסיימים כיתה י"ב דוחים את השירות הצבאי שלהם בשנה. הם מתגייסים לשנת שירות בהתנדבות ומשובצים בקבוצות שגרות בקומונות, בעיירות פיתוח בעיקר ובאזורי מצוקה. הם עושים פעילות קהילתית ותנועתית במשך שנה ללא קבלת שכר. כל התקציב שמדובר עליו הוא כדי לשכור להם דירות, לשלם חשמל, מים, לגייס אותם, להכשיר אותם ולתת להם תקציב מינימלי לכלכלה ונסיעות. על זה מדובר. שנה שלמה, מספטמבר עד אוגוסט בשנה לאחר מכן, הם עושים עבודת התנדבות. הם באים מכל תנועות הנוער ומארגונים נוספים. יש לתנועות הנוער בלבד כ-1,200 מתנדבים בשנה. את העבודה שלהם מרגישים גם דרך הרשויות המקומיות וגם דרך הארגונים והפנימיות שהם עושים בהם את העבודה.
היו"ר יעקב ליצמן
מה התקציב השנתי?
נפתלי דרעי
אנחנו מדברים על כ-20 מיליון שקלים, שזה השתתפות של משרד החינוך. זה מהווה כ-75% מהעלות הכללית של הפרויקט.
היו"ר יעקב ליצמן
צריך השתתפות עצמית, זאת הכוונה?
נפתלי דרעי
אנחנו לא מפעל שמייצר רווחים, את ה-25% הנוספים אנחנו מגייסים ממקורות אחרים. נכנס חבר-הכנסת בייגה שוחט, וזאת ההזדמנות להגיד לו תודה, שבחמש השנים האחרונות הוא החזיק את המפעל הזה על הכתפיים שלו. צריך לדאוג להכניס את זה לבסיס התקציב ולגמור את הסאגה הזאת.
היו"ר יעקב ליצמן
מיכל, איפה הצ'ק?
מיכל צוק
שני דברים עלו כאן. אחד, לגבי תקציב 2005, שיש בעיות בהעברה של הכספים. אלה שאלות שצריך להפנות למשרד החינוך, כי אנחנו העברנו את הסכום.
יעקב ליצמן
כמה יש בספר התקציב?
מיכל צוק
בשנת 2005 היו 20 מיליון שקלים.
יעקב ליצמן
העברתם את זה בתחילת השנה ואין דה הרטוך, אין כאב ראש, הכל בסדר? יש בעיה?
מיכל צוק
צריך לשאול את משרד החינוך. אנחנו לא נתקלנו מבחינת התקצוב שלנו. במשרד החינוך נקבעו קריטריונים והם מחלקים לפיהם. אני לא יודעת באיזה שלב זה נעשה.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל את יודעת על איזו בעיה. לא, טוב. כן, אדוני.
חיים הלפרין
התקציב הועבר למשרד החינוך בסוף אפריל, כשההסכם הקואליציוני נכנס לתוקפו. השרה חתמה עליו ב-31 באוגוסט.
יעקב ליצמן
זה גם עוול, אבל נניח מה-31 באוגוסט עד עכשיו? כמה כסף שולם מעשית עד היום?
חיים הלפרין
כשמונה מיליון שקלים.
יעקב ליצמן
8 מתוך 20, ואנחנו ב-20 בדצמבר? זה כמעט כמו הישיבות.
אבשלום וילן
איפה עוד 12 מיליון?
יעקב ליצמן
שמונה מיליון שוחררו היום? מתי אתם משלמים את 12 המיליון הנותרים? היום?
חיים הלפרין
הדיון הבא של ועדת התמיכות יתקיים ב-20 בינואר.
היו"ר יעקב ליצמן
לא, אדוני.
חיים הלפרין
ועדת התמיכות היא גוף סוברני.
יעקב ליצמן
לא סוברני, כי אתה מעביר את הכסף הזה ל-2006, ואז אתה לא יכול להעביר את הכסף הזה בינואר, כי בינואר אתה חייב להעביר 1 חלקי 12. אין תקציב, ואתה דוחה את זה ליוני. לא, אני לא מסכים בשום אופן.
חיים אורון
למה ועדת התמיכות מתכנסת בינואר?
חיים הלפרין
משום שמוגדר שהתקצוב הוא על פי ביצוע בפועל, על פי הוכחת תשלום בפועל. אבל כיוון שאי אפשר להעריך מראש – כך לפחות החשבות של משרד הפנים חושבת – כמה יוצא בדצמבר, לכן ב-10 בינואר הגופים יוכלו להגיד מה היה הביצוע בפועל.
חיים אורון
דיברנו על זה 100 פעמים. אני מבין שדצמבר נורמלי זה 1 חלקי 12. אנחנו עכשיו הולכים לקראתכם, בדצמבר לא נורמלי כל תנועות הנוער מבזבזות בדצמבר כסף שאין להן, 2 חלקי 12. למה עשרה חודשים אי אפשר להעביר 80%? לפי דעתי אפשר היה להעביר 95%, אבל בסדר, החשבות פוחדת שאיזו תנועת נוער תקבל 500 שקלים יותר מידי עבור ש"ש בירוחם. אבל למה אי אפשר להעביר 80% החודש? מי יממן את זה? אני מממן מהתקציב שלי את הש"ש של השומר הצעיר. למה? אני מממן להם כל חודש מהמסים הישירים שאני משלם ש"ש של השומר הצעיר בירוחם. למה זה צריך להיות ככה? תפסיקו עם זה כבר.
יעקב ליצמן
זאת בעיה של משרד החינוך בכללו על הכל. על פי החוק אתה אמור לשחרר מקדמה של 20% בלי כלום. את זה היית צריך לעשות במאי.
חיים הלפרין
זה מה שהלשכה המשפטית אומרת, לא אני.
יעקב ליצמן
אתה ממונה על זה? אתה צריך להגיד ללשכה המשפטית שעל פי החוק, יש סעיף בחוק שאומר שיש מקדמה של 20%. אם לא הסתדרת אי אפשר לסגור שירות, נותנים 20% מקדמה. אל"ף, למה לא נתת? בי"ת – זאת טענה לש"ש - למה לא צעקתם את זה כל השנה? איפה הייתם?
נפתלי דרעי
כל יום אמרו לנו מחר תקבלו.
יעקב ליצמן
אני מכיר את זה כל כך טוב מדברים אחרים, אבל אני לא רוצה להעביר את הדיון לפסים אחרים. אני לא מוכן שתעבור לינואר אפילו אגורה אחת. אני חושב שזה עוול. הם לא יודעים מה שוועדת התמיכות הולכת לעשות, אתם הולכים להעביר את הכסף הזה ליוני. זה מה שאתה הולך לעשות – לא אתה אישית, המשרד. אני צודק או לא צודק? גם היא – מיכל צוק – אומרת שאני צודק.
אבשלום וילן
זה מעשה בל ייעשה. לא שמעתי שמשרד החינוך הקפיא משכורות. פה הם לא מקבלים משכורות, זה הוצאות נסיעה שלהם ותקציב הקומונות. את מחייתם הם מקבלים או מההורים או מגופים ציבוריים אחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש שהמנכ"לית של משרד החינוך תבוא לכאן. אעשה הפסקה ונחכה לה.
אבשלום וילן
זה חייב להיגמר היום. 95% מהכסף צריך לעבור היום. זאת כבשת הרש, זו חוצפה, וכל הסיפורים הביורוקרטיים האלה לא נכונים כי משכורות אתה משלם ודברים אחרים אתה משלם.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר-הכנסת שוחט, בבקשה.
אברהם בייגה שוחט
באתי לכאן כי עסקתי בזה בשנים האחרונות. היו הרבה מאוד ישיבות כדי שיתאפשר ביצוע העניין. כל ההצעות היו לא לערבב את זה בתקציב הרגיל, אלא להפריד. יותר משאני מתפלא על כך שדוחים את זה לינואר, כי כל אחד מבין שבאין ממשלה ובאין תקציב הסיפור יהיה 1 חלקי 12 מבסיס התקציב, ובבסיס התקציב אין ש"ש. כלומר, לא רק שלא יעבירו את הכסף של השנה אלא גם לא יעבירו את הכסף של השנה הבאה, כי זה לא בבסיס התקציב של השנה שעברה. זה הכל תוספת, זאת תקנה מיוחדת.


לכן, חייבים לעשות
מאמץ עליון, ואני בטוח שיש דרכים לשחרר את זה. אם לוקחים סיכון מסוים אבסורדי על איזשהו דיווח כזה או אחר, לפחות אתם יודעים במה מדובר. ההסתכלות האלה הייתה שצריך לתת לנערים האלה שדוחים את הצבא, הולכים לעבוד במקומות הכי קשים, ומקבלים פחות מאשר שירות לאומי. אבל זה התגלגל כפי שהתגלגל.

אני חושב שחובה להכניס את זה לבסיס, כי יש תקנה, יש סעיף ויש קריטריונים. זה לא נושא קואליציוני, זה טירוף מוחלט. דאגתי שנה אחרי שנה, ורבתי כל שנה כדי לקבל את הכסף, אבל נגמר העניין. זה צריך להיות בתוך הבסיס, והוועדה צריכה להגיד לקובי שאם זה לא ייכנס לבסיס זה ייכנס כאן בדיוני התקציב. לגבי 2005 – אפשר למצוא את הדרך לשחרר את זה.
יעקב ליצמן
המנכ"לית בסיור בחוף הכרמל. אם אדע שהיא תוכל להגיע אחר הצהרים אחדש את הדיון אחר הצהרים על הנושא הזה.
חיים אורון
יש פה נקודה טכנית. חיים, כשאמרת שזאת ועדה בלתי תלויה, למה הכוונה?
חיים הלפרין
היא מוגדרת משפטית. אני מכנס אותה באופן יזום מחר כדי לגמור את הנושא.
חיים אורון
אני רוצה להבין למה הוועדה לא יכולה לדון עד נובמבר לגבי תנועות שנתנו לכם את החומר עד נובמבר.
נפתלי דרעי
אני מוכן לתת התחייבות שאם נתנו לנו שקל יותר, יקצצו לנו בשנה הבאה.
חיים אורון
יש תקנות, זה כבר נמצא אצלכם. בין מאי לאוגוסט היו תקנות. עכשיו אני שואל למה אי אפשר לכנס את הוועדה מחר, ולתת לתנועות שהגישו את החומר עשרה חודשים?
יעקב ליצמן
אתה סוברני לחדש את הוועדה? אני פונה אליך היום לחדש את - - -
חיים הלפרין
צריך לזמן את מוטי מרוז, החשב שלנו.
יעקב ליצמן
נעשה את זה גם. אני מבקש ממך, על פי דרישת הוועדה – כולנו מאוחדים בנושא הזה – שתחזור למשרד, תחדש את הוועדה ותאשר. סוברני לא סוברני, תלוי בלתי תלוי – אני לא מכיר את כל המילים האלה. אני רוצה שתחדש את הוועדה ותעביר את הכסף השנה. זאת דרישת הוועדה.

אם לא תעשה את זה היום, אעשה דיון אחר הצהרים, ויש לי אינסולין שחבר הכנסת אורון לא מרשה לי להשתמש בו, אבל יכול להיות שאשתמש בו. אראה שלא רק על הישיבות אני עושה עיכובים, אלא גם על הש"ש.

הם לא הבינו מה המשמעות של מה שאמרת, אנחנו כן מבינים. הכסף הזה חייב לעבור כל זמן שהמחשב של משרד האוצר פתוח, וזה אומר עוד כמה ימים. בכדי שתוכל להעביר את זה אתה חייב לעשות דיון מחודש בוועדה. אנחנו מבקשים, בוועדת הכספים, אחרת תהיה בעיה עם הרבה יותר כסף. יש לי כאן מיליארד וחצי שקלים של משרד החינוך, לא אשחרר אותם. חבר-הכנסת אורון חולק עליי, אבל אעשה את זה.
חיים אורון
יושבים פה גם מדריכים שלא מבינים את השיח הזה, וחשוב שיבינו אותו. יש היום בוועדה 1.5 מיליארד שקלים של משרד החינוך, שאני רב עם ליצמן שאסור לעכב אותם. הוא מחזיק את זה, ויכול להיות שהוא צודק. זאת אומרת, שזאת הדרך היחידה לעבוד עם משרד ממשלתי. החשב לא נותן, האוצר אומר: שחררתי את הכסף.
חיים הלפרין
זה לא הצד הזה באוצר.
חיים אורון
אותנו זה לא מעניין.
אבשלום וילן
תזמין את מוטי החשב ותזמין את נציג החשב הכללי, שישמע מה אנחנו חושבים.
יעקב ליצמן
חיים הלפרין, סדר הדברים הוא כזה. אתה חוזר למשרד, תעשה מה שאתה יכול. אני מצפה לשמוע ממך עד 11:00 שאתה מכנס את הוועדה היום ומעביר החלטה ברוח הדברים שביקשנו ממך. אם ב-11:00 לא אקבל תשובה, אחליט עם חברי הוועדה מה לעשות. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים