ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/12/2005

פרוטוקול

 
PAGE
35
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

21/12/2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 259

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

שהתקיימה ביום רביעי, כ' בכסלו התשס"ו (21 בדצמבר 2005), שעה 09:30
סדר היום
ארגון נכי צה"ל – דוח מבקר המדינה 56א', עמ' 271.
נכחו
חברי הוועדה: מל פולישוק בלוך – היו"ר

זבולון אורלב
מוזמנים
יעקב אור – משנה למנכ"ל וממונה על חטיבת הביטחון, משרד מבקר המדינה

אבשלום אייזנברג – מנהל בכיר על אגף, משרד מבקר המדינה

עזרא סרי – ראש היחידה לשיקום ותעסוקה והכשרה מקצועית, משרד הביטחון

עו"ד אביטל שרייבר – סגנית רשם העמותות

אסף רגב – אגף תקציבים, משרד האוצר

יעקב ברקאי – אגף תקציבים, משרד האוצר

משה מטלון – יו"ר ארגון נכי צה"ל

יצחק הומינר – יו"ר הוועד הארצי, ארגון נכי צה"ל

קובי כספי – מנכ"ל ארגון נכי צה"ל

עו"ד יוסי לוי – יועץ משפטי, ארגון נכי צה"ל

רו"ח נועם הדר – ארגון נכי צה"ל

עו"ד תמר חיימוביץ – ארגון נכי צה"ל

משה גל – יועץ תקשורת, ארגון נכי צה"ל

מלכיאל פרומקין – חבר בארגון נכי צה"ל

אריאל מרקוביץ – חבר בארגון נכי צה"ל

שמעון קרבינסקי – חבר בארגון נכי צה"ל

רן גוטליב – חבר בארגון נכי צה"ל

יאיר להב – חבר בארגון נכי צה"ל
מזכירת הוועדה
ריקי אליה
רשמה
דקלה אברבנאל

ארגון נכי צה"ל – דוח מבקר המדינה 56א', עמ' 271
היו"ר מל פולישוק-בלוך
שלום לכולם. על סדר היום ארגון נכי צה"ל – דוח מבקר המדינה 56א'. הסיבה שהמבקר מצא לנכון לבקר את הארגון, את העמותה, היא משום שהיא מקבלת תקצוב מן המדינה. אם אני זוכרת נכון, המספר הוא כ-8 מיליון ש"ח בשנה.
משה מטלון
4 מיליון ש"ח בשנה האחרונה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
בתקופת הדוח 8 מיליון ש"ח והשנה 4 מיליון ש"ח. אבל יש תקצוב, ולכן יש מקום שמבקר המדינה יתייחס לזה. כמובן, העמותה היא צריכה להיבדק גם על-ידי רשם העמותות, ויש כאן נציגה שלו.

הסיבה המרכזית שאנחנו עוסקים בנושא הזה היא שזה ארגון שנוגע לכל אחד ואחד מאתנו אזרחי מדינת ישראל. אולי בכך חשיבותו. אומנם נכי צה"ל סובלים על גופם את הפגיעה, אבל הם צריכים להיות בלבם של כולם, ואני חושבת שזה גם המצב. לכן כל כך חשוב הנושא הזה, בעיני לפחות.

הדוח מעלה כמה ליקויים ארגוניים. את פרטי הדוח נשמע מייד מאנשי המבקר. אני רוצה לומר לכם שהחומר הרב שיש לי פה הוא משום שזו הישיבה החמישית בקדנציה הזאת, של הכנסת ה-16, בנושאים של נכי צה"ל. גם קודמי לתפקיד – חברי הכנסת אמנון כהן ויורי שטרן – התייחסו לנושא. אחת הסיבות לכך, מעבר למה שכבר אמרתי, היא שנכי צה"ל מרגישים לא טוב, בלשון המעטה, בנוגע לטיפול בהם. ו"לא טוב" – זה מכל מיני גורמים, לא רק בגלל ארגון נכי צה"ל. חלק מהתלונות הן בהחלט לארגון עצמו כארגון, ולמי שעומד בראשו. חלק מהתלונות הן למדינה ולמי שעומד בראשה. בסך הכול, מחובתנו כנבחרי ציבור, ומחובתי כיושבת-ראש הוועדה, לשמוע את התלונות, לשים אותן על השולחן ולתת לאנשים להשמיע את תלונותיהם – בעיקר כדי לתקן. זאת המטרה, לתקן. מי שלוקה בתפקידו או לא עושה את תפקידו כמו שצריך, אולי לא צריך להיות שם. אני לא אומרת מי ומה, אלא אני אומרת זאת באופן כללי, מבחינת ביקורת.

כאשר ארגון כלשהו אינו מתנהל כשורה, באופן תקין ובאופן שמשרת את מי שצריכים לקבל את השירותים ממנו, בדרך כלל צריך להתחיל ולחפש את המנהל, את מי שעומד בראש המערכת. כך אנחנו נעשה גם עכשיו. לכן אני שמחה שמר מטלון כאן. נשמע את דברי הביקורת, ואחר כך נשמע את ראש הארגון וגם אנשים שרוצים להתייחס. יש אנשים שרוצים להתייחס? אני לא מכירה את האנשים.
קריאה
אני חבר בארגון, ובאתי לשמוע ולתמוך.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
בסדר. נשמע את אנשי המבקר, נשמע מהם הליקויים, ואחר כך נשמע את התשובות.
יעקב אור
בוקר טוב. את הליקויים יציג מר אבשלום אייזנברג, ראש האגף הממונה. אזכיר שהדוחות שהיושבת-ראש נגעה בהם הם בעיקר הנושאים שנקשרו לטיפול באגף השיקום. הדוח הזה עוסק בארגון הנכים. כל אחד מהגופים עומד בפני עצמו.

שנית, הארגון הוא באמת ארגון מאוד מיוחד, הוא הארגון היציג היחיד של נכי צה"ל. מדובר בכ-50,000 איש, אולי זה כבר יותר היום. הוא עומד בשתי חזיתות: פעם אחת מול הנכים, והנכים רואים בו ארגון יציג מול מוסדות המדינה; פעם שנייה כעמותה לכל עניין ודבר. בלי קשר לדוח עצמו, ביטוי למעמד המיוחד הזה אפשר למצוא באירוע מלפני שלוש שנים, כאשר נרצח, או נהרג – אני לא יודע מה תוצאות המשפט – מר פורן.
משה מטלון
נרצח. רצח ומאסר עולם.
יעקב אור
ראו אותו עומד בחזית. הוא היה איש הארגון, מייצג הארגון מול מוסדות המדינה. זה דבר נורא, וזה מציג את הדילמה המהותית הזאת שהארגון עומד בה. ראוי לזכור את זה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לפי שאתה ממשיך אני רוצה להבהיר: הישיבות עסקו בשיקום, אבל השיקום הוא של נכי צה"ל. זאת היתה כוונתי. עסקנו כאן בנכי צה"ל. הישיבות בהחלט עסקו בשיקום ובהיבט של התייחסות המערכת השלטונית.
יעקב אור
משרד הביטחון, אגף השיקום.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
נכון. עלו בהן לא מעט טענות מבחינת ההתייחסות של נכי צה"ל. ברור שלא כל הישיבות עסקו בארגון עצמו, לא זאת היתה כוונתי. הקשר הוא קשר ענייני מהותי בהתנהלות של הדברים. הטענות שהושמעו הן שיש בעיות בשיקום, וארגון נכי צה"ל לא עושה תפקידו כהלכה, כך העלו החברים בעמותה. צריך להגדיש זאת. כפי שאתה אומר, זאת הפעם הראשונה שדוח המבקר עוסק בארגון כארגון, ואולי הפעם נוכל לעשות את ההקשרים בין הדברים. יש כאן נציג למשרד הביטחון?
עזרא סרי
אני ראש היחידה לשיקום ותעסוקה והכשרה מקצועית.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אני שמחה שאתה כאן. אשמח לשמוע על דברים שעלו מישיבות קודמות וקשורים לנכי צה"ל, כמו דוח ורדי וועדת למד. כי הדברים לא הגיעו לידי פתרון, ובסוף הנכים הם שסובלים.
יעקב אור
הוועדה עסקה לא מעט, בלי שום פרופורציה לדיונים אחרים, בנושא של שיקום הנכים.
אבשלום אייזנברג
בוקר טוב לכולם. לפני שאפרוש את תקציר הליקויים שעלו במהלך הביקורת, אני מבקש לציין שתי נקודות חשובות. ראשית, אני מבקש לציין לשבח את שיתוף הפעולה שקיבלנו מהעמותה – שהיא גוף פרטי, "ארגון נכי צה"ל" – ובראשה היושב-ראש משה מנטלון וגם המנכ"ל וגם המבקר הפנימי. שיתוף הפעולה היה ראוי מאוד, ואני מציין זאת במיוחד.

שנית, כבר נאמר פה שזה ארגון מיוחד. מעבר לכך שהוא מייצג 49,000 איש, יש לו מעמד מעין משפטי. מצד אחד הוא עמותה פרטית, מצד שני הוא לא הוקם על-פי חוק, אין לו סמכות על-פי חוק, אבל הוא ממלא פונקציה ציבורית. אילולא הארגון הזה היה קיים, המדינה היתה צריכה לתת תשובה על העניין הזה. זו ייחודיותו ולכן אנחנו רואים חשיבות בעריכת ביקורת בארגון.
פרטים נוספים על הארגון
זו עמותה מהגדולות בארץ, שמגלגלת מחזור של 80 מיליון ש"ח ומעסיקה כ-300 עובדים. היא מחזיקה בנכסים פיננסיים, שבעת הביקורת ערכם היה 170 מיליון ש"ח.

לגבי הליקויים, מצאנו מספר ליקויים בכמה תחומים. ראשית, במסגרת הנורמטיבית לפעילות הארגון. מצאנו שהתקנות והתקנון של הארגון ושל קרן נכי צה"ל – עמותה נוספת שהארגון הקים, שמשמשת זרוע לגיוס תרומות וניהול הכסף – אינם כוללים תחומים חיוניים להסדרת הפעילות התקינה של הארגון. כדי לסבר את האוזן, מדובר באי-הגדרת תפקידי המנכ"ל ומנהל הכספים, חסרים עקרונות פעולה של ועדת השקעות, ועדת נכסים, ועדת המינהל וועדת משאבי אנוש.

בנושא ההתקשרויות, מצאנו שמרבית ההתקשרויות שהארגון עושה עם ספקים לצורך רכש סחורות או שירותים נעשות ללא קבלת הצעות מחיר וללא קיום הליך תחרותי. דבר נוסף שמצאנו, ותוכלו להגיב אחר כך, הוא שבין השנים 2001-2004 מונו ללא מכרז כמה בעלי תפקידים בכירים בארגון – בהם מנהל בית הלוחם בתל-אביב, מנהלי אגפים ומנכ"ל. ובה בשעה כמה בעלי תפקידים מקבילים כן מונו במכרז. יש חוסר עקיבות: בכמה מקרים מאמצים כללים של הסקטור הציבורי, מה שהמעמד המיוחד מחייב, שאנחנו רואים אותו כמעמד מעין-ציבורי, ובמקרים אחרים הם בוחרים שלא לעשות כן.

אני מתייחס גם לנהלים פנימיים חוץ מהתקנונים. גם הנהלים הפנימיים לוקים בחסר, בתחומים של כוח-אדם. לא ארחיב, אבל הכוונה להעסקת עובדים, זכויות וחובות של עובדים, תשלומי שכר והוצאות אחרות לעובדי. אלו לא מקבלים ביטוי נאות בנהלים הפנימיים של הארגון.

בנושא של ניהול, פיקוח ובקרה על הפעילות השוטפת, מצאנו שבמשך שנים הארגון התנהל ללא תוכנית עבודה, לא שוטפת ולא רב-שנתית. לדעתנו דבר כזה מעיד על פגם, וזה בהחלט לא תורם לניהול השוטף התקין. יש להסדיר את הנושא הזה.

מצאנו שבשנים 2000-2003 חלה עלייה מתמדת בגירעון התפעולי של חלק ממוסדות הארגון. אני מדבר על בתי הלוחם וגם בית ההבראה בית קיי. הדבר הזה לא מטופל לעומק. מצאו גם מקרים רבים שבהם גופים של הארגון הוציאו כספים מעבר לתקציב מאושר, סכומים די גבוהים – מיליוני שקלים, עם חריגה של עשרות אחוזים או מאות אחוזים – ורק לאחר תקופה הביאו את זה לאישור בדיעבד. ברגע שמביאים לאישור בדיעבד, התקציב מאבד מכוחו ככלי בקרה. ראוי להסדיר זאת מהר לדעתנו.
לעניין כוח-אדם
המבנה הארגוני בארגון אינו משקף את הגידול הניכר בפעילות שחלה בשנים שחלפו מאז שזה נקבע. הוא גם לא מגדיר פעילויות, אחריות וסמכות של בעלי תפקידים מרכזיים בארגון. הערנו על כך בדוח. יש תופעה של העסקת עובדים קבועים על-פי טבלת שכר.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
370 עובדים?
משה מטלון
כן. יש בתי לוחם. חלק מהאנשים הם עובדי שעה – מדריכי ציור וכו' – והם נחשבים עובדים, אבל אלו עובדי שעות. עוד ניתן לכם רקע.
אבשלום אייזנברג
הארגון נותן שירותים נרחבים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אני יודעת. לא חשבתי שכולם במשרד. אבל זה היקף אדיר.
אבשלום אייזנברג
העובדים הקבועים מועסקים על-פי טבלת שכר שהארגון קבע. מצאנו מקרים רבים שבהם הארגון העניק לעובדים האלה דרגות שחרגו מהטבלה הזאת. לא קיבלנו הסברים. בכמה מקרים שילם הארגון, באישור הוועד הארצי, משכורות ותוספות שכר בדיעבד לעובדים שביצעו עבודה או פרויקט שחרגו מהגדרת התפקיד שלהם. הבעיה היא שלא קבעו זאת מראש, לא הודיעו שתהיה פעילות חורגת וביקשו לכך אישור תוך הסתכלות על סדרי העדיפויות של תוכנית העבודה. אלא באים בדיעבד, ואז שמים את הוועד הארצי בסד. העבודה כבר בוצעה. מי שביקש את העבודה לא הביא זאת לאישור המוסדות המתאימים. זה הליקוי.

בנושא של ניהול פרויקטים, הכוונה להקמת שני בתי לוחם חדשים, בבאר-שבע ובאשדוד. עלות ההקמה וההחזקה מוערכת בעשרות מיליוני דולרים. בתקופה שבין 1969 ועד מועד סיום הביקורת, 2004, חלו שינויים ניכרים בתכנון של בית הלוחם בבאר-שבע, למשל: הוא גדל פי שניים, והעלות צמחה מכ-5 מיליון דולר ל-12 מיליון דולר. לא מצאנו שהוועד הארצי דן בגידול המשמעותי הזה ונתן לו אישור.
זבולון אורלב
בכל דוח אנחנו שומעים זאת לאורך כל הדרך. הפרויקט התחיל ב-5 מיליון ונגמר ב-15 מיליון דולר.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
קיבלנו דוח חדש על הרשויות המקומיות, ענייני תכנון ובנייה, שם תראה מה זה. מה שעשינו עד עכשיו זה כלום לעומת מה שיש פה.
זבולון אורלב
ליושב-ראש הבא של הוועדה תהיה הרבה עבודה.
אבשלום אייזנברג
יש עוד שלושה תחומים שמצאנו בהם ליקויים. ראשית, ניהול נכסים: לארגון נכסים בערך של כ-5 מיליון דולר. אין בו מדיניות בוררה וארוכת טווח לגבי ניהול הנכסים.
זבולון אורלב
בתי הלוחם לא שייכים לארגון? שייכים. אז הנכסים זה רק 5 מיליון דולר?
אבשלום אייזנברג
אני מדבר על מגרשים, דירות ומשרדים חוץ מהדברים האלה. דברים שקיבלו מירושות ועזבונות. הם משכירים אותם וכו'.
זבולון אורלב
בית הלוחם בירושלים זה במסגרת ה-5 מיליון דולר? הוא לבדו שווה יותר.
אבשלום אייזנברג
לא, הוא לא נכלל בזה. אני מדבר על דברים נוספים שהם קיבלו מעזבונות ומירושות. הם מפעילים אותם ומקבלים את הפירות.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
כמה בתי לוחם יש? שלושה?
משה מטלון
בינתיים. מתוכננים עוד שניים, בבאר-שבע ובאשדוד. אסביר אחר כך.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
נקווה שלא נצטרך את זה.
אבשלום אייזנברג
הארגון מחזיק בבית הבראה בית קיי בנהריה. הבית הזה גורם לארגון להפסדים ניכרים, ועדיין לא נמצא פתרון. יש ועדת היגוי שמינו לטפל בזה.
זבולון אורלב
מי מממן את השהייה של נכי צה"ל בבית קיי?
משה מטלון
הנכים, וגם משרד הביטחון, על-ידי הפניות.
אבשלום אייזנברג
יש השתתפות במימון של משרד הביטחון. הבעיה לא נפתרת. זה בעצם נטל על צוואר הארגון וצריך לפתור זאת.
זבולון אורלב
מה גודל הגירעון?
אבשלום אייזנברג
סדר גודל של 2 מיליון ש"ח, גירעון תפעולי של 7.2 מיליון ש"ח. זה לארבע שנים: 2000-2003.

הנושא האחרון, שהוא חשוב כשלעצמו, הוא השמה תעסוקתית לנכי צה"ל. במשך שנים לא אכף משרד הביטחון את הוראות חוק חיילים משוחררים, שבין היתר קובע הסדרים לסייע לנכי מלחמה להשתלב מחדש בחיים האזרחיים. משרד הביטחון גם לא אכף את התקנות ששר הביטחון עצמו התקין מכוח החוק. עקב כך נפגעה במשך שנים יכולת השיקום של נכים באמצעות השמה במקומות עבודה. אנחנו רואים בחומרה את העובדה שהמשרד לא אכף במשך שנים את הוראותיו הוא. הכוונה לחוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) התשי"ט-1949.
זבולון אורלב
נדמה לי שהיה תיקון של החוק הזה בקדנציה זאת, בעיקר מניעת פיטורים וכו'.
משה מטלון
אפשר לראות את המקצועות בחוק – טלפון, גנן, סדרן – דברים שאין היום. אתייחס גם לזה.
אבשלום אייזנברג
תרחיב בעניין זה.
משה מטלון
כן. אבל זה לא הארגון, זו מדינת ישראל.
אבשלום אייזנברג
נכון. הסבתם את תשומת לבנו לעניין, והשתכנענו. הבעיה היא שמשרד הביטחון היא גוף רב עוצמה, והיה צפוי שבהתקשרויות עם כל מיני ספקים הוא לפחות ינסה לאכוף את הדברים האלה. הוא טוען שהוא לא מסוגל לעשות זאת.
זבולון אורלב
כך המשרד ענה לכם?
אבשלום אייזנברג
כן, אחפש את התשובה המדויקת. הוא אמר שיש בעיה וכו'. לא נראה שזה מספק.
יעקב אור
יש בעיה באכיפת הנושא.
אבשלום אייזנברג
אני חוזר להתחלה: הארגון הזה ייחודי מאוד. בעצם מהו הערך המוסף של הדוח? אנחנו חושבים שנוכח מעמדו הייחודי של הארגון מן הראוי להסדיר המסגרת הנורמטיבית שבה הוא פועל, ולתקן התקנון והנהלים. כן ראוי שהארגון יבנה לעצמו מערכת כללים ברורה בנושא כוח-אדם ושכר, בהתאם לנדרש מגוף שהוא מעין-ציבורי: עמותה פרטית מצד אחד אבל מצד שני ארגון ממלא תפקיד ציבורי שמחייב אותו: הוא הארגון היציג היחיד של כל נכי צה"ל, 50,000 איש. זה לא דבר של מה בכך.

אנחנו חושבים שהדבר הזה ישפר את התפקוד השוטף, את הניהול ואת הבקרה. בנושא הזה ראוי שהארגון ישקול להחיל על עצמו נורמות, בהתאמות הנדרשות, גם מן התקשי"ר וגם מהוראות החשכ"ל. תודה.
זבולון אורלב
עוד שאלה: איך הרכב התקציב שלו? מנין מקורות המימון?
אבשלום אייזנברג
בעיקר תרומות. וגם משרד הביטחון ודמי חבר.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
מייד נשמע את המנכ"ל בעניין הזה. אני רוצה לשאול את מר אייזנברג: לפי הדוח כתוב שיש נכסים פיננסיים בערך של 170 מיליון ש"ח. איך הגיעו לסדר גודל כזה?
אבשלום אייזנברג
אלו תרומות.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
ומצד שני יש גירעון של 2 מיליון ש"ח בבית קיי. למה אין איזון? הרי זה אותו ארגון.
אבשלום אייזנברג
עדיף שמר מטלון יסביר. יש להם קרן, והיא מגייסת את התרומות. הנכסים בקרן.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
הנכסים בקרן וההוצאות בארגון?
אבשלום אייזנברג
נכון. הם מעבירים ומממנים. ויש גם בעיה של אכילת הון. גם זה עלה אצלנו לדיון, כתבנו על זה. אני חושב שראוי שיושב-ראש הארגון יציג את הארגון שלו.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אני מבקשת לשמוע סקירה קצרה, משהו תמציתי. אני רוצה לשאול שאלה לפני שאי עוברת אליך: כל הליקויים שהוזכרו – הרי זה מתפקידו של רשם העמותות לבדוק אותם.
אביטל שרייבר
זה נבדק.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
וגיליתם את אותם דברים?
אבשלום אייזנברג
השאלה מה נדרש להגיש לרשם העמותות על-פי חוק, זאת השאלה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
חלק גדול מהדברים שהזכרת, החלקים הארגוניים, התפקודיים.
אביטל שרייבר
במהלך שנת 2004 נערכה בארגון ביקורת עומק מאוד נרחבת, על-ידי רואה חשבון מטעמנו. לצערנו לא נתקלנו באותו שיתוף פעולה שמבקר המדינה קיבל. היו קצת חיכוכים ותקלות מול רואי החשבון. בסופו של דבר הדברים הסתיימו. לאחרונה יצא דוח, והוא נמסר לארגון בתחילת חודש דצמבר.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זה הדוח של עו"ד יעבץ?
אביטל שרייבר
לא, הוא תוקף את הארגון מבחוץ.
משה מטלון
גם מבפנים. הוא חבר ארגון שהפסיד בבחירות. זה לגיטימי. גם פה יש אופוזיציה וקואליציה.
אביטל שרייבר
הוא פנה גם אלינו. אבל הביקורת נערכה על-ידי רו"ח גבריאל איזק מטעמנו. הנושאים שנבחנו, חלקם חופפים למה שנבחן על-ידי מבקר המדינה וחלקם הם אחרים. הבהרנו לארגון שמבחינתנו הליקויים שנמצאו הם ליקויים מהותיים. גם הסברנו שאנחנו רואים חשיבות רבה מאוד לפעילות הארגון, כשבמצטבר הרושם שנוצר מהדוח שלנו הוא שהארגון, בין היתר דואג הרבה למנגנון שלו, וכמובן זה בא על חשבון האנשים שאמורים ליהנות מהפעילות. הדאגה למנגנון הארגון עצמו.
משה מטלון
את יכולה להסביר את מה שאת אומרת?
אביטל שרייבר
כן, אמרתי את זה גם בישיבה.
קריאה
זה לא נובע מהדוח שלכם.
אביטל שרייבר
אגיד ואסביר. הליקויים שנמצאו אצלנו, הם בין היתר באמת של מנגנון גדול של עובדים במשכורות גבוהות. שיעור הוצאות הנהלה וכלליות, לפי התחשיב שלנו, הוא גבוה מאוד – למעלה מ-20%. בתחשיב של הארגון הם משייכים הוצאות באופן שונה. בהמשך, במסגרת תיקון הליקויים, אנחנו רוצים לבדוק שההוצאות אכן משויכות כפי שצריך.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
חבל שלא העברת אלינו את הדוח.
אביטל שרייבר
העברנו את הדוח. גם במסמך הרקע שהוגש לוועדה על-ידי מרכז המחקר והמידע יש תמצית של הליקויים מתוך הדוח שלנו. לפי מה שהעברתי הדוח הועבר.
זבולון אורלב
מהן שלוש המשכורות הגבוהות? את זוכרת?
היו"ר מל פולישוק-בלוך
נכון, יש כאן דוח. "סכום משכורתם הכוללת של 17 עובדים בכירים – 6.5 מיליון ש"ח, 20% מסך המשכורות בארגון". 17 עובדים מתוך כמה? לא נחשיב את כל עובדי השעה.
יוסי לוי
הגשנו תגובה מפורטת מאוד לרשם העמותות.
אביטל שרייבר
נכון, עוד לא סיימתי את דברי.
יוסי לוי
בסדר, אבל חברי הוועדה הנכבדים לא קיבלו את התגובה שלנו ואת ההתייחסות. זה דיון על דוח מבקר המדינה. לזה נערכנו, הגשנו תגובות. אני מבהיר שאני היועץ המשפטי של הארגון. אם זה המצב, אולי נבקש הפסקה של יום או יומיים ונגיש תגובה לדוח רשם העמותות. הגשנו תגובה מפורטת מאוד, היא לא נמצאת לפני כבודכם, וזה לא ראוי.
זבולון אורלב
תנוח דעתך, אין לי גם הדוח שלה.
תמר חיימוביץ
זו הצגה לא הוגנת של הדוח שלה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
תסלחו לי, אנחנו נלך לפי סדר. אתן לכם את כל ההזדמנות לדבר. לכן הזמנו אתכם, כדי לשמוע את כל הצדדים ולהבין את כל הדברים. אני רוצה לומר שבדוח רשם העמותות של רו"ח איזק ההמלצה היא: "לא ניתן לתת לעמותות אישור על ניהול תקין ויש ... תוכנית הבראה".
אביטל שרייבר
אתייחס לזה, כי כבר היתה ישיבה בעקבות הדוחה זה. לגבי המשכורות, עלות שכר יו"ר הארגון ב-2003, היתה 552,138 ש"ח.
משה מטלון
מה השכר ברוטו?
אביטל שרייבר
אני מדברת על עלות השכר, זה הנושא שנבחן. היה גם ויכוח בעניין הזה.
זבולון אורלב
צריך להוריד מזה 25%.
משה מטלון
27,000 ש"ח. 28,000 ש"ח.
אביטל שרייבר
העניין הוא שמדובר בכמות גדולה של עובדים ששכרם השנתי הוא בעלות של למעלה מ-400,000 ש"ח, היושבי-ראש של כל המחוזות. זה לא שיש רק שלושה: יושב-ראש, מנכ"ל וסמנכ"ל. יש רשימה ארוכה של עובדים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
כתוב שיש 17 עובדים.
תמר חיימוביץ
זה בגלל המבנה המיוחד של הארגון.
אביטל שרייבר
קודם כול, הדוח נמסר לארגון בדצמבר, והוא ניתן אחרי שלארגון היתה אפשרות שימוע. ניתנה להם טיוטת הדוח, הם הגיבו, רואה-החשבון שינה חלק מהדברים בעקבות התגובה וניתן דוח סופי.

אני רוצה לומר עוד דברים, לטובת הארגון: עשינו ישיבה בדצמבר, בעקבות הדוח. הרגשנו שינוי בגישה, גם לעומת מהלך הביקורת. היתה נכונות של הארגון לתקן את כל הליקויים. עברנו על הכול, והיתה נכונות לתקן את כל הליקויים. אני מדברת על ליקויים שיש לנו סמכות לדרוש את השינוי שלהם. כי למשל, בנושא של משכורות החוק לא נותן לרשם העמותות סמכות להגביל גובה שכר של בכירים בעמותות. מדובר במשהו שהוא יותר ברמה של שקיפות כלפי חברי הארגון והציבור.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
עכשיו משנים את החוק, יש הצעות לשינוי החוק הזה.
זבולון אורלב
גם לפי הצעות החוק הם לא יעברו את הסף. אם משכורת היושב-ראש היא המשכורת הגבוהה, ולדבריו המשכורת ברוטו היא 28,000 ש"ח, הוא לא עובר את הסף. גם במשרד הרווחה ניסינו ליצור סולם שכר. כי המדינה משלמת הרבה כסף לעמותות שעוסקות באוכלוסיות חלשות, והתברר שהמנכ"לים שם מושכים לעצמם משכורות גבוהות: ארגוני נשים, אקי"ם, אלי"ן ועוד. קבענו ששכר מנכ"ל בשירות המדינה הוא קו הגובה. 28,000 ש"ח זה בסדר.
יצחק הומינר
אני יושב-ראש הוועד הארצי, אני לא מקבל שכר. כיושב-ראש הוועד הארצי פניתי ביוזמתי לממונה על השכר באוצר, שימליץ לנו על השכר הראוי, לאור היקף הפעילות. אני לא מקבל שכר, כל עבודתי בהתנדבות.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
רצית לדעת כמה אתה מפסיד.
יצחק הומינר
קיבלנו את טבלאות השכר של יוסי כהן מהממונה על השכר. הן תואמות, וזה אפילו פחות. ברוב המקרים זה פחות. עשיתי את זה ביוזמתי כבר ב-1993, דומני. השכר הוא בדיוק השכר.
יוסי לוי
לא בדיוק, זה נמוך באופן משמעותי.
זבולון אורלב
השיעור שאת לוקחת, 20%, זה כולל את הקרן? אני מדבר על ההערה שהמשכורות הגבוהות הן 20% מסך המשכורות.
תמר חיימוביץ
יש שם עובד בכיר אחד.
אביטל שרייבר
ביקשנו מהארגון ומהקרן להגיש לנו דוחות מאוחדים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אתה רוצה לדעת אם 17 העובדים הבכירים הם בארגון או בקרן.
קריאה
שכר מנהל הקרן הוא 23,000 ש"ח.
זבולון אורלב
בהיקף הכספי, את לוקחת את החלק של המשכורות מכולם?
אביטל שרייבר
לא, אני חושבת שזה מתייחס לארגון.

לסיכום הדברים, סיכמנו עם הארגון שנעשה הליך של הבראה. הארגון אכן הביע נכונות לתקן את הליקויים. ראינו את הליקויים, ואנחנו לא מעוניינים לחכות מבחוץ ולעשות בדיקה נוספת כדי לגלות אם הם קיימים או לא. לכן ביקשנו שרואה-חשבון מטעמנו יהיה משקיף בארגון, וילווה את הפעילות בנקודות מסוימות שנקבע. אלו דברים שמתרחשים ממש בימים אלה. בסופו של דבר זה מה שסוכם.
משה מטלון
לא סוכם שיהיה משקיף.
קריאה
סוכם שתהיה ביקורת מעקב על נקודות מסוימות.
אביטל שרייבר
זה עניין של הגדרה. הארגון, כתנאי למתן אישור ניהול תקין מטעמנו לשנת 2006, יחתום על מסמך התחייבות ברוח הדברים האלה. המסמך יוכן בימים אלה, אם הארגון יסכים, הוא יחתום. בינואר הם צריכים אישור ניהול תקין לצורך קבלת תמיכות ממשרד הביטחון.
זבולון אורלב
הייתם מודעים לדוח המבקר?
אביטל שרייבר
היינו מודעים לעובדה שנערכת ביקורת. קיבלנו את הדוח, אבל עיקר הביקורת שלנו נעשתה בשלב שבו הדוח עוד לא פורסם.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
מעניין שאלו שני ערוצים של ביקורת שעולים על אותם דברים.
אביטל שרייבר
לא הכול חופף.
קריאה
ממש לא.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אין לכם סמכות לדברים מסוימים, לכן דוח המבקר רחב יותר. אבל אני חושבת שגם אנשי המבקר עלו על הדברים שלכם.
קריאה
ממש לא.
אביטל שרייבר
יש נקודות נוספות שהגענו אליהן מהכיוון שלנו. למשל, העובדה שיושב-ראש העמותה, ששימש חבר ועד בעמותה, קיבל שכר מהקרן. מבחינת חוק העמותות המצב הזה פסול.
יצחק הומינר
זה לא המצב. הוא לא קיבל שכר מהקרן אלא מהארגון.
אביטל שרייבר
סליחה, הוא קיבל שכר מהארגון ושימש חבר ועד בקרן. מבחינת חוק העמותות, מי שמשמש חבר ועד בעמותה לא יכול לתת שירות בשכר לעמותה. יושב-ראש הארגון שימש חבר ועד בקרן, והוא קיבל שכר מהארגון. אומנם מדובר בעמותה נפרדת, אבל לפי העמדה שלנו, וגם אמרנו אותה, מכיוון ששתי העמותות מנהלות קשר הדוק מאוד מבחינת התקציב, הן צריכות להגיש דוחות מאוחדים. הוסכם שכך יהיה.
משה מטלון
שונה התקנון.
אביטל שרייבר
נכון, בימים האחרונים התקנון שונה, ויושב-ראש העמותה לא ישמש חבר ועד בקרן, לנוכח העובדה שהוא מקבל שכר מהארגון.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
נכון, העניין מהותי. יש עוד משהו להוסיף? לא לפי שעה. אתה רוצה לשאול משהו, חבר הכנסת אורלב?
זבולון אורלב
אני נצמד לדוח מבקר המדינה. מרשם העמותות לא שמעתי משהו בולט מעבר לדוח מבקר המדינה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
בסדר. נשמע את הארגון. לפני שאתה מתחיל אני רוצה לומר שאם היית מעביר לנו את החומר לפחות יום קודם, זה היה יותר רציני. אי-אפשר לקרוא ולהקשיב ולנהל את הישיבה.
תמר חיימוביץ
הכול תגובות שהגשנו.
יוסי לוי
צריך להסתכל על השורה התחתונה. היא נורא פשוטה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לא, אני לא עושה כך. אני מסתכלת על הרבה מקומות שכתוב בהם "הופקו לקחים והנושא טופל", וזה לא אומר לי כלום.
יוסי לוי
המבקר יכול לאשר את זה. חוץ מזה, אם שומעים את דוח רשם העמותות בלי שמיעת התגובה שלנו, אז אין שום בעיה לקרוא גם את זה.
משה מטלון
דיברו על השכר, ואגיב רק במשפט אחד. השכר שקוף, הוא מתפרסם בביטאון "הלוחם", אנחנו פועלים על-פי כל הכללים הנדרשים ואף מעבר לכך. ארגון נכי צה"ל הוא הארגון היציג של נכי צה"ל במדינת ישראל, והוא מייצג כ-50,000 נכים – 48,700 איש. לארגון נכי צה"ל יש חמישה מחוזות, על-פי חלוקה ארצית. זה מקביל ללשכות השיקום של משרד הביטחון. בכל מחוז יש יושב-ראש מחוז ויש מועצה מקומית נבחרת. כל חברי המועצות הם הוועידה הארצית של ארגון נכי צה"ל, והיא המוסד העליון של ארגון נכי צה"ל. אני בתפקיד משנת 2002.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זו קדנציה ראשונה שלך?
משה מטלון
זו קדנציה שנייה ואחרונה שלי. הקדנציה היתה ארבע שנים וזה השתנה. היתה הגבלה קלה בהרבה של מספר הקדנציות. ביקשתי לשנות את התקנון ולהגביל לשתי קדנציות. התקבלה החלטה להגביל לשתי קדנציות ללא שום תנאי, בלי הרחבות למיניהן, זה היה התנאי שלי. הוועד הארצי והוועידה הארצית אישרו שכל קדנציה תהיה חמש שנים אבל יהיו שתי קדנציות בלבד, משהו מקביל לרשויות המקומיות. זו תפיסתי, ואני חושב שבתפקיד ציבורי צריך לכהן שתי קדנציות ולא יותר. לכן הגשתי את ההצעה הזאת, שגם נוגעת לי אישית.
זבולון אורלב
זה רעיון טוב, אבל עוד יגידו את זה גם לנו. אל תזכיר כאלה דברים כאן.
יצחק הומינר
לא, זה כדי שהוא יספיק לרוץ לכנסת.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זה שני מנדטים, לא?
משה מטלון
אני חוזר לענייני הארגון. תקציבו השוטף של הארגון הוא 80 מיליון ש"ח. אנחנו דנים בוועדה, אבל בכל הכבוד למדינת ישראל, היא תקצבה את הארגון ב-4 מיליון ש"ח מתוך 80 מיליון ש"ח. זה כל תמיכת המדינה.
יוסי לוי
על זה אנחנו יושבים. כל התשבחות הן על זה שהבאנו כסף.
משה מטלון
זה החלק של מדינת ישראל בארגון נכי צה"ל. אני מוכן לוותר על גיוס הכספים. תאמינו לי, אם יש דבר שאני מוכן לוותר עליו מראש זה על ללכת ולקבץ נדבות.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
איך אתם מגייסים את הכספים?
משה מטלון
מייד אספר.
זבולון אורלב
אף אחד לא מכריח אותך לקבל את הכסף. אתה צריך להגיש בקשה לתמיכה.
משה מטלון
מדינת ישראל לא תחזיק את בתי הלוחם. אם אתה שואל אותי, לדעתי מדינת ישראל צריכה להקים את בתי הלוחם. אבל מאחר שכל בתי הלוחם הוקמו מכספו של ארגון נכי צה"ל בלבד, והשתתפות משרד הביטחון או מדינת ישראל היא כה דלה – אנחנו בכישרוננו יוצאים לעולם, קהילות היהודיות, מתדפקים על דלתות, עושים ערבים, ומגייסים כסף.

אני רוצה לומר לגברתי ולאדוני שאני מאוד גאה לעמוד בארגון שיש לו היום נכסים של 170 מיליון ש"ח. קיבלתי את הארגון ב-2002 עם 90 מיליון ש"ח. מבחינתי רוב הכסף צבוע להקמת שני פרויקטים גדולים בבאר-שבע ובאשדוד. על-פי תפיסת עולמנו, כל נכה צה"ל במדינת צה"ל – ואגב, הרחבנו זאת גם לנפגעי טרור, ואולי לא זה המקום לספר מה אנחנו עושים בקהילה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לספר מה אתם עושים – שהמדינה לא עושה.
משה מטלון
נכון, גם לנכי צד"ל וגם לנכי פעולות טרור. אבל אולי לא זה המקום.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אנחנו רוצים לשמוע גם דברים טובים.
משה מטלון
אנחנו בהחלט עושים, גם ל-600 ילדים משדרות מוכת הקסאמים.
זבולון אורלב
כשר רווחה לשעבר אני מעיד שבכל מקום שהיו צריכים להשתמש בבית הלוחם לנפגעי טרור והיו פניות לארגון, כולן נענו במאה אחוז.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
למה כשר רווחה לא נתת להם כסף?
זבולון אורלב
הם לא ביקשו. הם ידעו שלשר הרווחה אין כסף.
משה מטלון
עוד היינו מקבלים דוח נוסף מרשם העמותות.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לא נכון. הביקורת היא לא על זה. אמרתי בתחילת דברי, ואני רוצה להדגיש זאת: הארגון הזה חשוב לכולנו. ארגון נכי צה"ל נוגע לכל אחד מאתנו, גם אם אנחנו כמדינה לא משלמים, לא משלמים מספיק. הנושא חשוב לנו מעבר ל-4 מיליון ש"ח או 8 מיליון ש"ח שהמדינה משלמת. אנחנו רוצים שזה יהיה "פרפקט" מהרבה בחינות, שלא יהיה נכה צה"ל אחד שלא מרגיש בבית בארגון.
משה מטלון
גם אם נתקן את כל הליקויים, ונתקן את הליקויים, אני מבטיח שעדיין יהיו ליקויים. מי שלא עושה לא שוגה.

אמרתי שאני גאה, אני גאה גם בעשייה של הארגון לציבור. הזכרתי את נכי הטרור, את ילדי שדרות, וגם את ילדי יש"ע אירחנו אצלנו בחגים, בחול המועד. דווקא בגלל מה שארגון נכי צה"ל מייצג, דווקא משום שחייבת להיות לו אמירה חברתית, דווקא בגלל חוסנו הכלכלי, הוא יכול להרשות לעצמו דברים שגם מועצת העיר שדרות לא יכלה לעשות למען הילדים, ועשינו זאת בכבוד ובאהבה ובחום.

אנחנו לא נגד ביקורת. אף אחד לא אוהב ביקורת, אבל אנחנו לא נגד. בסך הכול אני די גאה בביקורת הזאת. בארגון של עשייה כל כך גדולה ורחבה, עם ציבור של כל כך הרבה נכים, עם פגיעות כל כך קשות, אם אנחנו עומדים בסדר גודל של ליקויים כזה – נתקן, נלך ונתקן. אצטט מישהו שאמר לי: אתה יכול לישון בשקט עם הדוח הזה. כמובן, אנחנו רוצים להתייעל ולעשות את הדברים כפי שצריך, אבל גם הביקורת חייבת להיות הוגנת והגונה ולשמוע מה שיש לנו לומר, דווקא משום הייחוד של ארגון נכי צה"ל, שהוא ארגון יחיד ומיוחד. אני לא מהעמותות שמידפקות על דלתות המדינה.

זה ארגון דמוקרטי, נערכות בו בחירות אחת לכמה שנים, אנחנו נותנים את הדין וחשבון שלנו לבוחר. הבוחר אמר את דברו. בפעם השנייה, לשמחתי, רשימתי ניצחה "על האפס". ולא משום שאני מאפיונר, והאמיני לי שאני לא מאפיונר. הכוונה היא שהצלחנו להכניס את כל הרשימה שלנו למועצה. ברור שיש צד מפסיד, והוא יוצר את מה שהוא יוצר מסביב ומבפנים ומבחוץ.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
על איזה בסיס עושים את הרשימות?
יצחק הומינר
בחירות שמיות אישיות. אני רצתי בירושלים, כי אני יליד ירושלים. יכולתי לרוץ לבד, אבל אין טעם, כי אני צריך לעבוד עם חבורה שאני מכיר. אז לרוב אנחנו מתאגדים כמה חברים, ומבקשים שמי שרוצה לבחור באחד, שיבחר גם את האחרים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אבל אין לזה קשר לפוליטיקה.
יצחק הומינר
ממש לא. אני נראה לך מהמפלגה שלו?
שר העבודה והרווחה זבולון אורלב
אגב, לגילוי נאות, גם לפרוטוקול: אני מבקש להבהיר שגם אני חבר הארגון. אני אחד מה-50,000 איש.
משה מטלון
כפי שציינה היושבת-ראש, בקדנציה האחרונה היו בוועדה כמה דיונים שנגעו לנכי צה"ל. השתתפתי בדיונים, וגם ייצגתי את עמדת הנכים ואת עמדת הארגון. מדובר בדוח ורדי, מה נעשה ומה לא נעשה. מבין שצריך להיות דיון נוסף בעניין הדוח. גם הגשנו נייר עמדה למשרד הביטחון רק לאחרונה. גם דובר על ועדות למד, על הוועדות הרפואיות, הוזכרו הבג"צים שהגשנו נגד משרד הביטחון. כל הבג"צים, כל הטענות, כל דוח ורדי – זה בדיוק מתוך אותה מטרה ומשימה: לייצג את חברות הנכים שיושבת כאן.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
בכל הבג"צים האלה היתה לכם הצלחה? איך אתה מרגיש באופן יחסי?
משה מטלון
קודם כול, הצלחנו. לצערי באמצעות בג"ץ. יש כמה נושאים שנשארו פתוחים. אני רוצה לציין שלשמחתי הרבה מונה ראש אגף חדש לאגף השיקום, אחרי החורבות שהשאיר אחריו גד דובב. התמנה רוני מורנו, תא"ל, קצין לוגיסטיקה ראשי. הוא מונה לפני שלושה חודשים. אני רוצה לציין את שיתוף הפעולה ואת בניית יחסי האמון בינינו לאגף השיקום, שלא היו שנים רבות. מייד ניכנס לנושא התעסוקה, וכבר התקיים דיון מעמיק עם ראש האגף בנושא תעסוקה, ואיך אוכפים את חוק העסקת נכים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לדעתי זה הכי חשוב.
משה מטלון
מייד אגע בזה. רציתי לציין זאת בעקבות הדיונים שהיו סביב השולחן הזה. בזהירות הראויה אני אומר שאני חושב שאנחנו בונים יחסי אמון ראויים עם ראש האגף החדש.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
המנכ"ל החדש גם הוא שותף ליחסים הטובים?
משה מטלון
עדיין לא פגשנו אותו. אולי עד שניפגש הוא שותף ליחסים הטובים. ביקשנו פגישה אתו, וגם פגשתי אותו באקראי אחרי שהייתי אצל שר הביטחון, ודובר על כך שהוא יזמין אותנו. הוא רוצה להיכנס לתפקיד, ויש לו עוד כמה תחומים לעסוק בהם, חוץ מאגף השיקום. אנחנו בקשר עם השר בתקופה הזאת ועם ראש אגף החדש. אני מקווה שרוב הדברים ייפתרו במסגרת אגף השיקום ולא נצטרך לעלות דרגה. אני אומר את הדברים בזהירות רבה, אבל אני ממש שמח על שיתוף הפעולה שנרקם בין הגורמים.
עוד דבר על רשם העמותות
אין לנו בעיה מול רשם העמותות, אין לנו ושם דבר נגד רשם העמותות. כל זמן שהדברים נעשים וייעשו בהגינות ובשקיפות הראויה, הנחיתי את כל הגורמים בארגון נכי צה"ל לשיתוף פעולה מלא גם מול רשם העמותות – ונציג מבקר המדינה שהיה שיתוף פעולה אתם.

נכון שהיו תקלות בדרך, אני לא מחפש אשמים. השאלה אם רוצים להתקדם ולתקן מנקודה זו והלאה, או להמשיך להתנגח. אנחנו אומרים: בסדר, יש ליקויים, בואו נתקן אותם בשיתוף פעולה. אני לא מסיר מעצמי ומארגון נכי צה"ל שום אחריות לשום ליקוי. ועובדה שקיימנו ועידה ארצית כפי שהתחייבנו, ועובדה ששינינו את התקנונים בדיוק כפי שהתחייבנו.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
התחייבתם על כך לרשם העמותות?
תמר חיימוביץ
גם למבקר המדינה.
אביטל שרייבר
זה הוגש בימים האחרונים, עדיין לא נבדק.
משה מטלון
חלק גדול מהליקויים שצוינו כבר תוקנו או הם במהלך תיקון.

לנושא בתי הלוחם, מר אייזנברג ציין זאת: היתה ועדת היגוי שקבעה את סדר הגודל שצריך להיות לבית הלוחם בבאר-שבע לפי מספר החברים שם. בתי הלוחם הם מרכזי שיקום, חברה וספורט בבעלות ארגון נכי צה"ל, וניתנים בהם כל השירותים שאפשר להעלות על הדעת לטובת ציבור הנכים: פעילות ספורטיבית, ואני לא צריך לספר לוועדה מהם הישגי הספורט של הנכים במדינת ישראל, וכן פעילות שיקומית ופעילות פרה-רפואית. הבית נקרא "בית הלוחם". אני יכול לומר לגברתי ולאדוני חברי הכנסת שזה בית שני להרבה מאוד אנשים, וחלקם יושבים סביב השולחן הזה. זה באמת, לא בשביל הפרזה, לא לשם ההגזמה. אתם מוזמנים, ותראו. חבר הכנסת אורלב, אני מבין שאתה חבר בארגון, אז אתה גם יודע מה בית הלוחם מעניק לחברים שלו במסגרת בתי הלוחם.

והנה, יש דברים בסיסיים שלא הובאו בחשבון, גם לא מבחינת מזג האוויר בבאר-שבע. למשל, דובר על בריכה פתוחה. ומתברר שחייבים בריכה מקורה ומחוממת, גם בבאר-שבע, בגלל שינויי מזג האוויר. ועדת ההיגוי נתנה תחזית מסוימת, אבל בדיונים מאוד מעמיקים מצאנו שבלי בריכת שחייה ובלי אולם פיזיותרפיה ובלי כיתות לימוד ובלי אולם ספורט אין בית לוחם.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אבל זה ברמה של תכנון ראשוני.
משה מטלון
נכון, בהחלט נעשתה פה טעות ברמה הראשונית. הוקמה ועדת בנייה רצינית, עמד בראשה יעקב נריה, שכל ירושלמי טוב יודע מה תרומתו לעיר ירושלים. גם העירייה השתכנעה שהשטח שהוקצה לראשונה אינו מספיק להקמת בית לוחם והשטח שונה.
יצחק הומינר
הוכפל. מ-2,700 מ"ר ל-5,200 מ"ר.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
העירייה נתנה לכם את השטח בחינם?
משה מטלון
לא, זה דיון במקום אחר.
יוסי לוי
אנחנו צריכים לשלם למינהל מקרקעי ישראל 7 מיליון ש"ח כדי להקים בית לוחם.
משה מטלון
זה מה שהוא מבקש, הוא עוד לא יקבל. כי כנראה מינהל מקרקעי ישראל הוא עסק פרטי שלמישהו, וכנראה ארגון נכי צה"ל הוא גוף עסקי גדול, שמגלגל כספים למטרות רווח. אז יהיה ויכוח במינהל מקרקעי ישראל. יש לנו עוד כמה דברים להתגבר עליהם עד סוף הקדנציה.


בבתי הלוחם הקודמים היה פטור.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זה מקרה מובהק של "לצורכי ציבור".
משה מטלון
שאלתי במינהל אם אני נראה יזם שהולך להקים קאנטרי קלאב או אני מקים מרכזי שיקום.
תמר חיימוביץ
הם רוצים 7 מיליון ש"ח רק לדמי פיתוח, בלי דמי היוון. היוון – זה משהו אחר – את זה הם רוצים כמו בכל מוסד ציבורי אחר.
משה מטלון
אגרות פיתוח של 7 מיליון ש"ח בבאר-שבע. הם לא יקבלו.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
על סמך מה הם רוצים סכום כזה?
יוסי לוי
על סמך הערכה מה עלות הפיתוח ומה החלק של בית הלוחם באזור הפיתוח. אבל בית הלוחם הוא העוגן של כל האזור החדש, שינפיק להם סכומים עצומים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
איפה זה מתוכנן?
משה מטלון
בבאר-שבע זה במבואה המזרחית. באשדוד זה ברובע ט"ו, על חוף הים. זה אחד המקומות הטובים ביותר. נפתח שם מאוד את הספורט הימי, שגם כך הוא מפותח. אנחנו מתכוונים להשקיע מאוד בנושא הספורט הימי, כי בית הלוחם ייבנה לחוף הים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
ושם השטח בחינם?
משה מטלון
יש הקצאה של ראש העיר. יש שיתוף פעולה בלתי רגיל עם ראשי הערים. הם כן הכירו בחשיבות הארגון. היה ויכוח פנים-ארגוני אם להקים בית לוחם בראשון לציון או באשדוד, ההכרעה נפלה על אשדוד. אשדוד היא גם עיר קולטת עלייה ומשוועת לתעסוקה, ואני חושב שזה חלק מהערכים שארגון נכי צה"ל מייצג, על אף הליקויים שלו.

לגבי בתי הלוחם הכסף צבוע, כפי שאמרתי. הקמה של בית לוחם כזה תעלה, בהערכה גסה, כ-12 מיליון דולר למקום אחד. צאו ולמדו שאנחנו מדברים על סדר גודל של 30 מיליון דולר. והנה רוב הכסף הגדול של ארגון נכי צה"ל, שהוא צבוע.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
רוב הכסף מתרומות?
משה מטלון
לא רוב הכסף – כל הכסף.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זה כלול ב-170 מיליון? זה חלק עיקרי, אם אתה אומר שזה 30 מיליון דולר.
משה מטלון
דמי החבר שאנחנו מקבלים הם לא למטרות האלה. כספי התרומות לא הולכים לשכר ולהוצאות. התרומות הן לפרויקטים ודמי החבר הם לתשלום המשכורות. דמי החבר הם 54 ש"ח בחודש. זה כולל ביטוח סיעודי, ביטוח חיים, וקרן עזרה הדדית להלוואות. בקרוב, בהליך מאוד מתקדם, נעשה ביטוח רפואי.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
מי שמגיע לבית הלוחם צריך לשלם כניסה?
יצחק הומינר
לא כניסה, דמי חבר.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
השירותים חינם?
יצחק הומינר
יש חוגים, שעולים כ-120 ש"ח לחודש, למשפחה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
משלמים 54 ש"ח דמי חבר לארגון, אבל אם רוצים בקאנטרי קלאב משלמים 120 ש"ח בחודש?
משה מטלון
כן, למשפחה. בתי הלוחם גירעוניים. היה לנו ויכוח עם מר אייזנברג על הגירעונות. הם גירעוניים כי הקרן מסבסדת.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אמרתם שהארגון אינו מסכים עם המונח "גירעון".
משה מטלון
נכון. אם היינו גובים מהחברים את הסכום הריאלי של החזקת בית לוחם, לא היו שם חברים. הנכים האלה, לפחות מי שנמצאים כאן, מתקיימים מתגמולי קיום.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
ברור שאתם מסבסדים, אם אלו הסכומים.
משה מטלון
אני לא מקבל את המונח "גירעון".
אבשלום אייזנברג
אתה מתכנן את זה מראש בתקציב גירעוני, זה לא בסדר. אתה לוקח כסף מהקרן כדי לממן.
משה מטלון
איך אני יכול אחרת? אני מתכוון לקחת כסף מהקרן, כן.
אבשלום אייזנברג
אתה מדבר על שקיפות. אתה אומר: היתה טעות. אחר כך בוועידות אתם אומרים שאתם אוכלים את ההון שלכם. גם את זה צריך להגיד, נשים הכול על השולחן.
משה מטלון
עוד לא אכלנו את ההון שלנו, ברוך השם.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
ברור שעם עלות כזאת של דמי כניסה לקאנטרי קלאב, ואני קוראת לזה כך, כי זה מקום כזה.
יצחק הומינר
את מוזמנת לראות, אין קאנטרי קלאב כזה.
משה מטלון
אבל זו תפיסת עולם ייחודית לנו. קאנטרי קלאב הוא לא מרכז שיקום.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לא חשבתי רק על הבריכה והשעשועים. לצערי הרב, גם במשפחה שלי השתמשו בבית הלוחם. אני לא צריכה שתסביר לי מה זה בית לוחם. אני רוצה להתקדם. אני שואלת שאלה לעניין הזה: המבקר אומר שבתוכנית העבודה שלכם, בתקצוב, אתם לא מתקצבים את הסבסוד בצורה ברורה, שקופה ונכונה. זאת השאלה. לא שהוא אומר שאתם לא צריכים לסבסד.
אבשלום אייזנברג
יש הרגשה שכשמתחילים את השנה בגירעון ,לא כל כך מקפידים על מה שהולך עם הכסף, זה גם סמנטיקה, גם מקצועיות וגם בקרה נאותה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זה תמיד היה כך?
אבשלום אייזנברג
אני יודע על השנים האחרונות.
משה מטלון
ראשית, זה תמיד היה כך. שנית, על העניין הזה ישיב מנכ"ל הארגון, שגם היה מנהל הכספים שנים רבות. אני רוצה להמשיך.

אני עובר לבית קיי. היה לנו שם הסכם חכירה ל-49 שנים. אנחנו ערים למצב הגירעוני של בית קיי. עמדנו בפני דילמה גדולה, אבל לפני כן ההסכם עם המינהל עמד לפקוע, 49 השנים נגמרו. היה כתוב בהסכם "49 שנים ולא יותר".

בדיונים פנימיים החלטנו לא לגעת בבית קיי ולא לעשות תוכניות עד הארכת ההסכם עם המינהל. היו רצונות גדולים מאוד מטעם המינהל לא להמשיך את ההסכם. היינו מאבדים פה נכס. חבר הכנסת אורלב יודע, כמי שנפצע במלחמת ששת הימים, מה שווה בית קיי לנכים.
זבולון אורלב
שלושה חודשים הייתי שם.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
כמה נכים מגיעים לשם בשנה?
משה מטלון
בדיוק את זה אני רוצה להסביר. ניהלנו משאומתן ארוך ומייגע עם המינהל, ורק לאחרונה הגענו להסכם חכירה, ל-49 שנים נוספות, מחודש, חתום.
אבשלום אייזנברג
יש? אמרתם שזה יהיה עוד יומיים.
משה מטלון
חתום. יש הסכם. חידשנו את הוועדה, לקחנו חברה חיצונית – קיבלנו הצעות מחיר, אגב – והיא תיתן לנו את כל המרכיבים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
למה לא לקבל הצעות על כל הדברים?
משה מטלון
אנחנו מקבלים על הכול, וגם לזה נתייחס, נוכיח.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
המבקר אומר אחרת. אני מבקשת לסיים בדקות הקרובות.
משה מטלון
עוד לא נגעתי בקצה של הדברים. הוועדה חידשה את פעילותה, לקחנו חברה חיצונית, היא תגיש לנו את המלצותיה. זה עניין אחד.

בית קיי לא חודש עם השנים. נפתחו בתי מלון גדולים שעובדים עם הפניות של משרד הביטחון, ונוצרה תחרות קשה. לאדם יש אפשרות ללכת מלון ארבעה או חמישה כוכבים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
למה אתם מתעקשים להחזיק את בית קיי?
משה מטלון
אנחנו לא מתעקשים. נקבל את הצעות החברה החיצונית. מה שנותר הוא שהאוכלוסייה שמשתמשת בבית קיי היא האוכלוסייה החלשה ביותר שלנו מבחינה סוציו-אקונומית, ולה אני מחויב יותר מאשר לחזקים – סליחה, אני מוכן להגן על זה בכל בית משפט.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
יש משהו בשירותים של בית קיי שאי-אפשר למצוא במקום אחר? את המחיר אפשר לסבסד, וזה יהיה לך זול יותר. יש משהו בשירותים שלו שלא מוצאים במקום אחר?
משה מטלון
הוא מותאם, הוא נגיש, יש בו בריכה מקורה מחוממת ובריכה פתוחה. הוא יודע לתת שירותים שמלון רגיל לא נותן. נכון שהוא מיושן.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אולי אחרי 50 שנה שלא חידשו אותו, ואם רק הנכה המסכן יכול להגיע לשם, אולי אתה מזיק לנכה כשאתה שולח אותו לשם?
משה מטלון
חידשו אותו עם השנים. אני לא שולח את הנכה לשם, הוא הולך על דעת עצמו. החברה ששכרנו תציע חלופות. אם הוועד הארצי של ארגון נכי צה"ל יגיע למסקנה שצריך לסגור את בית בית קיי – אני הולך לקיצוניות הזאת – אני צריך לדאוג לאוכלוסייה, ונמצא את הדרך לדאוג לה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אם צריך להשקיע כספים רבים מאוד ב"בית קיי", שווה לסבסד ולתת שהייה במקומות אחרים. היום כל מלון צריך להיות בעל נגישות לנכים.
יצחק הומינר
לא באותה מידה.
משה מטלון
זאת אחת החלופות שדיברנו עליה: לסבסד את קבוצת הנכים הקבועה שמגיעה לבית קיי.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
מתי תדעו מה המצב?
משה מטלון
עד שלושה חודשים, זאת ההתחייבות של החברה לגבי הגשת מסקנות והמלצות. עוד משפט: שינינו את התקנון, אנחנו עובדים על הנהלים. שינינו את שני התקנונים, גם של הקרן וגם של הארגון.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
בעקבות הביקורת.
משה מטלון
גם, בוודאי. אנחנו גם עובדים על נהלים חדשים, ואני מקווה שזה יסתיים. חכרנו סיוע חיצוני בעניין השינוי המבני של ארגון נכי צה"ל, גם מה שלגבי כוח-אדם. ישבנו לישיבות סיכום, ונביא את השינוי המבני לאחת מישיבות הוועד הארצי הקרוב. תודה על ההקשבה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
יופי. תודה. נשמע את המנכ"ל.
קובי כספי
קודם כול, לנושא הגירעונות: יש ויכוח מהותי, ומטבע הדברים אני חושב שההשקפה שלנו היא הנכונה. כשלוקחים תקציב של בית לוחם ומראש אומרים שחלק מהמימון שלו הוא מקור חיצוני ששמו "קרן נכי צה"ל", באותו רגע התקציב מאוזן. מביאים זאת בחשבון.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
נכון, השאלה איך הצגתם את זה.
קובי כספי
מהתקציב המאוזן כפי שהוגש, כולל תמיכת קרן נכי צה"ל, לא היתה חריגה. אני בודק את התקציבים מהשנה האחרונה, זה היה 101% או 99%. רו"ח נועם כאן. אלו המספרים.
אבשלום אייזנברג
לא בדקנו את השנה האחרונה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
כמה זמן אתה בתפקיד?
משה מטלון
שנה, אבל הוא היה מנהל כספים, הוא רואה חשבון.
קובי כספי
בשנת 2006 אנחנו מיועדים לסבסד את בתי הלוחם ב-24 מיליון ש"ח. מדברים על ההון הגדול. מה אם מחר ארצות-הברית אומרת שאין להוציא יותר כסף מארצות-הברית? לכן כל הנושא של הקמת קרן ההחזקות, 50 מליון ש"ח, הוצג בפניכם. המטרה היא שאחר כך, כשהכספים יגדלו, נעבה את הקרן הזאת. כל זה מתוך הדאגה לעתיד.

המספרים שמר מטלון ציין לגבי הקמת שני בתי לוחם הם עלות של 12 מיליון דולר האחד – ובמספרים פשוטים זה קרוב ל-120 מיליון ש"ח. ההחלטה היא שעד שלא מגייסים חצי מהסכום לא מתחילים לבנות כל בית לוחם בפני עצמו. אם צריך מימן ביניים או מימון מלא מהקרן, 60 מיליון ש"ח – כל בר-דעת מבין שהעודפים לכאורה נועדו אך ורק לשימוש מטרת נכי צה"ל.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אני שומעת שלארגון יש 170 מיליון ש"ח נכסים פיננסיים.
קובי כספי
זה 120 מיליון ש"ח לדעתי.
אבשלום אייזנברג
זה נתון שמסרתם לנו.
משה מטלון
נבקש מהמדינה את מה שחסר כדי להגיע ל-170 מיליון ש"ח.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
מה זה כולל?
קובי כספי
כרגע, גם בעקבות הביקורת אבל גם בעקבות דיונים פנימיים קודם לכן, לקחנו 50 מיליון ש"ח וצבענו את הכסף. קבענו שזו קרן החזקות, שאי-אפשר להוציא ממנה אלא להחזקת בתי הלוחם. זה 50 מיליון ש"ח מתוך 120 מיליון ש"ח. יש סכום נוסף, שאני לא אומר שהוא צבוע כדי לדייק, אבל אם יש אישור של הוועד הארצי להקים שני בתי לוחם בעלות של 120 מיליון ש"ח, והמטרה היא לגייס לפחות חצי מהכסף בכספים חדשים מחוץ-לארץ – אנחנו משריינים כרגע סכום של כ-60 מיליון ש"ח. אם ירווח ונקבל יותר תרומות, אולי נגדיל את קרן ההחזקות – לא אגיד דברים שהם לא מדויקים.
נדבר במספרים של בני אדם
גם אם יש 100 מיליון ש"ח בקרן החזקות, וזה נשמע מספר מדהים, הרי ש-5% ריבית ריאלית לעתיד, כמו כל אדם בר דעת שעושה לו חיסכון לטווח ארוך – זה 5 מיליון ש"ח. בכל שנה אנחנו תומכים בבתי הלוחם הקיימים ב-24 מיליון ש"ח. אנחנו בהחלט זקוקים לביטחון הכלכלי הזה. אם לא היינו נוהגים כך זה היה חוסר אחריות מצד הארגון. אי-אפשר להגיד שלא לגייס עוד תרומות, שיש יותר מדי.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
חלילה. אם יש לכם תוכנית עבודה שלפיה בגיוס התרומות תצליחו לשמור על רמת הכספים הזאת, אין בעיה.
קובי כספי
זה לא כך, בשנתיים האחרונות.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זה יורד?
קובי כספי
ב-2006, בתקציב שמוגש עכשיו, יש מיליון דולר גירעון תפעולי.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זה בדיוק מה שהמבקר אמר.
קובי כספי
אכן אוכלים את קרן. היא לא קרן ערטילאית, היא נועדה למטרות האלה.
אבשלום אייזנברג
אז אולי להתייעל בבית הלוחם?
תמר חיימוביץ
איך? לתת פחות שירותים?
משה מטלון
אני אקח את הפיזיותרפיסט הטוב ביותר, את המדריכים הטובים ביותר.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אני רוצה לעשות סדר. למה אנחנו מקיימים את הדיון? המבקר אומר שיש גירעון תפעולי, כך עולה מדבריו. אתם אומרים שזה נכון, ושיש לכם צרכים. למה צריך לתוכנית עבודה? לא בשביל המבקר, אלא בשביל עצמכם, בשביל הנכים, כדי שגם ב-50 השנה הבאות תמשיכו לחזק אותם. אם אתם לא עושים תוכנית עבודה, לא עובדים לפי תקציב ורק אומרים "יהיה טוב",
משה מטלון
זה לא המצב.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אתם שותפים, אתה לא צריך אותי כדי להגיד לך שאתה צריך לדעת באיזה חשבון אתה חי. יש לך ניסיון יותר ממני.
קובי כספי
עובדים על תוכנית רב-שנתית, כולל תוכניות אב בשלושת בתי הלוחם.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
המבקר אמר שזה אחרת.
אבשלום אייזנברג
בתקופה שאנחנו בדקנו לא היו תוכניות. אני מניח שעכשיו עובדים על זה.
משה מטלון
אנחנו עושים תוכניות אב, אתה יודע את זה.
אבשלום אייזנברג
אנחנו חלוקים בעניין הזה. לא הוכחתם לנו. לא אכנס עכשיו לכל מערכת ההוכחות שיש לי. גם תוכניות אב לא היו לכם. תוכנית זה גם שורה: מה עושים, מי עושה, כמה כסף. לא ראינו אצלכם שום דבר בסגנון הזה.
קובי כספי
אנחנו מקבלים את זה , עובדים על תוכניות אב רב שנתיות.
משה מטלון
לכן ביקשנו תוכניות אב, עובדים על-פי זה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אני רואה שיש כאן הסכמה רחבה. יש מישהו מהאנשים שבאו, שאינם בעלי תפקיד מסוים?
משה מטלון
אולי נשמע את היועץ המשפטי?
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אחר כך תשלים, אם יחסר.
מלכיאל פרומקין
קודם כול, אנחנו הגענו לכאן כדי לחזק את מר מטלון.
משה מטלון
לא ידעתי שהם באים.
מלכיאל פרומקין
אבל למעשה באנו מסיבה נוספת, בכל הכבוד לארגון נכי צה"ל. אנחנו, רובנו, הלומי קרב. עד היום הארגון הזה לא עשה כלום. בחודש אוגוסט היה מפגש ראשוני. עם האנשים שיושבים כאן, אני רוצה מילה של מר מטלון שזה באמת ימשיך הלאה.
זבולון אורלב
יש חוק חדש בנושא זה.
מלכיאל פרומקין
יש פה איש שהוא מבוגר מאבא שלי, הוא נכה צה"ל מ-1948. עד היום לא עשו עבורו כלום. הלומי הקרב. אני מצטט את קודמו של מר מטלון, הוא אמר שהלומי הקרב הם משוגעים.
משה מטלון
אבל מה אני אומר? לא הקודם.
מלכיאל פרומקין
הוא אומר שהוא ששם לו השנה למטרה.
משה מטלון
לא השנה, כמה שנים. קרבינסקי, אתה יותר ותיק ממנו, כמה שנים אתם על סדר היום אצלי?
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לא על סדר היום – מה עשיתם? תגיד מה.
משה מטלון
קודם כול, דאגנו להם להטבות ייחודיות.
יצחק הומינר
פעולות מול משרד הביטחון.
משה מטלון
דאגנו להם לקייטנות לילדים בחודשי הקיץ. דאגנו להם ואנחנו תומכים בפעילות של מועדוני השיקום שלהם, בכסף מקרן נכי צה"ל. אנחנו מעבירים לשם כסף.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
מה אתם רוצים שייעשה בשבילכם ואתם חושבים שעדיין לא נעשה?
משה מטלון
רק רגע, מלכיאל. קיימנו דיון רחב מאוד, עם כל הצוות הרפואי של משרד הביטחון, כולל פסיכיאטרים שמטפלים בנושא של פוסט טראומה. זה היה רק לאחרונה. בדרישה שלנו, הוקצה במשרד הביטחון כסף גדול לעבודת מחקר, שיוצאת לפועל בקרוב, בכל הנושא של הנכים הפוסט-טראומטיים. רק לאחרונה הגיע סכום כסף נוסף מאחת הקרנות של המדינה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
כמה?
משה מטלון
אני לא יודע, אני לא רוצה להטעות את הוועדה. זה למשרד הביטחון, לא אלינו. אני יודע ודאגתי: פרופ' אורי קיבל כבר את ההודעה ממשרד הביטחון, ושם נכנסים לעבודת עומק גם בפן הרפואי. אני רוצה לומר שמי שהעלה לסדר היום את נושא הפוסט-טראומטיים בארגון נכי צה"ל זה עבדכם הנאמן. בדקתי תיקים מול אנשים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
תעצור כאן. מה אתם צריכים עוד, שעוד לא נעשה. למה אתה מרגיש שהארגון לא נותן לכם כל מה שאתם רוצים?
מלכיאל פרומקין
אני חייב לציין: אני קטוע רגל ממלחמת יום כיפור. את המסגרת של הלומי הקרב הכרתי רק לפני שלוש שנים. הוכרתי כהלום קרב רק אז. לא ידעתי שאני כזה. זו פגיעה באינטליגנציה. יש מחלות נלוות, למשל ענייני שיניים, ואז מגיעים, ונתקלים בתגובות של המערכת. אני לא בא בתלונות אליו, אבל המערכת עצמה, היא אפס.
משה מטלון
דאגתי שתקבלו טיפול שיניים מלא.
מלכיאל פרומקין
תן לי שנייה אחת.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
עכשיו נשמע את מר פרומקין.
מלכיאל פרומקין
האדם בשטח לא יודע את זה. יש לו פסיכיאטר, נחמד. לבת הזוג שלי יש טיפול פסיכיאטרי מעולה. אבל יש דברים פשוטים, של כסף: הוצאות חשמל גדולות יותר. רכב – זה לא המקום פה. האנשים בשטח רוצים לראות שורה תחתונה. לכן באנו לפה, לתמוך בך, ובמקום כלשהו לדאוג שלא תפשל. כי מילים הן לא כסף.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
הכנתם לו רשימה של דברים שאתם צריכים?
מלכיאל פרומקין
כן, יש לו רשימה. היתה פגישה עם ד"ר דולפין, ומשום מה מר מטלון לא היה.
משה מטלון
היה העוזר שלי.
מלכיאל פרומקין
יש הבטחה מד"ר דולפין שתהיה לנו פגישה עם ראש אגף השיקום.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לפני כמה ימים קיימנו דיון עם ד"ר דולפין. בישיבה הקודמת שעסקה בנכי צה"ל הובא בחור צעיר בכיסא גלגלים, והנושא שלו עלה כדוגמה – אבל זה לא היה רק לגביו. בעקבות זה, לפני שבוע, קיימתי דיון – לא ישיבה פורמלית – כדי לנסות לעזור אישית בנושא הזה.
מלכיאל פרומקין
אני מקווה שיהיו מעשים, לא מילים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
נבקש ממי שיהיה יושב-ראש הוועדה הבא, אולי מי מאתנו ואולי מישהו אחר, לקיים דיון ספציפי על הלומי קרב ועל ההתייחסות של משרד הביטחון, מחלקת השיקום, בעזרת ארגון נכי צה"ל, לנושא הספציפי הזה. יש גם חוק שעבר השנה.
זבולון אורלב
זה חוק שאני שותף לו, הוא בתהליכים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
צריך לראות איך מיישמים אותו. החוק הוא נייר, צריך לראות איך מיישמים אותו. לשם כך נעשה ישיבה ספציפית בנושא הזה. עוד מישהו רוצה להגיב בקיצור?
משה מטלון
נשתתף בשמחה.
אריאל מרקוביץ
אני חבר מועצה של הארגון מחיפה. בבתי הלוחם בחיפה לוקחים הרבה כסף על החוגים, גם למשפחה וגם לנכים. אני לא יודע איך זה בתל-אביב או בירושלים. למשל חוג פיסול או קרמיקה עולה מאות שקלים, וזה לא כולל חומרים.
זבולון אורלב
אתה רואה, אחרי כל זה עוד יש גירעון.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
הביקורת שלנו היא שהם לא עושים חשבון נכון. הביקורת שלך היא שהם לוקחים יותר מדי. אנחנו לא באים להחליף את הארגון.
קובי כספי
אנחנו נותנים 20% הנחה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אנחנו רוצים להגיד להם שיעשו חשבון נכון: מצד אחד שלא יהיה גירעון, כדי שגם בעוד שלוש שנים או עשר שנים יוכלו לטפל בך ובחבריך; מצד שני יש לדאוג שכל הכסף יגיע לאנשים שצריכים לקבל את הטיפול ויהיו מה שפחות בזבוזים על מינהלה או על דברים שלא צריך, אולי על מכרזים שהם לא מספיק בדוקים – וחלק מהליקויים שלכם הם שלא בדקתם די הצעות מחיר לרכש. כלומר, צריך למנוע את הבזבוזים כדי שבסופו של חשבון יוכלו לתת לך את החוגים ואת הצרכים הכי טוב שאפשר והכי זול שאפשר. זאת מטרת הביקורת.
משה מטלון
עם המדריך הכי טוב.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
נשמע את מר קרבינסקי.
משה מטלון
גם היועץ המשפטי ביקש. משפט אחד.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
ככל שיהיה לנו זמן. בבקשה, אדוני, יותר חשוב לנו לשמוע אותך, בלי לפגוע באף אחד.
שמעון קרבינסקי
שמי שמעון קרבינסקי, אני מהוותיקים בארגון הזה, אני כבר מגרד את שנת התשעים לחיי. אמר חברי שבאנו לתמוך. נכון, מפני שהארגון הזה עושה דברים גדולים. אבל זה עוד לא הכול. צריך לזכור שלארגון יש גם צד שני, משרד הביטחון. לא כל מה שהוא רוצה הוא יכול לקבל. אנחנו תמיד חושבים שאנחנו מקופחים, והטענות צודקות.

הנה אחת הבעיות שהזכיר מר מטלון: ועדות רפואיות. הן מקפחות בצורה נוראית את ציבור הנכים. זה לא מוסד של הארגון, זה מוסד שהארגון נלחם בו – עד היום ללא הצלחה או בהצלחות חלקיות.
משה מטלון
זכינו בבג"ץ.
שמעון קרבינסקי
הסדר הזה של הוועדות, עורכת דין מסוימת קראה להן "ועדות רשע".
היו"ר מל פולישוק-בלוך
דיברנו על זה רבות פה, ונמשיך לדבר. אני שותפה לגישה שלך ולדעה שלך. נציג משרד הביטחון רוצה להגיב?
עזרא סרי
לא באתי להגיב על הנושאים האלה, לא התכוננתי לדבר על נושאים אחרים חוץ מתעסוקה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אם כך, בגלל קוצר הזמן, ויש לנו חקיקה עכשיו – זה יום לחוץ – נסיים. היה לי חשוב מאוד לקיים את הדיון הזה לפני שהכנסת מתפזרת, לכן התעקשתי שזה יהיה היום, אף-על-פי שזה בסד זמנים לחוץ. אחרי שחבר הכנסת אורלב ילך אני מוכנה לשמוע עוד, אם מישהו רוצה להתבטא.
זבולון אורלב
הבנתי את הרמז.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אני לא רוצה שתרגיש לחוץ. אני חושבת שאנחנו צריכים לקיים כאן דיון על החיבור בנושא השיקומי, ולא להרפות מהעניין הזה. צריך לדרוש קיום של ישיבה בנושא הוועדות הרפואיות. אנחנו שומעים הרבה תלונות בכיוון הזה, אפילו על יחס מבזה ומשפיל לפעמים. יש הרבה חוסר אמון של חלק מהאנשים. כל הנושא הזה דורש דיון.

אנחנו מבקשים ממבקר המדינה לבדוק את ההתנהלות של הוועדות הרפואיות באגף שיקום נכים. כבר היו ביקורות בעבר, אבל מה שצריך לבדוק מחדש צריך. אנחנו מאוד מבקשים שתבדקו את הנושא הזה.

אנחנו רוצים התייחסות מיוחדת להלומי קרב, כנושא בפני עצמו. נכון שבשנים האחרונות יש יותר התייחסות אבל אנחנו רוצים לראות בעין של מבקר מה באמת הרשויות עשו בפועל לטובת הלומי הקרב, מעבר לדיבורים. זה כולל את אופן היישום של החוק החדש, שעבר בכנסת השנה או בשנה שעברה. זה חוק חדש, צריך לראות את היישום שלו.


אנחנו גם צריכים לקיים דיון ספציפי בנושא של הפניית עובדים ובכל הנושא של השמה תעסוקתית לנכי צה"ל. שוב, ארגון נכי צה"ל הוא השותף הבכיר להובלת העניין, אבל הביקורת צריכה להיות מופנית לגורמי הממשל. נשמח לשמוע בישיבה מיוחדת את התגובה לנושא הביקורת ומה מתכננים או עושים בעניין הזה.
עזרא סרי
עם הארגון.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
כולנו באותה סירה, אנחנו לא נגד. אנחנו בעד, כדי שלנכי צה"ל יהיה הכי טוב שאפשר. אילו אפשר היה לדאוג שלא יהיו נכים בצה"ל, היה פי אלף טוב יותר. צריך לדאוג שהעמותה שלכם לא תגדל.
משה מטלון
זאת הברכה שלנו בכל ערב ראש השנה.
יוסי לוי
יש שלושה דברים שצריך להדגיש. ראשית, העניין הפרופורציונלי: המדינה תומכת ב-4 מיליון ש"ח. אם היא לא היתה תומכת, היא היתה צריכה לתת את השירותים האלה. אנחנו יותר בגדר ספקים למשרד הביטחון מאשר מקבלי תמיכות. העמדה המשפטית שלי מלפני שמונה שנים היתה שאיננו כפופים למבקר. אבל חשבנו שמכל מלמדינו השכלנו, ולכן אנחנו בעד ביקורת של המדינה. לכן צריך להכניס את זה לפרופורציה. אנחנו לא גוף נתמך, אנחנו עמותה פרטית.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
זה ברור, אתה צודק, אמרנו את זה. הנושא השני?
יוסי לוי
שנית, חלק ניכר מאוד מתמיכות ומהתרומות שלנו הן מארצות-הברית. יש שם סעיף וחשוב שרשם העמותות ילמד אותו, שקוראים לו c3501 ב-IRC. הוא גורם לפיקוח על עמותות אמריקניות שמעבירות כספים לגורמי חוץ. יש על זה פיקוח קשוח מאוד. תמיד יש סכנה שיום אחד יאסרו על עמותות אמריקניות להעביר תמיכה לגורמי חוץ. זה מדיר שינה מחברי הוועד הארצי של ארגון נכי צה"ל.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
למה שזה יקרה? הרי אתם לא גוף טרור.
יוסי לוי
זה נוגע לכל העמותות האמריקניות. יש ביקורת חריפה בקונגרס האמריקני על כך שמשלם המסים האמריקני מממן פעילויות של מי שאינם משלמי מסים.
יצחק הומינר
אנשים מקבלים שם פטור ממס על מה שהם נותנים לישראל.
יוסי לוי
יש סכנה גדולה מאוד מעמותות הידידים.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אנחנו יודעים את זה, זה לא דבר חדש.
יוסי לוי
אז אם יודעים את זה, צריך להכניס את זה לביקורת, כי ביום סגריר נצטרך את הקרן הזאת. זה סימן שלא יודעים את זה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
אני לא מבינה את ההערה. הביקורת לא אמרה שלא צריכה להיות לכם קרן.
יוסי לוי
הביקורת של רשם העמותות היתה שיש לנו יותר מדי כסף.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לא כך הבנתי את דברי הביקורת.
יוסי לוי
שלישית, בית קיי: אחד הדברים שגרמו לכך שההסכם עם מינהל מקרקעי ישראל נחתם אחרי הרבה זמן הוא שרצינו להכניס אפשרות לשכן במקום בני נוער ומורים וכד', כדי לחזק כלכלית את המקום וכדי לאפשר מקום נוסף לגורמים שהפרוטה אינה מצויה בכיסם. לא הצלחנו. מינהל מקרקעי ישראל עומד על כך שבית קיי יהיה רק לנכים.

גמרנו את שלוש שנות ההתדיינות לצורך החתימה על ההסכם, ועכשיו צריך להתפנות ולראות איך עושים משהו עם המינהל שיאפשר לחזק כלכלית את המקום.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
תודה רבה. הדברים שנאמרו היום נאמרים מכל הלב, יותר עם הלב מאשר עם כל איבר אחר בגוף. אני רוצה שתבינו: אני חושבת שאין חבר כנסת אחד שלא חושב כמוני בנושא הזה, בכל הבית הזה. לא סתם יש כאן כל כך הרבה דיונים בנושא, לא רק בוועדה הזאת. באמת אכפת לנו ממי שנתנו מגופם, ונושאים את הפצע כל חייהם. אתם בידיים טובות.

עם זאת, אנחנו צריכים לדרוש, יחד, מהמערכת השלטונית – ומר סרי הוא הנציג היחידי שלה כאן, אין כאן מישהו מהאוצר, או הוא היה והלך – הקריאה המשותפת לנו צריכה להיות שיותר תשומת לב, גם תקציבית, תינתן לנושא הזה. אבל משום שמדובר בתקציבים כל כך גדולים, זה מחייב אותנו לנהוג במשנה זהירות בכל אגורה שמוציאים,שהיא תגיע אך ורק ליעדה, בלי שום בזבוז בדרך, ממש שום בזבוז.

לכן בעיני אתם גוף ציבורי בעצם – אף-על-פי שמשפטית אתם עמותה פרטית. אני מדברת על הצד המהותי של ההגדרה, לא על הצד המשפטי. החובה שלכם היא לדאוג שתעשו זאת. אני משוכנעת שאתם משתדלים לעשות את זה, אבל אתם צריכים להסתכל על כל אגורה שאתם מוציאים בעיניים האלה, ולהסתכל על הביקורת של אנשי המבקר כעל חלק מהניהול הנכון של המערכת שלכם.
משה מטלון
ציינתי זאת בדברי, גם כלפי רשם העמותות וגם כלפי מבקר המדינה.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
לכן אני מברכת אתכם על כל תיקון של הליקוי. תמשיכו כך. אנשי המבקר ימשיכו ויעבדו. תודה.
קובי כספי
אני מבקש שהמכתב שלנו יהיה חלק מהפרוטוקול.
היו"ר מל פולישוק-בלוך
כל ההערות שלכם נכתבו. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים