ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 20/12/2005

פרוטוקול

 
ביטול אכרזה על חלקים

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
20.12.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 553
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, י"ט כסליו התשס"ו, (20 בדצמבר 2005) שעה 10:00
סדר היום
ביטול אכרזה על חלקים מגן לאומי הרי יהודה לפי תוכניות מי/462. מי/945
ומי/945א במעלה החמישה.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
מוזמנים
נטלי אוסטרובסקי – מינהל התכנון, משרד הפנים
ענת צור – מנהלת תחום קרקעות חקלאיים ושטחים פתוחים, משרד הפנים
לירון דין – רכזת שטחים פתוחים, המשרד לאיכות הסביבה
תמר זוהר – לשכה משפטית, המשרד לאיכות הסביבה
ענת יציב – מנהלת אגף מקרקעין, רשות הטבע והגנים
מושון גבאי – רשות הטבע והגנים
אברהם אשכנזי -קיבוץ מעלה החמישה
יחזקאל לביא – יועץ לוועדה
מורן אשכנזי – ביה"ס עמית עמל ראשל"צ
מור נב גבאי – ביה"ס עמית עמל ראשל"צ
מרין אשר – ביה"ס עמית עמל ראשל"צ
מאיר בניסטי – ביה"ס עמית עמל ראשל"צ
אוראן גולן – ביה"ס עמית עמל ראשל"צ
אדווה ביטון – ביה"ס עמית עמל ראשל"צ
יועץ משפטי
עידו בן יצחק
ע. ליועץ משפטי
איילת עציון
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
רותי וייס


ביטול אכרזה על חלקים מגן לאומי הרי יהודה לפי תוכניות מי/462. מי/945
ומי/945א במעלה החמישה
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לדון בבקשת שר הפנים, היישוב מעלה החמישה ומועצה אזורית מטה יהודה בדבר ביטול אכרזה על חלקים מגן לאומי הרי יהודה לפי תוכניות מי/462, מי/945 ו-מי/ 945 א. משרד הפנים מיוצג על ידי גברת נטלי אוסטרובסקי, ענת צור נמצאת?
ענת צור
כן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
את מוכנה להציג את העניין גברתי?
נטלי אוסטרובסקי
כן. מדובר בשטח שבעצם כבר מזמן לא משמש כגן לאומי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
על איזה שטח אנחנו מדברים?
נטלי אוסטרובסקי
אנחנו מדברים סך הכל על 360 דונם. לפי התסריט תסתכל בבקשה פה, זה שטח לגריעה.
ענת צור
הקטע הזה ליד הכביש שהוא בעצם כבר בנוי, הקטע ההוא של לולים מיעדים את השטח לתעשייה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
רשות הטבע והגנים הלאומיים תומכים, נכון? מה אתם מקבלים בתמורה?
עידו בן יצחק
מה היה קודם, המבנים או השמורה?
ענת צור
יש שם קטעים שהם לא מבונים ויש דרישה של הקיבוץ לעשות שם אזור תעשייה, בחלק המערבי של הקיבוץ יש רק לולים - - -
אברהם אשכנזי
מה שאת אומרת קיים, הקטע הזה שאת מדברת עליו כרגע, גן לאומי שהקיבוץ הקים עליו חלק מהמבנים היה שמורה או גן לאומי.
עידו בן יצחק
אני שואל האם היה גן לאומי שעל שטחו הוקמו לולים?
נטלי אוסטרובסקי
היו שם לולים ובטעות כנראה הכריזו את השטח כגן לאומי.
אברהם אשכנזי
גן לאומי הוכרז משנות השישים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
התרנגולות ממתי?
אברהם אשכנזי
התרנגולות משנות השבעים. אבל האזור הזה כולו הוא בתוך הקו הכחול של המשק ובתב"ע שלו הם כמבנים משקיים למרות הגן הלאומי כלומר, הגן הלאומי אומנם היה אבל ישנו שם תב"ע שכולל בתוכו את כל הלולים ואת כל הבתים.
עידו בן יצחק
השאלה היא כזאת, האם יש פה איזו מן שיטה שיש לנו גן לאומי, אחריו יקימו לולים ואז אחרי זה יבקשו גם להוסיף עוד כמה שטחים?
אברהם אשכנזי
אדוני, הדבר נעשה משנות השישים וזה בתוך תב"ע מאושרת של המשק, לא עשינו דברים כי יש לנו תב"ע מאושרת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. אני אשאל את משרד הפנים מתי תביאו לנו לכאן בקשה לתת לסכנין 4000 דונם כדי להקים אזור תעשיה, לבנות מגורים, לפתח חקלאות. יש תוכנית של 1700 דונם שלא ראויה אפילו לדיון, אנחנו נדון בזה מחר. מתי משרד הפנים, גברת אוסטרובסקי, אני רוצה לשאול אתכם כדי שתשאלו את השאלה הזאת, מתי כבודכם יואיל בטובו ויביא לנו לכאן בשעה טובה להחזיר לג'לג'וליה את השטח שלה מדרום השרון בתוך מסגרת קו כחול של דרום השרון? מתי אתם מתכוונים להביא לכאן ולעשות סדר ולעשות צדק עם עצמכם קודם כל, ולהחזיר לכפר ברא את השטח שלה שנמצא אצל דלג'ו בדרום השרון? מתי אתם מתכוונים לעשות אותו דבר לגבי סכנין, ערבא, דיר חנא, משגב שיש לה 183,000 דונם על כמעט 8000 תושבים. מתי אתם מתכוונים לעשות סדר וצדק עם עצמכם ועם האוכלוסייה הזאת?
נטלי אוסטרובסקי
אם תוכנית תוגש אלינו למינהל התכנון מאז שנקבל אותה נעשה תהליך כמו שנדרש ומייד נגיע לזה. אבל תוכניות כמו שידוע לי עדיין לא הוכנו ולא הוגשו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
גברתי, את אומרת דבר מצוין אבל אתם צריכים ליזום את זה. מינהל התכנון, שמאי אסיף ואתם צריכים ליזום את זה, אנחנו במאבק, כדי שיהיה לערבא בית קברות ויוכלו לקבור את המתים בכבוד ולא יוציאו מהקבר עצמות מלפני 30 שנה ויכניסו במקומו אדם שנפטר אתמול. אנחנו במאבק כאן כמה חודשים. בדקתי ואמרו לי שגם בתורה כתוב כבוד המת. בינתיים אין בערבא, סכנין, דיר חנא, כבוד לאדם החי, אז לפחות שיהיה כבוד לאדם המת.
נטלי אוסטרובסקי
אני יכולה רק למסור את בקשתך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מציע שתעבירי את זה למרות שאני מדבר עם הדרג הלא נכון אבל אני חושב שהמסר צריך לומר אותו לדרג של השר או מתחתיו, ואני מנצל את ההזדמנות כדי להעביר את זה לכל דרג כדי שתעשו צדק עם עצמכם. קודם כל עם עצמכם כי סכנין זה חלק ממדינת ישראל. לא רק מעלה החמישה ולא רק אשקלון. ומה שעשיתם היום אני תומך כי אם זה בהסכמה זה לטובת האזרח ולא חשוב מאיפה האזרח וכדאי שגם תשקלו את הדברים האלה במקומות אחרים. אגב יש מועצות אזוריות בסדר גמור. מנשה הלך לקראת עיריית בקע אלגרביה כדי להביא לה את השטחים שלה. עמק חפר אותו דבר. יש כמה מקומות שהם בסדר, אנשים שרוצים להסתכל לעצמם בראי בעיניים. רוצים יום אחרי זה לומר הייתי אדם הגון וישר כלפי הסביבה שלי והשכנים שלי.
נטלי אוסטרובסקי
אתה צודק לגמרי ואני אמסור את המסר.
ענת צור
קודם כל אני מקבלת בברכה כל מילה שאמרת. תמ"א 35 שאושרה לפני שבועיים פה בממשלה יוצרת את המצע התכנוני בדיוק כדי לתת מענה לכל האוכלוסיות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בשביל זה התנגדו המועצות האזורית ועשו מלחמת עולם והלכו אפילו לדבר עם שרי מפלגת העבודה אחד אחד כדי שיתנגדו.
ענת צור
אבל בכל זאת היא אושרה וזה נותן את המצע התכנוני הנכון בעיקר למגזר הערבי, אין ספק, ואולי מיטיב פחות עם המועצות האזורית ובגלל זה הייתה התנגדות. בתוך כללי המשחק האלה עכשיו הרשויות המקומיות צריכות לשחק. ולכן כל דרישה כזאת לשינוי גבולות שיפוט חייבת לבוא מראש הרשות המקומית.
היו"ר גאלב מג'אדלה
גברת צור, רק תוסיפי לידיעתך שיש בפנים גם תמ"מ 6 שיש איתה בעיה שמן הראוי שיבדקו מחדש. אני אעלה את זה בשיחה עם שמאי אסיף בקרוב, כי אחרת זה יתפוצץ יום אחד ואנחנו נמצא את עצמנו במצב בלתי נסבל ואנחנו לא רוצים את זה כי זה לא לטובת היהודים, לא לטובת הערבים, לא לטובתנו כחברה וכמדינה ואנשים צריכים להסתכל 20 שנה קדימה ולא רק שנה או חצי שנה. דבר נוסף שרציתי להעיר לך, אני מציע לכם לא להעביר את האחריות למגרש של האחר. אם היית מדברת איתי לפני שנה הייתי אומר לך, אני רוצה ללכת להתייעץ עם יחזקאל לביא, אולי הוא יאיר את עיני. היום יש לי ברוך השם קצת רקע, כדי שעיר תהיה מתוכננת היא צריכה הרבה כסף. כסף אין להם. אני בטוח שאת אומרת את זה בידיים נקיות - - -
ענת צור
אני דיברתי רק על גבולות שיפוט כי צריך לזכור שתוכניות מיתאר מקבלות על שמאי מקדם במגזר הערבי - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
צדק שמאי ואופיר פינס כשאמרו צריך להקציב תקציבים גדולים לנושא תכנון בישוב הערבי כי ידעו שאין לרשויות את הכסף הזה ולכן לא יהיה תכנון. וצדקו כשאמרו, היוזמה לתכנון צריכה להיות אצלנו, מתקציבנו, תקציב שלטוני ולא מהם כי הם לא יתכננו אף פעם כי אין להם את הכסף. ולכן אני מעיר את ההערה הזאת, כדאי שתעבירו אותה כי מסר מעבירים מאחד לאחד במטרה שנטיב כולנו עם האזרח. אני רוצה לאשר את הבקשה.
עידו בן יצחק
רק עוד שאלה אחת, כותב מרכז הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים שאין באישור כדי לבטל את מעמדה של הקרקע החקלאית. האם לא הכוונה להפוך את זה - - -
ענת צור
יש כאן שתי הירכיות שונות. אחת זה אכרזה של קרקע מוגבלת לשטחים פתוחים והשנייה זה אכרזה של גן לאומי. עדיין זה אומר שכל תוכנית שתוגש בשטח הזה תצטרך את אישור הבקשה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא במקרה אמרתי, אנחנו מאשרים את הבקשה ככתבה וכלשונה לפי הפנייה של השר. מעירים לי כאן, לצרכי מגורים ותעסוקה. אנחנו מאשרים את בקשת שר הפנים מיום 17 בנובמבר 2005 בנושא ביטול אכרזה על חלקים מגן לאומי של הרי יהודה לפי תוכנית מי/462, מי/ 945, ו-מי/ 945/א' למעלה החמישה. אני מודה לכם מאוד, הישיבה נעולה, אושר פה אחד, ללא נמנעים וללא מתנגדים.


הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים