ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 19/12/2005

חוק לסילוק ולמיחזור צמיגים, התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
הצ"ח מיחזור שאריות צמיגים

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
19.12.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 551
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, י"ח כסליו התשס"ו, (19 בדצמבר 2005), שעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק מיחזור שאריות צמיגים, התשס"ג – 2003
של חה"כ מיכאל נודלמן, חה"כ אריה אלדד, חה"כ אורי אריאל, חה"כ יורי שטרן
(פ/413).
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
מיכאל נודלמן - מ"מ היו"ר
דוד אזולאי
מיכאל גורלובסקי
ואסל טאהא
אליעזר כהן
מוזמנים
עו"ד הדס פיקסלר – לשכה משפטית, המשרד לאיכות הסביבה
תמר זוהר – לשכה משפטית, המשרד לאיכות הסביבה
גיל יניר – סמנכ"ל תשתיות, המשרד לאיכות הסביבה
אלעד עמיחי – ממונה מיחזור, המשרד לאיכות הסביבה
ניר קדמי – כלכלן, המשרד לאיכות הסביבה
רוני טלמור – לשכה משפטית, משרד המשפטים
אילן דיבון – כלכלן, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה
דב באסל – מרכז תחום איכות הסביבה, התאחדות התעשיינים
עו"ד עינת ברכה – יועצת משפטית, איגוד לשכות המסחר
עו"ד ירון סילבר – יועץ משפטי, אליאנס
יוסף נעים – יו"ר ועד ענף הצמיגים, איגוד המוסכים
ראובן בוסיס – חבר ועד ענף הצמיגים, איגוד המוסכים
חיים מלאך – מנכ"ל איגוד המוסכים
מנחם צ'פניק – מנכ"ל גרינאל אקולוגיה בע"מ
ביירך לב – יועץ לח"כ נודלמן
גלעד אוסטרובסקי – אדם טבע ודין
יהודה רודד – מנכ"ל איגוד יבואני הרכב
יועץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
רותי וייס


הצעת חוק מיחזור שאריות צמיגים, התשס"ג – 2003
של חה"כ מיכאל נודלמן, חה"כ אריה אלדד, חה"כ אורי אריאל, חה"כ יורי שטרן
(פ/413)
היו"ר גאלב מג'אדלה
שלום לכולם, בשעה טובה הגענו לישיבה שבה תתקיים הצבעה בנושא מיחזור צמיגים. אני רוצה לקוות שכולם בתחושה טובה, בהרגשה שכל אחד ניתנה לו האפשרות וההזדמנות לעשות את המקסימום כדי להשפיע על חוק חשוב זה. הצעת חוק מיחזור שאריות צמיגים, התשס"ג – 2003 של חה"כ מיכאל נודלמן, חה"כ אריה אלדד, חה"כ אורי אריאל וחה"כ יורי שטרן (פ/413). אנחנו מתחילים לקרוא את הצעת החוק כדי להצביע?
עידו בן יצחק
כן, אני רק רוצה להציג את התוספות. את הרוב קראנו, למעשה אישרנו עד סעיף 11 בישיבה שעברה הוקראו גם סעיפים 12 ו-13 מבלי שנערכה עליהם הצבעה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סעיף 12 ו-13 עולים להצבעה. מי בעד? מי נגד? אין נמנע, אין מתנגד, אושרו. תודה רבה.
עידו בן יצחק
לבקשת כמה גורמים נוספו פה סעיפים שהם כרגע 3א', 3ב' ו-3ג' בעמוד 2. לצערי לא הספקתי לעבור עליהם מאחר והם הוכנסו רק אתמול.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נוספו ועוד לא הייתה הצבעה?
עידו בן יצחק
לא, וגם לא הוקראו. קודם אולי שיוסברו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אין פה הסברים, קוראים, מצביעים. אני מבקש שתהיו צמודים לסיכומים. תקרא אותם כדי שנצביע עליהם. אני רוצה להזכיר פעם חמישית, אנחנו בקריאה ראשונה, נכון? אז יש לפניכם הדרך ארוכה לשנייה ושלישית. יש לכם את כל הזמן שבעולם לכן בוא נתקדם, בבקשה.
עידו בן יצחק
בסעיף 1 נוספה הגדרה של "בעל בית עסק" – אחד או יותר מאלה. (1) המנהל את בית העסק. (2) המחזיק של בית העסק. (3) בעל היתר או רישיון הדרושים לפי כל דין להפעלת או לניהול בית העסק או לעיסוק בעסק או מי שעליו מוטלת. חובה לקבל היתר או רשיון כאמור. (4) מי שבהשגחתו או בפיקוחו פועל בית העסק. הסעיפים שנוספו, 3א', 3ב', ו-3ג' הם בעמוד 2. יבואן שאינו משווק 3א. יבואן המייבא צמיגים לשם שימוש במהלך פעילותו, יפעל לסילוק ולמיחזור של צמיגים משומשים בשיעורים כמפורט בסעיף 3, מסך כל הצמיגים שבהם עשה שימוש במהלך השנים המפורטות. 3ב. שחרור צמיגים מהמכס. פקיד מכס לא יאפשר שחרור צמיגים מרשות המכס אם לא ניתן אישור הממונה כי יבואן הצמיגים קיים חובותיו לפי חוק זה או שמתנהל בעניינו הליך שיפוטי לפי סעיף 15 או 17 לחוק זה. בסעיף זה "יבואן" – למעט יבואן כלי רכב. 3ג. איסוף צמיגים מבית עסק על ידי יצרן או יבואן. (א) יצרן או יבואן יפנה מבית עסק, ללא תמורה ותוך פרק זמן סביר, כמות צמיגים משומשים בשיעורים המפורטים בסעיף 3, מסך כל הצמיגים השיווק לאותו בית עסק במהלך השנים המפורטות בסעיף האמור. (ב) בית עסק יעביר ליצרן או ליבואן או לגורם מטעמם צמיגים משומשים כאמור בסעיף קטן (א) ללא תמורה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה.
מיכאל נודלמן
כבוד היושב ראש, בסעיפים האלו ביקשתי להכניס תיקון, בסעיף 3.
ירון סילבר
בסעיף 3 ג' רבתי הצענו נוסח חלופי לסעיף הזה, מפורט יותר, שאמור להחליף את סעיף 8 בהצעת החוק. הסעיף הזה למיטב הבנתי מקובל על המשרד לאיכות הסביבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אבל הוא בטח לא מקובל על מישהו אחר, אנחנו היום בהצבעות.
עידו בן יצחק
אם תוכל להגיד בקצרה את ההבדלים.
ירון סילבר
אולי אני אקריא בקצרה את הסעיף, ראשית אגיד שתי מילים. הסעיף הזה הוא בר חשיבות כי כמי שמייצג פה כרגע את היבואנים והיצרן, עלינו מוטלת החובה לאסוף את הצמיגים ולמחזר אותם. לכן חשוב לנו מאוד להבטיח את היכולת שלנו לקבל את הצמיגים מהצמיגיות ללא תמורה כדי שנוכל אכן לעמוד ביעדים ובחובות שלנו על פי החוק. לכן זו מטרת הסעיף, פשוט באותם מקורות הוא רק מפורט יותר, רחב יותר ואני יכול לקרוא בקצרה את ההצעה שלנו שאמורה כאמור להחליף את סעיף 8 בהצעת החוק.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כתוב ב-3ג' אומרת לי עורכת דין טלמור. קלענו לדעתך.
ירון סילבר
כן, אבל היא אם אי אפשר לתת נוסח שהוא יותר מפורט.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא עכשיו, תעזבו את האנרגיות לשנייה ושלישית. תודה רבה.
מיכאל גורלובסקי
אני מבקש בסעיף 3 להכניס תיקון, יבואן הרכב יפעל לסילוק או מיחזור של צמיגים משומשים בשיעור של 20 אחוז מסך כל הצמיגים ששיווק בישראל במשך השנים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
איפה היבואנים?
יהודה רודד
אנחנו פה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מה אתה אומר?
יהודה רודד
אנחנו מסכימים. זה מה שגם הבנו בקריאה של שבוע שעבר שזה בפנים, אנחנו היום לא רואים את זה.
עינת ברכה
אנחנו מתנגדים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
למה גברתי מתנגדת?
עינת ברכה
כל צמיג שנכנס לארץ יש אחריות למחזר אותו. אין שום הבדל בין צמיג שמוכנס באמצעות כלי רכב לבין צמיג שנכנס על ידי יבואן רכב. ההיפך הוא הנכון. כי הצמיג הראשון שהולך למחזור, הצמיג הראשון שנכנס לארץ זה הצמיג שנכנס על הרכב. יבואני רכב מכניסים צמיגים שרק מחליפים את אותו צמיג. הצמיג הראשון שהולך למחזור זה בדיוק אותו צמיג. אין פה שום יסוד לאבחנה. זו אפליה, זה מנוגד לחוקי יסוד, זה לא עומד במבחן משפטי וזה גם לא מתקבל על הדעת. אין שום סיבה לפטור. כל הרעיון של החוק הזה שמדובר בחוק כולל, מקיף שחל על כל הצמיגים שנכנסים לתחומי מדינת ישראל מכל סוג שהוא, מכל אופן שהוא על ידי כל גורם שהוא.
יהודה רודד
בדיוק הפוך ממה שנאמר. הצמיג שמחליף את הצמיג זה הצמיג שאתם אליאנס מביא. הצמיג שאתם מייבאים או אליאנס מייצר משמש כחלק חילוף והוא מחליף את הצמיג, ולא ההיפך. הצמיג שעולה עם הרכב נשאר קשור לרכב כל עוד שהרכב חי 15 ו-20 שנה. הצמיג שהופך להיות משומש מוחלף על ידי צמיג שאתם מכניסים. כלומר הבלאי נשאר במקום הצמיג שאתם הכנסתם ולא במקום הצמיג שאני הכנסתי. זאת בעצם התפיסה.
ירון סילבר
עד עכשיו לא שמענו תשובה מה קורה לצמיג החדש שהיה על הרכב שמסיים את חייו. מדובר בצמיג משומש - - -
יהודה רודד
שאתה אמור לפנות במקום הצמיג שהבאתם.
ירון סילבר
החוק הזה מטרתו לתת תשובה לכל הצמיגים שמוכנסים לארץ, לדאוג שבסיום חייהם יהיה להם פתרון. ולכן ברגע שהצמיג החדש שהיה על הרכב שהובא על ידי יבואנים ירד מהרכב, מדובר בצמיג שיש למצוא לו פתרון. הפתרון הזה, את האחריות לטיפול בצמיג הזה יש להטיל על מי שהכניס אותו לארץ. ואני לא רואה את הקשר למי שמכניס צמיג במקום הצמיג הזה. איפה התשובה לגבי הצמיג שהיה על הרכב החדש והגיע לסוף חייו. מי מטפל בו? והאחריות פה צריכה להיות בדיוק כמו שהיא חלה על היבואנים והיצרן לטפל בצמיגים החדשים שהוכנסו לארץ וזו האחריות של יבואני הרכב. וכל החישובים פה של 20 אחוז ואורך חיים זה לא נראה לי רלוונטי. הכנסתם 5 צמיגים חדשים, אתם אלה שאחראים למחזר אותם כאשר הם יגיעו לסוף חייהם. אותם 750,000 צמיגים שבשנה מכניסים היבואנים לארץ, האחריות למחזר אותם צריכה להיות עליהם, אלא אם כן אנחנו לא מדברים על חוק שהוא שיווני וחל על כולם במידה שווה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני יכול לשאול את אדוני? זה היה 25, למה זה ירד ל-20?
מיכאל גורלובסקי
אני לא יודע, אני ביקשתי 20. זה בקשת תיקון שלי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
באת מאוחר, ה-20 כתוב מלפני חודשיים. אני רק אומר לך שהייתה הבנה על 25.
חיים מלאך
היבואן הביא כמות של צמיגים, הצמיג הזה הולך לאזרח בניגוד ליבואנים שמביאים צמיגים שהולכים לצמיגיות. אז יבואני צמיגים שרוצים לייבא צמיגים, הם פונים לצמיגיות ומבקשים לקבל מיחזור. מאיפה יקבל יהודה רודד מאנשים שלו, איך הוא יעשה את המיחזור, הוא לא מוכר לפנצ'ריות צמיגים, הצמיגים מפוזרים בקרב האזרחים, אין לו ממי לקחת צמיגים.
מיכאל גורלובסקי
אני גם ביקשתי להתייחס לסוגיה הזאת.
יוסף נעים
עוד שאלה ברשותך אדוני היושב ראש. כתוב שהצמיגאי ייתן ללא תמורה את הצמיגים ליבואן. אין לנו בעיה לתת לו אבל שלא ייווצר מצב שיש צמיגים אצל מוסך מורשה שהוא גם צמיגאי שעשה החלפות לצמיגים רחבים והצמיגים במצב חדש ויגידו לו, זה בשבילי משומש, תן לי אותם. זאת אומרת שזה יהיה רק בהסכמה שהצמיגאי יתן ליבואן או ליצרן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה רוצה שאזכיר לך פעם נוספת שיש לנו קריאה שנייה ושלישית שם אפשר לעשות את כל האנרגיות? מיכאל, אתה רוצה להסביר, אני רק מקווה שההסבר שלך לא יפגע בעניין.
מיכאל גורלובסקי
ההסבר שלי יהיה קצר מאוד כרגיל. לפני זמן מה כשהשתתפתי בישיבה האחרונה אמרתי שאני תומך בחוק, זה חוק ראוי וחשוב אבל גם ציינתי שהחוק הזה צריך להישאר בגדר הסבירות כלפי כל הגופים וכל האינטרסנטים שנגועים בחוק הזה. אם ללכת על הבטוח אפשר לדרוש מהיבואן ואנחנו לא נצא מזה וזה לא יהיה סביר. התיקון שלי הוא סביר, אני חושב שהוא מאוד הגיוני ואני מבקש להביא אותו להצבעה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מה אומר צ'יטה?
אליעזר כהן
אני גם מבקש להביא להצבעה.
עינת ברכה
לא שמעתי פה שום מענה לטענה. קודם כל יש את הטענה של איכות סביבה. 100 אחוז צמיגים צריכים לדאוג למיחזור שלהם, ומעבר לזה, עושים חוק שחל על הכל, מה היסוד לקחת קבוצה מסוימת ומאיזשהו טעם לא ברור, אני לא רואה שום הגיון וטעם, כל צמיג שמחליפים אותו כנגדו צריך למחזר אותו. יש אחריות, יש אחריות כוללת על כולנו. ומעבר לזה יש את הטענה של חוסר חוקיות שכדאי שהיועצים המשפטיים יטענו את הטענה הזאת.
יהודה רודד
אני מסכים איתך בכל מאה האחוזים מה שאמרת. כל צמיג שמחליפים צריך למחזר. כל מי שמחליף את הצמיג, ימחזר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מה אומר המשרד לאיכות הסביבה?
אלעד עמיחי
יש בענף גורמים שונים ואנחנו מוצאים איזושהי נכונות בטענה שצריך להבדיל בין יבואני צמיגים ליבואני רכב, להגיד, אם 20, 40, 60, אנחנו נבדוק את העניין לעומקו ונמצא לכל אחד את השיעור המתאים לו.
עינת ברכה
בקריאות השניות והשלישיות אולי נצליח להבין את הטיעון הזה כי אני לא רואה פה שום הגיון, זה גם לא חוקתי.
עידו בן יצחק
אני לא חושב שעל שולחן הוועדה מונח כרגע איזשהו מחקר שבדק מה נכון מבחינה כלכלית לגבי יבואני הרכב. לכן אני מציע, את הסוגיה הזאת להשאיר לקריאה שניה ושלישית.
מיכאל גורלובסקי
לא מסכים.
עידו בן יצחק
אנחנו נכתוב בדברי ההסבר שהוועדה תיתן את דעתה לנושא יבואני הרכב וההוראות המיוחדות שיכולות לחול עליהם ובקריאה השנייה ושלישית נמצא לזה פתרון. כרגע אני לא חושב שלנגד הוועדה מונחת מספיק תשתית כדי להכריע בנושא הזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מוכן לבוא לקראתם בדבר נוסף, מיכאל. שאנחנו נכניס את זה אבל בדברי ההסבר וגם יהיה ברור שאתם צריכים לשכנע מדעית, נתונים, אם זה 20 או 30 או 15, או 35. ונכניס את זה לחוק בלי הסתייגות ובלי שום דבר.
מיכאל גורלובסקי
אני מבקש שוב להתייחס. הגישה הזאת לא נכונה. פעם ראשונה אולי שאני לא מסכים עם היועץ המשפטי. בדרך כלל נהוג להסכים איתו בכלל דבר. כי בעצם פה מנסים להכניס לגופו של חוק מלכודת כי - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה לא התרכזת בדברים שלי.
מיכאל גורלובסקי
אני מאוד מתרכז. כי אתה מכניס לחוק משהו שיישאר לדיון שיכול להתמשך שנים כי זו טענה מול טענה. כבוד היושב ראש, אני לא מסכים לגישה הזאת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה היה בהצעה.
קריאה
זה לא היה.
מיכאל גורלובסקי
מה זה משנה, אני מבקש להעביר תיקון. התקנה היה, לא היה זה לא רלוונטי בכלל.
עינת ברכה
לא שמו על שולחן הוועדה שום מסמך שכלל את זה. להיפך, בדיונים המוקדמים דובר שזה יחול על כולם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בפרוטוקול ישנו. מה שאני מציע, אנחנו נכניס את זה. בדברי ההסבר יהיה ברור שאנחנו נתנו את האחוז כדי לתת את העיקרון. יבואני הרכב, לשנייה ושלישית, זה יופיע בדברי ההסבר, תצטרכו להביא בדיקה מדעית, סקר, מה שרוצים כולם, להוכיח שזה 20, 15 - - - -
מיכאל גורלובסקי
אדוני היושב ראש, אתה לא הבנת את התשובה שלי, אני הבנתי את מה שאמרת. אנחנו שוב פעם ממלכדים את החוק מסיבה אחת פשוטה. כי מול הסקר או בדיקה אפשר להביא בדיקה לא פחות מדעית - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
ואם אני אכניס את זה עכשיו כי ההסתייגות תתקבל, יבוא בשנייה ושלישית ויכולים גם להוריד את זה.
מיכאל גורלובסקי
יכולים להוריד את החוק, לכן אני מציע לך להכניס תיקון בלי להזכיר את הסיפור של הגישה מדעית ודברים כאלה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה רוצה הסתייגות למליאה, קח אותה למליאה.
עידו בן יצחק
חבר הכנסת גורלובסקי, בכל מקרה כשאנחנו נבוא שוב לקריאה שנייה ושלישית בין אם נכתוב ובין אם לא נכתוב, אנחנו מקריאים את כל החוק מחדש, יכול להיות ששוב יעלה הנושא. אני מניח שהוא יעלה שוב.
היו"ר גאלב מג'אדלה
יש לך שתי אפשרויות, או לקבל את דעתי או לקחת אותה למליאה, או ללכת איתה למליאה ושם תסתייג. בסדר?
מיכאל גורלובסקי
אני מקבל את דעתך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בסדר, התקדמנו.
ירון סילבר
לאור המצב, גם כאשר המשרד לאיכות הסביבה אומר פה שהנושא עוד ראוי לבדיקה נוספת, האם לא ראוי במצב הזה להשאיר את הצעת החוק על כנה ולאפשר, המשרד ישתכנע - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא ואני אגיד לך גם למה לא. כי היה איתם שני דיונים איתי, על ה-20, 30, 25, מופיע בפרוטוקול. יש עכשיו הסתייגות שאם הייתי רוצה ללכת בדרך המלך, הייתי מעלה את ההסתייגות, הייתה זוכה לשניים מול אחד, הייתה מתקבלת. אני לא עשיתי את זה כי התחלנו בדרך אחרת.
מיכאל גורלובסקי
גם אני לא עשיתי את זה, אני הסכמתי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
התחלנו בדרך אחרת, שונה מהדרך שמיכאל עכשיו התחיל בה ואנחנו רוצים לסיים בדרך הזאת. לכן אני אומר, קיבלנו את זה, הדרך פתוחה בפניכם לשכנע, להוריד, הדרך פתוחה בפניכם לשכנע למה 20 ולא 30, הכל פתוח, תודה רבה. עכשיו אנחנו מצביעים על התיקון? מי בעד? אושר פה אחד.
עינת ברכה
יש עוד נקודה שטעונה בדיקה מדעית במחקר, בדיקה השוואתית, בסעיף 3 שגם בו יהיה צריך לטפל בקריאה שנייה ושלישית, השיעורים של המיחזור, ה-50 אחוז, ה-70 אחוז, ה-35 אחוז. בשלב הזה לא הספקנו עדיין לראות. לדעתנו האחוזים האלה גבוהים מדי והם ריאלים כרגע.
מיכאל נודלמן
אני לא חושב - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
המציע לא חושב. תעלו את זה בשנייה ושלישית, בוא נשאיר את זה ככה.
עינת ברכה
אבל גם חשוב שיהיה כרגע - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה לא פוגע בך, בשניה ושלישית את יכולה להביא את כל הדברים.
עידו בן יצחק
עוד תוספת שרצו להוסיף בסעיף 6 בסעיף קטן ג'. יבואן המייבא צמיגים לשם שימוש במהלך פעילותו, ידווח כאמור בסעיף קטן (א) על מספר הצמיגים שבהם עשה שימוש באותה שנה ומשקלם.
רוני טלמור
רק מבחינת נוסח אני מציעה, יבואן כאמור בסעיף 3 א'.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מאושר פה אחד, ללא נמנעים ללא מסתייגים.
עידו בן יצחק
אנחנו ממשיכים עכשיו מסעיף 14.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת נולדמן יחליף אותי ל-10 דקות, קדימה.
עידו בן יצחק
דרישת קנס אזרחי ותשלומו. 14. (א) קנס אזרחי ישולם לפי דרישת הממונה בכתב בתוך 30 ימים מיום קבלת הדרישה לתשלומו; הדרישה תוצא לאחר שהממונה יודיע למי שאליו נועדה הדרישה על הכוונה להוציאה וניתנה לו הזדמנות נאותה לטעון את טענותיו. (ב) שיעור הקנס האזרחי לפי סעיף זה יהיה לפי סכומו המעודכן ביום הדרישה לתשלומו; הוגש ערעור ובית המשפט הדן בערעור הורה על עיכוב תשלומו - לפי סכומו המעודכן ביום מתן ההחלטה בערעור. (ג) לא שולם הקנס האזרחי במועד, יתווספו עליו לתקופת הפיגור הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א - 1961[footnoteRef:1], עד לתשלומו. 15. ערעור על קנס אזרחי (א) על דרישה לתשלום קנס אזרחי ניתן לערער בפני בית משפט שלום. (ב) הערעור יוגש בתוך 30 ימים מהיום שהודע על הטלת הקנס האזרחי. (ג) אין בערעור כדי לעכב את תשלום הקנס האזרחי אלא אם הורה הממונה או בית המשפט אחרת. (ד) התקבל הערעור, יוחזר הקנס האזרחי בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו ועד יום החזרתו. (ה) על החלטת בית משפט בערעור ניתן לערער ברשות, ובית המשפט ידון בערעור בשופט אחד. 16. שמירת אחריות פלילית (א) אין בהוראות סעיף 13 כדי לגרוע מסמכותו של תובע להגיש כתב אישום כאמור בסעיף 17, אם הוא סבור שהנסיבות מצדיקות זאת. (ב) הוגש נגד אדם כתב אישום בעבירה לפי סעיף 17, לא יחוייב בגינה בתשלום קנס אזרחי, ואם שילם, יוחזר לו סכום הקנס בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, מיום תשלומו ועד יום החזרתו. 17. עונשין. (א) העושה אחד מאלה, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977. (להלן - חוק העונשין), מדובר בקנס של 67 אלף שקלים. ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד, דינו - כפל הקנס האמור : [1: ]

(1) מבצע הטמנה בניגוד להוראות סעיף 4 ;
(2) לא מגיש דיווח לפי הוראות סעיף 6 ;
(3) לא מנהל רישום לפי הוראות סעיף 7(א) או סעיף 10(א) ;
(4) לא מאפשר לממונה או למי מטעמו לעיין ברישום, לפי הוראות סעיף 7(ב) או סעיף 10(ב) ;
(5) מפנה צמיגים משומשים מבית עסק שלא על פי הוראות סעיף 8 ;
(6) מאחסן צמיגים משומשים בבית עסק שלא על פי הוראות סעיף 9.
(ב) היתה העבירה עבירה נמשכת, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף בשיעור של עשרה אחוזים מסכום הקנס כאמור בסעיף קטן (א), לכל יום שבו נמשכת העבירה לאחר יום תחילתה לפי כתב האישום.
(ג) הוגש כתב אישום בשל עבירה לפי חוק זה, רשאי בית המשפט ליתן צו עשה, צו אל תעשה וכל סעד אחר, ככל שיראה לנכון בנסיבות שלפניו, לשם הבטחת מילוי חובה על פי חוק זה.
18. אי פטור מקיום חובה. אין בתשלום קנס אזרחי לפי סעיף 13 או בתשלום קנס שהוטל לפי סעיף 17 כדי לפטור מקיום חובה אחרת לפי חוק זה.
19. אחריות נושא משרד בתאגיד. (א) נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות לפי חוק זה על ידי התאגיד או על ידי עובד מעובדיו ; המפר הוראה זו דינו קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין ; לעניין סעיף זה, "נושא משרה" – מנהל פעיל בתאגיד, שותף, למעט שותף מוגבל, או פקיד האחראי מטעם התאגיד על התחום שבו בוצעה העבירה, וכן דירקטור, למעט לעניין עבירה לפי סעיף 17(א)(5).
(ב) נעברה עבירה לפי סעיף 17 על ידי תאגיד או על ידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.
20. אחריותו של מעביד (א) מעביד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות לפי חוק זה בידי עובדיו. המפר הוראה זו, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין.
(ב) נעברה עבירה לפי סעיף 17 על ידי עובד, חזקה היא כי מעבידו הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו. סעיף 21, ביצוע ותקנות. (א) השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו, ובכלל זה :
(1) שינוי יעדי הסילוק והמיחזור הקבועים בסעיף 3.
(2) נושאים נוספים שיש לכלול בדיווח לפי סעיף 6, וכן את אופן הדיווח.
(3) הגבלות ותנאים לדרכים לפינוי צמיגים משומשים מבית עסק הקבועות בסעיף 8.
(4) שינוי הסכום הקבוע בסעיף 13(א). מפה מה שאני מקריא זה דברים חדשים. (5) הוראות
לגבי הפקדת ערבות לשם הבטחת קיומן של חובות על פי חוק זה. (ב) תקנות לפי סעיפים קטנים (א)(1), (א)4 ו- (א)(5) יותקנו בהסכמת שר האוצר. (ג) תקנות לפי חוק זה טעונות אישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, למעט תקנות לפי סעיף קטן (א)(5), הטעונות אישור ועדת הכספים של הכנסת.
22. תחולה על המדינה. חוק זה יחול גם על המדינה.
23. תחילה. תחילתו של חוק זה שישה חודשים מיום פרסומו.

לפני ההצבעה אני רוצה להעיר כמה דברים. נשמעו פה הערות, גם לי יש הערות. הסיבה שאנחנו בהליך קצת מזורז הוא מאחר שאנחנו תוך 48 שעות מחויבים להשלים את הליך החקיקה. כל ההערות יישמעו בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית במהלך הכנסת ה-17. יש כאן הערות שהן באמת כבדות משקל וראויות להישמע. בדרך כלל אנחנו לא נוהגים כך. בדרך כלל את כל ההערות אנחנו שומעים לפני הקריאה הראשונה. מקוצר הזמן אנחנו פועלים כפי שאנחנו פועלים. האם אפשר להצביע על סעיפים 14 עד 23?
מ"מ היו"ר מיכאל נודלמן
כן. מי בעד? אושר פה אחד. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים