ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 18/12/2005

פרוטוקול

 
1
ועדת חוקה, חוק ומשפט

18.12.2005


הכנסת השש עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 640

מישיבה ועדת חוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, י"ז בכסלו התשס"ו (18 בדצמבר 2005), שעה 11:30

ס ד ר ה י ו ם: הענקת סמכויות מעצר ליחידת "מצדה"
נכחו
חברי הוועדה: אליעזר כהן – היו"ר
מוזמנים
אהרון זרגרוב – סנ"צ, משטרת ישראל



יואל הדר – יועמ"ש, משטרת ישראל



עודד ברוק – ס. יועמ"ש, משטרת ישראל



חיים שמולביץ



מפקד יחידת "מצדה"
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
מורן יבין
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר אליעזר כהן
רבותיי, בוקר טוב לכולם, ניתן למורן להציג, שכולם יבינו על מה אנחנו מדברים. היא תסביר מה אנחנו אומרים, על מה אנחנו מדברים ועל מה אנחנו מחליטים, ואז אם יש לכם הערות להעיר ונסכם עניין. לא צריך לנהל לא ויכוחים ולא דיונים. בבקשה.
מורן יבין
סעיף 39, חוק סדר הדין הפלילי, סמכויות אכיפה מעצרים. סעיף א' קובע שהשר לבטחון פנים רשאי להעניק בצו לעובד ציבור סמכויות של שוטר לעכב או לעצור ללא צו שופט אם הוא שוכנע כמובן כי מתן הסמכות הוא חיוני. סעיף קטן ד קובע שהגופים שבהם יוענקו לעובדי הציבור סמכויות כאלו ייקבעו באישור ועדת החוקה חוק ומשפט, ואנחנו היום בדיון, הוועדה תחליט אם לאשר או לא לאשר את הגוף שנקרא יחידת מצדה, של שירות בתי הסוהר. הצעת ההחלטה מונחת לפניכם. עניין אחד שחשוב הוא שהוועדה תאשר לשר לבטחון פנים להעניק סמכויות עיכוב ומעצר, שהעובדים של יחידת מצדה יסייעו בפעילות מבצעית במשטרת ישראל או לצבא הגנה לישראל.
היו"ר אליעזר כהן
אנחנו גם בדקנו בינינו אם צריכים את ישיבת מליאת הכנסת והתשובה היא לא. זאת אומרת מה שאנחנו מחליטים כאן יתפוס. ואני שאלתי גם אם סמכויות המעצר הם בכל פעילות מבצעית עם הצבא והמשטרה ובכל מקום בארץ והתשובה היא כן, אני מבין שזה נכון. אז אנחנו יודעים על מה אנחנו מדברים. הנטייה היא לאשר את זה, אז בואו, אם יש לכם עוד משהו להוסיף מהצד שלכם תוסיפו לפרוטוקול.
מורן יבין
אישור הוועדה לא מותנה בזמן,
חיים שמולביץ
אבל הצו עצמו של השר הוא אחת אחת לשנה או אחת לשנתיים. מדובר ביחידת מצדה, היא היחידה המבצעית המרכזית של שירות בתי הסוהר, והיא יחידת השתלטות מבצעית, היא פועלת,
היו"ר אליעזר כהן
זה לא יכול להיות שלא יהיו להם סמכויות מעצר, זה בנוי בתפקיד.
חיים שמולביץ
היא פועלת באירועים מורכבים בתוך מתקני הכליאה וגם יש לה פעילויות מחוץ מתקני הכליאה, בהתייחס לאסירים, בהתייחס לדברים שנוגעים לאסירים. היחידה הזו היא מבצעת את המעצר של עצירים שיצאו לחופשה ולא חזרו, ואז הם בעצם נחשבים כבורחים עם משמעות חוקית, והם עושים את המעקב אחר אותם אלה ומעצרם. והיא גם נותנת סיוע הן למשטרת ישראל והן לצה"ל בפעילויות בתחום ההתמחות של היחידה, שזה תחום התמחות ייחודי, שהם בנושא הזה אפילו המובילים בארץ. כמובן שהדברים נעשים בצורה מתואמת ומסודרת ולפי בקשות הגופים. בכל מה שקשור לשטחי הקו הירוק נדרשת ההסמכה על פי סעיף 39. בכל מה שקשור לאזורים ניתנו צוים של מפקדי האזורים, והם בעצם גם יש להם את הסמכויות באזורים מכוח אותם צווים. כולם עברו את ההכשרות הנדרשות, כפי שגם מתחייב על פי החוק, חלקם גם יוצאי משטרת ישראל, לרבות מפקד היחידה.
מפקד "מצדה"
מבחינת רקע עברתי בערך את כל היחידות שרק אפשר, כולל דובדבן, ימ"ס, ימ"מ, שירות הבטחון, עברתי את רוב הזרועות והענפים. היחידה היום מוגדרת גם כיחידת השתלטות מטכ"לית בנושא בני ערובה בכל הקשור למתקני כליאה בצבא, זהו, היחידה עצמה היא היום כבר עשרות אירועים ללא נפגעים עם יכולת מאוד מיוחדת בנושא של איך לעצור ולבצע מעצר ללא נפגעים, ניהול משא ומתן, הכל בנוי בפנים, כולל תחום הלחימה תוך כדי אמצעים לא קטלניים, שאנחנו מתמחים בנושא, אנחנו יודעים איך לעשות את זה ללא או עם מיעוט נפגעים, בצורה שגם הצבא השתמש בנו בצורה מאוד משמעותית, גם בהתנתקות, על מנת לחסוך חיי אדם.
היו"ר אליעזר כהן
לא נשאר לי אלא לאחל לכם הצלחה, מינימום אבידות במבצעים.
חיים שמולביץ
אין ספק שהעובדה שפועלים במיומנות הזו גורמת לכך שבאמת אירועים חמורים נגמרים במצב שאין נפגעים, ואם אנחנו בוחנים את זה מול מה שקורה בעולם אז באמת אנחנו מובילים בתחום הזה.
היו"ר אליעזר כהן
תודה רבה לכם, אישרנו את זה. תודה רבה, היה נעים מאוד, בהצלחה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:40

קוד המקור של הנתונים