פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

12.12.2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שני, י"א בכסלו התשס"ו - 12 בדצמבר 2005 - בשעה 10:00
סדר היום
צו מס בולים על מסמכים (ביטול תוספת א' לחוק), התשס"ו-2005 (מכתב שר האוצר מ-7.12.05)
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר

חיים אורון

מוחמד ברכה

נסים דהן

ניסן סלומינסקי

אהוד רצאבי
מוזמנים
בועז סופר, סגן בכיר למנהל אגף המסים המאוחד, משרד האוצר

גד סואן, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
יועצת משפטית
הלית מגידו
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש

צו מס בולים על מסמכים (ביטול תוספת א' לחוק), התשס"ו-2005 (מכתב שר האוצר מ-7.12.05)
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.
בועז סופר
עניינו של הצו הוא לא ביטול החוק, אלא הוצאה מגדר התחולה. הסיבה לא לבטל את החוק היא, שיש תמיד תהליכים שנמשכים, לכן אנו רוצים לוודא שכל המסמכים שבוילו עד דצמבר 2005 כולל, אכן יבוילו על-פי חוק. יש ביקורת, ואנו לא רוצים לבטל את החוק בבת אחת, אנו מעריכים שלאחר כינוס הכנסת לאחר הבחירות, נגיע עם ביטול החוק עצמו.
היו"ר יעקב ליצמן
מס רכוש לא ביטלת. זה אפס.
בועז סופר
אני רק מזכיר את ההתחייבות שלנו לוועדת הכספים ואת הסיכום - סיכום שהוא לא משפטי, אך עדיין סיכום. בינואר 2006 נעשה שלב נוסף בדרך לביטול הדרגתי.
היו"ר יעקב ליצמן
מה היה כתוב בעיתון, שאתם הולכים לבטל מס בולים?
בועז סופר
בזמנו הסיכום היה שכל גבייה מעל מיליארד ש"ח ב-2005 מנוכה ב-300 שכבר הורדנו בינואר 2005, והיא העודפת לכאורה תבוטל בינואר 2006.


הגבייה בינואר עד נובמבר 2005 היא כ-660 מיליון, אנו מעריכים שנסיים את שנת 2005 עם 700 מיליון, כלומר לא גביתי בעודף.


מכיוון שמלכתחילה בתקציב 2006 הוקצה כסף לאותו ביטול הדרגתי בהתאם לסיכום עם ועדת הכספים, למעשה אנו עכשיו מבטלים את הדלתא, זה לא כל ה-700 מיליון. במונחי נטו זה סדר גודל של 250-300 מיליון. 300 כבר הוקצו, נשאר 400, אך זה 400 בברוטו.

כלומר ההסכם עם ועדת הכספים היה שבינואר 2006 יבוטל חלק, לכן הקצינו בתקציב 2006 שאושר בממשלה, הקצינו 300 מיליון ש"ח, זאת אומרת שמתוך ה-700 של 2005 נשארו 400. אני מציין שזה לא 400 אלא בערך בין 250-300, כי מס הבולים מוכר לצורכי מס, לכן הברוטו והנטו לא זהים. לכן עלות הביטול המוחלט, הנוספת ב-2006, היא לא 700, אלא בין 250-300.
היו"ר יעקב ליצמן
גד, אני מבין שאתה מתנגד.
גד סואן
החוק הזה מקורו ב-1881 בתקופת הסולטן הטורקי, אז לא היה מס הכנסה, מע"מ, והטילו מס - ילכו לדואר, יביילו - שלמו כסף לאוצר של הסולטן. זה עבר הרבה גלגולים, שלטון המנדט חידש אותו, באימפריה הטורקית הוא נמחק מכל העולם כבר עשרות שנים. אצלנו הוא נשאר.


לפני כשמונה שנים התחלנו לטפל בביטול החוק, וכל השרים היו הגונים - יעקב נאמן, שוחט, סילבן שלום, נתניהו כשרי אוצר, אולמרט, ובשנת 2000 הצלחנו לבטל את החוק הזה על הנפקות בבורסה של מניות. ב-2003 בוטל המס על הנפקת אג"חים. רצו לדחות את זה עד 2008, הצענו להקדים את המועד, לא קיבלו את דעתנו אז, אך אני שמח, בעזרתו האדיבה של אהוד רצאבי, שעשה גם מאמצים בתחום הזה, הצלחנו להגיע ליום הזה, שהמס הזה, שהיה צריך להתבטל מזמן, היום בוטל ועבר מן העולם.
אהוד רצאבי
אני שמח שנפטרנו מעולו של זה, שניצלנו מההמשך ההדרגתי של ביטול המס. להזכירכם, הצעת החוק הראשונה שהוגשה בנושא ביטול מס בולים הוגשה על-ידי, הצעתי לבטל את החוק הזה, האוצר התנגד והעדיף לבצע את זה בצורה מודרגת עד 1.1.2008.


כאשר הוחל בתהליך של הביטול ההדרגתי ב-1.1.2005, החלה רשות המסים לבצע גם מבצעי גבייה ואכיפה בסכומים מאוד גדולים ובצורה דרסטית. כמובן, אני מברך על הצו, אני מברך את השר אולמרט שהחליט החלטה ואת איתן רוב שנתן את הדעת, והחליטו לבטל את המס הזה.


לכן אני רוצה לדעת, מה יקרה בשני המקרים הבאים; אנשים היום מחזיקים בולי הכנסה אצלם לביולים עתידיים, מובן שהסכומים שהם שילמו יימצא חסר-תועלת. השאלה היא, האם בכוונתכם להחזיר לאלה שמחזיקים אצלם סטוקים של בולים את הכסף שהם שילמו?


שנית, איני יודע מה המצב המשפטי היום לגבי תביעות שפתחתם בהן, אם פתחתם בהן, לגבי גורמים שנמצאו אשמים באי-תשלום מס בולים, האם אתם מתכוונים להמשיך במבצעים שנשאר לכם בשבועיים האלה, או מכיוון שהבנתם שהגיע הזמן לבטל את החוק, תסיימו את זה?
בועז סופר
ראשית, בדרך כלל, אין מלאי גדול. נושא ההחזרים קיים. נבדוק את המכניזם, וזאת הסיבה שאנו מגיעים לא ב-29.12 אלא קצת לפני, גם הודענו בעיתונות לפני כן. נושא ההחזרים זה רוטיני.


תחולת מס הבולים היא עד 31.12.2005. ההגדרה פה זה מסמכים שנחתמו. יש שאלה, מה בסיס המס. למען הפשטות ולמען מניעת חיכוכים, מסמך שנחתם עד 31.12 חב במס בולים.
חיים אורון
אני לא שותף לחגיגה. אני מבין, אני יודע מה קורה. מס בולים הוא מס רע, והיה צריך לבטלו באופן הדרגתי.


אני רוצה לשמוע משר האוצר, מאיפה יהיו המקורות? אני מבין שסגרו את התקציב ב-1% גידול, הגידול בהכנסות לא משפיע על גודל התקציב, כי סגרו אותו בגידול של 1%. יש למדינת ישראל מקורות, היא מפזרת אותם באופן בלתי-אחראי. חלוקת העבודה היא כזאת: ראש הממשלה נואם על צמצום פערים, שר האוצר הנוכחי, כשהוא רב עם שר האוצר הקודם, נואם על צמצום פערים, ובזה נגמר העניין.


הייתי רוצה, בועז, לדעת, אותם מיליונים, איך הם מחולקים בין העשירונים? לאיזה עשירון שוב נותנים בונוס, ולאיזה עשירון לא מצליחים למצוא, אם להוריד את מס בריאות או לתת לו מס הכנסה שלילי, או אולי לשפר את המע"מ בחצי אחוז? מאיפה החגיגה הזאת?
אהוד רצאבי
מס הבולים נמצא גם בלחם.
חיים אורון
אלמנה מחדרה משלמת מס על הבורסה. אני יודע מי עושה את הכסף בבורסה - לא אלמנה מחדרה. באים אלינו עם 750 מיליון ש"ח, תכף נריב על 7.5 מיליון ש"ח לקרן המיוחדת לנכים.


אני בעד ביטול מס בולים, הוא מס לא נכון. אני לא בעד המרוץ הזה ובעיקר לא בעד הפטנט של האוצר לחסום את האפשרות להוצאה ציבורית על-ידי הורדת מסים. אחר כך אומרים: אין לנו מאיפה לקחת, החזרתם את זה לציבור.
אהוד רצאבי
אני רוצה לשאול שאלה שהיא משונה, אולי; מכיוון שאנו יודעים שאנו הולכים לקראת בחירות והממשלה מתחלפת, המדינה תעבוד ללא תקציב לפחות עד יוני 2006. אני חושב שזה חוסר-אחריות, יוביל אותנו להקפאת הכלכלה, לאיבוד כל מה שעשינו עד היום. אני לא רואה סיבה שלא נוביל מצב, כל סיעות הבית, לכך שנאשר את התקציב ללא שינויים, כפי שהוא.
היו"ר יעקב ליצמן
זה לא הנושא.
סמדר אלחנני
אני רוצה לתת רקע היסטורי; לפני כמה שנים באה פה הצעה לחברי ועדת הכספים, לבטל את מס בריאות. במקביל הציעו להעלות שכר לימוד. ועדת הכספים החליטה שהיא לא דורשת שכר לימוד בתיכונים, ומשאירה את מס בולים במקומו.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד צו מס בולים (ביטול תוספת א' לחוק), התשס"ו-2005, לפי המכתב של שר האוצר? מי נגד? מי נמנע? הצו אושר.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה.

קוד המקור של הנתונים