ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 12/12/2005

חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים והוראות שונות), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
הצ"ח המשטרה

4
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
12.12.05

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 546
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום ב' י"א בכסלו, התשס"ו (12 בדצמבר, 2005) בשעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים, עובדים שאינם שוטרים
והוראות שונות), התשס"ה-‏2005
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מגאדלה - היו"ר
מוזמנים
יצחק שד"ר – קצין הכנסת
משרד המשפטים
עו"ד רחל גוטליב – ייעוץ וחקיקה
גבי פיסמן – מחלקת ייעוץ וחקיקה פנימית
משרד האוצר
אסף רגב – רכז ביטחון באג"ת
חיים גודון – רפרנט ביטחון פנים
בראון – קניס רונית – מרכז בכירה ביחידת השכר
המשרד לביטחון פנים
דני קריבו – סגן ראש אגף תקציבים
ניצב חנה קלר – ראש יחידת קבילות שוטרים וסוהרים
עו"ד נעמה בר אור – עוזרת יועמ"ש
רפ"ק עדנה הרניק – קצינת מדור משמעת
אליעזר רוזנבאום – המשנה למנכ"ל
תנ"צ שפי ענת – יועמ"ש
סנצ"ג איילת אלישר – ע' יועמ"ש
יועצת משפטית
עידו יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
לאה קיקיון


הצעת חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים, עובדים שאינם שוטרים
והוראות שונות), התשס"ה-‏2005
היו"ר גאלב מגאדלה
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. אני מתנצל על האיחור הרב. לא היתה לנו ברירה. סדר היום שלנו הוא כזה: לאחר דיון ממצה בין הייעוץ המשפטי של הכנסת ובין הייעוץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים - כל הוויכוח הזה הוא בסופו של דבר כדי להיות רגישים יותר לאזרח ולחברה הישראלית, ולמנוע דברים שיכולים לקרות, שלא התכוונו אליהם.
כרגע המצב הוא כזה
אנחנו רוצים לאשר פיצול של שני סעיפים שהם במחלוקת, כדי שבמקביל, השבוע, נמצה את הדיון בהם ונגיע להסכמה. ביום רביעי נעלה להצבעה לקריאה שניה ושלישית את כל החוק חוץ משני הנושאים שאנחנו עומדים לפצל, ובמקביל - במהלך השבוע הזה, אנחנו רוצים להגיע להסכמה בשתי הסוגיות האלה, שאנחנו מפצלים אותן, ובשבוע הבא להביא את זה להצבעה, בכנסת.
חנה קלר
היושב ראש אמר כאן שרוצים להבטיח את הרגישות והדאגה לאזרח. ומשתמע מכך שכאילו היום המשטרה לא נותנת את דעתה לנושא, ואין זה כך. הנוהל הזה שהוצג כאן ושדנו בו הוא מאד מאוזן, מאד רגיש, ולוקח בחשבון את כל הדברים האלה. מה שהיה - שהייעוץ המשפטי של הכנסת סבור את אותו נוהל לעגן בחקיקה ראשית, אבל זה לא שהמשטרה היום מתנהגת, באף אחד מהנושאים - -
היו"ר גאלב מגאדלה
חס וחלילה. לאף אחד לא היתה כוונה לצייר את זה באור כזה. מתוך דאגה לחברה הישראלית, כדי שלא תהיה גלישה לתחומים נוספים וסחף נוסף, לאזרוח נוסף, ולהפרטה נוספת, חלקית, אנחנו רוצים להבטיח שזה יעוגן בחקיקה כדי להקשות על העניין. לא שחלילה המשטרה לא רגישה לחברה הישראלית. אף אחד לא התכוון לזה. אבל אנחנו יודעים – מתחילים בדבר מסוים. למשל – חוק בריאות ממלכתית ב-96, שבא להיטיב עם האזרח. אמרתי לכבוד שר הבריאות בזמנו שהחוק הזה, הכותרת שלו יפה אבל האזרח ישלם יותר ויקבל פחות שירות. מאז רק התאמתו העובדות האלה: אנחנו משלמים יותר ומקבלים פחות שירות,למרות שהיתה כוונה לחוקק לטובת האזרח. אנחנו רוצים למנוע סחף. יש בחברה הישראלית נטייה ללכת לכיוון הפרטות, ולסחף. המדינה לוקחת על עצמה פחות אחריות על האזרח. אנחנו רוצים להבטיח, לעגן את זה, כדי שנוכל להגביל את זה. אין שום שמץ של האשמה, חלילה וחס, שהמשטרה לא רגישה לאזרחי ישראל.
חנה קלר
גם היות והמדינה משתמשת ב- - הנ"ל, באמת - -
היו"ר גאלב מגאדלה
וגם מה שאתם עושים היום הוא על פי נוהל שנקבע על דעת היועץ המשפטי לממשלה, שכן אף אחד לא אומר שחלילה וחס אתם עושים דבר לא חוקי.
חנה קלר
והאמור – כוחו יפה גם לגבי ההצעה של אזרחי - -
עידו יצחק
סעיפים שמוצע לפצל: סעיפים 109 עד 113, זה הוא פרק ד' העוסק בעובדים שאינם שוטרים. סעיף 114 – להעסקת שוטרים בשכר, סעיף 117 (ב) שהוא שינוי התוספת השניה שנגזר מעובדים שאינם שוטרים, התוספת השניה עצמה, שבה מפורטים הפרטים, וכן כל תיקון עקיף שנובע מתוספת של סעיפים בדבר עובדים שאינם שוטרים. בנוסף -בסעיף 118 שהוא בתיקון עקיף לפקודת המשטרה, מוצע לבטל בו את סעיף 36, הסעיף הזה לא יבוטל כל עוד אנחנו לא מגיעים להחלטה אחרת בעניין העסקה של עובדים שאינם שוטרים.
אליעזר רוזנבאום
אני המשנה למנכ"ל במשרד לביטחון פנים: הכוונה היא שהיום נאשר את החוק למעט שני הפרקים, ובמהלך השבוע נדון ושני הפרקים יבואו, בסופו של דבר, לאישור של הוועדה?
חנה קלר
אם יגיעו להסכמה, יכול להיות שלא יגיעו להסכמה.
עידו יצחק
אם יגיעו להסכמה – תהיה הסכמה. אם לא – זה יובא שוב לוועדת הפנים.
קריאה
כלומר – שני הסעיפים האלה לא יובאו לקריאה שניה ושלישית - -
עידו יצחק
לא יובאו השבוע יחד עם השאר.
אליעזר רוזנבאום
אבל בשבוע הבא - כן.
עידו יצחק
מהשבוע הבא – כן, ככל שתחליט על כך הוועדה.
היו"ר גאלב מגאדלה
אנחנו עושים שני דברים במקביל – ביום רביעי נביא להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית את מה שאנחנו מסכימים וגם ימשיך הדיון כדי להגיע להסכמה בשני הפרקים שאנחנו לא מסכימים עליהם, כדי להביא אותם למליאת הכנסת. בסדר?
עידו יצחק
לפני שמצביעים על יתרת החוק - לגבי הוראת המעבר קבענו: על בית דין למשמעת, ששופטים שמכהנים כיום יראו אותם כאילו מונו לפי חוק זה, אנחנו מציעים לעשות את אותו הדבר גם לגבי נציב הקבילות ולקבוע שמי שכיהן כנציב הקבילות לפי הפקודה, ערב תחילתו של חוק זה, יראו אותו כאילו מונה כנציב הקבילות לפי חוק זה, כך שלא יצטרכו שוב למנות.
היו"ר גאלב מגאדלה
אנחנו מאשרים את הפיצול, פה אחד, ללא מתנגדים וללא נמנעים. אנחנו מאשרים את החוק להעלאה להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, מלבד, כמובן, הפרקים שפיצלנו אותם.

תודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15

קוד המקור של הנתונים