ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/12/2005

פרוטוקול

 
1
11
הוועדה למאבק בנגע הסמים

5.12.2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'

מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים

יום רביעי, ד' כסלו תשס"ו (5 בדצמבר 2005), שעה 10:00
סדר היום
היערכות מדינת ישראל למניעת הברחות גבול.
נכחו
חברי הוועדה: יאיר פרץ – היו"ר
מוזמנים
סא"ל יונתן ברנסקי – קמב"ץ פיקוד דרום, משרד הביטחון

פקד ראובן נאוויי - קצין מודיעין – רמון, המשרד לבטחון פנים

יונתן בורוביץ – מתאם, משרד הפנים

זאב ציגלברג – ממונה מטה סמים ארצי, מכס

איתן גורני – סמנכ"ל, הרשות הלאומית למלחמה בסמים

ליאור בוסק – כתבת, "במחנה"
מנהלת הוועדה
בת-שבע פנחסוב
רשמה
אתי בן שמחון

היערכות מדינת ישראל למניעת הברחות גבול
יאיר פרץ – היו"ר
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום שלנו – היערכות מדינת ישראל למניעת הברחות דרך הגבול המצרי. התבשרנו בישיבה הקודמת שמשרד הביטחון הולך לתכנית מקיפה עם תקציב מאוד רחב על מנת לסגור ככל האפשר את הגבול. לפני כשנתיים סיירנו בגבול המצרי, וראינו את הסכנה ואת כל מה שקורה שם דרך ההברחות – החל מסמים וכלה בנשים, ועוד מרעין בישין כהנה וכהנה.


אני מברך על התכנית הזאת, שמעתי שהוקצו תקציבים מתאימים לטובת העניין. ראיתי לנכון שהוועדה תשמע ותתן את דעתה על העניין, וגם אם יש מקום להתערב ולסייע במסגרת הממשלתית אשמח מאוד לעשות את זה, כפי שאני מתכוון לעשות בנושא התקציב למלחמה בסמים.


בבקשה, משרד הביטחון.
יונתן ברנסקי
אני לא חושב שאני נציג של משרד הביטחון.

עד כמה שאני יודע התכנית הזאת נקראת "שעון חול", שהיא תכנית לחיזוק, מה שנקרא אוגמ"ר 80 – אוגדה מרחבית שאחראית על כל הגבול המערבי מצרים בין היתר, וגם הגבול עם ירדן. אגב, גם שם כמות ההברחות - - -
יאיר פרץ – היו"ר
היה לי הכבוד להיות שליש באוגמ"ר 80 של יאיר דוכין.
יונתן ברנסקי
בכל אופן, התכנית הזאת כוללת גם סד"כ גם כוחות, הגדלת כוחות של האוגדה מבחינת מסגרות ומפקדות, גם מרכיבים של גדר אינדיקטיבית בשלבים על פי סדרי עדיפויות בהתאם להיסטוריה הגזרתית, ולהיכרות עם הבעיה. צריך להגיד פה בסוגריים, שהפלטפורמות הפליליות של ההברחות משמשות גם לכוחות אמל"ח, איום שהולך ומתגבר בעיקר עכשיו אחרי ההינתקות, אחרי שעזה הפכה להיות אזור סגור, אז יש מה שנקרא ציר החי"ת, שיוצאים מעזה למצרים, חוזרים דרך סיני לתוך הארץ, מבטיחים אמל"ח בעיקר לאיו"ש. מדובר על מאות רבות של כלי נשק, וגם מפגעים. הכל ביחד אבל אותם פלטפורמות, לכן ההתייחסות היא אותו דבר מבחינתנו להברחות פליליות, להברחות אמל"ח.


הדבר הנוסף שנכלל בתוך הפרוייקט הזה, זה כל נושא האיסוף המודיעיני, אמצעים לאיסוף מסוגים שונים, גם קרקעי גם בלוני תצפית וכו'. אני לא גורם מוסמך לומר את זה, אבל עד כמה שאני יודע, עדיין לא הוגדר התקציב, עדיין לא נצבע תקציב לדבר הזה. להיפך, יש קולות שאומרים שבכלל לא בטוח שהתכנית הזאת תצא לפועל בצורה מלאה, שאז אנחנו נמצאים בבעיה.


יש תחומים שלמעשה כבר עכשיו מתחילים להתקדם בשיתוף עם המטכ"ל והפיקוד, יש גדודים שכבר מעבירים מפקדה חטיבתית כדי לעזור לשליטה על הגבול. יש אמצעים שכבר העברנו לשם, אבל זה בקטן, זה חלק קטן מאוד מהתמונה הכללית, מהתכנית הכוללת. שוב אני אומר, עד כמה שאני יודע, נכון לאתמול, ל"שעון חול" עדיין לא נצבע תקציב. התקציב הוא תקציב גדול.
יאיר פרץ – היו"ר
יש תכנית מוגדרת בנוייה עם תיקצוב?
יונתן ברנסקי
יש תכנית מוגדרת, ועדיין יש ליטושים שעושים. יש עדיין דברים שהם בוויכוח כזה או אחר, ותכנית שלמה כוללת של הפעלה, כולל כל המרכיבים שנדרשים כדי לסגור את הגבול בצורה טובה. היה ביקור של ראש הממשלה והשר לביטחון פנים, ושרת המשפטים בגיזרה הזאת בשבוע שעבר, הם התרשמו מהנתונים שהראו להם, היה גם סיור בשטח. בסיכום נאמר שם, שצריך לתת דחיפה ולממש את התכנית, אבל לא נאמר כמובן בסיכום שם מאיפה יבוא התקציב לדבר הזה.
יאיר פרץ – היו"ר
ידוע לך מה סדר גודל של התקציב?
יונתן ברנסקי
אני יכול לבדוק את זה בשנייה, אני לא רוצה לומר סתם מספר.
יאיר פרץ – היו"ר
בישיבה הקודמת דובר פה על 4.5 מיליארד שקל.
יונתן ברנסקי
נכון, אם תרצה אני אבדוק זאת עכשיו.
יאיר פרץ – היו"ר
עד לבירור התקציב של סגירת הגבול, אני מזמין את ראובן נאוויי.
ראובן נאוויי
למעשה אני ממלא מקום של קצין המודיעין של מג"ב רמון והנציג שלהם פה. ברוב הדברים יונתן הספיק לגעת, אבל אני אגע בכמה דברים ממש עיקריים, יותר ברמה הפרקטית.


צריך להבין שיש ירידה בכמות תפיסות הסמים בגבול ישראל מצרים. אני מדבר מבחינה מספרית. השנה למשל תפסנו עד כה 6 טון מריחואנה, לעומת 9 טון במהלך השנה שעברה. זה לא מחייב ולא בהכרח שנכנס פחות, אני רק אומר שאנחנו תפסנו פחות מבחינת המריחואנה.


מבחינת הטבק, יש לנו הרבה יותר עלייה. השנה תפסנו בסביבות ה-60 טון, לעומת 45 טון בשנה שעברה. יש מגמה של מעבריות לנושא של הברחות טבק. למה, בגלל הנושא של ריווחיות וסיכון. יותר ריווחי להבריח טבק, אל מול הסיכון המופחת יותר. זאת אומרת, אם אנחנו תופסים בן-אדם שמבריח טבק, העונש שהוא מקבל זה למעשה עבירת מכס, הוא הרבה פחות מאשר עבירה פלילית. למעשה, אנחנו רואים את המעבריות הזאת בנושא של הברחות טבק.
יאיר פרץ – היו"ר
פשוט כדאיות כלכלית.
זאב ציגלברג
לא כדאיות כלכלית - העונש שהוא עלול לחטוף אם הוא תופס, מבריח סמים, או מבריח דברים אחרים.
ראובן נאוויי
הוא יודע שאם הוא נתפס על הברחת טבק, העבירה היא עבירת מכס.
זאב ציגלברג
זו עבירה פלילית לכל דבר.
ראובן נאוויי
יונתן הספיק לגעת בנושא של הפלטפורמה הפלילית ואני אתן דוגמה איפה זה בא לידי ביטוי. מודיעינית אנחנו יודעים להגיד שיש כל מיני תכנונים להכנסה של אמל"ח, אם זה חומרי נפץ ונשקים בתוך סמים, בתוך שטח מדינת ישראל. זה מה שאומר, שכל המובילים של הסמים ושל הטבק הם למעשה מובילים שלנו - - -


איך אנחנו מייעלים את הגבול בהיבט הפרקטי, קודם כל זה תוספת אמצעים. זה בא לידי ביטוי ברמה של השוטרים בשטח, יותר אמצעים, וגם ברמה של המחט"ב עצמו, יותר אמצעי איסוף בפריסה על הגבול.



למעשה עכשיו יש לנו פריסה מאוד רצינית בגיזרת ניצנה בגיזרה הצפונית, וכל הגיזרה היותר דרומית מופקרת. אין לנו אמצעי איתור שם.
יאיר פרץ – היו"ר
איזה צירים משמשים לכל המבריחים?
ראובן נאוויי
יש מיפוי של צירים כאלה, אבל צריך לקחת בחשבון שהצירים שלהם זה צל"שים, צירים ללא שם. יש לנו במפה ציר הכרחי, אבל בציר הזה מתנקזים עוד הרבה צירים שלא מופיעים במפות לצורך העניין, זו בעייתיות, וזו האוכלוסייה הבדואית. מגיעים רכבים ארבע על ארבע עם ג'יפים, גלגלי בלון, או סובארו ארבע על ארבע, והם עושים שם צירים על ימין ועל שמאל. היכן שהאמר לא עובר הם יעברו, פשוטו כמשמעו.


הנושא האחרון הוא נושא העזתים. אפשר לקחת אותו בחשבון, אם שנה שעברה לא תפסנו עזתים לאור כל נושא יישום תכנית ההינתקות, השנה עד כה תפסנו קרוב ל-66 עזתים, שב"חים שהסתתנו דרך ציר החי"ת מהרצועה.
יאיר פרץ – היו"ר
שהבריחו דרך זה?
ראובן נאוויי
לא, מהרצועה הכניסה שלהם דרך ציר החי"ת, ומהרצועה לתוך שטח מדינת ישראל, כאשר מתוכם יש לנו כמה פעילי פח"ע. יש גם כמה מהנדסים שתפסנו, הם תיכננו להוציא פיגוע בשטח מדינת ישראל. רואים את המגמתיות הזאת משנה לשנה, בהחמרה גם בעלייה של הברחת הסחורות וגם בעלייה של המשמוריות.
יאיר פרץ – היו"ר
נציג האוצר היה חשוב שיהיה כאן, והוא לא הגיע.
זאב ציגלברג
אני אמנם במשרד האוצר, ואני נציג המכס או רשות המסים איך שהיא נקראת היום.


על פי החלטת ממשלה אנחנו אחראים על מניעת הברחות סמים במעברים לא על הגבול, אבל יחד עם זאת מכיוון שאנחנו נמצאים באזורים האלה אנחנו משתפים פעולה הדוקה מאוד עם אוגמ"ר 80 עם מאיר, אני מבין שהוא מתחלף עכשיו. יחד עם צה"ל היינו שותפים והגשנו רשימת דרישות שלנו להוסיף למסגרת התקציב. הדרישות שביקשנו הוספו, וזהו בגדול.


אנחנו עוזרים עם הצבא גם במידע וגם בעזרה מעשית בשטח, נקרא לזה. אנחנו בקשר עם המצרים, בקשר עם הירדנים, וכאשר מידע או סיוע אנחנו ערוכים.


אנחנו אחראים על פי החלטת הממשלה למעברי הגבול. אז יש מדור סמים שנמצא באילת, יש מדור סמים שנמצא באשדוד, ויש חקירות שנמצאת בבאר שבע. בין כל היחידות האלה אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם צה"ל, ועוזרים לו בכל מה שאנחנו יכולים, באמצעים המוגבלים שלנו.
איתן גורני
צה"ל היה פה?
יאיר פרץ – היו"ר
כן, הוא יצא לבירור.
איתן גורני
אני פשוט לא שמעתי אותו ואני לא יודע מה הוא אמר.
יאיר פרץ – היו"ר
סיפר שיש תוכנית.
איתן גורני
יש שתי תוכניות מבחינת צה"ל. תכנית גדולה לסגירת כל גבולות הארץ, אותם מרכז המטכ"ל, ואת כל גבולות הארץ בים, ביבשה, באוויר, בצפון, בדרום, זו התכנית הגדולה. והתכנית השנייה מתרכזת באוגמ"ר 80 באזור הדרום. כפי שהמכס שותף אז גם הרשות שותפה לה, ואחד הנציגים שלנו שהוא חולה אורי אסטליין חובר גם כן בצוות הזה שעובד על התכנון.


מבחינת הרשות באפשרויות שלה שהן לא כל כך גדולות, אבל בהחלט האפשרויות שלנו, אנחנו מסייעים סיוע לא מבוטל לכוחות של משמר הגבול. סייענו בטרקטורון, סייענו במכולה לסמים, סייענו בבגדים מיוחדים לחורף ולקיץ, ובעוד סוגים שונים של ציוד.
יאיר פרץ – היו"ר
ברשותך, הפסקנו את יונתן, הוא ישלים את הסקירה שלו.
יונתן ברנסקי
כרגע מתנהל בפיקוד דיון בדיוק על הדבר הזה, על חיזוק אוגמ"ר 80.


באופן כללי, אני אומר פה משהו שהוא לא לגמרי מדוייק כמובן, כי ברגע שאתה משנה מרכיב אחד, אז הכל משתנה. דיברנו על חצי מיליארד שקל בשלוש שנים, זאת אומרת מיליארד וחצי בסך הכל לגבול המערבי. אם לוקחים בחשבון גם את הגבול המזרחי שהיא בעיה חמורה אבל פחות בוערת כרגע, אז הסכום גדל. אנחנו מדברים כרגע על התכנית הבסיסית שהיא מליארד וחצי חלקי שלוש, פרוס על פני שלוש שנים, וזה לא תוקצב כרגע כמו שאמרתי. עדיין אין תקציב לזה, זה לא משהו שנסגר ואושר.
יאיר פרץ – היו"ר
מנכ"ל הרשות דיבר על שתי תוכניות. תכנית גדולה ותכנית קטנה.
יונתן ברנסקי
נכון. התכנית הגדולה זה שעון חול, זה מה שהתחלתי לומר.
איתן גורני
יש תכנית מטכ"לית בסגירת כל הגבולות, לא רק הדרום.
יונתן ברנסקי
יש כוונה לעבוד עבודה מטכ"לית בנושא כלל גבולות המדינה, להסדיר את הנושא הזה עם איזושהי תפיסה כוללת, זה נכון אבל זה לא משהו שהוא מתוקצב. זה קודם כל תפיסה מבצעית שצריכה להתגבש ועוד לא התגבשה, זה סיפור של זמן.


בתוך הדבר הזה, אני חייב להדגיש פה, שבתיעדוף המטכ"לי השנה, בפעם הראשונה בהיסטוריה הגבול המערבי של אוגמ"ר 80 הוא במקום השני בסדר העדיפויות המטכ"לי מול כל הגזרות. זאת אומרת, היום העדיפות המטכ"לית היא לגבול המערבי על פני רצועת עזה. רק איו"ש שהיא עדיין מעל מבחינת סדר עדיפות מטכ"לי. סדר עדיפות מטכ"לי זה אומר משאבים, זה אומר סד"כ, זה אומר אמצעים. אבל תכנית כזאת של 500 מיליון שקל בשנה, זו תכנית שחייבת מימון תקצוב חיצוני, ולא יכול להיות חלק מהשיגרה.


אחר כך אפרט יותר נתונים ויותר פרטים.
יאיר פרץ – היו"ר
בתכנית המדוברת של חצי מיליארד שקל, היא תתן מענה לכל הגבול המערבי?
יונתן ברנסקי
אני אסביר. הגבול המערבי – למעשה אנחנו קוראים לגבול הזה מפילדלפי קו דיווח 38 שזה כרם שלום, מה שמצפון לזה כבר היום לא בשליטתנו, ועד לקו דיווח 477 שבאילת.


הגבול הזה מחולק בעיקרון לשלושה תאי שטח עיקריים. התא שטח הצפוני הוא תא שטח של חולות, פיתחת ניצנה, יחסית שטח פתוח, והתא שטח האמצעי זה הר שגיב והר חריף, אזור הררי ומאוד קשה למעבר. החלק הדרומי היותר זה אזור הנחלים הגדולים, נחל פארן וכו', ובואכה מקביל לכביש, זה כבר אזור שממש ליד נטפים בואכה אילת. אלה תאי השטח באופן כללי.


האיום הכי גדול וכמות ההברחות הכי גדולה מתבצעת בחולות, ולאחרונה גם בהרים. כאשר בחולות יש לנו מערך מודיעיני לא רע שפרוס עם אמצעים לא רעים, אני מדבר רק על המודיעין האיסופי, אני לא מדבר על דברים אחרים, שנותן לנו אפשרות לדעת כמעט כל מה שעובר בגבול הזה. זה לא אומר שאנחנו תופסים את הכל, להיפך, לא להיפך, אבל אין קשר. אנחנו יודעים הרבה לשים את היד בסוף, אם אין לך הרבה סד"כ, ואין לך מספיק אמצעים להתנייד, ואין לך גדר שמעכבת, כי זה סתם גדר פשוטה שאתה חותך אותה ועובר, אף אחד לא יודע. בסדרי גודל של הגיזרה שם, משהו כמו 230 קילומטר לוקח בין שמונה לשתים עשרה שעות עד שסיור חוזר פעמיים על אותה נקודה. בשתים עשרה שעות בן-אדם יכול להגיע, לנסוע לבאר-שבע, לעשות קניות בקניון ולחזור, ואף אחד עוד לא עבר על הנקודה שהוא יודע בכלל שהוא נכנס. היום המענה הוא בלתי אפשרי, לא פחות מזה, ואת זה כולם מבינים. מנסים עכשיו למצוא לזה פתרונות כמו שאמרתי, כבר שינינו את גבול הגיזרה. החל מה-1 בינואר גבול הגיזרה בנקודת עזה לשמונים יורד דרומה, ונותנים נתח שלם שמכפיל את הגודל של גיזרת עזה ומכפיל אותו. זה מוריד קצת מהנטל של אוגמ"ר 80 שצריכה לשלוט על זה מאילת. אנחנו מוסיפים גדוד שזה הכפלה של הסד"כ בגיזרה הזאת. אנחנו כבר הוספנו גס"ר, גדוד סיור של חטיבת גבעתי שעושה שם פעילות. אנחנו עובדים עם חיל האוויר, מה שבעבר לא היה, ועוד הרבה דברים שכרגע כבר נעשים. זו התכנית הקטנה שהצבא יודע לעשות אותה עכשיו. לדוגמה הגדוד הזה שאנחנו מקבלים, עולה 40 מיליון שקל לגייס גדוד מילואים לפיקוד מרכז. זה הרבה כסף במונחים של תקציב, זה המשמעות של להביא גדוד של מפכ"ל ושלוש פלוגות, לגיזרת אוגמ"ר 80 - לגיזרה המערבית.


היום אין גדר אינדיקטיבית חוץ מ-38-60 מה ששייך היום לעזה, יש שם גדר מתריעה, ובאמת אין שם כמעט כלום. אבל יש סדרי עדיפויות בתכנית שלנו לגדר אינדיקטיבית קודם כל בחולות, כל גיזרת החולות זה משהו מניצנה וצפונה, אך כך מקביל לכביש. במושב האחרון גיזרת ההרים. אם אנחנו נדע היום לחסום טוב בחולות ובדרום, יש לנו איזושהי יכולת סבירה להתמודד עם הברחות בגיזרה המרכזית של ההרים, אם אנחנו משלבים את חיל האוויר והמודיעין וכו', בצורה שהיא לא רעה.


היום הצבא עוסק בזה בצורה מאוד נמרצת, מהמטכ"ל ודרומה, כולם עוסקים בזה, כולם רואים את החשיבות. אני התחלתי לפני שנה, זה בכלל לא היה בפוקוס, אפילו לא היו מדברים על זה. היום זה נושא שהוא בין הראשונים לסדר היום.
יאיר פרץ – היו"ר
מה הסיבה, בגלל הנושא של סמים או בעיקר אמל"ח?
יונתן ברנסקי
זה בעיקר בגלל האמל"ח, והעזתים שמגיעים מעזה - איזושהי דרך יותר פשוטה מאשר דרך ציר רוברס, הקו הירוק בעזה. אבל אמרתי קודם, וזה דבר שחשוב להדגיש אותו. מבחינתנו אין הבדל בין הברחה פלילית להברחת פח"ע, כי אנחנו מבינים שהפלטפורמה היא אותה פלטפורמה, אותם חוליות, אתם יודעים מן הסתם איך זה עובד. השבטים שם שנחצו באמצע, ויש להם עדיין קשרי גומלין ביניהם, המבריח הישראלי, המבריח המצרי, שוחד לשוטרים המצרים – יש לנו הוכחות מצולמות לא אחת ולא שתיים. על זה הוא אולי יוכל להרחיב יותר ממני.


הדבר הזה מבהיל, רואים את הנתונים. אני רק יכול לתת לכם סתם כך מספר נתונים. עד היום בשנת 2005 עברו יותר מ-4,000 איש הלוך ושוב את הגבול הזה. בשנת 2004 – 3,920 אנשים.
זאב ציגלברג
זה יכול להיות אותם אנשים.
יונתן ברנסקי
זה יכול להיות אותם אנשים, אבל מספר פעמים שבן-אדם עובר.


אנחנו מעריכים 2-3 טון הירואין בשנה, מתוכם נתפסו 122 קילוגרם. הפער בין התפיסה לבין ההברחה הוא פער אדיר, דרך אגב ההירואין הוא בעיקר מירדן ולא ממצרים.


לדוגמה מ-2003 ועד 2005
נתפסו קצת יותר מ-600 איש מתוך כל האלפים שעברו. מאות קילוגרם של קוקאין, מתוכם נתפסו 25 קילוגרם. מריחואנה – גבול מצרים זה 98% מכלל המריחואנה של מדינת ישראל מגיעה משם. אנחנו מדברים על הערכה שנתית של 100 טון, מתוכם נתפסו 25. טבק 42 טון – 3.2 מיליון חפיסות סיגריות. נזק כלכלי נאמד ב-306 מיליון שקל. יש פה כמויות מבהילות, מי שרואה את זה נבהל. אי אפשר לעמוד באדישות מול נתונים כאלה. לא דיברתי בכלל על אמל"ח, יש לנו נתונים של אמל"ח, אני לא רוצה לפרט. זה מאות כלי נשק, אם לא אלפי, כאשר מתוך זה נתפס לא הרבה. האמת, זה לא מדוייק, באמל"ח יש יותר הצלחה בתפיסה מאשר בסמים.
יאיר פרץ – היו"ר
הבנו מראובן שיש שילוב של שני הדברים.
יונתן ברנסקי
הפלטפורמה היא אותה פלטפורמה, יש שילוב של הדברים בצורה חד-משמעית. באמל"ח יש לנו יותר הצלחה, מכיוון שהם נערכים לזה בצורה אחרת, יותר זהירים בעניין אמל"ח. מצד שני, זה נותן לנו אפשרויות יותר טובות מבחינת מודיעין. לא אכנס לזה, אבל בסך הכל יש הצלחות לא רעות בתחום האמל"ח, ועדיין אנחנו תחת התרעה גם עכשיו של מפגע, לא אמל"ח, מפגע שיעבור דרך גבול מצרים, הגבול הכמעט פרוץ הזה, ויעשה פיגוע בישראל. יש לנו מאפיינים שהוא כבר עם האמל"ח אצלנו, רק צא ועשה פיגוע.
ראובן נאוויי
מבחינת כמות – בשנה שעברה תפסנו 111 כלי נשק, השנה תפסה עד כה 138, ועדיין לא נגמרה השנה.
יאיר פרץ – היו"ר
אלה ידועים לנו.
ראובן נאוויי
אלה לא. 138 כלי נשק שרק מג"ב רמון תפס, יש עוד הרבה נשקים שגם השרות תפס. יש שילוב של כוחות מבצעיים כאלה ואחרים.
יאיר פרץ – היו"ר
כמה לא תפסתם, לפי הנתונים האלה זה המון. אם אני שומע את הפער לגבי ההירואין - -
יונתן ברנסקי
הירואין זה גבול ירדן, אבל זה לא משנה כל כך בין 2 ל-3 טון.
יאיר פרץ – היו"ר
מה התפיסה?
יונתן ברנסקי
122 קילו מ-2003.
יאיר פרץ – היו"ר
אין אפילו פרופורציה.
זאב ציגלברג
אני רוצה להגיד שהירדנים נלחמים בהברחות. אנחנו בקשר איתם, קשר די שוטף. לא מבריחים משם, אבל הקשר הולך ומתהדק. הם תופסים הרבה סמים בדרך אלינו. אז הם עושים גם עבורנו את העבודה.


שאלתה מה התחדש מלפני שנה, יש החלטת ממשלה ב(5) שנתן תמריץ לכל העניין, שהפלטפורמה היא אותה פלטפורמה, אז כך שיש גם החלטת ממשלה בנושא. ב(5) לשיתוף פעולה בין כל הגורמים בנושא ההברחות.
יונתן ברנסקי
בסך הכל אלה הדברים. אני חושב שכל מדרגה משעון חול שתמומש תתן עלייה באפקטיביות שלנו אל מול ההברחות. "שעון חול" המלא נותן מענה מצויין. זו תכנית מאוד מדוקדקת, אחרי הרבה מחשבה עם הרבה נסיון שנבנה, גם מג"ב שעובדים שם כבר הרבה זמן, יש להם הרבה נסיון, זה היכרות עם השטח והאוגדה עצמה.
יאיר פרץ – היו"ר
אני שמח שסוף סוף הממשלה העלתה את הנושא לסדר היום הציבורי, ויש מודעות גדולה לחשיבות הרבה. נכון שזה בגלל האמל"ח, אבל זה עדיין בכל אופן לפחות מתוך שלא לשמה בא לשמה.
איתן גורני
רציתי להוסיף לדברים של יונתן.


זה לא מדוייק. היום צה"ל - מהדיונים שבהם השתתפתי גם בפיקוד דרום וגם בדרג מטכ"לי, רואה את בעיית הסמים שוות ערך בחומרתה להברחה של אמל"ח, ממש שוות ערך. כל הדיונים שבפיקוד או באוגדה או בדרג מטכ"ל, בפירוש צה"ל מכיר בעובדה שנושא הסמים היא בעיה לאומית שצריך להתייחס אלה. וזה לא מתוך שלא לשמה בא לשמה, כמו שנאמר. אלא ממש לשמה, צה"ל עם כל זרועות הפיקוד.
יונתן ברנסקי
בהחלט. אם הובנתי לא נכון, אני מסכים במאה אחוז. אני רק אומר שמה שגרם לדחיפה זה נושא של ההינתקות, וכל ההתפתחות של הברחות האמל"ח גרם לתנופה.
היחס ביום יום הוא אותו דבר, מתייחסים בחומרה מאוד רבה להברחות.
איתן גורני
אני רוצה להתייחס קצת לגבול המזרחי. היות שהגבול המערבי היה הגבול היותר בעייתי, אז הגבול המזרחי הרבה יותר מוזנח, ולכן יש גם פערי מידע בכל מה שקשור לגבול הזה. כלומר, זה שאנחנו אומרים או חושבים שלא נכנסים כל כך הרבה סמים, נובע גם במידה מסויימת מזה שאנחנו לא כל כך יודעים. אבל ממה שאמר יונתן מהנתונים של המשטרה הכחולה, יש כמויות גדולות דווקא בגלל זה שיש היערכות פחות טובה בגבול המזרחי. זה כמו בלון, אתה לוחץ עליו מצד אחד אז הוא הולך לצד השני. לכן יש התגברות כעת מהצד המזרחי, גם לצה"ל יש פחות כמו שנאמר, וגם למשטרה אין כרגע, למרות שבמסגרת התכנון מתוכננות גם יחידות של משמר הגבול בצד השני בצד המזרחי, אבל שוב זה תכנון וזה כסף. אבל בפירוש מדובר גם על פריסה של משמר הגבול בצד המזרחי. וישנו רק ימ"ר דרום, מי שחולש על כל האזור הזה מבאר שבע ועד אילת זה ימ"ר דרום. ימ"ר דרום יש לו 30 ומשהו אנשים שעובדים 24 שעות ביממה, אבל בני אדם צריכים לנוח, חופש והכל. זאת אומרת הכוחות שמופקדים שם על כל הגיזרה הם מאוד לא גדולים, ואני אומר בלשון המעטה. גם הציוד, למרות שדחפנו קצת, גם לכיוון הגיזרה המזרחית וימ"ר דרום, אבל זה טיפה בים מהדברים שצריך.


במסגרת התכנית הזאת שנאמר כאן, יש כוונה גם לתגבר את גבול המזרח, ויפה שעה אחת קודם. לגבי הירדנים מה שזאב הזכיר, הם באמת עושים שם עבודה טובה. בשיחות שהיה למכס ואנחנו השתתפנו איתם בשיחות, הם טוענים שעל כל תפיסה שלנו הם תופסים 5 תפיסות. לא בדקתי אותם, אבל כמו שהם טוענים. הם אומרים תראו כמה שאנחנו עושים, בואו נראה אתכם. אתם רואים, אנחנו עושים הרבה יותר מכם, אנחנו שומרים על הגבול שלכם הרבה יותר טוב ממה שאתם שומרים בעצמכם, ויש בזה משהו.
יאיר פרץ – היו"ר
יהיה ניתן לוועדה לערוך סיור בגיזרה הירדנית? וגם לקיים דיאלוג בין הירדנים לבינינו, נקיים ישיבה במסוף.
יונתן ברנסקי
סיור ודאי שכן, דיאלוג צריך לבדוק איתם, אבל אני חושב שכן.
איתן גורני
עם הירדנים אני חושב שהמכס הוא השושבין הטוב ביותר.
זאב ציגלברג
הקטע הוא שאלו עניינים מקצועיים. אני מוכן לנסות לברר איך הם יראו משלחת של הכנסת שם.
יאיר פרץ – היו"ר
אם תהיה בעיה אני מוכן לטפל בזה מול הגנרל עלי שהוא ידיד טוב שלי.
זאב ציגלברג
מי שהיה שגריר ירדן בישראל הוא עכשיו ראש הממשלה. אני מניח שמשרד החוץ מחלקת ירדן אולי יכולה לטפל בזה. אנחנו נעזרים בהם והם נעזרים בנו. אני חושב שפנייה למשרד החוץ תניב את הפגישה המבוקשת הזאת.
יאיר פרץ – היו"ר
צריך לטפל בסיור הוא חשוב מאוד.


אני רוצה להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי, מאחר ולא נתנו את דעתנו מספיק לגבול הזה, ישיבה כזאת משותפת וסיור במקום, יבליט את חוסר האונים שלנו מול ההברחות. אם הירדנים עושים מעשים, נוכל להפרות אחד את השני שזה דבר חשוב מאוד. אני גם אטפל בזה מול משרד החוץ כבר עכשיו.


ברשותכם אסכם את הישיבה.


שמעתי בדאגה רבה את הנתונים על ידי שלטונות צה"ל, ועל ידי שלטונות המשטרה והמכס. אני חושב שהתופעה הזאת מדאיגה משני הכיוונים. הסמים לא פחות מסוכנים מאמל"ח אולי אפילו יותר. עם אמל"ח אנחנו יכולים עדיין להתמודד, יש לנו ברוך השם צבא חזק וטוב. אבל עם הנושא של הסמים, כאשר אדם מתמכר וחלילה וחס המשפחה נפגעת מאותו סם או הירואין שהוא קשה מאוד, אנחנו חסרי אונים.


ולכן אני שמח ששלטונות צה"ל והרשות וכל מי שמתעסק עם הנושא הזה, מתמודד היום ומעלה את הנושא הזה לסדר יום ציבורי כדבר חשוב. אני חושב שעל מנת לקדם את הנושא הזה ולתת לו את הדגשים חשובים, בראש ובראשונה אנחנו רוצים לקיים דיון עם שר האוצר, שהוא למעשה המפתח. בתוך עמי אני יושב – אני יודע בדיוק את המשמעות ואת ההשלכות התקציביות. אבל אם מדובר על חצי מיליארד שקל שיתן את המענה הראשוני הבסיסי לקראת התכנית של "שעון החול" זה ניתן להשגה. זה לא בשמיים, חצי מיליארד שקל ניתן באמצעות התקציבים המדולדלים של מדינת ישראל על מנת להילחם גם באמל"ח וגם בסמים.


לצורך זה אנחנו נזמן ישיבה עם הרשות, עם שר האוצר, עם שלטונות צה"ל, להציג את התכנית של החצי מיליארד שקל על מנת שנוכל לצאת איתה לפחות בשנה הבאה מבחינה יישומית, וזה עוד נדבך נוסף במלחמה הכוללת בלוחמה בסמים.


שני דברים חשובים – הישיבה עם האוצר על מנת לקדם את התכנית של החצי מיליארד שקל. הדבר הנוסף שנתמודד איתו, זה הנושא של פגישה משותפת לסיור בגבול הירדני לטובת המאבק החשוב בנגע הסמים.


אני מודה לכם.

(הישיבה נעולה)

קוד המקור של הנתונים