ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 06/12/2005

חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים והוראות שונות), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
הצ"ח המשטרה

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
6.12.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 544
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
שהתקיימה ביום שלישי ה' בכסלו התשס"ו (6 בדצמבר 2005) בשעה 12:50
סדר היום
הצעת חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים, עובדים שאינם שוטרים
והוראות שונות), התשס"ה-2005 - הכנה לקריאה שנייה ושלישית.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
מוזמנים
יצחק שד"ר – קצין הכנסת
ניצב עו"ד חנה קלר – יועצת משפטית, משרד לביטחון פנים
עו"ד גבי פיסמן – מחלקת ייעוץ וחקיקה פנימית, משרד המשפטים
עו"ד נעמה בר-אור – עוזרת יועץ משפטי, המשרד לביטחון פנים
רפ"ק עדנה הרניק – קצינת מדור משמעת, המשרד לביטחון פנים
אסף רגב – רכז ביטחון פנים, אגף תקציבים, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור; עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


הצעת חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים, עובדים שאינם שוטרים
והוראות שונות), התשס"ה-2005 - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר גאלב מג'אדלה
שלום. אנחנו מתנצלים על העיכוב. אני פותח את דיון ועדת הפנים ואיכות הסביבה לדון בהצעת חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים, עובדים שאינם שוטרים והוראות שונות), התשס"ה - 2005. אנחנו התעכבנו מכיוון שהיועצת המשפטית של הכנסת מסתייגת משני דברים בהצעת החוק. אף על פי שהצבענו על הצעת החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית נותרו לנו כמה דברים כדי להשלים את הצעת החוק. נבצר מהיועצת המשפטית של הכנסת לבוא היום. הייתה לנו שיחה על המחלוקת ועל ההסתייגות שלנו. היועצת המשפטית של המשרד לביטחון הפנים - -
חנה קלר
אני עכשיו נציבת הקבילות, אבל אני מובילה את החוק הזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בהתייעצות עם השר אנחנו עומדים על כך שנקדם את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא. אני בחרתי בשביל הזהב כדי לשמור על כבודם של כולם ולאפשר לכולם לומר את דעתם. אנחנו נזיז את העניין בלוח הזמנים לכמה ימים בלי לפגוע באף צד ובעניין בכלל. על כן עד תחילת שבוע הבא, ביום ראשון ולא יאוחר מזה, תיפגש גברת חנה קלר יחד עם היועצת המשפטית של הכנסת ועם היועצת המשפטית של הוועדה ויביאו בפנינו את העניין.
חנה קלר
אולי גם ממשרד המשפטים.
מירי פרנקל-שור
כל הגורמים הנוגעים בדבר יוזמנו לפגישה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כל גורם שיכול להצטרף לעניין ולסייע נודה לו מראש. בשבוע הבא נדון בזה, ונקיים את הדיון הסופי, נסכם ונעלה את זה לסדר יומה של המליאה בכנסת. אני מקווה שכולם יכולים לחיות עם הסיכום הזה.

אני מבקש למצוא את הזמן בשבוע הבא כדי להעלות את זה לסדר היום כדי שנתקדם ונאשר. עכשיו אני רוצה לנצל את הזמן לקדם מספר דברים שאין עליהם מחלוקת והם לא סבוכים ומסובכים, ונכין הכול בצורה מסודרת.
עידו בן יצחק
נתחיל בתיקון של חוק משכן הסכנת (משמר הכנסת). בשלב הזה נדון ביום ראשון על מה שהוסכם לגבי העסקת שוטרים ועובדים שאינם שוטרים. כרגע אני לא אעלה את הנושא הזה, אלא רק את התיקון בחוק משכן הכנסת שעניינו התאמות לחוק המשטרה החדש ולענייני הדין המשמעתי.

סעיף 19 עושה השוואה בין חוק המשכן לבין הפקודה. במקום "פקודת המשטרה" יבוא "חוק המשטרה", במקום "מפקד משטרת מחוז והמפקח הכללי" יבוא "המפקח הכללי" משום שאין מפקד משטרת מחוז בחוק המשטרה. נוסף לכך קבוע בסעיף הזה שיושב ראש הכנסת יקבע שינויים ותיאומים נוספים. יש שינויים שהם מהותיים מדי מכדי שיושב ראש הכנסת יקבע אותם, ולכן אנחנו נקבע אותם בחוק. השינויים הם אלה: בסעיף 1 לחוק המשטרה בהגדרת קצין שיפוט בכיר במקום "ניצב משנה" יבוא "סגן גונן" שהוא הגדרה מקבילה לסגן ניצב, משום שאין במשמר מספיק אנשים בדרגה גבוהה יותר.

בסעיף 39 שהוא סעיף כינון בית הדין במקום "המפקח הכללי" יבוא "יושב ראש הכנסת", שהוא שיוציא את הצו הראשון לכינון בית הדין למשמעת.

בסעיף 40 לחוק המשטרה יבוא "יושב ראש הכנסת ימנה נשיא לבית הדין למשמעת שהוא עורך דין עובד הלשכה המשפטית של הכנסת". בחוק המשטרה הנשיא הוא קצין משטרה בכיר שהוא עורך דין, ובמשמעת אין כאלה.

סעיף 41 לחוק המשטרה זה סעיף שעניינו הרכב מיוחד של מותב בית הדין המשמעתי. בסעיף קטן א' במקום "שהם קציני משטרה בכירים שמהם שניים לפחות הם משפטנים", יבוא "שהוא עורך דין שהוא עובד הלשכה המשפטית ושני קציני שיפוט בכירים"; בסעיף קטן ב' במקום "האמור בפסקה 1" יבוא "עורך דין שהוא עובד הלשכה המשפטית של הכנסת וקצין שיפוט בכיר".

בפסקה 2, המילים "בהסכמת שר המשפטים" יימחקו. זה משום שלפי סעיף 41 יש במותב הזה גם נציג ציבור שממונה בהסכמת שר המשפטים, ובעניינים פנימיים של הכנסת אנחנו לא מעונינים בהסכמת שר המשפטים במינוי הנציג הזה, ומי שממנה אותו הוא יושב ראש הכנסת בלבד.

לגבי סעיף 46, התובע לא יהיה קצין משטרה, אלא קצין שיפוט בכיר או אדם אחר שהוא עורך דין מלבד מי שעובד בלשכה המשפטית של הכנסת, וזאת משום שעובדי הלשכה המשפטית של הכנסת הם החלק השופט. כלומר, עובדים מהלשכה המשפטית יהיו שופטים בבית הדין למשמעת, ולכן הם לא יכולים להיות תובעים.

לעניין סעיף 56 נשיא בית הדין לערעורים יהיה היועץ המשפטי לכנסת. הרכב בית הדין לערעורים יכלול את נשיא בית הדין – כלומר את היועץ המשפטי לכנסת – את קצין הכנסת ועורך דין נוסף שהוא עובד הכנסת, שיכול להיות מהלשכה המשפטית או גמלאי הכנסת.

ייעוד הקנסות בסעיף 77 ב' לא יהיה לקרן הכללית של משטרת ישראל, אלא לקרן התרבות של משמר הכנסת שהיא הקרן המקבילה; ובסעיף 78 א' שעניינו קביעת מקומות למחבוש לא יטילו את זה על קצין הכנסת עצמו, אלא קצין הכנסת בהסכמת המפקח הכללי, וקרוב לוודאי שאם ייעשה שימוש לא יוקם מתקן מיוחד, אלא ייעשה שימוש במתקן של המשטרה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. כבוד קצין הכנסת רוצה להעיר?
יצחק שד"ר
לא.
חנה קלר
ישבנו על זה אתמול.
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה מוסכם?
חנה קלר
לנו כן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מאשר את זה פה אחד ללא נמנעים וללא מתנגדים.
עידו בן יצחק
יש לנו עוד כמה נקודות קטנות שבמהלך המעבר על הצעת החוק העלינו, ואנחנו רוצים להביא לאישור הוועדה. ראשית, סעיף 43 קובע מקרים שבהם ידון בית הדין למשמעת בשופט אחד. אנחנו קבענו שהסמכות תהיה נתונה לנשיא בית הדין, ולמעט בעבירות שמי שמוסמך להעמיד לדין הוא היועץ המשפטי לממשלה הוא גם יקבע את המותב. אנחנו חשבנו שלא ראוי שהיועץ המשפטי לממשלה יתערב גם בהרכב המותב, שזה נושא שנתון לסמכותו של בית הדין עצמו, ולכן אנחנו מציעים גם בהסכמת נציגי הממשלה למחוק את ההוראה הזאת, ורק נשיא בית הדין יקבע את המותב.

סעיף 53 עוסק בדחיית ביצוע עונש. לא נקבעה בסעיף הגבלה למועד שבו ניתן להגיש בקשה כזאת. אנחנו מציעים בהסכמה לבקש שניתן יהיה לבקש את תחילת ביצוע העונש עד להגשת ערעור או עד המועד האחרון שבו ניתן להגיש ערעור.

סעיף 71 עוסק בחיוב ובפיצויים, לא נערכה עליו הצבעה בוועדה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
למה?
עידו בן יצחק
קורה. עברתי על הפרוטוקולים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו נצביע עליו, והוא מאושר פה אחד ללא נמנעים וללא מסתייגים.
עידו בן יצחק
סעיף 86 עניינו אי זכאות לשכר בעד ימי היעדרות. אני ביקשתי לברר מה קורה בצבא מאחר שהסעיף הזה חל גם על שוטרים שהם חיילים. בצבא יש הסדר דומה שגם חיילים שהם במאסר לא מקבלים שכר. אין בעיה עם הנוסח כפי שהוא.
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה מוסכם?
עידו בן יצחק
כן.

עניין אחרון, לגבי הוראת מעבר. אמרנו שסעיף הוראת מעבר לגבי מי שכבר הוחל נגדו בהליך משמעתי, לפי הפקודה, אנחנו צריכים עוד הוראת מעבר לגבי מינוי השופטים. מאחר שהשופטים כבר מכהנים, ואנחנו קובעים הסדר חדש למינוי שלהם, אנחנו מציעים לכתוב שמי שכיהן שופט בבית דין, לפי הפקודה ערב תחילתו של חוק זה, יראו אותו כאילו הוא מונה לפי חוק זה, וכך כהונתו תימשך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מוסכם?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כל התיקונים וההערות מאושרים. אנחנו לא נצביע על החוק כולו כדי לאפשר לפני יום שני את ההידברות שאנחנו מבקשים שתהיה בין המשרד לביטחון פנים לבין היועצת המשפטית של הכנסת. על כן הצבענו על כך בחלקים ולא על החוק כולו כדי שלא יהיה טעם לפגם. אני מודה לכם מאוד.


הישיבה ננעלה ב- 13:00

קוד המקור של הנתונים