ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 06/12/2005

חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 78), התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

6.12.05

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ה' בכסלו התשס"ו (6 בדצמבר 2005), שעה 11:15
סדר היום
הצעת חוק הגבלת טמפרטורת המים, התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: אריה אלדד – מ"מ היו"ר
מוזמנים
עירית לבנה
- הממונה על החינוך לבריאות, משרד החינוך, התרבות

והספורט


אילן שי
- משרד החינוך, התרבות והספורט


אודי כתריאל
- מנהל אגף בינוי, משרד החינוך, התרבות והספורט


שלום גולדנברגר
- משרד הבריאות


מיכאל אטלן
- משרד התמ"ת


יוסף חייק
- מנהל יח' הכוויות, בית החולים תה"ש


ורד אורן
- מכון התקנים


מיכל חמו לוטם
- מנכ"ל ארגון "בטרם"


לירי אנדי
- סמנכ"ל ארגון "בטרם"


אביטל אפל
- תחום מדיניות ציבורית "בטרם"


אילן בן טל
- מנהל פרויקט חב' "שגיב", ארגון "בטרם"
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
רויטל יפרח

הצעת חוק הגבלת טמפרטורת המים, התשס"ה-2005
היו"ר אריה אלדד
כממלא מקום יושב הראש הקבוע, חבר הכנסת חיים כץ שחלה ומכאן אשלח לו ברכות החלמה. אנחנו מברכים את הילדים שמגיעים אלינו כרגע. תכף נברר מי הם ומה הם יכולים לתרום לדיון הוועדה. אני מצטער כפליים על היעדרו של היושב ראש דווקא משום שהחוק שאנחנו עוסקים בו היום הוא חוק שיש לי נגיעה אישית כפולה בו. זאת הצעת חוק שהגשתי כיוון שבמהלך העיסוק המקצועי שלי כמנתח פלסטי, זה היה תחום העיסוק שלי: טיפול ומניעת כויות.

עיקרו של החוק בא להילחם בשתי תופעות קשות מאוד שבהן, בגלל שימוש במים חמים במתקני הרחצה הביתיים או המוסדיים ובגלל שימוש באמצעים ביתיים או מוסדיים להרתחת מים לצורך בישול או שתיה, נגרמות כוויות רבות. ראיתי במהלך 25 שנות עבודתי אלפי מקרים שנכוו כתוצאה מתאונות ביתיות. למעלה מאלף ילדים מאושפזים מדי שנה כשהם סובלים מכויות כאשר 80% מהם כתוצאה מתאונות ביתיות אם בגלל קומקומים או מיחמים או מים חמים מדי באמבט או במתקני רחצה אחרים.

נדמה לי שבהצעת החוק הטרומית דנו בהרחבה בהשלכות המעשיות של החוק. אני מברך את הילדים שהצטרפו אלינו ואחר כך, אולי נשמע מאגודת "בטרם" למה הילדים האלה כאן ולמה הם נראים לי מאוד מתעניינים בתהליך הפרלמנטרי הסוער שמתקיים בחדר הזה. אני מציע שנפנה לאגודת "בטרם" לשמוע את דברה בקיצור המתחייב, כי עיקרי הדברים הושמעו בפנינו.
מיכל חמו לוטם
אני מנכ"ל ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים. חלק יודעים היטב וחלק לא יודעים שאחת התאונות השכיחות מתוך כלל סוגי התאונות בבית ובשעות הפנאי. זה סוג של פגיעה שגורם כאב וסבל עז לנפגע בוודאי אם הוא ילד. אם מסתכלים על היקפי הכוויות ומנסים לראות מי היא אוכלוסיית הסיכון, עובד חוק ה"שני שליש". שני שליש מכלל הנפגעים בישראל הם ילדים, שני שלישי מכלל הילדים הנפגעים נפגעים מנוזלים רותחים, בדרך כלל מים רותחים, ושני שליש הם הילדים הצעירים מגיל ארבע שנים. הילדים הם בסיכון כיוון ששיקול הדעת שלהם לא קיים בגילאים הרכים, כיוון שהם לא יכולים להימלט וגם כשהם כבר נכווים, בגלל עור גופם הדק ושטח הפנים הקטן, אותה כמות של נוזל גורמת לכוויה יותר גדולה באחוזים ויותר עמוקה מבחינת דרגת הכוויה. בגדול, בהרבה מאוד מדינות הבינו שמעבר לחינוך של ההורים הדבר האפקטיבי הוא לעשות שינוי סביבה כך שתהיה לילדים שמירה אזורית וסביבה יותר בטוחה על ידי חקיקה לקבוע מה רף הטמפרטורה. במדינות כמו ארצות הברית, ניו-זילנד וקנדה העבירו חקיקה בנושא וגם אוסטרליה, סקוטלנד וויילס נמצאות בשלב מאוד מתקדם של חקיקה. זה עבר ועדות שרים.

מה בעצם עקרון החוק? החוק בא לצמצם באופן משמעותי את שיעורי הילדים הנכווים ואת חומרת הפגיעה. כיוון שאנחנו יודעים שבטמפרטורה של 60 מעלות ומעלה, תוך שניה אחת יש כוויה בדרגה 2 וברגע שנוריד את הטמפרטורה הזאת ל-50 מעלות, הזמן שהכוויה הזו נגרמת הוא חמש דקות, אנחנו יכולים להבין ששינוי הטמפרטורה בתוך הבית שיוצאת מהדוד ב-100 מעלות ומגיעה לצנרת ב-80 מעלות פלוס היא טמפרטורה שעושה כוויות. במקלחת חמה, שיש אדים על המראה, הטמפרטורה היא 41 מעלות מקסימום שהגוף יכול לסבול. רוב אנשים נהנים מטמפרטורה כמו חיבוק של הורה, כמו חום עור הגוף של 37 מעלות.

לכן, חשוב ביותר שהצעת החוק תעבור בקריאה ראשונה ושתשמר הרציפות. המאמץ של פרופסור אלדד הוא מאמץ מבורך והדחיפות היא כדי שלא ימשיכו עוד ילדים להיכוות. להבדיל מהצעות חוק אחרות שמסתכלות על הדורות הבאים וגם זה חשוב, פה חייבים להבין שכל יום שהולך לאיבוד אנחנו רואים עוד ועוד ילדים שנכווים. בהחלט יש פה משהו דחוף ברמה של הצלת חיים.

יתרה מזאת, לראשונה, לפי מיטב ידיעתי, יש קואליציה של כל איגודי הרפואה הרלוונטיים כולל איגוד רופאי הילדים והיו"ר שלו, האיגוד לכירורגיה פלסטית והיו"ר שלו, האיגודים לרפואת ילדים פדיאטרית ואמבולטורית, המועצה הלאומית לפדיאטריה. כל הארגונים האלה ורבים אחרים הצטרפו לקריאה לקדם את החוק ולאור הדחיפות של הנושא, שמדובר בילדים שנפגעים יום יום. אני חושבת שהחשיבות ברורה וגם הילדים שיושבים פה בוודאי יוכלו לשתף אתכם במידת הצורך.
היו"ר אריה אלדד
הילדים שיושבים פה זה ילדים שנכוו או כאלה שהחוק בא להגן עליהם?
מיכל חמו לוטם
גם וגם. יושבת מאחורי אלמוג, בת 15, נפגעה פגיעה גדולה ממיחם לפני 12 שנים.
היו"ר אריה אלדד
אלמוג, את רוצה לומר כמה משפטים על מה שעברת?
אלמוג גולדשטיין
הייתי בת שנתיים וחצי ואני לא זוכרת. אני לא יכולה להגיד מה הרגשתי. יש לי כמה וכמה צלקות...
אריה גולדשטיין
אני אוסיף: האירוע היה נפילת מיחם מים בסדר גודל של 100 ליטר ברחבה של הקיבוץ. אלמוג נכוותה כתוצאה מהנפילה של המיחם, מהמים, בדרגה שניה ושלישית בסדר גודל של 40% מגופה. אני לא מדבר על האשפוזים והמצוקות שהיו לנו בעקבות המקרה, גם השהייה בבית החולים היתה קטסטרופה וכשיוצאים מבית החולים יש מאבקים לא פשוטים. מאבקים נפשיים, כירורגיים, רפואיים, הכל ביחד. זה פשוט נורא. אני הייתי בסיטואציה הזאת ולקחתי אותה, זה פשוט נורא. העור שלה התקלף כמו עור של נחש. זה פשוט נורא. מגיעים לבית החולים ומכניס ילדה לחדר טיפול נמרץ ומוציאים אותה אחרי חצי שעה, שעה, כמו מומיה. היא חבושה מכף רגל עד ראש. מזלה, שהיא נכוותה מהחזה ומטה וכלי הנשימה לא נפגעו. זה היה המזל שלה ושלנו. תקופת ההחלמה היתה מאוד קשה. זו ילדה שהיתה בתקופת גמילה. ילדה שהתחילה ללכת ושוב, הכל מחדש. יש ריאקציות וזה היה נורא.
היו"ר אריה אלדד
רפואה שלמה, אלמוג. כוויות זה דבר שמתמודדים אתו כל החיים. דוקטור חייק, מנהל יחידת הכוויות של תל השומר, אתה יכול לומר לנו איזה אחוז מנפח הפעילות שלכם אתם מטפלים באותן תאונות ביתיות שאנחנו מנסים למנוע בחקיקה הזאת?
יוסף חייק
ראשית, תסלחו לי אם אני קצת טעון על כל העניין, כי כוויות מוזנחות לחלוטין בארץ ובילדים בפרט. 50% בערך מהאוכלוסייה שמתאשפזת לכוויות בארץ, כ-80% לפי נתונים ארציים ואצלי זה 50% כמעט, הם ילדים ורובם קטנים עד גיל 4. אני לא מבין איפה השאלה שהיו תקנים או לא היו תקנים, יהיה חוק או לא יהיה חוק. צריך להציל את הילדים האלה. אין שום תשתית לטפל בהם אז לפחות למנוע. זו חובה מוסרית שלנו. אין פה משחקי ילדים ואין פה שאלות לגבי יצרנים ולא לגבי שוק ולא לגבי כסף. מדובר פה בילדים שחותמים מנוי בבתי חולים לכל החיים שלהם בטיפולים האלה. אנחנו יודעים שכוס קפה רותחת יכולה להביא לכוויה כמעט של כל הגוף אצל ילד בן שנה, בן שנה וחצי או שנתיים. כוויות של 40% זה "הנחה". יש ילדים שבאים עם 60% ו-70%. הם עוברים ניתוחים וטיפולים. האבא דיבר על אשפוז בטיפול נמרץ. אין היום טיפול נמרץ בארץ לילדים מבחינת כוויות, שמיועד לכוויות. כל טיפול או החלפת חבישה מבוצע בהרדמה כללית עם סיכון של הילד יום יום. זה צורך צוות טיפולי של לפחות 3 אחיות, רופא ורופא מרדים. סבל וכאבים שאתם לא יכולים לתאר לעצמכם.
היו"ר אריה אלדד
עם כל הצער, החוק הזה לא ישפר את מצב התקינה ביחידות רפואיות.
יוסף חייק
נכון. אז אם אנחנו מדברים על מניעה, שזו התרופה הכי טובה לדבר, אני חושב שהתקנה של כל מה שמציע כאן החוק, מאחר ולא נעשה שום דבר במשך שנים, אם דבר פשוט כמו להוריד מספר מעלות על ידי טרמוסטט או חקיקה או תקינה יותר טובה ואכיפה יותר טובה, ימנעו מאתנו את האלף ילדים האלה, שזה כסף אדיר למדינה אם זה מבחינת שיקום וניתוחים. למשרד הבריאות זה עולה כסף. קופות החולים משלמות על חבישות לחץ שצריך להחליף כל חודש או שלושה חודשים בגילאים האלה באלפי דולרים. על מה אנחנו מדברים? אני לא רוצה לדבר על כסף. קודם כל ההומניטריות בנושא הזה. הילדים שלנו נפגעים. אני רוצה לראות מישהו פה, בכנסת, שיש לו ילד שנכווה שלא יהיה בעד החוק הזה. יש "כוויות שבת" ויש על זה מאמר שפרסם פרופסור אלדד על "כוויות שבת". מיחמים ופלטות שבת ולא מדברים עליהם פה. על מה אנחנו מדברים? הילדים שלנו יותר יקרים מכל דבר אחר. למבוגרים עוד יש טיפול בארץ אבל ילדים זו בעיה בפני עצמה. גורם הסיכון יותר גדול, לילדים מתחת לגיל שנה אין להם מערכת חיסון מפותחת. רוב הבעיות של הילדים האלה והמוות נוצרים מזיהומים.
היו"ר אריה אלדד
תודה. אני רוצה לשמוע את משרדי הממשלה. ברור לכולם שהממשלה לא באה להתנגד לחוק הזה מטעמי רשעות, חס וחלילה. איש אינו מעלה על הדעת. יש תפיסות שונות של הצורך בחקיקה ומקומה של החקיקה מול תקנות. אני ברצון אשמע את משרדי הממשלה השונים שבאים להביע את התנגדותם.
מיכאל אטלן
תודה. בשלושה דברים החוק הזה מנסה לטפל: עניין של קומקומים, עניין של ברזים ועניין של מיחמים. האכסניה הטבעית לטיפול בסוגיות האלה זו מערכת התקינה. התקינה הוולונטרית מחד והתקינה המחייבת הרשמית מאידך. קצת לא נוח לי לדבר על הנושאים האלה בוועדה הזאת ולא בוועדת הכלכלה שמתמצאת בחוק התקנים ודנה בו. אני בא עכשיו מדיון בוועדת הכלכלה עם סיטואציה זהה לחלוטין של הצעת חוק עם כוונות מצוינות שתיצור יותר תקלה מאשר תועלת בגלל חוסר מחשבה על תיאום בין החוק החדש המוצע לבין הוראות חוק התקנים הקיים.

החוק הזה, אם הוא יעבור כמות שהוא, יישאר הצהרה ריקה לחלוטין, לא רק בגלל שאין פה שום סמכויות פיקוח ושום סמכויות אכיפה ושום סנקציות לשום דבר, זו רק הצהרה עמומה, אלא מפני שההצהרה הזו תתפרש כגורעת מחוק התקנים, שכולל הוראות הרבה יותר רחבות ומקיפות וכולל סמכויות אכיפה גם מנהליות וגם פליליות וכך יצא לנו חוק מורחב וספציפי שגורע מחוק התקנים, שזו האכסניה לטיפול בנושא.

אני, בשם שר התעשייה, המסחר והתעסוקה ובשם שר האוצר יכול להצהיר על כוונה לטפל בנושא של המיחמים מול מכון התקנים ולבקש רביזיה או יצירת תקן שבסופו של דבר יהיה גם תקן רשמי, לטיפול בבעיית המכסים של המכסים, של מאגרי המים הגדולים. שם אנחנו מרגישים חסר. בעניין של הברזים, רק במאי 2005 פורסם תקן רשמי ישראלי, 5463, שמסדיר את הגבלת הטמפרטורה בצנרת ל-55 מעלות צלסיוס. אז בחוק הזה יש פה כאילו זה 50 מעלות מצד אחד ועוד משהו לגבי אופן ההתמודדות אבל זה נושאים טכניים שבדיוק בשבילם נועד מערך התקינה של מכון התקנים באמצעות ועדות ציבוריות ששותפות להם כל הגורמים המקצועיים. כל הגורמים בשוק ובארגוני הצרכנים והממשלה שמעורבים בדבר וזה ההליך הנכון לטפל בסוגיה הזאת. אני לא מתבייש לומר שאם מכון התקנים, בתקן שנדון לפניי ולפנים, מגיע למסקנה ש-55 מעלות זה הגבול, אני חושב שלהשתמש בחקיקה בשביל להוריד את זה ל-50% זאת תקלה. זה לא דבר נכון לעשות אותו. לגבי הקומקומים יש כבר תקן ואני לא מבין במה רוצים להועיל.

אני חושב שהכוונות טובות אבל התוצאה מזיקה או עלולה להזיק ודי בכך, וחבל.
היו"ר אריה אלדד
אני לא הצלחתי להבין כמה ילדים ייכוו כתוצאה מהחוק. איפה הנזק?
מיכאל אטלן
מה שיכול לקרות זה שאם לפי חוק התקנים היום אסור למכור, לייצר, לשווק, לייבא ולייצא מכשיר שאינו עומד בתקן רשמי. בואו ניקח את הקומקום שיש לגביו תקן רשמי. נגיד שהחוק הזה עובר, אני יודע לטפל ביבואן, ביצרן או במי שמשווק קומקום שאינו עומד בתקן רשמי אבל הוא יגיד לי: פה כתוב: לא יותקן קומקום, מיחם המיועד להרתחת מים אלא אם מותקן מכסה. לא מוזכר תקן. יש פה הוראת חוק ספציפית, מוציאים מתחולה את חוק התקנים, תרד ממני. הטענה הראשונה תסיר את כתב האישום כי אין לך סמכות, החוק לא חל.
היו"ר אריה אלדד
איפה כתוב שזה מוציא מתחולה את חוק התקנים?
ג'ודי וסרמן
זו פרשנות אפשרית.
היו"ר אריה אלדד
יותר ילדים נכוו ממים רותחים מאשר מפרשנות אפשרית.
מיכאל אטלן
לא נכון, אתה תיצור פה פרצה למי שמייצר קומקומים שבניגוד לתקן או משווק אותם או מייבא אותם ממדינות לא מדינות - -
היו"ר אריה אלדד
אין בעיה. תציע סעיף שמפנה בחוק הזה לתקן הקיים ואני בשמחה אאמץ אותו.
מיכאל אטלן
אני לא מסוגל בהתראה כזאת, בשלבים אלה שבהם אנחנו נמצאים, לשפצר את ההצעה הזאת בצורה - -
היו"ר אריה אלדד
עניין ההתראה לא הגון משום שהחוק הזה עבר בקריאה טרומית לא אתמול ולאשלשום.
מיכאל אטלן
אבל הממשלה התנגדה לו ולכן, יש הרבה מאוד הצעות חוק, בחלקן הממשלה תומכת והן מועלות לדיון בוועדות ואנחנו נותנים להן את הקדימות משום מה.
היו"ר אריה אלדד
עוד מישהו ממשרדי הממשלה רוצה לומר משהו?
שלום גולדברגר
אני ממשרד הבריאות. משרד הבריאות חלוק, חצוי בנושא של חום המים במערכות המים ותומך לחלוטין בכל הנושא של ברזים בבתים פרטיים שבהם נמצאים ילדים ויכולים להיכוות וכולי. יש לנו מטרה נוספת וזה לשמור על אוכלוסיות רגישות בבתי חולים, בתי מלון, בתי אבות מפחד מלחמת הלגיונרים, מחלת הלגיונלה - -
קריאות
· - -
שלום גולדברגר
אני שמח שהצעת החוק, כפי שהוגשה היום, אימצה את ההסתייגות של משרד הבריאות לגבי בתי חולים וכולי.
היו"ר אריה אלדד
נציג משרד הבריאות, ודאי תוכל להאיר את עיניי: באיזה טמפרטורה מת חיידק הלגיונלה המסכן?
שלום גולדברגר
בהמלצות שלנו זה 60 מעלות.
היו"ר אריה אלדד
באיזו טמפרטורה אתה משמיד את החיידק?
שלום גולדברגר
מעל 60 מעלות.
היו"ר אריה אלדד
כמה מעל 60 מעלות?
שלום גולדברגר
חיידק הלגיונלה כל כך מסובך, כל כך בעייתי.
היו"ר אריה אלדד
גם במקומות שאני ניסתי להיפטר ממנו בטמפרטורה של 80 מעלות, לאחר שבוע זיהינו תרבית חוזרת של החיידק. כלומר, יש פה ניסיון לאחוז במקל משני קצותיו. זה בעייתי, אני מסכים, אבל זו לא הבעיה היחידה שיש ברפואה. כנראה, שגם אם נחמם את המים בצנרת ל-60 מעלות בבתי החולים, מהלגיונלה לא ניפטר וכוויות נקבל. זו התלבטות קשה.
שלום גולדברגר
להיפטר מהלגיונלה לחלוטין - לא נגיע למצב כזה, כנראה, באמצעים שעומדים לרשותנו היום. הדרך הכי טובה שאנחנו מכירים אולי לא להיפטר מהלגיונלה אלא רק לדכא את ההתפתחות ולהביא אותה למצב שלא תהיינה לנו התפרצויות כל שני וחמישי זה על ידי העלאת הטמפרטורה. יש שיטות של שמירה על טמפרטורה של 55 מעלות כל יום או לתת שוק מדי פעם של 60 מעלות. הדברים האלה קיימים.
לירי אנדי
פתרנו את זה בחוק.
שלום גולדברגר
הנקודה היחידה שנשארה מבחינת ההסתייגות בחוק, שמופיעים פה מוסדות סיעודיים כהגדרתם בחוק הביטוח הלאומי. במוסדות חינוך אין לנו בעיה. אם הכוונה במוסדות סיעודיים לבתי אבות, זו האוכלוסייה הכי רגישה ללגיונלה - -
היו"ר אריה אלדד
והיא גם הכי רגישה לכוויות. עסקנו פה בעיקר בילדים אבל הצד השני של המטבע של הכוויות זה אותם זקנים שרוחצים אותם, כי הם לא עצמאיים, שבעיית התחושה אצלם היא בעיה מובילה, משום שחלקם הגדול חולה במחלות נוירולוגיות שאינם מסוגלים לחוש ולכן, הקצה השני של בעיית הילדים עם כוויות זה בעיית הקשישים עם הכוויות ולכן, אנחנו צריכים למצוא דרך ואני קורא למשרד הבריאות להציע כפי שאני קורא למשרד התמ"ת להציע.
יוסף חייק
לגבי לגיונלה יש שיטות אחרות למגר את החיידק ולאו דווקא המים. המים הם אמצעי אחד אבל לכוויות אין לך אמצעי אחר.
מיכאל אטלן
אם תתנו לנו זמן - -
שלום גולדברגר
אין שיטה אחרת חוץ מאשר להעלות את הטמפרטורה. יש כל מיני דברים שנמצאים בניסיונות להוסיף עופרת ונחושת... לנו אין פתרונות. דרך אגב, זו המלצה בכל העולם. אנחנו חוזרים לדברים שקורים בעולם.
יוסף חייק
ההמלצה והחוקה במדינות נאורות כמו צפון אמריקה מחוקק כבר לגבי ילדים בפירוש. אני לא ראיתי אף מיחם או בוילר או דוד שמש שאין עליהם טרמוסטט או תקינה אכופה על ידי חוק, במגבלה של הדברים האלה כדי למנוע. האוכלוסייה הזאת פגיעה והצד השני, זה הזקנים. כמה לגיונלות יש לעומת כוויות? אולי גם את זה צריך לשקול. בילדים אין ספק. האוכלוסייה הזאת ניזוקה.
שלום גולדברגר
התקן האוסטרלי, הניו-זילנדי, הקנדי, מפריד בין טמפרטורה נדרשת לאגירת מים, ששם מתפתחת הלגיונלה ל-60 מעלות, לבין הטמפרטורה הנדרשת מברזי היציאה, ששם אנשים יכולים להיכוות. אם תיווצר פה ההפרדה הזאת, זה מקובל עלינו.
לירי אנדי
משרד הבריאות הסכים שצריך להוריד את הטמפרטורה ל-50 מעלות, למעט מקומות ציבוריים. אני יכולה להגיד שהנציגה בוועדת הל"ט, גם שם אני יכולה לקרוא מהפרוטוקול שלהם: הסיכון להתפתחות הלגיונלה עלול להיגרם להיגרם... וימנע על ידי דרישת משרד הבריאות להעלאה תקופתית של הטמפרטורה בצנרת למשך כשעה ל-70 מעלות. כלומר, יש גם פתרונות אחרים שלא ידרשו הגבלה קבועה.

אני רוצה לענות לדברים שהעלה נציג משרד התמ"ת: אין בכוונת החוק הזה, לפחות לפי הפרשנות שאנחנו ראינו בהצעת החוק של חבר הכנסת אלדד, משום מה לחבל באיזו שהיא דרך בסמכותו של מכון התקנים ולבצע תקינות שונות. אני רוצה להעיר מספר הערות: השסתום שעליו דיברת, שדרך אגב גם ארגון "בטרם" ממש בדקה ה-90 לפני פרסומו, דאג להורדת הטמפרטורה ל-55 מעלות כי שנתיים וחצי ישבו על המדוכה בוועדת התקנים, אימצו תקן אוסטרלי ולא אימצו את מה שהחוק האוסטרלי קבע, שמדבר על 50 מעלות. כאמור, גם לגבי זה מדובר בתיקונים רבים בחוק התקנים להורדת הטמפרטורה. השסתום הזה, שעבר תקינה, היה קיים בכל דירה בישראל – דיינו, היינו פותרים את הבעיה אבל לא כך הוא. אני חושבת שמדובר במשהו כמו אחוז אחד שיש להם את השסתומים האלה. זה בדיוק הרעיון של החוק, לחייב את מה שצריך להיות. האיך, כל הנושאים הטכניים, יפתרו בדרך של תקינה וחלק, כמו שאמרת, פטורים.
יוסף חייק
תפנה בחוק לתקינה.
היו"ר אריה אלדד
נטפל בנקודה הזאת, זו נקודה נכונה. עוד מישהו ממשרדי הממשלה?
אילן שי
אני מהלשכה המשפטית במשרד החינוך. אנחנו רוצים להצטרף לעמדה של משרד התמ"ת, שההסדר צריך להיות לא במסגרת חקיקה ראשית. עניין של הפניה, כן או לא, אבל ההסדר עצמו צריך להיות במסגרת תקינה או תקנות.
היו"ר אריה אלדד
אתם מרוצים מהמצב הקיים?
אילן שי
אנחנו לא מתנגדים להגבלת הטמפרטורה אבל אנחנו לא חושבים שזה צריך להיות בחקיקה ראשית.
ג'ודי וסרמן
גם לא צריך.
מיכאל אטלן
הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות אבל הוויכוח הוא לא בכוונות אלא בדרך להשיג אותן ובדרך לממש אותן. אתם לא מייצרים היום שום תועלת.
מיכל חמו לוטם
יש כל כך הרבה מדינות בעולם - -
מיכאל אטלן
אפשר להתעלם מהאזהרה הזאת ולהגיד שזו רק פרשנות אפשרית ואפשר גם לא.
היו"ר אריה אלדד
הנקודה הובהרה. עוד מישהו ממשרדי הממשלה? אין.

הילד דביר הוא ילד שנכווה. אתה רוצה לספר בקיצור מה קרה?
דביר פינצבסקי
שאמא תספר.
היו"ר אריה אלדד
בן כמה אתה?
דביר פינצבסקי
בן 8.
היו"ר אריה אלדד
מתי נכווית?
דביר פינצבסקי
כשהייתי בן שנה ורבע.
היו"ר אריה אלדד
אתה באמת לא יכול לספר. אמא תספר בקיצור מה קרה לדביר?
תניה פינצבסקי
לפני 7 שנים הוא היה בן שנה ורבע והמטפלת שלו קילחה אותו במים רותחים. לא היינו מודעים לחשיבות של לשים טרמוסטט וכולי. היא קילחה אותו ויצרה לו כוויות בכל פלג הגוף התחתון בדרגה 3. הוא היה מאושפז בבית חולים, בטיפול נמרץ שבועיים והיה מונשם. הוא עבר 3 השתלות עור...
היו"ר אריה אלדד
והכל ממים במקלחת.
תניה פינצבסקי
נכון. ברשותכם, נתבקשנו על ידי ארגון "בטרם" להביא תמונות מהפציעה והם רצו לעשות מצגת, אבל התמונות כל כך קשות לצפייה. דביר הסכים שיראו את התמונות באלבום ואפשר להעביר את זה ביניכם, כדי שתתרשמו מה זה כוויה של ילד במקלחת.
היו"ר אריה אלדד
אני מציע להעביר את זה לצד הזה של השולחן, כי הצד הזה נראה משוכנע - -
מיכאל אטלן
אתה מניח שיש בעיה בכוונה?
היו"ר אריה אלדד
לא, אני ממש לא מניח שיש בעיה בכוונה - -
מיכאל אטלן
אם התמונות הן אלה שתשפענה עלי, זה אומר שיש איזו שהיא הנחה שאנחנו לא רוצים להסדיר את זה.
היו"ר אריה אלדד
לא, לפעמים היכרות עם חומרת בעיה אומרת שאנחנו מחפשים פתרון ממעלה אחרת. לכן, התמונות לפעמים עושות את שלהן.
תניה פינצבסקי
התמונות לא נועדו לפרוט על נימים של הומניות, כי לאף אחד לא חסר. אבל להבין את המשמעויות. אבא של אלמוג דיבר על האשפוז הארוך והממושך והעלויות של זה ועל השיקום. עברנו שנה וחצי של שיקום עם עלויות בלתי סבירות, עם משפחה שלמה שמגויסת.
יוסף חייק
הילד כרגע מתפקד רגיל?
תניה פינצבסקי
למזלנו כן, היה לו "הפי אנד", אבל זה אחרי שנה וחצי של פיזיותרפיה. היום יש לו מגבלות של חשיפה לשמש ושל מקלחות, שהוא לא מסוגל לעשות מקלחות במים נעימים. הוא עושה מקלחות במים קרים גם בחורף.
יוסף חייק
צריך להזכיר שהעור שמושתל לא בעל אותה רגישות. אין שם רגישות. יש סיכוי לעוד כוויה גם בטמפרטורות נמוכות יותר וכולי.
היו"ר אריה אלדד
אנחנו באמת בסד זמנים משום שהכנסת קיצרה את ימיה ולכן, אנחנו מנסים לטפל בדברים כמו שצריך אבל בקצב יותר גבוה.

אני מציע שנעבור לקריאת החוק.
ג'ודי וסרמן
עורך הדין אטלן, בהנחה שבכוונת הוועדה להעביר את הצעת החוק, האם יש לך הערות מקצועיות נקודתיות?
מיכאל אטלן
אבל אין לי פתרונות ב"שלוף".
היו"ר אריה אלדד
אתה רוצה להציע שבסעיף מסוים נפנה לתקן?
מיכאל אטלן
אם זה הפניה לתקן אז לא הועלנו בכלום. כי אם ממילא אתה אומר שיש מחסור בתקינה, ברמת התקינה, יש את חוק התקנים שאוכף את התקינה הקיימת.
היו"ר אריה אלדד
הפרשנות עלולה לבטל את חוק התקינה או להפחית מעוצמתו. אני מכיר לפחות שתי דוגמאות קודמות, שני תקדימים בחקיקה, שבהם החקיקה הראשית של מדינת ישאל עסקה בצ'ופצ'יקים: האחת - זה הצ'ופצ'יק של המקרר שמונע את נעילתו מבחוץ באופן שאי אפשר לפתוח אותו. לכאורה, תקן היה מספיק אבל נחנקו ילדים באירועים טרגיים ומצאה מדינת ישראל לנכון לתקן בחקיקה ראשית את העניין הזה. העניין של חגורות בטיחות היא הדוגמה הקלאסית, שאלפי אנשים נהרגו ועדין נהרגים בכבישים אבל בא משרד התחבורה בזמנו והתנגד לחקיקה ראשית, כי חגורה זה חבל או רצועה ויש לה תפס וזה קלאסי עניין של תקינה. בעזרת חקיקה ראשית וכובד משקלה ותשומת הלב והאכיפה שנלוותה לזה הצליחו להציל אלפי בני אדם. לכן, אני לא מתווכח שבאופן עקרוני במקום שיש תקן, לא צריך תמיד להחליף אותו בחוק. אבל יש מקרים שבהם המים הרותחים מגיעים עד נפש ולכן, החוק יכול לסייע ולא להפריע.
מיכאל אטלן
אני מבקש את הסיוע של היועצת המשפטית של הוועדה. איך אני אאכוף את זה? את מי אני אתפוס? את הקבלן, את קבלן המשנה, את בעל הבית, את הדייר, את הבעלים של הדירה? אנחנו בשלב של ניסוח לקראת העלאה למליאה.
היו"ר אריה אלדד
אפשר לתקן דברים עכשיו. צריך תיקון של זה, אני מקבל.
ג'ודי וסרמן
עכשיו נעשה את זה. אם מקובל על אדוני היושב ראש, מציע הצעת החוק שבמקום "לא יותקן" יהיה "לא ייבא ולא ישווק ברז מים וכולי". אנחנו מדברים על ייצור, ייבוא ושיווק. ברגע שלא יהיה ייצור ושיווק וכולי, כי להיכנס לאדם לביתו ולראות מה הוא מתקין - -
היו"ר אריה אלדד
אני מסכים שקשה לפקח על הקבלן או על האינסטלטור.
ג'ודי וסרמן
בסעיף 1 במקום "לא יותקן" יהיה "לא ייצר, לא ייבא ולא ישווק". כנ"ל לגבי סעיף 2 במקום "לא יותקן קומקום" יבוא "לא ייצר, לא ייבא ולא ישווק קומקום". לגבי מוסדות החינוך - -
היו"ר אריה אלדד
יש לי הצעה שאולי תהיה מקובלת עליכם: אתה אומר שחלק מהעניין לגבי הקומקומים מוסדר. אולי במקום קומקום או מיחם אפשר לומר: מתקן להרתחת מים לצורכי שתיה. אתה אוגד כאן בחבילה אחת את כל המתקנים. מחר זה לא יקרא מיחם או קומקום אלא משהו אחר, עדין התכלית שלו תהיה שבבית או במוסד כזה או אחר יהיה מתקן כזה, אני לא יודע איך קורים למתקן מי עדן. הוא לא קומקום והוא לא מיחם אבל גם בו יש מים רותחים. לצורך העניין הוא צריך להיכלל בחוק הזה כדי למנוע תאונות ביתיות. לכן, יכול להיות שהניסוח יהיה: מתקן להרתחת מים לצורכי שתיה, אם זה ישפר את העניין.
אילן שי
אני רוצה להעיר: ההערה כאן היא לעניין הבעלות על מוסדות החינוך והאחריות על המבנים והמתקנים בהם היא של רשויות מקומיות שיש להן בעלויות על מוסדות חינוך. הרשויות המקומיות לא נמצאות כאן והן אלה שיצטרכו לבצע את השינוי הזה בפועל.
וילמה מאור
הזמנו אותם והם לא טרחו להגיע.
היו"ר אריה אלדד
הזמנו אותם ויכול להיות שהם לא ראו סיבה טובה לבוא.
ג'ודי וסרמן
לעניין מתקן להרתחת מים לצורכי שתיה במקום קומקום או מיחם זה רחב יותר.
מיכאל אטלן
זאת הצהרה וזאת הצהרה.
מיכל חמו לוטם
לא יותקן ברז, יתכן שאחרי שיוגבלו טמפרטורות מים חמים בכל מערכות אינסטלציה ל-50 מעלות באמצעים שונים, היה נוסח כזה...
היו"ר אריה אלדד
היו כמה ניסוחים שעברו תיקונים במחלקה המשפטית.
ורד אורן
הרי לא הברז הוא הבעיה.
מיכל חמו לוטם
החוק צריך להגיד את ה"מה". ה"מה" הוא שהטמפרטורה של המים בבית תוגבל ל-50 מעלות באמצעים שונים.
היו"ר אריה אלדד
אנחנו באמת לא נתעסק בזה. מבחינתו, יכול להיות שהבוילר יחמם מים ל-90 מעלות ובלבד, שבנקודת השימוש הסופית שלו - -
מיכל חמו לוטם
לכן זה לא הברז. צריך ניסוח אחר. יוגבלו הטמפרטורות באמצעים שונים - -
שלום גולדברגר
ביציאתם, באספקתם...
היו"ר אריה אלדד
בסוף זה ברז.
ורד אורן
דווקא בתקינה יש את מתקני התברואה עצמם, יש את התקנים לברזים ויש למערכת סולארית. לכל אחד יכולות להיות ההגבלות שלו ואגב, התקנים כן מתייחסים להגבלים האלה ונותנים את האופציה הזאת.
אילן בן טל
התקינה הישראלית מדברת על כניסת המים החמים למערכת.
היו"ר אריה אלדד
אפשר להגיד: לא יותקן ברז לשימוש ביתי אלא אם המים היוצאים ממנו לא תעלה הטמפרטורה שלהם על 50 מעלות. לא אכפת לי איך יעשו את זה, אם זה בברז - בברז ואם בבוילר - בבוילר. בסופו של דבר, אם בברז יוצאים מים מעל 50 מעלות זה לא תקין, ולא אכפת לי איך הגבילו אותו קודם.
שלום גולדברגר
במוסד סיעודי זה גם ברז מים לשימוש ביתי?
היו"ר אריה אלדד
במוסד סיעודי זה ברז מים לשימוש סיעודי, לשימוש המוסד.
שלום גולדברגר
אני אסביר: כשיש מערכת מים מרכזית לחימום, אני יכול לשמור את הטמפרטורה ב-60 מעלות ובברזים ולשימוש הקצה אני יכול להגביל את זה ל-50 מעלות.
היו"ר אריה אלדד
יש שימוש קצה. יכול להיות שהשיבר על הגג גם הוא בבחינת ברז מים ואנחנו לא מוטרדים מהטמפרטורה, שם יש גם ברזי קיטור. אנחנו לא מגבילים טמפרטורה של ברזי קיטור משום שצריך קיטור בבית חולים, אבל אנחנו רוצים שברז המים לשימוש הקצה, במקום שהצרכן או החולה נוגע במים, שם אנחנו דואגים לטמפרטורה. זה ברז מים לשימוש ביתי או מוסדי.
מיכאל אטלן
האם יש הערכה לגבי העלות התקציבית של החוק הזה? זה ידרוש להקים כל מיני מתקנים שלא קיימים היום וזה עלויות.
היו"ר אריה אלדד
בוודאי לא על ידי המדינה.
מיכאל אטלן
למה לא? זה חל על המדינה. זה חל במוסדות של המדינה.
היו"ר אריה אלדד
כי אתה יכול לכוון את הטמפרטורה של הטרמוסטט.
מיכאל אטלן
אם יש טרמוסטט. אני יודע אם בכל מוסדות המדינה יש טרמוסטט?
היו"ר אריה אלדד
כל זה מדובר על התקנות חדשות בבניה חדשה.
מיכאל אטלן
זה סביר. צריך מועד תחילה.
ג'ודי וסרמן
זה רק בבניה חדשה?
היו"ר אריה אלדד
כן, אנחנו לא הולכים לעבור בבתים ולאכוף כל מה שקיים. אנחנו לא נחרים מאנשים קומקומים שנמצאים אצל בבית. אנחנו רוצים לאסור את זה מיום תחולת החוק.
מיכאל אטלן
לא יודעים אבל מה המשמעות של זה מבחינת הקבלנים. אתם לא שומעים אותם. ההשלכות מבחינת השוק, כמה זמן הם צריכים להיערך לזה?
ג'ודי וסרמן
אנחנו לא קובעים עכשיו את מועד התחילה כי יש לנו הכנה לקריאה שניה ושלישית ואז נוכל לדבר באופן נפרד על מועד התחילה. זה יקבע בעת הכנת החוק לקריאה שניה ושלישית. זה יעלה כך ויהיה כתוב שתחילתו של החוק יקבע בעת הכנת החוק לקריאה שניה ושלישית.
מיכאל אטלן
זה לא רק תחילתו של החוק אלא גם ה.
ג'ודי וסרמן
אדוני, הערה לעניין הגדרה של מוסדות החינוך: ההגדרה כאן: מוסדות חינוך כהגדרתם בחוק חינוך חובה ואני מציעה להוסיף: לרבות מוסד חינוך שלומדים בו תלמידים בכיתות י"א ו-י"ב אלא אם כן זה לא רלוונטי - -
אילן שי
חוק לימוד חובה מכיל גם י"א ו-י"ב.
קריאה
מה עם מעונות יום?
היו"ר אריה אלדד
חוק לימוד חובה חל על מעונות יום?
ג'ודי וסרמן
מגיל 3.
מיכל חמו לוטם
משרד התמ"ת בונה סטנדרטים לבטיחות במעונות יום ואני מציעה להתיר להם את זה.
היו"ר אריה אלדד
זו גמישות לא ברורה לי.
אילן בן טל
אני מחברת "שגיב", אנחנו יצרנים של שסתום ערבול. אני רוצה להתייחס לסעיף 1 של החוק, שמדבר על הגבלת טמפרטורת המים.
היו"ר אריה אלדד
חבל, אנחנו נכנסים פה לסמטה שאינני רוצה להיות בה.
אילן בן טל
לגבי הויכוח האם מסתפקים בתקן: עיקר הבעיה זה במערכות סולריות ובמדינת ישראל, עד כמה שאני יודע, יש חוק המחייב התקנת מערכות סולריות בבניין מעל 3 קומות. אם זה בחוק, אני חושב ששווה ערך זה גם ההגבלה בחוק.
ורד אורן
יש תקן 579 שמתייחס למערכות האלה.
היו"ר אריה אלדד
אבל החקיקה שמחייבת התקנת דוד שמש קיימת בחוק ראשי, אז למה לא החקיקה שמגינה מפני דוד שמש?
מיכאל אטלן
אני לא יודע להגיד מה המצב החוקי, אין לי מושג. אני מכריז לפרוטוקול שאנחנו מחוקקים פה "בשלוף".
היו"ר אריה אלדד
רשמתי את הודעתך וכל זאת, החוק לאחר קריאה טרומית היה מונח בפני כל הגורמים המקצועיים שיכלו להעיר עוד קודם.
ג'ודי וסרמן
אני מציעה להוסיף הערה שאין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות חוק התקנים.
היו"ר אריה אלדד
בוודאי, ברצון רב.
ג'ודי וסרמן
הניסוח יעשה בהתאם לעקרונות שהובאו כאן.
מיכאל אטלן
איזה כלי פיקוח ואכיפה יהיו לי?
היו"ר אריה אלדד
כלי הפיקוח והאכיפה של משרד התמ"ת גם בתחומי בניה - -
מיכאל אטלן
בחוק התקנים אין לי סמכות להיכנס למקום כדי לבדוק התקנות.
היו"ר אריה אלדד
ולחנות? לכן אמרנו שלא יימכר ולא ישווק...
מיכאל אטלן
יש לי סמכות להיכנס לחנות רק אם יש תקן רשמי.
היו"ר אריה אלדד
או חוק.
מיכאל אטלן
לא, מכוח החוק הזה אין לי סמכויות להפעיל את הסמכויות שיש לי כי אין פה הפניה לסמכויות האלה. תקנות ביצוע זה לא סמכויות כניסה למקומות.
היו"ר אריה אלדד
אין לך סמכות להיכנס לחנות ולבדוק שמוכרים שם משהו בניגוד לחוק?
מיכאל אטלן
לא. יש לי סמכות להיכנס לחנות ולבדוק אם מוכרים משהו בניגוד - -
היו"ר אריה אלדד
לכן אני מאיץ בך שתשלים את עבודת התקינה כדי שתוכל להיכנס ולאכוף את החוק.
מיכאל אטלן
אבל אתה רואה שם זה מוסדר בתקינה רשמית – אז ממילא זה מוסדר. ואם זה לא מוסדר אז אין לי כלים ואין לי סמכויות ואין לי כלום. אתה צריך עוד חקיקה.
היו"ר אריה אלדד
אתה צריך ליצור אותם. אם אתה צריך להיכנס לחנות ולבדוק אם המיחם הנמכר בו יש בו מכסה כחוק ואין לך תקן כזה, אז תכתוב תקן כזה על פי החוק כדי שתוכל להיכנס לחנות ולאכוף אותו.
מיכאל אטלן
אין לי חובה משפטית לעשות את זה ולא השגת שום דבר. אני אומר את זה מכוונות טובות, תבינו אותי. אני חושב שאם הייתי מתיישב את הזמן שצריך לשבת, יכולנו בסופו של דבר להוציא משהו, אבל פה אנחנו מייצרים משהו...
היו"ר אריה אלדד
אני לא מזהה פה את הרצון המשותף להגן על הנפגעים.
מיכאל אטלן
באמת תודה.
ג'ודי וסרמן
כמה זמן אתה צריך כדי להציע הצעה יותר מסודרת?
מיכאל אטלן
לא יודע. אני לא לבד, יש עוד גורמים. לא יודע להגיד. אנחנו במבול של חקיקה, את יודעת את זה טוב יותר ממני וזה פשוט הופך להיות ומכירים אותי בוועדה הזאת, אני משתף פעולה הרבה, אני יצירתי, אני מוסיף פתרונות רבים וזה לא רציני.
היו"ר אריה אלדד
תודה. אחרי ששמעתי את ההערה שזה לא רציני נעבור להצבעה. הניסוח הסופי של החוק יעשה על פי ההערות שהועלו כאן.

מי בעד – 1

מי נגד – אין

מי נמנע - אין

החוק יועבר לניסוח ולהתקנה לקריאה שניה ושלישית. תודה רבה.

(הישיבה ננעלה בשעה 12:10)

קוד המקור של הנתונים