ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 28/11/2005

דרישת פינוי לעמותת אלצהיימר, פגיעה בעשרות אלפי חולי אלצהיימר ובני משפחותיהם בעקבות הוצאת צו פינוי לעמותת אלצהיימר

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

28.11.2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שני, כ"ו בחשוון התשס"ו - 28 בנובמבר 2005 - בשעה 12:50
סדר היום
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): דרישת פינוי לעמותת אלצהיימר, של חברת הכנסת לאה נס

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): פגיעה בעשרות-אלפי חולי אלצהיימר ובני משפחותיהם בעקבות הוצאת צו פינוי לעמותת אלצהיימר, של חברת הכנסת יולי תמיר
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר

חיים אורון

נסים דהן

ניסן סלומינסקי

יולי תמיר
מוזמנים
עופר לוי, משרד הבריאות

גבי שוחט, סגן החשב הכללי ומנהל נכסי הדיור הממשלתי, משרד האוצר

יעל גושן, עמותת אלצהיימר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש

1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): דרישת פינוי לעמותת אלצהיימר, של חברת הכנסת לאה נס
2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): פגיעה בעשרות-אלפי חולי אלצהיימר ובני משפחותיהם בעקבות הוצאת צו פינוי לעמותת אלצהיימר, של חברת הכנסת יולי תמיר
יעקב ליצמן
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.
חיים אורון
פניתי לחשב הכללי ולפרופ' אבי ישראלי ב-1.11.2005. לא קיבלתי תשובה, ובעקבות פנייה של אגודת האלצהיימר אליי ואל גורמים נוספים, אני פונה אליהם למצוא דרך לאפשר לעמותה לא לבצע את הפנייה לסלקם ממשרדיהם.
נסים דהן
אסביר לך את הבעיה כשר בריאות לשעבר; אגודת אלצהיימר קיבלה אפשרות להשתמש במשרדים ששיכים אז לבית חולים בפרדס כץ. בית החולים הזה נסגר, עבר לאחריות תל השומר. תל השומר אפשרה לעמותת אלצהיימר להמשיך להשתמש במשרדים, עד שלא תהיה בררה, וחייבים שם להרוס, כי מוכרים שם את הבניינים ובונים שם קומפלקס של דירות.

כנראה, זה המצב, ואותו מבנה שקראו לו מלבן - מכרו אותו, אני גם יודע מי זה הקונה, והוא, כנראה, רוצה לממש את זכותו, ולהרוס את המבנה.
עופר לוי
הקומפלקס המרכזי נמכר.
נסים דהן
עופר לוי, אגב, הוא אחד הכי טובים במדינת ישראל, ואני אומר את זה כשר הבריאות לשעבר.


מדובר בעמותה פרטית, צריך לעזור לה, לעשות הכל כדי לסייע לה. אני מבין שיש פה בעיה משפטית, שהמבנה- -
חיים אורון
המבנה קיים בינתיים.
יולי תמיר
העניין הזה - מטפלים בו זמן רב, ולצערי, אנו לא מקבלים פתרון סביר לבקשה צנועה. אין לעמותת אלצהיימר שום כוונה להתעקש, אם יגידו לעמותה שיש מבנה - ויש מבנה ממשלתי סמוך- -
יעל גושן
כן. מופעל על-ידי העמותה למען הקשיש של בני ברק, למעלה יש קומה שהיא פשוט סגורה, לא מאוישת.
יולי תמיר
אני חושבת שיש כאן מקרה של נוקשות.
נסים דהן
אני הייתי מציע לא לעשות פתרון זמני. יעבירו אותם לשם, בעוד חודשיים ימכרו את זה, ושוב יצטרכו להעביר אותם. תעבירו אותם למקום קבוע, אני חושב שהפתרון לא צריך להיות שם.
יולי תמיר
הם אנשים עם דרישות צנועות. כרגע לא מוכנים לסייע להם ולהציע להם פתרון. הטענה הזאת מופנית אל האוצר. היה מהלך שבו שר הבריאות הבטיח להם סיוע. הוא הלך אל האוצר, גם הוא נענה בשלילה, האוצר מפנה להם גב, והתוצאה היא שעמותה שקיבלה השנה את פרס יושב-ראש הכנסת לאיכות חיים, כולם שיבחו את מעשיה ואמרו כמה הם חשובים, והם היחידים מסוגם בארץ, אין אף אחד אחר שנותן את השירות הזה, העמותה הזאת תיסגר רק בגלל אטימות של כמה אנשים מהאוצר שלא יכולים למצוא חדר וחצי שממנו העמותה הזאת תעבוד.


יש ניסיון מתמשך להוציא אותם מכל מקום, או לדרוש מהם שכר דירה שמשמעותו סגירת העמותה.


לכן זה הובא לכן לאחר שנה וחצי של ניסיונות. מר זליכה לא הופיע לחלק גדול מהפגישות, לא ענה לנו, לא קיבלנו תשובות, התשובות שקיבלנו בסופו של דבר באיחור רב היו מאוד לא מספקות, וכרגע אנו נמצאים במצב שאין פתרון של חדר וחצי. אם ישכנע אותי האוצר שאין בכל מדינת ישראל חדר וחצי שאפשר לתת לעמותה הזאת לעבוד ממנו, אני מאוד אתרשם מהיכולת שלהם.
גבי שוחט
אין ספק, אנו בהחלט, יש לנו מלוא ההערכה לפעילות העמותה. עובדה היא שבמהלך שלוש השנים האחרונות ניסינו למצוא פתרונות כדי לא לפנותם במהירות, והגענו לכל מיני הסכמות והבנות עד שיימצא פתרון, לדחות את מועדי הפינוי. גם החשב הכללי היה מעורב בזה אישית, והנחה אותנו לדחות את מועדי הפינוי, תוך סיכומים ושיחות שהיו אתך, גברתי, הוא גם קבע אתך פגישה.
יולי תמיר
הוא ביטל שש פגישות. פעם אחת היתה אי-הבנה, כי הייתי בחו"ל, התנצלנו על אי-ההבנה, מאז הודיעו לי ממשרדו, שמי שמרשה לעצמו לא לבוא לפגישה עם זליכה, לא תיקבע לו יותר פגישה. הוא פקיד ציבורי, והוא צריך לתת לנו ולכל האזרחים פה שירות.
גבי שוחט
גם נציגי המדינה ניהלו כל מיני מגעים שוטפים בנושא הזה לא במטרה לפנות אותם במהירות, אלא לתת להם את האפשרות ואת הזמן ואת היכולת למצוא את החלופה.


הנכס הזה חייב לצאת למכירה, ועובדה היא שבמהלך כל התקופה נגרם נזק כלכלי, ועל זה אנו לא מלינים כרגע. הכוונה היא שיימצא פתרון. מדובר בנכס במתחם יקר שיש למדינה עניין לממש אותו.


מצד שני, העמותה יושבת ללא הסדר חוזי, גם בניגוד לחוק חובת המכרזים, מה פתאום היא יושבת שם על-פי חוק חובת המכרזים, וגם על-פי חוק יסודות התקציב, בכל מה שנוגע לנוהלי תמיכות.

אין בעיה לתת להם עוד שלושה חודשים כדי למצוא פתרון. החשב הכללי לא מקצה נכסים לעניינים האלה.
חיים אורון
הם צריכים תמיכה בגובה של 500 דולר לחודש, והם לוקחים חדר במקום שהם רוצים. זה הסיפור.
גבי שוחט
אנו מוכנים לתת עוד שלושה חודשים, ובלבד שיפנו אחרי שלושה חודשים.
יעקב ליצמן
חברי הכנסת פה אומרים שהם רוצים פתרון מעבר ל-31 בדצמבר. אני מציע, ביום שני הבא בבוקר תבוא לוועדה, ותגידו לנו מה הפתרון שאתם מציעים, פתרון קבוע.
גבי שוחט
אין לי פתרון.
יעקב ליצמן
אני מבקש שביום שני הבא, אני רוצה לדעת פתרון לאחרי ה-31 בדצמבר.
גבי שוחט
אין לנו פתרון.
יעקב ליצמן
תודיע לי את זה בשבוע הבא, אחרי שתבדוק את זה. אם תגיד לי שאין לך פתרון, יכול להיות שאנו נמצא פתרון.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים