ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 28/11/2005

הצעת חוק זכויות תלמידים עם לקויות למידה במוסדות על תיכוניים, התשס"ו-2005

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת משנה (של ועדת החינוך, התרבות והספורט) ללקויות למידה

28/11/2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 4

מישיבת ועדת המשנה (של ועדת החינוך, התרבות והספורט) ללקויות למידה

שהתקיימה ביום שני, כ"ו בחשון התשס"ו (28 בנובמבר 2005), שעה 09:20
סדר היום
הצעת חוק זכויות סטודנטים עם לקויות למידה במוסדות להשכלה גבוהה, התשס"ד-2004, חה"כ גילה פינקלשטיין, פ/2426
נכחו
חברי הוועדה: גילה פינקלשטיין – היו"ר
מוזמנים
עו"ד יעל טור כספא – ע' מנכ"ל לעניינים משפטיים, המועצה להשכלה גבוהה

ד"ר יהודית אלדור – מנהלת היחידה לליקוי למידה, שפ"י, משרד החינוך, התרבות והספורט

עו"ד יבינה זכאי בראונר – הלשכה המשפטית, משרד החינוך, התרבות והספורט

ימימה גולדברג – פסיכולוגית ארצית, משרד הבריאות

אמיל מלול – ממונה פדגוגי, האגף להכשרה מקצועית, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

שמר ארזי – מומחה בלקויות למידה, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

עו"ד סיגל מרד – הלשכה המשפטית, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

תמר אגמון – פורום הורים לתלמידים לקויי למידה

מלי דנינו – מנכ"ל ניצ"ן

אסתי בקון - מנהלת מרכז התמיכה, האוניברסיטה העברית בירושלים

גיא פינקלשטיין – רכז, "לשם"
מיכל טבקמן – סטודנטית לקוית למידה באוניברסיטה העברית בירושלים, "לשם"
יואב קריים – מטה מאבק הנכים
יועצת משפטית
מרב ישראלי
מנהלת הוועדה
אתי דנן
רשמה
דקלה אברבנאל

הצעת חוק זכויות סטודנטים עם לקויות למידה במוסדות להשכלה גבוהה,

התשס"ד-2004, חה"כ גילה פינקלשטיין, פ/2426
היו"ר גילה פינקלשטיין
אני מתנצלת על האיחור. היתה לי תקלה במכונית והגעתי לכאן באוטובוס. שבועות רבים אנחנו עובדים על הנושא של לקויי למידה בעל-תיכוני. עבדנו על הנושא של לקויי למידה בעל-תיכוני. התחלנו מהאקדמיה וירדנו לעל-תיכוני, שזה יהיה הישג גדול. אני רוצה להגיע לנוסח הסופי. יש כאן נציג למשרד האוצר? הוא לא הגיע.
אתי דנן
הודיעו לי שכן יגיע נציג.
היו"ר גילה פינקלשטיין
היום נציג האוצר מאוד חשוב לנו. השעה 09:20, וצריך להגיע לנוסח סופי. נעביר את רשות הדיבור ליועצת המשפטית של הוועדה. הכנסת נסגרת.
מרב ישראלי
בעקבות הישיבה הקודמת וההתלבטות שהיתה כאן, הכנתי שני נוסחים חלופיים. אחד מהם נוגע רק לסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה והאחר רחב יותר, שכולל מוסדות על-תיכוניים. בשני הנוסחים הכנסתי את התיקונים שהוחלט עליהם בפעם הקודמת, אך בנוסח הרחב אנחנו מתייחסים ליותר גורמים שקובעים הנחיות והוראות. השאלה היא במה לדון. גם בנוסח הצר יש שתי אופציות: בהגדרת מוסד להשכלה גבוהה יש עוד אפשרות לצמצום – מוסד שהמדינה משתתפת בתקציבו. גם במוסדות להשכלה גבוהה אפשר להתייחס או לכל המוסדות המתוקצבים או למוסדות להשכלה גבוהה. וכמובן, האפשרות השלישית היא כל המוסדות העל-תיכוניים. כמובן, אפשר ליצור עירוב.
היו"ר גילה פינקלשטיין
יש הוראה של יושב-ראש הכנסת, כל חוק שהוא מעל 5 מיליון ש"ח – לא להביא אותו למליאה. הייתי מציעה לצמצם, וממילא נדון בזה בכנסת הבאה.
יואב קריים
שני החוקים הם מעל ל-5 מיליון.
מרב ישראלי
כמה משקיעים במוסדות שכבר פועלים בתחום?
יעל טור כספא
נכון להיום ות"ת מקציבה 4 מיליון ש"ח, אבל אני צריכה להזכיר שזה רק עניין וולונטרי ורק המוסדות המתוקצבים שמחליטים לעמוד בקריטריונים מקבלים סכום כלשהו. אם זו תהיה חובה, והיא תחול על כל המוסדות המתוקצבים, זה יעלה הרבה יותר.
מרב ישראלי
כמה מוסדות מתוקצבים משתתפים בפרויקט?
גיא פינקלשטיין
אגיד מה שאני יודע. קודם כול, נציגי עמותת "לשם" נקרעים בין שני הנוסחים. אנחנו יודעים את חשיבות החוק, אנחנו רוצים לדאוג לאוכלוסייה שלנו ואנחנו רוצים להצליח להעביר משהו, בגלל החשיבות. מצד אחד אנחנו חושבים שכדאי לקבל את הנוסח המצומצם, כדי להעביר משהו, מצד שני קשה לוותר על אוכלוסיות שהן עתירות לקויי למידה וחשוב מאוד לתמוך בהן – למשל, תלמידי המכינות וההנדסאים. בשניהם יש שער חשוב לחיים האזרחיים, ואם נוותר על התלמידים האלה זה כאילו הפקרנו שארי בשר שלנו. לכן אנחנו מתגבשים לתמיכה בהצעה המורחבת.

היום יש 4 מיליון ש"ח שמוקצבים על-ידי ות"ת באופן וולונטרי. אבל אם מסתכלים לעומק רואים שבשוק מסתובב הרבה יותר כסף. לכן, אם עושים חוק, ככל הנראה הוא תקציבי. אסביר זאת: יש גם כספים וולונטריים וגם כספים שבאים הרבה מאוד ממל"ג ומות"ת. למשל פר"ח: הוא מתוקצב על-ידי ות"ת ומל"ג, וכבר היום מקציב 3 מיליון ש"ח לטובת הפרויקט שלנו. נכון, זה במשרד החינוך, אבל הוא כבר מקציב 3 מיליון ש"ח לנושא הזה. מספיק שנלביש את זה על 4 המיליון ש"ח שישנם, וכבר זה יותר מהגבול.

רק פר"ח ומל"ג יחד זה 7 מיליון ש"ח. אני אומר לכם שהיום יש לי תקציב מפר"ח, תקציב שעמותת "לשם" מובילה. אני מחלק 600 מלגות מפר"ח, וזה 3 מיליון ש"ח. אני יודע כמה אני מחלק. גם זה כסף שבא מהמדינה היום.
יעל טור כספא
פר"ח זה ללקויי למידה? הכוונה שחלק מהסכום של פר"ח מיועד לזה?
גיא פינקלשטיין
יש לי פרויקט של 600 חונכים, ובסופו של דבר זה בא ממל"ג וממשרד החינוך, ברובו.
יעל טור כספא
כלומר אלו חונכים עבור סטודנטים שלכם.
גיא פינקלשטיין
כן. חוץ מזה, אל תשכחו שהיום המוסדות משקיעים מכספם, ללא עזרת המל"ג, המון כסף. המל"ג נותן 200,000 ש"ח למוסד גדול, במקרה הטוב ביותר, והוא נותן כ-150,000 ש"ח במקרים פחות טובים. כלומר, אם מוסד גדול כמו אוניברסיטה תומך ב-600 אנשים לקויי למידה, ויותר אפילו – זה המצב באוניברסיטה העברית – אז רק המשרה הראשונה היא ממשכורת מל"ג. המוסד, מעצמו, שם עוד משרות של יועצים ומעבירי קורסים באסטרטגיות למידה וכיוצא בזה. כבר היום יש הרבה יותר כסף במערכת ממה שות"ת שם.

אם עושים חוק, בכל מקרה הוא עובר את הסכום של 5 מיליון ש"ח. לפיכך אני חושב ששווה להילחם על חוק מורחב יותר. ממילא גם החוק המצומצם הוא תקציבי.
מלי דנינו
אני רוצה להתייחס לאו דווקא לנושא התקציב.
היו"ר גילה פינקלשטיין
הכנסת יוצאת לפגרת בחירות, והיושב-ראש ריבלין הודיע לנו שכל חוק שהוא מעל ל-5 מיליון ש"ח – הוא לא מעלה אותו במליאה.
יואב קריים
שני הנוסחים הם כאלה.
מלי דנינו
זה סכום כל כך קטן ולא משמעותי כדי להפעיל מערכת כזאת, גם אם נחליט רק על הגרסה המצומצמת. אני רוצה לשאול אם יש דבר אחר שאפשרי מבחינת החקיקה: האם היום אנחנו יכולים לחייב באמצעות חוק שכל מוסד אקדמי יפריש חלק מסוים מתקציבו לטובת לקויי הלמידה? צריך לקבוע מסמרות בעניין הזה, כדי שהמוסדות האקדמיים יפעלו וייתנו את המענה ללקויי הלמידה. הם לא יכולים לקלוט לקויי למידה בלי לתת להם התאמות. הם לא יכולים שלא לקלוט אותם, כי הם פוגעים בשוויוניות. בלי להיכנס לסכום, כל מוסד יצטרך לתת כסף.

אנחנו מדברים על התאמות, על מה שקיים היום במערכת החינוך. אנחנו מצפים שזה יינתן בתוך בית-הספר, אף-על-פי שגם שם אין לנו חוקים. האם לא יכולה להיות אמירה חוקית, שלא נגזר מתוכה תקציב? כי אז אנחנו נכנסים למה שקרה בחוק זכויות תלמידים לקויי למידה, כי נפלנו כאן, בעצם.
יואב קריים
האמירה הכללית כבר קיימת בספר החוקים בעקבות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. אין טעם לחזור עליה, היא קיימת. אם רוצים ללכת לבית משפט, יש בסיס לכך. אין טעם בעוד אמירה אידיאולוגית, זה מיותר. עכשיו צריך לקבוע את המסמרות לביצוע.
מלי דנינו
אם כן, בעצם לנושא הזה כבר ניתן סעד במסגרת חוק אנשים עם מוגבלות. אם יש חקיקה כזאת, אז למה אנחנו צריכים חוק נפרד?
היו"ר גילה פינקלשטיין
כי לא יורדים לפרטים בנושא הזה.
יואב קריים
אין ירידה לפרטים ביצועיים, מה שהחוק הזה כן עושה. איך עושים את זה? אין פירוט, מהטעם הפשוט שפרק החינוך בחוק שוויון עוד לא נחקק, אז הוא ייחקק לחמש שנים קדימה, ואת ליקויי הלמידה אנחנו רוצים לקדם. נחקק רק סעיף החינוך בפרק הנגישות.
היו"ר גילה פינקלשטיין
אם ננהל כאן דיון אידיאולוגי לא נגמור את ניסוח החוק. אנחנו הולכים להעלות את זה לקריאה ראשונה. הממשלה תתנגד. אנחנו נשפיע על חברי הכנסת להצביע למרות התנגדות הממשלה. הבעיה היא שאולי בכלל יתנגדו להעלות את זה במליאה.
יואב קריים
נלך לדבר עם יושב-ראש הכנסת.
היו"ר גילה פינקלשטיין
הוא איננו.
מלי דנינו
אולי המסר צריך להיות שזה לא עניין התקציב כמו אמירה עם אחיזה חוקית, ואז יש לזה סיכוי להתרחב בעתיד.
אמיל מלול
העניין התקציבי, בכל זאת יש לו השלכות מיוחדות בעניין הזה. אם אין כיסוי תקציבי, המשמעות היא ירידה במספר התלמידים, זה מה שיקרה לכמה מוסדות. הם יקבלו פחות תלמידים. אפשרות אחרת: גלגול העלות על הסטודנט או התלמיד – כל עלות שתהיה באבחון, ובעיקר במערכת הלימודים. צריך להביא את זה בחשבון.
גיא פינקלשטיין
האבחון כבר היום מגולגל על התלמיד, חוץ מבמכינות.
יעל טור כספא
מעבר לנושא התקציבי, שכמו שאני אומרת, רק לגבי המוסדות המתוקצבים כבר יש לזה השפעה תקציבית רחבה, יש בעיית אפליה בהחלה צרה: למה מעניקים זכויות רק לסטודנטים במוסדות המתוקצבים, לעומת מוסדות לא מתוקצבים? דווקא במוסדות חוץ-תקציביים לא המדינה נושאת בנטל, ולכן אפשר רק לקבוע זאת באופן מדורג. שם הנטל אינו על המדינה, לא היא תתקצב אלא המוסדות עצמם. לכן צריך רק לכתוב שזה יקרה בתוך זמן סביר, או לקבוע כך בהנחיות. דווקא את המוסדות להשכלה גבוהה החוץ-תקציביים להוציא? אין בזה היגיון.
היו"ר גילה פינקלשטיין
כי דווקא שם צריך לדאוג.
יעל טור כספא
הם לא עולים כסף למדינה.
היו"ר גילה פינקלשטיין
הם רווחיים, עושים שם כסף.
יעל טור כספא
כעיקרון הם לא רווחיים.
היו"ר גילה פינקלשטיין
אלו עסקים פרטיים, שם צריך לדאוג.
יעל טור כספא
במוסדות המתוקצבים ות"ת כן מקציבה סכומים, ויש שם פעילות.
היו"ר גילה פינקלשטיין
אבל זה לא מעוגן בחוק, ויכולים לבטל את זה.
יעל טור כספא
גם היום אין די כסף לנושא. הרי ות"ת לא מקבלת על זה שום כסף.
היו"ר גילה פינקלשטיין
החלטנו. אנחנו מדברים על כל המוסדות העל-תיכוניים. נתקדם עם החוק, נעלה אותו, מקסימום לא יסכימו להעלות אותו.
מלי דנינו
יש לי הצעה נוספת. אלי אפשר לקבוע הדרגתיות כלשהי?
מרב ישראלי
זה קיים בסוף, בסעיף 9.
מלי דנינו
אומנם מדובר ב-5 מיליון ש"ח, לא הרבה לכאורה, אבל זה מיועד לאוכלוסייה שאין לה האפשרות לשלם עבור ההתאמות. היום גם במוסדות להשכלה גבוהה מי שזקוק להתאמות יהיה מוכן לשלם עבורן ובלבד שיקבל אותן. אבל מה יהיה על אלו שלא יכולים לשלם.
יואב קריים
זה כמו לשלם על המעלית בשביל כיסא הגלגלים. אין על מה לדבר. מה פתאום?
היו"ר גילה פינקלשטיין
הייתי מנהלת בית-ספר. מי שלא היה לו, לא היה לו, זהו. הוא לא קיבל תוספת זמן, כלום. העירייה אמרה שתיתן, זה נשאר בדיבורים והילדים מסכנים, עד היום. בשביל זה אנחנו פה.
גיא פינקלשטיין
היום השירותים חינם במוסדות להשכלה גבוהה.
היו"ר גילה פינקלשטיין
מי שלא היה לו כסף, היה מסכן, לא עשה התאמות, או שדחו אותו. מי שהיה לו כסף, ההורים לקחו אותו למאבחן פרטי והביאה מכתב ארוך והילד נהנה מהחיים, היה לו כפול זמן. ולידו יושב ילד שאין לו כסף והוא מסכן. אנחנו רוצים לעזור למי שאין מי שייקח אותם למאבחן היקר בהרצליה פיתוח.
מלי דנינו
נכון, זו נקודה חשובה.
מרב ישראלי
אני רוצה לענות על זה. סעיף 9 בהצעה מדבר על החלה בהדרגה, אבל זה לא פותר את בעיית התקציביות של החוק. לפי ההוראות של החוק, כל דבר שבשנה כלשהי יעלה על 5 מיליון ש"ח, הוא תקציבי. גם אם בעוד עשר שנים הסכום יעלה על זה, זה לא פותר את הבעיה. אבל בכל מקרה צריך הדרגה, אחרת אי-אפשר לעשות את זה.
יעל טור כספא
לפני שעוברים על החוק, ההגדרות השתנו. כעת כתוב "מוסד להשכלה גבוהה" ואחרי זה "מוסד על-תיכוני". אני מעדיפה את הנוסח של חוק הנגישות מסיבה אחת, אני לא רוצה ששלוחות מחוץ-לארץ ייכנסו במסגרת הגדרת "מוסד להשכלה גבוהה".
מרב ישראלי
הבעיה היא שאחר כך אני מתייחסת בנפרד למוסדות להשכלה גבוהה, ואני רוצה שההנחיות שלכם יחולו גם על השלוחות.
יעל טור כספא
אז בשלב הבא תפרטי את המוסדות בכמה פסקאות קטנות. אני מעדיפה לא לכלול אותם, מסיבות של כל מיני חוקים אחרים. אחר כך הם טוענים שהדין שלהם שווה לדין של המוסדות הישראלים. אנחנו תמיד עומדים על זה.
מרב ישראלי
אז אחר כך נשנה את זה בניסוח.

נתחיל לקרוא, ובמקומות שנשארו פתוחים נסגור את הדברים. אני קוראת את סעיף ההדגרות. בהגדרה של "לקות למידה" הכנסתי תוספת של "בכישורים או במיומנויות...". היתה הערה של גב' אסתי בקון, שלא מדובר רק במיומנויות, לפעמים זה גם כישורים – משהו שנפגע מראש. לכן הכנסתי את שתי המילים. גם היה ויכוח גדול אם להכניס את המילה "המשגה". עד כמה שאני זוכרת הוועדה החליטה להשאיר זאת. אבל היו כאן אמירות אחרות.
היו"ר גילה פינקלשטיין
נשאיר את זה עכשיו. אנחנו מעלים לקריאה ראשונה.
מרב ישראלי
אני ממשיכה בהגדרה.

בהגדרת "מוסד להשכלה גבוהה" – כרגע היא כוללת גם שלוחות מחוץ-לארץ. עשיתי הבחנה, הגדרתי בנפרד מוסד להשכלה גבוהה, ואז הכנסתי אותו להגדרת מוסד על-תיכוני. אבל אפשר לחזור לנוסח הקודם, כך שהמוסדות להשכלה גבוהה נכללים במוסד העל-תיכוני, ואני אתייחס לכך בנפרד אחר כך.

אני קוראת את ההגדרה ל"מוסד על-תיכוני": עו"ד ישראל פת דיבר בדיון הקודם על מוסדות תורניים. התלבטנו אם לכתוב את מה שכתוב בסוגריים מרובעים – שזה יחול רק על מוסד שמכין לבחינות. השאלה אם להחיל זאת על כל המוסדות, כמו בחוק שוויון לאנשים עם מוגבלות. כלומר, עצם הלימודים שם, די בהם כדי לחייב התאמות. אפשרות אחרת היא להחיל זאת על מוסדות שיש להם יעד של תואר או תעודה.
היו"ר גילה פינקלשטיין
נקבע מוסדות שיש להם יעד של תעודה. ברור שזה לא נוגע ללמידת גמרא.
יואב קריים
למה שלא יהיה לו קל ללמוד?
שמר ארזי
זה לא רלוונטי. צורת הלימוד לא דורשת זאת.
היו"ר גילה פינקלשטיין
אין שם מבחנים ועבודות. לומדים בכיף, נהנים מלימוד תורה, כל אחד בקצב שלו.
מרב ישראלי
אז אנחנו מכניסים את כל המוסדות שמכינים את התלמידים לתואר או תעודה, ואז זה רלוונטי, כי יש מבחנים וכו'.

אני ממשיכה בהגדרת "מוסד על-תיכוני", בפסקה (3). לקחתי מההגדרה של חוק קליטת חיילים משוחררים את מה שנראה לי רלוונטי לכאן. שם יש גם הכנה לפסיכומטרי. בחוק ההוא מדובר גם על מכונים פרטיים שמכינים למבחנים פסיכומטריים. השארתי את זה כאן, אבל זאת שאלה.
היו"ר גילה פינקלשטיין
זה מיותר לדעתי.
יעל טור כספא
ההקלה צריכה להיות במבחנים.
גיא פינקלשטיין
נכון. המכונים האלה, יש להם אינטרס שלקויי למידה יגיעו אליהם. היום רבים מלקויי הלמידה לא נרשמים לשם, כי הקצב מהיר. הם לומדים לבד לפעמים.
מלי דנינו
יש בעיה עם מרכז ההערכה.
יהודית אלדור
יש מכונים שזה התפקיד שלהם, להכין לפסיכומטרי. זה פרטי.
מרב ישראלי
נכון, השאלה היא אם לחייב אותם בחוק להתאימם ללקויי למידה?
יהודית אלדור
הם פרטיים, וזאת בדיוק צורת הלמידה שלהם, היא מותאמת לילדים כאלה.
מרב ישראלי
אני מעלה את זה כשאלה. אם כך למחוק, זה לא יחול עליהם.

אני מסיימת את סעיף ההגדרות.
יעל טור כספא
היתה לי הערה ל"קדם-אקדמית". ביקשתי שלא תקראי לזה "להלן מכינה קדם אקדמית", כי לימודי הנדסאים הם לא לימודים אקדמיים.
מרב ישראלי
אז נכתוב "להלן – מכינה". ואולי זה בכלל מיותר. אם אצטרך להגדיר זאת אקרא לזה "מכינה".

סעיף 2 הוא סעיף זכות ההתאמות הכללי, שמדובר גם על התאמות בהליך הקבלה וגם על ההתאמות בלימודים עצמם. לגבי סעיף 3 היה ויכוח גדול. חלק גדול מהדיון הקודם היה בשאלה מי צריך לקבוע מהן ההתאמות המתאימות בהליך הקבלה. לא חזרנו לזה, כי לא היה זמן בסוף הישיבה. עו"ד טור כספא אמרה שלגבי מוסדות המל"ג- המועצה להשכלה גבוהה אינה מעורבת בשלב זה, ולכן היא לא יכולה לקבוע למוסדות הוראות לגבי הליך הקבלה. מצד שני היתה בעיה שמישהו בכלל יקבע משהו. נאמר שאם נקבע שהשר יקבע זאת, יוצא שהשר,
יעל טור כספא
אני אומרת שלדעתי גם לשר אין שום עמדה. עו"ד זכאי בראונר תגיב על כך, אבל לדעתי אין לו עמדה. לעניין הבגרויות כן, לפסיכומטרי לא.
ימימה גולדברג
הנושא של מי יקבע, מי יהיה המאבחן של לקות הלמידה, זה נושא שעובדים עליו.
מרב ישראלי
זה לא הנושא כרגע. הליך הקבלה הוא מבחן פסיכומטרי במוסדות להשכלה גבוהה ובחינות קבלה במוסדות אחרים, או משהו דומה – בלי להתייחס לבגרות, כי לגביהן ההתאמות יהיו בתיכון. כאן ההתאמות הן לגבי המבחנים בהליך הקבלה, המבחנים שצריך לעבור בהליך הקבלה.
יהודית אלדור
צריך התאמות סטנדרטיות.
מרב ישראלי
זה מה שאמרתי בישיבה הקודמת, שבעיקרון צריך התאמות שוויוניות. רק לגבי הליך הקבלה.
יואב קריים
יש עוד בעיה בהליך הקבלה, לא רק הפסיכומטרי. נגיד אדם עם דיסקלקוליה חריפה מאוד, שהצליח בבגרות במתמטיקה וקיבל ציון נמוך מאוד, ואי-אפשר לקבל אותו עם הציון הזה.
מרב ישראלי
אמרנו ההתאמות לבגרות צריכות להיות בשלב בחינת הבגרות, כדי שהאדם לא יגיע לכך שהוא מגיע עם ציוני בגרות נמוכים יותר.
יואב קריים
אבל זה קורה.
יהודית אלדור
זה התיקון באמצעות ההתאמות.
יעל טור כספא
הכוונה לא להוריד את תנאי הקבלה אלא לאפשר לסטודנט עם לקויות למידה להגיע לתנאי הקבלה למוסדות. אנחנו לא נחייב מוסד להוריד את תנאי הקבלה שלו. זו התערבות בחופש האקדמי, ואנחנו נתנגד לזה, אנחנו לא רוצים לכפות זאת עליהם. הכוונה לא להקלות אלא להתאמות, כדי להגיע לאותם ציונים.
יהודית אלדור
הרעיון הוא שהתאמות בסוף התיכון מביאות את התלמיד לאותו מצב כמו האחרים.
מרב ישראלי
עכשיו מדובר על הפסיכומטרי עצמו, לא על הכנה לפסיכומטרי.
יבינה זכאי בראונר
הפסיכומטרי הוא לא באחריות של שום גוף ממלכתי. אם מקבלים מדיניות שלא להתערב לגופים הפרטיים,
מרב ישראלי
גם בהתאמות, השרים יקבעו לגבי גופים שאינם תחת מל"ג.
יעל טור כספא
השאלה היא אם צריך לקבוע הנחיות. אם יש להם חובה לקבוע התאמות, הם יקבעו התאמות סבירות. אם הן לא יהיו סבירות,
מרב ישראלי
אפשר להגיד את זה גם לגבי התאמות בלימודים. אז כל מה שתקבעי רק את הזכות ותסגרי את החוק.
יעל טור כספא
איזו סמכות יש לגוף ממלכתי שלא קשור שום קשר לפסיכומטרי?
מרב ישראלי
איזו סמכות יש לשר החינוך, התרבות והספורט ולשר התעשייה, המסחר והתעסוקה לקבוע התאמות? ומה לגבי מוסדות פרטיים?
היו"ר גילה פינקלשטיין
תהיה קריאה שנייה ושלישית. אנחנו צריכים נוסח להעלות למליאה, אם נוכל להעלות אותו למליאה, כדי לדון בו בכנסת הבאה.
יבינה זכאי בראונר
כשדיברנו על ההצעה הממשלתית, שהיא עדיין בדיונים, משרד המשפטים אמר שאם זה לא מוסד בפיקוח מלא שלי, כלומר רשמי ומוכר שאינו רשמי, השר לא יכול לכתוב תקנות בהקשר הזה.
מרב ישראלי
עזבי את החוק שלכם. בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 2), מי קובע את ההתאמות?
יבינה זכאי בראונר
רק פרוגרמות של המדינה, יש בהן התאמות.
גיא פינקלשטיין
מה פתאום.
יואב קריים
לא נכון.
מרב ישראלי
קראי את פרק החינוך.
יבינה זכאי בראונר
אני מדברת על פרק החינוך, לא החוק באופן כללי.
מרב ישראלי
פרק הנגישות בעל-תיכוני.
יבינה זכאי בראונר
בסעיף החינוך הגיעו להסדר, מוסכם, שמדובר אך ורק בבנייה חדשה בפרוגרמות של המדינה. לגבי בנייה ישנה, תהיה הנגשה.
מרב ישראלי
קחי את מה שמקביל אלינו, לא הבנייה.
יבינה זכאי בראונר
ההקבלה היא ברמה המשפטית, בהקשר של סמכות. גוף שאין לי עליו פיקוח מסוג כלשהו,
מרב ישראלי
אז לא יהיו התאמות בגופים פרטיים? לא הגיוני.
יבינה זכאי בראונר
אין לי יכולת לאכוף את זה.
יואב קריים
שהנציבות תאכוף.
מרב ישראלי
כאן אין נציבות. אין לה שום סמכות. אנחנו לא נותנים לה.
אסתי בקון
ממה שכתוב כאן משתמע שצריך לפקח על מה שהמרכז הארצי לבחינות עושה בקבלת הפסיכומטרי.
מרב ישראלי
שוב, נגיד שנקבע כאן רק את הזכות. אפשר לעשות את זה. כל מוסד יקבע לו תנאים. מה התלמיד יעשה? הוא ילך לבג"ץ ויגיד שזה לא מתאים?
יבינה זכאי בראונר
סבירות במשפט המינהלי. פסיקה.
יעל טור כספא
תקבעי בחוק מה זה יכלול: תוספת זמן, וכו'.
אמיל מלול
הרבה מוסדות פרטיים אינם בפיקוח ישיר.
יבינה זכאי בראונר
לאט לאט תהיה סטנדרטיזציה של הנושא בפסיקה של בתי המשפט. אין מה לעשות.
אסתי בקון
אני לא מבינה למה מתכוונים. זה לרבות דרכי ההיבחנות?
מרב ישראלי
אם אני לקוית למידה ואני ניגשת למבחן פסיכומטרי, מה המרכז הארצי לבחינות והערכה צריך לעשות?
אסתי בקון
החוק יחייב את המרכז?
מרב ישראלי
כן, אבל למה הוא יחייב אותו?
יבינה זכאי בראונר
עובדה שהיום בשטח כל מוסד קובע לעצמו.
מרב ישראלי
זה לא מדויק. המרכז הארצי לבחינות והערכה אינו מוסד על-תיכוני. זה בעצם יחייב את האוניברסיטה, שמסתמכת על המבחן הפסיכומטרי. היא תצטרך לעשות התאמות, אני לא יודעת איך בדיוק. אם זה ור"ה, היא תצטרך להגיד למרכז הארצי לבחינות והערכה,
יעל טור כספא
היא הבעלים של המרכז הארצי לבחינות והערכה. תטילי את זה על ור"ה.
מרב ישראלי
אם למוסד יש חובה להתאמות, לפי החוק, הוא יצטרך לדאוג לכך שהדרך שבה הוא בודק תהיה מותאמת. זה לא יחול על המרכז הארצי לבחינות והערכה, אלא על המוסדות שמשתמשים בשירותי המבחן הפסיכומטרי. כך אני רואה את זה.
יעל טור כספא
לדעתי זה יחול על מי שמקיים את הבחינות.
מרב ישראלי
אבל הוא לא מוסד על-תיכוני.
יעל טור כספא
אם האוניברסיטה מסתמכת על תעודת בגרות, היא אחראית לבדוק שמבחני הבגרות נערכו בהתאם לכללים?
מרב ישראלי
זו לא השוואה נכונה. הבגרות היא משהו שהיא משתמשת בו. הפסיכומטרי הוא משהו שהאוניברסיטאות הקימו. מבחינת נוחות האוניברסיטאות התאגדו ופעלו יחד, אבל כל אחת יכלה לפעול באופן פרטי ולעשות מבחן קבלה, זה אותו דבר. זה לא כמו בגרות.
יעל טור כספא
זה לא אותו דבר, כי זה לא של האוניברסיטה.
אסתי בקון
היום הנהלים לגבי התאמות בפסיכומטרי לא לגמרי ברורים וכתובים.
יהודית אלדור
והם גם לא בהלימה לאחרים.
מרב ישראלי
זה מה שאנחנו מנסים לפתור כאן.
גיא פינקלשטיין
לרוב הסמכות היא של שר החינוך, התרבות והספורט.
יעל טור כספא
למה לא הזמנתם את נציגי המרכז הארצי לבחינות והערכה?
מרב ישראלי
זה לא רלוונטי לגביהם. החוק לא חל עליהם ישירות. הוא לא צריך לחול עליהם, הוא חל על המוסדות.
יעל טור כספא
אף אחד לא מפקח עליהם. ור"ה היא הבעלים, היא לא המפקחת של עצמה.
יהודית אלדור
אם הם לא יקבלו הנחיה, מה עשינו?
יואב קריים
שר החינוך, התרבות והספורט הוא לא הגורם המתאים?
גיא פינקלשטיין
שר החינוך, התרבות והספורט צריך לפקח על כל מעשה חינוכי בישראל.
יבינה זכאי בראונר
תציעו הצעה נפרדת, שמדברת על המבנה התאגידי של המרכז הארצי לבחינות והערכה, תציעו הצעת חוק.
יעל טור כספא
תקימו תאגיד.
מרב ישראלי
מחר לא יהיה מבחן פסיכומטרי, הרי הוא לא חקוק בסלע, אז לא נתייחס לפסיכומטרי כאן. הרעיון הוא שאם השר יקבע שבכל מבחנן קבלה כלשהו לאוניברסיטה, לא משנה מי מבצע אותו, תהיה תוספת זמן לאנשים שיש להם דיסלקציה – זה יחול. הם יצטרכו להנחות את המרכז הארצי לבחינות והערכה ליישם את זה. החובה היא על האוניברסיטה.
גיא פינקלשטיין
לדעתי השר הנכון בנושא הזה הוא שר החינוך, התרבות והספורט.
יבינה זכאי בראונר
אתם קופצים מהקומה הראשונה לקומה השלישית, וחסר האמצע. איך השר יפקח על מוסד שאין לו שום קשר אליו?
מרב ישראלי
כרגע אנחנו לא מדברים על פיקוח. פיקוח זה בדיעבד. אנחנו מדברים על קביעה. נגיד שתקבעי התאמות, איך תהיה הסדרה כלשהי, איך כל מוסד ידע מה הוא צריך לעשות?
יבינה זכאי בראונר
איך נכון להיום כל מוסד יודע?
מרב ישראלי
היום אין התאמות קבועות, כל אחד עושה מה שהוא רוצה.
יואב קריים
היום כל אחד עושה מה בראש שלו.
היו"ר גילה פינקלשטיין
התלמידים לקויי הלמידה סובלים.
יואב קריים
אני לא הצלחתי לגמור תואר במקום אחד, אני הולך למקום אחר, שמוכן לתת לי את כל מה שהמקום הקודם לא נתן לי. כל מוסד עושה אחרת.
היו"ר גילה פינקלשטיין
כל אחד קובע חוקים שלו.
גיא פינקלשטיין
שר החינוך, התרבות והספורט הוא זה שצריך לקחת מנהיגות על הדברים האלה. אם צריך להתייעץ עם אנשים, יתייעץ אתם.
יבינה זכאי בראונר
איזה גוף במשרד יכול לקבוע זאת, גוף מקצועי? אין גוף כזה.
גיא פינקלשטיין
תקימו גוף מקצועי.
יבינה זכאי בראונר
אז אתן לכם עלות תקציבית. אין גורם מקצועי במשרד שיכול לשבת על הדבר הזה.
מרב ישראלי
אז הוא יתייעץ עם המועצה להשכלה גבוהה ועם שר התעשייה, המסחר והתעסוקה לעניין המוסדות האחרים. יש כאן נציג משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה שעוסק בנושא הזה ויודע. הרי איך קובעים תקנות מקצועיות?
יבינה זכאי בראונר
אחרי שהם יושבים עם גורמי המקצוע שלהם. אין לנו גורמי מקצוע.
אמיל מלול
יש בעיה באכיפה. יש הרבה מוסדות פרטיים שמכינים לבחינות ממשלתיות שאי-אפשר לאכוף עליהם את הדבר הזה.
מרב ישראלי
אז תוותרו על החוק.
יעל טור כספא
נשאיר את זה לקריאה שנייה ושלישית.
יבינה זכאי בראונר
ותרו על סעיף 2, תצילו את שאר החוק.
היו"ר גילה פינקלשטיין
נשאיר את זה לאחר כך.
יבינה זכאי בראונר
זה גם יכשיל.
יעל טור כספא
תקבעו את הזכות, את ההנחיות תקבעו אחר כך.
גיא פינקלשטיין
ואז נלך לבג"ץ על כל בעיה.
יעל טור כספא
לא, תשאירו את זה לקריאה שנייה ושלישית.
מרב ישראלי
בסדר, מחקנו את סעיף 3. אני עוברת לסעיף 4. עשינו הבחנה בין מי שקובע את ההתאמות במוסדות להשכלה גבוהה לעומת המוסדות האחרים. בסעיף קטן (א) היה ויכוח ופשוט הורדתי את ההפניה לסעיף. הוא יקבע הנחיות באופן כללי.
יעל טור כספא
זה יהיה מוסדות על-תיכוניים – שני את ההגדרה.
מרב ישראלי
בסדר, זה רק עניין של הגדרה. לגבי סעיף קטן (ב), ננסח את זה אחר. יש הנחיות ויש הוראות.
יואב קריים
אולי: "בהתייעצות עם ארגונים לקידום זכויותיהם של לקויי למידה".
יבינה זכאי בראונר
מיהם הארגונים?
יואב קריים
למשל "לשם".
אמיל מלול
צריך ארגון מייצג. כך יתחילו מלחמות.
יואב קריים
לא, בחוק שוויון זכויות לא עשינו את זה.
מרב ישראלי
בהרבה חוקים אחרים קובעים התייעצות עם ארגונים ציבוריים.
יבינה זכאי בראונר
בחינוך המיוחד הארגונים הציבוריים מאורגנים בצו.
מרב ישראלי
כך זה רק בחוק הזה. ברוב החוקים זה אחרת: ארגונים ציבוריים.
יואב קריים
חוק שוויון זכויות מלא בזה.
מרב ישראלי
ניקח את הנוסח משם. לגבי סעיף קטן (ג), אמרנו שזה אותו דבר בכל המוסדות. לגבי פסקה (5), הנוסח הקודם קבע חובה על המוסדות לפרסם נהלים. אמרתם שזו התערבות למוסדות בחקיקה. בחוק הקודם הפסקה נוסחה אחרת, אז היא היתה פסקה (4).
יעל טור כספא
להיפך, אני רוצה שהאחריות תהיה על המוסדות להשכלה גבוהה, כפי שנכתב קודם.
מרב ישראלי
אם אני זוכרת נכון, אמרתם שזו התערבות למוסדות בחקיקה.
יעל טור כספא
להיפך, אני רוצה שהאחריות תהיה על המוסד להשכלה גבוהה עצמו, שיהיה ברור שהם צריכים לעמוד בהוראות החוק.
מרב ישראלי
קבענו שהגורם שמוציא את ההוראות יתייחס גם לפרסום הנהלים על-ידי המוסד וכו'. חלק מההנחיות יהיו גם איך לפרסם את זה. האם להשאיר גם את פסקה (4) המקורית?
יעל טור כספא
אני רוצה שיהיה ברור שהאחריות ליישום היא על המוסדות, לא על המועצה להשכלה גבוהה. אנחנו לא שוטרים, אין לנו סמכויות אכיפה.
מרב ישראלי
בסדר, אז אכניס שוב את העניין ההוא.

אני עוברת לסעיף 5, שדנו בו באריכות בדיון הקודם, נושא האבחון. היה ויכוח אם זה צריך להיות כל שר. בסוף הוחלט שצריך גורם אחד שקובע מי רשאי לאבחן. אני קוראת את הסעיף. הכנסתי לכאן אפשרות אחרת, ששני השרים יקבעו יחד.
אמיל מלול
זה לא משמעותי.
יעל טור כספא
לגבי המוסדות להשכלה גבוהה, שר התעשייה, המסחר והתעסוקה לא קשור לדעתי.
מרב ישראלי
התקנות שקובעות מי רשאי לאבחן – שר החינוך, התרבות והספורט קובע אותן. יש גורם אחד שקובע מהו מאבחן לקות למידה לצורך החוק הזה. אבל משום שיש כל מיני סוגי מוסדות, ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה מעורב מאוד, נקבע שהכול יהיה בהסכמתו.
יעל טור כספא
לגבי המוסדות להשכלה גבוהה לשר התעשייה, המסחר והתעסוקה אין שום קשר, וכבר היום הקימו במוסדות להשכלה גבוהה מערכת, התחילו ליישם אותה, היא בתקופת ניסיון. זו מערכת שתהיה אחידה ותתקיים רק שם, ובעצם תהיה מה שהמוסדות לקחו על עצמם בהסכמה. אני לא רוצה להכניס את הסכמת שר התעשייה, המסחר והתעסוקה לכל זה.
יבינה זכאי בראונר
לדעתי אין ויכוח עקרוני, רק תוסיפו: "בהסכמת שר התעשייה, המסחר והתעסוקה לגבי המוסדות הרלוונטיים".
מרב ישראלי
זה בדיוק הוויכוח שהיה בפעם הקודמת. הרי הוא לא יקבע מי רשאי לאבחן לגבי כל מוסד. אנחנו קובעים באופן כללי מי רשאי לאבחן.

לקוי הלמידה הוא לקוי למידה, ולא יודעים מראש לאיזה מוסד הוא הולך. היה על זה ויכוח ארוך בפעם הקודמת, ואני מקווה שהתכנסנו למשהו. כאן יקבעו מי רשאי לאבחן: פסיכולוג, עובד סוציאלי וכו'. הרי לא יודעים מראש לאיזה מוסד לקוי הלמידה הולך. אחר כך יעשו לו התאמות מסוימות לפי מה שהוא לומד.
יבינה זכאי בראונר
אנחנו יודעים איך זה עובד, כשצריך התייעצות עם גוף, אז מתייעצים, אומרים תודה והולכים לאשר. כשצריך הסכמה של שר, הנשמה יוצאת. כמו שרשמתם "בהתייעצות עם המל"ג לעניין המוסדות..." תרשמו "בהתייעצות עם שר התעשייה, המסחר והתעסוקה לעניין המוסדות שבפיקוחו".
מרב ישראלי
בסדר.
ימימה גולדברג
צריך לקבוע מי רשאי לאבחן. הנושא הזה עוד לא נקבע.
מרב ישראלי
זה כבר נידון.
היו"ר גילה פינקלשטיין
יש חוק המאבחנים, עובדים עליו במשרד החינוך.
ימימה גולדברג
עובדים עליו במשרד החינוך בשיתוף משרד הבריאות. הנושא עוד לא נקבע. אני מבקשת שבכל הנושא הזה שלא תהיה סתירה בין החוק הזה לחוק אחר.
יבינה זכאי בראונר
כבר יש סתירה.
גיא פינקלשטיין
חוק המאבחנים ייקח את כולם יחד.
ימימה גולדברג
לא, כי זה יעמוד בסתירה.
מרב ישראלי
קודם שיהיה חוק המאבחנים.
היו"ר גילה פינקלשטיין
הוא חוק ממשלתי, הוא יבוא לפני החוק הזה.
יואב קריים
נעשה שם תיקון עקיף לחוק הזה.
ימימה גולדברג
אני אומרת שוב. כתובים כאן שר החינוך, התרבות והספורט ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה. כרגע זה בדיון בין שר החינוך, התרבות והספורט לשר הבריאות.
יבינה זכאי בראונר
אז נעשה התייעצות של שר החינוך, התרבות והספורט עם שר הבריאות, שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, והמל"ג. השר יתייעץ עם שלושה גורמים.
ימימה גולדברג
לקויות למידה – למשרד הבריאות יש מה לומר בעניין זה.
מרב ישראלי
אני מסכמת. שר החינוך, התרבות והספורט יקבע מי רשאי לאבחן. הוא יתייעץ,
ימימה גולדברג
לא בהתייעצות, זה מה שאני מנסה להגיד. מי שיהיה רשאי לאבחן, זו לא עמדה של שר החינוך, התרבות והספורט בלבד, זו בדיוק הוועדה שלנו.
היו"ר גילה פינקלשטיין
דיברנו על זה שעה שלמה בשבוע שעבר.
ימימה גולדברג
יש לי הסתייגות לגבי הסעיף הזה.
מלי דנינו
שהשר ידון בזה.
מרב ישראלי
חוק המאבחנים יכול להימשך עוד שנתיים או עוד עשר שנים, אנחנו לא יודעים. אנחנו חייבים לקבוע כאן משהו. בתסקיר הממשלתי, בנוגע לאבחון במוסדות חינוך, קבוע שר החינוך, התרבות והספורט.
ימימה גולדברג
אבחון במערכת החינוך – אין לי בעיה.
מרב ישראלי
אנחנו מתייחסים למוסדות על-תיכוניים כחלק ממערכת החינוך. זו השכלה גבוהה. קבענו ששר החינוך יקבע זאת. אם יבוא חוק המאבחנים, נפנה לשם.
ימימה גולדברג
אי-אפשר שיהיו כמה אנשים שיאבחנו אותו דבר.
מלי דנינו
יש כאן אמירה בעייתית מאוד. אנחנו מוחים על זה. אנחנו חושבים שלקות למידה לא יכולה להיות מאובחנת על-ידי גורם מקצועי אחד. היא הטרוגנית. היו מאוד דיונים בנושא זה.
ימימה גולדברג
זה בדיוק מה שאני אומרת. בגלל המורכבות יש בעיה.
מלי דנינו
יש דברים שקשורים לשר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בגלל תקינה ותקנים.
היו"ר גילה פינקלשטיין
דיברנו על זה שעה שלמה. שר החינוך יתייעץ עם שר התעשייה, המסחר והתעסוקה ועם שר הבריאות.
מרב ישראלי
לא לעניין המוסדות, אלא באופן כללי. והוא מתייעץ עם המל"ג לעניין המוסדות שבתחומה.
יבינה זכאי בראונר
ברור.
מרב ישראלי
אני קוראת את סעיף 6. סעיף קטן (ב) מועתק מחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, פחות או יותר.
יואב קריים
ניסינו להוציא את זה משם, לא הצלחנו. לא אנסה כאן.
מרב ישראלי
אני קוראת את סעיף 7, שני השרים ממונים כאן.
יבינה זכאי בראונר
לפי העניין.
מרב ישראלי
בסדר. סעיף 8, סעיף התחילה, זה כמו בהצעה המקורית. וכן נוסף סעיף של החלה בהדרגה, סעיף נוסף, צריך להחליט כמה שנים לקבוע כאן.
מלי דנינו
עשר שנים.
יואב קריים
זה הרבה יותר זול, אפשר הרבה פחות.
מרב ישראלי
אני מוחקת את הסיפה.
יעל טור כספא
חייבים לקבוע הדרגה בחוק, לא בצווים?
מרב ישראלי
כן.
יעל טור כספא
זו שאלה תקציבית. אין כאן נציגים לאוצר.
היו"ר גילה פינקלשטיין
חייבים לציין שנים, להרגיע.
יואב קריים
הייתי ממליץ לעשות מה שעשינו בפרק הנגישות לחוק שוויון, ולא בפרקים האחרונים, שזה יהיה באופן שוויוני בכל שנה. שם זה נע בין 10 ל-12 שנים, אבל שם העלויות מאוד גדולות, מעלית וכו'. בחוק הזה אני חושב שש שנים זה די והותר.
היו"ר גילה פינקלשטיין
גם אני חשבתי.
מרב ישראלי
ויש עוד שנה וחצי עד שזה מתחיל.
יואב קריים
ובאופן שוויוני בכל שנה.
מרב ישראלי
אני מוסיפה: "בפריסה שווה בכל אחת משש השנים".
אמיל מלול
מה זה אומר? למה לא לכתוב "פריסה הדרגתית"? אי-אפשר לחלק דברים כאלה למספר שווה של מוסדות ותלמידים.
מרב ישראלי
כי בענייני חינוך הם פשוט מחכים שש שנים, ומאריכים בעוד שש שנים בחוק ההסדרים.
גיא פינקלשטיין
לגבי סעיף 4(ב), לדעתי צריך להוסיף גם את הנציבות בהתייעצות. אנחנו לא נותנים לה כוח. אני חושב שהיא צריכה להיות מעורבת לפחות ביישום ההנחיות.
יואב קריים
וגם בעניין הקודם, התייעצות השרים, לגבי האבחון.
מלי דנינו
היא לא רוצה להיות מעורבת בעניין הזה.
מרב ישראלי
אולי בעניין הפריסה. אני כותבת חובת התייעצות בנושא ההוראות של שר החינוך, התרבות והספורט ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה לגבי ההתאמות, ובנושא ההחלה בהדרגה. האבחון פחות רלוונטי.
יעל טור כספא
האם מספיק ברור מהחוק שהאחריות על המוסדות? הם צריכים להגיש תוכניות וכו'. צריך להיות ברור שהאחריות ליישום עליהם, ואנחנו לא צריכים להיות שוטרים.
מרב ישראלי
אחזיר את ההוראה של היישום מהנוסח המקורי.
יעל טור כספא
זה מספיק?
מרב ישראלי
כן, השר והמל"ג נותנים הנחיות והוראות, הם לא מבצעים בעצמם, ולא קבענו מנגנון פיקוח כרגע.
סיגל מרד
אני חוששת מהניסוח בסעיף 6(א). הניסוח הוא על דרך של שלילה כפולה. עדיף: "אין בהוראות חוק זה כדי לחייב התאמה של בחינה...".
מרב ישראלי
בסדר.
היו"ר גילה פינקלשטיין
סיימנו. נעלה את זה להצבעה בוועדת החינוך, התרבות והספורט, ואודיע לכם מתי. אתם לא חייבים להיות בוועדה.
יואב קריים
רצוי שנהיה.
היו"ר גילה פינקלשטיין
זה יהיה או השבוע או בשבוע הבא. אשתדל שזה יהיה השבוע.
מרב ישראלי
זה לא יעזור אם לא תהיה לנו הערכה תקציבית. הוועדה חייבת לקבוע זאת. אתקן את הנוסח, וכבר היום נשלח אותו לאוצר ולמרכז המחקר והמידע של הכנסת להערכה תקציבית. הוועדה תצביע, אבל אני צריכה לפרסם עלות בנוסח הכחול.
אתי דנן
אז נקבע ישיבה ביום שני?
מרב ישראלי
נזרז את מרכז המחקר והמידע.
היו"ר גילה פינקלשטיין
פנייה אליהם אפשר לעשות עכשיו.
מרב ישראלי
יש כאן הערה ניסוחית: אין הבדל בין בחינה למבחן. אנחנו נבחר ב"מבחן". עוד עניין: האם
סעיף ההגבלות נוגע רק למבחן, או יש עוד דברים שיש בהם דרישות מהותיות, כמו עבודה?
אסתי בקון
יכול להיות שיש דרישה מהותית בעבודה, צריך לעשות התאמות בעבודה שצריך להגיש.
מרב ישראלי
אז בסעיף 6(א) נכתוב: "מבחן, עבודה, או מטלה, או חלק מהם".

הישיבה ננעלה בשעה 10:20.

קוד המקור של הנתונים