פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת הכספים

21.11.2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שני, י"ט בחשוון התשס"ו - 21 בנובמבר 2005 - בשעה 10:00
סדר היום
שינויים בתקציב לשנת 2005
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר

חיים אורון

בנימין אלון

רוני בריזון

משה גפני

נסים דהן

יצחק וקנין

יצחק כהן

רן כהן

משולם נהרי

ניסן סלומינסקי

איוב קרא

אהוד רצאבי

יולי תמיר
מוזמנים
מיכל צוק

אודי בן-דרור

עדי וינברג

גיא אבן

אריאל למדני

יובל פרידמן

אוהד רייפן

מאיר פינק

דניאל ארטום

יונתן רגב
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש

שינויים בתקציב לשנת 2005
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

פנייה 428
מיכל צוק
הפנייה נועדה לביצוע שינויים פנימיים בתקציב משרד החינוך. השינויים בתקציב מעיין החינוך התורני כוללים תוספות לסמינרים, שעות הוראה. זה בהתאם לסיכומים עם סיעת ש"ס.
אהוד רצאבי
זה תקציב שהיה בין כה וכה במעיין החינוך התורני, או זה תוספת לתקציב שלהם?
מיכל צוק
שינויים פנימיים בתוך תקציב משרד החינוך, שנותנים תוספת.
חיים אורון
מיכל, אמרת: מתוך סיכומים עם סיעת ש"ס. יש נהלים לסיכומים פוליטיים, הם לגיטימיים לגמרי. מיכל אמרה: מתוך סיכומים עם סיעת ש"ס. למיטב ידיעתי, זה נקרא סיכום פוליטי. אם סיעת ש"ס ביקשה כסף, זה התפתחות חשובה, שיש גילוי לב של פקידי האוצר. אין לי בעיה עם הפקידים.
משולם נהרי
זה לא נכון.
חיים אורון
אבל נאמר פה.
משולם נהרי
זה לא הסכם קואליציוני.
חיים אורון
ליצמן, משרד האוצר בא לכאן ואמר: אני מפשיר רזרבה להתייקרויות ב-30 מיליון ₪ כמעט למטרות האלה והאלה. אני יודע שיש המון צרכים במערכת החינוך בתחומים רבים. אתם החלטתם להפשיר רק לתחום זה. אם את אומרת לי, כמו שאמרת: זה מתוך הסכם עם סיעת ש"ס, אני מבקש שיבוא לפה השר ויסביר, ושרת החינוך ותסביר.

היתה העברה לפני שבוע, יש העברה שנייה. כל האנשים שקשורים בבריאות התלמיד - זה אותו תחום. תסבירו לנו, למה דווקא לתחום הזה ולא לתחומים אחרים?
היו"ר יעקב ליצמן
בריאות התלמיד – למען גילוי נאות, הדיון הזה בא מיוזמת היושב-ראש.
חיים אורון
לא רק, למיטב ידיעתי, אך אני לא מתחרה אתך בעניין בריאות התלמיד.


אם הדברים שאמרת לפרוטוקול הם העניין, שיבואו לפה שרי החינוך והאוצר, ויסבירו למה דווקא לזה.
רוני בריזון
פניתי אל אדוני בכתב, ההעברה הזאת על פניה אינה ראויה, שוויונית, אינה עומדת בקריטריונים שהעברות כאן צריכות לעמוד בהם. לכן פניתי בכתב לשר האוצר וליועץ המשפטי לממשלה, וביקשתי מהם לא לאשר העברה זאת. מכיוון שהיא מונחת לפנינו, אני מניח שהם לא עשו זאת.

על כן הנושא הזה יהיה נשוא העתירה לבג"ץ שאגיש בעניין. היועצים המשפטיים שלי אומרים לי שבמקרה זה בג"ץ יעכב את ההעברה. רציתי להביא זאת לידיעתכם.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה על שהשכלת אותנו, אך כשבג"ץ יאסור עלינו, נקיים.
רוני בריזון
אני מצטער על שהיועץ המשפטי לממשלה לא ראה לנכון להתערב.
יולי תמיר
מקצצים בחינוך היסודי, יש כאן שתי העברות, ולא במקרה זה בא בשתי העברות נפרדות. בהעברה אחת מקצצים בדבר שחסר מאוד, גם בחינוך היסודי וגם בשעות תקן, ובהעברה השנייה מעבירים לחינוך העצמאי.

אני מתנגדת באופן עקרוני לפיצול של הבקשות כי הוא מגמתי ולא מראה לנו איפה המקורות האמיתיים במשרד.
היו"ר יעקב ליצמן
זה נפרד, כי ידעו שרוני בריזון צריך להתנגד, אז נתנו לו סעיף מיוחד שיוכל להתנגד.
יולי תמיר
לקצץ שעות תקן בשעה שמערכת החינוך נחנקת ולהעביר את הכסף לגורם אחד ייחודי זה דבר מעוות. אני לא נגד החינוך הדתי והחרדי. אני חושבת שנעשית פה שגיאה, כי משרד החינוך ממשיך תחת הכותרת של דוח דברת ורפורמה לקצץ שעות חינוך, והילדים והמורים מרגישים את זה בכיתות. מצד אחד אין כסף לאחיות, מצד שני מורידים שעות לימוד- -
יצחק כהן
משעשעת העובדה שדווקא רוני בריזון, שעדיין לא קיבלנו פירוט על מיליארד ש"ח כמעט- -
רוני בריזון
תבוא אליי לחדר ותקבל פירוט.
יצחק כהן
לא לילדים, לא לאחיות, לא לסטודנטים- -
רוני בריזון
מעניין שאתה יודע בדיוק את הסעיפים שאליהם הועבר הכסף.
יצחק כהן
לתקן את יולי תמיר, זה לא קוצץ משום מקום, זה רזרבה. הם עושים פה סלט, כי נוח להם. אני אבקש לאשר את הפנייה הזאת ולבקש פירוט מהיועץ המשפטי לממשלה, מה סיעת שינוי עשתה עם המיליארד ש"ח כמעט שגזלו מהילדים.
משולם נהרי
לפני שבוע התקיים דיון בוועדת החינוך בנושא ביטול תוספת אם. היו חברי כנסת נכבדים משינוי ומהמפד"ל שביקשו דיון מהיר בוועדת החינוך, איך הולכים לבטל תוספת אם. ביקשתי מהיושב-ראש, נמצאים נציגים של משרד החינוך, החשב, מנהל כוח אדם, בוא נשאל אותם, אם יש אמת בדברים. לא רצו לשמוע, כל אחד נאם לפחות רבע שעה, הטיל רפש על משרד החינוך, על הגזרה הקשה. בסוף שאלו את אנשי משרד החינוך, ואמרו: לא היו דברים מעולם.


אנשים איבדו את מעט הבושה שיש להם, לצערי הרב. יכולים לנאום ולהטיל רפש, כשלא יודעים את המציאות. במקרה הזה נכשלתם. מדובר פה בתקציב שמגיע למעיין החינוך התורני כבר מזמן. התקציב הזה היה צריך להיות בכמה סעיפים ולא להביא אותו בפעם אחת. אם מגיעות להם הסעות על-פי הקריטריונים, כפי שרק עכשיו השלימו את ניסוח הקריטריונים, מישהו יגיד שלא מגיע לילד הזה, כמו כל ילדי ישראל? זה בושה וחרפה. הסכם הבראה- -
רוני בריזון
- -
משולם נהרי
חבר הכנסת אורון, אני יודע שלך, לפחות, יש היושר המקצועי. בשנה הקודמת מעיין החינוך התורני החזירו 8 מיליון, כי לא היו עוד קריטריונים להסעות. היום נותנים להם, אחרי שיש קריטריונים, לפי שיקולים מקצועיים, הלא אתה לא יכול להעביר שקל אחד בלי קריטריונים. זה לא הסכם קואליציוני, זה לא הבנות. אני מעורב בזה. זה כסף שמגיע למעיין החינוך התורני. זה לא הסכם קואליציוני, זה כסף שמגיע למעיין החינוך התורני כבר מתחילת שנת התקציב.
ניסן סלומינסקי
אני מצטרף למה שהוא אומר. לצערי, הצמידו את הבקשות האלה אחרי כמה חודשים, וזה היה צריך להיות מזמן. התלמידים סובלים. אל תצמיד את זה, אין לזה קשר לנושא של עכשיו. אני בקיא בזה יותר.
נסים דהן
לצערנו הרב, דברים שמגיעים כדין על-פי כל שיקול מקצועי למעיין החינוך התורני לא יתקבלו בלי לחץ פוליטי. מגיע כסף, הפקידות המקצועית אומרת שמגיע, וצריך לתקן את הליקויים ולהוסיף תקציב, ולא נקבל את זה למרות כל השיקולים המקצועיים, אם לא נפעיל לחץ פוליטי. אבל זה לא תקציב פוליטי, זה תקציב מקצועי שמתקבל אחרי לחצים פוליטיים.
היו"ר יעקב ליצמן
שוכנעתי על-ידי נסים דהן, ולכן נצביע, למרות האיומים של בריזון.
רוני בריזון
זה לא איום, זאת הודעה מראש.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד 428? 6. מי נגד? 4. עבר.

פנייה 430
מיכל צוק
הפנייה התקציבית נועדה לביצוע שינויים פנימיים בתקציב משרד החינוך כחלק מהבנות עם סיעת המפד"ל. הכסף עבור תוספות לסמינרים, לפעולות החינוך הדתי, מדרשות, מרכזים להעמקת החינוך היהודי וכיוצא באלה.
משה גפני
אם מדובר בהעברה, כפי שהסברת, למה זה בהבנה עם סיעת המפד"ל?
היו"ר יעקב ליצמן
היא תענה בסוף.
חיים אורון
אני מחזק את אי-הבנתו של גפני. אני מסתכל על התקציב של תרבות יהודית, שאני בעדו. בספר התקציב, התקציב הזה הופיע ב-62 מיליון ₪. עוד לא הסתיימה השנה, והוא מגיע ל-85 מיליון ₪, כלומר הוסיפו במשך השנה, ועכשיו מוסיפים עוד.
משה גפני
לא, זה הסעיף הכללי.
חיים אורון
אני מסתכל בירוק. אני בעד, רק שסך תקציב החינוך לא גדל השנה. אני בעד תרבות יהודית – חרדית, מפד"לית, רפורמית, אך אני גם בעד שלא ייתכן שאני מכיר מוסדות שלא מחוברים לאף אחת מהמפלגות, שעושים חינוך יהודי מהבוקר עד הערב, רובם בהתנדבות, ומתחננים ל-600,000 ₪ כדי לא להיסגר. אנציקלופדיה לתרבות יהודית – נכון, לא בזרם האורתודוכסי, שיאיר צבן עובד עליה כבר חמש שנים, מחפשים 800,000 ש"ח לסגור.


מי בהבנות האלה? ונשארתי צמוד לסעיף של תרבות יהודית. יכול להיות שלדעת הממשלה הנוכחית, בשביל תרבות יהודית צריך כיפה בצבע מסוים, אולי. אין לי מה ללכת לבג"ץ, אך יש פה אחריות לזה? למה התקציב הזה גדל ב-22 מיליון ₪, ולנושאים אחרים ביהדות 500,000 ₪ לא מקבלים?
ניסן סלומינסקי
השמיים סעדי, לפני חמישה וששה חודשים, כשראינו שהמערכות שלנו מתמוטטות, ישבנו עם שר האוצר נתניהו, הוא הבין איך המערכות מתמוטטות, ואז סוכם על הדברים האלה, שקצת יעזרו אולי לעצור את הקיצוצים הגדולים שהיו. לצערי, זה התגלגל, עד שהגיע היום לדיון. זה היה לפני חצי שנה, לא רלוונטי לבחירות, וזה חלק קטן מהקיצוץ שהיה ונותן חמצן לנשימה, שהמערכות לא יתמוטטו. זה דברים שאתה שמח עליהם ומסכים אתם, חינוך של שורשים במוסדות החילוניים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד 430? 5. מי נגד? 4. מי נמנע? אני מבקש רביזיה.
יולי תמיר
מתי הרביזיה?
היו"ר יעקב ליצמן
באחת הישיבות הקרובות.

פנייה 452
מיכל צוק
הפנייה התקציבית נועדה לתקצוב פעולות של תלמידים בעלויות שונות הנובעות מתוכנית ההתנתקות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 437
אודי בן-דרור
מדובר בהעברות פנימיות בתקציב הפיתוח של משרד הפנים, מדובר במימון הרשאות שכבר ניתנו למספר מטרות שמפורטות בפנייה. הכל זה מזומן שבא לשרת הרשאות להתחייב שכבר ניתנו.
נסים דהן
יש כאן קיצוץ של 18 מיליון בפיתוח נושאי דת ברשויות מקומיות - תראו. אני מתנגד, אני מבקש התייעצות סיעתית.

פנייה 438
עדי וינברג
הפנייה התקציבית נועדה להעביר 800,000 ₪ תמורת הסדרת נחל געתון והרשאה על סך 3 מיליון ו-600,000, מזומן על סך 3 מיליון ו-277,000 לטובת פיילוט פרויקט טלמטריה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 439
עדי וינברג
הפנייה התקציבית נועדה להעביר 322,000 ש"ח לטובת החזקת מבנים בנציבות המים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 446-447
גיא אבן
מדובר בהעברה של 1.7 מיליון מגג משרד השיכון לגג משרד ראש הממשלה. זה כפר שיקומי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 448
גיא אבן
בהתאם לסיכום משנת 2001 התחייב משרד האוצר בשיתוף עם משרד השיכון ומפעל הפיס להקים אולם מופעים באריאל. זה תקצוב של 17 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב לטובת הפרויקט.
חיים אורון
על-פי אילו קריטריונים אתם מחלקים אולמות מופעים?
גיא אבן
אין בנייה של אולמות מופעים דרך קבע, באופן שגרתי.
חיים אורון
למה באריאל ולא בשדרות?
גיא אבן
הסיכום היה בשנת 2001. אני לא יודע למה דווקא באריאל.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל על כל דבר אפשר לשאול, למה דווקא שם.
חיים אורון
אני הייתי מעורב במשך הרבה מאוד שנים בניסיונות שלא צלחו ועכשיו צולחים בהקמת היכל תרבות בבאר-שבע, עד שגייסו ממפעל הפיס ומתורמים כספים להיכל תרבות בבאר-שבע. אני מבין ששר עשה סיבוב אצל רון נחמן, ואמר: יהיה לך אולם מופעים.


יש לי עמדה לגבי אריאל, אבל האופן הזה שפה יש העברות שכולן מריחות בריח של שחיתות, לא כי היעדים לא נכונים, יכול להיות שכל היעדים נכונים, שהיעד של היכל תרבות באריאל הוא ראוי, אך השיטות שמעבירים פה 17 מיליון, 30 מיליון - מה אנו עושים פה?
משה גפני
מדובר בהעברה של משרד השיכון. אני מבקש להעיר שתי הערות; אני חושב שאם שר השיכון הרצוג חושב שצריך להעביר 17 מיליון ש"ח להקמת אולם מופעים, אני חושב שזה נכון.


חיים אורון מעלה את עניין הקריטריונים, וזה עניין נכון. חבר הכנסת בריזון, כשמדובר בחרדים, הוא כבר פנה ליועץ המשפטי לממשלה, הוא הולך לבג"ץ, הוא צורח, וכשמגיעה העברה של המפד"ל, של מפלגת העבודה או לאריאל, הוא מחייך מאוזן לאוזן.
רוני בריזון
לא, אני מצביע נגד.
משה גפני
ההוכחה שבריזון אינו מדבר עניינית בכל ההעברות האלה - הוא מחפש מתחת לאדמה מה העבירו לחרדים. את בריזון מעניין רק אם מעבירים לחרדים.


בכל הנושא של התרבות היהודית עד נכון לרגע זה לא העבירו שקל אחד, אנשים לא מקבלים את שכרם, ואנשים רעבים ללחם. זה לא מעניין פה אף אחד.
רוני בריזון
אני נעתר לטענותיו של חבר הכנסת גפני, לבקשותיו של חבר הכנסת נהרי, ומצטרף גם לטיעוניו של חבר הכנסת אורון, ואומר שאכן יש כאן גם שחיתות, לא רק בהעברות הקודמות.
איוב קרא
מדברים על שר ממפלגת העבודה שרואה חובה להקים בית מופעים בישוב אריאל. זה הגון.
גיא אבן
חיים אורון, הסיבה שאנו מעבירים עכשיו את התקציב הזה היא שהתיאום בין שלושת הגופים משרדי השיכון, האוצר ומפעל הפיס הבשיל רק עכשיו. זאת החלטה היסטורית.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד 448? מי נגד? 3. אושר.

פנייה 449-450
אריאל למדני
הפנייה נועדה להעברה מהרזרבה כ-50 מיליון ₪ מזומן ו-12 מיליון ש"ח הרשאה לטובת רפורמה במערכת החלב.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 451-452
היו"ר יעקב ליצמן
למען הזהירות, אצביע על שתיהן. מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 453
יובל פרידמן
פנייה זאת נועדה להשלמת מימון הסדר נושים של קופת חולים כללית. זה גם מגדיל את ההקצאה למחלות קשות מביטוח לאומי לסל הבריאות, ולביצוע שינויים פנימיים במשרד הבריאות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 455
גיא אבן
יש פה תקצוב של מיליון וחצי ₪ בהכנסה מיועדת והוצאה מותנית.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 462
אריאל למדני
הפנייה מיועדת להעברת 5 מיליון ש"ח למגדלי חיטה מתחת לקו הבצורת, 3 מיליון ₪ ליצואני פירות קיץ.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 464
היו"ר יעקב ליצמן
האוצר ביקש למשוך, אנו לא מצביעים.

פנייה 466-467
אוהד רייפן
הפנייה נועדה לבצע שינויים בתקציב רשות הטבע והגנים. זה למען פיתוח מיזמים כלכליים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 468-469-471
מאיר פינק
הנושא המרכזי שיש בפנייה זאת הוא תקצוב 52 מיליון בהרשאה להתחייב, במעבר הגבול בנמל הירדן, הפעילות בו גדלה בצורה משמעותית בשנים האחרונות. הולכים לרכוש משקף מכולות, במקום בדיקה ידנית.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 470
דניאל ארטום
פירעון חובות- -
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 472-473
מאיר פינק
הפנייה כוללת תקצוב אירוח אישים, אירועי העשור לרצח ראש הממשלה- -
היו"ר יעקב ליצמן
כמה הקצבתם לאירוח של רבין?
מאיר פינק
3 מיליון האלה זה אירוח אישים. שאר התקציב הוא תקציב של מרכז רבין או של מרכזים פרטיים אחרים. הגיעו שרים- -
יצחק כהן
אני רוצה התייעצות סיעתית.

פנייה 475
אריאל למדני
הפנייה מיועדת להעברות פנימיות, רוב ההעברה זה לפעולות לחקלאים, מינהל המחקר החקלאי והמדען הראשי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 423
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 454
מאיר פינק
זה קרן שארצות הברית הקימה, שפועלת בנושאי דמוקרטיה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.
יצחק כהן
רביזיה.

פנייה 474
גיא אבן
שינויי סוף שנה בהתאם לאומדן ביצוע.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 479
יונתן רגב
הפנייה נועדה להעברת 13 מיליון ש"ח להסעות תלמידים באוטובוסים ממוגנים. זה מחולק לשני חלקים, כי חינוך מיוחד נמצא במקום אחר.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 70044-70045
גיא אבן
זה עודפי מזומן מחויבים משנת 2004 שאנו מעבירים לשנת 2005. זה 350 מיליון, וזה יתרת העודפים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 463
מאיר פינק
הפנייה מפשירה את הרזרבה להתייקרויות בשכר בגין הגירעון בשכר.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.

פנייה 382
גיא אבן
משכתי את הפנייה הזאת, ועכשיו אני מחזיר אותה, זה היה עיתוי לא נכון. זה העברה של 10 מיליון ש"ח לסעיף תיקון לפרויקט מעלה אדומים, זה החזר תכנון מפרויקט מעלה אדומים לסעיף התכנון- -
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? מי נגד? אושר.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים