ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/11/2005

קבלת מעמד פליט לשוהים בלתי חוקיים

פרוטוקול

 
קבלת מעמד פליט לשוהים בלתי חוקיים

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
21.11.05
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 530
מישיבת ועדת הפנ ים ואיכות הסביבה
יום שני, י"ט בחשון התשס"ו (21 בנובמבר 2005), שעה: 12:30
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): קבלת מעמד פליט לשוהים בלתי חוקיים
של חברת הכנסת אתי לבני
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה - היו"ר
אתי לבני
מוזמנים
סנ"צ ארנה נחמני - יועצת משפטית, מנהלת ההגירה, המשרד לביטחון פנים
פקד תמר בייט-שרון - קצין מדור חקירות, המשרד לביטחון פנים

עו"ד שרה ליפשיץ-שאול - משרד הפנים

מיכאל בבלי - נציבות האו"ם לפליטים

רום לבקוביץ' - מוקד סיוע לעובדים זרים

אלוסיין סווארי - יו"ר, המרכז האפריקאי לקידום פליטים
דניאל עולמי - המרכז האפריקאי לקידום פליטים
בעיו יוהנס - המרכז האפריקאי לקידום פליטים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
דרורה רשף
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
קבלת מעמד פליט לשוהים בלתי חוקיים
היו"ר גאלב מג'אדלה
צהרים טובים לכולם. ברשותכם, נפתח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה. הוגשה הצעה לסדר: קבלת מעמד פליט לשוהים בלתי חוקיים, של חברת הכנסת אתי לבני. אנחנו שמחים שחברת הכנסת אתי לבני הגיעה לוועדה שלנו עם הצעה חשובה.

אין פה נציגות למשרד המשפטים? איך אפשר בלי משרד המשפטים?

חברת הכנסת אתי לבני, הבמה שלך, בבקשה.
אתי לבני
כן. אני אציג את הנושא. אני נדרשתי לנושא הזה מתוך כיסוי בעיתונות שיש מאות, מאות אנשים בארץ, כמה מאות רבות, שמבקשים מעמד של פליט, ושזאת אחת הדרכים לקבל אשרת שהייה בישראל, לבקש להיות מוכר כפליט. נעשה באמצעי הזה, בדרך הזאת, שימוש לרעה, שיש חדירה והסתננות לישראל מדרום, ממצרים, מאפריקה, ואנשים נכנסים ואחר כך מבקשים מעמד של פליט, ונמצאים פה בכל מיני צורות של הכרה - כל עוד הם מבקשים את הבקשה, כל עוד דנים בהם, כל עוד נותנים להם אשרת שהיה זמנית - ומדובר על מאות רבות של פליטים, או של אנשים, שבדרך זאת, של שימוש באמצעי זה של היותם פליטים, הם מבקשים להישאר בישראל. וחשבתי שכדאי לדון בזה ולראות האם לא פתחנו איזה פתח לכניסת עובדים זרים או שוהים בלתי חוקיים, והכשרתם בצורה שאנחנו לא רוצים לתת לה לגיטימציה. ואכן, אני רואה שבשנים האחרונות, מאז 2003, כמות הבקשות היא יחסית גבוהה - מעל אלף בקשות - וגם השנה זה בטח יגיע למעל לאלף בקשות.

אני מבינה שלוועדה המייעצת מגיעים כל חודש, או כממוצע שנתי, כ-250 איש לדיון, אישור והכרה. והייתי רוצה להעלות לדיון מהיר את השאלה האם הדרך הזאת מנוצלת לרעה, האם כמות הפליטים היא מעבר למטרה שהחקיקה, או שהאו"ם אפשרו והאם אנחנו מתנהגים בקלות או בקושי בנושאים האלה.

מה זה 350 איש נמצאים בשלבים שונים של הליך בקשה, ויש 680 זמניים, ויש עוד כאלה שהוכרו?
מיכאל בבלי
אלה קבוצות שונות לחלוטין.
אתי לבני
כן. אני שאלתי. לא ביקרתי. אבל נראה שיש קצת אינפלציה בנושא הזה.
מיכאל בבלי
הסבר יינתן בשמחה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה.
מיכאל בבלי
נתחיל מהמספרים - או מהודעה בת משפט אחד: מדינת ישראל עושה בדיוק מה שהיא נדרשת לעשות לפי האמנה לפליטים מ-1951 שהיא חתומה עליה. מדינת ישראל היא הריבון היחיד שמחליט מי פליט במדינת ישראל ומי לא פליט במדינת ישראל. ההחלטה היא של ועדה מייעצת ושל שר הפנים. האו"ם מסייע בתהליך של קבלת הבקשות והעברתן הלאה לאחר ראיון ובדיקה.

אני חושב, אבל, שהדבר החשוב ביותר הם המספרים, כי דומני שהם עונים לדאגה. במדינת ישראל יש היום - וזה אומדן, ואני אסביר מיד למה זה אומדן - בין 120 ל-170 פליטים מוכרים. בכל מדינת ישראל, מכל השנים, יש בין 120 ל-170 פליטים מוכרים. האומדן הוא אומדן, משום שלאנשים האלה, כשהוכרו כפליטים, יותר קל להגר לארצות אחרות. קנדה, למשל, מקבלת יותר בקלות אדם שהוכר כפליט במקום אחר. ויש עדיין ארצות בעולם שהן יותר אטרקטיביות מישראל, ושיש זרימה אליהן.


(היו"ר אתי לבני 13:00)


320 איש מחכים בשלבים שונים להחלטה בעניינם. חלק מחכים לוועדה – המספרים שיש לך הם המספרים שהיו. שאינם. אני מדבר על המצב היום. 320 איש מחכים להחלטה בוועדה בשלבים שונים, או מחכים לראיון עדיין, כי הבקשה הגיעה רק עכשיו. הם אנשים שמצפים למה שיקרה אתם.
היו"ר אתי לבני
כמה זמן הם מחכים?
מיכאל בבלי
זה תלוי. חלק חודש חודשיים, חלק יכול לקחת יותר – שנה, שנה וחצי.
היו"ר אתי לבני
למה שנה, שנה וחצי?
מיכאל בבלי
משום שבוועדה אין אפשרות להביא כל אדם מיד. הוועדה רואה, לא 250, אלא בין 150 ל-200 תיקים בשנה. מספר הבקשות יותר גדול ומספר התיקים שעולה לוועדה יותר גדול, ומפעם לפעם הוועדה מתכנסת לישיבות מיוחדות כדי לנסות ולסגור את הפער.
היו"ר אתי לבני
אלה שלא מוכרים, מגורשים?
מיכאל בבלי
לא. השאלה הזו איננה אלי. זו שאלה למשטרה. האו"ם לא מגרש אף אחד.

ישנם עוד כ 680 יוצאי ארצות משבר. מה זה? כאשר עובדים – לרוב עובדים זרים, חוקיים או לא חוקיים, שהיו בישראל, וארצם החלה לבעור. האום פנה למדינה וביקש רשות לאנשים האלה להישאר עד גמר המשבר. יש ברשימה הזו ארבע ארצות כאלה, ועוד שתי קבוצות: אתיופים ממוצא אריתראי, ואריתראים בקבוצה מסוימת. אלה יושבים בארץ בזכות. הם לא פלשו לארץ, הם קיבלו רשות ממדינת ישראל להישאר בה עד שייגמר המשבר. כך, למשל, בקבוצה הזו יש אנשי סיירה ליאון, שלפי בקשת שר החוץ ושר הפנים, יציאתם נדחתה עד ה-28 בפברואר. ב-28 בפברואר ההגנה עליהם מסתיימת. אם מדינת ישראל תרצה להשאיר אותם לתקופה נוספת, זו זכותה. הגנת האו"ם, בקשת האו"ם, מסתיימת. אנחנו מחכים עכשיו לראות מה קורה עם הבחירות בליבריה, אחרי ליבריה נראה מה קורה עם חוף השנהב – זה ייקח יותר זמן. קונגו – עשוי לקחת הרבה יותר זמן, משום שקונגו זו מדינה שעושרה מביא ללחץ מתמיד, הן של שכנותיה והן של אנשים בתוכה, לערעור השלטון, וזו בעיה רצינית. אבל יתר הארצות - המשברים הם בשלבי סיום. תהיינה בעתיד ארצות אחרות. אבל זו לא אוכלוסיית קבע בישראל, אלה 680 איש שהורשו להישאר עד לגמר המשבר, וכשהמשבר נגמר, זה מסתיים.

בפרסומים בעיתונות הופיע, למשל, משפט - רק כדי להדגים את הקשר בין הפרסום לבין המציאות – בעיתונות הופיע דובר מהמשטרה, שאמר: "מאות רומנים, סינים ובולגרים, מסתובבים עם ניירות האו"ם". במדינת ישראל ב-15 השנים האחרונות, שני רומנים קיבלו ניירות, סיני אחד, ואף בולגרי. המספרים שאני נותן הם מספרים מוסמכים. כך שאני חושב שהבעיה איננה הבעיה שמוצגת בעיתונות, ושזה חלק מהצגה שמקובלת בכל אירופה היום. מנצלים אותנו לרעה כדי לפלוש לארצנו היפה, לצרפת היפה או להולנד היפה. אין פלישה. דוגמה, מספרים: הסודנים שפלשו לארץ - דרך אגב, הבעיה בגבול סיני היא בעיה חמורה, לא רק מבחינת ההברחה הזו, מבחינות אחרות שקשורות למדינת ישראל, לנשק, לביטחון, לסמים. זה לא נוגע לי. אבל מה שנוגע לנו - יש שלושה מיליון פליטים סודניים במצריים. 62 עברו בשנה האחרונה לישראל.
היו"ר אתי לבני
מה זה אומר?
מיכאל בבלי
זה אומר שהבעיה איננה בעיה שמסכנת את קיומה של מדינת ישראל, או את אופייה, או את צבעה.
היו"ר אתי לבני
כמה סודנים קיבלו מעמד של פליט?
מיכאל בבלי
אף אחד לא, כי לפי החוק למניעת הסתננות, הם אזרחי אויב, והם לא קיבלו מעמד פליט. יש אני חושב שניים או שלושה סודנים ותיקים, שהם בארץ מזה כעשרים שנה, שקיבלו מעמד פליט, אבל פחות מיד אחת. ה-62 הללו יושבים בכלא, פרט לאישה שהתפרסמה שעברה עם ילדים, ושאותה האו"ם הוציא – יחד עם ממשלת ישראל – מהכלא ביום חמישי האחרון, והיא יושבת עכשיו בקיבוץ ומברכת את יומה יום יום. ואני רוצה לציין כאן את שיתוף הפעולה הטוב שהיה עם שלטונות ישראל ועם משטרת ההגירה כדי לפתור את הבעיה של האישה ושלושת הילדים. קודם לקחו אותה לתוך הכלא בניגוד לכללי, כדי שהיא לא תשכב בחדר האוכל של מג"ב בקציעות, ואחר כך אפשרו את יציאתה לקיבוץ. זה יפה. אבל אלה ממדי הבעיה, כך שדומני שאין בעיה.
היו"ר אתי לבני
זאת אומרת, הפרסומים וכל ההתייחסויות היו לא נכונים ולא מדויקים.
מיכאל בבלי
בשבוע הבא, אני חושב, את תמצאי בעיתונות – עד כמה שאני יודע – מאמר ענק על הנבזות של המדינה ושל נציבות הפליטים של האו"ם, שלא נותנת לאף אחד את מה שמגיע לו, והם קמצנים איומים, ומגיע להרבה יותר אנשים, ולא נותנים להם. וכל מיני עורכי דין יסבירו למה אנחנו לא בני אדם.
היו"ר אתי לבני
יש גם בעיה כזאת? לא שאתם לא בני אדם, אלא שאתם מחמירים במיוחד?
מיכאל בבלי
לא. אנחנו מנסים ללכת בדיוק לפי האמנה, אנחנו לא מנסים לנצל את חוות הדעת שלנו, לא לפתרון בעיות סוציאליות ולא לפתרון בעיות הומניות. לכך יש במדינת ישראל מנגנונים אחרים, ולמשרד הפנים יש ועדה הומניטרית, ואנחנו לפעמים באים לוועדת הפליטים ואומרים: רבותיי, זה קייס שבדקנו אותו, הוא לא פליט על פי האמנה, אבל אסור בשום פנים ואופן להחזיר אותו לארצו. אנחנו מבקשים מהוועדה ההומניטרית לדון בו. וזה קורה גם כן. ופה יושבת חברה בוועדה מטעם משרד הפנים. אנחנו מנסים להקפיד. אנחנו אמנם לא חותכים בסכין חד. לפי אמנת האו"ם: When and doubt - אם יש ספק - אז לקולא. אז כשיש לנו ספק, אנחנו לקולא.

אבל ברוב המקרים המצב די ברור. אנחנו יושבים על מקרה, אנחנו בודקים את המקרה במאגר המידע של האו"ם בז'נבה. אנחנו בודקים אמינות של מסמכים - אף פעם לא עם שם האיש - בארץ המוצא, באמצעות המקביל לי. נציג האו"ם בארץ המוצא מקבל מאתנו מסמך בלי שם, בלי שום אמצעי מזהה, ואנחנו שואלים אותו: תגיד, השופט הזה, שחתם על הצו הזה, קיים או לא קיים? בית המשפט הזה, קיים או לא קיים? הניירות המוצעים האלה, קיימים או לא קיימים? תמצא לנו קטע מתוך עיתון. האיש טוען שהסיפור שלו התפרסם ב-3.2.96 בעיתון כזה וכזה. תמצא לנו בארכיב את העיתון הזה. לא אומרים לו מה שם האיש שמחפש. אנחנו צריכים את העיתון מהתאריך הזה. על כל פנים, אנחנו לא - אין סנטימנט בזה. כל הערך של עבודת האו"ם ועבודת הבדיקה הזאת, תלויה לחלוטין ביכולת להיות אובייקטיבי, נאמן לאמנה, וישר עם עצמך ועם האיש שיושב מולך, שגם אם הוא לא פליט אלא אדם שברח מרעב ומחפש פרנסה, גם אז הוא ראוי להקשבה, לתשומת לב, גם אם לא למעמד.
היו"ר אתי לבני
יש מקרים שאם כן נותנים מעמד מסיבות הומניטריות?
מיכאל בבלי
לא קיים. קודם כל – אנחנו לא נותנים מעמד. המדינה נותנת, התשובה היא לא. אבל קורה שהמדינה אומרת: ניקח את המקרה הזה וניתן אותו לוועדה ההומניטרית, משום שזה אדם שזקוק. המלצה למעמד פליט כי אדם רעב או יש לו ילד חולה, או שיש סרטן במשפחה ואין ריפוי בארצו - לא מעמד פליט. משהו אחר.
היו"ר אתי לבני
כמה כאלה מתקבלים בשנה, אתה יודע?
מיכאל בבלי
לא. אין לי מושג. זו ועדה הומניטרית.
שרה ליפשיץ-שאול
הוועדה המוניטרית דנה בכל כך הרבה - מגוון רחב של מקרים. אתה זוכר כמה מקרים העברנו דרך הוועדה?
מיכאל בבלי
שבעה, שמונה.
שרה ליפשיץ-שאול
לא הרבה. משהו כזה.
היו"ר אתי לבני
זאת אומרת, אתם מפנים מהוועדה שלכם?
מיכאל בבלי
אנחנו מקבלים תיק, אנחנו מביאים אותו לוועדה הבין משרדית, ואנחנו אומרים: רבותיי, אנחנו רוצים להביא בפניכם מקרה של אדם, לא זה, ולא זה, ולא זה. ובכל זאת, אם אנחנו נכריח אותו לחזור לארצו, אנחנו גומרים אותו, גומרים את בריאות ילדו, נותנים לסרטן של אישתו להתפרץ. ואז הוועדה ממליצה שהתיק יוגש לוועדה ההומניטרית. ואני מניח שתיק שמגיע לוועדה ההומניטרית עם המלצה של ועדת הפליטים - - -
שרה ליפשיץ-שאול
שחתומה על ידי שר הפנים.
מיכאל בבלי
שחתומה על ידי שר הפנים – שר הפנים חותם על ההמלצה הזאת - יש לה יותר משקל מאשר סתם פניה שלנו.
היו"ר אתי לבני
את יכולה להגיד לי כמה מקרים כאלה מועברים ומתקבלים?
שרה ליפשיץ-שאול
אני צריכה לבדוק. ממה שאני יודעת - בודדים מאד.
מיכאל בבלי
מאתנו, בשנתיים-שלוש האחרונות, שבעה שמונה מקרים.
שרה ליפשיץ-שאול
ואני לא יודעת להגיד לך כמה מהם קיבלו מעמד הומניטרי.
היו"ר אתי לבני
ואתם מקבלים גם ממקורות אחרים, חוץ מהוועדה הזאת?
מיכאל בבלי
כל אדם יכול לגשת.
שרה ליפשיץ-שאול
לוועדה ההומניטרית כל אדם יכול להגיש בקשה, אבל זה ללא קשר לפליטות. זה טעמים אחרים. זה מספר רב מאד של מגישים.
היו"ר אתי לבני
אבל אלה שוהים בלתי חוקיים.
שרה ליפשיץ-שאול
כן.
מיכאל בבלי
טשטוש הגבול בין המעמד לפי האמנה לבין הצורך לעזור לאדם בצרה, יוסיף עוד קריטריון אחד לדיון שלא קיים. רחמים. אני מרחם על מישהו, לכן מגיע לו, אני לא מרחם על מישהו, לכן לא מגיע לו. חס וחלילה. שלא נגיע למצב כזה.
שרה ליפשיץ-שאול
אני רוצה לעשות רק כמה השלמות. לעניין סוג האשרה – כשבן אדם מגיש בקשה וטוען שהוא פליט, ונציבות האו"ם לפליטים סבורה שיש שמץ של משהו שמצריך בדיקה, היא מפנה אלינו את התיק.
מיכאל בבלי
קודם הוא מוזמן לראיון. תהליך ארוך של בדיקה.
שרה ליפשיץ-שאול
בוודאי. ברגע שמחליטים שתיקו אמור להיות מועבר לוועדה, מקבל ב1, שזו אשרת שהייה ועבודה, עד להכרעה בוועדה. פליט מוכר, מי שנחשב במדינת ישראל פליט מוכר, זוכה ל-א5. ואלה המקרים הבודדים - זה 13 בשנה בערך בשלוש השנים האחרונות, לפי המספרים. זאת אומרת: כשאנחנו מדברים על פליט מוכר, זה רק כאלה שיש להם א5. וחשוב לי להגיד את זה, כי לפעמים יש איזהו טשטוש בין המעמדים.
מיכאל בבלי
ב-2002 היה יותר, משום שהיה "בקלוג" אתיופי, ואז היו כ-45 או 50.
היו"ר אתי לבני
זאת אומרת, מתוך ה-250 שמגיעים לוועדת הפליטים, הממוצע הוא 13.
מיכאל בבלי
150 עד 250.
שרה ליפשיץ-שאול
בין 150 ל-250 בשנה, והכי הרבה היו 15.
מיכאל בבלי
15-18 תיקים ל"סשן".
היו"ר אתי לבני
יש מדינות שבאופן אוטומטי יקבלו הכרה? למשל קונגו?
מיכאל בבלי
קונגו יקבל באופן אוטומטי הכרה בלי בדיקת המקרה האישי. הוא צריך להוכיח שהוא קונגולזי, ואז יש אישור של מדינת ישראל לקונגולזים להישאר פה, עד שמסתיימת המלחמה.
היו"ר אתי לבני
זאת אומרת: נניח שאפשר להביא כמויות גדולות של קונגולזים, יקבלו אשרה של שנה כלשהי, עד שיגיעו לוועדה.
מיכאל בבלי
לא יגיעו לוועדה.
היו"ר אתי לבני
למה? אז ייבדק המקרה האישי שלהם.
מיכאל בבלי
אם האדם מגיש בקשה אישית בנוסף לבקשה הקבוצתית, הוא מבקש מקלט רגיל במדינת ישראל. הוא לא שונה מכל אחד אחר. אני אתן לך דוגמה. יש כ-80-90 סיירה-ליאונים בארץ. ה-80 או 90 האלה, רובם הגדול הגיש בקשה למעמד אישי כפליט. אני חושב ששלושה קיבלו מעמד אישי כפליט, האחרים יעזבו ב-28 בפברואר. או לא. תלוי מה שמדינת ישראל תחליט לעשות.
ארנה נחמני
אני רוצה לציין מספרית כמה נמצאים במקומות משמורת ומעוכבים מכל מיני סיבות, לאו דווקא הסיבה שהם מעוכבים על ידי האו"ם עצמו, על ידי הוועדה של מיקי בבלי, אלא גם כאלה שטוענים לפליטות מעבר לזה. יש לנו כרגע 49 סודנים שאין לנו מה לעשות אתם. כלומר: הם לא מוכרים על ידי האו"ם, אי אפשר להחזיר אותם למצרים, יש בעיה אתם והם כל הזמן מסתננים מהגבול. הגדילה לעשות הגברת הזאת שנכנסה עם ילדים – לא היה אכפת לה להיכנס עם שלושה ילדים לארץ - וכולם טוענים, אל"ף, שלא טוב להם במצרים, ו-בי"ת, שהם באו לפה בענייני עבודה, וזו בעיה. זו בעיה שלפי הערכתנו רק תלך ותגדל.
היו"ר אתי לבני
עוד פעם. תסבירי לי את זה. הסודנים עוברים את הגבול דרך מצרים, ומבקשים מעמד פליט או לא מבקשים?
ארנה נחמני
הם טוענים לפליטות. זה שהם לא יכולים לקבל פליטות מכל מיני סיבות - - -
היו"ר אתי לבני
בגלל שזו ארץ אויב?
ארנה נחמני
כן. ומצד שני, הם אומרים: גם אל תחזירו אותנו למצרים, כי יש כאלה שהחלו הליך של פליטות במצרים. הם אומרים: גם שם רע לנו, גם שם לא טוב לנו - ואנחנו יכולים להיתקע הרבה זמן, גם עם כאלה שיש להם ילדים ומשפחות שעברו את הגבול. וככל שזה יהיה קל, יעברו אותו יותר בקלות, ויותר כדאי להם להישאר פה מאשר במצרים, או לחילופין בסודן.
היו"ר אתי לבני
ולא מגרשים אותם?
ארנה נחמני
יש בעיה להרחיק אותם דרך הגבול המצרי. היום יש לנו בעיה עם המצרים.
היו"ר אתי לבני
מהי הבעיה?
ארנה נחמני
שלא יודעים – אולי מיקי ירחיב על זה.
מיכאל בבלי
מדינת ישראל, באמצעות השגריר שלה בקהיר, ובאמצעות השגריר המצרי בישראל. האו"ם, באמצעות נציגו בקהיר, ובאמצעות שגריר מצרים בז'נבה – ארבע נקודות - פועלים להחזרת כל הסודנים למצרים. יש סיבה אחת יסודית: בקשת מקלט איננה שופינג. אתה לא עובר מארץ לארץ לראות איפה הכי טוב. הם התחילו את התהליך במצרים – מקומם במצרים.

בי"ת - הסיבה שישראל לא מחזירה אותם בכפייה למצרים – קיימת סכנה של החזרתם על ידי מצרים לסודן. סודני שיחזור מישראל לסודן, גורלו לא הייתי אומר בלתי צפוי, גורלו צפוי.
רום לבקוביץ'
והיו כבר שני מקרים אלה לפחות.
מיכאל בבלי
לא. זה משהו אחר. היו שני מקרים לפני כ-11 שנים שהוחזרו לירדן, ירדן החזירה אותם לסודן, והם נתלו. אבל היה מקרה שיותר מדאיג אותנו, וזה מקרה שקרה לפני כשנה. הוחזרו כ-11 סודנים למצרים, והאו"ם במצרים היה צריך לעצור אותם בדרום מצרים, באסואן, לפני שהם עברו.
היו"ר אתי לבני
למה?
מיכאל בבלי
כי עמדו להחזיר אותם לסודן.
היו"ר אתי לבני
והם היו הורגים אותם?
מיכאל בבלי
אני לא יודע מה הייתה עושה סודן. אני יכול לנחש שזה לא היה עוזר להם בחיים.
היו"ר אתי לבני
כלומר, למרות שהם התחילו בהליכים במצרים, הם מגורשים.
מיכאל בבלי
כן, משום שהם עברו לישראל. זאת אומרת: אתם לא רוצים מקלט במצרים, אז תעזבו אותנו במנוחה.
היו"ר אתי לבני
כמה סודנים יש בארץ?
מיכאל בבלי
62.
היו"ר אתי לבני
ובאיזה מעמד הם? הם בבתי הסוהר?
ארנה נחמני
מתוכם 69 כרגע במשמורת.
היו"ר אתי לבני
מה זה משמורת? בית סוהר?
מיכאל בבלי
כלא מעשיהו.
ארנה נחמני
אני לא יודעת אם כולם במעשיהו.
היו"ר אתי לבני
זה יכול להיות גם בקיבוץ, עם גדר?
ארנה נחמני
לא. לא.
מיכאל בבלי
קיבוץ לא נחשב לבית סוהר. יש בקיבוצים כרגע 11 סודנים.
היו"ר אתי לבני
מתוך ה-62.
ארנה נחמני
כמו שאמרתי, יש בעיה אתם, לא לכאן ולא לשם. לא להקיא ולא לבלוע. אחת מהבעיות המרכזיות זה בקטע של הסודנים.
מיכאל בבלי
זה לכבודה של מדינת ישראל שהיא לא מחזירה אותם, עד שהיא לא תקבל התחייבות שלא יאונה להם רע במצרים. לכבודה של מדינת ישראל.
ארנה נחמני
כן, אבל אין מה לעשות אתם.

הדבר הנוסף זה 99 אתיופים, שכרגע נמצאים במשמורת. אותם אתיופים בעצם נדחו על ידי האו"ם.
מיכאל בבלי
לא על ידי האו"ם, על ידי מדינת ישראל. רבותיי, האו"ם לא מחליט במדינה הזאת.
ארנה נחמני
בכל מקרה, הבקשה שלהם לפליטות נדחתה. הם כרגע מעוכבים בהנחיית בית המשפט - יש צו עיכוב לגביהם. הם טוענים טענה אחרת: אל תחזירו אותנו לאתיופיה, אנחנו רוצים לעבור לקנדה, ותאפשרו לנו לשהות בארץ, ואני לא יודעת איך – הם רוצים להשתחרר ממשמורת, כמובן, תאפשרו לנו להיות בארץ, עד שיחליטו אם נעבור למדינה שלישית, לקנדה. גם זאת בעיה. אני מציגה את הבעיה, כרגע, לא עמדה שלנו כזאת או אחרת, כי זה כמובן משותף למשרדי ממשלה אחרים.
היו"ר אתי לבני
מה זה לעבור לקנדה? אז שיהיו פליטים בקנדה.
ארנה נחמני
אז הם אומרים: אנחנו נישאר פה עד שקנדה תאשר.
מיכאל בבלי
עד שקנדה תיתן ויזה.
ארנה נחמני
זה מה שהם מבקשים.
שרה ליפשיץ-שאול
חשוב להבהיר שרובם בכלל לא פנו לשלטונות קנדה, ומי שכן פנה – זה תהליך מאד ארוך שלוקח לפחות שנה, שנה וחצי.
דניאל עולמי
רובם פנו, ורובם קיבלו גם מכתבים.
ארנה נחמני
זה לא המידע שיש אצלנו - - -
דניאל עולמי
אז יש לך מידע מוטעה.
ארנה נחמני
וזה גם לא המידע שאומת עם השלטונות בקנדה.
דניאל עולמי
אני מתנצל, יש לך מידע מוטעה.
ארנה נחמני
זו שאלה אחרת, איך המדינה רואה את עצמה, מה היא עושה עם ההסתננות הזאת.
היו"ר אתי לבני
הם הסתננו מהגבול המצרי?
ארנה נחמני
חלקם הגדול הסתנן.
מיכאל בבלי
אני רוצה לתקן. עד שנה מסוימת, חלקם הגדול הגיע באופן חוקי. החל מהשנתיים-שלוש האחרונות, הדרך העיקרית היא הסתננות.
שרה ליפשיץ-שאול
בכל מקרה פסק דין בעניינם צריך להינתן באחד בדצמבר, כרגע זה עומד כך.
היו"ר אתי לבני
פסק הדין לאפשרות שהיה בארץ?
שרה ליפשיץ-שאול
כן. ומדינת ישראל מתנגדת לזה.
ארנה נחמני
ושחרור ממשמורת, כמובן.
דניאל עולמי
אני רוצה רק להבהיר, שאכן מדובר בשני דברים נפרדים. - - - ובישיבה שהייתה לנו עם שגריר קנדה בארץ לפני שבוע, הם כן אמרו לנו בפירוש שמועד קבלת ההחלטה לגבי כל מבקש להגר לקנדה, קוצר לשישה עד שמונה חודשים. ככה שלא מדובר בשנה או שנה וחצי כמו שהמדינה טוענת.
שרה ליפשיץ-שאול
אני לא חושבת שזה המקום להיכנס לדיון.
ארנה נחמני
אני לא נכנסת, אני פשוט מביאה את הבעיות.

וצריך להביא בחשבון שגם אם תהיה הכרעה להשאיר אותם בארץ, גם זה יהיה דבר שצריך להתייחס אליו.

הדבר האחרון, זה הנושא של כמה שהם כרגע מעוכבי או"ם, זאת אומרת שהאו"ם מטפל בעניינם והם נמצאים במשמורת. יש לנו 68 כאלה מארצות שונות, ויש לנו אפילו לא מארצות אפריקה. יש אחד מהפיליפינים, אחד מקזחסטאן ואחד מתורכי. היתר הם ממדינות אפריקה כאלה ואחרות, ביניהם אתיופים, סודאנים, סומאלים ואחרים.
היו"ר אתי לבני
זאת אומרת, הם מחכים לוועדה, והם מחכים במשמורת.
ארנה נחמני
הם מחכים לדיון בעניינם. כן, במשמורת.
רום לבקוביץ'
בכלא.
מיכאל בבלי
כאשר אדם פונה אלינו ממשמורת בפעם הראשונה - לא לפני שהוא נעצר, אלא מהמשמורת - אנחנו מבקשים קודם כל עיכוב גירוש, עד שאנחנו נוכל לדבר אתו. אחרי שאנחנו מדברים אתו, ורואים שהוא פונה בבקשת מקלט, אנחנו מבקשים ממשרד הפנים לשחרר אותו ממשמורת להמשך הטיפול בעניינו. אנחנו לא אוהבים לראיין אדם ראיון יסודי במשך ארבע שעות, כשהוא יושב בבית סוהר. והמספר הזה של ה-68 – נראה לי שהוא מוטעה.
ארנה נחמני
68 הגישו בקשות וכרגע הם מעוכבים.
היו"ר אתי לבני
ואתם מבקשים לשחרר אותם?
מיכאל בבלי
לא, אנחנו לא מבקשים לשחרר אותם עד שאנחנו מדברים אתם.
היו"ר אתי לבני
ואחרי שדיברתם אתם?
מיכאל בבלי
אנחנו נראיין אותם, והם יצטרפו לאלה שמחכים להחלטה.
היו"ר אתי לבני
במשמורת או לא במשמורת?
מיכאל בבלי
אם אנחנו רוצים להגיש אותם לוועדה, אנחנו מיד מבקשים לשחרר אותם מהמשמורת. ככלל.
היו"ר אתי לבני
ואם לא? אם אתם לא מגישים אותם, הם נשארים במשמורת, הם מגורשים?
ארנה נחמני
הם נשארים במשמורת, מיועדי הרחקה.
מיכאל בבלי
אין היום יותר כאלה שלא מגישים אותם. גם כאלה שאנחנו חושבים שאינם נופלים במסגרת האמנה, מובאים לדיון מקוצר בוועדה. דיון מקוצר בוועדה, בניגוד לדיון מלא בוועדה, זה כשהחומר נשלח באימייל לחברי הוועדה, שעונים באימייל ולא מוגש לדיון סביב שולחן בישיבה החודשית, שזה עמוס מאד.
היו"ר אתי לבני
כמה זמן התהליך?
מיכאל בבלי
אם כל מי שצריך לעשות את חלקו יעשה את חלקו, זה יהיה חודש וחצי.
היו"ר אתי לבני
ואז הם במשמורת.
מיכאל בבלי
ואז, אדם שקיבל סירוב, הוא לא שייך יותר לתהליך.
היו"ר אתי לבני
במשך כל התהליך הזה הם נמצאים במשמורת.
מיכאל בבלי
בעיקרון, כל מי שראוי להיות מוגש לדיון, אנחנו מבקשים את שחרורו.
היו"ר אתי לבני
זאת אומרת שאת כולם אתם מגישים, או בהליך מהיר או בהליך איטי.
מיכאל בבלי
בהליך המהיר לא משחררים. הם נשארים במשמורת.
שרה ליפשיץ-שאול
אולי הרעיון שעומד מאחורי ההשארה במשמורת הוא, שכשבן אדם שהוא שוהה בלתי חוקי שוהה פה שנתיים, שלוש וארבע שנים, ולא פנה, ורק כשהוא על סף טיסה או על סף דיון הוא פתאום אומר: רגע, אני פליט - זה קצת מעורר חשד. ולכן המדיניות שלנו, שהיא בעצם מתואמת והיא על דעת חברי הוועדה, היא שבודקים אותם, הבדיקה הראשונית תיעשה כשהם במשמורת, ואם באמת יש מקום לשחרר אותם אז אנחנו משחררים. אם לא – זה באמת נעשה בהליך המהיר, והם מורחקים מן הארץ. כי החשש הוא שברגע שנשחרר, גם אם הם יסורבו – לך תמצא אותם.
ארנה נחמני
עוד שני דברים קטנים לסיום. האחד - יש מספרים בודדים של אנשים שטוענים שהם ממדינת מלחמה כלשהי, כשהאו"ם בדק, לא זיהו אותם כבעלי נתינות של אותה מדינה. הם מתעקשים שהם שייכים לאותה מדינה, ואז הם יוצרים שוב, אצלנו, בעיה, כי הם לא משתפים פעולה, ואין מדינה אחרת, המדינה שאולי הם באמת שייכים אליה, שהם נותנים לנו את הפרטים שלה ואפשר לתאם את ההרחקה שלהם, וגם אלה אנשים שנשארים לפעמים במשמורת, עד שאנחנו מזהים.
היו"ר אתי לבני
כמה?
ארנה נחמני
מספרים בודדים. אני לא הבאתי אתי את המספר המדויק.
היו"ר אתי לבני
בערך? עשרים? מאה?
ארנה נחמני
לא, הרבה פחות. בודדים. פחות מעשרה.

דבר שני, לפעמים אנחנו כן רואים את הנושא הזה של ניצול ההליך הזה מול האו"ם, בהסתובבות עם כל מיני ניירות שכביכול נחזים להיות מסמכים כאלה שהם מסמכי או"ם, שמודיעים להם שהבקשה שלהם התקבלה, וזה גם קורה.
מיכאל בבלי
הם גם מזייפים תעודות זהות ישראליות.
ארנה נחמני
נכון, נכון. זה כמו כל זיוף.


היו"ר גאלב מג'אדלה – 13:25
היו"ר גאלב מג'אדלה
מי עוד רוצה, בבקשה, לקבל זכות דיבור?
ענת בן דור
אני. אני מאוניברסיטת תל אביב, מהתוכנית לזכויות פליטים.

אני חושבת שמאד חשוב, בדיון שאנחנו עורכים היום, להבחין בין שני מישורים - האחד, הוא המישור המהותי. במישור המהותי מדינת ישראל קיבלה החלטה – אני חושבת שהיא לכבודה של מדינת ישראל, והיא גם, משפטית, מחייבת את ישראל – לקלוט פליטים בישראל, אנשים שיש סכנה אמיתי ת לחייהם.

המישור האחר הוא מישור הפרוצדורה, איך עושים את זה, איך מפעילים את המערכת. כל השאלות שמתעוררות פה, אם יש ניצול לרעה, אם אין ניצול לרעה, מספרים, וכן הלאה. ואני ממש מזהירה ממצב שבגלל בעיות פרוצדורליות – שאולי קיימות, אולי לא קיימות ואולי העיתונות מנפחת אותן - אנחנו נפגע בהתחייבות המהותית. כי אנחנו מדברים שוב, בפירוש, על חיי אדם. זו אזהרה ראשונה, לא לפגוע במחויבות העקרונית ליישום מעמד.

אחר כך, לעניין הפרוצדורה, אני חושבת, כמו מר בבלי - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
כלומר, את אומרת , בצורה הכי מסודרת, שישראל תמשיך להיות מחויבת לאמנה.
ענת בן דור
חד וחלק. ולא רק זה. אני אומרת: המחויבות הזאת היא משפטית. ישראל חתמה על מסמך, המסמך מחייב אותה, גם בית משפט עליון אמר: אתה לא מחזיר אדם למקום שבו יש סכנה לחייו או לחירותו. משמע, כל אדם שיש טענה שיש סכנה לחייו או לחירותו, קמה לפחות החובה לשמוע אותו ולברר את העניין לאשורו. אני מסכימה - יתכן שאחרי בירור יסתבר שהטענה הזאת אינה מבוססת, והאדם הזה יידחה. אבל ישראל חייבת בבירור.

הטענה שנשמעה בתקשורת הייתה, שבזמן שאנשים מחכים לבירור, הם נהנים, הם זכו, הם הכשירו את מעמדם וכן הלאה. אני אומרת: העניין הזה הוא חובה - ישראל חייבת לשמוע. יתכן, אגב, שישראל יכולה לשפר את הליכיה ולעשות את הבדיקה הזאת מהר יותר, ועל ידי כך "לחסוך" במירכאות את זמן ההמתנה – אם אנחנו חושבים שהוועדה הבין משרדית לא מספיק שתתכנס פעם בחודש, ואם אין היא יכולה להתכנס במועד תדיר יותר, אז אולי מדינת ישראל צריכה להקים גוף מקצועי שעיסוקו בכך, ויישב כל יום.
היו"ר גאלב מג'אדלה
טוב. אנחנו רוצים לסכם את הדיון.
דניאל עולמי
סליחה, אני קודם רוצה לחדד כמה דברים לגבי הנתונים. במה שקשור לגבי האתיופים – אני רוצה לחזור שוב ולומר שמדובר ב-72 - - -
שרה ליפשיץ-שאול
78.
דניאל עולמי
72 פליטים אתיופים שכרגע יושבים בבית סוהר.
שרה ליפשיץ-שאול
הם לא פליטים.
רום לבקוביץ'
· - - להשתקע בישראל. כרגע יש גוף שמכיר אותם, הוא לא מוכר על ידי האו"ם, הוא מוכר על ידי גוף קטן יותר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אפשר לאפשר לכבודו להגיד את מה שהוא חושב?
דניאל עולמי
אלה אנשים שיושבים בבית סוהר, ושכבר הגישו בקשה, או שאנחנו הגשנו בקשה בשמם, על מנת שיוכלו להגר לקנדה. חשוב כאן להדגיש – מה שגם כבודה אמרה - שבאמת יש גם פליט על בסיס הומניטרי, ואני לא מסכים לחלוקה הזאת שצריך ועדה הומניטרית, כביכול, לאותם פליטים שאולי סובלים מכל מיני בעיות אישיות, כלכליות, סוציאליות, שהם ייגשו לוועדה ההומניטרית, והאו"ם בעצם מתנער מאחרית עליהם.

בנוסף, יש 70 סיירה ליאונים. 68 אכן נהנים מאותו מעמד פליט זמני, או מאותה הגנה, שאני לא יודע איך להגדיר אותה ואני לא יודע אם היא קיימת במדינות אחרות, אבל בלי שום קשר - שניים מהם יושבים כרגע בבית הסוהר. אז אני לא יודע - את השאלה הזאת אני רוצה לשאול באמת את מר בבלי. איך זה יכול להיות ששניים מאותה קבוצה שאתם אומרים שכן נהנית מאותו מעמד, יושבים בבית סוהר.

אני רוצה אולי רק להוסיף עוד כמה משפטים על הבעיה בכלל. אנחנו חושבים שאם ניקח, נניח, את המקרה האתיופי - לדעתנו האו"ם כאן בארץ אולי איננו מכיר מספיק טוב את המקרה באתיופיה. כיום – כפי שלדעתי מצביעים המון חוקרים וגם כלי התקשורת - המצב באתיופיה פשוט אינו יציב. לכן אולי מה שיוצא לאור בתקשורת לגבי המצב, זה רק בגלל שהייתה סיבה - הבחירות שהיו שם, אבל המצב היה כפי שהוא כבר במשך 14 שנה. זה לא רק מה שאני אומר. יש נתונים שמצביעים על הנושא הזה. אני רוצה גם לומר שיש גם נתונים של האו"ם עצמו לגבי אחוז האתיופים שמקבלים את המעמד במדינות אחרות בהשוואה לישראל – אחוז יותר גבוה – ואני גם רוצה לדעת, זה באמת מה שאני לא יודע, מה ההליך לגבי הסיירה ליאונים או ליברים במדינות אחרות, נניח באירופה, או במדינות אחרות שחתמו על האמנה בהשוואה לישראל.
מיכאל בבלי
תשובה קצרה. האנשים באירופה מסיירה ליאוני נדרשו לעזוב בספטמבר 2004. אנחנו ביקשנו ממדינת ישראל לאפשר לסיירה ליאונים להישאר עד אוגוסט 2005, בגלל שנת הלימודים בבית הספר. כדי לא להפסיק לילדים את בית הספר באמצע. מאז אוגוסט ועד ה-28 בפברואר - זה תהליך שלא היה קשור באו"ם, זה תהליך שהיה בילטרלי בין מדינת ישראל לבין סיירה ליאוני. תיקון אחד קטן - נאמר שיש 46 סודנים בכלא, ו-68 מסורבי או"ם.
שרה ליפשיץ-שאול
לא. 48 מסורבי או"ם.
מיכאל בבלי
48 מסורבי או"ם. מספר אחד כלול בתוך השני. ה-68 כולל את 48 הסודנים. זה לא מספר נפרד. פרט לסודנים יש עוד כעשרים מסורבים, ולא 68.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה.

מה את מציעה, חברת הכנסת לבני, לסיכום?
אתי לבני
נדמה לי שהתכווצנו לממדים ריאלים, ולא מה שפורסם בעיתונים, ונדמה לי שההתנהלות היא פחות או יותר לפי הפרמטרים של האו"ם ושל דרישות הומניות, אלא אם אתם חושבים אחרת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אז אנחנו, ברשותכם, נאמר ככה, שקודם כל אנחנו רוצים להדגיש, לחזק ולחייב את המשך התנהגותנו והתנהלותנו כמדינה, באופן ראוי על פי האמנה, כדי להבטיח מינימום ביקורת ומקסימום התנהלות ראויה.
אתי לבני
צריך להגביר את הפיקוח על הגבול עם מצרים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מבקשים מכל הרשויות הנוגעות בדבר – גם משרד הפנים, גם ביטחון הפנים, גם הגורמים הנוספים – שיכבדו את זה ויפעלו על פי זה, ויעשו את הכל להיות רגישים לנושא שיש בו היבטים בינלאומיים, וקשר או איזושהי התייחסות למדינות נוספות שלא היינו רוצים להיקלע אתן למצב בלתי רצוי.

יחד עם זאת צריך להדק ולהפעיל פיקוח הרבה יותר יעיל, כדי לצמצם את הבעיה ככל האפשר. עדיף שנצמצם את הבעיה ככל האפשר, מאשר אחר כך נחפש פתרונות.

אני רוצה להודות לך, חברת הכנסת לבני.
אתי לבני
תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני רוצה להודות לנציגי הממשלה, לאו"ם, לאוניברסיטת תל אביב, לצוות הוועדה המיומן. תודה רבה.
דניאל עולמי
סליחה, אדוני. יש פה רק הערה שתיאמר באנגלית, אם אפשר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בבקשה.
אלוסיין סווארי
(נושא דברים בשפה האנגלית).
היו"ר גאלב מג'אדלה
מר בבלי, תואיל בטובך לומר את זה לפרוטוקול בעברית, לגבירתנו הקצרנית.
מיכאל בבלי (מתרגם)
הסיירה ליאונים קיבלו את הזכות להישאר כאן ב- 1998–1999 – אני מוסיף ומתקן: התאריך המדויק הוא 13 בספטמבר 1999 - לא פשעו ולא חטאו מאז בשום צורה ודרך. כשהסתיימה תקופת ההגנה, ממשלת סיירה ליאוני ביקשה מממשלת ישראל לאפשר להם להישאר הלאה, משום שממשלת סיירה ליאוני לא מסוגלת עדיין לקלוט במספרים גדולים, היא בתהליך בנייה מחדש של המדינה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כמה זה מספרים גדולים?
מיכאל בבלי
לדבריו 68. יש קצת יותר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
68 זה מספרים גדולים?
רום לבקוביץ'
לא. זה לא המאות שדובר עליהם.
מיכאל בבלי
לא מדובר על מאות.
רום לבקוביץ'
· - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
תמשיך, מר בבלי.
מיכאל בבלי
בארצות אחרות נותנים לסיירה ליאונים להישאר – אני מתרגם מילולית, לא מוסיף הערות - ואנחנו מבקשים, אם ממשלת ישראל לא מוכנה שנישאר כאן הלאה, עד שאפשר יהיה לחזור לסיירה ליאוני, אנחנו מבקשים יישוב מחדש בארץ שלישית. שזו הבקשה ששמענו קודם מנציג האתיופים שבכלא. אל תחזירו אותנו לארץ שלנו, אלא תנו לנו אפשרות לצאת לארץ אחרת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
יש להם הצעה לאן ללכת?
מיכאל בבלי
זה צריך לשאול אותם.
דניאל עולמי
לאתיופים יש, וזה קנדה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
קודם כל, אנחנו רשות מחוקקת ולא מבצעת. איפה משרד הפנים?
שרה ליפשיץ-שאול
פה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה, גברתי. אנחנו רוצים שתיקחו את הבקשה שלהם ותנסו להתמודד אתה.
שרה ליפשיץ-שאול
הייתה פניה מתואמת, והייתה החלטה של שר הפנים ושר החוץ להאריך את שהייתם של הסיירה ליאונים בישראל עד ה-28 בפברואר 2006, ואחר כך לשלוח אותם למדינתם. וזה מתואם עם מדינת סיירה ליאון.
דניאל עולמי
עד 2006 הם מסכימים. רק הם לא רוצים למדינה שלהם, הם רוצים למדינה שלישית. מה הן האפשרויות שלכם לסייע להם שבתאריך הזה הביצוע יהיה למדינה שלישית? זה אנחנו מבקשים.
שרה ליפשיץ-שאול
זה לא באחריות משרד הפנים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה, אני אמרתי שזה באחריות שלכם? אני אומר שתפעלו – עד פברואר 2006 - בשיתוף עם משרד החוץ, למצוא להם פתרון לבקשה שלהם, אם זה אפשרי.
שרה ליפשיץ-שאול
עוד פעם: אל"ף, זה לא באחריות מדינת ישראל. לא משרד הפנים ולא משרד החוץ.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אבל זו בקשה.
שרה ליפשיץ-שאול
אבל זה לא בסמכותנו, זה לא בסמכות משרד הפנים.
היו"ר אתי לבני
הם בעצמם. באופן פרטי.
שרה ליפשיץ-שאול
באופן פרטי, בדיוק. זה לא אנחנו.
קריאות
· - -
תמר בייט-שרון
מה זה לגרש? זו המדינה שלהם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה. אנחנו גוף מחוקק-מפקח. הממשלה היא הגוף המבצע. הגוף שיכול הכי הרבה לסייע לבקשה שלהם, אם יצלח בידו – או לא – זה הממשלה. אתם. אתם תעשו את המעקב הזה, תבדקו, תנסו לסייע. יסתייע בידכם – תודה רבה, יישר כוח. לא יסתייע בידכם – לפחות הם יהיו משוכנעים שמדינת ישראל, באמצעות הרשויות שלה, עשתה מאמץ לפתור להם את הבעיה. לא הצלחת – נהדר. אל תגידי אנחנו לא אנחנו. אנחנו יודעים שאת לא מופקדת על כל העולם.
שרה ליפשיץ-שאול
זה לא עניין של מופקדת לא מופקדת, זה עניין של סמכות ויכולות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
למה אין סמכות? למה משרד החוץ ומשרד הפנים לא יכולים לפנות - - -
שרה ליפשיץ-שאול
אל"ף, משרד החוץ זה לא משרד הפנים. משרד הפנים לא אחראי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
למה? משרד הפנים ומשרד החוץ ששילבו ידיים בעניין פברואר 2006, יכולים גם לשלב ידיים, להסתייע בארגונים נוספים, לנסות לבדוק לעזור לאנשים האלה. הצליחו? – מדינת ישראל באמצעות הרשויות שלה, הצליחה? – הצליחה. לא הצליחה - עשתה את המאמץ הזה, שזה לא עולה לכם כסף.

תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
13:45.

קוד המקור של הנתונים