פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת הכספים

14.11.2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"ב בחשון התשס"ו (14 בנובמבר 2005), שעה 10:30
סדר היום
תקנות מס ערך מוסף (תיקון), התשס"ו-2005
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן-היו"ר

משה גפני

משולם נהרי

זבולון אורלב

יחיאל חזן

דניאל בנלולו

אהוד רצאבי

יעקב מרגי

נסים זאב

יולי תמיר

רוני בריזון

יצחק כהן

מיכאל נודלמן

איוב קרא

גלעד ארדן

נסים דהן

מיכאל רצון

חיים אורון

אילנה כהן

מוחמד ברכה

אורי אריאל

אבשלום וילן

ניסן סלומינסקי
מוזמנים
שי ברגר משרד האוצר

טלי דולן,עו"ד משרד האוצר

ניר קדמי המשרד לאיכות הסביבה

חזקיהו ישראל התאחדות התעשיינים

עוזי מרדכי התאחדות התעשיינים

שי דותן משרד האוצר
יועצת משפטית
הלית ברק
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
יפעת שפרכר

תקנות מס ערך מוסף (תיקון), התשס"ו-‏2005.
היו"ר יעקב ליצמן
תקנות מס ערך מוסף (תיקון), התשס"ו-2005.
שי ברגר
כולנו עדים לאחרונה לתופעות השליליות הקשורות לסחר בפסולת מתכת. העניין הזה עלה לאחרונה בעיתונות. זה מצב שהגיע לידי גניבה של קברים, של אנדרטאות. יש לא מעט תמריצים..
נסים דהן
גונבים מכסים של ביוב.
יחיאל חזן
בכביש באר-שבע דימונה אין אפילו מכסה אחד.
שי ברגר
קיימים שני תמריצים עיקריים לכל הסחר, כשאחד מהם זה העלייה במחיר הפסולת והייצוא בהיקפים אדירים לחו"ל. אנחנו מדברים על 135 מיליון דולר ייצוא של פסולת מתכת בשנת 2004. בשנים 2002-2003 דובר על 150 מיליון. תמריץ אחד זה המחיר והביקוש בחו"ל, תמריץ נוסף היה קשור לחוק מע"מ ולניצול חשבוניות פיקטיביות. מדובר בענף מאוד ייחודי, שעיקר חומרי הגלם מקורם באיסוף פרטי על ידי כל מיני גורמים שאינם רשומים במע"מ. הם מוכרים את הפסולת ללא חשבוניות. כיוון שהיצואנים הם רק מקבלי החזרי מע"מ, אז אנחנו נדרשים להגדיר תחומי מע"מ למספר מצומצם של יצואנים בסכומים שהגיעו בשנה שחלפה לכ90 מיליון שקל מס, כשבצד השני אנחנו לא רואים את המס הזה משולם לרשויות המדינה. אנחנו ראינו לנכון לנסות לטפל בנושא הזה, שמטופל כבר כמה שנים במסגרת חקירות והליכים פליליים, בדרך של העברת נטל תשלום המס על הקונים.
נסים דהן
הוא יוציא חשבונית עצמית.
שי ברגר
נכון להיום הוא מעביר את תשלום הקנס למוכר, כשהמוכר לא מעביר את הקנס למדינה.
ניסן סלומינסקי
מה ההצעה שלכם?
שי ברגר
הפתרון הוא לגלגל את נטל החיוב במס על הקונה. מבחינתו מדובר בפעולה חשבונאית.
חיים אורון
באלה תחומים יש נוהל כזה?
הלית ברק
יש את זה במקרקעין, בשירותים מיובאים. יש רשימה בתקנות שמתקנים.
שי ברגר
הוא קיים באותם מצבים שאין לנו קשר ישיר וסדיר עם המוכר.
ניר קדמי
קיבלנו את ההצעה רק אתמול בשעה 18:00 בערב. עוד לא הצלחנו ללמוד אותה. לא דיברנו עם רשות המסים, גם אף אחד לא הציג בפנינו שום נתון. ניסינו ללמוד מהדקות האחרונות מה הרציונאל. אני לא יכול כרגע לבוא ולהצביע על כשל נוראי בעניין, אבל..
היו"ר יעקב ליצמן
מה מפריע לך?
ניר קדמי
אנחנו כמשרד לאיכות הסביבה מנסים להטמיע את ענף מחזור המתכות כבר לא מעט שנים. אנחנו מנסים לדחוף את זה קדימה. בשנתיים שלוש האחרונות המחירים בסין הביאו לידי כך שמחיר המתכת עלה. כנראה שבגלל זה רשות המסים התעוררה. אני לא בטוח שברשות המסים יש את כל הנתונים לגבי הענף. אני מבקש שתתן לנו שבועיים כדי לשבת עם אותם יצואנים. תקבעו מועד מהיר לדיון הבא. יכול להיות שנבוא מאוחדים בעוד שבועיים.
היו"ר יעקב ליצמן
זה לא מקובל עלי.
שי ברגר
התקנה עצמה באה לאחר שהתנהלו מגעים בחודשים האחרונים עם היצואנים, עם התאחדות התעשיינים. הם אלה שדוחפים. הם ביקשו שהתקנה תיכנס לתוקף כמה שיותר מהר, כדי שתפתור להם את התקלה שאנחנו מגיעים אליהם כל הזמן עם הדרישות להחזרי מע"מ.
חזקיהו ישראל
אנחנו תומכים בתקנות כפי שהוצעו. התקנות במקומן.
אהוד רצאבי
שיפתרו הם את הבעיות בין משרדי הממשלה. התקנות נכונות, הן צריכות לעבור כמה שיותר מהר.
עוזי מרדכי
חל בעבר איסור לייצא גרוטאות מתכת ממדינת ישראל. בשנת 1996 הוגש בג"ץ שגרם לכך שהאיסור הזה ירד. מאז יש ייצוא של גרוטאות ממדינת ישראל. זה פגע מאוד בתעשייה המקומית. המחירים בעולם עלו, לכן אנחנו עדים לכל מיני תופעות של פירוק אנדרטאות והעברת פסולת מתכת למחזור. נוצר מסחר מאוד פרוע. התעשייה הישראלית נפגעת בצורה מאוד קשה, משום שפעם אחת לוקחים לה את חומר הגלם של בתי היציקה, ופעם שנייה המוצרים האלה חוזרים לכאן בתור מוצרים זולים מסין. כתוצאה מכך נוצרת פגיעה כפולה ומכופלת. אנחנו חושבים שהתקנה הזאת תכניס קצת שפיות וסדר על ידי כך שהמע"מ יחול על הקונה, לא על המוכר. כתוצאה מזה גם המדינה תחסוך את כל ההפסדים.
היו"ר יעקב ליצמן
לא שמעתי מהנציג לאיכות הסביבה התנגדות לחוק, מעבר לעניין של אי התייעצות.
ניר קדמי
יכול להיות שהתקנה טובה, אבל היא לא תעשה שום סדר.
היו"ר יעקב ליצמן
היא לא תזיק.
ניר קדמי
משרד האוצר ימשוך את ידיו מלהסדיר את הנושא אם יהיו בעיות אחרות. אולי אפשר להגיע לאיזה שהוא הסדר משותף.
היו"ר יעקב ליצמן
אמר לך נציג האוצר שהם דיברו עם כל הגורמים.
ניר קדמי
אף אחד לא דיבר איתנו. לא נראה לי כל כך מזיק לדחות את זה לעוד שבועיים.
נסים דהן
הייתי נוטה להסכים עם נציג המשרד לאיכות הסביבה, אבל זה בסמכותך להחליט. התקנה הזאת באה לעשות סדר, כי הקונה קונה מגוף לא ממוסד ואז הוא מוציא חשבונית עצמית. ברגע שהתקנה גורפת כך שכל קונה מוציא חשבונית עצמית, אז אנחנו בעצם סוגרים דלת בפני ניהול ממוסד. אם מוכר הגרוטאות ירצה למסד את עצמו זה לא יעזור לו כי בכל מקרה הקונה צריך להוציא חשבונית עצמית. אנחנו צריכים לסווג את התקנה הזאת רק בתנאי שהוא קנה מקונה לא ממוסד.
שי ברגר
התקנה מתייחסת לכל מי שמתעסק עם רכישת אותה פסולת מתכת, שזה מהשלב של האיסוף עד לשלב של הייצוא. אנחנו רואים בשרשרת הזאת 0 מס גבייה, כי כל מי שנמצא באמצע בין האוסף הראשון לבין היצואן מדווח על מיליון שקל רכישות, על מיליון שקל מכירות בלי לשלם אפילו שקל מס. אנחנו, לאורך כל הדרך, לא רואים שמס נכנס לקופת האוצר. לקראת הייצוא אנחנו מזרימים חזרה את כל המס. זה לא משנה אם יש גורם אחד בשרשרת או 10 גורמים.
חיים אורון
נניח שמפעל מסודר רוצה למכור מתכת לגורם מסוים. האם כשהוא מוכר הוא חייב להוציא חשבונית מע"מ?
נסים דהן
לפי התקנה הזאת הוא לא צריך.
חיים אורון
למפעל של הקיבוץ שלי יש גרוטאה שהוא מוכר למפעל שמתעסק בגרוטאות. יש אלף מקרים כאלה. האם אני, כעוסק מורשה, צריך להוציא חשבונית עם מע"מ?
שי ברגר
התקנה נועדה לתפוס את אותו מסחר בפסולת מתכת. בתקנה עצמה יש אזכור של פרטי מכס שנכונים לייצוא ולייבוא. אנחנו לא רואים כפסולת מתכת מכונת כביסה ששימשה בתור ציוד במכבסה.
נסים דהן
הוא מוכר את זה כפסולת.
חיים אורון
טרקטור ישן שנגרע מהמלאי. האם הוא חייב להוציא חשבונית?
טלי דולן
הבעיה בטרקטור זה שהוא לא מוגדר כפסולת מתכת. אם אתה שואל על מפעל שלוקח פסולת מתכת, אוסף אותה ומוכר אותה באיזו שהיא צורה, אז התקנה הזאת מדברת על כך שבמקרים האלה הקונה ישלם. אני לא יודעת למה זה מטריד אתכם. התקנות מדברות על הרבה מאוד מקרים שבהם הקונה מעביר את זה.
קריאה
נכון הוא שבמע"מ העוסק משלם מס עסקאות והוא זכאי לנכות תשומות בשל הרכישות שלו.העיקרון הזה נשמר גם במקרה הזה. איך? על ידי כך שהמוכר קנה בשעתו את מה שהוא מוכר עכשיו. כשהוא קנה הוא דיווח וקיזז את מס התשומות. הוא את שלו עשה. זה שקונה ממנו יוציא בסופו של דבר את החשבונית במקום הרוכש, בדיוק כמו הרוכש שדיברנו עליו. יש הקבלה מלאה בין שני השלבים. הטרקטור, כפי שאתה מדבר עליו, הוא איננו בגדר פסולת. אנחנו מנסים לתקוף תופעה קשה של פסולת שמושלכת בצדי הדרכים, אנחנו לא מדברים על דברים שהתיישנו.
נסים דהן
מפריע לי שהם מנציחים שיטה של בלגן. הם לא רוצים לעשות סדר, הם רוצים כסף.
אבשלום וילן
מדוע אתם סוגרים את הדלת בפני עסקאות רגילות? מדוע אתם מנחים את כולם לעבור למסלול אחר? זה לא הגיוני, זה לא כלכלי וזה מוזר.
שי דותן
לא נגרם שום נזק כלכלי למוכר בזה שכאילו נוטלים ממנו את חובת התשלום והדיווח. איזה נזק נגרם לו?
נסים דהן
הוא לא יכול לקזז. אתה מדבר על ברוטו, הוא מדבר על נטו.
אהוד רצאבי
נניח שיש מפעל, שכל עיסוקו הוא מכירת גרוטאות ברזל. הוא לא עוסק בייצוא. מהיום והלאה הוא לא מוציא יותר חשבוניות. מדובר באדם מסודר, שכל עיסוקו מכירת גרוטאות לא לייצוא. מהיום והלאה מי שיוציא חשבונית זה הקונה. לאותו אחד יש רואה חשבון, יש לו שכר דירה. הוא מהיום והלאה יגיש דוחות החזר בלבד.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד תקנות מס ערך מוסף (תיקון), התשס"ו-2005, ירים את ידו?

ה צ ב ע ה

בעד - פה אחד

נמנע - 1

אושר

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים