ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 15/11/2005

נישואי קטינים וקטינות על ידי ראש קהילת חסידי ברסלב בצפון- דיון מהיר בועדת הפנים של הכנסת

פרוטוקול

 
נישואי קטינים וקטינות ע"י חסידי ברסלב

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
15.11.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 525
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
שהתקיימה ביום שלישי, י"ג בחשוון התשס"ו (15.11.2005), שעה 9:15
סדר היום
נישואי קטינים וקטינות על-ידי ראש קהילת חסידי ברסלב בצפון - דיון מהיר של
ח"כ זהבה גלאון.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
חמי דורון
מאיר פרוש
דוד אזולאי

זהבה גלאון
רוני בריזון
מוזמנים
ד"ר יצחק קדמן – מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד
דני ענתבי – ממונה רבנות, משרד ראש הממשלה
עו"ד דפנה גלוק – ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
רפ"ק יצחק הלוי – קצין מדור חקירות, המשרד לביטחון הפנים
סנ"צ שרינה יהודה – קצינת מרחב עמקים, המשרד לביטחון הפנים
אלי לוי – סגן ממונה מרשם ודרכונים במנהל האוכלוסין, משרד הפנים
דרורה לסקר – לשכה משפטית, משרד הפנים
יחזקאל לביא – משרד הפנים
עו"ד בתיה ארטמן – יועצת משפטית, משרד הרווחה
עו"ד טליה טייך-פינקלשטיין – לשכה משפטית, משרד הרווחה
חיותה שנבל – מנהלת השירות לנערות וצעירות, משרד הרווחה
הרב אשר טולדנו – רב הקהילה, יבנאל
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


נישואי קטינים וקטינות על-ידי ראש קהילת חסידי ברסלב בצפון -
הצעה לדיון מהיר של ח"כ זהבה גלאון
היו"ר גאלב מג'אדלה
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה בנושא נישואי קטינים וקטינות על-ידי ראש קהילת חסידי ברסלב בצפון. חברת הכנסת זהבה גלאון הציעה את ההצעה. בצפון בקרב קהילת חסידי ברסלב קיימת תופעה כזאת שהיא בניגוד לחוק. על-כן זימנו את כל הגורמים הנוגעים בדבר כדי לנסות להביא לתרומה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה בהתמודדות עם הבעיה ועם הנושא. כדי שנאפשר לכולם לומר דברים אני אקצר ואבקש מחברת הכנסת זהבה גלאון להציג את העניין.
זהבה גלאון
אני מודה לך אדוני היושב ראש. אני רוצה להקדים ולומר שכל המידע שבידיי מבוסס רק על הפרסומים בכלי התקשורת. הרבה פעמים אני מקבלת מידע מתלונות שמגיעות אליי באופן אישי, אבל הפעם אין לי בסיס להסתמך עליו, למעט מידע בכלי התקשורת, ולכן הדברים נאמרים בעירבון מוגבל. אני גם מבינה מכלי התקשורת שהנושא נמצא בחקירת משטרה, ולכן אישוש לדבר הזה נשמע אולי אחר-כך מהמשטרה.

אני נזעקתי, אדוני היושב ראש, כי חשבתי שאני לא שומעת ולא רואה טוב. איך ייתכן שבמדינת ישראל בשנות ה- 2000 משיאים נערות בנות 12 ונערים בני 15? זה כמובן מתחת לגיל המינימום המותר, ובעיניי זאת כבר עבירה על החוק. מתנהלת לה קהילה, או אנשים בקהילה מסוימים שמרשים לעצמם לפעול לא לפי חוקי המדינה כאילו נמצאים בחשכת ימי הביניים. שלא נדבר כבר על פגיעה בזכות האלמנטרית של נערים ונערות – זה אפילו לא נערים, זה ילדות וילדים – לגדול לפי הזכויות האלמנטריות שלהם. הופכים אותם להורים או לנשואים, וקשה לי בכלל להאמין שמבקשים מהם אישור, ואני לא יכולה להגיד אפילו "בניגוד לרצונם", כי בכלל לא יכול להיות רצון חופשי בסיטואציה כזאת. זה נראה לי מדהים ולא אמיתי, לא יכול להיות שזה קורה בכלל. אם מדינת ישראל מאפשרת לדבר כזה לקרות בתוכה זה חמור ביותר.

החשש שלי הוא שאם זה יכול לקרות בקהילה אחת אולי זה יכול לקרות בקהילות נוספות- -
יצחק קדמן
זה קורה.
זהבה גלאון
מסתבר שיש כאן פרטים שאני לא יודעת. אני מניחה שתכף נשמע את ד"ר קדמן, ברשותך אדוני היושב ראש. יכול להיות שזה מצריך הקמת ועדת בדיקה. משרד הדתות הוא בחסות משרד ראש הממשלה עכשיו, ויכול להיות שצריכה לקום ועדה בראשותו של מישהו כדי לחקור האם ייתכן שתופעה כזאת מתרחשת בתחומי מדינת ישראל בעוד מקומות, ולהסיק את המסקנות המידיות. כמובן, לנקוט את כל ההליכים המתבקשים, על-פי החוק. אבל מעבר להליכים נגד אותו רב שהנושא שלו נמצא בבדיקה ובחקירת משטרה, צריך לעשות פה מעשה הרבה יותר רדיקלי מבחינת ההתייחסות המערכתית השלטונית שמאפשרת לדבר כזה לקרות. תודה רבה אדוני.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה לחברת הכנסת זהבה. כבוד הרב פרוש, בבקשה.
מאיר פרוש
אני מודה לך שאתה מאפשר לי לדבר. כמו חברת הכנסת גלאון לא מכיר פרטים ולא שמעתי אנשים, או נערים ונערות או משפחות שמעורבות בכך, אלא רק מה ששמעתי מהשמועה – ראיתי שכתוב בעיתון אבל לא נכנסתי לפרטים.

היושב ראש הגדיר אותי כרב; אני לא רב, אין לי הסמכה לרבנות, אבל עד כמה שאין לי אני לא אכנס לשאלה של מותר ואסור כי זאת שאלה הלכתית, אבל השאלה היא האם הדבר הזה נהוג או רצוי בקהילותינו. ממש לא – 3 פעמים לא כדי להרגיע אם מישהו לא רגוע. השאלה אם מותר או אסור היא שאלה הלכתית, שאני לא יודע לקבוע עליה, אבל בוודאי רצוי שלא, וכך כולנו נוהגים בקהילות שלנו.

מדובר על הרב שיק שהוא רב מאוד חשוב עם קהילה גדולה ועם מאות ואולי אפילו אלפי מעריצים בארץ ובעולם, ואני שואל האם מישהו יכול להגיד לי אם הוא מוסמך כרב לסדר חופה וקידושין. יכול להיות שמעולם לא עמד תחת חופה וסידר חופה וקידושין, בשביל זה צריכה להיות הסמכה של רבנות. אני מבין שהוא נמצא פה כבר קרוב לשבועיים, ומפי השמועה אני יודע שהוא נחקר – האם יש התפתחות בעניין הזה?

דבר שלישי שרציתי לדעת מפי נציגי המשטרה, חברת הכנסת גלאון הזכירה גילאים כאלה, ואני שואל האם אנחנו יודעים על גילאי 12-13-14 שזה קרה להם, על איזה היקף ומה סוג הבעיה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה, חבר הכנסת פרוש. בבקשה, חבר הכנסת אזולאי.
דוד אזולאי
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני שמח שחברת הכנסת זהבה גלאון פתחה בדבריה וסייגה שכל המידע שיש לה הוא מהתקשורת. אני לא ראיתי ולא שמעתי, ראיתי את הכתבה הזאת בפעם הראשונה הבוקר. מאינפורמציה שאספתי אמש אני חייב להגיד שרוב הנתונים בידיעה אינם נכונים. כל העניין מצוי בחקירת משטרה. הרב הנכבד שסביבו יש קהילה גדולה מאוד בארץ ובחו"ל בא מרצונו הטוב לחקירה. הוא לא בארץ כבר למעלה מ- 13 שנה. לכן קשה לי בכלל עם הכותרת שאומרת שהרב שיק מחתן נערים ונערות. כדי להרגיע את כל אלה שנמצאים פה זה לא נהוג במקומותינו, זה לא מקובל אצלנו. מי שצריך לערוך חופה זקוק לאישור הרבנות המקומית או הרבנות הארצית. אם אין לו אישור כזה הרי שהוא לא יכול לערוך חופה. כל העניין נמצא בחקירת משטרה. פנו לאנשי הקהילה להתראיין ולהגיב, והם התחייבו למשטרה לא להתראיין ולא לדבר כדי לא להפריע למהלך החקירה. מן הראוי היה להמתין עם הדיון הזה עד לתום החקירה. אלא אם רוצים לדון בכלל בנישואי קטינים – זה משהו אחר. אבל כאשר ממקדים את זה לנישואי קטינים בחסידות ברסלב זה מקבל פן אחר לגמרי ויש לנקוט זהירות רבה עד לתום החקירה. אני מציע לאפשר למשטרה לסיים את החקירה, ולקבל אחר-כך את כל ההחלטות שאנחנו רוצים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת אזולאי, אם אנחנו רוצים שהציבור יכבד אותנו אנחנו צריכים לכבד קודם כל את המערכת שלנו כאן ואת עצמנו. אנחנו מקיימים את הדיון הזה, לפי בקשת נשיאות הכנסת. אנחנו לא החלטנו בבוקר אחד בהיר שהנושא הזה מעניין, פופוליסטי ואטרקטיבי. הנושא הגיע אלינו ב- 7 בנובמבר מיושב ראש ואושר בנשיאות הכנסת. נתבקשנו לדון בו בדיון מהיר. מאז שנכנסתי לתפקיד יושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה נהגתי לכבד את נשיאות הכנסת ואת יושב ראש הכנסת ואת ועדות הכנסת ואת חברי הכנסת, וכך אני פועל. על-כן אם היה לך מה לומר בעניין הזה היית צריך להפנות את זה לנשיאות הכנסת. אני מבהיר את זה כדי שיובן מעבר לכל ספק שאין כאן כל רצון אישי שלי או של מישהו אחר, אלא יש רצון לכבד את הכנסת ואת מערכותיה.
זהבה גלאון
למען המידע לחבר הכנסת אזולאי אני רוצה לומר שפורסמו קלטות בכלי התקשורת שתיעדו את הנישואים. לא משהו שמישהו המציא משהו. כנראה, יש מידע שדברים כאלה נעשן. אנחנו לא התעוררנו כדי לחפש את הרב מיבנאל. אחרי שד"ר קדמן אמר שזה לא מקרה יחיד זה צריך להדיר שינה מעינינו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ד"ר יצחק קדמן, בבקשה.
יצחק קדמן
תודה. אני רוצה להודות לכם על הדיון כי הוא חשוב ביותר. אם יורשה לי להציע שהוועדה לא תתמקד רק ביבנאל, הבעיה הרבה יותר רחבה. בשורה התחתונה, להערכתנו, מדי שנה משיאים קטינים שלא כחוק; אני מזכיר שחוק גיל הנישואים קובע שגיל הנישואים המינימלי לנישואי קטינים הוא גיל 17 גם לבנים וגם לבנות. בהערת שוליים אני אגיד שהגיע הזמן שמדינת ישראל תשנה את החוק הזה ותקבע את זה לגיל 18 שהוא גיל הבגרות בעניינים אחרים. אני מזכיר לכם שהיום נער בן 17 לא יכול להצביע לכנסת, אבל להקים משפחה - נטל כבד מאוד ורציני - זה הוא יכול. זאת אנומליה, והגיע הזמן שהכנסת תתקן את זה. יש לי טבלה השוואתית של מדינות אחרות בעולם, שבהן הגיל המינימלי הוא 18, וכך צריך להיות.

לפי הערכתנו המבוססת על נתונים שונים שיש לנו, במצב החוקי היום שבו הגיל המינימלי הוא 17, יש אלפי קטינים שנישאים שלא כחוק מדי שנה, יהודים וערבים. הבעיה קשה במיוחד באוכלוסיות של ערביי ישראל, בעיקר ביישובים היותר כפריים. יש עלייה בנישואי קטינים בשנתיים האחרונות במגזר הערבי. אגב, גם במגזר הערבי וגם במגזר היהודי הנישואים הם לא רק לא כחוק, אלא גם בניגוד גמור לעמדת הרבנות הראשית. הרב הראשי הקודם, הראשון לציון, הרב בקשי דורון כינה את הנישואים האלה "נישואים שחורים". יש בעיה הלכתית קשה מאוד אחר-כך גם בגטין וחשש לממזרות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה אומר, אלפי נישואים?
יצחק קדמן
כן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני לא מומחה בנושא דת, אבל אני יודע שמי שעושה את הכתובה אצל המוסלמים הוא איש חוק וסדר שפועל על-פי חוק, והוא לא יכול לחתום על דבר כזה.
יצחק קדמן
אני מודיע לך שהנישואים מתקיימים. היה לנו משא ומתן עם בית הדין א-שרעי, והם מסרבים לרשום את זה, מחכים עד גיל 17. לזוג הזה יש כבר ילדים, וזאת ההוכחה, והם באים ורושמים את זה בגיל 17.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם היית עשרות אולי הייתי עובר לסדר היום.
יצחק קדמן
אני אומר אלפים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
היות שאתה אומר שמדובר באלפים תעביר אלינו את המסמכים, את הנתונים ואת כל החומר שיש לך כי אנחנו רוצים להתמודד עם התופעה הזאת כי זה מתחיל להיות כמעט נורמה. תעביר אלינו את הנתונים, את הרשימות ואת המסמכים כדי שנטפל בה בצורה מסודרת מחובתנו כוועדת הפנים ואיכות הסביבה להתמודד עם תופעה פסולה בקרב החברה הישראלית.
דוד אזולאי
יש לכם פילוח?
יצחק קדמן
אני אעביר את כל הנתונים שיש בידי. יש לנו פילוח לפי גילאים וגם לפי יהודים וערבים.

נתון נוסף שאיתו אי אפשר להתווכח הוא שבשנה שעברה היו 596 לידות של קטינות מתחת לגיל 17. 80% מהן היו נשואות בעת הלידה.
רוני בריזון
איך יודעים שהן נשואות?
יצחק קדמן
יש רישום בחדרי הלידה בבתי החולים.
רוני בריזון
בבתי-הדין א-שרעי הם לא רושמים את זה.
יצחק קדמן
אבל שואלים אותה בהצהרה אישית.
רוני בריזון
כשיסיים ד"ר קדמן אני מבקש לשאול אותו שאלת הבהרה אחת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בכבוד.
יצחק קדמן
מתוך 596, 120 הן יהודיות, 476 הן מוסלמיות. יש לנו גם את הנתונים על-פי ההצהרה שלה בבית החולים, אם היא נשואה או לא נשואה, ו- 80% מהמספר הזה הצהירו שהן נשואות. תעשו את החשבון הפשוט, אם היא יולדת בגיל 16 או 17 או יותר מוקדם, אז היא התחתנה לפחות 9 חודשים לפני זה. זה לא נערים ונערות שובבים מצפון תל-אביב שקיימו יחסים מחוץ לנישואים. הנתונים והבעיה קיימים, אני יכול למקד את תשומת הלב למספר קבוצות, ואני תכף אתייחס גם לדבריה של חברת הכנסת גלאון על הקהילה המסוימת שבה מדובר.

יש מספר קבוצות גם באוכלוסייה היהודית; ואני מדגיש: זה לא מאבק בין דתיים לבין חילוניים. הרבנות הלכה יד ביד במאבק נגד אנשים שאינם מורשים. הייתה תופעה קשה מאוד, למשל, בקרב יוצאי גרוזיה – אני לא בא להכתים אף עדה ואף קבוצה באוכלוסייה – ויחד עם הרבנות הראשית היו פגישות עם רבני גרוזיה בארץ. מסתבר שאנשים שלא מורשים להשיא מקיימים חופה וקידושין בלי להסתיר את זה. יספר לכם הרב ענתבי עוד מעט איך ביוזמה משותפת הוא הלך לאולם שמחות באזור תל-אביב שבו השיאו קטינה בת 14 או 15. לא מתביישים לעשות את זה באולם, לא במחתרת, הדברים נעשים בגלוי.

בשנים האחרונות, לשמחתי, בעקבות התערבות הרבנות הראשית, הוציאו רבני גרוזיה בישראל קול קורא בכתב, והודיעו שהם לא מרשים לערוך חתונות לקטינים. זה עדיין נמשך, ולצערי הרב יש תופעה חדשה עכשיו, כנראה בגלל אותו "קול קורא"; אנחנו יודעים על שליחת ילדות לחו"ל, משיאים אותן שם. לפני שבועיים קיבלנו תלונה והעברנו אותה למי שצריך, על ילדה בת 15 ששלחו אותה נגד רצונה לאחת מארצות אירופה כדי לעשות את הנישואים שם.

הבעיה בברסלב איננה חדשה. העברנו את התלונה הראשונה למשטרה ב- 1997, לפני 9 שנים. יש לי פה אישור מהמשטרה, מטה מרחב עמקים, 10 בפברואר 97' – חקירה בחשדות להשאת קטינות שלא כדין. לצערי, המשטרה סגרה את התיק. לעומת נושאים אחרים שבהם יש לי הערכה גדולה לעבודת המשטרה שוב ושוב אנחנו מפנים תלונות למשטרה גם על מקרים שאנחנו יודעים עליהם לפני שהם מתבצעים כדי למנוע את הנישואים, ולצערי , המשטרה לא עושה מספיק בעניין הזה. לא מתייחסים לעניין כאילו זה המנהג, למה להתערב ולהשבית שמחות.

יש לי התכתבויות נוספות עם המשטרה בנושא יבנאל וברסלב מ- 2001, 2002 עם שמות. ברוב המקרים קיבלנו את הפניות מבני משפחה שלא היו מוכנים להשלים עם זה שישיאו את הנכדה שלהם. אני לא יודע על גיל 12, הרב פרוש, אני יודע על 13, 14, 15. העברנו תלונות עם שמות. ב- 2003 העברנו למשטרת ישראל קלטת שמתעדת השאת קטינים. אי אפשר להתווכח עם תמונות; אפשר להתווכח עם ידיעה בעיתון, אבל כשיש קלטת שמתעדת חתונה עם כל השלבים שלה אי אפשר להתווכח על זה. העברנו את זה למשטרה כבר ב- 2003 ולפני זה ב- 2002 וב- 2001. לכן אני לא יודע כמה זמן צריך עוד להמתין לחקירות כאשר הנושא הזה בהתכתבויות עם המשטרה כבר לפחות 9 שנים.

הנושא הזה מצריך התערבות. הנזק הוא עצום. רוב הנישואים נידונים לכישלון בגלל חוסר הבשלות. בחלק מהמקרים יש לנו בעיה כפולה של פגיעה בקטינים מפני שכמו שהאמריקנים קוראים לזה Children having children – יש פה גם פגיעה בקטינה שהיא בת 14-15 שהיא בעצמה ילדה, אבל מהר מאוד בנישואים האלה נולד תינוק, ויש לנו בעיה כפולה של ילדים. המצב הזה בלתי נסבל. אגב, לפי בירור שעשינו עם עובדים סוציאליים ביישובים בצפון, באוכלוסייה הערבית טוענים שזאת תוצאה של ההחמרה במצב הכלכלי והרצון שהילדים ייצאו מהבית ויקימו משפחה בפני עצמה. זה הולך יד ביד עם נשירה ממערכת החינוך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לאלה שמקימים משפחה יש אמצעים כלכליים?
יצחק קדמן
לא, אבל יש אשליה שהזוג יעמוד על רגליו. התופעה בעייתית מאוד, ההתייחסות של המשטרה לעניין הזה היא לא מספיק רצינית. היה מקרה של משפחה מהקריות שאמרה שעומדים להשיא את הילדה הזאת שלא כחוק, ונתנו לנו שם של אולם. התקשרנו לקצין הנוער באותה קריה, ביקשנו מהם לצאת לשם כי הולכת להתבצע עבירה על החוק, אנחנו יודעים איפה ואנחנו יודעים את היום ואת השעה. הם אמרו לנו שהם לא יוצאים למשהו שעתיד אולי לקרות, אם זה יקרה שיגישו תלונה, ואז יטפלו בעניין הזה. זאת לא התייחסות רצינית, צריך לטפל בעניין הזה הרבה יותר ברצינות, וזה חוצה כל ויכוח של יהודים או ערבים, חילוניים או דתיים. הדאגה פה היא לילדים. שמחתי לשמוע מחברי הכנסת שגם הם סבורים שזה לא הזרם המרכזי, ואף אחד לא מעודד את זה – זה לא הזרם של חברי הכנסת הדתיים ולא של הרבנות הראשית. כולם צריכים לעשות פה יד ביד יחד כדי לבער את התופעה.
רוני בריזון
תודה רבה על הנתונים המזעזעים האלה. הצלחת להפתיע את כולנו, אנחנו חשבנו שמדובר בכמה עשרות מקרים, והנה אתה מדבר על אלפי מקרים. אני רוצה לדעת לא מה קורה בקצה שבו נעשית העוולה, אלא מה קורה בקצה השני; אני מניח שבדת המוסלמית כמו בדת היהודית מכיוון שכל דיני האישות במדינת ישראל הם דינים שעל-פי ההלכה הנישואים האלה תקפים, לא כמו במדינות מתוקנות שברגע שמתגלה שיש נישואי קטינים הם בטלים מעיקרם כי לא הייתה רשות לפקיד הרושם לרשום. אצלנו הם תקפים. מה עושים כדי להתיר אותם וכדי לפתור את הבעיה?
יצחק קדמן
פרוש אמר שהוא לא רב, אני בטח לא רב.
רוני בריזון
אבל אתה יודע מה קורה בשטח. אינני מבקש פסיקה הלכתית, אני רק מבקש לדעת מה קורה בשטח.
יצחק קדמן
מהמגעים שלנו עם הרבנות הראשית אני יודע שזה גם מטריד אותם, ואני אסביר למה.
מאיר פרוש
אם אתה יכול להגיד גם מה עם הוואקף, אני מבין שהבעיה היא גם מוסלמית.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הוואקף הוא לא צד בעניין, זה בית הדין א-שרעי.
מאיר פרוש
נכון, אני יודע.
יצחק קדמן
הוא המקביל לבית הדין הרבני.

כאשר מתקיימים נישואים שהם נישואים כדין, על-פי ההלכה – ויש פה גם שאלות כי על-פי ההלכה צריך שהנישואים יהיו בהסכמה. אם הנישואים אינם בהסכמה יש בעיה חמורה ביותר פה.
זהבה גלאון
משרד הפנים לא רושם אותם, מחכים שיגיעו לגיל 18.
יצחק קדמן
נניח שהנישואים היו בהסכמה – במירכאות כפולות – אזי אם הקטין הוא למעלה מגיל 13 ויום והקטינה היא למעלה מגיל 12 ויום, הנישואים תופסים. כאן מתחילה בעיה מאוד חמורה כי בהרבה מאוד מקרים זה לא הולך, והם רוצים להתגרש. הם לא יכולים להתגרש ברבנות מפני שהם לא רשומים ברישום רשמי. הם הולכים הרבה פעמים לאותו מסדר נישואים ומבקשים ממנו לסדר גם את הגירושים. לפי הדיווח שקיבלתי מהרבנים הראשיים, הרבה פעמים גם סידור הגט איננו גט; הם בטוחים שהם גרושים, ולמעשה, לפי העמדה הרשמית של הרבנות הם לא גרושים, ואז מתחילות בעיות קשות. לכן היה שיתוף פעולה כל-כך מוצלח עם הרבנות הראשית כי מטעמיהם הם חוששים מאוד מהעניין הזה.

לגבי בית הדין א-שרעי. היינו אתם בשעתו בקשר מפני שהיה מגיע זוג ואומר שהוא התחתן ביום זה וזה והיו רושמים אותם. אמרנו להם שהם לא יכולים כי הם בית משפט במדינת ישראל, וזה מנוגד לחוק גם אם זה קרה. הם הבטיחו שיותר הם לא ירשמו קטינים למטה מגיל הנישואים אף על פי שבנתונים הרשמיים יש לנו עדיין כאלה שרשומים משום מה, וצריך לבדוק אם זה חלחל לכל המקומות --
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני יודע על מקרה שקאדי בא-שרעי איבד את משרתו מכיוון שאישר נישואים לפני התאריך החוקי.
יצחק קדמן
אבל עובדה שזה קורה. על כל פנים, היום בתי הדין א-שרעי לא מוכנים לרשום, ובפועל בני הזוג מחכים לגיל 17, ואז הם נרשמים.
רוני בריזון
ואז היא גרושה.
יצחק קדמן
אני מדבר על אלה שנשואים ולא התגרשו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לאדוני.
בתיה ארטמן
מתן היתר של בית המשפט. רוב המקרים זה בנושא של היריון, לכן צריך לבדוק האם הלידות הם של נשים שקיבלו היתר או לא. לפי החוק, אפשר לקבל אישור להתרת נישואים. יש אפשרות גם לנערה, גם לאפוטרופוסים להגיש בקשה.
רוני בריזון
ברוב המקרים זה לא תופס.
בתיה ארטמן
הדרך היחידה להינשא מתחת לגיל הנישואים הקבוע בחוק זה בהיתר בית המשפט. אחת העילות למתן היתר בבית המשפט ברוב המקרים זה בנושא של היריון. לכן צריך לבדוק האם הלידות הן של נשים שקיבלו היתר או של נשים שלא קיבלו היתר, וזה רק למען הדיוק.

על-פי החוק אפשר להגיש בקשה גם להתרת נישואים. נישואים שנערכו שלא על-פי הדין הם בעצם עילה להתרת נישואים. זאת אומרת שיש אפשרות גם לנערה, גם לאפוטרופוסים, ובמקרים מסוימים גם לפקיד הסעד להגיש בקשה להתרת נישואים. זאת אומרת יש דרך לבטל את הנישואים האלה.
קריאה
- - -
בתיה ארטמן
אפשר לפנות ולבקש, ואם לא זאת עבירה.

יש עוד דרך; אנחנו מייצגים את היועץ המשפטי לממשלה בענייני קטינים. כשנודע לנו במספר מקרים מאוד מועט שעומדים להיערך נישואים בניגוד לגיל נישואים ובלי היתר בית המשפט פנינו לבית המשפט והוצאנו צו מניעה, ואפילו דאגנו להמציא את צו המניעה לאולם שבו עמדה להיערך החתונה וגם לכל הנוגעים בדבר. בצר רב אני אומרת שהתעלמו מהצו. אנחנו גם לא יודעים על תוצאותיה של תלונה שהוגשה למשטרה. כך שיכול להיות שיש תופעה שהתרגלו שזה חוק שלא מיישמים אותו. את זה צריך לחקור ולבדוק.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מה עשיתם לאחר הפרת הצו וביזיון בית המשפט?
בתיה ארטמן
הגשנו תלונה למשטרה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ידוע לך מה נעשה בעניין?
בתיה ארטמן
לפי מיטב ידיעתי, לא נעשה דבר. בהרבה מאוד מקרים נולדים ילדים, ואז כל הנושא נעשה מסובך, ואז כבר מוותרים ולא עושים דבר. זה דבר שצריך למנוע אותו מלכתחילה הרבה יותר מאשר לאחר-מכן כי לאחר-מכן לפעמים כבר מאוחר מדי.
חמי דורון
צריך לחלק את העניין למספר חלקים. אני מניח שיש קטינים שאולי רוצים בזה. אני אומר את זה כדי לענות על הדרישה המשפטית להסכמה. אני לא מתחמק מהחוק, החוק ברור. כשאנחנו יודעים שאין הסכמה של האפוטרופוס של הקטין או של הקטין עצמו, צריך להעמיד את זה על אותו משקל של סחר בבני אדם, פשוט כך. כי למעשה אנשים מסוימים מרשים לעצמם לסחור בילדים. זאת המציאות. זה מה שעולה מדבריו של ד"ר קדמן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אז מה נעשה, חבר הכנסת דורון? נעשה חקירה על כל מקרה?
חמי דורון
ברגע שהמשטרה התעלמה מהתלונה שהיא קיבלה, ולא נעשה דבר, הממשלה צריכה לדאוג שאותו מפקד תחנה שהתעלם מהתלונה מקומו לא במשטרת ישראל. לא יכול להיות מצב ששוטר יחליט מה הוא חוקר או לא חוקר – ירצה ייצא, לא ירצה לא ייצא. "אחרי שהרצח יתבצע תודיעו לנו, אנחנו נבוא". זאת התנהגות של המשטרה לא רק בנושא הזה, דרך אגב; גם בנושאים של עבירות נגד רכוש המשטרה נוהגת כך לעיתים קרובות מדי.

לכן הוועדה צריכה לדאוג לאכוף את זה על שר המשטרה מצד אחד, אבל גם על שרת המשפטים, שיפעילו בצורה הנוקשה ביותר את סעיפי החוק. דהיינו, לא להעמיד לדין אדם שעושה נישואים, לפי החוק של עשיית נישואים ללא היתר, אלא להעמיד אותו לדין על-פי חוק של סחר בבני אדם, ששם העונש הוא מהותי יותר, הוא כואב יותר. כשאחד כזה ילך ל- 15 שנות מאסר המשחקים האלה יפסיקו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. אני מציע שהמשטרה תאמר את דבריה.
שרינה יהודה
אני קצינת אגף החקירות של מרחב העמקים, ואני רוצה להתייחס אך ורק לחקירה הספציפית שמתנהלת במרחב עמקים. החקירה נפתחה במרחב העמקים בשנת 2003 והתייחסה לעבירות שבוצעו בין השנים 1997 עד 2001; לא ידוע לנו על מקרים נוספים אחרי 2001 בקרב קהילת ברסלב ביבנאל. מתוך החקירה עולה שהיו מעורבים 24 זוגות קטינים שנישאו בין השנים האלה בגילאים 15, 16, 17. במקרים שאנחנו חקרנו לא מצאנו שהיו קטינים מתחת לגיל 14, ובוודאי לא 12, 13. אנחנו חקרנו גם את הרבנים שהיו מעורבים. אני לא יכולה להרחיב יותר כי התיק הזה עדיין נמצא בחקירה. הרב נחקר לפני שבועיים עם הגעתו לארץ. מרחב העמקים מתייחס מאוד ברצינות לעבירות האלה, ועובדה שהתיק נחקר במשך שנים רצופות. כרגע התיק נבחן בפרקליטות; נבחן הקשר של האנשים המעורבים ברמת הראיות הנדרשות להגשת כתב אישום, ומעבר לזה אינני יכולה להרחיב.
חמי דורון
אם זה נמצא בפרקליטות, אז זה כבר מעבר לחקירה.
רוני בריזון
זה נפסק כאילו ביד פלא?
חמי דורון
יש השלמות רק לפי בקשת הפרקליטות, ובעצם אין חקירה. החקירה בעיקרון הרי הסתיימה.
שרינה יהודה
החקירה כמעט הסתיימה, והתיק מלווה על-ידי הפרקליטות ובעיון הפרקליטות.
חמי דורון
אני רק לא מבין למה צריך 3 שנים לחקור.
זהבה גלאון
אומר יצחק קדמן שהוא פנה למשטרה, והם לא שמעו לא. נציגת היועץ המשפטי פונה למשטרה, והמשטרה לא עושה כלום. זאת בעיה.
חמי דורון
יש תלונה על הפרת צו של בית משפט, על-פי דבריה של היועצת. כל אחד יתעלם, יגיד שזה לא במרחב שלו, ומה אכפת לו?
מאיר פרוש
אני לא דובר המשטרה, אבל היא התלוננה על הקריות, אני חושב שזה משהו אחר בסיפור הזה.
חמי דורון
זה כאילו שהמשטרה עוקבת אחרי עקבות של גנבים שגנבו רכב, והשוטר אומר, הגעתי לגבול שלי יותר אני לא נוסע, עכשיו שהמשטרה השנייה תיסע.גם את זה כבר עשו לי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הרב ענתבי, בבקשה.
דני ענתבי
ראשית, אם יש כמה רבנים שעושים חתונה זה נקרא חתונה פרטית, הם מזמינים לאולם. אני יכול להגיד שהזמנתי אנשים למסיבה, לא לחתונה. לא מונפקת תעודת נישואים, והזוגות האלה ממשיכים להירשם בתור רווק ורווקה. יש מקרים שבהגיעם לגיל 17 הם פונים לבית הדין הרבני ומבקשים אישור על החתונה שערכנו אנחנו לפני שנתיים, שלפי ההלכה היא תופסת. לא כל בתי הדין נזקקים לזה – אולי ד"ר קדמן יודע - יש בתי דין ששולחים אותם הביתה, ויש בתי דין שאומרים שאותם מעניינת ההלכה. לפי ההלכה, הם נשואים, כותבים מסמך החלטה של בית-דין, שהם קובעים שעל-סמך הבירורים והעדויות, הזוג נשוי כדת משה וישראל. הם הולכים עם המסמך הזה למשרד הפנים. משרד הפנים רואה אם הם התחתנו לפני גיל 17. הוא שואל שאלות, אבל לא נראה לי שמשרד הפנים פנה למשטרה במקרים האלה. בסופו של דבר רוב האנשים האלה רשומים כנשואים אף על פי שיש למשרד הפנים בעיה לכתוב את תאריך הנישואים לפני הגיעם לגיל 17.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אז מדלגים על הבעיה. הבעיה מפסיקה להיות בעיה.
דני ענתבי
כן, מדלגים עליה, בפירוש כך.
זהבה גלאון
על כמה כאלה מדובר? יש לך נתונים?
דני ענתבי
לא הרבה, אבל יש. לא נראה שמי מהזוגות ביבנאל הלך לבית הדין הרבני כי היה פעם קשר בין רב המושבה לבין הרב שיק; זה כמה שנים יש סכסוך קשה ביניהם, הם לא מדברים, אפילו אלימות הייתה שם, והוא לא שיתף פעולה בשום מקרה מהמקרים האלה.

בתקופה שהרב בקשי דורון היה הראשון לציון נודע לנו על מקרה של גרוזינים שקיימו חתונה לזוג מתחת מגיל 17. ביוזמתי הצעתי שאלך. נסעתי לחולון ב- 23:00 בלילה, דיברתי עם אותו רב ועם אנשים אחרים. כולם ידעו מזה, אף אחד לא התעלם מזה. נחקרתי במשטרה ומסרתי עדות, ואחרי כמה חודשים המשטרה אומרת שהיא סגרה את התיק.
חמי דורון
אין עניין לציבור. אחלה משפט.
דני ענתבי
נכון.
יצחק יצחק הלוי
אנחנו שומעים מד"ר קדמן שמדובר בתופעה, אבל כשאני רוצה להוציא נתונים סטטיסטיים מהמסוף, מגלים כמות אפסית – 2-3 מקרים בשנה. זה הכול.
רוני בריזון
מה שמופיע במסוף המשטרתי זה רישומים בעקבות תלונות. מה קורה בכל המקומות שלא מתלוננים ואין תלונות?
יצחק הלוי
זה מה שאני אומר. הדברים האלה נעשים בדרך כלל בהסכמתם של הזוגות הנישאים וביחס לאורך הנישואים.
חמי דורון
אבל אמרה חברת הכנסת גלאון שההסכמה של ילד בן 14 לא נחשבת.
יצחק הלוי
ברור, אין ספק. אבל מתי זה מתגלה? רק לאחר שמגיעים לגיל 17.
חמי דורון
לא נכון.
היו"ר גאלב מג'אדלה
יש בידי חומר שהכנו לפני-כן. רב פקד הלוי, אני רוצה לקרוא לך: "על-פי הערכת משטרת מרחב העמקים מדובר בעשרות ואף במאות נישואי קטינים בקהילה".
שרינה יהודה
אני אחראית על ניהול החקירה בתיק, ובתיק הזה נחקרו 24 זוגות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו לוקחים את הדברים שלך כעובדות, כי בעינינו את אמינה. לכן אני לא מתרשם מכל מיני קטעי עיתונות שמדובר באלפים ומדובר במספרים כאלה.
זהבה גלאון
אבל במשטרה זה רק תלונות רשמיות, אדוני היושב ראש.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני לא מדבר על נתונים שמסרו.
שרינה יהודה
החקירה התרחבה, אבל מתוך החקירה הגענו לאותם זוגות.
חמי דורון
אבל 24 זוגות הם רק בקהילה הזאת. אז אם מתוך 200 משפחות יש 24 מקרים כאלה, אתה מבין שזה שיעור אדיר. לפי דבריו של ד"ר קדמן, המצב בכפרים הערביים בסביבה המקרה הרבה יותר חמור, ואנחנו מגיעים למצב של מאות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מציע לך להכיר קודם כל את הכפרים, ואחר-כך להצהיר הצהרות. ביקשתי מד"ר קדמן לקבל את הנתונים ואת המסמכים כי כמי שחי שם, התופעה הרבה יותר נמוכה היום מאשר בעבר, ויש לזה סיבות.
יצחק הלוי
חשוב להבין שמבחינת הנתונים שיש בידי המשטרה בקהילה הזאת התופעה פסקה בשנת 2001. מאז לא היו מקרים נוספים בקהילה הזאת. כך שאנחנו מתייחסים לפרק זמן מאוד קצר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ביבנאל?
יצחק הלוי
כן, ליבנאל.

מבחינת הנתונים שיש בידי המשטרה ברמה ארצית אנחנו לא מכירים את התופעה; אנחנו לא יכולים להגדיר את זה כתופעה כי אין תלונות, למעשה. הדברים האלה נעשים בהסכמה. לשאלתך, חבר הכנסת דורון, על סגירת התיקים מחוסר עניין לציבור: כשאנשים כאלה מתחתנים ללא ידיעת המשטרה בחדרי חדרים בגיל 15-17, והדבר נודע לרשויות רק בגיל 17 כשהם כבר נשואים, אין טעם כבר להגיש תלונה למשטרה, אין טעם לפתוח תיק- -
רוני בריזון
למה?
חמי דורון
זאת אומרת שאתה פותר את האדם מעבירה כביכול בגלל התיישנות?
יצחק הלוי
אבל יש להם ילדים? את מי תעמיד לדין? את האמא שיש לה כבר ילד, והיא נשואה?
חמי דורון
את הרב שביצע את האקט הזה, את הקאדי שביצע את הדבר הזה, את האפוטרופוס שנתן יד למסחר הזה.
זהבה גלאון
נכון.
מאיר פרוש
באופן פרטי הנישואים האלה הם לא לפי ההלכה, אז צריך להעמיד אותם לדין.
זהבה גלאון
שבת שלום.
חמי דורון
אל תיסחף.
מאיר פרוש
ככל שאלה, גם אלה. כמו שמקרים שלא לפי ההלכה אתם עוצרים אותם מיד גם - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
משרד הפנים, בבקשה. תאמר לנו מה נעשה במשרד שלכם בתופעה הזאת.
אלי לוי
אני מחלק את זה למגזר היהודי ולמגזר הערבי. במגזר היהודי כל נישואים של קטינים מתחת לגיל 17 מלווה בפסק דין של בית משפט שמורה לבית הדין להשיא אותם. במקרה כזה אנחנו חייבים, מעדכנים, ואנחנו קולטים את הנישואים. במקרים אחרים קטינים התחתנו ואחרי שנה-שנתיים כשהגיעו לגיל 17 הם באים להירשם במשרד הפנים כנשואים. במקרים האלה אנחנו קולטים אותם כנשואים ומגישים תלונה במשטרה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כמה תלונות הגשתם?
אלי לוי
אין לי נתונים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה, בשביל מה באת לכאן?
אלי לוי
נודע לי על הדיון הזה רק אתמול. ביררתי את זה עם מנהל האוכלוסין, זה מה שידוע להם. אני מוכן להעביר את זה הלאה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נתון כזה אתה צריך לדעת בלחיצת כפתור. אתם משרד מסודר, שמופקד על האוכלוסין בישראל. אנחנו מדינה מודרנית, מתוחכמת, אתה צריך לדעת את הדברים האלה בלחיצת כפתור. שנית, עם כל הכבוד אנחנו יידענו אתכם על קיום הישיבה לפני לפחות 4-5 ימים. כבר ביום רביעי שעבר יצא סדר היום ומגיע אליכם. אם אתם לא טיפלתם בזה זאת בעיה שלכם. אנחנו רוצים לדעת נתונים, אנחנו לוקחים את הזמן היקר שלכם, מוציאים אתכם מהעבודה האינטנסיבית כדי להפיק מכם תועלת, לא כדי לשמוע שאין לכם את הנתון הכי חשוב ליושבים כאן. אני רוצה היום לקבל את הנתון, כמה תלונות הגשתם במשטרה נגד אנשים שעברו על החוק. אני רוצה לראות איזו אכיפה אתם עושים. תעביר היום למנהלת הוועדה יפה שפירא את הנתון באופן מסודר בפקס.
אלי לוי
אני מאוד אשתדל, ואני אקח את זה לתשומת לבי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מה זה להשתדל?
אלי לוי
ככל שזה תלוי בי אני אעשה את זה. אני אלך מכאן למשרד הראשי ואשב על אנשי המחשב ועל הלשכות, ככל שאוכל.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה.
אלי לוי
במגזר הערבי התופעה יותר גדולה; בתי הדין א-שרעי מחתנים שם. אנחנו מקבלים תעודות ציבוריות, אנחנו קולטים את הנישואים ושוב מגישים תלונה במשטרה. שוב, אין לי נתונים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בית הדין א-שרעי פועל לפי החוק הישראלי. זה באחריות שלכם.
אלי לוי
באחריות של משרד הפנים, נכון.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בית הדין א-שרעי פועל לפי חוק מדינת ישראל. פקיד שלכם, של המדינה הוא שעושה את הכתובה. אז הם פועלים בניגוד לחוק? והפקיד ממשיך לעבוד? מי שעושה את הכתובה זה אדם שמקבל מכם ספר רשמי של מדינת ישראל שכתוב ב- 5 העתקים, אחד מגיע אליכם מיד. האיש שעושה את זה הוא עובד המשרד. הוא כפוף לחוק של המדינה. אנשים שעושים את זה עוברים על החוק ואתם עוברים לסדר?
זהבה גלאון
הם עושים את זה יותר מתוחכם- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה לא אותו דבר. אין אצלנו נישואים אזרחיים, זה דין אחד. אין אצלנו דתיים וחילוניים; אין אצלנו אנשים שנוסעים לקפריסין ונישאים בנישואים אזרחיים. אף אחד לא יסכים שהבת שלו תחתן בצורה לא נכונה ולא חוקית. הקאדי של א-שרעי שעושה את הכתובה כפוף למשרד המשפטים בתקופה של ד"ר יוסי ביילין שהיה שר המשפטים. כל עובדי המנהלה של מה שקשור בדת: האימאם, מנקה המסגד, המואזין, עושי הכתובה - כל אלה כפופים למשרד הפנים, כל אלה במנהל של שירותי הדת אצלכם – הסמנכ"ל שלכם הוא ישראל עינב, אדם יקר וטוב. אין כמה סוגי תחבולות והתחכמויות; אף אחד לא יסכים שהבת שלו תתחתן בלי שתהיה כתובה רשמית. אין מהצד, אין נישואים אזרחיים. אם יש מקרה בודד אחד – שאני לא מכיר, לא ראיתי תופעה כזאת אני יודע שמתחתנים בגיל 16.5-17 קרוב לגיל החוקי, אבל היום זה נפסק – היה קאדי אחד ששילם במשרתו בעניין הזה, הלך הביתה ללא פיצויים.
זהבה גלאון
אני מבינה מנציג הרבנות לגבי המגזר היהודי, שיש אנשים שמשיאים קטינים וקטינות מתחת לגיל הנישואים, על פי ההלכה הם נחשבים נשואים, הם לא באו לרבנות כשהם נישאו בגיל 15-16, אלא בגיל 17, ובית הדין הרבני רושם אותם, מאשר את הנישואים רטרואקטיבית, ומעבירה את הנתונים למשרד הפנים. משרד הפנים צריך לרשום אותם, ואז הם מגישים תלונה למשטרה. במאמר מוסגר, המשטרה לא אוכפת.

אמר בצדק חבר הכנסת מג'אדלה שהחוק מחייב את רושם הכתובה, שהוא עובד משרד הפנים לנהוג על-פי החוק, והחוק מחייב אותו לרשום גם הערבים נישאים קודם וכשהם מגיעים לפקיד הממונה על-ידי המדינה הוא רושם אותם על-פי החוק. אני רוצה לשאול האם אותה תופעה קורית גם בקרב האזרחים העבריים במדינת ישראל. דהיינו, הם נישאים קודם בידי משיא נישואים, וכשהם באים לאותו פקיד ממונה פורמלי של המדינה, הוא מאשר להם את זה רטרואקטיבית ומגיש את הדיווח למשרד הפנים. אותו בן אדם שרושם רושם על-פי החוק כי אז הם כבר בגיל הנישואים.

זאת הייתה שאלה, אבל עכשיו אני קובעת: מוסדות המדינה הרשמיים: הרבנות, הקאדים ומשרד הפנים משתפים פעולה בסוף כשהם נותנים לגיטימציה וגושפנקה רשמית למעשה לא חוקי בכך שהם מאשרים בדיעבד את הנישואים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מציע לא להכליל, הקאדים משתפים פעולה.
זהבה גלאון
מוסדות המדינה, אמרתי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתם לא מכירים את המצב, עם כל הכבוד. תרשו לי לא להכליל ולא לומר "משתפים פעולה", להפך.
זהבה גלאון
מוסדות המדינה. ברגע שמשרד הפנים נאלץ לרשום אותם בתור נשואים הוא משתף פעולה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני אומר את דעתי בסיכומים. אני מבקש מאלי לוי להשלים לנו את התמונה, תן לנו את הנתונים ואת העובדות.
אלי לוי
ברוב המקרים זה כמו שחברת הכנסת גלאון ציינה – הם באמת מתחתנים לפני כן, מביאים פסק הלכה מבית הדין א-שרעי. יש מקרים בודדים שמחתנים אותם לפני גיל 17 בבתי הדין א-שרעי.
זהבה גלאון
זאת אומרת, יש גם דוגמאות כאלה מעבר למה שאמרנו.
אלי לוי
כן, אני אשתדל להביא לכם את הדוגמאות הללו.
דוד אזולאי
לא הבנתי את הפרוצדורה, מה קורה במגזר הערבי?
אלי לוי
הם עושים נישואים פרטיים- -
דוד אזולאי
מי מחתן אותם שם?
אלי לוי
איזשהו קאדי דתי, לפעמים זה אפילו לא בשטח ישראל, זה אפילו בתחום הרשות הפלסטינית. אחרי שהם מגיעים לגיל 17 הם מקבלים אשרור.
דוד אזולאי
מה עם הילדים שנולדו בינתיים?
אלי לוי
הילדים נרשמים. בדרך-כלל האבא שלא רשום נשוי לאמא אם זה לפני גיל 17, נותן הצהרה של הכרה באבהות על-פי הנהלים, ואפשר לרשום את זה. שוב, אני מתנצל, אבל אני מייצג את מנהל האוכלוסין, ואני באמת לא יודע לגבי עובדי משרד הפנים שהם הקאדי- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
הקאדי שייך למשרד המשפטים. הקאדי ממנה את האיש שרושם את הכתובה. ספר הרישומים שלו הוא של משרד הפנים.

לכן ההתייחסות שלנו כאן לוקה בחסר. חבל שלא הזמנו לכאן קאדי שיאמר את הדברים או מי שאחראי על האנשים האלה. בכל יישוב בהתאם לגודלו יש אנשים שרושמים את הכתובה, לפעמים זה 3-4 אנשים ביישוב. אבל הם בסופו של דבר כפופים למערכת חוקית אחת מסודרת.

אני שוב אומר שכאן הנתונים והאינפורמציה לוקים בחסר. חסר לי כאן גם איש דת מוסלמי שיוכל לומר את הדברים כי אני יודע שהתופעה מצטמצמת. אני יודע איפה היא גדלה; היא גדלה בסקטור אחד מצומצם בתנאים מסוימים. אבל באוכלוסייה הערבית היא הולכת וקטנה. אני מדבר על יישובים גדולים ומסודרים, אני לא מדבר על יישובים בלתי מוכרים. יש הרבה חשיבות לעניין הזה, הרבה מודעות, המצב שונה, לא מסכימים. לידיעתך, ד"ר קדמן, היום רוב הסטודנטים הערבים הן סטודנטיות, רוב התלמידים - תלמידות. לפני כיתה י"ב הן לא יתחתנו. אני מכיר ביישוב שלי מספר בודד של בנות שהתחתנו תוך כדי הלימודים בכיתה י"א-י"ב, מעבר גיל 17. אנחנו יודעים איפה התופעה נפוצה –לא ניכנס לסיבות – אבל ביישובים גדולים מעטים מאוד המקרים. הם לא מתחתנים, הם עושים את הכתובה, וזה לא נישואים, זה אירוסים. זה שלב אחד בגיל 17, ואחרי גיל 18 הם עושים את השלב השני של הנישואים, ואז יש כתובת הנישואים.
יצחק קדמן
יש לי נתון רשמי אחד שלקוח מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "תנועה טבעית – נישואים וגירושים". ב- 1995 היו כלות מתחת לגיל 16 - 1.3 לאלף; זה קפץ ב- 2002 מ- 1.3 ל- 6 – זה פי ארבעה. זה נתון רשמי של כלות מתחת לגיל 16.
מאיר פרוש
אתה מדבר על כלות לפני נישואים?
יצחק קדמן
כלה שנישאה, לא לפני הנישואים. נתון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
מאיר פרוש
כמו שהיושב ראש אמר, אצלנו כלה זה לפני הנישואים.

אני בהחלט מצטרף לדברי חברת הכנסת גלאון שהביעה זעזוע על כל עניין שיתוף הפעולה של מוסדות המדינה. זה נובע מהזלזול הכללי שיש בחוק נישואים וגירושים במדינה. מישהו עושה בזה שימוש בקטינים ובקטינות, ומישהו עושה בזה שימוש במבוגרים ובבוגרות. אני שאלתי קודם שאלה האם הרב בצפון מוסמך לסדר חופה וקידושין.
דני ענתבי
הוא לא מוסמך לזה, זאת חתונה פרטית. הסמכה צריכה להתקבל מהרבנות הראשית.
דוד אזולאי
הרב פרוש, הוא לא בארץ כבר 13 שנה - -
מאיר פרוש
3 שנים, לא 13.
זהבה גלאון
אבל החקירה היא על 97' ועל 2001.
יצחק קדמן
ראינו תמונות שלו בקלטת לפני 3 רוקד בחתונה.
אלי לוי
קודם אמרו שאנחנו שותפים לדבר עבירה, אבל על-פי חוק כשאנחנו מקבלים תעודה ציבורית אנחנו חייבים לרשום את הנישואים. בד בבד בנישואים של קטינות אנחנו מגישים תלונה למשטרה. היום אדאג לאסוף את הנתונים ולהעביר לכם את מספר התלונות שהעברנו לפחות בשנתיים האחרונות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. אנחנו רוצים להודות לחברת הכנסת זהבה גלאון שהביאה את הנושא לדיון. אנחנו רוצים לשלב ידיים: משרד הרווחה, המשטרה ומשרד הפנים. לרבנות וגם לבית הדין א-שרעי יש עניין לצמצם את התופעה ככל האפשר. האכיפה וההתמודדות עם זה – ואולי נתרום את חלקנו בתרומה למודעות ציבורית, חינוכית ורעיונית של הנזקים שנוצרים בגלל חתונה לפני הגיל החוקי. ד"ר קדמן, אנחנו בהחלט מוכנים לשלב ידיים ולעשות מעקב על העניין הזה. אנחנו גם נקדם כל שינוי וכל חקיקה כדי להבטיח אכיפה טובה יותר, אם אתם חושבים שזאת גם דרך להתמודד עם הבעיה.

אנחנו מצטערים על התופעה, רוצים להתמודד אתה, רוצים יחד לסייע לכל הגורמים כדי לפעול לצמצומה. ועדת הפנים ואיכות הסביבה תשמח מאוד לקבל מכם הצעות איך אנחנו יכולים לשלב ידיים עם רשויות החוק, עם רשויות אחרות וגם עם הוולונטריות שעוסקות בעניין ברצון כדי לצמצם את התופעה. תודה רבה לכולם וכל טוב.


הישיבה ננעלה ב- 10:20

קוד המקור של הנתונים