ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/11/2005

חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 106), התשס"ו-2005

פרוטוקול

 
הצ"ח לתיקון פקודת העיריות (מס' 101) - חמי דורון

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
14.11.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 523

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, י"ב בחשון תשס"ו, 14.11.2005, שעה 10:00
סדר-היום
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 101)(חבר מועצה לשעבר - איסור התקשרות בחוזים), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: ר'אלב מג'אדלה - היו"ר
חמי דורון
מוזמנים
מרגלית בוטרמן - הלשכה המשפטית, משרד הפנים
דרורה לסקר - הלשכה המשפטית, משרד הפנים
יונתן בורוביץ' - מקשר בין משרד הפנים לכנסת
פיני קבלו - מקשר בין השלטון המקומי לכנסת
שאול כמיסה - ראש מועצה מקומית חצור הגלילית
יחזקאל לביא - יועץ לוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת
יועצת משפטית
מרים פרנקל-שור
איילת עציון - מתמחה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
טלי רם

הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 101)(חבר מועצה לשעבר - איסור התקשרות בחוזים), התשס"ה-2005
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
בוקר טוב.
חמי דורון
אף אחד לא בא, הם לא רצו לבוא. אין להם התנגדות לחוק.
יפה שפירא
ממשרד המשפטים הודיעו שהם לא באים.
מרים פרנקל-שור
מנהלים דיון בלי אף אחד?
יפה שפירא
משרד המשפטים הודיע לנו ששרית דנה תגיע. לאחר מכן הם הודיעו ששרית דנה בחוץ-לארץ, ושאביטל תגיע. לאחר מכן הם הודיעו שאביטל לא תגיע. אתמול ניהלנו אתם משא-ומתן כל היום, בסופו של דבר הם הודיעו לנו שאף אחד לא יגיע.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אני דוחה את קיום הישיבה, אני מבטל את ישיבת הוועדה ומעביר מחאה למשרד המשפטים.
חמי דורון
סליחה. אדוני היושב-ראש.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
סליחה, אני לא מוכן לזה. תאמין לי שזה חשוב לי יותר מאשר לך.
חמי דורון
יש פה עניין אחר. עם כל הכבוד, הממשלה לא צריכה להכתיב את סדר-יומה של הכנסת.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
לא, היא לא צריכה להכתיב.
חמי דורון
אבל זה מה שאתה עושה. אתה עכשיו נותן לממשלה להכתיב את סדר-יומה של ועדת הפנים של הכנסת בגלל שמשרד המשפטים לא מגיע. ממחר, משרד המשפטים - או משרד ממשלתי אחר - יחליט שהוא לא מגיע לאף ישיבת ועדה, ואז הכנסת מפסיקה לעבוד.

אני לא מקבל את זה. אני באמת מוחה, עד שהצלחנו לקבוע את הישיבה הזאת.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
הישיבה תיקבע עוד השבוע.
חמי דורון
זה לא ככה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
היא תיקבע עוד שבוע, ואם הם לא יבואו - לא מעניין אותי מי בחוץ-לארץ ומי בארץ - אני לא מוכן לקבל את ההתנהגות הזאת של משרד המשפטים.
חמי דורון
הגברת אביטל שטרנברג עושה את התרגיל הזה באופן קבוע.
יפה שפירא
לא. ממש לא.
חמי דורון
אני מצטער. לגבי כל הצעות החוק שאני מעורב בהן, היא לא מגיעה - ואת יודעת את זה.
מרים פרנקל-שור
אביטל שטרנברג תמיד מופיעה לישיבות.
חמי דורון
לא. בהצעות חוק שלי היא לא מופיעה.
מרים פרנקל-שור
אולי היא לא רפרנטית של הנושא.
חמי דורון
היא כן.
מרים פרנקל-שר
אבל היא מופיעה לכל הדיונים של הוועדה.
יפה שפירא
היא הוחלפה בשרית דנה. אני ביררתי את זה.
חמי דורון
אני מוחה על כך שאתה עכשיו הולך לבטל ישיבה שנקבעה. הממשלה היתה צריכה להגיע. אם היא לא רוצה להגיע - זכותה לא לבוא, היא לא חייבת, מכיוון שמי שקובע את הליך החקיקה זה הכנסת. הממשלה - אנחנו בכלל עושים להם טובה שאנחנו מקבלים אותם כאן, מכיוון שהסוברניות להחליט החלטות ולדון בהצעות החוק היא שלנו ולא של הממשלה.

הממשלה באה הנה בדיוק כמו שמגיעים לכאן משקיפים אחרים. זה שהכנסת עושה יותר מדי כבוד לוועדת השרים לענייני חקיקה - שעושה יותר מדי כבוד בגלל שיטת המשטר שלנו - זה לא רלוונטי.

מבחינת הפרדת הרשויות, אנחנו לא צריכים בכלל להתחשב, ובטח שלא לקיים ישיבה אם הם יכולים לבוא או לא יכולים לבוא. הם צריכים לעמוד לרשותנו, לא אנחנו לרשותם. וזה שאתה עכשיו רוצה לבטל ישיבה משום שמשרד המשפטים לא מיוצג כאן - אתה משחק לידיהם ואומר שהממשלה מכתיבה את סדר-יומה של הכנסת. לא נשמע דבר כזה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אתה בעד לא לבטל את הישיבה?
חמי דורון
בוודאי שלא. אני רוצה שנקיים את הישיבה. הרי אין מניעה, אנחנו סיכמנו וכל הנושא הזה מסוכם - על דעתנו, על דעת חברי הכנסת, על דעת השלטון המקומי, גם על דעת משרדי הממשלה זה סוכם. אם תעיין בפרוטוקול של הישיבה במליאה, בקריאה הראשונה אף אחד לא התנגד להצעת החוק כפי שהיא. אין שום סיבה לשנות, אפשר בעצם להצביע ולהעביר אותה לקריאה שנייה ושלישית ישירות.
מרים פרנקל-שור
אז אין טעם לדיון בין קריאה ראשונה לקריאה שנייה ושלישית? אולי יש מחשבה נוספת ויש רעיונות חדשים.
חמי דורון
גברתי היועצת המשפטית, עובדתית, מרכז השלטון המקומי לא הביע התנגדויות נוספות. זה סיכום כללי על דעת כולנו. אני התפשרתי כאן, גם מרכז השלטון המקומי קצת התפשר - היתה פשרה שעשינו כולנו, פשרה שאתה הובלת.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
נכון.
חמי דורון
אז מה יש לשנות אחרי שהיושב-ראש הביא לפשרה? מה קרה?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אתה ממליץ שאנחנו נקיים את הישיבה.
חמי דורון
אני מבקש ממך לקיים את הישיבה ולסיים, כדי שנוכל להגיש את הצעת החוק הזאת למליאה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
נציג משרד הפנים נמצא אתנו?
מרגלית בוטרמן
כן.
חמי דורון
הוא הנוגע בדבר העיקרי.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אני רוצה לקבל את ההצעה שלך ולקיים את הדיון, אבל תדע שאני לא מקבל את דעתך. אנחנו רוצים שמשרדי הממשלה יבואו, שהממשלה תהיה שותפה. היא יכולה להביע דעה אחרת, זה לא שייך.
חמי דורון
אדוני היושב-ראש, ברגע שמשרדי הממשלה לא יגיעו, ואנחנו כוועדה בכל פעם נפעל כך- אנחנו לא מענישים אותם, אנחנו מענישים את עצמנו.

הממשלה צריכה להבין שאם היא לא תבוא - אנחנו נדון בנושאים שעומדים על סדר-היום גם כשהם לא נמצאים פה, ולכן האינטרס שלהם הוא לבוא. הם צריכים לדעת שזה האינטרס שלהם.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
באופן עקרוני זו דעתי, אבל במקרים חריגים גם אפשר לעשות את זה.

ברשותכם, נפתח את הישיבה. מהשלטון המקומי, גברת נועה בן אריה נמצאת?
פיני קבלו
אני מתנצל. היא נמצאת בבית-משפט ואני מייצג אותה. אני מבין שהיתה הסכמה וסיכמנו את העניין. היתה הצעת פשרה לגבי תקופת הצינון - לגבי פרק הזמן בין חמש שנים להצעה של חבר הכנסת דורון.
חמי דורון
סגרנו לגבי 18 חודש. לא שאני אוהב את זה, אבל זה מה שהסכמנו בפשרה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
ברשותכם, נתחיל לקרוא את הצעת החוק.
איילת עציון
"הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 101)(חבר מועצה לשעבר - איסור התקשרות בחוזים), התשס"ו-2005
תיקון סעיף 122א
1. בפקודת העיריות, בסעיף 122א, אחרי סעיף קטן (ח) יבוא:
"(ט) הוראות סעיף זה יחולו, בשינויים המחויבים, על מי שכיהן כחבר מועצה, במשך שמונה עשר
חודשים מיום שתמה כהונתו בשל אחד מאלה:
(1) הוא חדל לכהן כחבר המועצה לפי סעיף 123;
(2) הוא התפטר מחברותו במועצה לפי סעיף 124;
(3) הוא אינו מכהן עוד במועצה לאחר קיומן של בחירות למועצה." "
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
האם אתם רוצים שנצביע סעיף-סעיף?
מרים פרנקל-שור
לא, זה סעיף אחד. אני מבקשת להעלות נושא בפני הוועדה - נושא שאני מבקשת שהוועדה תיתן את דעתה עליו.

התלבטנו האם תקופת הצינון היא תקופה ראויה - האם נכון שהיא תעמוד על שנה וחצי, מכיוון שכאשר אנחנו סוקרים את החקיקה ואנחנו רואים את תקופות הצינון, הזמן המקובל הוא שנה, אבל החלטתי שבנסיבות הקיימות ובתכלית הצעת החוק יש מקום בהחלט לטעון לשנה וחצי.

דבר אחד עולה גם מהחקיקה, ואני חושבת שהוא נכון גם לנסיבות המקרה שבפנינו. הרי מדובר בהצעת חוק כשמצד אחד של הציר, יש לנו את חופש העיסוק וחופש החוזים, ומצד שני יש לנו את נושא טוהר המידות, ניגוד עניינים, וכו'.

על מנת שאנחנו לא ניכנס לבעיה של פגיעה בחופש העיסוק וכל מבחן המידתיות, הרי יכולים להיות פה מצבים שאנשים פורשים באופן תמים ורוצים ללכת הביתה מכיוון שהם מרגישים שאין להם מה לתרום ברשות המקומית, והם לא יהיו במצב של ניגוד עניינים, והם לא יוכלו להתקשר בשום צורה ובשום אופן עם הרשות המקומית.

מצד שני, יכול להיות שאנשים – לגביהם, לא רק ששנה וחצי זה לא מספיק, אלא יש להעלות את תקופת הצינון לתקופה ארוכה יותר.

לכן, אדוני היושב-ראש, כשאנחנו מעיינים בחקיקה, אנחנו רואים זאת למשל בחוק להלבנת הון, אנחנו רואים את זה בחוקים אחרים, ובמיוחד בחוק המטריה שהוא חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה) - שם ראה המחוקק שכל מקרה ומקרה צריך לדון לגופו, וכל ניגוד עניינים לגופו, וכל עניין של טוהר המידות, שהוא ענף של נושא ניגוד עניינים. היות שצריך לדון בכל מקרה לגופו, כל עסקה לגופה, כל סכום של עסקה, כל מבקש - אני מציעה להשאיר את תקופת הצינון של שנה וחצי שזאת תהיה התקופה הכללית, אבל להפנות בהצעת החוק הזאת לוועדה שקיימת בחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969, בדיוק באותו אופן שקובע סעיף 29(א) לחוק איסור להלבנת הון. שם, ראש רשות מוסמכת ועובד שהוסמך בסעיף
29(ד) להיות בעל גישה למאגר מידע, אומר הסעיף: "לא יהיו רשאים לעבוד או לקבל זכות או טובת הנאה מגוף מדווח לפי פרק ג', אלא אם עברה שנה מיום פרישתם מן הרשות המוסמכת, או קיבלו היתר לכך מהוועדה למתן היתרים שהוקמה בסעיף 11 לחוק שירות הציבור".

מה זאת בעצם אותה ועדה שקובע סעיף 14 לחוק שירות הציבור? זו ועדה בלתי תלויה, זו ועדה אובייקטיבית, כשבראש הוועדה עומד שופט מחוזי. אחד מחבריה יהיה אדם שלא מבין העובדים בשירות הציבור, והשלישי יהיה עובד בשירות הציבור. זאת אומרת שיש לנו פה אדם אובייקטיבי, ויש לנו את האיזון שבין השירות הציבורי ולא מהשירות הציבורי.

לוועדה יש סמכויות רבות. יש לה סמכויות לפי סעיפים 8 עד 11 לחוק ועדות חקירה. היא יכולה לזמן עדים, היא יכולה באמת לרדת לעומק הבקשה שמובאת בפניה, יש לה את כל הכלים לכך, והיות וכאן יכולות להיות בקשות פרטניות שהחוק לא יכול לדון בהן - זה מנגנון שאני חושבת שהוא ראוי שייקבע כמו בחוקים אחרים, גם בהצעת החוק הנוכחית.
חמי דורון
אני לא חושב שזאת המציאות. הרי אני הסכמתי לרדת ל-18 חודש לאחר שעורך-דין נתן מאיר אמר: אני מסכים אתך שיש בעייתיות גדולה מאוד; אני מסכים שיש יותר מדי מקרים שבהם אנשים עוזבים את תפקידם בתמורה לתפקיד אחר שהם פתאום מקבלים במסגרת הרשות המקומית. הוא אמר את הדברים האלה בצורה מאוד ברורה.
ואז הוא אמר
מה נעשה עם עורך-דין שהחליט אחרי שלושה-ארבעה חודשים שלא בא לו להיות חבר מועצה כי זה גוזל ממנו זמן - הרי הוא עובד מזמנו הפרטי - והוא פורש מהמועצה, באמת בתום לב. ניקח את התום לב הכי רב שקיים, למרות שאני אישית לא מאמין שהדברים האלה קורים במציאות.

לגישתו אפילו של עורך-דין נתן מאיר - שמייצג את השלטון המקומי - שנה וחצי זה פרק זמן שהוא מתקבל על הדעת, שהוא סביר, שהוא הגיוני.

אני לא חושב שבקונסטלציה הכי "זולה", נקרא לזה, בקונסטלציה הכי תמימה, 18 חודש זה לא הרבה זמן לא לעשות עסקים עם הרשות המקומית.

הרוב הגדול של המקרים יהיו בצד החמור יותר, דהיינו ששנה וחצי לא מספיקים, אבל מאחר שהגענו להסכמה, אני לא רוצה להגיע למצב שבו יתחילו לדון בכל חבר מועצה בודד, מכיוון שיקרו שני מצבים.

מי שיפרוש - לצורך העניין זה כאשר ראש הרשות אומר למישהו ברשימתו: תפרוש, אתה תעבוד והבא בתור ייכנס, לדוגמה. ראש הרשות וחברי המועצה שלו - אין להם עניין לפנות לאותה ועדה. צריך להיות איש אופוזיציה שיצטרך לבוא ולהגיד ללכת לאותה ועדה.

פה אנחנו באים למצב אחר, כי אז יגידו: זה כבר אישי. באופן טבעי, לאדם קשה להגיש תלונות אישיות - גם אם הוא באופוזיציה - כי חברי מועצה, עם כל המריבות באולם המועצה, פעמים רבות אופוזיציה-קואליציה הולכים לשתות לאחר מכן קפה בחוץ ביחד.

לכן, למה אני צריך לשים את המכשול בפני חברי המועצה?
מרים פרנקל-שור
איזה מכשול?
חמי דורון
הרי מי יעביר את הנושא הזה לוועדה? ראש העיר?
מרים פרנקל-שור
לא. האיש עצמו.
חמי דורון
איזה אינטרס יש לו?
מרים פרנקל-שור
אם הוא רוצה לקצר את התקופה.
מרגלית בוטרמן
האיש עצמו צריך היתר מהוועדה לקצר את התקופה. הוא צריך להגיש בקשה. הבעיה היא שחברי אופוזיציה יצטרכו - - -
חמי דורון
להיות "כלבי השמירה". אני לא מצפה מחבר המועצה להיות כלב שמירה. קבענו 18 חודש, יכול להיות שצריך לתת לדברים האלה להתקיים.

יותר מכך. אני רוצה לתת לחוק כזה לפעול במשך תקופה מסוימת.
מרים פרנקל-שור
אז תקבע אותו כהוראת שעה.
חמי דורון
לא. חמש שנים, ויכול מאוד להיות שאפילו הבית הזה יבין שבעצם 18 חודש זה לא מספיק.
פיני קבלו
זה מספיק.
חמי דורון
ואז יכול להיות שבעתיד יבוא המחוקק - ולאחר שהוא יראה ש-18 חודש זה לא מספיק, כי בפועל זה לא משמעותי - יכול להיות שמחוקק יחליט להגדיל את זה, כמו שאני חושב שצריך להגדיל את זה, לחמש שנים.
מרים פרנקל-שור
אני לא סותרת אותך. אני הולכת יחד אתך, ואנחנו אומרים: זה הכלל, אבל יש יוצאים מן הכלל. החוק בא וקובע נורמה, הוא אומר 18 חודשים, אבל המקרים הם רבים, אי-אפשר לרדת לרזולוציה של כל מקרה ומקרה.

כאשר יש לך עיון בחוק חופש העיסוק, ואתה הרי משפטן ואתה יודע שיש פה בעיה של מידתיות - הרי לעתים המידתיות תהיה בצד אחד ולעתים תהיה בצד השני. יש אדם שלא נכון שיהיו לו 18 חודשים.
חמי דורון
תני לי דוגמה.
מרים פרנקל-שור
למשל, חבר מועצה שרוצה להתקשר באיזשהו חוזה לעניין אספקה של משהו, שבכלל אין לו נגיעה וקשר לעניין. יש פה את המנגנון שנותן לך את האפשרות גם לקצר וגם להאריך.

לגבי כל תקופת צינון שקיימת בחקיקה יש הפניה לחוק שירות הציבור (הגבלה לאחר פרישה). הרי זאת השלמה למה שאתה מציע, זה נותן יתר גמישות כי החיים הם הרבה יותר גמישים.
חמי דורון
נכון, את צודקת. החיים יותר גמישים, באמת צריך היה להיות יותר. אני חושב ש-18 חודש זה רף תחתון שאסור ממנו לרדת - -
מרים פרנקל-שור
זה לא סותר את הוועדה.
חמי דורון
- - והוא מאוד מאוזן - אפילו לגישתו של היועץ המשפטי של מרכז השלטון המקומי, שלפחות ראו את האיזון בשבועיים למשל.
מרים פרנקל-שור
אנחנו לא מדברים על התקופה. אנחנו מדברים על ההשלמה. זה לא סותר את השנה וחצי.
פיני קבלו
לא מדובר רק במקרים שמשפטן יוצא, והולך אחר-כך להיות היועץ המשפטי של העירייה או קבלן שבונה.
חמי דורון
לא מדובר על זה בכלל.
פיני קבלו
אתן דוגמה. היה אצלנו חבר מועצה, שנבחר. היתה לו חנות לכלי כתיבה שבה הוא מכר לבתי-ספר, הוא לא מכר לעירייה. ביום שבו הוא נכנס לעירייה - הוא קיבל מכתב שאסור לו להתקשר עם בתי-ספר. אם גננת מאחד הגנים באה לקנות ממנו - - -
חמי דורון
זה לא העניין. זה בכלל לא התקשרות.
מרים פרנקל-שור
זאת התקשרות. זה נכנס לגדר סעיף 122א רבתי.
מרגלית בוטרמן
הוא גם לא יבוא לוועדה.
מרים פרנקל-שור
אבל יש לו את האפשרות לפחות.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
היועצת המשפטית, המצב הקיים היום הוא שנה, נכון?
חמי דורון
אתה הצבעת בעד הצעת חוק של עשר שנים.
מרים פרנקל-שור
לא. היו שנתיים. אני לא טוענת לגבי התקופה, אדוני.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו הגענו לפשרה על שנה וחצי.
מרים פרנקל-שור
נכון. אני לא טוענת לגבי זה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
את טוענת שאם מישהו רוצה לקצר את התקופה לשנה, לחצי שנה - יש ועדה בראשות שופט שהוא יכול לפנות אליה, לדון בעניינו ספציפית, ואם יאשרו לו, אזי יקצרו את התקופה משנה וחצי לשנה.
מרים פרנקל-שור
נכון. ויכול להיות מקרה - למשל, כשהיו בחירות בנהרייה, ירצו אחר-כך להתקשר, וחושבים שיש מקום להאריך - אז גם יתאפשר. החיים הם יותר דינמיים ויותר גמישים.
חמי דורון
אני מבקש להסביר מדוע המנגנון הזה הוא לא משהו שקשור להצעת החוק הזאת.

כשזה חל על שירות המדינה, על פקידי מדינה ועל עובדי מדינה - הכוונה היא ליצור מצב שלא יהיה ניגוד עניינים בין תפקידו הקודם לבין תפקידו החדש. זאת המציאות.

פה לא מדובר בעצם על ניגוד עניינים.
מרים פרנקל-שור
זה ניגוד עניינים, כי שוחד או הטבות זה ענף של נושא ניגוד עניינים.
מרגלית בוטרמן
אם אינני טועה, סעיף 123 מאפשר חריגים להתקשרות עם חבר מועצה, בתנאים מסוימים. יש את הפרוצדורה.
מרים פרנקל-שור
של המועצה? שהמועצה תאשר?
חמי דורון
לא, הוא חדל לכהן. סעיף 123 מדבר על חדילה מכהונה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
מירי, אני לא כל-כך יכול לקבל את העמדה שלך, מפני שכאשר אנחנו סיכמנו לא היתה ועדה, והוא התפשר על 18 חודש, לאחר לחצים אדירים.

אם הייתם באים בדיון הראשון ומציעים הצעה כזאת - היינו מכניסים את זה כחלק מהפשרה.
פיני קבלו
היא מעלה טענה שמחר ילכו לבית-משפט - - -
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
שיילכו לבית-משפט. כל הנושא של רשויות מקומיות - הצורך הזה התעורר בעקבות כמה מקרים שאנחנו מכירים. האם אנחנו רוצים לעבוד על עצמנו?

אני יכול להציג לך שלושה מקרים ידועים מהמגזר שלי. אדם שהיה חבר מועצה - פרש, ולאחר שלושה חודשים הוא נעשה מזכיר המועצה.
חמי דורון
ואיזה ניגוד עניינים יש כאן?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו מכירים את זה. זה היה תרגיל מסודר, שעשו אותו באופן מתוחכם ומתוכנן, בכך חבר הכנסת חמי דורון צדק, ואנחנו הסכמנו אתו והלכנו על פשרה, והפשרה היתה פועל יוצא של מציאות קיימת ורעה.
מרים פרנקל-שור
אדוני היושב-ראש, אני מבקשת להגיד לפרוטוקול כך. הצעות החוק הפרטיות הן הצעות חוק שאנחנו מנסחים לחברי הכנסת. אנחנו מתחילים באיזשהו רעיון, ולאט-לאט אנחנו מתגבשים.

השלב הראשון של הצעת חוק שבא לדיון ממשי זה הצעת חוק שאנחנו מכינים לקריאה ראשונה, אבל לא לחינם קיים השלב של הכנה לקריאה שנייה ושלישית, מכיוון שהצעת החוק מתפרסמת, אנחנו מקבלים תגובות, אנחנו בודקים את עצמנו עוד פעם. אי אפשר לבוא ולומר לנו, כייעוץ משפטי: אם הייתם באים – אז הייתם מתקבלים.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
זה לא פגם אחד גדול.
מרים פרנקל-שור
אבל ההצעה היא פגומה מכיוון שיש פה את חוק יסוד: חופש העיסוק – ויש פגיעה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אין ניגוד.
מרים פרנקל-שור
אדוני, מבחינה משפטית - ואם אתה מעונין - אני אפרוס את המשנה מדוע יש פה פגיעה בחוק יסוד: חופש העיסוק. יש פה עניין של מידתיות. אני מוכנה כעת להרצות מדוע יש פה פגיעה בחופש העיסוק, אין הנושא הוא מידתי. החקיקה לאורך כל הדרך מדברת על כך שיש תקופת צינון- יש הפניה גם בחוק איסור הלבנת הון, גם בחוק ניירות ערך וגם בחוק הגבלת עיסוק לאחר פרישה.

לא לחינם קבע המחוקק בכל חוק וחוק את המנגנון של הוועדה - ואני לא מדברת על תקופת הצינון של שנה - אבל אי-אפשר לבוא ולומר לנו: אם הייתם באים בקריאה הראשונה, היינו מקבלים. מה זה חלק מהפשרה?

אנחנו עושים את עבודתנו נאמנה, ואנחנו רוצים לסייע להצעת החוק - שיהיה אפשר להגן עליה בבג"ץ - מכיוון שאני חושבת שהצעת החוק בנוסח שמצוי על שולחן הוועדה, היא לא מספיק מידתית.

אז אם צריך לדבר על ניגוד עניינים וטוהר המידות - זה בדיוק הנושא של ענף של ניגוד עניינים, והוועדה הזאת בין היתר מוסמכת לקבוע האם יש פה ניגוד עניינים, האם יש פה טוהר מידות. היא יכולה גם להאריך את התקופה, היא יכולה גם להקטין את התקופה, אז לבוא ולומר לי כייעוץ משפטי: אם הייתם באים בקריאה הראשונה, היינו מקבלים את העמדה - זו לא העמדה - אז בשביל מה קיים ההליך בהכנה לקריאה שנייה ושלישית?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו כאן רוצים להחמיר. קודם כל, אתם צריכים להגיד לנו בזמן הנכון.
מרים פרנקל-שור
אבל זה הזמן הנכון. אדוני, זו הכנה לקריאה שנייה ושלישית. הצעות החוק מתפתחות, הצעות החוק הן דינמיות, אנחנו מקבלים תגובות. לבוא ולומר לי שבגלל שלא אמרתי זאת בהכנה לקריאה ראשונה - הוועדה לא מקבלת את העמדה?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
לא. בין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה והשלישית.
מרים פרנקל-שור
אז הנה, אנחנו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
עכשיו אנחנו בקריאה השנייה והשלישית. בין לבין, הייתם צריכים לבוא ולהגיד זאת.
מרים פרנקל-שור
בין לבין מה?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
בין הקריאה הראשונה - כשמאז עברו שלושה חודשים - לבין היום.
מרים פרנקל-שור
אדוני היושב-ראש.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
סליחה, אני שמעתי אותך. אני לא מתעורר בדקה התשעים. בין הקריאה הראשונה- מלפני שלושה חודשים כמעט - לבין היום, הייתם צריכים להגיד: יש לנו מספר דברים שאנחנו רוצים להביא לתשומת לבכם לגבי הפשרה שסוכמה, ואז הייתי מזמין את חבר הכנסת חמי דורון והייתי מדבר אתו, יחד אתך.
מרים פרנקל-שור
אז בשביל מה קיים הדיון? בשביל מה אנחנו יושבים ומכינים דברים?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
לא, הדיון לא קיים בשביל זה.
מרים פרנקל-שור
הרי אנחנו עובדים כל הזמן על דברים שהוועדה שמה על סדר-היום.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
סליחה, הדיון לא קיים בשביל זה. הדיון קיים כדי שנאשר הצעת חוק משום שהיתה פשרה והיתה הסכמה.
מרים פרנקל-שור
אז בשביל מה קיים דיון בין קריאה ראשונה לקריאה שנייה ושלישית?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אתם לא באתם בין קריאה ראשונה לבין שנייה ושלישית.
מרים פרנקל-שור
הנה, אנחנו עכשיו בין קריאה ראשונה לקריאה שנייה ושלישית. זה הדיון הראשון.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
עכשיו אנחנו בקריאה שנייה ושלישית.
מרים פרנקל-שור
לא. אנחנו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
קודם כל, אני מדבר על הצד הטכני של העניין.
מרים פרנקל-שור
אז אולי יש סדרי עבודה חדשים שלא היינו מודעים אליהם, אבל אנחנו יודעים מימים-ימימה שאנחנו באים ופורסים את ההשגות שלנו בפני הוועדה.
פיני קבלו
היושב-ראש, מה אתה חושש שוועדה כזאת יכולה לעשות?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
היה ויכוח קשה, הגענו לפשרה - -
מרים פרנקל-שור
אז זאת הפשרה שאנחנו אומרים.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
- - סיכמנו דברים.
מרים פרנקל-שור
אבל זה לא סותר את הפשרה. זו השלמה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
זה סותר. זה סותר, כי הוא ירד משלוש שנים - ובלחץ שלי - - -
מרים פרנקל-שור
אבל זה לא סותר את הפשרה, אדוני. זאת השלמה. התקופה היא תקופה, ולא טענתי לגבי התקופה.
קריאות
- - -
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
קודם כל, הדברים נרשמו לפרוטוקול. אני רוצה לאשר את זה.
חמי דורון
בגלל שהדברים נרשמו לפרוטוקול, אי-אפשר להשאיר אותם ללא תגובה.

כשיועצת משפטית באה ואומרת שזה לא מידתי - הרי מחר מישהו ילך עם זה לבג"ץ, ויגידו: מה אתם רוצים - - -
מרים פרנקל-שור
אבל למה שהכנסת לא תחוקק חוק - - -
חמי דורון
סליחה, מירי, ישבתי ושמעתי את דברייך בשקט.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אבל זכותה להגיד את הדברים, לכן היא יועצת משפטית.
חמי דורון
זה בסדר גמור, אבל אני לא יכול להשאיר את זה ללא תשובה. לכן, אני מבקש להגיד לפרוטוקול, כדי שבית-המשפט העליון - אם הנושא יבוא אי-פעם בפניו - יראה שהיתה תגובה, לא כאילו היתה הסכמה שבשתיקה לדבריה של היועצת המשפטית, ורק מסיבות טכניות החליטה הוועדה לא לקבל את דבריה.

קודם כל, במהות, תפקידה של היועצת המשפטית הוא לייעץ, אבל לא חובתה של הוועדה לקבל את הייעוץ של היועצת המשפטית.
מרים פרנקל-שור
כן, אבל לא בגלל שאני לא באתי וטענתי את זה בזמן. באמת...
חמי דורון
סליחה. מירי, אני לא הפרעתי לך. אני לא מדבר על הזמנים. מהלך הזמנים לא מעניין אותי.

אני חושב שהצעת החוק הזאת היא מידתית, והראיה לכך היא עצם העובדה שמרכז השלטון המקומי - שהיה מיוצג כאן על-ידי מי שהיה פעם היועץ המשפטי של משרד הפנים, עורך-דין נתן מאיר: אדם שמכיר את המערכת - הרי ברור לחלוטין, וחלק מהדברים שדיברנו עליהם- - -
יחזקאל לביא
הוא אף פעם לא היה היועץ המשפטי של משרד הפנים.
מרים פרנקל-שור
הוא לא היה יועץ, ויכול להיות שנציג השלטון המקומי היה פה והיה דווקא חושב שזה רעיון, כיוון שזה נותן את הגמישות האפשרית.
חמי דורון
הוא בא ואמר בצורה מאוד מאוד מאוד ברורה, שכדי להגיע למידתיות הוא מוכן והוא מעונין שיגיעו ל-18 חודש - שזאת המערכת המידתית.

אני לא רוצה שיקטינו. הרי בהצעת החוק המקורית אני דיברתי על שלוש שנים. יש עכשיו הצעת חוק שעברה כאן, בבית הזה, בקריאה טרומית, לגבי עשר שנות צינון. עשר שנות צינון. לא שמעתי את היועצים המשפטיים צועקים שזה לא מידתי. לא שמעתי אותם. ממש לא. מדובר על הצעת חוק שהגיש חבר הכנסת גדעון סער, והקואליציה העבירה אותה בהינף יד.
מרים פרנקל-שור
זה עדיין לא הגיע לדיון.
חמי דורון
לכן, כנראה שהעניין של מידתיות תלוי במי שבשלטון. אני לא רואה את זה כך, אני מצטער.

הצעת החוק הזאת - שלוש שנים מבחינתי זה מאוד מידתי. אלא מה? היות שהיתה התנגדות של מרכז השלטון המקומי - וגם של היועצת המשפטית, שהמליצה להקטין את תקופת הזמן - - -
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
וגם של יושב-ראש הוועדה.
חמי דורון
ודאי, גם של יושב-ראש הוועדה. הסכמנו שתקופת הזמן המינימלית תהיה 18 חודש.

מה עכשיו רוצים? רוצים ליצור מצב שבו תקופת הצינון תהיה עוד לעתים פחותה מ- 18 חודש. אין שום סיבה בעולם - -
פיני קבלו
אבל למה אתה חושש מוועדה?
חמי דורון
- - ואני חושב שהחוק הזה עומד במידתיות.
מרים פרנקל-שור
אני רוצה לטעון בפני הוועדה בנושא המידתיות.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
מירי, עמדתך ברורה מאוד.
מרגלית בוטרמן
אני מבקשת להגיד.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
סליחה, אנחנו רוצים להצביע. אנחנו מעלים את ההצעה להצבעה. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 2
נגד - אין
נמנעים - אין
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 101)(חבר מועצה לשעבר - איסור התקשרות בחוזים), התשס"ו-2005, אושרה בקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
פה אחד, ללא נמנעים וללא מתנגדים. תודה רבה.
מרגלית בוטרמן
רציתי לציין שבחוק בזמנו, סעיף122א מאפשר התקשרות בחוזה - המועצה, ברוב של שני שליש מחבריה, ובאישור השר.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה לכולם.
מרים פרנקל-שור
אדוני, אני מבקשת שיירשם בפרוטוקול שביקשתי לטעון לנושא המידתיות, ולא ניתן לי.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
למה? נטען.
מרים פרנקל-שור
לא. אני רוצה לטעון ולהסביר לוועדה מדוע אני חושבת שהצעת החוק היא לא מידתית.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
מה הסברת לפני כן? על מה דיברת?
מרים פרנקל-שור
לא. לא נכנסתי למידה, ורציתי להציג בפני הוועדה מדוע הצעת החוק היא לא מידתית. יש מבחנים מתי הצעת חוק היא מידתית, מתי הצעת החוק היא לא מידתית - ואני ביקשתי, ולא ניתן לי.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
מירי, מה שאני מציע - תביאי את זה בכתב, תצרפי את זה לפרוטוקול.
מרים פרנקל-שור
לא. אדוני, אלה לא הליכי חקיקה ראויים להביא את זה בכתב. יש פרוטוקול, יש הליכי חקיקה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אבל טענת, והוא הגיב. אני מתפלא עלייך.
מרים פרנקל-שור
לא. הוא לא ענה לי מכיוון שאני לא דיברתי על זה, כך שהוא לא יכול היה לענות.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
רגע, אז על מה טענת?
מרים פרנקל-שור
יש הליכי חקיקה, והליכי החקיקה צריכים להיות ראויים, ואני מתפלאת עליך שאתה אומר לי שאתה מתפלא עלי. אני רוצה לטעון לנושא המידתיות - מדוע אני חושבת שהצעת החוק האת לא מידתית, ולא ניתן לי.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
יש לך את כל הזכות לטעון, מה הבעיה?
מרים פרנקל-שור
אבל כבר הצבעת. אבל אתה הצבעת, אדוני היושב-ראש.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
על מה הוא ענה לך?
מרים פרנקל-שור
לא, הוא לא ענה לי. הוא לא ענה לי מכיוון שאני לא טענתי ולא נימקתי בפני הוועדה מדוע אני חושבת שהצעת החוק היא לא מידתית. יש מבחנים של בית-משפט עליון מתי הצעת החוק היא מידתית ומתי הצעת החוק היא לא מידתית.

ברשותך, אני מוכנה לשבת ולהבהיר מדוע אני חושבת שהצעת החוק היא לא מידתית - ואתה לא נותן לי.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
בבקשה.
מרים פרנקל-שור
אז איך אתה מקיים הצבעה?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
את רוצה להביא את זה במסמך?
מרים פרנקל-שור
לא, אין להעלות את זה במסמך. אתה הצבעת על הצעת החוק.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
זה לא משנה את דעתי.
מרים פרנקל-שור
מה זה לא משנה? אתה רוצה שאני אסביר אחרי שאתה מצביע?
קריאות
- - -
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו לא מקבלים את דעתך.
מרים פרנקל-שור
אתה לא מקבל את דעתי, אבל - - -
קריאות
- - -
קריאה
סליחה, אם אתם רוצים שזה ייכנס לפרוטוקול - זה לא יכול ברעש הזה להיכנס לפרוטוקול.
מרים פרנקל-שור
אני רוצה שהדברים יהיו בפרוטוקול.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
מבחינתי, יכולת לטעון מה שאת רוצה.
מרים פרנקל-שור
אז תיתן לי את האפשרות. ביקשתי, ואמרת לי שאתה רוצה להצביע.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו לא מקבלים את - - -
מרים פרנקל-שור
אבל אתה לא נתת לי את האפשרות. אלה לא הליכי חקיקה ראויים. אתה לא מקיים את הדיון בהתאם למה שצריך. אתה לא נותן ליועצת המשפטית של הוועדה להסביר מדוע הצעת החוק היא לא מידתית.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
את הסברת לפני זה.
מרים פרנקל-שור
לא. אני לא הסברתי.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אז על מה דיברת שעה?
מרים פרנקל-שור
דיברתי על מה שאני חושבת שאני צריכה להגיד לוועדה, אבל אתה לא נתת לי להמשיך.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אני מצטער מאוד. להפך, נתתי לך לדבר.
מרים פרנקל-שור
אני מבקשת שהדברים יירשמו בפרוטוקול, שלא ניתן לי, ואם לא - אני אגיש בקשה לתיקון פרוטוקול.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
מה זה לא ניתן לך? דיברת לפני זה ואחרי זה.
מרים פרנקל-שור
לא, אתה לא נתת לי להמשיך.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
סליחה, עם כל הכבוד לך. הוא ענה לך על המידתיות.
מרים פרנקל-שור
הוא לא ענה לי מכיוון שאני לא טענתי מדוע. אני לא הסברתי ולא נימקתי ולא אמרתי מה הטענות של בית-המשפט העליון.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תביאי את זה בכתב, ניתן את זה - - -
מרים פרנקל-שור
אני לא מביאה בכתב כיוון שאלה לא הליכי חקיקה ראויים - ופה בוועדה סותמים לי את הפה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אף אחד לא סותם לך את הפה.
מרים פרנקל-שור
ועוד איך.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אף אחד לא סותם לך את הפה. להיפך, נתתי לך פעמיים לדבר - אבל אחרי שמסכמים דברים, את באה אלי אחר-כך להגיד לי דברים אחרים, עם כל הכבוד?


הישיבה ננעלה בשעה 10:45.

קוד המקור של הנתונים