ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 07/11/2005

חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (הוראת שעה), התשס"ו-2005

פרוטוקול

 
חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 7)

3
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
7.11.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 518
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, ה' בחשוון התשס"ו (7 בנובמבר 2005), שעה 9:45
סדר היום
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 7), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: ר'אלב מג'אדלה-היו"ר
קולט אביטל
דני בנלולו
אהוד יתום
איתן כבל
עמרי שרון
מוזמנים
איילת פישמן משרד הפנים
קרן ילין-מור משרד המשפטים
יועצת משפטית
מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
יפעת שפרכר



הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות)
(תיקון מס' 7),התשס"ה-2005
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 7), התשס"ה-2005.
מירי פרנקל-שור
הוועדה אישרה את הצעת החוק הממשלתית בהתאם לנוסח שפורסם בכחול. אנחנו, במסגרת ההכנה להניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת, בדקנו למה התכוונה הממשלה בסעיף 9א לשינויים המחויבים. בהתייעצות עם המפקח על הבחירות, הגענו למסקנה שיש מקומות שהם לא רלוונטיים, שיש דברים שאי אפשר להחיל אותם בחוק. היות והזמן הוא קצר, אנחנו מציעים לוועדה להפוך את כל הנושא של בחירות חדשות להוראת שעה רק לבחירות שיתקיימו בחודש כסלו תשס"ו. יש לנו כאן תיקונים שהם רלוונטיים להוראות המיוחדות האלו. לקראת תיקון של קבע תיעשה בחינה מדוקדקת של כל סעיף וסעיף לגבי הבחירות החדשות. אני מציעה שעו"ד איילת פישמן תציג את השינויים הנדרשים להוראת השעה הנוכחית.
איילת פישמן
ראשית, אנחנו מתנצלים שנאלצנו להתכנס שוב. על מנת שיהיה דבר חקיקה מסודר ורציני, חשבנו שיהיה יותר נכון לקבל את אישור הוועדה לכל השינויים החדשים שהוכנסו. השינוי המשמעותי זה שכל החוק יהיה הוראת שעה לבחירות שיתקיימו בחודש כסלו. לגבי הרעיון הכללי איך לטפל בבחירות חדשות, זה דורש עבודה הרבה יותר מעמיקה. אנחנו נעשה את זה בנפרד בהמשך. אנחנו רוצים בסעיף הראשון לקבוע שהחוק יהיה הוראת שעה.

אנחנו מציעים לבטל את ההסדרה שקיימת כרגע בחוק המימון. היא מופיעה בהרבה מאוד מקומות בחוק. במקור הכוונה הייתה ליום הזדהות הסיעות במועצה לפני הבחירות. זה כמובן לא רלוונטי במקרה שלנו. במקום זה אנחנו מציעים לקבוע בהגדרה של תקופת הבחירות - זאת הגדרה שקובעת מה היא התקופה שבגינה משולמים כספי המימון - שזה יהיה ממתן פסק הדין הסופי בבית המשפט העליון, שמכוחו נערכות הבחירות החדשות, עד ליום הבחירות עצמו.
מירי פרנקל-שור
זה מכוח סעיף 73 לחוק הבחירות.
איילת פישמן
אנחנו מציעים להגדיר מה הן בחירות חדשות, שזה בחירות שמתקיימות לפי סעיף 73 ו73א לחוק הבחירות. אנחנו מציעים לקבוע לגבי מועדי ההגשה של הבקשות למימון. בדרך כלל המועדים הם X ימים לפני הבחירות. אנחנו מציעים לקבוע שבקשות המימון תוכלנה להיות מוגשות החל מרגע זה ועד אחרי 5 ימים אחרי הבחירות, על מנת ששום מועמד לא יקפח את זכותו. אנחנו מציעים לקבוע בסעיף 7 לחוק שדרך החישוב של המימון תהיה כמו בבחירות חוזרות וכמו בבחירות לראש מועצה אזורית, כיוון שאנחנו מדברים פה על בחירות לראש רשות בלבד, לא על בחירות למועצה. כל מועמד מקבל מימון בהתאם לאחוזי הקולות הכשרים שהוא מקבל. תיקון אחרון שאנחנו מבקשים בסעיף 29 לחוק, שדן בחובתו של שר הפנים להעביר חומר למבקר המדינה, זה שהשר יוכל להעביר את העתקי הבקשות למימון עד 15 יום לאחר הבחירות, זאת אומרת 10 ימים מהרגע שבו השר מבקש את הבקשות.
מירי פרנקל-שור
אני מבקשת מהוועדה לאשר את העקרונות.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
זה מקובל?
מירי פרנקל-שור
כן. הרבה פעמים מאשרים את העקרונות, כשאת את הניסוח משאירים ליועצים המשפטיים. השאיפה היא לסיים את זה עוד היום, על מנת שהצעת החוק תעבור מחר בקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
היום לא נוכל לעשות את זה?
מירי פרנקל-שור
אלא אם ועדת הכנסת תאשר פטור מחובת הנחה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אני מבקש שתדאגו לפטור מחובת הנחה בוועדת הכנסת, על מנת שנוכל להביא את זה עוד היום. מי בעד?

ה צ ב ע ה
בעד - פה אחד
אושר

הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים