ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 09/11/2005

הצעה לסדר-היום בנושא: השביתה בשירותי הדת בגין אי תשלום משכורות

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

9.11.2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ז' בחשוון תשס"ו (9.11.2005), שעה 9:00
סדר-היום
הצעה לסדר-היום בנושא: השביתה בשירותי הדת בגין אי תשלום משכורות

( של חבר הכנסת זבולון אורלב).
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יעקב ליצמן

חיים אורון

זבולון אורלב

בנימין אלון

משה גפני

יחיאל חזן

דוד טל

ניסן סלומינסקי
מוזמנים
מאיר שפיגלר
- משרד ראש הממשלה

מיכל צוק

- רפרנטית אגף התקציבים, משרד האוצר

שלמה שטרן

- ראש חטיבת חינוך ודת, ההסתדרות החדשה

עליזה וסרמן

- יו"ר ועד העובדים, המועצה הדתית בת-ים

צבי דניאל

- המועצה הדתית בת-ים

דוד שפירא

- נציג רבני השכונות

משה אלחרר

- נציג המועצה שלומי
רבני ערים
הרב אפרים זלמנוביץ- מזכרת בתיה

הרב פנחס אדרי
- גבעתיים

הרב אברהם רוזנטל
- אזור

הרב עזריה בסיס
- ראש העין

סיני מאיר פרנקל
- יבניאל

הרב יהודה זיסו
- תל-אביב
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
סיגל גורדון
הצעה לסדר היום
השביתה בשירותי הדת בגין אי תשלום משכורות

(של חבר הכנסת זבולון אורלב)
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, בוקר טוב, אני פותח את ישיבת ועדת הכספים, ברוכים הבאים, ברוכים הנמצאים, הנושא על סדר היום, הצעה לסדר היום של חבר הכנסת זבולון אורלב בנושא: השביתה בשירותי הדת בגין אי תשלום משכורות.


רבותיי, לפני שנתחיל בנושא שירותי הדת, אני רוצה להצביע על הקמת ועדת המשנה לעניינים חסויים, לפי סעיף 5 לחוק הכנסת, ואישור החברים בוועדה. חברי הוועדה הם כלהלן: היושב ראש – יעקב ליצמן, חברים: חיים אורון, דניאל בנלולו, דני יתום ויצחק כהן. מי בעד ירים את ידו.

הצבעה

בעד – 2

נגד – אין

נמנעים – אין

ההצעה אושרה.
היו"ר יעקב ליצמן
ההצעה אושרה, תודה רבה.


רבותיי, אנחנו דנים כרגע בהצעה לסדר של חבר הכנסת זבולון אורלב בנושא: השביתה בשירותי הדת בגין אי תשלום משכורות. חבר הכנסת אורלב, לדעתי כותרת ההצעה אינה נכונה, מה זה שביתה? אני לא זוכר בכנסת הנוכחית, שאי פעם שילמו להם את המשכורות בזמן. לכן, זה לא עניין שביתה, פשוט לא משלמים. אבקש מאדוני להסביר למה הכוונה. מי נציג משרד האוצר?
טמיר כהן
הוזמן אגף התקציבים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי?
טמיר כהן
אנחנו לא מזמינים שם, אנחנו מזמינים את האגף.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לבדוק מי הוזמן והיכן הוא. אני מבקש להודיע, שאני ממתין להם. חבר הכנסת זבולון אורלב, בבקשה.
זבולון אורלב
אף שמזה שנים אחדות יש שיבוש בתשלום המשכורות במועצות הדתיות בגלל קיצוצים בלתי מתקבלים על הדעת במועצות הדתיות, קיצוצים שאין להם שום קשר למציאות של שירותי הדת, בכל זאת, בתקופה האחרונה יש החמרה ניכרת בתשלומי השכר של המועצות הדתיות. אנחנו נמצאים היום בתשיעי לחודש, הוא היום האחרון לתשלום המשכורות, אנחנו כבר יודעים על עוד כמה מועצות דתיות שלא יקבלו משכורות, למשל, המועצה הדתית בירושלים. יושבת כאן גם המועצה הדתית בת-ים שסובלת סבל רב.


אנחנו יודעים, גם ממערכות אחרות, שלעיתים יש קשיים תקציביים שלא מאפשרים תשלומי שכר כראוי. תשלומי שכר, אני לא מתכוון לתשלום נטו, אלא תשלום השכר המלא, כולל כל התנאים הסוציאליים של הפרשות סוציאליות לקופות פנסיה, ביגוד, הבראה וכיוצא בזה. אנחנו יודעים שגם במערכות אחרות יש שיבושים בהעברת משכורות, אלא שכאשר יש שיבושים במערכות אחרות, כולם נזעקים להסדיר את העניין, כאן יש שערורייה מתמשכת מזה כמה שנים, עם עליות ומורדות. אם היינו יודעים שהכיוון הוא סידור, אתה מוכן לספוג, אבל כל פעם שעומדים להסדיר את העניין, לאחר מכן באה נפילה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חייב לתקן אותך, בחוק ההסדרים הולכים לחסל את כל שירותי הדת. אז זה לא עומד להסתדר.
זבולון אורלב
בספר התקציב לשנת 2006, שהונח על שולחן הכנסת ואנחנו עומדים להצביע עליו, כתוב אומנם, שחלקה של הממשלה במועצות הדתיות יהיה 149 מיליון, אבל באותו ספר, במודעה השמאלית ביותר כתוב מה בוצע בפועל ב-2004. בפועל ב-2004 בוצע 175 מיליון שקלים.
מאיר שפיגלר
זה לא נכון.
זבולון אורלב
מה לא נכון? מה שאני אומר אינו נכון, זה לא כתוב? למה אתה אומר לא נכון?
מאיר שפיגלר
זה לא השוטף.
זבולון אורלב
אני אומר מה כתוב, למה אתה אומר שזה לא נכון? זה שאתה אומר שהממשלה שקרנית, זה עניין אחר. הרי הממשלה הניחה את הספר הזה. אני אומר מה כתוב, אל תגיד לי זה לא נכון. זה נכון מה שאני אומר, לשנת 2006 כתוב 149 מיליון וב-2004 בוצע 175 מיליון. כך כתוב, אל תגיד לא נכון. כלומר, אין תקווה לעתיד.
משה גפני
אבל ב-2005 כתוב 90 מיליון.
זבולון אורלב
אני לא יודע עוד מה בוצע.
משה גפני
בוצע הרבה יותר.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חייב להעיר לך, הספר הודפס ביולי, לא יכול להיות שביולי יהיה כתוב מה שבוצע בדצמבר.
זבולון אורלב
אני מדבר על 2004.
היו"ר יעקב ליצמן
סליחה, חשבתי 2005.
זבולון אורלב
אני מספר מה כתוב בספר ותראו איזה מהומות יש כאן, אני רק אומר מה כתוב בספר התקציב. בא מאיר שפיגלר ואומר, זה לא נכון, הממשלה שקרנית.
משה גפני
כדי להעמיד דברים על דיוקם, התקציב קוצץ באופן חמור, דנו על כך בשנים עברו בוועדת הכספים. החידוש היחיד שישנו בהנחת הספר הנוכחי, שבסיס התקציב גדל, אבל הוא עדיין פחות מ-2002. המאבק צריך להיות עכשיו על הרשויות המקומיות, זה הנושא. לכן בחוק ההסדרים היה צריך להיות תיקון לנושא הזה, במקום זה, חיזקו את המועצות הדתיות.
זבולון אורלב
אני חולק עליך כי על פי 40% שהממשלה קבעה, 60% של הרשויות המקומיות לא יספיקו לשלם את החובות - - -
משה גפני
החובות זה משהו אחר.
זבולון אורלב
תסלח לי, החובות הם אלה שמעכבים את תשלום המשכורות. אז אל"ף, אין לי ביטחון ש-140 מיליון, שפירושו של דבר הוא תקציב של 350 מיליון, אין לי ביטחון שזה מכסה את החובות של תשלומי שכר לעובדים, אין לי ביטחון בדבר הזה, איש לא עשה את החשבון, אני יודע שלא נעשה חשבון מדויק. עד היום לא נעשה חישוב מדויק, אחד לאחד, מה הצרכים האמיתיים של תשלום השכר בשירותי הדת. אין לי ביטחון שזה מספיק, אבל ברור לחלוטין, ששיבושי השכר במועצות המקומיות יימשכו בגלל פרשת החובות. אמר מאיר שפיגלר בישיבה אחרת, שיש 70 מיליון שקלים לתוכניות הבראה, מתוכם יבוצעו 30 מיליון שקלים ב-2006. הראיתי לו, שגם ברזרבה של שירותי הדת אין 30 מיליון, יש רק 7 מיליון. הוא אומר לי, זה ברזרבה הכללית של משרד ראש הממשלה. אני לא מקבל את זה, למה צריך להחביא את זה? יש 30 מיליון, שימו את זה על השולחן. אבל גם 30 מיליון לא פותרים את הבעיות של 250 מיליון חובות של רשויות מקומיות לשירותי הדת.


לכן, גם אם ביתר המערכות האחרות יש שיבושים, אני יודע שיש פה ישיבות וההסתדרות כולה מתגייסת, הממשלה מתגייסת והבעיות נפתרות. כאן, אף על פי שיש החלטות של בית הדין לעבודה, הביזיון הנוראי הזה ממשיך. אמרתי מעל במת הכנסת, אילו לא היה מדובר בשירותים דתיים, הבעיה היה נפתרת.
היו"ר יעקב ליצמן
לא היתה בעיה.
זבולון אורלב
כאן אין התמודדות עם הדברים ואני חי בהרגשה שזה בגלל שמדובר בשירותים דתיים. עובדה, יש הצעה לסדר, אף חבר כנסת שאיננו חבר כנסת דתי, לא מצא לנכון להגיע. תשלום משכורות זה עניין סוציאלי, זה לא עניין של דתיים וחילונים, יכולה להיות מחלוקת, ימין, שמאל, דתיים, חילונים, אבל כולנו מאוחדים סביב הערך, שצריך לשלם את השכר לאדם עובד. זה מחזק את ההרגשה שלי, שרק בגלל שמדובר בשירותים דתיים, יש מעין היתר לאומי לזלזל בעניין הזה. תשלום משכורת של רב זה לא כל כך חשוב, תשלום משכורת של בלנית הוא לא כל כך חשוב.


אני אומר, הדבר הזה חייב להיפתר, אני תולה תקוות ביושב ראש ועדת הכספים, שבעניין הזה כולנו יכולים להיות מאוחדים כדי לפתור אחת ולתמיד את הסוגייה הזאת. החלטתי הפעם לא לוותר, אני אטרטר פה את כל המערכת הפרלמנטרית, אשגע את כולם עד שהעסק הזה ייפתר. תודה רבה.
שלמה שטרן
הנושא על סדר היום: השביתה בשירותי הדת, אני רוצה לתקן, כרגע אין שביתה.
היו"ר יעקב ליצמן
עם כל הכבוד, אני לא מדבר על השביתה, אני מדבר על אי תשלום משכורות.
מאיר שפיגלר
אני רוצה לתקן, בשנת 2004 התקציב בפועל היה כ-145 מיליון שקלים שעברו למועצות הדתיות. מה שעשו אלה שרשמו את הנתונים בספר התקציב אודות הביצוע בשנת 2004, הם הכניסו לתוך השוטף של המועצות הדתיות, לצערי הרב, סכומים שעברו במסגרת פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, בשנת 2004 עברו 71.1 מיליון שקלים - - -
היו"ר יעקב ליצמן
למה לצערך?
מאיר שפיגלר
כי זה לא היה צריך להיות בשוטף. אני נאבק מול הרשויות המקומיות, גם מה שהעברנו במסגרת פסיקת בית הדין הארצי לעבודה יהיה חלק מהחוב של הרשות שהצטבר כלפי המועצה הדתית. משרד המשפטים מנע זאת ממני. אם מנעתם את זה רבותיי, תרשמו שהיו 145 מיליון שקל בשוטף ו-71 מיליון שקל במסגרת פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה.
זבולון אורלב
לא יכול להיות מה שאתה אומר, 145 מיליון ועוד 71 מיליון זה לא 175 מיליון.
מאיר שפיגלר
נכון, הם הכניסו רק חלק.
זבולון אורלב
איפה החלק השני.
מאיר שפיגלר
העברתי פירוט מלא לחבר הכנסת משה גפני.
היו"ר יעקב ליצמן
כרגע המספרים לא מעניינים אותי, מה שמעניין אותי, כמה חייבים?
מאיר שפיגלר
היה 145 מיליון, גם ה-145 מיליון בשנת 2004, ביחס לשנת 2005, זאת עדיין ירידה של 5 מיליון שקלים. זה חשוב, כל שקל חשוב למועצות הדתיות.
זבולון אורלב
זה לא 5 מיליון, זה 5 בחלק של הממשלה.
מאיר שפיגלר
נכון, בסך הכל זה 12.5 מיליון. הלוואי והיו מעבירים, שיעבירו את מה שצריך להעביר, גם את זה הם לא מעבירים.


על בסיס מה שאמרתי לפני יומיים בוועדה לביקורת המדינה, העברתי אתמול למזכיר הממשלה, באישור מנכ"ל משרד ראש הממשלה, את הצעת ההחלטה, אני מקווה שהיא תעלה על סדר יומה של הממשלה בישיבה הבאה, שבעצם נותנת גושפנקה לכל אותן ועדות שרים שהיו בנושא תקציבי המועצות הדתיות, שלא קיבלו את ברכתו של משרד הפנים או נציגו של שר הפנים. כדי שאחר כך, אם הרשויות לא תשלמנה את חלקן בשנת 2005, אפשר יהיה לגבש תביעה כללית כנגד כל אותן רשויות מקומיות. עד כמה שאנחנו יודעים, הרשויות תחויבנה על ידי בית משפט לשלם את כל החלק היחסי שלהן אל מול 40% שאנחנו העברנו לטובת המועצות הדתיות.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה יודע בכמה מסתכם חוב הרשויות המקומיות למועצות הדתיות?
מאיר שפיגלר
לא.
היו"ר יעקב ליצמן
זה אל"ף בי"ת של הדיון.
מאיר שפיגלר
אני יודע נכון לספטמבר 2004. רק לפני כשלושה שבועות אושרו רואי חשבון במכרז של החשב הכללי, שאנחנו אמצנו לטובת המועצות הדתיות. הם כבר קיבלו הנחיות, לבצע את כל הפעולות הנדרשות על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית ככל שניתן, קרי, יוני 2005, לגבי המצב של המועצות הדתיות וחובות הרשויות המקומיות כלפיהן.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע משהו אחר. אני מבקש רשימה מסודרת של רשויות שלא שילמו משכורות. אני מבקש שני דברים: רשימה של המועצות המקומיות שלא שילמו משכורת בגלל שהרשויות שלהן לא העבירו את חלקן. בלי נדר, ההעברה הבאה של משרד הפנים בוועדת הכספים, אם אראה שיש העברה תקציבית בנושא של רשויות מקומיות, אם הרשויות האלה הן בתוך הרשימה, אני אעכב את ההעברה התקציבית.
מאיר שפיגלר
אני אעביר לך רשימה עוד היום.
היו"ר יעקב ליצמן
אם אדם לא מבין שהוא צריך לשלם לאנשים את המשכורות, אני לא חושב שצריך לאשר לו את התקציב ולכסות לו את החובות.
משה גפני
אדוני היושב ראש, הערת ביניים, מכיוון שאני מכיר את הרשויות, הבעיה העיקרית היא אלה שלא מעבירים את חלקן למועצות הדתיות הן הרשויות נטולות המענק. זאת הבעיה.
היו"ר יעקב ליצמן
מבדיקה שעשיתי, זה לא מדויק. יכול להיות שזה לא פתרון כללי לכולן, אבל לפחות חלקי למקומות מסוימים.
זבולון אורלב
זה ילחץ את שר הפנים ללחוץ על ראשי רשויות - - -
היו"ר יעקב ליצמן
גברתי ממשרד האוצר, אני שמח שהגעת, ראשית, למה באיחור? שנית, למה היינו צריכים להתקשר לקובי הבר על מנת שתגיעו? תשובות אקבל אחר כך.
מאיר שפיגלר
במגבלות שעמדו על הפרק מבחינת תקציב המועצות הדתיות - - -
היו"ר יעקב ליצמן
סליחה שאני מפסיק אותך באמצע, דיברו אתי שר הפנים אופיר פינס ועדי אלדר, השתתפות העיריות היא די גבוהה והם מבקשים להוריד אותה. אם היו מתחייבים לתת את ה-60%, אפשר להפעיל שיקול דעת, אבל ברגע שלא נותנים את ה-60%, מה הם מבקשים להוריד? אני מבין שישנו לחץ בעניין, אני לא יודע אם צריך להוריד, אני לא בטוח שיש רשויות שנותנות 60%, אבל אני בטוח בדבר אחד, שצריך לעשות בלגן בעניין ההשתתפות של הרשויות. זה לא נוגע רק לשירותי הדת, זה נוגע גם בנושאים של החינוך החרדי, הסעות ודברים נוספים שאנחנו זכאים לקבל. בנושא חינוך עשו חשבון נפרד על פי חוק.
זבולון אורלב
אני עשיתי,
חוק שלי.
היו"ר יעקב ליצמן
אז מגיעה לך תודה רבה.
זבולון אורלב
אגב, בכל יתר התחומים, חינוך, רווחה, הממשלה – 75%, רשויות מקומיות 25%. כלומר, אתה יכול לעכב כאן העברות תקציביות לממשלה.
משה גפני
מה שאפשר להוריד היום מהרשויות – חובה להוריד להן.
זבולון אורלב
לכן אני אומר, שצריך להשוות את שירותי הדת לכל השירותים האחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
לכן אני מבקש ממאיר שפיגלר, להעביר רשימה מסודרת לכל חברי הוועדה, מה סכום החובות, ממתי - - -
מאיר שפיגלר
על 2005.
היו"ר יעקב ליצמן
לא, אני מדבר גם על המשכורות וגם על החובות. אני מבקש לדעת, ראשית, מי המועצות הדתיות שלא קיבלו משכורות, שלא העבירו משכורות. ישנה רשימה.
יחיאל חזן
הרב המקומי של אריאל לא מקבל משכורת מזה 9 חודשים. זאת בושה וחרפה.
שלמה שטרן
לרב של יהוד חייבים משכורת של 9 חודשים, הוא החליט שלא לבוא לעבודה. קיבל מזכיר המועצה הוראה מגורם ממשלתי, להתחיל לקזז לו ימים מתשלום המשכורות.
מאיר שפיגלר
לא גורם ממשלתי, תגיד שזה אני, מאיר שפיגלר. זה נכון, אני לא מתבייש לומר. אני דיברתי אתו בטלפון, אני לא רוצה להיכנס כאן פרטנית. אני עושה את הדברים מתוך נשיאה באחריות.


לגבי הסוגייה של תקצוב שירותי הדת –
היו"ר יעקב ליצמן
בני, אני החלטתי לעכב העברות תקציביות לרשויות שלא מעבירות משכורות למועצות הדתיות.
בנימין אלון
למה שלא "תתקע" את כל ההעברות של משרד הפנים? צריך "לתקוע" את משרד הפנים ולא לחפש רשויות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא בא לשתק את משרד הפנים, העברה מסוימת שאמורה לעבור לרשות שלא מעבירה כסף למועצה הדתית, אני אעכב אותה. אני חושב שגם האופוזיציה וגם החילונים שבוועדה יתמכו בזה.
עליזה וסרמן
לדעתי זה לא הפתרון.
היו"ר יעקב ליצמן
מייד אתן לך את רשות הדיבור.
מאיר שפיגלר
אמרתי בישיבה לפני יומיים ואני אומר גם כעת, מבחינת משרד ראש הממשלה, או של התקציב המלא למועצות הדתיות, קרי, מה שהיה עד כה מנת חלקה של הממשלה וגם מה שהיה מנת חלקם של הרשויות המקומיות, יעבור דרך מסגרת אחת, במקרה הזה, הרשות הארצית לשירותי דת, או שתהיה דרך לאכוף על הרשויות המקומיות להעביר את הכסף, ללא שיקול דעת שלהן, כל עוד הדבר נעשה על פי חוק, להעביר את החלק היחסי שלהן לטובת תקציב המועצות הדתיות. נכון לרגע זה, אין דרך שכזאת.
משה גפני
את מי אתה מייצג?
מאיר שפיגלר
את משרד ראש הממשלה.
משה גפני
אתה אומר לנו מה צריך לעשות?
מאיר שפיגלר
אני פשוט מיידע את החברים, אתה היית לפני יומיים בישיבה, אתה שומע את הדברים בפעם השנייה, אז אני מיידע את האנשים.
משה גפני
מה עשה משרד ראש הממשלה כדי לעשות את זה? מה אתה אומר לנו? מה עשה משרד ראש הממשלה? מה עשה מנכ"ל המשרד פרט להגיש חוק הסדרים מטומטם כזה?
היו"ר יעקב ליצמן
עוד לא הגענו לחוק ההסדרים, בינתיים, אני חושב שהולכים להפריד את זה.
מאיר שפיגלר
עוד משפט אחד, לגבי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה - - -
זבולון אורלב
אם זה יפוצל, זה יידון בוועדת הפנים. אם זה יישאר בחוק ההסדרים, זה יידון בוועדת הכספים. יותר טוב שזה יידון כאן.
היו"ר יעקב ליצמן
ממילא הם רוצים להעביר את זה לוועדת הפנים.
זבולון אורלב
לא ניתן להם.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חושב שהפיצול הוא טוב יותר. ההסתדרות רוצה לומר מילה? לא ראיתי שעמיר פרץ עשה שביתה בנושא הזה כפי שעשה על בנק לאומי.
שלמה שטרן
אני לא בתפקידי להיות דובר ההסתדרות בנושאים האחרים. בנושא של המועצות הדתיות, נכון לערב ראש השנה היו כ-26 מועצות דתיות ולמעלה מ-500 עובדים, אני לא מביא בחשבון רבני עיר שאינם מיוצגים על ידי ההסתדרות, הם נבחרים ולכן הם אין להם ייצוג הסתדרותי, יש כעשרה רבני עיר שיש חובות גדולים של שכר כלפיהם. נכון לערב ראש השנה היו למעלה מ-500 עובדים שלא קיבלו משכורות בין חודשיים לשישה-שבעה חודשים. נכון לערב ראש השנה הועברו כ-4 מיליון שקלים מרזרבת השר לכיסוי משכורות. אין לי נתונים עדכניים נכון להיום - - -
זבולון אורלב
כמה עובדים לא קיבלו את כל השכר ברוטו יחד עם כל ההפרשות? כלומר, כמה עובדים לא קיבלו את השכר המלא עם כל ההפרשות?
שלמה שטרן
הרוב המכריע של העובדים לא מקבל את ההפרשות.
היו"ר יעקב ליצמן
השאלה היא אחרת, אחרי העברה של 4 מיליון שקלים, בכמה צומצמה הרשימה של 500 איש?
שלמה שטרן
אין לנו נתונים עדכניים מכיוון שהיום - - -
היו"ר יעקב ליצמן
אז אני אומר לך מה אני מתכוון לעשות. סדרי הדיון בוועדת הכספים הולכים להיות כלהלן, מיום שני בבוקר אנחנו מתכוונים להתכנס בכל יום בשעה תשע וחצי, בנושא המשכורות במועצות הדתיות. נתכנס ביום שני בשעה תשע וחצי, ביום שלישי בתשע וחצי, ביום רביעי בתשע וחצי, ביום חמישי בתל-אביב בתשע וחצי עד עשר. נבוא כל יום ונתעדכן, איזה מועצות קיבלו, איזה לא, עד שהשחקנים יתעייפו. אני מתכוון לא להתעייף, בלי נדר. עשיתי את זה עם הגמלאים ב"ביקור חולים", אני מקווה שהם יתעייפו לפניי. רבותיי חברי הכנסת, תתכוננו. אני לא מתכוון לעבור לסדר היום, מעכשיו, כל יום במשך חצי שעה נקיים דיון בנושא המשכורות, נשמע עדכון.
שלמה שטרן
בשבוע הבא אמור להיות דיון דיווח בנושא של משכורות בבית הדין - - -
היו"ר יעקב ליצמן
אדוני, אני לא בית משפט, אני הכנסת, אני מחוקק, זה לא מעניין אותי, אותך לא חייבתי לבוא לכאן, מי שחייב לבוא לכאן הוא משרד ראש הממשלה שממונה על המועצות הדתיות ופקידי האוצר. כל יום, לפני דיוני הוועדה, יתקיימו דיונים של ועדת הכספים באופן רשמי, זה לא ועדת משנה, זה מליאת ועדת הכספים.
זבולון אורלב
המשך דיון בהצעה שלי.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה יודע מה, אני מסכים, אבל ביום הראשון שאתה לא תופיע לדיון, זאת לא תהיה ההצעה שלך.
עליזה וסרמן
אנחנו, במועצה הדתית בבת-ים לא קיבלנו משכורות מספטמבר 2003. אז היה צו השעה, קיבלנו 6,900 שקלים ברוטו, בלי תנאים נלווים. זאת אומרת, מ-2003 אין לנו "אבא", אין לנו "אימא". עם כל הכבוד למר שפיגלר, כולם עוזרים, אבל זה מזכיר לי שבמטבח עומד סיר, כל אחד בוחש בסיר והמרק נגמר מטעימות. אנחנו כבר לא יכולים יותר, העובדים שלנו מדממים, אין משכורות בבית. אנחנו לא מקבלים משכורות במשך שלוש שנים. בשבוע שעבר קיבלנו משכורת של חודש מאי 2005.
היו"ר יעקב ליצמן
מאי 2005? הם צדיקים, למה התחילו מאי 2005, יכלו לומר, ספטמבר 2005.
עליזה וסרמן
אתה צודק וזה מפני שכל אחד מפיל את התיק על השני, רשויות המקומיות על משרד הדתות, מה זה מעניין התקציב שלכם את העובד הקטן? אנחנו עובדים, אנחנו צריכים את המשכורת. אנחנו לא יכולים ללכת למכולת ולומר, התקציב לא אושר.
היו"ר יעקב ליצמן
מאיר, אני אעשה משהו אחר, בכל יום תדווח לי על שתי רשויות שיש בעיה עם המשכורות והן לא מעבירות את חלקן. אני רוצה בכל פעם להתמקד בשתיים.
זבולון אורלב
זה לא מבטל את הרשימות - - -
היו"ר יעקב ליצמן
לא.
עליזה וסרמן
אני מדברת על עובדים שנמצאים בגיל שהם צריכים את הרווחה הכלכלית. אני מדברת על פנסיונרים שמקבלים 1,200 שקלים לחודש והם לא קיבלו את זה במשך שלוש שנים.
יחיאל חזן
אדוני היושב ראש, הנושא הזה הוא נושא שעולה חדשות לבקרים, כל פעם קוראים בעיתון, שלא רוצים לקבור את המת כי במועצה הדתית לא מקבלים שכר. אני חושב שהעסק הזה מתגלגל כך בכוונה, כלומר, ביד מכוונת, זה לא במקרה. אני הגעתי מהשלטון המקומי, כיהנתי כסגן ראש עיר במשך עשר שנים, אני מכיר את המאבקים שבכל רשות ורשות. כאן לוקחים אנשים שעושים את העבודה שלהם באמונה, הם יודעים שאם הם לא יעשו את העבודה, לא יהיה מי שיעשה את זה, אני לא מדבר על בלנית, אני מדבר על מי שרוחץ את המת. אני אומר לך, הדבר הזה נעשה ביד מכוונת כדי ללחוץ על שר הפנים בכל פעם כאשר ראש הרשות בא אליו - אותם אנשים שנותנים את שירותי הדת הם כבני ערובה – הוא אומר, אין לי משכורות לשלם למועצה הדתית ואתה רוצה שאקדם דברים אחרים.


אדוני היושב ראש, ראשית, אני מברך על ההחלטה שלך לדון כל יום בנושא, מי קיבל, למי העבירו שכר ומי לא קיבל. אני חושב שצריך להזמין לכאן את שר הפנים, שיוציא הוראה חד משמעית, כל עוד לא מעבירים את הכספים שמגיעים בדין ועל פי חוק למועצות הדתיות, גם רטרואקטיבית – אני אומר את הדברים כמי שנמנה על הקואליציה – צריך לעצור את כל ההעברות של משרד הפנים ולא לשחק בעניין.
היו"ר יעקב ליצמן
תאמין לי, שר הפנים יבוא אלינו מהר יותר ממה שאנחנו נבוא אליו, לכן אני מציע שננקוט בדרך הזאת, לא יוכלו לצאת בכותרות שאנחנו מעכבים את כל התקציבים של משרד הפנים - - -
בנימין אלון
אנחנו נעקוב אחר הבקשות - - -
היו"ר יעקב ליצמן
אני אפנה גם לשאול צמח ממשרד האוצר, הוא האחראי על משרד הפנים, אני אפנה אליו ואגיד לו, לפני שהוא מעביר את הבקשות הנוגעות לרשויות, למענקי איזון, שיצרף מייד רשימה מי מקבל.
משה גפני
אדוני היושב ראש, זה חשוב מה שאתה עושה כי זה יגרום לכך שייפתרו הבעיות, אבל אני מבקש למקד את הבעיה במשפט אחד. יש לנו בעיה של חובות העבר, שזה לא יתקשר לכל הדיון שאותו מנהל - - -
זבולון אורלב
למה?
משה גפני
כי לזה צריך כסף ממשלתי מיוחד.
זבולון אורלב
אז מה.
משה גפני
זאת לא תהיה בעיה מקומית של רשות מקומית - - -
עליזה וסרמן
סליחה, מה זה שייך, מדובר במשכורות.
משה גפני
תרשו לי בבקשה להמשיך. חובות העבר שמסתכמים בלמעלה מ-250 מיליון שקל, לעניין הזה צריך כסף מיוחד, לא קשור לשוטף, כדי לשלם משכורות, בבת-ים יצטרכו את הכסף הזה מכיוון שהחוב של בת-ים הוא פי כמה – דרך אגב, חלק זה בעיות מקומיות, העובדים לא אשמים אבל היו שם בעיות מקומיות קשות מאוד, סכסוכים חמורים על ראשי המועצה הדתית. זה לא קשור לעובדים, העובדים צריכים לקבל את שכרם, זה בסביבות 250 מיליון שקל ומעלה.

החלק השני, וזה מה שהרגיז אותי כל כך מאיר שפיגלר, בעניין ההחלטה שהולכים לתבוע את הרשויות המקומיות. הן בעלי הבית, הן יכולות לקבל החלטה במשפט אחד בחוק ההסדרים, הן לא צריכות בית משפט, כאן מחייבים את הרשויות המקומיות - - -
מאיר שפיגלר
- - -
אפרים זלמנוביץ
הפתרון שהציע הרב ליצמן, הוא פתרון טוב, תודה רבה, יישר כוח והלוואי וזה יתבצע בהקדם כי זה ממש ביזיון כל מה שקורה. לגבי המאקרו, זה ייפתר עכשיו, אחר כך נצטרך ללחוץ עוד פעם ועוד פעם, וזה רק כיבוי שריפות.
היו"ר יעקב ליצמן
נחכה שייפתר, אתה אופטימי, נדבר בעוד שבוע, נראה מה יהיה.
אפרים זלמנוביץ
שורה אחת בתוך חוק ההסדרים או בחוק אחר, תפתור את הבעיה.
היו"ר יעקב ליצמן
את זה אנחנו יודעים לעשות.
אפרים זלמנוביץ
שמעתי שבחוק ההסדרים נכנס משפט אחד, שהנגזרת של מה שהחליט משרד ראש הממשלה, הרשויות יהיו חייבות.
מאיר שפיגלר
בלי אישור תקציבי.
אפרים זלמנוביץ
צריך להוסיף משפט אחד, רשות שתעכב חודש ימים, יקבלו את זה ישירות - - -
משה אלחרר
אנחנו קטנים בשלומי, ליד הגבול, נידחים, שנה וחצי אין לנו טלפונים, אין פקסים - - -
היו"ר יעקב ליצמן
איך השיגו אותך, בבית?
משה אלחרר
כן, בטלפון הפרטי ואני עושה הכל מהבית. אז זה לא רק משכורות של שנתיים, הבטיחו להעביר חצי - - -
זבולון אורלב
לכם יש פיגור במשכורת?
משה אלחרר
רק לרב.
היו"ר יעקב ליצמן
כולם קיבלו שכר?
משה אלחרר
כולם קיבלו 100%?
היו"ר יעקב ליצמן
כלומר יש התנכלות לרב?
משה אלחרר
כן.
היו"ר יעקב ליצמן
התנכלות אישית?
משה אלחרר
שלא צריך רב, לא צריך שום דבר.
היו"ר יעקב ליצמן
רגע, אני רוצה להבין, לפעמים יש ויכוח בין ראש העיר לבין הרב, ראש העיר ביקש, תאפשר שרימפס, הרב אמר לא, אז הוא לא רוצה לשלם לו משכורת. אני שואל, יש לך בעיה אישית אתו?
משה אלחרר
כן.
היו"ר יעקב ליצמן
מאיר, זה הטיפול שלך, זה לא שייך אליי, לא יכול להיות שראש עיר יחליט שהוא לא משלם משכורת לרב כי הוא לא מסכים אתו.
משה אלחרר
אצלנו המועצה המקומית היא לא גירעונית, אין ממונים, אבל המועצה המקומית הציעה תפקיד של שירותי דת, משרד וטלפונים במועצה המקומית. כלומר, יש כסף לכל זה.
דוד שפירא
רבותיי, אני תוהה, אני נמצא כאן בדיון על מדינת היהודים או מדינה אחרת? למה אני שואל? יושבים כאן הרבה יהודים, מר שפיגלר ועוד, כל פעם אני שומע את הדברים, זה יסתדר, זה בתקציב הבא, בתקציב הנוכחי, נראה וכו'. רבותיי, אני מחזיק בידי מסמך שקיבלנו אותו מיובל רכלבסקי, אודות השתדלותו של הרב ליצמן. המכתב הוא מיום 14 באפריל 2002. המכתב מופנה למר משה שמעוני, שהיה פעם מנכ"ל משרד הדתות. אחד הסעיפים שמופיעים שם: שחיקת שכר. מכתב רשמי של יובל רכלבסקי בחותמת משרד האוצר: בהמשך לבדיקת שחיקת השכר בין השנים 1996-1998, יש להגדיל את שכר רבני השכונות ב-4.5%, ובעקבות בדיקת שחיקת השכר בשנים 1998-2000, יש להגדיל את השכר ב-0.6% נוספים. בנוסף לכך, נבקשכם לאסוף נתוני התפלגות על מנת לבדוק את שחיקת השכר כעבור שנתיים.


כלומר, בחוק, בהסכם הקיבוצי, צריך לבדוק את שחיקת השכר בכל שנתיים. לא היה גורם ממשלתי מחייב שעליו הוא לא חתום, ההסתדרות - - -


מוריי ורבותיי, אולי מועצה דתית אחת בארץ שילמה את זה, חיפה, וזה הודות ליונה יהב.
מאיר שפיגלר
זה לא נכון, זה לא הודות ליונה יהב.
דוד שפירא
אם נגיש את הדבר הזה לבית הדין לעבודה, עשר מועצות דתיות ישלמו, כולל ריבית, לא מועצה דתית אחת, אנחנו מרחמים על המועצה הדתית.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, אני חייב לסיים, אני רוצה לסכם, אנחנו נקיים דיונים בעניין ביום שני בתשע וחצי, ביום שלישי בתשע וחצי, ביום רביעי בתשע וחצי, כנראה גם ביום חמישי בתשע וחצי, אלא אם מאיר שפיגלר יסדר את המשכורות. כל יום נתכנס ונקבל עדכון, היכן שילמו, היכן לא שילמו. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים