ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/11/2005

פרוטוקול

 
PAGE
1
הוועדה לביקורת המדינה

14.11.05

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'

מישיבת הוועדה לביקורת המדינה

יום שני (י"ב בחשוון התשס"ו), 14 בנובמבר2005, שעה 9:30
סדר היום
תשלום קצבאות זיקנה ושאירים - דוח מבקר המדינה 55ב', עמ' 903
נכחו
חברי הוועדה: מלי פולישוק-בלוך - היו"ר

זבולון אורלב

משה גפני

עבד אלמאלכ דהאמשה
מוזמנים
הרן לבאות - רפרנט אגף תקציבים, משרד האוצר

יובל רז - אגף החשב הכללי, משרד האוצר

גדעון פרבר - מנהל תחום, אגף לענייני ביקורת המדינה, משרד ראש הממשלה

עמוס סלייפר - סמנכ"ל, מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

מרדכי אטיאס - סגן מנהל בכיר על אגף, משרד מבקר המדינה

אהובה מלכה-נבו - מנהלת ביקורת בכירה, משרד מבקר המדינה

רחל מייזלר - מנהלת ביקורת בכירה, משרד מבקר המדינה

נטליה פטרובסקי - יועצת לסגנית שרת הקליטה, משרד העלייה והקליטה

ד"ר יגאל בן-שלום - מנכ"ל, המוסד לביטוח לאומי

אילנה שרייבמן - סמנכ"ל גמלאות, המוסד לביטוח לאומי

יפה מרוז - מנהלת אגף זקנה ושאירים, המוסד לביטוח לאומי

רמסיס גרא - המוסד לביטוח לאומי

עו"ד יהודית נחמן - יועצת משפטית, הסתדרות הגמלאים

גדעון בן ישראל - יו"ר, הסתדרות הגמלאים

יעקב גיל - הסתדרות הגמלאים

יצחק כספית - סגן יו"ר, הסתדרות הגמלאים

ביאנקה יואל - מנהלת, עמותת "קן לזקן"

יהורם הל - עמותת "קן לזקן"

אוה פורי - "עמל", העמותה המרכזית למען הזקן

ולד סטוצקי - ס. רמ"ד שירותי מס, מנהל התשלומים, צה"ל

ולד צ'רקנסקי - קמ"ט, מחלקת בקרה ומעקב, צה"ל
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
קצרנית
דרורה רשף

תשלום קצבאות זיקנה ושאירים - דוח מבקר המדינה 55ב', עמ' 903
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בוקר טוב לכולם, אנחנו מתחילים את הישיבה. בוקר טוב לנוכחים, בוקר טוב אדוני, אנחנו משתדלים להתחיל בזמן, לכבד את אלה שהגיעו בזמן.


אנחנו היום בישיבה שנושאה דוח המבקר בעניין תשלום קצבאות זיקנה ושאירים. לגמרי במקרי פורסמה היום בעיתון הארץ - אני מניחה שחלק מכם ראו - כתבה מאד חמורה על איך שמשרד הרווחה מתנהל - - -
יעקב גיל
לא מתנהל.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
וחלילה לי מלפגוע במישהו שבריאותו לא תקינה, ואני מאחלת לשר הממונה - או לסגן השר, יותר נכון - בריאות. אבל, משרד כל כך חשוב, כל כך מסובך, הייתי אומרת, כל כך נוגע לקצה נפשה של מדינת ישראל, לא יכול שיהיה מנוהל - איך אמרת? לא מנוהל - בצורה כפי שהוא מתנהל.


לכן אני, ברשותכם, מנצלת את ההזדמנות שיש לנו נושא שמתייחס למשרד הרווחה, לאחריותו של משרד הרווחה, כדי לפנות מכאן למי שצריך ולדאוג שהמשרד ינוהל, אפילו בתקופת המעבר הזאת. אני לא יודעת מה יהיה השבוע בכנסת, מי ישרוד ומי יישאר, אבל זה בכלל לא משנה. משרד ממשלתי צריך שיתנהל בצורה מלאה, ראויה, עם כל בעלי התפקידים שנבחרו לכך על פי דין, על פי בקרה ומקצועיותם.


אני קראתי את רשימת הממלא מקום וכבודה במקומה מונח - ככה לא מנהלים משרד ממשלתי כל כך חשוב. אני גם לא מבינה למה היה צריך לרוץ ולפטר את המנכ"ל הקודם - שהוא לא פוליטי. אני מכירה אותו עוד מהתקופה של המתנ"סים - ולהשאיר את המשרד הכל כך חשוב הזה במשך תקופה כל כך ארוכה, בלי ניהול.


כולם מדברים על רווחה בימים האלה. זה הפך להיות הבון-טון של הפוליטיקה, הנושא בפי כל - בלי להיות יותר מדי צינית אני אשתדל לדבר - אבל אין ספק שזה נושא מאד מרכזי היום בפוליטיקה הישראלית, וכולם רוצים לדאוג לאוכלוסיות חלשות - לזקנים, ולנכים - וטוב שכך - -
גדעון בן-ישראל
בעיקר בדיבורים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
או. זה בדיוק המשפט הבא - השאלה מה קורה בפועל. מה עושים באמת. דיברתי על התנהלות משרד כל כך חשוב, אבל זה לא רק זה. ואנחנו כאן - מי שקרא את הדוח. אני לא יודעת. אני קראתי את הדוח ולא ידעתי באיזו מדינה אני נמצאת. זה קורה לי בכל פעם שאני קוראת את דוחות המבקר. אתם בזמן האחרון עושים לי ממש "טוב על הלב".


באמת, אנחנו עוסקים כאן באנשים שכל אגורה היא חשובה לגביהם. ואם כל אגורה חשובה והיא לא מגיעה ליעדה - מה עשינו? אם אנחנו מדברים על כמה מאות מיליוני שקלים שלא הגיעו למי שצריך היה להגיע - במשך תקופה, אני מניחה. בטח תפרטו עוד מעט - יש כאלה שלא מקבלים את מה שמגיע להם ויש כאלה שמקבלים יותר ממה שמגיע להם, יש כאלה שמטורטרים במערכת הבירוקרטית, שמכריחים אותם להביא כל מיני טפסים, כשאפשר בנקישת מחשב להשיג את הטפסים האלה או את המידע הזה. נראה כאילו הבירוקרטיה - לא המצאתי את המשפט - הבירוקרטיה נועדה לשם עצמה, כדי לחזק את עצמה, כדי שיהיו עוד פקידים ותהיה עוד דריסה של האזרח הפשוט, שצריך את אותה פקידות.


אנחנו כאן, בוועדה לביקורת המדינה, התחלנו לספור - מאז שאני כאן - כמה זה עולה לנו. כמה עולה לנו ההתנהלות הבלתי תקינה של המערכת, של הממשלה על כל מרכיביה. לפני כמה ימים ספרנו למעלה מחמש מאות מיליון בנתיב רכבת שלא היה צריך אותו, ששרפו אותו, אנחנו רואים כאן מאות מיליונים שלא מחולקים כפי שצריך, שמבחינתי זה כמו לשרוף את הכסף, אנחנו רואים ליקויים ושחיתויות, ומינויים בלתי מקצועיים, שלדעתי זה שורש הרע של כל המערכת. כשיש לך מינויים בלתי מקצועיים, אז יש לך את כל התוצאות שאני דיברתי עליהן: אנשים שלא יודעים את העבודה שלהם, ש- איך אמרת? - מדברים ולא עושים. וזה עוד חצי צרה, כי הרבה יותר גרוע כשעושים גרוע. כשעושים גרוע, יש תוצאות חמורות. ומי שסובל זה האזרח.


אני בכוונה לא נכנסתי לפרטים, גם בגלל שזה מסובך, וגם בגלל שזה המון פרטים, לא רציתי להתחיל עם לזה. אני חושבת שאתם, שחיים את החומר, יותר כדאי שאתם תעשו את זה, וגם בגלל שרציתי להגיד פה את האמירה העיקרית שלנו, כוועדת הביקורת של הכנסת, שאנחנו לא עוברים לסדר היום כשאנחנו רואים דברים כאלה. המטרה שלי היא לעקוב וללחוץ על המערכת, עד שהדברים יתוקנו.


אני שמעתי כבר אתמול שהרבה מהליקויים אכן תוקנו או בדרך להיות מתוקנים - ותכף נשמע את אנשי הביטוח הלאומי כדי לראות מה תוקן ואיך תוקן - אבל אני מניחה שהדרך עוד ארוכה.


אני גם מבקשת מאנשי המבקר - כאשר אתם נותנים לנו סקירה, היום ובכלל -לציין מי האנשים שעומדים מאחורי בעלי התפקידים. אני רוצה לדעת באיזו תקופה אתם ביקרתם - זאת אומרת, אם זה רק בשנים 2003-2004 או גם קודם, מי היה השר, מי היה המנכ"ל, מי היה כל בעל תפקיד שאתם נתקלתם בו. והסיבה שאני עושה את זה היא כי אני חושבת שהגיע הזמן שאנשים יישאו באחריות. לא מספיק לבוא ולומר - כי יהיה בטח מי שיבוא ויאמר - נכנסתי לתפקידי לפני שנתיים, שנה ומשהו, שנה, זה לא אני. את הסיפור הזה אנחנו שומעים כאן בכל ישיבה של ועדת הביקורת: זה לא אני. ומי אחראי? אז אני רוצה לדעת מי אחראי. כי אלה שהיו קודם, הם היום בתפקידים אחרים. שלא תחשבו שהם הלכו הביתה, והם הלכו עם עונש הביתה. הם היום נושאים בתפקידים אחרים. ואם אנחנו לא יודעים מי הם, אנחנו נמשיך ונראה אותם בתפקידים אחרים. לכן, אני רוצה שהציבור כולו יידע מי אחראי לכך שמאות מיליונים לא הגיעו ליעדם, כשאנחנו יודעים שכל - כפי שאמרתי במשפט הראשון - כל שקל חשוב לאותן משפחות. אז אני מבקשת מכם גם לדווח לנו - אני גם אשאל אתכם תוך כדי - על איש זה או אחר, או על אישה זו או אחרת.


לצערי הרב, חברי הכנסת לא הגיעו. אחד מנוע מלהגיע על פי חוק - מי שהיה השר שבזמנו נערך הדוח הזה. ברשותכם, בבקשה.
עמוס סלייפר
אני אבקש ממר אטיאס להציג את הדוח. הוא ריכז את הביקורת הזאת.
מרדכי אטיאס
אנחנו עוסקים בתשלום קצבאות זיקנה ושאירים.


לקצבת זקנה זכאים מבוטח שמלאו לו 70 שנה ומבוטחת שמלאו לה 65 שנה, שהשלימו תקופת אכשרה הקבועה בחוק. מבוטח ב"גיל המותנה", שעד יולי 2004, מועד תיקון החוק, היה 60-65 לאישה ו-65-70 לגבר, זכאי אף הוא לקצבת זיקנה אם הכנסתו מעבודה או ממשלח יד או מעסק אינה עולה על ההכנסה המרבית הקבועה בחוק. לקצבת שאירים חודשית זכאים שאירים של תושב ישראל שמלאו לו 18 שנה, ושהשלים תקופת אכשרה הקבועה בחוק.


בשנת 2003 שילם המוסד לביטוח לאומי לכ- 605,000 זכאים לקצבאות זיקנה, כ-11.28 מיליארד ₪, ולכ-110,000 זכאים לקצבאות שאירים, מענקים או דמי מחיה, שילם המוסד כ-2.17 מיליארד ₪. כ-1.91 מיליארד ₪ שולמו לזכאים לקצבאות זיקנה ושאירים כהשלמה לקצבתם מכוח חוק הבטחת הכנסה.

הביקורת בדוח זה עוסקת אי-מיצוי ובמיצוי יתר של זכויות לקצבה, שהביאו לתשלומי יתר או לתשלומי חסר. יצוין, שלאי-מיצוי של זכויות במועד יש משמעות מיוחדת, משום שניתן לשלם קצבה עבור שנה למפרע לכל היותר, ואת תשלומי היתר לא תמיד ניתן לגבות.

על פי אומדן סטטיסטי שהתבסס על מדגמים אקראיים ומפקדים הנוגעים לליקויים שתוארו לעיל, עד מועד סיום הביקורת שולמו לחלק מהזכאים לקצבאות זקנה ושאירים כ-68.5 מיליון ₪ יותר מהמגיע על פי החוק, ולחלקם כ-31.7 מיליון ₪ פחות מהמגיע. זכאים לקצבאות זקנה ושאירים שהגישו תביעה באיחור לא מימשו את מלוא זכאותם לקצבאות האמורות, והפסידו כ-28.1 מיליון ₪.
סיבות לתשלומי יתר שמצאה הביקורת
א. תשלום קצבה גדולה מהמגיע בשל טעות בחישוב הוותק.

ב. תשלום קצבה כפולה.

ג. תשלומי קצבה למי שעזבו את הארץ.

ד. תשלום תוספת מכוח הבטחת הכנסה למבוטח שלא הגיעה לו התוספת בשל הכנסתו.
סיבות לתשלומי החסר
מבוטחים שלא שולמה להם קצבה בתקופת שירותם בצה"ל, או אי תשלום של תוספות שונות, כגון תוספת ותק, תוספת דחיית פרישה, תוספת ילדים, דמי מחייה, מענקים - ובמקרים האלה זה בדרך כלל שאירים וקצבאות שאירים.
סיבות לאי מימוש
הגשת תביעה באיחור או אי הגשת תביעה כלל. מדובר במיוחד בתביעות לשאירים של אלמנים עם ילדים או ילדים שאין להם הורה הזכאי לקצבה. יצוין שתנאי הזכאות של אלמן שונים מתנאי הזכאות של אלמנה, שכן הם תלויים בגובה ההכנסה וטרם התקבלה ההחלטה בעניין השוואת התנאים.
רישום סכומי החוב במערכת זקנה ושאירים
כאשר המוסד מאתר תשלום קצבה למי שאינם זכאים, הוא רושם בחשבון המבוטח חוב. במאי 2004 יתרת החובות במערכת של אגף זיקנה ושאירים הייתה בסכום כולל של כ-357 מיליון ₪, שהמוסד אינו גובה מקצבאות הזיקנה והשאירים השוטפות. ואולם מתברר, שהרישומים של אגף זיקנה ושאירים אינם מאפשרים לדעת מהו סכום החוב הממשי, כיוון שהמוסד לא איפס חלק מהחובות שנפרעו או שנוצרו בטעות. ולכן, על פי אומדן סטטיסטי, מתברר שסכום החוב הממשי נאמד ב- 55 מיליון ₪, שהם כ-15% מסכום החוב הרשום במערכת זיקנה ושאירים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בדוח כתוב 413.
מרדכי אטיאס
עשינו אחר כך חישוב.
קריאה
- - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
350 עכשיו אמרת.
מרדכי אטיאס
כן, כי הורדנו את הגבייה. חלק מהחובות גם נגבו, אז אנחנו פשוט השארנו את הנטו הרשום והנטו שלא נגבה.


עוד נמצא כי סכומי החוב נרשמים במערכת בערכים נומינליים ואינם נושאים הצמדה למדד המחירים, מכאן שסכום החוב - הרשום והנגבה - במונחים ריאליים, גדול עוד יותר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יש אפשרות לדעת במשך כמה שנים החוב הזה? או שזה מאז שיש ביטוח לאומי?
מרדכי אטיאס
אלה החובות הרשומים, החובות המצטברים באגף זיקנה ושאירים.
עמוס סלייפר
מאז שיש מחשב בביטוח לאומי.
יפה מרוז
המערכת הזאת קיימת משנת 1973. סביר להניח שהחובות הם קצת למעלה מ-30 שנה.
קריאה
והם לא צמודים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
נתייחס לזה אחר כך.
מרדכי אטיאס
מהממצאים עולה החשש שהבקרה במוסד אינה משוכללת דיה ואינה מונעת את התופעות שתוארו לעיל ובהיקפים שתוארו, בין היתר, משום שהמערכת הממוחשבת של אגף זקנה ושאירים, אינה ערוכה לטפל באופן מיטבי בתשלום קצבאות המחולקות בין כמה מקבלים, ומשום שהיא אינה מקושרת באופן מלא למערכות מידע אחרות, שבהן יש מידע חיוני לקביעת הזכאות לקצבאות, לשיעורן ולאימות הצהרות התובעים, במוסד ומחוצה לו. עוד נמצא, שאף שהמוסד ידע על הליקויים המתמשכים במערכת זיקנה ושאירים והציע פתרון לתיקונם, הוא לא פעל למימוש הצעתו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
איזה הצעות היו לו לתיקון?
אהובה מלכה-נבו
לחבר את המערכת הזו למערכת הכספית.
יפה מרוז
זה בוצע, בוצע, אני אדבר על זה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
הפקידים דיברו זה עם זה?
מרדכי אטיאס
כן.


לסיכום, משרד מבקר המדינה המליץ למוסד להרחיב את התדירות וההיקף של פעולותיו לאיתור מבוטחים שאינם מקבלים קצבת זיקנה ועשויים להיות זכאים לה ליזום פעולות שיביאו לידיעת אוכלוסיית הזכאים לקצבת שאירים מידע על זכויותיהם. מן הראוי שהמוסד ישפר את תהליכי העבודה ובהם העברת מידע ממערכות מחוץ למוסד, כדי שיוכל לקבוע את הזכאות לקצבה ואת שיעורה, וכן ישפר את הבקרות. כמו כן הואיל והמידע על סכום החוב הריאלי בשל תשלומי יתר של קצבאות זיקנה ושאירים חיוני לתהליך קבלת ההחלטות ולניהול שוטף של אגף זיקנה ושאירים, על המוסד לשכלל את מנגנוני הבקרה והביקורת על הרישום של החובות במערכת הכספית ולעדכן את סכומי החוב לפי השינויים במדד המחירים לצרכן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה בתמצית. את רוצה להוסיף משהו? בתמצית מאד, הייתי אומרת. אז מה שאתה אומר - זה פתרון נהדר גם, כי תכף נשמע שמי שאשם זה המחשב בעצם, אפילו לא אנשים. כי המחשב לא התחבר, והמערכת לא התחברה.
מרדכי אטיאס
אבל אנשים מפעילים את המחשב.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אגב, אתה יודע שהמחשב יודע לעשות גם היוון של הכסף. כמה הוא שווה היום. גם זו לא בעיה, לקבל נתון. 400, לאורך 30 שנה, כמה זה שווה היום.
עמוס סלייפר
בשביל זה את צריכה לדעת מתי החוב נוצר, כדי לדעת לעשות את זה.
מרדכי אטיאס
ועדיין יש בעיה במערכות ישנות, שהן לא בנויות כדי להוציא את הנתונים האלה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
טוב. אני גם כמובן אתן לדבר למי שנמצא פה, גם מהצבא, גם מהסתדרות הגמלאים, גם מהעמותה. אם תרצו אחר כך להשתתף, בשמחה רבה.

כן, אדוני מנכ"ל הביטוח הלאומי.

יש כאן מישהו ממשרד הרווחה, דרך אגב? כי רשום לי פה איזה עוזר שר.
חנה פריידין
לא הגיע.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לא הגיע.
יגאל בן-שלום
בוקר טוב לכולם. לא אני, לא אילנה שרייבמן סמנכ"ל לגמלאות ולא יפה מרוז נגיד: "זה הם, זה לא אנחנו". אנחנו לוקחים אחריות מלאה על המערכת, על כל מה שכתוב, וגם על הדוח, למרות שלא אילנה ולא אני היינו בתקופת הדוח. זה לא משנה בכלל.
גדעון בן-ישראל
זה מה שהיושבת ראש ציינה.
יגאל בן-שלום
לא הבנת. אני אומר: אנחנו לוקחים אחריות, למרות שלא היינו.


ראשית, אני חושב שמבקר המדינה עשה עבודה מקצועית מצוינת, מבחינתי. אני מכיר את המערכות היטב, והוא עלה על נקודות שברובן ככולן בזמנו היו נכונות. אני חושב שהם עשו עבודה מקצועית טובה מאד לפי כל קנה מידה.


מבחינת המוסד לביטוח לאומי - המוסד משלם כ-13 מיליארד שקל קצבאות זיקנה, לכ-700,000 מקבלים. אנחנו משלמים בממוצע ל-2.5 מיליון מבוטחים בחודש, ואני חושב שזו תעודת כבוד למוסד לביטוח לאומי שהתשלומים וההתנהלות, בגדול, מתנהלים בצורה מאד טובה מבחינת המבוטחים, מבחינת ההיקף הכספי הגדול.


הנקודות שהמבקר העלה הן רובן ככולן נכונות. אני כבר בתחילת דברי רוצה לציין, שהן נובעות מכך שבין היתר המערכת שנבנתה נבנתה בשנות השבעים הראשונות. מה שקורה - ואת, אני יודע שהיית יושבת ראש ועדת המדע ומצויה קצת בנושאים של טכנולוגיות - מה שקורה להרבה מערכות, זה שבעצם אחרי שלושים שנה הן כבר לא עונות על הצרכים של התקופה. הטעות המרכזית של המוסד בגדול זה שהוא לא חידש את המערכת בשנות השמונים או תחילת שנות התשעים. אבל, בין בעקבות דוח המבקר ובין בעקבות יוזמה של המוסד, מרבית הליקויים תוקנו. זאת אומרת: אם נניח הייתה פה בעיה של מערכת שלא בדקה כפל גמלה - קיימת כבר מערכת כזאת. אם הייתה בעיה של מענק פטירה שלא נתנו אותו אוטומטית - המערכת כבר נותנת אוטומטית. זאת אומרת, מרבית הנושאים - שהיו נכונים - תוקנו, ועל כך אני שמח, כיוון שהמערכת נעתרה באינטנסיביות מרובה לדוח של המבקר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יש לי שאלה אליך. אתה נכנסת לתפקידך לפני שנתיים?
יגאל בן-שלום
בפברואר 2004.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אה. פחות.
יגאל בן-שלום
פחות. שנה ושבעה חודשים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
וכשנכנסת ראית את מערכת המחשוב. מה עשית?
יגאל בן-שלום
ברגע שנכנסתי - אגב, מבחינת גילוי נאות אני רוצה להגיד שאני בעצם אחראי על המערכת הנוכחית, כי אני בשנות השבעים - משנת 1970 עד 1986 - בניתי את מערכות המחשוב של ביטוח לאומי, כי אני הייתי ממונה על מערכת המחשוב של ביטוח לאומי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
עד מתי?
יגאל בן-שלום
כלומר, אני לוקח אחריות מלאה.
יפה מרוז
אבל הייתה מערכת יציבה וטובה.
יגאל בן-שלום
בוודאי. אני התקבלתי למוסד לביטוח לאומי בפעם הראשונה בשנת 1970 כמבקר המחשב, בשנת 1973 התמניתי מנהל מחלקת תכנון ותכנות ואז בניתי את המערכות שאז נחשבו מאד מתקדמות - עשיתי הסבה ממחשבי MCR למחשבי IBM ואז בנינו את מערכת זקנה ושאירים, שהייתה בזמנו אחת המתקדמות בעולם. בניתי את רוב המערכות בשנות השבעים, שלזמנן היו מצוינות.


ברגע שנכנסתי לתפקידי, באחד בפברואר - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
רגע, רגע. אתה עוד לא הגעת לתפקידך. אתה כל הזמן שם או הייתה איזושהי הפסקה?
יגאל בן-שלום
הפסקה. אני סיימתי את תפקידי בביטוח לאומי כמשנה למנכ"ל ב-1986, פרשתי לשוק הפרטי, הייתי עשר שנים בשוק הפרטי בתחום המחשבים, וב-1996 חזרתי לממשלה כמנכ"ל משרד העבודה והרווחה ואז - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אתה יכול להגיד לי, עד שעזבת ב-1986, אתה בתפקידך דרשת ודאגת שמערכת המחשוב תתעדכן ותשתפר.
יגאל בן-שלום
לגמרי. כן. התעדכנה והשתפרה בלי שום ספק.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ואז יצאתי ל-14 שנה, כדי שיהיה ברוך.
יגאל בן-שלום
יצאתי ל-14 שנה, ומאז שיצאתי, המערכת לא התעדכנה ולא השתפרה, לצערי. חזרתי למערכת ב-2004 וראיתי מה קורה. מיד נכנסתי לתכנון אסטרטגי מחודש של כל מערכות המידע של המוסד לביטוח לאומי, ויש היום תכנון שאומר שכל מערכת המידע של הביטוח הלאומי תהיה כמערכת אחת משולבת, בסיס נתונים אחד, כדי שלא ייווצר מצב כזה בעתיד של חוסר מידע כזה, הן לגבי חובות, הן לגבי מבוטחים והן לגבי כפל גמלה. זאת אומרת, אנחנו הולכים היום לבנות מערכת אינטגרטיבית אחת שהתכנון שלה כבר קיים - אם ועד העובדים ייתן לנו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
למה שלא ייתן לכם? זה ייתר כמה עובדים?
יגאל בן-שלום
כי ועד העובדים כרגע מתנגד לתכנון הזה, הוא מעכב אותנו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בגלל מערכת המחשוב שתייתר חלק מהם?
יגאל בן-שלום
לא, הם רוצים תוספות שכר בגין הטכנולוגיות של המערכות החדשות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה עובדים יש בביטוח הלאומי?
יגאל בן-שלום
בביטוח הלאומי יש קרוב ל-4000 עובדים. ואני מאד מקווה שנתגבר על העניין הזה של ועד העובדים - יקבלו בסופו של דבר תוספת וזה יהיה בסדר.

אז יש מערכת מתוכננת כרגע, שהיא מערכת אינטגרטיבית לכל הגמלאות - לא רק בתוך זקנה ושארים - וגם עם הגבייה. מבחינה זאת כבר עשינו התקדמות רבה, ואני רוצה לציין, שאחת הביקורות הייתה, למשל, ששתי המערכות לא דיברו. המערכת הכספית ומערכת זיקנה ושאירים. לפני תקופתי יפה מרוז יזמה חיבור של המערכת ובתקופתי נתתי לזה פוש רציני ביותר ולא נתתי להם מנוחה - - -
יפה מרוז
וגם אני לא נתתי להם מנוחה.
יגאל בן-שלום
וגם יפה. ולכן לפני שלושה חודשים חוברה המערכת, וגם הליקוי הזה תוקן. זאת אומרת שיש היום התאמה מלאה בין המערכת הכספית לבין המערך האינפורמטיבי של זיקנה ושאירים. כלומר, נעשו דברים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
את מי החלפת כמנכ"ל?
יגאל בן-שלום
את יוחנן שטסמן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה זמן הוא היה בתפקיד?
יגאל בן-שלום
בין חמש לשש שנים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ומי היה אחראי על מערכת המחשוב?
יגאל בן-שלום
ברוך מרום.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
הוא עדיין שם?
יגאל בן-שלום
הוא לא בתפקיד הזה. אני הגעתי למסקנה שהוא אחראי, בין היתר, על הכשל של המערכות, ואני העברתי אותו מתפקידו לתפקיד של מנהל סניף בני ברק של הביטוח הלאומי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לבני ברק צריך דווקא מישהו מאד כשרוני.
יגאל בן-שלום
אני מצאתי שבתחום מהלך המחשוב של הביטוח הלאומי, לצערי, לא נעשו הדברים שהיו צריכים להיעשות, מה שאני עושה כרגע. כלומר, אילו היו נעשים דברים, אני חושב שלא היינו עדים לחלק גדול מהביקורת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
למה אדם שהיה אחראי - כפי שאמרת - על כשל במערכת המחשוב, צריך להיות היום מנהל אזור?
יגאל בן-שלום
סניף בני ברק?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
סניף בני ברק. מה, סניף בני ברק לא חשוב לכם?
יגאל בן-שלום
חשוב מאד, אבל שם אני חושב שהוא יעשה את התפקיד שלו היטב, לשרת את המבוטחים. אני חושב שהוא יעשה את זה טוב. בשירות המדינה עדיין אין פתרון למנכ"ל שרוצה להעביר עובדים שהם - אין פתרונות.
מלי פולישוק-בלוך
400 מיליון - לא נגזים כל כך. מאה מיליון, 300 מיליון - זה לא מספיק בשביל להגיד לבן אדם: אתה לא מתאים לתפקיד, בבקשה תלך הביתה?
יגאל בן-שלום
מבחינת ההסכמים הקיבוציים והחוזים בין העובדים לבין ההנהלה, אין שום אפשרות למנכ"ל משרד ממשלתי בגין עילה כלשהי - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל לא מוכרחים לקדם אותו לתפקיד של מנהל.
יגאל בן-שלום
זה לא קידום. זאת ירידה. זה קידום לאחור.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לנהל סניף, קראת לזה?
יגאל בן-שלום
זה לנהל סניף של 50 עובדים, מניהול של 400 עובדים. הוא היה מנהל של 400 עובדים ועבר לנהל סניף של 50 עובדים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני לא חושבת שמישהו שכבר הוגדר כמי שאחראי לכשל תפקיד מסוים, לא צריך לקבל תפקיד ניהולי כלשהו. חד משמעית.
יגאל בן-שלום
אבל אני לא הכתובת. תפני לנציב שירות המדינה. אין לנו כלים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני באמת אפנה, אני מבקשת לפנות. וזה לא רק במקרה הזה. לא יתכן שמי שרואים בבירור שאחראי לכשל של מערכות, יקבל תפקיד של ניהול. לדעתי הוא בכלל לא צריך להיות במערכת, אבל לפחות לא ניהול.


חנה, בבקשה. קוראים לאדון ברוך מרום - אבל זו רק דוגמה. זו רק דוגמה אחרת מני רבות.
יגאל בן-שלום
אני עונה על שאלתך. מיד כשנכנסתי לתפקידי ראיתי את המערכות שמחייבות שדרוג ותכנון מחדש, ונכנסנו באופן אינטנסיבי לתכנון מחדש של כל המערכות. אנחנו נמצאים כרגע בשלב מאד מתקדם של תכנון מחדש של כל המערכות, ואני מאד מקווה שבאמת הוועד לא יעצור אותנו, כי כרגע הכל נעצר בגלל משא ומתן עם ועד העובדים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה זמן זה תקוע?
יגאל בן-שלום
שלושה חודשים. ואנחנו במשא ומתן עם ההסתדרות וועד העובדים כדי לקדם את הנושא הזה. אני מקווה שנגמור את זה בשבועות הקרובים. אנחנו לא יכולים להתקדם בלי אישור של הוועד וההסתדרות. אגב, אין שום סיבה. כי אנחנו הולכים רק לקדם את המערכת ולשפר את המערכת, והעובדים יתקדמו ונכשיר אותם. הכל מקדם את העובדים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אין שום ספק.
יגאל בן-שלום
אבל האמת שהורגלו בדרך כלל בעבר שעל כל שינוי טכנולוגי היו שביתה או משא ומתן ועיצומים, והם קיבלו הטבות שכר. בעבר זה היה ככה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אולי גם זה חלק מהעניין שאין שיפורים טכנולוגיים.
יגאל בן-שלום
אני רוצה לסיים, ואני רוצה לשבח דווקא את המערכת של זיקנה ושאירים בתקופה של יפה מרוז, שהיא מנהלת ותיקה בענף הזה, שהיא כל הזמן חתרה לשינויים ושיפורים וחלק מהעובדה שבשנה האחרונה מרבית הליקויים תוקנו נזקפת לזכותה, שבמרץ דחפה את השינויים.

ומילת סיכום. כל שקל שיוצא שלא כדין, כל שקל שלא יוצא ואמור לצאת כדין - זה חמור מבחינת הפרט. יחד עם זאת, בכלים שהיו אז ולצערי לא השתכללו מאז, ניתן לצפות שבהיקפים של 13 מיליארד שקל הסכומים שננקבו פה הם סכומים שמטבע הדברים הם חלק ממערכת - הם לא צריכים להיות - ואני מאד מקווה שעם בנייתה של המערכת העתידית, שאני אומר: היא במצב של תכנון מאד מתקדם - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מתי היא צפויה להיות?
יגאל בן-שלום
לפי לוח הזמנים המקורי היא הייתה צריכה לפעול במחצית הראשונה של 2007, היום אני לא יכול להגיד לך מתי, בגלל העיצומים של העובדים. אני לא יודע מתי.

אגב, אני רוצה לומר מילה טובה על משרד האוצר שהנציג שלו נמצא פה, הרן לבאות. הם איפשרו לנו ונתנו תקציב, כדי שנוכל לתכנן את המערכות החדשות. בניגוד להרגלם בנושאים אחרים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה התוספת?
יגאל בן-שלום
אנחנו קיבלנו בשלב ראשון לתכנון המערכות מחדש 25 מיליון שקל, ששוב, לצערי הרב, חלקם לא ינוצל בגלל סיכומי העובדים, אבל יש לנו סיכום עם האוצר שמה שלא ינוצל יעבור לשנה הבאה, ואני מאד מקווה שברגע שהתכנון ייגמר נמצא תוספת תקציב ונקבל את זה לטובת המערכות הללו. כי זו לא העלות של המערכת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה העלות של המערכת? סדרי גודל.
יגאל בן-שלום
אין לי כרגע הערכה. זה לא רק המערכת הזאת. זו מערכת אינטגרטיבית של כל המערכות ושל כל הגבייה. אם מדובר רק על זיקנה ושאירים לבד, אני מניח שנצטרך תוספת של עוד כ-50-60 מיליון שקל. אבל כל המערכות כולן, זה הרבה יותר. עד כאן. ניתן עכשיו לאילנה את רשות הדיבור.
אילנה שרייבמן
תודה. אני גם רוצה להגיד כמה דברים כלליים לפני שניתן ליפה מרוז לפרט לפי הסעיפים את כל התשובות שלנו לליקויים שאתם פרטתם. המוסד כולו נכנס לתזזית של עשייה עם כניסתו של המנכ"ל החדש, ד"ר יגאל בן-שלום, בכל הנושא של מערכות המחשוב שלנו. הנושא הזה של תשלומים שלא כדין – בין אם לטובת המבוטח ובין אם לרעתו – מאד מאד מפריע לנו, מאד מאד מציק לנו ואנחנו עושים את הכל כדי למנוע את זה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רואה שאתם עושים את הכל כדי למנוע תיקון. כי העובדים - שאתם חלק מהם, מה לעשות - לא מבינים שזה כל כך חשוב כדי שצריך לעשות את זה לא ב-2007, אלא השנה.
יגאל בן-שלום
אילנה היא חלק מההנהלה, היא לא עושה עיצומים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני יודעת שהיא מההנהלה, אני רק אומרת שאתם צריכים לדאוג שהעובדים יעבדו, במערכות הכי חדשות.
אילנה שרייבמן
בואי אני אגיד לך איזה תרופות ביניים יש לנו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רוצה להגיד לכם, אני דווקא - אתה ציינת ששימשתי כיושבת ראש ועדת מדע, ואנחנו עסקנו הרבה במחשוב, ובכל מקום שאני מכירה מברכים על שיפור מערכת מחשוב, והאוצר – שוב, לזכותו, הפעם אנחנו קצת נותנים לכם. מותר - לזכותו ייאמר שהשקיע מאות מיליונים במערכת מחשוב מתקדמת ומשוכללת של מערכות השלטון, של משרדי הממשלה השונים, ופעם ראשונה אני שומעת שעובדים לא מעונינים שתהיה להם מערכת שהם יוכלו לתת את השירות הנכון. אז בשביל מי אנחנו עובדים, בשביל הפקידים האלה, או בשביל הציבור שצריך לקבל את זה? אני ממש לא מבינה את זה. זה מקומם אותי לא פחות מהדוח, אני רוצה להגיד לכם.
יגאל בן-שלום
תיקון טעות, חברת הכנסת פולישוק. העובדים מעונינים בשיפור טכנולוגי, אבל הם מבקשים לקבל תמורה תמורת ההסכמה שלהם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה היינו הך. מה זה הסכמה? זה חלק מהמערכת. אולי הם רוצים גם תמורה - מעבר למשכורת, כמובן - בשביל לתת כסף למי שמגיע? מה זה? איפה אנחנו חיים? אלה האנשים שעובדים במערכת הכי רגישה במדינת ישראל? זה פשוט מקומם אותי, העניין הזה.
אילנה שרייבמן
אני אמשיך. המערכת המתוכננת תהיה, אני חושבת, המערכת הראשונה מסוגה בעולם, מבחינת היכולות שלה, מבחינת ההיקפים שלה. אנחנו לומדים גם מה נעשה במקומות אחרים, ולא מצאנו משהו דומה לזה. בינתיים, עד שנעבור את כל הליכי התכנון והביצוע של המערכת החדשה, בנינו את מה שאנחנו קוראים לו: אינטגרציה קטנה. התחלנו לבנות את המערכת הזאת כבר ב-2003. חבל לי מאד שהדוח שלכם לא היה השנה, אז הוא היה נראה לגמרי אחרת, מפני שהפרות של העשייה של השנתיים האחרונות שיפה הייתה שותפה מאד פעילה בה, אנחנו מתחילים לראות אותם כבר עכשיו. ויש לנו מערכת שתמנע - - -
מרדכי אטיאס
יכול להיות שהצפנו כמה דברים שתרמו לכם לתכנון של המערכת.
אילנה שרייבמן
גם לכם יש חלק. אני לא מבטלת את חלקכם.
יפה מרוז
- - - על שיתוף הפעולה שהיה באגף.
גדעון בן-ישראל
אלה לא עיקר הטענות נגד האוצר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני, להערתך רוצה להגיד לך: כל פעם באים אלינו מבוקרים אחרים. מבקרים ומבוקרים אחרים. כאן אני רואה כמה חשובה העבודה של מבקר המדינה. משום שהם אומרים: הנה בא מנהל חדש, והיא מנהלת חדשה, והגברת ששמה נמצאת כל כך הרבה זמן, פתאום התעוררה ומצאה שיש המון ליקויים ודוחפת אותם, ואני אומרת לך: זה לא היה קורה אם לא הייתם מציפים את העניין. זה היה ממשיך עוד. המשרד בטח היה עושה שינויים, והיו חיים בנחת ובנועם, אבל העבודה שלכם לאין ערוך דוחפת את העניין, וככל שאנחנו נפרסם יותר את הליקויים. ככה הם מזיזים את עצמם יותר מהר, ואנחנו לא נעזוב את זה. עבודתכם חשובה ביותר.
אילנה שרייבמן
טוב, אני אמשיך. כמו שאמרתי, המערכת האינטגרטיבית הקטנה תמנע - וכבר מתחילה למנוע - הרבה מאד תשלומים של כפל גמלה, כי היא גם מחברת בין המערכות. הבעיה היא, באמת, שאנחנו עובדים במוסד שכל פעם פיתחו בו מערכת ממוחשבת אחרת וכל פעם לפי הטכנולוגיה שהייתה באותן שנים, והתוצאה הייתה שמערכת נכות לא ידעה לדבר עם מערכת זיקנה או עם מערכת הבטחת הכנסה, ולא תמיד היה במוסד אדם עם ידע כמו של יגאל, שיש לו ידע במחשבים ויכול להוביל את המערכות, והתוצאה הייתה באמת מאד עגומה, כשהפקידים עצמם, מהשטח, שהם מאד רגישים ומאד אכפת להם, היו הראשונים לצעוק כמה המצב הזה בלתי נסבל.

והצלחנו, בכוחות ובאמצעים שיש לנו עכשיו, לבנות מערכת אינטגרטיבית שתמנע כפלים, שתקבל גם נתונים דמוגרפיים ותדע לעשות אתם שימוש - כמו למשל, אם מישהו יוצא מהארץ ולא צריך להמשיך לקבל את הקצבה, או מישהו שמשנה את מעמדו האישי. המערכת הזאת גם תעשה הצלבות חכמות, כך שלא נצליב את המידע רק פעם אחת, בעת הגשת התביעה, אלא גם אחר כך, לאורך כל חיי התביעה יהיו ההצלבות האלה שיתריעו שמשהו פה לא בסדר. זה מצד אחד. מצד שני, אנחנו חושבים שבהיקפים שהמוסד לביטוח לאומי עובד היום, הדברים צריכים להיות הרבה יותר אוטומטיים ממה שהם נעשים היום, וכמעט שום דבר לא צריך להיות ידני. ולכן, אנחנו פועלים שהרבה מאד דברים יהיו אוטומטיים, כמו למשל דברים שעשינו כבר בקצבת זיקנה. אם למשל אדם נפטר ובת זוגו זכאית למענק פטירה, היא הייתה צריכה לגשת למוסד לביטוח לאומי ולתבוע את מענק הפטירה. אנחנו סבורים שאם יש לנו את כל המידע על אותה אישה במערכת, אין שום סיבה שהיא תבוא ותתבע מענק לידה. אנחנו ניזום את התביעה, אנחנו נשלם, יש לנו את כל הפרטים, את חשבון הבנק, אנחנו עושים את זה בצורה אוטומטית.
גדעון פרבר
איך אתם מזהים אותה, את האישה הזאת? איך קובעים שהיא צריכה לקבל?
אילנה שרייבמן
יש לנו את כל הנתונים עליה ברשומות שלנו.
גדעון פרבר
בכל המגזרים אתם מזהים?
אילנה שרייבמן
יש לנו בכל המגזרים, כן.
גדעון פרבר
כולל המגזרים שאין תמונה?
אילנה שרייבמן
אבל יש לנו פרטים ממשרד הפנים. אנחנו לא צריכים תמונה.
גדעון פרבר
ואיך את יודעת מיהי?
אילנה שרייבמן
לא, לא. זה לא עובד בצורה כזאת.
גדעון פרבר
זה בדיוק עובד כך.
יפה מרוז
לא, זה שני דברים שונים.
גדעון פרבר
זה לא דברים שונים. אתם לא יודעים, באחד המגזרים, מי שמקבלת את המענק ואיזה קצבאות. אתם לא מזהים אותן. הן באות בלי תמונה, והשמות - אתם לא מכירים. סליחה שאני מתפרץ.
יפה מרוז
אבל זו לא הנקודה שעלתה עכשיו.
אילנה שרייבמן
יש דרך לטפל גם בזה, אבל אני מדברת על דרך המלך כרגע. אנחנו מדברים ב-700,000 מקבלי קצבת זיקנה - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אחרי שהיא תסיים אני אתן לך לדבר.
גדעון פרבר
אני מתנצל, אבל זה רק כדי לסבר את האוזן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בסדר, אני רוצה לשמוע יותר פרטים, אז אחר כך תפרט.
גדעון פרבר
לא, זה לא הנושא הזה, זה נושא קצת שונה.
אילנה שרייבמן
אז כמו שאמרתי, מעבר למניעת התשלומים שלא כדין, אנחנו גם פועלים לביצוע תשלומים בצורה אוטומטית ללא מגע יד אדם, על פי הנתונים הנכונים והמעודכנים שיש לנו, ואנחנו סומכים על הנתונים האלה ואנחנו יכולים לבצע את התשלומים האוטומטיים. אנחנו גם רוצים לעשות, למשל, בשנה הבאה - אנשים שקיבלו קצבת נכות ועברו לגיל זיקנה, שוב, לעשות את המעבר הזה כמעבר אוטומטי ללא צורך בבקשת תביעה, כי כל הנתונים נמצאים אצלנו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תגידי - אני לא חלילה אפגע בך, כי אני מאד מעריכה את מה שאת עושה ואני גם מכירה אותך ממקום אחר. תגידי לי: שלושים שנה היה צריך כדי להגיע למסקנה, היה צריך אותך או אותך, גברת מרוז, כדי להבין דברים כל כך אלמנטריים, שלא צריכים לשלוח איזו אישה שבקושי מגיעה למשרד כי היא גם צריכה להתפרנס, או היא צריכה לטפל בילדים, או שהיא אישה זקנה, כדי שתביא איזשהו אישור שאתם בלחיצת כפתור יכולים למצוא אותו? צריך באמת להמציא את הגלגל בשביל זה? זאת נראית לי סתם התעללות באנשים. זה הכל.
מיכאל פודימן
כן. התעללות. התעללות יש שם. כן.
אילנה שרייבמן
לא, אנחנו לא מתעללים באנשים.
מיכאל פודימן
אפילו יש שרירות מצד ביטוח לאומי. שרירות עובדי ביטוח לאומי. שרירות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אחר כך אני אתן לך לדבר.
אילנה שרייבמן
בואי נגיד ככה: במשך שלושים שנה עבדנו בכלים שהיו לנו. היום הבשילו התנאים שאנחנו יכולים לעבוד בצורה אחרת, ואנחנו דוחפים לזה, ואנחנו נעשה את זה, ואנחנו לא רק מאפשרים את זה, אלא יש לנו תוכניות גם בהרבה תחומים אחרים שגם בהם אנחנו עושים תכנונים אוטומטיים, והשלב השלישי שבו אנחנו פועלים, זה במישור של הבקרות הכספיות. אנחנו מודעים להיקפים העצומים של הכספים שאנחנו משלמים, כספי ציבור, וצריך לעשות בקרות כספיות הרבה יותר מעמיקות ממה שהיו עד היום. וגם היום הכלים המיחשוביים שיש היום מאפשרים לנו לעשות בקרות הרבה יותר טובות, הרבה יותר רציניות והרבה יותר מעמיקות, וגם לא בקרות ידניות של כוח אדם. כי היום היו בעיקר בקרות של אנשי כספים שעשו בקרות ידניות. והיום נעשה בקרות – אנחנו בעידן חדש במוסד לביטוח לאומי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני מאד שמחה, אני מאד גאה, שהמוסד לביטוח לאומי הגיע למאה ה-21. מערכות שונות הגיעו הרבה קודם.
אילנה שרייבמן
מה שהיה היה, אנחנו צריכים להסתכל עם הפנים קדימה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
למה צריך לקחת עד 2007 כדי לשפר את כל הדברים האלה? למה זה צריך לקחת כל כך הרבה זמן? אי אפשר לזרז את זה?
יעקב גיל
לא בטוח שזה 2007.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זאת התוכנית, שמענו.
אילנה שרייבמן
יגאל יידע להסביר את זה יותר טוב ממני, אבל אנחנו מדברים על מערכת שאין כמוה בעולם. לאפיין אותה, להגדיר את כל הדרישות, לבצע את כל התכנות הדרוש, זה לא דבר שנעשה בחודשיים-שלושה.
קריאה
אם יורשה לי - החקיקה היא דינמית. מה שהם יעדכנו להיום, כבר לא בהכרח יהיה מעודכן בעוד עשר שנים. אם המערכת לא תרדוף אחרי הדברים, אז שוב יימצאו הדברים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה בדיוק כך. משום שאם לוקח להם עכשיו שנתיים כדי לתקן דברים שמערכות שונות יודעות את זה כבר כמה שנים, אז זו בעיה.


כן. שלום.
זבולון אורלב
אני באתי במיוחד רק כדי לממש את סעיף 6(ג), היות ואני חבר נאמן בוועדה, ואינני רוצה שאי השתתפותי תתפרש, חלילה, כזלזול בוועדה.


בסעיף 6(ג) לחוק מבקר המדינה כתוב:

"חבר הוועדה שכיהן באחת המשרות המפורטות בסעיף קטן (ב) - - - " - וביניהן מי שכיהן כשר - "או בתוספת לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 לא ישתתף בדיוני הוועדה הנוגעים לתחום אחריותו בתקופה שבה כיהן כאמור".

הואיל ואני מבין שזה דוח לשנת 2004 - - -
מרדכי אטיאס
2003-2004.
זבולון אורלב
2003-2004. הואיל ומוניתי לשר בשלושה במרץ 2003, אז בוודאי חלק מהתקופה אני מנוע, לכן אני לא אוכל להשתתף בדיון ובאתי לכאן לומר זאת. שיהיה לכם בהצלחה. אגב, הוא לא היה מנכ"ל, והיא לא הייתה סמנכ"לית.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אנחנו כבר בדקנו את כל הדברים האלה, גם בדקנו מי כן היה.
זבולון אורלב
מאה אחוז. אז זה חלק ממסקנות הדוח, שהם לא נמצאים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תודה רבה.


בבקשה, יפה.
יפה מרוז
אני יכולה להתייחס ספציפית לכל נושא שמוטי העלה, רק דבר אחד כללי אני חייבת לומר, שלצערי, את התקציבים וההשקעות שנדרשו כדי לפתח כל מיני נושאים שקשורים לאגף זיקנה ושאירים, לא כל כך קיבלנו. יושבים פה החבר'ה של מבקר המדינה - מוטי והעובדים שלו - הם זכו לשיתוף פעולה, וחשבתי שמוטי אפילו יאמר את זה, כי היו באמת נושאים ש-אני מודה על האמת - גם לנו הציקו. ואנחנו אמרנו להם אותם, כי רצינו שהם ייבדקו. רצינו שהם ייבדקו וידענו שהם לא בסדר. כל פעם העלינו אותם. אני שמונה שנים מנהלת אגף, העליתי אותם יותר מפעם אחת והתרעתי והתרעתי. לצערי, לא קיבלנו את התקציב הדרוש כדי להשקיע. נכון שבזמן האחרון באמת - איך אילנה אמרה? - יש עשייה.
מלי פולישוק-בלוך
כמה התקציב של הביטוח הלאומי? 40 מיליארד?
יפה מרוז
לא, לא. אני מדברת כרגע על מה שנדרש כדי שיהיו לי עובדים בצוותי המחשוב שיעשו את העבודה. מה שכן, היו פעולות שעשינו. כשהם בדקו את הדוח, היו פעולות שנעשו בשלב שעוד לפני הדוח.
אז אני רוצה להתייחס ממש ספציפית לכל נושא.

אם דיברנו קודם על מיצוי זכויות - נושא שאתם העליתם אותו - עוד לפני שהדוח נכתב כבר הוצאנו בזמנו – הייתה מן תחושה שלא כולם ממצים את זכותם לקצבת זיקנה – ואני אתחיל עם קצבת זיקנה – האגף יזם מהלך ב-2000-2001 לחפש את כל אלה שלא מקבלים קצבאות זיקנה, ועל פי הנתונים הנמצאים במערכות המוסד, עשויים להיות זכאים.
קריאה
כמה מצאתם?
יפה מרוז
אני אספר לך, שניה.


עשינו את זה אצל גברים – אצל נשים זה היה הרבה יותר מורכב, לא כל כך הצלחנו – מצאנו קרוב ל-900 מבוגרים גברים שלא קיבלו קצבת זיקנה. עקבנו אחרי האוכלוסייה הזאת, לאורך כל הדרך דאגנו שכולם – בפלאפונים, פנינו אליהם בביקורי בית - - -
מלי פולישוק-בלוך
איך עליתם עליהם? לפי גיל, לפי מה?
יפה מרוז
לפי גיל, לפי תקופות עבודה, וכאלה שלא נמצאים בארץ – היו לנו כמה קריטריונים, אני לא אלעיט את החברים האלה בכל זה.
יהודית נחמן
זה דווקא חשוב, הקריטריונים.
יפה מרוז
אין לי בעיה, גברת נחמן. אני מוכנה אחר כך לברר לך אותם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אם יהיה לנו אחר כך זמן – בהחלט. כן.
יפה מרוז
עשינו מהלך דומה בעקבות הדוח, לאחרונה, ומצאנו עוד קבוצה של כמאתיים איש שלא הגישו תביעות, חלקם אפילו פנו אלינו ואמרו שהם מסרבים להגיש. שאלנו למה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מאיזו סיבה? למה?
יפה מרוז
לא רוצים. הם רואים בזה מן תמיכה, הם אומרים: אנחנו לא רוצים לפגוע בכספים של המוסד.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
טוב. מי שלא רוצה, לא צריך להכריח אותו.
יפה מרוז
ניסינו להסביר להם - - -
יהודית נחמן
תנו לנו את הרשימה.
יפה מרוז
אפילו הסברנו להם – יש כאלה. אני - - -
גדעון בן-ישראל
הסתדרות הגמלאים מוכנה להתנדב לשכנע אותם. תנו לנו את הרשימה.
יפה מרוז
אני לא יכולה לעשות את זה. אני פניתי, הסברתי שזו זכות - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לא, לא. מי שלא רוצה לא חייב. יש אולי כאלה שלא צריכים.
יפה מרוז
מבחינה זאת המיצוי הוא – לא הייתי אומרת כולו, אבל הוא יפה. לגבי שאירים, אנחנו גם הולכים לעשות איזשהו מיצוי במהלך 2006, בעיקר לגבי אלמנים. אנחנו עושים את זה בשני שלבים. שלב ראשון כבר החודש ובחודש הבא, אנחנו יוצאים עם פרסומים בתקשורת – כבר יש לנו את התוכן של המודעה והמלל שיהיה ברדיו - לבוא ולהגיש תביעות. גם לזיקנה וגם לשאירים.
מלי פולישוק-בלוך
גם בטלוויזיה?
יפה מרוז
אני לא בטוחה שבטלוויזיה. ברדיו ובכל העיתונים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני חושבת שבטלוויזיה זה הרבה יותר פשוט, כי הציבור הזה רואה יותר טלוויזיה מאשר קורא עיתונים. אני לא חושבת שמי שאין לו כסף לאוכל קונה כל יום עיתון.
משה גפני
אבל הוא שומע רדיו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
רדיו כן. וטלוויזיה.
יפה מרוז
כן. אז ברדיו – אני יודעת שרשת א' ורשת ב' מאד פופולריות בקרב האוכלוסייה הזאת. אז אנחנו מפרסמים שם. חשבו גם על גלי צה"ל – אמרתי: אפשר גם בגלי צה"ל, למרות שאני לא יודעת אם הרבה שומעים כל כך שומעים גלי צה"ל.
מרדכי אטיאס
אולי היתומים זה גלי צה"ל. אחת הבעיות הקשות ביותר שנתקלנו בהן היו היתומים.
יפה מרוז
תכף, אני אתייחס לנושא יתומים. עשינו מהלך - לפני שאתם נכנסתם לביקורת – לגבי יתומים, עם משרד הרווחה ומיצינו שם זכויות של אלף יתומים. זה היה ממש כשאתם נכנסתם לביקורת. אז זה מהלך שנעשה באמצעות קצבאות ילדים עכשיו, אנחנו נטפל בזה בשנה הבאה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
רגע, תעצרי שניה.

מכיוון שהמנכ"ל נאלץ ללכת – ושמענו כבר את הדיווח שלו – אני רוצה לבקש ממנכ"ל הביטוח הלאומי, לפני שאתה יוצא: מה שתיקנתם - תבורכו. הראייה שלך של ראיית המחשב ככלי העבודה המרכזי של הביטוח הלאומי ראויה, וטוב שכך – כי אי אפשר לעבוד בלי זה - אבל, אני רוצה לבקש ממך – ואני מקווה שחבר הכנסת גפני לא יתנגד - הכנסת המערכות החיוניות האלה, המחשוב, צריכה להיות יותר מהירה. משך הזמן צריך להיות יותר קצר. 2007 זה רחוק מדי. אנחנו צריכים לדאוג שכל האנשים יקבלו, כל המערכות יעבדו, לא יהיה כפל – חבר הכנסת גפני, לך אני אומר במשפט אחד, שהדוח מעלה שאנשים קיבלו מה שלא מגיע להם ולא קיבלו מה שכן מגיע להם.
משה גפני
כן, אני מכיר את זה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מדובר בחובות בהיקף של מאות מיליונים של כספים שחולקו, ולא למי שצריך. מדובר בהיקפים של עשרות מיליונים של אנשים שלא קיבלו, אולי אפילו יותר. כך שהליקויים האלה נובעים בראש ובראשונה ממערכות מחשוב שלא עונות על הצרכים, ועוד כמה ליקויים שעוד לא הגענו אליהם, של דיווחים, של אישורים, של כל מיני טרטורים, הייתי אומרת במילה אחרת, של הציבור עם הבירוקרטיה וכאן יש נכונות להקל חלק, אבל תכף נשמע את כל הפירוט, אם אכן הכל תוקן.
משה גפני
על אף שרצוי לציין שהמוסד לביטוח לאומי הוא אחד המוסדות המסודרים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לא זה מה שעולה מהדוח.
משה גפני
לא, מהבדיקה אנחנו יכולים להקיש מה קורה במקומות אחרים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בסדר. יש מקומות יותר גרועים. אני מסכימה אתך.
יעקב גיל
גברתי, יורשה לי להעיר הערה?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני אתן לך, אני רק רוצה מהמנכ"ל, לפני שהוא יוצא - - -
גדעון בן-ישראל
מישהו יוכל לשאול אותו, לפני שהוא יוצא, איזושהי שאלה?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כן. אני מבקשת שתישאר, אדוני המנכ"ל, עוד חמש דקות, כי זה מאד חיוני. בכל אופן, הדרישה שלנו כאן, של הוועדה לביקורת המדינה, היא לצמצם את לוח הזמנים, לשים את זה בראש סדר העדיפויות, כי כל הליקויים האלה לא יכולים לחכות שנתיים.
גדעון בן-ישראל
אני רציתי לשאול מה כרגע המצב בקשר להשוואת זכויות של אלמן–אלמנה בביטוח הלאומי? זה נושא שתקוע כבר הרבה זמן. האם יש איזושהי אינדיקציה לגבי החזרת האחוז וחצי שנותר מהקיצוץ ב-2002, והאם יש איזו אינדיקציה לגבי הצמדה לשכר הממוצע. כי שמעתי שבודקים פה לפי האינדקס. זה חשוב לשמוע, לפני שאתה יוצא.
יגאל בן-שלום
בסדר גמור.


בבקשה.
יעקב גיל
השאלה שלי היא לגבי סדרי עדיפויות. אני מבין שהיושבת ראש מאיצה בתהליך. אני מציע להאיץ בתהליך בסדר העדיפות של אלה שלא מקבלים מה שמגיע להם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ודאי – זה הולך ביחד. כשאתה עושה מערכת, אז המערכת מגלה לך למי מגיע ולמי לא מגיע. זה הולך ביחד.
יעקב גיל
אבל צריך לתת עדיפות לאלה שלא מקבלים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה ברור. זה ברור.
יגאל בן-שלום
התשובה היא זאת: לגבי השוואת זכויות אלמן ואלמנה, אנחנו מאד בעד. העלות היא כ-110 מיליון שקלים. זה נמצא כרגע בדיונים מול משרד האוצר, שנציגו נמצא פה ויכול להתייחס לנושא הזה.
משה גפני
זה צריך חקיקה, לא?
יגאל בן-שלום
מחייב חקיקה, כן.


לגבי הנושא של הצמדה לשכר הממוצע – אנחנו מאד בעד הצמדה לשכר הממוצע, ותובעים את זה. למען ההגינות אומר שאם לא יסכימו להצמדת השכר הממוצע, אנחנו מוכנים לבדוק פתרונות ביניים, שמגדילים את ההצמדה לא במלואה לשכר הממוצע, אלא לעלייה בשכר הריאלי. אבל, אנחנו בעד השכר הממוצע.

לגבי האחוז וחצי - התחייבות הממשלה היא להחזיר את זה ב-2007. אנחנו, בדרישות של המוסד לביטוח לאומי, מבקשים להחזיר את זה כבר ב-1.1.06.
משה גפני
מה הערך של העמדה שלכם, לאחר שהאוצר הלאים את המוסד לביטוח לאומי? זאת אומרת. יש פעם שאתם – סליחה שאני אומר את זה כך, אבל אתם אמרתם - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
האוצר הלאים את כל הממשלה. לא רק את הביטוח הלאומי.
משה גפני
לא, לא. אבל הוא הלאים את המוסד לביטוח לאומי. הרי היה תהליך חקיקה שלם ,ואישרו, והמוסד לביטוח לאומי נלחם נגד זה, והחשב - הרי המוסד לביטוח לאומי הוא ביטוח. בא האוצר, ושם את ידו הגדולה על הביטוח הלאומי. אני שואל: האם הייתה פעם עמדה של המוסד לביטוח לאומי, מאז ההלאמה הגדולה – סליחה שאני מתבטא ככה, אבל - - -
יגאל בן-שלום
זה בסדר גמור.
משה גפני
קחו חצי ממה שאני אומר, זה גם מספיק. האם הייתה עמדה של המוסד לביטוח לאומי, שהאוצר קיבל אותה. לא כסף שאתם רוצים להחזיר, אלא כסף שאתם רוצים לתת לאנשים המבוטחים? האם התקבלה עמדתכם בשנתיים האחרונות?
יגאל בן-שלום
אני חושב שיש לנו עמדה מוסרית וציבורית שקולה נשמע.
משה גפני
זה ברור, זה ודאי. על זה אין ויכוח.
יגאל בן-שלום
נכון שאין לנו עמדה מכרעת, אבל יש לנו שני דברים שאני רוצה להגיד: לפחות, אפשר לציין לזכותו של המוסד לביטוח לאומי, את השנה הזאת, שלפני הגשת תקציב הממשלה בתחילת אוגוסט, אנחנו פרסמנו לראשונה בתולדות המדינה את דוח העוני באמצע השנה, לפני הגשת התקציב, ואני חושב שהפרסום הזה והאמירה הזאת על מצבם של הקשישים והאחרים, עד היום נותן את אותותיו ברצונם של הממשלה והאוצר לנסות ולהכין תוכניות לגבי העוני, כתוכניות.

לגבי עמדת המוסד לתוכניות שאנחנו רוצים לקדם בתחום הקשישים והאחרים - אנחנו מציגים את זה לאוצר, אבל ההכרעה היא של האוצר ולא שלנו.
משה גפני
זה הזמן שלכם. אתם יודעים שזה הזמן שלכם, החודשים האלה. בגלל שכולם, גם עמיר פרץ, גם שרון, גם אולמרט – כולם היום בעד העניים.
יגאל בן-שלום
נכון.
משה גפני
היום אתם הופכים להיות מכריעים. האמירה שלכם היום היא חשובה מאד. אני אוכל לתקוף את שלושתם יחד.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
חבר הכנסת גפני, הם אמורים להיות שירות ציבורי, אבל השר הממונה עליהם צריך לעשות את המלחמה הפוליטית. וזה לא נעשה.
משה גפני
נכון. זה ברור. בסדר – נעשה מה שנעשה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל, בלי לפגוע חלילה באחריותו של השר הממונה, אני רוצה להגיד לכם, אנשי הביטוח הלאומי: לא מזמן, אנחנו נתקלנו – סוף סוף, אני אומרת – באחריות של פקידים ציבוריים שעומדים בראש סל הבריאות. בא יושב ראש סל הבריאות – אני לא זוכרת את השם שלו – ואמר: אני בכסף שהאוצר מקנה לי לסל בריאות, לא אקח אחריות, לדעתי, זה לא נותן את הבריאות הראויה. והוא אמר: אני אתפטר מתפקידי. חלק התפטרו גם, חלק לא היו יכולים לקבל את ההחלטה. וכמובן, כשבא האחראי - מהסקטור הציבורי, אני מדגישה, המקצועי - ואומר את דברו, השר לא יכול היה שלא לגבות אותו, התוצאה הייתה שעוד כמה מאות מיליוני שקלים הלכו לסל הבריאות. אני חושבת שזה מחובתכם, תפקידכם, להביע את העמדה המקצועית הזאת בקול רם, לדרוש שהשר הממונה ייתן לכם את הגיבוי בקול רם, וביחד תעשו את מה שצריך, להחזיר את כל מה שנאמר פה. נכון שזה לא נושא הביקורת, אבל מכיוון שאנחנו כבר עוסקים ברווחה, וגם אני ציינתי, חבר הכנסת גפני, בתחילת דברי היום, שאין היום פוליטיקאי ראוי לשמו שלא מדבר על רווחה ועל הזקנים, והחולים והנכים - - -
משה גפני
יעבור להם, אל תדאגי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מדברים. אני רוצה גם שיהיה מעשה. זה ההבדל. ולכן, אני חושבת שזה מתפקידכם.
משה גפני
צודקת. זה נכון, נכון לגמרי.
יגאל בן-שלום
אני חושב שבשנה, שנה וחצי האחרונות, אי אפשר להאשים את המוסד הביטוח הלאומי שהוא לא מבטא את עמדתו המקצועית, בצורה מקצועית, גלויה, נכונה, בכל אמצעי התקשורת ובאומץ לב. ולמרות שיש עלי אישית לחצים, לעתים, לא להתבטא כמו שאני מתבטא, אני חושב שאני אומר את האמת ובצורה מקצועית. ועובדה שתפקידינו כמשרתי ציבור זה להציג את הנתונים, לומר אותם, ולדבר. ואני מדבר עם סגן השר, עם כולם - - -
גדעון בן-ישראל
כמיטב המסורת של כמה מנכ"לים, קודמיך. בהחלט.
יגאל בן-שלום
ואני לא פוליטיקאי, ולכן אני אומר רק את דעתי המקצועית ואני לא נכנס לפוליטיקה, כאשר אני מקווה שדעתי המקצועית מדברת בקרב הפוליטיקאים. ולא לחינם יושבים אתי חברי כנסת מכל הסיעות, מכל המפלגות ומקבלים ממני נתונים שמשרתים אותם בהתבטאות בכנסת.

לגבי יעקב גיל וגם לגבי בקשתה של יושבת ראש הוועדה – אכן, אנחנו נעשה כל מה שניתן ויותר מזה. אנחנו גם השנה נקדיש מאמץ במערכות הקיימות לשפר את המחשוב באמצעים הקיימים, וגם נשתדל להקדים את התוכנית הכללית הגדולה. ובאמת, נושא זיקנה ושאירים הוא בעדיפות ראשונה שלנו בתכנון המערכות, והנה, לפני ישיבת הביקורת קבעתי שבין כל המערכות שהולכים לטפל בהן מחדש – זיקנה ושאירים, נפגעי עבודה וילדים – זיקנה ושאירים זו המערכת הראשונה שמתכננים אותה מחדש ונשתדל להקדים את התכנון.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ברור לך, שברגע שיש לך מערכת משופרת, נכונה, אתה חוסך הרבה כספים.
יגאל בן-שלום
בהחלט.
יפה מרוז
לכן גם האוצר אישר את זה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זו גם היעילות. אני רק רוצה לחזור ולדרוש, שאתה, כמי שמוביל את המוסד הגדול הזה, תדאג לכך שהעובדים לא יעכבו את הביצוע. אתה, מהצד של ההנהלה, צריך לדאוג שהביצוע יהיה מהיר, ולדאוג לכך שגם העובדים לא ייאבקו. לא יעלה על הדעת שהמאבק הזה יהיה על חשבונם של אלה שצריכים לקבל את הקצבה.
יגאל בן-שלום
אנחנו צריכים את סיועו של עמיר פרץ בעניין הזה.
מלי פולישוק-בלוך
אני מאד לא אוהבת לדבר פוליטיקה בישיבות מקצועיות, אבל מכיוון שאני גם פוליטיקאית והעלית לי את זה להנחתה, מה שנקרא – עמיר פרץ לא עוזר למסכנים, רק לוועדים גדולים.
גדעון בן-ישראל
אני חייב למחות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אתה תמחה, ואני אמרתי.
גדעון בן-ישראל
השבוע הייתה ישיבה מיוחדת של הנהגת ההסתדרות בנושא ביקור חולים. שום גוף מהגופים החזקים לא זכה לזה. ישיבה מיוחדת. וההסתדרות כרגע, כולה, תנקוט בצעדים ארגוניים כדי לדאוג למסכנים של ביקור חולים. ואותו דבר לגבי הרשויות המקומיות. זה לא נכון שלא עוזרים למסכנים. זו תעמולה שאין לה שום בסיס.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אין לך מושג כמה מים שרפנו פה על זה. זו גם פוליטיקה.


תודה רבה, יגאל.
יגאל בן-שלום
תודה רבה.
משה גפני
אפשר להרחיב בעניין הזה? כמה דקות?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
איזה עניין? של ביקור חולים?
משה גפני
לא. של עמיר פרץ.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לא. כי אם אנחנו נדבר על עמיר פרץ, אנחנו נדבר גם על ביקור חולים. ואתה לא תרצה שאנחנו נדבר על ביקור חולים.
משה גפני
אני בעד לדבר, אתם טועים בעניין הזה. אני העליתי את זה במליאה ביום רביעי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
גם אני. מזמן.
משה גפני
אני העליתי את זה ביום רביעי. אני, לא מעניין אותי – מעניינים אותי העובדים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני חושבת שזאת אחת השערוריות הגדולות שיש במדינת ישראל, גם כלפי העובדים וגם כלפי החולים - - -
משה גפני
נכון, מה השאלה?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל נעזוב את זה עכשיו.


אני מבקשת לשמוע עכשיו את הגמלאים. עורכת הדין יהודית נחמן, בבקשה.
יהודית נחמן
גברתי, אם שמעת את הדין וחשבון של מבקר המדינה לגבי הביטוח הלאומי - התבלטו כמה בעיות. למשל, הנושא של מיצוי זכויות. יש אנשים שלא מקבלים את מה שמגיע להם, ואם מגיע להם הם יכולים לקבל רטרואקטיבית תקופה מסוימת, ויש כאלה שאם יש להם חובות, לא ניתן לגבות אותם. לא שמעתי כאן שהחוב הזה מתיישן אי פעם. שאפשר להפסיק לדרוש מהקשישים שקיבלו אי פעם משהו שלא היה מגיע להם, לפני שנים רבות. השאלה היא אם גם לגבי זה יש איזו תקופה שאי אפשר לבוא אליהם בטענות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יש להניח שחלק גדול מהם כבר לא בחיים, צר לי להגיד את זה. אז החוק הוא לא "כצעקתה".
יהודית נחמן
כשהחוק קיים, מחפשים אותם. שולחים להם התראות. רצוי היה שמבקר המדינה יראה לנו כמה כסף השקיע הביטוח הלאומי לצורך מימון חקירות, לבדוק כמה אנשים קיבלו יותר ממה שמגיע להם, וכמה כסף השקיע הביטוח הלאומי כדי לחפש אנשים שלא קיבלו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
הערתך נכונה. אני רק מבקשת שאלה: כמה כסף אתם משקיעים באיתור אלה שצריכים לקבל? את הזכרת קודם גם את הזקנים וגם את השאירים.
יפה מרוז
אין לי נתון כספי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
סדר גודל.
יפה מרוז
אין לי, אני נורא מצטערת. אנחנו כל חודש מחפשים את האנשים במחשב, על פי כל הקריטריונים שלא פרטתי אותם, ואנחנו שולחים אליהם הביתה, חודשיים לפני שהם מגיעים לגיל הפרישה, הודעה – תבואו, תגישו תביעה. עם טופס תביעה שהוא כבר מלא, עם כל הפרטים האישיים שלהם. הרבה פעמים כל מה שהאיש צריך לעשות זה להכניס את חשבון הבנק, לחתום ולהביא אישור מהמעסיק שהוא הפסיק לעבוד.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אולי הכתובות לא נכונות?
יפה מרוז
אנחנו הולכים לפי הרישום במרשם, או, אם האיש נתן למוסד לביטוח הלאומי כתובת אחרת, אנחנו לוקחים א הכתובת המעודכנת שידועה לנו. לא יכולים להגיע לכתובות שאנחנו לא יודעים עליהם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זאת אומרת, אתם יושבים במשרד ומחפשים את האנשים. זה מה שאת אומרת לנו.
יפה מרוז
לא, אני רוצה עוד שניה - - -
משה גפני
אולי רק לפני שאת משיבה, אם אפשר רק לחדד. השאלה היא עקרונית. האם המוסד לביטוח לאומי משקיע יותר מאמצים באיתור חייבים או איתור זכאים? גם זה את לא יודעת לענות?
יפה מרוז
אני לא יכולה. מה שאני יכולה להגיד לך זה שדווקא בזיקנה ושאירים, לפי נתונים שידועים לי, מספר החקירות שנעשות לגבי החייבים הוא הכי נמוך בקרב הגמלאות במוסד לביטוח לאומי.
אילנה שרייבמן
לא רק זה. לפי כמות החובות, גם בזה לא השקענו כל כך הרבה כספים, באיתור חייבים.
יפה מרוז
אני לא יכולה להשיב על זה, אני מצטערת.
יהודית נחמן
אני עוסקת בנושא הזה הרבה זמן. עוד לא נתקלתי באדם שלא רוצה לקבל את קיצבת הזיקנה של הביטוח הלאומי. ואני רוצה להגיד לכם - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
גם כשהיא עומדת על אלף שקלים מסכנים.
יהודית נחמן
כן. עשרות שנים אני עוסקת בנושא הזה. יכול להיות שיש אנשים שלא רוצים ויש לכך סיבות. הם מפחדים שהביטוח הלאומי יבדוק להם את החשבונות, הם לא יודעים אם זה גיל מותנה, אם ההכנסה לא עוברת על המותר. כל מיני דברים. אילו היו יודעים את האמת, שבגיל מסוים אין הגבלות, שמה שהם מרוויחים מותר להרוויח - תגלו את הכל, תקבלו - מי עושה את זה?
יפה מרוז
אנחנו אומרים להם את זה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אומר הביטוח הלאומי – לפחות לפי הדוח של המבקר - שיש חשיפה של זכויות. האם אתם רואים את זה בשטח? זאת אומרת: החשיפה היא ברורה? האם היא מפורטת מספיק? האם היא מגיעה לכל מי שצריך לקבל את זה?
גדעון בן-ישראל
במפורש לא.
אילנה שרייבמן
אני רוצה דווקא לענות, אם אפשר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מעבר למילה לא – אני בכוונה עושה את זה יותר בצורה של דיאלוג – מה אתה חושב שצריך לעשות? איך?
גדעון בן-ישראל
צריך הרבה יותר פרסום. את אמרת קודם – טלוויזיה, וכן הלאה. וצריך שכל אדם יגיע למודעות. בעיית הזכויות תמיד היא בעיה של חוסר מודעות. לפעמים זה מדהים, מה שקורה. צריך להשקיע הרבה יותר מאמצים בפרסום, על מנת שאנשים יידעו את זכויותיהם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ואתה אומר שטלוויזיה תועיל יותר.
גדעון בן-ישראל
בוודאי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
האם אי פעם פרסמו בטלוויזיה? אני עצמי לא ראיתי אף פעם.
יפה מרוז
לגבי זיקנה – לא.
יהודית נחמן
אדם בגיל הזה מאד חרד. הוא מקבל משהו מגרמניה, הוא מקבל משהו מהבן שלו – זה יפריע לו – אני לא הולך לקבל, תעזבו אותי. זוהי התגובה של מי שאין לו הידע המתאים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
האם מישהו קיבל אי פעם מכתב – אלה שכן יש להם כתובת נכונה – ובו פרטים מה בדיוק מגיע לו ומה זכויותיו?
יפה מרוז
כן, אנחנו שולחים. יש הודעה מאד מפורטת.
אילנה שרייבמן
יש אנשים, בהם אפילו שמוכרים בציבור, שמפורש לא רוצים להגיש תביעה. הם מודעים, הם יודעים - - -
יהודית נחמן
מוכרים בציבור – אז אולי באמת יש כאלה שיש להם פנסיה של עשרים אלף שקל. מה, הוא ילך? ממילא מדברים שהם לא צריכים לקבל. אני לא מדברת על אלה.
אילנה שרייבמן
דיברנו עם חלק מהאנשים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני לא מבינה. דיברת על מוכרים בציבור. מה, זה איזה מיליונר שיש לו - - -
אילנה שרייבמן
לא מיליונר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אנחנו לא מדברים על זה.
אילנה שרייבמן
בואו נזכור את הפרופורציות. באמת, אנחנו לא מדברים על עשרות אלפי אנשים שלא ממצים את הזכאות. אנחנו מדברים על אנשים שהגיעו לגיל שבעים, שבהם קבלת קצבת הזיקנה לא מותנית בשום הכנסה. לא רק שאנחנו עכשיו שולחים מכתבים ומסבירים שאין שום חשש, אלא שאנחנו שולחים לביקור בית מתנדבים שלנו, מהייעוץ לקשיש.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה מתנדבים יש לכם?
אילנה שרייבמן
יש לנו 4000 מתנדבים בכל הארץ. והם פרושים בכל המקומות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ולהם יש את כל המידע?
אילנה שרייבמן
ואנחנו שולחים אותם לבתים כדי לוודא למה אנשים לא מגישים תביעה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
חשוב מאד.
יפה מרוז
אני חושבת שעשינו את המקסימום.
אילנה שרייבמן
לא כימתנו את זה בכסף, אבל אנחנו עושים את זה.
יפה מרוז
אנחנו עושים את המקסימום. צריך לזכור שאנחנו מדברים על כ- 200 איש – אני לא חושבת שאלה מספרים גדולים – שאיתרנו, שלא קיבלו קצבה בגיל שבעים.
אילנה שרייבמן
מתוך 700,000 מקבלים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
השאלה היא אם אלה רק המאתיים שיש, או שאתם פשוט לא הגעתם לעוד אלפיים שיש.
יפה מרוז
גם אם לא הגענו לעוד, זה לעוד חמישים. אני לא חושבת שיותר.


אבל אני רוצה עוד משהו לומר. אנחנו שולחים לאנשים פעמיים, במהלך התקופה, תביעות לקצבאות זיקנה. פעם בגיל הפרישה ופעם בגיל שבעים, שאנחנו יודעים שזה לא מותנה בהכנסות. שולחים לו מכתב הסבר מאד מפורט, שהקצבה שלו לא מותנית בהכנסות.
משה גפני
למה אתם שולחים לו?
יפה מרוז
אנחנו מוסד סוציאלי, רואים את עצמנו כמוסד סוציאלי.
משה גפני
לא, אבל למה אתם שולחים לו?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
שיידע את הזכויות שלו.
יפה מרוז
הוא צריך לתבוע קצבה.
משה גפני
למה הוא צריך לתבוע? למה לא תשלמו לו ושלום על ישראל? הרי זה מגיע לו, זה לא מותנה בשום דבר.
יפה מרוז
רגע, רגע.
קריאה
ככה דורש החוק.
משה גפני
המחוקק לא נורמלי. אני אמרתי לו את זה כבר מזמן.
יפה מרוז
אתה צודק. אנחנו חושבים על זה.
משה גפני
זה לא מותנה בכלום. חבל על הכסף.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
רגע, רגע. תמשיכי. כשנולדים לי ילדים, אני מקבלת קצבת ילדים בלי לבקש.
יפה מרוז
נכון. אני עכשיו עוברת לשם, אני מכירה את זה.


אנחנו בוחנים עכשיו אפשרות לתשלומים אוטומטיים, במהלך 2006-2007. אין לי את זה עדיין מפורט, ואילנה כאן הזכירה על קצה המזלג את המעבר מנכות לזיקנה, שזה יהיה תהליך אוטומטי כבר בתחילת השנה הבאה, וגם מעבר אוטומטי מזקנה לשאירים – אנחנו נתחיל לשלם שאירים אוטומטית.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אנחנו נעשה לכם עבודה יותר קלה – תקשיבי לי טוב – חבר הכנסת גפני ואני נגיש הצעת חוק, שבה כל מי שמגיע לקיצבת זיקנה, מקבל אוטומטית. התפקיד שלכם יהיה לאתר את מי שיש לו כפל או בעיות מיוחדות.
משה גפני
זה יעלה הרבה פחות כסף למדינה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אל"ף, זה יעלה הרבה פחות. בי"ת, זה יהיה הרבה יותר ראוי לאנשים וגימ"ל – מה דעתך?
משה גפני
רעיון נהדר. רק נבקש פטור מחובת הנחה לפני הבחירות.
גדעון בן-ישראל
רעיון מעולה.
יפה מרוז
אני לא יודעת אם צריך, כי אנחנו הולכים לעשות את זה.
משה גפני
הנה, גם דהאמשה רוצה לעשות את זה.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
ברצון. אין בעיה בכלל.
יפה מרוז
אנחנו הולכים לעשות את זה בשנה הבאה. אני לא חושבת שצריך חוק פה.
משה גפני
היה ויכוח על הנושא הזה לפני שנתיים בוועדת הכספים, כשהיה דיון על הביטוח הלאומי. את היית בקואליציה, אני הייתי באופוזיציה. לכן אמרתי שהמחוקק הזה היה לא נורמלי. הוא עשה הרבה דברים שטותיים. בעיקר במה שנוגע לביטוח הלאומי - אז היה דיון בוועדת הכספים ואמרנו: לא צריך לתבוע. חבל על הכסף. להרוויח את המאתיים האלה?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תשמע – אני אומרת לכם: אנחנו כאן כהחלטה של הוועדה – ברשותך גם, אם תסכים - - -
עבד-אלמאלכ דהאמשה
כן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אנחנו נגיש תיקון לחוק, אנחנו נדרוש שתהיה קצבת זיקנה אוטומטית למי שהגיע לגיל המיועד, לתקופת ה- איך קוראים לזה? הגיל המותנה.
יפה מרוז
מגיל 70 שזה הגיל המוחלט.
קריאות
מגיל 70.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
גיל 70, שזה הגיל המוחלט, בסדר.
יפה מרוז
היום גם יש בחוק הגדרות מדויקות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אין פרוצדורה שוועדה מציעה הצעת חוק. אנחנו, חברי הכנסת שנמצאים פה – ואני בטוחה שיהיו עוד כמה שיצטרפו אלינו – נגיש הצעת חוק, נבקש פטור מחובת הנחה כדי שנספיק כבר עכשיו, אנחנו נחתים את חברי הכנסת. ובא לציון גואל. ולכם תהיה פחות עבודה, אני מקווה.
יהודית נחמן
הוזכר כאן על ידי חבר הכנסת גפני, שיש בעיות שטעונות תיקונים בחקיקה. אחת ההמלצות שצריכה לצאת מכאן היא שמאחר ואין חוק יסוד: זכויות חברתיות, ומאחר שהביטוח הלאומי הוא מעין חוק יסוד כזה שמבטיח את מקור הכנסתו של אדם כשהוא פורש מן העבודה או כשהמפרנס הלך לעולמו, אי אפשר יהיה לתקן אותו באמצעות חוק הסדרים. אסור יהיה לפגוע בזכויות המוקנות על ידי הביטוח הלאומי באמצעות חוק ההסדרים. לא יכול להיות שביום בהיר אחד, כשאפשר היה לקבל את הקצבה רטרואקטיבית ארבע שנים אחורה, 48 חודשים, חוק ההסדרים קובע רק 12 חודשים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
הנקודה שלך ברורה, עורכת הדין נחמן. אני מסכימה אתך. אני בכלל חושבת שחוק ההסדרים הוא חוק גרוע, שצריך לעבור מן העולם - - -
יהודית נחמן
נכון, אבל הוא קיים ועוד מעט יהיה עוד אחד.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל בואי נעבור למשהו אחר. כי – טוב, זו הצעה.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
למה לא ליצור גם - - - מיוחדת בחוק ההסדרים בקשר לעניין הזה? אם יהיה חוק הסדרים, אז בעניין הזה הוא לא - - -
יהודית נחמן
אבל בביטוח הלאומי אי אפשר יהיה לפגוע בזכויות העובדים באמצעות החוק הזה. שיביאו את זה לכנסת עם רוב מיוחס – זה עניין אחר. אי אפשר כך, במחי יד. זה לא הולך כך.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רוצה לומר לך שאני הגשתי כבר למעלה משנה או שנתיים כבר, בעצם, הצעת חוק שמתייחסת לחוק ההסדרים - לא רק בהקשר הזה, יש עוד כמה תחלואים שמנסים לסדר דרך חוק ההסדרים, שלדעתי זה שרירותי ולא רציני, לא מקצועי, אבל החוק הזה תלוי באיזשהו מקום. אני לא יודעת אם בכלל יש סיכוי לעשות את זה כרגע.
משה גפני
אני מאד מרוצה מהלהט הצעיר שלך. גם אני דיברתי ככה כשהייתי בגילך. המצב הזה של חוק ההסדרים - באמת אם היה חוק יסוד זה היה נפתר. את פשוט לא חברת כנסת. אני חבר כנסת, במציאות. תיקנו פה חוק יסוד בשניה, כשאהוד ברק רצה למנות שרים. כשמגיע חוק ההסדרים הדיונים בו הם כבר לא ביטוח לאומי. הדיונים הם כן בחירות, לא בחירות, כן התנתקות, לא התנתקות. לצערי הרב, זה המצב. הכנסת לא עושה את מלאכתה בעניין הזה, ואת צודקת לחלוטין. אני מאמץ את הגישה שלך, אני הולך להגיד את זה – הנה, יושבת ראש הוועדה הבנתי ממנה שהיא גם הולכת לעשות את זה, וחבר הכנסת דהאמשה. אבל אל תתאכזבי אם עמדתנו לא תתקבל.
גדעון בן-ישראל
כשריח בחירות באוויר – אולי.
יהודית נחמן
אני רוצה להעלות עוד נקודה. אמרה הגברת מירוז שלגבי גברים – כך הבנתי – הרבה יותר קל למצוא את אלה שלא מיצו זכויות. לגבי נשים זה הרבה יותר מסובך. זה באמת מסובך, מפני שיש לנשים מעמד מיוחד, במיוחד נשים נשואות, שעבדו רק חלק משנות העבודה שלהן. אבל, מספיק להם 144 חודש – זה עוד קיים, גברת מירוז?
יפה מרוז
כן.
יהודית נחמן
זה קיים. אפשר להחיות זכויות מתות. זכויות שנשים נשואות אינן יודעות עליהן. ואפשר לתת להן קצבת זיקנה.
מלי פולישוק-בלוך
איך אפשר לעשות את זה?
יהודית נחמן
אפשר למצוא אותן, משום שהן לא יודעות ולא מחפשות.
יפה מרוז
אנחנו ממש עכשיו הולכים לעשות את זה. עכשיו.
יהודית נחמן
בבקשה. עכשיו, אפשר. נעשה מבצע לפני כמה שנים - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אתם יכולים לקחת אותה לעבודה, אולי היא תיתן לכם עוד כמה עצות.
יפה מרוז
אני מכירה את גברת נחמן כבר לא מעט שנים.
יהודית נחמן
אני יושבת ראש ועדה עכשיו, אבל פעם הייתי שם – אבל, זה לא יכול להיות. זה לא טיעון שזה קשה. הרבה מאד מכספי נשים נשארו בביטוח הלאומי ואין להן זכויות. כל מי שיש לה 144 חודשי ביטוח, אם עבדה בין גיל 18 ל-30, יש לה קצבת זיקנה בגיל – עכשיו צריך להיות ד"ר לגיל הפרישה עם החוק החדש, תלוי בתאריך הלידה. אבל יש לה. אם תחכה עוד חצי שנה, עוד שנה, זה כבר לא משנה. אבל ככה, היא בכלל לא יודעת. היא אומרת: אני עבדתי כשהייתי צעירה, אין לי כלום. יש לה, יש לה ויש לה. העיקר – תמצאו אותה .
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
להערכתך, כמה כאלה יש?
יהודית נחמן
הרבה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
הרבה אלפים? הרבה עשרות אלפים?
יהודית נחמן
אלפים בטח.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
את סיימת, או שיש לך עוד נקודות?
יהודית נחמן
יש לי הרבה, אבל לא רוצה לקחת את כל הזמן.
יפה מרוז
אני אוכל להתייחס לנקודה הזאת?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אוקי. רק לנקודה הזאת.
יפה מרוז
לנקודה הספציפית הזאת – את צודקת. צריך פשוט לחפש אותן לפי ה-144 חודש. אבל אני אגיד לך משהו אחד: היום, אישה בגיל 65, זכאית לקצבת זיקנה כעקרת בית. אז בכל מקרה אישה כזאת תמיד מקבלת ממני טופס תביעה כשהיא מגיעה לגיל 65. אז לדעתי המספר הוא לא כל כך גדול. אנחנו עכשיו בדיוק בתהליך של איתור האוכלוסייה שלא מקבלת קצבת זיקנה, למרות שהיא זכאית.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל לפי מה שאת אומרת, כל אחד צריך לקבל.
יהודית נחמן
גברתי, גברתי, יש הבדל גדול בין עקרת בית שלא הייתה מבוטחת, לבין אישה שהייתה מבוטחת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ההבדל גדול במה שהיא תקבל?
יהודית נחמן
גם בגיל שהיא תקבל, וגם במענקי פטירה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה ההבדל? תני לנו מספרים.
יפה מרוז
בוותק, רק בוותק.
יהודית נחמן
בין 65 ל-61 יש ארבע שנים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
עקרת בית תקבל רק מגיל 65 או 67 לצורך העניין?
יהודית נחמן
וזאת יכולה לקבל בגיל הפרישה האישי שלה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
והעובדת בזמן המותנה.
יהודית נחמן
אין הכנסה עכשיו, היא הפסיקה להיות מבוטחת. אין ביטוח חובה לאישה נשואה. היה בזמנו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יש פה ארבע או חמש שנים מאד משמעותיות, שהיא צריכה את הכסף בהן.
יהודית נחמן
במהות, אין קצבת שאירים לעקרת הבית שלא שילמה שום דבר, ויש קצבת שאירים לאישה שהייתה מבוטחת. מענק פטירה לבעל – למרות שאין שוויון בין אלמן לאלמנה – אם היא הייתה מבוטחת, הבעל יקבל. אבל אלה הם פרטי פרטים שלא כדאי לעייף את הוועדה בהם, ואם אנחנו לא נביא אותם ונשים אותם על השולחן, איש לא יטפל בזה. תודה רבה.

.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני הייתי מבקשת ממך – תכיני לנו בכתב את כל הנקודות האלה שאת חושבת שצריך לתקן אותן.
יהודית נחמן
ועוד נוספות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ונוספות. ואחת לאחת נבקש את התשובות מה בטיפול, ונעקוב אחר הביצוע. בסדר?
יהודית נחמן
כן.
גדעון בן-ישראל
אני רק רוצה להעיר שהתברכנו ביועצת משפטית בהתנדבות בהסתדרות הגמלאים, ואתם שמעתם את הידע המקצועי. הדגש הוא על התנדבות.
משה גפני
זו משרה מלאה, ההתנדבות שלך? בגלל שאני רוצה אותך בעוד איזה מקום.
יהודית נחמן
· - -
קריאה
היא יכולה לעבוד 200% עם הידע שלה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
חבל באמת שהיא צריכה בהתנדבות, למה שלא תקבל משכורת. לא מכם. אני אומרת: חבל שאנשים בעלי יכולת - - -
גדעון בן-ישראל
בהסתדרות הגמלאים קבענו כלל, שחברים שעוסקים בכל מיני תפקידים – כולל היושב ראש - לא מקבלים שכר.
יהודית נחמן
אבל אני עוד עובדת במקום אחר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כל הכבוד לך.


רצית להוסיף משהו?
גידי פרבר
יש כאן, בהחלטה של ועדת השרים מ-13 באפריל, סעיף א', הייתה התחייבות שישנו את תקופת הקצבה האקטיבית. וזה היה צריך להיות עד 31 באוגוסט. האוצר – אני שומע עכשיו פה שהם מפסיקים להיות נחמדים. הם ערערו על ההחלטה בכך שגם הסכומים שהיו כנראה קטנים, או התקופות הקצרות, אני מבין שהדברים תקועים.
יפה מרוז
כן. האוצר ערער על החלטת הממשלה לשלם בקצבאות זיקנה ושאירים שלושים חודש רטרואקטיבית, וזה בינתיים תקוע פה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מתי היה הערעור?
אילנה שרייבמן
ההחלטה הייתה לפני חודשים ספורים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה עושה ועדת השרים כדי לזרז את העניין?
גידי פרבר
ועדת השרים התכנסה שוב בחילת אוגוסט וסיפרו לנו ש-או-טו-טו. עכשיו אני שומע מהספסלים האחוריים שזה נתקע.
מלי פולישוק-בלוך
למה זה לא מגיע לממשלה? לפי מה ששמענו אתמול היה זמן לממשלה.
גידי פרבר
היה לה זמן. עכשיו לא נראה לי שיש לה כל כך הרבה זמן.
יפה מרוז
זה חבל.
גידי פרבר
התהליך הוא שהשר שצריך לקדם את הדברים יכול לערער על החלטת ועדת השרים תוך שבועיים מתאריך ההחלטה, אני מבין שערערו, אז הדברים תקועים עד שיתכנסו עוד פעם. ועדת השרים לא מתכנסת, לצערנו, כל כך הרבה בעת האחרונה, היא עסוקה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
איזו ועדת שרים?
גידי פרבר
לביקורת המדינה.
מלי פולישוק-בלוך
אז אני מבקשת לפנות לרמון בנקודה הזאת.
יפה מרוז
אנחנו תמכנו בזה ועקבנו אחרי ההחלטה, וראינו שהיא עוכבה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יש עוד משהו?
גידי פרבר
אני מבקש להעלות עוד נקודה שאני גם כתבתי לך עליה, אם כי היא לא נוגעת רק לדברים האלה. סעיף 4 של החלטה ב(ק)85 של ועדת השרים, דיברה על אמצעים ביומטריים לזהות את המוטבים ואת כל הזכאים. זה דבר מאד קריטי, כי חלק מהעובדה שלא מזהים את הזכאים היא באמת כי בעצם אין להם איך. הייתה התחייבות של המוסד לקדם את הדברים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אתה מדבר על הנשים הבדואיות. או הערביות.
גידי פרבר
גם. השאלה פה היא מה קרה בינתיים, בשלושת-ארבעת החודשים האחרונים, אם הדבר קודם. אני יודע שאחד האנשים שלכם שעבד על זה חלה, וקראתי מה שהוא כתב. השאלה אם יש לכם איזה משהו חדש.
אילנה שרייבמן
מי שמוביל את הנושא הזה במוסד חלה ורק לאחרונה הוא חזר, וגם בהילוך איטי – כי הוא עוד בטיפולים פה ושם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל יש 4000 איש בביטוח הלאומי.
אילנה שרייבמן
כן, אבל צריך מומחיות לנושא הזה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
הוא עובד לבד? רק הוא?
אילנה שרייבמן
לא, יש אולי עוד אנשים, אבל הוא מוביל את זה והוא גם אמור לחזור לפעילות מלאה.
מלי פולישוק-בלוך
אני חושבת שזה נימוק מאד לא משכנע. תשמעו, אדם חולה הוא חולה, מישהו אחר צריך להוביל את הדברים.
אילנה שרייבמן
יש לו מומחיות יוצאת מן הכלל בנושא הזה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ואם הוא יחליט לעזוב לסקטור הפרטי, מה תעשו?
אילנה שרייבמן
אם הוא יחליט לעזוב זה סיפור אחר, אבל פה אני לא חושבת שאפשר היה לקחת - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אין בן אדם שאין לו תחליף, אני מאד מצטערת. אתם צריכים לדאוג שיהיה מישהו אחר שייעשה את העבודה.
אילנה שרייבמן
כרגע הוא חוזר לפעילות, אז חבל כבר לחשוב על תחליפים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כן, "קן לזקן".
יהורם הל
ברשותכם, אני אחרי הדברים הארוכים והמפורשים של יהודית נחמן – שאנחנו עובדים הרבה שנים ביחד – אני לא אחזור על כך. אני מבקש שני דברים קצרים מהדברים ששמענו: אחד – כשמדברים על פרופורציות ומקבלים תשובות שמתוך 700,000 יש רק מקרים בודדים – כל זקן בודד שלא מקבל את מה שמגיע לו, זה מאה אחוז סבל, עוני, רעב, וכל המילים היפות. אז אני נורא מבקש, כשאתם מדברים על זקנים ועל זכויות ועל לחפש אותם – לא לדבר על פרופורציות. "קן לזקן" פועלת בירושלים בנושאים פרטניים. יש לנו בשנה האחרונה כמה מאות פניות בנושא ביטוח לאומי. יש לנו שיתוף פעולה יפה עם ביטוח לאומי. אין לי טענות על הקשר שלנו עם ביטוח לאומי. אבל העובדה היא שיש מאות אנשים רק בירושלים, שלא יודעים על הזכויות שלהם, לא מכירים את הזכויות שלהם וכולי וכולי. זה לא טוב, וזה מצביע על המצב במדינה בכלל.

אני רוצה גם, בעקבות הדברים, לומר – במדינה מתוקנת, שום דבר לא עומד על אדם אחד. אני הייתי מנכ"ל משאבי אנוש של גוף ציבורי בשנות עבודתי.
גידי פרבר
לא קטן.
יהורם הל
תודה, ידידי גידי. בגוף ציבורי לא קטן, כשהוא היה גדול. וחוץ מראש ממשלה, שכשהוא מתפטר אז הולכים לבחירות, אפילו כששר אוצר מתפטר, אז יש לו ממלא מקום – לשלושה חודשים, ואחר כך כך, ואחר כך אחרת. לא יכול להיות, עם כל הכבוד, שגוף ציבורי – לא משנה איזה – ברשויות שלטון במדינה, יהיה בנוי על איש אחד. ואני לא בא רק בטענות אליכם. כי יגאל כבר לא פה. אני צריך להגיד שלבי לבי ליגאל, שהוא צריך להשיב על נושאים שנציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, צריך להשיב, ואולי גם חברנו אלי מהסתדרות עובדי המדינה, אבל הוא לא פה. אני לא צריך להגיד את זה.

אחת הבעיות של דוחות ביקורת זה שהם מדברים על מה שהיה. ואז, הגופים שמשיבים אומרים: כן, זה נכון זה היה ב-2003, זה היה ב-2004, זה היה ב-2001, בינתיים זה תוקן וזה תוקן. ואני מצטט את מה ששמעתי פה: זה תוקן, אמר יגאל, וזה כבר לא, וזה מתקדם וזה ככה.

ואז – שאלת מיליון הדולר הידועה - אם כל כך טוב אז למה כל כך רע? למה יש עוד פניות ולמה לא מתקדמים? ומה שאני הייתי מציע - בגלל מה שאמרתי לגבי דוחות ביקורת אחורה של שנה, שנתיים ושלוש, שבנושא הזה יושבת ראש הוועדה תדאג – אני רציתי להגיד: אחת לשלושה חודשים, עכשיו אני כבר אומר אחת לחודשיים – שהמוסד לביטוח לאומי יבוא לוועדה וידווח על ההתקדמות שלו בכל הנושאים האלה. אני יודע, אני בטוח, שלביטוח הלאומי חשוב לא פחות לדאוג לזקנים. אז שיבוא וידווח פה בוועדה איך הוא התקדם. שתהיה לו – מילה מפוצצת - חרב על הצוואר, שהוא חייב להתקדם כל הזמן ואז לא נשמע פה שזה חלה, וזה לא פה, כולי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תודה רבה. עוד מישהו רוצה? מה התפקיד של הצבא בעסק הזה?
ולד צ'רקסקי
אנחנו באנו לסייע, אם הביטוח הלאומי נזקק להעברת נתונים או הוועדה הבין משרדית - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אתם מעבירים באופן אוטומטי את המידע, או איך זה עובד מבחינת אותם צעירים שמגיעים לגיל 18 ושאירים? יתומים? מה אתם עושים עם הנתונים שלכם?
ולד צ'רקסקי
יש נתונים שמועברים לביטוח לאומי כפי שמפורט בדוח.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני שואלת: לפי בקשה שלהם, או שאתם מזרימים מידע באופן אוטומטי?
יפה מרוז
תהליך שוטף שקיים כל הזמן.
ולד צ'רקסקי
תהליך שוטף, אבל מעבר לזה – בזמנו דובר על הקמת ועדה בין משרדית בנושא החלפת מידע ואם תידרש העזרה שלנו, אז אנחנו כאן כדי לשמוע ולסייע.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה הוקם? התיאום הזה הוקם?
יפה מרוז
כן. אני חברה בוועדה הזאת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אוקי, יש עוד מישהו שרוצה לומר משהו?
גדעון בן-ישראל
אני רק משפט אחד רוצה לומר, לגבי הכבוד האנושי. התחושה שלנו היא – לא אומר בהכללות כוללות – שהנושא הזה של היחס אל הקשיש, אצל חלק מהמנגנון, חסר לגמרי את הצד הזה של הכבוד האנושי. ואנחנו שומעים לא מעט תלונות בנושא הזה – היחס אל האדם. ונכון, כפי שכבר צוין כאן, שהאדם עצמו הוא עולם מלא. האדם, הזקן עצמו. אנחנו מצפים שהיחס הזה ישתנה, ואני רוצה להעיר: זה אמנם לא נדון עכשיו כאן, אבל מאז שהוחמרו הבדיקות לקביעת הזכאות בביטוח הלאומי – אני לא מדבר על הקריטריונים, כי פה התחכמו. לא שינו את הקריטריונים כדי שלא תהיה טענה. אבל שינו מאד את הבדיקות, החמירו בהן מאד, ושוב – הכבוד האנושי פה נפגע בצורה מאד קשה. זו נקודה שחשוב תמיד שהמוסד יזכיר לכל עובדיו, שכל אדם הוא עולם מלא, והכבוד האנושי חשוב מאד.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תודה רבה.


אדוני, רצית לומר משהו?
מיכאל פודימן
אני בן 67. אין לי משהו להוסיף מפני שיש לכם כל המסמכים שלי, אני חושב. שלחתי לכם גם אימייל, ופקסים וכולי, וגם קיבלתם. ופה אני לא רוצה לבזבז זמן של האנשים. אתם יודעים הכל, ויש הצעות שלי. אני חושב שההצעות האלה הן לא סתם. יש שם משמעות, ובסוף אני רוצה להגיד רק שעובדי ביטוח לאומי עושים עבודה לא טובה. אני אומר על מחלקת הזיקנה, סעיף חיפה. כמה פעמים וכמה זמן הם יודעים כל הדברים שאני הסברתי להם. הם יודעים, והם פשוט עוברים על החוק. אני טוען את זה, ויש לי הצעה פשוטה: להפריד בין תקציב עובדי הביטוח הלאומי, כשלעצמם, לתקציב הקצבאים כשלעצמם. אז לא כדאי יהיה להם לעשות מה שהם עושים. זה דבר ראשון ודבר שני יותר עיקרי, שיש תיקון לחוק הבטחת הכנסה, התיקון הזה – אמרתי וכתבתי שזה יום שחור. רבין לא ידע, לא האמין, שמישהו יכול להרים עליו יד. גם אני. אני לא חשבתי שחברי כנסת ירימו את הידיים שלהם נגדי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
טוב, אין מה להשוות. אלה שני דברים שונים לחלוטין, ואני לא מקבלת את ההשוואה הזאת בכלל. תודה רבה לך.
יצחק כספית
אני חושב שראוי שהכנסת, או יושבת ראש ועדת הביקורת הזו, תיזום הקמת גוף ציבורי קבוע שיתכנס כל שלושה חודשים בחסות הכנסת, בחסות ועדת הביקורת הזאת, כדי לקבל דיווח מפורט מה תוקן בשלושת החודשים האחרונים, ומה עומד על הפרק בהמשך.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני לא חושבת שצריך לעשות את זה בצורה של מועצה ציבורית – אנחנו המועצה הציבורית. חברי הכנסת, יחד אתכם, הגופים הציבוריים, בשביל זה אנחנו מתכנסים פה.
יצחק כספית
אז שתהיה התכנסות קבועה אחת לשלושה חודשים.
נטליה פטרובסקי
אני חושבת שהמידע על מיצוי הזכויות חשוב לא רק בשלב שבו כולם כבר יודעים, אלא גם בשלב המעבר. ושם יש חוסר בהירות מוחלט לגבי זכויות לקצבה. כשאדם עוד יש לו איזושהי הכנסה, והוא עוד ממשיך לעבוד - אם זו עבודה חלקית או משהו כזה – קשה בכלל לקבל את המידע הזה, ושם הבעיה היא מאד לא ברורה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
טוב. את זה תכניסו במסגרת הנייר שלכם. תודה רבה.
עמוס סלייפר
רק עוד שאלה אחת: הדיון הזה, רובו ככולו, מתייחס לנושא הזיקנה ולא לנושא של השאירים. אז תודה לאל שאין בארץ הסתדרות היתומים - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אולי הם לא מאורגנים.
עמוס סלייפר
בדיוק. הם לא מאורגנים. אבל רציתי עוד מילה, אולי, לשמוע מביטוח לאומי - מה קורה בנושא של השאירים. האם אתם עושים גם איזשהן פעולות יזומות בנושא של השאירים, של היתומים?
יפה מרוז
יש כמה דברים בנושא של שאירים שאנחנו מתכננים. קודם אמרתי שמיצינו זכויות לאלף ילדים יתומים, שההורים שלהם, בוא נאמר, לא היו אתם. היו ברשות משרד הרווחה. אותם הצלחנו לאתר. לגבי ילדים אחרים אנחנו עושים כמה דברים: אנחנו הולכים לשבת עם קרנת פנסיה אחרות, כדי למצות זכויות לקצבאות שאירים לילדים, דרכם. אנחנו הולכים, באמצעות המידע שיש בביטוח לאומי לגבי ילדים - כי לכאורה כל המידע לגבי ילדים נמצא בתוך המוסד לביטוח לאומי – אני עוברת לאגף ילדים עכשיו, אז אני הולכת לבדוק דרך אגף ילדים מיצוי זכויות לגבי ילד שמתייתם. להוציא לו מידע לגבי קצבת שאירים.
דבר שלישי שחשוב מאד לומר
ילד יתום שמגיש תביעה לקצבת שאירים – ופה דווקא נוח לי שהצבא פה - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
למה לא לשתף בעניין הזה את האפוטרופוס הכללי? כל מי שמת – או רוב האנשים – מוציאים עבורו אחר כך תעודת פטירה. רוצים לרשום אחר כך צו ירושה או אישור צוואה. כאן את יכולה לקבל מערכת מאד רצינית.
יפה מרוז
לא. המידע הרבה יותר מלא בביטוח הלאומי. אנחנו ניסינו משהו לעשות עם האפוטרופוס הכללי, זה קשה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה קשה כי אין מידע, או בגלל שהם לא רוצים?
יפה מרוז
גם בגלל שהמידע הוא קצת חסר וגם בגלל שהם לא רוצים. אבל עם ה"לא רוצים" אנחנו יכולים להסתדר.


לגבי ילד - ילד זכאי לקצבת שאירים לא חלה עליו שום התיישנות או - - - שיהוי עד שהוא מגיע לגיל 19. כלומר, אם האבא או האמא נפטרו בשנות השמונים, בשנות השבעים – הוא יקבל מאז את הקצבה, זה מאד חשוב לדעת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לא צריך שינוי חוק.
יפה מרוז
לא, לא צריך פה שום שינוי חוק.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תודה רבה. אני רוצה לסכם, ברשותכם. אני אתחיל בסוף דבריכם:


פעילות של רווחה חייבת להיות מלווה בחמלה. מי שעוסק ברווחה ואין לו חמלה, אין לו יחס לאלה שהוא מטפל בהם – אני חושבת שזה כבר חלק מהליקוי. חמלה לא עולה כסף, בשבילה לא צריך נהלים, לא צריך חוקים, אתם יודעים מה? אפילו לא צריך מערכת מחשב מיוחדת, צריך להיות בן אדם.
גדעון בן-ישראל
נכון. הכבוד האנושי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
וזה דבר שאתם, בהנהלת הביטוח הלאומי, חייבים להחדיר לאנשיכם מהבוקר עד הלילה. אני יודעת שאנשי הביטוח הלאומי – אני לא מדברת על המשרות הבכירות, אלא על האנשים מן השורה, הם לא אנשים שמתפרנסים ממשכורות גבוהות במיוחד. מתפרנסים. הם עובדים מסורים, עושים עבודה טובה. עדיין, רוח המוסד הזה – לפי מה ששמעתי היום. לשמחתי, לא הייתי צריכה את השירותים שלכם מעבר למעט הכסף שאני מקבלת בשביל הילדים שלי – גם שם דרך אגב, תמיד היו ליקויים, אבל אני לא מדברת על זה.

אתם צריכים להפיח רוח אחרת במוסד הזה. לא יתכן – אני חוזרת על מה שאמרתי ומה שעלה מדבריכם - עיצומים, שלושה חודשים, לא יודעים מתי זה ייגמר, בשביל להכניס דבר אלמנטרי כמו מערכת מחשב. איפה אנחנו חיים? אנחנו במאה ה-21. תכניסו את זה טוב טוב לראש. אז זה דבר אחד.


דבר שני, לא מספיק לדבר על רווחה, צריך גם לבצע. צריך ליישם החלטות. צריך לדאוג שליקויים שעולים מדוח המבקר, לא יעלו בכלל. והליקויים לא מעטים. אני מאד מצטערת – הם לא מעטים. המשפט הראשון שלכם, של המנכ"ל, היה: אני לוקח אחריות על מה שהיה. יופי. נו, ו-? מה יצא מהמשפט הזה?
אילנה שרייבמן
יצא הרבה.
יפה מרוז
לא אפשרת לי אפילו לדווח על כל מה שנעשה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לא, את דיברת הרבה מאד. אנחנו מוגבלים בזמן, אין מה לעשות. אני אשמח לקבל את זה גם בכתב. אני אומרת: אם בן אדם שהיה אחראי – במקרה הזה אני אגיד את שמו: ברוך מרום, כדוגמה – אני בטוחה שהוא לא היחידי – אם בן אדם שהיה בתפקיד, הולך לקבל תפקיד אחר, גם אם זה רק מנהל. מה זה רק מנהל על חמישים איש? אני מזועזעת מהעניין הזה. האיש הזה לא צריך להיות במערכת, ולא אכפת לי מאיפה הוא הגיע, אני לא מכירה את האיש הזה. אז הרווחה צריכה להתבצע. מדיבורים בלבד לא קונים במכולת, וצריכים לעשות את הדברים שיהיו מאה אחוז נכונים. כי – איך אמרתם? מי שלא מקבל את מה שמגיע לו, בשבילו זה מאה אחוז. אין אפס. אין פשרות בדברים האלה. על מי אנחנו מקבלים? על אנשים שמקבלים אלף שקל? שמזה הם חיים? מזה הם הולכים למכולת? על מה אנחנו מדברים פה? זה לא שמנת וזה לא קצפת. זה אנשים שבלי זה לא חיים. את זה צריך להזכיר כל יום, כשהולכים לעבודה.

אני לא אכנס לפרטים. אני מקבלת את העצה שלכם, אנחנו נוהגים ככה בוועדת הביקורת – אני מקווה שאני אשאר פה בתפקיד, ואם לא, אז אני מקווה שאלה שיבואו אחרי יקבלו את ההמלצות – לקיים אחת לשלושה חודשים מעקב. אנחנו עושים את זה גם לגבי עניינים אחרים. אני כבר מבקשת ממנהלת הוועדה לקבוע דיון – את הרי נשארת פה קבועה, תמיד.
חנה פריידין
לא, אי אפשר לדעת. כולנו ארעיים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אנחנו ארעיים בעולם. אני מבקשת לעוד שלושה חודשים כבר לקבוע מועד. עד המועד הזה אני מבקשת מעורכת הדין המלומדת לשלוח אלינו לוועדה את כל הליקויים שאת חושבת שצריכים עוד לתקן. אתם, אנשי המבקר, תמשיכו לעקוב עם הידע המקצועי שלכם – ואני מצטרפת לברכות שנאמרו פה ברמה המקצועית – תמשיכו לעקוב האם תיקנו את כל הליקויים ותיידעו אותנו כאן בוועדת הביקורת של הכנסת מה טרם תוקן. עוד לפני הישיבה שאנחנו מדברים בה, כדי שנוכל להשפיע על המצב ולעקוב מקרוב. אנחנו, במקביל, נגיש את הצעת החוק – ונילחם עליה – שקצבת זיקנה תהיה אוטומטית. אני תמיד אומרת: כמה שפחות בירוקרטיה. אדם שהגיע לגיל שמגיע לו, לא צריך לבקש שום דבר. הגיל שלו כבר דורש את שלו. אני, פעם ראשונה מהדוח הזה, שמעתי שצריכים לבקש. זה באמת היה מוזר בעיני.
גדעון בן-ישראל
נקודה חשובה מאד.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
גם מי שהיה שר אוצר, גם מי שהיום שר אוצר, וגם מי שיהיה שר אוצר – הם כולם יגיעו לגיל זיקנה.
גדעון בן-ישראל
במקרה הטוב. רק במקרה הטוב.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני מאחלת להם להגיע לגיל זיקנה. ואם לא הם, אז בני משפחותיהם. ולכולנו – או למי שיש, הורים. זיקנה זה לא דבר שבקוטב, שם, באיגלו, ששם אנשים הולכים למות. לא. אני זוכרת היטב שכשאמא שלי נכנסה לבית אבות, פגשנו אישה בת 89, שכנה, שאמרה: כאן באים לחיות. לא באים למות. ואדם במדינת ישראל, במאה הזאת, שמגיע לגיל – אתם קוראים לזה זיקנה, אני אפילו לא חושבת שהביטוי הוא נכון – לגיל 70, הוא אדם שמתחיל לחיות. הוא גמר את הצרות בעבודה, הוא גמר את הצרות עם הילדים, הוא יכול להתחיל לחיות. תנו לו את האפשרות להתחיל לחיות.

ובאופטימיות זאת אני רוצה לנעול את הישיבה. תודה רבה.
הישיבה ננעלה בשעה
11:20

קוד המקור של הנתונים