ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 07/11/2005

הצעת חוק הפטנטים (תיקון - הארכת תוקפו של פטנט בסיסי), התשס"ה-2005, חוק הפטנטים (תיקון מס' 7), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
הכנסת השש-עשרה

PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט

07/11/2005

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 607

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, ה' בחשוון התשס"ו (7 בנובמבר 2005), שעה 10:00
סדר היום
1. הצעת חוק הפטנטים (תיקון מס' 7) (הארכת תוקפו של פטנט בסיסי), התשס"ה-‏2005

2. הצעת חוק הפטנטים (תיקון – הארכת תוקפו של פטנט בסיסי), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר

רשף חן

אליעזר כהן

אתי לבני
מוזמנים
ד"ר מאיר נעם
לשכת רשם הפטנטים, משרד המשפטים

עו"ד שרית דנה
משרד המשפטים

כרמית יוליס

מתמחה, משרד המשפטים

שירלי אבנר

משרד המשפטים

יאיר שירן

סגן מנהל מינהל סחר החוץ, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

עו"ד תומר מוסקוביץ יועץ משפטי, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

עו"ד יואל ליפשץ
יועץ משפטי, משרד הבריאות

חיים הורוביץ
יו"ר ענף התרופות, התאחדות התעשיינים; סמנכ"ל בכיר, "טבע"

ד"ר אהרון שוורץ
התאחדות התעשיינים

עו"ד טל בנד

התאחדות התעשיינים

דן אורן

התאחדות התעשיינים

רון תומר

התאחדות התעשיינים

גיל תומר

התאחדות התעשיינים

יגאל גזונטהייט
התאחדות התעשיינים

עו"ד דוד גילת
לשכת עורכי הדין

תומר פפר

מנכ"ל "פארמה ישראל"

ארז שם טוב

סמנכ"ל, "פארמה ישראל"

מאיר פונטש

"פארמה ישראל"

עו"ד ריצ'רד לוטי
"פאמרה ישראל"

עו"ד רותם כהן
"פארמה ישראל"

יוסי בן עמרם
מנכ"ל MSD ישראל

יואב שכטר

MSD ישראל
יועצת משפטית
קרן וינשל
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה
דקלה אברבנאל

1. הצעת חוק הפטנטים (תיקון מס' 7) (הארכת תוקפו של פטנט בסיסי), התשס"ה-‏2005

2. הצעת חוק הפטנטים (תיקון – הארכת תוקפו של פטנט בסיסי), התשס"ה-2005
היו"ר מיכאל איתן
אני פותח את ישיבת הוועדה. חבר הכנסת אליעזר כהן, בבקשה.
אליעזר כהן
אדוני היושב-ראש, אני יודע שהיום יום חם בכנסת, וההצבעה אחר הצהריים היא דבר שמעסיק את כולם. אני כבר שש שנים בכנסת, הרבה פחות ממך, לא נתקלתי בנושא שכל כך הרבה גורמים – אפילו גורמים של אותו צד – התעניינו בו כל כך, וזה כל כך קריטי להם.

הבוקר שמעתי ממקור מוסמך ששגריר ארצות-הברית דיבר עם ראש הממשלה בנושא הזה, לא על השאלה איך יצביעו אחרי הצהריים, לא על מה שיהיה בליכוד או במפלגת העבודה, אלא על הנושא הזה.

הנושא חשוב, אני לומד אותו כבר שבועות, ישבתי שעות בנושא זה, ויש לי שתי הערות חשובות מאוד לפתיחה. ראשית, נראה לי שאנחנו, חברי הכנסת, רצים בהצעת החוק הפרטית רחוק יותר, באופן פרוגרסיבי יותר, מהצעת הממשלה. אנחנו צריכים להיזהר עם זה, כדי לא לעשות שגיאות וטעויות. אני בולם את עצמי.
היו"ר מיכאל איתן
תסביר.
אליעזר כהן
למשל בעניינים של הרטרואקטיביות, להאריך או לא להאריך פטנט. מי יאריך את הפטנט, בידי מי תהיה הסמכות. הרטרואקטיביות זה נושא שנוי במחלוקת כמעט מטעם כולם.
היו"ר מיכאל איתן
עזוב את העניין של הרטרואקטיביות.
אליעזר כהן
גם הארכת הפטנט.
היו"ר מיכאל איתן
זה הנושא שאתו סיכמנו את הישיבה הקודמת.
אליעזר כהן
מה שאני מציע, ובזה אני מסכם את דברי הפתיחה שלי, הוא שנדון בנושא מאוד ברגישות ומאוד בעדינות, עם בעלי המקצועות והיועצים למיניהם. אבל אחר כך אנחנו מוכרחים לשבת לבד, אחרי שנשמע את כל החכמים, כי זה אחד מהנושאים המורכבים ביותר שאני דנתי בהם. תודה.
היו"ר מיכאל איתן
תודה רבה. נציגת משרד המשפטים. שמעתי שיש לכם השגות לגבי הסיכום בשבוע שעבר.
שרית דנה
הנושא העיקרי שמטריד אותנו הוא השאלה אם כתנאי לבקשה להארכת פטנט צריך יהיה לדרוש שהפטנט הוארך או שהוגשה בקשה בכל המדינות שיהיו מפורטות בחוק. זה לא הנוסח הקיים היום. אני רוצה לחזור אחורה ולומר מה ניסינו לעשות בחוק הזה ולומר למה אנחנו חוששים מהרחבה, בנקודה הזאת באופן ספציפי. אני רוצה לומר למה אנחנו חוששים מהרחבה.

הצעת החוק הזאת לא נועדה לשנות את מערך דיני הפטנטים או את צווי ההארכה. לטעמנו היא נועדה להחזיר את המצב לקדמותו, או להביא את החוק כפי שהמחוקק התכוון לחוקק אותו בשנת 1998, משום שסברנו שפרשנות שניתנה לו על-ידי סגן רשם הפטנטים היתה פרשנות שאיננה תואמת את ההוראות. לא התכוונו לשנות את מאזן האינטרסים, לא לכאן ולא לכאן. לכן, מה שאנחנו מבקשים זה לחזור לנוסח החוק המקורי, תוך הבהרה של מה שהתכוונו אז.

זה לא סוד, וחבר הכנסת כהן אמר פה. אני לא יודעת מי דיבר עם מי, אבל די ברור, וזה לא סוד, שמערך האינטרסים ומערך המעורבויות בנושא הזה,
רשף חן
זה נושא אידאולוגי.
שרית דנה
ככל נושא אחר. מדינת ישראל תלויה בסחר שלה ובעניינים אחרים בעמדות של מדינות אחרות בעולם. התפיסה שאנחנו מנסים להציג, שאין שום שינוי לעומת מה שהמחוקק התכוון לעשות בשנת 1998, היא תנאי יסוד.
היו"ר מיכאל איתן
למה את חוזרת ואומרת "המחוקק"? המחוקק פה עכשיו, מה את מספרת על 1998? כזה כבוד את נותנת למחוקק, הוא פה עכשיו.
אליעזר כהן
הוא גם בא לתקן. הוא צריך.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל את עמי מי זה המחוקק. אומרים: "המחוקק של 1998" – איזה כוח טמיר ועליון שנאחזים בו. כמו מעמד הר סיני היה אז, ב-1998, מפגש המחוקק עם רוח האלוהים. הוא קיבל השראה וכתב, ומאז אסור לשנות, וזה קדושה, ואנחנו רק נגיע אליו, המחוקק של 1998. מה זה שייך עכשיו? בואי נדבר לעניין. מה מדינת ישראל ואזרחיה צריכים היום, עכשיו – זה מה שמעניין אותנו. אנחנו מחוקקים חוק היום, עכשיו.

תאמיני לי, אלך עכשיו ברחוב ואשאל אלף איש: האם אכפת לכם מה עשה המחוקק ב-1998 בחוק הפטנטים? אף אחד לא יגיד שאכפת לו שנעשה שינוי. לגבי עכשיו, כן יגידו לי: מה אתה הולך לעשות?

בואי נחזור אל הקרקע. אנחנו רוצים לדעת מה טוב לדעתכם למדינת ישראל, זה באמת עניין של אינטרסים, של תחרות בין-לאומית, תעשייה מקומית, יבוא – שגם הוא ערך שיש לו חשיבות? בואי נדבר על מה שטוב למדינה היום.
שרית דנה
זה גם עניין של יחסים בין-לאומיים, מעמדה של מדינת ישראל. אף אחד לא טוען – ואני לא הייתי פה ב-1998, אז קל לי לומר – שהפשרה שהגיעו אליה, איזון האינטרסים שהגיעו אליו ב-1998 הוא איזון האינטרסים המיטבי. אף אחד לא חושב שזה איזון מיטבי, יש שחושבים שזה מעט מדי ויש האומרים שזה רב מדי. אבל זה הדין הקיים היום.
היו"ר מיכאל איתן
עוד פעם "הדין הקיים היום"?
שרית דנה
אני רוצה לסיים משפט, אדוני.
רשף חן
אתה חבר במפלגה שמרנית, שאומרת "לא משנים, אלא אם יש סיבה טובה מאוד".
היו"ר מיכאל איתן
יכול להיות שאני במפלגה שמרנית, אבל אני לא כל כך שמרן.
שרית דנה
על מנת לשנות היום את החוקים באופן המקטין את ההגנה על בעל פטנט, מגמה שספק אם היא עולה בקנה אחד עם מה שקורה היום במדינות המפותחות, צריך טעמים טובים מאוד, וצריך להביא בחשבון את ההשלכות הבין-לאומיות של הקומפוזיציה. לטעמנו הסיכון שמדינת ישראל תסתכן אם תקטין את ההגנה על בעלי הפטנט, מול התוצאות הבין-לאומיות של הצעד הזה, איננו שווה בתועלת של התיקון שגם החברות הגנריות,
היו"ר מיכאל איתן
סליחה, אני רוצה להבין: ההערכה הבין-לאומית הזאת שאת מביאה, היא על סמך ידיעתך ומומחיות שלך?
שרית דנה
היא מסתמכת על דיונים רבים מאוד שנציגי משרד המשפטים מקיימים עם נציגי האיחוד האירופי ועם נציגים אמריקניים.
היו"ר מיכאל איתן
מי הם הנציגים האלה?
שרית דנה
עו"ד הווארד פולינר, הוא איננו היום, וכן מנכ"ל משרד המשפטים.
היו"ר מיכאל איתן
בבקשה, אני רוצה לשמוע.
שרית דנה
אתה רוצה שנביא את מנכ"ל משרד המשפטים? בשמחה רבה.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה להבין. יש כאן שני אלמנטים: האלמנט הישיר של הסחר הבין-לאומי, וברקע יש אינטרסים של מדיניות החוץ של ישראל וכו'. אני רוצה לדעת מי המומחה למדיניות החוץ שאמר את הדברים, ודעתו נחשבת בעיני.
יאיר שירן
אני נציג משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה לעניין סחר חוץ.
היו"ר מיכאל איתן
לא, אנחנו מדברים על אינטרסים מדיניים, מדיניות החוץ, לא אינטרסים מסחריים. סליחה, אדוני, שמעתי מי אתה. אני מדבר על משהו אחר. אם יש אינטרס שעל-פיו רוצים לכופף אינטרסים מסחריים על מנת לקדם עניינים מדיניים – זה לגיטימי, זה בסדר, אנחנו גם נביא את זה בחשבון. אבל אני לא אביא את זה בחשבון כשזה בא ממך, אלא כשזה בא מפי מי שתפקידו לומר את הדברים, שהוא יסביר שזה שווה לנו מבחינה מדינית, שזה לא מסחרי אלא מדיני. אם הטיעון הזה נשמע, אני מבקש שישמיע אותו מי שמופקד על הנושאים האלה ממשרד החוץ.
שרית דנה
או ממשרד ראש הממשלה.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר, אם יבוא היועץ המדיני של ראש הממשלה, בהחלט. עד אז, הטיעון הזה לא קיים בעיני. אני לא מוכן שמישהו יהלך פה אימים על חברי ועדת החוקה, חוק ומשפט, באמירה ששגריר צלצל ואמר משהו או לא אמר. אמר את זה חבר הכנסת.
אליעזר כהן
אני לא נבהלתי מזה.
היו"ר מיכאל איתן
בעיני זה לא קיים על השולחן. יש לגיטימיות לטיעון, אני לא כזה גיבור גדול. אבל אם יש טיעון כזה, אני לא רוצה שהוא יהיה על סמך שמועה שמישהו אמר שמישהו צלצל, אלא שזה יבוא בצורה מסודרת.

עכשיו אנחנו מטפלים בעניין המסחרי גרידא.
שרית דנה
בעניין החוק, בעצם מה שמבקשים לומר הוא שלא תוגש בקשה לצו הארכה ולא יינתן צו הארכה אלא אם הוגשו בקשות צווי הארכה בכל המדינות. האפשרות להמתין ולוודא בכל אחת מהמדינות – וחלק מהמדינות ברשימה הן מדינות שבכלל לא ניתן לתת בהן צווי הארכה – אני מניחה שלא לכך התכוונת. האפשרות להבטיח, לומר שיינתנו צווי הארכה רק כאשר יינתנו צווי הארכה בכל אחת ממדינות העולם, גם כאשר לפעמים במדינה כלשהי לא הוגשה בקשה מטעם כזה או אחר, תקשה מאוד מאוד על מתן צו הארכה. דהיינו בעצם זה עלול לחטוא לאפשרות להמשיך ולהגן על בעל הפטנט במשך תקופה נוספת, כפי שאנחנו סבורים שצריך.

יש טעם בהתייחסות למה שקורה ברחבי העולם. השיטה הישראלית, אין כמוה בעולם, כאן באמת נעשה איזון בין כל האינטרסים. התניית הבקשה בכל המדינות בעולם היא בעינינו דבר שיכשיל.
היו"ר מיכאל איתן
יש לי שאלה אלייך. אם בקנדה אין צווי הארכה, מדוע בישראל צריך צווים?
שרית דנה
יש שיטות שונות ברחבי העולם להגנה על פטנטים. השיטה הישראלית בחרה באפשרות להמשיך ולהגן על בעל הפטנט תקופה ארוכה.
היו"ר מיכאל איתן
יש לנו תעשיית תרופות מקומית, שאנחנו רוצים להגן עליה, זו לא בושה בכלל. אנחנו רוצים למנוע אפשרות שתעשיית התרופות המקומית תפגר אחר תעשיית התרופות של קנדה, שתתחיל להתפתח שם משום שיהיה לה יתרון – כי בקנדה יהיה אפשר להתחיל לפתח את המוצר הרבה קודם לכן, והתעשייה שלנו תצטרך לחכות. ביום הקובע, כשיהיה אפשר להניח על המדפים בארצות-הברית את התרופה, אנחנו עוד נהיה בשלבים שונים של הייצור, והסחורה הקנדית תהיה על המדפים.
שרית דנה
אני חושבת שזה לא חשש אמיתי. לא שמענו מחברות התרופות בארץ שהמצב בקנדה מטריד אותם. המצב הזה קיים מאז ומתמיד. מדינת ישראל, בכל זאת, לא יכולה להשלות את עצמה מבחינת מצבה ביחס למשפט הבין-לאומי. אין מדינה אחת שיש בה שיטת משפט שאיננה דומה לשיטות המשפט האחרות בעניין הזה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה עניין של שיטות משפט, יש כאן עניין של ביזנס, לא שיטת משפט.
שרית דנה
זה לא רק ביזנס. אנחנו מדברים על דין מהותי, על היקף ההגנה שהדין ירצה לתת לבעל הפטנט. זה לא רק מסחר.
היו"ר מיכאל איתן
זו תורה חדשה? יש איזו קדושה במערכת הדין, שאנחנו צריכים לכבד אותה כשלעצמה? או אנחנו מתאימים את הדיון לאינטרסים שלנו?
שרית דנה
יש קדושה בכך שהדין צריך להיות מאוזן מבחינת האינטרסים שלו.
היו"ר מיכאל איתן
אבל מה האינטרס שלנו?
שרית דנה
אנחנו פחות מגינים על דיני קניין רוחני מאשר מרבית מדינות העולם. אני לא חושבת שזה המצב שמדינת ישראל רוצה להציב את עצמה בו בכל תחום, בוודאי לא בפטנטים.
היו"ר מיכאל איתן
יש אמנה בין-לאומית שקובעת את הנורמה. אנחנו מקדמים את האמנה. אל תהפכי אותנו למפרי חוק. את החוק הבין-לאומי אנחנו מקיימים.
שרית דנה
זה המצב במרבית מדינות העולם, למעט קנדה וניו-זילנד – באדיבותו של עו"ד בנד התברר שזה כך גם בניו-זילנד.
אליעזר כהן
אנחנו מתחשבים ב-140 מדינות, לא ב-14.
היו"ר מיכאל איתן
כשאנחנו אומרים שיש רק שתי מדינות, אנחנו לא מתכוונים לשתיים מ-140, אלא שתיים מקבוצת התייחסות קטנה יותר, שהיא הרלוונטית.
חיים הורוביץ
גב' דנה, ברשותך, אני רק רוצה לומר שאת אומרת שלא שמעת על החששות של התעשייה המקומית. אם תרצי, יש חששות מאוד כבדים.
היו"ר מיכאל איתן
את מי אתה מייצג?
חיים הורוביץ
אני יושב-ראש התאחדות התעשיינים.
היו"ר מיכאל איתן
העובדה שמופיעה נציגה בכירה, משנה ליועץ המשפטי, שאומרת שלא שמעה אף פעם על חששות, זה מעיד על כך שעוד שלא היו חששות, שזה לא מספיק מכאיב, או שאתם לא צועקים. איך יכול להיות שהיא לא שמעה?
שרית דנה
מבחינת הרמה של הגנה על הקניין הרוחני, אני לא חושבת שמדינת ישראל רוצה להשוות את עצמי למיעוט, היא רוצה להשוות עצמה לרוב. אנחנו לא צריכים לתת את ההגנה המרבית הקיימת, אבל אנחנו כן צריכים ללכת לפי הנורמה המקובלת, והיא לאפשר צווי הארכה. קנדה היא חריג בעניין הזה. אנחנו לא חושבים שצריך ללכת על-פי החריג, ואנחנו לא סבורים שצריך לחזור אחורה מבחינת ההתקדמות בהגנה על דיני הקניין הרוחני. 1998 זו לא קדושה, זה ציון דרך והרחבת ההגנות.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לסכם את הנקודה שלך כך: את אומרת שיש קבוצת מדינות להתייחסות. יש 20 מדינות כאלה, המדינות המפותחות. זו קבוצה די ידועה, כולנו יודעים פחות או יותר איפה היא מתחילה ואיפה היא נגמרת. אומנם יש נורמה בין-לאומית, אבל בתוך הנורמה הבין-לאומית ישראל צריכה להצטייר כאור לגויים.
רשף חן
היא אומרת שיש יותר מהממוצע ויש פחות מהממוצע, אל תלך למכנה המשותף הנמוך.
היו"ר מיכאל איתן
סליחה. בשם מה?
רשף חן
זו כבר שאלה אחרת. היא אומרת שלא לרדת למכנה המשותף הנמוך.
היו"ר מיכאל איתן
היא רוצה להיות במקום גבוה יותר במה שנדמה לה מבחינתה שהוא הערך הנכון מבחינה מוסרית ערכית, נורמה שצריכה לחייב בני אדם באשר הם.
רשף חן
נורמה מסחרית.
היו"ר מיכאל איתן
לא. בטיעון שלה היא לא אמרה: אני ישבתי ובדקתי מה הכי טוב למדינת ישראל מבחינה כלכלית. היא לא אמרה: בדקתי ערכים של יבוא, חוסר רישום תרופות בישראל, הפחתתי מהערך המוסף ביצוא, בדקתי איפה נעשה הכי הרבה כסף, והגעתי למסקנה, ולפי זה אקבע מה אעשה. היא הסבירה משהו אחר לגמרי. היא אמרה: ישראל מדינה בת-תרבות, היא רוצה להיות אחת המדינות המקובלות, וחשוב לי שישראל תצטייר טוב מבחינה בין-לאומית. לכן אני עושה את המאזן המוסרי הערכי, כפי שהוא צריך להיות, בין ההגנה לבין התקופה – בין הצורך לפרוץ את ההגנה, נניח. אני בוחרת לי את קו הביניים המאזן על-פי מה שהעולם עושה. אני אומרת שאני לא רוצה להיות הכי למטה ולא הכי למעלה. זה הטיעון.
אליעזר כהן
בנושא התרופות ישראל היא מכבי תל-אביב, לא הפועל פתח-תקווה. מסתכלים עליה.
היו"ר מיכאל איתן
האם דפוס המחשבה הזה נכון? אני מקיים את החוק, אני בתוך הקהילה של המדינות המפותחות בלבד, ואני שם את עצמי לא במקום הנמוך ביותר.
שרית דנה
אתה שם את עצמך במקום הנמוך ביותר.
היו"ר מיכאל איתן
לא נכון. אני שם את עצמי מעל קנדה, קרוב לקנדה. בכל מקרה, לעולם לא יהיה במצב שבו אם אין מדינה אחרת אני פותח את השוק. אם אף אחד לא יפתח, גם אני לא אפתח. אני חי בעולם של ערכים או אני חי כאן, בשאלות האלה, בעולם של ביזנס? אני חי בעולם של ביזנס.
רשף חן
נכון. השאלה היא מה המחיר.
היו"ר מיכאל איתן
זה עוד לא אומר איזו תשובה אאמץ. לכן לדעתי כל ההסתייגות שהושמעה כאן אינה משכנעת. הדבר היחיד שבו אתם יכולים לשכנע אותי הוא אם תגידו: אני לא רואה אות קין בכך שאני מנצל את החוק הקיים – מה שכל אחד מאתנו עושה יום יום, אבל למדינה פתאום אסור לעשות את זה, ובהתמודדות אני מקיים את החוק, אבל לוקח החוק שמאפשר לי. אני לא עושה עצמי יפה נפש אלא עובד במסגרת החוק. אני אומר במפורש: מאחר שיש לי אינטרסים כלכליים שונים ממדינות אחרות, אולי, אני רוצה ללכת לנישה שמתאימה לי. ברור לי שמדינה שאין לה שום ייצור תרופות, הכיוון שלה אחר. גם אני הייתי מפעיל חוק אחר אילו ידעתי היום שאין לי ייצור תרופות בישראל. הייתי מהסס? היתה לי בעיה? הייתי חושב אחרת.

מה שיקול הדעת שלנו? קדושה של חוקים? משפטניות? לא יודע מה. במה יכולים לשכנע אותי? אני ער לטענות של הצד השני, ועל זה אני צריך את התשובה, אבל לא כאן. אני layman, אני לא מבין כלום בעניין הזה. מפחידים אותי ואומרים לי: אם תחוקקו את החוק הזה, יצא שכרכם בהפסדכם. נכון שתרוויחו כי תוכלו לתת יתרון מסוים לתעשייה הישראלית, אבל תביאו לכך שלא יהיה רישום תרופות בישראל, ואתם עלולים להפסיד בצד היבוא דווקא, שהוא חלק מחיי המסחר של מדינת ישראל. זאת הנקודה שמעסיקה אותי.
רשף חן
אני רוצה לשאול שאלה. אני מניח שארצות-הברית היא דוגמה. איך היא מתמודדת עם מצב שמעבר לגבול שלה אפשר מייד לייצר תרופות גנריות?
היו"ר מיכאל איתן
זה לא מייד.
רשף חן
זה בתוך תקופה מינימלית. בקנדה אין הארכה. יש מישהו שפיתח תרופה, הוא בא לארצות-הברית, ומקבל הארכה בשיטה כלשהי, שאין לי מושג מהי. אני מבין שבקנדה מצבו אחר. אין מייד תנועה לקנדה לקנות תרופה גנרית? אם לא, למה לא?
היו"ר מיכאל איתן
שאל אותם.
רשף חן
למה לא כל המערכת יורדת למכנה המשותף הנמוך ביותר, כפי שהייתי מצפה שיקרה?
אליעזר כהן
התשובה היא שישראל עושה את התפקיד הזה, רק קצת יותר מרחוק.
היו"ר מיכאל איתן
להטיס היום תרופות, זה לא פשוט.
רשף חן
נניח שבקנדה אין יזמים. בישראל יש יזמים. מה מונע מהיזם הישראלי לפתוח מפעל בקנדה ולייצר שם?
קריאה
זה מה שאתה רוצה שנעשה? בנינו מפעל בירושלים, אתה רוצה שאעביר אותו לקנדה?
היו"ר מיכאל איתן
רגע, אתן לכם לדבר. חבר הכנסת חן, שאלת שאלה חשובה, אחת מסדרה של שאלות חשובות שאתן לך לשאול עד שנברר את הנקודה. אבל לדעתי היא לא מופנית לגורמים הנכונים. הם יענו מייד על השאלות שלך. הם אנשי המקצוע, מהם נוכל ללמוד את זה טוב יותר.
אליעזר כהן
אני רוצה להאיר הארה, לפני שעו"ד דנה ממשיכה: לא היא ולא אני נבהלנו מאיזושהי הערה. כולם התרשמו שאנחנו נכנסנו לבונקר. אני לא נכנסתי לבונקר, אני רק הבנתי עוד כמה דברים.
שרית דנה
אני רוצה לומר משהו על הנימוק המוסרי. כאשר אנחנו דנים בקניין רוחני, אנחנו לא דנים באינטרסים מוסריים. אנחנו שואלים את עצמנו מה הדרך להגן על קניין רוחני באופן שיביא את הרווחים המיטביים לחברה, שיעודד פיתוח. הגנה על קניין רוחני מעודדת פיתוח מצד אחד, ומצד שני מונעת את ניצול ההמצאה.
רשף חן
היא מעודדת פיתוח. כדאי להשקיע זמן ולקבל תשואה מובטחת.
שרית דנה
לכן האיזון אינו בעניינים מוסריים. זה לא מוסר, אלא איזון שצריך לתת המשפט לאינטרסים השונים, על מנת לקדם את התועלת המצרפית המיטבית.
היו"ר מיכאל איתן
בכל הכבוד, אני רוצה להעיר לך: נושא הקניין הרוחני הוא אחד הנושאים שמעורר מחלוקות אדירות בפוליטיקה הבין-לאומית – האם הוא לא משמש אמצעי למעין ... חדש.
אליעזר כהן
בלי קניין רוחני לא יהיו השקעות ופיתוח.
היו"ר מיכאל איתן
אז בואו נשאיר את העניין הזה.
שרית דנה
לא שלא צריך לקחת זאת בחשבון ולמצוא האיזון, אבל זו לא שאלה מוסרית.
דבר נוסף
המיקום של מדינת ישראל בעולם מבחינת מפת רמת ההגנות על קניין רוחני, שלא מצומצמות לנקודה הזאת, יש לו השלכות ישירות על האפשרות של מדינת ישראל לסחר בין-לאומי ולפעילות כלכלית. אני מבקשת שתאפשר למר שירן להציג את הנושא. לכן אי-אפשר להגיד שמדינת ישראל תהיה בתחתית ההגנות, אבל בנושאים אחרים היא תגן ויהיה בסדר. אי-אפשר לנתק את ישראל, מול הקוטן שלה ועוצמתה הכלכלית, ממפת העולם, ולמקם אותה במקום שבו היא מגינה על קניין רוחני הכי פחות מכל המדינות המתפתחות.
היו"ר מיכאל איתן
קנדה היא הכי פחות, אנחנו נהיה קצת מעל קנדה.


נשמע את מר הורוביץ ואת נציגי היבואנים, ואחר כך נשמע את עמדת משרד המסחר והתעשייה. השאלות שעומדות כרגע על הפרק הן רק מסחריות. מדוע לדעתכם צריך להגן על ההצעה של הוועדה, ומדוע לדעתכם צריך להכניס שינוי? מה היתרונות ומה החסרונות מבחינת המשק הישראלי?
חיים הורוביץ
אני מייצג את האינטרס הגנרי, וכמובן את התעשייה המקומית. "טבע" היא לא רק חברה גנרית, ואני מקווה שיהיו עוד חברות כאלה. יש תרופה אחת, והשנייה יצאה לדרך ונרשמה באיחוד האירופי. אני מקווה שיהיו עוד.
קריאה
והיא זכאית להגנה מקסימלית.
חיים הורוביץ
אתייחס לשני האספקטים מאוד בקצרה. ראשית, אני רוצה להתייחס לעניין הישראלי. אנחנו תומכים מאוד בהצעה שמוצעת כאן על השולחן, מפני שאנו חושבים שאם היא לא תתקיים יכול להיות שתקציב התרופות של מדינת ישראל יעלה בכ-150 מיליון ש"ח בשנה, על התרופות שבגינן לא יהיה עוד פטנט. אז יש פה עניין של טובת הציבור, קודם כול, ואני בכוונה שם את זה. והיות שאני רואה גם את הציניות, מייד אתייחס גם לאינטרסים.
היו"ר מיכאל איתן
אתה מדבר אלי, לא אל גב' דנה, היא לא מצביעה פה.
חיים הורוביץ
הנקודה הזאת, של עוד 150 מיליון ש"ח בכל שנה, מוכרת גם לנציגי משרד הבריאות, גם לנציגי משרד האוצר. זה אפילו משהו שקל לראות: קל לראות לאילו מוצרים לא תהיה הגנה וקל לדעת מה יקרה.

שנית, לגבי הנזק האדיר שעלול להיווצר ליצוא של מדינת ישראל: לא אכנס לצד המשפטי. אם תרצו, ידידי טל בנד יכול להוסיף בנושא הזה. בקצרה מאוד, אם לא ייעשה התיקון שמונח על השולחן, הנזק המצטבר שאנחנו יכולים לראות בחמש השנים הבאות, בהתבסס על כלל התעשייה המקומית, מתקרב לירידה של 4 מיליארד דולר ביצוא במדינת ישראל. זה בסדר גודל של כשלוש שנים, רק משום שיכול להיות מצב שבו פטנט בארץ פג מאוחר יותר מאשר בארצות-הברית.
אליעזר כהן
700 מיליון דולר לשנה בערך.
חיים הורוביץ
זה תלוי, יש שנים שיש מוצרים שיוצאים בפטנט והם גדולים מאוד, ויש מוצרים קטנים יותר. זה מתפזר, אי-אפשר לקחת ממוצע. אבל זה מצב אבסורדי, מפני שמדינה כמו קנדה, שאין בה הארכות פטנט, תוכל לייצא. אנחנו כאן בישראל לא נוכל לעשות את זה.
היו"ר מיכאל איתן
למה אין הבחנה בין שני הסעיפים? מדוע כשאתה אומר "להאריך" או "לא להאריך" זה חל על שתי הפעילויות? יש אפשרות להתחיל לעבוד ולפתח את התרופה.
חיים הורוביץ
לא, אפשר לפתח בכל מצב. אי-אפשר לצאת לשוק.
היו"ר מיכאל איתן
בישראל.
חיים הורוביץ
בשום מקום.
היו"ר מיכאל איתן
מה אתה כן יכול?
חיים הורוביץ
אני יכול לייצר, אני לא יכול לייצא.
רשף חן
אפשר לפתח במעבדה.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה ללמוד את העניין. ההגבלות מתחילות מהשלב שבו צריך לקחת את התרופה ולהכין פס ייצור המוני. את זה אתה לא יכול לעשות. בחיים, כמה זמן עובר מהרגע שבו אתה כן יכול ועד לשלב שאתה יכול לייצר את התרופה ולשווק אותה?
חיים הורוביץ
אם אני עשיתי את הפיתוח המעבדתי, עד שלב ה-mass production יכולה לעבור כשנה.
היו"ר מיכאל איתן
הטענה שלך היא שבאותה שנה, קנדה למשל – אומנם זה לא השוק העיקרי שלנו, נניח שאנחנו יכולים לסבול את ההפסד של קנדה – יכולה להכין את המלאים, וביום הפקיעה בארצות-הברית להעביר את זה מייד לשם, ואתה עוד מחכה.
חיים הורוביץ
אני צריך לחכות עוד שנה.
היו"ר מיכאל איתן
זאת הטענה? זאת הבעיה? זה לב העניין?
טל בנד
לב הבעיה בתיקון שלנו הוא מניעת החסימה לכניסה לשוק כמו ארצות-הברית, לא כמו קנדה. קנדה היא שונה. קנדה לא התרשמה מהלחצים שהופעלו עליה, והיא החליטה שמצד אחד היא מאפשרת להיערך לפקיעת פטנט ומצד שני היא לא מאריכה פטנט. אני מסתכן בזה שאדוני לא אוהב שמזכירים את 1998, אבל אז אמרו למי שישב כאן במקום היושב-ראש היום שבשום פנים ואופן אסור להימנע מלתת הארכה. אסור להסתפק בצד אחד של המשוואה, כי זאת תהיה הפרה של הסכם טריפס. והנה, קנדה מפרה את הסכם טריפס, ותראה מה קורה.

מה קורה לה? הוגשה נגדה תביעה במנגנון יישוב הסכסוכים של ארגון הסחר העולמי, ה-WT, ולקחו אותה לבוררות בין-לאומית. עשה את זה האיחוד האירופי, בשיתוף פעולה של ארצות-הברית, כמשקיפה. בינתיים אנחנו חוקקנו החוק, נתנו את הארכת הפטנטים. ניתן פסק דין בבוררות הבין-לאומית. נקבע שם שקנדה אינה מפרה את ההסכמים הבין-לאומיים. עו"ד דבי מילשטיין ממשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה אמרה בפעם הקודמת: אנחנו לא מפרים את ההסכמים הבין-לאומיים. זה גם מה שנקבע באותו פנל בין-לאומי.

לכן לכאורה יכולנו לומר למשרד המשפטים, ליושב-ראש, ולומר: אינטרס התעשייה הוא שנהיה כמו קנדה, ונוכל לבטל כל הארכות הפטנטים. בתקופה מסוימת ועדת הפטנטים אפילו המליצה על זה. אבל באו משרדי הממשלה ואמרו לתעשייה המקומית: עזבו אותנו מהעניין הזה, אל תלחצו לבטל את האפשרות להארכת פטנטים בכלל – מסיבות מדיניות, לא מסיבות מסחריות.

לכן התשובה האמיתית על השאלה של היושב-ראש היא זאת: מבחינה מסחרית גרידא אפשר היה למחוק כל הפרק שאנחנו מדברים עליו היום, ולא היה בכך הפרה. אבל אין בקשה כזאת.
היו"ר מיכאל איתן
מה בדבר הטענה שהדבר הזה יזיק לנו מבחינת מדיניות של חברות התרופות ורישומן בישראל?
טל בנד
שמענו את הטענה הזאת בכל סיטואציה של תיקון לחוק. נטען שאם לא ניתן לחברות הגנה כמו שהן רוצות, לא יירשמו תרופות בישראל. נכון שבשנתיים האחרונות, כך לפי בדיקות שלנו, הן נמנעו מלרשום תרופות בישראל. אנחנו אומרים שהן הטילו חרם תרופות, הן אומרות שזה רק יצא ככה. כל חברה פועלת באופן עצמאי, בצורה לא מתואמת.

משרד הבריאות מוטרד, ולכן הוא הסכים ללכת לקראתן בתיקונים מסוימים. מעבר לזה אני חושב שלמשרד הבריאות יש האמצעים לגרום לכך שאזרחי מדינת ישראל יקבלו את התרופות, גם אם חברות התרופות הרב-לאומיות יחליטו להטיל חרם על ישראל מסיבה זו או אחרת – למשל, באמצעות רישום גנרי בישראל שמסתמך על רישומים בארצות-הברית או במקומות אחרים, רישום של FDA או של גורמים לא פחות מקצועיים. משרד הבריאות יכול לתת לזה את המענה. אנחנו לא צריכים להתקפל כאן.
חיים הורוביץ
או רשיונות כפייה, שזה מנגנון שקיים.
טל בנד
חוק הפטנטים הקיים היום, לפני כל תיקון, מאפשר – אם לא מנצלים פטנטים בישראל בדרך שמעמידים אותם לרשות הציבור – לבקש מרשם הפטנטים לתת לתעשייה המקומית רישיון לייצר אותם תמורת תמלוגים. יש מנגנונים להתגבר על החרם.
היו"ר מיכאל איתן
השאלה היא אם התעשייה המקומית מסוגלת לייצר.
חיים הורוביץ
אין ספק.
היו"ר מיכאל איתן
אבל יש מוצרים שאי-אפשר לפתח ולמכור בשוק קטן כל כך כמו ישראל, למכור רק לשוק המקומי. זה לא דבר הגיוני, נכון? אני מדבר על תרופות שיש עליהן רישום פטנט בכל העולם. לא תוכלו למכור אותם בשום מקום אחר בעולם.
אהרון שוורץ
אין לנו בעיה.
היו"ר מיכאל איתן
ימנעו אותן מישראל עד תום הפטנט.
אהרון שוורץ
אבל בתום הפטנט אנחנו ממילא מייצרים ומשווקים.
היו"ר מיכאל איתן
אבל יש תרופות שאתם לא מייצרים ומשווקים, והן נדרשות כדי להציל חיים בישראל. ואז יקרה שבשביל 20 איש בישראל איש לא יקים פס ייצור.
קריאה
משרד הבריאות מאשר תרופות לא רשומות לפי סעיף 29(ג) לפקודת הרוקחות. זה קיים, זה נוהל נפוץ. עכשיו יש הצעה לכלול את זה בסל הבריאות. לא צריך את הרישום בכלל. מסתדרים לפי סעיף בזה ביבוא. מיליוני שקלים בשנה.
היו"ר מיכאל איתן
מה עושים אם יש חרם?
קריאה
אין חרם.
היו"ר מיכאל איתן
ראשית כול, יש רמות מסוימות, כך אני מבין. יש העניין של רישום הפטנט. נניח שמכריזים מלחמה טוטלית על ישראל. ואז לא רק שלא רושמים את הפטנט, אלא לא מאפשרים את יבוא התרופה לישראל. יגידו: כל סוכן שימכור תרופות לישראל, נשלול את הזכות שלו, ונעביר למישהו אחר.
מאיר פונטש
דיברת קודם על עניין כלכלי. אתה אומר: בוא נמצא נוסחה.
היו"ר מיכאל איתן
חכה עוד רגע. חבר הכנסת חן, אתה רוצה לשאול עוד שאלות?
רשף חן
אני מבין עכשיו שבעצם העניין הוא לתקופה של עד פקיעת הפטנט בארצות-הברית או בגרמניה, כי בכל מקרה הייצור לשוק המקומי – לא בגללו אנחנו יושבים כאן. לכן דיברת על שנה של היערכות.
חיים הורוביץ
זה לא נכון. יש כאן תעשייה, 10 חברות, 6,000 עובדים. השוק המקומי חשוב לנו מאוד, זה שוק גדול מאוד. שוק של 3.5 מיליארד שקל.
יגאל גזונטהייט
אנחנו חברת שוק מקומית. עובדים אצלנו 180 עובדים. יש פה עוד נציגים של חברות אחרות שמעסיקות מאות עובדים. מדינת ישראל היא השוק שלנו, היא הבית שלנו. אנחנו לא יצואנים.
חיים הורוביץ
זו חברה ירושלמית בגבעת שאול.
יגאל גזונטהייט
בהיסטוריה שלנו גם כלולה אספקה לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. זו בפירוש חברה עם שורשים.
חיים הורוביץ
רק שיהיה ברור: השוק המקומי מאוד חשוב.
רשף חן
בכל הכבוד לשוק המקומי, ויש כבוד, למה לוקח חצי שנה להפעיל את המפתח? אם אין מניעה לפתח, אם אין מניעה להקים את המפעל, מה שיש זה להתחיל לייצר תרופות. אפשר לשמור אותן במחסן, ואף אחד לא ידע.
אליעזר כהן
תרשה לי לענות במשפט אחד. אחד הדברים שלמדתי, ולמדתי הרבה בנושא הזה, הוא שהזמן הממוצע לייצור תרופה הוא 15 שנה.
תומר פפר
זה הזמן שנדרש לפיתוח תרופה. זה לא בא מהיום להיום.
רשף חן
אחרי שהתרופה הוצאה על-ידי אחר, אתה צריך זמן כדי להעתיק אותה, לנתח אותה. אתה צריך זמן כדי לקנות את המפעל, להציב את המכונות, להכין את החשמל.
אליעזר כהן
גם זה כמה שנים.
רשף חן
אבל אני לא מבין למה הוא לא יכול להיערך, להתחיל את ההיערכות?
היו"ר מיכאל איתן
הוא אומר שזה נמשך שנה.
רשף חן
בסדר, הוא יודע מתי הפטנט פוקע בארצות-הברית, שיתחיל את ההיערכות שנה לפני כן.
היו"ר מיכאל איתן
הוא אומר שהוא לא יכול לייצר.
רשף חן
הוא גם לא יכול לייצא. וגם אם היה יכול לייצא, ארצות-הברית לא קונה.
היו"ר מיכאל איתן
הוא אומר, קודם כול, שהמגבלות של הפטנט לא נותנות לו אפשרות להתחיל לשים תרופות ולייצר אותן בכמויות. הוא יכול לצאת עם אחת או שתיים או 100 לדוגמה. לבדוק תהליכים במעבדה – כן; להתחיל פס יצור – זו הפרה של הוראות הפטנט. כך הם אומרים.
רשף חן
למה שירצה להתחיל לייצר? אין לו למי למכור.
טל בנד
ברגע שההארכה פקעה בארצות-הברית הוא יכול להתחיל למכור.
רשף חן
אז ברגע זה הוא יתחיל לייצר.
היו"ר מיכאל איתן
רק בכנסת אפשר לעשות דברים בשנייה. ראית איך ממנים כאן שרים, בתוך שנייה ממנים אותם. לא. התרופה נמצאת בשלב המעבדה, ואתה רוצה שהיא כבר תהיה ארוזה, עם פרסום, עם סוכנים, במהירות. זה לא הולך כך. הוא אומר שזה נמשך שנה. נניח שהוא מגזים וזו חצי שנה.
רשף חן
אז בחצי השנה הוא יכול להיערך.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא יכול מראש. יש תהליכים שהחוק אוסר עליו להתחיל בהם.
רון תומר
אפילו להביא חומרי גלם.
היו"ר מיכאל איתן
למשל, להתחיל לייצר כמויות שהוא יוכל לארוז. אסור לו. נניח שזה ייקח כמה חודשים. אפילו בגלל החודשים האלה יש יתרון גדול למי שמופיע ראשון בדלפקים. יתרון עצום.
ריצ'רד לוטי
שיסבירו למה לא מוציאים לשוק יום אחרי הפטנט?
טל בנד
אנחנו מסתבכים בעניין שהוא לא לב התיקון. לב התיקון אינו נוגע לשאלת ההיערכות לאחר הפקיעה. לכן משרד המשפטים מביא את התיקון: לב התיקון נוגע למצב שבו צו ההארכה… אתה יכול למכור ולייצר בארצות-הברית, אתה לא יכול בישראל, כי פה צו ההארכה עדיין בתוקף.
שרית דנה
זה מה שאנחנו מציעים לתקן.
רשף חן
על זה אין ויכוח.
היו"ר מיכאל איתן
את זה סיכמנו כבר בישיבה הקודמת.
קרן וינשל
כולם מסכימים לזה, זה לא הוויכוח. הוויכוח הוא על המילה "בכל". לא משנה אם המילה הזאת תלך או תישאר, עדיין תישאר אותה התוצאה.
היו"ר מיכאל איתן
הוא יגיד שזה אותו הדבר בגרמניה, וזה יכול להיות אותו דבר גם בקנדה, אם נפגר מאחור. הוא יגיד: אני חייב להעביר המפעל שלי לקנדה, כדי להיות תחרותי.
רשף חן
נדמה לי שקנדה היא מאוד נמוך. ארצות-הברית מייצגת את אותו אמצע שאנחנו שואפים אליו.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא שואף לשום אמצע. למה אני צריך לשאוף לאמצע? איזו קדושה יש לאמצע הזה? אני עושה מה שטוב לי. מה הקדושה?
רשף חן
למשל, יש קשר בין הכלכלה אמריקנית לכלכלה הישראלית.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע איזה קשר יש. אם האינטרס שלהם היה להיות כמו קנדה, לא היה להם שום היסוס. נכון שהם יכולים להרשות לעצמם את זה, ואנחנו לא, אבל זה שיקול אחר.
רון תומר
כי להם יש תעשייה בין-לאומית, לנו אין.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה השיקול של האמצע? אנחנו לא באמצע. אני מוכן לעשות אתך את המאזן הזה, של היחס בין היבוא והייצור. גם שם אנחנו לא באמצע, כנראה, אני לא יודע את הנתונים. אני צריך לגזור את זה מתוך האינטרסים, לא מתוך שום דבר אחר. אבל רוצה לעבור לצד השני.
קרן וינשל
נראה לי שגדר המחלוקת לא ברור כאן.
היו"ר מיכאל איתן
הוא ברור.
קרן וינשל
כולם מסכימים שנלך לפי המדינה שבה פוקע הפטנט בשלב המוקדם ביותר – מתוך המדינות שנותנות צווי הארכה. זאת היתה ההסכמה ההתחלתית. הבעיה היא המילה "בכל".
רשף חן
אם הולכים לפי זה, זה תמיד קנדה.
קרן וינשל
גם בישיבה הקודמת הוסכם שקנדה כלל לא תהיה במדינות, כי אין אצלה צווי הארכה. אתה מעלה נושא חדש. הנושא שבמחלוקת הוא המילה "בכל".
היו"ר מיכאל איתן
בסדר אז זה לא יהיה קנדה, זו תהיה מדינה אחרת, אחת. הם הסכימו לזה.
קרן וינשל
כולם הסכימו לזה. המחלוקת היא זאת: בישיבה הקודמת עלתה השאלה מתי הרשם ייתן את אותו צו הארכה. באו נציגי חברות "טבע", ואמרו שהם רוצים שרק אחרי שיהיו צווי הארכה בכל המדינות, אז יינתן צו הארכה. באו נציגי משרד המשפטים וחברות "פארמה" ואמרו שהתנאי הזה – שרק אחרי שתוקף הפטנט הוארך בכל המדינות – פוגע באופן מהותי באפשרות לתת צו הארכה. הם אמרו שאנחנו תלויים מדי במדינות. למעשה לא שמנו את התנאי של רישום ורישוי התרופה במדינות אחרות, ולכן באופן מהותי זה פוגע.
היו"ר מיכאל איתן
במה זה פוגע?
קרן וינשל
הם אומרים שבפועל זה לא יאפשר להם לקבל צווי הארכה.
היו"ר מיכאל איתן
למה?
קרן וינשל
שאל אותם את השאלה הזאת, אבל כולם מסכימים על העיקרון הבסיסי. אתם מדברים עכשיו על משהו שהוא בכלל לא בגדר המחלוקת. גם חברות "פארמה" הסכימו – אף-על-פי שזה לא נוח להן – שנלך על העיקרון של המדינה שבה התקופה הקצרה ביותר, מבין המדינות שמעניקות צווי הארכה.
היו"ר מיכאל איתן
אז המשמעות היא שבכל המדינות צריך להיות מצב שיש שם צו הארכה.
קרן וינשל
אתה רואה את זה כעניין פרוצדורלי. הם אומרים שזה מהותי להם. בואו נשמע למה.
היו"ר מיכאל איתן
לא צריך, תודה.
דן אורן
רק לנקודה אחת. לפי חוק הפטנטים, אסור לישראל לעשות פעולה מסחרית כלשהי לפני הפקיעה. דהיינו, אסור לנו לייבא כמות מסחרית של חומרי גלם או לייצר כמות מסחרית של חומרי גלם. אסור לייצר מנת ייצור ולעשות מלאי מוכן ליציאה. בארצות-הברית, בקנדה, הם מייצרים למלאי, וביום פקיעת הפטנט הם מייד מתחילים לייצא.
קריאה
אסור להם, על-פי חוקי הסחר העולמי.
דן אורן
על ארצות-הברית אני מדבר.
קריאה
יש עודפים ביום פקיעה.
דן אורן
בארץ אסור לצאת ביום פקיעת הפטנט, כי הייצור נעשה קודם לכן. יש תהליך של אצווה ראשונה, שנמשך חודש וחצי במשרד הבריאות. צריך תקופה של שנה להיערכות. מבקשים… של שלוש אצוות של הייצור, מבקשים את כל הדברים האלה, שאורכים שלוש שנים. אלו דרישות של משרד הבריאות, שאנחנו חייבים לעמוד בהן. לכן יש לנו נחיתות יחסית לארצות-הברית.
היו"ר מיכאל איתן
אתה מערבב אותי עם כמה דברים – הרישיונות של משרד הבריאות מול הנושא של הפטנטים. תקן את התקנות של משרד הבריאות, אני לא חושב שזה העניין שלנו כרגע. העניין שלנו הוא הנקודה שמסתובבת סביב נושא הפטנטים.
אהרון שוורץ
בישיבה הקודמת אדוני הציע הצעה שהתקבלה על דעת כולם – ראשית, שהחוק יקבע שהארכת הפטנט תפקע ביום שהוא יפקע במדינה הראשונה מבין כל המדינות. כמו כן אדוני הציע שברשימת המדינות נדון בנפרד, בבוא הזמן. ברגע שמוכנים לזה, אפשר להתקדם.
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו בא משרד המשפטים.
אהרון שוורץ
נניח, לצורך הדיון, שקנדה יוצאת. יש בעיה למשרד המשפטים? לא.
שירלי אבנר
כן.
שרית דנה
כן. מעולם לא הסכמנו – ואגב, אתם גם מעולם לא ביקשתם זאת עד לפני שבוע – שנתנה את הבקשה להארכת פטנט בכך שכבר התבקשו הארכות פטנט בכל המדינות ושההארכה הזאת ניתנה.
קריאה
זו שאלה פרוצדורלית.
שרית דנה
אני לא חושבת שזו שאלה פרוצדורלית, אלא היא שולחת לקבוצת ההתייחסות. קבוצת ההתייחסות שלנו, בחוק הקיים וגם בהצעה, היא קבוצת המדינות שנתנו צווי הארכה. ביקשנו לומר שמבין המדינות שנתנו צווי הארכה נתיישר לפי הקצרה ביותר.
אהרון שוורץ
נניח שלא מגיע צו הארכה, מסיבות של המדינה ההיא – בישראל יהיה?
שרית דנה
המצב הקיים בחוק לא כיסה את המקרה הזה. לא שמענו מכם לאורך חיי,
היו"ר מיכאל איתן
מה זה משנה? אז לא שמעתם. בואו נשמע עכשיו. מדברים על מה היה ומה טוב. דברי לעניין: זה טוב או רע? אז הם לא טענו, אז מה. את יושבת כאן עכשיו, תגידי מה טוב ומה רע. מדברים על מה שהיה ב-1998 ועל העקרונות. דברי לעניין: מה טוב ומה רע? הגענו לסיכום. כל הצדדים חוץ מכם הסכימו.
קריאה
לא, לא.
היו"ר מיכאל איתן
היתה כאן הסכמה סביב השולחן.
מאיר פונטש
איפה כתוב בפרוטוקול?
היו"ר מיכאל איתן
את לא הסכמת, כי לא היית פה.
שרית דנה
לא בסוגיה הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
היתה הסכמה, שמר שוורץ שיקף אותה עכשיו.
קרן וינשל
נכון, אבל זו לא הסוגיה הזאת. היתה הסכמה בשתי הסוגיות, כפי שאמר מר שוורץ. ההסכמה היתה מורכבת משני דברים: ראשית, אנחנו נתיישר לפי המדינה הקצרה ביותר שנותנת צווי הארכה. כלומר, מלכתחילה מוחקים את קנדה. שנית, הסכמנו להצטמצם מכל מדינות העולם לרשימת המדינות המוכרות, ועוד אמרנו: נדבר על זה. אלו שתי ההסכמות.
היו"ר מיכאל איתן
לזה את מסכימה?
שרית דנה
השאלה לא על זה.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל את השאלה. לזה את מסכימה?
שרית דנה
אני לא מסכימה.
היו"ר מיכאל איתן
הבנתי.
שרית דנה
אני רוצה להשלים משפט, אף-על-פי שאני לא מצביעה. אנחנו לא מסכימים לקביעה של כל המדינות שניתן לתת הארכה, אלא למדינות שניתן בהן צו הארכה, זה ההבדל המהותי. אם מישהו פירש את מה שנאמר בדיון הקודם כהסכמה, זה לא.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה להבין. אנחנו נציין רשימה של מדינות, אני לא יודע את הניסוח. אני רוצה להגיע לתוצאה שבישראל לא יהיה תקף צו הארכה אם באחת המדינות האלה הוא לא יהיה – חוץ מקנדה, שבה אפשר תמיד, אין צו הארכה. נתווכח אולי על רשימת המדינות, אבל קודם כול שתהיה רשימת מדינות מוסכמת. נאמר שישראל לא תהיה הראשונה, אבל ברגע שבאחת מהן יהיה מותר, גם בישראל מותר. זה סידור טוב?
שרית דנה
זה סידור רחב יותר ממה שהצענו, אנחנו לא מוכנים להסכים לו.
היו"ר מיכאל איתן
למה אתם לא מוכנים להסכים לו?
שרית דנה
אני מסבירה: לא סתם אמרתי שהנושא הזה לא עלה עד לפני שבועיים. נוסח החוק, כפי שעבד לפני פרשנות סגן הרשם, לא כיסה מקרה כזה. אנחנו לא שמענו שהוא עורר קשיים, כי בגדול יש אינטרס,
היו"ר מיכאל איתן
עוד פעם את חוזרת?
שרית דנה
כן, אני חוזרת.
היו"ר מיכאל איתן
זה מקומם אותי.
שרית דנה
מה לעשות. כל אחד עושה תפקידו.
היו"ר מיכאל איתן
זה מקומם אותי. אני מבקש, את מתקשרת אתי, ואני מבקש פעם אחר פעם, ואת עוד הפעם חוזרת. אף אחד לא טען את זה עד לפני חצי שנייה, וזה לא מעניין.
שרית דנה
לא שלא טענו, זה לא עורר בעיה.
היו"ר מיכאל איתן
מותר לי לדעת אם זה טוב או רע, לא אם טענו את זה או לא טענו את זה. אני אומר לך, מבחינת האינטרסים: כשהעליתי את הסיכום הזה – את לא היית פה, והיו פה כל האינטרסנטים – הם אמרו: אנחנו מקבלים, ואולי נתווכח על רשימת המדינות. הם אמרו שהם מקבלים את זה כדי להתקדם. אני שואל: במה זה טוב או רע? תגידי: זה יזיק למדינת ישראל, לא דברים פרוצדורליים. בשנייה הזאת אני אומר לך: כולם הסכימו לנקודה הזאת.
שרית דנה
לא שמעתי שחברות התרופות הסכימו.
היו"ר מיכאל איתן
כולם הסכימו. את משרתת שלהם? תגידי מה רע בזה? אם את אומרת שלמדינת ישראל יש אינטרס אחר, אני אשמע אותו. אם תגידי לי: יש בעיה מדינית, אנחנו רוצים להתחשב בבקשות של מדינות אחרות – זה הכי לגיטימי, רק צריך להגיד את זה בגלוי. זו לא בושה.
שרית דנה
אמרתי.
היו"ר מיכאל איתן
אז נשאיר את זה בצד.
שרית דנה
זאת לא רק הבעיה המדינית.
היו"ר מיכאל איתן
מה עוד, אם הם מסכימים?
תומר פפר
אנחנו לא מסכימים, אדוני היושב-ראש.
היו"ר מיכאל איתן
אתה רוצה להגיד לי שלא הסכמתם אז?
קרן וינשל
הם לא הסכימו לנקודה הזאת. חצי שעה מסוף הדיון היה ויכוח. בסוף הגענו להחלטה.
תומר פפר
חצי שעה לפני סוף הדיון האחרון היה ויכוח. לא הסכמנו, אם תאפשר לנו, נציג עמדתנו.


הערה טרמינולוגית – אנחנו לא יבואנים. יש פה חברות ישראליות שמעסיקות 1,200 עובדים ועוסקות במכירת תרופות ובפיתוח. אלו חברות בנות ישראליות, ומבחינה מסחרית האינטרס שלהן לא פחות חשוב מזה של תעשייה המקומית. יש שתי תעשיות, ואני חושב שלא תפקידה של הכנסת לבחור להיטיב עם אחת על חשבון האחרת. יש פה שני צדדים לתעשייה הישראלית, אתית גנרית, וכדאי לשקול את שני הצדדים. אני חושב שתפקידה של הכנסת הוא בכלל לא לשקול את הצדדים המסחריים, אלא את ההשפעה על מדינת ישראל. אבל בטח ובטח מקומם אותי מאוד שנאמר כאן על השולחן שבעיני הכנסת תפקידה הוא לקדם את התעשייה הגנרית ישראלית ולהפלות את התעשייה האתית הישראלית. נראה לי מאוד בעייתי.
היו"ר מיכאל איתן
למה בעייתי? בכל הכבוד, אם במדינות מסוימות יש גם ענף א' וגם ענף ב', ושניהם קיימים אבל היתרון היחסי הוא של ענף א', והמדינות צריכות להתייצב ולהחליט – כי תמיד זה אחד על חשבון האחר – אז הן אומרות: מאחר שענף א' מרכזי יותר, אנחנו מעדיפות לעודד אותו על פני ענף ב'. אין ברירה, זה לא מרצון רע, זה אינטרס של המדינה. מה לעשות? אני יכול להבין אם תגיד לי שיבוא זה דבר שיש בו יתרון. אני מקבל את זה.
תומר פפר
פיתוח תרופות יש בו יתרון, לא יבוא, אדוני.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מתנגד לפיתוח תרופות, אבל במשקל הכולל, אם אני צריך להעדיף את המפתחים המקוריים או את המייצרים החדשים – אני מבין שהיום במדינת ישראל, בגלל מה שקורה, אני צריך למשוך לכיוון הזה. אם לא היה לנו שום ייצור כמו "טבע" או חברות אחרות, הייתי אומר: מה אכפת לי? אבל טבעי שארצה להעדיף, מבחינת המשק הישראלי. יש גם אחרים, אני לא אומר שאין. אבל מבחינת התועלת – כך נראה לי, שזה בסדר.
תומר פפר
אשיב על זה, אם כי אני רוצה לעבור לנקודות היותר מהותיות. גם למדינות אחרות, שאנחנו תופסים כמדינות בעלות אינטרס אתי, יש תעשייה גנרית מכובדת. החברה הגנרית השנייה בגודלה בעולם היא חברה שווייצרית. בכל זאת, ממשלת שווייץ לא מפרה את האיזון שהתקבל ופועל בכל מדינות OECD. אף אחת מהמדינות האלה לא בחרה להיטיב עם תעשייה אחרת. גם בארצות-הברית יש תעשיות גנריות מפוארות, ובכל זאת ממשלת ארצות-הברית לא לוקחת צד לכאן או לכאן.


אנחנו אולי מבינים את נקודת המבט שבשלב זה התעשייה הגנרית קצת יותר חזקה בארץ, ולכן הולכים לקראתה. אנחנו כבר נמצאים במצב הזה.
דן אורן
אם יורשה לי משפט אחד: אין ייצור של תעשייה אחת של טבליות אתיות. 70% מהתרופות,
היו"ר מיכאל איתן
יש מרכזי פיתוח. רבותי, תנו לו לדבר. קיבלתם את כל הבמה.
תומר פפר
הפשרה הזאת נעשית יום יום ושעה שעה, החקיקה הזאת עצמה היא פשרה גדולה. יעידו משרדי הממשלה השונים שאנחנו עושים מאמצים עילאיים להגיע לפשרה. אנחנו מתפשרים על מנגנון ייחודי, שלא קיים בשום מקום בעולם, שעל-פיו רשם הפטנטים לא שוקל כמה זמן לתת הארכה על-פי הנתונים הרלוונטיים בישראל – למשל, מתי התרופה נרשמה וכו' – אלא הוא נשען על מינימום בין קבוצת מדינות. זאת פשרה מאוד גדולה. השאלה אם זה צריך להביא למצב שבו מראש אנחנו מוותרים על צווי הארכה.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא מוותרים.
תומר פפר
זאת המשמעות. השימוש במילה "בכל" הוא שימוש ציני, והוא מביא לכך שבחלק גדול מהמקרים לא יהיה צו הארכה בכלל. בחלק גדול. אסביר למה: אנחנו מקבלים, מתוך רצון להתפשר דבר שלא מקובל – שצו הארכה בישראל יפקע בזמן המינימלי שבו הוא פוקע ברשימת המדינות המוכרות, ויש רשימה של 25-30 מדינות, שמשם מותר רק לייבא תרופות, והן רלוונטיות לשוק היצוא. התפשרנו על זה.
היו"ר מיכאל איתן
לא דיברנו על 25 מדינות.
תומר פפר
המדינות המוכרות. על-פי תקנות הרוקחים זה למעלה מ-25 מדינות. לא דיברנו, אבל זה הסתמן. אנחנו מקבלים את העיקרון הזה. אבל אם אתה מוסיף שמדינה אחת מביניהן לא מתירה צווי הארכה, והיא תהיה מדינת ההתייחסות, אז במילים אחרות זה תמיד יהיה אפס. זה מרוקן הכול. לכן צריך לסייג.
היו"ר מיכאל איתן
על זה יהיה דיון, על רשימת המדינות.
תומר פפר
חברה רב-לאומית – וגם "טבע" היא חברה רב-לאומית, והיא מבינה את זה היטב – מסתכלת על העולם בשיקולים עסקיים, איפה להשיק תרופות ומתי להשיק תרופות. אי-אפשר לצפות ממנה שבמדינה שולית כמו ליכטנשטיין היא תהיה חייבת להגיש צו הארכה. מה שאני אומר הוא שרשימת המדינות האלה, אפשר להתפשר על מה שיהיה מדינת ההתייחסות. המילה "בכל" מחייבת שחברה רב-לאומית, למען שוק קטן כמו ישראל, לעשות עבודת … לקבל צווי הארכה בכל אחת מהמדינות.
היו"ר מיכאל איתן
תענה על השאלה: למה אי-אפשר לעשות רשימה של מדינות, שאנחנו נסכם? אתן לך דוגמה קיצונית: יש שתי מדינות, ויהיה כתוב "בכל" – מה אכפת לך? ניקח את ארצות-הברית וגרמניה, או רק ארצות-הברית, אז מה הבעיה עם "בכל"? נתווכח כאשר נעשה הרשימה.
תומר פפר
לא, אמרנו בדיון הקודם שאנחנו מוכנים להשוות את המצב לארצות-הברית.
היו"ר מיכאל איתן
אז בוא נתווכח על רשימת המדינות.
תומר פפר
אני לא רוצה להגיע לרשימת המדינות עם המילה "בכל".
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש שתלך לקראתי ותתעקש על רשימת המדינות. אחר כך נראה. אם לא תמצא מוצא, נחזור למילה "בכל".
ריצ'רד לוטי
תרשו לי להסביר: הבעיה היא שבעולם האמיתי יש תרופות רבות שאינן מושקות במדינות השונות, מטעמים רבים. למשל, ביפן רשויות הבריאות מקשות מאוד על רישום תרופות אתיות. יש תרופות שרשומות בישראל ואפילו שש או שבע שנים אחר כן הן עדיין לא רשומות ביפן. אף-על-פי שביפן אפשר לבקש צו הארכה, אי-אפשר לבקש צו הארכה, כי התרופה לא נרשמה.
אליעזר כהן
למה? יש שם חוק?
ריצ'רד לוטי
כן. אז זו דוגמה אחת. בגלל המילה "בכל", בכל פעם שאתה נתקל ביפן,
היו"ר מיכאל איתן
אבל אתה לא עונה על השאלה. את זה אני רוצה לשמוע בעת שנרכיב רשימת המדינות.
ריצ'רד לוטי
המדינות עצמן משתנות. יש תרופות רלוונטיות לשוק מסוים ולא רלוונטיות לשוק אחר. ואז החברה משיקה את התרופה רק באירופה, היא לא טורחת לרשום אותה בארצות-הברית, מכל מיני סיבות – סיבות של שוק, סיבות של תחרות. ואז אין הארכה בארצות-הברית.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאנחנו רוצים שיהיה, זאת המטרה של העניין.
יואב שכטר
גם אין שוק בארצות-הברית.
ריצ'רד לוטי
אני מבקש לסיים. התוצאה המעשית, דה פקטו, אם משאירים את הדרישה של "בכל", יש בקשות רבות של פטנט שלא יזכו לארכה בגלל הכשל הטכני הזה. בעצם זה יוצר מצב שאין בקשות ארכה לבקשות פטנט רבות בישראל. זה לא קשור לרשימת המדינות, זה קשור למילה "בכל".
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אני מבקש לעצור כאן, ולהתקדם. אני רוצה לגשת עכשיו לרשימת המדינות.
קרן וינשל
במסמך שלפניכם, בדברי ההסבר הראשונים, יש רשימה של המדינות המוכרות. יש שם עשרה פריטים. כמובן, האיחוד האירופי כולל המון מדינות. נעבור על הרשימה. אלו המדינות הרלוונטיות, ומתוכן נמחק מדינות כמו קנדה או ניו-זילנד.

הראשונה היא ארצות-הברית. מוסבר כאן איך נקבעת התקופה של צו הארכה. ברוב המדינות בעולם זו נוסחה מתמטית טכנית. בארצות-הברית זה לפי מחצית הזמן מניסיון התרופה בבני אדם ועד האישור של התרופה, תוך מגבלות, שיש גם אצלנו – שלא תינתן הארכה של למעלה מעל חמש שנים, והתקופה שמרישום הפטנט ועד פקיעתו,
קריאה
אין מחלוקת שארצות-הברית ברשימה.
קרן וינשל
אני חושבת שכולם מסכימים לכך.
היו"ר מיכאל איתן
אני גם לא חושבת שתהיה מחלוקת שהאיחוד האירופי יהיה ברשימה.
מאיר פונטש
יש מחלוקת גדולה. יש איחוד אירופי ויש מדינות מצטרפות. על-פי האמנה שלהן, יש להן הסדרי מעבר. מדינה כמו פולין, שרק עכשיו מחוקקת צווי הארכה, יש לה כמה שנים שבהן לא ניתן להגיש צווי הארכה. לכן, בהגדרה, אם מכניסים אותן, מרוקנים מתוכן את כל העניין.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מדבר על המדינות המצטרפות. אנחנו יכולים להגדיר מדינת איחוד כמדינה שהיא חברה מלאה, שלמה, שסיימה את תהליכי ההצטרפות.
רון תומר
במדינות המצטרפות יש תעשייה ענפה של תרופות.
מאיר פונטש
קודם כול, המדינות השלימו את ההצטרפות של אוקטובר 2004, והסכמי המעבר שלהן תקפים.
היו"ר מיכאל איתן
אז נקבע: והסתיימו הסכמי המעבר, נמצא את ההגדרה.
קרן וינשל
אנחנו גם יכולים למנות מדינות. כך, אם תיכנס מדינה חדשה, היא לא תיכלל.
מאיר פונטש
נציין אותן בשמן.
היו"ר מיכאל איתן
לא חשוב איך, כרגע. אני מבין שאין התנגדות שברשימת המדינות הרלוונטיות תופענה כל המדינות החברות באיחוד האירופי, למעט אלה שבנושאים האלה עדיין יש להן כל מיני הסדרי ביניים.
מאיר פונטש
ההגדרה שלך היא כמו המושג "בכל". זו הגדרה כללית, רחבה.
היו"ר מיכאל איתן
לא, אחר כך נרשום אותן בשמן.
מאיר פונטש
למיטב ידיעתי, בתוך תקנות הרוקחים יש נהלים שמגדירים היום באילו מדינות מכירים לצורך רישום תרופה. לדעתי מדובר ב-15 מדינות, ואפשר לכתוב "מדינות האיחוד האירופי" – ולהגיד שמות המדינות.
היו"ר מיכאל איתן
מקובל עלי.
רון תומר
בחלק מהמדינות המצטרפות יש תעשייה גנרית ענפה, שמתחרה בישראל. זאת הבעיה. כך מוסיפים עוד חמש או שש או שבע מדינות – צ'כיה, סלובקיה, פולין, רומניה ומדינות אחרות – שיש בהן תעשייה גנרית ענפה, שכבר היום שולטת באירופה, ותיקח המקום של ישראל.
תומר פפר
משרד הבריאות קבע רשימה של מדינות, והוא קורא לה "המדינות המוכרות", שמהן מותר לייבא תרופות לישראל. אי-אפשר שהרשימה תהיה טובה לדבר אחד ולא טובה לדבר לאחר.
קריאה
קנדה בפנים.
אהרון שוורץ
צריך לבקש מנציג משרד הבריאות להזכיר את המדינות האלה בשמן, כי הוא מכיר אותן היטב. אם תהיה בעיה עם אחת מהן, נדבר. הנה, הוא פה.
יואל ליפשיץ
המדינות המוכרות שבתקנות הרוקחים מוגדרות לא לרישום תרופות אלא ליבוא מקביל של תקופות, על בסיס זה אנחנו מאפשרים גם יבוא ורישום של תרופות רגילות. המדינות הן ארצות-הברית, קנדה, שווייץ, נורווגיה, איסלנד, אוסטרליה, ניו-זילנד, יפן, ישראל, ומדינות האיחוד האירופי. לגבי רישום תרופות קבענו רק את מדינות האיחוד האירופי שהצטרפו עד מאי 2004. כל המדינות שהצטרפו לאחר מכן – כל מקרה ייבדק לגופו. מדינה שהשלימה כל ההסכמים שלה עם האיחוד ומצטרפת, בסופו של דבר גם היא תיחשב למוכרת. כיום אנחנו יודעים שרק חלק מהמדינות המצטרפות השלימו, וחלק מהמדינות קיבלו הארכות. לא הסתכלנו על הארכות לפטנטים אלא על הארכות לרישום תרופות, שזה מעניין יותר את משרד הבריאות.
אהרון שוורץ
מהמדינות האלה אנחנו מסכימים להוציא את קנדה, ניו-זילנד ויפן. רק כדי לקדם את הדיון.
יואל ליפשיץ
יש התנגדות כאן. עד עכשיו מדברים פה על יבוא. בתור ועדת החוקה, חוק ומשפט זה משהו אחר. אנחנו מסתכלים גם על השוק המקומי. יש לנו אינטרס לא פחות חשוב שברגע שביפן נהנים מגנריקה, אין שום סיבה שהצרכן הישראלי לא ייהנה מהגנריקה הזאת. אני מסתכל על הפן ההפוך.
היו"ר מיכאל איתן
זה בניגוד לעמדה של משרד המשפטים.
יואל ליפשיץ
לא. לכן אני אומר שאנחנו, בתוך משרד הבריאות, מוכנים לעשות ויתור. למשל, מדינה שאין בה בכלל הארכות פטנט, כמו קנדה וניו-זילנד – אנחנו נוותר, וכצרכנים ישראלים נפסיד, לא נוכל לקבל גנריקה שתושבי קנדה נהנים ממנה, או לצורך העניין ש"טבע" תוכל לייצר את זה פה.
אליעזר כהן
מדובר על הוזלת התרופות.
יואל ליפשיץ
אני מדבר על השוק הישראלי. זה שמוכנים להקריב אותנו לטובת השווקים הגדולים, ארצות-הברית, זה נחמד, והדיון הזה חשוב. אבל מבחינת משרד הבריאות חשוב לא לצמצם את הרשימה.
היו"ר מיכאל איתן
הבנו. אבל זה באמת מקום של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה להציג את העמדה הנגדית. יש להם שני הצדדים.
יאיר שירן
הסוגיה הזאת היא לא מסחרית גרידא, ואני אומר זאת כנציג משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. בהחלט יש פה בהחלט אינטרסים אחרים, שקשורים לבריאות הציבור. אני חייב לומר שהחלק של ההתמודדות מול ארצות-הברית הוא בהחלט משמעותי. לפני שנה ארצות-הברית הענישה אותנו לכאורה, היא העבירה לרשימה שחורה, והדברים האלה משפיעים ברקע. לא על-פי זה עושים מדיניות, אם בארצות-הברית אוהבים אותנו או לא. בסופו שלדבר, כמו המשרדים האחרים, אנחנו תומכים בתיקון.

אבל לישראל יש אינטרסים כלכליים למשוך חברות אתיות, חברות "פארמה", להרחיב את הפעילות שלהן בארץ. אני חושב שלאורך זמן זה דבר שישראל צריכה לפתח, כי יש לה פוטנציאל להתקדם בו. לכן צריך ליצור איזון.

הכיוון שהזכיר אהרון שוורץ הוא בהחלט כיוון שאפשר להתקדם בו. אני רוצה להאמין ששתי התעשיות, הגנרית והאתית, יכולות להסכים על שורת מדינות שבסופו של דבר יהיו מדינות ההתייחסות, שעל בסיס זה נוכל להתקדם.
היו"ר מיכאל איתן
מה דעתך על הרשימה הקונקרטית? כמו שאני מבין יש הסכמה, למעט ויכוח על יפן.
אליעזר כהן
מה עם קנדה וניו-זילנד?
קרן וינשל
מחקנו.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מחלקים את העולם: יפן לך, קנדה לי.
יוסי בן עמרם
זה רגע נדיר, יש כאן הסכמה על רשימת המדינות. ידידי ורעי מר שוורץ מסכים. זאת הרשימה שהוקראה למעט קנדה, ניו-זילנד ויפן. למה המשרדים מתנגדים?
היו"ר מיכאל איתן
אז זה יכלול המילה "בכל".
קריאות
לא.
היו"ר מיכאל איתן
אז תצמצם מספר המדינות. אני רוצה לדעת בכמה מדינות אתה מסכים שיהיה "בכל".
יוסי בן עמרם
גם החברים מ"טבע" יוכלו להסביר. זה אותן המדינות שהגדרנו כמדינות מוכרות, שיש בהן מנגנון שמאפשר הארכת פטנט, שבהן התקבלה הארכה, והתקבלה הארכה.
היו"ר מיכאל איתן
קודם כול, רשימת המדינות הזאת היא רשימה שעליה הסכמנו עכשיו. נניח לרגע שסיכמנו, עוד לא סיכמנו, אבל נניח. אתה אומר: כאשר הרשם יתבקש לתת צו הארכה, הוא יסתכל מה קורה בכל המדינות האלה, והוא יראה שבחלק מהן אין בכלל בקשות לצו הארכה – אז הוא ייתן בישראל?
יוסי בן עמרם
רשימת מדינות – זה המעגל הראשון. המעגל השני הוא המדינות מתוכן שיש בהן מנגנון להגיש צווי הארכה.
היו"ר מיכאל איתן
תגיד לי מיהן, אוציא אותן עכשיו. אני רוצה שנתחיל בדבר ששנינו מסכימים עליו. תהיה רשימת מדינות, פחות או יותר המדינות שהוזכרו כאן. לא תהיה שם קנדה ולא ניו-זילנד ולא כל מדינה שתגידו שאין בה צווי הארכה. מעבר לכך, יוסכם בינינו שאם מדינה מסוימת תחליט לשנות מדיניות ויום אחד לא יהיה בה צו הארכה, נשקול – זה לא יהיה אוטומטי – להוציא אותה מתוך הרשימה.
רון תומר
ולהיפך.
קריאה
שיהיה אוטומטי.
היו"ר מיכאל איתן
לא אוטומטי, בשום פנים ואופן לא.
אליעזר כהן
או לחילופין להוסיף מישהו שצריך.
היו"ר מיכאל איתן
נכון. מחר יכול להיות שארצות-הברית תחליט לשנות את המדיניות ואין, אז אחשוב מה לעשות. אבל זה לא יהיה אוטומטי. זה יובא הנה, יובא בצו, והצו יאושר על-ידי הכנסת. זה יהיה בצו. את זה פתרנו. יש לנו רשימת המדינות.
יוסי בן עמרם
אני מציע שניקח את המדינות שבהן הוגשה בקשה ואושרה בקשה – אני מודע לכך שאולי יש פינה במדינה בסלובניה ששם הוגשה בקשה ולא אושרה, מסיבה כלשהי. אבל חברי מהתעשייה הגנרית מכוונים למדינות הגדולות.
היו"ר מיכאל איתן
אז בואו נוריד את סלובניה מלכתחילה מכל הרשימה, ונישאר עם המילה "בכל".
רון תומר
כי מחר כל התעשייה תעבור לסלובניה.
יוסי בן עמרם
אני מכוון למהלך שהגשנו בכל המדינות האלה. אנחנו מתייחסים למדינות שאישרו. ייתכן שבשלב מאוחר יותר עוד מדינות יאשרו. בבנץ' הראשון, שנחליט כמה הוא צריך להיות, ניקח המינימום של האישורים האלה, זה יהיה החוק התקף.
היו"ר מיכאל איתן
אבל מה אם מדינה לא רצתה לתת הארכה לתקופה מסוימת, לא רצתה לתת, לא הגישו?
תומר פפר
אם הגישו ומטעמים מהותיים הרשם של אותה מדינה החליט לתת אפס, יהיה אפס בישראל. אם איחרתי את ה-60 יום – במדינה כמו יוון, נניח, ויוון היא לא שוק מעניין – ואני לא מוכר התרופה, אף-על-פי שהיא רשומה, למה בשאר 20 המדינות,
טל בנד
מדברים על סלובניה. שימו על השולחן את הדברים האמיתיים, בארצות-הברית. בפעם הקודמת נתתי ליושב-ראש דוגמה של רצפטין.
היו"ר מיכאל איתן
אל תחזור על זה. מיהן המדינות שמעניינות אותך. סלובניה לא מעניינת אותך, יוון לא מעניינת אותך. אז נרשום: ארצות-הברית.
קריאה
האיחוד האירופי.
היו"ר מיכאל איתן
אבל לפני רגע אמרת שיוון לא מעניינת אותך. היא חלק מהאיחוד האירופי.
אהרון שוורץ
הסכמנו על רשימת המדינות וסגרנו אותה. הבעיה האמיתית שמונחת על השולחן היא דווקא ארצות-הברית, שהיא קצת יותר גדולה מסלובניה. יש שם מוצרים שליצרן לא מגיעה הארכה לגביהם, מכל מיני סיבות, ולכן היצרן גם לא הגיש בקשה להארכה. לא יעלה על הדעת שאם הוא לא הגיש בקשה, כי לא מגיע לו, בישראל תהיה הארכה ובארצות-הברית לא יהיה. זה גרעין הוויכוח. לכן נשים הדברים על השולחן.
היו"ר מיכאל איתן
אני יורד מהרשימה הגדולה, ואומר שישראל תלך על-פי שלוש מדינות: ארצות-הברית, שווייץ וגרמניה. היא תגיד ששלושת המדינות האלה הן מדינות ההתייחסות. המועד הקצר שבהן.
קריאה
משרד הבריאות יתנגד.
היו"ר מיכאל איתן
גם אם לא נרשם, אנחנו יכולים לעשות. לזה אתם מסכימים?
אהרון שוורץ
חמש או שש מדינות, כן. חמש הגדולות.
היו"ר מיכאל איתן
מיהן החמש? רשמתי שלוש: שווייץ, גרמניה, ארצות-הברית.
אהרון שוורץ
שווייץ לא מעניינת. ארצות-הברית, אנגליה, גרמניה, צרפת, איטליה.
שירלי אבנר
צריך לעשות את ההבחנה, ואנחנו מתעלמים מזה, בין הגשת הבקשה ל למתן צו הארכה, לבין תקופת צו ההארכה. אלה שתי שאלות שונות. השאלה מי המדינות שאליהן נתייחס לא יכולה להתעלם מהשאלה איזו תקופה תינתן.
היו"ר מיכאל איתן
אני מדבר על מקרים שבהם לא הוגש. עזבי את התקופה.
שירלי אבנר
אני רוצה להשלים את המשפט. אתה מדבר על השלב הראשון, מתן צו ההארכה. יש מעבר לזה דבר שצריך להתייחס אליו. אם תלך לאורך הדרך, זה אומר שאם במדינת האיחוד שלא הוזכרה כאן הוצא צו הארכה או ניתן צו, לא נתחשב בזה, כי הרשימה היא רשימה מצומצמת. אם לא נתחשב באותן מדינות, זה אומר שהתעשייה הגנרית של אותה מדינה שניתן בה צו הארכה לתקופה קצרה יותר לא נתחשב בזה אחר כך. צריך לעשות רשימה ארוכה, מבחינת מדינת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
בכל הכבוד, יש אנשים שמבינים מה הם מדברים.
שירלי אבנר
הם מתייחסים למדינות שמעניינות אותם מבחינת ייצור, מבחינת יצוא ממדינת ישראל לאותן מדינות. הם לא התייחסו לשאלה אילו צווי הארכה מעניינים במדינות אחרות. אני מאמינה שאת "טבע" בכל זאת יעניין צו הארכה שניתן לתקופה קצרה יותר בסלובניה, אף-על-פי שהשוק של סלובניה לא מעניין.
היו"ר מיכאל איתן
אבל הם היו שמחים לו יכלו לעצור את סלובניה. כרגע הם לא רואים בסלובניה תחרות.
רון תומר
יש עוד תעשייה ישראל. אני לא מבין למה מדינות אחרות לא הפריעו לנו. אם במדינות מזרח אירופיות יוכלו לייצר לפני ישראל, זה יוצר בעיה. אין בעיה להעביר מפעלים לצ'כיה, יש שם תעשייה גנרית מאוד חזקה. לכן הצמצום הוא נגד מה שדיברנו עליו כל הזמן.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו צריכים להגיע לפשרה כלשהי. הם יכולים לקבל הגנה יותר צרה על פני יותר ארצות, ואז אני שם רשימה גדולה של ארצות. או שאנחנו נותנים אפשרות לכל מקרה אבל עם פחות ארצות. קשה להעביר שני הדברים.
ריצ'רד לוטי
יש שלושה מצבים. מצב ראשון: הגשתי בקשה וקיבלתי ארכה. אין בעיה.
היו"ר מיכאל איתן
והיא תלויה ועומדת?
ריצ'רד לוטי
או היא סורבה. אם היא סורבה, אין בעיה, אנחנו מסכימים למינימום. אם תלויה ועומדת, זו בעיה טכנית, לא בעיה מהותית. אנחנו נפתור אותה, והיא לא הבעיה שבמחלוקת. הבעיה האמיתית היא מה קורה במדינות שלכאורה יש בהן מצב משפטי שמאפשר להגיש בקשה, אבל לא הגשתי את הבקשה. דה פקטו, אפילו אם נצמצם לחמש מדינות או לשתיים, קורים הרבה מצבים שלא מגישים מכל המדינות. הסיבות רבות ומגוונות. במדינה אחת יש סוגי חולים שאין במדינה אחרת.
היו"ר מיכאל איתן
מה עושים במדינות האלה?
תומר פפר
יש דרכים אחרות להגן על התרופה. ב-Orphan drugs אין צו פטנטים, אבל אין גנריקה… חברה חפצת חיים מגישה צווי הארכה בכל מקום שהיא יכולה.
ריצ'רד לוטי
התוצאה היא שבגלל הדרישה, גם במדינות שבהן לא מגישים – לא יהיו בכלל צווי ארכה. בכל המקרים לא מגישים בכל המדינות.
גיל תומר
דווקא שישה מיליון תושבי ישראל – זה מה שחשוב להגיש?
מאיר פונטש
מערבבים פה שני עקרונות. אם יש שוק גדול ולא הגשת – קודם כול, אנחנו מניחים שידעת ולא הגשת, נפסול את כל הסיבות האחרות. במקרה הזה, אומרים שאם לא הגשת, בהגדרה כבר יש לך שם גנריקה. זה לא נכון. בוא ניקח את התרופה "טקסול", אחת התרופות המפותחות והחשובות ביותר לטיפול בסרטן, שנהנית מהגנה שנקראת "תרופות יתום". שם אין גנריקה, כי זה המכניזם המרכזי. לפי ההצעה הזאת, משום שלא הגשת במדינה הזאת כי יש מנגנון אחר, בוא נייצר גנריקה.


אם המנגנון שעומדים להציע פה – ואתה לא יכול לפטור מנגנון של הדדיות: כשיש גנריקה שם תהיה גנריקה פה וכשאין גנריקה גם לא יהיה פה – בוא נוציא את זה רגע, ולא נגיד שזה מתייחס לצווי הפטנטים. זה לא קשור. ניפגש, נשב, ננסה למצוא פתרונות, ננסה לראות. אי-אפשר לבוא באצטלה שאם אין לך שוק ולא הגשת, אוטומטית יש לך גנרי.
היו"ר מיכאל איתן
אני חייב לסיים את הישיבה בשלב הזה. לא התקדמנו.
אליעזר כהן
אולי נשמע את האוצר?
היו"ר מיכאל איתן
אז תמשיך לנהל את הישיבה.
אליעזר כהן
אתה לא רוצה לשמוע אותו?
היו"ר מיכאל איתן
אני מקבל את ההצעה שלך, מאיר פונטש, שתנסו לגבש נוסחה. גם אנחנו נשב בינינו, בישיבה הבאה נחליט כך או כך. לסוגיה הזאת נגיע בישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים