ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 31/10/2005

תקנות מס הכנסה (קביעת יחידים שיראו אותם כתושבי ישראל וקביעת יחידים שלא יראו אותם כתושבי ישראל), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ח בתשרי התשס"ו (31 באוקטובר 2005), שעה 11:00
סדר היום
2. תקנות מס הכנסה (קביעת יחידים שיראו אותם כתושבי ישראל וקביעת יחידים שלא יראו אותם כתושבי ישראל), התשס"ו-2005
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן-היו"ר

רוני בריזון

אבשלום וילן

איוב קרא

דני בנלולו

דני יתום

אהוד רצאבי

גלעד ארדן

ניסן סלומינסקי

מיכאל רצון
מוזמנים
רחל גרשוני,עו"ד ממונה על חקיקה במשפט ציבורי, משרד המשפטים

בועז סופר סגן בכיר למנהל אגף המסים המאוחד, משרד האוצר

טלי דולן,עו"ד משרד האוצר

יעל ייטב,עו"ד משרד האוצר

אסתר אפרת,עו"ד משרד החוץ
יועצת משפטית
הלית ברק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
יפעת שפרכר

2. תקנות מס הכנסה (קביעת יחידים שיראו אותם כתושבי

וקביעת יחידים שלא יראו אותם כתושבי ישראל), התשס"ה-2005
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוחה נמרצות על כך שאנחנו לא יודעים מי תושב ישראל ומי לא תושב ישראל. יש תושב מטעם משרד הפנים, מטעם מס הכנסה, מטעם השקעות הון, מטעם עידוד השקעות הון.
רוני בריזון
יש תושבות מטעם הביטוח הלאומי.
היו"ר יעקב ליצמן
ויש עוד כמה שאנחנו לא יודעים. הגיע הזמן שננסה להתאחד לגבי העניין של תושב ישראל. אגב, יש לי הערות למס הכנסה לגבי תושב חוץ. נעשה את זה בהזדמנות אחרת. הייתה לי ישיבה לפני כמה שבועות במשרד האוצר בנושא הזה של ההיטל. הגענו להסכם, על אף שאמרתי להם שאני עומד בוועדה לשפר את ההצעה שלהם.
בועז סופר
ברשותך, אדוני היושב-ראש, אני אתחיל מתקנות מס הכנסה, כיוון שאנחנו לוקחים ברצינות רבה את דבריך. אנחנו מביאים את התקנות כדי להגדיר מיהו תושב ישראל , מיהו לא. סמכות השר לקבוע, למרות מקום מושבו של האדם, האם הוא תושב ישראל או תושב חוץ. התקנות פה מסדירות את אותם דברים שהיו טעוני הסדר, שלא נעשו עד כה. עובד זר הוחרג בזמנו מגדר תושב ישראל. אין כרגע שום התייחסות בתוך הגדרת מיהו תושב ישראל לנושא של עובד זר.פה זה הסדרה של ההגדרה לצורכי מס הכנסה של מי הוא תושב ישראל.
טלי דולן
מנקודת מס הכנסה יש חזקות שאומרות מתי אנחנו רואים אדם כתושב ישראל, כמו לפי מספר הימים שהוא שוהה בארץ. תוך כדי חקיקת הרפורמה חשבנו שיהיו מקרים שצריך יהיה אוטומטית לקבוע - למרות שהבן אדם הוא תושב ישראל - שהבן אדם תושב חוץ. למשל, אם הוא חייל של האו"ם שנמצא פה. גם אם הוא 365 ימים בשנה לא בארץ, עדיין צריך לראות אותו כתושב ישראל. היו מקרים שנתנו אופציה לאדם, למשל לסטודנט שנמצא בארץ ורואים אותו כתושב ישראל. אתם יכולים לראות את זה בתקנה 3(2). שם נתנו אופציה לחייל. גם סטודנט שבא מחו"ל ונמצא פה 3 שנים, רואים אותו כתושב ישראל ונותנים לו אופציה - לפי רצונו - כשמצד אחד תושב ישראל מקבל שתיים ורבע נקודות זיכוי, ומצד שני תושב ישראל חייב במס על הכנסתו. פה אנחנו באים לקראת אותם אנשים ואומרים להם: תחליטו אתם אם אתם רוצים לצורכי מס הכנסה להיחשב כתושבי ישראל.
אהוד רצאבי
התקנות האלו נמצאות על השולחן שלנו למעלה משנה. עצרנו את זה בזמנו כי לא ניתנה האופציה.
טלי דולן
עצרתם את התקנות בגלל העובד הזר. התקנות האלו אמרו שעובד זר הוא לנצח תושב ישראל. את זה, כמו שבועז אמר, הורדנו.
אהוד רצאבי
דיברנו בזמנו על ישראלי שעובד בחו"ל אצל ישראלי, עוזב את העבודה שלו אצל המעביד הישראלי ועובד אצל מישהו אחר, אבל חוזר לעבוד אצל המעביד הישראלי. יצא מזה שהוא נחשב לעובד ישראלי לאורך כל אותה תקופה. דיברנו בזמנו שייעשה שינוי, שתינתן לו האופציה להוכיח לפקיד השומה שהוא ישראלי או לא ישראלי.
יעל ייטב
קיבלנו בדיון הקודם את ההערה של לשכת רואי החשבון. זה מופיע בנוסח שלפניכם. זה מופיע גם בתקנה 2(2): "אלא אם כן הוכיח אחרת להנחת דעתו של פקיד השומה שאין לראותו כתושב ישראלי", וגם בתקנה 3 בסוף: "אלא אם כן הוכיח היחיד להנחת דעתו של פקיד השומה שיש לראותו כתושב ישראל".
דני יתום
אני מבקש לדעת את התרגום לעברית של המשפט: "אלא אם כן הוכיח אחרת להנחת דעתו של פקיד השומה". .מה הקריטריון של פקיד השומה? מה זה להנחת דעתו? אני מבקש לדעת אם יש קריטריונים. מה יעשה פקיד השומה? יכול להיות פקיד שומה אחד שזה יניח את דעתו, ויכול להיות פקיד שומה אחר שזה לא יניח את דעתו. מה, ניכנס לאנדרלמוסיה?
יעל ייטב
לשכת רואי חשבון ביקשה את התוספת הזאת בדיון קודם. התקנות האלו קובעות חזקות מתי יראו מישהו שהוא תושב ישראל לא כתושב ישראל, ומתי יראו מי שלא תושב ישראל כתושב ישראל. באה לשכת רואי חשבון ואמרה שיש נסיבות ספציפיות של אדם מסוים, שיבוא ואנחנו נסכים שצריך לסתור את החזקה הזאת. הם ביקשו שניתן את שיקול הדעת לפקיד השומה לשקול את השיקולים הספציפיים לגבי אותו אדם. אנחנו קיבלנו את ההערה של לשכת רואי חשבון. ברגע שאתה קובע חזקות הן צריכות להיות חזקות הניתנות לסתירה, כי אחרת זה עלול לגרום לעוול בנסיבות ספציפיות.
בועז סופר
ניקח לדוגמה את משפחתו. הוא נמצא בקבוצה מסויימת ש"מזכה" אותו בהגדרה של תושב. הוא בא לפקיד השומה ואומר: תראה, משפחתי לא פה, לא קניתי פה בית, לא עשיתי פה כלום. חזקה עלינו שנפעל לפי קריטריונים. אם זה יהיה המקרה, אז תהיה סמוך ובטוח שפקיד שומה אחד לא יחליט שונה מפקיד שומה אחר. זאת האחריות שלנו כהנהלה. יש לנו קריטריונים.
יחיאל חזן
אני לא מבין גדול בעניין, אבל אני יודע שלעובדים זרים שהם כמו תושבים יש נקודת זיכוי של 2.5 אחוז.
טלי דולן
זה לא רלוונטי.
בועז סופר
זה לא רלוונטי לתקנות הספציפיות האלו.
אסתר אפרת
רציתי בסעיף 3(1) לתקנות האלו להוסיף את המילים "ובן זוגו או בן משפחתו כהגדרתם במשפט הבינלאומי".
בועז סופר
אני מוכן להוסיף את המילים "בן זוגו וילדיו המתגוררים עמו".
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד תקנות מס הכנסה (קביעת יחידים שיראו אותם כתושבי ישראל וקביעת יחידים שלא יראו אותם כתושבי ישראל), התשס"ו-2005?

ה צ ב ע ה

בעד – פה אחד

אושר

קוד המקור של הנתונים