ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 27/09/2005

מצבו הכלכלי הקשה של בית החולים "יוספטל" באילת

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

27.9.2005

הכנסת השש-עשרה








נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שלישי כ"ג באלול התשס"ה (27 בספטמבר 2005) בשעה 12:30
סדר היום
בית החולים "יוספטל" באילת.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר




חיים אורון




בנימין אלון




דניאל בנלולו




רוני בריזון




דני יתום




חיים כץ




ניסן סלומינסקי




איוב קרא


אהוד רצאבי




אברהם בייגה שוחט
חברי כנסת
משה גפני




אילנה כהן
מוזמנים
ד"ר יורם בלשר

– יו"ר הר"י

ד"ר ערן הלפרין

- סמנכ"ל קופת חולים כללית וראש חטיבת בתי החולים

נועז ברניר


- סמנכ"ל כספים, קופת חולים כללית

ד"ר צבי אפשטיין

- מנהל בית החולים יוספטל

איריס גינזבורג

- אגף התקציבים, משרד האוצר

מאיר יצחק-הלוי

– ראש עיריית אילת

פרוספר בן-חמו

– יו"ר ועד עובדי בית חולים יוספטל

פנינה פחימה


– סגן יו"ר ארגון עובדי קופת חולים

אבי אזולאי


– יו"ר ההסתדרות במרחב אילת

מרסלו פרסלר

– יו"ר ועד הרופאים ביוספטל

יצחק ברלוביץ'

– אגף התקציבים, משרד הבריאות

יאיר טל


– אגף חשכ"ל, משרד האוצר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
יועצת משפטית
אפרת קוצ'ינסקי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

הצעה לסדר
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את הישיבה.
איוב קרא
אני מבקש הצעה לסדר היום.


אדוני היושב ראש, מאחר שמינית אותי לפני מספר שבועות ליושב ראש ועדת המשנה לעניין מפעלים כימיים בעכו, ומכיוון שוועדת המשנה המליצה לסייע לעובדים בגלל האטימות של האוצר בסוגייה הזאת, הייתי רוצה לבקש ממך לעצור את כל ההעברות התקציביות עד מתן תשובה בעניין הזה. כי אין לנו אחיזה או אפשרות להשפיע בסוגייה הזאת מבלי להבהיר בצורה אקטיבית את הנושא הזה שעניינו העובדים. כל יום שעה-שעה יושבים ומדברים אתנו, צריך להעביר להם את הכסף, בסוף החודש לא יהיה להם הביטוח.
היו"ר יעקב ליצמן
פניתי בנושא זה וגם עשות אשקלון לקובי הבר ושלחתי מכתב לממלא מקום שר האוצר. אני מחכה לשמוע תגובה, ואחרי התגובה נראה מה צריך לעשות.
בית חולים יוספטל
היו"ר יעקב ליצמן
אתמול שיניתי סדר היום, וכשהייתי אצל מנכ"ל משרד הבריאות לא הודעתי לראש העיר. הוא יודע על 12:00, ביקשתי להודיע שאם הוא רוצה שלא ייצא. אני מתנצל בשמו על הטעות.
ערן הלפרין
נושא יוספטל היה בכותרות והוא מוכר היטב לוועדת הכספים.
היו"ר יעקב ליצמן
קודם כל תודיע לנו מה עשיתם שם, מה הבעיה?
ערן הלפרין
בית-חולים יוספטל הוא בית חולים חשוב מאוד למדינת ישראל, הוא צורך לאומי בגלל ריחוקה של העיר. זהו בית חולים קטן, אבל כל מה שקיים בו חיוני. הנושא עלה באריכות בוועדת הכספים, לדעתי, בשנת 2003-2004 כאשר היה במשבר כספי בגלל גודלו הקטן.
אילנה כהן
בפיגוע שהיה כמה היה נחוץ בית החולים הזה. טוב להזכיר את זה.
ניסן סלומינסקי
למי הוא שייך?
היו"ר יעקב ליצמן
סליחה, חברת הכנסת אילנה כהן, אני לא חושב שמישהו מערער על חיוניותו של בית החולים. הוויכוח הוא מי ישלם, אני מניח שזה הדיון כרגע.
ערן הלפרין
אין חילוקי דעות גם היום אחרי שנציגי משרד האוצר ומשרד הבריאות בדקו איך קופת חולים כללית מפעילה אותו. היא מפעילה את בית-החולים הזה מכוח הסכם הפעלה בשנות ה-60. יש גם די הסכמות לגבי גירעון בית החולים שאי-אפשר בלעדיו. אין שאלה מעבר לגרעון הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
איך אתה מצפה שפקידי האוצר יזכרו הסכם שנחתם לפני שהם נולדו, ב-68'?
ערן הלפרין
שם היה הסכם שנפעיל. בינתיים התהפכו היוצרות, אולי אז הייתה קופה עשירה ומשרד הבריאות עם פחות יכולות, עכשיו לקופה קשה לקיים את המערכת שלה.
משה גפני
ממש לא. פשוט שמנהלי בית-החולים יעברו למרכז הליכוד, והבעיה תיפטר.
ערן הלפרין
אנחנו רק ברחנו ממרכז מפלגה אחרי 60 שנה. אתה רוצה להחזיר אותנו? תקציב ההוצאות של ביתה-חולים הוא כ- 75 מיליון; הכנסות שבית החולים מסוגל לייצר הן 52-53 מיליון. הגירעון הוא כ- 25 מיליון. יש פה פער של כ-28 מיליון שקל, מתוכם בשנים עברו אחרי בדיקות של משרד הבריאות והאוצר - -
שר התיירות בנימין אלון
זה גירעון מצטבר או כל שנה?
ערן הלפרין
גירעון שוטף. יכול להיות מצב שמחזיקים אחות לטובת לידה, ובסוף יש לידה אחת. זה לא כמו בית-חולים אחר שזה סרט נע של לידות. יש חיסרון לקוטן, מחזיקים רופא לטיפול נמרץ לפעמים רק בשביל מיטה אחת.
שר התיירות בנימין אלון
האוצר מסכים שזה גירעון כל שנה שהוא לא בעיה של ניהול?
ערן הלפרין
ב-2004 הייתה ועדה של רואה חשבון שמשרד הבריאות והאוצר הכירו בו; בדקו אותנו מלמעלה עד למטה. לא הכירו בכל הגירעון, חלק אמרו תתייעלו. על כך אני לא בא בטרוניה, אבל במונחים של היום מדובר על כ-18 מיליון שקל. הערכים היו אז קצת יותר נמוכים. מתוך הגירעון של כ-28 מיליון משרד האוצר הסכים להעביר. גם בשנים עברו העבירו כספים עבור בית חולים יוספטל בשיעורים יותר קטנים.
היו"ר יעקב ליצמן
התביעה שלכם 25 מיליון שקל?
ערן הלפרין
התביעה שלנו היא קודם כל לקיים את המסגרת הקודמת.


מה שאנחנו מבקשים נראה אלמנטרי. יש לנו דרישות מעבר לזה כי יש הוצאות חדשות. ברור שיש לכבד מה שסוכם לפני שנה.
היו"ר יעקב ליצמן
מה היה ההסכם ב-68'?
ערן הלפרין
שהקופה תפעיל. לא הייתה התייחסות.
צבי אפשטיין
אני לא מצאתי הסכם כתוב, אבל בכתובים מופיע - אם קוראים התכתבויות של שנת 68', יש הסכמה לפחות בעל פה שחייבת להיות השתתפות ממשלה כבר מ- 68'.
היו"ר יעקב ליצמן
מי שילם לכם?
ערן הלפרין
נאמר שאם שני הצדדים לא יגיעו להכרעה - -
היו"ר יעקב ליצמן
ב- 2004 מי שילם? אתה אומר שכל שנה יש גירעון של 28 מיליון שקל לתפעול בית חולים, מי שילם את זה לפני שנה?
צבי אפשטיין
משרד הבריאות.
ערן הלפרין
בשנת 2004 משרד הבריאות העביר כ- 16.5 מיליון שקל בהתאם לסיכומים. הקופה הוסיפה ממקורותיה - יש בעיה עם זה, כי הקופה ממומנת כמו כל קופה אחרת, אף אחד לא מכיר שיש יוספטל ועוד כמה בתי חולים, ואנחנו משלישים כסף במקומות שבהם יש גירעונות כדי לכסות כמו ביוספטל. ביוספטל, מעבר למה שהאוצר העביר, מעבירים כסף ממקורות חוק בריאות - לדעתי עבירה על החוק כדי לתחזק את בית החולים- -
היו"ר יעקב ליצמן
אתם אומרים שאם האוצר יעביר, גם אתם תעבירו.
ערן הלפרין
כן. זה היה ההסכם. אני חושב שאי-אפשר כל שנה את הריטואל הזה. זה מתיש את העובדים. אם רוצים להביא עוד בעל מקצוע, אנשים חושבים פעמיים אם לרדת לעבוד באילת. אף אחד לא רוצה ללכת למקום עבודה שכל שנה יש בעיה. זה מחיר שלא רואים בדף החשבון, אבל יש תוצאה ארוכת טווח הרסנית.
צבי אפשטיין
גם על העיר, גם על התושבים, גם על התיירות.
היו"ר יעקב ליצמן
אילנה, בבקשה.
אילנה כהן
אני רוצה לפנות לאוצר. כל שעה יש דיון אחר על דבר אחר במערכת הבריאות. לגיטימי שיבוא האוצר. יודעים שזה בית-חולים קטן, יודעים את המיקום שלו ויודעים מהו הגירעון. הגירעון יכול להיות עוד מיליון, פחות מיליון. מישהו צריך פעם אחת ולתמיד – אף על פי שכותבים והסכמים לא מכבדים. למה צריך את זה כל שנה? הרי הסכומים ידועים פחות או יותר, אז או שתחליטו לסגור את בית-החולים – זה לגיטימי; תבואו ותגידו שאין לכם צורך בבית-חולים כי עוסקים בתקציב, לא עוסקים בחולים- -
היו"ר יעקב ליצמן
אילנה, הנושא בא לסדר היום.
אילנה כהן
אבל הוא יעלה שוב בשנה הבאה.
היו"ר יעקב ליצמן
אז אולי יהיה יושב-ראש אחר.

אילנה, הבעיה נפתרה בסך-הכול.
אברהם בייגה שוחט
אותי מעניין לשמוע מהאוצר למה נוצרה הבעיה, מי לא עמד בהסכם, ואיך נראה הפתרון בעתיד? האוצר ידבר קודם כל. כל אחד מבין שצריך בית חולים באילת וכל אחד מבין שזה לא צריך להיות על חשבון קופת חולים.
רביב סובל
בשנה שעברה נעשתה בדיקה לגבי תפקודו של בית החולים, הוצאותיו, הכנסותיו בידי רואה החשבון קובי גינזבורג. הסיכום היה שמשרד הבריאות ומשרד האוצר יעבירו לבית חולים תמיכה.
היו"ר יעקב ליצמן
כמה?
רביב סובל
סביב 17 מיליון שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
לפני שנה היה סיכום על 17 מיליון שקל. למה צריך השנה דיון?
רביב סובל
התמיכה נקבעה במסגרת הסכם הייצוב של הקופה. בחודשים האחרונים מתקיים משא ומתן לגבי הסכם הייצוב של הקופה. עד לרגע זה ההסכם לא נחתם. הדרישה של משרד האוצר הייתה שהנושא יוסדר במסגרת ההסכם, ואתמול בערב סוכם עם הקופה שבשלב זה תינתן מקדמה של 11 מיליון שקל - -
היו"ר יעקב ליצמן
אילנה שאלה אותך חשובה לדיון הזה: למה כל שנה צריך את הדיון הזה?
אברהם בייגה שוחט
הוא נתן לך תשובה; הוא אמר שכרכו במערכת היחסים בין הקופה לבין משרד האוצר.
אילנה כהן
תמיד זה כך במערכת הבריאות.
אברהם בייגה שוחט
תאמיני לי שאני יודע מה יש ומה אין. יש לכם מערכת יחסים עם קופת חולים ויש אי הסכמות וצריך להגיע להסכם. אילת לא יכולה להיות בת ערובה. תוציאו את זה החוצה ותנו את הכסף.
רביב סובל
אני מסכים. לא הפכנו אילת לבת ערובה.
היו"ר יעקב ליצמן
זה דבר אחד שאני לא מסכים. אם הייתה הסכמה לפני שנה להעביר כל שנה 17 מיליון שקל, זה אחרי בדיקה שלכם, זה מה שנאמר לי ולא חלקת על זה. אין שום סיבה בעולם שיצטרכו להגיע לשלטונות כל בתי החולים, רק יוספטל, ולהשיג כסף.
רביב סובל
יש מערכת יחסים בין קופת החולים- -
היו"ר יעקב ליצמן
זאת אומרת שמכיוון שרצית לדפוק קופת חולים כללית, אמרת שלא תשלמו להם את הכסף הזה.
רביב סובל
ממש לא. יש מערכת יחסים עם הקופה. יש הסדר לשלוש שנים, לא לשנה אחת, שמסדיר את מכלול היחסים של הממשלה עם שירותי בריאות כללית בהתאם לקריטריונים. התמיכה בקופות החולים מותנית בחתימה על הסכם ייצוב וביקשנו להשלים את ההסכם. אתמול סוכם שהקופה והממשלה ייכנסו למשא ומתן אינטנסיבי במטרה לסכם את ההסכם הזה עד נובמבר. בינתיים הוסכם לתת מקדמה של 11 מיליון שקל על חשבון ההסכם כדי שתושבי אילת לא יהיו בני ערובה לסיכום בין הממשלה לקופת חולים.
אברהם בייגה שוחט
לרעיון הגאוני הזה הגעתם רק אחרי שביתה והפגנות, ואנחנו עכשיו בסוף ספטמבר.
אילנה כהן
כך זה תמיד.
איוב קרא
זאת פעם שנייה שבוועדת הכספים עולה הנושא של בית חולים אילת. כל פעם זה חוזר על עצמו. הניסיון להביא למצב שחיי בני אדם באזור כה מיוחד יהיו ערובה להתנהלות ממשלתית לא ראויה; אני מתקומם שיש חשיבה לפגוע בבית חולים יוספטל. זה לא רק בית חולים, זה חיי בני אדם. אולי 30% מציבור ישראל מסתובב באזור הזה, ואין בית חולים אחר. יש שירותים שגם המדינה מחייבת לתת. אתם לא יכולים לפגוע בנכס כה אסטרטגי אמיתי באזור שומם שאנשים לא מתים להיות שם, ואתם מדכאים אותם. לכן, אדוני היושב ראש, אנחנו צריכים להתאחד, כמו בעבר כדי שהדבר הזה לא יקרה בתוך העיר אילת, כי היא גם כך נפגעת בהרבה נושאים. צריך לתת הדעת על כך.
דניאל בנלולו
אדוני היושב ראש, אני מתנצל, לא ידעתי שהתחילו את הישיבה, ואני ביקשתי את הדיון. יש פה בעיה אחת: לאחר שעשינו כל הבדיקות האפשרויות בוועדת המשנה, שבה כיהנתי בתור יושב ראש הוועדה התקבלו מספר החלטות. ראשית, התקבלה החלטה שבית חולים יוספטל שונה מכל בתי החולים בארץ, ובתוך קופת חולים הכללית. דבר שני, ההפרש, הדלתא של הכסף שמגיע להם נוצר מכיוון שהם נמצאים איפה שהם נמצאים, ובגלל הבעיה של הרופאים שצריכים להגיע למקום הזה, לכן קבעו לתת להם הדלתה. לכן, אדוני היושב ראש, אני כועס גם על קופת חולים כללית וגם על האוצר. שניהם מחזיקים את יוספטל כבן ערובה, כבן חורג לכל בית חולים אחר במדינת ישראל. כאשר קופת חולים כללית רוצה לאיים על האוצר או על כל דבר אחר, יש לה דבר אחד ביד - בית חולים יוספטל. היא יודעת שברגע שתאיים על סגירתו, כולם ירימו גבה. קופת חולים כללית, לא רוצים בית חולים? תצאו משם. תפסיקו לאיים על העובדים, תפסיקו לאיים על העיר הזאת. כל המדינה צריכה לבקר שם. באים שם בחגים, כל פעם יש איומים מצדכם. מספיק עם זה. לא בשביל 17 מיליון תשתקו את המדינה.
ערן הלפרין
28 מיליון.
דניאל בנלולו
לא משנה. תשתק את כל שאר בתי החולים, לא יוספטל שאי-אפשר בלעדיו.
נועז ברניר
מקבלים את המלצתך, מוכנים להעביר אותו כל רגע לאחריות המדינה. זה הפך כלי ניגוח נגדנו.
דניאל בנלולו
תפסיקו לאיים. כל חודשיים מנגחים את בית החולים הזה. האוצר צריך להעביר את הכסף בלי שום תנאים. לא מעניין אותי מה קורה בין קופת חולים כללית לבין האוצר.
קריאה
למה אתה צועק?
דניאל בנלולו
זה מרגיז אותי. כל שלושה חודשים אנחנו יושבים פה כדי לפתור בעיה כזאת או אחרת. נועז, זה לא נגדך, אלא נגד הקופה. אדוני היושב ראש, בוועדה הקודמת נלחמנו כדי שיבינו שבית חולים יוספטל צריך לקבל יותר סיוע מכל שאר בתי החולים. הגיעו להסכם, אבל אומרים שבסוף השנה האוצר יתקזז עם קופת חולים כללית. אין בעיה, אבל לא צריך שכל חודשיים קופת חולים כללית תבוא ותאיים על בית החולים.
היו"ר יעקב ליצמן
קופת חולים אמרה שמצידה היא מוכנה להעביר. אתה רוצה?
דניאל בנלולו
אין בעיה, תעבירו את זה. תביאו את זה פה לשולחן, נמצא פתרון. אם נגמור עם יוספטל, ירצו לוותר על כל שאר בתי החולים.
היו"ר יעקב ליצמן
אל תגיד את זה, לא חייבים לוותר.
אילנה כהן
לגבי האוצר לא משנה אם הקופה או הממשלה, הכסף צריך לעבור. גם אם יהיה בית חולים ממשלתי או עירוני, הם יגידו תיקחו מפה ומפה, העיקר שהם לא ישלמו.
דניאל בנלולו
אדוני היושב ראש צריך לחלק את הבעיה לשניים: ראשית, אם אנחנו רוצים לוותר על בית החולים, זאת בעיה אחת. אז אפשר לשבת סביב שולחן ולסיים את הפרשה; שנית, האוצר צריך להעביר את הכסף מיידית לקופת חולים כללית.
אילנה כהן
לבית החולים.
נועז ברניר
אני מודה לח"כ בנלולו על עבודתה של ועדת המשנה בראשותו שקבעה שצריך להעביר 17 מיליון שקל לאילת, לא לכללית, זה לא צורך של הכללית. זה 7 חודשים הכללית מבקשת לקבל את הכסף, אף אחד לא רצה להדליק מדורות. אותו כסף שאתה קבעת, קבעת שהכללית תשתתף לפחות ב- 7 מיליוני שקלים; אנחנו משתתפים בלמעלה מזה, ב- 11 מיליון.

מה שרביב אמר כאן - אם הקשבתם טוב - באופן ברור באותם דיונים על הסכם תלת-שנתי, שאנחנו הכללית לא תקבל מה שמקבלות קופות אחרות במסגרת ההסכמים כי מקבלת כסף עבור יוספטל. יוסטפל עבר כלי ניגוח, כל הזמן מנגחים את הכללית ביוספטל. לא יכול להיות שמבוטח כללית יקבל פחות כי אנחנו מחזיקים את בית חולים יוספטל. אני פונה ואומר למדינה: המצב הזה לא יכול להימשך. אם הממשלה לא יכולה להבטיח כסף לבית חולים באילת, שתיקח אותו לאחריותה, כמו בית החולים בצפת, בפוריה, ואת כל בתי החולים הפריפריאליים במאות מיליוני שקלים, לא 17 מיליון.
דניאל בנלולו
כאשר קיבלנו ההחלטה נאמר שהאוצר עם קופת חולים כללית מתקזזים בהכנסות והוצאות בסיום השנה.
אברהם בייגה שוחט
השאלה אם בתוך מערך התשלומים שמגיע לקופת חולים, או לוקחים ממקום אחר. אני חבר קופת חולים, לא רוצה שיקחו ממני 17 מיליון שקל כדי לממן את אילת.
אילנה כהן
זה מה שהאוצר עושה.
אברהם בייגה שוחט
שהמדינה תיקח את בית החולים.
ניסן סלומינסקי
אם היה הסדר עם האוצר, והאוצר בדק מה הגירעון והגיע להסדר. הם טוענים שיש להם גירעון של 28 מיליון. האוצר בדק, אני לא יודע אם הוא טוען שהגירעון רק 18 מיליון, או שהאוצר הכיר בגירעון הזה ואמר: אנחנו מתחלקים – האוצר מעביר 18 מיליון ואתם, קופת חולים הכללית, תעבירו את ה-10 מיליון וכך מכסים. לא יודע מה היה ההסכם. אם זה היה ההסכם - אם הכללית העבירה החלק שלה, האוצר צריך להעביר את הכסף שלו. אני לא מבין איפה בדיוק הבעיה. אם הבנתי נכון את דבריו של נציג האוצר, האוצר טען : אני לא אעביר את הכסף לפני שאתם, הקופה, תעבירו את הכסף שלכם.
אברהם בייגה שוחט
לא, את החלק שלהם הם מעבירים כי אחרת בית החולים היה נסגר קודם.
רביב סובל
אין הפרדה בין קופת חולים, הקהילה, העיר – כולם גוף כלכלי אחד, אין שום הפרדות, ואין מושג כזה שהם מעבירים ואנחנו משלמים. נעשתה בדיקה של רואה חשבון שבדק האם בית החולים לא יכול להתייעל ולהפחית מהוצאותיו.
ניסן סלומינסקי
מה הגירעון שהכרתם?
רביב סובל
כ- 17 מיליון שקל. זה הגירעון שרואה החשבון שמונה בידי משרד הבריאות קבע שאי-אפשר להתייעל.
ניסן סלומינסקי
הגירעון שאתם טוענים שקיים הוא רק 17 מיליון, לא 28 מיליון, את כולו אתם האוצר מכסים?
דניאל בנלולו
ד"ר אפשטיין, במה להתייעל? לסגור מחלקות? זה נקרא להתייעל? לסגור מחלקות? עם כל הכבוד - -
היו"ר יעקב ליצמן
אני קיימתי את הדיון, לפי בקשת ח"כ בנלולו, כאשר הייתה שביתה, הם הסתדרו אתמול.
דניאל בנלולו
לא הסתדרו.
היו"ר יעקב ליצמן
תנו לי, אני יודע מה סיכמו. תשמעו עוד שתי דקות, תבינו שאני לא חולק עליכם.
ניסן סלומינסקי
מה סיכמו?
היו"ר יעקב ליצמן
החליטו על מקדמה. אני רוצה לקיים דיון על היחסים של בית החולים בעוד כמה שבועות, לא היום. זה דיון יותר ארוך ורציני. לכן החלטתי לקיים את הדיון כאשר הייתה בעיה של שביתה. אין שביתה, לא בוער הדיון, אפשר לדחות שלושה-ארבעה שבועות.
דניאל בנלולו
מבקש להעלות הצעה: אין לי בעיה שנחלק את הבעיה לשניים: כרגע עברה מקדמה. הייתה פה החלטה ואפשר להוציא פרוטוקולים.
יעקב ליצמן
אפשר לדחות את תהליך הדיון היום ל- 4 שבועות.
דניאל בנלולו
אין לי בעיה. לא יכולים לומר כאן שבהחלטה הקודמת שהם קיבלו את ה- 17.6 זה בתנאי אחד: לא מקצצים, לא מתייעלים – להפך: מחפשים איך לשדרג את בית החולים. לכן אני מבקש: אפשר לדחות את הדיון הזה לעוד חודש, ובשלב זה לא עושים שום דבר; לא סוגרים מחלקות, לא מפטרים עובדים, לא מקצצים – שום דבר. זה הסיכום שהיה.
אהוד רצאבי
אני מוכרח להגיד לך שאני הרבה יותר רגוע עכשיו. כשהייתי בחוץ והדלת הייתה סגורה שמעתי צעקות ופחדתי שאתם מדברים על ועדת בכר, על הלוואות הבנקים. אני מבין שהכול רגוע ואפשר למחוק את כל העבר.

יש דבר שנדמה לי שצריך להיות בדיון הרבה יותר רחב בוועדת הכספים – מעמדה של העיר אילת. התחילו בזה לפני שנה בנושא מע"מ באילת, אחר-כך קיצוצים אחרים בעלויות של עובדים, עכשיו מגיעים לבית החולים. עניין בית החולים יוספטל כבר עלה מאז שאני כאן 3 פעמים לפחות. הגיע הזמן שנשב פעם אחת ברצינות ונראה מה מעמדה של העיר אילת; האם העיר אילת חשובה לנו – כן או לא. אם היא לא חשובה, תבטל את בית החולים, תסגור את העיר, תיקח את האנשים ותנייד אותם. אם היא כן חשובה, לא יכול להיות מצב שיושבים בנקודה הדרומית והרחוקה ביותר אנשים ומישהו שיש לו בעיה צריך לנסוע כמה מאות קילומטרים. זה הדבר העקרוני. אנחנו יכולים לטפל בנקודה, אבל הנקודה הזאת תעלה כל פעם מחדש כיוון שלמישהו יש איזה רעיון יצירתי.
חיים אורון
אני יודע שהיו פה הרבה בחלטות שעל-פי שני עדים ייפול דבר- -
יעקב ליצמן
יקום דבר.
חיים אורון
יש פה שני עדים: אני הייתי גזבר ההסתדרות, ונועז היה איש האוצר. היה קרב גדול בהסכם ההבראה של קופת חולים על בית חולים יוספטל. בהסכם ההבראה של קופת חולים שאני חתום עליו מצד אחד היה גם שר אוצר, בייגה שוחט, אבל הוא לא ישב בישיבות האלה. שי טלמון היה באגף התקציבים. היה הסכם הבאה, היה ברור שיוספטל לא בתוך הסיפור. היו אין-סוף ויכוחים, כולל הוויכוח שזה עובר מהקהילה, ויש הסטה של כספים שאי-אפשר לבדוק. האמירה של קופת חולים, שאני ייצגתי על תקן מי שצריך לשלם את הכסף – כי כל מה שקופת-חולים לא שילמה ההסתדרות שילמה. היה דיבור על עשרות רבות של מיליוני שקלים, שאמרו שיוספטל הוא לא באחריות ההסתדרות. זה היה כסף שההסתדרות שילמה. הוויכוח נמשך מאז ועד היום ומתגלגל בכל מיני צורות. אני שומע מה אומרים פה, הוא היה בצד השני. הוא אמר: לא מקבלים את העניין שיש פה משהו יוצא דופן, כי אמרו: בית חולים באילת יוצא דופן.

הבעיה היא שהזיכרון הוא לא מה שהיה פעם, אבל בכל זאת, כנראה, מדובר בסיטואציה מאוד ספציפית שהייתה מונחת על השולחן מאז שנעשתה כל התוכנית הזאת וממשיכה להיות בוויכוח האם זה בית חולים ממלכתי, קחו אותו, תהפכו לממשלתי, שחררו אותנו מאחריות – כל הוויכוחים האלה היו גם אז. אי-אפשר להתחיל את זה כל פעם מנקודה חדשה ולתקוע אותו על 17 או על 16 מיליון שקל או על ההתייעלות. אני מציע שהוועדה תדון מהמקום הזה. אפשר להביא את ההסכם ההוא ולראות שיוספטל מופיע כסעיף נפרד.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת אורון, אני חוזר על מה שאמרתי קודם. אני כבר נתתי הוראה לטמיר שמיד בישיבה הראשונה או השנייה אחרי הפגרה נדון על הנושא הזה עם שר האוצר או ממלא מקום. ראש העיר אילת, בבקשה.
מאיר יצחק הלוי
אני רוצה לומר שני דברים על המצוקה המיידית ועל החשיבה ארוכת הטווח. אני מאוד אוהב את מה שביקשת, לקיים דיון אסטרטגי על בית החולים, אבל אני מבקש לקבל את המלצת חבר הכנסת אהוד רצאבי לקיים דיון אסטרטגי על העיר אילת, שבית החולים מהווה חלק ניכר ממנו. הגיעה העת לקיים דיון על העיר אילת, לאן העיר הזאת הולכת בתור נכס לאומי אסטרטגי של מדינת ישראל. אני לא רוצה להיכנס עכשיו לסוגייה הזאת.

קיבלתי אתמול עדכון ממשרד האוצר, ואני לא מבין כמוך שהסוגייה נפתרה. נתנו מענה זמני כדי להשתיק אותנו. יש הנחיה ברורה של הנהלת קופת חולים שמשתמשת בנו ככלי מצוין כדי לעצור שירותים רפואיים לתושבי אילת - -
היו"ר יעקב ליצמן
היא תעשה את זה אותו דבר, כי גם אני הייתי עושה.
מאיר יצחק-הלוי
יש הנחיה לעצור שירותים
יעקב ליצמן
למה לשקר?
נועז ברניר
אחרי הסיכום אתמול, זה ירד.
היו"ר יעקב ליצמן
למה זה לא שייך לדיון הבא?
מאיר יצחק-הלוי
נסעתי 400 קילומטר, אבוא שוב. אם תצא מפה אמירה ברורה שאותה סנקציה שקבעו זאב ואנשיו שעוצרים את כל ההחלטות ובית החולים נכנס לרוטינה של עבודה- -
היו"ר יעקב ליצמן
זה מה שאמרו. דני בנלולו שאל קודם, ורביב סובל אמר קודם.
ניסן סלומינסקי
בינתיים חוזר לרוטינה רגילה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבטיח לך עד הדיון הבא, חודש ימים, לא יהיה כלום.
רביב סובל
לא רק בינתיים.
מאיר יצחק-הלוי
כרגע בית חולים יוסטפל נמצא תחת תוכנית שמאיימת היום על חייו גם בקטע של תוכנית ההבראה שמדבר עליה ד"ר צבי אפשטיין. אנחנו מבקשים לעצור כל מהלך של צמצומים עד שהנושא ייגמר.
היו"ר יעקב ליצמן
רביב ונועז אמרו שלא רק שבינתיים לא יעשו כלום, אלא זה נשאר כפי שהיה. הוא אמר את זה כרגע לי, ואני אומר לפרוטוקול. לכן בקשתך בכלל – עד הדיון.
בנימין אלון
כדאי שיחזרו על זה.
מאיר יצחק-הלוי
אני לא רוצה להתחכם: למילה "כפי שהיה" יש לה פרשנות. אני מבקש לזכור את הפרשנות של "כפי שהיה".
יעקב ליצמן
אז אתה חוזר לישיבה.
מאיר יצחק-הלוי
אני חוזר.


דבר שני שאני רוצה לבקש, מיקומו של בית החולים יוספטל הוא מיקום שמבחינה אסטרטגית אי-אפשר להתעלם ממנו. לפני שנה היה מגה פיגוע 10 קילומטר מיוסטפל, ובית החולים הזה נתן את התשובה. הוא הכניס לתוכו למעלה מ-200 פצועים - -
היו"ר יעקב ליצמן
אני חולק עליך. אני לא חושב שחיוניותו של בית חולים היא דווקא בגלל הפיגוע, אלא יש בעיות יום-יום.
מאיר יצחק-הלוי
בוודאי, אבל זה מחזק
איוב קרא
לא יהיו פיגועים, הולכים להסכם ז'נבה.
מאיר יצחק-הלוי
אבל בית החולים הזה נותן לנו יתרון כי הוא נמצא בשטח של 12% מכלל מדינת ישראל, זה בית החולים היחיד שיש. לא עולה על הדעת שילד בן 7 חולה בסרטן ילך לקבל טיפול אונקולוגי באוטובוס בבית חולים סורוקה. אנחנו לא יכולים להיות בני ערובה.
חיים אורון
סורוקה סתום לגמרי.
מאיר יצחק-הלוי
לכן לא מקבלים אותנו שם. לכן אני מבקש שהדיון על יוספטל יהיה דיון אסטרטגי. אני מציע שייבנה חוק שנקרא חוק יוספטל כדי שתושבי אילת - -למה אתה צוחק, רביב?
היו"ר יעקב ליצמן
אני אגיד לך למה הוא צוחק. כי יש חוק שלאשדוד יהיה בית חולים, אבל אין בית חולים.
קריאות
- - -
דני בנלולו
יש לי חדשות בשבילכם, ב- 2006 יהיה בית חולים באשדוד.
פרוספר בן-חמו
זאת פעם ראשונה שארגון יוצא למאבק למען תושבי מדינת ישראל. מפאת כבודו, הפסקנו את השביתה להיום כי חבר הכנסת בנלולו שזימן את הדיון ביקש מאתנו להפסיק את השביתה, וכך עשינו. אבל כשאני שומע כאן שהכל יישאר כמו שמדברים, שלא נתבלבל. כי מה שהנהלת קופת חולים עושה – וכבוד ראש העיר תקשיב טוב – היא מייבשת את בית החולים הזה. אני מציע לחברי הכנסת, שירדו ליוספטל. אני בטוח ומשוכנע שאחרי סיור שם אף אחד מכם לא היה מוכן להיות שם יום אחד אפילו. לא לנופש, ולא לגור שם, ואנחנו כבר שבעים מהבטחות. כל חודש או כל חודשיים הופכים את בית חולים יוספטל לבן ערובה. באנו לכאן כל העובדים, כל עובדי שירותי בריאות כללית, 30 אלף עובדים, לא נירתע ולא נפסיק עד שלא נקבל את ההבטחה שקיבלנו, שהכסף יעבור ליוספטל. שהנהלת קופת חולים לא תאיים על יוספטל, אנחנו לא מדברים על תוספת שכר, אלא לתת שירות לאזרחי מדינת ישראל, לתושבי אילת, לא פחות מאשר במרכז הארץ. אני שומע את טענות קופת החולים: תיקחו ממני בית חולים, אל תיקחו ממני את בית החולים.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה לא יכול להכריח להכריח אותו- -
פרוספר בן-חמו
אני לא מכריח, אני גם לא מכריח אותו שיהיה מנכ"ל קופת חולים. מחר הוא יעשה את זה לבית חולים אחר.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה לא יכול להכריח להחזיק בית חולים בגירעון.
פרוספר בן-חמו
כבוד אדוני היושב ראש, כשאנחנו באנו לכאן ביקשו מאתנו תוכנית הבראה, ונתנו תוכנית הבראה, צימצמנו ועשינו הכול. לא יכול להיות היום מצב שאומרים שאין כסף. לא יכול להיות מצב שמוצאים כל שני וחמישי את בית חולים יוספטל תחת איום או תחת כותרת וכל אחד מגלגל אותו למישהו אחר. ארגון העובדים הגיע לכאן מכיוון שאנחנו לא רוצים לפגוע לא באזרחי מדינת ישראל ולא במבוטחי מדינת ישראל, אנחנו רוצים לתת את השירות. אני מבקש כאן שלא יהיה ייבוש של בית החולים. אנחנו לא מדברים על 17 מיליון. 17 מיליון שקל הוא רק החמצן הראשוני. צריך לדאוג לשדרוגו של בית החולים ולתת לו מעמד עצמאי. לא יכול להיות טייס אוטומטי מבית חולים מאיר שינהל אותו.


אני פונה לכל חברי הכנסת ומברך אותך על הדיון שאתה מזמן. צריך להיות מודגש בדיון שהוא מדבר על שדרוג מעמדו של בית החולים. לא יכול להיות בית חולים שינוהל בשלט רחוק. אני מבקש מכל מקבלי ההחלטות כאן, אנא מכם אל תיתנו לשחק בחיי אדם; אל תיתנו לאף אחד להפוך חיי אדם להפקר. כדי שבאמת פעם אחת ולתמיד יהיה שקט תעשייתי במערכת הבריאות – אני כל כך חושש ממקדמות; צריכה להתקבל החלטה להעביר את כל 17 מיליון השקלים לטובת בית חולם יוספטל ולא בחשבון השוטף, כי יודעים מה קורה בחשבון השוטף.
יעקב ליצמן
תודה רבה אדוני.
דניאל בנלולו
רוצה לבקש משהו. התקבלה החלטה בוועדת המשנה שבה הייתי היושב ראש שמשדרגים את בית החולים הזה כאשר מעבירים אליו 17.6 מיליון ₪. אני שומע מהנהלת קופת חולים - שהולכים לייבש, כמו שאמר יושב ראש הוועד.
פרוספר בן-חמו
כבר מייבשים.
דניאל בנלולו
לפני שבוע הייתי באילת ושמעתי את הצרות ואת הבעיות. תראו, מתקרבים החגים, יורדים מאות אלפי תיירים לעיר הזאת. אני מבקש שמהנהלת בית החולים כרגע תצא הצהרה שלא עושים שום דבר בבית החולים עד אשר לא מסיימים פה את הדיון בוועדת הכספים, אלא להפך: מחזירים את כל מה שהיה ונותנים כל מה שמגיע לבית החולים הזה, לא סוגרים שום מחלקה, לא מפטרים אף עובד. שמעתי נימה של מנהל בית החולים שהוא כן מתכוון לעשות שינויים וסגירת מחלקות. אני מבקש שהנהלת בית החולים וגם הנהלת קופת חולים כללית תצהיר שתעביר את מלוא הכסף.
עוד דבר
אין בית חולים בעולם כולו שהוא לא גירעוני; אין בית חולים שמרוויח כסף. לכן בואו לא נחפש כאן אם בית החולים ירוויח כסף או לא.


לסיום, אני רוצה לתת בשורה לתושבי אילת, ואני מודיע גם לראש העיר ולחברים: הייתה לי שיחה הבוקר עם משנה מנכ"ל ביטוח לאומי. הוא אמר: "אתם הולכים להעלות את נושא בית החולים, תעלה עוד נושא היום. אני מתכוון לעשות ועדות רפואיות של ביטוח רפואי באילת, אשמח מאוד לסייע לקופת החולים הכללית, לשכור מהם את המבנה, לשים שם את כל הוועדות ולנהל שם הכול יחד עם הרופאים. הרופאים ירוויחו עוד כמה גרושים". בואו נתקדם עם הנושא של בית החולים, ניתן את מה שמגיע לו, יעשו שם גם ועדות רפואיות ומקווה שהכל יגיע למקומו בשלום.
יורם בלשר
לבית החולים הזה יש מעמד מיוחד בין בתי החולים במדינת ישראל. הוא בית חולים שנמצא באזור מבודד, הוא מספק שירות למאות אלפי תיירים מחו"ל והארץ, ולכן הוא חייב להיות אקס-טריטוריאלי לכל בתי החולים האחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
על זה אין עוררין.
יורם בלשר
אני מתכוון שהתקציבים והתפעול של בית החולים חייבים להיות עצמאיים ומנותקים מכל דבר אחר.
דניאל בנלולו
תהיה שורה צבועה.
צבי אפשטיין
לקראת החגים אנחנו עורכים הכנות בבית החולים, אנחנו לא סוגרים, והוא יעבוד כתקנו.
דני בנלולו
גם הקרדיולוגיה?
צבי אפשטיין
מה שהיה יעבוד, מתכוננים ברצינות לחגים, עברנו הדרכות והכנות.
היו"ר יעקב ליצמן
חוזר על מה שסיכמתי קודם. שמחנו לשמוע שבסך הכל השחרור הראשון ישנו. כולם חוזרים לעבודה. בעזרת השם אני מתכוון שתוך חודש ימים נדבר על כל היחסים בין האוצר לבין קופת חולים בנוגע לאילת וגם בנוגע לבית החולים. אז נדון על הכול. בינתיים בית החולים – בהסכמת האוצר – לא יעשו שום שינויים עד הדיון שלנו בעוד חודש. תודה רבה.
דניאל בנלולו
שהנהלת קופת חולים כללית יגידו משהו לפרוטוקול.

תיקון טעות
היו"ר יעקב ליצמן
תיקון טעות בחוק הגברת התחרות (תיקוני חקיקה), חוק הפיקוח על שירותים פיננסים, מסוג שיווק פנסיוני. מכתב של יושב ראש הכנסת אליי, טעויות טכניות. מי בעד? מי נגד? אושר.

הישיבה ננעלה

קוד המקור של הנתונים