פרוטוקול

 
הצגת תקציב 2006

5
ועדת הכספים
27.9.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
שהתקיימה ביום שלישי כ"ג באלול התשס"ה (27 בספטמבר 2005) בשעה 10:00
סדר היום
הצגת תקציב 2006.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר
חיים אורון
בנימין אלון
רוני בריזון
דני יתום
חיים כץ
ניסן סלומינסקי
אהוד רצאבי
אברהם בייגה שוחט

משה גפני
מוזמנים
קובי הבר - הממונה על התקציבים
יוסי גורדון - אגף התקציבים, משרד האוצר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
יועצת משפטית
אפרת קוצ'ינסקי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


הצגת תקציב 2006
היו"ר יעקב ליצמן
סוכם אצל יו"ר הכנסת שאנחנו נקיים דיון באמצע ספטמבר על עקרונות התקציב. אני שמח לקיים את זה. קיבלתי מכתב מקובי, נתתי תשובה. קובי, הבמה שלך.
קובי הבר
אני אנסה לעשות מצגת שתכלול שילוב של תמונת המקרו כפי שאנחנו רואים אותה השנה ולשנה הבאה, גם את התקציב כפי שעבר בממשלה בתחילת חודש אוגוסט, כולל הצד של המספרים והצד של סדרי עדיפויות ושינויים מבניים. אני מציע שאעשה את זה בקיצור ושאלות בסוף, אלא אם היושב ראש רוצה אחרת.
שיעורי הצמיחה
אנחנו מניחים שב- 2005 נגמור משהו שמתקרב ל- 4-4.5 אחוז, אולי יותר קרוב ל- 4.5%. התחזית המקורית שבנינו עליה את התקציב הייתה 3.8%, אז אנחנו סביב 4 אחוז. היו כאלה שהעריכו שיהיה פחות. ברבעון הראשון הסטטיסטיקה הייתה יותר חלשה, ועכשיו הפרמטרים שפורסמו לגבי הרבעון השני היו טובים. יש עלייה יחסית גבוהה של תוצר עסקי, עלייה בצריכה הפרטית. ההינתקות עברה בסדר מבחינת הכלכלה, על התקציב יש שקף בנפרד. אותן חששות שהיו כשבנינו במהלך תחילת השנה - כבר לא קיימים יחסית לגבי 2005.

לגבי 2006, התחזית שלנו סביב 4%, 3.9%. ברור שזה אומדן שעל בסיסו בנינו את התקציב. אני לא חותם שלא יכול להיות קצת יותר גבוה, אבל מכיוון שזה יכול להיות גם יותר נמוך, אנחנו נשארים בתחזית של כ- 4%. זאת אותה תחזית שכאשר עשינו מהלך בחודש יוני אמרנו אותה, ואני שמח מאוד שהחלק הזה של התחזית מתממש, ואין לנו חשיפה בנושא הזה.

הצמיחה לנפש היא פונקציה של התוצר חלקי מספר התושבים; יש גידול של 1.6-1.7 באוכלוסייה, ואת 2005 נגמור ב-2.7%, והתחזית של 2006 היא כרגע 2.2%.
רוני בריזון
איפה התוצר לנפש?
קובי הבר
דיברתי על התוצר לנפש.
אהוד רצאבי
לא בהשוואה בינלאומית, לפני כן היו לך מספרים בארץ.
קובי הבר
המספרים בארץ הם באחוזים. אני לא רוצה לחזור על המשבר של 2001-2002, אנחנו כבר מכירים את זה. צריך לראות שגם את שנת 2004, שנגמרה בצמיחה של 4.4%, את 2005 נגמור ב-4%, בין 4.3%-4.5%. יש יותר אופטימיים. אנחנו נגמור במונחים של תוצר נפש בסביבות 2.7%. שנת 2006 זה כרגע לא היעד שלנו, אלא אומדן, הנחת העבודה שלנו. כשאתה עושה הנחת עבודה לתקציב, צריך לקחת את קו האמצע של התחזית, אתה לא יכול להיות בצד האופטימי, ולא בצד הפסימי כי יש השלכות כבדות על התקציב. השקף הבא הוא עדיין נתוני 2003 כי זאת השוואה בינלאומית. בשקף הזה יש מטרה אחת להציג: אנחנו נמצאים כ-30% פחות מהמוצע של OECD, ואם השתפרנו אנחנו עדיין נמוכים ממדינות המערב שאליהן רוצים להידמות.
רוני בריזון
למה?
קובי הבר
כל המצגת מסבירה למה. יש משמעות שצריך לקחת בחשבון: במשוקלל כוח קנייה מתקרבים ל-22 אלף; במונחים נומינליים – זה באזור 17 אלף. יש לשקף הזה משמעות אחת, ופה אני אומר כל הזמן - כשיש עוגה שקטנה ב-30%, אתה לא יכול לחלק הוצאות כמו במדינות אחרות. בכוונה אני לא שם את הביטחון בזה, ואני מוכן לקבל שיש פער בינינו לבין מדינות אחרות בסוגיית הביטחון.
דני יתום
למה אתה מתכוון כשאתה אומר שיש עוגה קטנה ב- 30%?
קובי הבר
התוצר שלנו קטן ב- 30%, אז אי-אפשר לתת סל בריאות וחוקים חברתיים כמו בסקנדינביה או חינוך כמו באירופה. זה המסר היחיד של השקף. זה אומר שיש לנו יעד לצמצם הפער, ושנית, צריך להבין שהעוגה יותר קטנה. בביטחון – שאני שם בצד – אחרי שאני מנכה מטבע חוץ אמריקני לסיוע, אנחנו ב-7%-7.5% הוצאה לביטחון סביב התוצר; באירופה ומדינות ה- OECD סובבים סביב 2% או 3%, אני לא לוקח את גרמניה או את יפן שיש להם אחוז אחד. יש הוצאה עודפת של 5% לביטחון, וכמובן עם האמריקאים זה 7%-8%.

בהוצאה ציבורית נחזור השנה לאזור שנת 2000. עם כל המהלכים הקשים שאנחנו מצליחים לעשות דרך מגבלת ההוצאה, דרך זה שיש צמיחה, אנחנו בקושי חוזרים לשנת 2000. צריך להבין את עומק המשבר שעברנו ב-2001-2002 וביציאה של 2003; גם המצב הביטחוני, גם נפילת ההייטק, גם הירידה בסחר העולמי - שילוב קטלני של וקטורים מאוד קשים, ועכשיו מתחילים לחזור לשנת 2000, אבל בחוב אנחנו עוד רחוקים מזה. השנה בהוצאה נגמור סביב 50, יכול להיות כמה עשיריות פחות או יותר, זה גם פונקציה של איך ייגמר התוצר, ומה יהיה שיעור הביצוע בהוצאה הציבורית. עדיין תראו איפה ממוצע ה-OECD. אני לא רוצה להיכנס לכל הוויכוחים שדיברנו עליהם במצגת של שנה שעברה.
אברהם בייגה שוחט
יש לך גם ממוצע אירופי, או רק OECD?
חיים אורון
האירופי כמו פה, לכן זה לא נמצא פה.
קובי הבר
האירופי יותר נמוך. אני לא חושב שמישהו היה רוצה את המשק הישראלי במצב של איטליה, צרפת, גרמניה, או הולנד עם אפס אחוז צמיחה.
חיים אורון
צפונה יש כמה דוגמאות אחרות.
אברהם בייגה שוחט
אני מוכן שתהיה לנו כלכלה כמו בצרפת.
קריאה
כמו פינלנד.
ניסן סלומינסקי
בפינלנד אין ילודה, אז המכנה לא גדול. מחלקים את המונה באותו מספר.
קובי הבר
עדיין לפחות מבחינת מדיניות הממשלה, אנחנו שואפים להוריד את ההוצאה הציבורית בכאחוז מהתוצר במהלך רב שנתי. אם נצליח להגיע לשנת 2010 זה יהיה סביב 46% של הוצאה ציבורית, ונראה בזה הישג מאוד יפה שמקביל להפחתת המסים ולהגדלת הצמיחה. את זה אפשר לעשות רק כשנהיה תחת תוואי צמיחה באזור 4%. אם נהיה בצמיחה נמוכה, ראינו מה קורה בשנים אחרות – זה עף לנו למעלה ההוצאה הציבורית.
שיעור השתתפות ואבטלה
אני אומר לפעמים בצורה בוטה. מדד האבטלה מאוד חשוב אבל משני לנושא שיעור ההשתתפות. מדברים הרבה פעמים על נושא של בעיית שיעור ההשתתפות. אם מישהו רוצה לשים את האצבע על הבעיה המרכזית במשק או בכלכלה הישראליים, אפשר לראות שאנחנו נמצאים ב- 8%-10% פחות מהממוצע של שיעור ההשתתפות של כוח העבודה. הבעיה המרכזית שלנו היום היא שיעור ההשתתפות. זה משפיע על תחולת העוני, זה משפיע על יכולת הצמיחה, זה משפיע על המיקום שלנו והיכולת שלנו להשיג את היעדים.

נכון שיש הרבה מאוד דברים שאנחנו צריכים לעשות: להשתפר בתחרות, לגמור בהפרטות, צריך לשפר את מערכת החינוך ואת ההשכלה הגבוהה – זאת הנקודה המרכזית ביותר במקרו-כלכלה הישראלית, לטעמי, וגם פה אנחנו יודעים מהו הפילוח, ואנחנו יודעים איפה צריך למקד את הבעיה. אני מקווה שאנחנו נעשה את זה. אנחנו רואים שיפור בשיעור ההשתתפות – יש עלייה של כאחוז. אנחנו מגיעים לרף יחסית גבוה. ב- 1%-2% עוד לא הצלחנו לעשות את הקפיצה הגדולה, אבל הכיוון והמגמה נראים פה היטב. בשיעור האבטלה הייתה ירידת מדרגה מסוימת ברבעון הראשון של 2005. אנחנו רצינו לראות שהנושא הזה מתייצב. אנחנו מעריכים שבשנת 2005 נושא האבטלה יהיה כנראה סביב 9%. אנחנו מניחים לפחות לפי נתוני המגמה, שאם אנחנו מנתחים את דורשי העבודה או תהליכים שקורים אפילו בפיילוטים של ויסקונסין- -
יוסי גורדון
ממרס עד יוני אנחנו באזור של 9.1.
קובי הבר
יכול להיות שנהיה ב-9.1%. אני לא רוצה להיתפס על עשירית אחוז לפה או לשם. נתוני המגמה מראים שכנראה נצליח ברבעון האחרון של 2005, או ב-2006, לרדת מתחת ל-9%. רואים את זה גם בנתוני דורשי העבודה ובפרמטרים אחרים. אם לא יהיו הפתעות, על בסיס מה שמכירים עכשיו – אתם יודעים כמה המשק הישראלי רגיש לאי ודאות או שינויים במצב הביטחוני – אני מקווה שהתמונה תהיה. אף על פי שכולנו מדברים על אבטלה, אני לפחות בתור אגף תקציבים במשרד האוצר מחדד מאוד את המסר של שיעור השתתפות בכוח העבודה – זאת הבעיה של המשק הישראלי.

התמונה של החוב היא מורכבת. אנחנו רואים שאנחנו בתוואי יורד מ- 2002. בשנת 2000 היינו סביב 90%. 7%+ אחוז צמיחה של 2000 מאוד שיפרה את המצב. ב-2001 וב-2002 עברנו קפיצת מדרגה גדולה. מצליחים בתוואי היורד. שנית, ההפרטות: אם תושלם השנה העסקה של בזק שעשינו השבוע וההפרטות של לאומי ודיסקונט הם יאפשרו גיוס הון מאוד נמוך במשק הישראלי ועמידה ביעד הגרעון. אני מקווה שנהיה סביב ה-101, מתחת לזה יהיה אופטימי מדי.
חיים אורון
יש אלטרנטיבה לרדת פחות. ויתרנו עליה.
קובי הבר
יכול להיות שבלי מהלכי המס לא היית מגיע אולי לאותם שיעורי צמיחה.
אברהם בייגה שוחט
אפשר לעשות מינון.
קובי הבר
דבר שני, אפשר לראות שנתוני ההכנסות הן בתוואי המקורי, לפני הפחתות המסים.
קריאה
תן לנו הסבר על שיעור ההשתתפות.
קובי הבר
שיעור ההשתתפות בשפה פשוטה זה כמה אנשים בגיל העבודה עובדים. ברור שכל מי שלא עובד הוא נטל על מישהו אחר במשק הישראלי. אם אנחנו 10% פחות בשיעור השתתפות ממדינות אחרות, זה 250 אלף איש שיכולים לעבוד ולא עובדים, וזה יכול להיות מקביל לעלייה - אמנם חד-פעמית - של כמה מאות אלפי אנשים למדינת ישראל. לא מקביל לצריכה ולכל הדברים שנוגעים לעלייה, אבל זה עירוי חיצוני מאוד חשוב, ובמקרה הזה אפשר לעשות את זה כעירוי פנימי למשק. זה, כמובן, תורם מאוד לצמיחה, תורם כמובן לצדדים החברתיים, לתחולת העוני. אין ספק שהמשק היה נראה אחרת אם היו עוד 10% עובדים. לעומת העולם הבעיה שלנו היא לא עם נשים, אלא עם גברים.
רוני בריזון
איזה גברים? מעניין.
אהוד רצאבי
באיזה שיעור השתתפות אנחנו נמצאים כרגע?
קובי הבר
אנחנו ב-55.4%.
אהוד רצאבי
כולל צבא, נכון? מאיזה גיל?
אברהם בייגה שוחט
יש ירידה לאורך זמן במספר הגברים המשתתפים.
קובי הבר
אנחנו מנטרלים את הנושא של שירות צבאי, שירות חובה.
אהוד רצאבי
מנטרלים?
קובי הבר
יש שיטות מדידה מ-15 עד 65 ו- 25-55 מנוטרל צבא. כך מודדים בעולם.
חיים אורון
הצבא מופחת מאי השתתפות. כאילו שהוא עובד.
קובי הבר
חבר הכנסת אורון צודק. בסטטיסטיקה כדי להגיע להשוואה בין-לאומית אנחנו מנטרלים את הצבא. גם מהמונה וגם מהמכנה. מנטרלים ממספר האנשים בין 15 ל-65.
בני אלון
מה ההגדרה של עובד? מיליארדר שיש לו הון וישן כל היום, עובד או לא עובד?
קריאה
הכסף שלו עובד.
אברהם בייגה שוחט
זה מדד בין-לאומי.
קובי הבר
זה בשוליים של הסטטיסטיקה. במשרד האוצר כאשר אנחנו מדברים על שיעור השתתפות או על חוב אנחנו מתרגמים את זה למונחים כמותיים. היעד שלנו הוא להגיע ב-2010 לשיעור השתתפות שמתקרב ל-60%. אנחנו רוצים להגיע ליעד כמותי שהחוב הציבורי בשנת 2010 לא יעלה על 62%.
חיים אורון
כדי להגיע ל-60% בכל האוכלוסייה, מה שיעור ההשתתפות של נשים וגברים.
קובי הבר
בנשים אנחנו כמו ממוצע ה- OECD. עדיין יש מה להשתפר כי בחלק ממדינות OECD השיעור הוא נמוך. בנשים אנחנו בערך כמו בממוצע העולמי, ובגברים אנחנו בשיעור נמוך וצריך להשתפר בשניהם.
אהוד רצאבי
כמה זה במספרים?
קובי הבר
כל אחוז זה 25 אלף מועסקים.
בני אלון
היה יעד בהשתתפות בעבודה?
קובי הבר
אני אומר מה היעד שלנו - להגיע ל-60%. אין יעד כזה, יש מטרה. זה הוצג לממשלה.

כשאנחנו מסתכלים מה היעדים שלנו, אמרנו את היעדים הכמותיים בתחומים האחרים, אבל יש עוד יעד-על. אנחנו רוצים לממש בסוף פוטנציאל צמיחה של 2.5%-3% לפחות בשנה.
חיים אורון
זה אומר 4.5%-5% במשק.
קובי הבר
נכון. יש שנים שאנחנו משיגים את זה, השנה אנחנו משיגים את זה. אני מקווה שהמטרה שלנו היא עקבית לשמור על זה ב-2005 עד 2010. לא היו חמש שנים של רצף עם שיעור צמיחה כזה מ-1975. מה שחשוב זה לנסות להרוויח מחזור הכלכלי כמה שיותר ארוך עם צמיחה של לפחות 2.5%-3% לנפש. בסוף אפשר לטעון שיש תועלות ופרמטרים נוספים למדוד את רמת החיים. בפרטו, בסוף זה מדד שמשקף רמת החיים בצורה הכי טובה. צריך לראות שזה לא עושים טעויות בדברים אחרים, אבל אפשר תמיד להתווכח מה עם פנאי ומה עם תועלות אחרות, עדיין כשמסתכלים על העולם תוצר לנפש הוא הפרמטר שמייצג הכי טוב רמת חיים. לפחות בשנתיים האחרונות אנחנו מציבים לעצמנו יעדים כמותיים כדי שנוכל לבחון עצמנו אם אנחנו יודעים להשיג אותם. ראיתם את זה בחוב, נטל מס וגם כמובן בתור יעד-על.
חיים אורון
נוסיף את אלה שאין להם יעדים כמותיים, והם לא במקרה לא שם.
ניסן סלומינסקי
נוסיף הגבלת הילודה, זה ישנה כל העסק, זה תחלק על יותר אנשים.
קובי הבר
כאשר מסתכלים מהם היעדים שהממשלה הציבה לעצמה בתקציב 2006 ובשנים הקרובות – קודם כל, עידוד הצמיחה. לטעמנו חשוב שתהיה בשביל זה מדיניות פיסקלית אחראית שבה כוללים שלושה צעדים מרכזיים: הגבלת ההוצאה, צמצום החוב שדורש גם שמירה על יעד גירעון וגם על ההוצאה.
קריאה
- - -
קובי הבר
לא. עד 2010 – 90%-92% לכל היותר. הנושא הנוסף הוא הפחתת שיעורי המס, שזה כמובן הולך עם אותה הפחתה יחסית בהוצאה ציבורית.
השקעה בהון אנושי והון פיזי
בהון פיזי בשנתיים האחרונות וגם ב- 2006 הממשלה נוקטת צעדים משמעותיים בתחום. מתוכנית הרכבת יש ההשקעות החוץ-תקציביות: בניית נמל הכרמל, מבחינת שדות התעופה מצבנו בסדר אחרי נתב"ג 2000; מבחינת הגז הטבעי אישרתם פנייה על קו הגז הדרומי, גם את השלמת הקו הימי וגם החי"ת - אשדוד, גזר, צפית, אשקלון. עכשיו אנחנו מקדמים את הקו הדרומי מאשקלון דרך באר שבע, כמובן אזור התעשייה בדרך, רמת חובב, אזור התעשייה דימונה, רותם, לכיוון המלונות ומפעלי ים המלח. אלה יתרונות אדירים למשק. אחרי שהושלמה העסקה עם מצרים, הנחת הצינור. תשואה פנטסטית בפרוייקט הזה, מאוד רוצים לדחוף אותו.
ניסן סלומינסקי
הרכבת מתקדמת?
קובי הבר
כן. בחלק מהדברים יש בעיות סטטוטוריות, בחלק מהמקומות צריך לעשות עדכונים לתוכנית. יש גידול ניכר במספר הנוסעים, יש פרויקטים של הכפלת המסילה. יש ציוד נייד – קרונות וקטרים שמגיעים.
ניסן סלומינסקי
הרעיון היה שיגיעו מדימונה לתל אביב ב-40 דקות.
קובי הבר
קו באר-שבע-תל-אביב עובד מבחינת הכפלת המסילה. אבל הקו של אשקלון-נתיבות-שדרות-אופקים-באר שבע ,בימים אלה גומר התהליך הסטטוטורי שלו. היו שם הרבה בעיות, הייתה התערבות מאוד פרטנית שלנו בגלל עיכובים. כמו שרצו להכניס חלק מהרכבת כרכבת תחתית למע"ר של נתיבות. לקח לנו זמן להסביר לוועדות התכנון שזה גם 250 מיליון שקל ההתחלה וגם עיכוב של שנתיים בפרוייקט. בהשקעות בהון פיזי נוביל ב-2006 תוכנית רב שנתית לכבישים בהקף שמתקרב ל-19 מיליארד שקל, שלא כולו כסף חדש.
דני יתום
כמה שנתית?
קובי הבר
זה ילך ויבנה את עצמו ב-6 השנים הקרובות.
דני יתום
6 שנים מ- 2006?
קובי הבר
6 שנים כי זה מימון שנפרס מ-2006 עד 2011, 19 מיליארד שקל הרשאה להתחייב, חלקו קיים בבסיס, לא כבישי אגרה.
אברהם בייגה שוחט
כולל PFI?
קובי הבר
לא. היחיד שיש בו PFI זה כביש 531, שהוא 75% תקציבי, רק 25% בגלל האחזקה. חשיבות התוכנית זה לא ההיקף שלה , אלא שאנחנו עושים פה פעם ראשונה תכנון רב שנתי לפי הצרכים מכביש 90 בצפון- -
חיים כץ
פעם ראשונה ב-2005?

כל שנה עושים תוכנית רב-שנתית, רק לא מיישמים.
קובי הבר
מעולם לא הייתה תוכנית רב-שנתית במע"ץ.
חיים כץ
אתם טובים בדיבורים, הגיע הזמן שתיישמו.
קובי הבר
חשיבות התוכנית היא בתכנון רב שנתי של חמש שנים, רואים מתי הפרוייקט מתחיל, מתי מסתיים. שנתיים לא יצא שום כביש חדש, כי גמרנו את כל הכבישים שהתחילו בעבר. זו חוכמה קטנה להתחיל 2 קילומטר כביש ולהחזיק שנתיים חצי פתוח חצי סגור בלי לגמור את הפרויקט.
חיים כץ
444 - היה 30 מטר מכל צד, אתם לא מסיימים שנתיים, ונהרגו שם כבר הרבה אנשים. הוצאנו מכתבים לסלמן, למשרד התחבורה. 30 מטר בכל קצה. זה כביש המחצבות. בכל קצה 30 מטר לא גומרים כבר שנה. כבר הוציאו מכתבים, אז מה אתה מספר סיפורים? הכביש סלול, 30 מטר בכל כיוון - סגרו עם זה כבר שנה. הוצאנו עשרות מכתבים, למשרד התחבורה וכולם, ואתה מספר סיפורים.
קובי הבר
בהשקעות פיזיות יש קפיצת מדרגה - גם רכבת, כבישים, גז טבעי, תחום הנמלים. אם תושלם התוכנית עד 2010 - יחסית עשינו קפיצת מדרגה ומציבים עצמנו יותר גבוה. לגבי הון אנושי – אני לא רוצה להיכנס לוועדת דברת, הממשלה אישרה את עקרונות דוח דברת כאחד האמצעים לשיפור ההון האנושי. צריך לראות איך מיישמים את מערכת השיפורים בתחום החינוך בישראל, כי זאת בעיה של כולנו. צריך לעשות פה הרבה דברים.
משה גפני
היה דיון בוועדת החינוך על דוח דברת, והמנכ"לית אמרה שאמרתם שתעבירו 1.2 מיליארד והעברתם רק 140 מיליון.
קובי הבר
כל סיכום תקציבי עם משרד החינוך תוקצב. את זה אפשר לבדוק.
היו"ר יעקב ליצמן
זה שלא עושים את דברת זה לא בגלל כסף.
קובי הבר
אני לא רוצה להיכנס לדברת.

עידוד התחרות וההפרטות - יש המשך התוכנית שלנו.
אברהם בייגה שוחט
חברת חשמל והנמלים. איזה תחרות יש בנמלים?
חיים כץ
קיבל איל גבאי בהפרטת "אל על" היו - - לא הסכים לקחת.
קובי הבר
בהנפקה של תעשייה אווירית נעבוד לפי הספר, יהיה מכרז מסודר.
חיים כץ
אם איל גבאי לא היה מפריע לנהל, היינו מייצאים ב-7 מיליארד דולר.
קובי הבר
את הנפקת תעשייה אווירית נעשה מסודר עם מכרז.
עידוד התחרות
מהמשך הוצאת קווי תחבורה ציבורית החוצה, אתם יודעים אילו דברים טובים קורים בדבר הזה, מהשלמה של ניידות המספרים, כולל בנושא הנמלים. תזמינו מנכ"ל חברת חיפה או את היושב ראש, תראו איזה דברים טובים קורים בנמל, כולל הבאת שתי חברות סיניות – מספר 3 ו- 7 בעולם – כי הוא הצליח להתחייב על סלוטים עם שעות, מה שלעולם הוא לא יכול היה לעשות: היום הוא הבטיח להם רציף של שעת הגעה, שעת פריקה. היום הולכים שם למהלכים בהסכמה עם העובדים, אפשר לשבח מאוד את מה עושים העובדים ורואים תוצאות מאוד יפות.
אברהם בייגה שוחט
האם במשק הישראלי נוצרה תחרות בין הנמלים?
קובי הבר
כו.
אברהם בייגה שוחט
כי לי אמרו שלא, אבל אם אתה אומר כן, אני שמח.
חיים כץ
גם לי אמרו שלא.
קובי הבר
תראו המאבק שיש, מאיפה תהיה החלוקה של הפידרים, לאן יגיעו אוניות קטנות וגדולות, מה קורה בתחום המרכז הלוביסטי. תבדקו את המספרים.
אברהם בייגה שוחט
הורדתם תעריפים? התחייבתם להוריד.
קובי הבר
התחייבנו לשני דברים בתהליך הרפורמה: ראשית, שב-2005 התעריפים שהיו הם המרביים כי היו חששות בגלל הסדרים כאלה ואחרים; שנית, שב-2006 יהיה שינוי בתעריפים. כבר היום קרה משהו טוב אחד: זמן ההמתנה הלך ופחת בעיקר בחיפה - -
חיים אורון
בגלל שקט תעשייתי, שאתם בכוח ערערתם אותו. אתה פתרת את זה, הבוס שלך שיגע את המשק שנתיים.
קובי הבר
המשימה הבאה ביעדים: ייעול השירות הציבורי ושיפור השירותים לאזרח. זה פק"ל קבע לעובד באוצר, ויש הרבה מה לעשות מהמשך פעולות של מיקור חוץ, צמצום כוח אדם איפה שאפשר, ממשל זמין .החלק הרביעי ביעדים שלנו הוא ייעול מהלכי רגולציה. כשמדברים על רגולציה, אתם מסתכלים על שוק ההון, אבל אני מסתכל על דברים נוספים - ממשק המים: בחוק ההסדרים יהיה נושא הקמת רשות מים, יש שקף המציג אבסורד בתחום הזה, איך מדינת ישראל מנהלת משק המים עם עשרה רגולטורים שונים, ואז אי אפשר לקדם.

בהשקעות הפיזיות מוסיפים משאבים למה ששייך לתחום הקולחין, הגדלת ההשקעה במתקני טיהור, בהולכה, גם בתחום המט"ש – שיפור לרמה שלישונית, מה שהופך את המים לשפירים, כדי לתת פתרונות לחקלאות.

תקציב 2006 – צד ההוצאות: תקציב מקורי 211.6 מיליארד שקל כולל התנתקות , שגובתה בחקיקה. זה בלי תשלומי הקרן. זה כולל ב-211.6 את הרבית ואת ההוצאה המותנית בהכנסה. לא כולל אשראי. הגידול המותר של אחוז הוא 2.2 מיליארד שקל; סך הכול ההוצאה מותרת - 213.6במונחי 2005. השקף מייצג את הכללים של עמידה בגרעון. על 211.6 צריך לקחת הוצאה מותנית בהכנסה ואשראי. כשלוקחים חלק יחסי של הגידול, זה 2.2 מיליארד שקל.
אברהם בייגה שוחט
הגידול נופל רק על הקטע הזה, או גם על הוצאה מותנית בהכנסה?
קובי הבר
בעיקר על זה. תקציב ההוצאה בלי קרן הוא כ-230 מיליארד שקל. על זה תוסיף 2.2 מיליארד שקל שזה גידול ההוצאה המותר ב-2006.

אני מציג את התהליך שעשינו בממשלה לפני שבאנו אליכם. תהליך של טייס אוטומטי אתם מכירים - חקיקה, הסכמים. כדי לעמוד במגבלת ההוצאה שיכולנו לעשות היינו צריכים להפחית את הטייס האוטומטי ב-2.2. הטייס האוטומטי היה 216 מיליארד שקל. נוסף לכך הממשלה קיבלה החלטות על סדרי גודל של סדרי עדיפויות בהיקף של 1.1 מיליארד שקל.
חיים אורון
שני אלה במינוס. הטייס האוטומטי העלה לרמה מעבר לאחוז אחד, אתם מורידים 2.2 כדי לאזן. זה הפחתה.
יוסי גורדון
נכון.
קובי הבר
נסביר את המתודולוגיה.
חיים אורון
זה ברור עכשיו.
קובי הבר
נאלצנו להפחית את הגידול בתקציב ב-3.3 מיליארד שקל. זאת אומרת, אם היינו לוקחים סדרי עדיפויות וטייס אוטומטי במלואו, בלי עולם של מגבלות, התקציב היה צריך לגדול לא ב-2.2 אלא ב- 5.5. כדי לעמוד במגבלת ההוצאה של 2.2, הפחתנו את הגידול בתקציב ב- 3.3 מיליארד שקל.
יוסי גורדון
זה נמוך יחסית לשנים קודמות.
קובי הבר
בדרך כלל בשנים קודמות היה 6-7 מיליארד שקל. איך קרה התהליך? בזכות זה שנעצרו הגידולים האוטומטיים המטורפים שהיו. אם היינו בקצב גידול של 12% הבטחת הכנסה בשנה, זה נעצר, ויש עוד סעיפים כאלה; אם פעם היינו צריכים 2-3 מיליארד שקל בריבית, השנה לא היינו צריכים להוסיף, אפילו הפחתנו.
רוני בריזון
זה הסעיף שממנו תמיד לוקחים, תקטינו אותו בהתחלה, לא יהיה מאיפה לקחת.
משה גפני
אתה מסכים עם מה שהוא אומר, שלא תהיה רזרבה? כי אם לא תשמור 700 מיליון לבריזון אין לך תקציב.
רוני בריזון
זה נכון, ובלבד שלא תהיה אגורה אחת נוספת על ה- 420 מיליון של הישיבות.
קובי הבר
גם חבר הכנסת בריזון יודע שהוא אמר זאת בבדיחות הדעת, אין קניפלים ואין רזרבות.
ניסן סלומינסקי
בוודאי, זה רק טעויות בחישוב כל פעם.
קובי הבר
בצד ההכנסות, במהלך המסים ביוני, אמרנו שאם הצמיחה תהיה סביב 4%, ואם שומרים על מגבלת ההוצאה, לא נצטרך לעשות מהלכים בצד המסים כמו הרחבת בסיס או ביטולי פטורים. אנחנו עומדים בזה. את 2005 נגמור בביצוע הכנסות מלא, כנראה, סביב 162 מיליארד שקל במסים, גם בהכנסות אחרות. מצבנו בסדר.
דני יתום
מה עם הוצאות?
היו"ר יעקב ליצמן
יש תת-ביצוע, לדעתי.
קובי הבר
בצד ההכנסות אנחנו מעריכים שנהיה סביב 100%. בצד ההוצאה, אנחנו לפי התוואי של השנה שעברה היה סביב 98%-99%, תלוי מאוד מה יהיה קצב הביצוע בהינתקות. בחודש האחרון, בספטמבר, יצא לנו כ- 600 מיליון שקל רק על הסעיף הזה. לכן אישרתם פנייה של 1.5 מיליארד לפני שבוע. אם הביצוע יהיה כפי שאנחנו חוזים, אנחנו מניחים שנגיע לביצוע מלא. אבל אנחנו 3.5 חודשים לפני סוף השנה. הרבה תלוי במשרדים. מבחינתנו במשרד האוצר השלמנו את העברת העודפים בסיועכם, החודש הגיעו הפניות של השלמת כל העודפים.
אברהם בייגה שוחט
25% זה השלמה?
קובי הבר
כן. 25% זה ההשלמה. העברנו הכסף שהיינו חייבים גם למערכת הביטחון, וגם להינתקות נעביר. העברתי לוועדת הכספים. מבחינת התחייבויות למשרדים - עמדנו. עכשיו זה תלוי כי יש אינטרס שהמשרדים יבצעו מה שעומד לרשותם. ברגע שתקצבתי לו את הכסף, שיבצע מה ששמנו לו שם. אני אומר את זה באחריות, גם אם מישהו חשב אחרת, זה ממש לא כך. לכן אני לא יודע אם זה יסתיים ב-99% או ב- 98% או 100% ביצוע. מוקדם מדי לדעת. אבל אני מתחייב שנעמוד השנה ביעד הגירעון - 3.4%, ובשנה הבאה 3%.
חיים אורון
איפה ההינתקות, היא מעבר ל-3%?
קובי הבר
בתוך התקציב.
אברהם בייגה שוחט
לקחו את התקציב המקומי 94, הוספנו את ההתנתקות, והשנה הכניסו את זה בעדכון יחד עם זה. זה בתוך הבסיס. אחרת התקציב היה יותר קטן ב-1.5 מיליארד.
קובי הבר
בשנה הבאה יש בתוך התקציב 2.2 מיליארד שקל להינתקות בבסיס.

אני מזכיר לכם, כי העברתם את ההינתקות לפני שאושר התקציב. גם בשנה שעברה זה נכס. כי התקציב אושר ב-27 במרץ.
חיים כץ
הוא רוצה להכין להינתקות הבאה.
חיים אורון
אחרי אתמול, ששרון ניצח, אני הרבה יותר רגוע. יש מי שדואג להתנתקויות.
אברהם בייגה שוחט
אמר ביבי: "ההכרעה בין ליכוד או בין מרצ". הכריעו בעד מרצ.
קובי הבר
עוד מעט יש התייחסות להינתקות. בסדרי העדיפויות שהממשלה אישרה במסגרת התקציב יש כמה דברים שצריך להביא בחשבון: ביטחון אישי – הרוב המכריע זה המשטרה והשב"ס. המשטרה קיבלה תוספת שמתקרב ל-450 מיליון שקל.
רוני בריזון
באחוזים יחסית לתקציב.
קובי הבר
זה 8% מהתקציב שלהם שהוא 6.5 מיליארד שקל. נקודת המוצא היא שבחלק מהדברים היו כמה משברים שצריך לטפל. הייתה תוכנית הבראה שהמשטרה הלכה איתנו, ועליה הוספנו עוד דברים. שנים לא הייתה קפיצת מדרגה כזאת במשטרה.
רוני בריזון
זה אומר שהם גם יכולים להגדיל תקני כוח אדם?
קובי הבר
כן. אסור להיחפז, אם שוב יגדילו כמויות בלי לדאוג לבסיס טכנולוגי-פיזי, לא עשינו כלום. כי שוטר בלי מכונית, בלי מכשיר קשר, בלי יכולת האזנה, בלי מערכת מחשוב, לא יכול לתרום הרבה.
משה גפני
אמרת שהתקבלו שוטרים נוספים למשטרה, אני לא יודע על שוטר אחד שהתקבל למשטרה בשנתיים האחרונות.
קובי הבר
הייתה תוספת של כ-600 או 500 בתקנים של שוטרים לקראת ההתנתקות, פלוס קיצוץ שהיה צריך להיות. השארנו אותם על הרמה הגבוהה. זאת אומרת שהתוספת החד-פעמית נכנסה לבסיס אצלם. המשמעות היא שיש להם יותר שוטרים כי את השוטרים האלה הם גייסו אותם לכמה חודשים ספורים, אלה חבר'ה שהשתחררו בעיקר במג"ב, ועכשיו הם ייקלטו. התקנים נשארו כדי לקלוט שוטרים. יש קפיצת מדרגה במשטרה. גם בשב"ס יש תוספת של כ- 980 מקומות, יש תוספת לסל הבריאות של 220 מיליון שקל- -
חיים אורון
מה שהיה בבסיס לפני שנה.
קובי הבר
350 נשארו לבסיס. ה-350 מיליון שהיו בשנה שעברה נכנסו לבסיס. 220 זה תוספת טכנולוגיות, זה מעבר לדמוגרפיה. זה לא סל שירותי בריאות, זאת תוספת טכנולוגיה. לשאר הדברים יש. אומר כהערה מקדימה - גם פה צריך את הפרופורציה המתאימה. חוכמה גדולה להוסיף במקומות אחרים כאשר בא על חשבון דברים אחרים. כאשר עשינו קפיצת מדרגה של 350 ו-220 - -
אברהם בייגה שוחט
כיסה גירעון של שלוש שנים אחורה.
קובי הבר
- - סל הבריאות של מדינת ישראל איכותי מאוד, גם בהשוואה בין-לאומי.
היו"ר יעקב ליצמן
הייתי שמח לראות שקף של סל התרופות בעשר השנים האחרונות.
קובי הבר
אני אשמח להראות, כי המספרים שם רק הלכו ועלו.
אהוד רצאבי
220 זה מעבר לסיכום שהיה בסוף 2005?
קובי הבר
בבריאות עובד כך, כי כשנתת משהו בסל אתה לא מוציא.
כיתות לימוד
יש תוספת של 100 מיליון שקל ועוד 200 מיליון על הבסיס. הפיס נתנו עוד 180 מיליון שקל. במסגרת ההיתרים היה הסדר אתם שאם יש עודף הכנסות הוא הולך לכיתות לימוד.
אברהם בייגה שוחט
זה כישלון ושערורייה מתמשכת זה 3 שנים; מספר הכיתות הוא חצי ממה שהיו צריכים לבנות.
משה גפני
פחות מחצי.
היו"ר יעקב ליצמן
מהי החלוקה בין כיתות ליהודים ולא יהודים? כי האוצר בא לאפליה מתקנת למגזר הבדואי - 250 כיתות . איפה היהודים?
חיים אורון
במגזר הבדואי בכלל אין כיתות.
אברהם בייגה שוחט
כמה יגיע לכיתות.
קובי הבר
יש 500 בבסיס ועוד 200 שהוספנו ועוד מפעל הפיס שאנחנו צריכים להגיע אתו להסדר חדש, וכך מגיעים ל-1,300 כיתות.
אברהם בייגה שוחט
אחרי שלפני שנתיים היה פחות, כל הדיבורים של סילבן שלום ולימור לבנת על 2,500 כיתות כל שנה, לא יצא מזה שום דבר, אפס אחד מוחלט.
משה גפני
נכון מאוד.
חיים אורון
בגלל זה אנחנו מחליפים אותם.
קובי הבר
מגזרי מיעוטים: הממשלה קיבלה החלטה להקצות 175 מיליון שקל מתוקצבים לתוכנית רב שנתית להקצאה למגזרי המיעוטים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי זה מיעוטים? לא החרדים?
קובי הבר
צריך לראות מה התוכנית שמתגבשת. לא ניכנס לפה.
היו"ר יעקב ליצמן
יש מושג כזה שנותנים כסף, לא יודעים עבור מה, לא יודעים למי, אבל יש כסף.
קובי הבר
3.2 או 3.4 בוודאות יצאו. משרד ראש הממשלה ישמח לתת לך תשובה מדויקת.
משה גפני
הכסף למגזרי המיעוטים זה גם לבניית כיתות או לדברים אחרים?
קובי הבר
אין תוכנית מגובשת.
משה גפני
זה יכול להיות גם בניית כיתות כי אז זה בסעיף הקודם שכבר אמרת אותו. זה הסעיף הקודם.
קובי הבר
התוכנית טרם גובשה.
משה גפני
אבל זה יכול להיות כיתות.
קובי הבר
זה יכול להיות הכול, כי התוכנית היא באחריות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, והיא טרם גובשה, אז הכול יכול להיות.
היו"ר יעקב ליצמן
גם אנחנו נבקש חלק מזה.
חיים כץ
אני מקווה שרוני בריזון יאשר.
קובי הבר
תשתית תחבורתית: יש תוספת של חצי מיליארד שקל לכבישים כדי לממש תוכנית רב-שנתית שאנחנו כן עושים אותה. אף פעם לא היה דבר כזה. יש הבדל גדול כשחברת מע"ץ החדשה – החברה הלאומית לדרכים, שיש לה הרשאה להתחייב לעשות תוכנית עבודה חמש שנתית עם ראייה כוללת איפה צריך ואיפה לא בלי לחצים כאלה או אחרים להתחיל ולסגור פרוייקט, עם גיבוי תקציבי לכל התוכנית. זאת מהפכה. יודע את זה לפחות מי שהיה שר האוצר - לא היו דברים כאלה. היו שנים שהיו פיקים שהוסיפו תשתיות, וזה חשוב, אבל לא הייתה עבודה מסודרת. עכשיו נכנסים לאותה עבודה מסודרת.

השקעות בנגב - -
היו"ר יעקב ליצמן
עוד פעם בדואים, עוד פעם כיתות, השקעות.

אני מפרגן להם, אני רוצה לקבל בדיוק כמו הבדואים.
חיים כץ
תתפקד למפלגת העבודה ותקבל.
קובי הבר
ההשקעה בנגב מאוד מהותית לתקציב. הערת אזהרה: תוך כדי דיוני התקציב הייתה כוונה לתקצב 350 מיליוני שקלים. חלק מתהליך ההסטות – כי הוויתורים - כמו שמעבירים תקציבים בממשלה, הקטנה של קיצוץ בביטחון, 350 מיליון שקל של הנגב העברנו להוצאה מותנית בהכנסה כי הייתה הנחה שיגיע סיוע אמריקאי.
אברהם בייגה שוחט
אם האמריקאים לא יהיו, לא יהיה?
קובי הבר
אלא אם הממשלה תחליט שעושה שינוי בסדרי עדיפויות.
קריאות
- - -
קובי הבר
אין פה חשיבות, אין פה מספור זה ראשון וזה אחרון, אמרתי בכל אחד את המספרים. לגבי הנגב, אמרתי שזה מתוקצב בהוצאה מותנית בהכנסה.
מועצות דתיות
אישרנו את הבסיס, העמדנו על 140 מיליון שקל, כמו שהיה מתוקן אחר כך. חלק ממשלה מ-85 ל-140 מיליון שקל. ניסן כבר לא יצטרך לבקש בדרישות הקואליציונית.
ניסן סלומינסקי
לא מגיע לשטח.
אברהם בייגה שוחט
לא אמרת מילה על מענקים לרשויות מקומיות.
קובי הבר
תקצבנו 70 מיליון שקל לתוכניות ההבראה במועצות מקומיות.
שלטון מקומי
אנחנו בדין ודברים לגבי תקציב 2006, כרגע הנושא לא סגור.
אברהם בייגה שוחט
מה כתוב בתקציב?
קובי הבר
מה שהיה ב-2005 בניכוי הפלטים, יש שם פער של כ- 300 מיליון שקל בינינו לביניהם.
אברהם בייגה שוחט
כמה מענקים?
קובי הבר
3 מיליארד מענקים. בתוכניות הבראה יש כרגע חצי מיליארד שקל של ה- 1.5 מיליארד, אבל כן יודעים שבתוכניות ההבראה נצטרך לעשות עדכון.
אברהם בייגה שוחט
גם במענק תצטרך להגדיל.
קובי הבר
הפער בתקציב שיש בין מה שהתחלנו השנה לבין מה שרשום בספר התקציב הוא כ- 300-350 מיליון שקל. כרגע אנחנו יושבים אתם כדי להגיע להסכמות עם משרד הפנים ועם השלטון המקומי.

תיירות – תקצבנו סדרי עדיפויות, תוספת למשרד התיירות. אנחנו חושבים שמשרד התיירות הוא מנוע צמיחה מאוד חשוב.
היו"ר יעקב ליצמן
חוץ מזה שהוא חבר של אולמרט.
קובי הבר
הסיכום עם משרד התיירות היה לפני ששר האוצר הנוכחי התמנה. שר האוצר הקודם חשב שזה מנוע צמיחה מאוד חשוב, גם ב-2005 קיבלו תוספת. בתיירות אין שום פוליטיקה, ולא חשוב מי השר.
עידוד עלייה
שלושה פרויקטים שהממשלה החליטה לחזק: תגלית – הוספנו עוד 10 מיליון דולר, והמשמעות היא כמעט הכפלת ההיקף של הפרויקט לעומת 2005.
אברהם בייגה שוחט
זה היה בהתחייבות שניתנה כאשר תגלית הוקמה.
קובי הבר
ההסכם נגמר כבר לפני שנתיים, זה מעבר להסכם.
אברהם בייגה שוחט
- - -
קובי הבר
ב- 99' התחיל ההסכם. נפש בנפש זה פרויקט של הבאה ישירה של עולים, שהמדינה מסבסדת חלק ממנו. כאלף דולר לכל עולה.

פרוייקט מסע – הבאת בני נוער יהודים שבאים לתקופה יותר ארוכה. תגלית - 10-12 יום. מסע מביא אותם ללימודים של חצי שנה-שנה במדינת ישראל, הפרויקט יתוקצב כבר בשנה הבאה ב-100 מיליון שקל. הסוכנות מפעילה ומשתתפת ב-50%.
משה גפני
מי מפעיל נפש בנפש?
קובי הבר
גורמים פרטיים. תורמים פרטיים שעושים מבצעים של הבאת עולים, עמותה.

תגלית - אתם יודעים מי עושה.

לקליטת פלאשמורה הוספנו 200 מיליון שקל לתקציב.
אברהם בייגה שוחט
באיזה קצב?
קובי הבר
כרגע הקצב עומד על 300 לחודש. יש החלטת ממשלה בהנחיית ראש הממשלה להכפיל הקצב. ה-200 לא יספיקו, נצטרך עוד. מה שמעכב את ביצוע ההנחיה זה שטרם הגיעו להסכם עם ממשלת אתיופיה על קצב ההכפלה.
רוני בריזון
כמה יש?
אברהם בייגה שוחט
תמיד יש שם 20 אלף. קבוע.
ניסן סלומינסקי
לא כולל עשרת השבטים שהם בדרך לפה.
*קובי הבר
עידוד יציאה לעבודה: יש תוספת כסף של כ-120 מיליון שקל לסבסוד מעונות יום, צהרונים, הרחבת ההיצע והעמקת הסבסוד, דברים שקשורים להכשרה מקצועית. זה מתקרב ל-120 מיליון שקל, כ- 116 מיליון.
המדען הראשי
בשנה שעברה הגענו לסיכום רב-שנתי על תקציב המדען הראשי. הדלתא בין מה שהיה ב-2005 ל-2006 קרוב ל- 100 מיליון שקל. התקציב שלו יעמוד על ברוטו של 1.6-1.7 מיליון.
אברהם בייגה שוחט
מרגישים שאולמרט נהיה שר האוצר.
קובי הבר
הסיכום הזה היה כאשר אולמרט היה שר התמ"ת, ושר האוצר הקודם נתן ברכתו.
קריאה
עכשיו הוא יוריד את זה.
קובי הבר
יכול להיות, עכשיו כשהוא הצליח לקצץ שם.

לחיזוק ירושלים יש שתי תוכניות: תוכנית של כ- 50 מיליון שקל לחיזוק אגן העיר העתיקה והר הזיתים; ו- 20 מיליון שקל לפעולות חיזוק מרכז העיר.
אברהם בייגה שוחט
האומן 17.
משה גפני
למה אתם קוראים לזה סדרי העדיפויות? זה חלק מהתקציב בשנה שעברה. תגלית למשל, זה סדר עדיפות?
קובי הבר
תגלית היה קיים בשנה שעברה ברמה של 10 מיליון דולר השתתפות הממשלה, בשנה הבאה יהיה 20 מיליון, תוספת של 10 מיליון זה סדר עדיפות.
משה גפני
כלומר הם עושים ונותנים לזה כסף נוסף.
קובי הבר
בדיוק.
סמדר אלחנני
אתה לא אומר מי הופך להיות פחות עדיף, אתה אומר רק מי הופך להיות בסדר עדיפויות גדול יותר.
קובי הבר
כדי להבין את הקונטקסט של הישיבה: היתה בקשה של יושב ראש הוועדה בהסכמתנו לתת פירוט מוקדם של תקציב 2006. אני משתדל לתת אותו כמה שיותר רחב.
היו"ר יעקב ליצמן
אם יהיה תקציב.
דני יתום
מה יהיה עם תקציב הביטחון ב- 2006?
קובי הבר
יש קיצוץ מסוים של כ- 650 מיליון שקל בשנה.
משה גפני
זאת אומרת שאם לא הייתם נותנים עדיפות לעידוד יציאה לעבודה לא הייתם נותנים לעידוד יציאה לעבודה.
קובי הבר
היינו עושים פחות בתחום הזה.

התנתקות – אנחנו עומדים על כ- 8.5 מיליארד שקל- -
היו"ר יעקב ליצמן
זה דיון נפרד.
קובי הבר
בתקציבי השקעה בתשתיות יש גידול בשלוש השנים האחרונות עם קפיצת מדרגה ב-2006. אני סופר רק את הכסף התקציבי, לא השקעות של חברת חשמל או חברת הנמלים.
יוסי גורדון
הרוב תחבורה.
קובי הבר
לא הצגנו את הנושא של שינויים מבניים. מתי שתבקשו, אשמח לבוא.
היו"ר יעקב ליצמן
המשך יבוא. נעשה דיון נוסף.

בין ראש השנה ליום כיפור נעשה דיון נוסף עם קובי, וניתן לחברי הכנסת לדבר. תודה רבה.
אהוד רצאבי
בדברי הרקע דיברת על הפחתות מיסוי. זה מעבר לרפורמות שכבר דובר עליהן או יש דברים נוספים?
קובי הבר
אמרתי שאנחנו לא נביא הפחתת מסים חדשה, כי עשינו מהלך רב שנתי שתואם את המציאות הפיסקלית שאנחנו ממליצים אז אין לנו בעיה.
אהוד רצאבי
בקיצור, זה אותן רפורמות שאנחנו עובדים עליהן.
אברהם בייגה שוחט
זה לא סוד שבהתפטרות של ביבי, כאשר הוא הניח התקציב היו לאהוד אולמרט, ממלא מקום שר האוצר, מספר התבטאויות כולל סיור כדי לראות העוני מקרוב. הוא אפילו גרר את כל ראשי אגף תקציבים ואת הנהלת האוצר לשם. אני שואל, האם מאז שהונח התקציב בידי ביבי, ולאחר מכן הממשלה אישרה את התקציב, טרם האישור או לאחר מכן, נעשה איזשהו שינוי בפרמטרים הראשיים של התקציב בעקבות הצהרותיו של ממלא מקום שר האוצר, שנעשתה שגיאה והתקציב צריך להיות יותר חברתי על כל מה שמשתמע, או שדבריו התייחסו ל-2007 שזה גם לגיטימי. אני רוצה לדעת אם קרה משהו. אני מעוניין לדעת.
איוב קרא
מה לגיטימי שב-2007, למה אי אפשר לעשות לגיטימי?
היו"ר יעקב ליצמן
אני בטוח שיהיה שינוי בתקציב.
קובי הבר
שינויים יחידים בתקציב זה מה שקרה ביום ישיבת הממשלה. היה קיצוץ יותר קטן בתקציב. מה שהצגנו לכם מופיע פה. הייתה הבהרה ברורה של ממלא מקום שר האוצר שהפרמטרים הפיסקליים של 2006 לא ישונו ומסגרת ההוצאה לא תשופר. בשאר הדברים מתבצעות כרגע עבודות מטה במשרד.
אברהם בייגה שוחט
כרגע פועלים לפי בסיס התקציב שהניח ביבי.

דובר על הקמת מועצה למלחמה בעוני בראשות ראש הממשלה או שר האוצר, המשנה לראש הממשלה – האם הרשות הוקמה, והאם יש לה תקציב? היה פרסום רשמי של העניין.
קובי הבר
אני לא יודע.
בני אלון
כמה עלה הפרסום?
אברהם בייגה שוחט
אמרו שיתנו 700 מיליון שקל למלחמה בעוני. אני רוצה לדעת את מידת הרצינות של הממשלה. אני רוצה שירד העוני.
דני יתום
יש לי שאלה ובקשה טכנית, אתחיל בבקשה הטכנית: אני מבקש שקובי יעביר לנו את כל השקפים, לא רק את אלה של החלק שהוא הראה, כולל החלק של ההצגה של עוד שבועיים. תן לנו את ההצגה, רוצים ללמוד אותה לפני שנגיע לדיון הבא.
קובי הבר
אני בטוח שתשמח לשמוע יחד עם ההסברים.
דני יתום
אני מאוד אשמח, אבל אני מבקש, ואני מבקש שזאת תהיה הנחיה. אין שום בעיה, חבל על תקציב משרד האוצר שיצטרכו לחתוך ההצגה באמצע וייתנו לנו רק חלק מהדפים וחלק רק בשבוע הבא.
דבר שני
מאז 2004 יש החלטת ממשלה על הקמת רשות לאומית לטיפול בעובדים זרים, לא משטרת הגירה. מה קורה עם זה, האם זה מופיע בתוכנית העבודה של 2005?
קובי הבר
הממשלה קיבלה החלטה לדחות את ההקמה, כי נכון כרגע להשאיר את נושא האכיפה בידי המשטרה, מכיוון שהרשות הייתה אמורה לקום במשרד הפנים. כרגע יש יתרון מובהק לזה שיש סמכויות שוטר. אני לא מדבר על צד האכיפה.
דני יתום
זה כבר אחרי הדחייה. הייתה החלטה, הייתה דחייה, ועכשיו הגענו לשלב המימוש.
קובי הבר
יותר נוח לנו לעבוד בצורה הזאת. היא יותר יעילה מהצורה השנייה כי חלק גדול ממה שעושה המשטרה זה לא מרדף אחרי עובד זר, אלא יש הרבה היבטים פליליים בתחום של חברות כוח אדם, הרמאויות שיש בזה. טוב שיש משטרה שעושה את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
קובי, תודה רבה. נעשה הפסקה של חמש דקות.


הישיבה ננעלה

קוד המקור של הנתונים