ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 13/09/2005

תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת) (הוראת שעה), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

13.9.05


הכנסת השש עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי







פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ט' באלול התשס"ה (13 בספטמבר 2005), שעה 11:00
סדר היום
תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת) (הוראת שעה), התשס"ה-2005.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן-היו"ר




מוחמד ברכה




רוני בריזון




ויקטור גורלובסקי




נסים דהן




צבי הנדל




אבשלום וילן




ניסן סלומינסקי




איוב קרא
מוזמנים
בועז סופר - סגן בכיר למנהל אגף המסים, משרד האוצר




חזקיה ישראל

- התאחדות התעשיינים
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
נרשם על ידי
חבר המתרגמים בע"מ

תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת)

(הוראת שעה), התשס"ה-2005
היו"ר יעקב ליצמן
הסעיף הבא - תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת).
בועז סופר
עניינן של תקנות אלה הוא חלק מתוכנית המסים הרב שנתית, או התוכנית הכלכלית שאושרה בממשלה לפני מספר חודשים.

התוכנית כללה הפחתה בשיעורי מס על יחידים, הפחתה במס חברות ועוד צעדים נוספים שנגעו להשקעות, כמו נושא של קרנות הריטינג, כמו נושא של הפחתת מס רכישה על דירות זולות, או ביטול מס על רכישת דירות זולות וחלק מהתוכנית, חלק מהמתווה כלל גם מתן פחת מואץ בהסכמה ובתיאום עם התאחדות התעשיינים, לתקופה של שנה.

הרעיון הכלכלי הוא פשוט, לייצר ודאות מבחינת השקעות, לתת אינסנטיב כלכלי חיצוני למשקיעים כדי לתמרץ אותם להשקעות. אנחנו מאמינים שזה יאיץ את הביקושים במשק, זה יאיץ את הפעילות וזה יוסיף מקומות עבודה. התאחדות התעשיינים טוענים ש-10,000, אבל אנחנו בעצם אומרים גם אם מחצית מזה יתממש, דיינו.

אנחנו מתכוונים לתת את הפחת המואץ בדרך הבאה: השקעה שתיעשה, החל מהראשון ביולי עד סוף דצמבר 2005, יושלם נושא הפחת בשנת המס 2006 והשקעות בציוד שתיעשינה במחצית הראשונה של שנת 2006, תוכרנה בשנת המס 2007.

ברשותך, אדוני היושב ראש, מכיוון שהממשלה אישרה את זה לפני מספר חודשים ואנחנו רצינו להחיל את התקנות כבר בראשון ביולי, אנחנו מעריכים שאמנם חלק כבר השקיעו, אבל עדיין למעשה אנחנו באים באיחור של כמעט שלושה חודשים, ולכן אחרי פנייה של התאחדות התעשיינים, מינהל רשות המסים בעצם הסכים להאריך את השלושה חודשים, כך שזה יהיה 15 חודש, ולמעשה פחות או יותר שנה מהיום.
היו"ר יעקב ליצמן
חזקי, אם הכול טוב, מה הבעיה?
חזקיה ישראל
אל"ף, אנחנו מברכים על עצם הגשת הפחת המואץ, אנחנו חושבים שזה כלי משמעותי שיכול לעודד השקעות בפרקי הזמן שבו זה נתון. אנחנו גם מקבלים את העמדה שלגבי ספטמבר, כי זה באמת היה הסיכום.

עכשיו הבעיה היא שבסעיף 6, יש התייחסות שאומרת ככה: "שהאמור בתקנות האלה לא יחולו על נישום שקיבל זיכיון, או זיכיון משנה מהמדינה, וכן לא יחולו על נישום שהמדינה משתתפת במישרין או בעקיפין בתקציבו בשנת המס 2005, 2006, 2007", ומחריגים פה את הנושא של מענקים לפי חוק עידוד השקעות הון, שלא יראו אותם כהשתתפות המדינה.

נוסח התקנות הזה, בנוסח שהוא רשום פה, למעשה יכול להוציא החוצה חלק ניכר מהאנשים שמקבלים סיוע בדרכים שונות מהמדינה ואני אביא דוגמאות. לדוגמה: אם מישהו מקבל מחוק אמוק, סיוע, הוא יוצא החוצה. אם מקבל מקרנות הסיוע של המדען הראשי, יוצא החוצה. אם הוא מקבל במסלול התעסוקה שהוא מסלול מקביל לחוק להשקעות הון, אבל הוא לא נמצא בתוך החוק, גם יוצא החוצה. קרן השיווק, קרנות אחרות.

מה עשה המחוקק, או האוצר בזמנו? בזמנו, כשנחקק חוק הנושא של הפחת המואץ, ב-1992, וגם בחוק עידוד המגזר העסקי, כדי למנוע את התופעה הזאת, הם הוסיפו, במקור זה היה ככה אחרי דיונים, ואני מקריא את הסעיף שדיבר, צריך להוסיף אחרי המלה "בעקיפין בתקציבו לשנת המס, בשיעור של 30 אחוז או יותר". זה היה הנוסח בתקנות מס הכנסה, התיאומים בשל אינפלציה שיעורי פחת, שעשו את הפחת המואץ ב-1992-3, וזה גם הנוסח של 30 אחוז. לא סתם קבעו מספר, איזה מן פשרה כזו או אחרת, אלא זה אחרי בדיקה. אותם שלושים אחוז, היו רלוונטיים גם כאשר נחקק על פי הצעת הממשלה, החוק לעידוד המגזר העסקי וגם בחוק לעידוד המגזר העסקי, גם הוא מאותה תקופה, מ-1991, כתוב "משתתף בתקציבו בשנת המס בשיעור של 30 אחוז או יותר".

לכן אנחנו מציעים להסדיר את זה, להשאיר את ה-30 אחוז או יותר, ולגבי המלה תקציבי, צריך הבהרות, אבל זה הדבר המרכזי.
הערה אחרונה
אני רק מפנה את תשומת לב החברים, שיש פה הוצאה מגדר התחולה את המשמעות, זה נושא של כימיקלים לישראל ומחצבות וכריות שהם יוצאים החוצה, למען ההגינות, אני צריך להגיד שזה גם היה בתקנות שהיום אני מביא אותם מ-1992. אבל בכל אופן, אם רוצים לעודד את להשקעות וכדומה, צריך לשקול את זה גם.
בועז סופר
אנחנו כמובן מכירים את מה שנעשה לפני כ-13 שנים. אנחנו בחנו את זה ואנחנו סבורים שאין מקום להטבה הזאת. הסיבה היא נורא פשוטה, אנחנו רוצים למנוע כפל הטבה. כדי לא ליצור מצב שבו מצד אחד המדינה נותנת הטבות בדרך אחת, ומצד שני היא גם מכירה בפחת מואץ. לכן זה הרציונאל הכלכלי.
היו"ר יעקב ליצמן
ומה שהיה טוב עד היום?
בועז סופר
זה נכון, אבל זה שזה נעשה לפני 13 שנים, לא בהכרח אומר שזה היה נכון. אפשר לבוא ולומר, כדי לא לעמוד על קוצו של יו"ד, אפשר לדבר על חמישה אחוז, על עשרה אחוז, לא באמת שכל הטבה הכי קטנה תייתר את ההשקעות, אבל אני חושב שמעבר לזה, זה לא ראוי.
היו"ר יעקב ליצמן
חזקי, אני אציע עשרים אחוז, ונגמור את העניין.
חזקיה ישראל
אוקיי.
היו"ר יעקב ליצמן
את זה נעשה עשרים אחוז, את ספטמבר העלית, את הכימיקלים אני מבין שהוא לא רוצה.
בועז סופר
בשום אופן לא.
חזקיה ישראל
לגבי הביטוי "משתתף בתקציבו", אתם תתנו הבהרות? המלה "תקציבו" בגופים עסקיים, המושג הזה, נצטרך לשבת כדי להבהיר את הסוגיה הזו.
בועז סופר
יישבו המשפטנים, יעל תשב עם שגית ותמצא את הניסוח הראוי בהתאם למה שנכתב בזמנו, על פי הסיכום של העשרים אחוז.
היו"ר יעקב ליצמן
אוקיי. מי בעד תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת) (הוראת שעה), התשס"ה-2005, לפי ההצעה והתיקונים שהוצעו כאן, ירים את ידו. מי נגד?

הצבעה

התקנות אושרו.
היו"ר יעקב ליצמן
אושר, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים