פרוטוקול

 
דיון חירום על רקע הפיגוע בשפרעם

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
7.8.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 499
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
שהתקיימה ביום ראשון, ב' באב התשס"ה – 7 באוגוסט 2005 – בשעה 10:30
סדר היום
דיון חירום על רקע הפיגוע בשפרעם
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
טלב אלסאנע
עבד-אלמאלכ דהאמשה
ג'מאל זחאלקה
ואסל טאהא
עסאם מח'ול
ניסן סלומינסקי
מוזמנים
גדעון עזרא, השר לביטחון הפנים
אופיר פינס-פז, שר הפנים
איברהים זועבי, משרד ראש הממשלה
זקי עמר, סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי
עדל אבו-אלהיז'יה, ראש עיריית תמרה
חאלד עואד, גזבר עיריית תמרה
חליל קאסם, ראש מועצת טירה
גל דאי, יושב-ראש איחוד הסטודנטים
ריאן כאמל
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש


דיון חירום על רקע הפיגוע בשפרעם
היו"ר גאלב מג'אדלה
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

ועדת הפנים משתתפת באבלן של המשפחות של הנרצחים תושבי יישוב שפרעם, דינה והזאר תורכי, מישל בחוס ונאדר חאיק. לפני שבועיים כאן בוועדת הפנים בתשובה לאחד הח"כים אמרנו שמה שקורה בהסתה, אנו עלולים להגיע למצב לא רצוי ומפחיד. ועדת הפנים מתריעה על הסכנה הניצבת בפני החברה הערבית בישראל. אם לא יינקטו כל הצעדים הנדרשים לבלימת ההסתה וההתנהגות שמביאה למה שהביאה בשפרעם, אנו יודעים היום בוודאות שאחת הסיבות למה שקרה בשפרעם, זה שרצו להסיח את הדעת של כוחות הביטחון והמשטרה מנושא ההתנתקות, וקיוו שהציבור הערבי ימרוד, תהיה אינתיפאדה נוסח אוקטובר 2000. הציבור הערבי גילה בגרות פוליטית וציבורית. הוא והנהגתו לא נתנו למבצע הרצח להשיג את מטרתו. אני מקווה שהממשלה תעשה את המוטל עליה ותורה לכוחות הביטחון השונים כדי שזה ייחקר יסודית, כדי שתבצע מעצרים מינהליים לכל הימין הקיצוני הפנאטי שמשתולל ויש למשטרה ולכוחות הביטחון רשימה כזו.

עשינו הכל, הציבור הערבי, כדי להרגיע את הרוחות ולא לאפשר לרוצח להשיג את מטרתו. הודעת ראש הממשלה והשיחות שלו עם ראשי הציבור הערבי היתה גורם ממתן, חשוב מאין כמוהו. אנו מקווים שכל מה שאמר ראש הממשלה בשיחות אתנו יקבל תוקף משנה, החלטה ומעשים.
השר אופיר פינס-פז
הוא העביר הכל בתוקף ממשלתי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני שמח. גם ביקורי התנחומים שערכו המשנה לממשלה שמעון פרס וגם שר הפנים אופיר פינס וגם הנוכחות של השר לביטחון פנים בשפרעם וגם כוחות השלום הרבים מקרב הציבור היהודי תרמו להרגעת הרוחות. הבנו שיש לנו שותפים אמיתיים בציבור היהודי. הציבור היהודי והמערכות למיניהן אמרו את דעתן באופן ברור – גינוי למעשה הנפשע הזה. עכשיו צריך לעבור למעשים, ליישום המלצות ועדת אור שנדונה כאן בחודשיים האחרונים. אנו, כנראה, הבנו מהר יותר בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת שהכתובת על הקיר. אני מקווה שאחרים הבינו את זה, לצערי, אחרי מקרה טראגי כזה. אנו חייבים לפעול בכוחות משותפים כדי שהציבור הערבי השפוי ימשיך לנהוג כפי שנהג עד עכשיו, אך גם כדי שהממשלה תראה מעשים ותעבור לשלב של עשייה.

לא אכנס לפרטים של מה שדנו בעניין יישום ועדת אור, אבל ראש הממשלה הבטיח לבוא לוועדה כאן בקרוב, ואני מקווה שהסיכומים שלנו וההמלצות יובאו לממשלה בשבועות הקרובים. אני מבקש מהשר גדעון עזרא לפתוח. אני מודה לשני השרים שבאו להשתתף בדיון פה מישיבת הממשלה, והם חוזרים לישיבת הממשלה. זה סימן טוב, שמראה שהממשלה רואה נושא זה באחריות גדולה.
השר גדעון עזרא
אנסה לקצר ולא לחזור על הפרטים. ניצב אוחיון ידבר אתכם על איך המשטרה נהגה ונוהגת. אומר את הדברים בגילוי לב; במהלך החודשים האחרונים נשמעו איומים רבים לביטול תוכנית ההתנתקות, והופנו הרבה אצבעות מאשימות, וכתוצאה מכך גם התרעות אל מול ראש הממשלה, שרים, חברי כנסת. עלה אצלנו גם תרחיש של פגיעה בערבים פלסטינים, וכל מידע נבדק לגופו של עניין. העובדה שזה יקרה בשפרעם מכל ההתרעות הללו זה דבר שנראה בעיניי בלתי סביר. זה דבר תלוש מכל הקרב על ההתנתקות, אך זה קרה.
ג'מאל זחאלקה
נאמר שיפגעו באזרחים ערבים. היתה התרעה כזו, זה פורסם בעיתונות.
השר גדעון עזרא
היו התרעות הרבה יותר רבות על ראש הממשלה, על הר הבית, על ערבים פלסטינים. מאחר שהיו התרעות על כל כך הרבה גורמים, היה אכפת מאוד לרשויות שלנו לטפל בזמן אמיתי בכל אחד שרוצה לקום ולעשות מעשה. אם היה ידוע למערכת אודות אדם שרוצה להרוג, לחבל בכל דרך אפשרית, שירותי המודיעין, המשטרה, הצבא היו מטפלים בו, ללא כל קשר לנושא החמור שהיה ביום חמישי.
עסאם מח'ול
היתה ידיעה- -
השר גדעון עזרא
היו הרבה יותר התרעות על ראש הממשלה.

היה מה שהיה, ללא ספק, זה פן נורא. צריך להתייחס אליו, אך ההתייחסות שלנו היא מנקודת המבט של אלה שרוצים לפגוע בתהליך, ולא משנה לאיזה כיוון. אנו צריכים לטפל במי שרוצה לפגוע בתהליך או במדינת ישראל. היום אנו שבוע לקראת תחילת התהליך, הוויכוח הוא איך אנו צריכים לשנות את דרכי הפעולה שלנו. זו השאלה שמעסיקה את כל הגורמים. הם מטפלים בנושא זה לא רק בגלל הנושא של שפרעם, אלא בכל הנושא ההתרעתי.

אין כפרים רבים שהתנהגותם היא כמו של תושבי שפרעם. לדעתי, זה הישוב שהוא דוגמה לדו-קיום בין עדות, בין המוסלמים, הדרוזים והנוצרים מצד אחד לבין היהודים מצד שני. אני לא מבין כיצד הברק פגע דווקא במקום זה. קרה שם מה שקרה, דבר נורא. נהרגו ארבעה אנשים.
טלב אלסאנע
בעקבות ההתרעות, מה עשו כדי למנוע את הפיגוע? רוצים לשמוע צעדים.
השר גדעון עזרא
הייתי באירוע זה. ראיתי את השתלשלות הדברים, ואני שומע את הקולות היום בבוקר. למשטרת שפרעם יש 56 שוטרים, כל התחנה. מתוכם בשעת האירוע 38 שוטרים היו בדרום. 7 שוטרים היו בתחנה, כולם הגיעו מייד לאירוע. 26 שוטרים נפצעו במהלך אירוע זה, חלק מהם הובהל לבתי החולים. המשטרה הקימה צח"מ לחקירת האירוע – הרצח והתגובה. אני אומר לכם; כל מי שעזר לנטרל את היורה ולמנוע המשך הירי, לדעתי, ביצע את המלאכה שלו. כל מי שפצע שוטרים וכל מי שפגע ברוצח כאשר הוא היה מנוטרל, הם לא פעלו לפי החוק.
ואסל טאהא
מה זה "מנוטרל"?
השר גדעון עזרא
כשנלקח נשקו, כשהוא היה כפות, כשהיה תחת אחריות המשטרה. אנו מדברים על התייחסות זהה שצריכה להיות מול הציבור היהודי כמו הציבור הערבי. בנושא זה הצח"מ יחקור.

פעולות המחאה; אין הבדל בין פעולות מחאה שמותר לאזרח ישראלי כזה לעשות ולאחר אסור לעשות. אני מקווה, וראיתי את הבגרות שהפגין הציבור בחמישי, אני מקווה שדרך חשיבה זו תמשיך ותלווה אותנו בשבוע הקרוב. נדמה לי שרק כך נוכל להפיג את המתיחות שקיימת היום. אף אחד מאתנו לא רוצה לחזור לימים אפלים בעבר. משטרת ישראל הפיקה את כל הלקחים, ואתם יודעים שהלקחים הופקו. אני מקווה שכל אחד מאתנו יעשה את הדברים בצורה דומה.

לראש הממשלה היה חשוב שהאוכלוסייה הערבית תבין שהוא רוצה ברצח זה פיגוע נורא, ואין הבדל בינו לפיגוע אחר. הוא נתן הוראה לתשלומים של הביטוח הלאומי. מאז תחילת הממשלה הזו, הוא חושב כיצד לשפר את המצב במגזר הערבי, למרות ימי התקציב הקשים שאנו עומדים בפניהם. אני משוכנע שנעשה הכל בשבועות הקרובים ובשנים הבאות כדי שנדע חיים טובים יחד.

ראש עיריית שפרעם הוא, לדעתי, דוגמה לראש ראשות בהתייחסותו לנושאים אלה. אני מקווה שאירוע זה יהיה ציון דרך נורא ביחסי יהודים-ערבים במדינת ישראל, וכולנו נבין שמכאן יש לשפר את היחסים.
עבד אלמאלכ דהאמשה
שום מלה על הפצצות המתקתקות? זה מה שיש לו לומר? אנו רוצים תשובות.
טלב אלסאנע
איך דבר כזה נעשה?
עסאם מח'ול
מה עם הבקשה של האמא? מה עם הנשק של המתנחלים? האם אנו יכולים לישון בשקט הלילה?
טלב אלסאנע
איך זה קרה? זה לא היה בסקירה. אני מעריך שהיית במקום, אך אנו רוצים תשובות, כבוד השר. זכותנו לקבל תשובות.
ניסן סלומינסקי
גם אני יודע לצעוק. כך תתנהל הישיבה?
ג'מאל זחאלקה
הוא צמח אצלכם. הכובע בוער על ראשך.
ניסן סלומינסקי
קיבלת הוראה מהעוזרת שלך לצעוק כי התקשורת נכנסה.
ג'מאל זחאלקה
על ראשך בוער הכובע. רוצח אחד, הפושעים רבים. צריך לחשוף את האמת ולא לטשטש אותה. דברי השר זה טשטוש האמת. אנו לא יותר רגועים אחרי הדברים שלו. הוא לא הבטיח לטפל. הוא ממשיך לטפל בימין הקיצוני בכפפות של משי, לנהוג בהם בסלחנות. טובת הציבור הערבי לעקור את זה מהשורש ולא לדבר על הטרוריסט הקטן הזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתם רוצים שאשתמש בסדרנים? לא כל מי שצועק יותר, קולו נשמע יותר לציבור הערבי.
ג'מאל זחאלקה
זה האחריות שלי, לחשוף את האמת. המצב מאוד מסוכן. אם לא נתריע, מחר יהיה עוד אסון.
היו"ר גאלב מג'אדלה
האחריות שלך לקבל זכות דיבור. זה לא התנהגות ראויה. תקרא לסדרן, תוציא בבקשה את חבר הכנסת זחאלקה מהישיבה. בבקשה, צא. הגיע הזמן שתתנהגו כמו שצריך.
ג'מאל זחאלקה
באתי להתריע, אתם לא רוצים לשמוע את האמת. לא רוצים לעשות טיפול שורש, אלא למרוח את העניין.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ההצגה נגמרה. כך שואלים שאלות, מקבלים תשובות, ולא מתפרעים. זה לא טובת הציבור הערבי.
השר אופיר פינס-פז
אתמול ביקרתי בשפרעם. מדובר בפיגוע טרור שבוצע על ידי ישראלי ממוצא יהודי נגד אזרחים ישראליים ממוצא לא יהודי. קשה לומר את הדברים, אך יש לומר אותם, כי אם לא נאמר אותם, נחטא לאמת. זה יום עצוב מאוד למדינת ישראל. אני רואה את פיגוע הטרור הזה יותר בחומרה מאשר כל פיגוע טרור אחר, כי בוצע על ידי אזרח ישראלי נגד אזרחים ישראליים.

האווירה אתמול בשפרעם היתה כבדה של צער וכאב אך לא מתלהמת. האנשים גילו אחריות רבה מאוד, מראש העיר ועד אחרון האנשים, כולל המשפחות השכולות שביקרנו אותן, גם בזה יש מה ללמוד. היה צער גדול, אך היתה תחושה שהצער הזה הוא משותף, לא רק להם. אדוני היושב ראש, החלטת לקיים את הדיון בכנסת כי חשוב שגם הכנסת תאמר את דברה. שפרעם לא לבד, קל וחומר המשפחות השכולות, וגם המגזר הערבי לא לבד. אני אומר את זה מראש הממשלה עד אחרון השרים. הממשלה רואה פיגוע זה בחומרה רבה, ואנו מזדהים הזדהות מוחלטת עם הקורבנות ומבחינה זו, זה פיגוע נגד כל החברה הישראלית כדי לנסות לטרפד את ההתנתקות. כמובן, לא נאפשר את התוצאה שהמחבל רצה להשיג. אך גינוי אינו מספיק, צריכה להיות חקירה בלתי תלויה ומסודרת, והיא לא רק נועדה להבין איך אדם כזה גויס לצבא וקיבל נשק ואיך לא תפסו אותו. לא רק לזה, אם כי גם לזה. חקירה נועדה למנוע את הפיגוע הבא, כי הוא עלול לקרות. מי יכול לדעת שאין כאלה אנשים בתוכנו? חקירה נועדה לברר האם הוא פעל על דעת עצמו או היה שליח או שלוח של גורמים נוספים. כל הדברים האלה חייבים להתברר.

ביקשתי בישיבת הממשלה לבצע ועדת חקירה ממשלתית, זה כלי שעומד לרשות ממשלת ישראל שבו ניתן לבצע חקירה בלתי תלויה בראשות שופט עם מנדט ברור. ראש הממשלה הנחה את כל הגורמים החוקרים, קרי הצבא, המשטרה והשב"כ לסיים את החקירות שהם מנהלים תוך שבוע ימים. הוא הודיע שתוך שבוע ימים או עד ישיבת הממשלה הבאה יחליט, לאור הממצאים, האם להסתפק בהם או לקבל את ההמלצה לעשות ועדת חקירה מטעם הממשלה כולה. את זה הוא יעשה תוך שבוע ימים. דברים אלה צריכים להיבדק עד תום. אני רואה באירוע זה אירוע חמור ביותר.

אין ספק, הכנסת שמתכנסת פה היום צריכה לא רק לגנות. יש לפחות דבר אחד שכולנו מכירים כחברי כנסת; אני לא רוצה לקרוא לזה הסתה. יש אווירת אנטי, דה-לגיטימציה כלפי ציבור ערבי שגם בא מהבית הזה באופן שיטתי ולא הוגן ומסוכן. אני מזהיר מפני זה, ולא רק מעכשיו. נאלצתי לעמוד בחזית ההפוכה כדי להגן. לא נכון לעשות דברים אלה, ואני מציע לאנשים, ודאי נבחרי ציבור ומנהיגי ציבור, לשקול מילים ולהיות מאוד זהירים בהתבטאויות הגורפות כי הן יוצרות אווירה קשה, ואנשים מתרגמים את הדברים לשפת המעשים, כולל המעשים הברבריים שנתקלנו בהם ביום חמישי.

לגבי מעצרים מינהליים; אני מחזיק בדעה הרבה זמן שנכון למערכות הביטחון לעשות שימוש במעצרים מינהליים גם כלפי יהודים קיצוניים אם יש מספיק מידע מודיעיני מוצק שמראה שיש פה התנהלות מסוכנת ברמה של פצצה מתקתקת, ואין מספיק ראיות כדי להעמיד לדין פלילי. זה כפוף לביקורת שיפוטית, צריך להיות על דעת היועץ המשפטי לממשלה. אך אי אפשר להוציא מכשיר זה מהכלים שעומדים לרשות המערכת הביטחונית באופן גורף. זה לא נכון, זה דבר שהיה צריך להיעשות מזמן. אגב, הוא עלה בממשלה בכמה פורומים ולא רק היום, גם בקבינטים ובמקומות אחרים. עניין זה נשקל, איני יודע מה תהיה התוצאה. הוא לא מצריך שינוי חקיקה, הוא קיים, הוא מצריך שינוי מדיניות.

לגבי נשקים בכלל, וזה יוצא מגדר הדיון הנוכחי; אני בדעה שיש יותר מדי כלי נשק בחברה הישראלית, במגזר היהודי ובמגזר הערבי. הקמתי ועדה לא מזמן שהגישה מזמן לשר לביטחון הפנים ואליי, אחת המסקנות היא להפחית את כמויות הנשקים שבחברה הישראלית פלוס הרבה מאוד מסקנות אחרות בכל מה שקשור לרישוי לנשק ולחברות ביטחון ולכל מיני דברים מסוג זה. אני מתכוון יחד עם השר לביטחון הפנים, אישרנו את המסקנות עקרונית, יש לאמץ ברמה היישומית. יש כאן בעיה, גם בשלילת נשק מאזרח שקיבל רישוי לנשק, זה דבר לא פשוט שמצריך הרבה נהלים והתנהלות. זה דבר שיש לקדמו בחברה הישראלית עם ובלי קשר לאירועי שפרעם.

אני משתתף באבלן של המשפחות, משפחות אצילות שאיבדו את יקיריהן. אני מאחל החלמה מהירה ושלמה ל-13 פצועים באירוע נורא זה. ראש הממשלה הנחה היום מפורשות את כל הגורמים שעוסקים באכיפת החוק במדינת ישראל לעשות את כל שבידן כדי למנוע הישנות מקרה מסוג זה בעתיד. זו המשימה המרכזית, וכולי תקווה שנעמוד בה בהצלחה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אדוני השר, מה תעשה היום ומחר? איך תמנעו הישנות מקרים כאלה? אמרת שיש התרעות. היו מעצרים. נתפסו שתי כנופיות של יהודים שרצו לפגוע במסגד. קבעו את המקום, לאן לשלח את הטילים. מה נעשה? כולנו פונים לנטרל ולמנוע עליית יהודים למסגדים שם ולמנוע את הימצאותם בעיר העתיקה, אם זה נחוץ. לעשות את זה שטח נקי. לא שמענו דבר בעניין זה.

הפצצות המתקתקות; דיברו על 2,000 כאלה, שעוד מסתובבים חופשי. למה אתם לא עושים אתם כלום? אתה מבשר לנו שתהיה חקירה, אך לפניה יש למנוע את הרצח הבא, לנקוט בצעדים.

שאלתי העיקרית; למה רק הצהרות? למה זה לא מקבל תוקף של החלטת ממשלה? למה שהממשלה לא תקבל החלטה ברורה, שהיא רואה בפשע הזה קו אדום, שהיא מחליטה לראות בציבור הערבי לא כפי שהיה כל הזמן? אתם מדברים עלינו כעל לא יהודים. לפחות עד שתהיה ועדת חקירה ויהיו דברים ברורים.
ואסל טאהא
כולם אמרו שהנושא חשוב. אני לא רואה חברי כנסת יהודים, רק סלומינסקי. איפה חברי הכנסת היהודים? הנושא לא חשוב להם? אני מקווה לשמוע ממך, סלומינסקי, איפה חבריך? איפה חברי הליכוד?
היו"ר גאלב מג'אדלה
יש מספר חברי כנסת מוועדת הפנים ואיכות הסביבה שבחו"ל כעת. זימנו מיום שישי בלילה את הוועדה.
ואסל טאהא
יש לי שאלה; קיבלתי שאלות מסטודנטים, מעובדים, ושם מסתובבים חיילים עם מדים עם נשק. אנו לא יודעים – זה מתנחל או לא? זה רוצח או לא? אם רוצים לנטרל את הנשק מהחייל, הם מואשמים שתקפו חייל. כיצד ניתן להגן על הסטודנטים בקמפוסים, על עובדים בעבודתם, על כפרים ערבים ששם הרבה חיילים מסתובבים עם נשק? איך נדע מי מסכן, מי חייל, מי רוצח? העניין מאוד קשה. יש חששות ואיומים, והאווירה שיצרה את האלימות ואנשים כמו גולדשטיין ונתן זאדה, היא לא תיעצר אם הממשלה לא תנקוט צעדים דרסטיים לעקור את הטרוריסטים האלה מהשורש.

פורסם שהשב"כ ידע. אם יש מידע בחטיבה היהודית בשב"כ, למה חוסמים אותו מכם, כפי שחסמו את המידע שהוביל לרצח ראש ממשלה? לא יחסמו מידע שרוצח מתכוון להרוג ערבים? ודאי יחסמו את המידע הזה. לכן יש לחקור את החטיבה הזו, ולשקול איך היא פועלת ומעבירה מידע לגורמים השונים. הם לא מנעו רצח של ראש ממשלה, הם ימנעו פוגרום בכפר ערבי? ספק.

לכן, אדוני השר, יש צורך לשינוי מדיניות. אי אפשר למרוח ולומר שמגנים. הגינוי הטוב ביותר ששמענו היה של ראש הממשלה, הוא היה ברור. אך זה לא מספיק. יש לשנות מדיניות, להגן על האזרחים, אך איך אפשר להגן עליהם, כששרי הממשלה ובכירים במדינה כל הזמן תוקפים, מפלים, מאשימים את הערבים, מסיתים את הערבים, מלבים את השנאה נגד האוכלוסייה הערבית? ודאי שכך ייצאו אנשים כמו הרוצח וקבוצות כמוהו.

לכן יש לשנות את המדיניות הזו. אי אפשר שבכירים יסיתו נגד ערבים, יאיימו ויגידו שאנו סרטן בגוף המדינה. אלה התוצאות. לכן יש לשנות המדיניות הזו, בכל התחומים.
גל דאי
הסטודנטיות שנרצחו בפיגוע שייכות לארגון הסטודנטים, חשוב לנו להעביר את המסר ולהיות חלק מהמחשבה, איך אנו לוקחים את הדבר הזה הלאה. כל הקמפוסים, במיוחד המכללות שנמצאות באזור, משלבים סטודנטים יהודים וערבים. עד היום אין יותר מדי התרחשויות, למיטב ידיעתנו. אנו חוששים לעתיד בקמפוסים, מה יתפתח בעקבות האירועים האחרונים.

פה אנו רוצים את עזרת הממשלה, איך בפתיחת שנת הלימודים אנו לא נכנסים למצב שלא נוכל לחזור בו אחורה, מה שקורה באוניברסיטת חיפה בשנים האחרונות, שיכול רק ללכת ולהתעצם ברמה שלא נצליח לשלוט בהם, חשוב גם לנסות למנוע את ההשלכות של אותו מקרה. אנו חוששים לעתידנו.
טלב אלסאנע
לשרים; אנו מודאגים לאחר הסקירה הרבה יותר מאשר לפניה, והשאלות הנשאלות הן כמה חיילים כהניסטים כגון זה נמצאים בצה"ל המחזיקים נשק צה"לי, וכמה פשעים הם ביצעו נגד פלסטינים חפים מפשע עד שביצעו את הפשע האיום והנורא הזה?

שנית, איך אתה יכול לשכנע אותנו שגורמי הביטחון עושים מלאכתם נאמנה, כאשר הוא הסתובב חודשים, האם אין כאן מזימה או סלחנות יתר או מישהו בשב"כ, כנראה היה מעונין בתוצאה לניגוח פוליטי ולהשגת מטרות פוליטיות, מאחר שזה מכוון נגד הציבור הערבי.

שלישית, מדוע אנו רגילים אחרי כל אירוע, אפילו קטן, המשטרה מקיימת מסיבת עיתונאים, יוצאים בפסטיבל כשהיו מעצרי חשודים במגזר הערבי, אנו לא ראינו מסיבת עיתונאים, ופירוט, מה קרה. ההתנהגות אחרת, השתיקה שאפפה את האירוע. איפה אחריות השב"כ בעניין? מדוע לא מאשימים את ראש השב"כ ודורשים את הדחתו לאור המחדל האיום והנורא, כאשר חייל יורה באזרחים, כאשר הוא אמור להגן עליהם?

נחשף בפיגוע הנפשע שיש טרוריסטים יהודים שרוצחים ערבים רק כי הם ערבים. זה מסוכן. מה ממדי התופעה הזו? אולי פה לא מדובר במקרים בודדים. יש אידיאולוגיה רצחנית, יש ביצה שמגדלת את היתושים האלה. לייבש את הביצה שנקראת כיבוש והתנחלויות.

רבותיי השרים, אין לנו אמון בחקירה שמבצעים גורמי הביטחון, שהם אמורים לספק ביטחון ונכשלו בזה. לכן שהמשטרה תחקור את עצמה, שהשב"כ יחקור את עצמו - זה כיסוי תחת, טיוח ראיות. אין לנו אמון במסקנות החקירה הזו. אנו דורשים לפחות בדיקה עצמאית ובלתי תלויה בראשותו של שופט שיבדוק את המחדל של הרשויות של הביטחון, הם אמורים לספק את הביטחון לאזרחי המדינה והם נכשלו.

אני מתריע, המקרה הזה עבר בשקט לאור ההתנהגות האחראית של הציבור הערבי ומנהיגיו, במיוחד בשפרעם. אם חלילה יהיה עוד פיגוע בישוב ערבי, הדברים לא יהיו תחת שליטה בצורה זו. זה יגרום להתפתחות שלילית מסוכנת מאוד שאנו מזהירים מפניה.
עסאם מח'ול
הממשלה והשב"כ נכשלו בהבנת הנקרא, במיוחד כשהנקרא היה כתוב באותיות גדולות על הקיר. כאן המחדל. אי אפשר לרחוץ בניקיון כפיים על ידי הודעה חשובה ועמדה חשובה ששמענו מראש הממשלה ושרים, אך זה לא מספיק ולא מסיר את האחריות מכם. אתם אחראים לכך שלא היה טיפול אמיתי, למרות שהיו כל ההתרעות שבעולם במשך שלוש שנים של הסתה פרועה, כולל מתוך הממשלה ושרים מתוך הממשלה, כולל חברי כנסת, מסע של דה-לגיטימציה אומלל, קטלני נגד הציבור הערבי, נגד זכות האזרח הערבי ומנהיגיו. מי שלא רואה את הקשר, לא מבין כלום.

הממשלה, כפי ששמענו כרגע מהשר לביטחון פנים, מסרבת עדיין לקרוא את מה שכתוב על הקיר, כלומר שיש התארגנות פשיסטית טרוריסטית בתוך ההתנחלויות, לא טרור של יחיד. לפני שנה וחצי הייתי קורבן עם עוד אזרחים בחיפה של ניסיון התנקשות, ופוצצו לי את הרכב כשנסענו בו. מה שקרה, הניסיון לדחוק את זה לפינה של טרור יחיד או משפחתי הוא ניסיון לא לקרוא את מה שקורה בחברה הישראלית.

שלשום כשראש הממשלה הרים טלפון והבהיר את עמדתו, הסברתי לו על ארבעה שמות קונקרטיים של פצצות מתקתקות שאני יודע עליהם בתוך קרית ארבע. אני אעביר אותם גם לשר לביטחון הפנים, ואני מקווה שלא יבוא יום ונשב כאן ונדבר על טבח שביצע אחד מהם, אנשים שמסתובבים עם נשק, שיש להם תוכניות מגרה לפגוע באזרחים ערבים. אני רוצה לדעת אם מישהו לוקח את האחריות ומרים את הכפפה הזו.

הבעיה האמיתית, שלא מחברים את הדברים. יש מקרה אחד. ביום האחרון של הכנסת שאלתי שאילתא על פינוי של ערבים. אתם לא לוקחים ברצינות את מה שאנו אומרים לכם, את ההרגשה האמיתית שאנו מאוימים כציבור. אתם עדיין מנסים לדחוק את זה, לנו זה לא יקרה, אצלנו לא יצמח טרור. יש טרור, והשאלה אם אתם מוכנים לחסל את התשתית של הטרור הזה, או אתם לא מוכנים לכך, האם אתם מוכנים לאסוף את הנשק או לא ורק לדרוש את זה מאחרים. זה המבחן שלכם ושל ההודעות שלכם.
ניסן סלומינסקי
ראשית, אני מגנה בכל דרך הכי חריפה את המעשה. האדם הזה הזוי לחלוטין, לא מייצג אף אחד מאתנו, הוא רוצח שגורם נזק למהלך, אך זה לא העניין. שאף אחד לא יעלה על דעתו שבשאלות שלי בהמשך יש מין רצון לגונן. לא.

אני משתתף באבל המשפחות ושולח רפואה שלמה לפצועים. אנשים חפים מפשע, נבראו בצלם אלוקים, אין הבדל אם זה יהודי או ערבי מבחינה זו, הפשע הוא אותו פשע, הרצח הוא אותו רצח, הפצוע הוא אותו פצוע.

לעניין עצמו; שמעתי אותך על הביצה שמגדלת יתושים. אם אתה רוצה לומר שהאיש שעשה זאת מייצג ציבור ולכן אתה מתנפל על הציבור, אל תשכח שהיו הרבה יותר פיגועים שבהם השתתפו אזרחים ישראליים ממוצא ערבי.
טלב אלסאנע
אין אידיאולוגיה כזו. אתם מתנחלים ומסיתים. הוא האחרון שיטיף מוסר.
ניסן סלומינסקי
אל תנסה לבדוק איפה יש יותר הסתה. חלקים מסוימים בציבור הערבי- -
טלב אלסאנע
אתה רוצה להצדיק?
ניסן סלומינסקי
הרי גיניתי. שמעתי אותך בשקט, תהיה מנומס ותקשיב לי.
טלב אלסאנע
המעשה הוא בלתי-נסבל.
ניסן סלומינסקי
אם אתה תשליך על ציבור, ברגע שאתה עושה את זה, שלא תהיה לך תלונה על כך, שבפיגועים אחרים, ויש הרבה יותר פיגועים שבהם השתתפו אזרחים ישראליים ממוצא ערבי שגרים בישובים, שהציבור היהודי ישליך עליכם. אל תעשה את זה.
טלב אלסאנע
אתה מסית נגד הציבור הערבי יום ולילה בלי סיבה. אל תמצא צידוקים.
ניסן סלומינסקי
מאחר שנכפה עלינו לחיות יחד במדינה אחת, יש מקרה וכולנו יודעים שהוא מקרה של אדם בודד, ואולי יש עוד אחד או שניים או שלושה. זה לא ציבורים שעומדים אחריו ולא אידיאולוגיות שעומדות אחריו. אם אתם רוצים להשליך, ישליכו גם הפוך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אין כוונה להכליל ולהשליך.
ניסן סלומינסקי
המקרה הזה ודאי לא מייצג ציבור או אידיאולוגיה של הציבור הכולל.

שנית, בנוסך למה שנאמר, אני חושב שבצד השני של המטבע נעשה מעשה חמור של הציבור הערבי, שאני משבח אותו על ההתנהגות של אחר כך, ושל ראש העיר, אך בשעת מעשה, ובפיגועים שנרצחו בדם קר יהודים חפים מפשע וילדים, וכמה הציבור מתחמם, אני יודע כמה אתה צריך להתגבר ולא לעשות לינץ' ולא לשפוך דלק על שוטרים.
טלב אלסאנע
זה שקר. אתה רוצה להפוך את הקורבן, את הציבור הערבי, לנאשם. אתה רוצה להגן על הרוצח. אתה מנסה להצדיק את הפשע, וזה עוד יותר חמור.
ניסן סלומינסקי
כששקולניק ושכמותו פגעו במחבל כפות, הוא יושב 15 שנה.
טלב אלסאנע
זה דבר איום ונורא, מה שהוא אומר.
ניסן סלומינסקי
אני חושב שהמשטרה, בנוסף לכל הדברים שהיא צריכה לחקור, ואני מצטרף לכל הדברים, היא צריכה גם לחקור, האם אכן רצחו אותו כשהוא כפות, או כאשר הוא לא יכול היה לפגע, זה רצח.

שנית, אם אכן זה נכון, מה ששמעתי ממפקד מחוז הצפוני שאומר שפצעו שוטרים, פגעו בהם, שפכו עליהם דלק והם היו יכולים להישרף, גם את זה המשטרה חייבת לבדוק, ואם יימצאו אנשים, להענישם כמו שמענישים כל אזרח. אין על זה חסינות, אסור לעשות דברים אלה.
השר גדעון עזרא
כוחות הביטחון של מדינת ישראל יילחמו נגד כל גורם טרור באותה מידה, עם אותה אדיקות. כאשר יש פיגוע התאבדות או פיגוע נגד אזרחים מסוג אחר, יהודים או ערבים, נעשה הכל כדי לדאוג לאזרחי מדינת ישראל.

כשאתה לוקח את ההיסטוריה של פיגועי הימין הקיצוני, זה התמקד בהר הבית, בעמי פופר שהיה נגד פועלים מיהודה ושומרון, יגאל עמיר שהיה כנגד ראש הממשלה. ערביי ישראל עד היום לא היווה, לדעתנו, מטרה כפי שהיה ביום חמישי. ביום חמישי נפל דבר, יש לקחתו בחשבון, אך אין קו נמשך. זה דבר חדש, ואני מקווה שיישאר חד-פעמי.

חובת כוחות הביטחון, והתחילו ביום שישי בבדיקות, האם יש אדם נוסף עם פרופיל דומה לרוצח, שצריך להיות אחרי סוגר ובריח, כל דבר ודבר שאפשר לעשות כדי למנוע פיגוע נדרש מאתנו.

אני רוצה להזהיר את כולנו מפני התלהמות בירושלים. אני קורא לכל הגורמים, אנו יכולים לפי התוכניות שאני שומע, עדיין לא אושרו, גם העלייה להר הבית, גם אלפי יהודים לכותל, יש בנושא זה לנהוג בחוכמה רבה. לדעתי, ביכולת מנהיגי הציבור להרגיע אירוע כזה ולהסלים אירוע כזה. אני קורא לך, יושב ראש הוועדה, לגעת גם בנושא זה.

שמעתי פה על מתנחלים שמגיעים עם נשק לאוניברסיטה. החייל שבא, אתה לא יודע למה הוא בא. עוד אנו מדברים, ירו בתושב יהודי ביהודה ושומרון, ליד מושב עטרת. מה לעשות, תושבי ישראל צריכים ללכת עם נשק, נשקפת להם סכנה, יש גם ערבים שנשקפת להם סכנה, נהגי מוניות, עסאם מח'ול, כשנשקפה לך סכנה, הכנסת דאגה לאבטח אותך. לא חשבנו עד יום חמישי האחרון שמעשה כזה יקרה בשפרעם. אנו צריכים לגנות את כל מי שרוצה לפעול בצורה בלתי חוקית.

הר הבית; אנו עושים הכל כדי להגן על המקומות הקדושים לכולם.
עבד אלמאלכ דהאמשה
למה לא תרחיק את הפרחחים האלה מהמסגדים? למה לתת להם להיכנס?
השר גדעון עזרא
אנו עושים הכל כדי שיהיה ביטחון לשלוש הדתות להתפלל ולחופש הפולחן. אני מבקש את עזרתך בעניין זה.

2,000 פצצות מתקתקות - על מה אנו מדברים? כל חקירה, כל ידיעה, קשה מאוד לאסוף מידע בנושאים הללו. השב"כ, בנושאים היהודיים, עושה את המקסימום שהוא יכול. טרור הוא טרור הוא טרור באשר הוא, חובתנו לבצע את החקירה.

כל אירוע ייחקר עד תום. כל האירוע שהיה עם הרוצח הזה, בודקים את מה שידוע עליו, ובאיזו מידה פעלו או לא פעלו כראוי. פה אלה דברים שהיו בתקופה האחרונה, כל גורם ישים את הדברים על השולחן. כל גורם יבדוק את עצמו. אחרי שנראה את המסקנות, על מה דובר – האם הסנכרון בין הגופים הוא טוב או לא. לא מספיק שהצבא היה טוב ושירות הביטחון היה טוב והמשטרה היתה טובה. הבעיה היא לראות אם הקשר בין הארגונים מסודר.
עסאם מח'ול
אתה מוציא מכלל אפשרות שהיתה ידיעה, ומישהו הזניח?
השר גדעון עזרא
זה חלק מהבדיקה. מספר נהג האוטובוס, בימים האחרונים אני מסיע חייל לשפרעם. אם הגבר הזה היה מתקשר לתחנת המשטרה ואומר: יש תופעה מוזרה של חייל שבימים האחרונים נוסע לשפרעם, תשאל את עצמך אם היה מטופל או לא.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הנרצח הגיש לו מים וטיפל בו.
טלב אלסאנע
יש תלונות של האמא ושל המשפחה.
עסאם מח'ול
יש לכם עוד תפקידים.
ריאן כאמל
פעם פדרמן איים עליי בנשק. הגשתי תלונה במשטרת ירושלים, כמעט נעצרתי.
השר גדעון עזרא
אני לא בטוח באיזו מידה המשטרה היתה מטפלת בידיעה הזו בסדר עדיפויות, אך אז לפחות מישהו היה מפנה את תשומת לבנו. עלינו נפל הסיפור בשפרעם כרעם ביום בהיר. אנו צריכים לטפל בחקירה של הפיגוע שהיה בנתניה ובשפרעם ובעטרת, וידינו מלאות עבודה. אני מבקש מעם ישראל כולו שהחיים במדינת ישראל יהיו נסבלים, וכל אחד יוכל למחות מחד ולהמשיך את החיים מאידך.
עבד אלמאלכ דהאמשה
כשאתה אומר: לא חשבנו שזה יקרה, זה העניין. היית חייב לחשוב.
עסאם מח'ול
השר הסגיר את הבעיה האמיתית של הממשלה; הממשלה הזו שבויה בקונספציה מוטעית, היא לא רוצה לראות את גודל האיום הקיים על הדמוקרטיה בישראל, זו מערכה לא של ערבים מול יהודים, אלא של ערבים ויהודים חפצי דמוקרטיה כדי להגן עליה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בעקבות כל הדברים שנאמרו פה, אני מצטער שנאלצתי להשתמש בסמכותי בזמן מסוים, אני חושב שהיינו צריכים להיות יותר מאופקים כדי לתרום לעניין.

הוועדה מבקשת שהממשלה תקים ועדת חקירה למחדל וועדת חקירה בלתי תלויה כדי שהדבר ייחקר עד תום כדי שהציבור ואנו נדע את האמת. לא נקדים את המאוחר, אם השרים אומרים שראש הממשלה מבקש להמתין שבוע ימים כדי לראות תוצאות הבדיקה שיעשו מערכות הביטחון השונים, ואחר כך יחליט, אנו מכבדים את רצונכם, אך היינו רוצים לראות ועדת חקירה בלתי תלויה בראשות שופט בדימוס כדי שנדע מה קרה, כדי שנמנע הישנות מקרה וכדי שנסיק את המסקנות הנכונות.

המעצרים המינהליים חייבים להתבצע. לא ייתכן שפצצות מתקתקות שמסכנות את חיי האזרחים הערבים במדינה יסתובבו. יש רשימה, אתה יודע את זה, לא מאות אנשים, יש מסוכנים, ימין פנאטי גזעני שחייבים לעצור במעצר מינהלי כדי למנוע הישנות המקרה וכדי לשדר מסר לציבור הערבי שהממשלה עושה מעשה, ושדמם של הנרצחים לא הפקר.

אנו רוצים למנוע את הרצח הפוליטי הבא. ראש הממשלה בסכנה. אחרי שנכשל הרוצח להעביר את הסחת הדעת מההתנתקות למרד של הציבור הערבי, עכשיו הם יחזרו ליעדים המקוריים שלהם – מסגד אל-אקצה וראש הממשלה. עליכם להיות יותר מערניים כדי למנוע את הרצח הפוליטי הבא ואת האירוע החמור ביותר הבא.

אדוני השר, אני בשם כל הוועדה רוצה להודות לך ולשר אופיר פינס שבאתם. אנו מעריכים את מעשי ראש הממשלה, אנו רוצים שהממשלה תמשיך לטפל בעניין בצורה מסודרת.

תודה רבה, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים