ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 15/09/2005

חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות לוב, התשס"ז-2007, חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה, התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
PAGE
ועדת הכלכלה (496)
2
15/9/2005

הכנסת השש-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 496

מישיבת ועדת הכלכלה
‏יום חמישי, י"א באלול התשס"ה (‏15 בספטמבר, 2005), שעה 11:20
סדר היום
1.
הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות לוב, התשס"ה-2005, פ/2926, של חה"כ משה כחלון


2.
הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה, התשס"ה-2005, פ/3493, של חה"כ אמנון כהן
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר


דוד טל

משה כחלון

אילן ליבוביץ
מוזמנים
חה"כ איוב קרא

עו"ד שנית פנחסי
-
הלשכה המשפטית, משרד החינוך, התרבות והספורט

עו"ד שירלי אבנר
-
משרד המשפטים

יונתן רגב
-
רפרנט חינוך, אגף התקציבים, משרד האוצר

יוני בן-מנחם
-
מנהל "קול ישראל", רשות השידור

שלומי גולדברג
-
מנהל המחלקה למורשת ישראל, ערוץ 1, רשות השידור

שמואל בן-צבי
-
מנהל רק"ע, רשות השידור

יוריק בן-דוד
-
מנכ"ל אקו"ם

פרופ' מנחם בן-ששון
-
ראש המכון לחקר קהילות ישראל במזרח, יד בן-צבי

שרית נוי
-
עוזרת מינהל, יד בן-צבי

משה שאול
-
סגן יו"ר הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו

משה טסטה
-
הוועד המנהל, הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו

שושנה רון
-
מנכ"לית ברית יוצאי בוכרה

ד"ר שלמה חיזק
-
חבר הנהלה, ברית יוצאי בוכרה

מאיר כחלון
-
מ"מ יו"ר ומנכ"ל הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב
ייעוץ משפטי
שמרית שקד
מזכירת הוועדה
עידית חנוכה
רשמה
אירית שלהבת
הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות לוב, התשס"ה-2005, פ/2926

הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה, התשס"ה-2005, פ/3493
היו"ר אמנון כהן
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות לוב, התשס"ה-2005, של חבר הכנסת משה כחלון, והצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה, התשס"ה-2005, של חבר הכנסת אמנון כהן. אנחנו נמצאים בשלב הכנת הצעות החוק לקריאה שנייה ושלישית.


ראשית, אני רוצה לומר כמה דברים למציע, חבר הכנסת כחלון, על הסיכומים שאנחנו צריכים לקדם בתיאום של שתי הצעות החוק. ברוך ה', מדינת ישראל קלטה קהילות רבות ועֵדות מאזורים שונים בעולם, ובעקבות הצעות החוק שלפנינו מונחות הצעות חוק נוספות – ועדת השרים לענייני חקיקה כבר לא יכלה לסרב להן, ולכן אישרה את כל הצעות החוק הללו – לרשות לאומית למורשת יהדות תימן, למורשת יהדות מרוקו, תוניס וכן הלאה. יש אמנם ערעור של אחד השרים, אבל בגדול זה כבר הובא לדיון ואם אותו שר יסיר את הערעור זה יאושר בהחלטת ועדת השרים לענייני חקיקה. שאלתי את המערער, השר שמחון, מה הסיבה לערעורו והנימוק שלו היה ברוח הדברים שאמרנו גם אנו, שהוא לא רוצה שכל עדה תקים לעצמה רשות.


שוחחתי עם שרת המשפטים ואמרתי שהמגמה שלנו, שבעקבות הצעות החוק שלפנינו תהיה סוף-סוף רשות לאומית לשימור מורשת כל עדות ישראל. השאיפה שלנו, שכל עדה שהביאה משהו יפה מהמקום ממנו הגיעה תשמר אותו, תנחיל אותו לדורות הבאים, שכל עם ישראל יידע מאין הגיעו אבותיו. זה הכיוון שלנו.


לאחר שהצעות החוק שלפנינו עברו בקריאה ראשונה, דיברתי עם חבר הכנסת גדעון סער, יושב-ראש הקואליציה, והבטחתי לו שנעמוד מאחורי הבטחותינו. הבטחתי שנשב עם שרת המשפטים ונקדם את הצעת החוק הכוללת לשימור מורשת כל עדות ישראל. לצערי, שרת המשפטים כל פעם דחתה את הבקשה שלנו בשל סיבה כזאת או אחרת. אני מסיק מכך: או שהיא לא רוצה, או שהיא מתחמקת. לפיכך אם יש דיבורים לחוד ומעשים לחוד, אנחנו נמשיך לקדם את הצעות החוק שלנו.


והנה הפלא ופלא, הבוקר קיבלתי מכתב משר האוצר, הכותב שגם הוא רואה חשיבות רבה לשימור מורשת עדות ישראל. גם הוא הציע להקים רשות כזאת או אחרת ברוח הדברים שאנחנו הצענו. גם שרת המשפטים, באמצעות חבר הכנסת גדעון סער, אמרה שיש לה נכונוּת, אבל את הנכוֹנוּיות האלה כולנו מכירים ...
משה כחלון
56-57 שנים של נכונוּת ...
היו"ר אמנון כהן
באופן אישי רציתי להגיש כמה הצעות חוק בתיאום, אולם אף פעם אין תיאום עד שאין חקיקה. רצון טוב יש אבל תכלס בשטח, לצערי, לא רואים התקדמות. גם מבחינתנו יש רצון טוב, רצון טוב מאוד. אם בזכות שתי העֵדוֹת האלה, שתי הצעות החוק האלה, כל עדות ישראל יזכו ברשות שתנחיל את המורשת לדורות הבאים – גם זה חשוב.


חבר הכנסת כחלון, אני מציע שנקדם את הצעות החוק הפרטיות שלנו, אך נהיה אחראים. נכין הכול עד ההצבעה ונקבע לוח זמנים, כמה זמן אנחנו נותנים לממשלה להתארגן, ונראה כיצד הם מתקדמים. אם יעמדו בהבטחותיהם, שאכן יהיה שימור מורשת כל עדות ישראל, נהיה שותפים לבניית הדבר הזה נראה איך הוא מתגבש, ביחד עם המציעים האחרים. ניתן פרק זמן מסוים ואם נראה שזה מתקדם, יפה. אם נראה שזה לא מתקדם, תמיד יש לנו אופציה להביא את הצעות החוק שלפנינו להצבעה, בלי לקיים דיון נוסף. נכנס את הוועדה ל-10 דקות, נצביע ונעלה את זה לקריאה שנייה ושלישית. אני רוצה להיות אחראי. הסכמנו להמתין, אך אם נראה שזה לא מתקדם נמשיך בחקיקת הצעות החוק שלפנינו.
משה כחלון
האם אי אפשר להצביע היום על שתי הצעות החוק אך לא להעלות את זה למליאה?
היו"ר אמנון כהן
הכול אפשר. ההצבעה תלויה בנו. אנחנו יכולים תמיד להחליט לכנס את הוועדה להצבעה בלבד ולגמור את זה. כיושב-ראש ועדת הכלכלה אני רוצה להיות אחראי, שלא נצביע על משהו שאנחנו לא שלמים אתו, כי בסופו של דבר אם תהיה הצעת חוק ממשלתית מגובשת לשימור מורשת כל העדות ייצא שהצבענו על משהו ובסוף לא מעלים אותו למליאה וזה ייראה לא טוב. אני מציע שנדון על הצעות החוק, נכין אותן, אולם נצביע פעם אחרת. לא נצטרך אפילו לקיים דיון נוסף, די לכנס את הוועדה ל-10 דקות להצבעה על רשות לאומית למורשת יהדות בוכרה ולרשות לאומית למורשת יהדות לוב, בלי דיון ובלי דיבורים. אני מציע שכך ננהג.
שמרית שקד
באותו דיון אפשר שיהיו נוכחים רק חברי הכנסת, בלי אנשים נוספים.
היו"ר אמנון כהן
רק חברי כנסת. לא אזמין גופים שונים, לא אזמין אף אחד. כל מי שרוצה לומר דבר מה, יאמר היום ואנחנו נתייחס לדברים. די יהיה לכנס את הוועדה, רק את חברי הכנסת, ל-10 דקות, להצביע ולגמור את הסיפור.


חבר הכנסת ליבוביץ, אתה שותף להצעה?
אילן ליבוביץ
אין לי התנגדות להצעתך.
משה כחלון
אני עדיין לא שותף להצעתך. אני מאמין שהחוק הזה לא ייצא לפועל. אני לא מאמין שתהיה רשות לאומית למורשת גג, שכוללת את כל העדות, כי לא היתה עד היום. היו שניסו לעשות את זה במשך שנים רבות אך לממשלה אין שום כוונה לעשות את זה. משתמשים בתרגיל הידוע, לשחק על זמן, כמו בכדורגל – עד שהשופט ישרוק או עד שהממשלה תתפרק או עד שהבחירות יוקדמו או עד שיושב-ראש הוועדה יתחלף או עד שחבר הכנסת כחלון לא יהיה כאן, לא יודע מה, כל טריקים הללו. הם מחכים, יש להם המון אופציות. אני לא מאמין להם.


אין לי ספק, אדוני היושב-ראש, שאם לא נצביע על הצעות החוק ונעלה אותן למליאה זה לא יהיה. אני מרגיש שבזבזנו כאן שנה של דיונים, ושהרצנו לכאן אנשים מכובדים מכל אגפי משרדי הממשלה, דנו, דיברנו, ומראש אנחנו הולכים למהלך שתוצאותיו ידועות – לא יהיה שום דבר. אני מציע שנצביע היום ונעלה את זה גם להצבעה במליאה, וכאשר יעשו את בית המורשת הגדול ניכלל בו. מה כבר יקרה? אני לא מבין מה הבעיה של שרת המשפטים, בפרט שמשרד האוצר הסכים. ישבנו בדיונים עם משרד האוצר, ישבנו בדיונים עם משרד המשפטים, קידמנו הכול. את כל המהלכים האלה עושים בשלבים המוקדמים. אנחנו כבר בפיניש, לקראת הסוף. לכן אני מציע להצביע כעת ולהעלות את זה למליאה בתחילת המושב. במילא החוק ייושם רק חצי שנה לאחר הפרסום ברשומות.
היו"ר אמנון כהן
אתה מציע שנחוקק חוק ולא ניישם אותו?
משה כחלון
ניישם אותו. אם אכן יעשו את בית המורשת הגדול, שהנכדים של הנכדים שלנו אולי יזכו לו, אז נכניס את מורשת יהדות לוב ובוכרה פנימה, על כך התחייבנו. אני לא רואה שום ניגוד בין התהליכים הללו, בין הרצת הצעות החוק למליאה ובין הקמת בית המורשת הגדול והמפורסם לכלל עדות ישראל, שאני יכול לומר עשרים פעמים לפרוטוקול: לא יהיה. כמו שלא היה, לא יהיה, לא יהיה שום דבר. אני לא רואה אותנו כחלוצים בעניין הזה.
היו"ר אמנון כהן
אתה לא מאמין לשרת המשפטים ולשר האוצר של מדינת ישראל?
משה כחלון
אני מאמין לכולם. יש לי כבוד רב לכולם. אם אתה חושב שאנחנו שנינו זוג חלוצים, שהרמנו כאן את נס המרד ואחרינו יתנו בית מורשת לקהילות שבזי ומרוקו, סלח לי שאני אומר לך – אנחנו תמימים. זה לא יקום, לא יהיה. לא רוצים לתת לנו. אם אנחנו לא נעשה את זה בחקיקה זה לא יהיה.


אני מבקש להביא את זה להצבעה, גם בוועדה וגם במליאה. אחרי שהחוקים יעברו, אם יצליחו להקים את בית המורשת המפורסם ניכנס אליו פנימה. הנה, אני מתחייב כאן. יישום החוק הרי רק חצי שנה לאחר פרסומו ברשומות, ועד תום הפגרה יחלפו עוד 3 חודשים, ביחד זה 9 חודשים. תוך 9 חודשים יולדים ילד.
אילן ליבוביץ
האם יש במשרדי הממשלה כבר תזכיר או טיוטה של הצעת החוק למורשת עדות ישראל?
שירלי אבנר
כן.
היו"ר אמנון כהן
אפשר לראות את הצעת החוק?
שירלי אבנר
עדיין לא, כי זה בגדר טיוטה.
היו"ר אמנון כהן
אוכל לראות את הטיוטה?
משה כחלון
אין טיוטה. זה רק בגדר טיוטה.
אילן ליבוביץ
אם יש טיוטה, אנחנו מבקשים לראותה. להזכירך, אדוני היושב-ראש, עשינו את זה בחוק הספורט המוטורי. שם הממשלה משכה אותנו עוד ועוד כמה שנים ואז לקחנו את טיוטת הצעת משרד החינוך, שהיתה בגדר טיוטה, והפכנו אותה להצעה של הוועדה.
שירלי אבנר
לא הכנסתם שם סעיף עונשין, למשל.
אילן ליבוביץ
ועדת הכלכלה הכינה את הצעת החוק. לקחנו את הצעת החוק הממשלתית והפכנו אותה להצעת חוק של ועדת הכלכלה, ואחר-כך הממשלה כבר הצטרפה אלינו כי לא היתה לה ברירה.
היו"ר אמנון כהן
אבל כרגע אין להם עדיין כלום.
אילן ליבוביץ
יש להם. היא אומרת שיש טיוטה. הטיוטה אולי לא מושלמת, אך נוכל לשנות אותה ולעשות אותה הצעת חוק של ועדת הכלכלה.
היו"ר אמנון כהן
קיבלתי את הצעתך.
שירלי אבנר
קודם כול, עם כל הכבוד, בחוק הנהיגה הספורטיבית היינו מתקדמים עם התזכיר גם אם הוועדה לא היתה מעתיקה את התזכיר כפי שהיה באותם שלבים. היינו אז בשלבי הנוסח.
אילן ליבוביץ
3 שנים הייתם בשלבי הנוסח.
שירלי אבנר
מדובר בהצעת חוק מורכבת מאוד, שחייבה שיתוף פעולה בין כל המשרדים, שחייבה לפחות 40-60 שעות ישיבות נוסח, וזה לא פשוט לאור העובדה שיש רק שלושה אנשים במדינה הזאת שאפשר לשבת איתם על נוסח החוק. זה דבר ראשון.


דבר שני, היום אנחנו מנסים לגבש נוסח שיהיה מוסכם על כל המשרדים הנוגעים בדבר לעניין רשות שתרכז את שימור מורשת כל העדות.
משה כחלון
עכשיו הם רק מתחילים. אתה מבין מה אומרים לך, אדוני היושב-ראש? היום ב-15 בספטמבר הממשלה רק מתחילה לדון.
היו"ר אמנון כהן
כי יש היום דיון בוועדה.
שירלי אבנר
לא התחלנו היום, עם כל הכבוד. דיברתי על הזמן האחרון.


אני רוצה להדגיש, הישיבה האחרונה בנושא הזה בוועדת הכלכלה היתה סמוך לתחילת פגרת הקיץ של הכנסת. אי לכך ובהתאם לזאת התחלנו לדון על הנוסח, אבל בתקופת פגרת הכנסת משרדי הממשלה, שנציגיהם יושבים כאן, עוסקים בנושאים חשובים נוספים, בין היתר חוק יסודות התקציב. נכון, השרים הנוגעים בדבר היו עסוקים בדבר הזה, על אף שנתנו דעתם גם לשאלת המורשות. בסיכום הישיבה שהתקיימה בוועדה סמוך לתחילת פגרת הכנסת נאמר במפורש שהמציעים יישבו אתנו ובשיתוף פעולה יוסכם על הצעת חוק אחת כוללת שתרכז את כל המורשות. אנחנו הנוגעים בדבר מעולם לא נתקלנו בזימון כזה, אף אחד לא ביקש להיפגש אתנו.
היו"ר אמנון כהן
ביקשנו מאנשי משרד המשפטים קודם כול.
אילן ליבוביץ
אתה עובד אצלם ... אתה צריך לזמן אותם ... הם משרדי הממשלה והם מחכים לך.
שירלי אבנר
זה היה הסיכום.
אילן ליבוביץ
אני מכיר את זה היטב – כל פעם חברי הכנסת מסכמים כפי שמסכמים ואז לטענתכם אמורים לזמן אתכם, את משרדי הממשלה?
שירלי אבנר
אמרתם שתחזרו אלינו כדי שנשב ביחד ונתאם את הצעת החוק. זה הסיכום שהתקבל. יש לי את הפרוטוקול של אותה ישיבה. לא הוגן להציג כאילו אנחנו לא עושים שום דבר. עובדה שישבנו ודנו על הנוסח גם בלי שיזמנו אותנו לכאן.
היו"ר אמנון כהן
כדי שזה יתקדם ויקרום עור וגידים, רצינו לשבת עם שרת המשפטים לפגישה ראשונה, בהשתתפות נציגי משרד האוצר, להתוות מדיניות כלשהי, לחשוב איך רוצים לראות את זה במקור, מה אנחנו רוצים לראות. חבר הכנסת כחלון כבר תיאם את הדברים והתיישר על-פי דרישות משרד האוצר, ויתר על הרבה מאוד דברים, ואני התיישרתי על-פיו אחר-כך.
משה כחלון
עו"ד שירלי אבנר, גם את היית נוכחת בישיבה שהתקיימה במשרדי.
שירלי אבנר
אכן הייתי נוכחת.
היו"ר אמנון כהן
התיישרנו על-פי הבקשות של משרד המשפטים ומשרד האוצר.
שירלי אבנר
לא נכון.
היו"ר אמנון כהן
מכיוון שקיבלתי את הבקשה וראיתי לנכון לטפל ברמה ממלכתית בכל העדות, רציתי לקדם את הנושא. מכיוון שמרכז הקואליציה בא מהסיעה של השרה, ביקשתי מחבר הכנסת גדעון סער שיקבע לי פגישה עם שרת המשפטים, כדי שנשב פעם אחת ונתווה מדיניות ואז צוות מקצועי ייכנס לעובי הקורה. מיום שיצאנו לפגרה, ההודעה כתובה אצל חבר הכנסת גדעון סער אך שום דבר לא התקדם. אני שואל אותו מדי פעם האם נקבעה כבר פגישה והוא אומר שהשרה עסוקה כעת. אני מבין, קורים הרבה דברים בעם ישראל. לכן נכון החשש של חבר הכנסת כחלון, שתמיד יהיו נושאים אחרים – בחירות, תקציב, מפונים/עקורים שיושבים עדיין באוהלים. אלה בוודאי בעיות לא קלות. לאנשים אין קורת גג ומחר עלול לרדת גשם.
משה כחלון
ועכשיו יתעסקו עם מורשת יהדות בוכרה ולוב?
היו"ר אמנון כהן
לכן ביקשתי להיפגש פעם אחת עם השרה ולהתוות מדיניות, שבין כל התיקים האלה השרה תתפנה גם לנושא שלפנינו, אולי לא במקום הראשון אלא במקום שלישי-רביעי, ותתחילו לקדם אותו. מדי פעם נשב ביחד, נתעדכן, ותוך חודש-חודשיים נגבש משהו גדול יותר, נביא אותו למליאת הכנסת ונגמור את העניין.
שירלי אבנר
אתמול נאמר לי ממקור ראשון - -
היו"ר אמנון כהן
מי זה "מקור ראשון"?
שירלי אבנר
- - על-ידי השרה, שהיא מביעה נכונות לשבת עם המציעים ולעשות תיאום.
היו"ר אמנון כהן
מה מנע ממנה במשך 3 חודשים להיפגש אתנו?
שירלי אבנר
ככל שהבנתי, בתקופת הפגרה עוסקים בדברים שאינם נוגעים בדרך כלל בחקיקה. היא הבינה שבתקופת הפגרה המציעים לא נמצאים בארץ.
היו"ר אמנון כהן
אולי השרה לא נמצאת בארץ.
שירלי אבנר
זה לפחות מה שנאמר. היא חשבה שבתקופת הפגרה המציעים נמצאים בחופש.
שושנה רון
אפשר להעמיד אותה על טעותה.
שירלי אבנר
כרגע היא הביעה נכונות לשבת עם המציעים.
היו"ר אמנון כהן
רק לשבת, או לגמור?
שירלי אבנר
עד כמה שאפשר לסיים באותה ישיבה.
היו"ר אמנון כהן
כעת ניכנס לעובי הקורה ונקרא את הצעות החוק.
שירלי אבנר
זה מנוגד להסכמות שהיו.
היו"ר אמנון כהן
עם מי היו הסכמות?
שירלי אבנר
אתנו.
היו"ר אמנון כהן
אתי לא היו הסכמות.
שירלי אבנר
אני מחזיקה בידי את פרוטוקול הישיבה האחרונה שהתקיימה בוועדה. כבוד היושב-ראש אמר במפורש שלקראת הקריאה השנייה והשלישית המציעים ידונו אתנו על נוסח הצעת החוק.
היו"ר אמנון כהן
ביקשתי לדון עם השרה, אבל היא עסוקה. מה את רוצה ממני? הבנתי את הדברים. נתקדם.


להלן סדר העבודה שלנו על הצעות החוק: חבר הכנסת כחלון, נעבור על הצעת חוק אחת ונקבע שבהצעת החוק השנייה היכן שכתוב "בוכרה" יהיה כתוב "לוב". לא צריך לקרוא את הצעת החוק פעמיים. זה אותו חוק, אותו נוסח, אותו דבר. בנוסח של הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה הוספתי כמה דברים וזה יחול גם על חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות לוב. נתחיל עם בוכרה. יחד עם היועצת המשפטית של הוועדה הכנו נוסח שמשפר את הצעת החוק. אלה תיקונים טכניים, רק המינוח משתנה. נדבר כעת על יהדות בוכרה אך אותו דבר יחול גם על יהדות לוב.
משה טסטה
אני מבקש לדבר. אני מייצג את הרשות הלאומית לתרבות הלדינו.
היו"ר אמנון כהן
אתם זכיתם וקיבלתם, ברוך ה'. אז לא שאלו מה עם יתר העדות, מה עם בוכרה ועם לוב.
מנחם בן-ששון
רציתי שיירשם בפרוטוקול שיש חוק מ-1969 העוסק בכל עדות ישראל, ויש עוד חוק משנת 2002-2003 שעוסק בכל עדות ישראל המזרחיות ("חוק המועצה להנצחת מורשת יהודי המזרח, התשס"ג-2003").
היו"ר אמנון כהן
מי נכלל בחוק מ-2002?
מנחם בן-ששון
כל מורשת יהדות ספרד והמזרח והנחלתה, לרבות בוכרה ולוב. אנסה להסביר את שני החוקים הללו ואחר-כך תחליטו האם אתם עדיין רוצים את הצעות החוק שלפנינו.


יש חוק יד בן-צבי מ-1969. החוק מ-2002 הוא חוק הנצחת מורשת יהודי ספרד והמזרח.
היו"ר אמנון כהן
מי נכלל בקרב יהודי ספרד, מבחינת המדינה?
מנחם בן-ששון
עדות בוכרה ולוב נכללות במסגרת יהודי המזרח. אין בחוק הגדרה של העדות השונות. אפשר לחזור לאותו חוק ולהגדיר אבל יש למעלה מ-100 עדות.
משה כחלון
אם ספרד זה מזרח והם כלולים בחוק, ואם לוב נכללת במזרח, אז למה עד היום לא ראינו שנעשה שום דבר לשימור מורשת יהדות לוב?
משה טסטה
דווקא בעניין מורשת לוב נעשית עבודה יפה.
היו"ר אמנון כהן
משרד המשפטים, מה שפרופ' בן-ששון ציין כעת הוא מה שאתם רוצים לעגן בחקיקה, על מורשת כלל עדות ישראל?
שירלי אבנר
לא, הוא מדבר כעת על חוק קיים. אתם מדברים על הצעת חוק חדשה, שתכלול את כל המורשות.
מנחם בן-ששון
החוק הזה קיים, נחקק, חתום על-ידי נשיא המדינה והתפרסם ברשומות. זה חוק מדינת ישראל.
היו"ר אמנון כהן
יש כבר מועצה בת 19 חברים?
שירלי אבנר
לא, אין מועצה.
היו"ר אמנון כהן
זה חוק על הנייר. אין מועצה.
מנחם בן-ששון
תיכף אספר על חוק שנמצא לא על הנייר בלבד, אפרע גם את השטר הזה. אבקש רק רשות לדבר.
היו"ר אמנון כהן
אז אל תדבר על דברים לא קיימים. מבחינתי זה לא קיים.
מנחם בן-ששון
ישבתי בוועדות הכנסת, גם בוועדת החינוך, התרבות והספורט, כשדנו בדיוק על חוקים כאלה. היו אנשים שניסו להעביר חוק על מורשת יהדות תימן וזה לא הסתייע, כי הבינו שיש חוקים קיימים.


יש שני חוקים העונים על הדרישה. הם אולי לא מספקים, אפשר לדבר על זה. אבל בואו נאמר קודם כול מה המחוקק עשה עד היום, כי יתכן שגם אחרי שהצעות החוק שלפנינו יעברו יישאר חוק על הנייר בלבד ולא ייצא כלום. אז נדבר מה המחוקק עשה.


ב-1969 המחוקק חוקק חוק שעוסק בחקר תולדות ישראל בארצות המזרח, ויש בו פירוט מה צריך לעשות: מחקר, איסוף ולימוד.


ב-19 ביולי היתה כאן ישיבה. ב-20 ביולי הזמנו אתכם לראות איך מימשנו את החוק, קיבלתם מאתנו מכתב.
היו"ר אמנון כהן
קיבלנו מכם רשימת דברים שעשיתם.
מנחם בן-ששון
אם תאפשרו לי, אגיד מה שאני יכול ואחרי כן תוכלו להגיד שזה לא מספיק. אני מוכן להפסיק לדבר, אבל משלמים לי על-פי חוק לעבוד. אני ראש מכון בן-צבי, ותפקידי לעסוק במורשת יהודי המזרח. לא שאלתם אותי מה עשינו. באתי לספר לכם מה עשינו.


באתי לספר לכם שיש שני חוקים. לחוק אחד יש שיניים, חוק ביצועי, שתקציבו בשנה פחות מ-2 מיליון שקל. זה פחות מחצי משני החוקים העוסקים כל אחד בעדה אחת. החוק השני היה צריך לקום. אני לא יודע אם הוא קם או לא. גם הוא עונה על הדרישה הזאת. כששרת המשפטים רצתה ללכת לחוק חדש הסבתי תשומת לבה שקיים החוק הזה. בחוק השני אין סמכויות ביצוע, אלא יש סמכויות ייעוץ.


מה מכון בן-צבי עשה מאז 1969 בחקר יהודי לוב ובוכרה בפרט ויהודי המזרח בכלל?
היו"ר אמנון כהן
אנחנו כבר יודעים, לא צריך לחזור על זה, קיבלנו את כל המידע.
מנחם בן-ששון
אני לא מתכוון לחזור. הרי הוזמנתם לראות את כתבי היד, הוזמנתם ללמוד על המחקרים ולפגוש את האנשים העוסקים במחקר. כל מאמר כאן הוא תוצאה של 3-4 שנות עבודה ושל תקצוב ממלכתי, שלא קיים ולכן היינו צריכים לגייס כסף מתורמים. האם מכון בן-צבי מילא את ייעודו שנקבע על-ידי המחוקק, לעסוק במורשת? כן, בוודאי. האם המרכזים האתניים עזרו לו? לא כל-כך. האם אנחנו נמצאים בחזית הזאת של עבודה? נמשיך להיות בחזית הזאת של עבודה, גם כשיחקק החוק.


כשהוועדה תדון בהצעות החוק אבקש רשות להתייחס לסעיפים, סעיף-סעיף. אבקש גם להוסיף עוד סעיף בסוף כדי למזער את הנזק שלהם. אגב, אני חושב שלא צריך את החוקים הללו בכלל, כי אם יש 3 מיליון שקלים מיותרים היינו מאושרים לתת אותם למשל למחקרים שאישרנו השבוע בוועדה האקדמית שלנו, על יהדות בוכרה, אחד שעוסק בארכיון ושני שעוסק בכתיבת מונוגרפיה.
היו"ר אמנון כהן
טוב שיש את החוק, כך קיבלת סוף-סוף.
מנחם בן-ששון
לא קיבלתי גרוש, וגם לא אקבל.
היו"ר אמנון כהן
קיבלת לפחות את המחקר. מאיפה קיבלת את המחקר?
מנחם בן-ששון
מבחור שעשה דוקטורט, שקיבל מאתנו מלגה 3 שנים, גמר את הדוקטורט ורוצה להוציא ספר.
משה כחלון
אדוני המנכ"ל, הגנת בחירוף נפש על המכון שנותן לך משכורת, וזה בסדר גמור. חשוב מאוד שתאמר את זה בפרוטוקול. אני מציע שנתחיל להתקדם בחקיקה. אין לנו ספק, מכון בן-צבי צריך לפעול וצריך להכפיל את שכרך. האמן לי, אנחנו יודעים שאתם עושים עבודת קודש. רק בואו נעשה מה שצריך. עזבו את מה שעומד מסביב. אתם חושבים שאנחנו באנו מהגנון, שאנחנו לא מבינים מה אתה אומר? אתה עומד בראש מכון מכובד וחשוב ואתם עושים עבודת קודש. אין לנו ויכוח על כך. לא אתם הבעיה. חבל שאתה סבור שאנחנו עומדים להיאבק בך. אנחנו לא הולכים להיאבק בך. הכוונות שלנו שונות לחלוטין. משרד המשפטים מנסה להסיט את הדיון לכיוון של מאבקים בינינו ובין מכון בן-צבי, בינינו ובין איזה חוק קיים מ-1969. סלח לי שאני אומר לך, זה סתם פרובוקציה.
היו"ר אמנון כהן
אין לנו בעיה גם עם לדינו ויידיש. להיפך, כל הכבוד, אנחנו רוצים לשמר. הם עושים עבודה מצוינת.
משה כחלון
אתם מגייסים כוחות כאילו אנחנו הולכים למאבק.
משה טסטה
אני רוצה לעדכן אותך כיושב-ראש הוועדה, אם כי אני לא מבין למה זה הגיע לוועדת הכלכלה.
היו"ר אמנון כהן
כי אני רציתי. כמו שהנשיא נבון רצה לחוקק את החוק להקמת רשות לאומית ללדינו ויידיש, כך אני רוצה לחוקק עכשיו את החוקים שלפנינו.
משה טסטה
אני רוצה להזכיר שבמשך תקופה לא קצרה היה מרכז מורשת יהדות ספר והמזרח במשרד החינוך שעשה עבודה יוצאת מן הכלל, פעל, הוציא ספרים וגם עשה פעולות רבות בקשר לכל העדות, על-פי חוק שקיים בכנסת. כך שזה לא צץ פתאום.


אני מציע לכם דבר אחד. חבל שהנייר הזה יישאר כנייר בתוך ספר החוקים, כמו חוקים אחרים, ולא יתממש. זה לא רק בוכרה ולוב, אלא יש עוד 72 עדות ממדינות שיהודים עלו מהן. יבואו גם אחרים. עוד לא ציינת את מזרח אירופה, גם הם יבואו.
משה כחלון
אהלן וסהלן, נכבד אותם.
משה טסטה
השאלה אם משרד האוצר יכול להעמיד לזה את כל המשאבים.
משה כחלון
אנחנו נעזור, ככל שנוכל.
היו"ר אמנון כהן
אתה נגד לוב ובוכרה? לא הבנתי.
משה טסטה
אני בעד הקמת מרכז כללי.
היו"ר אמנון כהן
אז למה כאשר נחקק חוק הרשות הלאומית ללדינו ויידיש לא דרשת משהו כללי?
משה טסטה
כי אתם נרדמתם. אנחנו היינו ערים. זה כל העניין.
היו"ר אמנון כהן
עכשיו אני ער ברוך ה', אז אל תפריע לי להיות ער.
משה טסטה
אני מציע שלא יתקיים היום דיון, אלא הוועדה תזמן בישיבה הבאה את שרת החינוך ואת שרת המשפטים ונשמע מה דעתן.
היו"ר אמנון כהן
הן עסוקות.
משה טסטה
אתה כיושב-ראש ועדה מוסמך להזמין אותן לכאן.
היו"ר אמנון כהן
מה יש לך להגיד על הצעת החוק? האם משהו מפריע לך בהצעה?
משה כחלון
בתוקף מה הגעת לכאן?
משה טסטה
בתוקף זה שהזמנתם אותנו.
משה כחלון
לא גויסת על-ידי מישהו?
משה טסטה
אני חושש שהנייר הזה יישאר נייר בלבד בספר החוקים.
היו"ר אמנון כהן
אם כאשר נחקק חוק הרשות הלאומית ללדינו ויידיש היו דואגים לכל עם ישראל לא היינו יושבים כאן היום. כל אחד דואג לאינטרסים שלו, היכן שהוא נמצא. לכן, על אף שהחוק הזה שייך לוועדת החינוך, התרבות והספורט ביקשתי שהוא יבוא לוועדת הכלכלה, כי בוועדת החינוך היו קוברים אותו מזמן.
משה טסטה
לדינו היא שפה בין-לאומית שניתן למצוא בכל העדות, גם ביהדות מרוקו.
שמרית שקד
"הצעת חוק הרשות הלאומית לתרבות יהדות בוכרה, התשס"ה-2005".
מנחם בן-ששון
יש לי הערה לדברי ההסבר. אני רוצה לתקן טעות.
שמרית שקד
דברי ההסבר נמחקים לאחר הקריאה השנייה והשלישית.

בחוק זה –
"הוועד המנהל" – הוועד המנהל של הרשות כאמור בסעיף 8;
"המועצה" – מועצת הרשות כאמור בסעיף 5;
"המנהל" – המנהל הכללי של הרשות שמונה לפי סעיף 10;
"הרשות" – הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה שהוקמה לפי חוק זה;
"מורשת יהדות בוכרה" – לרבות שפה ולשון, פילוסופיה, ספרות, אמנויות, שירה, פולקלור, דת ומסורת של יהדות בוכרה;

"השר" – שר החינוך, התרבות והספורט.
1.
"הגדרות


מוקמת בזה הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה; מטרות הרשות הן –"
2.
הרשות ומטרותיה



כאן צריך לבוא פירוט של מטרות הרשות. פירטנו כאן כל מיני סעיפים בעניינים ספציפיים, אולם במקום זה ניסחתי משהו כללי יותר. לדעתי זה יועיל יותר למטרת החוק. בחוק נהוג לנסח מטרות כלליות.

הנחלת מורשת יהדות בוכרה;
"(א)



מחקר ותיעוד של מורשת יהדות בוכרה;
(ב)



הנצחת מורשת יהדות בוכרה;"
(ג)





כלומר, הנחלה לעתיד, הנצחה ומחקר ותיעוד.

"הרשות תקדם את מטרותיו של חוק זה, לרבות בדרך של הוצאת פרסומים, קיום ימי עיון וכנסים, פעולות חינוך, הסברה והדרכה, ותייעץ לענין שימור אתרים, הקמת מרכזי לימוד ועוד."
משה כחלון
אם זה מקובל משפטית, בסדר.
שמרית שקד
מבחינה משפטית נכון יותר לכתוב סעיפים כלליים. זה משקף את כל הכתוב כאן, אבל בלשון כללית יותר. קודם כול כותבים מה מטרות הרשות, ואחר-כך כותבים באיזו דרך היא תקדם אותן – הוצאת פרסומים, קיום ימי עיון, כנסים, פעולות חינוך, הסברה.
היו"ר אמנון כהן
שום דבר לא נגרע מהסעיפים?
שמרית שקד
הכול מופיע: "לייעץ לענין הקמה ושימור של אתרים" – מופיע; "הקמת מרכזי לימוד"; וגם "תייעץ בכל ענין הנוגע לביצוע החוק".
שושנה רון
לא אמרנו שהרשות "תייעץ" אלא "תקדם", ויש הבדל בין ייעוץ ובין קידום.
שמרית שקד
גם קודם, חלק היה "לייעץ" וחלק "לקדם". מה שהיה כתוב "לקדם" – כתבנו גם כאן "לקדם", ומה שהיה כתוב "לייעץ" – השארנו "לייעץ". בשימור אתרים – בהסכמת משרד האוצר – נכתב "לייעץ".
קריאה
ומה עם השפה?
שמרית שקד
השפה נכללת ב"מורשת". כתבנו בהגדרה: "מורשת – כולל שפה".
מנחם בן-ששון
רציתי לבקש להשמיט "מחקר ותיעוד", משום שזה עומד בניגוד לחוק יד בן-צבי, על-פיו אנחנו הממונים על מחקר ולימוד קהילות יוצאות המזרח. כך עשינו גם כשהיתה המועצה להנצחת מורשת יהודי המזרח. אני מציע לאמץ את זה כך. אני רוצה לצטט נוסח כללי בכיוון שאת אמרת: "לייעץ לענין קידום פעילות הקשורה למורשת יהודי בוכרה, ולקדם שיתוף פעולה בין גורמים שונים העוסקים בתחום מורשת יהודי בוכרה". כל הקשור בצד האופרטיבי מחקרי, או באיסוף חומרים שנעשה בכספי מדינה, הפקדתם עליו את מכון בן-צבי וזה מה שאנחנו עושים.
שמרית שקד
היושב-ראש רוצה שהרשות הזאת תהיה רשות אופרטיבית, שגם תעשה דברים ולא רק תייעץ. לכן ביקש שהרשות תעשה גם פעילויות, כמו קיום ימי עיון וכן הלאה. אני מוכנה לבדוק את זה שוב, אבל החוק לא נותן מונופול למישהו לחקור. כל מי שרוצה לחקור רשאי לעשות כן. אם מכון בן-צבי חוקר נושא מסוים אני חושבת שאי אפשר למנוע לתת גם לגוף נוסף לחקור אותו.
מנחם בן-ששון
יש הבדל בין מכון שימומן על-ידי מר לבייב למשל, לא מכספי מדינה, ובין מכון שהמדינה מממנת.
היו"ר אמנון כהן
ואם מר גאידמק או מר יוסי מימן ירצה לממן מכון, זה בסדר?
מנחם בן-ששון
היינו הך.
היו"ר אמנון כהן
למה אתה מציין שמות?
מנחם בן-ששון
לא התכוונתי לציין שמות, אני מתנצל. יש הבדל בין כסף פרטי ובין כסף של המדינה. אני מתנצל ומבקש שתמחקו מן הפרוטוקול את השם הפרטי שאמרתי. יש הבדל בין מחקר במימון אדם פרטי ובין מימון בכספי מדינה. אם לא תוכנס הגבלה אז יממנו בכספי מדינה פעמיים אותו דבר. לכן אני מבקש שבמקרה הזה תוציאו את המחקר והתיעוד, זה הכול.
משה כחלון
אני לא רואה שום התנגשות. הטכניון בחיפה חוקר את מחלת הסרטן ובאוניברסיטה בבאר-שבע חוקרים את הסרטן וגם במקומות אחרים. זה לא משנה.
שירלי אבנר
זה לא מכוח חוק.
משה כחלון
אני לא רואה שום התנגשות בעניין הזה. אני חושב שאפשר להמשיך, אדוני היושב-ראש.
שושנה רון
כאשר ניתנת גושפנקה ממשלתית יש לזה ביטוי אחר לגמרי, עם כל הכבוד.
מנחם בן-ששון
יש לי תשובה להערתו של חבר הכנסת כחלון. הטכניון הוא מכון מחקר.
משה כחלון
אולי תשימו הכול על השולחן כבר עכשיו, תגידו מה עוד אתם רוצים לעשות כדי לדפוק את העסק, וזהו. יש התנגשות בעניין המחקרים? נתתם לנו פירוט עבודות שנעשו במכון במשך 56 שנים עם 4 פרסומים. אני רוצה לומר לך, הייתי מתבייש לשים את הנייר הזה. במשך 56 שנים אתה מקבל כסף מהמדינה כדי לתעד מורשות.
היו"ר אמנון כהן
פחות מ-56 שנים.
משה כחלון
וכל מה שאתם יכולים זה להציג עבודה כזאת? בושה להציג את זה. אל תציג את זה.
משה טסטה
תבדוק את העניין לפני שאתה מדבר. יד בן-צבי עשה עבודה נהדרת בחקר עדות ישראל.
משה כחלון
עם כל הכבוד, אל תגיד לי מה לעשות. אני יושב כאן וקיבלתי נייר. אני לא יכול כל בוקר ללכת ליד בן-צבי ולראות מה הם עושים. ביקשתי שיתעדו לנו בנייר מה הם עשו עבור יהדות לוב במשך 30 השנים האחרונות, וזה הנייר שקיבלנו.
מנחם בן-ששון
לא ביקשת. אני נתתי מבלי שנתבקשתי.
משה כחלון
ביקשתי בישיבה הקודמת, כפי שכתוב בפרוטוקול, וגם סיפרתם לי על ספר שהולך להיכתב בשנה הקרובה.
שירלי אבנר
אני מציעה להכניס סעיף שמירת סמכויות – אני מבינה שהיועצת המשפטית כבר הציגה את זה – להבהיר שאין בחוק המוצע כדי לפגוע בסמכויות יד בן-צבי.
היו"ר אמנון כהן
לא רוצים לפגוע באף אחד, חס וחלילה. אפשר להכניס את זה.
שמרית שקד
"אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מסמכות יד בן-צבי לפי חוק יד בן-צבי".
שירלי אבנר
לא רק יד בן-צבי, אלא גם המועצה להנצחת מורשת יהדות ספרד והמזרח.
שמרית שקד
"אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מסמכות יד בן-צבי לפי חוק יד בן-צבי, התשכ"ט-1969, בסמכות המועצה להנצחת מורשת יהדות ספרד והמזרח, או בסמכות המועצה הישראלית לתרבות ואמנות".
היו"ר אמנון כהן
זה לא רק יד בן-צבי, אלא כל הקשור למורשות. לא צריך לפרט שמות.
שירלי אבנר
צריך לפרט שמות. אני מפנה לחוק המועצה להנצחת מורשת יהדות ספרד והמזרח. זה מופיע שם.
משה כחלון
אתם הרי יודעים שאין לנו כוונה לפגוע. זה כתוב ודיברנו על כך בדיונים הקודמים.
שמרית שקד
אנחנו מכניסים סעיף שמירת סמכויות.

הרשות היא תאגיד.
3.
"הרשות – תאגיד


הרשות היא גוף מבוקר כמשמעותו בסעיף 9(2) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-11958 [נוסח משולב]."
4.
הרשות – גוף מבוקר
שירלי אבנר
אנחנו מתנגדים בכל תוקף למבנה הזה, של תאגיד סטטוטורי.
היו"ר אמנון כהן
אני מבין. נמשיך הלאה.
שמרית שקד
לרשות תהיה מועצה של 17 חברים שימנה השר, ואלה חבריה –
5.
"המועצה

שני נציגים של משרד החינוך;
(1)



נציג משרד האוצר;
(2)



שלושה אנשי הסגל האקדמאי במוסדות מוכרים בארץ שמומחיותם בתחום מורשת יהדות בוכרה; בפסקה זו, "מוסד מוכר" – כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-21958;
(3)



נציג מרכז השלטון המקומי;
(4)



שני סופרים ויוצרים העוסקים בתחום מורשת יהדות בוכרה;
(5)



שני אומנים ומלחינים העוסקים במוסיקה הקשורה למורשת יהדות בוכרה;
(6)



נציג אחד של רשות השידור כמשמעותה בחוק רשות השידור, התשכ"ה-1965;
(7)



שלושה נציגי ציבור בעלי זיקה למורשת יהדות בוכרה;
(8)



רב העוסק בתחום מורשת יהדות בוכרה, לפי המלצת הרבנים הראשיים לישראל;
(9)



נציג יד יצחק בן-צבי, שהוקמה לפי חוק יד יצחק בן-צבי, התשכ"ט-1969."
(10)
מנחם בן-ששון
זה הוכנס כתוצאה מהישיבה הקודמת. תודה.
משה כחלון
אתה רואה שאנחנו לא כל-כך רעים.
מנחם בן-ששון
אני בטוח בזה, חבר הכנסת כחלון, אין לי ספק.
שושנה רון
מי יקבע את הנציגים?
שמרית שקד
שר החינוך.
שושנה רון
הוא יודע ומכיר את האנשים האלה מקרב בני העדה?
היו"ר אמנון כהן
הוא יתייעץ עם הארגונים.
שושנה רון
הוא צריך להתייעץ, משום שמי שמכיר את בני העדה זה אנחנו.
היו"ר אמנון כהן
לא ממנים סתם, מתייעצים עם ארגוני הקהילה, שואלים מי המשורר ומי הסופרים וכדומה.
שושנה רון
אולי צריך לכתוב את זה במקום כלשהו, כדי שזה לא יהיה בצורה שרירותית.
היו"ר אמנון כהן
לא ישימו שם חברי מרכז, אל תדאגי.
שירלי אבנר
לשר יש ניסיון במינוי מועצות.
שושנה רון
אני לא רוצה שתהיה פוליטיזציה במינוי נציגי המועצה.
שירלי אבנר
אני רוצה להדגיש שזה בדיוק מה שיקרה אם יהיה תאגיד סטטוטורי. לכן אנחנו מתנגדים לזה. תאגיד סטטוטורי זה פוליטיזציה של הנושא, על-פי ניסיוננו.
משה כחלון
תמיד תהיה פוליטיזציה, אבל אין מה לעשות.
שושנה רון
איך יתכן שהנציגים ימונו על-ידי שר שלא בקי ולא מכיר את בני העדה?
שנית פנחסי
יש מי שעוסק בתחום הזה. בתוך מינהל התרבות יש את תחום המורשת, שעוסק בזה כבר שנים רבות.
שושנה רון
אבל המינויים בתוך המשרד הם מינויים פוליטיים.
שנית פנחסי
לא, אלה מינויים מקצועיים. אלה עובדי מדינה.
שושנה רון
מי ערב לידי שיהיו מינויים מקצועיים?
היו"ר אמנון כהן
לכן משרד המשפטים רוצה לבטל בכלל את התאגיד הזה. האם את רוצה לעזור להם?
שושנה רון
אני לא רוצה לעזור להם. אני רוצה שיהיה ייצוג אוטנטי של האנשים, ללא כל השפעה או זיקה פוליטית או אישית כזאת או אחרת.
היו"ר אמנון כהן
אפשר לכתוב: "בהתייעצות עם הארגונים הפועלים בתחום"?
שירלי אבנר
אילו ארגונים כן ואילו ארגונים לא? ולמה הארגון הזה כן והאחר לא? אז בכלל לא יהיו.
משה כחלון
איפה שיש שר אתם רוצים שלא תהיה פוליטיקה? אני לא מבין.
מנחם בן-ששון
אני יכול להציע את שירותי הייעוץ שלנו. אנחנו גוף לא פוליטי. אם תרצו את שירותי הייעוץ שלנו, כאשר מחליטים את מי למנות, אנחנו מוכנים לתת.
שמרית שקד
השר ימנה את יושב ראש המועצה ואת ממלא מקומו הקבוע מבין חברי המועצה.


6.
"יושב ראש המועצה

תפקידי המועצה יהיו –
7.
תפקידי המועצה

להתוות את קווי הפעולה של הרשות;
(1)



לאשר את תקציב הרשות;
(2)



לפקח על ביצוע המדיניות של הרשות ועל תכניותיה.


(3)



המועצה תבחר מבין חבריה, ועד מנהל של חמישה חברים.
(א)
8.
הוועד המנהל

המועצה רשאית לאצול מסמכויותיה לוועד המנהל למעט הסמכתו לקבוע את המדיניות הכללית ולאשר את תקציב הרשות.


(ב)



הוועד המנהל יתקין, תוך שנה אחת מיום מינויו, ולאחר היוועצות במועצה, את תקנון המועצה, ובו יהיו, בין השאר, הוראות בדבר פעולות המועצה, הוועד המנהל, המנהל ושאר מוסדותיה, סמכויות המוסדות וחובותיהם, סדרי עבודתם, ובכלל זה הוראות בדבר מנין חוקי, דרכי קביעת התקציב והבאת שינויים ותיקונים בתקנון, ככל שאלה לא נקבעו לפי חוק זה.
(א)
9.
תקנון

התקנון וכל שינוי בו יובאו לאישור המועצה.

(ב)



המועצה, באישור השר, תמנה מנהל כללי לרשות.
(א)
10.
המנהל ותפקידיו

המנהל ממונה על ביצוע תפקידי הרשות וישום החלטות המועצה והוועד המנהל.


(ב)



תקופת כהונתו של המנהל תהיה ארבע שנים; המועצה, באישור השר, רשאית לשוב ולמנותו לתקופה נוספת אחת של ארבע שנים.
(א)
11.
כהונת המנהל

המנהל יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו באחת מאלה –
(ב)



התפטר במסירת כתב התפטרות לשר וליושב ראש המועצה;
(1)




המועצה החליטה על הפסקת כהונתו ברוב של לפחות שני שלישים מכלל חבריה;
(2)




הורשע או הוגש נגדו כתב אישום בשל עבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כמנהל המועצה.
(3)




הוא נפטר או נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו.


(4)




חברי המועצה יתמנו לארבע שנים, ואפשר לשוב ולמנותם לתקופה נוספת אחת של ארבע שנים.


12.
תקופת כהונה

חבר המועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו באחת מאלה –
13.
פקיעת כהונה

התפטר במסירת כתב התפטרות לשר וליושב ראש המועצה;
(1)



הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר מועצה;
(2)



חדל להיות עובד המשרד הממשלתי או עובד או חבר בגוף שאותו הוא מייצג במועצה;
(3)



לגבי נציג הציבור – אם נתמנה להיות עובד מדינה;
(4)



הוא נפטר או נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו.


(5)




השר רשאי להעביר חבר מועצה מכהונתו לפני תום תקופת כהונתו אם הוא נעדר ללא סיבה מספקת מארבע ישיבות רצופות של המועצה או מיותר משליש מהישיבות שקיימה המועצה בשנה אחת.

14.
העברה מכהונה

קיום המועצה והוועד המנהל, סמכויותיהם ותוקף החלטותיהם ופעולותיהם לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקום של חבר בהם, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו.

15.
תוקף פעולות

לא יתמנה ולא יכהן כחבר המועצה מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד ענינים בין תפקידו כחבר המועצה לבין ענין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו.
(א)
16.
ניגוד ענינים

חבר המועצה או הוועד המנהל יימנע מהשתתפות בדיון ומהצבעה בישיבות המועצה או הוועד המנהל אם הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד ענינים בין תפקידו כחבר המועצה או הוועד המנהל לבין ענין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו; חבר המועצה או הוועד המנהל לא יטפל במסגרת תפקידו ברשות בנושא כאמור גם מחוץ לישיבות המועצה.
(ב)



נתברר לחבר המועצה או חבר הוועד המנהל כי הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב), יודיע על כך ליושב ראש המועצה.
(ג)



בסעיף זה –
(ד)



"ענין אישי" – לרבות ענין אישי של קרובו או ענין של גוף שחבר המועצה או חבר הוועד המנהל או קרובו מנהלים או עובדים אחראים בו, או ענין של גוף שיש להם בו חלק בהון המניות, בזכות לקבל רווחים, בזכות למנות מנהל או בזכות הצבעה;




"קרוב" – בן זוג, הורה, ילד, אח או אחות או אדם אחר הסמוך על שולחנו של חבר המועצה או חבר הוועד המנהל.





המנהל יכין בכל שנה, במועד שתקבע המועצה, הצעת תקציב שנתי; התקציב טעון אישור המועצה, השר ושר האוצר.

17.
תקציב וכספים

הרשות לא תהא רשאית למכור או להעביר בדרך אחרת נכס שבבעלותה, למעט נכסים שפרטים לגביהם, לרבות סוגם ושוויים, נקבעו בתקנות, אלא באישור השר.
(א)
18.
איסור העברת נכסים

הרשות לא תהא רשאית למשכן נכס שברשותה או להשכירו לתקופה העולה על עשר שנים, אלא באישור השר; שכירות המקנה זכות לחדשה או להאריכה וכן שכירות לתקופה נוספת שבצירופה לקודמות היו יחד עולות על עשר שנים – טעונה אישור כאמור בסעיף קטן זה.
(ב)



הרשות לא תיטול הלוואה העולה על סכום שקבע השר בתקנות, אלא באישור השר.


(ג)



המנהל יכין דין וחשבון שנתי על פעולות הרשות ויגישו לשר, באישור המועצה.

19.
דין וחשבון שנתי


השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להתקין תקנות לביצועו."
20.
ביצוע ותקנות
היו"ר אמנון כהן
תוך כמה זמן על השר להתקין תקנות?
שמרית שקד
לא כתבנו תוך כמה זמן. אני לא בטוחה שחייבים להתקין תקנות.
היו"ר אמנון כהן
צריך כאן תקנות בכלל?
שמרית שקד
לא בטוח שצריך תקנות, לכן לא הייתי רוצה לחייב להתקין תקנות תוך פרק זמן מסוים.
היו"ר אמנון כהן
אני חושב שאין שום דבר שחייב להיות בתקנות.
שנית פנחסי
זה סעיף כללי. יתכן שעכשיו אנחנו לא חושבים על שום דבר, אבל צריך להשאיר אופציה.
מנחם בן-ששון
כבוד היושב-ראש, צריך להשאיר אופציה לשר לתקן תקנות.
שנית פנחסי
למשל תקנות בעניין גמול והחזר הוצאות לחברי המועצה.
היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת כחלון, מבחינת התוכן אולי נכפיף את אישור התקנות לוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת?
משה כחלון
אבל אנחנו עיבדנו את החוק. אני לא רואה בעיה בכך שהתקנות יאושרו בוועדת הכלכלה.
מנחם בן-ששון
למה לא להכפיף את התקנות לשר?
עידית חנוכה
אלה תקנות של השר שצריכות אישור של ועדה של הכנסת.
שמרית שקד
חבר הכנסת כחלון, לוועדת החינוך, התרבות והספורט יש יותר מומחיות וזה גם הגיוני יותר.
שנית פנחסי
בדרך כלל זה לא "באישור", אלא "בהתייעצות".
מנחם בן-ששון
אני מציע להוריד בכלל את הצורך באישור ועדת כנסת: "השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו", נקודה. בחוקים אחרים לא כתוב הצורך באישור ועדה.
היו"ר אמנון כהן
בסדר, אני מקבל את הצעתך.
שמרית שקד
תחילתו של חוק זה ששה חודשים מיום פרסומו."
21.
"תחילה
מנחם בן-ששון
לא הכנסת שמירת סמכויות בסעיף 18(א) ובסעיף 19. מכיוון שאנחנו קוראים באופן מסודר, אני מבקש שתגידו לי איפה זה נכנס. זה צריך להיות לקראת הסוף.
שמרית שקד
אנסח אחר-כך.
שושנה רון
בדיוני המועצה אם יועלו נושאים שלארגונים הנוגעים בדבר יש עניין בהם, שיהיה כתוב במקום כלשהו שהם יוזמנו להתייעצות.
שירלי אבנר
זה סדרי דיון פנימיים כפי שתקבע המועצה.
שנית פנחסי
יש לכם נציגים במועצה.
שושנה רון
לאור הדיון הקודם, אני לא כל-כך בטוחה שיהיו לנו נציגים.
היו"ר אמנון כהן
יש כאן משורר, אנשי אקדמיה, סופרים ויוצרים – כל אלה אנשים שמטפלים בעֵדה.
שושנה רון
לכן אמרתי קודם שאני רוצה להיות בטוחה שיהיו נציגים של ארגונים מהעֵדה. חשוב שגם לארגונים תהיה אפשרות להיות מוזמנים להתייעצות.
שירלי אבנר
כתוב: "שלושה נציגי ציבור בעלי זיקה למורשת יהדות בוכרה".
שנית פנחסי
פירוט כזה לא מתאים לחקיקה ראשית. זה עניין של סדרי עדיפויות של המועצה.
שושנה רון
הייתי מציעה שיועלו לדיון במועצה הזאת כמה סוגיות שיש לנו עניין מיוחד שיועלו לדיון. זה קשור בעקיפין לחוק.
היו"ר אמנון כהן
קודם כול נגמור את החוק. אם יש לך משהו אחר, נדבר על כך מאוחר יותר.
מאיר כחלון
יש לי שתי הערות. כאשר חבר מתפטר – השר ימנה מייד אחר במקומו מאותה קבוצה? לא כתוב כאן.
שירלי אבנר
כן. ברגע שמינוי אחד החברים מתבטל חייבים למנות מישהו אחר במקומו על-פי ההרכב הנדרש. בתוך זמן סביר מקיימים את הנוהל הרגיל ואז ממנים מישהו אחר במקומו.
מאיר כחלון
לגבי 3 החברים מפורום ה-17 במועצה, אולי עדיף לכתוב "נציגי ארגונים"?
היו"ר אמנון כהן
זה לא טוב, כי זה ייצור ניגוד אינטרסים. דיברנו על כך גם בישיבה הקודמת.


אדוני מיד בן-צבי, תברך אותנו על הצעת החוק, תגיד שהכול בסדר, יישר כוח לעם ישראל.


אמרת שאתה חושש שהחוקים יישארו על הנייר בלבד. אני מבקש שתרשום לפניך, אני לא יודע כמה דברי חקיקה אתה מכיר, אבל לפחות שני החוקים האלה, אם לא יהיו במסגרת הרחבה, ואם ייכנסו לתוקף לא יישארו על הנייר בלבד.
מנחם בן-ששון
אני מאחל הצלחה. אבל לא זאת הבעיה, להגדיל תורה ולהאדיר, אלא שאכן יהיו משאבים.


ההצעה שלי היתה, לא נאה שבדברי ההסבר הכנסת תכתוב "אלפי שנים". אלפי שנים זה לפחות אלפיים. אני מציע שתכתבו "מאות שנים", זה מספיק.
שירלי אבנר
לא יהיו יותר דברי הסבר.
היו"ר אמנון כהן
קהילת יהודי בוכרה קיימת 3,000 שנים.


אני מבקש לשאול שאלה את נציגי משרד המשפטים, כדי לסכם את הדיון הזה ולהחלט מה לעשות בהמשך. תתחילו לעבוד על הצעת החוק לשימור מורשת כל העדות.
שירלי אבנר
כבר התחלנו לעבוד.
היו"ר אמנון כהן
אם יש לכם טיוטה, אנחנו מבקשים לשלוח אותה מייד לחבר הכנסת משה כחלון ואליי.


אזום פגישה ראשונית עם שר האוצר ושרת המשפטים, פגישה אחת לפחות, בנוגע לשימור מורשת כלל עדות ישראל, כדי לראות במקרו על מה מדובר. ניתן לכם את הצעת החוק שלנו, שיכולה להיות פלטפורמה להצעת החוק הכוללת, ועל זה תבנו את שימור מורשת כל עדות ישראל, במינון כזה או אחר כפי שתחליטו. תיקבע מדיניות ואז נצא לדרך. אני תוחם את זה בחודשיים ימים.
שירלי אבנר
אני מזכירה שבאוקטובר יהיו חגים.
היו"ר אמנון כהן
עד ראש השנה יש עוד חודש.
משה כחלון
אני מבקש לקבוע חודש ימים בלבד.
שירלי אבנר
זה מחייב תיאום בין שלושה שרים. איך אפשר?
היו"ר אמנון כהן
תוך כמה זמן לדעתכם הצעת החוק תוכל להגיע לקריאה ראשונה?
משה כחלון
אנחנו רוצים להראות נכונות. הרי לא הצלחנו להיפגש עם מי שרצינו להיפגש. אני מציע לקצוב את זה ב-3 שבועות. אפשר להבין מהדברים שלי עד כמה רמת האמון שלי "גבוהה" במי שעומד מאחורי טרפוד הצעות החוק. אני מציע לקצוב 3 שבועות לכל היותר עד שתתקיים פגישה, אפילו בלי תוכניות בינתיים, שאנחנו נשב מולם ויירשם פרוטוקול ויהיו סיכומים עם שרת המשפטים ושר האוצר וייקבע מה הולך להיות.
היו"ר אמנון כהן
סיכום הדיון הוא כדלקמן: ברוח דברי חבר הכנסת כחלון, תוך שבועיים תתקיים פגישה ראשונה עם שרת המשפטים ושר האוצר, ואם צריך גם עם שרת החינוך.
שירלי אבנר
תהיה פנייה מצדכם לשרים השבוע?
היו"ר אמנון כהן
כן.


בשבוע השני של מושב הכנסת – אם תגיע הצעת החוק הממשלתית למליאה, מה טוב. אם לא, הצעות החוק שלנו יעלו להצבעה במליאה. יש לכם מספיק זמן, תיערכו. אל תגידו: עוד לא נפגשנו, אל תטילו את האחריות עלינו. אתם אנשי המקצוע, תתחילו לעשות עבודה ולגבש פלטפורמה – לקחת את שתי הצעות החוק, להתבסס עליהן. אפשר עוד להתמקח ולהגיד מה כן ומה לא. בכל מקרה, בשבוע השני של המושב, אנחנו כותבים כבר בלוח הזמנים של הוועדה, נצביע על שתי הצעות החוק שלפנינו, אלא אם כן באותו שבוע תעלה במליאה הצעת חוק ממשלתית.
שירלי אבנר
הפנייה לשרים מגיעה מצד הוועדה?
היו"ר אמנון כהן
אכתוב להם היום, בסיכום עם המציעים, שוועדת הכלכלה מבקשת להיפגש בתוך פרק זמן מסוים ולדון בזה. יישלח העתק מהמכתבים גם לחבר הכנסת גדעון סער יושב-ראש הקואליציה שרצה להיות שותף. המכתב יישלח לשלושה השרים – שר האוצר, שרת המשפטים ושרת החינוך.
משה כחלון
לדעתי אין צורך כרגע להיפגש עם שרת החינוך. משרד החינוך מסכים להצעת החוק. הרי מי שמנסה לעצור את החקיקה זה שרת המשפטים.
שירלי אבנר
שר החינוך הוא השר הממונה.
היו"ר אמנון כהן
השר אולמרט כתב לי שהוא תומך בהצעת החוק.
משה כחלון
אין לי ספק. כולם תומכים בהצעה. אני מחפש שר אחד שלא רוצה ...
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:20

קוד המקור של הנתונים