ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 31/08/2005

חוק המפלגות (בחירות מקדימות לכנסת השבע-עשרה) (הוראת שעה), התשס"ו-2005

פרוטוקול

 
תקנות ההוצאה לפועל (אגרות, שכר והוצאות) (תיקון); יוזמת חקיקה דחופה מטעם הוועדה להסדרת חוק המפלגות וחוק מימון מפלגות


5
ועדת החוקה חוק ומשפט
31.8.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 587
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום רביעי, כ"ו באב התשס"ה (31 באוגוסט 2005), שעה 10:00
סדר היום
1. תקנות ההוצאה לפועל (אגרות, שכר והוצאות) (תיקון), התשס"ב-2002 (תיקון מס' 2), התשס"ה-2005
2. יוזמת חקיקה דחופה מטעם הוועדה להסדרת חוק המפלגות וחוק מימון מפלגות
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
רשף חן - מ"מ היו"ר
אליעזר כהן
יצחק לוי
גדעון סער
מוזמנים
עו"ד צבי ענבר - הכנסת, יועמ"ש לוועדה
עו"ד לאה רקובר - הנהלת בתי המשפט, יועמ"ש
אלון גילדין - משרד המשפטים
עו"ד דלית דרור - משרד המשפטים
עו"ד אליעד ויינשל - משרד המשפטים, עוזר היועמ"ש
אודי בן דרור - משרד האוצר, רכז פנים ואיכות הסביבה
ערן פולק - משרד האוצר, אגף תקציבים, רפרנט פנים
עו"ד מרדכי בס - מנכ"ל משרד מבקר המדינה
יורם שבירו - משרד מבקר המדינה, מנהל אגף
עו"ד נורית ישראלי - משרד מבקר המדינה, יועמ"ש
שלומה וידיסלבסקי - מזכיר אגודת ישראל
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרניות
אסתר מימון
תמר שפנייר
1.
תקנות ההוצאה לפועל (אגרות, שכר והוצאות) (תיקון), התשס"ב-2002 (תיקון מס' 2), התשס"ה-‏2005
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. אני מבקש לרגע את סליחתם של האורחים, כי דבר ראשון יש לי חוב מאתמול. אתמול התקיים דיון, כאן בוועדה, בעניין תקנות ההוצאה לפועל (אגרות, שכר והוצאות). בזמנו היינו צריכים לקבוע אגרה לגבי פעולות של הוצאה לפועל, של עיקולים בבנקים, זה דווקא לגבי הזוכים. אדם שהוא זוכה ורוצה לבדוק מה קורה בבנקים. הבדיקה נעשית בסריקה, ואחר כך נמסרת הודעה אם מצאו או לא מצאו כסף בחשבון. אם יש חשבון, ומצאו כסף או לא מצאו כסף.
רשף חן
האם זה נעשה דרך מרכז של בנקים?
היו"ר מיכאל איתן
זה נעשה דרך פעילות מחשובית. היינו צריכים לקבוע את התעריף, וקבענו תעריף של שני שקלים למקרה שהיתה סריקה, ואין כלום, התשובה היא שלילית, ו-25 שקלים כאשר הבנק צריך לבצע את הפעולה, מצא את החשבון והוא עוקב אחריו שלושה חודשים לראות אם יש תנועות כספיות או לא. לא ניכנס לזה עכשיו, כי זה מורכב.

בינתיים התעוררו כל מיני בעיות אם המחיר הזה משקף או לא משקף, מה קורה מבחינת הפרוצדורה, היו גובים מאנשים 25 שקלים, אחר כך היה צריך להחזיר להם, ונהיה בלגן. הגענו לאיזה הסדר שצריך ליישם. על מנת ליישם את ההסדר הזה אנחנו צריכים זמן, ובינתיים אנחנו רוצים להאריך את האגרות כפי שהיו עד לתקופה של 1 בנובמבר, ועוד לפני כן, את ההסדר שגיבשנו כאן נעגן בתקנות חדשות, שיהיו להמשך. אני מבקש את אישורכם.
יצחק לוי
אוקטובר זו תקופה של חגים, זה חודש של חגים.
היו"ר מיכאל איתן
ישבו הבנקים, ההוצאה לפועל ואני, היה על כל הסוגיה הזאת דיון של שעתיים, והם עוד המשיכו לשבת אחר כך.
לאה רקובר
צריך לשנות קצת את הסיכום, עוד אתמול ניסיתי להתקשר אליך.
היו"ר מיכאל איתן
מה אתם רוצים לשנות?
לאה רקובר
הקרן הבינה שאותם 85% שנותנים לחיוב חשבון, זה למי שאינו מיוצג – גם אדם פרטי יוכל לפתוח הרשאה לחיוב חשבון. זה מנגנון נפרד שאנחנו מנהלים עבור עורכי-דין, שפותחים הרבה תיקים. לא כל אדם פרטי שיבוא, ניתנת לו הרשאה להוצאה לפועל לחיוב חשבון.
היו"ר מיכאל איתן
אדם פרטי מקבל הנחה.
לאה רקובר
נגבש את ההסכם, רק רציתי להעיר, כדי שאני לא אטעה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מסכים, כי הוא מקבל ממילא בתעריף של השישה שקלים.
לאה רקובר
שבעה שקלים.
יצחק לוי
האם תספיקו עד ה-1 בנובמבר?
לאה רקובר
אנחנו מקווים לגבש את ההסדר.
יצחק לוי
מתי התקנות יהיו כתובות?
לאה רקובר
בסוף ספטמבר אנחנו רוצים להגיש תקנות כתובות.
היו"ר מיכאל איתן
הבנקים לא יכולים להיערך מחשובית עד שאין תקנות כתובות.
יצחק לוי
אני חושש שהתקנות לא ייכתבו עד ה-1 בנובמבר.
לאה רקובר
מיקי איתן הכריח אותנו.
היו"ר מיכאל איתן
הכרחתי אותם, כי עד אז הבנקים לא יכולים להתחיל לעבוד. אם התקנות יהיו רק בנובמבר, הבנקים צריכים עוד שלושה-ארבעה חודשים. ביקשתי שהתקנות יהיו פה בתוך שבועיים. לקחתי נובמבר עם שלייקעס.

אני מבקש את אישור הוועדה להארכת המצב כפי שהוא היום עד ל-1 בנובמבר. מי בעד?

הצבעה
בעד – רוב
היו"ר מיכאל איתן
תודה רבה.
2.
יוזמת חקיקה דחופה מטעם הוועדה להסדרת חוק המפלגות וחוק מימון מפלגות
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אנחנו עוברים לנושא שאני מייחס לו חשיבות רבה, והוא עולה בקנה אחד עם תפקיד אחר של הוועדה, שהוטל עליה על-ידי המליאה, וזו ועדה לבדיקת גילויי השחיתות בממשל בישראל.

ביקשתי לזמן בדחיפות את הוועדה, כי מה שקורה עכשיו, בימים אלה, ברגעים אלה, זה דבר שהוא מקור לא אכזב למעשי שחיתות בהיקפים גדולים, שהם חלק ממצב שהוא בלתי נסבל. אני מדבר בעיקר על הנושא של מימון הפעילות המפלגתית של מועמדים בבחירות לכנסת ולראשות הרשימות.
יצחק לוי
האם בפריימריז או בתוך מרכז?
היו"ר מיכאל איתן
אני מדבר בגדול. אני רוצה לדבר על ההיקפים. המצב היום, שאנחנו בגלוי רואים, שומעים, שאנשים נוסעים לחוץ-לארץ, מגייסים כספים, אומרים שהם מקימים עמותות, עמותות למען בחירתם. מתעוררות שאלות, האם הפעילות הזאת חוקית.
אליעזר כהן
היתה תקופה שטייסי אל-על ידעו איזה ראש מפלגה נוסע לפגוש איזה מיליונר.
היו"ר מיכאל איתן
יש מצב שאנחנו לא יודעים את החוק, ואז יש שתי סכנות גדולות לדמוקרטיה. הראשונה, מאחר שלא יודעים, חלק מהאנשים אומרים שיגיעו עד הגבול, כדי לא להסתבך, והם נזהרים, אחרים אומרים שמאחר שהם לא יודעים את החוק, הם יעשו מה שבא להם. נוצר מצב של אי שוויון התמודדות. אנשים אוספים כספים, אחרים אומרים שזה אסור, ולא עושים. אחר כך הם הולכים להתמודד, אלה מוציאים, ואלה, אין להם, והם לא מוציאים.
יצחק לוי
למה לא יודעים את החוק? האם כי אין חוק או כי יש חוק והם לא יודעים?
היו"ר מיכאל איתן
אף אחד מאיתנו לא יודע את החוק.
יצחק לוי
האם יש חוק בעניין הזה?
היו"ר מיכאל איתן
יש הרבה חוקים, אבל הם לא ברורים.
יצחק לוי
האם יש חוק בעניין הפריימריז?
היו"ר מיכאל איתן
יש חוק המפלגות, אבל הוא לא פותר את הבעיות. אני אפרט את הבעיות אחת-אחת, ואז תבינו את הבעייתיות.

אני מדבר קודם כול על התופעה, מה אנחנו רואים מול העיניים שלנו. אנחנו רואים מועמדים שלכאורה עוברים על החוק, אוספים כספים, מוציאים אותם אחר כך, עד היום לא העמידו לדין על החוק הזה, אבל עכשיו כבר יש גם לזה תקדים, שעמרי שרון הועמד לדין. במצב הזה יש אי שוויון בהתמודדות, ויש מצב חמור אחר, שלאחר ההתמודדות אומרים לבן אדם: עברת על החוק. הוא אומר: לא ידעתי, החוק לא ברור. אומרים לו: עכשיו נפרש את החוק, ועל פי הפרשנות שלנו אתה עבריין פלילי. יכולים להחליט לגבי א' ולא לגבי ב', לגבי ג' ולא לגבי ד', ועוד פעם נוצר מצב של אי שוויון באכיפת החוק. וזה נותן כוח עצום למערכת המשפט ואכיפת החוק. מחריד אותי שכל מועמד לראשות מפלגה, כמעט כל מועמד, ועשרות מועמדים לכנסת, צריכים לרעוד, כי יכול להיות שמה שהם עשו זו עבירה פלילית. הם לא יודעים, אולי הם הלכו עד הקצה. יכול לקום בוקר בהיר אחד היועץ המשפטי לממשלה ולהגיד להם: רבותי, עברתם על החוק, ועכשיו תעמדו לדין. ביקשתי לקיים בדחיפות את הישיבה הזאת כדי לעשות לפחות סדר בבעיות קריטיות. לכבות שריפות, לפחות אד-הוק, לתקופה הקרובה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את המצב שמוביל בהכרח לשחיתות איומה ונוראה בלב התהליך הפוליטי.

אני אגע בבעיות העיקריות שאני רואה כאן. דבר ראשון, יש לנו מצב של הבהרת תחומים. יש חוק שאוסר על קבלת מתנות על ידי עובד ציבור. אנחנו צריכים להבהיר לפחות חלק מהמקרים, ומה קווי הגבול כאשר מועמד אוסף כספים, מתי מותר לו לאסוף, כמה מותר לו לאסוף. אנחנו גם צריכים לדעת האם הוא מקבל מתנה או שהוא מקבל תרומה מותרת לפעילות בבחירות.

חוק המפלגות קבע תשעה חודשים באיזה תקופה. מה המשמעות של התקופה הזאת? מה קורה בתוך התקופה, מה קורה לפני התקופה? אם אני אוסף כסף לפני התקופה, האם מותר לי להוציא אותו בתוך התקופה? האם בכלל מותר לי לאסוף כסף קודם?

שאלת העמותות – עמותה שנותנת שירותים בתוך תקופת הבחירות לטובת מועמד, אפילו אם הוא אסף כסף לטובת העמותה הזאת, לכאורה היא תאגיד שתורם לו. אדם הקים עמותה, למשל, "חברים למען איתן", וזאת עמותה, אוספים שם כספים, מגיעה תקופת הבחירות והם מתחילים להוציא את הכסף. עד כמה שאני מבין, הדבר הזה לא חוקי.
שלמה ודיסלקצקי
אדם עשיר, שיש לו כסף, והוא לא אוסף, זו גם כן בעיה. הבעיה לאו דווקא באיסוף תרומות.
היו"ר מיכאל איתן
בזה עוד לא נגענו.
רשף חן
זו שאלה גדולה, היא אגב קשורה לשאלת הערבות האישית.
היו"ר מיכאל איתן
חברים, אני נותן עכשיו את המסגרת, קודם כול, הרקע הכללי.

שאלת הגבלת ההכנסות – איך, עד איזה גובה, ממי? אחר כך הגבלת ההוצאות – הכול צריך לעבור בדיקה, בחינה, רענון והוראות מפורשות.

אמצעי הבקרה – ידידי היקרים, בואו לא נרמה את עצמנו, אמצעי הבקרה בתוך המפלגות זה בלוף אחד גדול. פשוט בלוף.
רשף חן
מי שמסודר – נדפק. מי שרמאי אמיתי – לא יתפסו אותו לעולם.
היו"ר מיכאל איתן
המפלגות לא עושות כלום. קשה לי להגיד את זה בהכללה, אבל לגבי מפלגה אחת אני יודע בדיוק. זו פשוט הונאה אחת גדולה. אני מדבר על חוק המפלגות, לא על חוק מימון המפלגות.

הסעיף הבא שאני רוצה לדבר עליו זה העניין של בחירות במרכז לעומת בחירות בפריימריז. יש התמודדות של חברי כנסת בקרב 3,000 חברי מרכז הליכוד, יש כאלה שמוציאים סכומים שלא ישוערו. האם מותר להם? האם אסור להם? לפחות שאני אדע, נגיד שמותר כמה שאתם רוצים, איך שאתם רוצים, בלי בקרה. לפחות נדע שזה הכלל, וכולם יחיו לפי הכללים האלה.

בבחירות האחרונות בליכוד קיבלו את המגבלות של הפריימריז על הבחירות במרכז ואמרו שאנחנו רואים בזה בחירות כמו פריימריז. השאלה, אם זה שווה משהו.
יצחק לוי
יש גם שאלה האם צריך להתייחס לגודל המרכז. יש מרכז של 3,000 ומרכז של 100 חברים.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת לוי, קודם כול מה שווה ההצהרה הזאת? האם יש לה ערך? נגיד שמישהו אומר: אני שם פס עליהם. הם החליטו, ואני אעשה מה שבא לי. מה יכולים לעשות לו?
רשף חן
לזרוק אותו מהמפלגה, בהנחה שזו החלטה של המוסדות המוסמכים של המפלגה.
היו"ר מיכאל איתן
אני חושב שאי אפשר לעשות לו שום דבר.
רשף חן
הוא מפר את החלטת המפלגה שלו.
היו"ר מיכאל איתן
כן, המפלגה תרחיק אותו? בסדר.
רשף חן
זו החלטה שהיא בעולם הפנימי של המפלגה.
מרדכי בס
יש הרי סעיף פלילי בחוק הזה.
רשף חן
אתה לא יכול באופן וולונטרי להחיל סעיף פלילי.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאני אומר, אבל לא כולם מבינים את זה כך. חלק אולי מבין, חלק אחר מפחד וחלק אחר מבין שלא יעשו לו כלום. עוד פעם מגיעים למצב של חוסר שוויון.

הנקודה שלא תמצא חן בעיני מבקר המדינה, אולי לחדש יש גישה אחרת, שצריך להעביר אמצעי בקרה למבקר המדינה, לבדוק מה הם יכולים לעשות, צריך לקבל אפשרות ל-pre-ruling, אם יש בעיות שאנשים לא כל כך מודעים, שיהיה מישהו שיוכל לומר להם אם אפשר או אי אפשר.
רשף חן
זה קיים.
היו"ר מיכאל איתן
לא בחוק המפלגות, בחוק מימון המפלגות.
רשף חן
פונים למבקר המדינה, והוא אומר לך.
צבי ענבר
זה נאמר בחוק.
היו"ר מיכאל איתן
הייתי מודע לבעיות האלה מתחילת תקופת הכהונה שלי כאן כיושב-ראש ועדת החוקה. מאחר שאלה נושאים שקשורים בכנסת אמרתי שאולי יוזמת החקיקה צריכה לבוא מהכנסת ולא מהממשלה. צריך לעשות פעם סדר בחוק המפלגות, חוק מימון המפלגות, חוק הבחירות לכנסת, מה זה סיעה, מה זה מפלגה, איך אנחנו יוצאים מכל הדברים האלה. צבי ענבר הוא אחד המומחים הבולטים במדינת ישראל בתחום הזה. ביקשתי ממנו, קיבלתי אישור של היושב-ראש, והוא התחיל לעבוד על הכנת מפעל קונסולידציה של כל החקיקה.

לצערי הרב, מאחר שהיינו עסוקים גם בחוקה, וזה הלך לאט מבחינתנו, לא מבחינתו, הוא הגיע למצב מסוים שהוא כתב תזכיר, העברנו אותו לגורמים, והעבודה נעצרה. על רקע מה שקורה ביקשתי ממנו שיבוא מהר, יצטרף אלינו ויעזור לנו להכין את הצעת החוק שאני מבקש להביא בשם הוועדה לקריאה ראשונה מיד עם כנס החורף, אולי אפשר יהיה קודם. מאחר שזאת הצעת חוק של ועדה, אולי יסכימו לראות אותה כהצעת חוק ממשלתית ויסכימו להביא אותה בזמן פגרה, כשיהיה כינוס של המליאה. אולי, אני לא יודע אם אפשר לפרש את זה כך.
אליעזר כהן
אתה מציע רה-ארגון של כל הנושא תחת חוק אחד?
היו"ר מיכאל איתן
אד-הוק, רק לתקופה הזאת.
יצחק לוי
למה דווקא חוק אחד? מי אמר חוק אחד? יש חוק מפלגות, יש חוק מימון בחירות.
רשף חן
אי אפשר לעשות בתיקון בחוק המפלגות? כבר יש הפרק של הבחירות המקדימות. לא מתבקש לקחת את חלק הבחירות המקדימות ולהעביר אותו?
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שתצטרכו להחליט. בשבוע שעבר התקיימה ישיבה בלשכת שרת המשפטים עם היועץ המשפטי לממשלה ובכירי המשרד, ונמצא כאן אליעד ויינשל, יצאנו משם עם סיכום שהממשלה תיתן את ברכתה למהלך הזה. היא נותנת לנו קרדיט לעשות את המלאכה. זה אתגר גדול. טוב שהממשלה אומרת לכנסת שאנחנו נחליט, אבל מה שנחליט, שיידעו. אתם מייצגים את המפלגות, אתם מייצגים את החיים הפנימיים במפלגות, תעשו סדר. אנחנו מוכרחים לקבל את האתגר הזה ולבוא במענה. אלו פחות או יותר הערות המבוא שלי.

אחת השאלות שנצטרך להחליט עליהן האם נחוקק אד-הוק, רק לצורך הבחירות הקרובות. נעשה ניסיון ונראה איך המערכת עובדת תחת החוק הזה, ובכנסת הבאה, אני מקווה שכולנו ניפגש כאן, אם לא, אלה שיבואו במקומנו, ייקחו את הניסיון, נמסור להם דוח מה עשינו ואיך עשינו, והם ימשיכו. או שנעשה כמו שמציע חבר הכנסת רשף חן, אם כבר עושים את העבודה, ניקח את פרק המימון בחוק המפלגות ונכתוב מחדש, או נתקן עד כמה שצריך, לפי כל הפרמטרים.
רשף חן
זה יהי ביס יותר קטן, שנוכל לעמוד בו. מבחינה פוליטית וטכנית, הואיל וכבר נעשתה כאן עבודת חשיבה רצינית, צריך לעשות סריקה ולראות איפה אפשר לעשות התאמה.
יצחק לוי
צבי ענבר כבר עשה.
היו"ר מיכאל איתן
לא רק צבי ענבר, גם אני עשיתי עם הנקודות שהעליתי בפניכם.
יצחק לוי
אולי יש גם הצעות איך לתקן את החוק, ולפי זה נחליט.
רשף חן
בעיקר בגלל דחיפות העניין, במקום להתחיל מאפס, במקום לבנות בניין חדש, אפשר לבנות על שלד קיים.
היו"ר מיכאל איתן
צבי ענבר הכין משהו הרבה יותר יומרני. 90% מהעבודה שלנו זה פרק המימון בחוק המפלגות. צבי ענבר לקח על עצמו לארגן את חוק המפלגות, חוק מימון המפלגות, חוק הבחירות לכנסת, חוק-יסוד: הכנסת, לראות הכול כמקשה אחת ולראות איך הכול תואם. יש שם כל מיני בעיות. משום שאנחנו עובדים טלאים-טלאים. יש דברים שלא ברורים. למשל, הדבר הכי קלסי, שיוצר בלגן, שלא ברור מה זה סיעה ומה זה מפלגה. התחומים לא ברורים, מה הזיקות בין סיעות למפלגות.

אני מוכן לקחת את האתגר ולהציע לכם, אם אתם חושבים לנכון, שנקבל את ההצעה של רשף חן, ונגיד שאנחנו משנים את חוק המפלגות, פרק המימון, וסביב זה נבצע את העבודה.
רשף חן
פרק הבחירות המקדימות.
צבי ענבר
כיוון שאנחנו מדברים לקראת הבחירות הקרובות, ואין ספק שעבודה על כל הנושא היא עבודה מאוד-מאוד גדולה, נראה לי שהכי נכון יהיה כרגע, כמו שעשו בהרבה בחירות קודמות, לעשות הוראת שעה כדי לסתום חורים, מכיוון שיש באמת בעיות שאפילו אותם מועמדים ואותם חברי כנסת שרוצים לשמור על החוק, לא תמיד ברור להם. לא רק זה, אלא גם המשפטנים, לא לכל דבר יש להם תשובה ברורה וחד משמעית, מפני שבחוק המפלגות, בפרק על מימון בחירות מקדימות, יש בהחלט דברים שמעוררים שאלות.
מרדכי בס
יותר חורים מגבינה.
צבי ענבר
אמר מוטי בס, מנכ"ל משרד מבקר המדינה. זה בדיוק כך, לכן צריך להשתדל, לקראת הבחירות הבאות, לא לשים בפני עיוור מכשול ולסתום חורים.
יצחק לוי
זה לא חייב להיות הוראת שעה.
רשף חן
אם זה נכון, זה יהיה נכון גם אחר כך.
צבי ענבר
הבעיה היא, שאם לא רוצים הוראת שעה, חייבים להתייחס לכל המכלול. לדוגמה, השאלה, למשל, מי יהיה הגוף המבקר. ההצעה שאני הכינותי מתבססת בעיקרה על המלצות הוועדה שמינה בשעתו שר המשפטים לבחינת דרכי המימון של הליכים פוליטיים בישראל, בראשה עמד השופט המנוח דב לוין. היא הגישה הצעות רבות, שבעיקר עליהן ביססתי את ההצעה שלי. שם היא מעלה את השאלה של גוף מבקר – האם הגוף המבקר יהיה מבקר המדינה או שיהיה גוף מיוחד. יש לה מסקנות והמלצות מפורטות. זה בהחלט נושא לדיון בפני עצמו. אבל כרגע נראה, שלקראת הבחירות הקרובות, הדרך הפשוטה ביותר, לפחות מבחינת הליך החקיקה, לומר, שמבקר המדינה, שהוא היום המופקד על ההכנסות וההוצאות בכל הנוגע לחוק מימון מפלגות, ויש לו צוות מנוסה, נטיל גם את זה עליו, זה לפחות לא ייצור את הבעיה איך להקים גוף חדש, ממי יהיה מורכב הגוף החדש.
רשף חן
צריך לקחת את כל הפרק הזה ולהעביר אותו מחוק המפלגות לחוק מימון מפלגות, כי שם מקומו הנכון. אנחנו עוסקים בעצם במימון פעילות פורמלית של המפלגה. תיקח את הפרק, תעתיק ותעביר לחוק מימון מפלגות, כבר השגת את התוצאה הזאת. הוא יהיה תחת ההוספיס של מבקר המדינה.
צבי ענבר
לפחות הרעיון הזה וההצעה הזאת מצדיקים את זה שאתה לא יכול כעת לעשות זאת, מפני שאם אתה רוצה להעביר את כל חוק מימון בחירות מקדימות מחוק המפלגות לחוק מימון מפלגות, זאת אופרציה הרבה יותר קשה מאשר ללכת על פרק ב', בחירות מקדימות, ונראה מה לא ברור לנו עד הסוף בו.
יצחק לוי
כרגע האכסניה לא משנה, צריך לתקן את הדברים. אם זה קל – נעביר. אם לא קל – לא.
היו"ר מיכאל איתן
המסר שאתה עושה בהעברת פרק שלם מכאן לכאן יכול לבוא רק כאשר אתה רואה תמונה כוללת ואומר: מה שבתוך המפלגה זה כאן, מה שמחוץ למפלגה זה במקום אחר, כאשר המפלגה מול הכנסת זה במקום אחד, כאשר המפלגה מול הבחירות זה במקום אחר. אז אתה בונה מערכת שלמה, ואתה יודע איפה לשים כל פרק. היום אני לא יודע, יכול להיות שאני אביא את המבקר לחוק המפלגות. למה אני לא צריך חוק מפלגות שבתוכו יש פרק של מימון מפלגות? לכן נעזוב את זה עכשיו.
יצחק לוי
הנושא של העברה למבקר המדינה לא חייב להיות בהוראת שעה. אפשר לקיים פה דיון קצר ולראות אם יוצרים עוד גוף מבקר ועוד גוף מבקר, או שאנחנו מרכזים את הביקורת אצל מבקר המדינה.
רשף חן
ההפרות כאן הן פליליות, יש אחריות עונשית ויש אחריות חוזית של הביקורת הפנימית בתוך המפלגה, אבל ה"חיה" שבאמצע, שהיא האחריות המינהלית של מבקר המדינה, משום מה חסרה פה. זה ברור שצריך להוסיף. זה לא שאנחנו מרחיבים מי יודע מה. ברגע שיש אחריות עונשית, זאת אומרת, יש ביקורת של היועץ המשפטי לממשלה, פשיטא שתהיה ביקורת גם של מבקר המדינה.
צבי ענבר
לפני שקובעים באופן מוחלט את הדרך, כדאי לעבור על החוק ולראות מה מהסעיפים של החוק הם סעיפים שהיום ברורים ומובנים והמפלגות יכולות לחיות אתם, ומה מהסעיפים טעון- - -
יצחק לוי
אני מציע לקחת את הנקודות שמיקי איתן העלה ולראות איפה התשובה שלהם בחוק.
היו"ר מיכאל איתן
ההצעה של צבי ענבר יותר טובה, כי יכול להיות ששכחתי נקודה כזאת או אחרת.
יצחק לוי
אחר כך נעשה את זה, אבל קודם נפתור את הבעיות שהעלית.
אליעד ויינשל
המסקנה שלנו היא שדרוש תיקון דחוף של החוק על מנת להסדיר את הנושא. אם הנושא לא יוסדר, אני יכול להזכיר את ההשלכות. דרוש תיקון דחוף בעיקר בארבעה נושאים פשוטים שאפשר לפתור בהוראת שעה. נקודה אחת היא להחיל את הוראות חוק המפלגות לגבי גיוס תרומות גם על בחירות בתוך מרכז מפלגה ולא רק בפריימריז.
רשף חן
אם אתם חושבים שזו הנורמה הנכונה, למה הוראת שעה?
אליעד ויינשל
הסיבה שצריך הוראת שעה או לא היא, האם חברי הכנסת יכולים במיידיות להעביר הוראה קבועה בעניין.
רשף חן
האם נראה לך שאנחנו חושבים יותר לעומק על הוראה קבועה מאשר על הוראת שעה? או שזה נכון או שזה לא נכון.
אליעד ויינשל
אתם תשקלו ותראו. אנחנו יכולים להסביר את הדחיפות.

הנקודה השנייה היא תקופת בחירות. כיום לכאורה זה רק תשעה חודשים לפי הבחירות, וזה מאפשר כל מיני דברים. פה יש יתרון להוראת שעה, כי אנחנו לא צריכים להחליט בשאלה העקרונית, שגם בה יש לנו עמדה, שצריכה להיות תקרה לכל תקופת הבחירות, אבל עכשיו אנחנו לא צריכים להחליט, כי אפשר להחליט שכל התקופה מעכשיו ועד הבחירות היא התקופה שעליה נחיל את ההוראות.
מרדכי בס
כשאתה אומר "עכשיו", למה אתה מתכוון?
צבי ענבר
מרגע שבו החוק ייכנס לתוקף.
מרדכי בס
זה כבר יהיה עמוק בתוך תקופת הפריימריז בין כה וכה. הסעיף של תקופת הבחירות, וזה נאמר כאן חזור ואמור, גם על ידינו, גם על ידי פרקליטות המדינה, בעת חקיקת פרק ב' לחוק המפלגות, זה סעיף שמרוקן את כל המגבלות בחוק הזה מתוכן ממשי.
אליעד ויינשל
נקודה שלישית דחופה היא התחושה של כולם- - -
רשף חן
הוראת השעה צריכה להיות, שמי שאסף תרומות לפני התיקון, יחזיר אותן. מי שאסף תרומות בניגוד לחוק, שבדיעבד מתברר שזה בניגוד לחוק, לא נכריז עליו כעבריין, אבל, אחר כבוד, יתכבד ויחזיר.
מרדכי בס
זה לא רק הסכום, זה בעיקר המקור. אסור לקבל תרומה אלא מבוחר.
אליעד ויינשל
השאלה אם זה רטרואקטיבי או לא, זו הנקודה הכי סבוכה.

הנקודה הרביעית, שהיא קצת פחות דחופה, אבל מאוד חשובה, היא שקיפות מעבר למה שנעשה עכשיו, כלומר, פרסום. כיום זה לא מספיק.

אלה ארבע נקודות דחופות כיום לתיקון. אפשר לקחת את החוק הקיים, להחיל אותו על נושאים אחרים, ולא לתקן את הדברים כמקשה אחת, מתוך הנחה שבעתיד הדבר יגיע לכנסת, לתקן הכול.
יצחק לוי
ארבע הנקודות האלה לא מכסות את כל הסעיפים שהעלה מיקי איתן.
היו"ר מיכאל איתן
הן מכסות. אליעד ויינשל, תמסור טלגרפית את הנקודות.
אליעד ויינשל
הנקודות הן: החלת ההוראות של חוק המפלגות בהיבט של תרומות גם על בחירות במרכזי מפלגות; ביטול הנושא של תקופת בחירות; הגורם המבקר; שקיפות. בתוך זה אתה גם מחיל את כל התקרה – תקרת הוצאות, תקרת תרומות.

אדוני היושב-ראש, האם אתה רוצה שנסביר מה קורה היום?
היו"ר מיכאל איתן
נדמה לי שאנחנו יודעים יותר טוב ממך מה קורה היום.
אליעד ויינשל
קראנו שיש כאלה שחושבים שחוק המתנות בכלל לא חל על חברי הכנסת.
צבי ענבר
יש כאלה שאומרים את זה. אנוכי מאז ומתמיד סברתי שחוק המתנות חל על חברי כנסת, אבל אני יכול להגיד לכם שיש כאלה שמהססים.
היו"ר מיכאל איתן
דעתך בעניין הזה חשובה מאוד, ודעתם של אלה שחולקים עליך גם חשובה מאוד, אבל מי שישלח אנשים לבית המשפט זה היועץ המשפטי לממשלה, והוא אומר שהחוק כן חל, אז חברי הכנסת צריכים לדעת, שעד שיתחלף שהיועץ המשפטי לממשלה החוק חל.
צבי ענבר
אני בהחלט שמח שזאת העמדה.
יצחק לוי
צריך להבהיר את זה.
היו"ר מיכאל איתן
או שנכתוב שהוא חל או שנכתוב שהוא לא חל.
רשף חן
אנחנו מזהים את המתמודד הבודד כיחידה פוליטית.
צבי ענבר
המתמודד, גם אם הוא חבר כנסת, החוק הזה חל עליו כמתמודד.
רשף חן
אם המתמודד לא חבר כנסת, חוק המפלגות לא חל עליו.
צבי ענבר
הוא חל על כולם.
היו"ר מיכאל איתן
ניקח את הנקודות אחת-אחת ונראה אם יש הסכמה בינינו, ואחר כך ניגש לראות איך לעשות את הדברים.
מרדכי בס
יש לי חדשות טובות וחדשות רעות, אני אתחיל מהחדשות הטובות. הבעת היסוס האם מבקר המדינה יהיה מוכן לקבל על עצמו את התפקיד. החדשות הטובות הן, שמבקר המדינה מוכן, בהתחשב שאין פתרון רציני אחר. מבקר המדינה מוכן לקחת על עצמו את המטלה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מברך אותו, זה שינוי במדיניות.
מרדכי בס
אני לא בטוח.
אליעד ויינשל
בדוח ועדת לוין כתוב, שנציגי המבקר שהופיעו בפניו הסכימו לגבי בחירות בתוך מפלגות, כבר אז.
מרדכי בס
אני לא בטוח שיש כאן שינוי גודל במדיניות, אבל המבקר הזה הביע הסכמה מלאה. השאלה, אם אנחנו מסוגלים לעשות מהיום למחר, מדובר על תקופת פריימריז, שלפחות לפי התקשורת נמצאת בפתח.
היו"ר מיכאל איתן
נדחה את הבחירות עד שתתארגנו...
מרדכי בס
אדוני היושב-ראש, זה לא עניין של בריחה ממטלה. מדובר על מטלה מאוד כבדה, שמחייבת היערכות גם לוגיסטית, גם מקצועית, גם תקציבית וגם כוח אדם.
היו"ר מיכאל איתן
אין מה לעשות, תצטרכו לקחת את זה על עצמכם. אלה בחירות למדינת ישראל.
מרדכי בס
שמעתי קודם שרוצים pre-ruling, וזה מוצדק שרוצים pre-ruling. הבדיקה היא לא ממש בדיעבד, כי מדובר פה גם על שקיפות, ואני בהחלט תומך בזה ששקיפות היא לב העניין.
רשף חן
גם היא בדיעבד.
מרדכי בס
שקיפות משמעה פרסום בזמן אמת, כמו שעשינו לגבי הבחירות לכנסת. פרסום בזמן אמת של התרומות ושל התורמים. זה פרוייקט מורכב ומסובך.
היו"ר מיכאל איתן
האמן לי שתתגברו על הקשיים.
מרדכי בס
אם כן, אי אפשר ללכת על הוראת שעה. אם אנחנו מקימים אופרציה כזאת, אנחנו לא יכולים להקים ולפרק אותה אחרי חודש. זו אופרציה של גיוס עשרות אנשים, זו אופרציה של תקציב. זה עסק מאוד-מאוד מורכב. אם לוקחים אותו – לוקחים אותו.
יצחק לוי
אני מסכים עם זה.
היו"ר מיכאל איתן
את זה אפשר להשאיר בצריך עיון. מה שכן נצטרך, שתשבו לידינו בחקיקה ותחשבו איך לעשות זאת בצורה הכי יעילה והכי נוחה. יכול להיות שגם נוכל להיות גמישים ביחס לעניין העלויות לגבי היקף המטלות, וזה יבוא לידי ביטוי בחקיקה. יכול להיות שנשאיר נקודות מסוימות פתוחות, אם נראה שיש הוצאה כספית גדולה לעומת סתימת חור מסוים. ייצא קילוח טיפה של מים, אבל לא יעלה לנו עוד מיליונים בשביל לסתום את החור.
מרדכי בס
במושגים של תקציב משרד מבקר המדינה מדובר בהרבה כסף. זו לא אופרציה של 100,000 שקלים ולא של מיליון שקלים.
היו"ר מיכאל איתן
אתה לא יכול להגיד דבר רציני כזה בלי להראות לי. נשב, נראה, תגידו כמה כוח-אדם צריך, נעשה הערכות מצב בעצמנו. נשב ביחד ונעשה את זה.
מרדכי בס
כמה דברים לגופן של נקודות. נקודה אחת מרכזית במה שאמרת, שלא ניתנת לפתרון בחקיקה, ולא ניתנת לפתרון בכלל, וכך העולם, וזאת הנקודה של תחולה במקביל של כמה מערכות דינים. תמיד יחולו, במקביל על סיטואציה עובדתית, כמה מערכות דינים, תמיד חוק המתנות, חוק העונשין – עבירות שוחד, וחוק העונשין – עבירות בתאגידים – אלה תמיד יחולו במקביל לחוק שמסדיר מינהלית איזה פעילות. מי שלוקח תרומה בנסיבות שהתרומה היא שוחד, התרומה ממשיכה להיות שוחד. אגב, הדברים האלה נאמרו פה בחדר הזה בעת חקיקת פרק ב' לחוק המפלגות.
היו"ר מיכאל איתן
אין שום ויכוח, זה מובן מאליו. אני אסביר איפה יכולה להיות נקודת ההשקה. לדוגמה, נניח לרגע אחד שאנחנו קובעים שעובד ציבור לא יכול לקבל מתנות. כשבא מישהו ונותן לי כסף לצרכים האישיים שלי זה כמו מתנה.
רשף חן
אם זה על-פי חוק ספציפי, זה לקס-ספציאליס. אם זה לא על-פי החוק, אז אתה בבעיה.
היו"ר מיכאל איתן
אם קבעתי תקופה שבה החוק חל, אותו מעשה, כאשר הוא נעשה בתחולת החוק הוא כשר, ולפני כן הוא היה תרומה, מתנה.
מרדכי בס
עדיין המעשה הזה יכול להיחשב שוחד, תלוי בנסיבות.
היו"ר מיכאל איתן
על זה אין ויכוח.
מרדכי בס
דיברת קודם ברמז על כתב אישום שתלוי ועומד בבית המשפט, או לא ברמז. אם קוראים את כתב האישום הזה בקפדנות, רואים שהעבירות העיקריות שבגללן האדם הועמד לדין אלה לא עבירות על חוק המפלגות, אלא עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד. העבירות האלה ימשיכו לחול.
אליעד ויינשל
השאלה היחידה היא היחס בין חוק המתנות לכל חוק. ופה יש הנחיית יועץ בבחירות הקודמות שאמרו, שאם מקבלים תרומות לפי החוק, בהיעדר נסיבות חמורות, לא יראו את התרומה כתרומה שניתנה, באשר הוא עובד ציבור.
רשף חן
אחרת היה נוצר מצב אבסורדי, שכל מתמודד שהוא אדם פרטי היה יכול לקבל את התרומות, ומתמודד שהוא עובד ציבור לא היה יכול לקבל את התרומות.
אליעד ויינשל
זה המצב היום.
רשף חן
זה לא המצב היום אם התרומות חוקיות לשניהם.
היו"ר מיכאל איתן
מצד שני, אם אתה חבר כנסת, למשל, אתה מקבל דף לבוחר, ואתה משתמש בו לקדם את הפריימריז שלך, וזה לא נכנס לחשבון. מול החסרונות שיש לעובד ציבור, יש לו גם יתרונות.
צבי ענבר
כאשר יש עבירות בתאגיד, לא רק שהן עבירות בפני עצמן, אלא גם החקיקה הזאת שמתירה קבלת תרומות בבחירות מקדימות, זה אפילו תואם. זה טוב שזה יהיה וברור שזה חל. הכוונה מצומצמת היא, רק כאשר מועמד שהוא גם חבר כנסת, אבל הוא מועמד, והוא פועל לפי כל הכללים והדקדוקים של ההוראות שיהיו במימון בחירות מקדימות, כפי שיתוקנו, עם כל השקיפות, והוא מקפיד עליהן, אז יראו אותו כמי שקיבל תרומה כמועמד ולא כמי שקיבל מתנה כעובד ציבור.
מרדכי בס
דיברת על השאלה של הקמת עמותות – האם אפשר להקים עמותה שתנהל את הקמפיין, את הפריימריז של המועמד. בתחום שהיה בסמכותנו, בתחום של המפלגות, עד היום ראינו עמותה כזאת כמשהו שקוף, מבחינתנו, זה חוקי ולגיטימי. אם עמותה כזאת היא זו שמגייסת את התרומות, היא זו שפועלת עבור המועמד, והיא זו שמדווחת דיווח מלא, אין בעיה. לפחות כך ראינו את זה לגבי מפלגות.
רשף חן
האינטרס מחייב את זה, כי אחרת אין מעבר של כסף, והמועמד את כספו הפרטי יוציא ללא גבול.
מרדכי בס
השאלה של כסף מהבית היא שאלה אחרת, היא שאלה ערכית.
היו"ר מיכאל איתן
עזוב אותי ממימון המפלגות, גם העמותה שאתה מדבר עליה, אסור לה לקבל תרומות בניגוד למה שלמפלגה מותר.
מרדכי בס
ודאי, תרומה שהיא שקופה.
היו"ר מיכאל איתן
כאן מדובר על זה שאדם מתרים, בכלל לא בתקופת הבחירות.
מרדכי בס
מה שאסור למועמד, אסור גם לעמותה. בוודאי.
היו"ר מיכאל איתן
יש מצב שהעמותה, בזמן הבחירות, על פי חוק המפלגות, היא מעבירה שירותים ודברים לטובת מועמד, היא יכולה לעשות את זה ללא שום מגבלה.
מרדכי בס
לא. מה שאני אומר, שאפשר בהחלט לראות עמותה כזאת כזרוע של המועמד, לטוב ולרע, גם למגבלות וגם לזכויות. עמותה כזאת היא יותר מסודרת בניהול חשבונות מאשר המועמד עצמו, שאני לא אמצא את חשבונות המכולת שלו בחשבונות הפריימריז שלו.
אליעד ויינשל
יש את סעיף 28יב.
מרדכי בס
מה שאסור למועמד – אסור גם לעמותה, ומה שמותר למועמד – מותר לעמותה.

פה אנחנו מגיעים לנקודה המרכזית. אני חושב שאתם צריכים לחוקק היום, לא מחר ולא מחרתיים, כדי לסתום את פרצת תשעת החודשים. את זה אתם יכולים להעביר בהוראת שעה.
אליעד ויינשל
הבעיה ש-28יב, כמו יתר הוראות החוק, לא חל שלא בתקופת תשעת החודשים ולא חל על בחירות במרכזי מפלגה, כך שאתה יכול לסתום את שתי הפרצות האלה. אתה יכול לסתום עוד פרצה, כי כרגע 28יב מדבר על מוסד לביקורת של המפלגה, הוא מותיר לו את שיקול הדעת, אם העברת את סמכויות הפיקוח למבקר המדינה, ממילא, במקום "המוסד לביקורת של המפלגה" יבוא "מבקר המדינה", וזה יהיה סעיף עם שיניים בעוד היום זה סעיף תיאורטי לגמרי.
היו"ר מיכאל איתן
הכול בלוף בסעיף 28יב. אני לא מכיר שום מוסד לביקורת שקיים דיונים בנושאים כאלה.
אליעד ויינשל
אם תכתוב "מבקר המדינה" במקום "המוסד לביקורת של המפלגה" זה לא יהיה בלוף.
היו"ר מיכאל איתן
באיזה סעיף ההגבלה על תאגיד?
צבי ענבר
סעיף 28ד: "מועמד לא יקבל תרומה מתאגיד בארץ או בחוץ לארץ".
רשף חן
הכול בתשעה חודשים, אם אני עושה את זה עשרה חודשים, אני יכול לקבל מיליון דולר מתאגיד אמריקאי, וזה בסדר.
היו"ר מיכאל איתן
באיזה סעיף תקרת ההוצאה?
מרדכי בס
ב-28ח יש הגבלה כוללת של הכנסה והוצאה.
היו"ר מיכאל איתן
לכמה, היום, זה מעודכן?
מרדכי בס
פריימריז ליושב-ראש מפלגה ולמועמד לראש ממשלה, זה קצת מעל 1,800,000.

אדוני היושב-ראש, העניין של עמותה הוא קריטי, ואני רוצה להבהיר. כשאני אמרתי שמבחינתנו זה שקוף, לא התכוונתי שיש משהו שמותר לעמותה ואסור למועמד. להפך, התכוונתי, שמבחינתי, העמותה והמועמד זה היינו הך. אני אפילו מעדיף שהמועמד ינהל את ענייניו הכספיים באמצעות גוף כזה, כי זה הרבה יותר מסודר. אבל ברור שמה שנאסר בחוק על מועמד, אסור גם באמצעות עמותה, ומה שמותר – מותר.

הפרצה שבגללה החוק הזה היום הוא אות מתה כמעט היא תקופת תשעת החודשים. היום בעצם, מבחינה פוליטית, אנחנו מצויים בתקופת פריימריז, מבחינת החוק הזה אנחנו לא מצויים בתקופת בחירות, והמגבלות שבחוק לא חלות. לדעתי, אתם צריכים אפילו להתחשב בזה שמדובר על הוראת שעה, שייקח אולי שבועות לחוקק אותה, לקחת את הנקודה הזאת ולחוקק אותה כבר היום, בהליך מהיר, ולסתום את הפרצה הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
יש דרך אחרת לסגור. הדרך האחרת היא שאם אני קובע נוהל ברור שאומר, שכל מועמד בכל מפלגה צריך לפתוח חשבון בנק, רק על צד ההוצאה, להוציא משם בצ'קים, אסור לשלם במזומן, אלא במגבלות כאלה ואחרות, וכל הפרוצדורה הזאת עוברת בכפוף לביקורת של מבקר המדינה, גם אם עדיין לא סגרתי את הפתח של האורווה בהכנסות, אני תופס אותו בבקרה על ההוצאות.
מרדכי בס
בכל הכבוד, אתה טועה. לפי החוק היום אין מגבלה לא על הכנסה ולא על הוצאה.
היו"ר מיכאל איתן
זה אחד הסעיפים שאני מתכוון לעשות.
מרדכי בס
הכוונה פה לעשות הליך מהיר.
היו"ר מיכאל איתן
אמרתי שנעשה הליך מהיר, לפחות לגבי החלת החוק לתקופה של התשעה חודשים, כי בינתיים אנשים עושים כל מיני פעילויות, שיידעו שאסור להם, אם לא, אנחנו עלולים להביא לכך שהם ישתמשו בכסף מעבר למה שהיינו רוצים. אמרתי שאני מקבל את זה, אבל זה לא קריטי לגמרי, כי הוצאות היום, עדיין אין הוצאות ממש של פריימריז. עוד אין, אולי זה יהיה בעוד כמה חודשים, עדיין אני לא רואה בשטח. אומנם אנשים הולכים ועושים מפגשים, אבל אפשר להשאיר את זה ברמה של פעילות שוטפת, כי היא התקיימה גם קודם. אני כן רוצה שהבלם שלנו יהיה גם בכניסה וגם ביציאה. אם לא הספקתי לסגור בכניסה, ויהיה חוק רק בעוד חודש או בחודשיים, בחוק תהיה נקודת יציאה, ותהיה בקרה על ההוצאות.
רשף חן
ביציאה יותר קל לפקח. הלוא כאן אין אדם ותאגיד, הוא עצמו יכול לתת לעצמו כמה כסף שהוא רוצה, אלא אם כן נכתוב אחרת. הוא יכול לקבל את זה דרך אשתו, שיש לה חנות.
היו"ר מיכאל איתן
לכן צריך לתפוס חזק את הצד של ההוצאה, הוא יצטרך לעשות את זה בחשבון בנק, ורק מהחשבון הזה יוציאו, רק בצ'קים ולא במזומן.
רשף חן
יש לך את כל המתמודדים נגדו שהם יהיו ה"מויסרים" לכל מי שצריך.
מרדכי בס
הכנסת סמכה על ה"מויסרים" גם לגבי המוסד לביקורת של המפלגה, וזה לא עבד.
רשף חן
אני לא יודע מה קורה בליכוד, איזה פוילעשטיקים עושים.
היו"ר מיכאל איתן
גם בליכוד אף אחד יודע.
רשף חן
כשאני מתמודד מול מישהו, אני רואה את הפליירים. ברשויות המקומיות יש "מויסרים", כי שם הם כן יודעים.
מרדכי בס
את החומר אנחנו אוספים בכלים שלנו, פחות מסתמכים על "מויסרים".
צבי ענבר
מוטי בס, האם כוונתך לומר שכבר כעת, בחוק קצר, "על אף האמור בסעיף 28ב(א)--
מרדכי בס
--המגבלות חלות מהיום. נקודה. זו הכוונה.
רשף חן
אפשר בסעיף 28ב(א) להחריג את הסעיפים שצריכים לחול תמיד. למשל, קבלת תרומה מתאגיד, סעיף 28א פשוט לא צריך לחול. יש דברים שאולי כן. למשל, חשבון נפרד, הוצאות. אבל קבלת תרומה מתאגיד, קבלת תרומה בסכומים העולים על המותר, צריך לחול תמיד.
צבי ענבר
אומר לך מוטי בס: חקיקה שתהיה קצרה ומהירה, וכל המגבלות שחלות על תקופת בחירות כבר יתחילו לחול.
רשף חן
הן כבר חלות, אנחנו כבר בתוך תשעה חודשים מהבחירות.
צבי ענבר
עוד אין.
רשף חן
זה לא הבחירות לכנסת, זה בחירות פנימיות.
היו"ר מיכאל איתן
זה חל מהבחירות לכנסת ואחורה.
מרדכי בס
יש שני סעיפים: האחד אומר תשעה חודשים, כשמועד הפריימריז ידוע שנה מראש. השני אומר כשזה במועד שמחליטים עליו, יש עוד שבועיים אחרי זה לטוס לארצות-הברית להביא כסף.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שעשו.
רשף חן
צריך להפסיק את זה לתמיד.
מרדכי בס
אני מציע לכם לנקוט אמצעי חירום היום.
היו"ר מיכאל איתן
מה אתה מציע?
מרדכי בס
אני מציע שהכנסת תחוקק היום, לא מחר ולא מחרתיים, סעיף, שנוסחו, פחות או יותר: המגבלות שבחוק הזה יחולו מהיום.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יכול לעשות את זה בלי לעבור על כל החוק, וכבר יהיה לי הכול מוכן ממילא, אני לא ממציא חוקים כאלה, אני לא מחוקק בשיטות שאני לא יודע.
מרדכי בס
זה אומר שכאשר החוק יושלם בעוד שבועיים-שלושה, כבר כל הסוסים יהיו מחוץ לאורווה.
היו"ר מיכאל איתן
לא נכון, מה פתאום.
רשף חן
באיסוף תרומות אמרנו שיחזירו את הכסף.
היו"ר מיכאל איתן
לא יחזירו, הם לא יוכלו להוציא אותו.
מרדכי בס
זה לא מדויק, אדוני, כי מבחינתו של המועמד זה כסף מהבית, וכסף מהבית, לפי המצב החוקי היום, מותר לו להוציא ללא הגבלה.
היו"ר מיכאל איתן
תהיה תקרת הוצאה.
מרדכי בס
זה אומר שבתוך תקרת ההוצאה של 1.8 מיליון, מועמד שטס לארצות-הברית אתמול בבוקר, או היום בבוקר, או מחרתיים, וגייס מאנשים שאינם בוחרים או מתאגידים 1.8 מיליוני שקלים, הוא יוכל להוציא אותם.
אליעד ויינשל
הוא לא יוכל להוציא.
מרדכי בס
למה לא יוכל להוציא? זה כסף מהבית מבחינתו, זה לא כסף של תאגיד. הוא היום מקבל צ'ק ממישהו.
היו"ר מיכאל איתן
זה מתנה לעובד ציבור, אדוני.
מרדכי בס
אני לא ראיתי כתבי אישום על זה בשנים האחרונות.
היו"ר מיכאל איתן
גם על חוק המפלגות לא ראיתי כתבי אישום.
נורית ישראלי
אם המועמד אינו עובד ציבור?
היו"ר מיכאל איתן
הוא הרוויח. הוא לא יכול לגייס, גברת. תאמיני לי, אף אחד לא ייתן לו תרומה.
רשף חן
מוטי בס, זו בדיוק הסיבה שכאן אתה חייב להתייחס לנושא של כסף מהבית, כי בכל המקרים האחרים, אפילו ראש עיר, הרשימה שלו זה לא הוא.
מרדכי בס
חבר הכנסת חן, שאלה של כסף מהבית היא שאלה ערכית, היא לא שאלה למבקר המדינה, יש לה פנים לכאן ולכאן, אתם צריכים לדון ולהחליט בה. המצב החוקי היום, שמותר להביא כסף מהבית לפריימריז.
רשף חן
אני לא מסכים איתך שזה לא עניין למבקר המדינה, כי לאשתי יש חנות, ובמקרה קונים ממנה נעליים נורא ביוקר- - -
היו"ר מיכאל איתן
אתם עוברים במהירות הבזק מנקודה לנקודה, בואו נעבוד בצורה סיסטמתית. מה שמציע מוטי בס, אני לא דוחה ולא מקבל כרגע. הוא העיר הערה, הוא אומר שאולי אפשר לקבוע את התקופה כבר מעכשיו, ולהגיד שהכול חל. אני לא נוטה לקבל את זה בגלל העובדה שאני לא יודע מה אני מחוקק בשיטה כזאת, אני לא יודע מה עשיתי. הוא אומר שהכול חל, ואני רוצה לקרוא. כשאני אקרא, אני לא שולל. נקרא ונלמד היטב מה אנחנו עושים, ולא נעשה משהו בצורה גורפת, שאחר כך נצטרך לתקן עוד פעם. אני רוצה להבין מה אני עושה כשאני מחיל הוראה כזאת. זה לא דבר פשוט.
מרדכי בס
השתתפתי בדיונים בוועדה הזאת בעת חקיקת חוק המפלגות, הקו שהובילה גם מבקרת המדינה דאז, וגם פרקליטת המדינה דאז, היה, שחייבים להחיל את המגבלות האלה באופן כללי. הוועדה, ביודעין, בניגוד לעמדה הזאת, החליטה שהן יחולו רק בתקופת הפריימריז, מתוך מודעות לכך שהמשמעות, שכל החוק זה לא שווה כלום.
אליעד ויינשל
זה לא רחוק מההצעה המקורית שחשבנו עליה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא נגד, אבל אני לא יכול לעשות את זה בשיטה כזאת. זו מהפכה. אני בעד שזה יחול, אבל אני צריך להבין מה אני עושה. להגיד שאני מחיל על כל התקופה, וזהו, האם אני יודע מה עשיתי? אני רוצה לדעת מה אני עושה. אני מחיל פה על אנשים כל מיני עבירות פליליות, אני קובע נורמות חדשות, אני רוצה להבין מה שייך לבחירות ומה לא שייך לבחירות. אני אביא דוגמה. למשל, שווה לפני שאני עושה החלטה כזאת לקיים דיון בנושא האם יש בכלל הבחנה בין תקופת הבחירות לכל יתר התקופה. האם, כשחבר כנסת מגייס כסף לפעילות פוליטית שלו בשנה שלאחר הבחירות, שנה ראשונה, הוא אומר שהוא רוצה לעשות פעילויות שוטפות, הוא רוצה לרוץ לסניפים, לשכנע את דעת הקהל בעמדותיו, והוא הולך ומגייס כסף לזה. האם מותר או אסור?
רשף חן
עמותה למען רשף חן, שכל הזמן עובר כסף והיא מגייסת כסף.
היו"ר מיכאל איתן
האם מותר?
רשף חן
כרגע מותר. לדעתי, זה לא צריך להיות מותר. אותו פיקוח שיש בתשעה חודשים, צריך להיות כל השנים.
היו"ר מיכאל איתן
אני אלך איתך עוד צעד. אני פעיל למען איכות הסביבה, ויש עמותה, או שאני עושה את זה בעצמי, אני אומר לאנשים: רבותי, לצורך המלחמה בפלסטיק, אני חייב לעשות מחקר שיוכיח א', ב', ג' ו-ד', המחקר הזה עולה 100,000 דולר, אני פותח חשבון ואני קורא לציבור: בואו תתרמו. האם מותר?
רשף חן
מותר. זה לא למענך. אגב, לא ברור שבחירה של מישהו זה בדיוק מתנה.
היו"ר מיכאל איתן
מה, זה לא למעני? זה למען הפעילות הפוליטית שלי.
רשף חן
זה לא למען הבחירה שלך.
היו"ר מיכאל איתן
מה ההבדל אם אני מגייס למען המחקר הזה או שאני מגייס למען כך שאני אוכל לעשות אסיפות ברחבי הארץ ולשכנע את הציבור?
רשף חן
מה אתה מרוויח במחקר הזה? זה עניין של תועלת אישית, כסף בבנק זה תועלת אישית, בחירה שלך לכנסת זה תועלת אישית, זה שנושא זיהום הקישון יקודם – זה נושא.
היו"ר מיכאל איתן
אני מסכים להבחנה, אבל זה קשור גם לשאלה האם אנחנו עושים הבחנה בין פעילות שמכוונת, כמו בחוק מימון מפלגות, למימון הבחירות, או שאנחנו מדברים על פעילות שוטפת. כשאתה מדבר על פעילות שוטפת, אתה לא תוכל ליצור חיץ בין מה שמועמד עושה בתקופה שאינה תקופת בחירות, והוא משמר את מצבו ופועל למען המטרות הציבוריות שלו, לבין מעמדו האישי. אני מקדם את מעמדי על ידי זה שעשיתי מחקר ושכנעתי את דעת הקהל, ואני אבחר עוד פעם, כי כולם יגידו שמיכאל איתן הצליח לעשות משהו ענק למען מדינת ישראל ולמען הציבור, ואני אישית זכיתי.
אליעד ויינשל
גם אם תחיל הוראת שעה, זה יהיה מותר.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא אומר אם זה יהיה מותר או לא, אני מדבר על ההסדר. אני רוצה לדעת מה ההסדר. האם יש קווים בפעילות וממין העניין שקשורים לנושא הבחירות לבין פעילות שוטפת.
רשף חן
במסגרת מימון מערכת הבחירות של המועמד יש אולי אפורים כאלה ואחרים, אבל מה שאמרת, זה לבן. לעומת זאת פליירים למען בחירתי, זה בטוח שחור.
היו"ר מיכאל איתן
מותר לי לאסוף כסף, אני אוסף כסף בתחילת השנה, מיד אחרי הבחירות, לעוד ארבע שנים. האם מותר לי?
רשף חן
כרגע כן, וזה לא בסדר.
מרדכי בס
לפי חוק המפלגות – כן.
היו"ר מיכאל איתן
לפי החוק שאתה רוצה להציע?
רשף חן
יהיה מותר לך, אבל תצטרך לדווח. יהיו מגבלות, לא מתאגיד. כמו שיהיה מותר לך גם בתשעה חודשים. אגב, את ההוצאה הגיוני להגביל בתקופה, כי אף אחד לא יכול להגיד שמה שהוצאתי שנתיים לפני הבחירות זה חלק ממערכת הבחירות שלי.
היו"ר מיכאל איתן
מה שאני מנסה להגיד כל הזמן שיש כאן בעיות, זה לא פשוט. אתה לבד אומר לי שלא הכול תקופה אחת.
רשף חן
לגבי ההוצאות.
היו"ר מיכאל איתן
לא משנה. מאחר שאני חי את החיים הפוליטיים הרבה שנים, אני מסתכל על השטח. אין לכם התמונה של השטח. אתם אומרים שתעשו הכול אחיד, אני לא מתנגד דרך אגב, אני רק אומר שיש המון בעיות שאתם לא צופים.
מרדכי בס
לכן הצעתי לא ללכת עכשיו ולעשות את ההוראה שאני מציע, לחוקק היום כללית ולנצח, אלא לעשות הוראת שעה, אד-הוק, כי מבחינה פוליטית אנחנו כרגע בפריימריז.
אליעד ויינשל
זאת גם העמדה הברורה של היועץ המשפטי לממשלה לדחות את השאלות האלה לדיון הקבוע אחרי הבחירות. עכשיו אין שאלה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מרגיש שאני בפער עצום מכם בדיאלוג. אתה רוצה להכריז שעכשיו חלה תקופת הבחירות, תיאורטית יכול להיות שאם הבחירות יהיו בנובמבר, הבחירות המקדימות יהיו רק באוגוסט או ביולי. זאת אומרת, שאנחנו מדברים על שנה מהיום. יש לך תקרות שונות להוצאה, כל הוצאה שאדם מוציא, כבר תיחשב כהוצאת בחירות שלו, זאת אומרת, שמה שהיה קודם ונחשב כהוצאה שוטפת וממין העניין, אתה מקטין את ההוצאה האפקטיבית למערכת הבחירות בצורה משמעותית.
אליעד ויינשל
לא בהכרח. לחוק ייקח חודש, חודשיים, שלושה חודשים לעבור. גם אם הבחירות המקדימות ייערכו באוגוסט, זה פער של תשעה עד עשרה חודשים מהמועד שיעבור החוק.
היו"ר מיכאל איתן
מוטי בס רוצה מיד, עכשיו, לחוקק.
אליעד ויינשל
אם זה מיד עכשיו, זה יהיה 11 חודש במקרה הכי קיצוני, במקום תשעה חודשים, שזו תקופת הבחירות המלאה.
היו"ר מיכאל איתן
כל העניין נראה לי מלאכותי. אני גם לא יודע מה המגבלות, אנחנו לא יודעים מה תהיה תקרת ההוצאה, אנחנו לא יודעים איך הכול מתנהל.
אליעד ויינשל
ראוי שהוועדה תדון.
רשף חן
יש תקנון שלא קובע תקופת מינימום לבחירת רשימת המועמדים לכנסת, איקס זמן ממועד הבחירות לכנסת? אצלנו זה שישה חודשים, לכל המאוחר, לפני הבחירות לכנסת.
מרדכי בס
זאת אומרת, שלגבי מפלגת שינוי אנחנו עכשיו בתקופת פריימריז לפי החוק.
רשף חן
אני מנחש שבכל המפלגות יש סעיף דומה, כי אחרת היית יכול להיות במצב שבוחרים רשימה לכנסת יום לפני הבחירות לכנסת. בהנחה שזה המצב, החוק הזה ודאי חל. אני קורה את העניין עם השבועיים, זה בא לצמצם, זה לא בא להרחיב, זה לא שאם אני עכשיו אקבל החלטה שהבחירות בעוד כך וכך, ואני כבר בתוך התשעה חודשים, פתאום קיבלתי "גרייס". זה לא המצב. זו חלופה מקצרת, זו לא חלופה מאריכה.
מרדכי בס
אני לא מכיר את התקנונים, אבל לפי התיאור שלך מפלגת שינוי היא כבר בתקופת בחירות.
אליעד ויינשל
על שינוי, החוק לא חל, כי היא לא עושה פריימריז. זו הוראת השעה השנייה שאנחנו צריכים.
רשף חן
לא הוראת שעה, זה צריך להיות קבוע.
אליעד ויינשל
צריך לעבור על החוק מתוך הנחה שעושים הוראת שעה אחת לגבי התקופה, הוראת שעה שנייה אחרת, שאנחנו גם חושבים שצריכה להיות מיידית, לגבי מרכזי המפלגות, ולא שסותמים את כל הפרצות שהתגלו.
היו"ר מיכאל איתן
נעבור על החוק ונראה.
קורא
"פרק ב': מימון בחירות מקדימות


28א. הגדרות

בפרק זה -

'"בחירות מקדימות" - בחירות לבחירת כל מועמדי המפלגה או חלקם, לתפקיד מסוים, שזכאים להשתתף בהן כלל חברי המפלגה, בין במסגרת ארצית, בין במסגרת אזורית ובין במסגרת רשות מקומית, הכול לפי הענין;'
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו רוצים למחוק "שזכאים להשתתף בהן כלל חברי המפלגה".
רשף חן
מצד שני, אם תמשיך את הסיפה "בין במסגרת אזורית ובין במסגרת רשות מקומית", זה מוזר. בחירות ליושב-ראש סניף, האם זה גם חל?
צבי ענבר
יש תוספת למה שאתה אומר והוא, שבמקום "שזכאים להשתתף בהן כלל חברי המפלגה" יבוא "שזכאים להשתתף בהן" – כך וכך. צריך להחליט על זה – "בעלי זכות בחירה לפחות", ואז זה פותר את הבעיה של סניף.
רשף חן
אם הכך וכך יהיה 200, אז על הכך השני זה לא יחול.
צבי ענבר
הוועדה צריכה להחליט.
היו"ר מיכאל איתן
לגבי זה אנחנו עושים משהו אחר. לגבי גובה התקרה וההוצאה נקבע בהתאם למספר המשתתפים בגוף. בשינוי תהיה הגבלה. יכול להיות שחכמי התורה היא הגוף הבוחר, שם הפריימריז יכולים לכלול עד 2,000-3,000 שקלים, כמה שנחליט.
רשף חן
אני חוזר בי מההערה שלי, כי זה לא נכון, זה לא בחירות לסניף, זה מועמדי המפלגה. זה לא בחירות פנימיות של הגוף.
היו"ר מיכאל איתן
זה כן בחירות מוניציפליות שבוחרים את ראש הרשות.
רשף חן
שם זה בסדר.
אליעד ויינשל
אם מרכז מפלגה בוחר מועמד לבחירות מוניציפליות, גם אז הוא יכול לגייס תרומות, וגם אז צריך לשמור על החוק.
רשף חן
אם יש לי סניף עם 3,000 חברים, ואני מתמודד שם, זה די דומה.
היו"ר מיכאל איתן
למחוק רק את המילים "שזכאים להשתתף בהן"?
אליעד ויינשל
כן.
מרדכי בס
דובר לא אחת על מה שנקרא "פריימריז פתוחים", אומנם זה לא המצב החוקי היום בישראל.
רשף חן
זה גם חל. נדמה לי שאפשר לוותר על "כל מועמדי המפלגה או חלקם", כי זה מועמדי המפלגה.
היו"ר מיכאל איתן
לא, ברגע שמורידים את "המפלגה" היה חשש שיפרשו שכולם.

בשלב זה ההצעה היא למחוק "שזכאים להשתתף בהן כלל חברי המפלגה". צבי ענבר, תרשום בהערה צדדית שזה יחייב אותנו לקבוע תקרות שונות, בהתאם לגודל המוסדות שבוחרים.
מרדכי בס
יש סעיף של התקרות. נגיע אליו, ושם צריך להחליט.
היו"ר מיכאל איתן
'"מועמד" - מי שעומד לבחירה בבחירות מקדימות לתפקיד של יושב-ראש המפלגה או מועמד מטעם המפלגה לאחד מאלה: ראש הממשלה, שר, חבר-הכנסת, ראש רשות מקומית, או חבר מועצת רשות מקומית; '

אפשר למחוק את "ראש הממשלה", זה היה בעידן הבחירה הישירה.
מרדכי בס
זה צריך להיות "יושב-ראש הרשימה". בכל המפלגות זה זהה, האם ראש המפלגה בראש הרשימה? לפעמים זה לא זהה.
היו"ר מיכאל איתן
נדמה לי שזה בוטל. בזמנו היה סעיף שאמר שהנשיא יורה לאחד מחברי הכנסת להרכיב ממשלה, והיה מותר לו להרכיב עבור מישהו אחר.
רשף חן
מה הבעיה?
מרדכי בס
בפריימריז הקרובים שיהיו בליכוד ובעבודה אני לא יודע מה יהיה התפקיד המוגדר, האם זה יושב-ראש מפלגה או מועמדה להיות במקום ראשון ברשימה?
רשף חן
הואיל ושניהם פוגעים, מה אכפת?
מרדכי בס
רוצים למחוק פה את ראש הממשלה.
היו"ר מיכאל איתן
זה יכול להישאר, רק אמרתי שזה שריד מהבחירה הישירה של ראש הממשלה.
אליעד ויינשל
מכיוון שלא עושים כרגע רפורמה כללית, אין סיבה למחוק.
היו"ר מיכאל איתן
'"רשות מקומית" - כמשמעותה בחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם), התשל"ה-1975;'

פה אין בעיה.

'"תרומה" - בכסף או בשווה כסף, במישרין או בעקיפין, בארץ או בחוץ לארץ, במזומנים או בהתחייבות מכל סוג, אך למעט פעילות אישית בהתנדבות, והכול במסגרת מימון מערכת בחירות של מועמד. '
אליעד ויינשל
אני יודע שמטרידה אותך, ובהחלט יכולה להטריד את הוועדה, השאלה הכללית מה חבר כנסת יכול במהלך כהונתו.
היו"ר מיכאל איתן
זה מופיע באיזה מקום בהמשך החוק.
אליעד ויינשל
להקים עמותה שלא קשורה למערכת הבחירות שלו בכלל, שקשורה להקמת תאגידים וכל מיני דברים, אבל זה לא החוק הזה. החוק הזה עוסק במימון מערכת בחירות של מועמד ואך ורק בזה.
רשף חן
עמותה כזאת, שמדברים עליה כאן, המטרה שלה היא להביא לבחירתו של חבר הכנסת.
היו"ר מיכאל איתן
זה מושג של תרומה, אבל אם אנחנו אומרים "והכול במסגרת מימון מערכת בחירות של מועמד", אז הערת השוליים כאן מבחינת הצורך להיות זהירים, שנצטרך עוד פעם לעשות הבחנה. לא נוכל לברוח מהשאלה הזאת, בין מה שהוא תרם במסגרת מימון מערכת הבחירות לבין הפעילות השופטת.
מרדכי בס
ההגדרה אומרת בדיוק מה שאתה רוצה שתאמר, אין להימלט ממצבים של אפור, כפי שקראת להם, ובשביל זה, הרשות האוכפת בעניין הזה זה מבקר המדינה, שסומכים עליו, שיידע לבחון ממקרה למקרה, האם זה במסגרת מימון הבחירות של מועמד או לא.
אליעד ויינשל
חבר הכנסת ילך למבקר המדינה וישאל: אני מקים מפעל מחזור, תאגיד שעושה מחקר, האם אתה תחשיב את זה במסגרת מימון מערכת הבחירות או לא.
רשף חן
יש להניח שיגידו לך שאם התאגיד הזה במקרה גם מפרסם שאתה המועמד הטוב ביותר, זה לא טוב, ואם הוא באמת עוסק במחקר, שיהיה לו לבריאות.
היו"ר מיכאל איתן
זה מאוד לא פשוט חברים. נקודות החיתוך של מה זה תעמולת בחירות ומה זה פעולה לשם הפעילות הציבורית, מאוד קשה לחתוך. לדוגמה, נגיד שאני עכשיו מקדם את רעיון החוקה, ואני מודה ומתוודה שאם זה היה מזיק לי לבחירות, אולי אולי אולי לא הייתי עושה את זה. אני הולך, עושה פעילויות בכל רחבי הארץ, מזמין את חברי מרכז הליכוד לחגיגות על החוקה, הכול למען החוקה בישראל, אני עובד מתחילת הקדנציה על נושא החוקה, הגענו לשלב שאנחנו מסיימים עם משהו.
מרדכי בס
זה בדיוק תפקידו של מבקר המדינה.
היו"ר מיכאל איתן
איך זה יעבוד? אני לא אלך למבקר המדינה.
רשף חן
אם זה נראה והולך כמו תעמולת בחירות, זה תעמולת בחירות. לעומת זאת, אם אתה חלק מעמותה, היא לא קמה לקראת הבחירות, היא קיימה פעילויות לאורך כל התקופה, הזמנת גם חברי כנסת אחרים מתוך המפלגה שלך וגם חברי כנסת ממפלגות אחרות, גם מרצים מהאוניברסיטה, זה חלק מהפעילות השוטפת.

היתה פעם חוברת "דברים זזים בחיפה". זה כמו הסיפור האם מותר לעירייה להודיע לציבור מה היא עושה – ודאי שכן. האם מותר היה לה לעשות במסגרת כפי שזה נראה, כפי שזה נעשה – התשובה היא לא. יש מצבים שאין לך ברירה, אתה לא יכול להגדיר מראש בחוק, מעבר לזה שאתה נותן הגדרה כללית של מימון מערכת הבריאות, ואתה משאיר לרשות המבקרת או לרשות השופטת, להסתכל ולראות אם זה נראה כמו ברווז או שזה נראה כמו חתול, ובזה זה נגמר.
אליעד ויינשל
זה היה לא רק בחיפה, כמעט בכל רשות מקומית יש החוברת הזאת שמופיעה מתישהו, ואז שואלים, האם זה באמת ליידע את התושבים או במסגרת מערכת הבחירות. היינו שמחים אם המחוקק היה יכול לקבוע איך לעשות את זה, אבל המציאות, שרק המערכת המשפטית או מערכת מבקר המדינה יכולה לקבוע.
מרדכי בס
יש שתי שיטות חקיקה. יש חקיקה שמתנסחת במונח כללי ומשאירה את הפרשנות, ויש חקיקה שמתיימרת לפתור מראש את כל הבעיות.
רשף חן
היא הכי גרועה, כי היא תמיד מפספסת.
מרדכי בס
בארצות-הברית חוק מימון מפלגות זה ספר עבה מאוד, יש הגדרות מראש באיזה גודל צריכים להיות הסנדוויצ'ים שמגישים באירוע מפלגתי, ועדיין יש בארצות-הברית אלפים של דפי פסיקה של התלבטות בשאלה האם אירוע מסוים היה בפנים או בחוץ. אנחנו יודעים איך להתמודד עם הפרשנות כאשר החוק אומר "למימון מערכת הבחירות".
היו"ר מיכאל איתן
"28ב. תקופת הבחירות [תיקון: תשנ"ג, תשנ"ו]

(א) ההגבלות שבפרק זה יחולו בתשעת החודשים שלפני יום הבחירות (להלן - תקופת הבחירות). "
רשף חן
אני מציע לשים את זה בסוף.
צבי ענבר
התיקון קצר מאוד: סעיף 28ב – בטל. כל הנושא של תקופת הבחירות צריך לרדת.
רשף חן
באיזה נקודת זמן אדם הופך להיות מועמד?
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד לך איך זה יעבוד. דבר ראשון בקונספט – אדם שמגייס כספים לכל מטרה שהיא, כל חבר כנסת או עובד ציבור, צריך לעשות את זה בחשבון בנק מסודר ותחת בקרה. לכל מטרה שהיא, זה לא משנה למה. כמובן, מטרה חוקית.
רשף חן
הוא לא חבר כנסת, הוא אזרח.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא עובד ציבור, יש לו פחות בעיות.
רשף חן
החוק הזה לא מתייחס לחברי כנסת.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא רוצה, על אחד כזה, להחיל עליו משהו.
רשף חן
רוב המועמדים הם כאלה.
היו"ר מיכאל איתן
מה לעשות, אני משאיר אותם כך, אני לא נוגע בהם. הרעיון שלי, שנגמרו הבחירות, אני כבר חושב על הבחירות הבאות שלי, אני אפתח חשבון, אני אכתוב שזה מיועד להוצאות הבחירות שלי, וכל דבר שייחשב כהוצאת בחירה, לפי מה שהגדרתם, ואני מתחיל לאסוף תרומות. אני יכול לאסוף אותן מהיום הראשון שנגמרו הבחירות לכנסת, וזה הכול בחשבון בנק. אחר כך, מהחשבון הזה, הכול יוצא, אין חשבון הוצאות אחר. זה כבר בבקרה של מבקר המדינה. הוא רואה שנכנס, הוא יודע שזה חשבון ההוצאות שלי לבחירות. ביום הראשון שאספתי את השקל הראשון שאני מתכוון להוציא לטובת בחירות באיזה יום בעתיד, אני שם באותו חשבון. ביום שמתחילה מערכת הבחירות, כאן אין לנו תאריך, אבל כשמתחילות הוצאות שעלולות להיות מוגדרות כהוצאות בחירות- - -
רשף חן
אני שבוע חבר כנסת, ואני שולח דף לבוחר שבו אני אומר: תודה שבחרתם אותי. האם זו הוצאה לבחירות הבאות?
היו"ר מיכאל איתן
בכל מקרה צריך לתחום בזמן. אדם יעשה את פעילויותיו, הוא בכלל לא ירגיש שהוא חורג. אותה פעילות במאה אחוז, בלי שום שינוי, כשהיא שנתיים לפני הבחירות, היא לא תעמולת בחירות, ואותה פעילות בדיוק, בלי שום שינוי, תשעה חודשים לפני היא בספק, ושלושה חודשים לפני היא כן.
רשף חן
זה מה שאמרתי קודם, לעניין ההוצאות בלבד זה רלוונטי.
אליעד ויינשל
איך אדם יידע? חזרנו שוב אל המנגנון. עמדתנו העקרונית שצריך את כל התקופה שבין מערכת בחירות אחת למערכת בחירות שנייה להגדיר כתקופה אחת. אבל בעת הזאת לא צריך להכריע בשאלה העקרונית, כי צריך ללכת בעניין הזה לתיקון נקודתי ומהיר של הוראת שעה. אפשר להגיד שהסעיף בטל עד לבחירות האחרונות, ולא להיכנס לשאלה הזאת, כדי לקיים דיון מהיר.
רשף חן
אני בעד לקבל את הצעתו של צבי ענבר, פשוט לבטל את הסעיף הזה. הסעיף הזה מיותר לחלוטין.
צבי ענבר
יש בחוק הגבלות, הגבלות על הכנסות, הגבלות על הוצאות, הוראות שונות איך עושים ביקורת וכן הלאה, ויש עקרונות, שאתה לא יכול להיכנס לפרטים שלהם, כי מה שמטריד אותך בעיקר זה אופי ההוצאה של מועמד לצורך קידום פעילות פוליטית שלו, וגם ההפך. אני מציע שתיתן לזמן, להנחיות, ולשכל הישר, לעשות את שלהם. העניין שהגבלות יחולו אך ורק בתקופה של תשעה חודשים, זה דבר שאין לו צידוק. לדעתי, צריך למחוק את הסעיף הזה.
מרדכי בס
המחוקק הלך הפוך ממה שאתה אומר, לעניין הכנסות הוא אמר תשעה חודשים, בעניין הוצאות הוא דווקא אמר שגם הוצאה שהוצאה למימון מערכת הבחירות- - -
היו"ר מיכאל איתן
אני זוכר את הדיון. אמרתי להם שלפני המועד אדם יכין לו את כל הפליירים, יתקשר עם בתי דפוס, את כל הוצאות הבחירות הוא יעשה קודם, ואחר כך תבוא תקופת הבחירות, כבר שולם הכול מראש.
מרדכי בס
לכן המבחן הוא מבחן ענייני – האם זו הוצאה במערכת הבחירות או לא.

הוצאנו דוח בשנת 2000 על מערכת הבחירות לכנסת, לדוח הזה קדמה חקירה מאוד-מאוד מעמיקה והתלבטות קשה מאוד במקרי גבול, בשאלה האם מקרים בשאלה שקודם הזכרת, המיחזור, האם המקרים האלה הם הוצאה למערכת הבחירות או הם הוצאה לעניין ענייני.
היו"ר מיכאל איתן
כאן חל מבחן הארגון, הזיקה וכן הלאה, אבל זה לא פשוט עד כדי כך.
אני חוזר ואומר
אני מתאר את הפעילות, איך פעילות שוטפת הופכת רק בגלל ממד הזמן לפעילות- - -
מרדכי בס
כי יש מערכת בחירות.
היו"ר מיכאל איתן
איך זה עובד בשטח? עברתי עבירה? מישהו יישב אחר כך ויחליט שהיה צריך יומיים קודם או יומיים אחר כך?
אליעד ויינשל
יש סעיף שאומר שאסור לעשות שימוש במשאבי ציבור בשביל מערכת בחירות. הוא חל על שרים, על ראשי רשויות. ראש הרשות שואל אותה שאלה, האם שנה, שנה וחצי לפני הבחירות יכול לפרסם את החוברת או לא. אתה צודק, זו לא תמיד שאלה שאפשר לענות עליה בצורה ברורה, ולכן יש הנחיות שיוצרות את המסגרת הנורמטיבית הכללית, יש ייעוץ משפטי, וודאי שיהיה pre-ruling, ששם אין להם pre-ruling.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא דומה. שם זה חוברת, כאן הכול פתוח, שום דבר הוא לא יידע.
אליעד ויינשל
זה קיים גם היום. הוצאה, גם שנתיים לפני הבחירות, יכולה להיחשב כהוצאה בתקופת הבחירות, כי יש את סעיף 28י.
מרדכי בס
אם אני קובע עובדתית שהמכתב לבוחר שאתה הוצאת אתמול נעשה במסגרת מערכת הבחירות בליכוד, גם אם עדיין זו לא תקופת בחירות, החוק חל.
רשף חן
למשל, אני קונה שטחי פרסום מראש הרבה יותר בזול.
היו"ר מיכאל איתן
זה אידיוטי, זה נגד הטבע. אתה חושב לרגע אחד שכשאני שולח לחברי מרכז הליכוד, בשנה הראשונה אחרי שנבחרתי, שנה טובה וכותב להם מכתב שאני כך ואני כך, אי לא עושה פריימריז? מה אני עושה? אני עושה פעולה למערכת הבחירות שלי. אם אני אשלח אותו מכתב בדיוק שאני שולח כל שנה, אני שולח אותו גם בספטמבר כשבנובמבר יש בחירות, תגיד לי: אדוני, ברור שזאת הוצאת בחירות. האחד יגיד שעברתי עבירה פלילית, והשני – לא.
רשף חן
איזו עבירה פלילית? לא גייסת בשביל זה תרומה. כל מה שאתה צריך זה לדווח על זה כהוצאה, אם זה במערכת הבחירות. האמת היא שלגבי קשר לציבור, יכול להיות שצריך לעשות לקבוע איזו הוראה מפורשת שאומרת שהוצאות במסגרת קשר לציבור, כדין, לא כל דבר מותר במסגרת קשר לציבור, הן לא מהוות הוצאת בחירות.
אליעד ויינשל
אם אתה יוצר מנגנון של pre-ruling, אתה לא יוצר קושי.
היו"ר מיכאל איתן
הבעיה היא שמערכת בחירות של חבר כנסת מתחילה ביום שהוא נבחר.
רשף חן
כשאני מחוקק חוק, מלבד זה שאני חושב שהוא חוק נורא טוב, אני גם מקווה שהציבור שלי ישמח. זאת העבודה, זה בסדר, זה לא מערכת בחירות. מערכת בחירות זה מעשים אקטיביים, שבהם אתה הולך לאנשים ואומר להם: חברים, יש בחירות, במועד פחות או יותר ידוע מראש, תצביעו בעדי.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאני אומר להם מההתחלה, אני אומר להם את זה כל יום. צריך להיות איזה ממד שיהיה חצי אובייקטיבי, שאני אדע איפה אנחנו חיים. אחרת, אף אחד לא יידע, תהיה מהומה. יתחילו להעמיד לדין אנשים סתם, בגלל שהפרצוף שלהם לא נחמד. יגידו: אתה לפני שלוש שנים עשית כך וכך, כבר עשית תעמולת בחירות, ובניגוד לחוק.
רשף חן
זה בממד הזמן. כשהוא יבוא לבחון את הפעולה שלך, אם הוא יראה שהיא נעשתה שבוע אחרי הבחירות, הוא יגיד שזה לא חלק ממערכת הבחירות, ואם הוא יראה שהיא נעשתה שבוע לפני הבחירות, הוא יגיד שזה כן חלק ממערכת הבחירות. אתה תקבע ממד זמן, 13 חודשים, שנה, או תשעה חודשים, על ידי הקיבוע הזה תיצור מצב שאנשים ירוצו לעשות דברים דקה לפני כן. תשאיר את זה גמיש.
צבי ענבר
התשובה לשאלה שלך היא ההגדרה של תרומה – "מערכת בחירות של מועמד". כל אדם יוכל להגיד לך, ודאי וודאי מבקר המדינה, ודאי וודאי ב-pre-ruling יוכלו להגיד לך, מה זה נקרא מערכת הבחירות. כאשר נבחרת לכנסת והוצאת את הדף לבוחר, אף אדם בר- דעת לא יגיד: זאת מערכת בחירות.
היו"ר מיכאל איתן
תנסה להגדיר מה זו מערכת בחירות של מועמד ותחשוב לתת פרמטרים, בין השאר, גם של סמיכות למועד הבחירות, שזה יהיה אחד הפרמטרים.
אליעד ויינשל
זה דבר שהכנסת יכולה לשאול את עצמה. יכולים לפתח קונספט חדש שקובעים מה זה מערכת בחירות, שנה וחצי לפני מועד הבחירות הכלליות, ושיקול דעת במהלכה, אבל אלה בדיוק אותן שאלות שלא רצינו להתחבט בהן עכשיו בתהליך של חקיקה מהירה. עכשיו אנחנו נמצאים במצב שלדעת התפיסה הסובייקטיבית של כל נבחרי הציבור היא, שאנחנו נמצאים בתקופת בחירות.
מרדכי בס
צריך לשנות ולתקן איפה שאנחנו יודעים שהיה כשל. בכל הכבוד, בשאלה של פרשנות הדינים, אני לא ראיתי שהיה כשל. התמודדנו בהצלחה עם השאלות האלה. לא צריך לשנות בזה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מסכים. אתה בכלל לא היית שם, זה לא היה עניינך. היו בחירות של מוסדות לביקורת, היו צריכים להחליט.
מרדכי בס
ההבחנה בין הוצאה שהיא במערכת בחירות לבין הוצאה שהיא לא במערכת בחירות, אין איתה בעיה. זה נכון שיש מקרי גבול.
היו"ר מיכאל איתן
זה שיש מקרי גבול, זה לא אומר שלא צריך להיות גבול בכלל.
מרדכי בס
יש גבול, הגבול מאוד ברור, הגבול הוא הגדרת מערכת הבחירות.
היו"ר מיכאל איתן
איפה הגדרת מה זה מערכת בחירות בכלל?
צבי ענבר
סומכים על השכל הישר.
היו"ר מיכאל איתן
חברים, אתם מתעלמים מכך שיש כאן מצב שצריך הגדרה, אי אפשר שנחיה ללא הגדרה. ההגדרה יכולה להגיד שיש מקרי גבול, אתה יכול לשאול ולקבל pre-ruling, אבל להגיד שהכול הולך לפי השכל הישר, אפילו כאן לכל אחד מאיתנו יש שכל ישר משלו. אני לא מוכן שכל הפוליטיקאים יעמדו לדין רק לפי השכל הישר של היועצים המשפטיים.
מרדכי בס
תבטל את חוק העונשין...
היו"ר מיכאל איתן
יש גבול למה שאני מוכן לשמוע ממך. זה לא טיעון. הבנת אותי – הבנת, לא הבנת, אתה חושב שאני אומר שטות – אני אומר שטות. אני רוצה שתהיה לי הגדרה, שאני אדע. אני לא מוכן בשום פנים ואופן שיגידו לי שמערכת הבחירות שלי מתחילה יום לאחר שנבחרתי. מה שזה אמת, שאני נתון למגבלות כמו כאן, שזה גם אמת, אבל תגידו שאחר כך ישפטו אותי לפי שכל ישר. אני מפחד, אני פוליטיקאי, אני לא מאמין שאין פוליטיקה במערכות אכיפת החוק, אני לא מאמין שאין פוליטיקה בבתי משפט. אני רוצה הגנה, אני רוצה לדעת שאני מוגן על ידי לשון ברורה ככל האפשר. אם אומרים לי: תדע לך, אתה כבר תחת החוק והסנקציות יום לאחר שנבחרת, ויכולים להגיד לך שפעלת בניגוד לחוק ואתה מבצע עבירות פליליות, כי זה מערכת בחירות, וכל אחד מבין את זה, אני לא רוצה.
רשף חן
בואו נקבע חזקה שמגדירה תקופה מסוימת לעניין הוצאות.
היו"ר מיכאל איתן
יש לי הצעה יותר טובה. אני מקבל את ההצעה של אליעד ויינשל, שנבטל עכשיו את סעיף 28ב, במקביל אני מטיל על צבי ענבר לנסות ולהגדיר מה זה מערכת בחירות, כי התרומה קשורה במערכת בחירות של מועמד. אם נגדיר מה זה מערכת בחירות ויהיו כמה פרמטרים שבהם גם יביאו בחשבון את ממד הזמן, אז נוכל לקבל את הכול ונוכל להגדיר קצת יותר. אני מבין שאי אפשר להגדיר לגמרי, אבל מותר לי להגיד, למשל, ששנתיים לפני הבחירות, בכל מקרה זה לא תעמולת בחירות, כבר עשיתי משהו. מה האסון שאני אגיד את זה?
רשף חן
ובתנאי שבחינת הזמן תהיה מהבחירות בפועל ולא מההכרזה. אתה היום באי ודאות, לא נקבע מועד בחירות בליכוד. אתה לא יודע שעוד מעט הולכות להיות בחירות? אם תקבע מועד מרגע שאתה יודע, שוב רוקנת את החוק מתוכן.
היו"ר מיכאל איתן
אפשר לקחת טווח ביטחון, שאני אומר שמה שנעשה שנה, שנה וחצי לפני הבחירות בפועל זה בכל מקרה לא מערכת בחירות. אני אקח טווח זמן, לא אמרתי ש-12 חודש לפני זה כן, אבל 18 חודש לפני, זה לא מערכת בחירות. נקודה.
צבי ענבר
מאוד יכול להיות ששלושה חודשים לאחר הבחירות הולכת מפלגה גדולה ומקיימת פריימריז ורוצה לבחור את המועמד שלה.
רשף חן
זה לא בחירות לכנסת, זה בחירות של המפלגה.
היו"ר מיכאל איתן
זה יחול עליה. שנה וחצי לפני מועד הפריימריז זה לא תקופת בחירות של המועמד. אם מפלגה מחליטה לעשות את זה בחצי השנה הראשונה לאחר הבחירות, והיא מודיעה: בעוד חצי שנה יש בחירות, זו כבר תקופת בחירות. אבל אם אנחנו יודעים שזה עוד 18 חודש, זה לא תקופת בחירות.
צבי ענבר
זאת נקודה שרצית להבהיר.
אליעד ויינשל
בהנחה שזה המודל, מה קורה עם תרומות שנאספו עד עכשיו? אם אנחנו הולכים במודל הזה, זה חוק רגיל, עם תחולה אקטיבית, המשמעות היא שהחוק לא חל אחורה. לדעתנו, אי אפשר להגיע למודל אחר, לאסור אחורה את התרומות, אבל יש לנו הצעה בעניין הזה. אנחנו חושבים שאלמנט השקיפות כן יכול לחול אחורה.
היו"ר מיכאל איתן
לא הגענו לזה. אנחנו מבטלים את 28.
אליעד ויינשל
הגענו, כי בזה שביטלת את הסעיף לכאורה אסרת גם את התרומות שנאספו עד עכשיו.
היו"ר מיכאל איתן
לא את זה אמרתי.
צבי ענבר
ברור לכולם שיגיע הסעיף שנקרא "הוראת מעבר", מה דין דברים שנאספו וכל עניין השקיפות המלאה.
היו"ר מיכאל איתן
הסיכום הוא כדלקמן: מוחקים "תקופת בחירות", ובמקום זה מחפשים פרמטר מה זה מערכת בחירות של מועמד. ננסה להגדיר את זה כך שבהגדרה יובא בחשבון גם ממד הזמן.
אליעד ויינשל
הבנתי שמוחקים את זה כהוראת שעה, ובתיקון הכללי מנסים להגדיר.
היו"ר מיכאל איתן
צבי ענבר ינסה כעת לעשות את זה. אם לא נצליח, נמשיך הלאה בלי זה. לצורך הוראת השעה אנחנו לא צריכים את ההגדרה של מערכת בחירות. במקום "והכול במסגרת מימון מערכת בחירות של מועמד" יבוא "והכול במסגרת פעילות בחירות של מועמד", ואז נגדיר מה זו פעילות בחירות.
רשף חן
דווקא "מערכת בחירות" זה הולך לכיוון שלך, זה מגדיר איזו פעילות מוגבלת למטרה מוגדרת.

(חבר הכנסת איתן יוצא, ומחליף אותו כיושב-ראש, חבר הכנסת רשף חן)
היו"ר רשף חן
סעיף 28ג נשאר כפי שהוא. אין תיקון שצריך לעשות.
נורית ישראלי
הבנתי שכל 28ב יורד.
היו"ר רשף חן
"28ד. איסור תרומות מתאגיד [תיקון: תשנ"ג]

מועמד לא יקבל תרומה מתאגיד בארץ או בחוץ לארץ; לענין זה,

"תאגיד" - לרבות שותפות רשומה; הוראה זו לא תחול על סיוע שמגישה מפלגה לכל המועמדים שהם חבריה המתמודדים באותה מערכת בחירות."

האם הנושא של יכולת מפלגה לממן את מערכת הבחירות של כל המועמדים שלה מוסדרת? אני מניח שזה צריך להיות שוויוני.
מרדכי בס
זה עניין תקנוני. אם מפלגה תחליט שהיא נותנת למושחתים יותר מלאחרים, למה לי להתערב בזה? אני לא אצביע בשביל המפלגה הזאת לכנסת.
רשף חן
"28ה. הגבלת תרומות

(א) מועמד לא יקבל תרומה מקטין או תרומה שניתנה בעילום שם; תרומה שניתנה ממי שזהותו ומענו לא נבדקו ולא אומתו בידי המועמד או מטעמו - כמוה כתרומה שניתנה בעילום שם.

(ב) מועמד לא יקבל מתורם ותורם לא ייתן למועמד תרומה בשטרי כסף או במעות העולה על 183 ש"ח. "
צבי ענבר
התעריף ישתנה בעוד חודש.
מרדכי בס
בחוק למימון מפלגות מוסדרים עקרונות, בעוד שפרטים מהסוג הזה מוסדרים בהנחיות מבקר המדינה. אם אנחנו לוקחים על עצמנו את הבקרה, אני מציע שיינתן לנו גם הכוח להוציא הוראות.
היו"ר רשף חן
אז אתה תגיד, שעכשיו אתה צריך זמן כדי לעשות תקנות.

(חבר הכנסת מיכאל איתן, יושב-ראש ועדת חוקה, חזר ותפס את מקומו כיושב-ראש)
רשף חן
הגענו לסעיף 28ה.
מרדכי בס
צבי ענבר, אני מציע שתתאים את הסעיף הזה, הסכומים וכן הלאה, להנחיות מבקר המדינה הנוכחיות.
רשף חן
כמה?
מרדכי בס
נדמה לי 600 שקלים.
רשף חן
600 שקלים זה הרבה כסף לקבל במזומן.
קריאה
900 שקלים.
רשף חן
כל הנקודה של המזומן הוא בעייתי, כי די קל להשיג אנשים שיסכימו שהם כאילו תרמו לך, אבל כדי שמישהו ילך ויכתוב צ'ק של עצמו על הסכום הזה, זה הרבה יותר קשה. זו הסיבה שאצלנו במפלגה אתה חייב צ'ק אישי כדי להיבחר.
היו"ר מיכאל איתן
מה עם תרומות ממי שאינו מופיע בפנקס הבוחרים?
אליעד ויינשל
זה מסוג הדברים שבהחלט ראוי שהכנסת תיתן את דעתה עליו. יש פה פער בין חוק מימון מפלגות, שאומר שלמפלגות לא יכול לתרום אזרח זר, לעומת חוק המפלגות שאומר שאזרח זר- - -
היו"ר מיכאל איתן
הייתי מחיל את האיסור הזה גם על מפלגות. דרך אגב, עשיתי את זה בעצמי. בעצמי הבאתי כסף שתרמו לי מחוץ-לארץ. עדיף שזה לא יהיה.
רשף חן
צריך, בסעיף 28ד, להוסיף "איסור תרומות מתאגיד או מאזרח זר".
היו"ר מיכאל איתן
כמו שכתוב בחוק מימון המפלגות.
אליעד ויינשל
זו נקודה לא פשוטה. בדוח ועדת לוין היו דעת רוב ודעת מיעוט בנקודה הזאת, ויכול להיות שגם בקרב חברי הכנסת תתעורר מחלוקת. לנו, כמשרד המשפטים, עדיין אין עמדה בשאלה הזאת, אבל יש שתי עמדות, וזה יכול לעורר מחלוקת, ויכול גם לעכב את החוק.
היו"ר מיכאל איתן
יהיו שתי גרסאות.
רשף חן
בחוק מימון מפלגות, למי אסור לתרום?
היו"ר מיכאל איתן
למי שאינו אזרח ישראלי.
רשף חן
אם הוא תושב.
אליעד ויינשל
מי שלא מופיע בפנקס הבוחרים.
רשף חן
הוא צריך להיות אזרח ותושב.
היו"ר מיכאל איתן
הוא צריך להיות בפנקס הבוחרים.
מרדכי בס
הוא יכול להיות גם תושב. הוא יכול לבוא ארצה בטיסה ולהצביע.
היו"ר מיכאל איתן
פה יהיו שתי גרסאות: האחת תיקח מחוק מימון המפלגות, והשנייה, בלי זה.
אליעד ויינשל
יוסף סעיף שאוסר על אזרחים זרים להצביע, כמו בחוק מימון מפלגות.
היו"ר מיכאל איתן
כשאנשים נוסעים לחוץ-לארץ, הם יכולים לאסוף תרומות מאנשים לא מזוהים כאן בארץ. נכון שהם יצטרכו לכתוב את זה, כל מקרה.
רשף חן
תרשום: מוטי מבולטימור. איך נבדוק אם הוא קיים?
אליעזר כהן
כיוון שאני לא מזוהה עם השמאל, מותר לי להגיד. האם יש מצב יותר מגוחך מזה שאנשי הימין נוסעים לנוצרים באמריקה לקבל כספים? אני אוסיף על זה, יאיר פרץ מש"ס נפגש עם הנוצרים בשבוע שעבר ביוסטון.
צבי ענבר
ההגדרה שבחוק מימון מפלגות היא כזאת: "לא תקבל סיעה או רשימת מועמדים במישרין או בעקיפין תרומות, אלא מבוחר כמשמעותו בחוק הבחירות".
רשף חן
גם אם מישהו לא חבר מפלגה, יכול לתרום.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו נותנים לתושב להשתתף בבחירות לרשות מקומית, אז אנחנו צריכים לתת לו אפשרות גם להשתתף בבחירות וגם לממן את המועמדים.

"28ו. הגבלת תרומה מאדם למועמד

(א) מועמד לא יקבל מתורם במערכת בחירות מסויימת, ותורם לא יתן למועמד באותה מערכת בחירות, תרומה ששוויה עולה על 9,118 ש"ח, או תרומות שצירופן עולה על סכום זה; לענין זה יראו תרומות של התורם ושל בני משפחתו או של מי שתלויים בו מבחינה כלכלית - כתרומה אחת; לענין זה,

"בן משפחה" - בן זוג, וכן ילד, אח, או הורה, ובן זוגם של כל אחד מאלה."
אליעד ויינשל
יחסית לבחירות לכנסת זה סכום גבוה.
היו"ר מיכאל איתן
בחירות לכנסת מקבלות מימון מהציבור, בשיעורים עצומים. פה כל המימון הוא פרטי.
מרדכי בס
תעגל ל-10,000.
צבי ענבר
נעגל ל-10,000.
היו"ר מיכאל איתן
"(ב) בבחירות שבהן עומד לבחירה מועמד לתפקיד של ראש הממשלה או של יושב-ראש המפלגה, ושזכאים להשתתף בהן כלל חברי המפלגה, יהיה הסכום לענין סעיף זה פי ארבעה מהסכום הנקוב בסעיף קטן (א). "

בעיני זה לא צריך להיות פי ארבעה, אלא בדיוק הפוך. הסכום הכללי צריך להיות גבוה יותר, אבל לתת 40,000 בזיקה ישירה של ראש הרשימה וראש המפלגה לבעלי הון, זאת הדוגמה הקלסית.
צבי ענבר
הוועדה ממליצה שלא יהיה הבדל, ואתה בשיחתנו הצעת, שבמקום הסכומים ייקבע סכום בסיסי ועוד סכום שגובהו יהיה בהתאם למספר בעלי זכות הבחירה באותן בחירות.
היו"ר מיכאל איתן
תכין הצעה לתיקון שנשווה על פי דוח לוין.
גדעון סער
אדוני היושב-ראש, אני מקבל את הגישה שלך שרצוי שהתרומה מאחד לא תהיה גדולה מדי. אני מבין את ההיגיון שבבסיסה, אבל המגבלה הכוללת לא מציאותית לעולם המודרני.
צבי ענבר
האם משאירים את ה-40,000 או לא משאירים?
היו"ר מיכאל איתן
תהיה גרסה להשוות, ויהיו שתי גרסאות.
צבי ענבר
תהיה גרסה אחת להשאיר וגרסה אחת להוריד.
גדעון סער
מה זאת אומרת להוריד?
צבי ענבר
כלומר, שסעיף קטן (ב) לא יהיה, והמצב בזמן בחירות לתפקיד ראש הממשלה יהיה אותו סכום של 10,000, ולא פי ארבעה.
היו"ר מיכאל איתן
היום יש למועמד מגבלה של 10,000 שקלים, אם הוא ראש ממשלה זה 40,000, ואני חושב שאין בזה היגיון. אולי אפילו להעלות את ה-10,000 שקלים, אבל להשוות, כי הממד של קרבה לראש ממשלה יותר מסוכן.
אליעד ויינשל
ההגיון הוא שראש ממשלה יוכל לגייס סכום יותר גדול.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו רוצים לתת לו סכום יותר גדול. אולי נקבע פי שניים. יהיה כאן דיון. הכנסת תחליט.
צבי ענבר
ועדת לוין המליצה שלא יהיה הבדל לעניין תקרת התרומה בין מועמדות לכנסת לבין מועמדות לראשות הממשלה.
גדעון סער
אנחנו במציאות מסוימת, אתמול ראיתי חדשות, וראיתי שיש אנשים שהם כבר במרוץ לראשות ממשלה. הם מגייסים לפי החוק הקיים, תוכל להחיל רק לעתיד.
היו"ר מיכאל איתן
דנו בזה, אנחנו כבר בתוך העניין, התייחסנו לזה.
גדעון סער
בעניין המועמדות לכנסת אתה מציע להחיל הסדר מיידי?
היו"ר מיכאל איתן
תהיה הוראת מעבר. אנחנו רוצים להחיל את החוק, המגבלות, ולהכריז על עכשיו כתקופת בחירות, כי אנחנו כבר בתקופת בחירות. לא נפגע בפעולות שנעשו עד עכשיו. זה ההיגיון של מה שרוצים לעשות.
אליעד ויינשל
להחיל גם על בחירות לא פתוחות, פריימריז במרכז.
היו"ר מיכאל איתן
"28ו1. תרומה [תיקון: תשנ"ה]

(א) הוראת סעיף 28ו לא תחול על תרומה של בן משפחה של המועמד; לענין זה,

"בן משפחה של המועמד" - ילד, הורה, אח, דוד ובן זוגו של כל אחד מאלה, וכן בן זוגו של המועמד או הורה של בן זוגו, ובלבד שנותן התרומה לא קיבל, בתוך שנתיים שקדמו למתן התרומה, תרומה ששוויה עולה על הסכום שנקבע בסעיף 28ו. "

האם יש צורך לעשות משהו עם בן משפחה של מועמד?
אליעד ויינשל
זה טכני.
היו"ר מיכאל איתן
"(ב) ניתנה תרומה כאמור בסעיף קטן (א), בסכום העולה על זה שנקבע בסעיף 28ו, יודיע מיד התורם, בכתב, למוסד לביקורת של המפלגה על פרטי התרומה ויצהיר שנתקיימו בה הוראות סעיף קטן (א). "
נורית ישראלי
צריך להוסיף: "וכן למבקר המדינה".
היו"ר מיכאל איתן
המוסד לביקורת יוצא מהתמונה.
נורית ישראלי
אנחנו סבורים שביקורת פנימית לא מוציאה ביקורת חיצונית, יש מקום לשתי מערכות ביקורת.
היו"ר מיכאל איתן
עזבי. רק יהיו ויכוחים, יהיה בלגן, ויהיו עוד אנשים שיעשו "מונקי ביזנס".
גדעון סער
איפה כתוב מבקר המדינה? אני לא רואה את זה.
אליעד ויינשל
הרעיון להעביר את הביקורת בכל החוק למבקר המדינה.
נורית ישראלי
אפשר חלופי ואפשר מצטבר, אחד לא מוציא את השני.
גדעון סער
למה את לא סומכת על מוסדות המפלגה?
נורית ישראלי
אני סומכת.
היו"ר מיכאל איתן
היא סומכת, אני לא סומך. זו פיקציה, הביקורת של מוסדות המפלגה. האם קיבלת דוח שמישהו חרג?
גדעון סער
הגשתי דוח בשיא הרצינות.
היו"ר מיכאל איתן
מישהו אחד מתוך 150 המועמדים חרג? האם אי פעם מישהו קיבל דוח באיזו מפלגה? זו בדיחה.
גדעון סער
מה אתה מציע?
היו"ר מיכאל איתן
שהכול יעבור למבקר המדינה, ואז אני לא צריך את המפלגה. היא רוצה שתהיה ביקורת גם במפלגה.
גדעון סער
היא צודקת.
אליעד ויינשל
מפלגה יכולה להחמיר יותר.
היו"ר מיכאל איתן
המפלגות הן לא אובייקטיביות.
גדעון סער
אני לא בטוח שמבקר המדינה יוכל לעשות את כל הביקורות של כל המפלגות.
היו"ר מיכאל איתן
הביקורת של המפלגה היא ביקורת מאוד פרובלמטית. עמרי שרון יפקח על מה שקורה בליכוד.
נורית ישראלי
יש גם מבקר המדינה וגם המבקר הפנימי.
אליעד ויינשל
מבקר המדינה בודק מדגמית, המוסד לביקורת של המפלגה בודק כל דבר.
נורית ישראלי
מדובר פה בתפיסה ערכית של מוסד מבקר המדינה. ביקורת המדינה לא מוציאה את הביקורת הפנימית, כבודה במקומה מונח. בשביל שיהיה מינהל תקין וסדר קונסטיטוציוני נאות צריך גם וגם.
היו"ר מיכאל איתן
אני אסביר לך מה הבעיה. המפלגות, בתוכן יש חשדנות גדולה, יש יריבויות פנימיות, יש מצבים שבעלי התפקידים מזוהים מאוד עם המערכות הפוליטיות השולטות. זה נושא מאוד רגיש, זו התמודדות על התפקידים עצמם. זה שעושה את הביקורת הוא הכי מעורב מכולם, כי אם הוא יעשה ביקורת שלא מוצאת חן בעיני מי שמעסיק אותו, הוא יעיף אותו למחרת בבוקר, ואין פוצה פה ומצפצף. כל הביקורת הזאת היא לא עניינית. אני לא רוצה שיהיה מצב שיתחילו ויכוחים, ויש לי דוח מאלה ומאלה. למה צריך לעבור את הביקורת הזאת פעמיים? יש מוסד מבקר המדינה, אתה מגיש את הדוח, ונגמר העניין.
אליעד ויינשל
אנחנו נמצאים רק בסעיף ההודעה, לא בסעיף הביקורת. בהודעה יש עוד יותר רציונל למה להודיע למוסד לביקורת. הטיעונים שהעלית יותר נכונים לסמכות התערבות של נושא ביקורת פנימי. פה זה רק חובה להודיע.
היו"ר מיכאל איתן
השאלה, מה אני מודיע להם. השאלה, אם אני מקיים את המוסד לביקורת. אם אני מקיים, אני גם צריך להודיע לו. השאלה, על מי מוטלת הביקורת. אני רוצה לדעת מי הכתובת האמיתית שעושה את הביקורת. אם אתם אומרים שתהיה פיקציה, גם המוסד לביקורת של המפלגה, אני לא יודע בשביל מה צריך את זה.
אליעד ויינשל
גם אם אנחנו לא כותבים את זה בחוק, לכאורה מפלגה יכולה להקים מוסד ביקורת, ובתקנון שלה לחייב דיווח.
גדעון סער
תכתוב שהמפלגה תהיה רשאית. הבעיה בגישה שלך היא, שאתה חי היום במציאות נורמטיבית מסוימת שבה אתה מתאר מצב מסוים. אנחנו רוצים שיום אחד המפלגות יפעלו באופן שונה. אנחנו, כאידיאולוגיה, רוצים איזה אוטונומיה של מפלגות, איזה גופי ביקורת במפלגות, אנחנו לא רוצים לעשות אאוטסורסינג של כל הדברים האלה למבקר המדינה, זה דבר מאוד קל. יכול להיות שכרגע יש תקופת מעבר מסוימת, וממילא ההכנסה של מבקר המדינה תתרום לאכיפת הנורמות, אבל המצב האידיאלי הוא דווקא כן הדואליות, הוא לא להוריד כל אחריות. למבקר המדינה יש עוד כמה תפקידים אחרים.
אליעד ויינשל
אנחנו לא מוסיפים על הדין, הרי מפלגה רשאית גם אם לא נכתוב.
היו"ר מיכאל איתן
נוסיף "מפלגה תהיה רשאית".
אליעד ויינשל
חשוב יותר שאנחנו מחליפים את המוסד לביקורת במבקר המדינה.
נורית ישראלי
זאת השאלה, האם מחליפים או מוסיפים.
אליעד ויינשל
מחליפים ומוסיפים סעיף ככלי לכל החוק, שמפלגה תהיה רשאית.
נורית ישראלי
לפי הדין הקיים, יש לה מוסד לביקורת פנימית.
גדעון סער
הייתי שם רק כדי להסיר ספק, משום שיש הוראת מעבר. זה לא יפגע בך. אם הם לא יפקחו טוב, מה יקרה?
היו"ר מיכאל איתן
אני מתפשר. אני מקבל שמפלגה רשאית, וודאי אני לא אמנע ממפלגה לעשות זאת, על זה אין ויכוח. אני לא אקבע בחוק שמפלגה לא תפקח על הבחירות. חשבתי שאם אני מעלה את המוסד לביקורת במפלגה למעמד סטטוטורי, שהוא חייב להיות גם הגוף המפקח על הפריימריז, כאשר, במקביל, אני מייצר את מוסד הביקורת האמיתי, מבקר המדינה, יש כאן שני גופים שעוסקים בדיוק באותה מטריה באותו זמן, והם עלולים לקבל שתי החלטות שונות, ומתחיל להיות בלגן. מבקר המדינה יכול לקבל איזו החלטה, הם יגידו: הוא טעה, יהיה ויכוח בטלוויזיה מי צריך להחליט, לא צריך להחליט. זה לא נראה לי טוב, אבל אני מוכן לקבל כפשרה שהמפלגה תהיה רשאית להקים, כי לדעתי היא ממילא רשאית להקים.
נורית ישראלי
היום היא חייבת.
היו"ר מיכאל איתן
לכן אני אומר להחליף מחייבת לרשאית, ואת החובה להטיל על מבקר המדינה.
מרדכי בס
צריך לשמור על האוטונומיה של המפלגות, לכן נכתוב "רשאית".
נורית ישראלי
על ידי זה אתה מוותר על החובה לקיים ביקורת פנימית במפלגה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מוותר. יהיה כתוב "רשאית", ואז יהיה כתוב "שתינתן תרומה", ובכל מקום יהיה כתוב למבקר המדינה ולמוסד לביקורת, אם המפלגה החליטה להקים.

"28ז. הגבלה כוללת על תרומות

לא ייתן אדם למועמדים שונים באותה מערכת בחירות תרומות שצירופן עולה על פי שלושה מהשווי האמור בסעיף 28ו."

מקובל.
גדעון סער
לדעתי, חשוב שתהיה מגבלה, כי אם זה יותר מפי שלושה זו כבר השקעה, זו כבר לא תרומה.
מרדכי בס
ההגבלה פה היא על סכומים, לא על מועמדים. שימו לב.
היו"ר מיכאל איתן
לדעתי, היה צריך להגביל את מספר המועמדים, אבל נעזוב את זה עכשיו.
גדעון סער
30,000 זה כזה סכום מינורי, שאם הוא נותן, אין לזה שום משמעות.
מרדכי בס
יש אומנם רק מועמד אחד של המפלגה למקום ראשון ברשימה, אבל יש 39 מקומות ריאליים.
היו"ר מיכאל איתן
אחד הדברים שמצביעים על כוונה לא טהורה, כשאתה נותן לשני מועמדים שמתמודדים אחד נגד השני. זה מוכיח שלא התכוונת באמת, אבל אתה רוצה קשרים עם שניהם.
מרדכי בס
שנינו רצים בשביעייה השלישית, אנחנו רצים אחד מול השני, אבל גם הגיוני שיבוא מישהו ויגיד שהוא רוצה את שנינו בשביעייה הזאת. אין סתירה.
היו"ר מיכאל איתן
נכון, אבל הוא לא יכול לרצות את כל השבעה.
גדעון סער
עד נקודה מסוימת זה הגיוני, אני בהחלט יכול לראות אנשים שנותנים לשניים או שלושה מועמדים, אבל זה כבר לעשרה מועמדים, וזו כבר השקעה.
היו"ר מיכאל איתן
אחרי שנודע לי שמי שתרם לי תרם לעוד מועמדים, החזרתי את הכסף.
צבי ענבר
אתה רוצה תיקון ל-28ז או לא?
היו"ר מיכאל איתן
השארנו כך.

"28ח. הגבלה כוללת של הכנסה והוצאה "

גדעון סער, "בחירות מקדימות" עכשיו זה "בחירות לבחירת כל מועמדי המפלגה או חלקם לתפקיד מסוים בין במסגרת ארצית, בין מסגרת אזורית- - -". מחקנו את הביטוי "שזכאים להשתתף בהן כלל חברי המפלגה". כלומר, זה יחול גם על מרכזי המפלגות. רשמנו לנו שאנחנו צריכים לעשות דיפרנציאציה בסכומים בין בחירות למוסדות שבהם יש 3,000 לבין 30.
גדעון סער
150 זו הבעיה הגדולה יותר בגוף מצומצם.

יש דבר שאני רוצה להעיר לפני הדיון בסעיף 28ח. מעבר לעדכון הסכומים בסעיף א', הדבר הכי חשוב הוא לבטל את סעיף קטן (ד).
היו"ר מיכאל איתן
ביטלנו אותו.
אליעד ויינשל
בוטל סעיף 28ב, ואז צריך לבטל גם כאן.
גדעון סער
מה המשמעות של ביטול סעיף 28ב, שאין תקופת בחירות?
היו"ר מיכאל איתן
לבחירות הקרובות. בחוק הזה עכשיו אנחנו כבר בתקופת בחירות.
גדעון סער
זה נכון, כי אנחנו בפחות מתשעה חודשים.
אליעד ויינשל
טכנית זה לא נכון היום, בגלל הניסוח.
גדעון סער
אין נפקא מינה לגופו של עניין בין מצב שבו מערכת הבחירות נמשכת שלושה חודשים למערכת בחירות שנמשכת תשעה חודשים. אני לא מבין את ההיגיון של בסיס הסעיף. במדינת ישראל תמיד יש בחירות מוקדמות, כמעט אף פעם לא תגיע למערכת בחירות כמובנה בחוק, לפני התיקון שאנחנו עושים עכשיו, שזה באמת תשעה חודשים. לכן אתה צריך ודאות, אתה צריך לקבוע סכום אחד לקמפיין, אם הקמפיין הוא חודש ואם הקמפיין הוא תשעה חודשים.
מרדכי בס
אתה אומר שככל שהקמפיין יותר קצר כך הוא יותר אינטנסיבי.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא רוצה להתייחס למושגים שהעלית, כי כל אחד מהם יפתח פה ויכוח, אבל נסכם לצורך העבודה שלנו שמערכת הבחירות היא בעיצומה, זה מה שיאמר החוק הזה, לכן אנחנו יכולים למחוק את סעיף קטן (ד).

"(א) מועמד לא יקבל במערכת בחירות אחת תרומות בשווי כולל העולה על 273,556 ש"ח, ולא יוציא מועמד, באותה מערכת בחירות, למימון מערכת הבחירות שלו, סכום העולה על הסכום האמור; קבע המוסד לביקורת של המפלגה כי להערכתו יעלה מספר בעלי זכות הבחירה על 150,000, רשאי הוא להעלות את הסכום האמור עד 547,134 ש"ח."

תמחקו את המילים "עולה על". צריך לחשוב מה עושים עם הסכומים, כי אנחנו מדברים על כל מיני מערכות בחירות. איך נארגן את הסכומים?
מרדכי בס
יש שני חתכים: חתך אחד זה מספר הבוחרים שצריך לשלוח להם פליירים, חתך שני זה התפקידים.
היו"ר מיכאל איתן
אתם צריכים לזכור שמרגע שביטלנו את ההגדרה אנחנו דנים בבחירות שבהן מועצת חכמי התורה מרכיבה- - -
מרדכי בס
מועצת חכמי התורה, אני לא בטוח.
היו"ר מיכאל איתן
ועדת מינויים.
מרדכי בס
מועצת חכמי התורה וועדת מינויים זה אותו דבר, זה לא בחירות.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה בוועדת מינויים לעשות רושם גדול, לעשות פעילות, להשפיע עליהם.
מרדכי בס
המונח בחירות, אומנם הוא לא מוגדר, אבל יש לו תוכן מילוני ברור. זה לא בחירות.
נורית ישראלי
גוף שפועל כ"וועדה מסדרת", לכאורה זה לא בחירות מקדימות. זה מה שמתכוון להגיד המנכ"ל.
היו"ר מיכאל איתן
תסלחי לי, האדם מועמד, יש מועמדים, הוא נופל להגדרת מועמד בחוק, צריך להירשם באיזה מקום.
נורית ישראלי
אפשר להשאיר את זה בצריך עיון.
אליעד ויינשל
כיום אין תופעה של קמפיינים.
היו"ר מיכאל איתן
אני ארד מהעניין, שם זה לא בחירות.
נורית ישראלי
רצית להגיד שזה מראש ממשלה ועד רשות מקומית, רצית את כל הטווח.
היו"ר מיכאל איתן
לא מראש ממשלה ועד רשות מקומית, מראש ממשלה או ממפלגה שיש לה 300,000 בוחרים, והם משתתפים בתהליך, ועד למפלגה שיש לה מרכז שבוחר.
מרדכי בס
הקצה התחתון זה בחירות למועמד שינוי למועצת זרנוגה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה משנה?
מרדכי בס
זה עוד יותר קטן.
נורית ישראלי
אנחנו מדברים על אמות מידה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מדבר על אמות מידה. ראשית כול, אני מנסה להציג את הבעיה. מרגע שאנחנו קובעים שיש בחירות ויש מועמד, אנחנו מתייחסים למטריה שהמספר המרבי שלה נע במדינת ישראל בין רבע מיליון לבין 50, 60, 70, וכל אחד מהם נחשב שתקרת ההוצאה אינה עולה על 273,000 שקלים. צריך לעשות שכל שיאבחן בין 70 ל-250,000.
נורית ישראלי
אדוני, מה שניסינו להגיד, שזה משתנה אחד. יש עוד משתנים שהם רלוונטיים לשאלה הזאת. זה לא רק שאלה של מספר, יש גם הבדל בין סוגי הבחירות. יש בחירות לראש ממשלה, יש בחירות למפלגה לבחירות בכנסת ויש בחירות לרשות המקומית.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, כללנו את כל הבחירות האלה במקשה אחת עד עכשיו. למה אני צריך לעשות הבחנה אם זה לראש ממשלה או לכנסת? אני עושה לפי מספר בעלי זכות הבחירה. למה צריך עוד משתנה?
נורית ישראלי
השאלה, אם אין הבדל מהותי בין סכומי הכסף שצריכים להתגלגל בבחירות מסוג X לעומת בחירות מסוג Y. לפי הבנתי, לכאורה זה יכול להיות משתנה רלוונטי. המחוקק יחליט אם הוא רוצה להתייחס לזה כאל משתנה רלוונטי או לא.
היו"ר מיכאל איתן
נתחיל בבחירות למועמדים למועצות מקומיות ולכנסת, ונראה אם יש צורך לשנות. הבעיה המרכזית כרגע היא ההבחנה בין 70 ל-250,000, זה הדבר הכי בסיסי. אם נצטרך אחר כך להוסיף – נוסיף. אני מראה לך פה פיל ועכבר, ואת רוצה לדקדק אתי כמה שערות יש על הזנב, בסוף נעשה גם הבחנה בין זנב של פיל לזנב של עכבר, אבל ראשית כול יש עכבר ופיל. מה עושים עם זה?
מרדכי בס
יש כאן או מערכת קווית או מערכת מטריציונית. אנחנו מבינים את זה כמערכת מטריציונית ולא כמערכת קווית.
היו"ר מיכאל איתן
מה זאת אומרת מערכת מטריציונית?
נורית ישראלי
שיש בה כמה משתנים רלוונטיים.
מרדכי בס
משתנה אחד זה מספר הבוחרים המשתתפים, ומשתנה שני זה סוג הבחירות.
היו"ר מיכאל איתן
כדי שתוכלו לחשוב בדיוק בצורה מאורגנת, אנחנו מדברים כעת על בחירת מועמדים לכנסת. תסבירו לי כעת איך אני מייצר מדרג של סכום ההוצאה המוגבלת להכנסה והוצאה בין 70 ל-250,000. זו כרגע הסוגיה. כשאני אדע מה עושים עם 250,000, אני ב-90% מהדרך מה עושים עם מועמד לראש ממשלה שנבחר שם, מה עושים עם אותה מפלגה שמחליטה פעם כאן ופעם כאן. זאת אומרת, הגורם המכריע הוא מספר בעלי זכות ההצבעה באותה מערכת בחירות, שמתייחסים אליה. אנחנו צריכים לחשוב איך קובעים את הסכומים. מצד אחד יש יתרון לגודל, מצד שני יש הוצאה בסיסית שאתה צריך להתחיל. מה עושה שכל כאן?
גדעון סער
אין ספק שיש משמעות למספר הבוחרים. יש הוצאות קבועות שלא משתנות. אתה שוכר משרד, לצורך העניין, לעשות פריימריז, אתה צריך משרד, אתה צריך קו טלפון, אתה צריך מזכירה. מצד שני, אין ספק שיש הבדל מאוד משמעותי כאשר אתה בא לעשות מיילינג ל-100,000 או ל-3,000. בנוסף, יש מספרים שזה 150 איש, זה מספר שאני אפילו לא יודע אם אתה צריך משרד בשבילו. זה מספר מאוד קטן. מעל למספר מסוים, אולי עד 500.
היו"ר מיכאל איתן
איך אתה מייצר את זה? פעם ניסית לעשות את החישוב: עד 500 פר ראש, מ-500 אחרת וכן הלאה.
גדעון סער
נכון להיום אתה נמצא בנורמה מסוימת. אני מתייחס למה שקל לי. יש לך נורמה מסוימת של הוצאה קבועה. נגיד שאתה לוקח את זה כבסיס. אתה הולך לפריימריז, אתה נותן יותר. אתה לא יכול לעשות מדד מתמטי.
היו"ר מיכאל איתן
רק עלות הרישום בליכוד היתה 10,000 שקלים. זה חלק מההוצאות, היה צריך לדווח על זה. אני דיווחתי על זה.
גדעון סער
אני לא זוכר. זה נתח גדול מאוד מהסכום שמותר להוציא.
היו"ר מיכאל איתן
זה רק להירשם, ועוד ידם נטויה. מי יודע אם עכשיו זה לא יהיה כפול.
מרדכי בס
נדמה לי שאפשר לצייר טבלה בלי קושי גדול מדי. אני מצטער שאני מתעקש.
היו"ר מיכאל איתן
אדוני, עזוב את זה, תעזור לי.
מרדכי בס
אני מנסה לעזור.
היו"ר מיכאל איתן
תגיד לי סכומים. כמה לדעתך, מתוך הניסיון שלך?
מרדכי בס
אני לא מנוסה בפריימריז, אין לי מושג. אני רק יודע שהגיוני לצייר את הטבלה הזאת כך שהיא תכלול הבחנה גם לפי מספר הבוחרים וגם לפי סוג הבחירות. אני לא חושב שצריך להרשות הוצאה דומה בבחירות למועמד מפלגה לבין- - -
היו"ר מיכאל איתן
כבר הגדרתי לך. על מנת שתוכל לחשוב בצורה מסודרת לנקודה שאני מעלה. אנחנו דנים כעת רק בשאלה אחת – בחירות למועמדים לכנסת של מפלגות, שיכולות להתנהל בין 70 ל-250,000 או 300,000, לא סוג בחירות אחר. אל תסתכל על כל הטבלה.
גדעון סער
לדעתי אתה צריך לעשות ארבע קטגוריות: עד 1,000 – סכום מסוים, עד 10,000 – סכום שני- - -
היו"ר מיכאל איתן
זה לא טוב, אם תעשה מה שאתה עושה, ייצא מצב אבסורדי שבין 1,000 ו-1,001 פתאום יהיה הבדל.
גדעון סער
אין חיה כזאת. במציאות הפוליטית שלנו אנחנו יודעים שיש או פורומים קטנים ומפלגות קטנות ובינוניות, שזה פורומים של מאות, אנחנו יודעים שיש לנו פורומים של מרכזים.
היו"ר מיכאל איתן
אותה מפלגה יכולה להחליט שפעם היא הולכת לפריימריז כלליים, ופעם היא הולכת למוסד שלה.
גדעון סער
אנחנו מכירים מודל של גוף מצומצם מאוד, כמו שהיה פעם בצומת או שיש היום בשינוי, של קצת מעל 100 איש, יכולים להיות גם 200 ו-300- - -
היו"ר מיכאל איתן
גדעון סער, כמה יש במפד"ל?
גדעון סער
מעל ל-1,000.
היו"ר מיכאל איתן
כמה יש בליכוד?
גדעון סער
לדעתי אין הבדל בין 1,500, 2,000 ו-3,000.
היו"ר מיכאל איתן
בהוצאה בין 1,000 ל-1,500, 2,000 ו-3,000, אין הבדל?
אליעד ויינשל
יש הבדל, השאלה אם אתה יכול לכמת את ההבדל.
היו"ר מיכאל איתן
איך אתה יכול להגיד את זה, גדעון סער, זה פי שלושה.
גדעון סער
אתה יכול להגיע לדיפרנציאציה על כל 1,000. למה שתעצור פה? תגיד 11,000 ו-12,000.
היו"ר מיכאל איתן
אני מסכים, רק שזה לא יכול להיות כמו שהצעת. צריך להיות 1,000 ראשונים, ואחר כך בכל אחד נוסף. זאת אומרת, ב-1,001 תהיה תוספת יותר קטנה, וכך זה יעלה. לא יכול להיות מצב שעד 1,000 זה סכום מסוים, אם המרכז הוא 1,001 ולקחת עד 5,000, הסכום של 1,001 ו-5,000 יהיה אותו דבר. ההוצאה האמיתית צריכה להיות מחושבת פר בוחר.
גדעון סער
זה לא נכון. אם תסתכל מחצית מ-273,000, הוצאת נגיד 140,000, אם תבדוק, תראה שרוב ה-140,000 אלה הוצאות קבועות. זאת אומרת, זה 10,000 שקלים ששילמת, זה המשרדים ששכרת, זה קווי הטלפון והפקסימיליה, זה המזכירות.
היו"ר מיכאל איתן
קווי הטלפון בדיוק עובדים לפי מספר המשתתפים, והטלפנית עולה לי לפי מספר המשתתפים, וכוס תה שאני מזמין עולה לפי מספר המשתתפים והפגישות והאולמות – לפי מספר המשתתפים. רוב ההוצאות אין פר משתתף.
מרדכי בס
אפשר לקבוע fix price ומעליו לפי הכמות.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאני מציע.
צבי ענבר
זאת ההצעה. אני אקרא את ההצעה: "מועמד לא יקבל במערכת בחירות אחת תרומות בשווי כולל העולה על כך וכך שקלים חדשים, ועוד כך וכך שקלים חדשים, לכל בעל זכות בחירה באותן בחירות, ולא יוציא מועמד באותה מערכת בחירות, למימון מערכת הבחירות שלו, סכום העולה על הסכום האמור". כעת, מה שיש פה, שהמוסד לביקורת של המפלגה הוא שיקבע מהו מספר בעלי זכות הבחירה באותן בחירות.
מרדכי בס
זה אני מקבל מהמפלגה, אני לא אקבע מה מספר בעלי זכות הבחירה.
צבי ענבר
אם כך הדבר, נגיד שההצעה הזאת מקובלת.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מבררים את הסכום כעת.

אני חושב שאם אנחנו רוצים להיות פחות או יותר צמודים לסכומים האלה, עד 5,000 זה צריך להיות 100 שקלים לבוחר- - -
צבי ענבר
קודם כול, מה יהיה הסכום הבסיסי?
גדעון סער
אם יש 3,000, כמה זה?
היו"ר מיכאל איתן
300,000 שקלים. הייתי מעדיף שיהיה פחות, אבל אנחנו כיום כבר ב-273,556. כמה היום? אני לא רוצה לשנות.
גדעון סער
אם אתה מחיל את החוק כלשונו, על המרכזים זה 273,000.
נורית ישראלי
זה כולל גם קבועות וגם משתנות.
היו"ר מיכאל איתן
אין קבועות.
צבי ענבר
אמרת 70 איש. כמה אתה רוצה ל-70 איש?
היו"ר מיכאל איתן
7,000 שקלים. 100 לבן-אדם.
גדעון סער
לכמה תגיע בפריימריז של 100,000 חברים?
היו"ר מיכאל איתן
לכן לקחתי עד 5,000.
גדעון סער
אם היית הולך עד הסוף עם הרעיון?
היו"ר מיכאל איתן
זה ייצא מיליונים, זה יותר מדי. 200,000 זה 20 מיליוני שקלים.
צבי ענבר
היום, על 150,000 ומעלה, רשאי המוסד לביקורת של המפלגה להעלות את הסכום עד 547,000.
היו"ר מיכאל איתן
היתה הצעה בוועדה של סכומים גבוהים.
אליעד ויינשל
כרגע המחוקק התייחס ב-28ח(א) לפריימריז, זה 270,000 שקלים.
צבי ענבר
עם אפשרות הכפלה.
גדעון סער
אין מצב של קמפיין עם 100,000 איש, שאתה מוציא 200,000 שקלים, אתה יכול או להפסיד או לעבור על החוק.
היו"ר מיכאל איתן
גדעון סער, ההצעה שלי אומרת עד 5,000, זה יהיה 100 שקלים לאדם.
גדעון סער
אל תעשה 100 שקלים לאדם, תעשה מספר בסוף.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע מה יהיה, כל פעם יהיה מספר אחר של בוחרים. פעם יחליטו 2,000, פעם יהיו 3,000.
גדעון סער
מעל ל-5,000?
היו"ר מיכאל איתן
מאחר שאנחנו יודעים שזה כבר הולך במספרים גדולים, אנחנו מוסיפים 20 שקלים למשל.
גדעון סער
כמה יוצא ב-100,000 בוחרים?
היו"ר מיכאל איתן
עד 5,000 בוחרים הוא קיבל 500,000, ואז יישארו לו עוד 95,000 כפול 20 שקלים, שזה עוד מיליון שקלים.
גדעון סער
כמה יוצא לו בסך הכול?
היו"ר מיכאל איתן
2.5 מיליוני שקלים לפריימריז של 100,000.
אליעד ויינשל
כמעט שני מיליוני שקלים.
גדעון סער
אתה חייב לסייג את זה בתקרה כוללת.
היו"ר מיכאל איתן
ניקח 300,000.
גדעון סער
אם החשבון שלך יוצא 1.5 מיליוני שקלים, תגיד, ובלבד שלא יהיה מעל, תשים פה גבול.
היו"ר מיכאל איתן
נעשה חשבון מה קורה ב-300,000, התוספת של 20 שקלים היא לא נוראית. נבדוק מה קורה ב-300,000. על ה-5,000 הראשונים הוא מקבל חצי מליון, נגיד שזה עוד 300,000, זה עוד שישה מיליוני שקלים.
צבי ענבר
הגעת ל-6.5 מיליוני שקלים.
גדעון סער
זה טירוף. אם זה קמפיין לראשות ממשלה, זה דבר אחד, אם זה של חבר כנסת, לדעתי, צריך לשים מגבלה באזור המיליון שקלים. אם צריך להגיע ל-150,000 מצביעים, כמה עולה מכתב היום?
יורם שבירו
1.30 שקלים.
גדעון סער
הוצאתי שני מכתבים, תעשה את החשבון.
היו"ר מיכאל איתן
אם כך, צריך לעשות אחרת. צריך לעשות 5,000, 100 שקלים לאדם, זה 500,000 שקלים, זה אולי קצת יקר מדי. אפשר אולי להוריד את זה קצת ולקבוע 70 שקלים. ב-3,000 בוחרים ב-70 שקלים אנחנו נמצאים רק ב-210,000, וזה מעט מדי, ואז תהיה לי ב-100,000 עוד מדרגה, כי ב-100,000 זה סביר, ומעל 100,000 נעלה.
גדעון סער
השיטה לעבוד פה היא הפוכה. אומנם אתה אומר שאתה לא יודע איזה "חיות" מפלגתיות יקבעו או יהיו הגוף הבוחר, אבל אתה צריך להגיד כמה נראה סביר לקמפיין במרכז מפלגה וכמה נראה סביר לקמפיין ארצי, ומזה לגזור את הנוסחה.
היו"ר מיכאל איתן
זה בדיוק מה שאני עושה. אני רק מייצר לי כלי טוב ואמיתי, שישתנו אחר כך המספרים בתוך הקבוצות.
גדעון סער
הסכום שנקוב היום, ה-273,000, זה סכום שהוא לקמפיין של מרכז מפלגה, הוא לא סכום לפריימריז, בפריימריז תצטרך ללכת קצת צפונה.
היו"ר מיכאל איתן
עזוב את זה. נדבר כרגע על בחירות חברי כנסת, עזוב את כל השאר, אחר כך יהיה כבר קל, כבר יהיה פרמטר.
גדעון סער
יש עוד שאלות. בעניין של בחירות יש גם פריימריז ברשות מקומית.
היו"ר מיכאל איתן
עזוב את זה, אל תדבר איתי על דברים אחרים. מוטי בס כל הזמן ניסה לסבך אותי עם המטריצה, ואני לא רוצה. נדבר רק על חברי כנסת.
נורית ישראלי
לחברי כנסת יש נוסחה. יש fix cost, הוצאות קבועות, יש משתנות בהוצאה שולית פוחתת, ויש מכסה. יש שלושה רכיבים. זה סיכום של כל מה שאמרנו.
היו"ר מיכאל איתן
מה המספרים?
נורית ישראלי
מספרים אני לא יודעת.
היו"ר מיכאל איתן
אותנו מעניין המספר.
נורית ישראלי
חבר הכנסת סער נתן לך רעיון נהדר, ללכת ברוורס. לקחת את המכסה וללכת ברוורס.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל מה המכסה.
נורית ישראלי
זה אני לא יודעת.
היו"ר מיכאל איתן
אני לקחתי את המכסה. אני מסתכל על הליכוד, צריך לתת לאנשים לפחות 300,000 שקלים.
גדעון סער
מה שקבוע היום, 273,000 שקלים.
צבי ענבר
אם המוסד לביקורת קובע שזה מעל 150,000 איש ומכפיל את זה, הוא יכול להכפיל את זה עד 530,000.
אליעד ויינשל
במרכז אין מעל 150,000.
היו"ר מיכאל איתן
300,000 שקלים, זאת אומרת, עד 3,000, אני שם 100 שקלים לבן אדם. מ-3,000 עד 10,000, אני נותן לכל בן אדם תוספת רק של 50. מ-10,000 עד 100,000, אני אתן סכום, ואחר כך אני אתן מ-100,000 עד 300,000 ואילך. סכום קבוע יישאר קבוע על כל אדם נוסף. אז תהיה לי טבלה ברורה, שמכוונת בדיוק למה שאתם רוצים. אם פעם אחת ינוע מרכז מ-3,000 ל-2,000 אני לא עושה עוול משווע, אלא זה ייצא אוטומטית לפי היחסיות.

אתה אומר שב-3,000 חברים צריך 300,000, בסדר. אמרתי, עד 3,000 חברים אני נותן 100 שקלים לבן אדם. נגיד שלגוף אחד יש 5,000, וזה יהיה עד 10,000, ואז על כל בן אדם נוסף מעל ה-3,000 הראשונים תקבל רק 50 על כל בן אדם, כי הבסיס קיים, על ה-3,000 הראשונים קיבלת 100 שקלים.
גדעון סער
אני צריך לראות אם זה סביר או לא, אני צריך לראות את המספרים.
היו"ר מיכאל איתן
ב-5,000, זה כפול 50, זה 250,000 שקלים.
גדעון סער
אתה לא רוצה שאדם, בפורום של 5,000, יוציא חצי מיליון.
היו"ר מיכאל איתן
טעית. כמה זה 5,000 כפול 50?
מרדכי בס
250,000 שקלים.
אליעד ויינשל
זה 250,000 ועוד 300,000, זה יוצא 550,000 שקלים.
גדעון סער
לדעתי, זה הרבה מדי.
היו"ר מיכאל איתן
אם כך, 30 שקלים.
יורם שבירו
זה 450,000 שקלים.
היו"ר מיכאל איתן
זה על 5,000. אם גם זה הרבה, אני ארד ל-20 שקלים.
אליעד ויינשל
המרכזים הקטנים, בשיטה הזאת, לכאורה, יקבלו 15,000 שקלים תקרה. מרכז של 150 איש תכפיל ב-100 שקלים, זה 15,000 שקלים.
היו"ר מיכאל איתן
זה מספיק, הוא לא צריך יותר.
גדעון סער
אתה יודע מה זה 150 איש? זה כלום.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא צריך יותר.
מרדכי בס
הוא משלם 10,000 שקלים רק על הזכות להגיש מועמדות.
היו"ר מיכאל איתן
אפשר להגיד שכל מועמד מקבל 10,000 שקלים פלוס מה שבא אחר כך.
צבי ענבר
זה מה שאמרנו קודם. סכום קבוע ועוד כל בעל זכות בחירה.
גדעון סער
אתה מדפיס ברושור, יש מינימום שאתה מוציא על זה.
היו"ר מיכאל איתן
על 150 איש, לתת לו 10,000 שקלים ואחר כך עוד? הוא יצטרך להסתפק ב-15,000 שקלים, לא יקרה לו כלום. הם לא ייקחו 10,000 שקלים לבחירות של 150. אצלנו לוקחים 10,000 ומארגנים בחירות של אלפים. לא צריך את זה. זה יספק את כולם. 100 שקלים למועמד עד 3,000, אין לנו בעיה עם זה.
גדעון סער
יש לך רק בעיה אחת, יש דבר שהוא לא שוויוני. אם אתה אומר שה-150 הראשונים זה כמו ה-3,000 הראשונים, הבעיה שהברושור עולה אותו דבר, כשאתה עושה את זה ל-150 איש ול-3,000 איש. אני חושב שיש סכום מינימום וסכום מקסימום, וזו הדרך שאנחנו צריכים להסתכל על זה.
היו"ר מיכאל איתן
אתה לא יכול לקבוע סכום מינימום ומקסימום למפלגה שעושה ל-150 ולמפלגה שעושה ל-300. אחד פי שניים מהשני, ואתה נותן לו אותו סכום. איזה היגיון יש בזה?
גדעון סער
גם לפריימריז ולמרכז אתה לא נותן פרופורציונאלי.
היו"ר מיכאל איתן
בבחירות בפריימריז ארציים אני מחשב את ההוצאה ל-3,000 הראשונים,שבהם אני משקיע פעילות יותר אינטנסיבית, ואחר כך אני מקבל תוספת על פרסומת כללית. אני לא אגיע ליותר מ-3,000 איש במגע יותר אינטנסיבי בכל מקרה. השאר זה להוצאות הכלליות, בגלל ההיקף הגדול. התוספת השולית יותר קטנה.
אליעד ויינשל
נגיד מרכז של 1,500, במרכז של 1,500, מן הסתם, אתה כן צריך לשכור משרד.
היו"ר מיכאל איתן
מי אמר שאני צריך משרד, כמה פעמים עשית בחירות במרכז של 1,500?
גדעון סער
אם היה לך היום מרכז של 1,500 במקום ה-3,000 היית עושה משרד.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא.
גדעון סער
אני לא יודע איך אתה עובד.
היו"ר מיכאל איתן
עשיתי עשרות שנים בחיי במפלגות, בסניפים, אבל זה גם לא משנה מה אני צריך, האחד עושה בחירות ממשרד והשני עושה מהליקופטר.
אליעד ויינשל
אם אתם חושבים שיש הוצאות קבועות, אי אפשר להתעלם מההוצאות הקבועות.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה הוצאות קבועות?
גדעון סער
זה משרד. משרד זו הוצאה קבועה.
היו"ר מיכאל איתן
גדעון סער, יש הבדל אם אתה עושה משרד לקמפיין של 150 איש או 200 או 300 או 500 לבין 3,000.
גדעון סער
ל-150 אתה לא צריך משרד. בין ה-3,000 והמיליון כמעט ואין הבדל.
היו"ר מיכאל איתן
יכול להיות שאני באמת לא מבין.
גדעון סער
במשרד אין הבדל, בהוצאות הדואר יש הבדל.
היו"ר מיכאל איתן
גדעון סער, סליחה שאני אומר את זה, אתה לא יודע מה אני מדבר.
גדעון סער
יכול להיות, זה סיכון שכל אחד לוקח על עצמו.
היו"ר מיכאל איתן
רק שאני חוויתי את זה כבר כמה פעמים בחיי. הייתי יושב-ראש מטה בחירות של הליכוד ביום הבחירות, ניהלתי מערכות בחירות של עצמי, של המפלגה. להגיד לי ש-3,000 ומיליון זה אותו משרד, לא ראיתי דבר כזה. זה יותר מזכירות, זה יותר משרדים, זה יותר מחשבים וזה יותר הכול.
גדעון סער
אני מקבל את עמדתך, אבל אני אומר שהמרכיב הוא לא פרופורציונאלי.
היו"ר מיכאל איתן
אני מסכים, אבל אתה לא יכול לדייק עד כדי כך.
גדעון סער
זה לא שאם יש לך משרד של 30 מטר מרובע על 3,000, עכשיו, כשאתה מתמודד בין 300,000, אתה צריך משרד שהוא פי מאה גדול. זאת היתה הכוונה.
היו"ר מיכאל איתן
בעניין המשרד, זו לא ההוצאה המרכזית, זו הוצאה שולית בסך כול ההוצאה. ההוצאה במערכת בחירות מחושבת לפי כל קמפיין שעושים פר האובייקט. הבסיס של מה שאתה עושה, שאתה מחפש כמה תוציא פחות או יותר פר בוחר, כך אתה חי בעולם הזה, כי היעד הוא האדם שאותו אתה צריך לשכנע. אתה אומר שאתה רוצה להגיע אליו עם ברושור ועם שיחת טלפון וכן הלאה, חוץ מזה יש אמצעי התקשורת ההמוניים, שזה בא במקום שיש טלוויזיה. בקמפיינים הפנימיים שלנו רוב הפעילות היא אישית מול האדם.
גדעון סער
נגיד שאתה רוצה לשכור יועץ תקשורת, אתה שוכר יועץ תקשורת, ואתה שוכר אותו גם בקמפיין קטן, קמפיין למרכז, וגם בקמפיין גדול.
היו"ר מיכאל איתן
הוא ייקח ממך פי עשרה כשהוא עושה קמפיין של הליכוד למיליון או כשאתה עושה קמפיין ל-200 איש, אז הוא יושב איתך שעתיים, שלוש, ארבע. אתה אומר לו שיש לך 200 איש, ושייתן אוריינטציה כללית. הוא לא יושב איתך יום-יום ואומר לך מה לעשות.
מרדכי בס
לכן צריך לקבוע איזה בסיס.
יורם שבירו
אני חושב שהבסיס שנתתם, 100 שקלים ל-3,000, יכול להיות הבסיס, ואחר כך תוספת של 50 שקלים לתקרות הבאות.
היו"ר מיכאל איתן
מאחר שאני לא רוצה לקחת על עצמי את כל האחריות, עם כל הכבוד שאני מייחס לעצמי ולניסיון שלי, אני מציע שנשאיר את זה כרגע. אני אציע איזו הצעה, יציעו אחרים הצעות אחרות, ונראה. בבסיס אנחנו יודעים שצריך לעגן את הסכומים. זו לא המומחיות שלכם בכל אופן.
מרדכי בס
ודאי שלא.
היו"ר מיכאל איתן
אני אתייעץ עם הפוליטיקאים, הם יודעים הכי טוב, יישבו כמה, והם יחליטו מה הם צריכים.
שלמה ודיסלבסקי
אפשר קודם לבדוק מה היחס של ההעלאה מעבר ל-150,000, מה היחס, על מה בנו את זה.
היו"ר מיכאל איתן
לגבי בחירות למועמד לראש ממשלה. למרות שאתם חושבים שיהיה הבדל במהות, אני לא בטוח. אם אני קובע את הסכום, אני לוקח סכום כמה שאני צריך, ואומר: יהיו 200,000 איש בבחירות האלה, אני לא בטוח שההבדל בסגנון ישפיע, כי ה-200,000 ייתנו לך את הסכום המספיק.
השר גדעון עזרא
אתה התמודדת ב-1996 בפריימריז ארצי. אם היית מתמודד באותו פריימריז ארצי במקום נתניהו, שהתמודד על ראשות התנועה ב-1993, האם היית מוציא אותו דבר? בקמפיין ארצי אתה מזמין סקרים כל יום.
היו"ר מיכאל איתן
אני מסכים איתך במאה אחוז, רק שאני אומר שתיקח כמה כסף צריך, לדעתך, בליכוד היום, תן הערכת מחיר, ונקבע את זה כסכום, ואני אגיע אליו בשיטה שאני מציע, בלי שיהיה צריך להיות כתוב.
גדעון סער
צריך לקבל נתונים כמה עלו באופן אמיתי קמפיינים, אם כי אני לא יודע אם אנחנו יודעים. בכתב אישום שהוגש לאחרונה- - -
היו"ר מיכאל איתן
הם אמרו מיליון וחצי דולר.
גדעון סער
צריך לראות, צריך לראות מה קורה באמריקה, מה ההוצאות. זה קמפיין אחר לחלוטין, קמפיין להנהגת מדינה, מאשר מושב בפרלמנט.
היו"ר מיכאל איתן
עוזב את זה, תגיד לי מה הסכום. אני אביא אותך לסכום הזה בלי שום בעיה, במכפלות שאני אייצר.
גדעון סער
אני לא יודע. צריך לשאול אנשים שהתמודדו, את נתניהו, את אולמרט, את שרון.
היו"ר מיכאל איתן
אולי אלה שמתמודדים יהיו מוכנים להגיד לנו עכשיו מה הם ממליצים, או שהם מתכוונים לעבור על החוק בכל מקרה, לא אכפת להם.
גדעון סער
בחוק, כפי שהוא קיים כיום, הם צריכים להחליט מראש, האם הם רוצים להפסיד או האם הם רוצים לעבור על החוק, כי אין פה גם וגם. אם הם מחליטים לקיים את החוק, הם מפסידים.
היו"ר מיכאל איתן
יכול להיות שהם כל כך אוהבים לעבור על החוק, שלא אכפת להם מה שאתה כותב פה, כי גם אם תכתוב הם יעברו על החוק.
גדעון סער
זה תמיד יכול להיות, אבל אנחנו לא רוצים שזה יהיה מכשול בפני עיוור.
נורית ישראלי
יכול להיות מודל היפותטי, שכולם מחליטים לקיים.
היו"ר מיכאל איתן
זה באמת היפותטי, לצערי הרב. אם כולם מקיימים את החוק, לאף אחד אין יתרון יחסי מזה שהוא הפר את החוק. מאחר שלא אוכפים את החוק, הם אומרים לעצמם, שבמצב שאף אחד לא מקיים את החוק, אני דפוק. זו הדילמה של האסיר.
גדעון סער
קודם כול, הבעיה כרגע, שאין הסדרה. צריך גזרה שהציבור יכול לעמוד בה.
צבי ענבר
מה לגבי הסכומים?
היו"ר מיכאל איתן
בינתיים נשאיר את זה כך.

סעיף 28ט גם יתבטל.
צבי ענבר
הוא לא מפריע, הוא נותן גמישות.
גדעון סער
סעיף 28י, אני לא יודע מה זה.
היו"ר מיכאל איתן
סעיף 28י, גם אפשר לבטל.
גדעון סער
אם גמרת את התקופה, אין לזה רלוונטיות.
צבי ענבר
יש הצעה לבטל גם את 28יא.
היו"ר מיכאל איתן
גם את סעיף 28יא.
גדעון סער
אני לא יודע מה זה תמורה חומרית לפעילות שוטפת. האם מותר לקבל תמורה חומרית לפעילות שוטפת?
צבי ענבר
הנושא כל כך מורכב, לא כדאי להתחיל להיכנס אליו, בעיקר אם מבטלים את הסעיף. כל עוד הסעיף קיים, נובע ממנו שאתה יכול לקבל תמורה חומרית שוטפת.
גדעון סער
איך הסעיף הזה חי עם חוק שירות הציבור (מתנות), אני לא יודע.
צבי ענבר
הוא לא חי, את השאלה הזאת העלינו כבר כמה וכמה פעמים בעבר.
היו"ר מיכאל איתן
סעיף 28יב. למה אנחנו צריכים את זה?
אליעד ויינשל
זה הסעיף של העמותות.
היו"ר מיכאל איתן
הסנקציה פה לא שווה כלום.
אליעד ויינשל
הסנקציה היא, שמבקר המדינה יקבע שכל סכום שאותה עמותה הוציאה, יורד מהמכסה של המועמד.
היו"ר מיכאל איתן
אני מפחד מהמנגנון הזה.
מרדכי בס
זו השקיפות שדיברתי עליה. גוף כזה הוא שקוף, הוא כאילו לא קיים. הוא גוף שתורם למינהל תקין, כי הרבה יותר קל לי לבקר חשבונות של גוף כזה מאשר חשבונות אישיים של מועמד. במקום שיש מועמדים אישית, במועצות אזוריות וכן הלאה, נתקלנו במועמדים שערבבו בין חשבונות המכולת שלהם לחשבונות הבחירות שלהם.
היו"ר מיכאל איתן
מצד שני, זה מחליש מאוד את יכולת האכיפה. איזו סנקציה אתה שם על המועמד שמקים עמותה?
אליעד ויינשל
רואים את ההוצאה כאילו העמותה הוציאה, היא יורדת מהמכסה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא מספיק.
מרדכי בס
יש פה הורדת מסך. מי שאחראי כלפי, זה האיש.

אחרי כן תש
היו"ר מיכאל איתן
אני מנסה לחשוב על קונסטרוקציה אחרת שאומרת, קודם כול, שבן אדם מבחינתי צריך לנהל את החשבונות דווקא באופן אישי; באופן אישי המועמד אחראי, לא מישהו אחר, והוא צריך להיות אחראי לדוחות שהוא מגיש. הוא לא יכול להגיד: החתימו אותי, וכל השטויות שאנחנו חיים איתן. ברגע שהוא חרג, הוא עבר עבירה. אם יוכח שהיתה זיקה בינו לבין כל גוף במטרה לעקוף את המגבלה, הוא ילך לבית הסוהר. זה מה שצריך להיות. אתם בונים כל מיני קונסטרוקציות, ואחר כך אי אפשר לאכוף אותן.
צבי ענבר
שאלת הסנקציות לא שייכת לסעיף הזה. הסעיף הזה קובע את דין התרומה שניתנה.
היו"ר מיכאל איתן
מכאן אני רוצה להגיע לשאלת הסנקציות, כי זה הסעיף של פרשת העמותות.
מרדכי בס
בכלל לא, אין לזה שום קשר.
צבי ענבר
שם זה היה בחוק מימון מפלגות.
מרדכי בס
לא זאת הנקודה. הנקודה היא שיש הבדל עצום בין עמותה לגיטימית לבין פרשת העמותות. פרשת העמותות זה סיפור אחר.
גדעון סער
מה זה עמותה לגיטימית?
מרדכי בס
העמותה לבחירת גדעון סער לכנסת. זאת עמותה לגיטימית.

במקום שאתה תוציא אישית, תוציא דרך עמותה. נוח לי מאוד שהעמותה תהיה קיימת כי אם תוציא את ההוצאות שלך באמצעות עמותה - -
היו"ר מיכאל איתן
הכל נכון, אני גם לא מתעלם מהבעיה המנהלית, אבל זה מחליש את האחריות הפלילית של המועמדים. מה קרה עם פרשת העמותות?
מרדכי בס
את פרשת העמותות אתה מכיר טוב כמוני. היתה עמותה שנקראת העמותה לקידום אהוד ברק א.א.א.
היו"ר מיכאל איתן
עם העמותה הזאת לא היתה בעיה.
מרדכי בס
היא היתה לגיטימית לגמרי. אני מדבר על עמותות כאלה.
היו"ר מיכאל איתן
אין לי בעיה עם עמותות כאלה, אלא שאני מנסה לחפש את האחריות. לא מפריע לי הסעיף הזה.
אליעד ויינשל
האחריות היא, שבסוף רואים את זה כהוצאה שהוּצאה על-ידי המועמד לאותה מטרה. רואים את המועמד כאילו הוא הוציא - -
היו"ר מיכאל איתן
תאמין לי שאני מכיר את זה בעל פה, אני יודע על מה מדובר. רק תראה לי, מתוך החוק הזה, איפה אני תופס אדם כשיש עמותה שגייסה כספים והוא מעורב בכל העניינים. למשל, עמותה שפועלת לבחירת מיכאל איתן אבל לא קוראים לה העמותה למען מיכאל איתן, קוראים לה העמותה למען ניו-אורילנס והיא עכשיו מגייסת כספים ואחר כך היא תרמה לבחירתי. איפה הקשר הפלילי ביני לבינה בחוק הזה?
מרדכי בס
אם אני אתפוס שהעמותה למען ניו-אורלינס בעצם גייסה כספים והוציאה אותם לקידום בחירתך, הסעיף הזה לא מתיר את זה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מסכים, אבל אני שואל איפה זה קיים בחוק.
צבי ענבר
היא קיבלה בניגוד לחוק. רואים את זה כאילו המועמד קיבל ואז חל סעיף 28כו שאומר "קיבל תרומה בניגוד להוראות פרק זה ... דינו - קנס פי ארבעה מהסכום העולה על המותר" וכו'.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אז דורשים מבחן של ידיעה.
מרדכי בס
זה נכון תמיד.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא נכון תמיד. אז דורשים - - כולל אחריות קפידה, שהוא צריך לדאוג, הוא צריך לוודא.
מרדכי בס
אז תטיל אחריות קפידה.
היו"ר מיכאל איתן
איך אתה יכול להעמיד לדין פלילי אדם כשאתה יוצר קונסטרוקציה משפטית כאילו נתת לו כשנתנו לאיזו עמותה.
מרדכי בס
אתה מערבב בין שני דברים.
היו"ר מיכאל איתן
אני מערבב, רק המצב היום הוא שלא העמידו אף אחד לדין בפרשת העמותות בגלל כל הבעיות האלה.
מרדכי בס
זה לא בגלל הבעיות האלה, מה זה קשור?
אליעד ויינשל
אדוני היושב-ראש, בוא אסב את תשומת לבך לבעיה שכן קיימת בנוסח הסעיף.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מדבר על הסעיף עכשיו. אני רוצה שיהיה ברור על מה אני מדבר. אין לי שום התנגדות לסעיף שיוצר מצב שיש מהבחינה מנהלית עמותה שפועלת בשם האדם. אני רוצה שבין האדם לבין העמותה לא יהיה דבר וחצי דבר. אתה לא יכול להטיל אחריות קפידה שחלה על העמותה על אותו אדם. האדם הזה צריך להיות אחראי לכל דבר שקורה, לכל עניין, בפלילים, אחרת אתם עושים עוד פעם צחוק מכל העבודה.
אליעד ויינשל
בוא נראה מה המצב. המצב הוא של עמותה, הפעילות של עמותות הן בתחום הציבורי. ואז מגיע למבקר המדינה תלונה שאומרת: רשום שזאת עמותה שעובדת בתחום הציבורי, ולמעשה היא פועלת עבור מועמד. מבקר המדינה בודק, מוציא קביעה למועמד שרואים את העמותה הזאת כאילו היא פועלת בשמו. ואז הסעיף יוצר מצב שההוצאות שמוציאה העמותה כאילו יוצאות מהמועמד, המועמד מפסיד את המכסה שלו. אם הוא עובר, באופן אישי או יחד עם העמותה, על המכסה, אז הוא עובר עבירה פלילית; על סנקציות נדבר אחר כך. זה המצב. יש פה בעיה ניסוחית מסוימת, שאנחנו אומרים: כי פעולותיו של המוסד או העמותה מכוונות בעיקרן להביא לבחירתו של מועמד. ואז יכולה להיות לנו בעיה עם נוסח הסעיף, שיכולה להיות עמותה שבכל ארבע השנים בין הבחירות עוסקת בתרבות של יהדות מסוימת - -
מרדכי בס
לא, זאת צריכה להיות עמותה ייעודית.
אליעד ויינשל
השאלה מה קורה עם עמותה כזאת שבמשך ארבע שנים עוסקת בתרבות מסוימת, ובנקודת זמן מסוימת - -
מרדכי בס
אני לא אסכים שהמועמד ירוץ דרכה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה אתה תסכים או לא תסכים? כתוב בחוק: פעולותיו מכוונות בעיקרן להביא לבחירתו של מועמד.
מרדכי בס
רק לעמותה כזאת אני אסכים.
היו"ר מיכאל איתן
ואם אני אגיד לך שעכשיו הקרן הקיימת לישראל - נניח שהיא עמותה - בעיקרה מכוונת לגאולת קרקעות, אבל היא תורמת למועמד.
מרדכי בס
אז התרומה שלה תהיה לא חוקית.
היו"ר מיכאל איתן
איפה זה כתוב?
אליעד ויינשל
זאת כן בעיה, מוטי בס, כי העמותה הזאת קמה. אתה לא תכיר בה, אבל זה לא משנה שאתה לא מכיר בה. בארבע שנים היא פועלת למטרות ציבוריות כלליות ואז בתקופת הבחירות פתאום היא מממנת מועמד.
היו"ר מיכאל איתן
לא, היא ממשיכה לפעול בעיקרה לאותן מטרות ציבוריות, ובחלקה היא גם עוזרת למועמד.
מרדכי בס
והעזרה הזאת היא תרומה מתאגיד והיא אסורה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל כתוב כאן "המוסד לביקורת של המפלגה קבע כי פעולותיו מכוונות בעיקרן להביא לבחירתו של מועמד".
מרדכי בס
רק בנסיבות כאלה זה יהיה מותר.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אם לא בעיקרן, אם הפעולות של הגוף מכוונות לדבר אחר.
מרדכי בס
אז זה אסור.
אליעד ויינשל
אז בואו נמחק את המילה "בעיקרן".
מרדכי בס
אסור למחוק את זה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל מי מקבל את הפטור? גוף שפעולותיו מכוונות בעיקרן להביא לבחירתו של מועמד. אבל אם פעולותיו של הגוף לא מכוונות בעיקרן להביא לבחירתו?
מרדכי בס
זאת תהיה תרומה אסורה מתאגיד.
צבי ענבר
אז זאת כבר לא תרומה למימון מערכת הבחירות של מועמד, ואז לא הסעיף הזה חל אלא חל האיסור על קבלת תרומה מתאגיד.
אליעד ויינשל
אז תיכנס לזה שהתאגיד טוען שהוא לא תרם אלא זה למען - -
מרדכי בס
נכנסתי לזה בעבר, צריך קבלות.

זה סעיף מתיר, זה סעיף שמאפשר לי להכיר בעמותה כעמותה למען מועמד. דרך אגב, אני לא זקוק לסעיף הזה. גם בלי הסעיף הזה, לפני שהיה הסעיף של גוף קשור, מועמד שמנהל את ענייניו דרך הבן שלו, דרך עמותה, מבחינתי זה בסדר גמור.
היו"ר מיכאל איתן
אני מקבל את זה. מהרגע הראשון אמרתי לך שזה מקובל עליי, אני רק רוצה להצמיד את זה לעניין של הבריחה מהאחריות הפלילית כי זה מה שהולך לקרות. הרי מה יקרה? המועמד יגיד: זה לא אני, זאת העמותה ואז יש לנו בעיה - כן ידע, לא ידע. הוא הקים עמותה, שיהיה אחראי על פעולות העמותה.
מרדכי בס
עמותה לגיטימית כזאת שהמועמד מנהל את ענייניו דרכה, כלפי הוא אחראי. אל תשכח שאני אוכף אכיפה מנהלית ולא פלילית. כלפי הוא אחראי ומבחינתי העמותה והוא היינו הך ואין שום בעיה. אותך מטרידה סוגייה אחרת, והיא הסוגייה של האכיפה הפלילית על העמותות הלא לגיטימיות.
היו"ר מיכאל איתן
גם הלגיטימיות.
מרדכי בס
עם העמותות הלגיטימיות אין בעיה.
אליעד ויינשל
אתה צריך קביעה שלך כדי להגיד למועמד ולעמותה: אתם גוף אחד.
מרדכי בס
הוא יבוא לשכנע אותי בזה, לא אני אאכוף עליו.
צבי ענבר
הוא רוצה שמה שהוא עשה יהיה חוקי. הוא רוצה לשכנע את המבקר שהוא והעמותה חד הם.
מרדכי בס
בוודאי. עכשיו בוא נעבור לאכיפה הפלילית. אני חושב שהאכיפה הפלילית היא הסוג הפחות אפקטיבי של טיפול בדיני ניהול מפלגות. הדוח הזה והסנקציות המנהליות שהוטלו בו - האפקט שלו על המינהל התקין - -
היו"ר מיכאל איתן
הוא אפס, אפס אפסים.
מרדכי בס
בסדר, אתה רוצה להשאיר סעיף פלילי, תשאיר סעיף פלילי. את הסעיף הפלילי יצטרכו לאכוף רשויות אכיפת החוק.
היו"ר מיכאל איתן
זה אף פעם לא היה, אתם לא מעמידים לדין.
מרדכי בס
מי זה אתם?
היו"ר מיכאל איתן
המדינה. במימון מפלגות יש פרשיות על פרשיות, ואתה אומר שזה הוכיח את עצמו.
מרדכי בס
האכיפה המנהלית הוכיחה את עצמה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה הוכיח?
צבי ענבר
שכתוצאה מהקנסות הכבדים שהוטלו על מפלגות בשל עבירה על חוק מימון מפלגות, הן שיפרו את דרכיהן.
היו"ר מיכאל איתן
זאת הבדיחה הכי גדולה. הן הקימו עמותות ואת כל השחור הן עשו שם בלי להגיד. מה הן שיפרו? זה בדיוק מה שאני לא רוצה שיהיה. מה שאתה חושב שזה ההישג הכי גדול, זאת הבעיה הכי גדולה של המדינה שלנו. חוקקו חוק מימון מפלגות, המפלגות אמרו: בחוק מימון מפלגות אנחנו צדיקים טהורים, אבל מחוץ לזה היו לנו עוד כל מיני עמותות וכל מיני פעילות שהיתה בהיקפים לא פחות גדולים, אולי יותר גדולים. ואתם אומרים שזה פשוט נהדר, כולם צדיקים.
מרדכי בס
אנחנו חשפנו, לא מעט בעזרתך, את הפעילות הזאת, והטלנו קנסות אדירים על מפלגות.
היו"ר מיכאל איתן
והבן-אדם שהיה אחראי לזה, שמבקר המדינה אמר שהוא עמד בראש מערכת שאנסה את החוק ברגל גסה, הוא היום שר בממשלת ישראל במקום לשבת בבית הסוהר. ואתה אומרים שככה זה יהיה גם פה. אני לא מוכן לזה. אפילו לא הוגש כתב אישום, ואתה תראה מה שקורה שם - עשרות מיליונים, עשרות מיליונים.

אני מבקש להתקדם, לקבל את העניין הזה שתוקמנה עמותות. רק אני אומר שמוכרחים לייצר סנקציות פליליות. יש הבדל בין הגישה המנהלית לגישה הפלילית. אם לא יהיו סנקציות פליליות, חבל על כל החוק הזה.
אליעד ויינשל
החיבור לפלילים הוא בקביעת זמן בעתיד. אם מבקר המדינה יקבע בזמן אמת, ממילא -
שלמה וידיסלבסקי
לפני כמה שנים מבקר המדינה קבע לגבי מפלגה מסוימת שהיא קנתה שלטון בכסף, מה עשו למפלגה הזאת?
היו"ר מיכאל איתן
נותנים קנס למפלגה. מה אכפת לגזבר או ליושב-ראש המפלגה שנותנים קנס? אמרתי ליושב-ראש המפלגה שלי: אדוני, זה לא בסדר. הוא אמר לי: זה כמו מלחמה. בזמן מלחמה סופרים כמה פגזים מוציאים? ראשית כל יורים, אחר כך עושים את החשבון הזה. הלכתי והביתה: מבחינתו הוא צודק. אם הוא ייבחר, הוא ידאג לכל. אם הוא לא ייבחר, אחרים יצטרכו לשלם את המחיר. האם הוא ישלם אי פעם או ילך לבית סוהר על החלטות כאלה? שום דבר.
מרדכי בס
אני מציע שנשאיר את זה לסעיף הפלילי; עכשיו נקבע שהאכיפה המנהלית היא על המפלגות בחוק מימון מפלגות, פה האכיפה המנהלית תהיה על המועמד, לא על העמותה. האכיפה המנהלית תהיה עליו.
היו"ר מיכאל איתן
המילה אכיפה מנהלית היא מילה טובה. מה תטיל עליו?
מרדכי בס
אתה תקבע מה אני נטיל עליו.
היו"ר מיכאל איתן
אתה בורח מהעיקר, אתה אומר אכיפה מנהלית שאין לה שום משמעות, אין לה תוקף. אם הוא לא יישא באופן אישי - קרי אחריות פלילית אישית שלו - מה תעשה מבחינה מנהלית? תטיל עליו קנס? זה כבר לא מנהלי, זה אישי עליו, זה קנס. תכניס אותו לבית סוהר?
מרדכי בס
בית סוהר אני לא יכול להטיל. קנס אני אוכל להטיל.
היו"ר מיכאל איתן
עליו אישית?
מרדכי בס
בוודאי, אתה תקבע את זה.
היו"ר מיכאל איתן
אז זאת סנקציה פלילית.
מרדכי בס
זה לא פלילי. זה מנהלי וזה מאוד אפקטיבי. אתה רוצה גם סנקציה פלילית? מאה אחוז. קח בחשבון - ואתה יושב-ראש ועדת חוקה, לא אני - שאכיפה פלילית זה עסק מאוד סבוך ופחות אפקטיבי.
נורית ישראלי
פלילי זה תמיד מעבר לספק סביר מבחינה ראייתית. זה כבר יותר כבד, כי פלילי עובר עוד מסננת של מעבר לספק סביר.
היו"ר מיכאל איתן
אני בעד שזה יהיה מעבר לספק סביר.
צבי ענבר
מעל ספק סביר - לא זאת הבעיה. הבעיה היא הוכחת הכוונה הפלילית.
היו"ר מיכאל איתן
אתם בורחים מהוכחת הכוונה הפלילית. אם אני אומר בחוק: אדוני, אתה יכול להקים עמותה, תקים מה שאתה רוצה. אבל אתה אחראי אישית גם לפעולות שיהיו בתוך העמותה, תשגיח ותפקח.
יורם שבירו
הוא אחראי אישית.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא אחראי. הוא לא מקים את העמותה, מישהו מקים לו. הם לוקחים אנשים - -
מרדכי בס
לא זאת העמותה המותרת. ברגע שהעמותה תוקם כדין ותפעל כדין, הרי אין בכלל העניין של סנקציה. ברגע שיקים מישהו אחר עמותה למען מועמד והסתבר שהיא פעלה בשבילו, אז כל העסק לא רלוונטי.
היו"ר מיכאל איתן
אני מדבר על עמותה שהוקמה כדין, פועלת כדין, וגם כשלא כדין כשלא רואים אותה. אתה תופס את זה, והמועמד אומר: זה לא אני, זאת העמותה.
מרדכי בס
אני מטיל עליו את הסנקציה המנהלית בדרכים שלי, בשיטות האכיפה שלי וברמת ההוכחה שנדרשת לצורך אכיפה מנהלית.
היו"ר מיכאל איתן
אבל הוא בינתיים כבר נבחר לראש ממשלה.
מרדכי בס
אחרי כן באה המשטרה ועושה חקירה פלילית. אם היא מצליחה להוכיח את זה ברמת הוודאות הנדרשת - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל אני כבר נותן לי כלי לברוח, בזה שהוא אומר: זה לא אני, זאת העמותה עשתה, מה אתם רוצים ממני? אתה מייצר את הכלי שבאמצעותו הוא יברח. ברמה הפלילית הוא בורח. אם אני אומר: אדוני, זה אתה - אז הוא אחראי. הוא ניהל והוא אחראי. אם אני אומר: תקים באמצעות מישהו שייקח את האחריות - הוא כבר נבחר לראש ממשלה, השני שנגדו הוא התמודד היה אדם ישר והפסיד, ועכשיו המשטרה תעמיד לדין ראש ממשלה? הוא אומר: זה לא אני, זאת העמותה. אני לא צריך להביא הוכחות, את הדברים האלה רואים יום-יום במציאות.
זה אומר לאנשים
מצאנו דרך לעשות צחוק. נקים עמותה, זאת לא האחריות שלנו, העמותה תעשה, יתפסו אותה. הגג שיהיה יהיה קנס, לא עליי. אני אגיד: לא ידעתי. אולי היו צריכות להידלק אצלי נורות אזהרה, אז לא נדלקו נורות אזהרה.
מרדכי בס
האכיפה המנהלית שלי תהיה על המועמד, לא על ה"לא ידעתי, כן ידעתי".
היו"ר מיכאל איתן
מה תטיל על מועמד?
מרדכי בס
מה שהכנסת תקבע.
היו"ר מיכאל איתן
אני מסביר לך שזאת עבירה פלילית חמורה, ערכית. בן-אדם שרוצה להיות חבר הכנסת וקנה את כיסאו בכסף שחור תוך עבירה על החוק, זאת פעולה פלילית מהחמורות ביותר שצריכה להיות בספר החוקים. אבל אתם בכלל לא רוצים להכניס שזאת תהיה עבירה פלילית, אתם מייצרים מקלט שהיא לא תהפוך לעבירה פלילית.
מרדכי בס
ניסיתי לשכנע ולהסביר, כנראה שאני לא יודע להסביר.
אליעד ויינשל
אדוני היושב-ראש, אנחנו כעת עוסקים בסעיף 28יב שהוא מאוד רלוונטי לא רק בתחום של להתיר לגיטימיות אלא גם בתחום של להתערב ולהגיד מי אותה עמותה שבמסווה של פעילות ציבורית עוסקת בפעילות למען המועמד. הסעיף הכללי של תרומה מתאגיד - אתה יכול להגיד שגם כשהתאגיד פועל כאילו בשביל עצמו, כאילו למטרות ציבוריות במקום עבור המועמד, אתה רואה את זה כתרומה. זה נכון כפרשני, אבל פה זה סעיף שיאפשר לך מעכשיו כי אתה תהיה במקום המוסד לביקורת, לקבוע את זה כקביעה.

אנחנו רואים את החשיבות של הסעיף גם במובן של לתפוס עמותה. הגיע תלונה למבקר המדינה, מבקר המדינה רואה בעמותה כפועלת להביא לבחירתו של המועמד, הוא רואה שרואים בהוצאות שלו הוצאות של אותה עמותה. אם הקביעה היא בזמן אמת, אז המועמד הוא בסנקציה גדולה כי מאותו רגע סכום ההוצאה של המועמד מוצה ברובו ואז הוא נפגע במובנים רבים. ואז יש גם השלכות להיבט העתידי - מבקר המדינה קבע, ומאותו רגע אם הוא עובר את המכסה אז הוא אחראי.

מילה אחת לגבי הפלילים - אנחנו מכירים את התפיסה של מוטי בס עוד בדיונים בישיבה הקודמת.
מרדכי בס
כשאני אומר אני, זה לא אני. זה מבקר המדינה.
אליעד ויינשל
אני מדבר על התפיסה. יש שתי תפיסות לעניין הזה - תפיסה אחת שאומרת שדרך האכיפה היא יותר מנהלית, תפיסה שנייה שדרך האכיפה היא פלילית. עוד אין לנו עמדה בין שתי התפיסות אבל כן יש לנו עמדה שאם המחוקק ימשיך לבחור בהליך הפלילי, זה לא צריך להיות עבירת קנס. אם הולכים בפלילי, זה צריך להיות עבירת מאסר. אם הולכים במנהלי, זה יכול להיות עבירת קנס.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה להגיד לך איפה אני מוצא את הפתרון. בואו נזכור שכאן מדובר בבחירות אישיות, לא בחירות של מפלגות. מוכרחה להיות אחריות אישית של המועמד.
מרדכי בס
אין ויכוח על כך שהאחריות צריכה להיות אישית.
היו"ר מיכאל איתן
יהיה כתוב שהוא אחראי אישית. בתוך האחריות האישית שתהיה לו, הוא יהיה אחראי אישית לפעילות של כל עמותה שהוא ידע עליה ולא דיווח למבקר המדינה. ואז זאת תהיה גם עבירה פלילית. כך אני יכול לחיות יותר בשקט. אני מוכרח למצוא איזושהי אחריות לכך שלא יפצלו; בגלל העניין המנהלי יקימו עמותות, ומצד שני לא תהיה אחריות אישית. האחריות העונשית של המועמד ושל ראש הרשימה צריכה להיות לכל הקמפיין שלו, יהיו עליו חובות בנושא הבדיקה, האחריות, החתימה האישית על הדיווחים, הוא אישית יחתום. לא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף ולא על-ידי שליח. הוא אישית יחתום.
אליעד ויינשל
כלומר, בנוסף על כך שמבקר המדינה צריך עכשיו לקבוע שלא רואים את העמותה - נשאיר את הסעיף הזה - -
היו"ר מיכאל איתן
את זה נשאיר, לא מורידים את הסעיף הזה.
מרדכי בס
הסעיף הזה מבחינתנו לא מעלה ולא מוריד. אחריות אישית - מקובל עלי במאה אחוז.
היו"ר מיכאל איתן
לא מפריע לי שיש עמותות, אבל מפריעה לי גם הפרקטיקה, גם התרגום של הביטוי הזה וגם ההנחיה שנותנים לאנשים: אם אתם רוצים לברוח מאחריות, תקימו עמותה.
מרדכי בס
זה ייעוץ רע מאוד, זה לא מאפשר בריחה מאחריות.
היו"ר מיכאל איתן
תאמין לי, אפילו אני באופן אישי, שאני כל כך מנוסה, פעם הקמתי עמותה. אמרתי: זה ירחיק אותי מכל צרה ומכל עניין, כי זה לא אני.
מרדכי בס
העמותה הזאת כנראה פעלה כדין, כי אם לא זה היה מגיע אלינו.
היו"ר מיכאל איתן
אתם לא בתמונה של המגרש הזה.
מרדכי בס
זאת כבר שאלה של בדיקת עובדות.
צבי ענבר
אלה בחירות מקדימות, זה לא מימון מפלגות.
היו"ר מיכאל איתן
זה בחירות פנימיות, לא הבחירות לכנסת. אתם לא בתמונה. אתה גוזר את זה משם, כאן זה סיפור אחר. אנשים סבורים שאם הם מקימים עמותה, הם יצאו מכל העניין. הם אומרים בליבם: ניקח מישהו, נשלם לו משכורת, מקסימום הוא ילך לבית הסוהר.
מרדכי בס
אני מסכים אתך במאה אחוז, צריך להבהיר חד-משמעית שהאחריות היא אישית לאורך כל הדרך.
אליעד ויינשל
צריך לנסות ליצור סעיף שמטיל עליו אחריות.
היו"ר מיכאל איתן
עו"ד צבי ענבר, אני מבקש שתרשום לך שאחד הדברים זאת אחריות אישית גם לעמותה שפועלת מטעמו.
אליעד ויינשל
שהוא חייב לדווח עליה למבקר המדינה, ואם הוא לא דיווח אז זאת סנקציה פלילית.
היו"ר מיכאל איתן
סעיף 28ג - תרומה מקיבוץ או מאגודה חקלאית. אתם אומרים שזה לא מפריע.
מרדכי בס
מבחינה היסטורית, תדעו שהיתה שאלה מה זה בדיוק תרומה שכל חבר נותן באופן אישי, איך זה נרשם בהנהלת החשבונות של הקיבוץ. אבל התמודדנו עם זה.
היו"ר מיכאל איתן
אפשר למחוק את זה, זה סעיף היסטורי.
מרדכי בס
לא, יש עדיין קיבוצים. גם במגזר הדתי וגם במגזר החילוני יש קיבוצים. אנחנו רוצים ככל האפשר לא לעשות שינויים דרמטיים.
היו"ר מיכאל איתן
סעיף 28יד, זה סעיף הpre-ruling.
אליעד ויינשל
בכל החוק צריך להיות - "המוסד לביקורת" יהיה "מבקר המדינה".
היו"ר מיכאל איתן
צריך להיות כתוב שיהיה מנגנון לשאול שאלה את מבקר המדינה.
צבי ענבר
במקום "המוסד לביקורת" יבוא "מבקר המדינה".
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה לא רק "התעורר ספק אם תרומה שניתנה"
צבי ענבר
צריך סעיף pre-ruling כמו בחוק מימון מפלגות.
יורם שבירו
רק לא בגבולות הזמן.
צבי ענבר
אמרתי כמו במימון מפלגות, לא התכוונתי זהה.
היו"ר מיכאל איתן
סעיף 28טו - אין בעיה. סעיף 28טז - נשאיר אותו כך. סעיף 28טז- אפשר גם להשאיר כך.
היו"ר מיכאל איתן
אני חושב שנשארו לנו עוד דברים ולא נוכל לסיים את זה עכשיו. מוטי בס, אתם תכינו כל מה שאתם צריכים מבחינת ההוראות בחוק ואולי גם תקנות אחר כך. אתם צריכים לחשוב איך הדבר הזה מתארגן מבחינתכם כרגע, מבחינת החוק. צריכים לראות את ההיקפים, כמה בחירות כאלה יש בארץ כל שנה, בסדרי גודל.
אליעד ויינשל
צריך לחשוב מה קורה עם תרומות אחורה. אנחנו חשבנו גם לגבי מה שגויס עד עכשיו, לחייב חובת דיווח של מי שהתרים בשנה האחרונה. רק דיווח. אם יטען מישהו שהוא הבטיח לתורם חיסיון, שיחזיר לו את התרומה. שיהיה או דיווח או חיסיון, כי אחורה אי אפשר להחיל רטרואקטיביות. זה צריך להיות כבר לקראת הדיון הבא, כדי שחברי הכנסת יוכלו להגיב על הרעיון הזה.
היו"ר מיכאל איתן
נמשיך בישיבה הבאה. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40.

קוד המקור של הנתונים