פרוטוקול

 
צו מס ערך מוסף (שיעור המס על עסקה ועל יבוא טובין), התשס"ה-2005

5
ועדת כספים
10/08/2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, ה' באב התשס"ה (10 באוגוסט 2005), שעה 11:40
סדר היום
צו מס ערך מוסף (שיעור המס על עסקה ועל יבוא טובין), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר
חיים אורון
בנימין אלון
דניאל בנלולו
נסים דהן
אבשלום וילן
ניסן סלומינסקי
אהוד רצאבי
מוזמנים
עו"ד יעל ייטב יועצת משפטית, רשות המסים, משרד האוצר
בועז סופר סגן בכיר למנהל אגף המסים המאוחד, משרד
האוצר
עדית לב זרחיה דוברת אגף המסים המאוחד, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
אפרת קוצ'ינסקי
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
דקלה אברבנאל





6. צו מס ערך מוסף (שיעור המס על עסקה ועל יבוא טובין), התשס"ה-2005
היו"ר יעקב ליצמן
אני מחדש את הישיבה. צו מס ערך (שיעור המס על עסקה ועל יבוא טובין), התשס"ה-2005. אנחנו זקוקים ליועצת המשפטית שלנו.

אגיד לכם מה החלטתי לגבי הוועדה החסויה: כל ועדה שאקים היום היא רק להיום, היא לא ועדה קבועה, אלא רק לנושא של היום. לא אגיד את הנושא של היום כעת, כי זה חסוי.

לפנינו חוות הדעת של היועצת המשפטית של הוועדה. אנחנו בהתייעצות. רשויות המס חייבות להתייעץ עם ועדת הכספים. את האישור הכללי כבר נתנו, כשהצבענו על החוק. אבל אני לא זוכר אם זה עולה למליאה להצבעה.
אפרת קוצ'ינסקי
לא חייבים, אפשר לבקש להעלות זאת.
סמדר אלחנני
זאת הפחתה, לא צריך.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא מחפש עבודה, לא לעצמי ולא למליאה. בסדר. הרי אישרנו את החוק.
אהוד רצאבי
זה לא היה בחוק, בתיקון 47 זה לא היה.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כך, אני מבין שבהורדה לא חייבים; בהעלאה כן. נכון?
בועז סופר
נכון. העלאה מחייבת אישור במליאה.
אפרת קוצ'ינסקי
אתקן: בהעלאה אין חובת הנחה, אבל אם לא תניח זאת במליאה, ההעלאה תפקע בתום שבועיים, לכן פרקטית חייבים להעלות זאת במליאה.
היו"ר יעקב ליצמן
יותר מזה, גם אם אני רוצה להעלות זאת להצבעה ולדחות, לא להסכים עם ההחלטה, אני לא יכול: זוהי התייעצות. הם יגידו שדעתם אחרת משלי.
אפרת קוצ'ינסקי
המליאה יכולה לבטל.
היו"ר יעקב ליצמן
איך? לא צריך שלוש קריאות כדי לבטל? החוק עבר שלוש קריאות.
יעל ייטב
זו לא חקיקה ראשית.
היו"ר יעקב ליצמן
לכן אני שואל: איך יכול להיות שבמליאה נבטל?
אפרת קוצ'ינסקי
את הצו עצמו אפשר לבטל במליאה.
אהוד רצאבי
ברשות היושב-ראש, אני חייב לעזוב את הדיון. אני רק רוצה לומר: אילו הייתי כאן, הייתי מצביע בעד. אני מסכים עם הצעד הזה ומברך עליו. דבר אחד: אני מבקש מכם, אנשי המסים, לדאוג לכך שחצי האחוז אכן יגיע בסופו של דבר לצרכן הסופי. זה החשש הגדול שלי. מי שקונה ג'יפ מרצדס ב-400,000 דולר לא מדאיג אותי. אבל מטריד אותי מי שקונה לחם וחלב, לאו דווקא במחירים מפוקחים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני שמח שהצטרפת ליהדות התורה ואתה דואג לחלשים. עד עכשיו דאגת למעמד הביניים.
אהוד רצאבי
עד ינואר 2006 יש מיליארד ש"ח לתת לאוכלוסיות חלשות, נזקקות, ולדעתי זה היה הרבה יותר טוב מלעשות הנחה של חצי אחוז גם לאהוד רצאבי, שלא צריך אותו. אני מדבר על חצי אחוז. אם זה היה אחוז, זה משהו אחר. החשש שלי שכאן זה בסופו של דבר יישאר אצל החנווני.
היו"ר יעקב ליצמן
יש לי ויכוח גדול עם בועז סופר על נושא המלכ"רים.
אהוד רצאבי
אז אני הולך ברגע הנכון.
בועז סופר
לפני שתלך, אני אומר שגם חצי אחוז וגם אחוז, זאת רק תחילת הדרך.
אהוד רצאבי
ברור לי. שמעתי שאיתן אומר שרוצים להגיע ל-15%. אבל זה נכנס לתוקף עכשיו, נגמר בדצמבר, ואז זה אבוד.
בועז סופר
עוד דקה. הצו מוריד את שיעור המע"מ, ההתייעצות היא לגבי הורדה מ-17% ל-16.5%. על-פי החלטת הממשלה, ובהתאם לסיכום עם ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל, אנחנו מכוונים לכך שבינואר 2007 נוריד ל-16%.

למה זה לא בחקיקה? הנגיד ביקש שלא נכניס זאת לחקיקה. הוא אמר שאם ימשהו יקרה, שאם משהו יהיה לא בסדר – שלא יהיה בחקיקה. אבל יש מעין הסכמה, מעין תוואי.
אהוד רצאבי
יש שנה ושלושה חודשים של חצי אחוז ירידה. אני חוזר על דברי: כשמישהו קונה ב-10 ש"ח, החשש הוא ש-5 האגורות יישארו אצל המכולת.
בועז סופר
יש לנו חשש דומה. נעשה מאמצים, בפיקוח על מחירים, בתחשיבים וכו', להכניס את זה. כשאנחנו אומרים שהמע"מ חייב לרדת, זו לא אמריה בעלמא. אנחנו משווים את מצבנו למדינות העולם. שם יש שיעור מע"מ דיפרנציאלי. אנחנו לא מסוגלים לעמוד בזה, גם האיחוד האירופי מודה שאי-אפשר לאכוף את הנושא הזה. אבל יש שם שיעורי מע"מ ענפים.

למרות שיעורי המע"מ, ואף-על-פי שאפילו במדינות סקנדינביה שיעור המע"מ הסטנדרטי הוא 25%, הנטל נמוך בהרבה. אצלנו זה כמעט 11%. בסקנדינביה זה מעל 9%. בצרפת, אוסטריה וגרמניה – לאו דווקא מדינות סוציאליות במיוחד – זה 6-7, כי זה דיפרנציאלי. כדי להגיע לנטל מע"מ סביר בהרבה, בגלל הרגרסיביות וכל מה שחברי הוועדה אומרים כאן השכם והערב, ואנחנו בהחלט מסכימים להם, אנחנו סבורים שאם נתעקש על אחוז לא נגיע לכלום. בחצי אחוז יהיה לנו קל יותר. אנחנו לא סבורים שפיסקלית קל, או אפשר, לומר שמורידים 2.8 מיליארד ש"ח. לכן המהלך חשוב לנו.
אהוד רצאבי
בסך הכול אני בעד.
היו"ר יעקב ליצמן
סיימנו את ההתייעצות.
נסים דהן
חסר משהו בצו. החלטה על הפחתת שכר מנכ"לים.
סמדר אלחנני
אני מבקשת להעיר משהו. זאת התייעצות, הוועדה רק נותנת את דעתה ומייעצת לשר האוצר. ראשית, המחירים לא יורדים בהרבה. המחיר יורד רק ב-4.3%, כי זה מלמעלה. מה שהיה קודם 117 הופך להיות 116.5. המחירים לא יורדים ב-0.5%. אלא ב-0.43%.
בועז סופר
לא אמרתי אחרת.
סמדר אלחנני
אני אומרת את זה לחברי הוועדה. שנית, משפחה שמוציאה את כל הכנסותיה לצריכה: פרות וירקות לא חייבים במע"מ, ויש עוד דברים שלא חייבים במע"מ, אבל נגיד שהיא מוציאה 5,000 ש"ח. 0.43% מהסכום הזה הם בקושי חיסכון של 20 ש"ח בחודש, חיסכון בחודש, בהנחה שכל הדבר הזה מגולם במחירים ומגיע לצרכן, מה שקשה מאוד להאמין במספרים הקטנים האלה. למשל, כרטיסי נסיעה באוטובוס – שם יהיה קשה מאוד להפעיל את זה.

אני מרשה לעצמי לומר עוד משהו: הקיצוץ המוצע בקצבאות ילדים הוא 24 ש"ח לילד. למשפחה עם שני ילדים זה 48 ש"ח בחודש. במשפחות האלה זה הרבה יותר משמעותי מכל הנחה במע"מ.
היו"ר יעקב ליצמן
ברור. לכן, כפי שהודעתי לפרוטוקול, לא אתן לוועדת הכספים להעביר את המשך הקיצוץ שבחוק ההסדרים. שר האוצר החדש, הישן, ראש הממשלה החדש, הישן, ידעו שזה לא בא בחשבון.
בועז סופר
מה שאמרה סמדר היא אמירה קצת נכונה, אבל קצת מסוכנת. אם זה כל כך זניח, אפשר להעלות. 2.8 מיליארד ש"ח, אני לא מתייחס למה הם יוקצו, זה סכום אדיר. אז נעלה ב-2%, זה רק עוד 20 ש"ח.

יש פה תוואי, ואנחנו חייבים להסתכל על שני אלמנטים: הצרכנים, ולא פחות חשוב מזה העוסקים הקטנים. כשמדברים על עוסקים קטנים, זה בדיוק זה. כדי למנוע מהם את התמריץ לחשבוניות פיקטיביות והעלאות, אנחנו מאוד רוצים לראות שיעור מע"מ נמוך יותר. לא נגיע ל-14%, אם לא נתחיל מ-0.5%. כל חצי אחוז אצל העוסקים הקטנים, במחזורים של עשרות אלפי שקלים בשנה, זה קריטי. כשבא עוסק קטן ואומר שישלם את המע"מ בשמחה, רק שנוודא שגם השכן שלו משלם – אנחנו מנסים להילחם את מלחמת האכיפה, ובמקביל לסייע למי שעובד על-פי חוק.

לכן, לומר שזה זניח, אני לא מסכים: גם חצי אחוז הוא משהו, תחילת דרך. אנחנו לא מתכוונים לעצור בזה.
סמדר אלחנני
אל תעשה במדרגות כאלה.
בנימין אלון
התייעצות מחייבת להקדים ולהציג את זה בזמן לפני הגוף המייעץ. השר לא חייב לשמוע, אבל כל המידע חייב להיות לנו. אני יוצא מנקודת הנחה שזה חלק מתוכנית כוללת שאושרה בחוק. ועל זה נתנו את דעתנו.
סמדר אלחנני
לא, זה לא היה בחוק. זה בתוכנית הכלכלית שהיתה בממשלה. זה מובא לוועדה בפעם הראשונה.
בועז סופר
סליחה, זה הוצג בפני ועדת הכספים, נכון שהצו הספציפי לא היה.
היו"ר יעקב ליצמן
על-פי חוק זו התייעצות. כשהביאו את נושא המסים הביאו גם את זה. זה אחד המרכיבים הראשיים, נושא המע"מ. לכן אני מרגיש שכבר היה דיון, והיתה גם ביקורת של חלק מחברי הכנסת, אי-אפשר לומר שלא היה דיון. היום אנחנו מקיימים את החלק שלנו על-פי חוק, התייעצות. בזה הסתיים הדיון. תודה רבה.

בשעה 12:00 נצביע על הוועדה החסויה. מי שיהיה כאן, אשתדל שהוא יהיה בוועדה החסויה, ואז אקיים את הדיון הזה. יהיו שלושה מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה, והשמות ייקבעו לפי מי שיהיה כאן. תודה. ההפסקה עד 12:00, ואז תהיה גם העברה תקציבית אחת, על ירושלים.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים