ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 27/07/2005

חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית) (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
חוק שיפוט בענייני התרת נישואין

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
27.07.05

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 558
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
מיום רביעי, כ' בתמוז, התשס"ה (27 ביולי, 2005) בשעה 17:00
סדר היום
חוק שיפוט בענייני התרת נישואין
(מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית)(תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן – היו"ר
רשף חן
אליעזר כהן
יצחק לוי
יולי תמיר
מוזמנים
פרץ סגל
אברהם שיינפלד – דיין בבית הדין הרבני
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
לאה קיקיון















חוק שיפוט בענייני התרת נישואין
(מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית)(תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005
היו"ר מיכאל איתן
שלום לכולם, אני פותח את ישיבת הוועדה. על סדר היום - חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית)(תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005.

בסעיף 1 יש שינוי?
סיגל קוגוט
בתוך הסעיף – בעמוד 1 אין שינוי. עמוד 2 – אין שינוי.
היו"ר מיכאל איתן
נלך לפי סעיפים – סעיף קטן (2) – אין שינוי.
סיגל קוגוט
עכשיו יש את הסעיפים החדשים – בסעיף 3, לבקשת הרב שיינפלד – עשינו את אותו רעיון בצורה קצת שונה. היה כתוב בנוסח הקודם: "לפחות אחד מבני הזוג הוא יהודי" וכתבנו: "...ואחד מבני הזוג הוא יהודי", ואחרי הסוגריים כתבנו: "או ששני בני הזוג הם בני דתות מוכרות שונות". הרעיון היה – בני דתות מוכרות שונות, אבל כשכתבנו לפחות אחד היה מי שהבין שאולי זה גם יחול על שני יהודים, שני מוסלמים, על אף שסעיף 1 לחוק אומר שהוא לא יחול על שני יהודים, שני מוסלמים, שני נוצרים. אבל ליתר ביטחון – הבהרנו.
יצחק לוי
אבל זו רק הבהרה.
סיגל קוגוט
רק הבהרה.
היו"ר מיכאל איתן
אז בכל אופן אני אקרא: "3(א) הוגשה לבית המשפט בקשה להתרת נישואין ואחד מבני הזוג הוא יהודי, מוסלמי, דרוזי או בן אחת העדות הנוצריות המקיימות בישראל בית דין דתי, או התעורר ספק ביחס להשתייכותו של אחד מבני הזוג לעדה דתית כאמור... או ששני בני הזוג הם בני דתות מוכרות שונות, יפנה סגן נשיא בית המשפט בכתב, לראש בית הדין הנוגע בדבר, כדי שיקבע אם יש צורך בגירושין על פי הדין הדתי שלפיו הוא דן, ולו מספק, על מנת שבן הזוג שעליו חל אותו דין דתי יוכל להינשא מחדש (בחוק זה – פניה)."
סיגל קוגוט
זה השינוי. ביתר – אין שינוי, זה כמו הנוסח שהונח. בין הגרסאות שהיו נותרה הגרסה שלא מוסיפה שום דבר, גרסה א'. היא זו שמופיעה.

 
 
עכשיו אנחנו עוברים לתיקון חוק שיפוט בתי דין רבניים. השינוי הוא בעמוד 7 – ראשית, שינינו את כותרת השוליים. מחקנו שם את המילים "כדין תורה", וגם מסעיף 4 א(א) מחקנו "בתביעה לגירושין כדין תורה". הרעיון הוא שברישה לא יהיה "כדין תורה" כי בפסק הדין, הגט יהיה תקף כלפי כולי עלמא, למעט הנסיבות הכתובות עכשיו בסעיף (ב), שזה השינוי.
היו"ר מיכאל איתן
אני יודע את הפרינציפ, שהרחבנו את הזיקה , אבל אני לא יודע בדיוק לאיזה מקרים הרחבנו.

הגענו ל- (ב) – "(ב) הוגשה לבית דין רבני תביעה לפי סעיף קטן (א):
(1) לא היה בכך כדי למנוע מבית מפשט מוסמך במדינת חוץ לדון בתביעה לגירושין אזרחיים בין בני הזוג;
(2) הוגשה תביעה לגירושין אזרחיים בין בני הזוג לבית משפט מוסמך במדינת חוץ בטרם ניתן גט פיטורין, לא יהיה בית הדין מוסמך לדון ולהכריע בגירושין האזרחיים. "
רשף חן
זה מבהיר שלגט שלו אין לו נפקות? לא ברור לי שזה מבהיר את זה. אם הוא לא ידון בגירושין אזרחיים, הוא ימשיך לדון - -
תמי סלע
הוא גם לא יכריע.
רשף חן
להמשיך ולתת גט הוא יוכל.
סיגל קוגוט
נכון.
תמי סלע
היתה נוסחה יותר מובהקת, אבל - -
סיגל קוגוט
ברור שהיה משהו יותר ברור, אבל עדיין זה מספיק ברור.
רשף חן
יש פשרה, ויש פשרה שהיא לא להחליט.
סיגל קוגוט
לא, לא.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד לך מה ההבדל: בגדול, יש מצב שבו אתה אומר למישהו: אסור לך לקחת, כי אז תהיה גנב, ויש מצב שאומרים: אסור לך לקחת. כלומר, יש כל מיני ביטויים. הביטוי כאן לא רוצה לפגוע במעמדו ובכבודו של בית הדין הרבני, למרות שכתוב כאן במפורש, ולא ליצור מצב של אפליה בין התרת הדין הדתי והדין האזרחי, למרות שהוא עושה את זה בלי להגיד את זה.זו היתה הבעיה שלנו בניסוח. היינו צריכים לעשות את זה בלי לפגוע בעיקרון שאין - -
רשף חן
הבעיה היחידה היא שאחר כך בית המשפט שבא לפרש - -
היו"ר מיכאל איתן
אל תדאג, בתי הדין בישראל לא נוטים חסד בפרשנות שלהם דווקא לצד של בתי הדין הרבניים. אני עוד לא ראיתי שבאו החוגים הליברליים בישראל והתקוממו מול שערי בתי המשפט שהם נותנים עודף סמכויות לבתי הדין הרבניים. ההפך – אני רואה.
רשף חן
מה החשש שלי? - החשש שלי הוא שהוא לא ידון ולא יכריע בגירושין האזרחיים. הוא ימשיך לדון ולהכריע - -
קריאה
הוא לא ידון כי הוא לא מוסמך לדון.
רשף חן
ועדיין לא ענינו לשאלה האם לגט הזה יש נפקות או אין לו - - הגירושין.
סיגל קוגוט
אם כתוב "לא מוסמך להכריע.." - - אפשר יהיה לטעון את זה, אבל זו טענה שתידחה.
היו"ר מיכאל איתן
סליחה, יש לי שאלה אליך: רצית להיות שופט, ואתה שופט בבית המשפט המחוזי ומבקשים ממך פסק דין הצהרתי שלפיו, מה שעשה בית המשפט הוא עשה כשהוא לא מוסמך ולכן זה לא תקף. תיתן צו או לא?
רשף חן
אני לא בטוח. אנחנו באנו לכאן ואמרנו שאפשר יהיה לנקוט בהליך של גירושין אזרחים. אז כבר הגדרנו מה זה "גירושין אזרחיים", ומשתמשים כל הזמן בביטוי "התרת נישואין".
סיגל קוגוט
לא. בחוק הזה אנחנו משתמשים ב "גירושין".
רשף חן
אנחנו לא אומרים פה בשום מקום שהוא לא יהיה מוסמך להתיר את הנישואין - -
סיגל קוגוט
כי אז לא היתה הסכמה. הנוסח הזה הוא אותה גברת בשינוי אדרת. נכון שמבחינה אנליטית – מה שאתה אומר זה יותר מדויק.
רשף חן
אני מסיר את דעתי מפני דעתי. אם את אומרת שמה שאנחנו אומרים פה הוא ברור מספיק – זה מקובל עלי.
סיגל קוגוט
לדעתי זה מספיק ברור, אם כי מה שאתה אומר זה מה שהיה מלכתחילה. אבל בדיעבד זה נוסח מספיק ברור.
 
אלה הם השינויים. ההסתייגויות נותרו בעינן, חוץ משרת המשפטים שוויתרה על ההסתייגות שלה. לחברת הכנסת יולי תמיר יש – הסתייגות דיבור. לחבר הכנסת רשף חן יש הסתייגויות מהותיות.  לחבר הכנסת משה גפני יש הסתייגות – הוא רוצה לדבר אחרון מבין המסתייגים. גם לחבר הכנסת יצחק לוי הסתייגות דיבור - ראשון.
היו"ר מיכאל איתן
מי בעד העברת החוק, עם ההסתייגויות, לקריאה שניה ושלישית? אני מודה לכם, החוק אושר פה אחד. הישיבה נעולה.

 
 
 
 
הישיבה ננעלה בשעה 17:20

קוד המקור של הנתונים