פרוטוקול

 
תקנות יישום תוכנית ההתנתקות (כללים ותנאים להגדלת פיצוי לעסק או סניף)

4
ועדת הכספים
26.7.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים
שהתקיימה ביום שלישי, י"ט בתמוז התשס"ה - 26 ביולי 2005 - בשעה 09:30
סדר היום
תקנות יישום תוכנית ההתנתקות (כללים ותנאים להגדלת פיצוי לעסק או סניף), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר
דוד אזולאי
בנימין אלון
גלעד ארדן
דניאל בנלולו
רוני בריזון
מוחמד ברכה
ענבל גבריאלי
עבד-אלמאלכ דהאמשה
יחיאל חזן
דני יתום
אליעזר כהן
יצחק כהן
ניסן סלומינסקי
גדעון סער
איוב קרא
אהוד רצאבי
אברהם בייגה שוחט
יולי תמיר
מוזמנים
שמשון אלבק, משרד המשפטים
עליזה קן, משרד המשפטים
עו"ד יחיאל ברבן, בנק המזרחי
חגית אלימלך
ישראלה אלימלך
ארנון איקן
יצחק שפריר, יזם אזור התעשייה ארז
רינה ארצי
חי ויס, אזור התעשייה ארז
חזקיה ישראל, התאחדות התעשיינים
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש


תקנות יישום תוכנית ההתנתקות (כללים ותנאים להגדלת פיצוי לעסק או סניף), התשס"ה-2005
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

אתמול אחר הצהרים התקיימה פה ישיבה עם אילן כהן והצוות, אני שמח להודיע שהגיעו להסכמה עם הגברת פה, וגם עם כל הקבוצה.
עליזה קן
בלי להיכנס לעובדות של המקרה הספציפי, אתמול מנכ"ל משרד ראש הממשלה הנחה את המינהלה להוציא מסמך ממצה לאדון אלימלך היום שמתאר את כל הדברים שחסרים בבקשה, והמגמה היא שהתיק של אדון אלימלך יובא בפני ועדת הזכאות בשבוע הבא. כדי לדייק, אתמול נוצר הרושם מדבריה של גברת אלימלך שמדובר בבקשה שבויה בידי נותני שירותים חיצוניים ושהגברת לא מקבלת תשובה. כדי שהדברים יקבלו פרספקטיבה אחרת אני מציינת שזו בקשה שהוגשה במאי אך היתה טעונה מספר השלמות. ההשלמה האחרונה נעשתה לפני כשבוע, ב-19 ביולי, וגברת אלימלך נפגשה עם אנשים במינהלה לצורך מתן השלמות. המגמה היא אינה מגמה שרוצה להתעלם מהפניות ולמצוא אפשרויות ודרכים לדחות אותן, במקרה הזה זו הדרך הקלה יותר. זה באשר למקרה הספציפי.

באשר לעניין הכללי של הלוואות לעסקים ייתן סקירה ארנון.
ארנון איקן
קיימנו אתמול ישיבה בנוכחות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יחד עם היושב ראש ונציגים מהממשלה, משרד המשפטים והאוצר, מתוך כוונה לברר את סוגיית העמדת הלוואות גישור לעסקים. מי שהיה פה אתמול והיום זה עסקים מארז, אך זה גם עסקים שנמצאים בגוש. הדיון נסב סביב האפשרות לקדם את הפרוצדורה של העמדת ההלוואות לפי החלטת ועדת שרים להתנתקות בנושא הזה, טרם קבלת זכאות. החוק הרי קבע פיצוי. אנו באנו לסייע לאותם עסקים - אגב, העברנו בינתיים שתי החלטות, גם לעסקים וגם לחקלאים, ובשבוע הבא אמורה לעבור עוד החלטה לגבי עסקים על אובדן עונה. כל אלה זה מאמצים שהממשלה עושה מעל החוק. עסקים שירצו להעביר את העסקים שלהם למקום חדש בישראל - אנו מוכנים לסייע להם בהעמדת הלוואת גישור לצורך העתקת העסק. הרעיון הוא לעזור לאותם עסקים שרוצים להעתיק את העסק שלהם ויודעים לאן וצריכים את הסיוע עד שיקבלו את הפיצוי לפי חוק. אנו נסייע בפרק הזמן של הבדיקות שנדרשות לעניין זה, בדיקות ראשוניות – נצמצמן. הבדיקה לכזה עסק תיארך, לפי סיכומנו, לא יותר משבוע כדי להתחבר לאנשים אלה מהר. אני מקווה שבעוד התאמות שנעשה, אני מקווה שהעסקים יוכלו לעמוד בזה.

המנגנון הקיים שעבדנו עליו זה הקרן לעסקים קטנים. יש בתמ"ס חברה שעושה בדיקות לעסק – איתנות פיננסית וכו', הם יודעים לעשות זאת גם בפרק זמן קצר. מי שעובר ומקבל את ההמלצה, אגב, כל מי שפנה עד עכשיו קיבל את ההמלצה של תבור. כרגע הנתונים של המינהלה אומרים שהגישו 14 עסקים מאזור התעשייה ועוד כמה עסקים מהגוש, כנראה, קצת יותר מעשרים. מתוך כמה – באזור התעשייה מדובר על פוטנציאל של 70-80 עסקים, שלא כולם הולכים לפתוח מחדש. אף פעם לא קיבלנו נתונים ברורים לגבי הגוש.
שמשון אלבק
200 חקלאים- -
ארנון איקן
לצערי, העסקים משיקולים כאלה ואחרים רק בשבועות האחרונים הואילו בטובם להגיש את הבקשות. אנשים מתפלאים למה הם לא קיבלו כסף ועזרה. לכן ביקשתי שאם הם רוצים שנעזור להם, שיעזרו לנו לעזור להם. יושב פה אחד בעלי העסקים, שאתמול בדיון, עם כל הטענות נגדנו, הוא אמר: לא הגשנו את הבקשה. מי שלא הגיש בקשה, שלא יצפה שנעזור לו.
ישראלה אלימלך
אם נגיע לוועדה תוך שבוע- -
היו"ר יעקב ליצמן
אני מקווה שזה יסתיים.
חיים אורון
חשוב מאוד מה שקרה אתמול, אך יש לקחת בחשבון שככל שמתקרבים לתאריך, השבוע יהיה קצר יותר. כדי לחסוך מאתנו אירועים כמו אתמול, לא תהיה בררה. יש עוד שלושה שבועות. שלא תהיה עילה למישהו לומר: משום שלא נתנו לי פתק מסוים, הפסדתי את העסק.
ארנון איקן
זה מצריך גם את הסיוע שלהם.
היו"ר יעקב ליצמן
אף אחד לא חלק על זה, שצריך להגיש את הניירת. אך הנושא לא יכול להיות בבג"ץ ששה שבועות, ואפילו לא היה דיון. לכן אני שמח שהיה דיון.
חי ויס
אנו שבעי הבטחות מאז מאי 2004 לגבי סיוע לנפגעי אזור התעשייה בארז. כולם באים עם נכונות לעזור, אך במבחן התוצאה לא קיבלנו אגורה. המצב הוא שעסקים שנתקעו שם באזור התעשייה בגלל סגרים ללא יכולת להפעיל את העסק נשארו ללא יכולת מימון, והם היום לא יכולים להעתיק את העסק למקום אחר, לא לשכור נכס חלופי, לא לממן את הוצאות ההעתקה. ההשהיה היתה כי אנשים הגישו כמה פעמים טפסים כאלה ואחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני שמח שזה הסתדר. בנק המזרחי.
שמשון אלבק
אתמול בדיון עלו שאלות לגבי הסניף ולקחו את בנק המזרחי כמודל לעניין זה, היו פה כמה הסתייגויות מהניסוחים של התקנות בעניין הסניפים. אנו לא באנו לפתור את הבעיה של בנק המזרחי אלא את הבעיה של הסניף, ומה יהיו השיקולים של הוועדה המיוחדת באשר למתן אפשרות לפיצוי פיננסי לסניף. לכן ביצענו אתמול תיקונים, אני מקווה שבכפוף להם התקנות יעברו במלואן ללא שינויים נוספים.

אני מבקש להציג את התיקונים שבוצעו; היתה מחלוקת לגבי המונח "מוניטין", מה משמעות מונח זה. הסברתי שמבחינתנו, זה יכולת לגייס לקוחות לעסק. לכן תיקנו את הסעיף והוספנו שמוניטין ייחודיי הקשורים לפעילות בשטח המפונה ואשר אפשרו לסניף לצבור קהל לקוחות - זה תיקון אחד.

התיקון השני שאנו מציעים הוא בסעיף השני של הסניף, יכולת לשמר את פעילות הסניף מחוץ לאזור לאחר הפינוי, היה במקור "או להעברת חלק משמעותי של פעילות הסניף". היום הוספנו "או להעברת עיקר פעילות הסניף". אלה התיקונים.

כמובן, הוועדה המיוחדת נשארת עם מלוא שיקול הדעת להחליט אם במקרה זה להפעיל פיצוי לפי מסלול פיננסי, ובאיזו מידה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מצביע. מי בעד תקנות יישום תוכנית ההתנתקות (כללים ותנאים להגדלת פיצוי לעסק או סניף), התשס"ה-2005? מי נגד? אין. אושר פה אחד.

תודה רבה, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים