פרוטוקול

 
חילופי יושבי ראש ועדה

5
ועדת העבודה הרווחה והבריאות
26/7/2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 476
מישיבת ועדת העבודה הרווחה והבריאות
יום שלישי י"ט בתמוז התשס"ה (26 ביולי 2005), שעה 10:30
סדר היום
חילופי יושבי ראש ועדה
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום - היו"ר היוצא
חיים כץ - היו"ר הנכנס
לאה נס
גדעון סער
משה כחלון
חמי דורון
אילנה כהן
מוזמנים
ראובן ריבלין - יושב ראש הכנסת
רוני בר און - יו"ר ועדת הכנסת
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
איה לינצ'בסקי


חילופי יושבי ראש ועדה
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה הרווחה והבריאות על סדר היום החלפת יושבי ראש, על פי החלטה שהייתה בוועדת הכנסת, ואני מעביר את רשות הדיבור ליו"ר ועדת הכנסת וליו"ר הכנסת שמכבד אותנו בנוכחותו, בבקשה.
רוני בר-און
ועדת הכנסת החליטה בהתאם להוראות סעיף 10א' לתקנון הכנסת להמליץ בפני ועדת העבודה הרווחה והבריאות לבחור בחבר הכנסת חיים כץ לכהן כיושב ראש הוועדה במקום חבר הכנסת שאול יהלום.
היו"ר שאול יהלום
אני מעמיד את ההצעה להצבעה, מי בעד יושב ראש הוועדה חבר הכנסת חיים כץ?

הצבעה

בעד: 6
נגד: אין
נמנעים
1
היו"ר שאול יהלום
ששה חברים בעד ואחד נמנע.
אריה אלדד
יושב ראש הוועדה הוא יושב ראש טוב וחבל לי להחליף אותו.
היו"ר שאול יהלום
אני מודה לך אבל יש חוקים שמחייבים את כולנו. אני מברך את חבר הכנסת חיים כץ על היבחרו, יושב ראש הכנסת בבקשה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
רבותיי חברי הכנסת, יש דבר שלמעשה הוא חוקה של כל כנסת. החוקה היא ועדת ההסדרים וההסכמות שמתקבלות עם כניסת הכנסת לפעילות, על פיה יישק דבר ומעולם לא נהגנו בדרך אחרת אלא למלא אחר כל ההסכמים שהיו על דעת כל אותם מרכיבים של הכנסת. בזמנו התחלנו עם קואליציה אחת וסיימנו עם אחרת, יחד עם זאת ההסדרים והחלוקות נעשו גם על פי קואליציה ואופוזיציה אבל גם לפי הרכבי הסיעות ומספר חבריהם.

פעמים אנחנו יוצרים מצב שבו אנחנו מעוותים את הרצון המקורי בין הסיעות השונות אבל אנחנו מחויבים, על מנת לשמור על הסדר הטוב ועל חוקי המשחק לקיים תמיד את מצוות ההסכמים שכולם גמרו אומר לקיים, שהרי בלי ועדת ההסדרים לא היינו יכולים באופן מוסכם לנהל את הכנסת.

אני חושב שחלק מהזמן שהיה מיועד לקיומה של כנסת זו פחת כתוצאה מהחלטת בית המשפט העליון על פרשנות החוק, היא גם הביאה אותנו למצב שבו היינו צריכים לעשות את כל החישובים לא על ארבע שנים ושמונה חודשים או ארבע שנים ו- 11 חודש אלא על שלוש שנים ו- 11 חודש דבר ששיבש לא מעט והביא למצב שהחברים הרגישו מקופחים.

בסופו של דבר על דעת כולם ומתוך הבנה ורצון נכבד את ההסכמים גם כאשר יש טרוניות כאלה או אחרו ברמה האישית. לכן רציתי להקדים ולומר את הדברים האלה לפני שומר דברים לגבי שני החברים הטובים אשר הם מומחים בתחום שעוסקת הוועדה.

לא תמיד זוכה ועדה דווקא בחבר שהוא מומחה באותם שטחים שהוועדה עוסקת בהם. לחיים כץ תהיה בעיה לא פשוטה למרות שהוא בא ממערכת עבודה אותה ניהל ביד רמה והיה מנהיג במחוזו והגיע אף לכנסת עקב מנהיגותו זו, ראיתי אותו בפעילות עוד לפני שחשב להיות פוליטיקאי אתה צריך ללבוש נעלים גדולות. לא רבים היו ראשי ועדה כמו חבר הכנסת יהלום, הוא לא איש קל אבל עבודתו היא לתפארת.
היו"ר שאול יהלום
מה הכוונה "לא איש קל"?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
זה אומר שכשאתה מתקדם מי שעומד בדרכך ונתקל בך בהחלט צריך להבין את המשקל הרב שעלול לעבור עליו אם תתקל בו. עשית עבודה שהכנסת ה- 16 תוכל לשים את גאוותה על תקופת עבודתך בוועדה ועל כך אני רוצה להודות לך. לא הודיה מהפה אל החוץ ולא לשם הפרוטוקול ולא גינוני טקס, אלא כמו שרצה להביע חבר הכנסת אלדד את דעתו בצורה פרלמנטארית מעט מתריסה כלפי יושב הראש הנכנס, כאילו הוא לא יהיה טוב, בהחלט האמירה שלו הייתה שאני מסכים אתה, באמת חבל שאנחנו נאלצים להיפרד ממך בוועדה הזו, אבל אין לי ספק שתמלא תפקידים אחרים, אם היית מתמנה לשר לא היית כל כך כועס עלינו.

אשר לחיים, הוא איש עתיר ניסיון ומעורה בכל אותם נושאים שהוועדה תדון בהם, יש לך מקסימום שנה וחודשים לטפל בכל הנושאים בוועדה שהיא מאד חשובה ופעילה. אבל זה רק בתיאוריה כי אני מאמין שאתה צריך להזדרז כי יש לך הרבה פחות זמן. אנחנו נמצאים פה על תנאי שהחברים יסכימו לקיים מערכת דמוקראטית שיכולה לפעול.

אני מברך אותך מקרב לב ואני בטוח שגם בקיץ הזה שני שליחי העבודה יוצאים גם בשליחות הכנסת לקוריאה וגם אז תוכלו להחליף בניכם עמדות ודעות. אני מאחל לכם בהצלחה כל אחד בתפקידיו הבאים. אני בטוח שכאשר נאלץ להיפרד ממך חבר הכנסת כץ בוודאי נרבה שבח על העבודה שתעשה כאן, ברוכים תהיו.
גדעון סער
אדוני יושב ראש הכנסת יו"ר ועדת הכנסת היו"ר הנכנס והיו"ר היוצא, אני רוצה לשבח את חבר הכנסת שאול יהלום שהיה יושב ראש מצוין שבמצוינים בוועדה הזו ובכלל בכנסת. אני חושב שבכמות חקיקה, אולי יש עוד ועדה אחת בכנסת שהתמודדה עם הכמות והמגוון של ועדת העבודה בשנתיים האחרונות והיו לו הישגים גדולים ביותר ובראשם העברת חוק הנגישות שזו מהפכה בחיי ישראל כמדינה שנותנת תשומת לב למצוקות ולמגבלות של אותם אנשים עם מוגבלויות וגם מקצה לצורך העניין סכומים משמעותיים במהלך השנים הקרובות, ועל כך אני רוצה לשבח אותו בכל פה.

לברך את היו"ר הנכנס שעל בסיס היכרותי אני משוכנע שיעשה עבודה טובה בוועדה בנושאים הקרובים ללבו ואשר הוא נאבק בהם בחיים הפוליטיים, לעיתים גם יוצר לנו קשיים כאלה ואחרים אבל אנחנו מתגברים.

זה לנו לברכה, ואני מדבר כאיש ליכוד, שחבר שלנו יעמוד בראש הוועדה ויוכל להתייחס לכל אותם בעיות חברתיות שמטרידות ציבור גדול בישראל, ומאחר ושניכם תהיו פה אני מאחל לכם המשך עבודה משותפת פוריה ואני בטוח שתהיה כזו, שיהיה בהצלחה.
משה כחלון
אני מצטרף לברכות, כחבר ועדת עבודה ורווחה שנטל חלק בוועדה אני רוצה לשבח אותך על ניהול הוועדה על קידום הנושאים ועל הרגישות החברתית שגילית. זו קדנציה ראשונה שלי וזה שהפכת ליקיר הארגונים זה בצדק. בשנתיים וחצי שעברו נעשו פה דברים גדולים ואם לא הייתי מכיר את חיים כץ הייתי שוקל להימנע, אבל היות ואני מכיר אותו ומכיר את היכולות שלו, אני בטוח שהוא יעשה עבודה טובה בכל זאת הוא הגיע כמנהיג עובדים עם הרבה ניסיון וידע בתחום, ואני חשוב שהוא יהיה לתועלת לכולנו, לוועדה לכנסת לארגונים החברתיים, ואין לי ספק שלא ייקח הרבה זמן וידידי אריה אלדד ישנה את ההצבעה שלו.
אריה אלדד
חבר כנסת יהלום פרלמנטר אדיר וראש ועדה הכי טוב שהכרתי בחיים, אצלך למדתי מה זה לחוקק בעבודה אמיתית ואיך באמת עובדים. דווקא מכיוון שאני מכיר את חיים הוא מבין מה שרציתי לומר בהצבעה, ובשביל הפרוטוקול אני משנה את הצבעתי כי אני בטוח שחבר הכנסת כץ יעשה עבודה טובה במסירות במקצועיות בנחישות ונדמה לי שיש פה צוות טוב בוועדה שאני למדתי ממנו הרבה ואני מקווה שגם עזרנו לעם ישראל.
חמי דורון
אני עוזב יחד אתך את הוועדה, בשליש התקופה שהייתי כאן פשוט נהניתי, זו עבודה אפורה אבל גם מעניינת שעשיתי אותה גם בוועדת חוץ וביטחון, נהניתי ממנה ותודה לך.
דוד טל
חוסנה של כל חברה נמדד ביכולת שלה לעזור לחלש לחולה ולנצרך, והוועדה הזו דאגה לזה, אבל מעבר לכך שאני חושב שזו אחת הועדות החשובות ואני מאמין בזה בכל ליבי, אתה כיו"ר היוצא ישבת על כיסא היו"ר של ועדת חוקה וכבר אז טפלת בכל הנושא של הנכים, והיה לי הכבוד להעביר שלושה חוקים שחוקקת בנושא הזה הרגישות שלך בלי שום ספק הייתה כפי שהייתה צריכה להיות, ואני בטוח שגם ידידינו הנכנס, חבר הכנסת כץ, שאני מכיר אותו עוד כשהיה חבר בוועדה בשבתי כיושב ראש ועדת העבודה והרווחה, וגילה בקיאות נחישות ונחרצות בכל מה שקשור לענייני עבודה עובדים ורווחה, אין לי ספק שימלא את התפקיד בצורה טובה ושכשניפרד ממנו נוכל לומר עליו גם הרבה דברים טובים וזה לא רק מהשפה לחוץ, אני מאמין בכל מה שאמרתי.
מאיר פרוש
הייתי נוכח בוועדת הכנסת כאשר נגזרה הגזירה. אני אומר את המילים שמיודענו יושב ראש הוועדה הנוכחי שאול יהלום אמר, אין לי אף מילה רעה רק מילים טובות על חיים כץ. זה שחבר הכנסת שאול יהלום יודע את העבודה ידענו את זה עוד כשהיה שר התחבורה, כשהיה סגן שר, חבר כנסת וגם בעבודה שלו כיושב ראש ועדת העבודה הרווחה והבריאות. אני לוקח את המילים שלו על היושב ראש הנכנס ואני בטוח שגם הוא יצליח לפחות כמו שחבר הכנסת שאול יהלום עשה זאת.

אנחנו נמצאים במסיבה כשרה למהדרין, היא כשרה למהדרין מכיוון שהמפד"ל לא נמצאת בקואליציה על רקע ההתנתקות ואני בטוח שאם היא הייתה בקואליציה זבולון אורלב היה מוצא דרך להשאיר את שאול יהלום בראש. היא עדין כשרה למהדרין כי גם מי שמקבל את התפקיד החדש הוא מהסרבנים ובכל זאת הוא מקבל את זה, לא על שום רקע של שוחד.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אצל יו"ר הקואליציה הדברים האלה לא משחקים.
מאיר פרוש
מותר להגיד שאנחנו נמצאים במסיבה כשרה למהדרין ללא שוחד, מדובר על חברים שהם נגד ההתנתקות.
אילנה כהן
אני רוצה להגיד שהכרתי את שאול קודם כל כאדם, ובוועדה הזו מאד חשוב שישב אדם שיש לו רגישות גדולה. אתמול הנכים עשו מסיבת הפתעה והם אמרו דברים שנגעו לליבי, הם אמרו שכשהם נכנסים לחדר הזה הם לא מרגישים שהם בכיסא גלגלים, אין מילים יותר חזקות מאלה.

בוועדה הזו יש גם רופא וגם אחות והרבה נושאים דנים בבריאות, מה ששאול גילה זה בקיאות בחומר, אפילו בבריאות הוא למד את הנושא והתייחס לכל נקודה. כשיושב אדם בוועדה כזו, עם רגישות שומע מקשיב לכל אחד ונותן לכל אחד שבא מהשדה הזדמנות להשמיע את קולם בבית הנבחרים, זה חשוב. אני רוצה לאחל לך מכל הלב בהצלחה.

אני חברה של חיים הרבה שנים ואני יודעת שהוא יעשה את העבודה יוצא מהכלל, יש לו את הידע בחלק של העובדים ואני אעזור לו בחלק של הבריאות. אני מאחלת לך הצלחה.
לאה נס
כמו שאמר חבר הכנסת פרוש מבחינתי זו מסיבה כשרה למהדרין, זה לברך שני חברים טובים חבר טוב שמסיים תפקיד בהצלחה מרובה, הוא קיבל פה ציון מעולה פלוס ואחרי הדברים שאמרו פה הנכים על הרגשתם ועוד דברים חזקים אחרים שנאמרו, אני חושבת שאין צורך לחזור עליהם. גם לי יצא להעביר פה חוק ועוד כמה עבודות משותפות עם שאול והוא פרלמנטר מהשורה הראשונה לא רק בכנסת הזו אלא גם בכנסות הקודמות.

חבר טוב לא פחות מהשנתיים האחרונות, לחיים יש את הכישורים היכולות והניסיון להיכנס לנעליים הגדולות של שאול, ואני בטוחה שתעשה את העבודה בצורה טובה לא פחות, מספיק שתעשה טוב כמו שאול, לא חייבים יותר, שיהיה בהצלחה.
היו"ר שאול יהלום
תודה לכולם, תדע חיים שלא חיכינו ליו"ר הכנסת שישלח אותנו לקוריאה, כבר בתחילת השבוע מצאנו זמן ויצאו לטורקיה לכמה שעות לחפיפה.
גדעון סער
חפיפה זה רק בחו"ל?
היו"ר שאול יהלום
בכל אופן, החידוש הוא שסגל הוועדה שנמצא כאן, וזו לא הקדנציה הראשונה שלי ועברתי הרבה ועדות, סגל הוועדה הוא יוצא מהכלל. לא רק ביעילות במקצועיות ובהספק, שזה דבר ללא תקדים שלא ראיתי בשום ועדה, אלא גם במסירות בטוב הלב וביכולת אפיית העוגות ועוד דברים שתראה על בשרך.

כשאני מסיים את תפקידי כיושב ראש ומאחל לך בהצלחה אני קודם כל רוצה להודות לכל חברי הוועדה אבל בעיקר לכל סגל הוועדה למנהלת וילמה, לאתי, ענת, ועינת ומעיין, לכל הלשכה המשפטית לג'ודי וסרמן, גיל וירון, לא ישוער המסירות הידע והמקצועיות אני מודה לכולם ומוסר לידך ועדה טובה מאד יעילה ולצערי גם כמה דברים שנשארו פתוחים בגלל עומס עבודה.

מוסרים לידך במלוא האהבה את הוועדה ומאחלים לך שבמשך שנה וחודשיים עד הבחירות תמשיך ותפתח גם דברים חדשים שאתה מומחה בהם, שאולי לי זה היה חסר, ושהדברים יסייעו לכל ענפי הרווחה ובפרט לדברים שדרוש להם פיתוח בתחום העבודה.
היו"ר הנכנס חיים כץ
כשנכנסתי לפה התרגשתי, ואני לא זוכר את עצמי מתרגש יותר מידי באירועים. אני רוצה להתחיל דווקא במה שאמר אריה אלדד, הוא אמר שאול היה יו"ר ועדה טוב והוא טעה, הוא היה טוב מאד. כשנבחרתי צעיר לכנסת אפילו לפני ההשבעה התחילו המשאים ומתנים וברק קרא לעם אחד ואמר לי תהיה סגן שר או שר, אמרתי לו שאני לא יודע איך עובדים בכנסת איך עומדים על הדוכן אני לא יודע איך מחוקקים, תן לי להעביר הצעת חוק אחד. בחלום הכי רחוק שלי, רציתי להגיע לכאן. כשחילקו את הועדות בקדנציה הראשונה אמרתי שאני רוצה להיות חבר בוועדת העבודה הרווחה - - -
אילנה כהן
והבריאות.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
זו ועדת הבריאות רק לגברים בנשים זה הולך לוועדה לקידום האישה.
דוד טל
זה לא מדויק כי חלק גדול מהדברים השארנו פה רק בגלל יעל דיין העברנו אליה כמה דברים.
היו"ר הנכנס חיים כץ
כשהגענו לכנסת הזו וראיתי את החלוקה של החברים לוועדות אמרתי שאני רוצה את ועדת כספים וועדת העבודה הרווחה והבריאות. ידעתי שהוועדות עובדות באותו יום ובאותה שעה כשחברי הכנסת רצים לועדות המתוקשרות יותר ולי לא יצא לבוא הרבה לוועדה הזו ליהנות ממך.

אני שומע את דברי החברים ושמעתי על המסיבה שערכו לך אתמול חברים שלי שליוויתי בלא מעט מאבקים, ושאני אשם לא קטן שהם קבלו חדר בהסתדרות אחרי שאף אחד לא התייחס אליהם במאבקים הראשונים שלהם במעט שהייתי ומהמעט שראיתי, יש הרבה אנשים אין הרבה בני אדם ואתה גילית רגישות לכל הנושא.

הייתי מעט בוועדה גם מהסיבה שידעתי שאני אגיע לפה, אם זו היית הועדה אחרת אולי הייתי מוותר אבל הוועדה הזו הייתה חשובה לי ופה המקום להודות לגדעון סער ולרוני בר-און. גדעון אמר לי שזו משאלת לב, אני זוכר את ראובן ריבלין כשנבחר למה שרצה, איך הוא התרגש, ואני לא יודע אם התרגשתי פחות כשנכנסתי.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
התרגשתי כי עזבתי את הממשלה.
חיים כץ
את ראובן ריבלין אני מכיר עוד כשנפגשנו בתעשייה האווירית וכבר אז ראיתי את האיכויות שבו, אין הרבה שיש להם גם את חוכמת החיים שלו הנחישות וההומור ואת היכולת להרוג לא בתותח אלא להטביע בחבית דבש.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
התעשייה האווירית היא היהלום בתעשייה של מדינת ישראל.
חיים כץ
הייתי אומר לגדעון אחת לכמה ימים לא לוותר, והוא אמר לי שהוא לא יוותר ואני לא צריך לטרטר לו, אמרתי לו שזה חשוב לי ואם זה היה יו"ר ועדת כספים לא הייתי מטרטר אותו, אבל יחד עם זה שמעתי כל כך הרבה דברים טובים על שאול גם מהארגונים וגם מאנשים וגם עשו קצת הפגנות - - -
היו"ר שאול יהלום
התחננתי לרובי לשים אותך בחבית דבש והוא לא הסכים.
חיים כץ
הוא גם יודע למה. מאחר והנושא חשוב, אין שר בממשלה הכי גדולה שהייתה שהיה שר הרווחה והבריאות, הנושא כל כך חשוב והוא לא סיים הרבה דברים שהוא התחיל. דברנו על שנה וחודשיים ואף אחד לא נאיבי כי כשקובעים את הבחירות יוצאים לפני כן חודשיים לחופש ואי אפשר לאבד את הניסיון והיכולת, והאנושיות ששאול הקנה ונתן לוועדה.

בכל זאת הייתי רוצה לקשור אותו לוועדה אני רוצה לשאול אותו אם הוא יסכים להיות ממלא מקומי בוועדה, והייתי שמח אם הוא היה נעתר לבקשתי.
שאול יהלום
אני מסכים.
היו"ר חיים כץ
אני מודה לך שהסכמת, אני מודה לחברי יושב ראש הכנסת שויתר על דברים חשובים ובא לכאן להעניק מיוקרתו ויכולתו, אני מקווה שהוועדה תעבוד קשה אבל הלוואי ותהיה מובטלת. תודה רבה לכולם.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
שתבוא רווחה ומזור לכל עם ישראל.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים